جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیت الله مظاهری: اهانت و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداوند است

Posted:

بسیاری از رسانه های گروهی، روزنامه ها و سایت های اینترنتی، امروزه تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده اند
 

 

جرس: آیت الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی، به شرح روایتی از امام حسین، پیشوای سوم شیعیان پرداخت و تاکید نمود "اگر افراد ظالم و مکّار، چند روزی در دنیا به ظاهر موفق می‌شوند، خود آنان و دیگران نباید تصور کنند که خداوند خیر آنان را می‌خواهد و به آنان نعمت عطا می‌فرماید، بلکه در حقیقت خداوند به این افراد مهلت می‌دهد تا هرچه می‌توانند بر گناه و ظلم خویش بیفزایند."

 

 

این مرجع شیعه همچنین خاطرنشان کرد "افرادی که بر یک ملّت مسلط می‌شوند و نسبت به آنان ظلم روا می‌دارند و آن ملت در برابر ظلم ظالمان، یاوری جز خداوند برای خویش نمی‌یابند، مصداق روایتی از امام حسین هستند که در آخرین دم به فرزند خود گفته بود "ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش."

 

آیت الله مظاهری هشدار داد "بسیاری از رسانه های گروهی، روزنامه ها و سایت های اینترنتی، امروزه تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده اند؛ مطلبی منتشر می کنند و خودشان هم می دانند که تهمت است، ولی منتظر می مانند تا تکذیب شود. اما وقتی آبروی کسی رفت و شخصیّت او در اذهان عمومی خدشه دار شد، تکذیب مطلب سودی به حال وی نمی بخشد و جبران آبروی رفته را نمی نماید."


به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید شیعه در سخنان خود آورده است:
روایتی از امام پنجم حضرت امام محمد باقرنقل شده است و آن حضرت از پدر بزرگوارشان امام سجاد و ایشان هم از پدرشان حضرت سیدالشهداء و آن امام بزرگوار از قول مبارک امیر مؤمنان و مولای متقیان امیرالمؤمنین  روایت را نقل می‌فرمایند. در این روایت آمده است که امام حسین و امام سجاد در آخرین لحظات حیات و هنگام شهادت، روایت را وصیت کرده‌اند. یعنی علاوه بر این‌که چهار امام معصوم این مطلب را بیان فرموده‌اند، دو امام بزرگوار در حسّاس‌ترین مواقع به ذکر روایت پرداخته‌اند. معلوم می‌شود روایت، بسیار اهمیّت دارد که این سلسلۀ نورانی و مطهّر آن را نقل فرموده‌اند.

 

به خصوص ابا عبدالله الحسین در روز عاشورا و موقعی که همۀ اصحاب و یاران به شهادت رسیده بوده‌اند، یعنی در آن موقعیت حساس، که لازم است مهم‌ترین و حساس‌ترین مطالب بیان شود، آخرین وصیت خود به فرزند برومندشان که در حقیقت آخرین وصیت ایشان به شیعیان و بلکه بشریت است را چنین بیان می فرمایند:
"یا بُنَی إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ"
ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو ، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش.

 

بارزترین مصداق مظلوم، اباعبداالله الحسین و یاران با وفای ایشان هستند. افراد شروری به آنان ظلم کردند و ایشان را با آن وضعیت به شهادت رسانیدند و پس از شهادت مردان، زنان و کودکان را به اسارت بردند. یعنی به کسانی که در آن بیابان و در اوج تشنگی، هیچ یاوری به جز خداوند متعال نداشتند، ظلم کردند.  

 

ظلم و به خصوص ظلم به افراد بی‌پناه و بی‌یاور، اقسامی دارد که ذیلاً چند نمونه از آن بیان می‌گردد.

 

ظلم حاکمان
مرتبه نازل‌تر ظلم به مظلوم بی یاور، ظلم برخی حکومت ها به مردم بی پناه است. افرادی که بر یک ملّت مسلط می‌شوند و نسبت به آنان ظلم روا می‌دارند و آن ملت در برابر ظلم ظالمان، یاوری جز خداوند برای خویش نمی‌یابند، مصداق روایت شریف هستند.
این مرتبه از ظلم نیز بسیار مذموم و ناپسند است و بنابر فرمایش پیامبر گرامی تسلّط افراد شرور بر یک ملّت، اثر وضعی کردار آن ملت است:
"سَیأْتِی زَمَانٌ عَلَى أُمَّتِی یفِرُّونَ مِنَ الْعُلَمَاءِ كَمَا یفِرُّ الْغَنَمُ عَنِ الذِّئْبِ فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى بِثَلَاثَةِ أَشْیاءَ الْأَوَّلُ یرْفَعُ الْبَرَكَةَ مِنْ أَمْوَالِهِمْ وَ الثَّانِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ سُلْطَاناً جَائِراً وَ الثَّالِثُ یخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیا بِلَا إِیمَان‏"


زمانى بر امّتم خواهد آمد كه از علماء فرار مى‏كنند همان‌گونه كه گوسفند از گرگ فرار مى‏كند. هر گاه چنین شد، خداوند آنان را دچار سه بلا مى‏كند: اول: بركت از اموال آنان برمى‏دارد. دوم: زمامدارى ستمگر بر آنان مسلّط مى‏كند.

سوم: بى‏ایمان از دنیا مى‏روند.    

ظلم کارفرما به کارگر

 

این نیز ظلم بزرگی است. به خصوص هنگامی که کارگر، مجبور است برای یک کارفرما کار کند و اگر ستم و زورگویی او را نپذیرد، اخراج می‌شود و بی‌کار می‌گردد. در بسیاری از موارد، کارفرما از احتیاج کارگر به کار، سوء استفاده می‌کند و بر وی مسلّط شده و او را استثمار می‌نماید. البته کارگر و افراد زیردست نیز باید کار خود را به نحو احسن انجام دهند و کم کاری، بدکاری و بی‌کاری نداشته باشند که حقّ النّاس و ظلم است.


ظلم اعضای خانواده نسبت به یکدیگر
مرتبۀ سوم ظلم به افراد بی پناه، ظلمی است که اعضای خانواده نسبت به هم روا می‌ دارند. ظلم زن و شوهر نسبت به یکدیگر یا آنان نسبت به اولاد و ظلم اولاد نسبت به پدر و مادر، هنگام بی پناهی و بی یاوری طرف مقابل، مصداق بحث ما است.
هنگامی که زن، پشتیبان ندارد و مجبور است به ظلم شوهر خویش بسوزد و بسازد و همچنین مرد، مجبور است برای حفظ آبرو یا جهات دیگری، ظلم همسر خویش را تحمّل کند.
سرزنش، زخم زبان، نیش و کنایه به همسری که پناه‌گاه و پشتیبان و یاوری جز خداوند ندارد، ظلم بزرگی است. گاهی اوقات یک مادر پیر و ناتوان، به جز فرزند خویش هیچ کس دیگری را در این دنیا ندارد و چاره ای جز تحمّل آزار و اذیت او و شنیدن کنایه های نیش دار او ندارد که انصافاً گناه آن فرزند، گناه بزرگی است.
قرآن کریم در مورد رعایت احترام پدر و مادر، به خصوص وقتی که آنان زیر دست انسان واقع شوند، تاکید فراوان دارد و وظیفۀ فرزند را در این گونه موارد سنگین و حساس بر می شمرد.
"وَ قَضىَ‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوَالِدَینِ إِحْسَنًا إِمَّا یبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبرََ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لهَُّمَا أُفٍ‏ّ وَ لَا تَنهَْرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِیمًا وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ‏ِ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبّ‏ِ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیانىِ صَغِیرًا"
و پروردگار تو حكم كرد كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسند پس به آنها «اف»- سخن بیزارى و ناخوشایند- مگو و بر ایشان بانگ مزن- یا: ایشان را از خود مران-، و به ایشان گفتارى نیكو و درخور گرامیداشت بگو. و آن دو را از روى مهربانى بال فروتنى فرود آر، و بگو: پروردگارا، آن دو را به پاس آنكه مرا در خردى بپروردند، ببخشاى.
نکتۀ ظریف این آیات آن است که سفارش به رعایت احترام والدین در کنار سفارش به پرستش خدای یگانه واقع شده است.
ظلم به فرزند نیز مذموم و ناپسند است. دختری که مقدمات ازدواج او فراهم نشده و تحت تکفل پدر و مادر است، شرایط حسّاسی دارد و نباید با زورگویی، درشت گویی و یا سرزنش و اهانت پدر و مادر مواجه شود.


ظلم به دیگران، به واسطۀ اهانت و آبروریزی
مرتبۀ بعدی ظلم به افراد بی یاور، که پرهیز از آن اهمیت بسیاری دارد، گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه پراکنی است. متأسفانه این مرتبه از ظلم امروزه در جامعه بسیار رایج و شایع است. افراد در مجلس می نشینند و پشت سر کسی که حضور ندارد، غیبت می کنند یا به او تهمت می‌زنند.
در بسیاری از مجالس، برای کسی که حضور ندارد، شایعه سازی و شایعه پراکنی می کنند و چون نمی تواند از خودش دفاع کند و پاسخ شایعات را بدهد، در آن جلسه یاوری جز خداوند ندارد و مظلوم واقع می شود.
تهمت و نسبت ناروا به دیگران دادن، گناه بسیار بزرگی است که امروزه نقل محافل و مجالس شده است. من تصور می کنم کمتر مجلسی بشود یافت که این گناهان بزرگ و این ظلم های عظیم در آن نباشد. به تجربه هم اثبات شده است که افرادی که مرتکب چنین گناهانی می شوند، عاقبت به خیر نخواهند شد.
بردن آبروی دیگران و هتک حرمت و اهانت به شخصیت سایر انسان ها، حقّ النّاس است و اگر انسان نتواند جبران حقّ النّاس خویش را بکند، عاقبت سوئی در انتظار او خواهد بود.
بیش از نود درصد سخنانی که در محافل و مجالس بیان می شود، تهمت است و کسانی که مورد این ظلم واقع می شوند، از آن نسبت هایی که به آنان داده می شود، مبرّا هستند. ای کاش لااقل این سخنان غیبت بود.
من همواره به جوانان می گویم: شما را به خدا قسم می دهم تهمت نزنید و اگر راجع به کسی تهمت شنیدید، از او دفاع کنید. متأسفانه بسیار اتفاق می افتد که افراد متدیّن در جلسات حضور دارند و در مقابل آنان به دیگران تهمت زده می شود ولی یا سکوت می کنند و یا آن تهمت را همراهی می کنند که هر دو بد است.


امام حسین در روز عاشورا همۀ ما را از چنین ظلم‌هایی بر حذر داشته‌اند
با تأسف باید گفت، بسیاری از رسانه های گروهی، روزنامه ها و سایت های اینترنتی، امروزه تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده اند؛ مطلبی منتشر می کنند و خودشان هم می دانند که تهمت است، ولی منتظر می مانند تا تکذیب شود. اما وقتی آبروی کسی رفت و شخصیّت او در اذهان عمومی خدشه دار شد، تکذیب مطلب سودی به حال وی نمی بخشد و جبران آبروی رفته را نمی نماید.  

 


اهانت به دیگران و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداوند متعال است

 

"مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ"
گناه کسانی که تهمت می زنند و اهانت می کنند بسیار بزرگ است و افرادی که آن تهمت و اهانت را می شنوند و از مظلوم دفاع نمی کنند نیز گناهکارند. اهمیّت این مطلب به قدری است که چهار امام بزرگوار آن را بیان فرموده‌اند و نیز در روز عاشورا، آخرین گفتگوی دو انسان کامل، دو امام معصوم، در حساس ترین مواقع، راجع به پرهیز از ظلم به کسی است که یاوری ندارد.


روایت امام حسین همیشه مصداق دارد
روایت نورانی امام حسین صرفاً مربوط به زمان خودشان نیست. این روایت زنده است و همواره مصداق دارد. بنابراین ذهن ما نباید فقط برود روی ظلمی که شمرابن ذی الجوشن و عمر سعد و ابن زیاد به اهل‌بیت روا داشتند. بلکه باید مراقب باشیم خود ما مصداق سخن و هشدار حضرت سید الشهدا واقع نشویم. دفاع از مسلمانان، از اوجب واجبات است و کوتاهی از دفاع کسی که یاوری ندارد، گناه بزرگی است.
بعضی اوقات گرفتاری های دنیوی افراد صالح و شایسته، ناشی از عدم دفاع آنان از مظلومین است. یعنی غیبت یا تهمتی شنیده‌اند و نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند، دفاع کنند و ناخودآگاه و ناخواسته، ظالم شده اند. خداوند متعال نیز که مظهر رحمت و رأفت است و بنا دارد افراد نیکوکار و پرهیزکار را به بهشت ببرد، آنان را گرفتار می کند یا قبل از مرگ به بیماری سختی مبتلا می کند تا پاک شوند و از این دنیا بروند و این لطف از الطاف خفیّه خداست. البته این مطلب کلیّت ندارد و گرفتاری های دنیوی عوامل بسیار دیگری نیز دارد.
عالم برزخ و قیامت نیز برای افرادی که به دیگران اهانت کرده‌اند یا تهمت زده‌اند یا غیبت آنان را کرده‌اند و حتی برای کسانی که شاهد این گناهان بزرگ بوده اند و از مظلوم، دفاع نکرده اند، بسیار مشکل است. بنابر این توبه از این گناهان بزرگ، از اوجب واجبات است و باید یه آن اهمیت داده شود.

 


جهنّم، از الطاف خفیۀ خداوند
اگر افراد گناه‌کار بدون توبه از دنیا بروند، باید در جهنّم بسوزند تا کدورات گناه آنان برطرف شود، پاک شوند و لیاقت بهشت را پیدا کنند. شدّت رحمت و مغفرت پروردگار متعال به قدری است که جهنّم نیز از الطاف خفیّه او است و برای زدودن ناپاکی ها و ناخالصی ها و پاکیزه کردن انسان می باشد.
اگر آدمی ظالم شد، به خصوص اگر به کسانی که یاوری جز خداوند ندارند، ظلم کرد، جایگاه او جهنّم است و در جهنّم نیز به جای اینکه از الطاف بی‌کران الهی استفاده کند و خود را نجات دهد، حقّه بازی می کند و تصور می کند همان‌گونه که در دنیا ظلم می کرد و دیگران را فریب می داد، در جهنم نیز می تواند خداوند را فریب دهد.
"یوْمَ یبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمیعاً فَیحْلِفُونَ لَهُ كَما یحْلِفُونَ لَكُمْ وَ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى‏ شَی‏ءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْكاذِبُونَ"
در روزى كه خداوند همه آنها را برمى‏انگیزد، پس براى خدا سوگند یاد مى‏كنند آن گونه كه براى شما سوگند یاد مى‏كنند، و گمان مى‏كنند بر پایه چیزى هستند، آگاه باش كه آنها همان دروغگویانند.
اگر افراد ظالم و مکّار، چند روزی در دنیا به ظاهر موفق می‌شوند، خود آنان و دیگران نباید تصور کنند که خداوند خیر آنان را می‌خواهد و به آنان نعمت عطا می‌فرماید، بلکه در حقیقت خداوند متعال به این افراد مهلت می‌دهد تا هرچه می‌توانند بر گناه و ظلم خویش بیفزایند.
"وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ"
و كسانى كه كفر ورزیدند گمان نكنند كه آنچه به آنها مهلت مى‏دهیم به خیر آنهاست، جز این نیست كه مهلتشان مى‏دهیم تا بر گناه بیفزایند، و براى آنها عذابى خواركننده است.
بنابراین باید همه توجه داشته باشند و بنا بر فرمایش امام حسین از ظلم به کسی که ناصر و یاوری جز خداوند تبارک و تعالی ندارد، بر حذر باشند.

اگر هم ظلمی از کسی سرزد یا شاهد ظلم دیگران بود و نتوانست از مظلوم دفاع کند، باید فوراً توبه کند و به جبران ظلم واقع شده بپردازد تا خداوند سبحان از قصور و تقصیر او بگذرد و او را بیامرزد. 

 

مذاکرات دو روزه میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ بدون نتیجه پایان یافت

Posted:

رد پیشنهاد دیدار با مقام آمریکایی توسط سعید جلیلی

جرس: در حالیکه دور اول و دوم مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵، روز جمعه در استانبول ترکیه بدون نتیجه به پایان رسیده بود، روز شنبه ٢٢ ژانویه (دوم بهمن) نیز، دور سوم و آخرین مرحله از مذاکرات دو روزۀ طرفین، بدون نتیجه ای مشخص پایان یافت تا پرونده اتمی ایران در سطح بین المللی وارد مرحله ای تازه تر شود.

 

 نماینده ارشد گروه ۱+۵، بلافاصله بعد از پایان مذاکرات با "مایوسانه" خواندن هرگونه توافق با جمهوری اسلامی و کم کاری ایران در تعامل با جامعه جهانی، خاطرنشان کرد "هیئت ایرانی برای تداوم غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی شرایطی برای ما تعیین کرد، که ما نتوانستیم آنرا قبول کنیم، زیرا مقامات ایران برای لغو تحریم ها باید اعتماد جهانی را کسب کنند."  

 

همزمان سعید جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کنندۀ هسته ای ایران در جریان کنفرانس خبری در انتهای مذاکرات، بدون اشاره به نتایج به دست آمده، گفت "ما آمادگی داشتیم در استانبول مباحثی را دنبال كنیم، و كماكان نیز این آمادگی وجود دارد و از آنها می‌خواهیم كه بر مبنای نقاط مشترك و احترام به حقوق ملت‌ها از گفت‌و‌گوها برای رسیدن به صلح و عدالت استفاده كنند.

نماینده جمهوری اسلامی در پاسخ به اینكه دولت ایران اعلام كرده بود چنانچه در این نشست به توافق نرسد، این نشست، آخرین مذاکره ای است كه در آن شركت خواهد كرد گفت: "این نشست، فرصت خوبی برای همكاری های بیشتر در موضوعات مختلف بود و ما بیان كردیم كه این فرصت را مغتنم بشمارند و از آن استفاده كنند. اما باز هم برای مذاکره – حتی امروز بعد از ظهر- آماده هستیم.

 

به گزارش خبرگزاری ها، طی مذاکرات کاترین اشتون، نماینده ارشد گروه ۱+۵ و طرف مذاکره کننده با ایران، از سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی خواسته بود تا دیداری دوجانبه با ویلیام برنز، نماینده ایالات متحده، داشته باشد، که وی به بهانۀ "سر درد"، از دیدار با مقام آمریکایی خودداری کرده و محل را ترک کرد.

  

روز اول مذاکرات: بی نتیجه

 روز جمعه و در اولین روز از گفتگوهای دو روزه، مقامات جمهوری اسلامی که با تاکید قبلی بر"عدم عقب نشینی از مواضع و غنی سازی اورانیوم" وارد مذاکرات شده بودند، دو پیش شرط "پذیرش حق ایران در غنی سازی اورانیوم" و "لغو تحریم ها" را برای ادامه مذاکرات اعلام کردند، که همان روز اول مورد موافقت طرف روبرو قرار نگرفت، تا در پایان دو دور مذاکره (صبح و شب جمعه) با نمایندگان ارشد گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان) و مسئول سیاست خارجی اتحایه اروپا، روزی بی نتیجه در روند مذاکرات اتمی پشت سر گذاشته شود. دور دوم این مذاکرات ساعت بیست و دو جمعه شب آغاز و تا پاسی از نیمه شب ادامه یافت.

   دیپلمات ایرانی: مثبت بود

 البته ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، بدون اشاره به مذاکرات اصلی (بعد از ظهر جمعه)، صرفا به مذاکرات بامداد جمعه اشاره کرده و ضمن "مثبت" خواندن فضای مذاکره، خاطرنشان کرد که "به هیچ عنوان صحبتی درباره غنی سازی صورت نگرفته و حقوق هسته ای ایران موضوع بحث نبوده است."

   دیدارهایی با وساطت ترکیه

 خبرگزاری «سی ان ان ترک» گزارش داده بود که جمعه شب احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به طور جداگانه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، نماینده ارشد گروه اعزامی جمهوری اسلامی دیدار کرده و با وساطت این مقام ارشد میزبان، جلیلی و اشتون مجددا با هم دیدار و گفتگو کردند.

 

ناظران بین المللی و دیپلماتهای حاضر، این دیدار را نیز بدون نتیجه ای مشخص اعلام کردند.

  

مذاکره با آمریکا: انجام نشدنی

 روز جمعه کاترین اشتون، از سعید جلیلی خواسته بود تا همانند مذاکرات ژنو در سال ۲۰۰۹، ملاقاتی دو جانبه با ویلیام برنز، نماینده آمریکا در مذاکرات اتمی، داشته باشد، که ابتدا از طرف مقام ایرانی پاسخی ارائه نشد، اما فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره ملاقات دوجانبه گفت "ما آماده‌ایم که با ایران گفت‌وگو کنیم، اما برای عملی‌کردن آن باید به انتظار نشست."

 

خبرگزاری الجزیره در این زمینه نوشت "اما جلیلی که در حاشیه مذاکرات با هیئت‌های روسی و چینی دیدار کرده بود، در حالی که انتظار می‌رفت با همتای آمریکایی خود ویلیام برنز نیز دیدار کند، با ذکر اینکه سردرد دارد در آخرین لحظه از انجام دیدار صرف‌نظر کرد."

  

روز دوم مذاکرات، گروه وین پشت درهای بسته

 به گزارش یورو نیوز، روز شنبه ٢٢ ژانویه (دوم بهمن) دومین روز و سومین مرحله از گفتگوهای دوروزه اتمی جمهوری اسلامی با نمایندگان ۱+۵ در کاخ قدیمی «چراغان» استانبول و دفتر وزیر خارجه ترکیه در حالی برگزار شد که صبح زود و پیش از گفتگوها، اعضای گروه وین (متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی) برای هماهنگی بیشتر، در همان محل با هم دیدار و پشت درهای بسته به گفتگو پرداختند.

 

ایران و پیش مذاکرات  

 بر اساس همین گزارش، پیش از آغاز مذاکرات شنبه نیز، سعید جلیلی سرپرست هیات ایرانی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان چین، روسیه و همچنین احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه پشت درهای بسته دیدارهای دوجانبه ای را برگزار کردند.  

این مذاکرات اگر چه در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفت، ولی از محتوای آنها، همانند دور دوم مذاکرات (جمعه عصر) خبری در اختیار رسانه ها قرار نگرفت.

 

 

مذاکراتی مایوس کننده و بی نتیجه

 در پایان دور سوم مذاکرات در این مذاکرات دو روزه، و در حالیکه خبرگزاری رسمی دولت ایران(ایرنا) مدعی شده بود "از مهمترین محورهای قابل پیش بینی مورد توافق، به رسمیت شناختن فناوری هسته ای ایران و رفع تحریم ها می باشد"، کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵، بعد از پایان مذاکرات طی کنفرانسی خبری اعلام کرد "جمهوری اسلامی برای تداوم غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی و شرایطی تعیین کرده بود، اما "ما نتوانستیم شرایط آنها را قبول کنیم. زیرا مقامات دولت ایران برای لغو تحریم های جهانی باید اعتماد کسب کنند."

 

به گزارش سرویس خبری بی بی سی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه "ما هیچ برنامه ریزی برای نشست بعدی نکرده ایم اما اگر مقامات ایران بخواهند مذاکرات ادامه پیدا کند، ما همچنان مایل به ادامه گفتگوها هستیم"، گفت "اما از اینکه مقامات جمهوری اسلامی برای رسیدن به هر گونه توافقی، شرایطی تعیین کردند، مایوس شده ایم."

 

كماكان آمادگی داریم گفت‌وگوها را ادامه دهیم

 سعید جلیلی در نشست مطبوعاتی كه عصر شنبه پس از گفت‌و‌گوهای استانبول برگزار شد، گفت: امروز یكی از بحث‌های جدی ما جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است كه دو آسیب جدی را در پی دارد. 

 

جلیلی بدون اشاره به مسئله مورد بحث مذاکرات، وجود كلاهكهای هسته‌ای در خاك اروپا را مورد پرسش قرار داده و گفت چرا باید این تعداد كلاهك هسته‌ای در اروپا مستقر باشد و سؤال دیگر این است كه سلاح‌های هسته‌ای اسراییل را چه كسی در اختیار آن قرار داده است.

 

وی در پاسخ به اظهارات یكی از دیگر خبرنگاران حاضر در این نشست مطبوعاتی مبنی براینكه اشتون گفته است که "توپ در زمین ایران است" و "كم كاری در مذاكرات از طرف ایران بوده"، گفت: دیدگاه ما كاملا مشخص و بر اساس احترام به حقوق ملت ها است و اگر آنها بعدازظهر امروز هم برای مذاكره ، آماده باشند ما دوباره به مذاكرات ادامه خواهیم داد.
جلیلی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینكه ایران اعلام كرده چنانچه به توافق نرسد، این نشست، آخرین نشستی است كه در آن شركت خواهد كرد گفت: این نشست ، فرصت خوبی برای همكاری های بیشتر در موضوعات مختلف بود و ما بیان كردیم كه این فرصت را مغتنم بشمارند و از آن استفاده كنند.

  

ترکیب هیئت ایرانی

 همانند نشست ماه گذشتۀ ژنو، این بار نیز ترکیب هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی متشکل بود از علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری مشاور رییس سازمان انرژی اتمی و مشاور سرپرست وزارت خارجه ، علی آهنی معاون اروپای وزارت خارجه و ابوالفضل ظهره‌وند معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی.

 

ترکیب طرف مذاکره
ترکیب نمایندگان گروه ۱+۵ نیز  ویلیام برنز نماینده آمریکا، ژاک اودی برنماینده فرانسه، جیمز جفری نماینده انگلیس، هو خویلونگ نماینده چین،سرگئی ریابکوف نماینده روسیه، امیلی هاربر نماینده آلمان، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس هیات و کوپر مشاور اشتون در مذاکرات استانبول بودند.

  

آینده ای مبهم

 به گزارش رویترز، در صورت شکست کامل مذاکرات، خانم اشتون و شش قدرت جهانی آماده‌اند که خط مشی سختی را در قبال ایران پیش گیرند.

 گفتنی است تاکنون به واسطه چالش های اتمی میان جمهوی اسلامی و جامعه جهانی، شورای امنیت سازمان ملل چهار بار ایران را تحریم کرده است و آمریکا وهمپیمانان آن نیز، هر کدام به شکل جداگانه و فراگیری ایران را مورد تحریم قرار داده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی همچنان معتقدند تحریم ها هیچ تاثیری بر کشور ندارد.

 

طی روزهای اخیر و قبل از شروع دور جدید مذاکرات، علاوه بر تاکید محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه مذاکرات استانبول "آخرین فرصت" غرب برای تمکین خواسته های ایران است، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز، چند ساعت مانده به آغاز مذاکرات استانبول، با صراحت اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی نه قطعنامه‌ها را اجرا می‌کند و نه غنی‌سازی را متوقف خواهد کرد.

یک گزارش غیر رسمی همزمان با مذاکرات

  لازم به ذکر است روز شنبه در‌حالی‌که مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در استانبول جریان داشت، منابع خبری از قول دانشمندان آمریکایی اعلام کردند که "جمهوری اسلامی تا یک سال آینده اورانیوم غنی‌شده‌ کافی برای ساخت یک بمب اتمی در اختیار خواهد داشت."

  خبرگزاری آلمان در این زمینه گزارش داد "کارشناسان اتمی آمریکایی با انتشار گزارشی هشدار دادند که جمهوری اسلامی در ۱۲ ماه آینده، اورانیوم کافی برای ساخت یک بمب اتمی در اختیار خواهد داشت. این گزارش پژوهشی در روز جمعه (۱ بهمن/۲۱ ژانویه) از سوی «انجمن دانشمندان آمریکا» منتشر و تاکید شده است که به‌رغم کاهش تعداد سانتریفوژهای موجود در ایران طی ماههای گذشته، اما بازدهی آنها افزایش داشته و تخمین زده می شود که ایران تنها یک سال نیاز دارد تا برای ساخت بمب اتمی به میزان کافی اورانیوم غنی‌شده دست یابد.

 

این خبرگزاری نوشت دانشمندان آمریکایی عضو این انجمن، کارشناس مسایل امنیت اتمی بوده و با ارزیابی جدید خود، بر خلاف نظر موشه یالون، وزیر امور استراتژیک اسراییل، مدت زمان دستیابی احتمالی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را آشکارا کوتاهتر برآورد کرده‌اند. (وزیر استراتژیک اسراییل مدعی شده بود که ایران به خاطر مشکلات فنی و از کار افتادن تعداد زیادی از سانتریفوژهایش دست‌کم سه سال نیاز دارد تا بتواند بمب هسته‌ای تولید کند.این ارزیابی بر این فرض استوار بود که ویروس استاکس‌نت توانسته تعداد زیادی از سانتریفوژهای تاسیسات غنی‌سازی را از کار بیاندازد.)

 

انجمن مذکور که در سال ۱۹۴۵در پی ساخت نخستین بمب‌اتمی در آمریکا پایه‌گذاری شد، هدف خود را جلوگیری از برپایی یک جنگ‌ هسته‌ای اعلام کرده و مدعی است که از نخستین روز مذاکرات اتمی میان جامعه جهانی و ایران، دست به انتشار گزارش زده است، تا توجه افکار جهانی را به خطر گسترش جنگ‌افزارهای اتمی معطوف دارد.

 

غرب، جمهوری اسلامی را همچنان به "تلاش برای دستیابی به سلاحهای اتمی" متهم و فعالیت هسته ایش را نیز "مبهم" می داند، اما مقامات تهران همواره بر مسالمت آمیز بودن برنامه های هسته ای خود تاکید دارند و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، شامل تعلیق برخی از برنامه های اتمی - به خصوص غنی سازی اورانیوم - را "غیرقانونی" می دانند و بر تداوم آن تاکید دارند.

 

  حمیدرضا ظریفی نیا

فرمانده نیروی زمینی ارتش: ۵ قرارگاه مستقل در مرزهای كشور تشکیل و مستقر شده اند

Posted:

جرس: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ابلاغ ساختار جدید این نیرو از سوی ستاد كل نیروهای مسلح گفت: بنا بر این طرح، مرزهای كشور به پنج دسته تقسیم شده كه هركدام تحت فرماندهی یك قرارگاه مستقل قرار می‌گیرند.


به گزارش فارس، احمدرضا پوردستان با اشاره به ابلاغ ساختار جدید این نیرو كه به‎تصویب فرماندهی كل قوا نیز رسیده است، گفت: پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و با رصد جنگ اول و دوم خلیج فارس و نیز جنگ افغانستان، توانمندی‌های نیروهای فرامنطقه‌ای را احصا كردیم و احساس كردیم دنیا وارد یك فضای جدید شده و نوع تهدیدات نیز با گذشته فرق می‌كند.


پوردستان افزود: ما قبلا در یك فضای كلاسیك بودیم و امروز در یك فضایی هستیم كه جنگ‌ها به صورت ناهمطراز دنبال می‌شوند به طوری كه یك نیرو دارای توانمندی‌های بسیار بالا و طرف دیگر نسبت به دشمن از فناوری‌های پایین‌تری برخوردار است لذا بهتر دیدیم تغییرات عمده‌ای در ساختار نیروی زمینی ارتش صورت دهیم تا قابلیت آن را برای ورود به چنین عرصه‌ای بالا ببریم.


وی با بیان اینكه در یك فضای ناهمطراز، دشمن معمولا از یك جبهه حمله نمی‌كند، تصریح كرد: به همین خاطر تغییر ساختار نزاجا (نیروی زمینی) را در دستور كار قرار دادیم تا به این قابلیت برسیم كه نیروی زمینی در تمام نقاط به صورت خوداتكا و خودكافی بتواند انجام وظیفه كند.


فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: در طرح جامع نزاجا مرزهای كشور به پنج دسته تقسیم شده كه هركدام تحت فرماندهی یك قرارگاه مستقل قرار می‌گیرند كه این قرارگاه‌ها از چنان قابلیت و قدرتی برخوردارند كه به صورت خودكافی می‌توانند در محیط‌شان عمل كنند. یعنی در شرایطی كه دشمن پارازیت كرده و ارتباط به طور كامل قطع می‌شود، این قرارگاه‌ها می‌توانند به‎صورت خوداتكا عمل كنند.


تجهیزات نیروی زمینی متناسب با ساختار جدید این نیرو تعریف شده است
پوردستان در خصوص تجهیزات متناسب با ساختار جدید نیروی زمینی نیز گفت: طبیعی است كه ما برای ورود به این عرصه تجهیزات مورد نیاز و متناسب خود را تعریف كرده‌ایم و با توانمندی صنایع دفاعی و ارتباط عمیق با دانشگاه‌ها، این نیازها به صنعت ارائه شده و پس از ساخت در اختیار ما قرار می‌گیرند.


ساختار جدید نیروی زمینی در یك رزمایش بزرگ تست میدانی می‌شود
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: بنا داریم امسال یك تست آزمایشی در خصوص ساختار جدید نیرو داشته باشیم اما در سال‌ آینده و در صورت تصویب ستاد فرماندهی كل قوا قصد داریم تا در یك رزمایش بزرگتر این ساختار جدید را مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهیم.
 

سردار قاسمی: مردم می دانند نگاه  قرارگاه خاتم الانبیا سودمحور نیست

Posted:

جرس: در حالیکه بزرگترین و پولسازترین پروژه های کشور طی چند سال اخیر در جریان واگذاری های خارج از ضابطه ای به سپاه پاسداران و قرارگاه موسوم به خاتم‌الانبیاء قرار گرفته و میزان سود و محل های خرجکرد آن برای کسی مشخص نشده، فرمانده آن قرارگاه می گوید "این قرارگاه وابسته به نهاد مقدس سپاه است و نگاه ما سودمحور نیست، بلکه با نگاه پاسداری از انقلاب و پاسداری از مردم فعالیت می‌كند. "


به گزارش سپاه نیوز، سردار پاسدار رستم قاسمی، روز شنبه دوم بهمن ماه در دومین همایش مسئولان و مدیران پشتیبانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: این قرارگاه وابسته به نهاد مقدس سپاه است و هركس كه در این قرارگاه كار می‌كند باید نگاه رسالت پاسداری از انقلاب، پاسداری از مردم و پاسداری از سازندگی كشور داشته باشد و این نگاه مسئولیت‌آور است و ساختن كشور با این نگاه میسر خواهد شد. "


وی مدعی شد "در بسیاری از شركت‌ها اساس كار، اقتصاد و محاسبه سود و زیان است، اما قرارگاه خاتم‌الانبیاء با محور قراردادن صداقت و سلامت نفس، سه مقوله كیفیت، سرعت و اقتصادی كردن پروژه‌ها را مدنظر قرار داده است و در این میان نقش مسئولان و مدیران پشتیبانی قرارگاه در تعیین شاخصه‌های اقتصادی پروژه‌ها بسیار مهم است. "


فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء همچنین ادعا کرد: نگاه مردم به این قرارگاه نیز نگاه شركتی و پیمانكاری صرف نیست؛ مردم نگاه دیگری دارند و این نگاه از صداقت و درستی قرارگاه خاتم‌الانبیاء نشأت می‌گیرد و ما در تلاشیم این را حفظ كنیم. "


این فرمانده نظامی در مورد اینکه چگونه متوجه نگاه و قضاوت مردم در مورد فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران شده، مطلبی بیان نکرد.


به گزارش سپاه‌نیوز، سردار قاسمی همچنین مدعیِ "اقدامات موثر قرارگاه خاتم‌الانبیاء در زمینه محرومیت‌زدایی" در کشور شد.


این مقام نظامی به میزان سود و محل خرجکرد و سودبرندگانِ صدها پروژۀ نفتی و گازی و غول پیکر و سودآوری که آن قرارگاه بدون حضور در مناقصه های قانونی و یا با حذف رقبای دیگر (به کمک دولت) بدست آورده، اشاره ای نکرد.
 

سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهام زهرا بهرامی را حمل مواد مخدر ذکر کرد

Posted:

جرس: در پی درخواست پارلمان اروپا از مقامات جمهوری اسلامی جهت برگزاری روند قضايی عادلانه برای رسیدگی به پروندۀ زهرا بهرامی، زندانی سیاسیِ ايرانی ـ هلندی که در جریان حوادث عاشورا بازداشت و سپس محکوم به اعدام شده، امروز سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت که نامبرده به جرم "حمل بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر به کشورهای اروپایی" بازداشت شده و اتهام وی در دادگاه در حال رسیدگی است."


پارلمان اروپا طی قطعنامه ای که در خصوص محکومیت نقض حقوق بشر در ایران طی روزهای اخیر منتشر کرد، از ايران خواسته بود تا زهرا بهرامی که در جریان حوادث عاشورای سال گذشته بازداشت و به محاربه و اعدام محکوم گردیده، از يک روند قضايی عادلانه بهره‌مند شود و بتواند با مقامات هلندی ملاقات کند.


به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، روزشنبه دوم بهمن ماه، همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که "به بهانه حمایت از حقوق بشر و برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی" پرونده زهرا بهرامی را مطرح کرده‌اند.


وی افزود که زهرا بهرامی به غیر از گذرنامه ایرانی، "گذرنامه کشورهای دیگری، از جمله کشورهای اروپایی، را داشته و توسط نیروی انتظامی به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده است."


اشاره مهمانپرست، به گذرنامۀ هلندیِ این شهروند ایرانیِ مقیم هلند می باشد.


گفتنی است زهرا بهرامی، سال گذشته سه روز پس از وقایع خشونت‌بار عاشورای تهران بازداشت و بنا به گفته دختر و وکیلش، دادگاه انقلاب تهران علاوه بر موضوع حمل مواد مخدر، وی را به عضویت در انجمن پادشاهی ایران متهم کرده است. اتهامی که در طول محاکمات بهرامی و گروه مذکور رد شده است.

 زهرا بهرامی در دادگاه اتهام حمل مواد مخدر را رد کرده و به گفته دخترش به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته است که "من تحت فشار بودم. در شرايط خيلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم اين اتهامات را بپذيرم اما الان دارم به شما می‌گويم که اين اتهام کلاً بی‌پايه و اساس است و آن را به طور کامل رد می‌کنم."


لازم به ذکر است مهمانپرست در حالی می گوید اتهام بهرامی "در دادگاه در حال رسیدگی است"، که به گفته ژینوس شریف رازی، وکیل وی، در ارتباط با اتهام حمل مواد مخدر حکم اعدام به وی ابلاغ شده است.


بنفشه نایب‌پور دختر زهرا بهرامی اخیرا به خبرگزاری ها گفته بود که در آخرین ملاقاتی که با مادرش داشته، وی از وضعیت پیش آمده وحشت‌زده بوده است و خاطرنشان کرد "ما هنوز منتظريم که پرونده‌شان به کميسيون عفو و بخشودگی ارسال شود و در آنجا ببينيم که چه پاسخی به ما می‌دهند. زمانش هم مشخص نيست. اينکه کی پرونده به کميسيون عفو و بخشودگی برسد و يا اينکه کی به ما پاسخ بدهند مشخص نيست."


سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه سخنانش، پرونده زهرا بهرامی را به موضوع مبارزه ایران با مواد مخدر پیوند زد و گفت "باید در کشورهای غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر استقبال شود و حتی برای این مبارزه همکاری کنند نه اینکه از فردی که در رابطه با حمل مواد مخدر به کشورهای اروپایی توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده، حمایت کنند."


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، با اشاره به زهرا بهرامی به عنوان "متهم مواد مخدر"، از پرونده سکینه محمدی آشتیانی نیز به عنوان پرونده‌ای "درگیر با جنایت و خیانت" یاد کرد که به زعم وی حقوقی است، اما با اهرم سیاسی و جهت فشار بر نظام و مردم ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
 

کدخدایی: فعالان فتنه انتظار نداشته باشند شورای نگهبان برای آنها فرش قرمز پهن كند

Posted:

جرس: سخنگوی شورای نگهبان ضمن عقب نشینی از تاکیدات اخیر دبیر آن نهاد پیرامون عدم شرکت برخی گروههای سیاسی در انتخابات"، آنرا "انتشار نادرست" توسط یک خبرگزاری ذکر کرد و مدعی شد که احمد جنتی "مطلبی را خطاب به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی موجود در جامعه بیان نكرده"، بلکه "سؤال وی نسبت به یكی از افراد بود كه در در حوادث انتخابات ٨٨ نقش داشت و اکنون به جای اینكه پاسخگوی رفتارش باشد، در مقام مدعی و طلبكاری به میدان آمده است."   

اشاره وی به سخنان ۱٧ دی ماه احمد جنتی از تریبون نماز جمعه بود که با حمله به شروط بیان شده توسط محمد خاتمی جهت شرکت یا حضور احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات آتی کشور (اجرای قانون اساسی، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد)، گفته بود "آنها از اینكه می گویند برای ورود به انتخابات شرط داریم، باید شرم كنند؛ مردم آنها را قبول ندارند كه به آنها رای دهند..."

 

 از این رسانه گلایه داریم

 به گزارش فارس، عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح  شنبه دوم بهمن ماه، در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "احمد جنتی در اظهارات اخیرش اعلام كرد كه برخی از گروه‌های سیاسی در انتخابات شركت نكنند، سؤال بنده این است با توجه به اینكه وی در رأس شورای نگهبان قرار دارد، آیا این شائبه كه موضع‌گیری‌های او جهت‌گیری‌های سیاسی دارد، ایجاد نمی‌شود"، گفت: "متن صحبتی كه به آیت‌الله جنتی منتسب شده را به ما بدهید و كدام خبرگزاری این متن را منتشر كرده است تا وظیفه نظارتی هم در اینجا داشته باشیم؛ ما اجازه داریم كه از خبرگزاری مهر گلایه كنیم كه این مطلب را به درستی اعلام و منعكس نكرده است و خواهش بنده این است كه مطالب و آنچه كه اتفاق افتاده را به درستی منتشر كنند."

كدخدایی بر همین اساس یادآور شد: بنده هم تعجب كردم و زمانی كه عبارت‌ها را نگاه می‌كردم متوجه شدم، آیت‌الله جنتی مطلبی را خطاب به گروه‌های سیاسی و جناح‌های موجود در جامعه بیان نكرده؛ سؤال وی نسبت به یكی از افراد بود كه در حوادث انتخابات  نقش داشت و در حال حاضر به جای اینكه پاسخگوی رفتارش باشد، در مقام مدعی و طلبكاری به میدان آمده است.

شورای نگهبان برای كسی فرش قرمز پهن نمی‌كند
به ادعای سخنگوی شورای نگهبان وی، احمدجنتی گفته است "كسانی كه باید در برابر افكار عمومی پاسخگو باشند، دیگر نیازی به ورود این افراد نیست و كاملا هم مشخص است كه چه كسانی هستند، افرادی كه در فتنه به هر دلیلی نقش داشتند، انتظار نداشته باشند كه شورای نگهبان برای آنها فرش قرمز پهن كند، به نظر می‌رسد كه وجود اختلاف سلیقه‌ها، وجود جناح‌های مختلف در برابر كشور نه تنها بد نیست بلكه بسیار هم مطلوب است و شورای نگهبان هم از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌كند و تنها و تنها این شورا رفتار افراد را ملاك قرار می‌دهد. "

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آفتاب یزد مبنی بر اینكه  جنتی خطاب به نمایندگان مجلس گفته است كه نمایندگان تا این حد وقت وزرا را نگیرند، آیا شما و سایر اعضای شورای نگهبان همین نظر را دارید، یا خیر؟ مدعی شد: این یك توصیه اخلاقی است و می‌توان به هر كسی توصیه اخلاقی كرد.

گفتنی است احمد جنتی در سخنرانی فوق الذکر همچنین از نمایندگان مجلس برای احضار كردن وزیران انتقاد كرده و گفته بود: در این شرایط كه وزیران لازم است برای پیشبرد هدفمندی یارانه ها (حذف سوبسیدها) شبانه روز به فعالیت بپردازند، احضار شدن به مجلس و اتلاف وقت آنها به ضرر همه است و نمایندگان مجلس همانطور كه در اطلاعیه های خود فتنه را محكوم كردند، نباید اقدامات شایسته دولت نادیده بگیرند و باید از آنها حمایت و قدردانی كنند و مانع فعالیت وزیران نشوند."

 

شورای نگهبان تنها و تنها رفتار افراد را ملاك بررسی صلاحیت‌ها قرار می‌دهد
در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری از كدخدایی پرسید برخی سایت‌ها پیش‌بینی كردند كه رحیم مشایی كاندیدای ریاست جمهوری انتخابات یازدهم خواهد بود آیا احتمال دارد كه شورای نگهبان صلاحیت وی را تائید كند یا خیر؟ كه سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: "ظاهرا غیب‌گویی كردند، نظر شورای نگهبان زمانی اعلام می‌شود كه افراد ثبت‌نام كردند و تنها و تنها رفتار افراد است كه ملاك بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود و معیار ما هم قانون و مقررات انتخابات خواهد بود."

وی مدعی شد: شورای نگهبان همواره تلاش می‌كند بر اساس قانون اساسی اظهار نظر كند و مصلحت لازم در مجمع تشخیص هم می‌تواند تصویب شود .

طبق قانون مصوبات مجمع تشخیص اگر بر اساس قانون اساسی انجام شود، لازم‌الاجراست
كدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه اخیرا اظهارنظرهایی از طرف رئیس دولت مطرح می‌شود مبنی بر اینكه مصوبات مجمع تشخیص مصلحت قابل تائید نیست و یا بعضا گفته‌ كه این مصوبات را قانونی نمی‌داند و اجرا نمی‌كند (مانند برداشت از حساب ذخیره ارزی برای كمك به مترو و یا نحوه انتخاب رئیس كل بانك مركزی)، از نظر شورای نگهبان مصوبات مجمع طبق قانون اساسی تا چه حد لازم‌الاجرا است، گفت "مصوبات مجمع اگر بر اساس قانون اساسی انجام شود، لازم‌الاجراست."

 

شورای نگهبان فارغ از اظهارنظر است
در ادامه خبرنگاری پرسید درباره نحوه تعیین رئیس كل بانك مركزی، مصوبه مجلس و شورای نگهبان برای رفع حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت رفت، رئیس دولت گفت كه مجمع تشخیص مصلحت نظام حق تغییر قانون اساسی را ندارد و مصوبه‌اش از نظر وی قابل پذیرش نیست، نظر شورای نگهبان در این باره چیست؟ كه كدخدایی پاسخ داد، ما نظری نداریم شورای نگهبان در این زمینه مسئولیت ندارد و باید این موضوع را از مجمع سؤال كنید، ما ایراد شورای نگهبان در این باره را به مجلس ارائه كردیم و مجلس روی مصوبه قبلی‌اش اصرار كرد و آن را برای رفع حل اختلاف به مجمع تشخیص فرستاد، شورای نگهبان فارغ از اظهارنظر است.

شورای نگهبان یك نهاد مستقل است
در ادامه نشست خبری خبرنگاری پرسید شورای نگهبان به عنوان یك نهاد نظارتی، در ادامه قوه مقننه قرار دارد، آیا می‌توان برای اقدامات مجلس به خصوص در مورد سؤال از وزرا، حدود و قاعده‌ای تعیین كرده است؟ كه سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به وی بدون اشاره به دخالت های مستمر و جانبدارانه اش به نفع دولتین نهم و دهم، مدعی شد:

"بنده باید اظهارات شما را اصلاح كنم، شورای نگهبان یك نهاد مستقل است و در ادامه قوه مقننه نیست، اما پاسخ سؤال شما نیز منفی است و نمی‌توان حدود و قاعده‌ای تعیین كرد، اما اگر از شورای نگهبان در قالب تفسیر اصول قانون اساسی سؤال شود، این شورا نظر رسمی خود را اعلام می‌كند."

وبلاگ نویس براندازی كه وزیر کشور تونس شد

Posted:

جرس: به نوشته نیویورك تایمز سلیم عَمامو، وبلاگ نویس و فعال سیاسی و استفاده‌كننده فید توییتری  ،دوهفته پیش در پیام توییتری خود به دوستانش خبر داد كه پلیس به خانه‌اش ریخته‌است. چند ساعت بعد از دستگیری‌اش، این برنامه‌نویس كامپیوتر، موفق شد از طریق برنامه «گوگل لَتیتیود» تلفن همراه خود، محل بازداشتگاه خودش را برای دوستانش مشخص كند. محلی كه از طریق «گوگل لتیتیود» دیده می‌شد این بود: داخل ساختمان ترسناك وزارت كشور تونس.

به گزارش آینده، آن‌گونه كه «نیویورك تایمز» داستان سلیم را توضیح می‌دهد، روز سه‌شنبه یعنی پنج روز بعد از توییتری كه سلیم از بازداشتگاه زده بود، پیام بعدی توییتر او این بود: «در جلسه وزارتخانه هستم.»

بعد از اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده در تونس و عدم موفقیت مأموران امنیتی در سركوب این تظاهركنندگان كه به فرار زین‌العابدین بن علی، دیكتاتور این كشور به خارج از كشور انجامید، نخست‌وزیر تونس روز دوشنبه از تشكیل یك دولت انتقالی خبر داد.

با وجود ادامه كار چند از وزیران دیكتاتور سابق در میان وزیران دولت موقت جدید، اما نام چهره‌هایی تازه در فهرست وزیران از جمله نام سلیم عمامو توجه بسیاری را به خود جلب كرده‌است.


سلیم در مصاحبه‌ای با رادیو فرانسه توضیح داد كه مقامات تنها چند ساعت پیش از اعلام تركیب جدید دولت از او خواستند تا وزیر شود و او كه قصد مشاركت در بهبود وضعیت كشور خود را دارد این پیشنهاد را پذیرفت. او در این مصاحبه گفت: «تونس دست كم ۱۰ سال وقت لازم دارد تا یك دموكراسی باثبات در آن جان بگیرد.»


به نوشته ناظران اینترنتی، سایت‌های برتری كه در جریان دو هفته تظاهرات در تونس، در میان توییت‌بازان تونسی رتبه‌های اول را داشتند به ترتیب عبارتند از: فیس‌بوك، بی‌بی‌سی انگلیسی، یوتیوب، كانال الجزیره انگلیسی، لایوورد، نی‌تایمز، سی‌ان‌ان، توئیت‌پیك و یاهونیوز.


به دموكراسی وقت بدهید

حال كه سلیم عمامو، یكی از بلاگرها و توییت‌بازان قهار تونسی یك‌شبه به مقام وزارت كشور تونس رسیده‌است، جوانان این كشور، آزادی هرچه بیشتر این سایت‌های بین‌المللی و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در چرخش اطلاعات را از او انتظار دارند.

اما چند تن از دوستان او توییترهایی منتقدانه هم به او زده‌اند و از این‌كه او پذیرفته در دولت جدید «در كنار قاتلان دولت قبل» بنشیند از او انتقاد كرده‌اند.

اما سلیم عمامو در پاسخ به آنان این‌گونه توییت زده كه «كنار آمدن با این شرایط در این برهه از زمان برای زدن استارت حركت كشور به سوی جلو لازم است.»

اما برخورد او با عناصر رژیم سابق از ساعات اول جلسه كاری‌اش مشهود شد. در آخرین توییتری كه سلیم زده‌است می‌خوانیم كه وزیران بجامانده از رژیم پیشین نسبت به این‌كه او در جلسه كراوات نزده به او اعتراض كرده‌اند.


در حالی كه تظاهرات شدید در خیابان‌های تونس علیه حضور حكومتیان دیكتاتور سابق در میان وزیران دولت انتقالی هم‌چنان ادامه دارد و پرتاب گازهای اشك‌آور هنوز حریف این معترضان نشده، «سلیم بلاگر» در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از مردم خواسته تا به دموكراسی وقت بدهند و كوشیده تا برای مردم نظر خود درخصوص «درست بودن روش تدریجی و ارجحیت آن بر حركات شدید و انقلابی» را توضیح بدهد.

سلیم در این مصاحبه می‌گوید: «دولت انتقالی فقط دو تا شش ماه سر كار خواهد بود. درخواست قلع و قمع تمامی صاحب‌منصب‌های پیشین واقع‌گرایانه نیست. نمی‌شود همه تازه‌كاران سیاسی مثل من را یك‌شبه وارد دولت كرد.»

 

 

نارضایتی سرمربی تیم ملی فوتبال ازمچ بندهای سبز بازیکنان

Posted:

 جرس: قطبی می گوید غروری ایرانی دارد و روحیه‌ای امریکایی و خودش و بازیکنانش هیچ کاری به مسایل سیاسی ندارند و بستن مچ‌بند سبز برخی از بازیکنان تیم ملی را نکوهیده است. 


 افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در گفت‌وگویی خود را فردی توصیف کرد با قلبی ایرانی‏، روحیه‌ای آمریکایی و مغز فوتبالی هلندی. او که متولد ایران است، نزدیک به 30 سال در آمریکا زندگی کرده و با مربیان بزرگ هلندی همکار بوده است.


خبرگزاری اسوشیتدپرس، گفت و گو با قطبی را یک روز پیش از بازی تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی، در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا منتشر کرده است.  به گزارش روزنامه اینترنتی جهان ورزش، محور گزارش – گفت‌وگوی اسوشیتدپرس، بیش از ورزش،‏ مسائل سیاسی، به ویژه ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. 


قطبی در این مصاحبه گفته که غروری ایرانی دارد و روحیه‌ای امریکایی و خودش و بازیکنانش هیچ کاری به مسایل سیاسی ندارند و بستن مچ‌بند سبز برخی از بازیکنان تیم ملی را نکوهیده است. 

او در این مصاحبه گفته: «من قلبی ایرانی دارم، روحیه‌ای امریکایی و مغز فوتبالی هلندی.» 

به گزارش این خبرگزاری، قطبی از این که هفت بازیکنش در مرحله پلی آف جام جهانی 2010 افریقای جنوبی در بازی برگشت مقابل این تیم در سئول مچ‌بند سبز بسته اند ابراز «ناراحتی» کرده است. 


در این گزارش که اشاره‌ای شده به تولد قطبی در ایران و بزرگ شدنش در کالیفرنیا، سوالی پرسیده شده با این مضمون که چرا قطبی، کمک مربی سابق لوس آنجلس گلکسی، باید وظیفه خطیر مربیگری در تیم ملی ایران را که از انقلاب اسلامی تا کنون به موفقیت چشمگیری نرسیده بپذیرد. و چرا او بعد از وقایع انتخابات سال 1388 باید این سمت را انتخاب کند. 

«جهان ورزش» عدم موفقیت فوتبال طی 30 سال اخیر را نگاه غیرمنصفانه دانسته و نوشته است: «ایران طی این سال‌ها دو بار راهی جام جهانی شده و در سال‌های 1990، 1998 و 2002 به قهرمانی بازی‌های آسیا رسیده که در سال های 1990 و 1998 از آن جا که هنوز بازی‌های آسیایی محدودیت سنی زیر 21 سال نگذاشته بود کیفیت آن‌ها دست کمی از جام ملت‌های آسیا نداشت و سایر تیم‌های آسیایی با تمام قوا در آن شرکت می‌کردند. قهرمانی باشگاه‌های ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا هم سایر مظاهر موفقیت ایران طی سه دهه اخیر به شمار می‌رود.» 


قطبی در پاسخ به این سوالات، به حس وطن‌دوستی‌اش اشاره کرده و گفته است: «من سخت‌ترین مسیر را برگزیدم. من حس کردم کار کردن برای کشورم فرصتی به من می‌دهد تا به مردمم در تاریک‌ترین شرایط امید بدهم، دردشان را کاهش دهم و کاری کنم که به کشورشان افتخار کنند.» 

منظور قطبی البته احتمالا از تاریک‌ترین شرایط ناکامی‌های فوتبال ایران است: «ورزش قدرت این کار را دارد. و هیچ ورزشی به اندازه فوتبال نمی‌تواند موثر باشد. بازیکنان هم می‌دانند که تیم ملی می‌تواند صرف‌نظر از دیدگاه‌های سیاسی مردم ایران را نشان دهد. من چه کسی هستم که در مورد این که کشورم در مسایل سیاسی چه رفتاری باید داشته باشد تصمیم بگیرم؟ برای همین است که من وارد ورزش شدم و زندگی‌ام را راحت کردم. این ورزش یک توپ است، دو دروازه و 22 بازیکن.» 

باربارا سرک، نویسنده این گزارش – گفت‌وگو، البته به خاطر این که برخی از بازیکنان مچ‌بند سبز به دست بسته بودند حرف‌های قطبی را با واقعیت متناقض می‌داند. 


در این گزارش اشاره‌ای شده به شعارهای هواداران ایرانی در ورزشگاه سئول که قطبی از همه این مسایل ابراز ناراحتی کرده: «آن کارها اشتباه بود و من را خیلی ناراحت کرد. چون تمرکز بازیکنانم از کاری که باید انجام دهند از بین رفته بود. وظیفه آن‌ها خوشحال کردن مردم با پیروزی‌شان در آن بازی بود. اگر آن بازی را می‌بردیم ایران به جام جهانی می‌رسد. این برای مردم ایران بهترین اتفاق بود فارغ از این که چه کسی رییس‌جمهورشان است.» 

در این گزارش همچنین آمده که قطبی با دعوت کردن از بسیاری از بازیکنان جوان قصد دارد «فوتبالی تهاجمی و جذاب» به نمایش بگذارد. البته در این گزارش گروه ایران به اشتباه گروه C نامیده شده که تنها تیمی در جام است که 9 امتیاز گرفته. ایران البته در گروه D با پیروزی بر عراق، کره شمالی و امارات صد در صد امتیازات را گرفته است. 
  قطبی تاکید دارد در بازی امروز با کره جنوبی تمرکز تمام بازیکنان معطوف بازی است: «ما ورزشکاریم و باید روی وظیفه‌مان که خوشحال کردن مردم است تمرکز داشته باشیم. تیم ملی از بازیکنان گرفته تا مربی به مردم تعلق دارد و کسی نباید از آن وسیله‌ای بسازد برای رسیدن به اهداف سیاسی‌اش.»

بیش از ٣۰ درصد از جوانان کشور بیکار و بدون درآمد هستند

Posted:

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت
جرس: رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "یکی از شاخص‌هایی که براساس آن می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد، بیکاری است"، گفت "در حال حاضر بالای ٣۰ درصد از جوان‌های کشور بیکار هستند. یعنی بیش از ٣۰ درصد از جوانان کشور درآمد صفر درصد دارند و با درآمد صفر درصد هم که نمی‌تواند وضعیت معیشت مردم خوب باشد."


به گزارش آفتاب نیوز، حسن روحانی معتقد است ما باید بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در رابطه با وضعیت معیشت مردم حرف بزنیم، آنچه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد، بازگو کننده وضعیت معیشت مردم است.


مقام ارشد تیم مذاکره کنندۀ هسته ای ایران، در رابطه با وضعیت برخی از شاخص‌های اقتصادی نیز می‌گوید میزان رشد ناخالص ملی براساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید مقام معظم رهبری باید ٨ درصد باشد و براساس آخرین اعلام بانک مرکزی حدود ٢.5 درصد است و بالای سی درصد از جوانان کشور بیکار هستند و درآمد آنها صفر درصد است‏‌ و این شاخص‌ها خود معیار خوبی برای قضاوت در رابطه با وضعیت معیشت مردم است.


دکتر حسن روحانی در رابطه با وضعیت معیشت مردم می‌گوید: برای اینکه بخواهیم در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کنیم باید براساس شاخص‌های اقتصادی صحبت کنیم.


او ادامه می‌دهد: مثلا میزان رشد ناخالص ملی را مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده و مقام معظم رهبری هم آن را تایید کرده است. براساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد ناخالص ملی باید حداقل 8 درصد باشد، اما در حال حاضر میزان رشد ناخالص ملی کمتر از این میزان است.


رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: در حال حاضر حدود یک سال‌ونیم یا ٢ سال است که بانک مرکزی میزان رشد ناخالص ملی را اعلام نکرده است اما براساس آخرین اعلام بانک مرکزی، میزان رشد ناخالص ملی حدود ٢.5 بوده است و قطعا رشد ٢.5 درصدی با رشد ٨ درصدی فاصله زیادی دارد و این خود شاخصی است که می‌توان بر اساس آن در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد.


دکتر روحانی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دیگری که براساس آن می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد بیکاری است. در حال حاضر بالای ٣۰ درصد از جوان‌های کشور بیکار هستند. یعنی بیش از ٣۰ درصد از جوانان کشور درآمد صفر درصد دارند و با درآمد صفر درصد هم که نمی‌تواند وضعیت معیشت مردم خوب باشد.

او ادامه داد: تورم هم یک شاخص مهم برای سنجش وضعیت معیشت مردم است بنابراین با بررسی شاخص‌های اقتصادی می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد. اگر شاخص‌ها براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باشد و پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا کرده باشد وضعیت معیشت مردم خوب است و در غیر این صورت مشخص است که مردم از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.


رئیس مرکز مطالعات استراتژیک یک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما باید بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در رابطه با وضعیت معیشت مردم حرف بزنیم، آنچه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد، بازگو کننده وضعیت معیشت مردم است.


گفتنی است آمار دقیق بیکاری در کشور، کماکان با نرخ های متناقضی از سوی مرکز آمار ایران و مراکز رسمی مشابه اعلام می شود و هنوز وزارت کار و مرکز آمار ایران، میزان دقیق بیکاران کشور را اعلام نکرده اند.
 

آقای رئیس جمهوری، مردمت از دستت مردند

Posted:

نیم نگاهی به انقلاب تونس در شماره ٣٢ قلم سبز

 

جرس: سی و دومین شماره از روزنامه اینترنتی «قلم سبز »، روز شنبه دوم بهمن ماه ٨٩، با عنوان "آقای رئیس جمهوری، مردمت از دستت مردند"، با نیم نگاهی به حوادث تونس منتشر شد و روی خروجی و در اختیار کاربران و مخاطبان قرار گرفت.  

بر اساس آنچه در وبگاه قلـــم سبز، سرمقالۀ "آقای رئیس جمهوری، مردمت از دستت مردند"، با رویکردی به قیام مردم تونس علیه رئیس جمهورِ مستبد آن کشور می باشد و عنوان فوق نیز، "نام ترانه ای است که حمده بن امور، خواننده رپ ٢٢ ساله تونسی، آن را قبل از فرار بن علی رئیس جمهور سابق خواند و به خاطرش در تمامی جهان عرب آوازه یافت. پاسخ رژیم تونس به پیام این ترانه، بازداشت خواننده اش بود..."

 

این سرمقاله با اقدامات و واکنش های مشابه حکومت تونس با مخالفین و منتقدین و معترضین، خاطرنشان می کند "تجربه تونس نشان داد تشدید فشار بر فعالان سیاسی و اجتماعی، گسترش فضای امنیتی و پُر کردن زندان ها از مبارزان و مخالفان، سانسور مطبوعات و ممانعت از دسترسی آزاد به اینترنت و فضای مجازی، در برابر اراده مردم لحظه ای تاب نخواهد آورد و تنها راه برای رهایی از سرنوشتی مشابه بی علی، سر فرود آوردن در برابر اراده و خواست مردم و تن دادن به اصلاحات جدی در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است."

 

"٩ دی: بازار مکارۀ سیاست دولتی"، یادداشت روز سی و دومین شماره از قلم سبز است، که با بیان اینکه "بازار مکاره به بازار بی قانون و بی انصاف و بی اخلاقی گفته می شود که در آن هر چیزی را با هر نیرنگی و به هر قیمتی می توان خرید یا فروخت"، رویکردی به بازی حکومت با پروژۀ دولتیِ نهم دی ماه و بی اخلاقی های حاکم بر آن دارد و ...

 

در ستون های دیگر روزنامه تک برگیِ قلم سبزِ ٢٩ دی ماه، اخباری از زندانیان سیاسی، مذاکرات اتمی ایران و همچنین انقلاب تونس (انقلاب یاس)، مورد پوشش و مرور و بازخوانی قرار گرفته است .

 

روزنامه قلم سبز، از شانزدهم آذر ماه ۸۹، جهت آگاهی رسانی افزون تر به شهروندان، انتشار خود را آغاز کرده و از شنبه تا چهارشنبۀ هر هفته (به جز روزهای تعطیل) منتشر و در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.