جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نخست وزیر تونس وعده تشکیل دولت ائتلافی داد

Posted:

تونس اولین قربانی ویکی لیکس از نگاه مجله سیاست خارجی

جرس: در ادامه تحولات سیاسی در کشور آفریقایی تونس که بعد از فرار رئیس جمهور آن کشور در حال وقوع است، محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس، روز دوشنبه ۱٧ ژانویه (٢٧ دی ماه) وعدۀ تشکیل دولتی ائتلافی تحت عنوان "وحدت ملی" را داد، که قرار است دربرگیرندۀ گرایش‌های گوناگون سیاسی باشد.

پیش از این رهبران چندین حزب و طیف سیاسی کشور خاطرنشان کرده بودند که "الغنوشی پیشنهادی را مبنی بر تشكیل دولت ائتلافی با در نظر گرفتن احزاب مخالف قبول كرده است" و مصطفی بن جعفر، رهبر اتحادیه "آزادی و حزب كارگر" نیز گفته بود "ما در خصوص ایده دولت ائتلافی بحث كردیم و نخست وزیر درخواست ما را برای داشتن یك دولت ائتلافی پذیرفته است."


زین العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق تونس، روز جمعه ۱۴ ژانویه (٢۴ دی ماه) پس از ۲۳ سال حکومت بر تونس به علت اعتراض‌های گستردۀ مردم به فقر و بیکاری و وضعیت نابسامان، از کشور گریخته و به عربستان پناه برد.


بنا به گزارش منابع خبری، بلافاصله پس از فرار رئیس جمهور «بن علی»، بسیاری از زندانیان کشور از زندان ها گریخته و شهرهای مختلف کشور شاهد بروز ناامنی و حملات افراد ناشناس به مغازه ها و غارت اموال عمومی بود.


به گزارش یورو نیوز، در همین حال روز دوشنبه نیروهای امنیتی تونس در واکنش به تظاهراتی در پایتخت این کشور تیر هوایی شلیک کردند. اما یکشنبه شب (۱۶ژانویه) در شهر تونس، پایتخت این کشور آرامش نسبی برقرار بود.

الغنوشی (نخست وزیر سابق) که پس از فرار رئیس جمهور پیشین تونس به عربستان، ادارۀ امور را بر عهده گرفته، روز دوشنبه ۱٧ ژانویه به دیدار سیاستمداران مخالف دولت و نمایندگان مستقل گروه‌های سیاسی رفت. اما برخی منتقدان از ادامۀ کار او خشنود نیستند؛ زیرا وی را عضوی از نظام سیاسی گذشتۀ تونس می‌دانند.


بر اساس این گزارش، یکی از شهروندان تونسی دربارۀ وضعیت کنونی گفته است "باید راه حلی فوری برای مشکلات سیاسی جست. تونس نیاز به شروعی دوباره دارد و هیچ کشوری بدون دولت رسمیت ندارد."

در حال حاضر کمبود مواد غذایی و ایجاد ناامنی توسط گروههای تبهکار، یکی از مشکلات روزمره در تونس است و مردم در بسیاری از شهرها هر روز در صف های طولانی نان می ایستند.

گفتنی است منصف مرزوقی، دبیرکل پیشین مجمع حقوق بشر تونس نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در ماه مارس اعلام کرده است.


اولین قربانی ویکی لیکس
بنا بر مقاله منتشره در مجله سیاست خارجی، فارن پالیسی، نامه‌های محرمانه دیپلماتیك آمریكا كه ویكی لیكس منتشر كرده یكی از عوامل انقلاب تونس بوده است.


مجله آمریكایی فارن پالیسی، با اشاره به انقلاب مردمی تونس، به قلم الیزابت دیكینسون نوشته است:‌ نامه‌های محرمانه دیپلماتیك آمریكا كه سایت ویكی لیكس منتشر كرده یكی از عوامل شكل گیری این انقلاب بوده است. مردم تونس هنگامی كه در هفته‌های گذشته به خیابان‌ها ریختند دلایل و بهانه‌های كافی برای اعتراض و تظاهرات داشتند چرا كه قیمت مواد غذایی روز به روز بیشتر می‌شد‌، فساد اقتصادی فراگیر شده و درصد بیكاری به شكل وحشتناكی بالا رفته بود اما می‌توان تونس را اولین كشوری دانست كه افشاگری های ویكی لیكس آن را به لبه پرتگاه كشاند. نداشتن هیچگونه آزادی بیان نیز یكی از دلایل اعتراض مردم بود.

به گزارش مجله سیاست خارجی، در نامه‌های وزارت خارجه آمریكا كه ویكی لیكس منتشر كرد دولت تونس تصویر درخشانی نداشت چرا كه خاندان حاكم تونس به خانواده‌ای مافیایی كه در همه زمینه‌های اقتصادی كشور دخالت می‌كنند تشبیه شدند. همچنین مرور زمان باعث پوسیدگی عظمت زین العابدین بن علی، رئیس جمهور مخلوع تونس‌ شده و نظام وی دارای تیرگی وعدم شفافیت است و جانشین مشخص ندارد.


همچنین آمده است که در اسناد محرمانه دستگاه دیپلماسی آمریکا آمده بود که "افزایش روز افزون فساد، تورم و بیكاری باعث احساس سرخوردگی مردم تونس و شروع اعتراضات در جنوب غرب این كشور شده و مردم به این نتیجه رسیدند كه دولت تونس دزدی‌های زیادی انجام داده است. البته كه تونسی‌ها آگاهی كاملی نسبت به این مسائل داشتند و نیازی نداشتند كه كسی به آن‌ها خبر بدهد اما جزئیاتی كه در نامه‌ها آمده بود باعث شد كه اعتراضات شعله ور شود و به حد انفجار برسد.

دیكیسون در این مقاله نوشته است: همان‌طور كه خود حكومت نیز اعتراف كرد هنگامی كه سایت ویكی لیكس فیلتر شد و وبلاگ نویس‌ها و فعالان شبكه‌های اجتماعی تحت پیگرد قرار گرفتند‌، اوضاع بدتر شد.


این كار دولت بی‌پاسخ نماند چرا كه یك گروه ناشناس از هكرها، پایگاه‌های اینترنتی وابسته به دولت را مورد حمله قرار دادند.


یكی از افراد این گروه كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه انگلیس فایننشال تایمز اعلام كرد تا زمانی كه دولت به اقدامات خود ادامه دهد‌، ما نیز به فعالیت‌های خودمان ادامه خواهیم داد.


فارن پالیسی همچنین خاطرنشان کرده است "همانند آن‌چه كه در مولداوی انقلاب تویتر نامیده شد بدیهی است پیش از آن‌كه جولیان آسانگ موسس ویكی لیكس این نامه‌های دیپلماتیك را به دست بیاورد اشتباهات زیادی در تونس رخ داده بود اما ویكی لیكس به اعتراضات شدید سیاسی سرعت بخشید‌ چیزی كه برای این سایت بهترین ستایش و مدح است."


هنوز مقامات دستگاه دیپلماسی آمریکا- که پیش از این مخالفت های تندی را با موسسه ویکی لیکس ابراز داشته بودند- نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده اند.

 


 

احضار گروهی از دراویش گنابادی به نیروی انتظامی

Posted:

جرس: پیرو حوادث اخیر اصفهان و تلاش دراویش گنابادی برای آزادسازی مرتضی محجوبی و چند تن از دراویش بازداشتی از زندان مرکزی آن استان، مقامات امنیتی اصفهان شماری از دراویش گنابادی ساکن فولادشهر را با ارسال احضاریه هایی به کلانتری مرکزی فولادشهر فرا خوانده اند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مجذوبان نور، در این احضاریه ها که فاقد مهر وبدون در نظر گرفتن موازین حقوقی تنظیم شده،علت احضار را "جهت پاره ای توضیحات" عنوان شده است. این دراویش باید فردا دوشنبه ٢٧ دی ماه خود را به کلانتری فولادشهرمعرفی کنند.


یادآور می شود در تاریخ ۱٣ دی ماه پس از دستگیری شیخ طریقت گنابادی و چهار درویش دیگر، دراویش اصفهان و مناطق اطراف این استان که جمعیت آنها بالغ بر ۵۰۰۰ نفر می شد در مقابل زندان مرکزی اصفهان تجمع کرده و پس از پنج ساعت مقامات مسئول را مجبور به آزادی دستگیر شدگان کردند.
 

دامنه خودسوزي معترضان به مصر سرايت كرد

Posted:

 


جرس: يك جوان مصري در اعتراض به بسته شدن رستوران خود و عدم توجه مسئولان به شكوائيه‌اش، در مقابل ساختمان مجلس شعب (مردم) اين كشور دست به خودسوزي زد.

به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، نگهبانان يكي از درهاي مجلس شعب مصر اعلام كردند كه راننده يك خودرو سعي كرد با استفاده از يك كپسول آتش نشاني آتش اين جوان مصري را خاموش كند.

آتش‌نشان‌ها نيز با استفاده از تجهيزات خود آتش اين جوان مصري را خاموش كرده و وي را به بيمارستان منتقل كردند.

يكي از نگهبانان مجلس شعب اظهار داشت: اين جوان با ريختن بنزين بر روي بدن خود آتش روشن كرده و بعد روي زمين افتاد.

در ابتدا فكر مي‌كرديم كه وي قصد تحصن در مقابل ساختمان مجلس شعب را دارد و چهار تن از افسران قصد دور كردن او را از آن مكان داشتند.

اين نگهبان در ادامه افزود: نيروهاي امنيتي در لباس‌هاي وي كارت شناسايي يافتند. نام اين جوان مصري عبده عبدالمنعم حماده جعفر خليفه بوده و دهم فوريه سال 1962 در غرب اسماعيليه متولد شده است. وي صاحب يك رستوران مي‌باشد.

اين جوان مصري شعارهايي نظير "اي نيروهاي امنيتي اين كشور حق من درون مصر ضايع و پايمال شده است" سر داد.

اين جوان مصري بعد از بسته شدن رستورانش از سوي نيروهاي دولتي، شكوائيه‌اي را تنظيم كرد اما اين شكوائيه مورد توجه مسئولان قرار نگرفت.

 

آزادی فرزانه روستایی دبیر سرویس بین الملل شرق

Posted:

 

جرس:"فرزانه روستایی" دبیر سرویس بین الملل روزنامه شرق پس از تحمل 41 روز بازداشت، عصر امروز( دوشنبه ) با وثیقه ای 10 میلیونی از زندان اوین آزاد شد.

 

به گزارش جرس، روستایی در جریان حمله نیروهای امنیتی به روزنامه شرق در 16 آذر ماه گذشته به همراه برخی دیگر از اعضای این روزنامه بازداشت شده بود. دادستان تهران دلیل بازداشت اعضای شرق را " ارتکاب به جرائم امنیتی و تلاش برای نوشتن اطلاعیه ای علیه نظام ذکر کرده بود. سایر بازداشتی های روزنامه شرق به جز "کیوان مهرگان "دبیر سرویس سیاسی این روزنامه طی روزهای اخیر آزاد شده اند. با توجه به تعیین قرار وثیقه 10 میلیونی برای مهرگان،انتظار می رود که وی نیز در ساعات آینده از زندان آزاد شود

نا پدید شدن حجت عربی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعت نفت آبادان

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع دانشجویی، حجت عربی، از فعالین دانشجویی دانشکده نفت آبادان، از روز پنج شنبه ٢٣ دی ماه ٨٩، به طرز مشکوکی ناپدید شده است.


بنا به گزارش منابع دانشجویی، صبح همان روز مامورین امنیتی به محل سکونت وی حمله کرده و پس از تجسس منزل، کامپیوتر و لپ تاپ وی را با خود برده بودند و از حوالی ظهر روز پنجشنبه، هیچ اطلاعی از نامبرده در دست نیست و گوشی تلفن همراهش نیز خاموش می باشد.


بنا بر این گزارش، عربی این طی روزهای اخیر با حکم رئیس دانشگاه از خوابگاه اخراج شده و حق ورود به دانشگاه را نیز نداشت. همچنین کمیته انضباطی دانشگاه به دلیل آنچه "فعالیت در سایت face book و شبکه های مجازی" ذکر کرده و همچنین بحث های وی در کلاس ریشه های انقلاب، حکم سنگین "اخراج از دانشگاه و ممنوعیت از تحصیل به مدت سه سال" برای وی صادر کرده است، که هم اکنون این حکم برای تأیید نهایی به وزارت علوم فرستاده شده است.


پیش از این در پاییز ٨٨، حجت عربی به خاطر فعالیت هایش در نشریه انجمن اسلامی دانشکده (واژه) یک ترم از تحصیل معلق شده بود.

این دانشجوی ستاره دار که از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازنگاه داشته شده، طی روزهای اخیر صرفاً سرگرم به پایان رساندن دروس خود در ترم آخر دوره کارشناسی بود که ناگهان با حکم سنگین کمیته انضباطی مواجه گشت و ناچار شد به شهر خود بازگردد. وی زمانی که برای تحویل گرفتن وسایل خود از خوابگاه به آبادان باز می گردد، به طریقی که اشاره شد، ناپدید گشته و به احتمال قریب به یقین توسط یکی از نهاد های امنیتی بازداشت شده است.


هم اکنون خانواده و دوستان وی به شدت نگران وضعیت سلامت و شرایط وی بوده و در بی خبری مطلق به سر می برند.

 

استعفاي وزير دفاع اسراییل از رياست حزب كارگر

Posted:

 

جرس: ایهود باراک،وزير دفاع اسراییل امروز (دوشنبه) اعلام كرد كه در حال كناره‌گيري از رياست حزب كارگر و تشكيل يك فراكسيون جديد در پارلمان است.

به گزارش ايسنا، اين اعلام ايهود باراك، اختلافات در حزب كارگر در مورد موضوع مذاكرات صلح با فلسطينيان را تكميل مي‌كند.

از سویی، به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس‌، اين اقدام به طور فوري اكثريت پارلماني در اختيار بنيامين نتانياهو، نخست وزير  را تهديد نمي‌كند، اما احتمالا ائتلاف حاكم را از داشتن اكثر اعضاي ميانه روي خود محروم مي‌كند.

انتظار مي‌رود ايهود باراك كه پيشتر نخست وزير و يكي از اعضاي قدرتمند دولت بود، با چهار دنباله رويش در ائتلاف حاكم باقي بماند.

اما هشت عضو باقي مانده ديگر حزب كارگر نيز انتظار مي‌رود كه از سمت خود كناره گيري كنند كه بدين ترتيب نتانياهو فقط با اكثريت نسبي 66 كرسي در مجلس 120 كرسي روبرو مي‌شود.

گفته مي شود كه اعلام رسمي اين موضوع اواخر امروز انجام خواهد شد.

ايهود باراك اين اقدام را در راستاي جلوگيري از افزايش اختلافات درون حزب كارگر در مورد حمايتش از نحوه هدايت اقدامات صلح با فلسطينيان توسط دولت انجام مي‌دهد.

با توجه به اينكه مذاكرات صلح سه ماه است كه به حالت تعليق در آمده است، شمار زيادي از اعضاي حزب كارگر از وي درخواست كرده بودند كه به دليل اين بن بست از دولت كناره گيري كند.

دانيل بن سيمون، يك عضو حزب كارگر نيز اخيرا در مورد تصميم باراك براي ماندن در دولت از سمت خود استعفا كرد.

 

تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع خبری و حقوق بشری، در راستای تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی، محدودیت های اِعمال شده برای زندانیان سیاسیِ گوهردشت کرج افزایش یافته و علاوه بر محدودسازی استفاده از هواخوری و تماس تلفنی، استفاده از کتابخانه ممنوع اعلام شده و همزمان تعداد زندانیان اتاق ها، به دو برابر افزایش یافته است.


بر اساس گزارش های واصله، طی روزهای اخیر زندانیان سیاسی از هواخوری صبحگاهی ممنوع شده و روزانه فقط دو ساعت حق هواخوری دارند.


همچنین استفاده از کتابخانه زندان بطور کامل ممنوع اعلام شده و زمان تلفن های بند نیز، بدلیل افزایش ناگهانی تعداد زندانیان شدیدا محدود شده است.


این گزارش افزوده است "مسئولین زندان، در برابر هرگونه انتقاد و اعتراضی، زندانیان سیاسی را به سلول انفرادی تهدید می کنند."


همچنین آمده است از جمله فشارهای جدید، افزایش تعداد زندانیان از ۱۶ به حدود ٣۰ نفر بدون در نظر گرفتن افزایش وسایل لازم از قبیل پتو و... می باشد.


گزارش مذکور آورده است طی روزهای اخیر نیز، داود سلیمانی، عضو زندانیِ جبهه مشارکت نیز، با تفهیم اتهامات تازه ای روبرو شده است.


گفتنی است چندی پیش یکی از مقامات بهداری سازمان زندان ها، از شیوع بیماری های ویروسی و آنفلولانزای خطرناک در زندان و بی توجهی مسئولین نسبت به این مسئله خبر داده بود.
 

محسن رضایی: هواپیماهای سرنگون شده در خلیج فارس جزء مدرن‌ترین پهپادهای آمریكا بودند

Posted:

جرس: در حالیکه چند روز پیش سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر "ساقط کردن دو هواپیمای جاسوسیِ بدون سرنشین آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه" را تکذیب کرده بود، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این رخداد گفت "اگر پنتاگون اعتراف كند كه ایران دارای چنین فناوری شده، ترس و وحشت در بین نیروهایش در منطقه به وجود می‌آید، لذا خبر سرنگونی هواپیماها توسط ایران را رد می‌كنند."


امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران، دو هفته پیش با اشاره به اینكه "ما تا الان تعداد زیادى از هواپیماهاى جاسوسى و فوق پیشرفته بیگانه را سرنگون و در مواردى مهندسى معكوس كرده‏ایم"، به خبرگزاری فارس گفته بود "درخلیج‏فارس نیز دو فروند هواپیماى آنها را ساقط كرده‏ایم." این فرمانده ارشد سپاه، هیچ اشاره‌ای به زمان و مکان سقوط این دو هواپیما نکرد. همان زمان (۱۳دی‌ماه/ ۳ ژانویه)، سرهنگ دیو لاپان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به رویترز گفته بود "هیچ گزارش موثقی در تأیید سخنان این فرمانده سپاه مبنی بر ساقط کردن هواپیماهای بدون سرنشین در خلیج فارس وجود ندارد."


به گزارش فارس، محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز در در حاشیه نشست "نقش عملیات‌های والفجر ٨ و كربلای ۵ در روند پایان یافتن جنگ " در خصوص سرنگونی هواپیماهای آمریكایی توسط سپاه گفت: "٢ فروند از هواپیماهای جاسوسی كه معمولا آمریكایی‌ها آنها را به داخل ایران می‌فرستند و از جزایر ما عكس‌برداری می‌كنند، توسط سپاه سرنگون شده‌اند."


وی با بیان اینكه ادعای پنتاگون مبنی بر عدم سقوط هواپیماها توسط سپاه، ادعای غیر واقعی است، تصریح كرد: دلیل رد كردن این موضوع این است كه این هواپیماها بسیار مدرن و كوچك هستند و هم دیدن آنها در آسمان و هم منهدم كردن آنها كار بسیار سختی است و اگر پنتاگون اعتراف كند كه ایران دارای چنین فناوری شده ترس و وحشتی از ایران در بین نیروهایش در منطقه به وجود می‌آید.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار داشت: آمریكایی‌ها می‌خواهند جلوی قدرت نمایی ما را بگیرند زیرا این قدرت نمایی به ضرر آنها خواهد بود.


لازم به ذکر است خبرگزاری آلمان گزارش داده است که به گفته مقامات آمریکایی تا کنون چند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین در خلیج فارس سقوط کرده اند، اماعلت سقوط آنها نقص فنی بوده است. یکی از افسران نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته بود آخرین بار اوایل ۲۰۰۹ میلادی یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین به دلیل نقص فنی در آب های بین المللی خلیج فارس سقوط کرد. به گفته این مقام نظامی، غیر از یک مورد هیچ کدام از هواپیماهای بدون سرنشینی که در منطقه خلیج فارس گشت‌زنی می‌کنند هدف نظامی حمله قرار نگرفتند. وی در عین حال تأکید کرد که تحقیق در مورد ادعای سپاه مبنی بر ساقط کردن هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی ادامه دارد.

 

یارانه پرداختی رامین به روزنامه‌ای که منتشر نمی‌شد

Posted:

جرس: مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت ارشاد برخی عملکردهای مالی مبهم در دوره معاونت مطبوعاتی محمدعلی رامین در وزارت ارشاد را مطرح کرد. 


به گزارش خبرآنلاین، محمد حسین خوشوقت، مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مطلبی با عنوان «در ستایش یک برکناری» که در همشهری ماه منتشر شده است به نقد عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پرداخته و آورده است: نتیجه این کارکرد منفی، محروم ماندن نظام از کشف کامل و دقیق کاستی‌ها و نقصان‌ها بوده است. 

در این مقاله اختصاص 40 درصد یارانه مطبوعاتی به پنج روزنامه همسو سبب سیه‌روزی بخش‌های قابل توجهی از رکن چهارم دموکراسی در کشور عنوان شده و آمده است: آگاهان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌گویند که در دوره آقای رامین، یکی از روزنامه های جنجالی سراسری برای یک دوره یک ساله هر 3 ماه 750 میلیون تومان کمک مالی دریافت داشته است. 

خوشوقت همچنین از کمک 130 میلیون تومانی وزارت ارشاد به روزنامه‌ای در شمال کشور خبر داده است که حتی در چند ماه منتشر نمی‌شده و در صورت انتشار هم طبق مقررات مستحق دریافت 30 میلیون تومان بوده است. 

تقسیم آگهی‌های دولتی با ملاک‌های خاص سلیقه‌ای و سیاسی و نیز تلاش برای ترویج عنوان «امام» برای مقام معظم رهبری از طریق تعیین پاداش مالی از دیگر ابهاماتی است که در این مطلب درخصوص مدیریت محمدعلی رامین در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به آنها اشاره شده است.

نادران وزیر علوم را بخاطرمدرک تحصیلی رحیمی به مجلس فراخواند

Posted:

 جرس: منازعه الیاس نادارن و محمررضا رحیمی به دور تازه​ای رسیده و از مرز مصاحبه و سخنرانی علیه هم فراتر رفته و عملیاتی​تر شده است.



احضار وزیر علوم به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سوی الیاس نادران برای بررسی مدرک تحصیلی معاون اول رئیس​جمهور، شاهدی بر این مدعاست.

امیر طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه وزیر علوم چه جوابی به سوال نادران داد؟، گفت: آقای دانشجو گفتند که از مدرک آقای رحیمی هیچ اطلاعی ندارند و باید این موضوع را بررسی کنند.

وی به نقل از وزیر علوم گفت که هیچ مدرکی از سوی رحیمی به هیات دولت و اداره فارغ التحصیلان وزارت علوم ارائه نشده و تا کنون هم وزیر علوم چگونگی اخذ مدرک علمی از سوی وی را بررسی نکرده است.

 

طاهرخانی افزود: آقای دانشجو در مقابل اصرار آقای نادران که می​پرسید بالاخره مدرک ایشان لیسانس است، یا فوق​لیسانس یا دکترا؟، گفت: من از هیچ کدام از مدارک ایشان اطلاعی ندارم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نادران از پاسخ​های وزیر علوم قانع نشد، ادامه داد: نهایتا قرار بر این شد که آقای دانشجو مدارک تحصیلی آقای رحیمی و روند اخذ آنها را بررسی کرده و ظرف یکی دو هفته آینده گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه دهد.

گفتنی است نادران پیش از این نیز از محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم درباره مدرک تحصیلی مرحوم علی کردان همین سوال را کرده بود و با همین پاسخ هم روبرو شده بود که مدرکی از وی در وزارت علوم نیست.