جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فردای سبز

Posted:

طراح : طراح سبز

دو سامانه موشکی دیگر مورد آزمایش قرار گرفتند

Posted:

در چهارمین روز از رزمایش پدافند هوایی

جرس: در چهارمین روز از مانور پدافندی موسوم به "مدافعان آسمان ولایت ٣"، سخنگوی این رزمایش می گوید "در ادامه این رزمایش مشترك كه بر صیانت از محدوده ارتفاع كم كشور تاكید دارد، دو سامانه موشكی بهینه سازی شده راپیر و اف ام ٨۰ با موفقیت شلیك شده اند."


طی روزهای گذشته نیز، سخنگوی این رزمایش، از "دو برابر شدن قابلیت پردازش سیگنال‌های دریافتی توسط مركز فرماندهی و كنترل قرارگاه پدافند هوایی کشور" نسبت به سال گذشته خبر داده بود و یکی از مقامات ارشد این مانور، اعلام کرد که "تست گرم سامانه های موشك های مرصاد و شاهین، با موفقیت انجام شده است."


به گزارش ایرنا، سرتیپ حمید ارژنگی روز جمعه در محل عمومی برگزاری رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سامانه موشكی راپیر كه از دوران دفاع مقدس توسط نیروهای پدافندی ایران مورد استفاده قرار می گیرد، با تلاش متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء بهینه سازی شدند.


امیر ارژنگی تاكید كرد: این سامانه ها برد كوتاه و و بخشی از برد متوسط را پوشش می دهند و مجهز به الكترواپتیك و فاصله یاب لیزری هستند.


وی با اشاره به اینكه این سامانه ها به خاك كشور كاملا آشنا هستند، افزود: سامانه موشكی راپیر و اف ام ٨۰ در داخل كشور بهینه سازی شدند.


سخنگوی رزمایش بزرگ و سراسری مدافعان آسمان ولایت سه اظهار داشت: هیچ گونه جمینگ روی این سامانه اثری ندارد.
امیر ارژنگی خاطر نشان كرد: سامانه پدافندی اف ام ٨۰ پس از بومی سازی و بهینه سازی به چرخه دفاعی كشور بازگشته و از این پس در یگان های نیروهای مسلح حاضر خواهد شد.


وی تاكید كرد: در این رزمایش از سیستم های مخابراتی لیزری نیز استفاده شده است.


ارژنگی روز گذشته بعنوان سخنگوی رزمایش خطاب به رسانه ها گفته بود "ارزیابی مجموعه‌ی رادارهای كشور آغاز شده است. این رادارها شامل رادارهای ثابت، تاكتیكی و انواع رادارهای پسیو یا غیرفعال است و طی این مراحل از رادارهای تاكتیكی كاستكا و نبو و رادارهای تولید داخل كشور مانند كاشف، مطلع‌الفجر و رادار ملی به منظور كشف، شناسایی و اعلام خبر به یگان‌های عمل‌كننده استفاده می شود."

روز گذشته و در سومین روز از مانور فوق االذکر، فرمانده پدافند هوایی امام رضا (شمال شرق كشور) گفته بود: تست گرم سامانه های موشك های مرصاد و شاهین روز پنجشنبه در رزمایش مدافعان آسمان ولایت سه در این منطقه با موفقیت انجام شد.


سرتیپ دوم ستاد شاهرخ شهرام عصر پنجشنبه خاطرنشان ساخته بود "سامانه های موشك مرصاد و شاهین كه كلیه مراحل تحقیق و طراحی و تولید آن توسط متخصصان پدافندی در صنایع دفاعی كشور انجام شده با موفقیت در این رزمایش تست گرم شدند. "


وی اظهار عقیده کرد "رزمایش مدافعان آسمان ولایت سه پیام عمده دارد كه مهمترین آن برای رهبری و مردم ایران آن است كه نیروهای مسلح از جمله پدافند هوایی ارتش در آمادگی كامل برای دفاع از سرحدات كشور در برابر تجاوزات احتمالی دشمنان قرار دارد. از سویی پیام این رزمایش برای كشورهای منطقه پیام صلح و دوستی است و بیانگر آن است كه افزایش توانمندی نظامی ایران فقط برای دفاع از كیان كشور و آرمان های نظام بكار گرفته می شود. همچنین به دشمنان هم این پیام را می دهد كه در صورت تجاوز احتمالی به ایران، درس فراموشی نشدنی به دشمن داده خواهد شد."


مقامات نظامی ایران اواسط هفته جاری اعلام کرده بودند که از روز سه شنبه ٢۵ آبان ماه تا شنبه ٢٩ آبان ماه، رزمایشی تحت عنوان "مدافعان آسمان ولایت ٣" در سراسر کشور برگزار خواهد شد، که یکی از اهداف آن "ایجاد انسجام و هماهنگی بین همه یگان‌های پدافند هوایی" و " آزمایش رادارهای با برد سه هزار کیلومتر" می باشد.


 

مانور ایران - تست سیستم دفاعی هوایی ایران

Posted:

پاسخ بیت آیت الله العظمی منتظری به ندای مظلومانه خانواده دکتر ابراهیم یزدی

Posted:

او یادگار زنده‌یاد مهندس بازرگان و زنده‌یاد دکتر سحابی است

 جرس: بیت مرحوم آیت الله العظمی منتظری با انتشار نامه ای خطاب به خانواده دکتر یزدی ضمن تقدیر از تلاشهای دکتر یزدی، نام او را  همواره با دینداری و مبارزه و با شجاعت و استواری همراه دانسته، می نویسد:"اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی به ایشان از مواردی است که موجب وهن دین می‌باشد، و چنانچه این اتهام مضحک، آگاهانه وارد شده باشد، آمرین و عاملین آن گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند. "

در این نامه آمده است:" دادخواهی از همگان حتی مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد برای مظلومان امری پسندیده است. قرآن کریم می‌فرماید: "لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الّا من ظلم".

متن کامل این نامه که در سایت دفتر آیت الله منتظری منتشر شده به شرح زیر است:




باسمه تعالی

حضور محترم خانواده ارجمند جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی

پس از سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و آن عزیز در بند، نامه استمداد شما از مسلمانان جهان را خواندم. ای کاش به جای مسلمانان جهان از همه آزادی‌خواهان جهان استمداد می‌کردید. دادخواهی از همگان حتی مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد برای مظلومان امری پسندیده است. قرآن کریم می‌فرماید: "لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الّا من ظلم".

نام دکتر ابراهیم یزدی همواره با دینداری و مبارزه و با شجاعت و استواری همراه بوده است. او یادگار زنده‌یاد مهندس بازرگان و زنده‌یاد دکتر سحابی است.

تفسیر قرآن کریم که در انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا توسط آقای دکتر یزدی تدریس شده بود و در نوارهای کاست در سال‌های 54 و 55 در بین دانشجویان ایران دست به دست می‌شد از مجموعه‌های نفیسی بود که دانشجویان مسلمان به آن افتخار می‌کردند.

اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی به ایشان از مواردی است که موجب وهن دین می‌باشد، و چنانچه این اتهام مضحک، آگاهانه وارد شده باشد، آمرین و عاملین آن گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند. این نماز جمعه بیش از پنجاه سال قبل توسط آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب اقامه می شد و پس از ایشان آیت‌الله غروی اصفهانی آن را ادامه دادند و در سالهای اخیر آقای دکتر غروی آن را اقامه می کردند و با اینکه قدمت آن بیش از نماز جمعه رسمی اصفهان است، میزان فاصله شرعی با آن را رعایت می‌نمودند.

تشکیل و شرکت در نماز جمعه به نظر بسیاری از فقها و مراجع تقلید واجب و به فتوای بعضی از آنان مستحب است. واضح است که برای شرکت در یک نماز واجب یا مستحب اجازه حکومت معنی ندارد.

امیدوارم شما بزرگواران چون گذشته صبور باشید تا اجر بی حساب صابران شامل حالتان باشد که: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". و خدا را شاکر باشید که با افتخار و سرفرازی اعلام می‌کنید که خانواده دکتر ابراهیم یزدی هستید که مظلوم است. چنانچه همسر و پدر شما از ظالمان بود همیشه نزد مردم شرمنده و سرافکنده بودید و از ناراحتی وجدان نیز رنج می‌بردید. ان‌شاءالله هر چه زودتر این عزیز دربند و دیگر زندانیان بی‌گناه آزاد شوند و مردم شریف از وجودشان بهره مند گردند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

1389/8/28

بیت مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری

احمد منتظری

 

خطیبان نماز جمعه: ولایت فقیه ادامه غدیر خم و بیعت با رهبری از همان سنخ است

Posted:

جرس: در آستانه عید غدیر، تکرار مجدد شبیه سازی تاریخی، و تاکید بر "لزوم تبعیت از ولی فقیه"، تنها محور دستوری و ابلاغی به خطیبان نماز جمعه و نمایندگان ولی فقیه در نماز جمعه ٢٨ آبان ماه ٨٩ بود.


در  تداوم شباهت سازی ها تاریخی که از سال گذشته و همزمان با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، این بار سخنرانان نماز جمعه پا را فراتر نهاده و خاطرنشان می کنند "بیعت با غدیر تنها مربوط به گذشته نیست بلكه بیعت با رهبری از همان سنخ است" و اینکه "امروز باید ببینیم كه آیا از متمسكین به ولایت هستیم؟ امروز مصادیق بارز تمسك به علی و امامان شیعه تبعیت از ولی امر مسلمین است. "


خطیبان نماز جمعه امروز شهرهای مختلف کشور، همچنین اظهار عقیده کردند "در صدر اسلام نتیجه فراموشی غدیر، بر سر نیزه رفتن سر فرزند پیامبر بود و اگر عبرت ها را دریابیم متوجه خواهیم شد، كه چرا رهبری پیوسته فتنه گران را نكوهش می كند... بیش از یك سال از فتنه پس از انتخابات رییس جمهوری گذشته و برخی اصرار دارند كه مساله را رها كنید ولی رهبری پیوسته از شیطنت فتنه گران یاد می كند؛ چرا که فتنه گران غدیر را فراموش كردند."


درهمین راستا خطیب اصفهان گفت "ولایت فقیه ادامه واقعه غدیر است"، و وزیر اسبق اطلاعات در اراک خاطرنشان کرد "ولایت مداری مهم ترین درس و پیام غدیر است"، اما امام جمعه اردبیل پا را فراتر نهاده، اظهار عقیده کرد "امامت و ولایت اصول دین ماست."


تهران، صدیقی: اثربخشی دین و تمامیت آئین بشریت در گرو تامین ولایت است
امام جمعه موقت تهران اثر بخشی دین و تمامیت آیین بشریت را در گرو تامین ولایت دانست و گفت:‌ حكومت صالحان جامعه را آباد می كند و حكومت فاسدان ، جامعه را ویران می كند.


به گزارش ایرنا، كاظم صدیقی در نماز جمعه تهران از اهمیت ولایت در جامعه اسلامی سخن گفت و ادعا کرد: دین با همه اسرار، حقیقت، جهاد، شجاعت، ایثار و سنگرنشینی زیباست و اگر روح ولایت درآن نباشد مانند یك مجسمه زیبای ایستا است.


خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت واقعه غدیر یادآور شد: خداوند پیامبر خود را خطاب قرار داد تا رسالت عظیم ولایت را ابلاغ كند چرا كه اگر ابلاغ نكند رسالت خدا ابلاغ نشده است.
به گفته صدیقی، هر كس كه توجه اندكی هم به روایات و وقایع تاریخی داشته باشد در یك ارزیابی منصفانه متوجه اهمیت ابلاغ ولایت می شود.


امام جمعه موقت تهران در خطبه های دوم با بیان اینكه "دشمن همزمان با اجرای هدفمند كردن یارانه ها امید دارد كه بتواند كاری انجام دهد"، گفت: "اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شایسته همت مضاعف مردمی بزرگ و فداكار است و همزمان با اجرای این قانون باید همه در برابر حركات دشمن هوشیار باشیم."


صدیقی با بیان اینكه اجرای هدفمند كردن یارانه ها مرحله انتقالی صعب العبوری دارد اظهارداشت: لازم است كه اهل قلم و بیان نیز موضوع اجرای هدفمندی یارانه ها را باز كرده و در مورد آن روشنگری كنند.

صدیقی مدعی شد "حمله های نظامی و تحریم های دشمنان كارساز نشد و فتنه ٨٨ نیز كشور را واكسینه و ملت را هوشیار كرد و بیداری بی سابقه ای به وجود آورد".


اصفهان، طباطبایی نژاد: ولایت فقیه ادامه واقعه غدیر است
نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: عید غدیر بزرگترین عید شیعه و اسلام است كه در آن امامت پایه گذاری شد و ولایت فقیه ادامه دهنده آن است.

یوسف طباطبایی نژاد، در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان كه در مسجد تاریخی آن شهر برگزار شد، گفت: در روز عید غدیر پیامبر اسلام به مسلمین فرمودند دین شما را با امامت كامل كردم.


وی افزود: دین اسلام با امامت پایه گذاری شده و اگر امامت پایه گذاری نمی شد دشمنان اسلام، آن را از بین می بردند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینكه دشمنی با اسلام و نظام های مبتنی بر اسلام همچنان ادامه دارد، مدعی شد: "ولایت فقیه ادامه دهنده امامت و ولایت و پاسدار اسلام است و با عنایات الهی روز به روز تقویت می شود تا زمانیكه امور اسلام و مسلمین را به امام زمان تحویل دهد."


قم، سعیدی: بیعت با رهبری از سنخ غدیر است
امام جمعه موقت قم با اشاره به اهمیت عید سعید غدیر گفت: اگر غدیر فراموش شود مانند دوران صدر اسلام، سر صالحان بر نیزه خواهد رفت، بنابراین این روز بزرگ را باید پاس بداریم.


محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه امروز قم خاطرنشان كرد: در صدر اسلام نتیجه فراموشی غدیر، بر سر نیزه رفتن سر فرزند پیامبر بود و اگر عبرت ها را دریابیم متوجه خواهیم شد، كه چرا رهبری پیوسته فتنه گران را نكوهش می كند.


وی ادامه داد: بیش از یك سال از فتنه پس از انتخابات رییس جمهوری گذشته و برخی اصرار دارند كه مساله را رها كنید ولی رهبری پیوسته از شیطنت فتنه گران یاد می كند؛ چرا که فتنه گران غدیر را فراموش كردند.


سعیدی با ادعای اینکه "بیعت با غدیر تنها مربوط به گذشته نیست بلكه بیعت با رهبری از همان سنخ است"، مدعی شد "امروز باید ببینیم كه آیا از متمسكین به ولایت هستیم؟ امروز مصادیق بارز تمسك به علی و امامان شیعه تبعیت از ولی امر مسلمین است. "


وی افزود "از بركت انقلاب اسلامی، تابوی شكست ناپذیری اسراییل غاصب از بین رفته و قدرت پوشالی استكبار نیز رو به زوال است. "


شیراز، ایمانی: سفر رهبری به قم، موجب هم افزایی رهبری ومرجعیت شد
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:‌ به رغم تبلیغات رسانه های دشمن، سفر رهبری به قم، هم افزایی رهبری و مرجعیت را رقم زد.


اسدالله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز ادعا کرد:‌ نكاتی كه رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم قم بیان و در شبكه ها و رسانه های مختلف منعكس شد، آب پاكی بود كه بر روی توطئه های دشمن ریخته شد.


وی بدون اشاره به عدم دیدار نیمی از مراجع تقلید با رهبری در جریان سفر به قم گفت: ‌دشمن به دنبال این بود كه نشان دهد تعامل حوزه علمیه با نظام، ‌رهبری و دولت منفی است و مراجع تقلید با رهبری مرتبط نیستند. كسانی بودند كه می خواستند رهبری و مراجع را در دو سو قرار دهند.


مشهد، علم الهدی: نظام اسلامی به بركت امامت به اوج عظمت در جهان رسید
امام جمعه مشهد می گوید: امروز به بركت امامت و تاسی به اهل بیت و ایستادگی در دفاع از تعالیم آنها، نظام و انقلاب اسلامی به اوج عظمت در سطح جهان دست یافت.


احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد در حرم امام رضا گفت "عشق به امامت و اهل بیت عصمت و طهارت و تعالیم گوهربار اسلامی، امروز میلیون ها انسان دل داده ائمه را در صحنه دفاع از آرمان های نظام ثابت قدم نگه داشته است.


خطیب جمعه مشهد افزود "با گذشت سالیان متمادی، ملت مومن و انقلابی ایران به رهبری امام و با تبعیت از منویات ایشان به صحنه مبارزات ضد رژیم ستم شاهی آمدند و نهضت اسلامی در نهایت به پیروزی انقلاب منجر شد و امروز "بیداری مسلمانان در مقابل سیاست های خصمانه مستكبران" یكی از "نتایج عظمت حاصل شده از نظام اسلامی" است.


اراک، دری نجف آبادی: ولایت مداری مهم ترین درس و پیام غدیر است
نماینده ولی فقیه در استان مركزی و امام جمعه اراك، با تبریك دهه امامت و ولایت گفت: ولایت مداری و ولایت پذیری مهم ترین درس و پیام رخداد تاریخ ساز و ماندگار غدیر خم است.


قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های نماز جمعه اراك گفت: ولایت پذیری اصل ترین شاخص و سنجش در جامعه اسلامی است و با حركت در مسیر ولایت می توان در برابر مفسدان ، دیكتاتورها و بدعت های غلط ایستادگی كرد.


وی گفت: امروز غدیر خم به فرهنگی پویا و اثر گذار تبدیل شده چون اثرگذاری همه فضیلت های انسانی از غدیر است و بشریت در قرن های مختلف تا به قیامت شاهد نتیجه پر بركت آن بوده و خواهد بود... نماز ، روزه ، امر به معروف و نهی از منكر ، حیات سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی از واقعه غدیر خم سرچشمه می گیرد و مبنای ایمان و معرفت نیز از غدیر است.


اردبیل، عاملی: امامت و ولایت اصول دین ماست
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، با اشاره به دهه ولایت، اظهارداشت: امامت و ولایت به عنوان یكی از اصول دین ما از برهانی روشن برخودار است .


حسن عاملی در مورد غدیر گفت " خداوند دراین روز دین رسول را كامل و سرنوشت امت پیامبر را پس از رحلت آن حضرت مشخص كرد و با تعیین حضرت علی به عنوان وصی و جانشین پیامبراكرم و تداوم امامت و ولایت جاودانگی دین اسلام را تا آخر الزمان ضمانت كرد.


وی همچنین در خطبه های خود با بیان اینكه واشنگتن در عراق و افغانستان مستاصل شده است، اظهارداشت: آمریكایی ها برنامه خروج از افغانستان را ریخته اند و از عراق نیز مذبوحانه خارج خواهند شد .
 

 

سرویس فرهنگی جرس

فراخوان کارگران پیشکسوت برای تجمع در روز شنبه ٢٩ آبان

Posted:

اعتراض به قانون کار

جرس: بنا به گزارش منابع کارگری، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور اطلاعیه ای به مناسبت ۲۹ آبان ماه (سالروز تصویب قانون کار) از اعضای خود دعوت کرد که صبح روز شنبه ٢٩ آبان ماه ٨٩، در تجمعی در میدان فردوسی تهران شرکت کنند.


به‌‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری دراطلاعیه ای که به مناسبت ۲۹ آبانماه سالروز تصویب قانون کار صادر کرده است از کلیه اعضای خود درخواست نمود تا در مراسمی که به همین مناسبت راس ساعت ۹:۰۰ صبح روز شنبه ۲۹ آبانماه در محل ساختمان آموزشی خانه کارگر در میدان فردوسی خیابان انقلاب کوچه شاهرودی برگزار می شود، حضور یابند.


این گزارش حاکی است که معمولا هرساله تشکلات کارگری سالروز تصویب قانون کار را با گردهمایی و سخنرانی و صدور قطعنامه در حمایت از قانون مذکور برگزار می کنند. اما امسال به لحاظ گنجاندن اصلاح قانون مذکور دربرنامه پنجم توسعه سیاسی- اقتصادی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.


گفتنی است چندی پیش دبیرشورای هماهنگی کارفرمایان، با اشاره به سالروز تصویب قانون کار در واحدهای تولیدی کشور یاد آورشده بود: "قانون کار مغایر با شرع و قانون اساسی بوده و بدلیل جامع نبودن آن، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد شاغلین جامعه را در بر نمی گیرد و از سوی دیگر بسیط بر بسیاری از حرف و مشاغل موجود در جامعه نبوده و نیست."
 

آغاز محدودیتها برای برگزاری مراسم نخستین سالگرد آیت الله منتظری در قم

Posted:

جرس: در آستانه فرا رسیدن سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله منتظری، و در راستای آماده سازی نیروهای امنیتی برای کنترل و جلوگیری از هرگونه مراسم سالگرد برای آن مرحوم، روز گذشته مسئولین سپاه قم، در مقابل درب حسینیه شهدا که متعلق به آن مرحوم بوده و از زمان حصر وی تاکنون، به دستور رهبری پلمپ شده بود، عکس بزرگی از آقای خامنه ای نصب کردند.


به گزارش منابع خبری جرس، سپاه همچنین کوچه منتهی به منزل مرحوم منتظری را از حالت بن بست بودن خارج کرده است؛ که فعالان سیاسی این اقدام جدید سپاه را در رابطه با پیش بینی مراسم سالگرد آن مرحوم می دانند، از آن جهت که تردد وسائل نقلیه در آن کوچه، مانع برگزاری مراسم گردد.


گفتنی است طی روزهای اخیر نیز، در راستای اِعمال محدودیت ها و کنترل هرگونه اقدامی در جهت برگزاری سالگرد آن مرجع تقلید مردمی، اداره اطلاعات شهرهای اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر، افراد ذی نفوذ و طرفدار آن مرحوم اعم از روحانیون، معتمدین محلی و هیئت های امنای مساجد را احضار و مورد بازجویی و تهدید شدید قرار دادند.


به گزارش منابع خبری جرس، از جمله احضار و تهدید شدگان، محمود صلواتی، محمد مقدس و احمد عابدینی، از فضلا و شاگردان آن مرحوم بودند، که توسط اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت اصفهان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.


در خمینی شهر نیز پس از یک تهدید ضمنی تلفنی توسط معاون اداره اطلاعات آن شهرستان، آقای سعیدیانفر که از روحانیون موجه و از شاگردان آیت الله منتظری بوده، مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.


هنوز از زمان و مکان و جزئیات مراسم سالگرد مرحوم آیت الله منتظری، خبری منتشر نشده است.


آن مرجع تقلید حامی جنبش سبز، سوم محرم سال گذشته دارفانی را وداع گفت.
 

دیدار جمعی از فعالان سیاسی با پرستوفروهر در سالگرد قتل داریوش و پروانه

Posted:

جرس: در آستانه سالگرد قتل های زنجیره ای، روز گذشته سخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با حضور در منزل داریوش و پروانه فروهر، دو تن از جانباختگان آن قتل ها، به دیدار دختر آنها پرستو فروهر رفته و ضمن ابراز همدلی و همدردی با وی، یاد آن مرحومان را گرامی داشتند.


به گزارش هرانا، در این دیدار داود هرمیداس باوند،سخنگوی جبهه ملی ایران با درود به روان جانباختگان قتلهای زنجیره ای پاییز ٧٧ به بررسی ابعاد حقوقی و تاریخی پدیده قتل سیاسی در تاریخ معاصر ایران و بویژه مقطع پس از انقلاب پرداخت.


کوروش زعیم نیزبا بیان خاطراتی از شهید فروهر یاد و نام وی و پروانه را یادی ارجمند برای ایرانیان آزادیخواه دانست و گفت: تا زمانیکه ابعاد قتلهای زنجیره ای کاملا برای افکار عمومی روشن نشود و حاکمیت به شکلی صمیمانه از کرده خویش ابراز پشیمانی نکند، بخشش این جنایت امکان ناپذیر خواهد بود.


مه لقا اردلان، همسر مرحوم اردلان نیز با ذکر خاطراتی از مبارزات مشترک داریوش فروهر و علی اردلان از واپسین روزهای حیات پروانه گفت و اینکه دو روز پیش از وقوع آن اتفاق، پروانه میهمان ایشان بوده است که پیروز دوانی (دیگر مفقود قتلهای زنجیره ای نیز حاضر می شود) و در این حال پروانه میگوید: همین روزهاست که به سراغ این جوان و شاید هم به سراغ ما بیایند!


پیمان عارف نیز اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد برخورد به شدت سختگیرانه حاکمیت در قبال برگزاری سالگرد برای داریوش و پروانه هستیم. سوال اینجاست که اگر موضع حاکمیت همان است که رهبری نظام در نماز عیدفطر سال ٧٧ گفت و داریوش فروهر را دشمنی نجیب دانست، حال سوال این است که آیا حاکمیت نیز با این "دشمن نجیب" از موضع نجابت برخورد کرده و اگر نه با زنده آن شادروان، لااقل با مرده و جسم به خاک سپرده وی برخوردی از سر نجابت داشته است؟ این چه دشمن نجیبی است که آقایان حتی اجازه برگزاری سالگرد را هم برایش نمی دهند؟
آیا آقایان خدای ناکرده می خواهند به صدزبان بگویند که خود نجابت از دست داده اند؟!

بانوان سمیرا جمشیدی و ضیایی نیز از سوی سازمان زنان جبهه ملی ایران مراتب همدردی و همدلی خویش با پرستو فروهر را ابراز داشتند.


در این دیدار همچنین محمد کریمی و اکبر فهیمی از سوی سازمان دانش آموختگان جبهه ملی حضور داشتند.

 


 با گذشت سال ها از قتل های زنجیره ای، موضوع این پرونده هرگز به سرانجام نرسید و متهمان این قتل ها، به محکمه عادلانه معرفی نشدند و آمران و عاملان اصلی نیز، در حاشیه امنیت باقی ماندند.


این درحالیست که برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان این قتل ها، همچون داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و ...، هر سال با ممنوعیت و تهدید مقامات و نهادهای امنیتی روبرو می گردد.
 

یورش به بند زندانیان سیاسی؛ عیدی مسئولان زندان رجایی شهر

Posted:

جرس: به گزارش منابع حقوق بشری، بامداد پنج شنبه بیست و هفتم آبان ماه، نیروهای حفاظت زندان رجایی شهر کرج با یورش به محل استقرار زندانیان سیاسی بند چهار این زندان، اقدام به بازرسی محل نگهداری و وسایل شخصی این زندانیان نمودند.


به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بنا به گزارش های رسیده از زندان رجایی شهر کرج، صبح پنج شنبه بیست و هفتم آبان ماه، دهها تن از نیروهای یگان ویژه حفاظت با همراهی چهار افسر نظامی به سالن ده بند چهار زندان رجایی شهر کرج که محل استقرار زندانیان سیاسی این زندان می باشد یورش برده و با بر هم زدن وسایل شخصی ایشان، اقدام به بازرسی این محل نمودند.


به گفته زندانیان، این یورش، "عیدی مسئولان این زندان به مناسبت عید قربان" به ایشان بوده است.


این چندمین باری است که در طول ماه های اخیر مامورین امنیتی این زندان، با یورش به سلول زندانیان سیاسی بند چهار، اقدام به بازرسی های وحشیانه، ضرب و شتم و تخریب اموال این زندانیان می نمایند. چندی پیش نیز زندانبانان بند چهار زندان رجایی شهر کرج، در اقدامی عجیب همراه با دو قلاده سگ اقدام به بازرسی اتاق و وسایل زندانیان سالن ده بند چهار زندان رجایی شهر کرج نموده بودند.


در آخرین مورد نیز، چهارم آبان ماه سال جاری ماموران امنیتی و حراست زندان رجایی شهر کرج با حمایت رئیس و معاون اطلاعات این زندان، با یورش به سلول زندانیان سیاسی بند چهار این زندان، ضمن برخورد وحشیانه و تخریب اموال این زندانیان، با انتقال آنان به محوطه زندان، به بازرسی سلول ها پرداخته و دست نوشته های برخی از این زندانیان را ضبط کرده و اقدام به بازداشت تعدادی از زندانیان سیاسی این بند نموده بودند.


زندان رجایی شهر کرج، به علت شرایط نامناسب نگهداری، از جمله مکان هایی است که توسط مقامات امنیتی برای تبعید زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این زندان که به "تبعیدگاه زندانیان سیاسی" شهرت یافته است، به علت شرایط نامناسب بهداشتی، نگهداری زندانیان سیاسی با زندانیان متادونی، تزریقی، اشرار و معتادین جمع آوری شده از خیابان ها و روانیان، و ضرب و شتم سازمان یافته زندانیان سیاسی، محدودیت ملاقات های حضوری و عدم ارائه حداقل خدمات درمانی و ... همواره از جانب مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان تبعیدگاه زندانیان سیاسی و برای تحت فشار گذاشتن این زندانیان به کار گرفته می شود.
 

سردار افشار: بیش از ۵ هزار مدرسه تحت پوشش طرح اعزام مبلغین دینی قرار می گیرند

Posted:

جرس: فرمانده اسبق بسیج و معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور، فرهنگ را "مهمترین مؤلفه قدرت" عنوان کرد و گفت: ترس دشمنان از قدرت فرهنگ انقلاب است و نگرانند که با سرایت این قدرت به سایر کشور‌های دنیا منافع نامشروعشان در خطر افتد.


معاون فرهنگی وزیر کشور همچنین از تداوم اعزام مبلغین دینی به مدارس کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مدرسه زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این تعداد به بیش از ۵ هزار مدرسه افزایش یابد.


به گزارش مهر، علیرضا افشار شامگاه پنج‌شنبه در مرحله پنجم اولین دوره فرهنگی آموزشی ائمه جماعات مساجد سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی‌ قم برگزار شد در سخنانی با بیان این که فرهنگ عامل قدرت است، خاطر‌نشان کرد: فرهنگ در سایر عوامل قدرت نیز تأثیر‌گذار است.


وی ادامه داد: نقش مؤلفه‌‌ فرهنگ در اقتدار ملی و توسعه همه جانبه یک کشور بسیار موثر و یک موضوع زیر بنایی است و قدرت یک کشور تنها در بعد نظامی و اقتصادی آن خلاصه نمی‌شود، بلکه فرهنگ در بین مؤلفه‌های قدرت دارای اهمیت و تأثیر‌گذاری بیشتر است.


معاون وزیر کشور با اشاره به تدوین برنامه ملی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: این برنامه به تمامی مراکز دینی و فرهنگی به خصوص مساجد مرتبط است.


وی با اشاره به اینکه امروز در کشور ما مزیت قدرت در زمینه فرهنگ نمود بارزی دارد اظهار عقیده کرد: دشمنان از قدرت اقتصادی و علمی ما نمی‌هراسند بلکه از فرهنگ انقلاب می‌ترسند که نکند این فرهنگ به سایر کشور‌های دنیا سرایت کند و منافع نامشروع آنها را در خطر بیندازد.


فرهنگ سالم مقدمه اقتصاد سالم است
معاون وزیر کشور گفت: اقتدار ملی هر کشور به فرهنگ آن کشور وابسته است که این امر مزیتی نسبی در کشور ما به حساب می‌رود.

وی در ادامه سخنان خود، رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را امری ضروری برشمرد و گفت: اسلام نیز بر این موضوع تأکید دارد اما آنچه که مهم است این است که اگر فرهنگ سالمی در اقتصاد وجود نداشته باشد اقتصاد درست نخواهد شد و توسعه مطلوبی نخواهیم داشت.

معاون فرهنگی وزیر کشور ادعا کرد: در دولت نهم مراکز ارزشی، فرهنگی و دینی مورد حمایت دولت قرار گرفت اما این مسئله نظام‌مند دنبال نمی‌شد و بیشتر تمرکز دولت بر روی عقب افتادگی‌های عمرانی کشور معطوف می‌شد.


تمامی معتادان زیر پوشش حمایتی قرار می‌گیرند
وی همچنین به طرح ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و اعتیاد به مواد مخدر را یکی از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: امروز مواد مخدر از روش سنتی خود به سمت صنعتی تغییر جهت داده است که اقلام صنعتی مواد مخدر با بیش از ۵۰ اسم و تبلیغ متقاوت در جامعه مشاهده می‌شود.

افشار با بیان اینکه سالانه میلیاردها ریال بودجه برای بستن مرزهای شرقی کشور صرف می‌شود گفت‌: با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، برنامه جامعی برای مقابله با مواد مخدر تهیه شده است که امیدواریم نتیجه آن، تحقق ریشه کنی اعتیاد در جامعه باشد.

وی در خصوص برنامه ترک اعتیاد در کشور گفت: مقرر شده است تا تمامی معتادان زیر پوشش حمایتی قرار گیرند و معتادان برای طی مراحل درمان، خود را به مراکز درمانی مجاز معرفی کنند در غیر این صورت جزو معتادین پر خطر محسوب و در اردوگا‌ه‌های بیرون از شهر و در شرایط سخت نگهداری خواهند شد.


تدارک ٢٧ برنامه ملی در زمینه عفاف و حجاب
معاون فرهنگی وزیر کشور در ادامه به افزایش آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: طلاق در جامعه رو به افزایش است که اگر زوجین دارای فرزند نیز باشند آسیب‌های اجتماعی به مراتب بیشتر خواهد بود.

افشار در ادامه اظهار داشت: ٢٧ برنامه ملی در زمینه عفاف و حجاب تدارک دیده شده است که برخی از آنها آغاز و برخی دیگر نیز در حال نهایی شدن است.


شاخص‌های نشاط در جامعه تقویت شود
معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های دولت برای ایجاد نشاط در جامعه اشاره کرد و افزود: باید تلاش شود تا شاخص‌های نشاط در جامعه تقویت و فضای رضایت برای مردم فراهم شود.


افشار با بیان اینکه نگاه معاونت اجتماعی وزارت کشور نگاهی جامع به مسایل فرهنگی کشور است افزود: برنامه‌های دولت در عرصه فرهنگی از مهد کودک‌ها تا دانشگاه را دربر می‌گیرد که در تمامی این مراحل که شخصیت انسانها شکل می‌گیرد برنامه‌هایی به فراخور اجرا خواهد شد. افشار درباره برنامه‌های گسترده فرهنگی دولت در دور سوم سفرهای استانی گفت: توسعه برنامه‌های فرهنگی با محوریت حوزه‌های علمیه و مساجد، از ابتدای دولت نهم در دستور کار بوده است و تا کنون نیز ادامه دارد.


حوزه دین تأثیرگذارترین بخش فرهنگی در کشور است
معاون فرهنگی وزیر کشور در خصوص اعزام مبلغین به مدارس کشور گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مدرسه زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این تعداد به بیش از ۵ هزار مدرسه افزایش یابد.


افشار در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل موجود در حوزه رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌ها اشاره کرد و افزود: فضای مجازی تحدید آینده و فعلی به حساب و یکی از حساس‌ترین بستر‌های آسیبی برای کشور به شمار می‌روند که در این زمینه تولیدات و محصولاتی با رویکرد دینی و فرهنگی در حال جایگزین است.


وی در ادامه با بیان اینکه حوزه دین تأثیرگذارترین بخش فرهنگی در کشور است اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ هزار هیئت مذهبی در سراسر کشور وجود دارد که باید در زمینه مباحث فرهنگی و دینی به صورت عمقی در این هیئات کار شود.

وی ادامه داد: وی با بیان اینکه مسجد محوری باید در تحول اجتماعی مد نظر باشد افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی مدیریت داخلی مساجد نمی‌تواند به تنهایی از عهده آن بر آید که باید در این راستا کارها به صورت دسته جمعی و مشاورانی متخصص در این زمینه مساجد را یاری کنند. معاون فرهنگی وزیر کشور همچنین به ایجاد و فعالیت برخی فرقه‌های خرافی و ضاله در جامعه اشاره کرد و گفت: شناسایی و پیشگیری از ایجاد فرق منحرف نیز در برنامه‌ها قرار دارد .

افشار تأکید کرد: دشمن بحث فرقه‌ها، ادیان انحرافی و شیطان پرستی را در کشور تبلیغ می‌کند که باید از این مسائل مراقبت شود و ما برای آنها برنامه داریم که امیدواریم پیشگیری شود.