جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تایید حکم زندان احسان مهرابی، فعال مطبوعاتی

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم یک سال حبس تعزیری احسان مهرابی، روزنامه‌نگار بازداشت شده در وقایع سال گذشته را تایید کرد.


پیش از این شبعه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست مقیسه، این روزنامه نگار را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" از طریق گفت‌وگو با رسانه های فارسی زبان، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر،این حکم با درخواست وکیل احسان مهرابی به دادگاه تجدیدنظر رفت که تایید شد و هم اکنون قطعی به‌شمار می‌رود.


احسان مهرابی که پس گذراندن سه ماه در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ اوین با سپردن وثیقه‌ ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد، خبرنگار پارلمانی روزنامه‌های اعتماد ملی و فرهیختگان بوده است. مهرابی روز ۱۸ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و بعد از نزدیک به سه ماه با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
 

مبادا

Posted:

طراح : شيرين ط

جنتی: جمهوری اسلامی یك نظام مردمی است و نمی تواند علیه مردم خود دست به اسلحه بزند

Posted:

مروری بر خطبه های نماز جمعه سراسر کشور

جرس: خطیبان نماز جمعه سراسر کشور، در خطبه های نماز ۱٧ دی ماه ۶٩ مدعی شدند "سران فتنه باید برای همیشه كنار بروند و كنار هم خواهند رفت"، "مردم از دیرباز با رهبری و ولایت پیوند عمیقی دارند"، "ملت ایران باید با تمام وجود از ولایت فقیه دفاع کنند."

 

نمایندگان رهبری در استان ها و امامان جمعه، همچنین مسئله حجاب را موضوع دیگر خطبه های خود قرار داده و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حجاب و پوشش در جامعه، اظهار داشتند "باید قانون عفت و حجاب كه در دولت به تصویب رسیده، در ادارات و مجامع مختلف اجرایی شود و مسوولان نیز طرح عفاف و حجاب را جدی بگیرند و مصوبه دولت را پیگیری كنند"، "باید بی حجابی به عنوان ویروسِ ضد ارزش های نظام ریشه كن شود" و اینکه "باید مواظب باشیم فرزندان دختر ما با بد حجابی دنباله رو رضا شاه نشوند و از اسلام پیروی كنند."

 

حمایت از دولت در موضوع هدفمندی یارانه ها، از موارد دیگری بود که خطیبان نماز جمعه آنرا مورد تاکید قرار داده، تا جایی که به مجلس نیز هشدار داده و گفتند "مجلس همانطور كه در اطلاعیه های خود فتنه را محكوم كرد، نباید اقدامات شایسته دولت نادیده بگیرد و باید از آنها حمایت و قدردانی كند و مانع فعالیت وزیران نشود. "

 

تهران، جنتی: سران فتنه باید برای همیشه كنار بروند و كنار هم خواهند رفت

احمد جنتی در نماز جمعه ۱٧ دی ماه تهران، با حمله به محمد خاتمی و اظهارات وی در خصوص شروط اصلاح طلبان برای شرکت احتمالی در انتخابات آینده، آنرا "شرط گذاشتن برخی سران فتنه" ذکر کرد و مدعی شد "آنها دیگر جایگاهی در میان مردم ندارند. "

 

به گزارش ایرنا، خطیب جمعه تهران همچنین ادعا کرد "سران فتنه نفهمیدند كه با مردم طرف هستند نه با حكومت و باید برای همیشه كنار بروند و كنار هم خواهند رفت."

 

وی بدون اشاره به مفاد شروط خاتمی (اجرای قانون اساسی، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد)، مدعی شد "آنها از اینكه می گویند برای ورود به انتخابات شرط داریم، باید شرم كنند؛ مردم آنها را قبول ندارند كه به آنها رای دهند؛ كسانی كه آمریكاییان برایشان فرش قرمز پهن می كنند ولی اجازه ورود به یك دانشمند ایرانی كه برای كارهای علمی خواهان سفر به این كشور است، نمی دهند. "


وی با تقسیم بندی خودی های نظام به "خواص انقلابی ولایی" و "خواص ضد انقلاب و غیر ولایی" در جریان حوادث بعد از انتخابات سال گذشته، افزود "در عاشورای سال گذشته مردم در حركتی خودجوش و بدون هیچ حمایت دولتی حماسه نهم دی را بوجود آوردند. "


وی بدون اشاره به دهها جانباخته و مجروح در جریان سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات – که قریب به اتفاق آنها متولدین بعد از انقلاب بودند- مدعی شد "جمهوری اسلامی یك نظام مردمی است و نمی تواند علیه مردم خود دست به اسلحه بزند، اما مردم وقتی دیدند نظامشان در خطر است به صحنه آمدند، كمر فتنه را شكستند و توی دهان دشمن زدند و به راحتی در یك روز و در یك راهپیمایی همه آتش ها را خاموش كردند. "

 

مجلس مانع فعالیت وزیران نشود
وی از نمایندگان مجلس برای احضار كردن وزیران انتقاد كرد و گفت: در این شرایط كه وزیران لازم است علاوه بر مشغله های معمول خود برای پیشبرد هدفمندی یارانه ها (حذف سوبسیدها) شبانه روز به فعالیت بپردازند، احضار شدن به مجلس و اتلاف وقت آنها به ضرر همه است و نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند.

مجلس همانطور كه در اطلاعیه های خود فتنه را محكوم كرد، نباید اقدامات شایسته دولت نادیده بگیرد و باید از آنها حمایت و قدردانی كند و مانع فعالیت وزیران نشود.

 

شیراز، ایمانی: اهداف دشمن در بد حجابی و بی حجابی نهفته است

اسدالله ایمانی در خطبه های نمازجمعه شیراز، از مسوولان کشور خواست طرح عفاف و حجاب را جدی گرفته و قانون مصوب دولت را پیگیری كنند. 

 

 

امام جمعه شیراز در خطبه های نماز این هفته گفت "مردم در روز نهم دی ماه سال گذشته مردم پاسخ عده ای از اراذل و اوباش را كه تحت هدایت عناصر خارجی و داخلی به ولی فقیه بی ادبی كردند، دادند و این مردم از دیرباز با روحانیت، رهبری، ولایت و امامت، پیوند عمیقی دارند."

 

ایمانی افزود: لباس اسلامی، حجاب و چادر، لباس ملی و سند هویت ماست و استكبار جهانی برای اینكه دین را از سر راه جامعه بردارد و با ادیان الهی مبارزه كند، كم هزینه ترین راه را حذف حجاب دانست و با برداشتن حجاب ازسر زنان به راحتی مبارزه خود را در این زمینه آغاز كرد و این در حالی است كه در همه ادیان الهی، حجاب مطرح است.


وی ادامه داد: كشف حجاب، مقدمه ای بر بی بند و باری، بی هویتی، ابتذال جنسی، اختلاط غیر مشروع مرد و زن و پیامد آن، بی تفاوتی ، عدم احساس مسوولیت است و اهداف دشمن در بد حجابی و بی حجابی نهفته است.

 

ایمانی هشدار داد "باید قانون عفت و حجاب كه در دولت به تصویب رسیده، در ادارات و مجامع مختلف كشور اجرایی شود و مسوولان نیز طرح عفاف و حجاب را جدی بگیرند و قانون مصوب دولت را پیگیری كنند."


مشهد، علم الهدی: متاسفانه مسوولان عنایت چندانی به اجرای موثر قانون عفاف و حجاب نداشته اند

امام جمعه مشهد معتقد است "باید بی حجابی به عنوان ویروس ضد ارزش های دین و نظام اسلامی ریشه كن شود."

 

احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت "باید مسوولان و دست اندركاران مربوطه در مقابله با معضل بی حجابی قاطع عمل كنند و برخورد قاطع با این معضل به عنوان یك اصل مهم مورد عنایت قرار گیرد. " 

 


وی با اعلام اینکه"مهم ترین دغدغه امروز ما در مقابله با ترفند جنگ نرم دشمنان، جدی نبودن در مقابله با بی حجابی است"، خاطرنشان کرد "قانون عفاف و حجاب در سال ٨۵ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی (به ریاست احمدی نژاد) رسید و برای ٢۶ دستگاه اجرایی راهكار و خط مشی تعیین شد، اما متاسفانه مسوولان عنایتی به اجرای موثر قانون عفاف و حجاب نداشته اند، حتی با وجود این كه آیین نامه اجرای قانون عفاف و حجاب دو ماه گذشته از سوی وزارت كشور ابلاغ شد، ولی باز هم اجرا و نظارت نمایندگان مجلس بر حسن اجرای آن بسیار ضعیف است.


علم الهدی بدون اشاره به فشارهای وارده بر قاطبۀ جامعه و فضای پلیسی- امنیتی حاکم، ادامه داد: ملت در عرصه اقتصاد مردانه با دولت و نظام همراهی می كند و نمونه شاخص آن همراهی در اجرای هدفمند سازی یارانه هاست.

تبریز، مجتهد شبستری: دستگاهها با بدحجابی برخورد کنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی وامام جمعه تبریز، با اشاره به بخشنامه جدید دولت آن كشور درخصوص جلوگیری از ورود دختران با حجاب به مراکز آموزشی - تحت عنوان ممنوعیت تظاهر به دینداری- گفت: اینگونه مقررات در یك كشور مسلمان برای مردم آن به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. در كشوری كه اكثریت قاطع آن را مسلمانان تشكیل می دهند ابلاغ چنین دستوراتی غیر منطقی و غیر عقلانی است.

 

محسن مجتهد شبستری با بیان اینكه اینگونه رفتار در كشوری مسلمان موجب جریحه دار شدن حوزه های علمیه و مراجع تقلید است، خاطرنشان ساخت: دولت جمهوری آذربایجان باید هر چه سریع تر برای لغو این بخشنامه اقدام كند.


وی از برخی برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی كه به زعم وی "نوعی ترویج دهنده بد حجابی است"، انتقاد كرد و افزود: انتظار از این رسانه ملی بسیار بالاست و نباید در آن بدحجابی ترویج شود.

 

نماینده رهبری در استان، از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواست نسبت به "بد حجابی و بی حجابی" در كشور به شدت برخورد كنند.

 

اصفهان: طباطبایی نژاد: مواظب باشیم فرزندان دختر ما دنباله رو رضا شاه نشوند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: "پیشرفت های صنعتی كشور" نباید مسوولان را از انجام اقدامات فرهنگی غافل كند.

 

یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه اصفهان افزود:‌ اگر در كشور كارهای فرهنگی كمرنگ شود و دلمان به پیشرفت های صنعتی و ظاهری خوش باشد، جوانانمان به دام دشمن گرفتار خواهند شد. 

 

 

وی اشاره ای به "پیشرفت های صنعتی" کشور نکرد.


وی اقدام رضا شاه برای محو حجاب در ایران (كشف حجاب) را مورد حمله قرار داده و گفت "باید مواظب باشیم فرزندان دختر ما با بد حجابی دنباله رو رضا شاه نشوند و از اسلام پیروی كنند. "

 

امام جمعه اصفهان اظهار عقیده کرد: با كشف حجاب، دل مردم و زنان مسلمان ایران خون شد و در آن زمان بسیاری از آنها، از شهرها به بیابان ها و كوهستان ها پناه بردند تا حجاب حفظ شود و دختران جوان ما اکنون باید از سنت های حسنه مادران خود در آن زمان الهام بگیرند.

 

قم، سعیدی: قم یك ذخیره الهی برای اسلام و انقلاب است

امام جمعه موقت قم می گوید "انقلاب اسلامی امانت بزرگی در دست ملت ایران است، بنابراین باید با تمام وجود از نعمت انقلاب و ولایت فقیه دفاع کنند."

 

سیدمحمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه قم اظهار عقیده کرد "قبل از انقلاب، رژیم منحوس پهلوی با تكیه بر زور حجاب را از سر بانوان ما برمی داشت و ارزش های دینی و اسلامی را به بازی گرفته بود ولی امام هرگز سكوت را جایز ندانسته و بر آنان شورید و نظام شاهنشاهی را به گور فرستاد. "


سعیدی، قم را یك "ذخیره الهی برای اسلام و انقلاب" دانست و بدون اشاره به حضور گسترده مردم آن شهر در تشییع پیکر مرحوم آیت الله منتظری گفت: مردم قم در همه حوادث از جمله فتنه سال پیش، با بصیرت در صحنه حاضر شده و در آینده نیز باید این هویت را برای خود حفظ كنند.


رشت، قربانی: اقدام استكبار جهانی گویای ضعف و یأس آنهاست

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت گفت: دشمنان باید بدانند كه پیشرفت نظام با شهادت دانشمندان ایرانی متوقف نمی شود بلكه شتابان به مسیر خود ادامه می دهد.

 

زین العابدین قربانی در خطبه های نماز جمعه رشت، "اقدام آمریكا و اسراییل در ترور دانشمندان ایران" را نشانه عصبانیت آنها از پیشرفتهای نظام دانست و اظهارداشت: این اقدام استكبار جهانی گویای ضعف و یأس آنهاست ولی باید بدانند كه با این كارها نمی توانند جلوی پیشرفت علم را بگیرند.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان افزود: دولت باید علاوه بر مراقبت از چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مواظب باشد كه برخی افراد سودجو و فرصت طلب، از شرایط بوجود آمده سوء استفاده نكنند.



مادر نازنین خسروانی: دخترم را آزاد کنید

Posted:

 جرس: بیش از دو ماه از بازداشت نازنین خسروانی، روزنامه نگار زندانی می گذرد و خانواده او در این مدت تنها یک بار موفق به ملاقات با وی شده اند .


به گزارش کلمه، او در دیدار هفته گذشته با خانواده اش تاکید کرده بود که بازجویی هایش به پایان رسیده و هفته هاست مسوولان زندان او را در سلولی رها کرده اند .


نازنین خسروانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب محسوب می شود که با تعدادی از روزنامه هایی که همگی بعد از مدت زمان کوتاهی از انتشار، توقیف شدند همکاری داشته است.

خانم افشاریان روز پنج شنبه(دیروز) توانستید با نازنین ملاقات کنید ؟

متاسفانه روز پنج شنبه ملاقاتی نداشتیم چرا که روزهای ملاقات بند ۲۰۹ یک هفته در میان است بنابراین باید هفته آینده برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کنیم . با اینکه با نازنین ملاقات نداشتیم اما بازجو یا مسوولان زندان اجازه تماس تلفنی هم به او ندادند و ما از هفته گذشته تاکنون از دخترم کاملا بی خبریم .

وضعیت روحی و جسمی نازنین در ملاقات هفته گذشته تان چطور بود ؟

در ملاقات هفته پیش دخترم وضعیت روحی خیلی خوبی داشت. اما از نظر جسمی شکایت از این داشت که داروهای قلبش را به موقع به او نداده اند و به همین دلیل دو بار به بهداری منتقل شده است و به او قرص زیر زبانی داده اند. نازنین هفته گذشته به ما گفت که بازجویی هایش تمام شده و همراه خانم دیگری در یک سلول به سر می برد البته چون از هفته قبل خبری از اونداریم نمی دانم آیا در وضعیت قیل است یا نه اما به هر حال تاکید کرد که بازجویی ندارد .

خانم افشاریان !همه حقوقدانان و وکلا بر این نکته تاکید دارند که وقتی بازجویی یک زندانی تمام می شود باید با قید وثیقه از زندان آزاد شود ؟ اما نازنین هنوز آزاد نشده است آیا در این باره پی گیری کرده اید؟ می خواهم بدانم مسوولان در این باره چه پاسخی به شما داده اند ؟

بله بازجویی هایش تمام شده و به گفته نازنین در تاریخ ۲۸ آذر یعنی درست ۱۹ روز پیش آخرین تفهیم اتهام او صورت گرفته است اما هنوز در این مورد هم کسی پاسخگوی ما نیست.


آیا پرونده نازنین به دادگاه ارسال شده است ؟چه زمان برای پی گیری آخرین وضعیت پرونده دخترتان به دادگاه مراجعه کرده اید ؟

ما روزسه شنبه چهاردهم دی ماه به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم که گفتند پرونده هنوز اینجا نیامده و ما بی اطلاعیم اما چهارشنبه که دوباره به دادسرای اوین رفتیم مسئول مربوطه به ما گفت پرونده اش امروز صبح با پیک ویژه به دادگاه انقلاب ارسال شده است . نمی دانم این به معنای در جریان قرار گرفتن پرونده است یا خیر به هر حال امیدوارم زودتر با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه نازنین آزادشود.

در خبرها آمده بود که نازنین در ملاقات هفته گذشته با شما یاد آور شده که سلولش به شدت سرد است و لباس گرمی هم که شما برایش برده اید به دستش نرسیده آیا در این باره پی گیری انجام دادید ؟

بله متاسفانه نازنین در ملاقاتی که هفته پیش داشتیم از سرمای هوا به شدت راحت بود و گفت لباس گرم ندارد و حتی لباس گرمی را که ما برای نازنین برده بودیم ، از ما تحویل گرفته بودند اما به او نداده بودند در این باره هم دوباره پی گیری کردیم و به دادستانی مراجعه کردیم. امیدوارم لباسهای گرمش را به او رسانده باشند .


قدم بعدی تان برای پیگیری پرونده نازنین چیست؟ وکیل نازنین در این باره چه عقیده ای دارد و آیا احتمال تبدیل قرار بازداشت و پایان بلاتکلیفی او را می دهد ؟

در شرایط فعلی و با توجه به تمام شدن بازجویی های نازنین باید قرار بازداشت لغو می شد.این انتظاری است که ما داریم. یعنی از زمان اتمام بازجویی های نازنین، عملا نگهداری او در زندان و بی دلیل معنایی ندارد و در این مرحله باید امکان آزادی او مهیا باشد . ما واقعا نمی فهمیم دلیل نگهداری او به این شکل در زندان برای چیست. او بلاتکلیف در سلولش رها شده و مسوولان حاضر نیستند تکلیفش را مشخص کنند و متاسفانه تا امروز وکیل نازنین هم به پرونده دسترسی نداشته است.

بعد از دو ماه بازداشت دختر تان چه تقاضایی از مسوولان قضایی دارید ؟

از روز اول دستگیری نازنین، من گفتم که بازداشت دخترم بی دلیل بوده و فقط می تواند ناشی از یک سوءتفاهم باشد. از ابتدای دستگیری دخترم تنها درخواستی که داشتم و هنوز بر آن پافشاری می کنم این است که او را آزاد کنند و اجازه ندهند ظلمی که بر خانواده ما طی این مدت رفته، بیش از این تداوم پیدا کند. تنها تقاضایی که می توانم از مسئولان داشته باشم آزادی دخترم و رفع این سوء تفاهم است

سعید مرتضوی: در چین قاچاقچیان کالا را اعدام می کنند، قوانین ما در این مورد ضعف دارند

Posted:

جرس: سعید مرتضوی، رییس ستاد مرکزیمبارزه با قاچاق کالا و ارز، از رشد ارزش متوسط پرونده های قاچاق و میزان جریمه قاچاقچیان نسبت به زمان در سال قبل خبر داد و آنرا ٩٧ درصد اعلام کرد.  

به گزارش ایسنا، دادستان سابق تهران و متهم اصلی چندین پرونده ملی (از جمله بازداشتگاه کهریزک)، که از سوی محمود احمدی نژاد به ریاست ستاد مرکزیمبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده، در دومین گردهماییتخصصی دبیران و مسوولان دبیرخانه کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با ارائه آمار فوق و ابراز رضایت از عملكرد خود افزود: ارزش كلكالاهای قاچاق (مكشوف) به ٣۴٧ میلیارد تومان رسیده كه نسبت به زمان مشابه درسال گذشته، ۵٨  درصدافزایش داشته است.

 

مرتضوی در ادامه، یكی از محورهای ستاد مبارزه باقاچاق كالا را "تمركز بر رسیدگی به مجرمان حرفه‌ای و پرونده‌های كلان و باندی ذكر وعنوان كرد": در هشت ماهه نخست امسال پرونده‌هایی كه با ارزش بیش از صد میلیون تومانبوده، به میزان ۴۶ درصد رشد داشته‌اند، در حالی كه پرونده‌های كمتر از یك میلیونتومان یعنی پرونده‌های خرد به میزان ٨.5 درصد كاهش داشته‌اند.

 

رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا از "ساماندهی مرزنشین‌ها"، "برخورد با شبكه‌های سازمان‌یافته و باندی" و "بررسی عواملشكل‌گیری قاچاق در اطراف مرزهای كشور" خبر داد و گفت "دولت با ارزیابی بحث قاچاق وروال مبارزه با قاچاق در سنوات گذشته به این نتیجه رسیده كه مهمترین وسیله مبارزهبا قاچاق بحث قانون است و تمام پرونده‌های مهم، سازمان‌یافته و باندی كه به نتیجهنمی‌رسد به خاطر این است كه مجرمان قانون را دور می‌زنند و از مجازات رها می‌شوندكه به خاطر ناكارآمدی قانون ماست. مجرمان حرفه‌ای از همه شگردهای روزبهره می‌گیرند و از همه ظرفیت‌های جدید برای دور زدن قانون و معافیت از مجازات بهرهمی‌گیرند."

 

 در چین قاچاقچیان را اعدام می‌كنند

مرتضوی با بیان این‌كه قانونگذار با توجه به قوانین، دوسال حبس را در نظر گرفته و بیش از آن اعمال نمی‌شود و هر روز نیز بیست هزار تومانحساب می‌شود، گفت: چون در قانون پیش‌بینی جرائم حرفه‌ای و سازمان‌یافته نشده وتكلیفی برای لایحه‌های مختلف پیش‌بینی نشده، اقدامات ظاهری انجام شده نیز برای درصدبالایی از پرونده‌ها اجرا نمی‌شود.

 

وی بدون اشاره به ریشه های تخلفِ اقتصادی کشور(مدیریت کلان و عدم رفاه جامعه)، به تجربه كشورهای دیگر در مورد برخوردبا قاچاق اشاره کرد و گفت "در چین برای قاچاقچیان حكم اعدام در نظر گرفته شده و بدونملاحظه اجرا می‌كنند. "

 

لایحه مبارزه با قاچاق تقدیم دولت می‌شود

مرتضوی با بیان این كه برای تبیین لایحه‌ای كهدولت گفته بود یك ماه دیگر وقت گرفته‌ایم تا نظرات نهایی همه استان‌ها را بگیریم،گفت: نسخه نهایی ستاد را برای استادان دانشگاه‌ها ارسال كردیم. در اوایل هفته آیندهلایحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را كامل با نامه رسمی تقدیم دولت می‌كنیم .

 

مرتضوی در پایان، "ارائه تعریف قاچاق،‌ قاچاق شناختهشدن كالاهایی كه با برند جعلی وارد می‌شود، طبقه‌بندی مجازات‌ها بر حسب نوع كالا،نظام تبدیل جزای نقدی به حبس، پیش‌بینی تكرار قاچاق، پیش‌بینی قاچاقچی حرفه‌ای،پیش‌بینی مسوولیت كیفری برای افراد حقوقی، پیش‌بینی مجازات محرومیت از حقوق اجتماعیبرای قاچاقچیان، پیش‌بینی قاچاقچیان باندی، قاچاق به عنوان منبع مالی تروریست،احصاء نیروهای مسلح، تفكیك صلاحیتی مراجع رسیدگی‌كننده، اعطای صلاحیت اولیه بهسازمان تعزیرات حكومتی، رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در قوه قضاییه و دادگاه‌هایانقلاب، تلقیقاچاق به عنوان جرم عمومی و مبارزه با قاچاق در سطح بین‌المللی، تكلیفبه شناسایی جرایم سازمان‌یافته و دارایی‌های مجرمان حرفه‌ای" را، از نوآوری لایحهمذكور دانست.

 

سعید مرتضوی درحالیکه از قضات معلق شده و متهم در چندین پرونده می باشد، بدلیل حمایتِ محافل و مقاماتِ فراقانونیِ کشور، نه تنها مورد بازخواست قرار نگرفته، بلکه به پُست های مهم نیز گمارده شده است.

 

آقای دادستان! پروژه های اعتراف گیری هنوز در بند وزارت اطلاعات بی وقفه پیش می رود

Posted:

عریضه پنجاه و هشتم همسر تاج زاده به دادستان تهران

جرس: فخرالسادات محتشمی پور در پنجاه و هشتمین عریضه خود به دادستان تهران، که روز ۱٧ دی ماه ٨٩ آنرا منتشر ساخته، خطاب به این مقام قضایی خاطرنشان می کند "موضوع اعجاب آور دیگر، ادامه پروژه اعتراف گیری است که به نظر می رسد توسط تیم اطلاعات و بازجویی سپاه تا حدی کنترل شده و در عوض توسط نیروهای امنیتی و در بند اطلاعات بی وقفه و افسارگسیخته دارد پیش می رود."


به گزارش کلمه، همسر مصطفی تاج زاده، فعال سیاسیِ زندانی، در نامه خود به عباس جعفری دولت آبادی، می گوید "اعتراف گیری علیه خود و حتی دیگران که طبق احادیث و روایات مشهور هیچ گونه مجوز شرعی ندارد و قاضی که بر آن مبنا حکم دهد از عدالت و قضاوت خارج است و به تعبیر بزرگواران چه بسا از لبه پرتگاه به جهنم پرتاب شود و وای بر آن بازجویی که این پروژه را برای زنان و دختران جوان اجرا نماید."


متن کامل این عریضه به شرح زیر است:
به: دادستان تهران
از: یکی از ستم دیدگان عصر عاشورای ۸۹ و همسر سید مصطفی تاج زاده شاکی از کودتاگران انتخاباتی و زندانی ممنوع الملاقات در قرنطینه اوین
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم انّک قادر علی ما تشاء تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممّن تشاء و تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شیءٍ قدیر

سلام آقای دادستان!
اولین آدینه ماه صفرتان به خوشی و خرمی. در این روز جمعه، عید مؤمنین، در کانون گرم خانواده در کنار همسر و فرزندانتان خوش باشید! ما هم خوشیم به خوشی آنان که خداوند از پندار و گفتار و کردارشان راضی است!
شنیده ام فرمایشات شما در آن جمعه فردای نه دی خیلی هماهنگ نبوده است و شما یحتمل باز هم تحت فشار گروه های فشار تخت گاز رفته اید و ناگهان به خود آمده دیده اید که به تنهایی استقلال قوه قضائیه را با همان الفاظ آمرانه یا مرشدانه برای گروه خودسر زیر سؤال برده اید؟!


راستش را بخواهید کمی تا قسمتی تعجب کردم البته این روزها امور اعجاب انگیز کم نیستند و ما هی باید از بعضی فرمایشات و برخی اقدامات تعجب کنیم و یکی از این امور اعجاب انگیز هم انداختن توپ اقدامات غیرقانونی توسط مراجع مسئول و ذی ربط به زمین یک دیگر است، در همین پرونده های زندانیان سیاسی! موضوع اعجاب آور دیگر ادامه پروژه اعتراف گیری است که به نظر می رسد توسط تیم اطلاعات و بازجویی سپاه تا حدی کنترل شده و در عوض توسط نیروهای امنیتی و در بند اطلاعات بی وقفه و افسارگسیخته دارد پیش می رود. اعتراف گیری علیه خود و حتی دیگران که طبق احادیث و روایات مشهور هیچ گونه مجوز شرعی ندارد و قاضی که بر آن مبنا حکم دهد از عدالت و قضاوت خارج است و به تعبیر بزرگواران چه بسا از لبه پرتگاه به جهنم پرتاب شود و وای بر آن بازجویی که این پروژه را برای زنان و دختران جوان اجرا نماید.


آقای دادستان!
به راستی شما صدای فریاد خانواده ها را که از این همه ستم به تنگ آمده و صدایشان را علیه ظلم بلند کرده اند، نمی شنوید یا خودتان را به نشنیدن می زنید؟ مهم نیست که شما و صاحبان قدرت این صداها را بشنوند یا خیر مهم این است که خدا می شنود و فرشتگان خدا می شنوند و اولیاء الله می شنوند و در همین زمین همین شهروندان که گوششان را نگرفته اند تاصدای حق را نشنوند و بزرگوارانی می شنوند که تکلیف شرعی شان را نیک می دانند و کسانی که احساس مسئولیت می کنند و به موقع اظهار نظر می کنند و روشنگری می کنند و به سهم خود مانع استمرار ظلم می شوند. مهم نیست شما صدای مارا می شنوید یا خود را به نشنیدن می زنید مهم این است که ما هرگز به سکوت عادت نمی کنیم و صدای فریاد عزیزان دربندمان را علیه ظلم از درون زندان به بیرون منتقل می کنیم. آقای دکتر یادتان باشد صرف حضور بی گناهان و مظلومان دربند خود بزرگترین فریاد است. و فریادهای ما شنیده می شود. خیلی برای شنیده نشدن ما زحمت نکشید خودتان صدایمان را رسا کرده اید و برای دیده نشدنمان دست و پا نزنید شما خودتان ما را در قاب بزرگ خانواده زندانی سیاسی نشانده اید. ما این قاب را دوست نداریم اما تا زمانی که هستیم، هستیم درست مقابل چشم شما و شما ناگزیر از دیدن و شنیدن مائید!

و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
فخرالسادات محتشمی پور
دوم صفر ۱۴۳۲ برابر با ۱۷ دی ماه ۱۳۸۹
 

فائزه هاشمی: این روزها شاهد اتفاق هایی هستیم غیر قابل باور

Posted:

طی دیدار با خانواده عرب سرخی بیان کرد

جرس: فائزه هاشمی رفسنجانی و خانوادۀ حسین مرعشی، فعال سیاسی زندانی، روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه ٨٩، به دیدار خانوادۀ عرب سرخی رفتند.


به گزارش سامانه خبری- تحلیلی «کلمه»، عصر پنجشنبه فائزه هاشمی به همراه تعدادی دیگر از اعضای خانواده و همچنین همسر حسین مرعشی که این روزها در اوین دوران محکومیت یک ساله خود را می گذراند به دیدار خانواده عرب سرخی و عضو آزاد شدۀ آن خانواده (فاطمه) رفتند.


فائزه هاشمی در این دیدار با اظهار تاسف از برگردانده شدن فیض الله عرب سرخی به اوین و "بازداشت عجیب" دخترش به دست سپاه گفت: این روزها شاهد اتفاق هایی هستیم غیر قابل باور. چه کسی در گذشته باور می کرد در نظام جمهوری اسلامی ایران، مادری را که فرزند دو ساله ای دارد و به لحاظ جسمی در شرایط مناسبی هم نیست را برای فشار آوردن به پدر دربند و خانواده اش دستگیر کنند.


وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه این بازداشت طولانی نشده است افزود: کمی انصاف و تعمق کافی بود تا در بازجویی ها معلوم شود کسانی که اقدام علیه امنیت ملی می کنند و قصد ضربه زدن به نظام را دارند جوانان پاکی نیستند که این روزها به این اتهام در زندان و بازجویی ها زیر انواع فشارهای روحی و جسمی مقاومت می کنند.


گفتنی است فاطمه عرب سرخی، شنبه گذشته پس از دو هفته زندان انفرادی، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده است.
 

بازداشت نبی‌الله باستان از اعضای کانون صنفی معلمان شهرکرد

Posted:

جرس: نبی‌الله باستان فارسانی از فعالان کانون صنفی معلمان شهرکرد روز گذشته در راه بازگشت از مدرسه بازداشت شد.


به گزارش جرس، سه روز پیش از بخش اجرای احکام شهرستان فارسان با وی تماس گرفته شده و از او خواسته‌اند تا خود را برای اجرای حکم به زندان معرفی کند، اما وی با بیان این که حکم را عادلانه نمی‌داند اظهار داشته است که اگر قصد انتقال او را به زندان دارند می‌توانند برای بازداشت بیایند، اما او خودش را معرفی نخواهد کرد.


در پی این اظهارات ماموران امنیتی روز گذشته در راه مدرسه این دبیر ادبیات را بازداشت و به زندان فرخ شهر برده‌اند و امروز نیز فرزندانش‌ توانسته‌اند لوازم شخصی او را به زندان تحویل دهند.


نبی الله باستان فارسانی از فعالان کانون صنفی معلمان شهرکرد است چندی پیش به دیل بیماری در بیمارستان بستری بود. در فروردین 87 باستان در دادگاه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر و دیوانعالی کشور تایید و هفته گذشته از طرف دایره اجرای احکام به وی ابلاغ شد.
 

سردار جوانی: حركت جدید خاتمی ادامه پیاده سازی فرمول جنگ نرم است

Posted:

جرس: رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، اظهارات اخیر محمد خاتمی پیرامون شروط اصلاح طلبان برای شرکت احتمالی در انتخابات آینده را، "مرحله جدیدی از ادامه پیاده‌سازی فرمول جنگ نرم‌" دانست و ادعا کرد "زمانی كه حركات‌ساختار‌شكنانه فتنه‌سازان با شكست مواجه شد، به سراغ فرمول براندازی‌ه خاموش رفته كه بر اساس آن مهره‌هایی با شعارهای فریبنده به سمت عملكرد منافقانه می‌روند."

 

 


این مقام ارشد سپاه که خبرگزاری فارس، با وی - بدون ذکر سِمَتِ نظامی- تحت عنوان "كارشناس مسائل سیاسی" مصاحبه کرده، در خصوص سخنان اخیر رئیس دولت اصلاحات در جمع نمایندگان فراكسیون اقلیت مجلس و شروط سه گانۀ مطروحه از طرف وی مدعی شد: "اتفاقاتی كه در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و به بهانه تقلب انتخابات كلید خورد، حكایت از توطئه‌ای آشكار و پیچیده علیه انقلاب دارد كه از سال‌ها قبل طراحی شده بود. "


همه باید مواضع خود را روشن کنند
سردار جوانی با ادعای اینکه "دو جریان برانداز داخلی و خارجی در فتنه ٨٨ نقش داشتند"، گفت: امروز تردیدی در خصوص ماهیت براندازانه فتنه‌گران وجود ندارد.

وی تاکید کرد تمام معتقدان به نظام، باید نسبت به توطئه بزرگ فتنه در زمان مناسب اعلام موضع شفافی انجام می‌دادند، چرا که به طور مستمر شاهد تاكیدات رهبری بودیم كه افراد، نخبگان و جریانات سیاسی، خط و مواضع خود را از دشمنان جدا كنند و مرزبندی روشنی را داشته باشند.

افراد ملاقات كننده باید پاسخ دهند
سردار جوانی دیدار نمایندگان اصلاح طلب با رئیس جمهور دولت اصلاحات را "اقدام دور از انتظار نمایندگان" خواند و تاكید كرد: نمایندگان ملت در خانه ملت باید بدانند، زمانی كه عموم ملت، فتنه و سران فتنه را محكوم كرده و خواهان محاكمه سران فتنه‌اند، نمایندگان نیز باید مواضع خود را همچون موكلین خود به صورت صریح و شفاف بیان كنند.
برخی از نمایندگان اقلیت مجلس پس از یك سال و چند ماه از فتنه، همچنان سكوت كرده و یا حرف‌های دوپهلو می‌زنند كه با انتشار اخبار ملاقات آنها با یكی از سران فتنه سوالات جدی را اذهان مردم ایجاد كرده است. افراد ملاقات كننده باید پاسخ دهند كه اساسا نگاهشان به فتنه خطرناك سال گذشته چیست؛ اگر فتنه و مسائل رخ داده در آن را قبول دارند، دیدار آنها با خاتمی به عنوان یكی از سران فتنه چه معنایی دارد.

خاتمی در وقایع فتنه ٨٨ همراه و همگام دیگر فتنه‌گران بود

این مقام سپاه اظهار عقیده کرد "خاتمی در وقایع فتنه ٨٨ همراه و همگام دیگر فتنه‌گران بود؛ وی علاوه بر آنكه مسیر خود را از دیگر سران فتنه جدا نكرد بلكه همراه و پشتیبان آنها بود؛ بنابراین نمایندگان ملاقات كننده باید پاسخگوی دیدار خود با یكی از سران فتنه باشند."

اسناد موجود است
وی با انتقاد از شدید از نمایندگان فراکسیون اصلاحات مجلس، ادعا کرد "این افراد نباید چشم خود را به واقعیات ببندند؛ اسناد و مدارك قطعی از ملاقات‌های پنهانی با تئوریسن‌های انقلاب‌های مخملی صهیونیست و ارتباط ستاد‌های انتخاباتی با سفارتخانه‌های دشمن، هدف سران فتنه را كاملا آشكار می‌كند.

جوانی اسناد و مدارك علیه سران فتنه را بسیار زیاد اعلام كرد و افزود: نمی‌توان غفلت از واقعیت‌ها را از افرادی كه در جایگاه نمایندگی‌ مجلس تكیه زده‌اند، پذیرفت.

خاتمی ابتدا پاسخگو باشد

سردار جوانی برداشت خاتمی از سیاست "جذب حداكثری و دفع حداقلی" مورد ادعای رهبر جمهوری اسلامی را، "توهم" دانست و مدعی شد "خاتمی به جای متنبه شدن و ابراز ندامت و پشیمانی و محكوم كردن حركت‌های افراطی فتنه‌گران، هنوز در همان مسیر فتنه‌گران راه خود را ادامه می‌دهد. وی به جای شرط‌گذاری از موضع طلبكارانه، باید پاسخگوی اتهامات جدی نسبت خود و دیگر سران فتنه باشد؛ چراكه اقدامات ساختار‌شكنانه آنها خسارات جبران ناپذیری به نظام اسلامی وارد كرده است."

حركت جدید خاتمی ادامه پیاده سازی فرمول جنگ نرم است
وی شروط مطروحه توسط محمد خاتمی را "مرحله جدیدی از ادامه پیاده‌سازی فرمول جنگ نرم"‌ عنوان و ادعا كرد: "زمانی كه حركت‌های ساختار‌شكنانه فتنه‌سازان با شكست مواجه شد، فتنه‌گران ادامه این روند را به صلاح نمی‌بینند و پس از مرحله اول فتنه كه ایجاد آشوب و اغتشاش و بلوا در خیابان‌ها بود، به سراغ فرمول براندازی‌های خاموش رفته كه بر اساس آن مهره‌هایی با رفتارهای متعادل و شعارهای فریبنده به سمت عملكرد منافقانه می‌روند. این طرفند فتنه‌گران و طراحان انقلاب‌مخملی، در جوامعی كارساز است كه مردم و مسئولان هوشیار نباشند، اما در جمهوری اسلامی بصیرت و هوشیاری در حد بالایی وجود دارد و مردم به خوبی رفتارهای دوگانه خاتمی را زیر نظر دارند. مردم به خوبی می‌دانند خاتمی سهم بسیار بالایی در ایجاد فتنه  داشت و ارتباط وی با بیگانگان در جلب حمایت از موسوی و دیدارهای پنهان او با جورج سوروس صهیونیست‌ از كسی پوشیده نیست."

ادعای این مقام سپاه در حالیست که با گذشت ماهها، هنوز هیچ یک از مقامات امنیتی و قضایی، ادعای خود پیرامون دیدارهای خاتمی با مقامات خارجی فوق را ثابت نکرده اند.

 

رئیس اداره سیاسی سپاه همچنین مدعی شد "خاتمی امروز حرف‌های دوپهلو می‌زند، اما مردم هوشیار و بصیر، قطعا این مطالب را باور نمی‌كنند و اینگونه رفتارهای خاتمی را منافقانه می‌بینند و سیستم مترقی جمهوری اسلامی با وجود رهبری فقیه، عادل و شجاع و آگاه به عنوان «ولی فقیه در راس نظام» و حضور مردم با بصیرت، رفتارهای منافقانه فتنه‌گران را جواب خواهد داد."

 

گفتنی است شروط سه گانه محمد خاتمی که شرکت احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات آتی را منوط به "آزادی زندانیان سیاسی"، اجرای کامل قانون اساسی"، و "برگزاری انتخابات آزاد"، ذکر کرده بود، با واکنش های تند طیف های حکومتی روبرو شده است. 

 

 

فشارهای شدید بازجویی بر ساجده کیانوش راد و زهرا حاتمی

Posted:

 جرس: گزاش ها از تحت فشار شدید بودن زهرا حاتمی و ساجده کیانوش راد در بازجویی ها حکایت دارند.


بنا به گزارشات رسیده به تحول سبز، شنیده ها حاکی است که زهرا حاتمی دبیر خدمتگزار و مردمی و ساجده کیانوش راد نزدیک به دو ماه است که تحت فشار بازجویی شدید و مداوم در انفرادی بند ۲۰۹ به سر می برند و تنها طی یکی دوبار تماس تلفنی از حال خود به خانواده شان خبر داده اند.

تلاش ها و پی گیری های این دو خانواده برای ملاقات با عزیزانشان به هیچ نتیجه ای نرسیده که این امر موجب تشدید نگرانی های آنان شده است. طبق گزارش های واصله آخرین تماس تلفنی ساجده کیانوش راد فرزند عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت حاکی از فشار شدید بر روی او بوده است.


دلیل اصلی این فشارها بر روی این دو خانم که یکی زندگی مشترکش را تازه آغاز کرده و دیگری مادر ۶ فرزند در سنین مختلف است, معلوم نیست اما به نظر می رسد شرکت این افراد در جلسات هفتگی قرآن و دعا و ارتباط و دلجویی از خانواده های زندانیان سیاسی دلیل بازداشتشان است.

ساجده کیانوش راد سال گذشته در مراسم دعای کمیل یکی از خانواده ها نیز به همراه مادر و پدرش بازداشت شده بود .

خانواده های زندانیان سیاسی به دنبال اخبار مبنی بر فشار زیاد بر روی زنان زندانی در بند اطلاعات به شدت نگران جان و سلامت عزیزانشان شده اند اما پاسخ مناسبی از مسئولین زندان دریافت نمی کنند.