جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ایجاد محدودیت برای دانشجویان کرد در دانشگاه شهید بهشتی

Posted:

  

جرس: در اقدامی بی سابقه مسئولان  دانشگاه شهید بهشتی  تبعیض های قومی خاصی را برای دانشجویان کرد به وجود آورده اند.

به گزارش جرس، یکی از اقدامات تبعیض آمیز مسئولان  دانشگاه شهید بهشتی  این است که امسال کمتر از سال گذشته به دانشجویان کرد خوابگاه ارایه شده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی در اقدامی تاسف بار به دانشجویان کرد اجازه هم اتاق شدن را در خوابگاه ها نمی دهند.یعنی دانشجویان کرد به هیچ وجه حق ندارند به طوردسته جمعی در یک بلوک ساختمانی ویا در یک طبقه ویا یک اتاق ساکن شوند.

همچنین برای دانشجویان کرد در خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی محدودیت  در رفت و آمد اعمال می شود.

لازم به ذکر است که  افراد کرد در جنبش های اعتراضی و آزادی خواهی  همواره  شرکت داشتند . پس از انتخابات کردها دچار محدودیت های بیشتری نسبت به گذشته در ایران شده اند.

انتقاد سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس از عملکرد صدا و سیما

Posted:

جرس: سخنگوی فراکسیون اقلیت (خط امام) مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم انعکاس نتایج انتخابات هیات رئیسه این فراکسیون از سوی رسانه ملی انتقاد کرد.


به گزارش خانه ملت، داریوش قنبری با تبریک به لاریجانی به دلیل انتصاب به ریاست فراکسیون اصولگرایان، یادآور شد :" خبر انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان را رسانه ملی در بخش های مختلف خبری منتشر کرد، اما چنین خبری در مورد انتخابات فراکسیون خط امام مخابره نشد..
وی با بیان اینکه به همین دلیل از رسانه ملی گلایه مند است، از لاریجانی خواست تا دستور دهد، در شیوه انتشار اخبار در رسانه ملی، رعایت عدالت صورت بگیرد.
پیش از این، رئیس مجلس که رئیس سابق سازمان صدا و سیما هم بود در پاسخ به این تذکر، گفت: من که دیگر رئیس تلویزیون نیستم که به من تذکر می‌دهید.


رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر  از پخش تصاویری از صدا و سیما که خالی بودن صندلیهای مجلس در زمان تذکرات شفاهی نمایندگان در انتهای جلسه مجلس را نشان می داد ، انتقاد و اعلام کرد پخش تصویر صندلیهای خالی مربوط به زمان عدم رسمیت جلسه علنی بوده است .


شهریور ماه سال جاری نیزرئیس مجلس شورای اسلامی در پی انتقاد شدید سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار قوه مقننه تاکید کرد که صدا و سیما باید شان و جایگاه مجلس را رعایت کند



برای رامین پوراندرجانی

Posted:

طراح : یاشیل دنیز

ماه شورانگیز خرداد

Posted:

مهناز هدایتی

سبز پوشیده ای سبز سبز شده ای
مثل فصل بهار
مثل ماه شورانگیز خرداد
منه خزان زده را دل می سوزانی
یا زیر پاهایت له می کنی

می دانی چقدر اشک ریخته ام
تا به تو برسم
پاهایم تاول زده است
وبا پاهای تاول زده
از قفس بزرگ ترس و انتظار گریخته ام
وسراسیمه و هراسان
بت ترس را شکسته به تو رسیده ام
مرا پناه می دهی
یا زیر پاهایت له می کنی
وقتی قفس ترس و انتظار زندانم شد
وقتی اشک هایم خوراک شب و روزم شد
وقتی برای یک ذره آزادی
صد بار مردم و زنده شدم
به تو رو آوردم
به تو رو آوردم

مرا پناه می دهی
یا زیر پاهایت له می کنی

مرا دوباره به آن قفس برنگردان
از آن قفس بیزارم
از آن قفس بیزارم
من تازه بت ترس را زیرپاهایم خرد کرده ام

آه شانه هایت چقدر کوچک است
می ترسم می ترسم تحمل اشک هایم را نداشته باشد
می ترسم بارسنگین ضجه هایم
شانه هایت را بشکند

بگو قوی هستی
بگو قوی هستی
قوی تر از انتظارات وگریه های من
فکر برگشتن به قفس عذابم می دهد
آزادی ام را تضمین کن
من از زندگی در قفس بیزارم
بدان مرا به آن قفس برگردانی
خواهم گفت خیلی خیلی نامردی
وهرگز هرگز نمی بخشم تو را

لندن خرداد
۱۳۸۸
 

مادر نازنین خسروانی:  مسوولان زندان از پذیرش کفیل خودداری کردند

Posted:

 

جرس: با وجود صدور قرار كفالت براي نازنين خسرواني، مسوولان زندان اوين ازدريافت كفالت براي اين روزنامه‌نگار زنداني خودداري كردند.  به گزارش جرس، اعظم افشاريان، مادر نازنين خسرواني، روزنامه‌نگار در بند با تاييد اين خبر گفت: "صبح امروز نازنين در تماس تلفني گفت، مسوولان زندان گفته‌اند كه براي طي‌شدن مراحل آزادي كفيل معتبر به دادسرا معرفي كنيد، بعد از اين تماس، به سرعت به داسراي اوين مراجعه كرديم، اما مسوولان زندان ازپذيرفتن كفيل خودداري كردند و گفتند، نازنين تحت نظر مقامات قضايي است وشرايط آزادي ندارد." نازنين خسرواني، روزنامه‌نگار، صبح روز چهارشنبه گذشته(12آبان) در منزل پدري خود بازداشت شد و پس از 6روز، عصر روز گذشته (دوشنبه) در تماس كوتاهي با خانواده خود گفت: "در بند209 زندان اوين و به صورت انفرادي نگهداري مي‌شود."

افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی، علیرغم ادعای مقامات دولت

Posted:

جرس: در حالیکه مدیر عامل بانک مسکن اعتقاد دارد "دلیلی برای گران شدن مسکن وجود ندارد"، بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به معاملات مسکونی شهر تهران نشان می‌دهد در تابستان امسال به طور متوسط میزان اجاره بهای واحد مسکونی به ازای یک مترمربع در شهر تهران نسبت به فصل بهار امسال ۱٢.1 درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ٢۰.7 درصد افزایش یافته است.


به گزارش ایسنا، در تابستان سال جاری کمترین میزان اجاره بهای واحد مسکونی مربوط به منطقه ۱٨ تهران بوده که رقمی به طور متوسط ۴۶ هزار ریال برای یک متر مربع را بر خود اختصاص داده است. این عدد نسبت به فصل بهار ٢.1 درصد افزایش و نسبت به تابستان سال گذشته ۶.9 درصد کاهش داشته است.


همچنین در این فصل بیشترین میزان اجاره بهای واحد مسکونی مربوط به منطقه یک تهران بوده که عدد متوسط ۱٢٩ هزار ریال برای یک مترمربع آن ثبت شده است. این عدد نسبت به بهار امسال ۱۱درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ٢۰.6 درصد افزایش یافته است.


متوسط اجاره بهای ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در شهر تهران ٩۶ هزار و ٣٩۱ ریال بوده است.


بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، همچنین بیشترین افزایش اجاره بها در تابستان امسال مربوط به منطقه ٢٢ تهران با ٣۱.2 درصد و بیشترین کاهش مربوط به منطقه ۱۶ تهران با منفی ۶.9 درصد بوده‌است.


این موارد درحالیست که قدرت اله شریفی، مدیر عامل بانک مسکن چندی پیش گفته بود "دلیلی برای گران شدن مسکن وجود ندارد. "


مدیر عامل بانک مسکن چند روز پیش طی گفت و گویی با خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها گفته بود "تا زمانی که مسکن مهر انجام می شود مسکن از کالای تجاری به کالای مصرفی تبدیل خواهد شد. "


گفتنی است علیرغم ادعای مقامات پیرامون فراگیر بودن "طرح مسکن مهر" توسط دولت، و اینکه طرح مذکور به عنوان یک طرح مهم دنبال می شود تا بر اساس آن بازار مسکن در شرایط آرام به حیات خود ادامه دهد، اما همچنان نگرانی هایی از قیمت مسکن و به خصوص پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها وجود دارد.


محمدرضا رحیمی، سخنگو و معاون اول رئیس دولت، هفته گذشته ادعا کرده بود داشتن مسكن که به آرزویی دست نیافتنی برای عده‌ای تبدیل شده بود، در دولت احمدی‌نژاد به گونه ای است که ‌جوانان به سادگی می‌توانند صاحب خانه شوند.

 



روسیه: امیدواریم ایران مذاکرات اتمی خود را آغاز کند

Posted:

جرس: در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات نمایندگان گروه ۱+ ۵ و جمهوری اسلامی، و درحالیکه برخی مقامات دولتی ایران، مذاکرات آتی را خارج از موضوع اتمی عنوان کرده اند، روسیه اظهار امیدواری کرد که ایران در آینده نزدیک مذاکرات خود با گروه ۱+ ۵ درباره مسئله هسته ای را آغاز کند و تهران را به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی فرا می خواند.


به گزارش ریانووستی، ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، دوشنبه ۱٧ آبان ماه (٨نوامبر)، طی سخنانی در نشست مجمع عمومی آن سازمان، درباره فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد "روسیه راهی غیر از حل و فصل دیپلماتیک اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران مشاهده نمی کند و به همکاری پرتحرک تر تهران با آژانس و اجرای بدون چون و چرای مطالبات شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس از سوی ایران امیدوار است. ما ایران را به نشان دادن واکنش سازنده به پیشنهاد از سرگیری مذاکرات با گروه ۱+ ۵ فرا خوانده و امیدوار به آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک هستیم".


ساعتی پیش از سخنرانی نماینده روسیه در سازمان ملل، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخن رانی خود در همین نشست اعلام کرده بود که آژانس فعلاً نمی تواند تأئید کند که تمام ابعاد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز هستند.


 ایران و نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان (گروه ۱+ ۵ )، قرار است ۱۰ یا ۱۵ نوامبر (۱٩ یا ٢۴ آبان)، در خاک ترکیه با یکدیگر مذاکره نمایند.


گروه ۱+ ۵ از سال ٢۰۰٣ (٨٢) به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را که برای رژیم منع گسترش هسته ای خطرساز است ، متوقف سازد.


مذاکرات ایران با گروه ۱+ ۵ در سال ٢۰۰٩ ( ٨٧) و پس از آن متوقف شد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اکثریت آرا احداث کارخانه غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم (فوردو) را محکوم کرده و تهران را به اثبات این نکته فرا خواند که دیگر تأسیسات اعلام نشده خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع دهد.


آمریکا و برخی از کشورها معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است. در رابطه با ایران پنج قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که از این میان سه قطعنامه حاوی تحریم بعلت عدم توقف غنی سازی اورانیوم و اجازه ندادن به بازرسی تاسیسات هسته ای از سوی بازرسین آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شده اند.


مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد، چند روز پیش خاطرنشان کرده بود که مذاکرات آتی با جامعه جهانی، محوریت اتمی نخواهد داشت، چرا که این موضوع خاتمه یافته تلقی می شود.


طی روزهای اخیر، برخی مقامات دولت ایران، مذاکرات قریب الوقوع آتی را "خارج از محوریت اتمی" ذکر کرده و رئیس دولت ایران نیز، حملاتی بیسابقه را علیه دولت روسیه - بدلیل لغو معاهده فروش موشک های فوق پیشرفته به ایران- به کار بسته است.



دادستان کل کشور از شناسایی عوامل اصلی شركت‌های هرمی خبر داد

Posted:

جرس: دادستان كل كشور از شناسایی عوامل اصلی شركت‌های هرمی و انسداد حساب های بانکی این شرکتها خبر داد.


به گزارش فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه سفر به استان مازندران و شركت در یادواره شهدای سپاه ناحیه آمل، طی مصاحبه ای با بیان اینكه عوامل اصلی و عمده شركت‌های هرمی در كشور شناسایی شده است، افزود: حساب‌های بانكی فعالان این شركت‌ها مسدود شده است.


وی با تاكید بر اینكه پرونده شركت‌های هرمی هنوز به دادگاه نرفته است، یادآور شد: این پرونده‌ها در مرحله دادسرا قرار دارد.


دادستان كل كشور با اشاره به اینكه اموال فعالان این شركت‌ها توقیف شده است، تصریح كرد: پرونده شركت‌های هرمی در مرحله اتمام پایان مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.


محسنی اژه‌ای با اعلام اینكه مرحله تحقیقاتی و دادسرای فعالان شركت‌های هرمی به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: با همكاری در بخش‌های مختلف این پرونده‌ها به دادگاه ارسال می‌شود.


وی خاطرنشان كرد: به دلیل اینكه پرونده شركت‌های هرمی در استان‎های مختلف كشور تشكیل شده و رسیدگی می‌شود، اظهار داشت: به دلیل فعالیت در این بخش هنوز آمار دستگیری و تشكیل این شركت رو به افزایش است.


به گفته وی در چند استان و شهرستان كشور رسیدگی به پرونده شركت‌های هرمی به صورت همزمان در حال انجام است.


سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: برای برخی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی حكم صادر شده و برخی نیز در مرحله دادگاه بدوی قرار دارد.


 چندی پیش و در ادامه اخبار منتشره پیرامون عملیات ویژۀ وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی برای توقیف دهها شرکت هرمی و بازداشت صدها تن از فعالان و سرمایه گذاران این شرکت ها، یکی از رسانه های حامی دولت ضمن اعتراف به اینکه اکثر بازداشت شدگان "جوانان بیکار شهرستانی" می باشند، از قول یکی از مسئولین وزارت اطلاعات، به عضویت دو میلیون نفر از شهروندان کشور در شرکت های هرمی اشاره کرده و همزمان سردار رادان، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی، از شناسایی و پلمب تمامی شرکت های هرمی موجود در تهران خبر داده بود.

فخرالسادات محتشمی پور: با استفاده از مصونیت نمایندگی خود، به داد این ملت و مظلومان بی پناه برسید

Posted:

 جرس:  فخرالسادات محتشمی پور در دومین عریضه خود خطاب به نمایندگان واقعی ملت در مجلس شورای اسلامی ، از آنان خواست تا در مقابل مردم پاسخگو باشند و مصونیت نمایندگی خویش استفاده کنند  و به داد این ملت و مظلومان بی پناه برسند.


به گزارش تحول سبز، در بخشی از این عریضه آمده است : نکند شما هنگامی که خود را برای تبلیغات انتخاباتی آماده می کردید، شرح وظایف نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را مطالعه نفرموده بودید و نمی دانستید جز حضور در یکی از کمیسیون های مجلس و قیام و قعود یا دادن رأی، حقوق و وظایف دیگری هم دارید؟ نکند فراموش کرده اید معنی نماینده چیست؟ من امروز از شما پرسش دارم که کدامتان نمایندگی مظلومان جامعه را به عهده دارید؟ کدامتان مدرس وار مقابل ظلم ایستاده اید و از تریبون خانه ملت صدای مظلوم را به گوش مردم و مسئولان می رسانید؟ یادتان هست که بیش از صد سال پیش پدران و مادران ما به عزم تأسیس عدالت خانه، مشروطه را پایه ریزی کردند و مجلس شد خانه امید ملت؟


محتشمی در بخشی از نامه خود آورده است: من امروز از شما پرسش دارم که کدامتان نمایندگی مظلومان جامعه را به عهده دارید؟ کدامتان مدرس وار مقابل ظلم ایستاده اید و از تریبون خانه ملت صدای مظلوم را به گوش مردم و مسئولان می رسانید؟ یادتان هست که بیش از صد سال پیش پدران و مادران ما به عزم تأسیس عدالت خانه، مشروطه را پایه ریزی کردند و مجلس شد خانه امید ملت؟ حالا شما با این ثمره مجاهدت های پیشینیان چه کرده اید که ما صدای حمایتتان را نمی شنویم و دست یاری گرتان را نمی بینیم؟ نکند دست هایتان را در دست قدرتمندانی نهاده اید که فردایتان را تضمین کنند؟ فردا را؟ فردا را چگونه می توان امید داشت وقتی ناله مظلومان به آسمان بلند است و نماینده مردم را دادستان کودتا می فریبد یا وادار می کند که به مردم گزارش دروغ بدهد. آری نمایندگانی که شما در سال گذشته به اوین و به بند سپاه فرستادید یا فریب خوردند یا ادای فریب خوردگان را درآوردند وقتی گزارش کذب به ملت دادند و اعمال هرگونه شکنجه و آزار و سختی بر زندانیان سیاسی را تکذیب کردند.


وی در خاتمه نامه خود تاکید کرده است: انتظار ما از شما شفافیت است. اگر اقدامی کرده اید مردم را محرم بدانید و آنان را در جریان کرده های خویش قرار دهید و اگر موانع و فشارهای غیرقانونی برای پیگیری وظایف خود دارید آن را هم به استحضار مردم برسانید. شما باید بدانید که فقط و فقط در برابر ملت باید پاسخ گو باشید و مصونیت نمایندگی برای همین منظور است. از مصونیت نمایندگی استفاده کنید و به داد این ملت و مظلومان بی پناه برسید که بی شک کعبه همین جا در چند قدمی شماست و احقاق حقوق ملت، حج اکبر است.


 

 

بررسی قتل سعادت آباد در كميسيون امنيت ملی مجلس

Posted:

با حضور نمایندگان وزارت کشور و نیروی انتظامی

 جرس: سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از بررسي حادثه مرگ‌بار سعادت‌آباد در جلسه فرداي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با حضور وزارت كشور و نيروي انتظامي خبر داد. 


به گزارش ايلنا ،در حاشيه جلسه علني امروز مجلس كاظم جلالي نماينده شاهرود در جمع خبرنگاران حضور يافت و با اشاره به حادثه ميدان كاج سعادت‌آباد اظهار داشت: اين حادثه، حادثه بسيار تاثر‌‌برانگيزي بود كه بسياري از سايت‌هاي خبري نيز به آن پرداختند. 

وي با تاكيد بر اينكه اين حادثه نيازمند يك پيگيري جدي است به همين منظور كميسيون امنيت ملي از وزارت كشور و نيروي انتظامي دعوت كرده است كه صبح فردا در جلسه هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي حضور پيدا كنند. 

سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس يادآور شد: بنا شده است كه در اين جلسه حادثه ميدان كاج سعادت‌آباد مورد بررسي قرار گيرد و پس از آن نتايج اطلاع‌رساني خواهد شد.