جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تهران - قاهره

Posted:

طراح : طراح سبز

خاور میانه بیدار است

بحران در مصر وارد هشتمین روز خود شد

Posted:

البرادعی خواستار کناره گیری مبارک از قدرت، تا پیش از روز جمعه شد
جرس: درحالیکه ارتش مصر شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بر روی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم آتش نمی‌گشاید و بر"مشروعیت مطالبات مردم" اذعان دارد و همزمان با درخواست عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر از حسنی مبارک برای مذاکره فوری با نیروهای سیاسی و آغاز اصلاحات، مردم مصر امروز سه شنبه اول فوریۀ ٢۰۱۱ به خیابان ها آمدند و خواستار برکناری رئیس جمهور مادام العمر مصر از سِمَتِ خود شدند.


معترضان  که خبرگزاریها جمعیت آنها را نزدیک دو میلیون براورد کرده اند،در واکنش به عدم تمکین حکومت به خواسته های آنان، امروز پلاکاردهایی حمل می کردند که نوشته بود "مردم نباید از دولت های خود بترسند، این دولت ها هستند که باید از مردم بترسند."


سلیمان شامگاه دوشنبه (۱۱ بهمن/۳۱ ژانویه) در تلویزیون مصر گفته بود که حسنی مبارک وی را مامور گفت‌وگو با همه نیروهای سیاسی کرده و این گفت‌وگو می تواند "تمامی موضوعاتی را در بر گیرد که می‌توانند به اصلاح قانون اساسی مصر منجر شوند"، اما معترضین مصری، روز سه شنبه بدون توجه به این وعده ها، همانند بی توجهی به مقررات حکومت نظامی و منع آمد و شد، به خیابان ها آمدند.

مخالفین حکومت مصر روز سه شنبه را روز "تظاهرات یک میلیون نفری" در قاهره، پایتخت آن کشور اعلام کرده بودند و همزمان با قاهره،‌ مردم در شهرهای دیگر مصر، از جمله اسکندریه و سوئز، نیز دست به راهپیمایی‌های هماهنگ زده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه دوشنبه ارتش مصر اعلام کرده بود که "نیروهای مسلح در مقابل ملت بزرگمان متوسل به زور نمی‌شوند و تاکید می‌کند آزادی بیان از را‌ه‌های مسالمت‌آمیز، برای همگان تضمین شده است."

برکناری وزیر کشور در آخرین لحظه
گفتنی است عصر دوشنبه در حالیکه اعضای دولت جدید مصر مراسم سوگند را برگزار می کردند، مشخص شد که محمود وجدی به عنوان وزیر جدید کشور به جای حبیب العادلی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حبیب العادلی، وزیر پیشین کشور، در بین تظاهرکنندگان روزهای اخیر شخصیتی بشدت منفور به شمار می‌رفت و اقدام حسنی مبارک در برکناری وی را می‌توان در راستای مهار کردن ناآرامی‌ها ارزیابی کرد.


سه شنبۀ بحرانی در مصر
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها هزار نفر در میدان تحریر (آزادی) قاهره، از پیش از ظهر امروز سه شنبه اول فوریه – ۱٢ بهمن به وقت محلی، با در دست داشتن پرچم های مصر وخواندن سرودهای ملی و سردادن شعارهای ضد حسنی مبارک، بر خواستۀ اصلی روزهای اخیر خود – یعنی برکناری رئیس جمهور مادام العمر کشور- پافشاری کرده اند.


همزمان سرویس خبری بی بی سی در قاهره می گوید سربازان با معترضان خوش و بش می کنند و فضای شادی در میدان تحریر دیده می شود. 

 

در آخرین خبر ظهر سه شنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و از شخصیت های اپوزیسیون مصر، از حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور خواسته است تا برای جلوگیری از خونریزی، تا پیش از روز جمعه مصر را ترک کند.


بنا به گزارش منابع عربی و غربی، مردم معترض کماکان در قاهر، سوئز، اسماعیلیه و اسکندریه به تجمعات خود ادامه می دهند.

 

 

 

 



 

پادشاه اردن نخست وزیر را برکنار کرد

Posted:

 جرس: در پی اوج گیری اعتراضات مردمی در کشورهای عربی و در پی برکناری نخست وزیر مصر توسط رئیس جمهور آن کشور، ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز، دولت این کشور را برکنار کرد.


به گزارش العربیه، روز سه شنبه اول فوریه، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، سمیر الرفاعی را برکنار و معروف بخیت را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد و به او دستور داد که "اصلاحات واقعی" را در این کشور اجرا کند.


بنا به گزارش خبرگزاری ها، البخیت در گذشته دو سال نخست وزیر اردن بوده و سپس به عنوان سفیر آن کشور در اسرائیل در ماموریت به سر برده بود.


طی روزهای اخیر، راهپیمایی های وسیعی در اردن در اعتراض به گرانی، بی کاری و فقر و همچنین شرایط سیاسی کشور برگزار شده بود، که همزمان بود با اعتراضات هفته های اخیر در تونس و مصر که به فرار رئیس جمهوری تونس و فراگیری بحران در مصر منجر شد و به اعتراضات در یمن و الجزایر و اردن نیز کشیده شد.كارشناسان امور خاورميانه اين اقدام شاه اردن را نوعي پيش دستي به منظور جلوگيري از افزايش دامنه نارضايتي ها ارزيابي كردند. 
 

به معترضین اجازه راهپیمایی دهید تا مشخص گردد کدام جریان از  پایگاه اجتماعی برخوردارست

Posted:

در دیدار موسوی و کروبی اعلام شد
  جرس: روز گذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی در آستانه دهه فجرفجر با هم دیدار کردند و در مورد مسایل مهم کشور و منطقه صجبت کردند. در این دیدار گفته شد اگر در ایران نيز به معترضین پس از انتخابات اجازه راهپیمایی داده شود مشخص خواهد شد کدام جریان از  پایگاه اجتماعی و مردمی برخوردار است .


به گزارش تغییر پیش از ظهر روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه، در آستانه سالروز ورود آیت الله خمینی به ایران و آغاز دهه فجر، مهندس میرحسین موسوی، به صورت سر زده به دیدار حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی رفت. در این دیدار که در منزل مهدی کروبی انجام شد، آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید که پيشتر با ممانعت نیروهای اطلاعاتی، موفق به دیدار و بازدید مهدی کروبی نشده بود، نیز حضور داشت.

در این دیدار، آقایان موسوی و مهدی کروبی و آیت لله بیات زنجانی، پیرامون مسائل مختلف از جمله تحولات کشورهای عربی و رخدادهای اخیر در ایران بحث و تبادل نظر کردند.

مشروح مذاکرات این دیدار به شرح زیر است:

در ابتدای این دیدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر، بزرگترین دستاورد انقلاب را تحقق «جمهوری اسلامی» برشمردند که برخاسته از خواست و اراده مردم و ماحصل رهبری آیت الله خمینی و ایثارگری ها و جانبازی های ملت بزرگ ایران بوده است.

ایشان «جمهوری اسلامی» را نظامی مبتنی و استوار بر آراء مردمی دانسته و اعلام کردند متاسفانه برخی با سوءاستفاده از قدرت و جایگاهشان نه تنها ارزشی برای مردم قائل نیستند بلکه برای حفظ موقعیت و قدرت چند صباح خود، مردم را به ستوه آوردند و انقلاب را به انحراف كشيدند. همچنین ایشان رحلت جانگداز پیامبر رحمت و مهربانی و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را به حضور حضرت ولی عصر  و مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت گفتند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی نسبت به تعداد زياد اعدام ها و تعجیل در اجرای احکام اعدام، بدون طی كامل مراحل دادرسی و قانونی در کشور اعتراض کرده و آنرا ناشی از بی تدبیری حاکمان و ایجاد رعب و وحشت در جامعه قلمداد کردند. آن دو ابراز کردند: " فارغ از چند و چون اتهامات افراد و درستی یا نادرستی این اتهامات، حق قانونی و شرعی هر انسانی است که با طی كامل مراحل دادرسی و قانونی بتواند از حقوق خود بهره مند شود." 

كروبي و موسوي متذکر شدند:«اعدام قریب به 300 تن طی یکسال گذشته، آیا جز ایجاد رعب و وحشت در جامعه دستاوردي برای اذهان عمومی کشور دارد و نتيجه اي جز انزوای بیشتر ایران در مجامع بین المللی را بهمراه نخواهد داشت؟ آیا اعدام بدون طی شدن مراحل دادرسی و بدون اطلاع خانواده متهم اقدامی انسانی و اسلامی است؟ خودداری از تحویل جسد به خانواده و بستگان دیگر چه صیغه ای است که به تازگی آنرا باب کرده اند!لذا ما به عنوان شهروندان این کشور و عضوی از اعضای ملت آزاده ایران، خواستار توقف این شیوه هستیم و امیدواریم دستگاه قضایی کشور بتواند بطور مستقل و با رعایت حفظ اصل بی طرفی و برخوردار کردن متهمین از حقوق قانونی و شرعی خود و با عنایت به رافت و رحمت اسلامی تدبیری اتخاذ کند تا دیگر شاهد چنین روند ناصوابی در کشور نباشیم.»

موسوی و کروبی در بخش دیگری از سخنان خود، حوادث اخير کشورهای عربی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها ضمن ابراز خوشحالی از قیام مردم آزادیخواه مصر تاکید کردند:« امروز حتی در کشورهای عربی هم شاهد بالندگی سیاسی و رشد مردم سالاری هستیم. هیچ قدرتی نمی تواند بر خواست و اراده مردم مسلط شود. دیر یا زود قدرتهای دیکتاتوری و مستبد محکوم به فنا هستند. امروز دیگر ملتها آگاه شده اند و یکی پس از دیگری بر سرنوشت خویش مسلط می گردند و این اراده ملتهاست که لرزه را به تن مستبدین انداخته است. هر چند در مصر شاهدیم حسنی مبارک به جای تمکین بر خواست و اراده ملت خود سالهاست  تلاش می کند تا با برگزاري انتخابات هاي مهندسي شده و تشكيل مجالس فرمايشي و استفاده از نیروهای اراذل و اوباش مردم را سرکوب کند اما ره به جایی نخواهد برد چنانچه امروز نيز نتوانسته است با سرکوب و ارعاب بر اوضاع مسلط گردد. البته اقدام ارتش مصر در اعلام بي طرفي و مشروع دانستن خواسته هاي مردمي جاي بسي تشکر و قدردانی دارد و گويي ارتش به درستی صدای انقلاب مردم را برخلاف حاکمیت مستبد و دیکتاتور مصر، شنیده است.

امیدواریم صدای انقلاب آزادیخواهانه مردم مصر و تونس و یمن به گوش مستبدین و دیکتاتورهای منطقه و جهان برسد تا شاید عبرتی باشد برای بازنگری و بازبینی در اعمال ورفتارشان.امروز در مصر با وجود تنش ها و درگیری ها اجازه راهپیمایی به معترضین داده می شود تا مشخص شود کفه اقبال اجتماعي کدامین جریان سنگین تر است لذا ما معتقدیم اگر در ایران نيز به معترضین پس از انتخابات اجازه راهپیمایی داده شود مشخص خواهد شد کدام جریان از  پایگاه اجتماعی و مردمی برخوردار است .

مهندس موسوی و حجت السلام کروبی در بخش پایانی صحبت خود به وضعیت تاسف بار اقتصادی در كشوراشاره کردند و از آسیب رسیدن بیش از حد به اقشار محروم جامعه ابراز نگرانی کردند و گفتند : این روزها ساده ترین فعالیت های اقتصادی مانند نقل وانتقال پول برای فعالین اقتصادی همچون کابوس درآمده است. اکثر بانکهای جهانی برای فعالیت های تجاری در ایران ارزشی قائل نیستند و دولت به جای تصحیح امور، به فرافکنی و سانسور و مماشات روی آورده است. طبق گزارش منابع معتبر خبری هم اکنون تا سقف 40 درصد هزینه های تولید به دلیل تحریم های بین المللی، افزایش پیدا کرده و تبعات مختلف ناشی از آنها نیز  باعث به تعطیلی کشیده شدن بسیاری از کارخانه های کوچک و متوسط در کشور شده است. آنچنانكه طبق گفته دبير خانه كارگر بیش از 600 واحد تولیدی تعطیل شده و باعث اخراج و بی کار شدن هزاران نفر نیروی انسانی شده است. ما دلیل تحمیل چنین شرایطی بر مردم و کشور را تنها در بی کفایتی دولتمردان و اتخاذ سیاست ماجراجویی و جنجال آفرینی در عرصه بین المللی توسط آنان می دانیم. اين درحالي است كه همصدا با فعالین اقتصادی کشور، کارشناسان اقتصادی جهانی نیز اقتصاد ایران را در شرایطی بسیار ضعیف و در آستانه هشدار ارزیابی می کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در پایان اين ديدار ابراز امیدواری کردند که به یاری خداوند و با هوشیاری ملت بزرگ همیشه در صحنه،از این بحران نیز با سرافرازی و پیروزی عبور خواهیم کرد.

 

 

 

الیاس نادران: هدف فتنه‌دوم انتخابات آتی مجلس و ریاست‌جمهوری است

Posted:

جرس: الیاس نادران، نماینده منتقد دولت معتقد است "جریان قدرت طلب و فاسدی در حال شکل گیری است و از مدتها قبل برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فعالیت های زودهنگام و گسترده ای را آغاز کرده است."


به گزارش سامانه خبری- تحلیلی «الـــف»، نادران طی مقاله ای پیرامون شرایط فعلی کشور می گوید:
"حیات این جریان مخرب در ایجاد و گسترش دوقطبی های سیاسی است.از درون اختلافات داخلی رشد می کنند.برنامه ریزی می کنند تا با ایجاد اختلاف و دوگانه های سیاسی، به اهداف خود دست پیدا کنند.تنش و درگیری مهمترین بستر برای رویش و گسترش این جریان سیاسی است. از این‌رو حفظ وحدت و ورود پیدا نکردن به این اختلافات و دامن نزدن به آنها در شرایط فعلی یک راهبرد اساسی است.این جریان که لبه دوم تیغ حمله به نظام و هجمه به ولایت فقیه است هرچند ظاهر متفاوت و موجهی به خود گرفته است اما بدون شک از فتنه اول خطرناک تر است."


این نماینده منتقد دولت معتقد است "خط خبری شخصیت های اصلی و رسانه های این جریان، درشت نمائی اختلافات دولت و دیگر قوا است.تلاش می کنند همه قوا را مخالف دولت نشان دهند.همه منتقدین را در یک صف و آنها را هم در کنار دشمنان دولت می نشانند.این دوگانه سیاسی فرصتی را برای مظلوم نمائی و نهایتا سوء استفاده از افکار عمومی برای پیشبرد برخی روش های نادرست سیاسی و اقتصادی فراهم می سازد.

این دو قطبی مصنوعی حاصل یک سناریوی از پیش طراحی شده است.از یک سو اختلاف افکنی بین نیروهای خودی را در دستور دارد و از سوی دیگر پشت پرده با جریان اصلاحات و فتنه همراه و همنشین می شوند.

هزینه این فتنه جدید از طریق به خدمت گرفتن اصلی ترین مراکز اقتصادی کشور صورت می گیرد.مهمترین روش برای تسلط بر این نهادهای اقتصادی نیز خصوصی سازی های پر مساله توسط قانون‌دانان قانون‌شکن است.

این جریان برای رسیدن به اهداف خود حاضر است با هر جریان نامشروعی گره بخورد.برای بازنشستگی یک فتنه گر تلاش می کند.امنیت ورود فتنه گر فراری را تضمین می کند.با سران جریان فاسد اقتصادی در دوران سازندگی پیوند می خورد و با آنها جلسات شبانه برگزار می کند و برای جذب بدنه پائین دست اصلاحات اباحه گری فرهنگی را در دستور کار قرار می دهد.

از اینرو تلاش می کنند به گروه ها مرجع نزدیک شوند و مدتها است که روی ورزشکارها، هنرمندان و ایجاد تشکل های موازی روحانی برنامه ریزی کرده اند.

هدف اصلی این جریان که متاسفانه به قدرت نیز متصل و کانون های اصلی تولید ثروت و اقتصاد را در دست گرفته است، انتخابات مجلس و مهمتر از ان ریاست جمهوری است.

به همین دلیل چند هفته پس از انتخابات٨٨ درحالیکه نظام درگیر فتنه و فتنه گران بود، جلسه گذاشتند و نیروهای خود را جمع و رسما اعلام کردند که باید برای مجلس و تعیین نامزدهای اصلی برنامه ریزی کنیم و نباید با هیچ جریانی ائتلاف کنیم.

برنامه اصلی آنها این است که از درون مجلس پلی برای ریاست جمهوری بسازند و از همین طریق نیز به نظام فشار بیاورند و اضطرار درست کنند تا نامزد مد نظرشان تائید صلاحیت شود.

اصولگراها و نمایندگان مجلس و جریانات ارزشی باید توجه کنند تا در زمین بازی این جریان سوداگر قرار نگیرند. نباید مسائل اصلی فراموش شود.در حال حاضر پی گیری مشکلات اقتصای و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها ومواردی از این دست نیازمند فاصله گرفتن از مسائل فرعی و تنش زااست.این همان چیزی است که این جریان را به شدت مستاصل و خواب آشفته و پریشان آنها را بهم می ریزد." 

 

گفتنی است، وی که از نمایندگانِ پیگیرِ فساد اقتصادی معاون اول رئیس دولت بود، در انتقاد به موانع پیش آمده در جهت رسیدگی به این موضوع، هفته گذشته از عدم کاندیداتوری مجدد خود برای انتخابات آتی مجلس خبر داده بود.
 

سقوط بهبهانی از صندلی وزارت راه

Posted:

فاطمه شجاعی
جرس: مجلسی‌ها امروز با پس گرفتن رای اعتماد خود از وزیر راه و ترابری اولین استیضاح در دولت کنونی را رقم زدند تا تهدیدهای مدام مجلس به "استفاده از ابزار قانونی" در سال جاری، این بار برای دولت رنگی از واقعیت بگیرد.

استیضاح وزیر راه اما در حالی در مجلس صورت گرفت که نه فقط محمود احمدی‌نژاد در این جلسه حاضر نبود، که حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری نیز در مجلس حاضر نشد و در نتیجه جلسه‌ی استیضاح بدون حضور اعضای هیات دولت برگزار شد؛ جلسه‌ای که بر خلاف روال معمول از هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما جمهوری اسلامی نیز پخش نشد.


محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني احمدی‌نژاد تنها عضو دولت بود كه در اين جلسه حضور داشت. در پایان زمان استیضاح و پس از نطق‌ نمایندگان مخالف و موافق، مجلس با ۱۴۷ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ رای، بهبهانی وزیری که یک سال پیش با شعار "تلاش برای ارتقای استانداردهای پروازی" به کرسی وزارت نشست را رسما از سمت خود برکنار کرد.


مشاور احمدی‌نژاد: استیضاح باید متوقف شود


گرچه استیضاح وزیر راه، از روزهای ابتدایی بهمن شکلی کاملا جدی به خود گرفت و تعداد نمایندگان امضاکننده‌ی درخواست از حد نصاب لازم بیشتر شد، اما گویا دولت این جمع امضا را نیز مانند استیضاح‌های دیگر قلمداد کرده بود که تا صبح امروز نسبت به آن واکنشی نشان نداد تا این که امروز میرتاج الدینی در نامه‌ای به رئیس مجلس نوشت: استیضاح وزیر راه فاقد حد نصاب لازم است و متوقف شود.


در این نامه که در ساعات اولیه صبح فرستاده شد، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون احمدی‌نژاد در امور پارلمانی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به انصراف ۱۳ نماینده از استیضاح اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۱۳ نفر از نمایندگان محترم استیضاح وزیر راه منصرف شده اند، بنابراین استیضاح فاقد حد نصاب لازم بوده و بر مبنای ماده ۲۱۹ آیین نامه داخلی مجلس غیرقابل طرح است.


اما حسين سبحاني‌نيا عضو هیات رئیسه مجلس، با تاکید بر این که "هنوز استيضاح از رسميت نيفتاده است" در مصاحبه‌ای اظهار کرد: ۱۳ نفر از متقاضيان استيضاح بهبهاني امضاي خود را پس گرفتند،اما ملاك هيات رييسه ۲۹ امضايي است كه خواستار استيضاح شده بودند.


در زمان برگزاری جلسه علنی استیضاح وزیر راه نیز، برخی از نمایندگان حامی دولت تلاش کردند تا با دلایلی عدم حضور بهبهانی را توجیه کرده و جلسه استیضاح را به تعویق بیاندازند.


بهروز جعفری در تذکری دلیل غیبت امروز احمدی‌نژاد و وزیر راه در جلسه استیضاح را منتفی دانستن استیضاح از سوی دولت عنوان کرد و مدعی شد که "با استناد به تبصره ۳ ماده ۲۲۳ عدم حضور وزیر تخلف نیست چرا كه دولت استیضاح امروز را منتفی می‌دانست."


اما علی لاریجانی در پاسخ وی تاکید داشت که "دولت حق ندارد بگوید استیضاح منتفی است، این مجلس است كه منتفی بودن و یا نبودن استیضاح را مشخص می كند و ماده ۲۲۲ آئین نامه مجلس نیز بر ضرورت حضور وزیر یا هیات وزیران در جلسه استیضاح تاكید دارد."

اما بهروز جعفری نماینده سمیرم که از نمایندگان حامی دولت است در تذکر دیگری هیات رئیسه را متهم به این کرد که با عجله این استیضاح را در دستور قرار داده و مثل موارد مشابه استیضاح کنندگان را به جلسه با وزیر و رفع اختلافات تشویق نکرده است. وی از برخی "حسن نظرهای هیات رئیسه" در جلسه غیرعلنی امروز نیز تقدیر کرد که برگزاری استیضاحی در آغاز دهه فجر را چندان پسندیده نمی​دانستند.


کواکبیان: احمدی‌نژاد از بهبهانی خواسته به مجلس نیاید


جلسه استیضاح بدون حضور نمایندگان دولت برگزار شد و نمایندگان مخالف و موافق استیضاح در صحن مجلس دلایل خود را اظهار کردند که در میان آنان کواکبیان نماینده سمنان طی یك تذكر آئین نامه‌ای دلیل عدم حضور وزیر راه در مجلس را درخواست احمدی‌نژاد از بهبهانی عنوان كرد.

 

مصطفی كواكبیان در پایان جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذكر آئین نامه ای با اشاره به عدم حضور بهبهانی برای دفاع از خود درمجلس گفت: امروز اعلام شد كه وزیر تخلف كرده و در مجلس حضور نیافته است در حالی كه وقتی من پیگیری كردم، متوجه شدم كه خود آقای رئیس جمهور از وزیر خواسته اند كه به مجلس نیایند. احمد توکلی از دیگر موافقان استیضاح، در طول نطق خود ۱۲ دلیل را برای استیضاح و برکناری وزیر را برشمرد.


سيد سلمان ذاكر نماينده اروميه در مجلس كه او نیز به عنوان موافق طرح استيضاح وزير راه سخن مي‌گفت، با تاكيد بر حق استيضاح نمايندگان اظهار کرد: قدرت براي حل مشكل است نه ايجاد مشكل. لذا مجلس مي‌تواند با استيضاح مشكل را علاج كند كه وقوع سوانح متعدد هوايي و به خصوص حادثه اخير در اروميه از جمله دلايل اين اقدام است كه باعث شد به موضوع صنعت هوايي ورود پيدا كنيم.


گفته می‌شود، در جريان نطق ذاکر، تعدادی از نمایندگان مجلس به دور میرتاج الدینی معاون پارلمانی احمدی‌نژاد حلقه زده بودند و با وی گفت وگو می‌کردند. افزایش نمایندگان موجب شد رئیس مجلس در میانه صحبت‌های ذاکر از نمایندگان بخواهد در صندلی‌های خود استقرار یابند.


همچنین باهنر از جمله نمایندگانی بود که در زمان ریختن رای برگه‌ی سفید رنگ که در موافقت با استیضاح بهبهانی بود را در دست نگه داشت و بعد از فلش های عکاسان آن را به گلدان انداخت.


برخی از نمایندگان مخالف نیز در مصاحبه‌هایی استیضاح را "غیرقانونی" و "شبهه‌انگیز" عنوان کردند و برخی از مخالفان در صحن علنی مجلس اعلام کردند که برگزاری استیضاح همزمان با دهه فجر را چندان نمی‌پسندند.


حسن نوروزی، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس شوراي اسلامي استيضاح وزير راه را غيرقانوني خواند و گفت: به دليل باقي ماندن 9 نفر از استيضاح كنندگان، ‌استيضاح بهبهاني بايد از دستور كار امروز مجلس خارج مي شد.


سيدمحمد ابطحي نیز اظهار کرد: برخي از نمايندگان معتقد بودند كه تعداد امضا كنندگان استيضاح از حد نصاب پايين آمده، چرا كه تقاضاي استيضاحي كه اولين بار چاپ شد و در اختيار نمايندگان قرار گرفت، رقم ديگري بود ولي در چاپ‌هاي بعدي افراد ديگري به آن اضافه شدند.


همچنین نماينده مردم بوكان در مجلس با بيان اينكه استيضاح وزير راه "شبهه‌انگيز" بود، از هيات رييسه مجلس خواست تا "تكليف نمايندگان را درباره اينكه آيا مي توان پس از اعلام وصول يك استيضاح به امضاهاي آن اضافه كرد مشخص كند."


محورهای اصلی استیضاح


محورهای اصلی استیضاح وزیر راه که نزدیک به یک ماه پس از آخرین سقوط هواپیما و کشته شدن ۸۰ ایرانی در پرواز ارومیه رخ داد، "وقوع سوانح پي در پي هوايي و عدم اجراي قانون برنامه چهارم توسعه از جمله محورهاي استيضاح وزير راه و ترابري" عنوان شد.


در نامه استيضاح وزير راه و ترابري كه به رييس مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است وقوع سوانح پي در پي هوايي و اعلام نظر غيركارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوايي در كشور مانند سانحه قزوين و سانحه اروميه، استفاده غيرموجه و غيراقتصادي از ناوگان هوايي مستهلك و غيرقابل اعتماد و در نتيجه وجود ترديد در مردم به توانايي‌هاي تخصصي كشور در زمينه حمل و نقل و عدم اجراي قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص نوسازي ناوگان هوايي از جمله محورهاي اين استيضاح اعلام شد.


هم‌چنين استيضاح‌كنندگان عدم توجه و تبعيت از قوانين بودجه سنواتي سال‌هاي ۸۷، ۸۸و ۸۹ در موارد مربوط به اقدامات و مسووليت‌هاي وزارت راه و دادن قول‌هاي فراوان غيرعملياتي توسط شخص وزير به طوري كه خود وزير طي نامه‌اي به معاون اول احمدی‌نژاد اظهار داشته‌اند كه بودجه ۱۲ سال آينده در سفرهاي استاني پيش‌خور شده است و عدم وجود جديت در اصلاح مسيرها و معابر حادثه‌خيز كشور كه موجب شده تا يكي از بالاترين آمار كشتار جاده‌اي در دنيا به نام جمهوري اسلامي ثبت شود از ديگر محورهاي استيضاح عنوان كرده‌اند.


عزل و نصب‌هاي پي در پي، مكرر، غيرمسوولانه و عجولانه در وزارت راه به ويژه در سازمان حساس هواپيمايي به طوري كه يكي از معاونت‌ها در يكسال و نيم گذشته هر شش ماه يك انتصاب داشته است و هم‌چنين كم‌توجهي به مسيرهاي ريلي كشور به طوري كه براي مسيري كه قول داده‌اند تا سال 91 افتتاح شود يك دهم اعتبار مورد نياز منظور و در نتيجه كمترين حد پيشرفت فيزيكي متصور است و نيز كم‌توجهي به ايثارگران شاغل در وزارتخانه از جمله محورهايي است كه استيضاح‌كنندگان براي استيضاح وزير راه و ترابري مطرح كرده‌اند.


بندهاي ديگر اين استيضاح شامل ناتواني در حل مشكلات پيمانكاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابري كه به ورشكستگي و فروپاشي شركت‌هاي مهم عمراني و راهسازي كشور منجر شده است و عدم جديت در رفع عيوب و نواقص نظرات ديوان محاسبات، سازمان بازرسي و سازمان حسابرسي و عدم توجه كافي به ايستگاه‌هاي هواشناسي كشور است.


نمایندگان پیش از طرح استیضاح، در سومین روز بهمن ماه جلسه‌ای را با وزیر راه تشکیل دادند که از نظر آنان پاسخ وزیر قانع‌کننده نبوده است.


احمد خرم: در این سه سال به اندازه تاریخ وزارت راه وعده داده‌اند


احمد خرم وزیر راه و ترابری در دولت دوم محمد خاتمی، که در ۱۲ مهر ماه سال ۸۳ برای استیضاح به مجلس اصولگرای آن زمان خوانده و از کار برکنار شد، روز گذشته گفت: حجم وعده‌های داده شده در طول عمر وزارت راه و ترابری از زمان تا سه قبل کمتر از وعده‌های داده شده در دوره حمید بهبهانی است.


وزیر پیشن راه و ترابری که پیش از رای عدم اعتماد به بهبهانی، تنها وزیر استیضاح شده  راه بود، در بیان دلایل اجرایی استیضاح حمید بهبهانی بر دو عامل "وعده‌های تو خالی و انجام نشدن مطلوب امور" تاکید و اظهار کرد: اگر قرار باشد جمع وعده های داده شده از شکل گیری وزارت راه را که در ابتدا با نام اداره طرق و شوارع شروع به کار کرد تا سه سال قبل جمع زد به هیچ عنوان برابری با این سه سال نخواهد کرد.


به گفته احمد خرم حجم وعده‌های داده شده بیش از تمام تاریخ وزارت راه و ترابری است وعده هایی که برخی از آنان از اساس تو خالی بوده اند.


او از راه آهن سریع السعیر اصفهان، قم، تهران و مشهد به عنوان یکی از این نوع وعده‌ها نام برد گفت: برای ساخت این راه آهن که طول آن 1400 کیلومتر است به گفته شخص وزیر 13 میلیارد یورو سرمایه گذاری لازم است و اگر قرار باشد این حجم سرمایه از محل منابع دولتی تامین شود بیش از 10 سال زمان لازم دارد زیرا منابع دولتی کاملا محدود است و چنین امکانی وجود ندارد.


خرم ادامه داد: وزیر راه با علم به برخی از محدودیت های شدید مالی وعده عملیاتی شدن پروژه را ظرف سه سال داد و در پاسخ به محل تامین منابع گفته است " پروژه به نام امام رضا است و ایشان منابعش را برای ما تامین می کند".

 

 

برکناری وزیری که گفته بود بودجه ۱٢ سال در سفرهای استانی “پیش خور” شده است

Posted:

جرس: بنا به گزارش خبرگزاری ها، از جمله دلایل استیضاح حمید بهبهانی، وزیر راه دولت دهم که روز سه شنبه ۱٢ بهمن ماه در نتیجۀ عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس برکنار شد، "دادن قول‌های فراوان غیرعملیاتی بود، به طوری که خود وزیر طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌ دولت تاکید داشت بودجه ۱۲ سال آینده در سفرهای استانی پیش‌خور شده‌ است" و همزمان نمایندگان مجلس این میزان پول "پیش خور شده" را معادل ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده اند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ۱۴۷ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ رأی، روز سه شنبه در حالیکه حمید بهبهانی وزیر راه در مجلس حضور نیافته بود، به وی رأی عدم اعتماد دادند و او را در پی عدم مدیریت کارآمد، از سمت وزارت برکنار کردند.


اوایل هفته جاری، گروهی از نمایندگان، طی نامۀ یازده ماده ای که برای استیضاح بهبهانی تدوین، امضا و تحویل هیئت رئیسه مجلس کرده بودند، خاطرنشان ساختند "دادن قول‌های فراوان غیرعملیاتی توسط شخص وزیر به طوری که خود وزیر طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشته‌اند که بودجه ۱۲ سال آینده در سفرهای استانی پیش‌خور شده‌ است" از جمله دلایل این استیضاح می باشد.


به گزارش ایسنا، جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس، میزان بودجه پیش‌خور شده در وزارت حمید بهبهانی را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.


از جمله دلایل و محورهای استیضاح و برکناری بهبهانی، غیر از مورد فوق الذکر، "وقوع سوانح پی‌درپی هوایی و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه"، "استفاده غیرموجه و غیر اقتصادی از ناوگان هوائی مستهلک و غیرقابل اعتماد و در نتیجه وجود تردید در مردم به توانائی های تخصص کشور در زمینه حمل و نقل"، "عدم وجود جدیت در اصلاح مسیرها و معابر حادثه خیز کشور که موجب گردیده تا یکی از بالاترین آمار کشتار جاده ای در دنیا به نام ایران ثبت گردد"، "عزل و نصب های پی در پی، مکرر و غیرمسئولانه و عجولانه در وزارت راه به ویژه در سازمان حساس هواپیمایی"، "کم توجهی به مسیرهای ریلی کشور"، "ناتوانی در حل مشکلات پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابری که به ورشکستگی و فروپاشی شرکت های مهم راهسازی و عمران کشور منجر گردید"، "عدم جدیت در رفع عیوب و نواقص نظرات دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و سازمان حسابرس" بود.


به گزارش تارنمای «خانه ملـت»، امروز در پی حضور نیافتن حمید بهبهانی در جلسه استیضاح، علی لاریجانی، رئیس مجلس، این اقدام را "تخلف از قانون" نامید و با بیان این ‌که طبق آیین‌نامه دو نماینده می‌توانند در دفاع از وزیر راه سخن بگویند، از نمایندگان خواست در دفاع از وزیر سخن نگویند.
وی افزود: "این که ما استیضاح را قبول نداریم، در جمهوری اسلامی از این حرف‌ها وجود ندارد، تصمیم مجلس بر استیضاح بوده و وزیر هم باید در مجلس حضور می‌یافت."


گفتنی است حمید بهبهانی دومین وزیر استیضاحی در مجلس هشتم (بعد از عوضعلی کردان) و نخستین وزیر دولت دهم است که طرح استیضاح وی در مجلس مطرح و از سمت خود برکنار می‌شود.


نکته قابل ذکر اینکه بهبهانی ساعاتی پس از حادثۀ اخیر سقوط هواپیمای بوئینگ در اطراف ارومیه (که منجر به کشته و زخمی شدن جمع زیادی شد)، به خبرگزاری مهر گفته بود: "حوادث هواپیمایی کشور آمار بالایی محسوب ندارند و برخلاف جوسازی ها هنوز هم امنیت پروازی در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی بالاست."

وی در حالیکه دولت محمود احمدی نژاد رکورد دار سوانح هوایی تاریخ ایران می باشد، به حوادث مشابه در سایر نقاط جهان اشاره کرده و مدعی گردید: بروز اینگونه حوادث در خطوط هوایی امری طبیعی است.


بهبهانی درباره فراخوان مجلس مبنی بر پاسخگویی و توضیحات وی از علت وقوع حادثه گفته بود: "چیزی كه مطرح نیست، بحث مدیریتی است؛ پس می‌رویم؛ مشكلی نیست، با مجلس دوست و یار هستیم."

 

 

مجمع روحانیون خواستار گسترش فضای تبادل آراء و اندیشه و آزادی بیان و نقد در جامعه شد

Posted:

بیانیه به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب
جرس: مجمع روحانیون مبارز به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای منتشر كرده و خواستار آزادی زندانیان، گسترش فضای تبادل آراء و اندیشه و آزادی بیان و نقد در جامعه شده است.



به گزارش سایت مجمع، متن بیانیه تحلیلی مجمع روحانیون مبارز بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
در بامداد ٢٢ بهمن ۵٧ که نسیم پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بهار ایمان، آگاهی، آزادی، عزت و آبادانی را ملت بزرگوار ایران نوید داد، ٣٢ سال می‌گذرد و همه ساله این واقعه بزرگ، با شور و شکوه از سوی مردم گرامی داشته می‌شود.

در این دوران، در ایران و جهان حوادث تلخ و شیرین فراوان رخ نموده است ولی ملت شریف ایران راه پر فراز و نشیب را به سوی هدف والائی که بیش از یک سده داشته است همچنان با طمأنینه و وقار ادامه می‌دهد.
انقلاب اسلامی از حیث مبداء، روش و هدف پدیده‌ای ممتاز در میان حوادث و وقایع و انقلاب‌های تاریخی است.
ملت رشید ایران که پیشینه بلند تاریخی دارد، نقش ممتازی در آفرینش و بسط تمدن و فرهنگ بشری ایفاء کرده است و درخشش آفتاب اسلام جان او را نورانی‌تر و راه او را به سوی صلاح و فلاح هموارتر کرده است. ملت ما، اسلام معرفت، هدایت و آزادی را از مکتب مولی امیرالمؤمنین امام علی و خاندان پاک پیامبر اکرم آموخت و سرسپرده و دلباخته پیامبر و علی و آل بیت نبی شد و مگر نه این که ایرانیان اعم از شیعه و سنی و حتی پیروان آیین‌های دیگر به عشق و دلبستگی خود به امام یگانه پرستان و سرور باورمندان امام علی و خاندان پاکیزه پیامبر افتخار می‌کنند و آثار این دلباختگی را از جمله در ادای احترام به یاد روزهایی چون عاشورا از سوی همه بخش‌های جامعه ایرانی می‌بینیم.
ایرانی، با چنین سابقه و با چنین شور و شعوری در دوران جدید تاریخ نیز پیشتاز معنویت، آزادی خواهی، استقلال طلبی و عدالت جویی بوده است که نمونه بارز آن را در یک قرن اخیر در نهضت مشروطیت می‌نگریم که فرمان ورود ملت به مرحله جدید تاریخ را برجسته‌ترین فقیهان و عالمان دینی صادر کردند و طرح این که اولین منشور جامعه مدنی ایران از سوی فقیهی والاقدر و روشن بین حضرت آیت‌الله نائینی نگاشته شد.

انقلاب اسلامی با چنین خاستگاه و توسط مردمی با این سابقه درخشان رخ داد و پیروز شد.

انقلاب که بر بستر حضور آگاهانه و مصمم مردم جریان یافت، برخوردار از رهبری بود بزرگوار، عارف، حکیم، فقیه، سیاستمدار و مرجعی والا قدر که هم مظهر ایمان و همت مردم بود و هم نماد عزت و آزادی؛ که مردم، همواره خواسته بودند و از آنان دریغ شده بود.
گرچه امام همه هویت و شخصیت خود را از دیانت ناب محمدی و از ایمان و دانائی و سلوک بر آمده از تشیع علوی گرفته بود و به همین جهت بیشترین اهتمام و توصیه او به دینداری و پرهیزگاری و پای بندی به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی بود ولی در همین حال مردم امام را می‌دیدند که آنان را علیه وضع سراسر بیداد و تبعیض و خودکامگی و تحقیر و وابستگی می‌شوراند و به آزادی و پیشرفت و عدالت و حق و حرمت مردم و حاکمیت آنان بر سرنوشت خویش فرا می‌خواند.

امام را می‌دیدند، از این که رژیمی فاسد، آزادی را به مسلخ برده و زندان‌ها را پر کرده و خیر خواهان را دربدر یا در بند یا شهید کرده است فریاد بر می‌آورد:
از این که مقدرات کشور در دست اجانب باشد و حاکمان بجای شناخت و تأمین مصالح و منافع ملی در خدمت سلطه طلبان باشند.
از این که حکومت بجای این که به نمایندگی از ملت ظلم ستیز در کنار مظلومان و محرومان باشد، وابسته به قدرت‌های سلطه‌گر و زورگو است دست در دست حکومت اشغالگری نهاده است که نه تنها فلسطینیان را دربدر کرده یا تحت فشار قرار داده بلکه کانون فساد در منطقه است.
از این که بجای پیشرفت علمی، فنی، اقتصادی و سیاسی، فساد در همه جا ریشه دوانده و گسترده شده است.
از این که کشور سرشار از سرمایه انسانی و طبیعی دچار عقب افتادگی است و نه آزادی سیاسی وجود دارد و نه برخورداری اقتصادی و از این که عدالت، مظلوم بزرگ در ایران زمان شاه است!
از این که نظام فاسد حاکم، سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را رها کرده است و اراذل و اوباش و دروغ پردازان بجای مردم و نمایندگان راستین آنان و مدافعان حقوق و حرمت جامعه در همه عرصه‌ها جولان دهند و صدها مورد دیگر از این دست؛
می‌دیدند که امام دلیرانه علیه همه این امور اعتراض کرده و مردم را به دگرگون کردن این وضع فلاکت بار و حرکت در جهت تغییر این نظام و جایگزین کردن نظامی با سامان اسلامی و انسانی فرا می‌خواند. ملت نیز با همه وجود رهبری او را پذیرفت و به صحنه آمد که حاصل آن پیروزی شگفت انگیز انقلاب اسلامی بود؛ انقلابی مردمی و ناب و با هدفی روشن و روشی ممتاز.
این انقلاب شکوهمند، نقطه عطف تاریخی در زندگی نه تنها ایرانیان که همه مسلمانان و حتی منطقه و جهان بود و آنان که نمی‌توانند عظمت آن را ببینند منکر درخشش آفتابند.

انقلاب پیروز شد تا به هزاران سال استبداد و ده‌ها سال وابستگی خاتمه دهد و راه رهایی و پیشرفت و سربلندی را به روی ملت ایران و همه مسلمانان و آزادگان بگشاید. انقلاب پیروز شد تا حق الهی حاکمیت بر سرنوشت را که از ملتی بزرگ دریغ شده بود به او باز گرداند و بجای حکومت‌های فاسد، وابسته و جبار، حکومتی را برقرار کند، برآمده از اراده و اختیار مردم و مسؤول در برابر آنان.

انقلاب پیروز شد تا خرد به جای خرافه، عرفان بجای نادانی، ژرف نگاری و حقیقت نگری بجای ظاهر پرستی و عادت زدگی، اخلاق بجای بی ادبی، راستی بجای دروغ و فریب و حرمت نهادن به انسان بجای تباه کردن حقوق او بنشیند.
انقلاب شد تا صدای بلند آزادی خواهی و استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی بجای غریو استبداد و تملق و دروغ و سیمای روشن یگانه پرستی، آزادگی، امنیت و حرمت نهادن به همه ارزش‌های الهی و انسانی بجای چهره شوم تهمت پراکنی و گزافه‌گویی و فریب قرار گیرد.

انقلاب شد تا خردمندان مؤمن و درست کردار بجای بی خردان ریاکار و دروغ‌پرداز و ناکاردان به نمایندگی از مردم زمام امور را در عین پذیرش مسؤولیت در برابر خدا و مردم بر عهده بگیرند.

انقلاب شد تا بر دوران خفت‌بار عقب ماندگی خط بطلان کشیده شود و مسیر پیشرفت همه جانبه توأم با عدالت در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هموار گردد.

انقلاب شد تا تعیین کننده سرنوشت، خود مردم و "میزان رأی ملت" باشد و نمایندگان واقعی ایمان و اراده مردم و مدافعان مصالح و منافع ملی سر کار آیند، نه قدرت‌های چپاولگری که ایران را جزیره امن بسط اقتدار ظالمانه خود در منطقه می‌خواهند انقلاب شد تا عرفان، آزادی، اخلاق و مسؤولیت پذیری، همکاری و امنیت و برخورداری و درد آشنایی در کنار هم ایران را به نمونه‌ای از آنچه شایسته انسان بخصوص انسان مسلمان است مبدّل کند.

انقلاب شد تا حوزه‌های علمیه مستقل، مراجع در اوج امنیت و احترام و عالمان و فرهیختگان دینی آزاد و رها از عوام‌زدگی از یکسو و تحمیل حکومت از سوی دیگر رسالت بزرگ پاسداری از دین و بسط و نشر معارف اسلامی راه جویی برای راهبردن جامعه با رعایت زمان و مکان و اقتضاءات روز کار را به انجام برسانند و حکومت از نتیجه تلاش آن بزرگواران بهره بگیرد و مسؤولیت خود را در خدمت به مردم و نشان دادن چهره رحمانی دین خدا و تأمین عدالت و آزادی و پیشرفت به انجام برساند.

انقلاب شد تا دانشگاه‌های ما با تأمین آزادی و حرمت استاد و دانشجو و ایجاد فضای امن مراکز عالی و آموزشی و ایجاد فضای امن، کانون جوشش علمی و ابتکار و نظریه‌پردازی آزادانه و حتی نقد و اعتراض مشفقانه باشد و راهبردهای مدیریت و خدمت نیروهای شایسته را فراهم آورد.

نظام جایگزین که به خصوص در آستانه پیروزی این انقلاب مطرح شد نیز "جمهوری اسلامی" بود. جمهوری به همان معنی که در جهان امروز هست و اسلامی یعنی حاکمیت ارزش‌های اسلامی بخصوص اخلاق و عدالت و بالاخص برای حاکمان. ارزش‌ها و احکامی که با رعایت زمان و مکان که دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد اسلامی است، باید بتواند جوابگوی پرسش‌ها و نیازهای انسان روزگار ما باشد و مصداق حکومت مطلوب و الگوی مورد نظر نیز همان است که در حکومت کوتاه ولی پر افتخار مولی امیرالمؤمنین تجربه شده است.

جمهوری اسلامی حاصل آن انقلاب شکوهمند و خون بهای ملت انقلابی است و قانون اساسی که مورد بررسی نمایندگان خبره مردم قرار گرفت و بعد به همه پرسی گذارده شد میثاق وحدت ملی و پایه نظم مورد نظر است.
امام، هرگونه اعمال قدرت و دخالت در امور کشور را بدون رأی و رضایت مردم فاقد مشروعیت می‌دانستند. و این در حالی است که دیگر انقلاب‌ها، یا شبه انقلاب‌ها تا ده‌ها سال بعد هیچ مبنایی برای اداره جامعه جز رأی انقلابیان (و احیاناً یک نفر) یا صلاحدید کودتاگران نداشتند اما در انقلاب اسلامی قانون اساسی فصل الخطاب در تعیین رابطه میان حکومتگران و مردم و ساز و کار تدبیر جامعه است و سندیت و اعتبار آن هم ناشی از رأی مستقیم مردم و در واقع پیمانی است معتبر هم برای حکومت و هم مردم و لازم‌الرعایه از هر دو سو.

امروز از آن انقلاب عظیم و تأسیس جمهوری اسلامی ده‌ها سال گذشته است و ملت و قدرت‌های بعد از انقلاب دست آوردهای ارزنده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته‌اند ولی کاستی‌ها و اشکالات نیز کم نبوده است و طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت که در این مدت همه مشکلات حل شده باشد و ملت به همه هدف هایی که انقلاب داشت رسیده باشد.
سی سال در تاریخ بلند یک ملت زمان زیادی نیست ولی آنچه مهم است و در ارزیابی باید مورد اهتمام قرار گیرد حرکت جامعه به سوی هدف‌های والا است که اگر چنین باشد پیروزی بدست آمده است و اگر خدای ناخواسته در جهاتی از آن‌ها انحرافی رخ داده است باید درصدد اصلاح امور برآییم و انقلابیان راستین کسانی هستند که همواره آن هدف‌ها را مورد نظر دارند و خواستار اصلاح روش‌ها و سیاست ها و برنامه‌ برای رسیدن به آنها هستند.

و اینک در سی و دومین سالروز پیروزی انقلاب، جا دارد که با چنین معیارهایی حرکت جامعه انقلابی به خصوص کارنامه مدیریت‌های مختلف و بالاخص وضیعت کنونی را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دریابیم که تا چه حد در سیر به جانب هدف‌های انقلاب موفق بوده‌ایم و اگر احیاناً نه، چه عواملی باعث بازماندن و خدای ناخواسته انحراف از مسیر بوده است و در ورای ادعاهایی که غالباً نیز یک جانبه پراکنده می‌شود، بصیرت واقعی را بدست آوریم و بکار گیریم.


در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینكه در سالی که گذشت ملت و کشور با پدیده‌ها و مسائل گوناگونی مواجه بود، آمده است:
فشارهای خارجی، تحریم، تهدید، کارشکنی بین المللی و عزم قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا برای محروم کردن ایران از حقوق مسلم خویش بخصوص در زمینه علمی و فن آوری‌های نوین طبعاً منشأ مشکلاتی برای دولت و ملت ایران بود. افزون بر این گسترش فعالیت‌های تخریبی و تروریستی که دست بیگانگان کینه توز را نمی‌توان در آن‌ها ندید یا دست کم مورد علاقه و بهره برداری دشمنان بیرونی بود، از جمله ترور دانشمندان شریف ایرانی که یاد و نامشان را گرامی می‌داریم و حوادث مصیبت باری چون آنچه در چابهار رخ داد و به شهادت و زخمی شدن عده زیادی از هم‌وطنان انجامید از حوادث تلخ بود و انتظار می‌رفت و می‌رود تا نیروهایی که مسؤولیت نظم و امنیت را بر عهده دارند و در جای خود تلاش و حتی فداکاری ‌می‌کنند همه همت خود را به جلوگیری از این جنایات و شناسایی و برخورد با دشمنان واقعی و عوامل جنایتکار آنان مصروف کنند.


فعال شدن مجدد تروریست‌های باسابقه که دستشان به خون پاک‌ترین فرزندان این مرز و بوم آلوده است و سابقه همکاری و ایفای نقش ستون پنجم دشمنان قسم خورده انقلاب و مردم از جمله صدام را در کارنامه سیاه خود دارند؛ حمایت و سازماندهی پاره‌ای از کشورها چون انگلستان و فرانسه و شخصیت‌های غربی نیز حکایت از توطئه سنگین می‌کند تا در کنار تحریم‌ها و تهدیدهای دیگر از این عامل نیز برای ضربه زدن به کشور و ملت بهره بگیرند. بیرون آوردن آنان از لیست تروریست‌ها در بعضی از کشورهای اروپایی و فشار به آمریکا برای انجام چنین کاری در کنار حمایت‌های مالی، لجستیک و تبلیغاتی از این گروه‌های تروریستی، امری نیست که در خاطره ملت ما که بزرگترین لطمه را از این آدمکشان یاغی خورده است برود. بدیهی است که حامیان آنان را نیز مشمول حکم و نفرتی می‌دانیم که نسبت به آدمکشان تروریست داریم.


در بند دیگری از این بیانیه با اشاره به این‌كه در مدیریت كشور نیز سخت کوشی و تلاش برای اداره کشور کم نبوده است در عین حال بر ضرورت پای‌بندی به قانون در بسیاری از موارد و بهره بردن از مواضع و بیاناتی كه به حل مسائل كمك كند و بهانه برای فشار به کشور و ملت از بیرون را فراهم نیاورد، تاكید شده است.

همچنین ضرورت بهره‌گیری از نیروهای کاردان، اهمیت به نقش و جایگاه مجلس و نهادهای نظارتی و توجه به كارشناسی‌های دقیق در برابر هزینه‌هایی كه فایده‌ای برای كشور و مردم ندارد و حتی گاه سبب هدر رفتن سرمایه‌ها و زیان‌های غیر قابل جبران می‌شود و در نتیجه سال‌ها ملت و کشور را از رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله دورتر و حتی آن را ناممکن کند، در این بیانیه موثر دانسته شده است.


صادر كنندگان این بیانیه با انتقاد نسبت به فضای سیاسی موجود و همچنین انتقاد نسبت به آنچه فضای بدبینی تهمت دروغ و میدان‌دار شدن هتاكان پرمدعا خوانده‌اند، خاطرنشان كرده‌اند: این فضا با آنچه مورد نظر انقلاب و امام و ستون‌های انقلاب بوده و هست فاصله دارد.


نویسندگان این بیانیه همچنین از قوه قضاییه و كسانی كه باید پاسدار عدالت و امنیت برای همگان باشند برخورد با ایجاد كنندگان چنین فضایی را خواستار شده‌اند.


صادر كنندگان این بیانیه معتقدند: سیاست کلی و روشن و راهبردی اعلام شده از سوی رهبری نظام برای جذب حداکثری و دفع حداقلی و پرهیز دادن از دروغ و تهمت و نکوهش از آن در عمل از سوی غوغاسالاران دروغ پرداز به صورت دفع اکثریت و عین انقلاب و نظام معرفی می‌شود، اقلیتی که می‌کوشد حتی برخی امکانات را نیز به انحصار خود درآورد. و بدتر این‌که گاه می‌بینیم این شیوه و رفتار ناپسند مبنای عمل سیاسی عده‌ای نیز قرار می‌گیرد.
در بند دیگری از این بیانیه با اشاره به این‌كه برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها بالاخره اعلام و عملیات اجرایی آن آغاز شد، آمده است: کار بزرگی که اگر بدرستی انجام گیرد می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور را بگشاید و باید از اصل قضیه و همت اجرایی کردن آن تقدیر کرد.
هدفمند کردن یارانه‌ها از دیر باز مورد توجه بوده است و حتی تصمیمات جدی برای انجام آن نیز از سوی دولت‌های قبلی گرفته شده است که متأسفانه به علت همراه نبودن دستگاه‌های دیگر معوق مانده بود ولی بالاخره با شیوه سنجیده در برنامه چهارم لحاظ شد که البته در کنار آن تقویت مدیریت، کار آفرینی، سرمایه‌گذاری (اعم از خارجی و داخلی)، تقویت تأمین اجتماعی و پیش بینی رشد اقتصادی مطلوب که تأمین کننده نیازهای رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله نیز مورد نظر بود و همچنین تمهیداتی اندیشیده شده بود که نه تنها به تولید و کار آفرینی لطمه وارد نیاید، بلکه تقویت شود و حتی الامکان فشارهای ناشی از این برنامه را بر جامعه بخصوص گروه‌های کم درآمد کم کند. و باید پرسید که چرا آن برنامه عملی نشد؟ ولی به هر حال کار خود را هر وقت انجام دهند باید مورد تقدیر قرار گیرند و همه دستگاه‌ها و آحاد ملت نیز باید همراهی و همکاری کنند، ولی هوشیاری و نظارت دقیق برای این‌که درآمدهای ناشی از این عملیات به هیچ وجه نباید صرف کاستی‌های بودجه دولت بخصوص مصرف بودجه جاری شود و نیز نباید به تولید لطمه وارد آید و باید همه تلاش‌ها برای کمتر شدن آسیب به جامعه بخصوص قشرهای کم درآمد بکار گرفته شود لازم است در این امر نظارت دقیق، بخصوص از سوی مجلس شورای اسلامی اعمال گردد.


همچنین در بند دیگری از این بیانیه آمده است: دهه فجر انقلاب اسلامی دهه عزت، آزادی، استقلال و پاکی و راستی است و باید از سوی همه قشرهای ملت، بزرگ داشته شود و نیز لازم است برنامه ریزی‌ها بصورتی باشد که به هیچ وجه سوء استفاده جناحی و سیاسی از حضور مردم به عمل نیاید تا شکوه بزرگداشت دهه فجر سال روز ٢٢ بهمن به تناسب عظمت انقلاب، متعلق به همه مردم باشد. چرا که بزرگداشت این واقعه عظیم، تجلیل از انقلاب اسلامی و پاس داشت آرمان‌های والائی است که ملت ما از دیر باز داشته است و در انقلاب اسلامی خود را به آن نزدیکتر دیده است.
مجمع روحانیون مبارز در این بیانیه ضمن گرامی داشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از همگان خواسته است که به فراخور توان و امکان خویش در بزرگداشت این واقعه عظیم کوتاهی نکنند.


این مجمع در بیانیه خود با تاكید بر اینكه امروز کشور نیازمند همدلی و همراهی است و همه کسانی که به انقلاب و امام و خواست‌های تاریخی ملت ایران احترام می‌گذارند باید بتوانند در همه عرصه‌ها، دین خود را اداء کنند، آورده است كه با رعایت آزادی‌های اساسی كه در قانون اساسی آمده است تشکل‌ها و نهادها و احزاب و گروه‌ها و افراد می‌توانند با التزام عملی به قانون اساسی در صحنه حضور داشته باشند.


همچنین در این بیانیه تاكید شده است كه برگزاری انتخابات مطلوب و سازگار با روح قانون اساسی و مردم سالاری به گونه‌ای كه همه اقشار ملت احساس کنند که نامزدهای مورد نظر خود را در صحنه دارند و ناظران و مجریان با بیطرفی کامل فقط به صیانت از آراء مردم می‌پردازند، بدون تردید دل‌ها را به یكدیگر نزدیک‌تر خواهد كرد و شوق دفاع از نظامی که در آن همه ارزش‌های الهی جایگاه والا دارد و هم حق و حرمت و آزادی مردم محترم است و هم عدالت به معنی واقعی در آن رعایت می‌شود، راه سوء‌استفاده و احیاناً ضربه زدن جریان‌هایی که نه اسلام را می‌خواهند و نه ایران را، خواهد بست.


نویسندگان این بیانیه در پایان خواستار آزادی برخی زندانیان، گسترش فضای تبادل آراء و اندیشه و آزادی بیان و نقد در جامعه شده‌اند.

مجمع روحانیون مبارز
۱٢ بهمن ماه ٨٩
 

مجمع تشخیص مصلحت دولت

Posted:

حسین میر محمد صادقی

 

فلسفه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مواردی است که مصوبه مجلس به نظر شورای نگهبان با شرع یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد و برای رفع این  مغایرت، مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی گنجانده شده است، تا برای حل مشکلات موجود راهکاری وجود داشته باشد و کار اداره کشور با بن بست مواجه نشود. بنابراین وارد کردن این انتقاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام که خلاف قانون اساسی عمل می کند اساساً انتقاد ناواردی است. زیرا همان طور که گفتم اصولاً شان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در مواردی است که ایراد مغایرت با شرع یا قانون اساسی که شورای نگهبان وارد کرده است به مصلحت کشور نمی باشد. و بنابراین نمی توان نظرات مجمع را  که خود برخاسته از قانون اساسی است برخلاف قانون اساسی دانست.
 

رصد آماری مواردی که مجمع به نفع دولت رای داده است می تواند فضای موجود را شفاف تر کند، زیرا در موارد متعددی برای تنظیم روابط خارجی، انعقاد معاهدات و کنوانسیون های خارجی و امور داخلی، لوایح دولت پیرو تصویب مجلس با ایرادات شورای نگهبان روبرو می شود و مواردی که متعاقب اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت مصوبه ای دارد که نظر دولت را تأمین می کند بسیار زیاد است و شاید بیش از مواردی باشد که نظر دولت با نظر شورای نگهبان همراه بوده است.  


نمی توان هر گاه نظر دولت با نظر شورای نگهبان سازگار است از مجمع تشخیص مصلحت انتظار داشت که نظر شورای نگهبان را بپذیرد، و بار دیگر که نظر دولت با نظر مجلس سازگار و مخالف ایراد شورای نگهبان است از مجمع انتظار همراهی با تصمیم مجلس را داشت، و در هر حال در صورت نپسندیدن تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیت این نهاد را زیر سؤال برده و مورد حمله قرار داد. به ویژه آن که اگر تا قبل از اصلاحات قانون اساسی در سال 1368 مشروعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام برخاسته از نظر امام راحل بود، امروز مجمع تشخیص مصلحت یکی از نهاد های مهم مذکور در اصل  112قانون اساسی است که قطعاً بدون آن و یا با تضعیف آن قوه ای که بیش از همه به دلیل دیدگاههای خاص و گاه مضیق شورای نگهبان متضّرر می شود ،قوه مجریه خواهد بود.


دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی 


منبع: خبر آنلاین

قائم مقام سازمان انرژی اتمی ایران ریاست را نپذیرفت

Posted:

جرس: در حالیکه محمد احمدیان، قائم مقام جدیدا منصوب شدۀ سازمان انرژی اتمی، از گزینه‌های مطرح برای تصدی پست ریاست آن سازمان بعد از مقام وزارت علی اکبر صالحی بود، وی این سمت را نپذیرفت.


علی اکبرصالحی بعد از برکناری منوچهر متکی، با حفظ سِمتِ خود در ریاست سازمان انرژی اتمی، به سرپرستی موقت وزارت خارجه منصوب شده بود که در تاریخ دهم بهمن ماه، با رای اعتماد مجلس، به مقام وزارت رسید و از سازمان انرژی اتمی خداحافظی کرد. 

  

به گزارش فارس، محمد احمدیان معاون نیروگاهی رئیس سازمان انرژی اتمی چندی پیش و پس از انتصاب صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه با حفظ سمت به عنوان قائم مقام این سازمان منصوب شده بود و به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی این پست محسوب می‌شد.


محمد احمدیان مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، شرکت پیمانکار ایرانی قرارداد ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر می باشد و درگذشته نیز معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی (٨٧-٨۵) بود.