جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


علی قلی زاده، فعال دانشجویی مشهد و عضو ستاد مهدی کروبی بازداشت شد

Posted:

جرس: به گزارش منابع خبری جرس، علی قلی زاده، فعال دانشجویی مشهد، ظهر روز جمعه ۱۴ آبان ماه ٨٩، در منزل پدریش بازداشت شده است.


علی قلی زاده، دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی شاهرود و فعال سیاسی مشهدی و عضو شورای عمومی تحکیم وحدت می باشد، که بنا به این گزارش، توسط چندین مامور مسلح و لباس شخصی وزارت اطلاعات، و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است.


این گزارش افزود "قلی زاده از اعضای شورای عمومی تحکیم وحدت بوده و پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شاهرود، با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه ٢٣ شده بود که با وجود قبولی در دانشگاه تهران، از ادامه تحصیل محروم و ستاره دار شده بود."


این منبع خبری خاطرنشان کرد وی از فعالین سیاسی اصلاح طلب شهر مشهد و در انتخابات سال ٨٨ نیز، از فعالان ستاد دانشجویی مهدی کروبی در آن شهر بود.


همچنین آمده است "دلیل بازداشت وی، تحرکات اخیر اعضای تحکیم وحدت برای باز راه اندازی این تشکل مستقل دانشجویی عنوان شده؛ هر چند قلی زاده ضمن دفاع از تشکل مستقل متبوع خویش، این مورد را اتهامی موجه جهت بازداشت نمی داند، اما با این حال از صحت این عنوان اظهار بی اطلاعی کرده است."


لازم به ذکر است علی قلی زاده با توجه به سانحه رانندگی که هفته گذشته برای وی اتفاق افتاده، از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست و پیرامون شرایط نگهداری وی در سلول های اداره اطلاعات مشهد نگرانی های جدی وجود دارد.

جلسه كميسيون امنيت ملي درباره تحقيق از شورايعالي ايرانيان خارج كشور

Posted:

 

جرس: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص روشن شدن مسائل  اجلاس ایرانیان خارج از کشور، اسفندیار رحیم مشایی و محمد شریف ملک زاده، از مسئولان شورایعالی ایرانیان خارج کشور را به  مجلس احضار کرد.

به گزارش فارس،  هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس قرار است پيش از تشكيل و تعيين اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از شورايعالي ايرانيان خارج كشور، جلسه‌اي با اسفنديار رحيم‌مشايي و محمدشريف ملك‌زاده،  از مسئولان این شورا داشته باشد..

براساس این گزارش قرار است اعضای هیئت رییسه کمیسیون  سیاست خارجی مجلس  در این جلسه مذاكراتي درخصوص چگونگی  تحقیق و تفحص از شورایعالی ایرانیان با مشايي و ملك‌زاده داشته باشند.

طرح تحقيق و تفحص از شورايعالي امور ايرانيان خارج كشور چندي پيش، پس از تصويب در كميسيون امنيت ملي، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي نيز به رأي نمايندگان گذاشته شد و وكلاي ملت در جلسه علني پارلمان نيز با دادن 141 رأي موافق در برابر تنها 14 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع بر تصويب آن صحه گذاشتند


.

یکرنگی

Posted:

عمار ملکی

بر فراز قلعه ای در سرزمینی دور
رو به روی کوه
خیره بر یک جنگل انبوه
مانده ام حیران ز رفتار درختان:
از هجوم باد و بوران
هر یکی پیچد به خود از درد
گر چه رنگارنگ
- سرخ و سبز و زرد -
اما
دست در دستان هم، بازو به بازو ایستاده
بی تفاوت بر تفاوتها
هیچ رنگی از کنار دیگری بودن
ندارد ننگ

هایدلبرگ – آلمان – اکتبر 2010

رباعی سبز

Posted:

بهروز محمدی

رباعی سبز1

بزغاله و گوساله و خاشاک شدم

میکروب صفت و فتنه گر خاک شدم

با اینهمه سرفراز دوران گشتم

کز ننگ بد ولایتی پاک شدم

 

رباعی سبز2

دیدم به زبان پهلوی معنی سبز

در کنه کلام موسوی معنی سبز

سیمای بهر زندگی می بینی

با گوش دل ار تو بشنوی معنی سبز

خطیبان نماز جمعه؛ تکرار سخنان رهبری، حمایت از طرح های رئیس دولت

Posted:

جرس: عمده موضوعاتی که خطیبان نماز جمعه شهرهای مختلف ایران موظف بودند مشترکا در خطبه های نماز جمعۀ ۱۴ آبان ٨٩ مطرح کنند، مجددا رویکرد به سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم و حمایت قاطع از سخنان وی، پشتیبانی از طرح هدفمندی یارانه ها و بیان "گریزناپذیر" بودن آن و همچنین تجلیل از ۱٣ آبان بود.


در یکی از رویکردها پیرامون حمایت از دولت در هدفمندی یارانه ها، خطیب نماز جمعه مدعی شد "در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها شاهدیم كه حدود ۱٧۰سایت خارجی علیه این طرح برنامه تولید می‌كنند تا از این راه دل مردم را خالی كنند و همین مسئله نشان می‌دهد كه اجرای این طرح به ضرر آنها است."

پیش از سخنان احمد خاتمی، یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، گفته بود "٣٢۰ سايت داخلي و خارجي درصدد ايجاد اختلال در هدفمندسازي يارانه ها هستند" و یکی از مدیران دولتی، پا را فراتر نهاده و گفته بود "٣۵۰۰ سايت اينترنتي، ضد طرح هدفمندسازي يارانه‌ها فعاليت مي‌كنند" و قس الهذا...


مدح رهبری بدلیل سفر به قم، دومین جمعۀ پس از اتمام آن سفر را نیز پوشش داد و خطیبان نماز جمعه، این سفر را "بهار در پاییز"، "نمایش گستردۀ عشق به ولایت"، "نسیم روحانی" و "نهادینه سازی جایگاه ولایت فقیه" خواندند و سخنان آقای خامنه ای را مجددا از تریبون های نماز جمعه جاری ساختند.


هشدار به فتنه و سران فتنه نیز، بخش لاینفک خطبه های نمایندگان رهبری در استان ها بود؛ که "توبه" رهبران جنبش را، بعنوان "پیش شرط اتحاد" با آنها مورد ادعا قرار دادند.


تهران، احمد خاتمی: حدود ۱٧۰سایت خارجی علیه هدفمندی یارانه ها برنامه تولید می‌كنند
در تهران خطیب موقت نماز جمعه، پیرامون طرح هدفمندكردن یارانه‌ها می گوید "در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها شاهدیم كه حدود ۱٧۰سایت خارجی علیه این طرح برنامه تولید می‌كنند تا از این راه دل مردم را خالی كنند و همین مسئله نشان می‌دهد كه اجرای این طرح به ضرر آنها است."


به گزارش ایرنا، احمد خاتمی در خطبه دوم نماز خود، با قدردانی از رهبر جمهوری اسلامی به خاطر سفر به شهر قم، اظهار عقیده کرد "‌فصل پاییز بود اما حضور رهبری در قم، این شهر را به بهار دیگری تبدیل كرد.


این عضو شورای مركزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت "سفر رهبری در عرصه بین المللی بسیار معنا دار بود، تلاش ۱٧ ماهه دنیای استكبار و رهروان حقیر آنها در داخل كشور یعنی جریان فتنه این بود كه در این ۱٧ ماه پس از ٢٢ خرداد ٨٨ بگویند حوزه و مراجع از نظام و ولایت بریده اند ."


وی مدعی شد كه این سفر در حقیقت افشای عملی دروغ آنها بود. جهانیان تصاویر دیدار مراجع عظام تقلید با رهبر را دیدند، جهانیان ابراز ادب با شكوه طلاب را مشاهده كردند. البته بخشی از تصاویر را سیما توانست به تصویر بكشد.


احمد خاتمی بدون اشاره به عدم دیدار نیمی از مراجع عظام تقلید با رهبری، گفت "اگر این استقبال ها عشق به ولایت و نظام نیست، پس چه معنایی دارد؟ "


خاتمی، از اهداف دشمن در ضربه زدن به دین را لاابالی گری، اباهه گری، عرفان های كاذب، مذاهب انحرافی و از مهمترین توطئه ها اسلام منهای روحانیت بیان كرد و گفت "اسلام منهای روحانیت دقیقا تز انگلیسی است كه توسط فراماسونر ها وارد كشور شد . از زمان فتوای ارزشمند آیت الله میرزای شیرازی علیه قرارداد ننگین تنباكو كه كمر انگلیسی ها را شكست، از آن زمان عقده روحانیت را به دل گرفتند تا امروز و تمام تلاش آنها این بود كه این نهاد تاثیر گذار دینی را آسیب بزنند كه تا امروز نتوانسته اند. "

خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: اسلام منهای روحانیت برای ضربه زدن به دین است، در این رابطه دشمنان با مغلطه حكومت آخوندی و آخوند حكومتی را مطرح كردند .


وی از دیگر "دستاویزهایی كه دشمن برای ضربه زدن به دین استفاده می كند" را، ‌اسلام منهای سیاست بیان كرد كه هدف آن سكولاریسم و حذف دین از عرصه حكومت است و گفت اسلام منهای سیاست همان حكومتی است كه غربی ها دارند و همانگونه كه شاه در پی آن بود و توانست آن را عملی كند. دشمن سكولاریسم را دنبال می كند البته این جریان حقیر جایی در ملت ندارد و در بین روشنفكران بیمار دیده می شود.


احمد خاتمی همچنین مدعی شد درمورد اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها ۱٧۰ سایت خارجی علیه این قانون برنامه ریزی می كنند تا دل مردم را خالی كنند و اینكه كشور چنان و چنین می شود. "


وی همچنین به وضعیت آمریكا تاكید كرد و گفت :‌طبق آخرین آمارها تعداد بانك های ورشكسته در سال ٢۰۱۰ به ۱٣٩ بانك رسیده است؛ آنها در اوج بحران هستند اما آتش بیارترین معركه ناامنی كشور در حوادث فتنه بودند.


قم، سعیدی: متاسفانه امروز تعداد روحانیون بسیار كم است
محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه قم گفته است :در جریان سفر ده روزه ولی امر مسلمین به قم، یك نسیم روحانی در این شهر مقدس وزیدن گرفت و مردم با استقبال پرشور خود جایگاه ولایت فقیه را در جهان نهادینه كردند. "


وی ادامه داد: "رهبر فرزانه انقلاب از مردم قم به افرادی بصیر، باصفا و هوشیار نام برده اند و قطعا اگر بیداری مردم قم نبود نقشه دشمنان در این شهر مقدس ناكام نمی ماند. "


سعیدی از مسوولان خواست از هر گونه اختلاف كه به گفته وی دود آن به چشم مردم می رود خودداری كنند.


وی تحول در حوزه علمیه قم را از دیگر مطالبات رهبری دانست و با بیان اینکه "متاسفانه امروز تعداد روحانیون در مقایسه با حجم انتظارات از این قشر بسیار كم است"، از آموزش و پرورش خواست كه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان افراد مستعد را تشویق به جذب در حوزه علمیه كنند.


سعیدی گفت : هیچ مدركی بالاتر از سربازی حضرت ولیعصر وجود ندارد و افراد مستعد باید جذب حوزه شوند.


خطیب نماز جمعه قم افزود "سفر رهبری به قم، شایعات و فتنه های دشمنان را نفش بر آب كرده است، دشمنان قصد داشتند برای دشمنی با نظام از قم استفاده كنند و عامل انقلاب را به ضد انقلاب تبدیل كنند.


سعیدی مدعی شد "رهبری بارها از فتنه ٨٨ نام برده اند وعنایت وی به این فتنه در راستای سیره جدش علی است و ما زمانی می توانیم با فتنه گران وحدت كنیم كه آنها توبه كنند و گرنه هرگز اتحادی با آنها نداریم. "


مشهد، علم الهدی: جهانی سازی استکبار ستیزی تا ظهور امام زمان تعطیل بردار نیست
امام جمعه مشهد می گوید برخی اشخاص در چارچوب اهداف خود به عناوین گوناگون در صدد تضعیف جایگاه استكبار ستیزی ملت و نظام هستند.


احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد که در حرم امام رضا برگزار شد، افزود: این قبیل افراد به شكل های مختلف به دنبال كسب فرصت ها هستند تا جریان استكبار ستیزی نظام و ملت تعطیل و راه برای رسیدن آنان به امیالشان فراهم شود. این دسته اشخاص در صددند تا با تضیعف و تعطیل شدن اصل استكبار ستیزی ملت و نظام و انقلاب، خودشان زیر سایه آمریكا و اسراییل و مستكبران به موقعیتی دست یابند.


وی گفت: استكبار ستیزی انقلاب اسلامی تا آنجا ادامه می یابد كه این مساله مهم و همچنین شعار مرگ بر اسراییل و آمریكا در فرهنگ ملت های مختلف جهان به یك اصل و فرهنگ بومی تبدیل شده و به تدریج زمینه برای فرج امام زمان فراهم شود و رسالت اصلی و آرمان مهم انقلاب اسلامی، جهانی سازی استكبار ستیزی است و براندازی نهایی استكبار را امام زمان انجام می دهند. "


علم الهدی همچنین اظهار عقیده کرد: اصل استكبار ستیزی نظام و جهانی سازی آن تا زمان فرج امام زمان به هیچ عنوان تعطیل بردار نیست.


شیراز، ایمانی: انضباط اجتماعی رو به افول و ضعف است
اسد الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز افزود: این افراد قصد دارند به بهانه توسعه فرهنگی و توسعه شهری، قبور برخی از علمای صاحب نام و معروف شیراز را جابه جا كنند در حالی كه اصلا به حرمت این كار فكر نكرده اند.


وی اضافه كرد: وقتی فتوای صریح حضرات آیات صافی گلپایگانی و مكارم شیرازی، برحرمت جابه جایی قبور حكایت دارد، چطوراین افراد به خود اجازه می دهند این موضوع را مطرح كنند؟


امام جمعه شیراز ادامه داد: دست اندازی به قبور علما با هر بهانه ای كه بخواهد انجام شود حرمت دارد و تغییر جا و مكان این قبور به هیچ وجه نباید انجام گیرد.


نماینده رهبری در استان فارس ادامه داد : من اخطار می دهم به این افراد و امید است هشدار واخطار مرا جدی بگیرند وگرنه مجبور خواهم شد موضوع را بازتر و شفاف تر با مردم در میان بگذارم و از مردم كه همیشه حامیان علمای اسلام بوده اند مدد جویم.
ایمانی گفت : نمی گذاریم این افراد با موتور روشن و چراغ خاموش به راه بیفتند و به قبور علمای شیراز دست اندازی كنند .


وی اضافه كرد: داشتن آزاد راه یكی از مطالبات مردم شیراز است كه شیراز را از انزوا خارج خواهد ساخت و امید است اقداماتی كه دراین رابطه انجام شده از روی كاغذ فراتر رود و جنبه عملی و اجرایی به خود گیرد.


ایمانی به وقوع برخی قانون شكنی ها در جامعه نیز هشدار داد و گفت : متاسفانه برخی هنجارها رو به ضعیف شدن است ، قانون گریزی و قانون شكنی در حال رشد و فزونی است این به فرهنگ عمومی جامعه ما لطمه می زند .
وی افزود: باید به سمت تقویت فرهنگ عمومی حركت كنیم وانضباط اجتماعی كه رو به افول و ضعف است را در جامعه تقویت نماییم.


اصفهان، طباطبایی نژاد: شکست دموکرات ها یعنی نارضایتی از اوباما
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: ملت ایران پس از گذشت سه دهه از انقلاب هنوز هم در مقابل استكبار جهانی ایستاده و استكبار ستیزی كه از شاخصه های انقلاب است، ادامه دارد.


یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان در مسجد تاریخی امام آن شهر، با یادآوری وقایع روز ۱٣ آبان در قبل و بعد از انقلاب، پیرامون تصرف سفارت آمریکا گفت "دولت موقت كه با تسخیر لانه جاسوسی مخالف بود و این اقدام را درافتادن با آمریكا و نابودی انقلاب می دانست استعفا كرد، اما امروز با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب عزت انقلاب ایران به مراتب بیشتر از سال های نخست شده و هیمنه آمریكا نیز در جهان شكسته شده است.


طباطبایی نژاد، شكست دمكرات ها در انتخابات مجلس آمریكا را بیانگر نارضایتی مردم آمریكا از سیاست های اوباما دانست و گفت: این هشداری برای دولتمردان حاكم بر كاخ سفید بود تا در سیاست های خود تجدید نظر كنند.


وی، وقوع چند فقره انفجار و كشته یا زخمی شدن تعدادی از مردم عراق طی روزهای اخیر را از دیگر وقایعی دانست كه بیانگر ناموفق بودن دولت آمریكا در برقراری امنیت درعراق است.


طباطبایی نژاد گفت: متاسفانه فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و انقلابی و مبتلا شدن به چشم و هم چشمی، سنت حسنه ازدواج با مشكلات زیادی برای جوانان همراه شده است.


ارومیه، حسنی: اگر می خواهیم عزت و اقتدار نظام حفظ شود باید در مصرف خود صرفه جویی كنیم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: برای اجرای موثر و مفید قانون هدفمند كردن یارانه ها، باید دولت را در همه ابعاد یاری كنیم.


غلامرضا حسنی در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه افزود: برای كمك به اجرای خوب قانون هدفمندی یارانه ها، هر كس به اندازه خود باید از مصرف غیرضروری و تشریفات پرهیز كند و با این كار در واقع دولت را یاری كرده است.


وی گفت: اگر می خواهیم عزت و اقتدار انقلاب و نظام حفظ شود باید در مصرف خود صرفه جویی كنیم.


حسنی افزود: لازم است ملت ایران مخصوصا مردم آذربایجان غربی در مصرف خود قناعت و صرفه جویی كنند و قناعت را در اولویت كارهای خود قرار دهند.


وی از مردم استان آذربایجان غربی خواست در مصرف آب، برق، گاز و بنزین دقت بیشتری كنند.


وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، فلسفه ظهور پیشوای دوازدهم شیعه را تشریح كرد و گفت : خداوند به یمن وجود پر بركت امام زمان تمامی بلاهای روی زمین را از شیعیان خود دور خواهد كرد.


اردبیل، عاملی: راهی جز هدفمندی كردن یارانه ها نداریم
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اهمیت اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها از مردم خواست تا دولت را در این امر خطیر یاری دهند .


حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: هردولتی به جای دولتی فعلی هم بود مجبور به اجرای این قانون بود زیرا ما راهی جز هدفمندی كردن یارانه ها نداریم .


وی بیان كرد كه بازرگانان و اصناف در اجرای این قانون نقش مهمی برعهده دارند و بر آنهاست كه ارامش را در محیط بازار و تامین مایحتاج اساسی مردم فراهم كنند.


وی گفت: طوری نباشد كه برخی افراد و اصناف بی انصاف از وضعیت موجود سوء استفاده كرده و در فكر احتكار و انبار كردن نیازهای اساسی مردم باشند .


زنجان، واعظی: ترس از دشمنان، مرگ زودرس به همراه دارد
نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه زنجان با بیان اینكه هوشیاری در برابر توطئه های دشمنان كشور را از آسیب ها ایمن می كند، افزود: تبعیت از فرمان های رهبری رمز پایداری نظام اسلامی است.

محمد تقی واعظی در خطبه های نماز جمعه این هفته زنجان، افزود: ترس از دشمنان مرگ زودرس برای كشور به همراه دارد و نباید ازاین مقوله مهم غافل شد.


وی بابیان اینكه "دشمنان با ایجاد ترس و وحشت درصدد ایجاد تفرقه و جدایی بین مردم و مسوولان هستند"، گفت: نظام اسلامی در طول سی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ترس و واهمه ای از توطئه های دشمنان نداشته و ندارند.


امام جمعه زنجان اظهار عقیده کرد "مبنای نظام و ملت ایران بر نترسیدن استوار شده و در زمان حاضر نیز با اتكا به این مقوله مهم به رشد و پیشرفت خود در بخش های سازندگی ادامه می دهد. "


تبریز، مجتهد شبستری: با تصرف سفارت آمریکا، آغاز نابودیش کلید خورد
محسن مجتهدشبستری در خطبه های نماز جمعه تبریز، ۱٣ آبان را محمل پیدایش حوادث مختلفی دانست كه در شكل دهی تاریخ كشور و انقلاب اسلامی نقشی بزرگ و سرنوشت ساز داشته است.


خطیب نماز جمعه تبریز، رخداد ۱٣ آبان ۵٨ و تصرف سفارت آمریکا در تهران را، سبب شکسته شدن ابهت چندین و چندساله آمریكا در ایران و آغاز سرازیری آمریكا برای شكست و نابودی دانست.


وی همچنین تظاهرات و راهپیمایی در روز ۱٣ آبان را "تجدید بیعتی با آرمان های امام و انقلاب" دانست و به سفر رهبری به قم و سخنان وی نیز اشاره کرده و این سفر و اسقبال مردم قم را بسیار مهم خواند.

سرویس فرهنگی جـــرس

گزارش سازمان ملل: نرخ بیکاری در ایران ۳۳ درصد است

Posted:

جرس: گزارش شاخص توسعه انساني 2010 سازمان ملل متحد نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري در ايران بين سال‌هاي 2000 تا 2009 در بيشترين حالت 33 درصد گزارش شده است.


به گزارش ايلنا ،شاخص توسعه انساني يكي از شاخص هاي رشد و پيشرفت كشورها محسوب مي شود كه هرساله از سوي سازمان ملل متحد منتشر مي شود. شاخص توسعه انسانی نام جدولی است تناسبی که در آن کشورهای جهان براساس فاکتورهایی از جمله درآمد سرانه واقعی، نرخ باسوادی، آموزش، بهداشت، تغذیه و نیز امید به زندگی (در بدو تولد) مورد مقایسه قرار می‌گیرند.اين شاخص از سال 1991 میلادی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مرحله اجرا گذاشته شد و از آن پس هر ساله فهرستی از کشورهای جهان را به ترتیب بالاترین تا پائین‌ترین رتبه‌ها را در مقایسه با نمودارها و کشورهای دیگر منتشر می‌کند. کشورهایی که در رده‌های بالای شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در رده‌های پائین شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه نیافته و عقب افتاده‌تری از نظر پیشرفتهای جهانی هستند. 


سازمان ملل متحد در مقدمه اين گزارش اعلام كرده كه نيروي انساني بزرگترين ثروت يك ملت محسوب مي شود.امروزه اين موضوع پذيرفته شده اي است كه موفقيت يك كشور صرفا در سايه درآمد امكان پذير نيست،اگرچه بدون منابع هم هيچ گونه پيشرفتي هم امكان پذير نيست.در گزارش 2010 كشورهاي بسياري وجود دارند كه با وجود شرايط نامطلوب درآمدي كيفيت زندگي مردم بهبود يافته است.اين درحالي است كه برخي كشورهاي هم با وجود عملكرد قوي اقتصادي عملا نتوانسته اند پيشرفتي در شاخص هايي مثل اميد به زندگي،تحصيل و بالابردن استانداردهاي زندگي كسب كنند. 


اين گزارش مي افزايد؛ برخی از کشورها در حال برداشتن گام های بلندی براي توسعه انسانی بوده اند.گزارش توسعه انساني سازمان ملل متحد درخصوص شاخص توسعه انساني (HDI )كه شاخصي تركيبي از پوشش ثروت،سلامت و آموزش و پرورش است،نشان مي دهد كه كشورهاي آسيايي از جمله چين و هند با رشد سريع در توليد ناخالص داخلي خود پيشرفت هاي چشمگيري داشته اند.به طوري كه چين با 23 درصد وهند با 30 درصد رشد نسبت به سال قبل رشد سريعتري را نسبت به گزارش قبلي سازمان ملل داشته اند. 


وضعيت ايران 
در ميان 169 كشور مورد بررسي سازمان ملل متحد ايران به لحاظ شاخص توسعه انساني در رتبه 70 و بعد از كشورهاي مثل بوسني و هرزگوين،قزاقستان ،آذربايجان و عربستان قرار گرفته است.هرچند كه در اين گزارش تركيه در رتبه 83 قرار گرفته اما برخي كشورهاي توسعه يافته رشد سريعتري را نسبت به ايران به ثبت رسانده اند.
در گزارش توسعه انسانی 2010 سازمان ملل متحد رتبه كسب شده براي شاخص توسعه انسانی ایران 0.702 از یک اعلام شده است. كه اين عدد براي كشورهاي اول جدول 0.938 است.
اين گزارش مي افزايد؛ ميانگين رشد سالانه ايران در شاخص توسعه انساني بين سالهاي 200 تا 2010 به ميزان 1.27 درصد بوده است.
نروژ ، استرالیا، آمریکا، ایرلند، لیختن اشتاین، هلند، کانادا، سوئد ، آلمان و ژاپن از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال 2010 به ترتیب رتبه های اول تا دهم را کسب کردند. زیمبابوه نیز از این لحاظ در انتهای این رتبه بندی قرار گرفته است.امارات متحده عربي در جايگاه سي و دوم اين ليست قراردارد . زيمباوه وكنگو در قعر اين جدول قرار گرفته اند. 


بيكاري 
براساس اين گزارش، دربررسي تعداد استخدام به جمعيت فعال درگروه سني 15 تا 64 سال كه در سال 1991 به ميزان 45.9درصد شاغل بوده اند در سال 2008 تنها سه درصد رشد كرده است. از كل جمعيت مشغول به كار در ايران 56.8 درصد از استخدام رسمي شده اند كه در اين ميان زنان نسبت به مردان كمتر استخدام رسمي شده اند به طوري كه اين نسبت 72 به 100 گزارش شده است.اين شاخص نشان مي دهد كه ميزان ورودي به بازار كار در اين سالها نسبت با اشتغال ايجاد شده هماهنگ نبوده است. همچنين42.7درصد از اين استخدام هاي انجام گرفته بين سالهاي 2000 تا 2008 اشتغال آسيب پذير تعريف شده است. افرادي كه داراي وضعيت شغلي با ثباتي نبودند جمعيت 42.7درصدي را تشكيل مي دهند.
اين گزارش مي افزايد 1.9 درصد از نيروي شاغل به كار در ايران با درآمدي كمتر از 1.25 دلار در روز زندگي مي كنند.
نرخ بيكاري اعلام شده در گزارش توسعه انساني سازمان ملل متحد در پايين ترين سطح بين سالهاي مورد بررسي (2000-2008) حداقل 8.3 درصد وحداكثر 33.2درصد گزارش شده است. گزارش توسعه انساني سازمان ملل براي گروه كودكان كار در ايران گزارش نشده است. 


فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات
شاخص مورد بررسي ديگر در گزارش توسعه انساني سازمان ملل متحد مربوط به فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه براين مبنا ميزان دسترسي به خطوط تلفن همراه و ثابت در ايران بين سالهاي (2000-2008) 532 درصد رشد كرده و جمعيت تحت پوشش تلفن همراه در ايران 95 درصد رسيده است.ميزان دسترسي به اينترنت در سال 2008 به ميزان 32 درصد از كل جمعيت كشور گزارش شده و پنهاي باند در اين سال 0.4 درصد اعلام شده است. 


نابرابري درآمدي
در گزارش شاخص توسعه انساني،ضريب جيني مورد محاسبه كه اصطلاحا شاخص برابري ناميده مي شود،ضريب جيني ايران 38.3 درصد گزارش شده است. نروژ با ضريب جيني 25.8، ايسلند 34، هلند 30.9 و سوئد با ضريب جيني 25 كمترين نابرابري درآمدي را در توزع عادلانه ثروت در سال 2010 داشته اند.ضريب جيني درتركيه 41.2 درصد گزارش شده است. 


رضايتمندي از زندگي
سازمان ملل رتبه ايران از نظر سطح رضايت‌مندي شهروندان در جهان را 84 اعلام و رضايت مردم ايران از شغل خود 71 درصد، سلامت فردي 82 درصد و سطح زندگي را 55 درصد برآوردكرده است. اين گزارش كه بر پايه آمار سال هاي 2006 تا 2009 تهيه شده رتبه ايران از نظر شاخص رضايت از زندگي 5.6درصد اعلام شده كه اين موضوع نشان مي دهد هرچه شاخص ارقامي بيشتر باشد رضايت از زندگي بيشتر است. در شاخص تجارب منفي رتبه ايران 32 گزارش مي شود.
 

ابراز امیدواری آمریکا به آغاز مذاکرات اتمی و ابراز نگرانی عربستان از ایران هسته ای

Posted:

جرس: در پی موافقت جمهوری اسلامی برای آغاز مذاکرات با گروه ۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) و استقبال سخنگوی آن گروه از این تصمیم، و در حالیکه مشاور محمود احمدی نژاد ادعا کرده بود "این مذاکرات حول محور اتمی نخواهد بود"، ایالات متحده آمریکا روز گذشته ابراز امیدواری کرد به زودی تاریخ و محل انجام گفت و گوهای تازه هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام شود و این مذاکرات پس از گذشت وقفه ای یک ساله،از سرگرفته شود.


همزمان شاهزاده عربستان سعودی و رئیس پیشین سازمان اطلاعات آن کشور، چند روز بعد از انتقاد قرارداد بزرگ تسلیحاتی عربستان با آمریکا، طی اظهاراتی خاطرنشان کرد "ایران با پی‌گیری غنی‌سازی هسته‌ای، در مسیری پر مخاطره قدم برمی‌دارد و جمهوری اسلامی باید در مورد پرسش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای خود توضیح بدهد."


به گزارش رویترز، دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی آمریکا، روز پنجشنبه (چهارم نوامبر- ۱٣ آبان)، در حاشیه نشست کارگروه بین‌المللی همکاری‌های هسته‌ای در اردن، ضمن ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری‌ گفت و گوهای هسته‌ای با ایران، خاطرنشان کرد "امیدواریم به زودی تاریخ و محل انجام این گفت و گو‌ها تعیین شود."


هفته گذشته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه ۱+۵، اعلام کرده بود که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی- در نامه‌ای خطاب به وی - از آمادگی تهران برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای خبر داده است. مذاکراتی که از مهر ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شده بود و از آن زمان تاکنون این گفت و گوها متوقف مانده است.

 طی یکسال اخیر، به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی تازه‌ای (۱٩٢٩) علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.


نتیجه تحریم ها و فشارها را ملاحظه می کنید
بر اساس این گزارش، معاون وزیر انرژی آمریکا همچنین گفته است: "اکنون نتایج فشارها و تحریم را مشاهده می‌کنید. دلیل این که اشتون سرانجام پاسخ مثبتی از ایرانی‌ها برای از سرگیری گفت و گوها دریافت می‌کند،‌ همین است."

 

 محمود احمدی نژاد طی سخنرانی های اخیر خود، از "بی نتیجه بودن" و "به شکست انجامیدن" تحریم ها و فشارهای وارده بر دولت جمهوری اسلامی سخن گفته بود.


اظهار امیدواری ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری گفت و گوها با ایران در حالی است که واشنگتن در روزهای گذشته از سخت‌تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای با ایران سخن گفته بود.

هفته گذشته رابرت گیتس، سخنگوی کاخ سفید، از "سخت تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای" خبر داده و خبرها نیز دال بر این بود که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

 رویترز خاطرنشان می کند ایالات متحده و متحدانش امیدوارند با خروج این میزان اورانیوم غنی شده از ایران، از استفاده احتمالی از این مواد هسته‌ای برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.


میزان اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران که باید در چارچوب پیشنهاد تازه کشورهای غربی از ایران خارج شود، حدود ۸۰۰ کیلوگرم بیشتر از میزان در نظر گرفته شده در پیشنهاد قبلی این کشورها به جمهوری اسلامی است که در نهایت از سوی تهران رد شد.


مبادله؛ فقط در چارچوب توافقنامه تهران
در شرایطی که انتظار می‌رود،‌ پیشنهاد تازه کشورهای غربی در مورد مبادله سوخت در محور گفت و گوهای پیش رو با ایران قرار داشته باشد، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در واکنش به اخبار منتشر شده در باره این پیشنهاد،‌ گفته بود،‌ مبادله سوخت هسته‌ای تنها باید در چارچوب بیانیه تهران (میان تهران- آنکارا- برزیلیا) صورت گیرد.

رهبران ایران، برزیل و ترکیه در اردیبهشت ماه سال جاری بیانیه‌ای را در تهران امضا کرده بودند که براساس آن ایران باید ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی شده خود را به ترکیه منتقل می‌کرد و در مقابل سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت می‌کرد.


با این حال کشورهای غربی این توافق را که در آستانه تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صورت گرفته بود، برای حل مساله هسته‌ای ایران ناکافی دانسته و آن را رد کرده بودند.


هفته گذشته علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد، به تبعیت از رئیس دولت گفته بود "مذاکرات آتی با گروه ۱+۵، حول محور مسائل اتمی نخواهد بود، چرا که این موضوع حل شده و پایان یافته است."


ایران هسته ای؛ خطر و تهدیدی بزرگ
چند روز بعد از تهدیدات مقامات پاکستانی در مورد برنامه هسته ای ایران، شاهزاده تُرکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی نیز اظهار عقیده کرد "ایران با پی‌گیری غنی‌سازی هسته‌ای، در مسیری پر مخاطره قدم برمی‌دارد و جمهوری اسلامی باید در مورد پرسش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای خود توضیح بدهد."

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکی الفیصل که پیش از این سفیر عربستان در ایالات متحده بوده و هم‌اینک از اعضای ارشد "کمیسیون بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای" است، مطلب فوق را روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در "بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی" در واشینگتن بیان کرد.


این مقام سعودی هم‌چنین اظهار داشت که ایالات متحده نباید برای اطمینان دادن به اسرائیل در مورد پیشرفت روند صلح با فلسطینیان، اقدام به حمله نظامی علیه ایران بکند.
ترکی الفیصل در این سخنرانی گفت: "هیچ‌کس انکار نمی‌کند که وجود یک ایران هسته‌ای، یک خطر بین‌المللی بزرگ است، اما این ادعا که ایالات متحده برای پیش بردن روند صلح اسرائیل و فلسطین باید به ایران حمله کند مانند این است که بگوییم برای چیدن سیب باید درخت سیب را برید."


به گفته رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، جنگ با ایران نه تنها "فاجعه‌انگیز بلکه مصیبت‌بار" خواهد بود و چنین جنگی باعث می‌شود تا "روند آشتی در سراسر خاورمیانه از عراق گرفته تا اسرائیل مدت‌ها به عقب بیفتد."


این کمیسر "کمیسیون بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای" افزود: "ایرانیان باید از ماهیت حادثه‌آمیز مسیر کنونی غنی‌سازی خود آگاه باشند. آنها باید به تمامی علامت سؤال‌های باقی‌مانده برای جامعه جهانی پاسخ بدهند و این سؤال‌ها تنها از سوی ایالات متحده و غرب مطرح نمی‌شود."


چند روز پیش شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، خاطرنشان کرده بود برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به بروز بحران دیگری در منطقه منجر شود و دولت پاکستان می‌خواهد از این بحران دوری کند.
وزیر خارجه پاکستان - که تنها کشور اسلامی دارنده بمب اتم است- ضمن دعوت ایران به مذاکره با آمریکا، هشدار داد "ایران توجیهی برای ادامه برنامه هسته‌ای ندارد."


 برنامه هسته‌ای ایران که جمهوری اسلامی پی‌گیری آن را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز اعلام می‌کند باعث نگرانی قدرت‌های غربی شده است و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله‌ای نظامی از سوی اسرائیل و ایالات متحده برای نابودی زیرساخت‌های این برنامه هم‌چنان مطرح بوده‌است.


ایران هشدار داده است که همه منافع آمریکا و کشورهای دخیل در یک حمله احتمالی به خود را، هدفی بالقوه می‌داند.


بزرگ ترين رقم تسليحاتی
رسانه های غربی چند روز پیش گزارش داده بودند که ایالات متحده ماه گذشته در حدود ۶۰ میلیارد دلار هواپیمای نظامی به عربستان فروخت که تحلیلگران این اقدام را در راستای افزایش نگرانی عربستان از گسترش برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کنند.


بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، پس از مدتها تلاش آمريکا و عربستان سعودی برای انجام يک معامله کلان تسليحاتی، که قدرت نمايی آمريکا و يکی از مهمترين همپيمانان عرب دربرابر ايران تعبير شده، سرانجام دولت باراک اوباما دو هفته پیش و قبل از انتخابات جدید کنگره آن کشور، نمایندگان را رسما در جريان جزييات اين معامله قرار داد.


شصت ميليارد دلاری که عربستان سعودی به حساب آمريکا خواهد ريخت، اين معامله را به بزرگ ترين رقم تسليحات از سوی يک ابرقدرت به يک کشور عرب در خاورميانه تبديل خواهد کرد.


این درحالیست که امیرنشین‌های خلیج فارس، در بیانیه‌های متعدد همواره تأکید کرده‌اند که به هیچ کشوری برای حمله احتمالی به ایران اجازه عبور نخواهند داد.

 مقامات ارشد جمهوری اسلامی تهدید کرده اند که در صورت هرگونه حادثه، تمام جهان درگیر بحران بوجود آمده برای ایران خواهند بود.


حمیدرضا ظریفی نیا

مجلس برنامه‌اي براي بازديد از بازداشتگاه‌هاي تحت امر نهادهاي امنيتي ندارد

Posted:

عضو كميسيون امنيت ملي

جرس: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد كه شماري از اعضاي كميسيون از زندان قزل‌حصار بازديد كردند ولی برنامه ای برای بازدید از زندانهای تحت امر نهادهای امنیتی وجود ندارد.

حسين سبحاني‌نيا نماينده نيشابور در مجلس در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: بعدازظهر روز سه‌شنبه  علا‌الدين بروجردي با شماري از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از زندان قزل‌حصار بازديد كردند كه ممكن است از برخي زندان‌هاي ديگر نيز چنين بازديدي صورت گيرد. 

وي با بيان اينكه اين بازديد بر اساس درخواست دستگاه قضايي انجام شد و حدود 4 تا 5 ماه پيش هم انجام شده بود، افزود: هدف از اين اقدام بررسي وضعيت كمي و كيفي قزل‌حصار و كمك‌هايي است كه كميسيون از نگاه امنيتي و سياسي مي‌تواند انجام دهد. 

سبحاني‌نيا اين بازديد را با بازديدهاي سال گذشته از زندان‌ها غيرمرتبط دانست و از برنامه‌هاي بعدي در اين زمينه ابراز بي‌اطلاعاتي كرد.
وي همچنين گفت: برنامه‌اي براي بازديد از بازداشتگاه‌هاي تحت امر نهادهاي امنيتي وجود ندارد.


به رغم اخبار نگران کننده از وضعیت بهداشتی و رفاهی زندانها، این نماینده مجلس اشاره به این مساله نکرد.

دور تازه ای از کنترل و نظارت بر سایتها و شبکه های اینترنتی

Posted:

سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای خبر داد
جرس: به دنبال اعمال محدودیت بیشتر برای کاربران اینترنت، سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای گفت: بخش مبارزه با جرایم رایانه‌ای دادسرا به‌طور مستمر تمامی سایت‌ها را با ابزار پیشرفته رصد می‌کند.


به گزارش مهر، رضا جعفری با بیان اینکه دادستانی کل کشور تمامی مصادیق مجرمانه را در مورد سایت‌ها تعیین کرده افزود: بر همین اساس اگر سایتی برخلاف مصادیق تعیین شده فعالیت کند مرتکب جرم شده و با مسئولان آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به فیلتر کردن سایت‌ها ادامه داد: فیلتر کردن سایت‌ها در چارچوب اختیارات دادستانی است که برای جلوگیری از وقوع جرم در فضای مجازی انجام می‌شود اما نمی‌توان تمامی سایت‌ها را فیلتر کرد زیرا نظارت بر فعالیت سایت‌ها بسیار دشوار است.

در حالی که سایتهای خبری وابسته به اصلاح طلبان و مراجع هدف فیلترینگ قرار گرفته اند، سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای مدعی شد: بخش مبارزه با جرایم رایانه‌ای دادسرا تا حد امکان اجازه نمی‌دهد سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی به‌راحتی در کشور فعالیت کنند و به‌طور مستمر تمامی سایت‌ها را با ابزار پیشرفته رصد می‌کند.

 
وی اظهار کرد: در کشور با هر موضوع و مطلبی که عنوان مجرمانه داشته باشد در چارچوب قانون برخورد جدی می‌شود.

جعفری تصریح کرد: نرم‌افزارهایی که برای رصد سایت‌ها و فضای مجازی در اختیار معاونت مبارزه با جرایم رایانه‌ای دادسرا قرار دارد نسبت به ماه‌ها و سال گذشته قابل مقایسه نیستند اما به علت تغییر و تحول مسمتر در فضای مجازی این نرم‌افزارها اکنون کارآیی لازم را ندارند. 

وی ادامه داد: تهیه ابزارهای لازم برای کنترل و نظارت بر فضای مجازی زمانبر است و علاوه‌بر این برخورد قانونی با مجرمان در این فضا نیازمند قانون است در حالی که نمی‌توان قوانین را بر اساس تغییر روزانه فضای مجازی و اعمال مجرمانه در آن تغییر داد.

سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای با اشاره به حوادث بعد از انتخابات سال قبل گفت: نبود تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم موجب شد تا در جریان فتنه سال گذشته به تناسب شرایط نتوانیم عمل کنیم و در این میان بسیاری از سایت‌ها سوء‌استفاده کرده و اخبار کذب منتشر کردند.


در آخرین اقدام برای محدود کردن فعالیت سایتهای اصلاح طلب، وب سایت شخصی سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران براساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشمول ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای شده و به موجب ابلاغ رسمی این کارگروه از روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۸۹ از ارائه خدمات میزبانی به این سایت در داخل ایران جلوگیری شد.

این در حالی است که ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای، مصوب مجلس شورای اسلامی (خردادماه ۱۳۸۸) تصریح می کند:
ارائه‌دهندگان خدمات ميزبانی موظفند به محض دريافت دستور كارگروه (كميته) تعيين مصاديق مذكور در ماده فوق يا مقام قضائی رسيدگي‌كننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سامانه‌های رايانه‌اي خود از ادامه دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند.

کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با حضور وزير يا نماينده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقيقات و فناوری، فرهنگ و ارشاداسلامی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، رئيس سازمان صدا و سيما و فرمانده نيروی انتظامی، يك نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی و يك نفر از نمايندگان عضو كميسيون قضائی و حقوقی به انتخاب كميسيون قضائی و حقوقی و تأييد مجلس شوراي اسلامی تشكيل می گردد. رياست كارگروه (كميته) برعهده دادستان كل كشور است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: لاریجانی بخاطر دعوت از جك استراو باید پاسخگو باشد

Posted:

جرس: در پی انتشار خبری مبنی بر دعوت علی لاریجانی جهت سفر قریب الوقوع وزیر خارجه اسبق بریتانیا به ایران، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لاریجانی باید در خصوص دعوت خود از جك استراو، به نمایندگان پاسخگو باشد.


محمود احمدی بیغش، روز جمعه ۱۴ آبان ٨٩، در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، با بیان اینکه "خیانت های جك استراو نسبت به جمهوری اسلامی بر همگان واضح و مبرهن است و فراموش شدنی نیست"، خاطرنشان کرد "لاریجانی باید پاسخگو باشد و برای كارش دلیل بیاورد. "


بیغش در عین حال گفت: اگر جك استراو در جایگاه نماینده فعلی مجلس بخواهد به ایران سفر كند و از كردار گذشته خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی كند منعی ندارد ولی اگر او بخواهد بر سیاست های قبلی خود علیه ایران ادامه دهد پذیرفتنی نیست.


جك استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس (از حزب کارگر) و عضو فعلی مجلس عوام آنكشور، قرار است اوایل سال آینده میلادی در راس یك هیات پارلمانی به تهران سفر كند.


وی كه پس از كناره گیری از خط مقدم سیاست خارجه انگلیس، در هفته گذشته به عنوان رییس مشترك گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس عوام منصوب شد، گفته بود "ما اخیرا دعوت نامه ای از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای سفر هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی به تهران دریافت كرده ایم."


علی لاریجانی هنوز نسبت به این مسئله از خود واکنشی نشان نداده است.


طی ماههای اخیر روابط ایران و بریتانیا به تیرگی چشمگیری رسیده است و مقامات جمهوری اسلامی دولت آن کشور را به "دخالت" در امور داخلی خود متهم می کنند.