جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فیروزآبادی: حماسه آزادسازی سوسنگرد در دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفت

Posted:

جرس: رییس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی معتقد است رهبر جمهوری اسلامی نقش راهبردی در پیروزی حماسه سوسنگرد و بازپس گیری آن از ارتش عراق ایفا كرده بود.


به گزارش ایرنا، سرلشكر بسیجی حسن فیروز‌آبادی، روز جمعه ٢١ آبان ماه، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه گفت "با وجود اوج شور ایثارگری، شهادت طلبی ، مقاومت و مردانگی در روزهای آغازین دفاع مقدس ، حماسه های این مقاطع به ویژه حماسه آزادسازی سوسنگرد مورد غفلت واقع شد."


وی اظهار عقیده کرد که آقای خامنه ای "همانگونه كه امسال را سال همت مضاعف نامیدند، خود با همتی مضاعف نقش راهبردی در پیروزی حماسه سوسنگرد ایفا كرد."


وی اضافه كرد: تلاش مضاعف رهبری در آزادسازی سوسنگرد و دیگر حماسه آفرینان این رویداد مهم تاریخی به عنوان یك راز بزرگ در پیروزیهای دفاع مقدس در برابر نیروهای تا دندان مسلح بعثی كمتر مورد توجه قرار گرفته است.


رییس ستاد كل نیروهای مسلح گفت: حادثه خونین شهر و بزرگی این حماسه و قرارگرفتن آن در صدر اخبار و نیز تعییر تمام مسوولان رده اول ارتش و سپاه پس از حماسه سوسنگرد، موجب شد تا زوایای حماسه سوسنگرد مورد غفلت واقع شود.


فیروزآبادی افزود: با حماسه خرمشهر تمام تجزیه و تحلیل ها روی این حماسه، متمركز شد و امروز پس از سی سال در بازبینی اسناد جنگ ، ابعاد حماسه سوسنگرد مورد توجه قرار گرفته است.


وی درباره "نقش راهبردی و هدایت جنگ های نامنظم و چریكی رهبری" گفت : آیت الله خامنه ای با هدایت جنگهای نامنظم و چریكی در جبهه ها، سرپرستی نیروهای ارتشی و مردمی در عملیاتهای مقاومت، نقش آفرینی در عملیاتهای بزرگ، تلاش پیوسته در رفع مشكلات رزمی و پشتیبانی جبهه ها، مقابله با سیاستهای خائنانه بنی صدر در اداره جنگ و بازدید و سركشی از جبهه های جنوب و غرب كشور ، نقش راهبردی خود را در دوران دفاع مقدس اثبات كردند.


گفتنی است بسیاری از فرماندهان و مقامات بازمانده از جنگ هشت ساله، از جمله سردار شمخانی، وزیر اسبق دفاع، ادعای "خیانت" در جنگ توسط ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور وقت را رد کرده اند.


سردار پاسدار فیروزآبادی همچنین گفت "آنگونه كه برخی افراد بی اطلاع اظهار می كنند نیروهای بعثی به سرعت سوسنگرد را محاصره نكردند بلكه عملیات آنان در چندین نوبت توسط نیروهای مردمی و سپاه متوقف شد. "


وی خاطرنشان كرد که آقای خامنه ای با تكیه بر نظر امام و نگاه عقلانی خود، نامه ای خطاب به فرماندهان لشكر نوشتند و آنان را برای آزادسازی سوسنگرد آماده كرد و با این اقدام و نیز هجمه عظیم نیروهای عاشق بسیجی و تاكتیكهای جنگی شهید چمران، سوسنگرد آزاد و اهواز از تهدید عراق خارج شد.


وی مدعی شد: "نشان دادن مقاومت مردم و رزمندگان، افشای خیانت بنی صدر، هوشمندی و درایت آیت الله خامنه ای، ضرورت توجه همه جانبه به مقاطع تاریخی دوران دفاع مقدس، حقانیت رهبری و ضرورت برجسته سازی این نقش برای نسل جوان و ... از جمله پیامهای حماسه آزادسازی سوسنگرد است. "



عدم پذیرش پیشنهاد وزارت اطلاعات مبنی بر انکار “دانشجوی ستاره داربودن” از سوی سید ضیاء نبوی

Posted:

جرس: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع خبری اعلام کرد که سید ضیاء نبوی، فعال دانشجویی زندانی، پیشنهاد وزارت اطلاعات مبنی بر انجام مصاحبه تلویزیونی و انکار این موضوع که وی یک دانشجوی محروم از تحصیل و ستاره دار است را نپذیرفته است.


به گزارش این کمپین و به نقل از این منبع خبری، طی روزهای اخیر مامورین وزارت اطلاعات پس از مراجعه مجدد به این فعال دانشجوئی از وی خواستند تا در مقابل دوربین های تلویزیونی اعلام کند که موضوع دانشجوی ستاره دار ترفندی از سوی ستادهای انتخاباتی کاندیدای اصلاح طلب بوده است. مامورین وزارت اطلاعات به وی گفتند که در مصاحبه اش اعلام کند که سازمان دهی اعتراضات دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل مستقیم توسط ضیاء نبوی و از سوی ستادهای انتخاباتی کاندیدای اصلاح طلب هدایت می شده است و هدف از ایجاد جریان دانشجوی محروم از تحصیل و ستاره دار تنها ترفندی از سوی ستادهای کاندیدای اصلاح طلبان برای راه اندازی موج تبلیغاتی بر ضد محمود احمدی نژاد در ایام انتخابات بوده است.به گفته منبع یاد شده مامورین وزارت اطلاعات به وی گفتند در صورت پذیرفتن مصاحبه شرایط عفو و آزادی وی را فراهم خواهند کرد.


سید ضیا نبوی ، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که شب ۲۵ خرداد ماه سال گذشته در منزل یکی از دوستانش دستگیر شد ، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال آن به تبعید در شهرستان ایذه به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق اعلام گردید . اگرچه که بارها سید ضیا نبوی شدیدا ارتباط خود را با این سازمان رد کرده است و گفته است که تنها دلیل دادگاه برای صدور چنین حکمی حضور برخی از اعضای خانواده او در اشرف بوده است.


به گفته این منبع مطلع سید ضیا ء نبوی سخن گوی شورای دفاع از حق تحصیل ضمن رد این پیشنهاد به بازجویان وزارت اطلاعات گفته است: ” شما بالاترین ظلم را در حق من کرده اید و من را رابط منافقین اعلام کرده اید در حالی که به شدت از لحاظ افکار و مشی عملی با این گروهک مخالف بوده و هستم و خود بازجویان وزارت اطلاعات در تهران نیز به این موضوع اعتراف داشته اند.» وی دررابطه با واکنش قاضی پیرعباس در دفاعیات دادگاه در مورد اتهام ارتباط با گروهک منافقین عنوان کرد: ” هنگامی که من در جلسه دادگاه به دفاع از خود مبنی بر عدم رابطه با گروهک منافقین پرداختم قاضی پیرعباس به من گفت که احتیاج به دفاع در این باره نیست.”


این منبع مطلع همچنین افزود که ضیاء نبوی در پایان به بازجویان وزارت اطلاعات خاطرنشان کرده است: ” شما باید به خاطر زدن اتهام ارتباط با منافقین از من عذرخواهی کنید. من حاضرم به خاطر تجمعات و اعتراضات شورای دفاع از حق تحصیل بیشتر از ۱۰ سال در زندان باشم ولی اتهام ارتباط با این گروهک را ازمن بردارید.”


گفتنی است فقط طی سال جاری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در آزمون کارشناسی ارشد ستاره‌دار شده‌اند؛ که این تعداد در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است.


محمود احمدی نژاد، در سخنرانی های گوناگون و در مناظره انتخاباتی، وجود دانشجویان ستاره دار را انکار کرده بود که سخنان وی تجمع تعدادی از این دانشجویان در مقابل وزارت علوم و صدا و سیما و در نتیجه بازداشت آنان را در پی داشت.


هم اکنون ضیا نبوی، مهدیه گلرو، مجید دری و جمع دیگری از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل، در زندان های مختلف کشور به سر می برند.


پدر رامین پوراندرزجانی: من همه چیز را به خدا واگذار می کنم

Posted:

مژگان مدرس علوم
    جرس: بیست و یکم آبان ماه اولین سالگرد درگذشت رامین پوراندرزجانی، پزشک کهریزک در مسجد طوبی تبریز برگزار شد که جمعیت زیادی در آن حضور داشتند.

 

براساس اخبار منتشر شده، رامین پوراندرجانی به عنوان پزشک وظیفه،چندین بار به بازداشتگاه کهریزک رفته و  قربانیان حوادث پس از انتخابات را پیش از مرگ معاینه کرده بود.  وی در روز ۱٩ آبان ماه ٨٨، بعد از تعطیلی آن بازداشتگاه و پس از آنکه از موارد متعدد شکنجه های منجر به مرگ بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات به دوستانش خبر داده بود، مورد تهدید قرار گرفت و بعد از آن در سن ٢۶ سالگی به طرز مشکوکی جان باخت و جسد وی بدون اجازۀ کالبد شکافی به خانواده، توسط نیروی انتظامی دفن شد.

علت مرگ پوراندرزجانی، یک بار سکته قلبی و بار دیگر مسمومیت غذایی عنوان شد و پس از مدتی مشخص شد که وی برای دیدار با نمایندگان مجلس وقت گرفته بوده است و تلاش داشت تا شرایط بازداشتگاه کهریزک را به گوش آنان برساند.

 

 

 

به همین مناسبت "جرس" با رضا قلی پور اندرزجانی در خصوص مراسم اولین سالگرد درگذشت فرزندش به گفتگو پرداخته که در پی می آید:

 

 

 

 

آقای پوراندرزجانی امروز اولین سالگرد مراسم فرزندتان بود می توانید از این مراسم و وضعیت روحی خودتان و همسرتان برایمان بگویید؟

 

 

امروز اولین سالگرد رامین بود و مسجد داشتیم و الان از سر خاک و قبرستان می آییم. احساس من و مادر رامین هم که مشخص است احساس آدمهای فرزند مرده، احساس اینکه فرزندمان از دستمان رفت یعنی بخاطر هیچی از دستمان گرفتند. مادر رامین هم حالش خیلی بد است و وضع شکننده ای دارد. من هم همینطور و هنوز بعد از یکسال هنوز خودمان را پیدا نکرده ایم و بعد از یکسال هنوز مرگ پسرمان را باور نمی کنیم.

 

 

 

 

آیا در خصوص پرونده شکایتتان در خصوص روشن شدن چگونگی مرگ فرزندتان به نتیجه ای رسیده اید؟

 

 

نخیر، ما اعتراض کردیم پرونده هم هنوز مفتوح است و بسته نشده و اعتراضمان در آنجا هست اما قرار نبود نتیجه ای هم بگیریم، همه چیز از اول مشخص بود که بی نتیجه است. پسر من امانت بود که ما بدست نیروی انتظامی داده بودیم. پسر من در آنجا امانت بود اما خودشان زنگ زدند و گفتند بیاید جنازه پسرتان را تحویل بگیرید. هیچوقت هم جواب قطعی ندادند که علت مرگ فرزندم چه بوده است.

 

 

آیا شما همچنان به پیگیری هایتان برای روشن شدن علت مرگ فرزندتان ادامه خواهید داد؟

 

 

والله عدالت واقعی پیش خداست و دادگر حقیقی خداست. من همه چیز را به خدا واگذار می کنم و فکر نمی کنم اینجا بتوانم دادم را بگیرم. خدای بزرگ خودش ناظر تمام اتفاقات است و به همه چیز عالم است من از خدا می خواهم دادم را بستاند. آن چیزی که نباید می شد اتفاق افتاد پسرمان را از ما گرفتند...

 

 

 

 

اگر برایتان دشوار نیست می توانید در مورد خصوصیات و ویژگیهای فرزندتان بگویید؟

 

 

رامین من نابغه و نخبه بود. در اخلاق و علم نمونه و درخشان بود. با زحمت و با تلاش خودش به آن حد رسیده بود. پسر من یک پسر نبود. ده تا پسر بود، این احساس من پدر است. پسرم اهل سیاست نبود و فقط دنبال علم و خدمت به مردم و کشور بود. او دنبال انسانیت بود هیچوقت برای خودش چیزی نمی خواست برای جامعه و مردم می خواست. رامین فقط درس می خواند و بهترین نمره ها و رتبه ها را داشت. پزشک عمومی اش را تمام کرد رفت خدمت سربازی که بعد تخصصش را ادامه بدهد که وضعیتش اینجور شد و او را از دستمان گرفتند. رامین خیلی خانواده دوست بود به ما علاقه داشت رابطه ما جور دیگری بود مخصوصا با من که اصلا ما پدر و فرزند نبودیم بیشتر دوست و یار یکدیگر بودیم و به همدیگر خیلی علاقه داشتیم.

 

 

از آینده و برنامه هایش برایتان حرف می زد؟

 

 

دنبال علم و ترقی بود و پله های ترقی را می خواست یکی بعد از دیگری بالا برود. او می خواست برای جامعه اش خدمت کند و تخصصش را بگیرد. در سربازی هم هر روز شصت نفر را معالجه می کرد. او عاشق علم و خدمت به کشور و مردم بود.

 

 

مرگ رامین تنها برای شما سخت نیست بلکه خبر مرگ ایشان شوکی برای مردم بود. وقتی ابراز احساسات مردم را می بیند چه احساسی به شما دست می دهد؟

 

 

ما خوشحال می شویم و این همدردی برایمان تسکینی هست. بالاخره این تسلی خاطری برای ما است تا امروز هم که یکسال گذشته بیشتر مردم با محبت زیاد ابراز همدردی کرده اند. امروز هم در مراسم اولین سالگرد رامین جمعیت زیادی حضور داشت کسانی که ما حتی نمی شناختیم. البته از روز اول همینجوری بوده و مردم ما را تنها نمی گذاشتند و ابراز همدردی می کردند.

 

 

 

 

در پایان هر صحبتی که دارید بفرمایید؟

 

 

من از تمام کسانی که به هر نوعی با ما احساس همدردی کردند تشکر می کنم . باعث آرامش خاطر ما شدند برای انسانیت، برای جامعه قدم برداشتند و برای رامین قلم زدند و نوشتند، من از همه تشکر می کنم. طبیعی است ما خانواده کوچکی بودیم و اهل سیاست نبودیم. و من از این ناراحتم که فرزندم سیاسی نبود و در لباس پزشکی به مردم خدمت می کرد اما این بلا را به سرش آوردند.

 

 

هیچ صحبتی با مسئولین ندارید؟

 

 

نخیر، دیگر چه صحبتی می توانم با آنها داشته باشم.

 

 

 

با تشکر از فرصتی که در اختیارمان گذاشتید.

 

 

چه کسی یاسر عرفات را کشت؟

Posted:

فرهمند علیپور
  جرس: شش سال از درگذشت یاسر عرفات رهبر فلسطینیان و یکی از چهره های شاخص معاصر می گذرد. اما هنوز علت مرگ او پرسشی است زنده و پاسخی است فرو رفته در ابهام ها. البته این تنها ابهامی نبود که از ابوعمار به ارث رسید که تحقق کشور فلسطینی نیز همچنان در هاله ای از ابهام و اما و اگرهاست.

 

در مراسمی که روز گذشته به مناسبت ششمین سالگرد درگذشت عرفات در "مقطع" مرکز فرماندهی و جایی که امروز به آرامگاه او  و زیارتگاهی تبدیل شده است، برگزار شد. فلسطینی ها همچنان از امید زنده خود به ایجاد کشوری یکپارچه به نام فلسطین در هزار جزیره ای که اکنون بر اثر سیاستهای دولت اسراییل بر جای مانده است سخن گفتند.

 

از جمله محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که با لحنی ناامیدانه از اوباما خواست تا برای وعده ای که در سازمان ملل مبنی بر تشکیل کشور فلسطینی تا سال آینده داده است تلاش بیشتر کند تا این گونه نباشد که واشنگتن سال دیگر با یک عذرخواهی به موضوع خاتمه بخشد.

 

اما سید ناصر عرفات، برادر زاده یاسر عرفات و نماینده پیشین فلسطین در سازمان ملل، در سخنان خود خطاب به جمعیت عزادار بار دیگر مسئله نحوه مرگ عرفات را پیش کشید و اسرائیل را به عنوان قاتل عرفات معرفی کرد.

 

 روز 27 اکتبر 2004 برابر با پنجم آبان ماه 1383 وضعیت جسمانی عرفات ناگهان وخیم و به مدت یک ربع بیهوش می شود. فردای آن روز پزشکانی متبحر از مصر، اردن و تونس بر بالین او حاضر می شوند، پزشکان نمی توانند علتی برای وخامت حال او پیدا کند و پیشنهاد می کنند تا او را به بیمارستان "کلامار" که از بهترین بیمارستان های بیمارهای مرتبط با خون در اروپاست و در نزدیکی شهر پاریس واقع شده است منتقل کنند. کاخ الیزه به سرعت موافقت خود را با این تصمیم اعلام می کند و دولت اسرائیل نیز برای خروج عرفات به محاصره 35 ماهه "مقطع" پایان می دهد. عرفات در روز 29 اکتبر با یک بالگرد اردنی به امان منتقل می شود و در انجا با یک هواپیمای نظامی – پزشکی فرانسوی عازم پاریس می شود.

 

او در بیمارستان بستری می شود حال او اندکی بهبود می یابد اما در روز سوم نوامبر ( 12 آبان) ناگهان به اغما فرو می رود. پزشکان فرانسوی علت بیماری را وجود توکسین (زهر) ناشناخته عنوان می کنند. اطرافیان عرفات می گویند که شاید تنها "معجزه" بتواند به او کمک کند. اما سرانجام یاسر عرفات  در 11 نوامبر و دو هفته پس از بستری شدن در این بیمارستان برای همیشه چشم از جهان فرو بست.

 

ایدز یا زهری ناشناخته؟

 

 

در فلسطین و جهان عرب بسیاری  دولتمردان اسرائیل و از جمله "آریل شارون" نخست وزیر وقت تل آویو را به عنوان قاتل ابوعمار معرفی می کند.

 

"اشرف الکوردی" پزشک مخصوص عرفات و فردی که طبیب مخصوص شاه اردن نیز هست، یکی از کسانی است که بر این باور است و مدعی است که موساد - سازمان جاسوسی اسرائیل -  عرفات را از طریق داروهای خود مسموم کرده بود.

 

 اتهامی که همواره از سوی دولت اسرائیل رد شده است. مقامات تل آویو همواره این اتهام را "بدخواهانه" و "احمقانه" توصیف کرده اند و آن را اقدامی در جهت تخریب وجهه دولت یهود معرفی کرده اند.

 

فلسطینی ها اما برای اثبات فرضیه خود به واقعه ترور ناموفق  "خالد مشعل" یکی از رهبران شناخته شده فلسطینی در "امان" اشاره می کنند.  در روز 25 سپتامبر 1997  دو مامور موساد در یکی از خیابانهای پایتخت اردن سمی به گوش خالد مشعل تزریق می کنند ، ملک حسین پادشاه اردن هاشمی از این اقدام تل آویو سخت عصبانی می شود و مصرانه از اسرائیل می خواهد تا پادزهر سم مربوطه را در اختیار پزشکان اردنی قرار دهد و در غیر این صورت اسرائیلی ها مسئول وقوع بحران جدی میان دو کشور خواهند بود.

 

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی که در آن زمان نیز این پست را در اختیار داشت  پادزهر را در اختیار اردنی ها قرار می دهد و حتی برای آرام کردن فضا اقدام به آزاد کردن هفتاد زندانی فلسطینی و از جمله "شیخ احمد یاسین رمضان" رهبر معنوی حماس کرد.

 

روزنامه های اسرائیلی اما برای یافتن علت مرگ عرفات فرضیه های دیگری را مطرح کردند. از جمله روزنامه "هاآرتص" که بیماری "ایدز" را عامل مرگ رهبر فلسطینی ها معرفی کرد. فلسطینی ها اما این فرضیه را تنها برای مخدوش کردن چهره رهبرشان دانستند و پزشکان فرانسوی حتی حاضر نشدند که این فرضیه "هاآرتص" را جدی بگیرند. پزشکان تونسی اما آزمایش های "ایدز" را انجام دادند که نتیجه ای آن منفی بود.

 

کمک به قادر متعال

 

چند روزی پیش از  آنکه یاسر عرفات دچار بیماری شود "اوری دان" روزنامه نگار شناخته شده اسرائیلی که از روابط  نزدیکی با نخست وزیر آریل شارون برخوردار بود، در روزنامه معاریو نوشت که شارون " به بوش اعلام کرده که ديگر خود را به رعايت قولي که به هنگام نخستين ملاقات شان در مارس ٢٠٠١ داده بود، ملزم نمي داند. منظورش آسيب رساندن به عرفات بود. برداشت بوش اين بود که شايد بهتر است که سرنوشت عرفات را بدستان قادر متعال بسپاريم. شارون اما پاسخ داده بود که گاهي مي بايست به قادر متعال ياري رساند. "

 

اما دوماه پیش از انکه روزنامه "معاریو" چنین مطلبی را منتشر کند. "ید یعوت آهارنوت" دیگر روزنامه اسرائیلی مطلبی از زبان شارون نوشته بود که " اسرائيل شيخ احمد ياسين و سپس جانشين او عبدالعزيز رنتيسي را به قتل رسانده است." آيا تفاوتي ميان عرفات، ياسين و رنتيسي وجود دارد؟ و خود شارون پاسخ مي دهد " من تفاوتي نمي بينم. همان طوري که ما عليه اين قاتلان وارد عمل شديم، عليه عرفات عمل خواهيم کرد."

 

 دو سال پس از درگذشت یاسر عرفات کتابی با عنوان " گفتگوهای صمیمانه آریل شارون با اوری دان " روزنامه نگار برجسته اسرائیلی منتشر شد. که در آن اینچنین آمده است: " در کتاب هاي تاريخ، از آريل شارون به عنوان فردي نام برده خواهد شد که عرفات را ازبين برد بدون اينکه او را بکشد."

 

آریل شارون و جورج بوش بارها عرفات را "مانع" صلح معرفی می کردند. در این میان اما رهبران واشنگتن و تل آویو تنها نبودند و بودند روشنفکرانی که همچون آنان فکر می کردند و حتی به اسقبال مرگ رهبر فلسطینیان رفتند.

 

 "الی ویزل" فعال سیاسی نامداری که برنده جایزه صلح نوبل به پاسداشت آثار و نوشته هایش در خصوص هولوکاست است، یکی از آنهاست که مرگ عرفات را آغاز صلح دانست. او گفته بود : " با خروج ياسر عرفات از صحنه بزرگترين سدّ آشتي ميان اسرائيل و فلسطينيان برداشته مي شود. نيستي او آغاز دوران تازه اي از اميد را در خاورميانه رقم مي زند."

 

امروز شش سال از درگذشت عرفات می گذرد، اما امید به صلح روز به روز بی رمق تر و کمرنگ تر می شود.

خطیبان نماز جمعه: هر جریان غیر ولایی در نظام اسلامی به قدرت برسد، بطور یقین طاغوت است

Posted:

نباید به زندانی های توطئه گر مرخصی داده شود

جرس: "ضرورت تبعیت محض از رهبری و شبیه سازی مجدد تاریخی"، "اشاره مجدد و مکرر به استقبال از آقای خامنه ای در جریان سفر به قم"، "ضرورت هشیاری در برابر جریان فتنه و آتش زیر خاکستر"، "اهمیت پیگیری نقض حقوق بشر در آمریکا"، و انتقاد از "اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی"، از محورهای دستوریِ خطیبان نماز جمعۀ ٢١ آبان ماه ٨٩ بود.


اکثر خطیبان نمازهای جمعه که نمایندگان ولی فقیه در استان ها یا اعضای مجلس خبرگان هستند، در خطبه های امروز خود آنچه را همزمان و متفقا مورد تاکید قرار دادند، نتایج سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم بود که به زعم آنان این سفر و سخنان رهبری در قم، "آب پاكی بود كه بر روی توطئه های دشمن ریخت و پیوند مردم و مرجعیت با رهبری را به نمایش گذاشت."


"ضرورت و لزوم تبعیت محض از رهبری" نیز، از محورهای دستوریِ از سوی ستاد مرکزی برگزاری نمازهای جمعه بود که در این میان امام جمعه مشهد پا را همانند همیشه فراتر نهاده و اظهار عقیده کرد "هر جریان و گروهی با هر شكل و نمادی اگر در مقابل رهبری بایستد، ادامه دهنده راه جریان بنی امیه در زمان ائمه است و هر جریان غیر ولایی بخواهد در نظام اسلامی به قدرت برسد، بطور یقین طاغوت می باشد."


اما ابراز نگرانی خطیب نماز جمعه تهران از "بروز مجدد فتنه" و ضرورت "بیداری" حامیان حکومت در برابر این "آتش زیر خاکستر" حکایتی است که احمد جنتی و دیگر پشت پرده های قدرت، بر آن تاکید دارند.


جنتی، تهران: فتنه گران آتش زیر خاكستر هستند و ما باید بیدار باشیم
احمد جنتی بعنوان خطیب نماز جمعه این هفته تهران سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم را "بسیار ایده ال" دانست و گفت: سفر ایشان به قم از نقاط برجسته تاریخ انقلاب اسلامی بود ... مدتها بود كه عده ای حرفهایی را زمزمه می كردند كه آیت الله خامنه ای دیگر جایگاه قبلی خود را در میان مردم ندارد و قصد داشتند به این ترتیب برای عده ای از مردم شبهه ایجاد كنند و زمزمه های این عده باعث سوء استفاده دشمنان نیز شده بود به گونه ای كه آنان هم فكر می كردند نظام پشتوانه خود را از دست داده است اما نتایج بسیار خوب این سفر همه این تصورات را نقش بر آب كرد و با كمترین هزینه تمام نقشه های پرهزینه دشمن از بین رفت.


به گزارش ایرنا، جنتی در ادامه با اشاره به هدفمندی یارانه ها گفت: دولت و مجلس تصمیم گرفته اند كه هدفمندی یارانه ها را عملی كنند و هدفمندی یارانه ها، بی عدالتی را از بین می برد، افزود: دولت هم اكنون در خط مقدم مشغول كار است و همه از جمله مردم و رسانه ها باید به دولت كمك كنند كه البته صدا و سیما در این زمینه به خوبی كار می كند.


دبیرشورای نگهبان اظهار عقیده کرد "جوانان با بصیرت در فتنه سال ٨٨ گول نخوردند و رهمنودهای ولی امر مسلمین را فراموش نكردند به گونه ای كه روزهای ٩ دی و ٢٢ بهمن به صحنه آمدند و حماسه خلق كردند.


جنتی با تاكید بر اینكه فتنه گران را باید جدی بگیریم، گفت: فتنه گران و دشمنان بیكار ننشسته اند و اینها آتش زیر خاكستر هستند و ما باید بیدار باشیم.


دبیر شورای نگهبان با انتقاد از مرخصی های اعطایی به بعضی از زندانیان سیاسی، ادعا کرد "به فتنه گران مرخصی هایی داده می شود که پس از مرخصی یا آنان فرار می كنند و یا جلساتی را با دوستان خود برگزارمی كنند و به تنظیم برنامه های خود می پردازند. ..آیا این درست است كه افرادی كه هنوز توبه نكرده اند و سرجای خود ایستاده اند، به مرخصی بروند، لذا نباید به زندانی های توطئه گر مرخصی داده شود.


جنتی مدعی شد: "مرخصی دادن به توطئه گران مانند مرخصی دادن به سارقان است. "


دبیر شورای نگهبان همچنین در مورد افرادی كه هنوز دستگیر نشده اند گفت: باید این موضوع را جدی بگیریم به گونه ای كه اگر به ایران بازگشتند ، دستگیر شوند.
وی با طعنه در مورد "توصیه هایی پیرامون دستگیری مهدی هاشمی" گفت: توصیه شده كه اگر این شخص به ایران بازگشت او را در فرودگاه دستگیر نكنیم، چون به او هتك احترام می شود لذا اجازه دهید به خانه برود و استراحت كند و با دوستان خود برنامه هایش را تنظیم كند سپس اگر دستگیر شد او را به زندان اوین نبرید چون شان ایشان بالاتر از زندان اوین است، بنابراین خانه ای را با همه امكانات و وسایل در اختیار او قرار دهید . همچنین پرونده وی را به اطلاعات و سپاه ندهید چون آنها چیزهایی دارند كه دستگاه قضایی در دست ندارد و یك قاضی عادل او را محاكمه كند و قاضی عادل هم به زعم آنان كسی است كه او را یا تبرئه كند و یا محكومیت جزیی به او بدهد لذا همه این مسائل عین بی عدالتی است، بنابراین در مورد دستگیری این فرد یا نباید وارد میدان شویم و یا اگر وارد شدیم باید عادلانه و با عدم تبعیض رفتار كنیم.


علم الهدی، مشهد: هر گروهی در مقابل رهبری بایستد ادامه دهنده راه بنی امیه است
امام جمعه مشهد معتقد است: برخی از جریان های لائیك و ضد ارزشی در راستای اهداف مغرضانه خود درصدد شكستن هیبت رهبری هستند و هر گروهی در مقابل رهبری بایستد ادامه دهنده راه بنی امیه است.
احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه امروز مشهد، بدون اشاره به حمایت های رهبر جمهوری اسلامی از رئیس دولت در قبل و بعد از انتخابات، ادعا کرد "جریان های لائیك، ضد ارزشی و سران فتنه بعد از انتخابات سال گذشته با سرپیچی از منویات رهبری سعی كردند ایشان را وارد عرصه های رقابت سیاسی كنند. "

وی ادعا کرد: كنار زدن مردم از رقابت های سیاسی و تبدیل كردن آنها به تماشاچی صرف رقابت های انتخاباتی از دیگر اهداف آنان بود و هر جریان و گروهی با هر شكل و نمادی اگر در مقابل رهبری بایستد، ادامه دهنده راه جریان بنی امیه در زمان ائمه است.
این نماینده مجلس خبرگان "افزایش بصیرت در برابر اقدامات سوء این جریان ها و عوامل لائیك معاند نظام" را ضروری خواند و گفت: "هر جریان غیر ولایی بخواهد در نظام اسلامی به قدرت برسد، بطور یقین طاغوت است."


ایمانی، شیراز: در فتنه ٨٨ بسیجیان بصیرت خود را نشان دادند
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز می گوید:‌ به رغم تبلیغات رسانه های دشمن، سفر رهبری به قم، هم افزایی رهبری و مرجعیت را رقم زد.
اسدالله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز افزود:‌ نكاتی كه رهبری در قم بیان و در شبكه ها و رسانه های مختلف منعكس شد، آب پاكی بود كه بر روی توطئه های دشمن ریخته شد... ‌دشمن به دنبال این بود كه نشان دهد تعامل حوزه علمیه با نظام، ‌رهبری و دولت منفی است و مراجع تقلید با رهبری مرتبط نیستند.
ایمانی ادامه داد: ‌نیروهای حزب الهی و بسیجی در تداوم خط مبارزه با استكبار جهانی قرار دارند و بر اساس فرمایش های رهبری، بصیرت، اخلاص و اقدام به اندازه و به موقع سه شاخصه معرفی بسیجیان است.
امام جمعه شیراز ادعا کرد: ‌بصیرت لازمه حركت بسیجیان است و در فتنه ٨٨ بسیجیان بصیرت خود را نشان دادند.


شبستری، تبریز: بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده باید جدی گرفته شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به تشكیل شورایی در ژنو برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده، گفت: این بررسی ها باید جدی گرفته شود.
محسن مجتهدشبستری در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز، افزود: اینكه چنین شورایی در مجموعه های وابسته به سازمان ملل متحد ایجاد می شود، خبر بسیار مسرت بخش است اما باید توجه داشت كه نباید نتایج این بررسی ها تحت الشعاع دولت آمریكا قرار بگیرد.
وی با بیان اینكه تشكیل این شورا نشان دهنده عزم جهانی برای اعتراض به وحشی گری های آمریكا در زمینه نقض حقوق بشر است، ابرازی امیدواری كرد اگر انحرافی در نوع بررسی های صورت نگیرد به نتایج خوبی منجر شود.

امام جمعه تبریز طی هفته اخیر در یکی از جلسات استانی گفته بود "برخی نگرانی ها از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، توهمی و تصنعی است."




یکشنبه ۲۳ آبان۸۹، نخستین همایش کمپین استقلال کانون وکلا

Posted:

موضوع: فرازها و فرودهای استقلال وکالت

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، قرار است در جریان نخستین همایش کمپین استقلال کانون وکلای دادگستری که با موضوع "استقلال کانون وکلا در سالی که گذشت؛ فرازها و فرودها"، یکشنبه آتی در تهران برگزار خواهد شد، طوماری تحت عنوان "استقلال وکیل" که به همت اعضای کمپین تهیه شده و به امضای حدود هزار وکیل رسیده، رسماْ به اتحادیه وکلای ایران تقدیم شود.


به گزارش رسیده جرس، نخستین همایش کمپین استقلال کانون وکلای دادگستری با موضوع "استقلال کانون وکلا در سالی که گذشت؛ فرازها و فرودها"، یکشنبه ٢٣ آبان ماه ٨٩ از ساعت ۱٨ لغایت ٢۰ در سالن جلالی نائینی کانون وکلای دادگستری مرکز و با سخنرانی بهمن کشاورز، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و فریده غیرت، نایب رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز، برگزار می شود.


 پیش از این و در تیر ماه امسال، قرار بود این همایش به مناسبت نخستین سالروز تاسیس کمپین استقلال کانون وکلا برگزار شود که به دلیل پاره ای سوء تفاهمات ناشی از شایعات، برگزاری این همایش به تعویق افتاد.


بنا بر گزارش های رسیده از دبیرخانه این همایش، روز یکشنبه بخش هایی از فیلم میزگرد استقلال کانون وکلا (که با حضور بهمن کشاورز، سیدابراهیم ثابت قدم، عبدالفتاح سلطانی، طیرانیان و خانم فریده غیرت تشکیل گردید) پخش خواهد شد و ویژه نامه کمپین نیز میان حاضرین در همایش توزیع می شود.


اعضای کمپین که متشکل از وکلای فعال در عرصه حقوق صنفی و غالباً عضو سایر تشکل های وکلای دادگستری هستند، ضمن تمرین دموکراسی، بر کار جمعی در ساختار افقی و پرهیز از شخص محوری، تاکید دارند.


صدور حکم دو سال تبعید برای یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران

Posted:

جرس: علی اکبر عجمی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، که روز ۲۱ بهمن سال گذته در محل زندگیش، روستایی از توابع سبزوار در شرق ایران با هجوم نیرو‌های امنیتی بازداشت شده بود، به دو سال تبعید محکوم شد.


به گزارش رهانا، یکی‌ از وکلای این فعال دانشجویی می گوید "به تازگی رای دادگاه تجدید نظر صادر شده است و حکم ۴ سال حبس به ۲ سال تبعید در یکی‌ از شهرستان‌های استان البرز تقلیل یافته و این حکم قطعی است ."


وی افزود: "علی‌ اکبر عجمی هنوز در زندان است ولی‌ به حکم دادگاه تجدید نظر بزودی آزاد خواند شد."


علی اکبر عجمی فعال دانشجویی طیف چپ و سردبیر نشریه دانشجویی دنیای بهتر در دانشگاه تهران است. وی در تاریخ ۲۱ بهمن ماه گذشته در روستایی از توابع سبزوار که محل زندگی‌اش است توسط ۵ مامور اطلاعات بازداشت شد و در اسفند ماه از زندان سبزوار به زندان اوین منتقل شد.


 وی از جمله دانشجویانی بود که در یورش به خوابگاه دانشگاه تهران در سال ۸۸ دچار صدماتی شد.


شكايت دادستان بابلسر از علي تاري رئيس ستاد انتخاباتي مهندس موسوي

Posted:

 جرس: دادستان بابلسر از علي تاري رئيس ستاد انتخاباتي مهندس موسوي در بابلسر شكايت كرده است.

به گزارش جرس اتهام علي تاري نشر اكاذيب از طريق پخش اعلاميه افرادي كه در ضرب و شتم دانشجويان معترض به نتايج انتخابات در دانشگاه مازندران در 26 خرداد 88 نقش داشته اند، بوده است.


يك منبع آگاه به جرس گزارش مي دهد علي تاري كه در پرونده نشر اكاذيب داراي شاكي خصوصي بوده با حكم قاضي تبرئه شده بود و عليرغم آنكه در مرحله اعتراض به صدور حكم در مهلت تعيين شده هيچ گونه شكايتي از وي صورت نگرفته بود ولي سيفي دادستان بابلسر بعنوان مدعي العموم خارج از زمان تعيين شده براي اعتراض، از وي شكايت نموده است و پرونده وي در حال حاضر به دادگاه تجديد نظر استان مازندران ارسال شده است.


علي تاري در دادگاه انقلاب شهرستان بابل و از سوي قاضي باقريان در دو پرونده جداگانه مجموعا به يك سال و نيم حبس تعزيري محكوم شده است. مسئول سابق ستاد تبليغات سپاه مازندران به اتهام توهين به مقدسات به يك سال حبس تعزيري و اتهام توهين به مقام رهبري به 6 ماه حبس تعزيري محكوم شده است.


علي تاري رئيس ستاد انتخاباتي محمد خاتمي در انتخابات 76 و 80، رئيس ستاد انتخاباتي اكبر هاشمي رفسنجاني در سال 84 و رئيس ستاد انتخاباتي مهندس موسووي در سال 88 بوده كه در 14 فروردين سال جاري به اتهام نشر اكاذيب از سوي وزارت اطلاعات دستگير شده و دوران بازداشت 3 ماهه خود را در زندان متي كلاي بابل گذرانده بود.


 وي 75 روز از ايام بازداشت سه ماهه خود را دربند انفرادي زندان متي كلاي بابل سپري كرده بود.

 

نماینده واتیکان: دین از سیاست جداست؛ وظیفه رهبران دینی تربیت انسانهاست

Posted:

در دیدار با علمای قم

جرس: در حالی که رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، مميزه اصلي بين اسلام و ساير اديان را جدا نبودن دين از سياست عنوان كرد، رييس شوراي گفتگوي اديان واتيكان به جدایی مسیحیت از سیاست اشاره و خاطر نشان کرد که  ما به عنوان رهبران دینی تنها وظیفه داریم مردم را به گونه‌ای تربیت کنیم که وقتی مسئولیت سیاسی بر عهده گرفتند دین‌دار باشند.

به گزارش ايرنا محمد يزدي' روز پنجشنبه در ديدار با هياتي عاليرتبه از واتيكان افزود: ما با كليه نمايندگان اديان ابراهيمي حاضر به گفت و گو هستيم اما بقيه مذاهب را بعنوان روشهاي فلسفي تلقي مي كنيم. 

وي افزود: مسيحيت، يهوديت و اسلام اديان ابراهيمي هستند و در عين اينكه نقاط افتراقي دارند داراي مشتركات زيادي نيز مي باشند و در اين بين اگر اعمال ما بر روش انبياي الهي استوار باشد به موفقيت دست خوهيم يافت.
نايب رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: براي اصلاح جامعه بايد در مرحله اول به افكار انسانها توجه كنيم زيراانسانها در جهان هستي آنچنان كه زندگي مي كنند همانطور نيز فكر مي كنند.
يزدي افزود:دين اگر سياست نداشته باشد فقط در مسجد و كليسا كاربرد خواهد داشت لذا مسجد و كليسا ضمن توجه به عبادت مردم بايد به زندگي اجتماعي آنان به عنوان يك ضرورت توجه داشته باشد. 
رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: اعتقاد به اسلام يكي از شرايط اساسي به خدمت گرفتن مديران در ايران است و اگر يك مدير دولتي به اصول اسلامي التزامي نداشته باشد موفق نخواهد بود. 

'كاردينال ژان لوئي توران' رييس شوراي گفتگوي اديان واتيكان به همراه 'اسقف اعظم پيترولوئيجي چلاتا'دبير شوراي گفتگوي اديان ( معاون)،'مونسينيور خالد عكاشه' مدير گروه اسلام شوراي پايي گفت وگوي اديان ،پروفسور'آنره آپاچيني'،پروفسور' الساندر فرارو' وپروفسور 'سيلويوفرارو' از اساتيد دانشگاه از اعضاي هيات عالي واتيكان هستند. 

به گزارش خبرنگار مهر در قم، کاردینال ژان لویی توران در رابطه اظهارات یزدی در خصوص رابطه مستقیم دین و سیاست در اسلام گفت: در این رابطه نظر ما با شما کاملا متفاوت است؛ شما بین دین و سیاست جدایی نمی‌بینید اما ما این دو را کاملا جدا می‌دانیم.

توران خاطرنشان کرد: برای ما دین و سیاست از یکدیگر مستقل هستند هرچند با یکدیگر همکاری دارند و ما به عنوان رهبران دینی تنها وظیفه داریم مردم را به گونه‌ای تربیت کنیم که وقتی مسئولیت سیاسی بر عهده گرفتند دین‌دار باشند.

اين هيات در سفر يكروزه به شهر قم با حضرت آیات مكارم شيرازي و جوادي آملي به صورت جداگانه ديدار و گفت وگو كردند. 

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی  در این دیدار ستم کردن در دین اسلام را حرام دانست و تصریح کرد: امروز در افغانستان و پاکستان شاهد کشتار مردم هستیم، در عراق و خاورمیانه نیز هر روز شاهد ترورهای متعددی رخ می‌دهد و توقع ما از شخصیت‌های علمی مسیحیت و مخصوصا پاپ اعظم این است که این ظلم‌ها را که عمدتا از آمریکا نشات می‌گیرند محکوم کند.

وی افزود: پاپ باید حادثه قرآن‌سوزی در آمریکا را محکوم کند تا مسلمانان آرام شوند.

 

 آیت الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار گفت: با توجه به تمايل دنياي امروز به اديان و مذاهب بايد از اين فرصت استفاده كرده و مسائل مشتركي از قبيل صلح جهاني، همزيستي مسالمت‌آميز، دوري از خشونت كه بين اديان وجود دارد را در دنيا تبليغ كنيم.

 وي ضمن تشكر از تشكيل شوراي اديان اظهار داشت: هميشه دور نشستن و فكر كردن ممكن است سبب بدبيني شود ولي نزديك نشستن و گفت‌وگو كردن خوش‌بيني را در پي دارد. 

وي ادامه داد: تجربه كرديم بسياري سوء تفاهمات گاهي در اين جلسات كه از نزديك با يكديگر صحبت مي‌كنيم، برطرف مي‌شود و من از موضع شوراي پاپ در برابر آتش‌زدن قرآن كريم در آمريكا توسط گروه‌هاي افراطي تشكر مي‌كنم. 

 اين مرجع تقليد ابراز داشت: دنياي امروز از نظر مرزهاي سياسي، اقوام و زبان‌ها جدايي‌هاي زيادي دارد و آنچه كه مي‌تواند بين آنها وحدت ايجاد كند اديان و مذاهب است كه تابع مرز، زبان و قوميت خاصي نيست. هيات بلندپايه واتيكان قرار است از دانشگاه اديان و مذاهب نيز ديدن كنند.

 

 

 

محمود احمدی نژاد: پروتکل الحاقی را نمی پذیریم، آژانس جاسوسی می کند

Posted:

جرس: در پی اتمام حجت محمود احمدی نژاد با جامعه جهانی و بیان این مطلب که نشست آتی ایران و گروه ۱+۵، نه در مورد مسائل اتمی، بلکه در خصوص مسائل جهانی خواهد بود، وی با تاکید بر اینکه دولت ایران پروتکل الحاقی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را نمی‌پذیرد، این نهاد بین المللی را به جاسوسی متهم کرد.

 
محمود احمدی نژاد دلیل عدم پذیرش پروتکل الحاقی توسط دولت خود را، "تحت نظارت آژانس قرار دادن فعالیت اتمی کشور" ذکر کرد.  

به گزارش واحد مرکزی خــبر، محمود احمدی نژاد، طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که اطلاعات مربوط به تاسیسات هسته‌ای ایران را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.

 

این درحالی بود که ایران طی ماههای اخیر نه تنها بازرسان آژانس را اخراج کرده، بلکه با بازدید سرزده ماموران آن نهاد بین المللی نیز مخالف کرده است.

 

 احمدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد "پذیرفتن پروتکل الحاقی یعنی تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین‌المللی باشد که اطلاعات را به آمریکا می‌دهد. ما گفتیم این پروتکل را نمی‌پذیریم، زمانی می‌پذیریم که شش کشور بپذیرند و خلع سلاح شوند و قانون برای همه یکسان باشد."

 

احمدی‌نژاد در حالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به انتقال اطلاعات به آمریکا کرد که آمریکا و دولت‌های عضو گروه ۱+۵، خود را برای مذاکره با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور آماده می کردند.

 

روزنامه نیویورک تایمز، روز پنجشنبه ٢۰ آبان (۱۱ نوامبر) طی گزارشی در این زمینه خاطرنشان کرد احمدی نژاد در گذشته نیز بارها اتهام‌های مشابهی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد کرده بود، اما سخنان تازه او واکنش به آخرین گزارش یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست وی از ایران برای "همکاری کامل" با بازرسان آن نهاد بوده است.

 

آمانو هفته اخیر ضمن ابراز نگرانی از تداوم اقدامات دولت ایران، در گزارشی به ۱٩٢ عضو سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که مقامات تهران جهت اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای شان، همکاری لازم و کافی و قابل قبولی را با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته اند.

 

در واکنش به اظهارات آمانو، اسحاق آل حبیب، یکی از دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد، ارزیابی مدیر کل آژانس را "اشتباه و گمراه‌کننده" خواند و وی و نهاد متبوعش را به پیروی از دستورات غرب متهم کرد.

   به گزارش ایرنا، زهره الهیان، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز چهارشنبه ۱٩ آبان ماه گفت:  گزارش آمانو نوعی سوال و ابهام را در افكار عمومی ایجاد می‌كند.  

 کماکان قدرت‌های غربی به مقامات ایران مظنون هستند که قصد دارند در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، بمب اتمی تولید نمایند؛ در حالی که ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود اصرار دارد و اتهام کشورهای غربی را رد می‌کند.

 

اتهام زنی محمود احمدی نژاد به نهادهای بین المللی و رد مذاکرات هسته ای از سوی وی در حالیست که پس از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و همچنین پس از ارائه پیشنهاد تازه آمریکا برای تبادل سوخت هسته‌ای، ایران به طور رسمی برای بازگشت به میز مذاکره با کشورهای ۱+۵اعلام آمادگی کرده بود و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز، روز ۱۶ آبان ماه، در یک نشست رسانه‌ای ترکیه را بعنوان محل مذاکرات معرفی نمود.



احمدی نژاد روز چهارشنبه در جریان سخنرانی خود در قزوین، مذاکره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران را مشروط به پاسخ اعضای آن گروه (اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان) به پرسش‌های جمهوری اسلامی دانست.

او اظهار عقیده کرد: اگر این کشورها به پرسش‌های ما پاسخ دادند، که بر همان مبنا با آن کشورها مذاکره می‌کنیم، ولی اگر پاسخ ندهند، خودمان جواب‌های آنها را مشخص می‌کنیم و بر اساس رفتار گذشته آنها با خودشان گفت‌وگو خواهیم کرد.

 

 سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کنند هسته ای دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، تابستان امسال طی نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و سخنگوی گروه ۱+۵، با تکرار پیشنهادهای محمود احمدی نژاد، "آمادگی اروپا برای تعامل"، "اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهوری اسلامی" و "اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل" را، بعنوان پیش‌شرط مذاکرات آتی ایران و اروپا مطرح کرده بود، اما با افزایش فشارهای جهانی و تحریم های فراگیر در ماههای اخیر، جلیلی هفته گذشته پیشنهاد مذاکره با آن گروه را پذیرفت، هر چند بلافاصله مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرد که مذاکرات آتی، حول محور اتمی نخواهد بود، بلکه بحث پیرامون مسائل جهانی خواهد بود و موضوع هسته ای ایران جایی برای بحث ندارد. مطلبی که رئیس دولت طی روزهای اخیر آنرا مورد تاکید قرار داد.