جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جدال بی پایان آتش و دود در جنگلهای گلستان

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص ها و آموزه هاي “دین” در زبان آيه الله منتظري

Posted:

بینا دانائی


مقدمه : در اين مجال اندك ، تاريخچه و انواع دين – حقانيت آنها – قلمرو تعاليم دين و مسئول فهم آن- هدف از احكام و حدود – ارتداد – حجاب – كرامت ذاتي انسان ها - حقوق بشر و دخالت دولت در اجرا و اقامه آنها و جايگاه پيامبران در اقامه عدالت ، از زبان آيه الله منتظري ، در 19بند ، به اختصار بيان مي شود .

 

1- سابقه تاریخی دین تا کجاست ؟ 1

 

تاريخ انسانها نشان مي‎دهد كه رفتار آنان آكنده از تمايل به دين است . به تعبيري تاريخ انسان با تاريخ دين يكي است. اين واقعيت در منابع اسلامي هم منعكس شده است . اولين انسان - طبق آنچه در قرآن كريم آمده - آدم (ع) بوده كه سخن از امر و نهي خدا به او و نبوت اوست .(1) انسانها بنا به خواسته دروني شان ، يا خود دين هايي ساخته اند و يا انبياي الهي از جانب خداوند براي آنان دين حقي را آورده اند ، مانند دين هاي ابلاغ شده توسط حضرت موسي (ع) و عيسي (ع) و پيامبراسلام (ص).

 

2- انواع دین کدامست ؟ 2

 

اديان را مي‎توان به دو دسته تقسيم كرد :

 

ادياني كه بدون بعثت پيامبري از جانب خداوند به وجود آورده شده اند،و ادياني كه پيامبران از جانب خداوند آورده و به مردم ابلاغ كرده اند. اديان غير آسماني به دليل اين كه خدا و پيامبران منشاء آن نبوده اند ، مثل همه ساخته هاي بشري ارزش ديني ندارند ; هر چند نام دين بر آنها اطلاق شود. آنچه را كه اكنون به عنوان اديان الهي مطرح است ، سه دين يهوديت ، مسيحيت و اسلام است. بنابر نظري - همان گونه كه در قرآن كريم آمده است - مجوسيت (دين زرتشتيان) و دين صابئان نيز از اديان آسماني اند :(2) ولي از اين آيه ها آسماني بودن دين آنان استفاده نمي شود، هرچند از اخبار وارده به دست مي‎آيد كه " مجوس" اهل كتاب آسماني مي‎باشند. مجوسيان معتقد به كتاب آسماني و پيامبري زرتشت هستند، و صابئان مدعي اند كه كتابي آسماني دارند و معتقد به خدا ، ملائكه ، بهشت ، جهنم و برخي از انبيايند.

 

3- دین یا شریعت ، تفاوت در چیست ؟ 3

 

دين در اصطلاح ، به برخي امور مقدس گفته مي‎شود كه ارتباط تنگاتنگي با ذات انسان دارد ، و خواست معنوي انسان را پاسخ مي‎دهد و او را سيراب مي‎كند. به نظر ما، چنين چيزي در صورتي حق است كه از جانب خداوند نازل شده باشد ؛ تنها در اين صورت است كه حقيقتا مي‎توان نام دين بر آن گذاشت . در قرآن كريم به صراحت آمده است : " و من يبتغ غير الاسلا م دينا فلن يقبل منه . (3) / و هر كس غير از اسلام ديني جويد از او پذيرفته نشود ." (4) كلمه دين گاهي در برابر شريعت استعمال مي‎شود و مراد اصول دين است وشريعت بخش هاي اخلاقي و فقهي را در بر مي‎گيرد .

 

4- پذیرش ادیان مختلف چگونه است ؟ 4

 

نفس قبول يك دين ، پاسخ به خواست فطري و احساس انجام تكليف است . در صورتي كه شخصي به ديني ايمان آورده و به آن قانع و راضي شود ، دل در گرو آن دارد و خود را به آن قانع مي‎داند و براي او پذيرفتن دين ديگر مشكل است . اين شخص را نمي توان مصداق دين گريز دانست ، اگر چه ممكن است دين حق را نپذيرفته باشد. در واقع با پذيرفتن ديني ، او خواست قلبي و تكليف خود را انجام يافته تلقي مي‎كند و نداي فطرتش را پاسخ داده است . بسيار كسان در دنياي دينداري و عقيده از اين قبيل اند . اكثريت جمعيت دنيا نوعي دين را براي خود انتخاب كرده اند و دل به آن بسته اند و با همان زندگي مي‎كنند .

 

5- حقانیت ادیان به چیست ؟ 5

 

آنچه در اينجا درصدد بيان آن هستيم توجه به جنبه هاي تاريخي دين نيست ، بلكه پرداختن به اين نكته است كه آيا هر يك از اديان سهمي از حقانيت دارند يا خير ؛ و كساني كه ديني را طبق مقتضاي محيطي و تربيتي مي‎پذيرند آيا همان دين از ايشان پذيرفته است و يا خير .

 

در صورتي كه پيروان اديان سابق به رغم آمدن دين جديد همچنان بر عقيده خود اصرار بورزند و پايبندي خود را بر آن اعلام كنند ، دو صورت براي آن قابل تصور است :

 

يكي اين كه واقعا به آن اعتقاد دارند و آن را از جانب خداوند مي‎دانند و حقانيت دين جديد براي آنان ثابت نشده است ؛

و ديگر اين كه از سر لجاجت و عناد و با علم به حقانيت دين جديد آن را نمي پذيرند .

 

در صورت اول ايمان آنان پذيرفته است و اسلام هم آنان را به رسميت مي‎شناسد . (5)

 

گروه دوم كه در برابر دين حق سرسختي نشان مي‎دهند و آن را نمي پذيرند و حاضر نيستند تعصب و سرسختي بي دليل خود را كنار گذاشته و دين حق را بپذيرند ، همانند كافراني اند كه حاضر نمي شدند در برابر پيامبران الهي تسليم شوند (6)

 

6- دین چه می آموزد ؟ 6

 

• دين به انسانها مي‎آموزد تا خود را با عالمي كه در آن زندگي مي‎كنند هماهنگ سازند . چرا كه بدون چنين هماهنگي ميان انسان و جهان پيرامونش ، تداوم زندگي برايش دشوار مي‎شود و احساس پوچي و بيگانگي به او دست مي‎دهد .

 

• آنچه دين به انسانها مي‎آموزد ، چه در بخش اعتقادات و چه در بخش احكام ، به منظور رساندن آنان به كمال و سعادت است . دو چيزي كه جزء خواسته هاي ذاتي انسانها است و چنين سعادت و كمالي منحصر در رشد مادي و دستاوردهاي رفاهي نيست .

 

• دين حرفه اي نيست كه با آموختن آن بتوان رنج ها را كاهش داد و نابساماني ها را از بين برد . دين احساسي قلبي است كه وجودش آثار و ثمرات پيش گفته را دارد .

 

7- جامعیت دین به چه معناست ؟ 7

 

جامعيت و كمال دين ، به داشتن رهنمودهايي در راستاي راهنمايي انسان به مقصد تعيين شده است ، كه از آنها به هدايت تعبير مي‎شود.

 

راز و رمز اصلي اين رهنمودها ، ايجاد رابطه زيستي متناسب ميان انسان و عالم هستي است .....

 

همين است كه دين در راستاي دعوت مردم به خداوند و تبيين ارزشهاي معنوي ، آنچه را كه انسانها بدون دين نمي توانستند به دست آورند ، در بر دارد و از اين جهت هيچ كاستي ندارد .

 

بر اين اساس توقع از دين براي برآوردن نيازهايي كه با عقل و خرد جمعي قابل تحصيل مي‎باشد ، توقعي بي جا است .

 

8- قلمرو تعاليم دين کجاست ؟ 8

 

جهت گيري اصلي دين ، دعوت مشفقانه مردم به خدا و اصلاح امور آنان به دست خودشان است ....دين هيچ گاه در صدد ارائه شكل خاصي براي زندگي نيست . زندگي شهري يا روستايي ، صحرانشيني و امثال اينها ، توصيه دين نيستند . دين به انسانها ، در هر كجا كه هستند ، سفارش مي‎كند تا اموري را رعايت كنند....چه اين كه دخالت در چنين اموري دين را با مشكلات عديده اي مواجه خواهد ساخت و پيشرفت ها و تحولات ، دين را به تدريج از زندگي مردم خارج مي‎كند.

 

9- فهم دین در اختیار کیست ؟ 9

 

منابع ديني - كتاب و سنت - بنا بر آنچه در خود آنها آمده ، براي همگان قابل فهم است و در انحصار طبقه و قشر خاصي نيست ؛ هر كسي مي‎تواند از اين منابع استفاده كند .....اما فهم دين به رغم همگاني بودن و منحصر در گروه خاصي نبودن ، بي قاعده و بي ضابطه هم نيست ...

 

طول زمان براي نسل هاي بعدي و آميختگي ذهن هاي مردم هر منطقه اي با آداب و فرهنگ خود ، چه بسا تأثير خود را در فهم متفاوت از دين بر جا بگذارد. در طي زمان ممكن است تحريف ها و جعلياتي نيز رخ داده باشد؛ از اين رو لازم است كساني كه در زمينه دين به تحقيق مي‎پردازند ، شرايط لازم را به دست آورند و آنگاه در دين اجتهاد كنند و نظر بدهند ؛ همان گونه كه در ساير علوم نيز چنين است .

 

10- دستورات دین آسان یا سخت ؟ 10

 

دين را خداوند حكيم تشريع كرده است . نوع مردم مخاطب آن هستند و مردم داراي استعدادهاي متفاوتي اند. برخي ضعيف و برخي ديگر استعدادي قوي دارند. دين با رعايت حال نوع مردم تشريع شده است . دين با فطرت انسانها هماهنگ است و بنابراين نمي تواند سخت و پيچيده و فرسوده كننده و رنج آور باشد. اگر دين تكاليف سختي را براي مكلفان تحميل كند ، موجب فرار مردم از معنويت و در نتيجه نقض غرض مي‎شود و نمي تواند به اهداف خود برسد . فلسفه هماهنگي دين با طبيعت و فطرت انسانها، تربيت آنهاست . سختي و فشار و جبر و اكراه ، به دليل ناسازگار بودن با طبع اولي انسان نتيجه مطلوبي ندارد . خداوند فرموده است : " ما يريد الله ليجعل عليكم من حرج و لكن يريد ليطهركم ...(7) / خداوند نخواسته است كه بر شما دشواري قرار دهد ، بلكه خواسته است تا شما را پاك و طاهر بدارد."

 

11- تکالبف دینی ، اجبار یا اختیار ؟ 11

 

تكاليف ديني مانند اعتقادات اجبارناپذير است . يعني همان طور كه اجبار در عقيده و استفاده از زور براي پذيرش عقيده ممكن و جايز نيست ، اگر كسي بخواهد جامعه اي را متدين و مقيد به تكاليف ديني كند نمي تواند مردم را به زور و اجبار متدين كند و ارزشي ندارد.

 

حكومت ديني مي‎تواند برنامه ريزي كند تا مردم با اشتياق به عبادت و دعا بپردازند ، نماز بخوانند و روزه بگيرند ، اما حق اجبار و اكراه آنان را ندارد .

 

البته اگر كسي بخواهد حرمت شريعت را بشكند مثل اينكه بدون عذر و از روي علم و عمد در اماكن عمومي در ماه رمضان روزه خواري كند حاكم شرع مي‎تواند وي را به خاطر آن تعزير كند ولي همان طور كه قبلا اشاره شد اين به معناي اجبار بر انجام تكاليف شرعي نيست .

 

خلاصه فرق است ميان اجراي شريعت از طريق اجبار ، و تشويق حكومت به رغبت به شريعت . تصدي گري حكومت در امر اجراي شريعت نه تنها مشكل پايبندي مردم را به اين دستورات حل نمي كند، كه چه بسا موجب گريز و ستيز با دين هم مي‎گردد .

 

12- حجاب ، تکلیف فردی یا الزام ؟ 12

 

اگر حجاب در حد كيفيت لباس و پوشش مو و امثال آنها باشد كه هر چند از نظر شرعي ، هر زن مسلمان لازم است رعايت كند و مؤمنين در خانواده ها بايد فرزندان خود را به گونه اي تربيت كنند كه اين مسأله را از تكاليف شرعي بشمارند و به آن پايبند باشند ، اما جواز الزام و اجبار مردم بر آن - در صورتي كه رعايت نكردن حجاب تضييع حقوق اكثريت و يا زمينه ساز فساد و اشاعه فحشا نباشد - دليل شرعي ندارد و در اين زمينه بهترين راه كار فرهنگي و آموزشي و استفاده از روش هاي غير مستقيم براي تشويق و ترغيب است .

 

13- اقامه عدالت ، وظيفه پيامبران يا مردم 13

 

خداوند در رابطه با هدف از ارسال رسل و انزال كتب مي‎فرمايد : " ليقوم الناس بالقسط " (8)/ " تا خود مردم در اثر هدايت انبيا و كار فرهنگي و فكري آنان ، عدالت را به پا دارند. قرآن نفرموده است : تا پيامبران عدالت را به پا دارند ، تا شائبه اجراي شريعت و عدالت با اجبار و زور در بين نباشد .

 

14- هدف مجازات هاي اسلامي چیست ؟ 14

 

اصولا هدف از مجازات هاي اسلامي و حدود الهي ، اصلاح جامعه و بازداشتن مجرمين از تكرار جرم و تنبيه آنان مي‎باشد .

 

در آيه شريفه : " و لكم في القصاص حياة يا أولي الالباب لعلكم تتقون (9) / اشاره به اين جهت شده و قصاص را موجب حيات افراد دانسته است

 

15- تاثیر تحولات اجتماعي در تغییر مجازات ها چگونه است ؟ 15

 

تعزيرات و حدود ، داراي مصالح غيبي و غيرقابل فهم براي بشر نمي باشد . و اين معنا از قرائن و تعبيرات زيادي كه در روايات مربوط به حدود و تعزيرات وارد شده است استفاده مي‎شود. از اين رو قبلا يادآوري شد كه هدف اصلي از آنها همان تنبه مجرمين و اصلاح آنها مي‎باشد و بعيد است كه مصالح غيبي غيرقابل فهم ديگري در آنها باشد. و از طرفي تحولات اجتماعي در علوم مربوط به جرم شناسي و نحوه پيش گيري از آنها و روان شناسي مجرمين و نحوه اصلاح و تربيت آنان پديد آمده است ، به نحوي كه ديگر شيوه هاي گذشته در جوامع كنوني آثار مورد نظر شارع را نخواهد داشت و چه بسا ممكن است گفته شود: با شيوه هاي جديد زودتر و بهتر هدف اصلي شارع از تشريع بعضي مجازات هاي رايج ، محقق مي‎شود .

 

با توجه به جهات مذكور اگر فقيه توانست از ادله مربوطه چنين استنباطي بنمايد ، يعني از آن جهت كه مصالح و مفاسد بعضي احكام مذكور ، كه به منزله موضوع آنها مي‎باشند ، تغيير يافته و درحقيقت موضوع حكم تغيير يافته است ، مي‎تواند طبق تغيير مصالح و مفاسد و موضوع بعضي احكام ذكر شده به تغيير حكم نظر دهد. ولي بايد كاملا مستند به آيات و روايات و ضوابط اجتهاد باشد ، نه براساس تأثير از جو و شرايط موجود .

 

16- ارتداد یا تغییر عقیده ، معنا چیست ؟ 16

 

در حقيقت تعبير به آزادي انديشه يا تغيير آن نوعي مسامحه در تعبير است ؛ زيرا پيدايش هر عقيده و استمرار آن معلول شرايط خاص ذهني است كه از اختيار انسان خارج مي‎باشد . آنچه اختياري انسان است - و انسان نسبت به آن آزاد است - مقدمات آن مي‎باشد ؛ نظير تحقيق ، مطالعه و تلاش فكري در راه رسيدن به آنچه حق است. از اين رو تحميل هر عقيده اي به ديگري ، نه امكان دارد و نه صحيح خواهد بود ؛ و هر انساني بالفطرة در پيدانمودن هر انديشه و استمرار آن قابل تحميل و اكراه نخواهد بود . آيه شريفه : " لا اكراه في الدين ..." - (10) چه در مقام خبر از واقع خارجي باشد ، يا انشاء نهي از اكراه - با توجه به شأن نزول آن - قطعا شامل امور اعتقادي دين نيز مي‎باشد . بنابراين مجرد انديشه و اعتقاد ، يا تغيير آن ، و يا ابراز آن ، و يا اطلاع از انديشه و تفكري ديگر ، حق هر انساني است ؛ و با هيچ يك از عناوين كيفري نظير : ارتداد ، افساد ، توهين ، افترا و مانند آن مربوط نيست .

 

17- کرامت انسانها به چیست ؟ 17

 

بايد دانست انسان كه يك موجود متعلق به ناسوت است و در قوس نزول در عالم ناسوت كه نازلترين عوالم هستي است قرار گرفته است ، خداوند چنان لياقت و استعدادي به او عطا نموده كه در اثر حركت جوهري پس از طي مراحل نباتي و حيواني و نيل به مرحله انسانيت مي‎تواند با قدرت علم و عمل در قوس صعود به مرحله كون جامع و بالاترين و شريف ترين عوالم هستي يعني عالم عقول مجرده برسد ؛ كه نمونه بارز آن انسانهاي كامل همچون : پيامبراكرم (ص) و ائمه معصومين (ع) مي‎باشند . جايي كه - بنا بر آموزه هاي ديني - هيچ فرشته و ملك مقربي به آن نمي رسد . و چنين موجودي با چنين لياقت و استعدادي قهرا داراي كرامت ذاتي و شرافت خواهد بود. بنابراين همه انسانها صرف نظر از دين و مذهب و اعتقادات و اعمال و رفتار، داراي كرامت ذاتي هستند؛ هرچند انسان باتقوا در نزد خداوند داراي فضيلت و كرامتي بيشتر است . و در حقيقت هرانساني داراي كرامت ذاتي است ؛ اما انسان باتقوا علاوه بر كرامت ذاتي داراي كرامت ارزشي كه با اكتساب به دست مي‎آيد نيز مي‎باشد : " ان اكرمكم عندالله اتقيكم " (11) /" باارزشترين شما نزد خداوند باتقواترين شما هستند." ولي اين كرامت ارزشي هيچ تأثيري در حقوق اجتماعي ندارد ، و در حقوق اجتماعي ، همه انسانها - صرف نظر از درجه ايمان و تقواي آنها - از اين گونه حقوق بهره مند هستند .

 

18- حقوق بشر کدام است ؟ 18

 

كرامت ذاتي انسان كه از قرآن و روايات استفاده مي‎شود ، نمي تواند بدون حقوق ذاتي براي حقيقت انسان - بدون ملاحظه عقيده او - تصور شود. زيرا كرامت نوعي ارزش دادن و ترجيح انسان از جهت انسانيت است و اين معنا مستلزم آن است كه انسان داراي حقوق فطري ، طبيعي و اجتماعي از قبيل : حق حيات ، حق آزادي انديشه و بيان و نظاير آن باشد. بر همين اساس نمي توان صرف داشتن عقيده خاص را - گرچه حق باشد - دليل بر امتيازدهي در اعطاي حقوق اجتماعي و شهروندي دانست.

 

همچنين در قرآن كريم از زبان حضرت ابراهيم (ع) مي‎خوانيم كه آن حضرت به خداي متعال عرض كرد: " رب اجعل هذا بلدا آمنا و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم بالله و اليوم الاخر) (12) / " پروردگار من ! اين سرزمين (مكه) را سرزمين امني قرار ده ، و مردم آن را - آنان كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده اند - از ثمرات آن بهره مند فرما"؛ اما خداي متعال در پاسخ تقاضاي ابراهيم (ع) فرمود: "و من كفر فامتعه قليلا ثم اضطره الي عذاب النار و بئس المصير" (13) / " هر آن كس را كه كافر شود (در اين دنياي فاني و زودگذر از نعمت هاي خود) در زمان كوتاهي بهره مند سازم و سپس ( در روز جزا ) به عذاب آتش مي‎كشانم ، و چه بد سرانجامي است ."

 

قيد (قليلا) در آيه شريفه يا به معناي زمان كوتاه است يعني دنيا در برابر آخرت ، و يا به معناي نعمت هاي كم مي‎باشد يعني نعمت هاي دنيوي در برابر نعمت هاي اخروي ؛ و در هر دو حالت اشاره به دنياي فاني و زودگذر است. در حقيقت ابراهيم (ع) از خداي متعال خواسته بود كه فقط مؤمنان را از حقوق طبيعي بهره مند سازد، اما خداوند بهره مندي از مواهب طبيعي در اين دنيا را بر همه انسانها - صرف نظر از ايمان و اعتقاد آنان - مقرر مي‎فرمايد و انديشه برتري مؤمنان در بهره گيري از حقوق طبيعي در اين جهان را مردود مي‎شمارد. از طرفي اگر عقيده منشاء حقوق براي انسانها باشد ، بايد برحسب شدت و ضعف عقايد حقه افراد ، حقوق آنان نيز كم و زياد و ضعيف و قوي گردد ؛ در صورتي كه به يقين چنين نيست و شدت و ضعف عقايد حقه انسانها تنها منشاء كرامت معنوي و ارزشمند بودن آنان نزد خداوند خواهد بود .

 

از طرف ديگر بايد گفت : همين كرامت ذاتي انسان است كه بنابر مكتب هاي مختلف حقوقي - اعم از مكتب هاي الهي و غيرالهي - زمينه پيدايش حقوق گوناگون براي افراد انسانها مي‎شود . منتهي الامر هر مكتبي مطابق جهان بيني خاص خود به انسان مي‎نگرد و او را مورد تجزيه و تحليل كامل يا ناقص قرار مي‎دهد.

 

19- آزادي انديشه و بيان ، حق کیست ؟ 19

 

از آنجا كه عقل و تفكر جوهر اصلي انسان مي‎باشد ، آزادي انديشه و بيان از حقوق مسلم همه انسانهاست و همه حق دارند كه در مسائل مختلف اعتقادي ، سياسي و اجتماعي آزادانه بينديشند و حاصل تفكر و انديشه خود را بيان نمايند ؛ و مي‎توان گفت آزادي انديشه و بيان از مهمترين حقوقي است كه هر انساني دارد ، و تجاوز به اين حق و سلب آن ستمي بزرگ بر انسانها مي‎باشد ; آيه شريفه : " خلق الانسان _ علمه البيان " - (14)/ " خداوند انسان را آفريد و بيان را به او آموخت ."

 

زیرنویسها :

1- سوره بقره (2)، آيه 30 ; سوره آل عمران (3)، آيه 33
2- آیه : ان الذين آمنوا والذين هادوا و النصاري و الصابئين من آمن بالله واليوم الاخر و عمل صالحا فلهم أجرهم عند ربهم . - مؤمنان و يهود و مسيحيان و صابئان ، كساني كه به خدا و آخرت ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، پس پاداششان در پيشگاه پروردگارشان است . - سوره بقره (2)، آيه 62 و آیه : ان الذين آمنوا و الذين هادوا و الصابئين و النصاري و المجوس و الذين أشركوا ان الله يفصل بينهم يوم القيامة - كساني كه مؤمن اند و يهود و صابئان و نصارا و مجوس و كساني كه مشرك هستند، همانا خداوند ميان آنها در روز قيامت قضاوت خواهد نمود . - سوره حج (22)، آيه 17
3- سوره آل عمران (3)، آيه 85
4- يادآوري مي‎شود اين كه چه ديني نزد خداوند پذيرفته است مقوله اي متفاوت از پاداش دادن به عمل صالح است . همان گونه كه در آيات ديگر قرآن ملاحظه مي‎شود پيروان ساير اديان نيز اگر ايمان به خدا داشته و عمل صالح انجام دهند مأجور خواهند بود .
5- ليسوا سواء من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله آناء الليل و هم يسجدون .- همه اهل كتاب مساوي نيستند ؛ گروهي از آنان در دل شب ايستاده آيات خدا را تلاوت مي‎كنند و سجده مي‎نمايند . سوره آل عمران (3)، آيه 113.
6- يا أهل الكتاب لم تكفرون بآيات الله و أنتم تشهدون .- اي اهل كتاب ! چرا به آيات خدا كافر مي‎شويد ، در حالي كه خود شاهد آن هستيد . سوره آل عمران (3)، آيه 70 .
7- سوره مائده (5 )، آيه 6
8- سوره حدید ، آیه 25
9- سوره بقره (2)، آيه 179
10- سوره بقره ، آیه 256
11- سوره حجرات (49)، آیه 13.
12- سوره بقره (2) ، آیه 126.
13- همان
14- سوره الرحمن (55) ، آیه 3 و 4

 

منابع :
1- كتاب اسلام دين فطرت – ص64
2- كتاب اسلام دين فطرت – ص64 تا 65
3- كتاب اسلام دين فطرت – ص 33
4- كتاب اسلام دين فطرت – ص 44
5- كتاب اسلام دين فطرت – ص 64 تا 67
6- كتاب اسلام دين فطرت – ص 39 تا 43
7- كتاب اسلام دين فطرت – ص 47 تا 49
8- كتاب اسلام دين فطرت – ص 49 تا 51
9- كتاب اسلام دين فطرت – ص 54 تا 55
10- كتاب اسلام دين فطرت – ص 60 تا 62
11- کتاب حكومت ديني و حقوق انسان - ص 142 تا 143
12- کتاب حكومت ديني و حقوق انسان - ص 144
13- کتاب حكومت ديني و حقوق انسان - ص 144
14- پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر - ص 86 و 87
15- پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر - ص 86 و 87
16- کتاب رساله حقوق – ص 51
17- کتاب رساله حقوق – ص 32
18- كتاب رساله حقوق – ص 32 تا 41
19- كتاب رساله حقوق – ص 50


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

بچه های ایران سرکوب گر نمی شوند

Posted:

الف .ع . متین


هنوز یکسالی از طرح ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه نگذشته است که طرح استقلال بسیج از سپاه و قرار گرفتن آن تحت فرمان مستقیم فرمانده کل قوا در دستور کار قرار گرفته است، با هدف تربیت نیروئی نظامی با وفاداری بی چون چرا به رهبری . اقای خامنه ای که فاقد شرایط لازم در نظریه ولایت فقیه اقای خمینی برای تصدی منصب ولی فقیه ، یعنی اعلمیت در فقه، بوده وهست، با این واقعیت مواجه شد که قادر به کسب مشروعیت دینی و پشتیبانی حوزه های علمیه نخواهد بود. بنا براین با از دست دادن مشروعیت مردمی خود در اثر سوء تدبیر در اداره کشور، ناچار شد بر تنها نیروی باقیمانده، یعنی سپاه پاسداران که به موجب قانون اساسی فرماندهی آن را در اختیار داشت تکیه کند. از آنجا که کاریزمای لازم برای جلب وفاداری افراد سپاه به شخص خود را نیز فاقد است، با قرار دادن بی حد و مرز امکانات مالی کشور در اختیار آن دسته از فرماندهان دین به دنیا فروش سپاه که در اکثریت هم نیستند و برکشیدن آنان به مقامات کلیدی سپاه، گمان یافت که تکیه گاهی مطمئن برای ادامه حکومت خودکامه به دست آورده است. از دید ایشان"فتنه 88" نشان داد که اکثریت افراد سپاه که به عشق اسلام و انقلاب جذب این نیرو شده اند، هموطنانی هستند که حاضر به سرکوب مردم خود نیستند. اگرچه سردارانی چون نقدی سرکوب مردم را به حساب بسیج، و در واقع به حساب خود واریز می کنند و اقای خامنه ای هم آن را تائید می کند، ولی همه دیدندکه عمده افرادی که درخیابانها به جان مردم افتادند ، سابقه داران و مزدوران اجیر شده توسط عمال مزدور نیروی انتظامی و سپاه بودند و نوجوانانی هم به عشق موتور و اسلحه در خیابان جولان می دادند و وحشت ایجاد می کردند .

 

چون تصفیه سپاه و حذف افراد بی بصیرت از آن ، اطمینان خاطری به وجود نیاورده است، طرح تربیت نیرویی وفادار و آماده برای سرکوب در دستور کار قرار گرفته است، که از مهد کودک شروع می شود . این طرح زائیده مغز اشخاصی چون نقدی است که نه تصوری از انسان دارند و نه تربیت، و نه حتی از مغزشویی و لوازم آن چیزی می دانند. با قیاس به نفس، وانمود می کنند که به راحتی می توانند انسانهایی بسازند همچون خود، نزد کسی که به جایی رسیده است که خود را فریب میدهد و از شیادانی چون سردار نقدی انتظار وفاداری دارد وآنها نیز طرح می دهند و پول می گیرند و معلوم نیست در خلوت به ریش که می خندند؟ آیا کسی نیست که به این آقابگوید که اطاعت بی چون و چرا از فردجز بر اساس نظمی مورد قبول همگان یا بر مبنای فریب ممکن نیست. نه چنان نظمی در حکومت حاکم است ونه دیگر کسی فریب شما را می خورد . عصر ارتباطات هم شده قوز بالاقوز .

نکته اخر اینکه ، بهتر است مقام رهبری به امثال سردار نقدی و مصباح یزدی بگوید که مقدسات دینی را خرج تملق و وسیله تقرب به ایشان نکنند و به انجام وظیفه ذاتی وتخصصی خود در خیابانها و سیاهچالها بسنده نمایند و واقعه غدیر را هم فراموش کنند، که این گفتار و کردار ثمری چز افزودن بر نفرت مردم ندارد. بزرگانی چون طالقانی و منتظری و چند صباحی هم خمینی با مدیحه گوئی اینگونه افراد در دل مردم جای نگرفتند.

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

جای یاران دبستانی ما زندان نیست

Posted:

طراح : طراح سبز

خبر بازداشت نیمادهقانی تکذیب شد

Posted:

جرس: در پی انتشار خبری مبنی بر بازداشت نیما دهقانی، طنزپرداز و شاعر منتقد، این خبر تکذیب شد.

 

به گزارش منابع خبری جرس، خبری که ساعتی پیش اعلام کرد نیما دهقانی در پی یورش ماموران امنیتی به خانه هنرمندان بازداشت شده است، توسط منابع خبری تکذیب شده است.

 

گفتنی است امروز برخی منابع اعلام کرده بودند که نیما دهقانی، طنزپرداز و شاعر در آستانه ۱۶ آذر و در پی یورش ماموران امنیتی به خانه هنرمندان بازداشت شده و از دلیل بازداشت وی که از همکاران نشریۀ توقیف شدۀ چلچراغ می باشد، خبری در دست نیست.

 

دهقانی با خواندن شعر طنز "خواهی بیا ببخشا، خواهی برو... بپیچان!" که پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم، در همایش پویش موج سوم در حمایت از خاتمی خواند، در میان اقشار مختلف جامعه شناخته شد.

 

وی در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است که آخرین مطلب وی با عنوان "آن روی سکه بیست و پنج تومانی" که برای نشریه چلچراغ آماده شده بود، به دلیل "تنند بودن" حذف شد.


 

وکلای دراویش گنابادی خواستار وحدت بيشتر وکلا شدند

Posted:

جرس: جمعی از وکلای دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی، با ارسال نامه‌ای به بهمن کشاورز، رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری، خواستار وحدت وکلا در مقابل برخوردهای قهری و غیرقانونی موجود با مدافعان حقوق شهروندان شدند.

 

به گزارش مجذوبان نور،‌ به اعتقاد نویسندگان این نامه، دستگیری و حبس و ايجاد محدوديت براي وکلایی چون ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد مصطفائی، محمد اولیائی‌فر محمد سیف‌زاده، نسرین ستوده، مریم کرباسی، مریم کیان ارثی، سارا (هاجر) صباغیان و رزا قراچورلو در طول سالهاي گذشته تاكنون، نشان از سیر فزاینده برخورد با وکلا و مدافعین ملت داشته و دورنمایی سیاه و تاریک از آینده استقلال وکیل و کانون وکلا در اذهان ترسیم می‌کند.

 

این وکلا با تاکید بر اینکه هر وکیل عدالت‌خواهی لازم است به هر شکل ممکن، از روند این حرکت انحطاطی ممانعت کند نوشته‌اند: چه بلای دیگری بر سر وکلای دادگستری باید نازل شود تا جامعه وکالت اندکی به وحدت، مقاومت و حفظ جایگاه خود بیندیشد؟

 

وکلای دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در پایان از کانون‌های وکلای دادگستری خواسته‌اند با پرهیز از "خویشتنداری‌ و مصلحت‌اندیشی‌های بلاوجه در دفاع از حریم وکلا" برای جبران آنچه بر جامعه وکلا می‌رود راهی اندیشده شود "چرا که اگر چنین نشود به گردابی فرو خواهیم رفت که برای همیشه استقلال، شرافت و پایگاه مدنی و اجتماعی خود را از دست خواهیم داد."

 

گفتنی است این نامه از سوی امير اسلامي بوركي، سيد ياسر جلالي امام (املشي)، اميد بهروزي، سيد كمال خادم، مصطفي دانشجو، فرشاد سليماني، عباس صالحيار، سعيد غلاميان، داوود منتظري، مهرآرا، مريم مشفق، نيك فرجام، بهمن نظري، غلامرضا هرسيني، رابعه هرسيني، فرشيد يداللهي فارسي و ايرج يگانه خواه که وکالت دراویش گنابادی را بر عهده دارند امضا شده است که از میان آنها، دو وکیل با نام‌های مصطفی دانشجو و اميد بهروزي در جريان دفاع از حقوق دراویش گنابادی مورد قهر مراكز امنيتي قرار گرفته و پروانه وکالت‌شان باطل شده است.
 

کیوان صمیمی، روزنامه نگار زندانی به زندان رجایی شهر تبعید شد

Posted:

جرس: کیوان صمیمی، روزنامه نگاری که در بند ۳۵۰ اوین محبوس بود، امروز به زندان رجایی شهر تبعید شد. وی یکی از هفده اعتصاب کننده زندان اوین بود. پیش از صمیمی، مجید توکلی و کوهیار گودرزی از دیگر اعتصاب کنندگان اوین به رجایی شهر تبعید شده بودند.

 

به گزارش کلمه، کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، عضو شورای ملی صلح، کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل بوده است.

 

وی پس از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری دهم بازداشت شد و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت. وی که تنها یک روز پس از انتخابات دستگیر شد، به اتهاماتی همچون زیر سوال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات متهم شده، صمیمی سابقه چهار سال زندان در زمان رژیم شاه را نیز دارد و یکی از برادرهایش نیز توسط رژیم شاه اعدام شده است.

 

کیوان صمیمی توسط قاضی پیرعباسی به شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیتهای سیاسی محکوم شده است.

 

اتهامات اصلی وی تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی بوده است.
 

واکنش احمدی نژاد به گزارش ویکی لیکس: این اسناد را دولت آمریکا منتشر کرده و یک جنگ روانی است

Posted:

جرس: در نخستین واکنش ها نسبت به انتشار اسناد محرمانه توسط موسسه اطلاع رسانی «ویکی لیکس»، و افشای این مسئله که "رهبران چند کشور عربی از مقامات آمریکایی خواسته‌ بودند به هر قیمتی مانع دسترسی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی شده و تاسیسات اتمی ایران را نیز مورد حمله نظامی قرار دهند"، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد "این اسناد را دولت آمریکا منتشر کرده و یک بازی اطلاعاتی و جنگ روانی است، و ما با تمام کشورهای منطقه دوست هستیم و این دوستی خدشه ناپذیر است."


پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس روز یکشنبه ٢٨ نوامبر (٧آذر)، بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه و طبقه بندی شده ایالات متحده را منتشر کرد که بر پایه این اسناد چند کشور عربی و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌اند به ایران حمله نظامی کند.


به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد روز دوشنبه در یک نشست خبری که روز دوشنبه هشتم آذرماه در تهران برگزار شد، با بیان اینکه "کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم، مطلق این شیطنت‌ها تاثیری در روابط ملت‌ها نخواهد داشت، و شیطان نیز برای خدا هیچ کاری نمی‌کند حتی آب نیز نمی‌خورد"، خاطرنشان کرد که مطالب مطرح شده در اسناد ویکی‌لیکس به روابط ایران با کشورهای منطقه لطمه‌ای نخواهد زد.


احمدی‌نژاد تاکید کرد "به نظر ما این اسنادی که منتشر کردند شیطنت است و برای این اسناد بهایی قائل نیستیم و فاقد ارزش حقوقی است و این برنامه‌ها درز پیدا نکرده، بلکه یک بحث منظم و برنامه‌ریزی شده بوده‌است، که البته از نظر ما فاقد اعتبار حقوقی است."


وی پیرامون اسناد منتشره اظهار عقیده کرد "دولت آمریکا این اسناد را منتشر کرده و طی یک بازی اطلاعاتی و جنگ روانی، این اسناد منتشر شده‌است که البته فاقد ارزش حقوقی است و اثر سیاسی به آن شکل که آنها می‌خواهند، نخواهد داشت. ملت ما آگاه است و این بازی‌ها در مناسبات ما تاثیر ندارد."


گفتنی است اظهارات احمدی نژاد در مورد کشورهای عربی منطقه در حالی ایراد می شود که در آن بخش از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، آمده است که پادشاه عربستان به مقامات آمریکایی گفته است "سر مار را قطع کنید." همچنین وی از اینکه جورج بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا)، به جمهوری اسلامی حمله نظامی نکرده بود، از وی ناخرسند شده است.

در ادامه گزارش های منتشره پیرامون اسناد محرمانۀ دستگاه دیپلماسی آمریکا، همچنین به "درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران و درخواست امارات برای اقدام عاجل علیه ایران" اشاره شده بود.


در اسناد فوق الذکر، غیر از موارد اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، مواردی پیرامون "انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨" و "کشیده شدن دایرۀ سرکوب جنبش مردم ایران توسط حکومت از خیابان ها به حوزه اینترنت (از طریق محدودسازی دسترسی به اینترنت)، و تلاش سبزها در شکستن موانع ایجاد شده"، ذکر شده و همانند اسناد منتشرۀ مشابه در چند ماه گذشته پیرامون جنگ عراق و افغانستان و "مداخلات" ایران در آن دو کشور، موارد متعدد دیگری همچون "قاچاق سلاح از ایران به حزب‌الله لبنان در درون آمبولانس‌ها"، "بررسی صلاحیت دیپلمات‌های ایرانی در عراق توسط سفارت آمریکا در بغداد" و "دریافت موشک‌های پیشرفته کره شمالی توسط ایران" نیز مورد اشاره قرار گرفته است.


گفتنی است در اسناد منتشر شده، همچنین به نگرانی اسرائیلی‌ها از برنامه اتمی جمهوری اسلامی و امکان حمله آنها به ایران، تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای مقابله با برنامه اتمی و موشکی ایران و همچنین تحولات برنامه اتمی و موشکی ایران اشاره جدی شده و اسناد متعددی منتشر شده است.

پیش از اظهارات محمود احمدی نژاد نیز، سختگوی کاخ سفید در واکنش به افشای اسناد دیپلماتیک کشورش توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس، این اقدام را شدیدا محکوم کرده و آن را عملی خطرناک ذکر کرد که جان افراد را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد.


دولت آمریکا طی روزهای اخیر رایزنی های وسیعی را برای مقابله با تبعات انتشار بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه و طبقه بندی شده توسط موسسه اطلاع رسانی «ویکی لیکس» آغاز کرده بود و کشورهای مختلفی از واکنش خود درقبال افشای این اسناد خبر داده بودند.


موسسه ویکی لیکس که سازمانی بین المللی است، در سوئد پایه گذاری شده و وظیفه آن افشای مدارک محرمانه و حساس سازمان‌های دولتی - البته بدون نام و نشان منبع آنها - می باشد.


این موسسه طی ماههای اخیر اسناد محرمانه و طبقه بندی شده ای از جنگ عراق و افغانستان منتشر ساخته بود.
 

حادثه‌ ترور دو استاد دانشگاه

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عماد بهاور به ده سال زندان محکوم شد

Posted:

جرس: عماد بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی از سوی قاضی صلواتی، رییس شعبه پانزده دادگاه انقلاب به تحمل دهسال حبس تعزیری محکوم شد.وی به اتهام تبانی برای تجمع بر ضد امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه شده بود.

 

به گزارش کلمه، این حکم در دادگاه انقلاب به بهاور ابلاغ شده و قابل تجدیدنظرخواهی است.

 

بهاور که عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم) نیز بوده در ۷ خرداد ۱۳۸۸ توسط دادگاه انقلاب بازداشت و اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شد.

 

وی پس از ۹۶ ساعت آزاد اما پس از اعلام نتایج انتخابات دوباره دستگیر شد و تحت فشار روانی برای اقرار تلوزیونی قرار گرفت. بهاور روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی از زندان آزاد شد.وی در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ در حالی که به دادگاه انقلاب برای آخرین دفاعیات احضار شده بود، دوباره بازداشت شد و هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین به سر می برد.