جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سروده سیمین بهبهانی به مناسبت روز جهانی عدم خشونت علیه زنان برای خوانندگان جرس

Posted:

 

 

شعر دوم خانم بهبهانی که در 28 اسفند سال 73 برای سعیدی سیرجانی سروده شد

دیدار بسیجیان از آقای خامنه ای

Posted:

 

 

 

 

 

فرمانده کل بسیج: حکم ولایت، همان حکم خداوند و «اِن الحُكم الا لله» است

Posted:

جرس: فرمانده کل بسیج معتقد است "بسیجی ها در مقابله با فتنه نشان دادند كه شاگردان خوبی در مكتب ولایت بوده‌اند و درس های بصیرتی را به خوبی فرا گرفته‌اند" و خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت "امروز اگر قطعه قطعه مان كنند هر سلولمان فریاد برآورد لبیك یا علی."


این مقام نظامی با ادعای اینكه "حقیقت ولایت، همان «اِن الحُكم الا لله» است و بسیج هم چیزی نیست جز جاری شدن ولایت در بستر جامعه كه قرآن حزب الله می خواندش"، اظهار عقیده کرد "همه پیروزی های برجسته، مرهون بسیج حول ولایت بود و امروز هم با هدایت ولایت است که به پشت خیمه فرماندهی دشمن اصلی رسیده ایم و تجربه تلخ قرن ها محرومیت از آزادی و امنیت و عدالت كافی بود كه ما قدر ولایت را امروز بشناسیم تا اگر قطعه قطعه مان كنند هر سلولمان فریاد برآورد "لبیك یا علی."


به گزارش فارس، سردار محمدرضا نقدی روز پنجشنبه در جریان تجمع موسوم به "۱۱۰هزار نفری بسیجیان" كه با عنوان اردوی رزمی فرهنگی "فداییان ولایت" در دهكده مقاومت (افسریه تهران) و در حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه "امروز بسیج در همه ابعاد آماده است تا برای بهره‌گیری از پیروزی های بزرگی سعه صدر خود را نشان دهد و اگر آزمایش سخت تری برای ارتقاء به كلاس بالاتر انسانیت و كمال در راه باشد، بار دیگر جان ها را سپر اسلام و ارزش های متعالی آن كند. "


فرمانده کل بسیج افزود: ای امام امت و ای نائب امام زمان! امروز ۱۱۰ هزار بسیجی تهران، به نمایندگی از میلیون ها بسیجی و اجتماع غدیر كشور، یك میلیون بسیجی رزمنده شركت كننده در اردوی فرهنگی - رزمی فدائیان ولایت در ۴۰۰ شهر كشور و همه بسیجیان جهان اسلام كه دل هاشان برای حضور در محضرتان پر می كشد، آمده اند تا ضمن تبریك عید سعید غدیر، برای ادامه راه تا آزادی همه بشریت از سلطه ستمگران، تجدید بیعت كنند.


وی ادامه داد: بسیجیان نشان می دهند كه برخلاف میل واماندگانی كه به نسل جوان با سوءظن می نگرند، نسل امروز آگاهانه و عاشقانه در صحنه است و خودش را برای هر شرایطی آماده كرده است.


نقدی با اشاره به اینكه حقیقت ولایت، همان «اِن الحُكم الا لله» است و بسیج هم چیزی نیست جز جاری شدن ولایت در بستر جامعه كه قرآن حزب الله می خواندش، خاطر نشان كرد : همه پیروزی های برجسته ای كه ملتی غریب و تنها را به كانون پر تپش تحولات جهان و الگوی همه آزادی خواهان بدل كرد مرهون بسیج ملت حول ولایت بود و امروز هم با هدایت ولایت است كه لایه های پیچیده استكبار درهم ریخته و ما به پشت خیمه فرماندهی دشمن اصلی رسیده ایم. زیرا صهیونیست ها و جهان‌خوارانی كه تا دیروز با دست های باز هرجا را دلشان می خواست تصرف می‌كردند، در محاصره بسیج جهان اسلام قرار گرفته اند و برای حفظ حیات ننگین خود دست و پا می زنند.


وی با تأكید بر اینكه ادامه این راه پر افتخار تنها در پرتو ولایت میسر است، اظهار داشت: یكبار قدر ناشناسی فرزندآدم از نعمت غدیر، اخراج از بهشت مدینه النبی و تجربه تلخ قرن ها محرومیت از آزادی و امنیت و عدالت كافی بودكه ما قدر ولایت بشناسیم و در تمام فراز و نشیب های انقلاب چنان به آن تمسك جوییم كه اگر قطعه قطعه مان كنند هر سلولمان فریاد برآورد "لبیك یا علی."


سردار نقدی ادامه داد: لبیك یا علی یعنی جهاد نفس، یعنی در جنگ نرم با تهذیب و تربیت صالحین، با زنده نگه داشتن راه امام و شهیدان، هم در تبلیغ و هم در عمل، ماهواره و اینترنت و دیگر افیون های دشمن را به شكست كشاندن. لبیك یا علی یعنی در دفاع از ولایت، از سرزنش هیچ ملامت گری نترسیدن، در فتنه ها بدون ملاحظه جانب حق را گرفتن، جان و آبرو را در این راه گذاشتن، یعنی حسین غلام كبیری.


فرمانده کل بسیج مدعی شد:"لبیك یا علی یعنی ای عزیز فاطمه، اگر صد تهاجم نظامی كنند، اگر هزار فتنه بر پا كنند، با بصیرت، دشمن را پشت همه نقاب های دوست نمایی می شناسیم، با شجاعت در ركاب ولایت می ایستیم و با همه قوا ندا می دهیم لبیك یا علی"

 

نقدی ادعا کرد "ملت بسیجی ما سال گذشته با خلق حماسه هایی چون نهم دی و ٢٢ بهمن با سربلندی و بدون یك سر سوزن عقب نشینی از خط امام، از فتنه ای عبور كردند كه شنیده نشده در تاریخ هیچ ملتی از آزمایشی چنین سخت موفق بیرون آمده باشد البته این پیروزی جز به بركت بصیرت بخشی ولایت حاصل نشد. به بیان دیگر در مقابله با فتنه، بسیجی ها نشان دادند، شاگردان خوبی در مكتب ولایت بوده اند و درس های بصیرتی را كه آموخته اید، خوب فرا گرفته اند. "


وی همچنین افزود: درس عبرت های عاشورا، عوام و خواص، خودی و غیرخودی، تهاجم و شبیخون فرهنگی، داشتن معیار بجای پیروی افراد، اصولگرایی اصلاح طلبانه، شاخص های خط امام، ندای "أین عمار " و درسهای فراوان دیگر بود كه عبور سرافرازانه از فتنه را ممكن ساخت و امروز بسیجیان آمده اند تا برای ادامه راه، درس های جدید را بگیرند.


فرمانده کل بسیج در پایان خطاب به رهبری گفت: ضمن تبریك این عید سعید به شما ای مشعل فروزان هدایت و ای فرمانده قلب های بسیجیان، هم نوا با یاران بسیجی ام، با این ندا با شما تجدید بیعت می كنیم: "لبیك یا علی."


گفتنی است امروز همچنین مانور نیمه نظامی و رژه‌هوایی هواپیماهای فوق سبك سپاه تهران در آسمان برگزار شد.
 

جشن تولد مصطفی تاج زاده بدون حضور او

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهدید دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به بهانه “حجاب و عفاف”

Posted:

جرس: در آستانه روز دانشجو و تداوم فشار بر فعالان دانشجویی و همچنین حاکمیت جو پلیسی- امنیتی در دانشگاهها، گروهی از حامیان دولت و بسیجیان، با راه اندازی تشکیلاتی موسوم به "جنبش حیا" در دانشگاه علم و صنعت"، که زیر نظر "گروه سایبری ترویج حجاب و عفاف" فعالیت می کند، با صدور بیانیه‌ای شدید اللحن در مورد مسأله‌ حجاب، دانشجویان را به برخورد در سطح دانشگاه تهدید کردند.


این تهدیدات پس از پخش شبنامه‌های تهدیدآمیز از سوی بسیج دانشگاه علم و صنعت درباره‌ حجاب، صورت عملی به خود گرفت.


به گزارش کلمه، دفاتر فرهنگی دانشکده‌های برق، مواد و متالورژی، مکانیک و معماری و شهرسازی، طی هفته‌ جاری به صورت رسمی با صدور بیانیه‌ای مشترک و پخش آن در سطح دانشگاه به حمایت از شبنامه‌های پخش شده‌ قبلی پرداخته و اعلام داشتند: "تا امروز کم‌توجهی مدیران دانشگاهی همراه با کوتاهی ما در مطالبه از مسئولین باعث ایجاد چنین فضای آلوده‌ای در دانشگاه شده است، ولی دوران خمودی به پایان رسیده و اینک زمانه جور دیگری است و با عنایت خداوند متعال، خون انقلابی دانشجویان به جوش آمده و همراه با منطق اسلامی تا خاموش کردن آتش فساد و فحشا در دانشگاه با قاطعیت پیش خواهند رفت."

جریانات تندرو در دانشگاه علم و صنعت که به طور سازماندهی شده در آستانه‌ی فرارسیدن ۱۶ آذر و از ترس اعتراضات احتمالی، اقدام به تهدید دانشجویان به بهانه‌ی حجاب و ایجاد فضای رعب و وحشت بین آنها می‌کند، با همکاری حراست دانشگاه در آخرین اظهارات خود ضمن حمایت از افرادی که خود را “جمعی از دانشجویان” نامیده بودند، آورده‌اند: “امروز متأسفانه شاهد آن هستیم که فضای دانشگاه در حال نزدیک شدن به مرزهای بحرانی است و قطعا با ادامه این روند به فضایی غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود که علاوه بر خارج ساختن دانشگاه از فضای علمی و دانش‌اندوزی، موجب شرمساری ما در برابر کسانی که تمامی هستی خود را برای آرمان‌های اسلامی ایران فدا کرده‌اند، می‌شود.”


این تشکل تندروی حامی دولت در دانشگاه علم و صنعت، ادعا کرده که دغدغه‌ی “احیای ارزش‌های دینی و اخلاقی” دارد و ابراز امیدواری کرده که “سیل عظیم تشکل‌ها، اساتید و دانشجویان و مسئولین همکاری خود را با این جنبش اعلام کنند.” آن ها همچنین در بیانیه‌ی خود آورده‌اند در صورت کم‌کاری مسئولین دانشگاهی، “خود موظف به ادای تکلیف انقلابی” هستند!


لازم به ذکر است که با شروع نیمسال تحصیلی جدید در دانشگاه علم و صنعت، کمیته‌ی انضباطی دانشگاه اقدام به احضار تعداد زیادی از دانشجویان دختر به بهانه‌ی بدحجابی کرده و برای تعدادی از آنها نیز حکم محرومیت از تحصیل صادر کرده است. همچنین نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه در صحن دانشگاه و نیز هنگام ورود و خروج دانشجویان، برخوردهای زننده و تحریک‌آمیزی با دانشجویان دارند که این مسئله موجب نارضایتی دانشجویان شده است.


از آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور، به بهانه هایی مختلف و واهی "حجاب"، "مختلط بودن کلاس ها"، وضعیت ظاهری" و موارد مشابه، تحت فشارها و تهدیدات گستردۀ نیروهای حکومتی و افراطی مستقر در دانشگاه قرار داشته و در آستانه روز دانشجو نیز، این فشارها ابعاد گسترده تری به خود گرفته است.
 

احضار اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت استان خراسان برای دادگاه روز ۱۵ آذر

Posted:

جرس: به گزارش منابع خبری جرس، در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، گروهی از اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت استان خراسان رضوی، به دادگاه انقلاب احضار شدند.


منابع خبری جرس خاطرنشان کردند این فعالان اصلاح طلب، که با قرارهای وثیقه و کفالت منتظر برگزاری دادگاه و رسیدگی به اتهامات وارده به خود در جریان حوادث بعد از انتخابات بوده اند، می بایستی روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه ٨٩، خود را به دادگاه انقلاب مشهد معرفی نموده و مورد محاکمه قرار گیرند.


اسامی و جزئیات احضار شدگان متعاقبا اعلام می شود.
 

سیمین بهبهانی: ما دشمن نیستیم، ایران دوستیم

Posted:

فرزانه بذرپور
جرس: چهارم آذر سالروز قتل سعیدی سیرجانی، نویسنده ، ادیب و پژوهشگر برجسته است که در سال 73  آنچنان که بعدها سعید امامی اعتراف کرد به شکل فجیعی به قتل رسید. به این مناسیت گفتگویی با دوست و همراه او درکانون نویسندگان ایران داشتیم.  سیمین بهبهانی از سعیدی سیرجانی می گوید که از سالهای جوانی او را می شناخته و به فضل و ادب می ستوده است، بهبهانی قتل سعیدی سیرجانی را از تلخ ترین حوادث عمرش می داند و شعری می خواند که در همان روزهای بازداشت سیرجانی برای این نویسنده سروده است. می گوید مثل سعیدی سیرجانی که هیچ گاه حاضر نشد ایران را با همه خطراتش ترک کند، حاضر نیست از ایران برود. همه حس و آفرینندگی او در وطن است و در غربت دیگر آن غزلهای ناب به سراغش نمی آیند. می گوید نمی فهمد که چرا حکومت سالهاست به او و نویسندگان و کانونشان به عنوان دشمن نگاه می کند در حالی که نویسندگان هم زبان و دوست مردم هستند و ایران دوستند. گفتگوی جرس با سیمین بهبهانی بانوی غزل ایران را بخوانید.

 

در سالروز قتل مرحوم سعیدی سیرجانی هستیم . شما از دوستان این نویسنده بودید، می خواستیم بدانیم آقای سیرجانی چگونه می اندیشید و چه شد که از مخالفان و منتقدان حکومت قلمداد شدند و به نحو فجیعی به قتل رسیدند؟

 

آقای سیرجانی را از سالهای جوانی می شناختم ایشان بسیار فاضل و دانشمند بودند و کتابهای بسیاری داشتند، بسیار آدم دلجو، مهربان و سازگاری بودند. یک طبع شوخی هم داشت و غالبا مطالب را با شوخی همراه می کرد. حق گو بود و من نمی توانم بگویم مخالف حکومت بود. او آدمی بود که حقایق را می گفت و شاید این به مذاق حکومت خوش نمی آمد. سخنرانی هایی که در خارج کشور داشت و حرفهایی که می زد مورد توجه قرار می گرفت و آنهایی که می شنیدند، می گفتند مخالف است. در سال 73 قبل از عید چیزی در جیبش گذاشتند و گفتند به جرم مواد مخدر بازداشتش کردند تا مدتها بعد هم در زندان بود تا اینکه در همان جا جان داد. من همان موقع شعری گفتم که مطلعش این بود :

 

 وقتی که تهمت می گذارند در جیب های بی گناهت/ یک آسمان قطران و نفرت می بارد از چشم سیاهت

 

خانم بهبهانی ممکن است این شعر را برای خوانندگان جرس به طور کامل بخوانید؟

 

وقتی که تهمت می گذارند  در جیب های بی گناهت          یک آسمان قطران و نفرت  می بارد از چشم سیاهت

 

گیرم نهادستند اینان در جامه  جرمت را دلیلی             غم نیست تا جان جهانی  باشد  به بی جرمی گواهت

 

ابر است وغم ، انبوه انبوه؛ دیوار وحشت، کوه در کوه      کی دم توانی زد به اندوه؟  بسته ست حاکم  راه آهت

 

 بر کاغذ ارزان کاهی  بنویس از ظلم و تباهی             تا شعله خشم ستمگر  دود آورد بیرون ز کاهت

 

وقتی قلم در دست داری،  هردم گلویش می فشاری          از بیم دزدی کز کمینگاه   دزدد خبر از دستگاهت 

 

دیگر زبانی را سخن نیست،  شادی میان انجمن نیست     تقصیر بخت مردمان است   با مردمک ها سیاهت

 

اما تو ناژویی، نه تاکی  از باد سردت نیست باکی            چون ابر بهمن بر تو بارد، سیمین شود تاج و کلاهت

 

بنویس بالای سیاهی  با خط خون این دادخواهی           کی از شکستن می هراسد کلک و بنان دادخواهت؟

 

 تا با قلم پیوند داری،  کی بیم حبس و بند داری؟           بنویس، بی باکانه بنویس!  این است، جز این نیست راهت...

 

وقتی سعیدی سیرجانی  23اسفند دستگیر شد،  من 28 اسفند این شعر را سرودم. و در مجله "آرش" پرویز قلیچ خانی آن را منتشر کرد. ایام فروردین بود که ما با اعضای کانون نویسندگان از جمله آقابان هوشنگ گلشیری و جواد مجابی و دکتر براهنی که یادش به خیر- الان اینجا نیست- رفتیم به بازداشتگاهی که سعیدی آنجا بود مدتها آنجا بودیم و به جایی نرسید. سعیدی در زندان ماند و هفت هشت ماه بعد در پاییز سال 73 کشته شد. جنازه او را به خانواده اش ندادند و معلوم نشد چه بلایی سرش آمد. با همه پا فشاری که کانون کرد حتی نگذاشتند مراسمی برای او برگزار بشود.

 

در اطلاعیه ای که همان سال وزارت اطلاعات منتشر کرد آقای سیرجانی را به مسائل منافی اخلاق و اعتیاد به مواد مخدر متهم کردند. چرا این تهمت ها به سیرجانی زده می شد ؟

 

ابدا این طور نبود، من دوست چندین ساله سعیدی سیرجانی بود و با خانواده ایشان روابط نزدیک داشتیم. با خانم و دخترهای ایشان نزدیک بودم.  به منزل ایشان می رفتیم و می آمدند شعرهای من را خیلی دوست داشت. با اطلاعاتی که دارم. هیچ گاه ایشان را نه با مواد مخدر دیدم ، نه کار ناشایست اخلاقی از ایشان سراغ دارم. حتی به قدری محجوب و مودب بودند که از استعمال بعضی کلمات در لفظ پوشیده هم امتناع می کرد. این مرد بسیار شریف بود و این اتهاماتی که به او زده می شود جز دشمنی چیزی را نشان نمی دهد . من برای خانم و بچه های ایشان آرزوی سعادت و خیر می کنم. یکی از دردناکترین قتل هایی بود که ناحق اتفاق افتاد.

 

کتابهای مرحوم سیرجانی علی رغم اینکه ممنوع الانتشار به حساب می آمد اما بسیار در بازار غیر رسمی پر فروش بودند و از سوی مردم خریداری می شد و کپی می شد . این اقبال عمومی به کتابهای سیرجانی و تحلیل های ادبی که ایشان ارائه می داد، چه طور این همه خواننده پیدا کرده بود ؟

 

چند مطلب بود که کتابهای ایشان را شایع می کرد .یکی دانش ایشان بود ، سعیدی دانش زیادی داشت و بسیار دقت می کرد در نوشتن و آنچه می نوشت حقیقت داشت . اطلاعات وسیعی داشت و دائما کتاب می خواند و با ادبیات سر و کار داشت . دیگر اینکه قلم زیبایی داشت و آمیخته با طنز ، این طنز های او را مردم دوست داشتند . خواندن کتابهای او علاوه بر اینکه موجب آموزش می شد موجب فرحناکی طبیعت انسان هم بود . هیج کس از خواندن کتابهای او خسته نمی شد . به این علت است که در میان مردم توانسته جا باز کند گرچه چگونگی مرگ او هیچ گاه روشن نشد و معلوم نشد چرا کشته شد ، وآیا از شکنجه های زندان بود. هیچ گاه جنازه او دیده نشد.

 

مرحوم سیرجانی نامه های سرگشاده ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود و گویا پیغامی هم دریافت کرد از آقای خامنه ای مبنی بر اینکه مرتد هستند. در واقع هشداری دریافت کردند نسبت به نوشته هایشان ، چرا سیرجانی با این تهدیدات در ایران ماند با اینکه مورد بی مهری حکومت قرار گرفته بود و کتابهایشان هم اجازه انتشار نداشت ؟

 

تا دستی بر آتش نداشته باشی نمی شود جوشش آتش را احساس کنی . عمدا سعیدی سیرجانی می ماند در ایران و اگر مسافرتی می کرد خیلی کوتاه بود و زود باز می گشت. با اینکه ممکن بود بازگشت مشکلی برای او ایجاد کند، بر می گشت .این خصوصیت در خود من هم وجود دارد من هیچ گاه نمی توانم در خارج از کشورم بمانم . البته آنها که رفتند و ماندند دلایلی داشتند و حتما زندگی و زنده ماندنشان را می باختند  اگر باز می گشتند. من به آنها حق می دهم و اتفاقا همیشه ستایش می کنم که برای ایران آواره شدند. آنها که از ایران رفتند تحصیلات کافی داشتند و مایه سربلندی ما شده اند. اما در مورد نویسندگانی مثل خودم در خارج نمی توانیم چیز بیشتری بیافرینیم و شایسته تر است در ایران بمانیم و امید بهبودی داشته باشیم.

 

خانم بهبهانی به نظر شما چرا تیغ نظام به سمت نویسندگان و منتقدین دگر اندیش بود .در جریان قتل زنجیره ای  نویسندگان بیشترین قربانیان دستگاه امنیتی بودند ؟

 

 متاسفانه باید بگویم، این یکی از بدشانسی های نظام است برای اینکه اینهایی که از بین رفتند و اعدام شدند و اینهایی که مخالف شناخته می شدند . در واقع مخالف نبودند بلکه  دوست ملت بودند. در اول انقلاب جزو انقلابیون بودند و کمک کردند به آن. زبان آنها زبان قابل فهم مردم بود و کمک کردند تا انقلاب مستقر شود . متاسفانه تمام کسانی که مخالف پنداشتند، اینها دوستان بودند که می خواستند مملکت درست شود و متاسفانه حکومت سعه صدر نداشت .

 

کانون نویسندگان با تلاشهای جلال آل احمد به وجود آمد و منتقدین و نویسندگان سرشناسی در آن جمع بودند که به انتقاد از رژیم پهلوی می پرداختند . شبهای ادبی گوته در آستانه انقلاب نمود این مبارزه بود، پس از انقلاب هم اعضای کانون نقد های مفصلی بر قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی نوشتند و در صف منتقدین قرار گر فتند ،شما اگر بخواهید فعالیت کانون نویسندگان پس از انقلاب را تحلیل کنید ، این تلاشها را چگونه ارزیابی می کنید  ؟

 

بسیاری از ما و اعضای کانون نویسندگان ایران از کسانی بودیم که در حکومت گذشته حق گویی هایی می کردیم و از همان موقع هم ما برانداز نبودیم و نمی خواستیم حکومت از بین برود. ما در هیچ دوره ای در حال براندازی و ضد حکومت نبودیم و آدمهای اهل جنجال نبودیم . اما حرفمان را می زدیم .بسیاری از شعر های من اگر خوانده شود در آن دوره همه اش در باره این بود که آزادی باشد و برای این بود که مملکت درست شود و حرکتی به جامعه بدهد . بعد از آن هم همین طور بود . اعضای کانون نویسندگان ایران نشان دادند که خیر و صلاح می خواهند و دشمن نیستند . اما من نمی دانم چرا در سلک دشمن قرار گرفتیم و همیشه به ما دشمن و مخالف می گویند. ما مخالف نیستیم. ایران را دوست داریم . ما می خواهیم ایران بهترین جای جهان باشد. متاسفانه در طول این مدت بعد از انقلاب هم جنگ داشتیم و هم اعدام داشتیم  وهم کشتن های نابجا داشتیم .

 

 مصادف هستیم با  روز عدم خشونت علیه زنان  و این در حالی  است که چندین دانشجو، وکیل و روزنامه نگار زن در زندان هستند و حبس های طولانی مدت هم گرفته اند. جدای از اینکه چند زن هم در معرض اعدام هستند. شما فکر می کنید این خشونت علیه زنان و سختگیر یهایی که در مورد زنان صورت می گیرد، خاستگاه تاریخی اجتماعی دارد یا تنها به نگاه قانون گذاران و حکومت و به یک نگاه استبدادی باز می گرددد؟

 

زنان ایران از صد سال پیش شروع کردند به آگاه شدن و خواستند حقوق خودشان را بگیرند . در سال 1304 ما انجمن زنان و نویسندگان را داشتیم و زنان برجسته ای در آن حضور داشتند. همه صاحب فهم و کمال بودند . وقتی دانشگاه تهران درش به روی زنها باز شد، زنان به دانشگاه رفتند با علم و هنر آشنا شدند . امروز نمی شود به زن تعدی کرد، زن امروزی زیر بار زور نمی رود و چیزی کمتر از مرد ندارد و هر قدر راه آزادی را برآنها ببندند، منکوب نخواهند شد و نسل آینده ساخته دست آنهاست .

 

می توانیم خواهش کنیم  یکی از شعرهای تازه تان به مناسیت این روز برای خوانندگان ما روایت کنید؟

 

 خواهی نباشم و خواهم بود         دور از دیار نخواهم شد

تا "گود" هست، میان دارم           اهل کنار، نخواهم شد

یک دشت شعر و سخن دارم       حال از هوای وطن دارم

چابک غزال غزل هستم           آسان شکار نخواهم شد

 

من زنده ام به سخن گفتن          جوش و خروش و برآشفتن

از سنگ و صخره نیاندیشم         سیلم، مهار نخواهم شد

گیسو به حیله چرا پوشم           گردآفرید چرا باشم

من آن زنم که به نامردی         سوی حصار نخواهم شد

برقم که بعد درخشیدن              از من سکوت نمی زیبد  

 غوغای رعد ز پی دارم           فارغ ز کار نخواهم شد

 

تیری که چشم مرا خسته ست     بر کشتنم به خطا جسته ست

"بر پشت زین" ننهادم سر            اسفندیار نخواهم شد

گفتم از آنچه که باداباد             گر اعتراض و  اگر فریاد

"تنها صداست که می ماند"          من ماندگار نخواهم شد

در عین پیری و بیماری          دستی به یال سمندم هست

مشتاق تاختنم؛ گیرم              دیگر سوار نخواهم شد

 

20سروده  مهرماه 89

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

 

 

 

به مناسبت روز جهانی عدم خشونت علیه زنان

 

 

شعری که در 28 اسفند سال 73 برای سعیدی سیرجانی سروده شد

 

علی لاریجانی:  پیروان حضرت علی، باید رهبری آیت الله خامنه ای را جدی دنبال کنند

Posted:

جرس: علی لاریجانی با تاكید بر اینكه "كسانی كه می‌خواهند پیرو حضرت علی باشند باید پیرو ولایت فقیه بوده و رهبری آیت الله خامنه‌ای را به جد دنبال كنند"، اظهار عقیده کرد "پیروی در حرف و عمل از رهبری، سعادت كشور را درپی دارد چرا كه امروز توطئه‌های دشمنان بسیار زیاد است و در مسائل مختلف مانند انرژی هسته‌ای و حقوق بشر قطعنامه صادر می‌كنند و توطئه می‌كنند. "


به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه چهامر آذرماه، در جمع بسیجیان استان آذربایجان غربی، "ولایت فقیه را سكان دار و امید كشور" برشمرد و با تاكید بر اینكه كسانی كه می‌خواهند پیرو حضرت علی باشند باید پیرو ولایت فقیه بوده و رهبری آیت الله خامنه‌ای را به جد دنبال كنند، اضافه كرد: پیروی در حرف و عمل ازسكاندار انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای سعادت كشور را درپی دارد چرا كه امروز توطئه‌های دشمنان علیه ما بسیار زیاد است و آمریكایی‌ها و غربی‌ها در مسائل مختلف مانند انرژی هسته‌ای و حقوق بشر قطعنامه صادر می‌كنند و توطئه می‌كنند.


لاریجانی با تاكید بر اینكه باید این مسائل را به دقت زیر نظر داشت و در برابر آنها استقامت كرد اضافه كرد: امروز راه مقابله با دشمن وحدت ملت است و كسانی كه فكر می‌كنند با عمقی كردن برخی مسائل كوچك و دامن زدن به فرق سیاسی در كشور گام بر می‌دارند بی توجه از توطئه‌های بیرون هستند. دشمنان ما به دنبال این هستند كه در كشور چند دستگی پدید آورند و اوضاع را به هم بریزند لذا اولویت امروز ما وحدت داشتن و استقامت كردن بر سر آن است.


وی خطاب به قدرت‌های زورگو گفت: ملت ایران در دفاع از آرمان‌های انقلاب، ولایت و منافع ملی كشور مانند بحث هسته‌ای یك گام كوتاه نمی‌آیند و ملت ایران با رشد سیاسی جدی و اعتقادات دینی با عنصر ولایت فقیه كوچكترین مجالی را برای آنها ایجاد نمی‌كند.


لاریجانی دلیل تداوم انقلاب را در قرار داشتن عنصر پایداری انقلاب در دست بسیجیان عنوان كرد و با اشاره به پایه گذاری نهاد بسیج در اوایل انقلاب توسط رهبر فقید جمهوری اسلامی خاطر نشان كرد: امام، ارتش را برای دفاع از كشور حفظ كرد و سپاه را برای كامل كردن قدرت دفاعی تشكیل داد اما بسیج برای این تشكیل شد كه امام می‌دانست انقلاب ما انقلاب بزرگی است و بسیاری از توطئه‌ها علیه آن شكل می‌گیرد و بدون پشتوانه مردمی نمی‌توان از این میراث گران‌قدر شهدا دفاع كرد.


عضو شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از اظهارات خود، به اوضاع جنگ هشت ساله در زمان بنی صدر اشاره كرد و اظهار عقیده نمود: بنی‌صدر اجازه ورود بسیجیان به عرصه را نمی‌داد و این عامل باعث شده بود كه نتوانیم یك وجب از خاكمان را باز پس گیریم.


وی خاطر نشان كرد: پس از عزل بنی صدر به سرعت سرزمین‌های اشغال شده پس گرفته شد و هزاران اسیر از عراقی‌ها گرفتیم و رعب در دل دشمنان ایجاد شد و جمع شدند تا بتوانند ستم خود را مستقر كنند. اما با قدرت بسیج و ملت و در تمام توطئه‌های پس از آن نتوانستند كاری از پیش ببرند.


لاریجانی از بین رفتن "فتنه‌های پس از عزل بنی صدر" و همچنین "فتنه سال گذشته" را از جمله زمینه‌هایی دانست كه به زعم وی "بسیج توانست نقش خود را به خوبی ایفا كند و لذا همه بر این اساس موظف به دفاع از بسیج هستند."

آزادی تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین

Posted:

 جرس: شب گذشته و صبح امروز، تعدادی از زندانیان بی‌گناه بند ۳۵۰ زندان اوین، آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در آستانه عید غدیر، تعدادی از زندانیان بی‌گناه که در فهرست کمیسیون عفو و بخشودگی قرار داشتند، از زندان آزاد شدند. برخی منابع، تعداد زندانیان آزاد شده از بند ۳۵۰ زندان اوین را ۱۹ نفر ذکر کرده‌اند. از دیگر بندها و زندان‌ها نیز هنوز خبری در خصوص آزادی زندانیان سیاسی دریافت نشده است.

این گزارش حاکی است، برخی منابع دانشجویی از آزادی عباس کاکایی خبر داده‌اند که در شانزدهم آذرماه سال گذشته بازداشت شده بود. کاکایی به یک سال زندان محکوم شده بود و تنها چند روز به پایان مدت حبس او باقی مانده بود که مشمول عفو قرار گرفت و آزاد شد.

این منابع همچنین از آزادی سینا گلچین، از بازداشت شدگان روز عاشورای سال گذشته، و علیرضا مرادی خبر داده‌اند. از دیگر افراد آزاد شده نیز به نامهای ناصر عبدالحسینی، رضا خادمی، ایمان آذریان و آبتین غفاری اشاره شده است.

همچنین گفته می‌شود که امیرحسین کاظمی و جواد ماه زاده نیز در فهرست زندانیان آزاد شده قرار دارند.

 

گسترش سازمان بسیج و جدائی آن از سپاه

Posted:

 

جرس:شنیده های جرس حکایت از آن دارد که برای تسلط بیشتر مقام ولایت بر کشور و آمادگی برای سرکوب همه جانبه تر منتقدان نظام، سازمان بسیج چند برابر گسترش یافته، از سپاه جدا شده مستقیما تحت امر مقام رهبری قرار می گیرد. تا کنون سازمان بسیج یکی از واحدهای سپاه پاسداران بوده که فرمانده آن توسط فرمانده کل قوا نصب می شد. در سازماندهی جدید بسیج سازمانی موازی سپاه است که همانند سپاه زیر نظر مستقیم ولی امر انجام وظیفه می کند.

 

تقسیم سازمان بسیج به دو نیروی نظامی و فرهنگی

 

سازمان گسترش یافته بسیج به دو نیرو تقسیم می شود: نیروی نظامی و نیروی فرهنگی. بسیج نظامی زیر نظر سردار محمد رضا نقدی فرمانده فعلی سازمان بسیج که از ایرانیان معاود عراقی است اداره خواهد شد. بسیج فرهنگی تحت نظر یک شورای سه نفره از روحانیون وفادار به رهبری یعنی احمد جنتی (دبیر مادام العمر شورای نگهبان و عضوخبرگان) ، محمدتقی مصباح یزدی (رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و عضو خبرگان) و محی الدین حائری شیرازی (امام جمعه سابق شیراز و عضو خبرگان) اداره خواهد شد. هر سه روحانی یادشده طرفدار إعمال حداکثر خشونت علیه منتقدان نظام هستند.

 

پرداختن نیروی بسیج فرهنگی به سرچشمه ها

 

نیروی بسیج فرهنگی شبکه ای گسترده در تمام لایه های اجتماعی شهری و روستائی و عشایر است که معلمان آن در سه سطح استاد، سرمربی و مربی وظیفه تبیین و تشریح مفاد حکومت ولائی را انجام خواهند داد. روحانیون ستون فقرات نیروی بسیج فرهنگی را به عهده دارند. بسیج فرهنگی از دبستان آغاز می شود و در دوره راهنمائی و دبیرستان به اوج خود می رسد. شعار اصلی نیروی بسیج فرهنگی این است: نباید بگذاریم شبهات به سطح خیابان کشیده شود، مسائل را از سرچشمه حل کنیم.

 

به نظر تحلیلگران بیت رهبری سرچشمه آموزش و پرورش نوجوانان در مدارس و دبیرستانهاست. بر همین اساس معاونت روحانیت در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود. این معاونت که توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه قم معرفی می شود وظیف دارد برای تمام مدارس راهنمائی و دبیرستانها روحانی مستقر در آن واحد آموزشی نصب کند. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در نیروی فرهنگی بسیج نقش پشتیبانی لجستیکی را به عهده دارد. طرح استادمحوری که با مخالفت قاطع مراجع تقلید مواجه شده است از جمله زنجیره های  نیروی بسیج فرهنگی و در راستای سیطره کامل نظام بر حوزه طراحی شده است.

 

ایده و بودجه گسترش سازمان بسیج

 

گسترش سازمان بسیج به بودجه هنگفتی بیش از پنج برابر بودجه فعلی بسیج نیاز دارد که با حکم حکومتی جدید مبنی بر تقلیل جدی نقش نظارتی و تحقیق و تفحص مجلس تامین خواهد شد. این گسترش سازمانی برگرفته از ایده جیش الشعبی حزب بعث عراق زمان صدام است که پس از ماهها مشورت با کارشناسان خبره نظامی و امنیتی طراحی شده است.

 

سطوح سه گانه نیروی بسیج فرهنگی

 

نیروی بسیج فرهنگی به سه سطح بصیرت، معرفت و تربیت تقسیم می شود. سطح بصیرت حوزه سیاسی را در بر می گیرد. سطح معرفت ناظر به حوزه اعتقادات است. سطح تربیت حوزه اقدامات عملی را در بر می گیرد.

 

نقش محوری نیروی بسیج فرهنگی در گزینش استاد و دانشجو و مقابله با جنگ نرم

 

با توجه به نقش تاریخی جنبش دانشجوئی و بطور کلی دانشگاهها از زمان تاسیس نیروی بسیج فرهنگی استخدام اساتید دانشگاهها با استعلام رسمی از این نیرو انجام خواهد گرفت. بیست و سه هزار عضو هیأت علمی دانشگاهها از طریق بسیج گزینش و استخدام خواهند شد. در زمینه گزینش دانشجو نیز بسیج مدارس حرف اول را خواهند زد.

 

کلیه وزارت خانه های مرتبط با فرهنگ از قبیل وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی،و سازمان صدا و سیما و ... توسط نیروی فرهنگی بسیج تغذیه خواهند شد. وظیفه اصلی نیروی فرهنگی بسیج مقابله با جنگ نرم دشمنان نظام و رهبری است.