جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برادرحسین خضری: خبر اعدام برادرم را از رسانه ها شنیدیم

Posted:

رها معصومی
 جرس: برادر حسین خضری با اظهار بی اطلاعی از اجرای حکم اعدام برادرش،می گوید" ما هم از خبرگزاری ها شنیده ایم که  تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرده است که حسین خضری اعدام شد، یعنی مخفیانه برادرم را اعدام کردند. "


این روزها خبر اعدام شهروندان ایرانی با اتهامات متعدد و متفاوت همچنان در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و همچنان در زندان های ایران  دهها زندانی سیاسیِ محکوم به اعدام در انتظار فرجام پرونده خود هستند. . 

اما به تازگی برخی از این احکام  بدونِ ابلاغِ حکم بدوی به وکیل و گاهی بدون اطلاع خانواده،  و به صورت مخفیانه اجرا می شود. 

این در حالی است که پیش از این خبر مربوط به اعدام حبیب لطیفی موجی از اعتراض های داخلی و بین المللی را برانگیخته و منجر به توقف موقت این حکم شده بود، اما پس از آن دو زندانی دیگر را در سکوت خبری اعدام کرده و امروز نیز خبر می رسد که یک زندانی دیگر را بدون اطلاع خانواده و وکیل وی به دار آویخته اند.

 

حسین خضری  به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه و همچنین تایید شعبه 10 دادگاه تجدید نظر استان آذرباییجان غربی و تایید این حکم از سوی  دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شده است..

پیش از این برادر حسین خضری،  در گفتگو با هرانا احتمال داده بود که مسئولان برادرش را مخفیانه اعدام می کنند و این در حالی بود که بنا بر گفته  خانواده وی آقای خضری پیش تر تمامی این اتهامات  مطرح شده را رد کرده بود .

جرس با برادر خضری گفتگوی تلفنی کوتاهی در مورد اجرای حکم اعدام آقای خضری انجام داده است که در پی می آید:

 

آخرین خبری که از اجرای حکم برادرتان دارید چیست؟

 

ما هم از خبرگزاری ها شنیده ایم که  تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرده است که حسین خضری اعدام شد، یعنی مخفیانه برادرم را اعدام کردند. من هیچی نمی دانم. نمی فهمم چرا به ما چیزی نگفتند. هیچی هیچی به ما اطلاع ندادند. دیگه تمام شد.

 

آخرین باری که با برادرتان ملاقات داشتید کی بود؟

 

دوهفته پیش چهارشنبه برادرم را دیدم.

 

خودش می دانست که قرار است حکم اعدام اجرا شود؟

 

نه... نه برادرم هیچی نمی دانست، نه خودش می دانست نه ما می دونستیم. نه وکیل در جریان بود.

 

وضعیت خانواده چطور است؟ آیا در جریان هستند؟

 

پدرم که به خاطر وضعیت برادرم پارسال فوت کرد، فقط مادرم مانده که نمی توانند صحبت کنند.

 

 آیا پس از با خبر شدن  پیگیری برای مطلع شدن از  اجرای حکم انجام دادید؟

 

به ما که هیچ اطلاعی ندادند، الان هم اینجا شب است و تا صبح باید ببینیم چه باید بکنیم.

 

آیا حرفی برای مسولان دارید؟

 

تنها سوالم این است که  با اعدام یک جوان چه اتفاقی چه فایده و سودی دارد؟  گرفتن جان یک جوان چه نتیجه ای خواهد داشت؟  .

 

مردم و خانواده شما در مورد شخصیت برادرتان و اتهامات مطرح شده چه می گویند؟

 

 آداب اجتماعی برادرم  برای خیلی ها قابل احترام بود،  خوش رفتارو خوش اخلاق و خوش برخورد بود، همه همبندان او و زندانی که او را می شناسند، می دانند که برادرم شخصیت برجسته و با معرفتی بود.  به جای ما که خانواده حسین هستیم باور کنید همه ی کسانی  که برادرم را می شناختند در این مدت برایش دعا می کردند.

 

در مورد اتهاماتی که مطرح شده است سخنی دارید؟

 

 برادرم یک جوان بیست و پنج ساله بود و اصلا در خونش نبود که اهل خشونت باشد. نمی شود به جوانی مثل حسین اتهام تروریستی  زد.

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

رييس‌جمهور موقت تونس سوگند خورد

Posted:

 جرس:رييس جمهور موقت تونس امروز (شنبه) سوگند ياد كرد و از نخست وزير اين كشور خواست تا دولت متحدي شكل دهد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، زين‌العابدين بن ‌علي رئيس جمهور مستبد ‌تونس، به دنبال اعتراضات گسترده مردمي يك ماه اخير روز جمعه از كشور خارج شد و به عربستان گريخت.

فواد المبزع، رييس سابق مجلس سفلاي پارلمان به عنوان رييس موقت اين كشور سوگند ياد كرد.

وي خاطر نشان كرد كه از نخست وزير مي‌خواهد تا يك دولت ملي متحد مطابق با منافع كشور شكل دهد.

المبزع در مصاحبه‌اي تلويزيوني تصريح كرد: تمامي احزاب از جمله احزاب مخالف "بدون استثناء" بايد مورد مشورت قرار گيرند. ناآرامي‌ها در تونس پس از خروج رييس‌جمهور مخلوع اين كشور در اوج خود به سر مي‌برد. عده بسياري در آتش سوزي دو زندان كشته شدند. غارتگران وارد مغازه‌ها شدند و اموال دولتي از جمله اموال موجود در ايستگاه قطار را به غارت بردند و شهر به صحنه تيراندازي‌ مبدل شده است.

در طول 24 ساعت گذشته اين دومين باري است كه قدرت در اين كشور آفريقاي شمالي از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود.

رييس دادگاه قانون اساسي تونس پيش‌تر اعلام كرد كه بن علي براي هميشه مسند قدرت را ترك كرده است و اقدام نخست وزير براي به دست گرفتن قدرت را نيز رد كرد.

فواد المبزع، رئيس مجلس سفلاي پارلمان ضمن قبول كردن رياست كشور، دو ماه فرصت دريافت كرده تا در تونس انتخابات برگزار كند.

يك رهبر حزب مخالف كه با محمد الغنوشي، نخست وزير تونس مذاكراتي داشت، به خبرگزاري رويترز گفت، الغنوشي پيشنهادي را مبني بر تشكيل دولت ائتلافي با در نظر گرفتن احزاب مخالف قبول كرده است و در روز يكشنبه به مذاكرات بيشتري در اين خصوص خواهد پرداخت.

مصطفي بن جعفر، رهبر اتحاديه "آزادي و حزب كارگر" در ادامه خاطر نشان كرد: ما در خصوص ايده دولت ائتلافي بحث كرديم و نخست وزير درخواست ما را براي داشتن يك دولت ائتلافي پذيرفت.

وي افزود: فردا ملاقات ديگري با هدف بيرون بردن كشور از اين موقعيت بحراني و داشتن اصلاحات واقعي برگزار خواهد شد. نتيجه اين مذاكرات فردا اعلام خواهد شد.

الغنوشي روز جمعه و پيش از اعلام راي دادگاه قانون اساسي، اعلام كرده بود كه رياست جمهوري موقت كشور را به دست مي‌گيرد.

 

رئیس کتابخانه ملی استعفا داد

Posted:


جرس: رییس کتابخانه ملی استعفا کرد. علی اکبر اشعری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، عصر امروز استعفای خود را اعلام و با کارمندان کتابخانه ملی خداحافظی کرد .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ،وی علت استعفای خود را پایان حکم ماموریتش در کتابخانه و امضا نشدن حکم تمدید آن از جانب رئیس جمهور بیان کرده است.

اشعری شش سال رئیس کتابخانه ملی بوده است.

حسین خضری، صبح امروز در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد

Posted:

جرس: حسین خضری، صبح امروز در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد.
به گزارش هرانا، دوازدهم دی ماه سال جاری تیم ویژه ای از تهران برای اعدام حسین خضری به زندان مرکزی ارومیه آمده بودند تا شبانه وی را اعدام کنند، اما مسئولان به دلایل نامعلوم اجرای این حکم را به تعویق انداختند.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خبری اتهامات حسین خضری را "شرکت در عملیات مسلحانه و کشتن یکی از ماموران نیروی انتظامی در پاسگاه مرزی گل شیخان شهرستان ارومیه در سال 1383" عنوان کرده است.
حسین خضری پیش تر تمامی این اتهامات را رد کرده بود و در ملاقات با خانواده اش از تلاش ماموران وزارت اطلاعات برای اخذ اعترافات تلوزیونی دروغین از وی خبر داده بود.
شایان ذکر است که برادر این زندانی سیاسی شب گذشته در گفتگو با هرانا احتمال داده بود که مسئولان آقای خضری را مخفیانه اعدام می کنند.
مسئولان طی مدتی که حسین خضری از بندش خارج شده بود، هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت و محل نگهداری وی به خانواده اش نداده بوند.
وی در تاریخ 10/5/87 در شهرستان کرمانشاه توسط نیروهای سپاه نبی اکرم آن شهرستان دستگیرشد و مدت 49 روز را در اختیار نیروهای سپاه نبی اکرم کرمانشاه بود. حسین خضری در طی این زمان متحمل شکنجه های روحی و جسمی متعددی در زمان بازجویی ها شده بود.
حسین خضری متولد 1361 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه و همچنین تایید شعبه 10 دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی و تایید این حکم از سوی شعبه 31 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شده است.
وی در رنجنامه ای که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار داده بود شکنجه های جسمی خود را به قرار زیر اعلام کرده بود:
1- کتک زدن به مدت چندین ساعت در هر روز
2- ایجاد فشار روحی و روانی در حین بازجویی
3- تهدید بازجو هایم مبنی بر آنکه اگر آن مواردی که ما میگوییم قبول نکنی به برادر و داماد خانواده شما میتوانیم برچسب فعالیت های غیرقانونی علیه نظام بزنیم
4- ضربه زدن با لگد به اندام های تناسلی من و خونریزی و تورم آن نواحی از بدنم به مدت چهارده روز
5- پارگی پای راستم تقریبا به اندازه 8 سانتیمتر به علت ضربه محکم پای بازجو که هنوز قابل مشاهده است
6- وارد کردن ضربات متعدد به تمامی بدنم با باتوم

 

 

تفاوت هاي « چرخ دستي » و « برگه ي راي »

Posted:

سارا زرتشت

 

 


زود است كه از پيروز واقعي مردم تونس بگوئيم . آن قدر هست كه جنبش مردمي مردم تونس در عرض يك ماه توانست اركان حكومتي اين كشور را وادار به تسليم كند و رئيس جمهور اين كشور و خانواده‌اش را فراري دهد . اما زود نيست - و چه بسا دير است – كه از تفاوت هاي اين جنبش تونسي با جنبش سبز سخني گفته شود .

 

سخن اول با تحليل گران و فعالان جنبش سبز است . قرار نيست بگوئيم در جنبش سبز همه چيز درست بوده است و هيچ اشتباهي نداشته ايم . قرار نيست مدام «گذشت زمان و هزينه هاي جنبش » را به نفع استرات‍ژي هاي خود توجيه كنيم و قرار نيست ما هم به آفت «فرقه ي مطلقيه » دچار شويم و تاكتيك ها و استرات‍ژي ها – و حتي رهبران و اشخاص را - را چنان با موجوديتِ جنبش پيوند زنيم كه شكستِ هر كدام به معناي شكست جنبش باشد . اما ؛ قرار هم نيست هر بار كه اتفاقي مي افتد و جنبشي پيروز مي شود ، تحليل ها و گلايه ها و انتقاد ها را بي محابا آغاز كنيم و به بهانه ي انتقاد – يا حتي تحليل - از تفاوت هاي « چرخ دستي » و « برگه راي » غافل بمانيم و ناخواسته ، خواسته هاي جنبش را چنان عمق ببخشيم كه - خداي ناكرده - خود نيز در آن غرق شويم . كيست كه نداند جستجو براي «برگه راي» و تلاش براي پس گرفتن آن ، غير از كشمكش بر سر يك چرخ دستي است ؟ كيست كه بر اولويتِ طبيعي « نان و امنيت » بر « آزادي و عدالت» آگاه نباشد ؟

 

سخن ديگر با منتقدان واقعي جنبش است . قياس مع الفارق نكنيد . اگر از ملت ايران مي گوئيم و دغدغه ايران داريم ، نبايد فراموش كنيم كه امروز مردم ايران از يك «رفاه نسبي » برخوردارند . هيچ كس در ايران خود را به خاطر يك چرخ دستي آتش نخواهد زد و اگر هم كسي آتش بزند ، توسط اكثريت مردم «درك » نخواهد شد . كمتر خانواده اي در ايران را مي توان سراغ گرفت كه به تمامي دغدغه ي نان شب داشته باشد و اگر هم چنين خانواده ي باشد در « بي خبري » ناديده مي ماند . قرار نيست از طرفي جنبش مردم ايران را با جنبش مردم تونس مقايسه كنيم واز طرفي ديگر به تفاوت « جمعيت ها و ساختارهاي نظامي و خواسته هاي اصلي » اين دو جنبش بي اعتنا باشيم و همه چيز را به حساب « رهبران و استرات‍ژي ها و اصلاح طلبان » بنويسيم . فراموش نكنيم كه در ايران كسي قرار نيست انقلاب كند و اگر كسي هم هست ، دست كم سبز نيست ، چون از چارچوب خواست هاي جنبش سبز و استراتژي رهبران آن خارج است .

 

مخاطب سوم نوشته ، قواي حكومتي – به خصوص قضائيه و مقننه - اند . دولت مستقر در ايران ، بزودي شاهد دولت جديدي در تونس خواهد بود . دولتي كه احتمالاً بر خواسته‌ي مردم تونس شكل خواهد گرفت و برخاسته از جنبش مردمي تونس خواهد بود . لابد دولت ايران هم در اولين فرصت ، پيام تبريكي را به رئيس جمهور جديد تونس خواهد فرستاد و انتصاب او را تبريك خواهد گفت . به قواي نظارتي ، پيشنهاد مي كنم هنگامي كه پيامِ تبريك دولت مستقر را به دولت تونس شنيدند ، اندكي درنگ كنند كه چه شد كه مردم تونس خود به نظارت برخاستند ؟ ناظران به ياد بياورند كه :كشور تونس هم قانون اساسي داشت و از حاكميت قانون مي گفت و رئيس جمهور تونس هم آخرين بار با ۸۹/۶۲ درصد آراء انتخاب شده بود . قواي نظارتي از خود بپرسند كه چرا : رئيس جمهور تونس در آخرين پيام هاي خود به مردم وعده داد آزادی کامل به همه انواع رسانه ها و اینترنت داده شود. وعده داد هیچ سایت اینترنتی در تونس فیلتر نشود و رسانه ها و مطبوعات در این کشور،‌ آزاد و بدون هیچ کنترلی فعالیت کنند. وعده داد که نیروهای امنیتی و انتظامی، دیگر به مردم شلیک نخواهند کرد و دستور داد که قیمت کالاهای اساسی مانند شکر، شیر و نان کاهش یابد . چرا بن علی در روزهاي پايان حكومت ، به مردم وعده داد راه را برای "مشارکت سیاسی همه فعالان در جامعه" باز خواهد کرد تا همگان بتوانند راهپیمایی های مسالمت آمیز را آزادانه برگزار کنند و قول داد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده مشارکت نخواهد کرد؟ آيا زود تر از اين ها نبايد « نهادي » او را بازخواست مي كرد ؟ اگر «كم كاري و بي مسئوليتي نهادي هاي نظارتي » نبود آيا بن علي راه به اينجا مي برد و مردم آرامش خانه را گذاشته و سر از خيابان درمي آوردند ؟

 

مخاطب اصلي – شايد! - متوليان امور و ارباب قدرت اند . به متوليان امر – و به صورت خاص آقاي خامنه اي - پيشنهاد مي كنم همه ي متوهمان عالم را – دست كم ملا حسين شريعتمداري را - فرا بخواند تا به ياري هم آثار «توطئه هاي دشمن » را در لابلاي سبزي هاي خشك شده بر « چرخ دستي آن جوان سبزي فروش» بيابند و اگر موفق نشدند – كه نخواهند شد – لختي تامل كنند و به حرمت ايران و ملت ايران از خود بپرسند « چه شد كه مردم تونس به جاي اعتماد به سازوكارهاي قانوني ، سرانجام يك خيزش طبيعي و يك جنبش مردمي را ترجيح دادند و به هيچ وجه تسليم « قانونِ دولت» نشدند ؟ بر خلاف تعدادي از تحليلگران ، به آقاي خامنه اي ، پيشنهاد مي دهم به جاي آن كه به « راز » شباهت هاي اسمي « بن علي و سيد علي » بيانديشد ، يكبار ! دست كم يكبار ديگرنامه‌ي   يكي از فرماندهان ارشد خود را بخواند و پندهاي بازدارنده ي فرخ نگهدار را مرور كند ؛ شايد از قبل آن آرامش بيشتري نصيب او و ملت ايران شد .


مخاطب آخر هم خود "ما" هستيم . گلايه‌اي از فعالان جنبش سبز و سران جنبش اگر هست – كه هست – معطوف به بي خبري ما و فقدان كنش در خصوص جنبش يك ماهه ي مردم تونس است . از خود بپرسيم كه چرا در اين ماه با اين جنبش آزاديخواه و مردمي همراه نبوديم و دست كم نتوانستيم با نوشته اي بيانيه اي با مردم تونس – و ساير جنبش هاي مردمي - همراهي و همدلي كنيم ؟ تبريك پس از پيروزي كه هنر نيست .

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

پاسخ دولت افغانستان به جمهوری اسلامی: کابل تهران نیست، آزادی بیان در قانون اساسی ما تضمین شده است

Posted:

جرس: در پی درخواست نمایندگی جمهوری اسلامی جهت واکنش دولت افغانستان به تظاهرکنندگان مقابل سفارت ایران در کابل، دولت افغانستان به این درخواست - که خواستار بازداشت تظاهرکنندگان بود - جواب رد داده و گفته است "کابل تهران نیست. بر بنیاد آزادی بیان که در قانون اساسی ما تضمین شده هر کس حق دارد در هر موردی که می خواهد معترض باشد و نظر خود را ابراز کند."


در پی تجمعاتِ اعتراضیِ شهروندانِ افغانستانی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل، مقامات آن سفارتخانه روز جمعه ۱۴ ژانویه (٢۴ دی ماه)، از دولت افغانستان خواسته بودند تا نسبت به حملات تظاهر كنندگان به ساختمان سفارت ‏واکنش نشان داده و آنها را بازداشت کند.


تظاهر کنندگان، که چهار بار طی هفته های اخیر تجمع اعتراضی داشته اند، به اقدام ایران در توقف تانکرهای مواد سوخت افغانستان در مرزهای بین دو کشور و همچنین"بدرفتاری دولت ایران با پناهجویان افغان" معترض بوده و با به آتش کشیدن تصاویر رهبران ارشد جمهوری اسلامی، رنگ و تخم مرغ بسوی تابلوی سفارت پرتاب کردند.


در پی این تظاهرات، سفیر ایران در کابل هشدار داد که در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری این افراد، "احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترانزیت سوخت و یا در برخی مسائل تجدید نظر کند."


فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل ادعا کرده بود که مقام های افغان در تماس تلفنی با او، اظهار "تاسف" کرده و "قول" داده اند تا "مسببین" بازداشت شوند، اما یکی از مسئولان مرکز رسانه های حکومت به بی بی سی گفته است که چنین تصمیمی در مورد تظاهر کنندگان روز پنجشنبه اتخاذ نشده است.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، در واکنش به درخواست سفیر جمهوری اسلامی، رفیع فردوس، مشاور مرکز رسانه های حکومت افغانستان خاطرنشان کرد "آزادی بیان و حق اعتراض در قانون اساسی این کشور تسجیل شده و حکومت قصد ندارد علیه این قانون عمل کند. کابل تهران نیست. بر بنیاد آزادی بیان که در قانون اساسی ما تضمین شده هر کس حق دارد در هر موردی که می خواهد معترض باشد و نظر خود را ابراز کند."


 

تهدید دکتر لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو از سوی مسئولان زندان تبریز

Posted:

جرس: لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو از زندانیان سیاسی آذربایجان که از روز شنبه یازدهم دی ماه در بند ویژه زندان تبریز دست به اعتصاب غذا زده اند، از سوی مسئولان زندان به اعمال محدودیت های بیشتر و برخوردهای شدید‌تر تهدید شدند.


به گزارش میزان خبر، لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو که از هشت ماه پیش در بازداشت به سر می برند در اعتراض به وضعیت بلاتکیف خود، شرایط نامناسب نگهداری شان و محروم بودن از کلیه حقوق یک زندانی، از ۱۱ دی ماه دست به اعتصاب غذا زده اند ولیکن مسئولان زندان نه تنها به خواسته های آنها اعتنایی ننموده اند بلکه چند روز پیش به دکتر حسنی و آیت مهرعلی بیگلو اعلام شده است در صوت ادامه اعتصاب غذا برخوردهای شدیدی نیز با آنها صورت خواهد گرفت.


گفتنی است بند ویژه زندان تبریز متشکل از تعدادی سلول انفرادی است و از هر گونه امکانات رفاهی و بهداشتی نیز بی بهره است.


لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو پس از هفت ماه حبس انفرادی توام با شکنجه های روحی و جسمی شدید در بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات شهر تبریز از چندی پیش به بند ویژه زندان تبریز منتقل شده اند و در یک سلول چند متری همرا با سه متهم به قتل نگهداری می شوند.
 

بازدید مجدد رهبر جمهوری اسلامی از مراجع و علمای قم

Posted:

پنجمین سفر طی ماههای اخیر

جرس: منابع خبری اصولگرا، از سفر مجدد رهبری به شهر قم و بازدید از برخی علمای شاخص حوزه علمیه قم توسط وی خبر داد.


هفته نامه «۱٩ دی» نوشته است بر اساس گزارش‌های رسیده ، یكی از بیوتی كه مورد بازدید رهبری قرار گرفته است، منزل آیت الله محمد كاظم حائری بوده است، در این دیدار آیت الله حائری سخنان صریحی در خصوص شخصیت "آیت الله خامنه‌ای" بیان كرده است.


مقصد دیگر این سفر منزل آیت الله مومن بوده است و سپس منزل آیت الله سید محمد شاهرودی ، فرزند ارشد مرحوم آیت الله  سید محمود شاهرودی بود.


بر اساس این گزارش، در منزل آیت الله شاهرودی، رهبر جمهوری اسلامی به علاقه شدید خود به مرحوم آیت الله شاهرودی در زمان حیات ایشان اشاره کرد


شایان ذكر است رهبر جمهوری اسلامی تا كنون چند سفر غیر رسمی دیگر - پس از سفر رسمی اخیرش- به قم داشته است، که طی این سفرها، وی به بازدید حضرات آیات مكارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی ، شبیری زنجانی، جوادی آملی و ... رفته بود.


این درحالی بود که بسیاری از مراجع مردمی، نه به استقبال و نه به ملاقات رهبر جمهوری پاسخ مثبت ندادند.


 

عضو کمیسیون سیاست خارجی: بین ٣۰۰ تا ۴۰۰ نفر از فرزندان مسئولان کشور در انگلیس درس می خوانند

Posted:

جرس: در حالیکه کماکان بحث پیرامون کاهش روابط با انگلیس، در مجلس در جریان می باشد، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حدود چهارصد تن از فرزندان مسئولان کشور در دانشگاههای انگلیس تحصیل می‌کنند، گفت: تعدادی از فرزندان مسئولان که در انگلیس تحصیل می‌کردند به کشور بازگشتند.


به گزارش مهر، محمد مهدی شهریاری از تحصیل ٣۰۰ تا ۴۰۰ نفر از فرزندان مسئولان کشور در انگلیس خبر داد و گفت: زمینه برای تحصیل در کشورهای مختلف وجود دارد انگلیس نیز از نظر علمی این طور نیست که فاصله زیادی از نظر امکانات دانشگاهی با خیلی از کشورهای دیگر داشته باشد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تعداد دقیق بازگشته‌ها را نمی‌دانم اما خبر دارم که تعدادی از انگلیس بازگشته‌اند، افزود: کیفیت خیلی از رشته‌ها در کشورهای دیگر بالاتر از انگلیس است لذا ضرورتی ندارد که ایرانیان داوطلب آموزش عالی که می‌خواهند به خارج از کشور بروند، انگلیس را انتخاب کنند.


شهریاری اضافه کرد: در داخل کشور کیفیت تحصیلی افزایش یافته و تجهیزات دانشگاهی نیز پیشرفت داشته است بنابراین می‌ توان در داخل کشور نیز تحصیل کرد. حال برخی به دنبال رشته‌های خاص هستند و علاقمندند که برای تحصیل به خارج از کشور بروند این افراد نیز گزینه‌های مختلفی دارند و واجب نیست بخواهند به انگلیس بروند.


شهریاری در پاسخ به این سئوال که فرزندان کدامیک از مسئولان به کشور بازگشته اند از اعلام اسامی خودداری کرد.


فاطمه آلیا نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیش از این درباره بازگشت فرزندانی از مسئولان که در انگلیس شاغل به تحصیل هستند گفته بود: مسئولان به جای "تصمیمات اعلامی" یکسری "تصمیم اعمالی" انجام دهند و فرزندان خود را از انگلیس بازگردانند.


وی افزوده بود: گاهی مسئولان از سوی ملت ایران متهم هستند که نکند بخاطر اینکه فرزندان خودشان در انگلیس تحصیل می کنند، منافع فردیشان را بر منافع ملی و اصل عزت، حکمت و مصلحت به عنوان اصل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ترجیح دهند و این اصل را نقض کنند.


این نماینده حامی دولت اضافه کرده بود: صف اول مطالبه مردم خطاب به مسئولان است که در اسرع وقت فرزندانشان را به داخل کشور بیاورند، که انتظار می رود به داخل کشور بیاورند یا اگر فرزندانشان کار نیمه کاره ای دارند از طرق مختلف با مراجعه به کشورهای دیگر کار خود را به اتمام برسانند و به هر حال دیگر در کشور انگلیس نباشند و عزت خود را بر بودن در انگلیس و استفاده از برخی شرایط تحصیلی ترجیح دهند.


طی هفته های اخیر، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با تصویب کاهش روابط با انگلیس، آن را برای تصویب به صحن مجلس فرستاد.


کامران دانشجو وزیر علوم، درباره تکلیف دانشجویان ایرانی در انگلیس پس از تصویب قطع رابطه با انگلیس گفته است: "در موقعیتی نیستم که بخواهم این موضوع را پاسخ دهم. جای دیگری در این رابطه تصمیم می گیرند و بعد از اینکه تصمیم گرفتند اقدام خود را انجام می دهند."


محمود ملاباشی - معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز درباره تکلیف دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس پس از قانون شدن "قطع کامل رابطه با انگلیس" گفت: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس به تحصیل خود ادامه می دهند و ما هیچ کاری در این زمینه نداریم. هر دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس که حاضر هستند با مشکلات و مسائل آنجا بسازند خوب بمانند و بسازند."


و محمدحسین مجلس آرا - مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم درباره اینکه تکلیف دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس پس از تصویب قطع کامل رابطه با انگلیس چه می شود گفت: "مگر ما الآن با آمریکا رابطه داریم؟ رابطه ای نداریم اما دانشجویان ایرانی دارند در آمریکا درس می خوانند. همان طور که الآن در آمریکا دانشجو داریم در انگلیس هم می توانیم داشته باشیم."

 

اعدام های بی رویه و بازداشت های خودسرانه را متوقف کنید

Posted:

بیانیه جبهه ملی ایران
جرس: در واکنش به اجرای احکام اعدام زندانیان سیاسی و اجرای قریب الوقوع احکام مشابه و همچنین بازداشت ها و تشدید فشارهای سیاسی و امنیتی بر فعالان و طبقات مختلف جامعه، جبهه ملی ایران با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد "صاحبان قدرت در ایران در برابر پرسش های خبرنگاران خارجی از آزادی و این که مردم ایران آزاد ترین مردم جهان هستند سخن می گویند، ولی نگاهی به آنچه در این سرزمین می گذرد خلاف ادعاهای مسئولین حکومتی جمهوری اسلامی را نشان می دهد."


به گزارش سایت جبهه ملی، این تشکل سیاسی با تحلیل و نقد گوشه ای از شرایط موجود، متذکر گردید "تنها راه خروج حاکمیت از بن بست های داخلی و جهانی، احترام گذاشتن و تامین آزادیهای فردی و اجتماعی ملت ایران است و تا در بر همین محور کنونی می چرخد برون رفتن ازبحران های داخلی و جهانی مقدور نیست."


متن این بیانیه به شرح زیر است:
با اینکه صاحبان قدرت در ایران در برابر پرسش های خبرنگاران خارجی از آزادی و این که مردم ایران آزاد ترین مردم جهان هستند سخن میگویند، ولی نگاهی به آنچه در این سرزمین می گذرد خلاف ادعاهای مسئولین حکومتی جمهوری اسلامی را نشان می دهد. همه گروه های اجتماعی، معلمان، دانشجویان، کارگران، هنرمندان، اقتصاددانان، وکلای دادگستری، اصناف، فعالان سیاسی ودر مجموع تمام ملت ایران از آزادی های فردی واجتماعی بهره ای ندارند، ودر جامعه ای به شدت بسته و دور ازموازین دموکراسی و حقوق بشر وعدالت اجتماعی زندگی میکنند. لیست زندانیان سیاسی روزی نیست که فزونی نپذیرد. انقلابی که مهمترین خواستش آزادی بود بعداز بیش از سی سال هیچگونه نقدی را بر نمی تابد، رسانه ها فقط آنچه را که خبرگزاریهای رسمی دولتی به آنها می دهند منتشرمیکنند نزدیک به یک ماه است که اجرای رسمی هدفمند سازی یارانه ها که ابهام و پیچیدگی های بسیار دارد به مرحله اجرا درآمده است. با آغاز اجرای این لایحه رادیو تلویزیون بی بی سی تلفنی از یک اقتصاددان اندیشمند ایرانی، آقای دکتر فریبرز رئیس دانا جویای نظر ایشان میشود. دکتر رئیس دانا اجرای هدفمندی یارانه ها را اصولی میداند ولی اظهار میدارد که چون امکانات لازم مهیانیست اجرای آن سفره های طبقات میانه و پائین جامعه را خالی تر خواهد کرد و این کار بدون مقدمات لازم مشکل آفرین خواهد بود. با این نقد بسیار ملایم گردانندگان حکومتی تاب نمی آورند و ساعتی بعد از مصاحبه تلفنی دکتر رئیس دانا نیمه شب بازداشت میشود و به زندان اوین انتقال می یابد.


در جهان امروزکمتر کشوری را می توان نام برد که وکلای دادگستری آن به علت دفاع از موکلین خود به حبس های دراز مدت محکوم شوند، اخیرا خانم نسرین ستوده و آقای محمد اولیائی فرد وکلای عده ای از دانشجویان و دگراندیشان به جرم دفاع از موکلانشان محکومیت یافته و در شرایطی سخت دوره زندان راسپری میکنند و رای دادگاه برای خانم نسرین ستوده 11 سال زندان و بیست سال محرومیت از حقوق اجتماعیست. همه اموال و حساب های بانکی خانم شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل و وکیل مدافع عده ای از متهمین سیاسی، به عنوان بخشی از بدهی مالیاتی مصادره شده است. داور بین المللی سینما آقای جعفرپناهی برای فیلمی که هنوز ساخته نشده است به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از فعالیت سینمائی محکوم شده اند. از بین خیل عظیم دانشجویان زندانی که پیش آهنگان مبارزات آزادیخواهانه هستند باید از ارژنگ داودی یاد کرد که چندین سال از محکومیت او میگذرد، ولی مجددا به دادگاهی احضار شده و برای او یک میلیارد تومان قرار صادر کرده اند و موارد دیگری که نشان دهنده افزایش فشار بر دانشجویان میباشد بسیار است. نقض حقوق بشردر جمهوری اسلامی درحدی است که موجب سقوط حیرت انگیز رتبه ایران ازلحاظ رعایت حقوق بشر دربین کشورهای جهان شده است و دربر رسی های سالانه سازمان های مدافع حقوق بشرمقام 157 دربین 168 کشور جهان به جمهوری اسلامی داده شده است. محکومیت دولت جمهوری اسلامی درمجامع مدافع حقوق بشر خود حکایتی است که هرسال تکرار می شود. تند تر شدن چرخ اعدام ها درسراسر کشور که تحت عناوین مختلف و به منظورایجاد رعب و وحشت در میان مردم ایران صورت میگیرد انزوای ایران را از دنیایی که روز بروز از مجازات اعدام دورتر میشود بیشتر ازپیش کرده است.


جبهه ملی ایران تنها راه خروج حاکمیت از بن بست های داخلی و جهانی را احترام گذاشتن و تامین آزادیهای فردی و اجتماعی ملت ایران می داند. تا در بر همین محور کنونی می چرخد برون رفتن ازبحران های داخلی و جهانی مقدور نیست. حکومتی که تکیه بر مردمش ندارد و آنان را خس و خاشاک می شمارد نمی تواند با بهره مندی از خرد جمعی راه را به سوی سعادت وبهروزی بگشاید.