جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزیر بهداشت: استعفا نداده ام، دروغ است

Posted:

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از توضیحات دستجردی قانع نشد

جرس: با وجود انتشار اخباری مبنی بر اینکه "وزیر بهداشت و درمان به دلیل فشارهای ناشی از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یافته و استعفای خود را اعلام کرده است"، اما وزیر بهداشت خبر استعفای خود را مورد تکذیب قرار داد.


در پی اعتراضات فراگیر نسبت به تصمیم اخیر دولت در خصوص انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و احضار وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت مجلس، برخی منابع خبری از استعفای مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان دولت دهم خبر داده بودند.


به گزارش خبر آنلاین، مرضیه وحید دستجردی، روز سه شنبه ١١ آبان ماه، استعفای خود در کمیسیون بهداشت و درمان را تکذیب کرد و گفت:" این حرفها دروغ است و استعفا نداده ام ."


از توضیح وزیر بهداشت قانع نشدیم
براساس این گزارش، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز، بعد از احضار وزیر بهداشت و شنیدن توضیحات وی، خاطرنشان کردند که درباره دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران قانع نشده اند.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب افزود: نمایندگان مجلس از توضیحاتی که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در جلسه اضطراری این کمیسیون در ظهر امروز سه شنبه داده است، قانع نشده اند.


حسن تامینی لیچانی، با اشاره به اینکه مرضیه دستجردی اختیارات خود را در انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، قانونی دانسته، گفت:" در این جلسه وزیر بهداشت از صورتجلسه ای سخن گفت که در روز پنجشنبه گذشته از طرف شورای گسترش دانشگاه های کشور تنظیم شده و در آن انحلال چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور با ٢۶ بیمارستان و نزدیک به ١۴ هزار کارمند، مصوب شده است."


وی اضافه کرد:" اما اعضای کمیسیون بنا به استعلام حقوقی اداره امور حقوقی مجلس، این انحلال را در حیطه اختیارات وی محسوب نکردند به همین دلیل باید به دنبال راهکار دیگری باشند."


تشکیل کمیته ای برای پیگیری
وی درباره تصمیم نهایی درباره ادغام یا انحلال دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد:" قرار شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت بهداشت، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل 90 مجلس، تشکیل شوند تا درباره اختیارات قانونی وزیر بهداشت در ادغام یا انحلال مجموعه های بزرگ درمانی و آموزشی تصمیم بگیرند."


گفتنی است، روز جمعه، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به محمدباقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل و واحدهای آموزشی آن را به دانشگاه تهران و واحدهای درمانی و بهداشتی آن را به دانشگاه شهید‌بهشتی سپرد. این نامه بدون هماهنگی با مجلس صادر و منتشر شده است.
انحلال ناگهانی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ایران، نه تنها دانشجویان را شوکه کرد، بلکه با اعتراض نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مواجه شد.


در همین حال، کمیسیون بهداشت قصد تشکیل جلسه فوق‌العاده را در این باره داشت که با عدم حضور وزیر بهداشت به تاخیر افتاد و در نهایت به امروز موکول شد.


گفتنی است گروه زیادی از دانشجویان و استادان آن دانشگاه، در اعتراض به تصمیم ناگهانی و غیرکارشناسی دولت، در برابر درب آن دانشگاه و سپس مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمعات اعتراضی زده اند.


معاون وزیر علوم: فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

Posted:

جرس: با گذشت یک هفته از اظهارات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون "رتبۀ بالای ایران در آمارهای جهانی فرار مغزها" و همچنین آمار سازمانهای بین المللی، معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه "فرار مغزها" عنوانی خالی از علم و منطق است، ادعا کرد:"چرخش مغزها و چرخش علم داریم و باید هم داشته باشیم ... اما برخی می خواهند ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده اند، اینها برای کسب علم به خارج می روند تا درس بخواند و بازگردند. آیا این فرار مغز است؟"


به گزارش مهر، محمود ملاباشی روز سه شنبه ١١ آبان ماه ٨٩، در جمع خبرنگاران در وزارت علوم، با بیان اینکه "از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ١٢ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه وزارت علوم از کشور خارج شده اند"، گفت: "از میان این تعداد حدود ۴۰۰ نفر یعنی کمتر از سه درصد به کشور بازنگشته اند. این فرار مغز محسوب نمی شود."


این مقام دولت دهم اظهار عقیده کرد: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟"


این مقام وزارت علوم، به خروج های غیرقانونی، پناهندگی و همچنین اقامت های خاص نخبگان و دانش آموختگان داخلی و همچنین دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اشاره ای نکرد.


معاون وزیر علوم با بیان اینکه آمریکا در چین ٢۴ هزار دانشجو دارد، اضافه کرد: آیا این ارزش است یا ضد ارزش. اگر ارتباطات تجاری، توریستی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطحی بالا با یک کشوری داشته باشیم آیا این ارزش نیست. هر چه سطح ارتباطات بیشتر شود انسانها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. "


معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه ارتباطات علمی نیز  گل ارتباطات است، مدعی شد:" وجود یک دانشجوی ایرانی در خارج کشور یا به عنوان مثال وجود یک استاد ایرانی در دانشگاه انگلیس یک ارزش است. وجود ایرانی در کشورهای دیگر برای ارتباطات علمی نمونه چرخش مغزها است. در جامعه المصطفی نیز از کشورهای مختلف می آیند تا عرفان و ادبیات و اصول تشیع را از ما فرا بگیرند. ما نیز باید به دانشگاههای دیگر برویم."

وی با بیان اینکه بیش از ٩٠ کشور در ایران دانشجو دارند، گفت:" حدود ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند. چهار میلیون دانشجوی ایرانی نیز در داخل کشور داریم."

معاون وزیر علوم وجود دانشجویان ایرانی در خارج کشور نماد نقل و انتقالات علمی دانست و سپس به طرح این پرسش که چه کسی برنده روابط بین الملل است، پرداخت و در پاسخ به آن گفت:" کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد."


گفتنی است هفته گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، با انتقاد از عملکرد وزارت علوم و دولت گفته بود "گاهی بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است..."
نصیری خاطرنشان کرده بود "بر اساس آمار، کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نیست و انتظار این است که جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم..."


اما وزیر علوم دولت دهم معتقد است "ما فرار مغزها نداریم... موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها را که مطرح می کنند، جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست..."


لازم به ذکر است سازمانهای جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش های سالانه خود - بویژه سال ۲۰۰۹ - اعلام کرده‌ بودند که "ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست.

صندوق بین المللی پول، "بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی" را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده بود.


به گزارش منابع خبری داخل کشور، بر پایۀ ارزیابی این صندوق، سالانه یکصدو پنجاه تا یکصد و هشتاد تن از نخبگان ایرانی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت می نمایند. به گزارش سامانه خبری فردانیوز، و بر پایۀ آمار صندوق بین المللی پول، هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از یکصدو هفتاد هزار ایرانی دیگر با تحصیلات عالیه، "فقط" در آمریکا زندگی می کنند و طبق آمار رسمی ادارۀ گذرنامه، در سال هشتاد و هفت خورشیدی روزانه پانزده کارشناس ارشد، و دو یا سه دارندۀ درجۀ دکترا و در مجموع پنج هزارو چهارصد و هفتادو پنج نفر لیسانسیه از کشور مهاجرت کرده اند.

این سایت نزدیک به جریان های اصولگرا حتی نوشته بود "بیش از هشتاد درصد از برگزیدگان المپیاد های علمی سال های اخیر جذب دانشگاه های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند."

خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش گزارش داده بود "اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد دلار از سرمایه های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و شش میلیارد دلار دیگر به کشورهای اروپائی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجۀ کشور در سال گذشته و برابر با دویست میلیون بشکه نفت است."

 

 



دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد

Posted:

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

جرس: یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد.


علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد و این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه آموزشی بهداشت و درمان به فعالیت می‌پردازد.


وی با اشاره به اینکه انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران خلاف قانون است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران با پوشش ٧ میلیون نفر، و ٧٠۰ نفر عضو هیئت علمی، ١٠ درصد از جمعیت کشور را زیر پوشش قرار داده و بعد از انقلاب تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور بود.


وی بیان داشت: منحل شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران در حالی صورت می‌گیرد که سابقه فعالیت این دانشگاه بیش از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ارگانی است که حق انحلال دانشگاهی را در کشور با پیشنهاد مراجع ذی‌ربط دارد در حالی که منحل شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران بدون اطلاع این ارگان بوده است.


وی تصریح کرد: بنابر هیچ یک از قوانین کشور، انحلال دانشگاه‌ها در حوزه اختیارات وزیر بهداشت و وزارت بهداشت نیست و بر این اساس وزیر بهداشت قدرت انحلال یک دانشگاه را ندارد و در شرح وظایف وزیر بهداشت تنها موضوع توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی آورده شده است.


باغبانیان افزود: منحل شدن این دانشگاه بدون اطلاع اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها با انعکاس خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در ساعت 7 شب خارج از ساعات اداری در سایت وزارت بهداشت، اعلام شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اعتراض ١٨ نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی به انحلال این دانشگاه، خاطرنشان کرد: علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان که شاخص‌ترین عضو جامعه پزشکی بعد از انقلاب است به شدت نسبت به این عمل مخالفت کرد.


گفتنی است طبق تصمیمی ناگهانی از سوی دولت محمود احمدی نژاد، اوایل هفته جاری ناگهان اعلام گردید که دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل شده است.


در ابلاغیه دولت در خصوص انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران آمده است: در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاههای اجرایی از استان تهران و در جهت تامین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی استان تهران و کاهش تصدی گری امور موازی، کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه تهران و شهیدبهشتی منتقل شد.


بنا به گزارش منابع خبری، آخرین خبرها پس از انحلال این دانشگاه نیز حاکی از تدوین برنامه ای برای سخت گیری پوشش و حجاب دانشجویان علوم پزشکی می باشد، که در این زمینه فرخناز ترکستانی معاون فرهنگی وزیر بهداشت از تدوین آیین نامه رفتار حرفه ای در دو بخش رفتار و پوشش دانشگاهی و بیمارستانی خبر داده و گفت: بررسی و ارزیابی اجرایی شدن این آیین نامه بر عهده معاونت آموزشی قرار گرفته است.



رئیس فراکسیون روحانیون مجلس: وضعیت حجاب در دوره اصولگرایان بدتر شد

Posted:

 

جرس:رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در خصوص " وضعیت حجاب در کشور" اظهارعقیده کرد:" وضعیت حجاب در دولت اصولگرا به مراتب بدتر از دوره اصلاحات است."
به گزارش مهر، محمد تقی رهبر در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، در جمع خبرنگاران با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه و مطابق نبودن آن با ارزش های انقلاب اسلامی خطاب به محمود احمدی نژاد اظهارکرد: "در دوران اصلاحات من به خاتمی رئیس جمهور وقت گفتم که وضعیت حجاب مناسب نیست و نسبت به این مسئله به وی هشدار داده بودم اما اکنون متاسفانه شاهدیم که در دولت اصولگرا وضعیت حجاب به مراتب بدتر از آن دوره است و با ارزش های اسلامی مطابقت ندارد."
وی تاکید کرد:" من این هشدار و انتقاد را به احمدی نژاد گفته ام."
نماینده اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به جلسه این فراکسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: "در این جلسه به وزیر ارشاد درباره وضعیت تئاتر و سینما و عدم مطابقت فعالیت های این گروه ها با ارزش های انقلاب اسلامی تذکر داده ایم."
رهبر اظهار عقیده کرد:" اینگونه رفتارها در سینما و تئاتر ایران مناسب نیست و منجر به بروز ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود."
این نماینده مجلس با مخاطب قرار دادن وزیر ارشاد گفت:" تصور نکنید چون فصل تابستان تمام شده فراکسیون روحانیون مجلس در مورد حجاب کوتاه می آید، ما در زمستان هم حجاب را رصد می کنیم و تا زمانی که موضوع حجاب در ایران اسلامی حل نشود، کوتاه نخواهیم آمد."
حجت الاسلام رهبر همچنین از استمرار جلسات فراکسیون روحانیون با وزارت ارشاد و رئیس سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت:" فراکسیون روحانیون بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله حجاب تاکید دارد."
گفتنی است، سردار ساجدی نیا ، فرمانده انتظامی تهران بزرگ پیش از این گفته بود طرح مبارزه با بدحجابی مثل قبل ادامه پيدا می‌کند، و کم نشده است و گشت‌ها هم مثل سابق به کار خود ادامه می‌دهند.
لازم به یادآوری است که پیش از این آقای خامنه ای در دیدار با نمایندگان مجلس بر اجرایی شدن "طرح حجاب و عفاف" تاکید کرده بود.
 

آزادی

Posted:

طراح : طراح سبز

برای عماد بهاور

عضو نهضت آزادی ایران

هشدار هاشمی رفسنجانی پیرامون تشكیك در مستندات تاریخ‌ساز انقلاب

Posted:

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یاداشتی كه به مناسبت ١٣آبان منتشر كرد، نسبت به شیوه‌های كینه‌جویانه استعمار در تشكیك نسبت به مستندات تاریخ‌ساز انقلاب در جهت آن‌كه جامعه نسبت به كلیت نظام از آغاز تاكنون تردید نماید، هشدار داد.


به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در این یادداشت خاطرنشان كرده است: روز ملی مبارزه با استكبار جهانی، فرصت مناسبی است تا ضمن واكاوی عمیق پرونده استعمارستیزی مردم ایران، از سطحی‌نگری بپرهیزیم و مكررات فراوان تاریخ را آیینه عبرت بدانیم كه چگونه استعمارگران با سیاست شوم "فرّق تسد" هنوز به تلاش مذبوحانه خود برای زورگویی و استعمار ایران اسلامی ادامه می‌دهند.


متن كامل نظرات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری درباره ١٣ آبان به این شرح است:

در میان تقویم‌های ملل و نحل، روزهایی هستند كه از مصادیق بارز "نقطه عطف" عبور از ظلمات الی النور به حساب می‌آیند، روزهایی كه شاید یادآور یك حادثه یا برنامه‌ای ساده باشند، اما چون آرامش قبل از طوفان یا آتش زیر خاكستر، در روند تاریخ، ابتدای یك اتفاق بزرگ یا آغاز حركت یك جامعه به سوی وقایع سرنوشت‌ساز می‌باشند. اتفاقاتی كه یك روز معمولی را در میان ایام یك سال، چون قله دماوند در میان كوه و دشت و دامن برافراشته و برجسته می‌نمایند.

نگاهی از سر تأمل و تدقیق به روزهای مهم تاریخ معاصر ایران، به‌ویژه اتفاقاتی كه از سال 1342 سیر سقوط یك رژیم مستبد و روند پیروزی، تثبیت و تداوم یك نظام مبتنی بر اراده مردم را تسریع بخشید، نشان می‌دهد كه در میان همه روزها، ١٣ آبان به تمام معنا یوم‌الله است.

روزی كه اتفاقات آن در طول سال‌های مبارزه و پیروزی، به حق آن را با عنوان «روز ملی مبارزه با استكبار جهانی» بر صحیفه تاریخ جاودان كرد. تبعید یك شخصیت جلیل‌القدر و مرجع عظیم‌الشأن تقلید از سلاله اهل بیت و یك استاد مبرّز حوزه‌های علمیه در ١٣ آبان ۴٣ كه پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی به ‌نظر بزرگان علوم دینی، مرجع محبوب عام بود، آن هم به كشوری كه آن روزها عَلَم شكسته سكولاریسم و لائیك را بر دوش می‌كشید، خون غیرت مردم یك كشور تشنه معارف تشیع را چنان به جوش آورد كه در طول ١٧ سال مبارزه جانانه، هدایت‌های داهیانه آن آفتاب پشت ابر را در اعیاد، وفیات و مناسبت‌های خاص از زبان زبرالحدیدها به گوش جان می‌شنیدند و شكنجه، تبعید و زندان مبارزین و ارعاب و تهدید همراه با كشتار بی‌رحمانه مردم، صخره‌های قیام را صمّاتر می‌كرد و به تدریج دامنه قیام، تمام گستره جغرافیایی ایران را با تمام اقشار و اصناف دربرگرفت، به‌گونه‌ای كه دانش‌آموزان با همه صغر سنّی و آموزش‌های عاری از پرورش و دانشجویان انقلابی و بیدار، در ١٣ آبان ۵٧ خیابان‌های مركز حكومت را سرشار از شمیم فریادهای استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی و مطالبه برگشت آیت‌الله العظمی خمینی به میهن كردند و با كمال صداقت و شجاعت، شهادت را در فضای جامعه و به‌ویژه در مدارس و دانشگاه تهران عطر افشانی كردند.


آن نوجوانان دانش‌آموز و دانشجو در آن روز تاریخی در میدان مبارزه با زیاده‌خواهی‌های استعمار و التماس‌های ذلیلانه استبداد كه برای ماندن در قدرت دست به دامان خرافات و ریا شده بود، تمام كشور را مدرسه عشق كردند و معلمینی شدند كه مكتب‌آموز دانش‌آموزان آنان، دانشجویانی بودند كه حماسه‌ای دیگر و به تعبیر امام "انقلاب دوم" را در ١٣ آبان ۵۵ با تسخیر لانه جاسوسی خلق كردند.


سه اتفاق مهم ١٣ آبان، این روز را در گرماگرم خفقان نفس‌گیر سال ۴٣ و عربده‌كشی‌های خیابانی نظامیان پهلوی سال ۵٧ و تبلیغات پرطمطراق و دهن پركن گروهك‌های وابسته با اندیشه‌های مسموم غرب و شرق سال ۵٨، در تاریخ معاصر مشعشع كرده و استبدادگریزی و استكبارستیزی به‌عنوان شاخص یك حكومت الهی، ذهن و زبان نوجوانان، جوانان و همه اقشار را در طول ٣٢ سال چنان پرورش داد كه حسین فهمیده، حسین علم‌الهدی و حسین خرازی، نمونه‌های یك آسمان پر از ستاره‌اند. ستارگانی كه در طول ٨ سال دفاع مقدس و دوران جبران عقب‌ماندگی‌ها و عقب‌افتادگی‌ها برای دوستان خوشه‌ای پروین و برای دشمنان خوشه‌های خشم و شهاب‌سنگ‌های آتشین بودند.


جوانانی كه اكنون پس از گذشت ٣٢ سال از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، با تغییر روش قدرت‌های استكباری برای برگشت به جزیره امن خویش، شیوه‌های دفاعی- تهاجمی خویش را متناسب با شرایط زمانی و مكانی به روز كرده‌اند و این بار با سرمایه عظیم دانش و آگاهی كه محور سند چشم‌انداز ١۴٠۴ است، می‌خواهند شعار خودجوش مردم در روزهای داغ مبارزه و پس از آن برای "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" تفسیر و خواب استعمارگران برای سیطره مجدد بر ایران اسلامی وارونه تعبیر شود.


البته نباید فراموش كنیم كه زحمت بسیار برای نیل به آرمان‌های والا، مسبوق به سابقه از گذشته‌های دور است و مطمئناً در این مسیر، استعمار كه در استعمال لطایف الحیل ید طولایی دارد، اندیشه‌های استبدادطلب و ذات‌های خفقان‌پرست را با تطمیع و تشویق پرورش و با تلبیس رخنه می‌دهد تا با گره‌های كور در رشته‌های مودت قدیم و ایجاد حفره‌های القایی در نیم قرن همراهی، هم‌زبانی، هم‌فكری و همدلی مبارزین و مردم، قیچی قطع منافع اسلامی و ملی را تیز نماید تا بار دیگر دو لبه استعمار و استبداد با همه ضدیت در كنار هم آرام گیرند.


استعمار، گرگ پیری است كه چون می‌بیند توان مقابله با ظرفیت‌های به فعلیت رسیده ایران اسلامی و قدرت فریب جوانان دانش‌آموز و دانشجو و قاطبه مردم دارای بلوغ سیاسی را ندارد، لباس میش می‌پوشد و با سوءاستفاده از تجاهل و تغافل عوامل خویش و اعمال غیراخلاقی‌ترین و غیرانسانی‌ترین شیوه‌های كینه‌جویی در مستندات تاریخ‌ساز انقلاب تشكیك می‌كند تا جامعه نسبت به كلیت نظام از آغاز تاكنون تردید نماید.


روز ملی مبارزه با استكبار جهانی، فرصت مناسبی است تا ضمن واكاوی عمیق پرونده استعمارستیزی مردم ایران، از سطحی‌نگری بپرهیزیم و مكررات فراوان تاریخ را آیینه عبرت بدانیم كه چگونه استعمارگران با سیاست شوم "فرّق تسد" هنوز به تلاش مذبوحانه خود برای زورگویی و استعمار ایران اسلامی ادامه می‌دهند.

والسلام

گزارشی از برخوردهای امنیتی و سرکوب فعالان دانشگاه بین المللی قزوین

Posted:

جرس: فعالان دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین، با تنظیم و انتشار گزارشی پیرامون وضعیت فعلی آن دانشگاه، موارد متعدد و مستند برخوردهای امنیتی، قضایی و انضباطی با دانشجویان، استادان و کارکنان آن دانشگاه را برشمرده و خاطرنشان کردند آن دانشگاه اکنون "تحت شدید ترین فشارهای ممکن" طی چند سال اخیر قرار دارد.


این گزارش با اشاره به "احکام انضباطی و قضایی صادره برای دانشجویان و اساتید و کارکنان"، "دستگیری ها و ادامه بازداشت فعالان دانشجویی و استادان آن دانشگاه"، "پلمپ تشکل دانشجویان اصلاح طلب آن دانشگاه" و موارد مشابه، تصریح کردند، فضای عمومی حاکم بر دانشگاه هیچ شباهتی به محیطی آکادمیک ندارد و عملا در غیاب فعالین دانشجویی به حیات خلوت نیروهای امنیتی تبدیل گشته است.


به گزارش کلمه، متن کامل این گزارش به شرح زیر می باشد:
سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها در حالی آغاز شد که تداوم برخورد ها با دانشجویان و اساتید در دانشگاه های مختلف و نیز در بند بودن بیش از ٧۰ دانشجو، نه تنها بر نگرانی جامعه دانشگاهی کشور افزود، بلکه بیش از پیش عزم دولت را در سرکوب عریان دانشگاه نمایان ساخت.


دانشگاه بین المللی امام خمینی که تنها دانشگاه سراسری استان قزوین می باشد نیز با آغاز سال تحصیلی جدید عرصه تاخت و تاز مجدد نیروهای امنیتی و مسئولین بعضا غیر دانشگاهی قرار گرفته است.این دانشگاه که در جریان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ٨٨ و نیز در حوادث پس از آن یکی از فعال ترین دانشگاه های کشور بوده است هم اینک به یکی از مراکز اصلی سرکوب تبدیل شده است ودانشجویان و اساتید این دانشگاه تحت شدید ترین فشارهای ممکن قرار دارند.در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت حاکم بر این دانشگاه ارائه می شود.


احکام انضباطی دانشجویان
از خرداد ٨٨ تا کنون تعداد بسیار زیادی از دانشجویان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند وبرای بسیاری از آنان حکم انضباطی صادر شده است که با توجه به حجم بالای آنها، ارائه آماری دقیق از احکام صادره تقریبا غیر ممکن است.

اما در تازه ترین اقدام ودر اوایل آبان ماه، مسئولین دانشگاه احکام پیام حیدرقزوینی، ملیکا امین توکلی، فرهاد فتحی، زینب رحیمی، مریم شفیع پور، نگین آرامش، محمد رضا آقا یاری، مهرشاد مرتضوی و مرجان کاظمی را صادر کرده اند.

با این حساب، اسامی برخی از دانشجویانی که در این مدت با حکم انضباطی روبرو شده اند و از احکام آنان اطلاعی در دست است به شرح زیر می باشد:
- پیام حیدر قزوینی (فقه و حقوق): اخراج از دانشگاه و محرومیت از حق تحصیل در کلیه دانشگاها تا سه سال(حکم قطعی)،همچنین وی سال گذشته نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
- حامد هنر خواه (روانشناسی): اخراج از دانشگاه(حکم قطعی)
- ملیکا امین توکلی (حقوق):چهارترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی(حکم بدوی)
- فرهاد فتحی (فلسفه): چهار ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی(حکم بدوی)
- زینب رحیمی (تاریخ و تمدن اسلامی): چهار ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی(حکم بدوی)
- مریم شفیع پور (آبیاری): چهار ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی(حکم بدوی)
- مرجان کاظمی (آمار): چهار ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی(حکم بدوی)
-نگین آرامش(حسابداری): سه ترم محرمیت از تحصیل (حکم بدوی)
- سعید سکاکیان (حسابداری): دوترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- فرزام معینی (فقه و حقوق): دو ترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- دانیال کرانیان (حقوق): دوترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- فرهاد کیاشمشکی (حقوق): دو ترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- فرشید آذر نیوش (فقه و حقوق): دو ترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- محمد رضاآقا یاری (ادبیات): یک ترم محرومیت از تحصیل (حکم قطعی)
- مهرشاد مرتضوی (برق): تذکر کتبی و درج در پرونده(حکم قطعی)
اتهام تمامی دانشجویان فوق "ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه" به واسطه شرکت در"اغتشاشات انتخابات ٨٨"بوده است، علاوه بر این بسیاری دیگر به علت "توهین به رهبری و رئیس دولت" با احکام تعلیقی، تغییر محل تحصیل، تذکر کتبی و درج در پرونده و محرومیت از خوابگاه روبرو شده اند که به علت تعداد بسیار بالای احکام صادره،نمی توان آمار دقیقی از آنها ارائه داد.همچنین برای بسیاری از دختران دانشگاه به علت "بد حجابی" یا اتهاماتی از این دست،احکام تعلیق یا تذکرکتبی و درج در پرونده صادر شده است.


احکام انضباطی اساتید و کارکنان
اساتید و کارمندان این دانشگاه نیز از احکام انضباطی بی نصیب نمانده اند، که بنا به بعضی ملاحظات از ارائه گزارش پیرامون آنها خودداری می نماییم و فقط به یک مورد اشاره کوتاه می کنیم.
دکتر حسن رئیسان،عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه و دبیر جبهه مشارکت قزوین ،از ترم گذشته اجازه حضور در دانشگاه را نداشته است و در ترم جاری حکم اخراج این استاد دانشگاه که از مسئولین ستاد میر حسین موسوی در قزوین نیز بوده است،به وی ابلاغ گشته شده است. وی که از اعضای ارشد انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نیز بوده است، در ترم گذشته بیش از یک ماه در زندان قزوین بازداشت بود.


بازداشت ها و احکام قضایی دانشجویان و اساتید
ارسلان ابدی، دانشجوی مهندسی عمران این دانشگاه که در جریان اعتراضات عاشورای سال گذشته در تهران دستگیر شد، از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد واز جمله زندانیا نی است که حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است. این دانشجو پس از آن که از اتهام "محاربه" تبرئه شد، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به نه سال حبس تعزیری محکوم شد که نهایتا در دادگاه تجدید نظر، به شش سال حبس تعزیری محکوم گشت.

علاوه بر این دانشجو که هم اینک در بند ٣۵۰ اوین به سر می برد، دیگر فعالین دانشجویی این دانشگاه نیز بارها در قزوین بازداشت شده اند و پس از مدت ها زندانی بودن با قرار کفالت و وثیقه آزاد گشته اند.دادگاه اکثر این دانشجویان در تابستانی که گذشت تشکیل شد و اکنون آنها منتظر صدور احکام دادگاه هستند. از میان این دانشجویان می توان به پیام حیرقزوینی، فرهاد فتحی، سعید سکاکیان، فرزام معینی، مجتبی رحیمی، سجاد عالی، سیاوش رضایی و... اشاره کرد.

همچنین دکتر رئیسان، دکتر فضلی، دکتر درویشی و دکتر ایمانیه همگی از اساتید دانشگاه نیز در تابستان گذشته در دادگاه حاضر شده و هم اینک در انتظار صدور حکم خویش هستند.


پلمپ تشکل دانشجویان اصلاح طلب این دانشگاه
تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین که بیش از یک دهه سابقه فعالیت داشت و تنها تشکل منتقد این دانشگاه بوده است،در ترم جاری توسط مسئولین دانشگاه و حراست پلمپ شده است.این تشکل دانشجویی که در غیاب انجمن اسلامی(انجمن اسلامی دانشگاه قزوین متعلق به طیف شیراز است) تاسیس شده بود، در برهه ای در زمان دولت نهم، یگانه ارگان منتقد در کل استان قزوین به شمار میرفت و فعالیت های آن در درون دانشگاه برعملکرد تمامی احزاب و ارگان های مخالف و موافق استان قزوین تاثیر میگذاشت.
این تشکل دانشجویی در طول این یک دهه آنچنان اعتباری در دانشگاه و کل استان قزوین کسب کرده بود که در 4 سال دولت نهم و نیز سال پس از انتخابات خرداد ٨٨،به فعالیت پرداخت ونیروهای امنیتی و مسئولین دانشگاه توان غیر قانونی اعلام کردن آن را نداشته اند.اما در ترم جاری و با توجه به اخراج وتعلیق گسترده فعالین دانشجویی، مسئولین دانشگاه و نیروهای امنیتی بالاخره موفق به پلمپ دفتر این تشکل دانشجویی شدند.


با این اقدام، دانشگاهی که لقب "بین المللی" را یدک می کشد و طبق اساسنامه اش، "ریس جمهور"یکی از اعضای هیئت امنای آن می باشد، به نهادی کاملا یکدست تبدیل شده است تا آنجا که حتی هیچ اثری از شورای صنفی که در تمامی دانشگا ها وجود دارد هم دیده نمی شود. شورای صنفی این دانشگاه سال گذشته اجازه برگزاری انتخابات نیافت و عملا به محاق رفت، جدای از این تمامی نشریات مستقل دانشجویی نیز تعطیل گشته اند. دانشجویان و اساتید این دانشگاه حتی آنان که هیچ جهت گیری سیاسی هم ندارند، بر این نکته صحه می گذارند که فضای عمومی حاکم بر دانشگاه هیچ شباهتی به محیطی آکادمیک ندارد و عملا در غیاب فعالین دانشجویی به حیات خلوت نیروهای امنیتی تبدیل گشته است.


یاد یاران

Posted:

مسعود دلیجانی

ـ زحمتکشم!

با شعله ورْ احساسی فروزنده

در بنِ ِ دستانی که می آفریند،

 

و زنده به حل معمایی توفنده

که چشم از وسعت بیدادش

در خونِ خویش می گرید!

 

و بیمار ِ پایان بخشیدن

به رازی دودناک از زمانی دور:

" یکی را داده ای صد ناز و نعمت

یکی قرصِ جوین آغشته در خون"(۱)

 

ـ زحمتکشم!

چه با احساسی پر آشوب

از آز و طمعی بی پایان

معلق بر فرازِ دسترنجی

در کمندِ یغمایی سفید چشم

 

چه با گره طلب بر پیشانیِ اندیشه ای

که فراخنایِ رهایی اش

از بوسه زاری می گذرد

که تمنایِ بوسه هایش

پیکرِ عریانِ عدالت را می بویند

 

و تنها به انسان می اندیشم

اگرچه انسان مفهومی است

خاص!

خاص!

و در نگاهِ نامردمان نمی گنجد.

 

ـ زحمتکشم!

چه با یقه ای آبی

چون آسمانی فیروزه فام

با ابر گونه لکه هایی ستیزنده

که از فرط تیرگی به خشم می گراید.

 

چه با یقه ای به سپیدی برف

با لکه هایی چون کبوترانی لنگ

که با ادبی به غایت افتاده

در بندِ عباراتِ مطلایی موهوم (۲)

سرمای کشنده را می لنگند.

 

چه در مرزهایِ میهنم

چه در بی مرزیِ زمین

با دستانی تهی تر از تهی

بارِ جهان را بر دوش می کشم.

 

و آندم که در بی همراهی

یأس چون پیچکی تاریک

انبوه جنگلم را

افسرده می کند.

تنها به رویشِ جوانه هایِ بهاری

در ذهنِ گستردهء کار می اندیشم

که شبانگاهی سرد

تند بادی سخت

تمامیِ شکوفه هایش را با خود برد.

 

اما هم اینک

سر به فراز!

از درونِ وزشِ هراسناکِ طوفانِ تنهایی

که حولِ محورِ یک قرن می چرخد

مجنون وار!

عاشقانه راهی می جویم

یگانه !

به فراغت عام.

مسعود دلیجانی

 

(۱) اگر دستم رسـد بر چـرخ گـردون از او پرسم که این چین است و آن چون

یـکـی را داده ای صـد ناز و نعمت یکــی قرص جــوین آغشته در خـون

(بابا طاهر)

 

(۲) این عبارات مطلا همه موهومات است / بند راه فقرا

(ابواقاسم لاهوتی)

رئیس ستاد حمل و نقل کشور: نرخ كرایه بار و مسافر تا ده درصد افزایش می‌یابد

Posted:

با هدفمند شدن یارانه‌ها

جرس: درحالیکه مدیران ارشد دولت از "عدم نگرانی" پیرامون افزایش قیمت کالاها و خدمات در اثر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها سخن می گویند، رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت كشور، امروز خاطرنشان کرد "با اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، حداكثر قیمت نرخ كرایه بار و مسافر تا ده درصد افزایش می یابد. "


به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان روز سه شنبه ١١ آبان ماه ٨٩، در مراسم افتتاح ستاد اطلاع رسانی مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور، اظهار داشت: فرمول و نحوه محاسبه نرخ كرایه‌ها پس از هدفمند كردن یارانه‌ها مشخص شده و بر اساس قیمت سوخت اعلامی، این رقم تغییر خواهد كرد.


وی گفت: این اختیار به استانداران و شوراهای شهر و شهرداری‌ها داده شده كه نرخ كرایه بار و مسافر را حداكثر تا ده درصد افزایش دهند.


وی افزود: نرخ لاستیك و روغن كه بیش از صد درصد اقلام مصرفی خودرو است ثابت می‌ماند و دولت بر روی نرخ لوازم یدكی خودروها هم كنترل دارد.


رویانیان با بیان اینكه رانندگان یارانه جبرانی دریافت می‌كنند، گفت:‌ خط اعتباری با سود چهار درصد نیز برای رانندگان در نظر گرفته شده است بر این اساس ماهانه رانندگان خودروهای بنزینی حداكثر تا ١۵ هزار تومان و رانندگان خودروهای دیزلی حداكثر ٢٨ هزار تومان نسبت به بازپرداخت آن اقدام خواهند كرد.


رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت كشور خاطر نشان كرد: قیمت اتوبوس و مترو با هدفمندی یارانه‌ها هیچ تغییری نخواهد كرد و تنها تغییرات در خصوص آژانس‌ها، تاكسی‌ها، كامیون‌ها و اتوبوس‌های برون شهری خواهد بود كه در این خصوص با اتحادیه‌های آنها توافقات لازم صورت گرفته است.


رباعی سبز از شاعری سبزاندیش

Posted:

شاعر سبز

میکروب صفت و فتنه گر خاک شدم

بزغاله و گوساله و خاشاک شدم

میکروب صفت و فتنه گر خاک شدم

با اینهمه سرفراز دوران گشتم

کز ننگ بد ولایتی پاک شدم