جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خطیبان نماز جمعه: اعتراضات در کشورهای عربی ناشی از انقلاب ایران است، غربی ها دخالت نکنند

Posted:

 

جرس: خطیبان نماز جمعه هشتم بهمن ماه ٨٩ معتقدند که قیام های ضد استبدادی، عدالت خواهانه و مردمی در کشورهای عربی، نشات گرفته، پس لرزه و تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است.

 

محور های ابلاغی از پایتخت برای نمایندگان ولی فقیه و سخنرانانِ خطبه های نمازِ جمعۀ امروز تهران، حول محورِ این موضوع بود که "خاورمیانه جدید با محوریت اسلام و تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران در حال شكل‌گیری است".

 

خطیبان نماز جمعه همچنین طرح حذف سوبسیدها که تحت عنوان "هدفمندی یارانه ها"، به افزایش قیمت ها و ایجاد شرایط خطرناک اقتصادی دامن می زند را، مورد حمایت قرار داده و خطاب به مردم می گویند "اگر مقداری در اجرای این قانون گرانی به وجود می آید اشكالی ندارد چرا كه برای سربلندی نظام مردم ما حاضر به فداكاری هستند."

 

 

 

 

تهران، احمد خاتمی: با شعار الله اکبر قیام کردند، پس نشات گرفته از انقلاب ایران هستند

 

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به قیامهای مردم تونس علیه تنگناهای اقتصادی و فشارهای حکومتی و همچنین تظاهرات مردمی در كشورهای مصر، اردن و یمن گفت: "خاورمیانه جدید با محوریت اسلام و مردمسالاری دینی در حال شكل‌گیری است."

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، احمد خاتمی افزود: نباید به سادگی از كنار حوادثی كه امروز در خاورمیانه و كشورهای عربی در حال روی دادن است، گذشت.


امام جمعه موقت تهران با یادآوری اظهارات وزیر خارجه سابق آمریكا در باره شكل گیری "خاورمیانه جدید" گفت: او به خیال خود نوید خاورمیانه جدیدی را داده بود كه آمریكا مدیریت آن را در دست دارد و میدان داری آن به دست اسراییل است، اما به كسانی كه واقعیت‌ها را نمی‌بینند، به صراحت می‌گویم كه خاورمیانه اسلامی در حال شكل گیری است."

 

 وی  اعتراضات آن کشور بر علیه حکومت ها را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: این حركات پس لرزه انقلاب اسلامی است... زیرا مردم با شعار ‌الله اكبر به میدان آمدند."

 

ادعای این عضو مجلس خبرگان پیرامون شعار الله اکبر در حالیست که قیام مردم ایران در جریان های بعد از انتخابات نیز با شعارهای الله اکبر توام بود، که مورد ضرب و شتم و کشتار عاملان حکومت قرار گرفت.

 

 

مشهد، علم الهدی: گروهی از پیشکسوتان انقلاب در برابر نظام و رهبری قرار گرفتند

 

 

 

احمد علم الهدی درخطبه های نماز جمعه مشهد، ضمن شبیه سازی مجدد تاریخی، این بار در خطبه های نماز جمعه مشهد اظهار عقیده کرد: انقلاب اسلامی ایران و انقلاب سید الشهدا هر دو در یك سری ریزشها و رویشها با هم مشترك بودند.

 

 

 وی ادامه داد: در نهضت انقلاب اسلامی و از ابتدای مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی، یك دسته اشخاصی همپای امام بوده و حتی سالها تحت شكنجه های ساواك قرار داشته و دست و پنجه نرم می كردند. ولی این افراد كه در اقشار مختلف و حتی كسوت روحانیت هم میان آنان بود، در سالهای نخست انقلاب ریزش كردند و با همدست شدن با دشمنان نظام و عوامل آنها و منافقین در مقابل نظام و امام قرار گرفتند.


این عضو مجلس خبرگان رهبری مدعی شد: اگر پیشكسوتان انقلاب را كه امروز در كنار ولی فقیه قرار ندارند و از انقلاب ساقط شدند را با جوانان فداكار و حزب اللهی وفادار به منویات رهبری مقایسه كنیم و بخواهیم این دسته پیشكسوتان را بر حق بدانیم، مقایسه ای همانند قیاس ابن ملجم را انجام داده ایم.

 

 

اصفهان، طباطبایی نژاد: نخست وزیر مخلوع لبنان، ‌دست نشانده و مزدور غرب بود

 

 

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت:‌ سعد حریری نخست وزیر مخلوع لبنان، ‌دست نشانده و مزدور غرب بود.

 

 

یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نمازجمعه اصفهان افزود:‌ حزب الله لبنان در مدت دو هفته توانست سعد حریری را كه از مزدوران آمریكا بود، از مسیری درست و قانونی بركنار كند و فرد دیگری را جایگزین آن كند كه این یك پیروزی بزرگ بود و این پیروزی حزب الله در حقیقت پیروزی اسلام بود.

 

وی همچنین در خصوص اجرای طرح حذف سوبسیدها (هدفمندی یارانه ها) نیز مدعی شد "‌اگر مقداری در اجرای این قانون گرانی به وجود می آید اشكالی ندارد چرا كه برای سربلندی نظام مردم ما حاضر به فداكاری هستند."

 

 

شیراز، ایمانی: نوع لباس پوشیدن برخی افراد، هویت ملی و دینی ما را خدشه دار كرده است

 

 

 

نماینده ولی فقیه درفارس و امام جمعه شیراز گفت: پوشش و نوع لباس پوشیدن برخی افراد در جامعه به گونه ای است كه هویت ملی و دینی ما را خدشه دار كرده است.

 

 

اسدالله ایمانی در خطبه های نمازجمعه شیراز افزود: امروز برای برخی افراد لباس و پوشش، برای فخرفروشی و برتری جویی نسبت به دیگران در جامعه مطرح است و متاسفانه جامعه ما ناخواسته فرهنگ بیگانه را در پوشش خود برگزیده و آنچه را كه دیگران طراحی می كنند ما مصرف كننده آن هستیم و برخی محل های فروش پوشاك در جامعه تبدیل به نمایشگاه ترویج فساد شده و مراكز تولیدی نیز به این معضل اجتماعی دامن می زنند.

امام جمعه شیراز همچنین از كم جمعیت بودن مساجد در نمازهای جماعت انتقاد كرد و گفت: جماعات در مساجد ما زیبنده سومین حرم اهل بیت نیست.

 

 

تبریز، مجتهد شبستری: دولت های تونس، مصر و یمن مردم را از ادای فرایض دینی اسلامی خود باز می داشتند

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: ملت های مسلمان اجازه ادامه سلطه گری به آمریكا و همدستانش در جهان را نخواهند داد.

 

 

محسن مجتهد شبستریدر خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز افزود: تحولات اخیر در برخی كشورها به خصوص تونس و فرار رییس جمهور دست نشانده آمریكا از این كشور، اسلام گرایی مردم این كشورها را نشان داد و آمریكا را از وضع موجود نگران ساخت.

 


آیت الله مجتهد شبستری گفت: دولت های تونس، مصر و یمن كه مردم را از ادای فرایض دینی اسلامی خود باز می داشتند باید بدانند كه مردم از اسلام ستیزی آنان به ستوه آمده اند و دیگر طاقت ادامه دیكتاتوری را ندارند.

 

خرم آباد، میرعمادی: ملت های مسلمان از انقلاب ایران الگو می گیرند

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد می گوید: انقلاب اسلامی منشاء بیداری و بصیرت جهان اسلام شده است و ملت های مسلمان از انقلاب اسلامی الگو می گیرند.

 

 

سیداحمد میرعمادی' درخطبه های نماز جمعه این هفته خرم آباد در مصلای الغدیر با اشاره به قیامهای مردمی در تونس و مصر، افزود: این تحولات نشانه بیداری امت اسلامی و نوید روشنی برای جهان اسلام است كه موجب هراس غرب بخصوص استكبار جهانی شده است.

 

 

میرعمادی، حركت انقلابی مردم كشورهای مسلمان منطقه را حاصل انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز جهانیان شاهدند كه وعده الهی پیروزی حق بر باطل در جهان در حال تحقق است.

 

 

 

رشت، قربانی: حوادث کشورهای عربی به دلیل رهبران ناصالح آنهاست

 

 

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، با اشاره به وقایع و التهابات در كشورهایی نظیر مصر، لبنان و تونس، اظهار عقیده کرد: مشكلاتی كه هم اكنون برخی كشورهای اسلامی با آن درگیر هستند، بدلیل وجود افرادی ناصالح در رأس حكومت های آنهاست.

 

 

زین العابدین قربانی ادامه داد: بن علی رهبر فراری تونس، امكانات توریستی فراوانی برای گردشگران خارجی ساخت اما در عین حال؛ بسیاری از شعایر دینی همچون حجاب را در كشور ممنوع كرد و ارزشی برای اعتقادات دینی مردم مسلمان قایل نبود.

 

 

قم، بوشهری: حوادث منطقه معلول انقلاب ایران است

 

 

 

خطیب جمعه قم با اشاره به نهضت های مردمی در برخی كشورهای عربی و شورش های ضد حکومتی، با بیان اینکه "حوادثی كه امروز در برخی كشورهای عربی می گذرد معلول انقلاب اسلامی است"، گفت "ما یك اصل قرآنی داریم كه ظلم باقی نمی ماند، استكبار بداند دوران دیكتاتوری سپری شده و حاكمان باید پیام ملت ها را دریابند.

 

 

هاشم حسینی بوشهری در خطبه های نمازجمعه قم خاطرنشان كرد: امروز حركت و جنبش های مردمی در كشور تونس، یمن، مصر و سایر كشورهای عربی وارد فاز جدیدی شده و حاكمان با حركت های غلط، كار را برای خود سخت تر نكنند و به دولت های استكباری نیز هشدار می دهیم انقلاب های مردمی را مصادره نكنند و بدانند این انقلاب ها، اسلامی و پایگاه آنها مساجد و نمازجمعه ها است.

 

 

 

 

خطیب جمعه قم اظهار عقیده کرد: ملت رشید لبنان وقتی متوجه شده اند كه نخست وزیر آنها با بیگانگان وارد زد و بند شده او را از صحنه سیاسی كنار زدند، ما امروز از ملت لبنان می خواهیم اتحاد خود را در برابر دشمنان حفظ كنند.

   

 

تاجزاده در صورت بازگرداندن به بند دو الف و تشکیل پرونده اتهام جدید، اعتصاب غذا خواهد کرد

Posted:

بیانیه شماره یک فخرالسادات محتشمی پور

جرس: فخرالسادات محتشمی پور، همسر زندانی سیاسی مصطفی تاجزاده، با صدور بیانیه ای از تهدید تاجزاده توسط تیم بازجویی سپاه جهت بازگرداندن به بند دو الف و تشکیل پرونده و تفهیم اتهام جدید خبر داده و خاطرنشان کرد که تاجزاده گفته است در صورت عملی کردنِ این تهدید، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.


به گزارش منابع خبری جرس، همسر مصطفی تاجزاده در بیانیه خود خطاب به مردم ایران آورده است "من در اولین اطلاعیه خود در آستانه جشن بهار پیروزی که عده ای سخت دلانه در داخل و خارج خزانش را می طلبند، شما بزرگواران همراه را از وضعیت جسمی و فشار و تضییقاتی که بر همسرم و خانواده اش می گذرد تا حدودی آگاه کردم و امیدوارم در اطلاعیه های بعدی با گشودن پرده های دیگری که آقایان سعی بر پوشانده ماندن آن دارند، رسالت زینبی خویش را ایفا کنم. بدیهی است هرگونه پرونده سازی جدید برای تاجزاده و خانواده اش جز بی آبرویی برای دستگاه قضایی و امنیتی و افزایش آبرو برای او نخواهد بود ."


متن بیانیه فخرالسادات محتشمی پور به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک ملت شریف ایران
بیش از یک سال و هفت ماه از کودتای انتخاباتی می گذرد و طی این مدت حوادث تلخ و ناگواری بر ما گذشته که شرح آن ها در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، موجب تآسف و تأثر شدید همه ما به خصوص خانواده معظم شهدا و ایثارگران و نیز روحانیت بیدار و آگاه می شود. حاکمیت فریب و دروغ که با زمینه سازی کودتاگران از سال ها پیش و به طور مضاعف در ایام انتخابات و پس از آن هر روز برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های خود در اداره کشور سناریوی جدیدی تدارک می بیند، فشار بر زندانیان سیاسی که تحت سخت ترین شرایط حاضر به تن دادن به خواسته های نامشروع و غیرانسانی و عیراخلاقی بازجوهای سپاه و اطلاعات نشده اند، پس از برپایی دادگاه های فرمایشی وگرفتن حکم های فله ای تحت فشار مضاعف قرار دارند و خانواده های مظلومشان نیز از این برخوردهای غیرانسانی برخوردارند.


سید مصطفی تاجزاده فرزند خدمتگزار اسلام و انقلاب و مردم که عمری را در کمال تنزه زیسته، در دادگاه فرمایشی خود از حق قانونی خود استفاده نکرده و در اعتراض به عدم تشکیل دادگاه آقای جنتی که ده سال است از ایشان شکایت کرده سکوت کرد و حکم ظالمانه شش سال حبس او در چنین شرایطی صادر شد. نه ماه پس از بازداشت غیرقانونی وقتی او بدون وثیقه آزاد شد، با دیگر دوستانش در بند دو الف از سردار مشفق که اعتراف به دخالت نظامیان در انتخابات کرده بود، شکایت کرد و به دنبال این شکایت و انتشار آن شاکیان به جز دو نفر از آنان به زندان فراخوانده شدند.


بازگشت ایشان به زندان با محدودیت هایی که به دستور مقامات مافوق مسئول زندان اوین بر او اعمال شد، موجب اعتراض خودش و ما و پیگیری های حقوقی و نگارش نامه به رئیس قوه قضائیه و شرح وضعیت و درخواست رسیدگی و نگارش نامه به نمایندگان مجلس و هفتاد و شش عریضه به دادستان، ارسال نامه های متضمن درخواست های قانونی به ایشان ، ارسال نامه به محضر مبارک مراجع عالیقدر و شرفیابی به حضور آنان و اطلاع رسانی لازم و اطلاع رسانی مستمر به شما مردم قدرشناس و وفادار بوده است که تا امروز ادامه داشته است.


حکم جدید ممنوع الملاقات شدن عزیزدربند ما از تاریخ ششم آذرماه که تا امروز تنها امکان یک ملاقات با تلاش معاون محترم زندان برایمان فراهم گشته و بی خبری از او به طور مستقیم و از طریق تلفن اقدامات غیرقانونی دیگری است که علیه او اعمال شده است. به گفته ایشان اخیرا تیم بازجویی سپاه او را تهدید به بازگرداندن به بند دو الف و تشکیل پرونده و تفهیم اتهام جدید کرده اند که ایشان نیز با اعتراض مجدد به وجود بازداشتگاه غیرقانونی سپاه و حبس طولانی مدت غیرقانونی اش در آن، تهدید به اعتصاب غذا نموده است. بازجوها و مسئولین زندان می دانند که همسرم مبتلا به بیماری نقرس بوده باید مایعات به طور مداوم به بدنش برسد و با این وجود برای رساندن صدای اعتراضش به شما که ولی نعمتید و او افتخار سی و دو سال خدمتگزاری صادقانه و به ویژه پاسداری از آرائتا ن را در زمان مسئولیتش به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور دارد، همه روز روزه دار است و بدیهی است اعتصاب غذا با تن عزیز و بیمار او که روح بزرگ و پاک و مقاومش را همراهی دارد، جفا خواهد کرد که این امر برای من به عنوان همسرش و برای فرزندان و پدر و مادرش و بقیه اعضای خانواده نیز تاب آوردنی نیست.


من در اولین اطلاعیه خود در آستانه جشن بهار پیروزی که عده ای سخت دلانه در داخل و خارج خزانش را می طلبند، شما بزرگواران همراه را از وضعیت جسمی و فشار و تضییقاتی که بر همسرم و خانواده اش می گذرد تا حدودی آگاه کردم و امیدوارم در اطلاعیه های بعدی با گشودن پرده های دیگری که آقایان سعی بر پوشانده ماندن آن دارند، رسالت زینبی خویش را ایفا کنم. بدیهی است هرگونه پرونده سازی جدید برای تاجزاده و خانواده اش جز بی آبرویی برای دستگاه قضایی و امنیتی و افزایش آبرو برای او نخواهد بود و امید دارم پرونده سازان هویت نشان طالبانی دست از این گونه اقدامات زشت و پلید خود برداشته بیش از این به سیاه کاری نپردازند. و دلسوزانی که عنان اختیار به دست قدرت پرستان داده اند به خود آیند و بیش از این با اعمال فشار بر ما شرایط را سخت تر نکنند.


افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
فخرالسادات محتشمی پور
هشتم بهمن ماه ٨٩
همزمان با سی امین سالگرد پیوند مقدسی که امام شهیدان در جماران بین ما جاری کرد و تا ابد مستحکم خواهد ماند.
 

علی گلزاده غفوری از معدود کسانی که ولایت فقیه رای منفی داد

Posted:

مصر در چهارمین روز بحران؛ سرکوب مردم، قطع خطوط ارتباطی، حصر و بازداشت رهبران جنبش

Posted:

شهر سوئز در شمال شرقی مصر سقوط کرد و به دست مردم افتاد
جرس: علیرغم هشدارهای جدی حکومت مصر پیرامون تداوم اعتراضات خیابانی شهروندان و تهدید آنها به مجازات های سنگین، مردم معترض برای چهارمین روز پی در پی به خیابان ها ریختند و بنا به گزارش منابع خبری، یگانهای ضد شورش در شهرهای مختلف مصر با تظاهرکنندگانی که بعد از نماز جمعه به خیابان ها ریخته بودند درگیر شده و با شلیک گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش و زره پوش، به تظاهرکنندگان حمله کردند. در ادامه سرکوب اعتراضات مردمی در مصر، خبرگزاری ها از بازداشت جمع وسیعی از رهبران و فعالین مخالف حکومت و دولت مصر خبر داده و طبق گزارش های خبری شامگاه جمعه، همزمان با تشدید موج اعتراضات، مردم در شهر سوئز واقع در شمال شرقی مصر موفق شدند با بیرون راندن نیروهای امنیتی، کنترل این شهر را به دست گیرند.


رسانه های خبری، روز جمعه و بعد از قطع خطوط ارتباطی (موبایل و اینترنت) ابتدا گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی، اجازه تردد آزادانه از محمد البرداعی (که دیشب به مصر بازگشت) و یکی دیگر از رهبران مخالفین در قاهره را سلب کرده اند. اما عصر جمعه خبرگزاری الجزیره و العربیه طی خبری فوری اعلام کردند که "البرادعی به همراه «اسامه الغزالی» رهبر حزب جبهه دموکراسی در طی تظاهرات امروز دستگیر شده اند."


خبرگزاری فرانسه عصر جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی مصر چهار خبرنگار خبرگزاری فرانسه را بازداشت کردند، احمد منصور خبرنگار الجزیره را مورد ضرب وشتم قرار دادند و همچنین به تیم خبری شبکه العربیه حمله کردند و خبرنگار شبکه بی بی سی را نیز مجروح ساختند.


به گزارش رسانه ها، در جریان درگیری های دو روز اخیر، حداقل دو معترض دیگر در قاهره و همچنین منطقه سینا به ضرب گلوله کشته شدند، تا بدین ترتیب هشت کشته در آمار ناآرامی های مصر ثبت شود. 

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، از آنجا که طی روزهای گذشته گروه های مخالف دولت از جمله «جنبش جوانان ششم آوریل» به عنوان یکی از سازمان‌دهندگان اصلی اعتراضات، خواستار برگزاری تظاهرات بعد از پایان مراسم نماز جمعه شده بودند، روز جمعه تظاهرکنندگان مصری، بعد از پایان نماز، برای چهارمین روز پیاپی به اعتراض های ضد دولتی خود ادامه دادند و با ماموران حکومتی که برای سرکوب آنها اعزام شده بودند، درگیر شدند.
این خبرگزاری گزارش داد پس از پایان نماز جمعه هزاران نفر در قاهره علیه دولت و حکومت حسنی مبارک دست به تظاهرات زده و به‌رغم ممنوعیت راهپیمایی، معترضان موفق شدند در برابر مسجد الازهر تجمع کنند.


خبرگزاری فرانسه و شاهدان عینی گزارش داده بودند که معترضان با شعارهایی خواهان برکناری حسنی مبارک شدند و همزمان شهر اسماعیلیه، اسکندریه و سوئز نیز، شاهد درگیری میان نیروهای انتظامی و ضد شورش، با مردم است.

 

همچنین این شبکه و تلویزیون الجزیره از زد و خورد خونین در میدان های التحریر (آزادی) و عبالمنعم ریاض در پایتخت مصر خبر داده و گزارش کردند که "استان المنوفیه نیز شاهد تظاهرات گسترده مردم بر ضد حکومت است و نیروهای امنیتی کماکان به سرکوب تظاهرکنندگان مشغول هستند."

 

حصر و بازداشت البرادعی و فعالین مخالف
گفتنی است همزمان با گسترش تظاهرات ضد حکومتی در مصر، محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و سیاستمدار اپوزیسیون مصری پنجشنبه شب (هفتم بهمن- ٢٧ ژانویه) طبق وعده ای که در صفحات شخصی اینترنتی خود داده بود، وارد قاهره شد. وی پیش از ترک وین به مقصد قاهره، اعلام کرده بود چنانچه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را بر عهده گیرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که برادعی در هنگام ورود به قاهره گفت به معترضان می پیوندد و خاطرنشان ساخت "ای کاش مجبور نبودیم برای فشار بر رژیم به خیابانها بریزیم."

 

خبرگزاری آلمان، عصر جمعه گزارش داده بود که نیروهای انتظامی و امنیتی، حرکت و تردد آزادنه البرادعی را در سطح شهر قاهره محدود کرده و نمی‌گذارند که وی به دیگر مناطق شهر برود.
اما خبرگزاری الجزیره در آخرین خبر خود در غروب جمعه اعلام کرد که البرادعی به همراه رهبر حزب جبهه دموکراسی «اسامه الغزالی» طی تظاهرات امروز دستگیر شده اند.


الجزیره عصر جمعه همچنین از زخمی شدن «ایمن نور» از برجسته ترین مخالفان حکومت مصر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی خبر داد و همزمان از بازداشت هشت تن از اعضای برجسته اخوان‌المسلمین و یک‌هزار تن از مردم عادی در روز جمعه گزارش مخابره و اعلام کرد "نیروهای امنیتی مصر به خانه‌های اعضای اخوان‌المسلمین یورش بردند و تعداد زیادی را بازداشت کردند، که در میان این بازداشت‌شدگان پنج نماینده سابق و پنج رهبر این گروه اسلامی مانند «صام عریان»، «محمد مرسی» و «حمدی حسن» که سخنگویان اخوان المسلمین هستند، دیده می‌شوند. "


خبرگزاری دویچه وله امروز عصر گزارش داد که "حزب حاکم مصر گفته است که آماده شنیدن نارضایتی های مردم همچون بیکاری است، اما همزمان به سرکوب مخالفان ادامه داده و حدود ۱۰۰۰ نفر را دستگیر کرده است."

این در حالیست که منابع دولتی از بازداشت حدود هفتصد نفر در جریان اعتراضات خبر داده بودند.


گزارش هایی از سقوط شهر سوئز
خبرگزاری فرانسه طبق گزارش خبرنگار خود در مصر نوشت که زد و خورد میان معترضان و یگانهای پلیس ضد شورش شامگاه پنجشنبه نیز ادامه داشت و یک قرارگاه پلیس در بندر سوئز در شمال شرقی مصر به آتش کشیده شده است و این خشونت ها همچنان ادامه دارد.

تا اینکه غروب جمعه خبرنگار شبکه الجزیره اعلام کرد که با فرار نیروهای امنیتی از شهر سوئز، مردم کنترل این شهر واقع در شمال شرقی مصر را به دست گرفتند.


این شبکه تلویزیونی همچنین افزود "تشدید اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی بر ضد تظاهرکنندگان، مردم شهرهای مختلف را تحریک کرده و شدت خشونت ها سبب شد تا مردم بندر سوئز واقع در شمال شرقی مصر با بیرون راندن نیروهای امنیتی، کنترل این شهر را به دست گیرند."

 

منابع خبری به نقل از رهبران معترضین گفته اند که با الهام گرفتن از ناآرامی های اخیر تونس قصد دارند که تا نتیجه گرفتن اعتراض هایشان، در خیابان های کشور باقی بمانند.


قطع خطوط ارتباطاتی
خبرگزاری آلمان شامگاه پنجشنبه گزارش داده بود که علیرغم انکار حکومت مصر، "دسترسی به شبکه های اجتماعی اینترنتی با هدف توقف اطلاع رسانی درباره اعتراض ها مسدود شده است و کاربران به سایت های زیادی از جمله فیس بوک و توئیتر دسترسی ندارند."


و روز جمعه خبرگزاری الجزیره اعلام کرد که نیروهای امنیتی پیش از آغاز تظاهرات ضد دولتی و جهت جلوگیری از شکل گیری این تظاهرات اقدام به قطع سرویسهای تلفنهای همراه و ارتباط اینترنت نموده و کماکان این اختلالات ادامه دارد.


ادامه واکنش های جهانی
در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی قیامهای مصر و اردن و تونس و یمن را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران خوانده و نسبت به دخالت و "منحرف ساختن" این قیام ها، به آمریکا و غرب هشدار داده اند، شامگاه دیروز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است که این اعتراضات نتیجه سرکوب نارضایتی های مردم است.
وی هم از دولت و هم از مردم مصر خواست که به خشونت متوسل نشوند و همچنین از قاهره خواسته است ممنوعیت تجمع و تظاهرات را لغو کند.


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز، از مسدود کردن اینترنت توسط دولت مصر انتقاد کرد و گفت "آزادی بیان باید رعایت شود."

دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست اقتصادی داووس روز جمعه (۸ بهمن/۲۸ ژانویه) تاکید کرد که اینترنت یکی از راه‌های ابراز عقیده است و "آزادی بیان و عقیده یکی از پایه‌های دمکراسی محسوب می‌شود."

به گزارش دویچه وله، دولت آلمان اعلام کرده است که انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی در مصر ضروری می باشد و از رهبران حکومتی خواست که از اعمال خشونت علیه مردم خودداری کنند. آلمان همچنین تاکید کرد که از مطالبات دمکراسی‌خواهانه در مصر پشتیبانی می‌کند.


تظاهرات اعتراضی، همچنان در پایتخت و دیگر شهرهای مصر همچنان ادامه دارد و منابع خبری اعلام کردند که برخی نیروهای امنیتی از حمله به سوی تظاهرکنندگان خودداری می کنند و برخی از آنها لباس خود را از تن خارج کرده و به صفوف تظاهرکنندگان پیوسته اند.


همچنین آمده است در پی تشدید حملات نیروهای امنیتی و کماندوهای ضد شورش حامیِ حکومت، فعالان و مردم از نیروهای ارتش درخواست کمک کرده اند.

 

شامگاه چهارشنبه مخالفان شرط پایان دادن به انتفاضه خود را نامزد نشدن «حسنی مبارك»، رئیس‌جمهوری مصر و پسرش برای انتخابات ریاست‌جمهوری جدید و همچنین انحلال پارلمان كشور، انحلال شورای‌های محلی، تشكیل دولت نجات ملی و لغو حالت فوق العاده اعلام کرده بودند، اما شروط مخالفان توسط حکومت نادیده گرفته شد.  

 

خبرگزاری العربیه شامگاه جمعه گزارش داد که معترضان مصری در شهر قاهره به سوی کاخ ریاست جمهوری این کشور به حرکت در آمده و در تلاشند آن را به محاصره خود در آوردند. همچینن برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از نیروهای پلیس مصر با در آوردن لباس های نظامی خود به صف معترضان پیوستند و واحدهایی از پلیس نیز از درگیری با مردم سر باز زده اند.


قیام ها و اعتراضات مردم کشورهای عربی به وضعیت بد اقتصادی و بیکاری و تورم و همچنین حاکمیت استبدادی، طی هفته های اخیر از تونس آغاز گشت، و با پیروزی انقلاب مردم و سقوط و فرار رئیس جمهور مستبد آن کشور، موج اعتراضات به کشورهای دیگری همچون الجزاریر، مصر، یمن و اردن نیز سرایت کرد و منابع خبری مستقل، روز جمعه از تداوم اعتراضات در یمن و اردن خبر داده و گزارش هایی از تداوم بحران در آن مناطق مخابره کرده اند.

 

  گزارش از حمیدرضا ظریفی نیا

 

 

 

 

 

جوانفکر: نمایندگان به نامه دلسوزانه احمدی نژاد توجه کنند

Posted:

جرس: همزمان با انتقادات وارده به نامۀ سرگشادۀ رئیس دولت به نمایندگان مجلس، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد می گوید "نکات ارائه شده از سوی رییس‌جمهور در نامه به نمایندگان مجلس، دلسوزانه و در راستای دفاع از حقوق و منافع ملت است."


به گزارش ایسنا، علی‌اکبر جوانفکر درباره نامه اخیر احمدی نژاد به نمایندگان مجلس گفت: این تصمیم درستی است که از سوی وی گرفته شده است. امیدوارم نمایندگان از یک موضع منطقی به نکاتی که دلسوزانه و با در نظر گرفته منافع ملی کشور مطرح شده، توجه کنند. توجه نمایندگان به نکات مطرح شده می‌تواند به نفع کشور باشد؛ اما اگر نمایندگان بخواهند موضع‌گیری‌های غیرمتعارفی داشته باشند در این صورت قطعا کشور ضرر می‌کند.

 

لازم به ذکر است احمدی‌نژاد در نامه فوق الذکر خطاب به نمایندگان مجلس، روسای قوه مقننه، قضائیه و نیز مجمع تشخیص مصلحت- به دلیل آنچه وی "دخالت در وظایف قوه مجریه" خواند- را مورد انتقاد و حمله قرار داده بود.


مشاور مطبوعاتی رییس‌ دولت با ادعای این‌که "نکات ارائه شده از سوی رییس‌جمهور در نامه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دلسوزانه و در راستای دفاع از حقوق و منافع ملت است" اظهار عقیده کرد: انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس به این نکات توجه کنند. رییس‌جمهور از عملکرد نمایندگان مجلس در بررسی برنامه پنجم توسعه تشکر کرده است؛ اما نمایندگان در این راه باید به نکات ارایه شده از سوی وی توجه کرده و از مسائل حاشیه پرهیز کنند، به این شکل اشکالات برطرف می‌شود.


وی درباره معرفی صالحی به عنوان وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه فضای مجلس درباره صالحی فضای همکاری است، گفت: با توجه به سوابق وی در حوزه روابط بین‌الملل و اقدامات بسیار خوبی که در این حوزه انجام داده‌اند و همچنین عهده‌گیری سرپرستی وزارت امور خارجه در این مدت بسیار کوتاه که توانسته در صحنه دیپلماسی ایران نقش موثری ایفا کند، می‌توان حدس زد که وی رای بسیار بالایی در مجلس شورای اسلامی به دست آورد و بتواند با توجه به پشتوانه رای بالا از سوی نمایندگان، با قدرت در صحنه سیاست خارجی حضور یافته و وظایف خود را انجام دهد.


وی ادامه داد: صالحی علی‌القاعده با عهده‌گیری وزارت خارجه از سمت ریاست سازمان انرژی اتمی کناره‌گیری می‌کند و برای ریاست سازمان انرژی اتمی باید منتظر رای رییس‌جمهور بود.
 

عضو فراکسیون اصلاحات مجلس، برای سومین بار محمود احمدی نژاد را به مناظره دعوت کرد

Posted:

جرس: در ادامه واکنش ها به نامۀ سرگشادۀ محمود احمدی نژاد، یک عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس و دبیر کل حزب مردمسالاری، از دعوت رئیس دولت به مناظره برای سومین بار خبر داد و گفت: باوجود اینکه دو دعوت قبلی برای مناظره بی‌پاسخ ماند، اما برای بار سوم وی را به مناظره دعوت خواهم کرد تا اگر قبول کند، از دیدگاهی حقوقی و قانونی درخصوص این نامه بحث کنیم.


به گزارش تارنمای خانه ملت، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان، با اشاره به نامه هفته گذشته احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان، گفت: پاسخ دادن به این نامه از لحاظ قانونی و حقوقی کار مشکلی نیست و به آسانی با رجوع به قانون اساسی می‌شود مفاد مطرح شده در این نامه را نقض کرد و خلاف واقع بودن آن‌ها را به اثبات رساند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه در خصوص نامه، احمدی‌نژاد را به مناظره دعوت خواهد کرد، گفت: پیش از این دوبار در مواردی که رییس‌ دولت سخنانی از این دست مطرح کرده بود وی را به مناظره دعوت کردم که بی‌پاسخ ماند، اما برای بار سوم برای اینکه مشخص شود برداشت او از قانون اساسی نادرست است، دوباره وی را به مناظره دعوت خواهم کرد.


وی افزود: دوباره احمدی نژاد را به مناظره دعوت خواهم کرد تا مشخص شود مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون را رعایت نمی‌کنند یا وی.


گفتنی است همزمان با واکنشهای مختلف نمایندگان مجلس نسبت به نامه احمدی نژاد، یک عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد كه مجلس هفته آینده به نامه اخیر محمود احمدی نژاد بطور رسمی پاسخ می دهد.
حسین سبحانی نیا افزود "با وجود آنكه نمایندگان از طریق رسانه‌ها به این نامه پاسخ داده‌اند، اما مجلس هفته آینده به طور رسمی و مستند پاسخی را به این نامه تهیه خواهد كرد تا جهت ثبت در اسناد به‌عنوان پاسخ مجلس باقی بماند. "


احمدی‌نژاد چهارم بهمن ماه، در نامه ای سرگشاده و تند خطاب به نمایندگان مجلس، روسای دستگاه قانونگذاری، دستگاه قضایی و نیز مجمع تشخیص مصلحت- به دلیل آنچه وی "دخالت در وظایف قوه مجریه" خواند- را مورد حمله قرار داده و نوشته بود که مجمع تشخیص مصلحت "بزرگترین مصلحت نظام را که همانا التزام به قانون اساسی و اصل قانون‌گرایی است، زیر پا می‌گذارد و این موضوع تبدیل به چالشی برای نظم و مدیریت کشور خواهد شد."
 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن: مجلس، مخالف واگذاری ایران‌خودرو به سایپا ست

Posted:

جرس: رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادغام شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا را مانع رشد کیفی صنعت خودروسازی کشور خواند و گفت: مجلس، مخالف واگذاری ایران‌خودرو به سایپا است و برای جلوگیری از این امر تلاش می‌کند.


به گزارش خانه ملت، حسین هاشمی با اشاره به اینکه کسانی با خرید سهام‌های خُرد ایران خودرو قصد دارند مجمع این شرکت خودرو سازی را در دست بگیرند، گفت: نباید با ادغام این دو شرکت سهل‌انگارانه برخورد کرد، زیرا روند شکل‌گیری مدیریت‌های یکسان، منجر به فلج شدن صنعت خودروسازی داخلی می‌شود و امکان رقابت را از بین می‌برد.


هاشمی تصریح کرد: تعرفه نود درصدی واردات خودرو، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حمایت از خودروسازی ملی است که در صورت ادغام شرکت‌ها و کاهش دامنه رقابت در داخل، این تعرفه وجاهت قانونی نخواهد داشت.


وی همچنین با اعلام این خبر که کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه روز دوشنبه جلسه خواهد داشت، تصریح كرد: اولویت کمیسیون صنایع و معادن، گسترش دامنه رقابت‌پذیری صنایع داخلی است و قراراست در جلسه مشترک روز دوشنبه با سازمان خصوصی‌سازی، وزارت صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی، نگرانی خود را از این امر اعلام کنیم.


نماینده مردم میانه، به حمایت دولت و مجلس از صنعت خودرو سازی داخل اشاره کرد و گفت: ادغام شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تفاوت زمانی در کشورهای مختلف است که باعث می‌شود تا فرایند تولید بصورت ٢۴ ساعته ادامه داشته باشد و بهره‌وری را افزایش می‌یابد، اما در داخل کشور ادغام شرکت‌های تولید کننده نه تنها بهره‌وری را افزایش نمی‌دهد بلکه مانع مهمی در جهت گسترش بازدهی شرکت‌ها خواهد بود.


گفتنی است چندی پیش نیز رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی گفته بود که توافق کارگزاران با دستگاه های دولتی برای کسب بلوک ۱۸ درصدی سهام سایپا با اصل ۴۴ قانون اساسی همخوانی ندارد.
حمید رضا فولادگر با اشاره به واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا به یکی از دو ارگان دولتی وزارت رفاه یا بنیاد شهید به عنوان رد دیون، اظهار داشت: به نظر می رسد ماجرای واگذاری سهام مخابرات و شرکت خودروسازی ایران خودرو دوباره در حال شکل گیری است.
 

هشدار مدیر مسئول روزنامه رسالت به هاشمی رفسنجانی: فاصله به صلاح نیست؛ مراقب اظهاراتت باش

Posted:

جرس: در ادامه حملات سازمان یافته به هاشمی رفسنجانی، و با گذشت دو روز پس از آنکه روزنامه رسالت تاکیدات هاشمی بر مواضع نماز جمعه ٢۶ تیر٨٨ را مورد تهاجم قرار داد، مدیر مسئول این روزنامه نیز هشدار داد که "هاشمی مراقب اظهاراتش باشد و باید از اینگونه موارد پرهیز كند، چرا که این سخنان افراطی مورد ایراد جدی مردم و نیروهای انقلاب است و با ادامه این روند، سوابق وی لطمه خورده و حفظ نخواهد شد. "


به گزارش فارس، درباره اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی كه خاطرنشان کرد "مواضع من همان مواضع نماز جمعه ٢۶ تیر٨٨ است"، گفت: "تكرار و تاكید بر مواضعی كه در نماز جمعه مذکور اعلام شد كه براساس آن كشور را بحرانی نشان می‌داد و برای نظام شرط و شروط می گذاشت و برخی سخنان افراطی گرایانه دیگر مورد ایراد جدی مردم و نیروهای انقلاب است. هاشمی باید از اینگونه اظهارات پرهیز كند. اظهارات هاشمی همان شروط خاتمی بود."


عضو شورای مركزی جامعه اسلامی مهندسین ادعا کرد "هاشمی رفسنجانی مراقب اظهاراتش باشد. هاشمی باید فكر كند كه چه كسانی از این سخنان استقبال كردند؟ آیا رسانه های ضد انقلاب از این سخنان خوشحال شدند یا نیروهای انقلاب؟ ادامه این مسیر به صلاح هاشمی نیست و تنها فاصله او را با مردم و انقلاب گسترش می دهد.این اظهارات خلاف آنچه هاشمی می خواهد اعتدال نیست و تندروی و افراط گرایی تلقی می شود."


وی مدعی شد: هاشمی ظاهرا فراموش كرده كه اصلاح طلبان ساختار شكن در مطبوعات خود عناوینی چون عالیجناب سرخپوش به هاشمی دادند. آنها چنان بازی سخیفی كردند كه وی از حضور در مجلس پشیمان شد. این سئوال پیش می‌آید كه هاشمی چرا پذیرفته كه اصلاح طلبان ساختار شكن همچنان از وی به عنوان سپر استفاده كنند؟ بهتر است هاشمی كنار مردم و انقلاب قرار گیرد. مقابله با مردم به نفع هاشمی نیست.مردم راهشان را در تبعیت از رهبری پیدا كرده اند."


وی اظهار داشت: این حرف های هاشمی در تناقض جدی با برخی ادعاهای او در باره رهبری است. او بارها گفته است "رهبری را صالح ‌ترین فرد برای حل مشكلات فعلی می‌دانم."


مدیر مسئول روزنامه رسالت گفت: تندروی و فاصله گرفتن از مردم، انقلاب، انصاف،اعتدال و عدالت به نفع هاشمی نیست. نتیجه فاصله گرفتن از مردم را هاشمی قبلا در چند انتخابات دیده است. اظهارات اخیر وی به حفظ سوابق او در انقلاب لطمه می زند.


وی گفت: اختلاف نظر و سلیقه امری عادی است و در تمام دوره ها هم وجود داشته و تضارب آرا و آزادی های سیاسی موجب رشد كشور شده است. منتها كشاندن اختلاف سلیقه در سطح حاكمیت، خلاف مصالح عمومی است.


مرتضی نبوی بدون اشاره به حملات دولت به قوای کشور و عدم تمکین از قوانین، گفت "روسای قوا باید در چارچوب قانون عمل كنند. اصل تفكیك قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی پذیرفته شده است و جایگاه دولت و مجلس و قوه قضاییه در قانون اساسی مشخص است."
وی اظهار داشت: رئیس جمهور كارهای بسیار مهمی انجام داده و می‌دهد و استقبال مردم در سفرهای استانی به نوعی قدردانی از این است. اما در عین حال بایستی مراقب بود كه در وحدت سران قوا خللی وارد نشود."


وی یادآور شد: كشور در حال حاضر با توجه به تحریم‌های اقتصادی، هدفمندی یارانه‌ها و اوضاع و احوال تحولات منطقه‌ای لبنان، افغانستان، عراق و فلسطین و همچنین تحولات تونس و مصر دارای شرایط حساسی است. بایستی به این تحولات و حساسیت‌ها توجه كرد .


وی افزود: مهم‌ترین بحث فعلی كشور در حال حاضر هدفمند كردن یارانه‌ها ست كه اگر مهمتر از فعالیت های صلح آمیز هسته ای نباشد،كم اهمیت تر از آن نیست. هیچ امری نباید این موضوع ملی را تحت تأثیر قرار دهد. اولویت اصلی كشور در حال حاضر هدفمندی یارانه‌ها است و نباید درباره تحقق این مهم مماشات صورت گیرد.


این فعال اصولگرای حامی دولت، بدون اشاره به افزایش قیمت ها در جامعه و تورم دو رقمی و بیکاری گسترده، افزود: شنیده شده جریان فتنه و ضدانقلاب و رسانه های وابسته به این جریان به دنبال این هستند كه از هر سوژه‌ای كه بر روی اجرای توانمند و توام با آرامش هدفمند كردن یارانه‌ها اثر روانی منفی در جامعه ایجاد می‌كند، حداكثر بهره‌ را به عمل آورند. كه البته این بار هم با بصیرت مردم مثل دفعات قبل ناكام خواهند ماند.


مدیر مسئول روزنامه رسالت گفت: درگیری سران قوا همانند ضرب المثل درگیری دو پهلوان نامی است كه هر دو برای گرفتن كشتی بالای قله رفته‌ بودند و نتیجه چنین كشتی ای این بود كه همه آنها را تماشا می كردند و هم احتمال این وجود داشت كه یكی از پهلوانان از قله به پایین پرت شود. اختلافات خانوادگی هرگز نباید از سقف خانه بیرون رفته و با علنی شدن آن اعضای خانواده لطمه و خسارت ببینند. اختلافات قوا نباید به گونه‌ای شود كه سران پهلوان ما لطمه ببینند.
 

محمد هاشمی: هدف تخریب هاشمی  رفسنجانی است نه مجمع تشخیص مصلحت

Posted:

جرس: محمد هاشمی بر این باور است که مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف اصلی تخریب‌ها نیست؛ می خواهند هاشمی را تخریب کنند اما تاکتیک عوض شده و این بار به جای اینکه سراغ کارگزار بیایند ، رفته‌اند سراغ ساختار و نهاد مجمع تشخیص مصلحت ، شده بهانه‌ای برای نقد و تخريب رييس آن.

 

وی در گفت و گو با ایلنا تصريح مي كند هاشمی‌رفسنجانی هنوز رقیب بالقوه براي رقبايش به خصوص اصولگرايان به شمار آيد و همین خطر است که باعث شده هیچ‌گاه زنگ خطرهایشان خاموش نشود. 
هاشمی می گوید همان‌هایی که همه می شناسندشان نه تنها از هاشمی می ترسند بلکه بارها اذعان کردند که از جریان فکری هاشمی رفسنجانی هم می ترسند. منظورش از جريان فكري ،جريان تکنوکرات هایی است که مدعی است تفکر هاشمی را در سپهر سیاسی ایران تربیت کرده و این روزها سایه مدیریت توانمند آنها برای برخی ها آزاردهنده است. 


این عضو مجمع تشخیص در رابطه با ابزارهای حذف اصولگرایان معتقد است:  ابزار اين حذف كردن هم در دستشان هست .شما مي بينيد كه صدا و سيما بر خلاف رسالت و مسووليتي كه دارد ، بر خلاف چارچوبي كه امام (س)‌و رهبري تعريف كرده اند ، براي اينكه آقاي هاشمي را تضعيف و تخريب بكند ، تمام دستاوردهاي سي سال گذشته را زير سوال مي برد . جنگ را زير سوال مي برد ، سازندگي را زير سوال مي برد ، تمام دوره هاي پرافتخار كشور را زير سوال مي برد و به بازي مي گيرد تا آقاي هاشمي را تخريب كند . صدا و سيما ؛ فقط شخص آقاي ضرغامي نيست بلكه جريان فكري كه صدا و سيما را اداره مي كند ، ميگويد بايد هاشمي را زد . چگونه ؟ با حمله به دستاوردهاي نظام . با حمله به جنگي كه هنوز هم حتي تحليل گران سياسي خارجي نيز آن را جنگي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي مي دانند . از يك طرف مناسبتهاي جنگ مثل فتح خرمشهر را تجليل مي كنند از طرف ديگر مي دانند كه هاشمي در آن دوران نقش داشته ، پس براي اينكه او را زير سوال ببرند ، چنين مسايلي را مطرح مي كنند . 


وی در طول مصاحبه تاکید دارد از زبان برادرش چیزی نمي گويد اما این دلیل نمی شود که نگويد سیاست وحرفهاي آيت الله هاشمی رفسنجانی همان است که در نماز جمعه یک سال پیش زده و پیشنهاد داده است. 

 


متن این مصاحبه به شرح زیر است: 


به نظر ميرسد آنچه ما در اعتراض به مجمع می بینیم ، در واقع ناشی از ضعفی است که در نقد سیاسی ایران وجود دارد . یعنی عده ای هستند که چون با شخصی که در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام است ، مشکل دارند ، لذا می آیند و کل ساختار مجمع را به نقد می کشند . اگر از این منظر به قضیه نگاه کنیم می بینیم که آقای گنجی نیز در گذشته همین حرفهایی را می زد که اکنون درباره مجمع زده می شود. آیا این تحلیل را قبول دارید که چون با کارگزار مشکل دارند و نمی توانند علیه او حرف بزنند ، ساختار را مورد نقد قرار می دهند؟ 


اگر به پیشینه بحث نقد نسبت به آقای هاشمی چه از بعد انتقاد و چه از بعد تخریب نگاه کنیم ، به همین واقعیتی که شما اشاره کردید، می رسیم . نقادان و مخالفین آقای هاشمی همواره مختص به یک جناح نبوده و معمولا مربوط به جناح های مختلف سیاسی کشور بوده اند . مجلس سوم در اختیار جناح چپ بود و آقای هاشمی در سال 68 که از ریاست مجلس به ریاست جمهوری رفت ، می دیدیم که مجلس سوم نسبت به ایشان نقادی و بعضا توسط افراطی هایشان تخریب می شد . مثلا روزنامه سلام و روزنامه های مشابه آن ؛ به تخریب آقای هاشمی می پرداختند . در مجلس چهارم اکثریت بالعکس شد و دست جناح راست افتاد . که باز هم می بینیم در این دوره نیز نسبت به آقای هاشمی هم نقد وجود داشت و هم تخریب توسط افراطیون آنان . در دوره مجلس پنجم که یک مجلس ترکیبی بود ، علاوه برجناح راست و چپ ، طیف اعتدال گرایی هم وجود داشت که با کسب بیش از یکصد کرسی مجلس ،منتسب به آقای هاشمی بود. در این مجلس اگرچه تخریبی علیه رییس جمهور وقت انجام نمی شد اما در جامعه باز می دیدیم که جناح راست نقاد آقای هاشمی بود . در مجلس ششم که اصلاح طلب بود باز این قضیه تکرار شد و ما هم نقادی دیدیم و هم به طور بی سابقه ای تخریب علیه ایشان را می دیدیم . در مجلس هفتم و هشتم نیز اگرچه ترکیب نمایندگان به لحاظ سیاسی تغییر کرد اما این روال مجددا تکرار شد . ما اکنون نیز می بینیم که جریان اصولگرا و جریان افراطی که به عنوان اصولگرا فعال هستند به طور بی سابقه ای علیه آقای هاشمی نقادی دارند . 
علت تمام این وقایع به ویژگی آقای هاشمی بازمی گردد . حال باید این سوال مطرح باشد که چرا آقای هاشمی همیشه از طرف جناحی که در مجلس یا دولت حاکم است ،اینگونه مورد هجوم قرار می گیرد ؟ 

شما فکر می کنید علتش چیست ؟همین مصداق های شما پر است ا زمواردی که به جای آقای هاشمی ساختاری که وی در آن قرار داشته تخریب شده است. 

دلیلش برمیگردد به توانایی ها و سابقه انقلابی آقای هاشمی . جناح های مختلف سیاسی موجود ، ایشان را شخصیتی آلترناتیو می دانند بدین شکل که هر سمت و پستی در کشور که خالی مانده باشد ، آقای هاشمی این شایستگی و ظرفیت را دارد که بتواند آلترناتیو باشد . در رقابتهای سیاسی مرسوم است که رقیب راباید از تخریب و از صحنه خارج کرد . این رفتار اگرچه منطبق بر اصول اسلامی نیست اما متاسفانه وجود دارد . 
در کشور ما نیز متاسفانه بین سیاسیون و جناح ها ، نسبت به رقیب بالقوه و نه حتی رقیب در صحنه ، رفتار دوستانه ای انجام نمی شود و بعضا به عنوان بازی سیاسی، چگونگی برخورد با رقیب بر اصول اخلاقی و اسلامی منطبق نیست . بنابراین تحلیلی که شما مطرح کردید درست است . می ماند چرایی آن که مربوط می شود به سابقه آقای هاشمی . خیلی ها به حق او را شناسنامه انقلاب می شناسند . این یک واقعیت تاريخی است . از سوی دیگر هم به خاطر توانایی های ایشان و هم جریان اعتدالی که با او همراه است ، همواره مورد هجوم سیاسی قرار داشته اند . این جریان اعتدالی است که می تواند کشور را نجات دهد . تجربه ثابت کرده که افراط و تفریط در کشور ما هیچ گاه پایدار نبوده و مردم تندروها را حذف می کنند .لذا می توانم بگویم ریشه تحلیلی را که شما به آن اشاره کردید به شخصیت آقای هاشمی بر می گردد . این موضوع حتی در جریان قبل انقلاب هم وجود داشت .به عنوان نمونه منافقین که قبل از پیروزی انقلاب ، مجاهدین نامیده می شدند و در سالهای 51- 52 از آقای هاشمی حمایت می کردند در یک دوره ای شروع به تخریب او کردند . کار تخریب به جایی رسید که علاوه بر تخریب کار به حصر ایشان نیز رسید . آقای هاشمی از آغاز نهضت به حضرت امام می پیوندد ، اما علاوه بر رژیم شاه ، در درون جریانهای مبارزه علیه شاه نیز گروههای بودند که علیه آقای هاشمی نیز بودند . گروههایی نظیر مجاهدین و چپها که علاوه بر مبارزه علیه شاه ، علیه آقای هاشمی و جریان فکری منتسب به او نیز مبارزه می کردند . پس این مساله به لحاظ تاریخی به امروز و دیروز برنمی گردد و سابقه ای چند دهه دارد . از سوی دیگر آقای هاشمی را باید در راستای جریان امام خمینی (ره) دید .نگاه ایشان برگرفته از نگاه حضرت امام درباره حکومت داری ، جمهوریت ،مردم است و هاشمی درواقع پیرو امام بوده است منتها چون این مخالفان نمی توانستند علیه امام اقدامی انجام دهند ، با هاشمی مخالفت می کردند . 

پس شما می فرمایید زمانی هم بوده که چون امکان رویارویی با امام نبوده مخالفان آقای هاشمی را تخریب میکردند؟ 

بله ؛ در طول اين دوران سه نفر همواره تحت بیشترین حملات مخالفان و منتقدان قرار داشته اند . یکی شهید بهشتی،آقای خامنه ای و آقای هاشمی . این سه فرد از یک طرف با شعار حمایتی مردم مبنی « درور بر سه یاور خمینی ، بهشتی ، خامنه ای ، هاشمی» مواجه بودند و از سوی دیگر در دانشگاه ها که قبل از انقلاب فرهنگی در انحصار گروههای چپ بود ، هزاران برگ اطلاعیه علیه این سه نفر نصب شده بود . این حملات به قدری پیش رفت که وقتی آقای بهشتی به شهادت رسید امام واژه مظلوم را برای ایشان به کار بردند که نشان دهنده شدت هجمه مخالفین و معاندین علیه او بود . اکنون نیز این جریان ادامه دارد . با این تفاوت که اگر دیروز خارج نشینها ، جریان بنی صدر و چپی ها علیه بزرگان انقلاب بودند ، امروز این جریان به درون جبهه اصولگرا انتقال یافته است . البته منظور افراطیون این جبهه است و نه همه جبهه اصولگرایان . بنابراین محتوای این هجمه ها یکسان است و فقط مکان و خود اشخاص فرق کرده اند . 

با مطالعه مشروح مذاکرات مجلس اول ،به نظر می رسد که این بحث و جدالهای مطرح شده، بیشتر بر سر کسب قدرت بوده و به طور طبیعی بسیاری از گروهها و جریانهای سیاسی ، در پی پیروزی انقلاب اسلامي درصدد گرفتن سهم و پست و مقام بوده اند . لذا اين حملات و تخريبها قابل درك است اما الان بيش از سي سال از عمر انقلاب گذشته براي همين شايد اين سوال بجا باشد كه بپرسيم در شرايطي كه در دوران توسعه قدرت در ايران هستیم ، چرا بايد همچنان چنين تخريبهايي وجود داشته باشد ؟ 

اگر به توضيح من توجه كرده باشيد پاسختان را دريافت مي كنيد دعوايي هم كه اكنون وجود دارد باز بر سر قدرت است يعني جرياني كه امروز به عنوان افراطيون اصولگرا وجود دارد ،آقاي هاشمي را رقيب خودشان مي دانند . يعني هنوز اين پتانسيل را در آقاي هاشمي مي بينند كه جايگيزين آنان شود . بنابراين هنوز كه هنوز است بازي قدرت يا همان حذف رقيب كماكان وجود دارد و شما به درستي اشاره كرديد . آن موقع حمله به آقای هاشمي براي كسب قدرت بود الان نيز اين خوف وجود دارد كه هاشمي از پناسيل جانشيني برخوردار است پس جرياني كه امروز قدرت را دردست دارد ، به هاشمي حمله مي كند همان طور كه وقتي مجلس ششم در دست اصلاح طلبان بود ، از خوف اينكه مبادا هاشمي دوباره سكان قوه مجريه را در دست بگيرد ، اقدام به تخريب او کردند و برخورد حذفي صورت می گرفت. اگر ما الان در كشور از ديگران سوال كنيم كه مناسب ترين فرد براي خيلي از مسووليتها چه كسي است بطور طبيعي نگاهش به سمت آقاي هاشمي برميگردد و مي گويد كه آقاي هاشمي مي تواند . در حال حاضر هم مسايل اقتصادي، كشاورزي و بانكي و ... كشور اوضاع به سامان و سالمي ندارد براي همين خيلي ها اين را باور دارند كه هاشمي مي تواند اوضاع را درست كند .اين در ضمير مردم نقش بسته كه هاشمي مي تواند مشكلات را حل كند و اتفاقا وجود چنين باوري باعث شده تا جريان حاكم احساس خطر بكند و براي مقابله با آن بگويد كه بايد آقاي هاشمي را تخريب و از صحنه حذف كرد . 

اگر استدلال شما مبني بر اينكه اصلاح طلبان و اصولگرایان در دوره ای نگران بازگشت آقاي هاشمي به دولت و عرصه اجرايي بودند ، براي همين دنبال حذف رقيب بودند ،درست باشد ، در شرايط فعلي نمي تواند قابل قبول باشد چرا كه آقاي هاشمي از نظر قانوني ،به لحاظ سني با محدوديت حضور در رقابتهاي انتخاباتي مواجهند . براي همين اين سوال مي تواند مطرح باشد كه چرا همچنان اين تخريب ادامه دارد ؟ترس از چه چیزی وجود دارد ؟ 

مشكل اساسي آنان ،جريان فكري هاشمي است . درست است كه اكنون شخص آقاي هاشمي ديگر نمي تواند مثلا كانديداي رياست جمهوري شود اما همچنان اين دغدغه وجود دارد كه يكي را از جريان فكري خودش معرفي كند . همين بازي اي كه از زمان انتخابات 88 تا الان به راه افتاده ، تمام سعي آنان اين بوده كه آقاي هاشمي جزو جريان به اصطلاح آنها، فتنه است . يادتان هست كه خود آقاي احمدي نژاد وقتي مناظرها را شروع كرد چه گفت؟‌ قريب به مضمون گفت « آقاي موسوي، رضايي و كروبي كه رقيب من نيستند اينها دست نشانده هاشمي هستند» . مگر آقاي هاشمي نامزد رياست جمهوري دهم بود ؟ براي همين وقتي آقاي احمدي نژاد در مقابل چشم ميليونها مردم حرف خود را با اين جمله شروع مي كند كه رقيب من اين سه كانديدا نيستند و هاشمي است ، نشان مي دهد كه اين تحليل و نگراني در جريان مورد اشاره وجود دارد . اين نيز همان حرفي است كه من هم مي گويم . اين جريان نگران جريان فكري هاشمي است . آقاي احمدي نژاد در آن مناظره ها فقط حرف خودش را نزد بلكه به عنوان نماينده جرياني از اصولگراها که نگران جريان فكري اقاي هاشمي هستند ، آن سخنان را گفت . 

و برای این کار ابزار کافی در اختیار دارند؟ 

بله ؛ ابزار اين حذف كردن هم در دستشان هست .شما مي بينيد كه صدا و سيما بر خلاف رسالت و مسووليتي كه دارد ، بر خلاف چارچوبي كه امام (س)‌و رهبري تعريف كرده اند ، براي اينكه آقاي هاشمي را تضعيف و تخريب بكند ، تمام دستاوردهاي سي سال گذشته را زير سوال مي برد . جنگ را زير سوال مي برد ، سازندگي را زير سوال مي برد ، تمام دوره هاي پرافتخار كشور را زير سوال مي برد و به بازي مي گيرد تا آقاي هاشمي را تخريب كند . صدا و سيما ؛ فقط شخص آقاي ضرغامي نيست بلكه جريان فكري كه صدا و سيما را اداره مي كند ، ميگويد بايد هاشمي را زد . چگونه ؟ با حمله به دستاوردهاي نظام . با حمله به جنگي كه هنوز هم حتي تحليل گران سياسي خارجي نيز آن را جنگي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي مي دانند . از يك طرف مناسبتهاي جنگ مثل فتح خرمشهر را تجليل مي كنند از طرف ديگر مي دانند كه هاشمي در آن دوران نقش داشته ، پس براي اينكه او را زير سوال ببرند ، چنين مسايلي را مطرح مي كنند . 

يعني درباره جنگ هم چون با هاشمي مشكل دارند ؛ ساختار جنگ و هشت سال دفاع مقدس را زير سوال مي برند ؟ 

احسنت . همين طور است . 

آقاي هاشمي ، برخي بر اين باورند كه از سال گذشته تاكتيك اين جريان تغيير كرده و به جاي حمله به شخص هاشمي رفسنجاني ، ساختار مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد حمله قرار گرفته است . فكر مي كنيد اين تاكتيك جواب مي دهد ؟ 

تجربه نشان داده كه اصولا جريانهاي تخريب هيچ گاه نتيجه مطلوبي نداده اند . شايد در كوتاه مدت پاسخ داده باشد اما در دراز مدت مردم آن را پس زده اند . اين حرف را من نبايد بزنم بلكه رسانه ها بايد پيگري كنند كه محبوبيت مردمي آقاي هاشمي از پارسال تا امسال كمتر شده يا بيشتر ؟ ببينند كه از سال 84 كه شروع شد تا 88 كمتر شده يا بيشتر ؟ مردم ايران مردم باهوشي هستند و خوب مي فهمند كه برخي حرفها به چه نيتي زده مي شود . پس اين نوع تخريبها دركل تاثير ندارد اما يك سري پيامدهاي منفي دارد . 

چه پيامدهاي تخريبي؟ 

ما هر وقت در داخل كشور داراي يك جبهه متحد و منسجم بوده ايم ، اين براي دشمن حالت بازدارندگي داشته است . هر وقت در داخل كشورمان انسجام ملي نداشته ايم ، دشمن صراحتا خواستار سرنگوني نظام جمهوري اسلامي شده ا ست اما وقتي جبهه دورني ما جبهه متحدي بوده غربي ها شعارشان را تغيير داده و گفته اند هدفشان تغيير رفتار دولت ايران است. پس مي بينيد كه بنابر وضعيت جبهه دورن ، شعار و هدف دشمن تغيير كرده است . اين حرت سينوسي غرب ، از ابتداي پيروزي انقلاب دوسه مرتبه اي ديده شده و اتفاق افتاده است . يعني وقتي ديده جبهه داخلي ضعيف شده ، در مذاكراتشان حرف از تغيير نظام زده اند اما و قتي از انسجام دروني برخوردار بوده ايم ، سخن از تغيير رفتار زده اند و نه تغيير نظام. لذا پيامد حوادث اخير اين بوده كه مجددا شعار تغيير رژيم از سوي دشمن خارجي ، جايگزين شده است . دليلش هم تبليغاتي است كه عليه شخصيتهاي نظام صورت مي گيرد . نمايش بيروني اين وضعيت نيز آن است كه چهره هاي نظام با يكيديگر مشكل و اختلاف دارند . اين وضعيت هم مختص امروز نيست و قبلا هم تكرار شده . پس تلاش براي حذف چهره ها فقط باعث گستاخ شدن دشمن مي شود . دشمني كه كل نظام را هدف قرار داده است . اوايل انقلاب بين حزب جمهوري اسلامي و دولت آقاي بازرگان سر موضوعي اختلاف پيش آمده بود و شوراي مركزي حزب پيش حضرت امام (ره)‌رفتند . امام فرمودند همگي شما در يك كشتي نشسته ايد . فكر نكنيد وقتي كشتي سوراخ شد ، فقط رقيبتان غرق مي شود. تعبير حكيمانه امام بازگو كننده شرايط فعلي نيز هست . اگر با هم باشيم مي توانيم اين كشتي را نجات دهيم اما اگر سوراخي در كشتي به وجود بيايد ، دشمن تصور مي كند حالا مي تواند كشتي را غرق كند . اگر چنين اتفاقي بيفتد ، همه جريانها هم غرق خواهند شد . 

بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم مجمع چندين مصوبه داشت از جمله ممنوعيت حضور دو شغله ها ، حق پاسخگویی در صدا و سیما ، بحث تجمیع انتخابات و در نهایت مصوبه دو میلیارد دلاری مترو که می توان گفت این مصوبه ها به مذاق دولت خوش نیامد . آیا می توان گفت که این مصوبه ها باعث انتقاد علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام شده یا كه فكر ميكنيد فقط بحث انتقاد از شخص رییس مجمع مطرح است ؟ 

من نمی دانم . باید از خودشان سوال کنید . من نه سخنگوی آقای احمدی نژاد هستم و نه شناختي از ایشان دارم. 

خب لااقل بفرمایید سرانجام مصوبه حق پاسخگویی چه شد و چه سرنوشتی پیدا کرد ؟ چرا تا کنون اجرا نشده و کسی را ندیده ایم که از این حق استفاده کند ؟ 

مصوبه را مجمع مثل مجلس برای اجرا ، ابلاغ می کند . وظیفه اجرایی هم ندارد و این امر بر عهده دستگاه های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور ، کمیسیون اصل نود مجلس یا خود مجلس و همچنین دیوان محاسبات است که ببینند چرا اجرا نشده است 

اگر مجمع قانونی را ابلاغ کرد چه مدت زمان را در نظر می گیرد تا آن اجرا شود و اگر به هر دلیلی این کار انجام نشد ، مجمع این امکان قانونی را دارد که مثلا از سازمان بازرسی یا مجلس بپرسد چرا عدم اجرای مصوبه ای را پیگیری نمی کند ؟
 

مجمع می تواند دوستانه سوال بکند اما وظیفه ای در قبال این موضوع ندارد . آن موقع که بحث سیاستهای کلی مطرح می شود ، مجمع به عنوان مشاور رهبری بررسی میکند و در نهایت نظر خود را به رهبری می دهد و ابلاغ آن بر عهده شخص رهبر است که بعد از ابلاغ می شود قانون و لازم الاجرا . گاهی هم مصوبه ای از طرف مجلس به مجمع می رسد که اگر تصویب شد ، مثل سایر مصوبات مجلس ، قابل اجرا می شود . حالا این بحثی که شما مطرح کردید من خاطرم نيست و نمی دانم جزو مصادیق کدام یک است . اگر جزو سیاستهای کلی بوده دیگر سیاست مجمع نیست و سیاست رهبری است . اما برخی مصوبات مثل مصوبه مترو که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود ؛ ابلاغش نیازی به دستور رهبری ندارد و ضمن اینکه تشخیص اینکه این گونه مصوبه ها منطبق بر قانون اساسی هست یا نه ، برعهده ریاست جمهوری نیست . چرا که در هیچ کجای قانون اساسی نیامده که قوه مجریه می تواند مرجع تشخیص اینکه چی قانون هست یا نیست یا تفسیر قانون بر عهده چه کسی است ، بشود . این مرجعیت را شورای نگهبان ، مجلس و مجمع دارا هستند . 

در سال 66 آنچه كه باعث شد تا ايده تشخيص مجمع شكل بگيرد ، مصالح نظام بود . الان نيز حدود يك سالي هست كه مجمع مورد انتقاد قرار دارد و این با منافع کلان نظام و مصلحت عالیه در تضاد است آيا مجمع اين حق را براي خود قائل هست كه براي حل اين موضوع ، يك بسته مشورتي به رهبر معظم انقلاب ارائه دهد ؟ 

خير . مجمع سه وظيفه دارد . يكي حل اختلاف بین شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي است . ديگري تعيين سياستهاي كلي است و سومين وظيفه اش حل معضلات كشور است . حل معضل را مجمع راسا نمي تواند اجرا كند بلكه بايد از سوي رهبري ، موضوع ارجاع داده شود به مجمع و از ما خواسته شود تا معضل را حل کنیم. 

در یک سال گذشته چنین درخواستی از سوي رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده شده است ؟ 

خير . چيزي ارجاع نشده است . 

آيا مجمع راهكاري براي ايجاد آرامش سياسي در كشور دارد ؟ 


راهكار ي كه مجمع مي توانست بدهد يا ارائه كند ، بخشي اش را آقاي هاشمي به نحوي در خطبه هاي نماز جمعه 29 تيرماه سال 88 گفتند . آن يك راهكار ميانه بود كه آقاي هاشمي به عنوان خطيب نماز جمعه ارائه داد اما اگر قرار باشد به عنوان رييس مجمع برای حل معضل راهكاري ارائه شود ، حتما دامنه سخنان ايشان وسيع تر مي شد مخصوصا اگر كه ضمانت اجرايي هم داشت . 
اما در پاسخ به سوال شما بايد بگويم كه بله مجمع ظرفيتش را دارد . اگر نگاهي به تركيب مجمع بيندازيد متوجه اين نكته مي شويد . روساي سه قوه كشور ، شخصيتهاي باتجربه سياسي كشور ،‌علما و فقها و هم چنين از شوراي نگهبان در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارند . بنابراين درباره هر موضوع يا معضلي ميان اعضا تبادل نظر مي شود چون مجموعه فكري مجمع هم به گونه اي است كه به يك جريان سياسي خاص نمي چسبد و همه ديدگاهها در آن مطرح است . به عنوان نمونه در حال حاضر سه معاون اول در مجمع وجود دارد يكي دكتر حبيبي معاون اول آقاي هاشمي ، آقاي عارف معاون آقاي خاتمي و آقاي داوودي معاون دولت اول آقاي احمدي نژاد . از وزراي دولتهاي گذشته چندين وزير وجود دارند . در كنار اين مجموعه دادستانها و تعدادي از علما نيز حضور دارند بنابراين مجمع ظرفيت بسيار بالايي در حل معضلات كشور دارد اما بايد از مجمع خواسته شود تا براي مساله اي چاره انديشي كند در غير اين صورت ، كاري نمي توان كرد . 

آيا حضور روساي سه قوه مجريه ، قضاييه و مقننه در جلسات مجمع الزامي است ؟ 


مجمع اعضاي حقيقي و حقوقي دارد . اعضاي حقيقي را رهبري براي مدت 5سال انتخاب مي كند . اعضاي حقوقي هم به اعتبار سمتشان هستند كه شامل سران سه قوه ، اعضاي شوراي نگهبان ( البته در صورتي كه مجمع به موضوع مورد اختلاف شورا با مجلس بپردازد )؛ وزاري زيربط (وقتي كه موضوع مربوط به وزارتخانه آنان رسيدگي مي شود )،‌است 

آقای هاشمی برای افکار عمومی این سئوال پیش می آید که مگر حضور در جلسه های مجمع برای اعضا الزام آور نیست؟ آیا عدم حضور سلیقه ای بوده و جزو وظایف سوگند یاد شده نیست؟اگر شخصي حضور نداشته باشد چه اتفاقي مي افتد ؟‌ 

طبق آيين نامه اگر مسوولي بيش از سه جلسه غيبت غيرموجه داشته داشته باشد ، این طور نیست که نه كه عضويتش در مجمع لغو شود اما تذكر دريافت مي كند . چون هيچ عضوي نمي تواند بيش از سه جلسه غيبت داشته باشد با اين حال استثنا هم وجود دارد . 

بااین حساب به آقاي احمدي نژاد به علت غيبت طولاني مدتش در جلسات مجمع، تذكري داده شده يا نه ؟ 

اطلاع دقيقي ندارم چون دبير مجمع اقاي رضايي هستند . اما فكر نمي كنم تذكري داده باشند . 

اعضای مجمع را مقام معظم رهبری عزل و نصب می کنند . سوالمان این است که آیا طبق قانون کسی این حق را دارد که صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال ببرد؟ 

کسی صلاحیت مجمع را زیر سوال نبرده است زیرا مجمع در جایگاهی نیست که کسی بتواند صلاحیتش را زیر سوال ببرد. حضرت امام (ره) در سال 66 بنابر اختیاراتشان مجمع را تشکیل دادند و بعدش در بازنگری قانون اساسی ؛ اختیارات مجمع ، نحوه تشکیل و اعضایش در اصل 112 مشخص شد . بنابراین مجمع یک نهاد قانونی است . کسی هم تا حالا نیامده که بگوید مجمع را قبول ندارم . حال اگر فردی به مصوبه ای نقد داشته باشد یا آن مورد قبولش نباشد ، معنایش عدم قبول آن دستگاه نیست . اما اینکه کسی حق دارد یا ندارد انتقاد كند ، باید بگویم که در کشور ما همه طبق قانون اساسی آزادند درباره همه چیز اظهار نظر کند و البته ابراز نظر خدشه ای به جایگاه قانونی دستگاه مورد نظر وارد نمی کند . ضمن اینکه تاثیری در کار مجمع هم ندارد و اینکه مثلا بنده هر روز بگویم دولت یا قوه قضاییه را قبول ندارم ، چه تاثیری بر دولت یا دستگاه قضا دارد ؟ بنابراین چنین حرفها وانتقادهایی در ماهیت کار به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست . 

به هر حال اینکه گفته شود مصوبات مجمع پشت درهای دولت انبار شده ، درست است ؟ 

نخیر. اصلا اینگونه نیست . مجمع از بدو تشکیل تا کنون صدها مصوبه داشته که بسیاری از آنها یا اجرا شده یا هنوز در فرآیند اجرا شدن است . 

اما برخي معتقدند فقط آن دسته از مصوبات مجمع به اجرا درآمده که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بوده است ! البته در این هم اسنثنا زیاد است . 

این طور نیست . به عنوان نمونه سند چشم انداز ، برنامه چهارم و خصوصی سازی جزو مصوبات مجمع است که به هر حال ادعا می شود در حال اجرا است . حالا ممکن است در اجرا اشکال داشته باشند اما اینگونه نیست که بگوییم مصوبات پشت در انبار شده اند . 

به عنوان سوال آخر ، کمیسیونهای مجمع درباره ابعاد امنیتی برخی مصوبات مانند طرح تحول یا تجمیع انتخابات ، کار کارشناسی انجام داده است ؟ 

تجمیع انتخابات در کمیسوینهای مجمع مورد بررسی قرار گرفته بود اما هدفمند کردن یارانه ها در خاطرم نیست . هدفمند کردن یارانه ها جزو سیاستهای سند چشم انداز است که در برنامه چهارم آمده است . طرح تحول نیز مبتنی بر همین سیاستها است . 

آیا درست است که مجمع درباره تجمیع انتخابات به این نتیجه رسیده بود که تا دو سال در کشور انتخاباتی برگزار نشود ؟ 

خیر . این طوری نیست . این طرح را آقای پورمحمدی که هنوز در دولت نهم وزارت کشور را عهده دار بود به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد . در واقع طرحش را به رهبری ارائه می دهند که ایشان هم به مجمع ارجاع می دهند و مجمع هم چند جلسه ای درباره اش بحث کرد که بنابه دلایلی این موضوع برای بررسی های بیشتر به کمیسیونهای مربوطه بازگردانده شد که هنوز در دستور مجدد مجمع قرار نگرفته است اما همان طور که می دانید کلیات طرح تجمیع توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد . 

مواضع رسمي سپاه را فرمانده كل، نماينده ولي‌فقيه و روابط عمومي اعلام مي‌كنند

Posted:

 جرس: در حالی که همه روزه  اظهار نظر مقامات و فرماندهان سپاه از تریبونهای مختلف اعلام می شود، سردار رمضان شريف تاكيد كرد: مواضع رسمي سپاه پاسداران تنها ازسوي فرماندهي كل، نماينده ولي فقيه و روابط عمومي سپاه اعلام خواهد شد.



سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومي و انتشارات سپاه پاسداران در گفتگو با فارس پيرامون سخنان و مواضع فرماندهان و رده‌هاي مختلف سپاه در رسانه‌ها به عنوان مواضع سپاه پاسداران، گفت: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي جاري در نيروهاي مسلح و سياست‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تنها آنچه توسط فرماندهي محترم كل و نماينده محترم ولي فقيه و نيز روابط عمومي كل سپاه در قالب بيانيه، خبر، مصاحبه، گزارش و ديگر فرآورده‌هاي رسانه‌اي مطرح و منتشر مي‌شود، ديدگاه‌ها و مواضع رسمي اين نهاد خواهد بود.


شريف افزود: بر اين اساس آنچه در خلال سخنراني‌ها و گفتمان رسانه‌اي ساير فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران پيرامون موضوعات و مسائل مخلتف مطرح مي‌شود، الزاما مواضع رسمي سازمان تلقي نمي‌شود.

وي پايگاه اطلاع‌رساني سپاه‌نيوز (به آدرس http://www.sepahnews.com) را به عنوان مرجع خبري رسمي سپاه معرفي و تصريح كرد: بديهي است آنچه از طريق اين سايت منتشر و در سطح افكار عمومي مطرح مي‌شود، عموما بيانگر سياست‌ها، خط مشي‌ها و ديدگاه‌هاي سپاه در عرصه‌ها و زمينه‌هاي گوناگون خواهد بود.


مسئول روابط عمومي و انتشارات سپاه خاطرنشان كرد: البته فرماندهان نيروها و مسئولين سازمانها و رده‌هايي كه احكام مسئوليت آنان از سوي مقام رهبري و فرماندهي معظم كل قوا صادر شده است نيز در چارچوب مأموريت‌هاي محوله، از طريق رسانه‌ها به ارائه اخبار، مسائل و گزارش‌هاي عملكرد رده مربوطه مي‌پردازند.

شريف در پايان از اصحاب رسانه خواست تا از دامن زدن به برخي موضوعات كه در شمار مواضع و ديدگاه‌هاي رسمي سپاه محسوب نشده و چه بسا ممكن است منجر به سوء استفاده دشمن و تشويش افكار عمومي شود، خودداري كنند.