جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درباره پيشنهاد دادستان

Posted:

ماشاء‌الله شمس‌الواعظين

 

در ارتباط با پيشنهاد سازنده دادستان عمومي و انقلاب تهران نكاتي چند را براي بررسي هرچه بيشتر اين موضوع و به منظور بسط ارزيابي‌ها و يافتن راهكارهاي بهتر تقديم روزنامه‌نگاران و مسوولان قضايي مي‌كنم. يكم: مشكل بزرگي كه تاكنون ميان روزنامه‌نگاران و دستگاه قضايي بروز كرده بيشتر به عدم فهم همه‌جانبه حوزه كاري و مسووليت‌هاي دو طرف بوده است. به عنوان مثال اشاره مي‌كنم كه چندي پيش جواني در ميدان كاج سعادت‌آباد بر اثر مشاجرات شخصي به قتل مي‌رسد و هيچ‌كس در آن محيط پرهياهو براي رفع مخاصمه و توقف آدمكشي مداخله نكرد. فرض كنيد شما يك خبرنگاريد و با چنين صحنه‌اي مواجه مي‌شويد يعني صحنه‌اي كه در آن جواني پرپر مي‌زند و با مرگ دست به گريبان است و هيچ‌كس حتي پليس نيروي انتظامي را ياراي ورود به اين كشمكش نيست. اين خبرنگار نمي‌تواند در ميان بهت و ترديد و وحشت و شگفتي عابران و حاضران صحنه گزارش خود را مستقل از فضاي حاكم بر سوژه تدوين كند. هنگامي كه اين خبر به سمع مقامات انتظامي و قضايي مي‌رسد، گمان اوليه نيروي انتظامي و مقامات قضايي اين است كه اين خبرنگار به جاي نقل واقعه به بزرگنمايي حادثه پرداخته است. راز رسالت خبرنگاري در همين نكته نهفته است. يك خبرنگار نمي‌تواند بي‌تفاوت از فضاهاي مشاع يك سوژه خبري بگذرد. به نظر مي‌رسد تشكيل يك دادسرا و بخش ويژه قضايي براي رسيدگي به اين‌گونه ظرافت‌ها و درك و فهم بهتر رسالت خبرنگاران و گزارشگران هنگام طرح دعاوي حقوقي عليه آنان يا روزنامه متبوع‌شان يك ضرورت حياتي به شمار مي‌رود. دادستان محترم تهران كه خود سابقه‌اي در عرصه كار رسانه‌اي دارد و من از آن باخبرم با درك اين مهم مبادرت به طرح چنين پيشنهادي كرده است. دوم: براي گشودن بستر ارزيابي‌هاي بهتر به منظور كشف بهترين راهكار و تعبيه آن در ساز و كارهاي قضايي بهتر است اين موضوع همچنان در معرض ديد و ارزيابي و داوري كارشناسان دو طرف يعني روزنامه‌نگاران و نمايندگان دستگاه قضايي باز بماند تا بهترين و كم‌هزينه‌ترين و كارآمدترين شيوه در تعامل سازنده نمايندگان دو طرف كشف و به كار گرفته شود.

 

ما به عنوان روزنامه‌نگار براي سال‌هاي متمادي پيشنهاد كرده و مي‌كنيم كه اين موضوع به دليل حساسيت‌هاي ويژه‌اش و نيز به دليل وجود درصدي از حاشيه‌هاي خطا در كار روزانه روزنامه‌نگاران و نيز به منظور جلوگيري از اجحاف‌هاي معمول در رسيدگي به پرونده اتهامي روزنامه‌نگاران، حرفه روزنامه‌نگاري درست مانند حرفه پزشكي و مهندسي مورد توجه قرار گيرد و درست همانند آن دو حرفه و ديگر حرفه‌هاي ويژه، نظام انضباطي و كميته‌هاي رسيدگي به تخلفات در درون واحدهاي صنفي روزنامه‌نگاران شكل بگيرد كه كار آن پيش از احاله دعاوي حقوقي به محاكم دادگستري، رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي روزنامه‌نگاران باشد و در صورت تشخيص هيات داوري حرفه‌اي مبني بر جرم بودن عمل انتسابي به روزنامه‌نگاران با راي اكثريت اين هيات، داوري كل پرونده به مراجع قضايي احاله شود. ما هم‌اكنون اين شيوه را در نظام پزشكي و نظام مهندسي كشور و نيز در ساز و كارهاي اخير تشكيل شوراهاي حل اختلاف ملاحظه مي‌كنيم، يعني يك پزشك متخلف يا يك جراح متخلف نخست در كميته انضباطي نظام پزشكي كشور، پرونده‌اش مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد اگر تشخيص هيات داوران اين بود كه خطاي غيرعمد صورت گرفته است پرونده كان‌لم‌يكن تلقي مي‌شود در غير اين صورت بخش‌هاي حقوقي پرونده در صورتي كه مصداق عمل عمومي تشخيص داده شود پرونده به مراجع قضايي احاله مي‌شود. ما چنين روشي را در شوراهاي حل اختلاف كه در زمان آيت‌الله شاهرودي به عنوان نهاد واسط بين مردم و قوه قضائيه تاسيس شده شاهد هستيم و كارآمدي آن را نيز ملاحظه مي‌كنيم. از جمله نتايج اين ساز و كارها، كاهش شديد مراجعات مردم به محافل دادگستري است.

 

روزنامه‌نگاران چيزي بيشتر از آنچه هم‌اكنون در نظام پزشكي و مهندسي كشور جريان دارد مطالبه نمي‌كنند و نيز روزنامه‌نگاران بيش از هر چيز علاقه‌مندند پرونده‌هاي ارجاعي به قوه قضائيه آن دسته از پرونده‌هايي باشد كه وجدان و داوري و قضاوت حرفه‌اي روزنامه‌نگاران و نيز وجدان عمومي آن را عمل مجرمانه تلقي كند. در اين صورت ساحت قوه قضائيه از هرگونه شائبه سياسي‌كاري مبرا خواهد ماند. سوم: روزنامه‌نگاران هرگز خواهان ايجاد مصونيت بي‌حد و حصر براي فعاليت و رسالت خود نيستند و نيز خواهان اين نيستند كه مافوق قانون عمل كنند اما از آن سو حاضر نيستند با روش‌هاي مافوق قانون و بلكه خلاف قانون مورد ارزيابي و داوري و قضاوت قرار گيرند. بخش زيادي از روزنامه‌نگاران در جهان امروز در تشكل‌هاي حرفه‌اي و صنفي خويش مرام‌نامه‌ها و تعهداتي را امضا مي‌كنند كه شباهت زيادي به سوگند سقراطي دارد، بنابراين بيش از هر چيز بايد كوله‌بار دستگاه قضايي و محاكم دادگستري را سبك كرد و بخش زيادي از تخلفات و دعاوي عليه روزنامه‌نگاران را به نهادهاي حرفه‌اي روزنامه‌نگاران احاله داد تا خود آنان نسبت به بهسازي و بهبود وضعيت حرفه‌اي همكاران خود از يك سو و بازپروري و آموزش آن دسته از روزنامه‌نگاران اقدام كنند. اين هم به سود دولت است و هم به سود روزنامه‌نگاران. نكات فوق تنها مقدمه و درآمدي براي پيشنهاد سازنده دادستان عمومي و انقلاب تهران است تا در صورت لزوم نسبت به جزييات اين طرح توضيحات بيشتري ارائه كنند.

 

منبع: شرق

فضای کسب و کار کشور 29 پله سقوط کرد

Posted:

 

شاخص عمومی کسب و کار کشورمان در میان 182 کشور جهان در رتبه 137 قرار گرفته که 29 رتبه پایین‌تر از رده سال 2005 است، البته به غیر از سال 2008 که جایگاه 142 از آن ایران شده بود .

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی مشرق رتبه 119 در بین 178 کشور جهان در سال 2007، کسب جایگاه 113 در سال 2006 و دستیابی به رده 108 در سال 2005 موید مناسب‌تر بودن فضای کسب و کار کشور در این سال‌ها نسبت به دو سال اخیر است.

 

حتی با ارزیابی ایران به دلیل جای گرفتن در جایگاه 137 و ارتقای پنج پله‌ای نسبت به سال قبل ایران همچنان دارای نامساعدترین شرایط برای فعالیت اقتصادی است.

 

وضع کسب و کار ایران در مقایسه با دیگر کشورها نشان می‌دهد به غیر از 10 کشور نخست این رده‌بندی یعنی سنگاپور، نیوزیلند، آمریکا، هنگ‌کنگ، دانمارک، انگلیس، ایرلند، کانادا، استرالیا و نروژ- که در شرایط کنونی حتی در خیال و گمان هم مقایسه‌شان با فضای عمومی کسب و کار در ایران مشکل است- در میان 18 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز پایین است و در رتبه 14 قرار دارد.

 

فضای نامناسب کسب و کار برخلاف آمارها

 

برخلاف گزارش بانک جهانی که بر بهبود پنج رتبه‌ای ایران تاکید دارد، محافل اقتصادی و کارشناسی ایران از جمله سخنگویان اتاق‌های بازرگانی معتقدند فضای کسب و کار در ایران طی یک سال گذشته بدتر شده و عمده‌ترین دلایل آن را تنش‌های سیاسی در درون کشور و فضای بین‌المللی آن عنوان می‌کنند که در ارزیابی بانک جهانی به حساب نیامده است. در واقع کیفیت فضای کسب و کار به مفهوم گسترده آن تنها به شاخص‌های فنی برشمرده شده در گزارش بانک جهانی خلاصه نمی‌شود.

 

فضای کسب و کار علاوه بر این شاخص‌ها، مجموعه‌ای از متغیرهای سیاسی، حقوقی و اقتصادی را نیز دربرمی‌گیرد که بر تصمیم‌گیری مردم در فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و مالی تاثیر می‌گذارد.

 

ثبات‌ یا بی‌ثباتی سیاسی، درجه اعتبار نظام قضایی، سطح اعتماد بازیگران عرصه اقتصاد به قوانین و نهادهای دولتی، کیفیت روابط بین‌المللی کشور همچون میزان امنیت آن در سطوح منطقه‌ای و جهانی و متغیرهای دیگری از این دست در شکل‌گیری فضای کسب و کار سهیم‌اند.

 

با توجه به همه این عوامل کارشناسان معتقدند طی یک سال گذشته فضای کسب و کار در ایران از آنچه بود بدتر شده است.

 

فاصله 87 رتبه‌ای تا فضای کسب و کار مناسب

 

مسعود دانشمند عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق رتبه ایران را زمانی خوب توصیف می‌کند که به 50 رسیده باشد؛ یعنی رتبه کشور 87 رده باید کاهش یابد.

 

او تغییر چند پله‌ای را بهبود شاخص‌ها و فضای کسب و کار کشور نمی‌داند و می‌گوید: رسیدن به جایگاه 137 بین 182 کشور جهان به هیچ وجه رتبه خوبی تلقی نمی‌شود.

 

دانشمند یکی از دلایل بهبود رتبه کشور را تاثیر بحران اقتصادی بر سایر کشورهای جهان عنوان می‌کند. در حال حاضر بر پایه تصویری که کارشناسان ارائه می‌کنند چند عامل بر وخامت فضای کسب و کار کشور دامن می‌زند. یکی از این عوامل ابهام مطلق در زمینه سیاستگذاری اقتصادی است.

 

مقابله با دشواری‌های بزرگی چون کسری بودجه، سقوط نرخ رشد اقتصادی، کمبود سرمایه‌گذاری، بیکاری و تورم و نیز پرداختن به اصلاحات بنیادی همچون خصوصی‌‌سازی و هدفمند کردن یارانه‌ها‌ به سیاستی روشن و مورد اعتماد محافل کسب و کار و نیز به تیم منسجمی مرکب از متولیان نهادهای اقتصادی که بتوانند این سیاست را به اجرا بگذارند، نیاز دارد. حال آنکه به عقیده برخی وزارت اقتصادی و دارایی به مجری منفعل نهاد ریاست جمهوری شباهت بیشتری دارد.

 

دومین عامل وخامت فضای اقتصادی ایران ادامه تاثیرپذیری این کشور از پیامدهای بحران جهانی است آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها به تدریج مرحله حاد این بحران را پشت سر می‌گذارند.

 

به عقیده دانشمند بحران اقتصادی جهان با توجه به نشانه‌های فراوان و بررسی‌های انجام شده از سوی معتبرترین نهادهای بین‌المللی روبه پایان است و آنچه امروز برای کشورها اهمیت دارد چگونگی بهره‌گیری از به کار افتادن دوباره چرخ فعالیت در جهان است. با این حال همزمان با کنار رفتن تدریجی ابرهای سیاه از آسمان اقتصاد جهانی وضعیت اقتصادی ایران که پیش از این نیز تعریفی نداشت بحرانی‌تر می‌شود.

 

او می‌افزاید: صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی در زمره مهم‌ترین قربانیان رکودی هستند که از بحران دو سال اخیر اقتصاد جهانی منشأ گرفته است.

 

آنچه دانشمند به عنوان راهکار برای بهبود این فضا پیشنهاد می‌کند تشکیل کمیته‌ای ویژه با مسوولیتی فرابخشی است که دارای اختیارات کل باشد تا مشکلات کلیه بخش‌ها را دیده و با رفع آن به بهتر شدن کسب و کار کشور کمک کند.

 

سایه سنگین رکود تورمی بر فضای کسب و کار

 

در پیوند تنگاتنگ وخامت روزافزون فضای کسب و کار با بحران عمیق سیاسی، رکود اقتصادی که بیکاری انبوه پیامد محتوم آن است، بیش از پیش بر جامعه ایران سنگینی می‌کند.

 

تا سال گذشته اوج نگرانی‌های اقتصادی از جنس تورم بود اما امسال نگرانی‌های ما از جنس رکود است. این به آن معنا نیست که معضل تورم در سایه قرار گرفته یا به حاشیه رانده شده است.

 

مشکل بزرگ اقتصاد ایران در مرحله کنونی آن است که نرخ رشد سالانه آن در خوشبینانه‌ترین حالت به محدوده دو تا سه درصد رسیده و در یک ارزیابی بدبینانه به نزدیک صفر سقوط کرده و در همان حال تورم بالا همچنان گلوی آن را فشار می‌دهد.

 

رکود توام با تورم یا پدیده معروف به رکود تورمی بیش از همیشه به چالش بزرگ اقتصاد ایران بدل شده و در فضای کنونی کشور مقابله با آن اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است.

 

محمد امین هادوی عضو دیگر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور به خبرنگار مشرق می‌گوید: فضای کسب و کار رابطه‌ای مستقیم با بنگاه‌های اقتصادی میزان تولید، صادرات، سرمایه‌گذاری و سودآوری دارد. اما طی سال گذشته این چهار آیتم نه تنها بهبود نداشته بلکه در مقایسه با سال قبل دچار افت نیز شده است.

 

او تصریح می‌کند: زمانی که رئیس اتاق بازرگانی از تعطیلی یک تا دوسوم واحدهای تولیدی خبر می‌دهد، زمانی که بانک مرکزی آمار معوقه بانکی را بالاتر از چهار میلیارد دلار اعلام می‌کند، در حالی که رکود فروش، عدم بازاریابی و گردش نقدینگی را در بازار شاهد هستیم و با رشد چک‌های برگشتی نسبت به سال گذشته مواجهیم، نمی‌توانیم بهبود رتبه فضای کسب و کار اعلام شده توسط بانک جهانی را بر پایه فاکتورهای صحیح بدانیم و آن را مناسب‌تر شدن این فضا در کشور تعبیر کنیم.

 

هادوی آمارهای اعلام شده را ساختگی و کلیشه‌ای عنوان می‌کند و افزایش سرمایه بانک‌ها، استمهال بدهی و آزادسازی قیمت ارز را به عنوان راهکاری برای بهتر شدن اوضاع کسب و کار پیشنهاد می‌کند.

 

تنش در روابط بین‌المللی، کسب و کار را عقب نگه داشته

 

در راستای عوامل ذکرشده موثر بر فضای کسب و کار کشور، اوج‌گیری تنش در روابط بین‌المللی ایران و به ویژه چشم‌انداز اعمال احتمال تحریم‌های شدیدتر اقتصادی علیه کشور به عنوان عامل سوم در نزول فضای کسب و کار بیان می‌شود.

 

رئیس اتاق تهران در این خصوص می‌گوید: اگر بخواهیم اقتصاد ایران رونق بگیرد باید بتوانیم تعامل صحیحی با منطقه و جهان داشته باشیم. حتی مشکلات مربوط به اشتغال نیز در حوزه تعاملات بین‌المللی حل می‌شود و تعامل با خارج در ادبیات ایران به معنای تنش‌زدایی در روابط بین‌المللی است.

 

در نیمه اول سال 1387 بیش از 760 میلیون دلار سرمایه از کشور فقط به امارات رفت. وقتی سرمایه ملی در کشور امنیت نداشته باشد نمی‌توان شدت اقبال سرمایه‌گذاری خارجی به کشور را حدس زد.

 

در سال 2006 در مجموع 44 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد خاورمیانه شد که سهم ایران از این سرمایه کمتر از دو درصد بوده است. حجم سرمایه‌های خارجی واردشده به ایران در سال 2006 بیش از 30 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و حداکثر به 800 میلیون دلار رسید. حال آنکه در سال 2004 بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران شده بود.

 

زمانی که اوضاع کسب و کار بد می‌شود و سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد تولید پایین آمده و بیکاری بالا می‌رود.

 

بحران جهانی دیگر کشورها را عقب نگه داشت

 

جمشید عدالتیان یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: آنچه باعث کاهش پنج رتبه‌ای ایران شده تاثیر بحران اقتصادی بر سایر کشورها بوده است.

 

او خاطرنشان می‌کند: در یک سال گذشته عمده کشورهای جهان دچار بحران اقتصادی شدند که همین عامل آنها را در فضای کسب و کار نیز عقب نگه داشته، حال آنکه کشور ما از بحران جهانی کمتر آسیب دیده است.

 

عدالتیان معیارهای بانک جهانی را نیز منطبق با واقعیات نمی‌داند و تصریح می‌کند: در حالی که فضای فروش در کشور وجود ندارد سرمایه‌گذاری کمتری صورت گرفته و رکود در جای‌جای کشور دیده می‌شود پس چگونه می‌توان بهبود فضای کسب و کار در جامعه را پذیرفت.

 

منبع: مشرق

محدودیتهای امنیتی برای برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری در استان اصفهان

Posted:

جرس: در آستانه فرا رسیدن سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله منتظری، و در راستای آماده سازی نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هرگونه مراسم سالگرد برای آن مرحوم، اداره اطلاعات شهرهای اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر، افراد ذی نفوذ و طرفدار آن مرحوم اعم از روحانیون، معتمدین محلی و هیئت های امنای مساجد را احضار و مورد بازجویی و تهدید شدید قرار داده اند.


به گزارش منابع خبری جرس، از جمله احضار و تهدید شدگان، آقایان محمود صلواتی، محمد مقدس و احمد عابدینی که از فضلا و شاگردان آن مرحوم هستند، توسط اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت اصفهان احضار و به اتهامات نامشخصی چون "اقدام علیه امنیت ملی" مورد بازجویی قرار گرفته و ضمن بازجویی در مورد سالگرد آن مرحوم تهدید شده اند.


در همین راستا در خمینی شهر نیز پس از یک تهدید ضمنی تلفنی توسط معاون اداره اطلاعات آن شهرستان با آقای سعیدیانفر که از روحانیون موجه و از شاگردان آیت الله منتظری بوده است، عده ای از افراد مبارز و معتمد آن شهرستان احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.


این منبع خبری افزود "حجه الاسلام قیصری از فضلا و شاگردان مرحوم آیت الله منتظری، حدود یکسال است که بدون محاکمه، توسط دادگاه ویژه روحانیت اصفهان از نجف آباد به قم تبعید شده است .
این روحانی فعال که مورد توجه جوانان و روشنفکران شهر نجف آباد می باشد، چند روز گذشته توسط دادگاه اجازه یافت به مدت یک هفته از تبعید گاه خود به نجف آباد برود و مجددا به تبعیدگاه باز گردد."

یادآوری می شود اخیرا ائمه جماعت شهرستان نجف آباد طی نامه ای از مسئولان مربوطه خواستار بازگشت آقای قیصری به نجف آباد و ادامه تبلیغات مذهبی در حسینیه اعظم نجف آباد شده بودند.


هنوز از زمان و مکان و جزئیات مراسم سالگرد مرحوم آیت الله منتظری، خبری منتشر نشده است.


این مرجع تقلید حامی جنبش سبز، ٢٩ آذرماه ٨٨ دارفانی را وداع گفت.

آزمایش سامانه موشکي برد متوسط مرصاد

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درخواست برای آزادی ابراهیم یزدی

Posted:

گزارش بی بی سی فارسی

سخنگوی مانور پدافند هوایی: بیش از‌١٠ ساعت فضای كشور را به صورت سیار و تاكتیكی كنترل كردیم

Posted:

جرس: در حالیکه رزمایش موسوم به "مدافعان آسمان ولایت ٣" توسط یگان های پدافندی ایران در حال برگزاری می باشد، سخنگوی این رزمایش از دو برابر شدن قابلیت پردازش سیگنال‌های دریافتی توسط مركز فرماندهی و كنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نسبت به سال گذشته خبر داد.


مقامات نظامی ایران اعلام کرده بودند که از روز سه شنبه ٢۵ آبان ماه، رزمایشی تحت عنوان "مدافعان آسمان ولایت ٣" در سراسر کشور برگزار خواهد شد، که یکی از اهداف آن "ایجاد انسجام و هماهنگی بین همه یگان‌های پدافند هوایی" و " آزمایش رادارهای با برد سه هزار کیلومتر" می باشد.


به گزارش ایسنا، امیرسرتیپ دوم حمید ارژنگی، سخنگوی مانور فوق، صبح پنج‌شنبه ٢٧ آبان ماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات تاكتیكی و عملیاتی انجام شده در این رزمایش گفت: یكی از كارهایی كه به خوبی و با موفقیت در این رزمایش انجام شد، انتقال موقت سامانه كنترل و فرماندهی به مراكز تاكتیكی و سیار بود.


وی اضافه كرد: طی این تمرین، روز گذشته مراكز ثابت فرماندهی و كنترل قرارگاه پدافند هوایی ارتش را برای مدت چند ساعت تعطیل و به مراكز فرعی و تاكتیكی منتقل كردیم و بدین ترتیب به مدت بیش از ده ساعت كنترل فضای كشور را به صورت سیار و تاكتیكی انجام دادیم.


سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت سه، با اشاره به آغاز مرحله دوم این رزمایش گفت: از اولین ساعات صبح امروز،‌ ارزیابی مجموعه‌ی رادارهای كشور آغاز شده است. این رادارها شامل رادارهای ثابت، تاكتیكی و انواع رادارهای پسیو یا غیرفعال است و طی این مراحل از رادارهای تاكتیكی كاستكا و نبو و رادارهای تولید داخل كشور مانند كاشف، مطلع‌الفجر و رادار ملی استفاده می‌شود.


ارژنگی با بیان این كه هنر قرارگاه پدافند هوایی ارتش این است كه رادارهای موجود به صورت شبكه‌ عمل می‌كنند، افزود: رادارهای موجود در كل كشور كه تحت فرماندهی و كنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء هستند به صورت مجزا و جدا از هم عمل نمی‌كنند بلكه مجموعه‌ی این رادارها در قالب یك شبكه‌ یكپارچه عمل كرده و كلیه‌ گزارش های خود را به شبكه‌ یكپارچه‌ فرماندهی و كنترل این قرارگاه اعلام می‌كنند.


او با بیان این كه قدرت تلفیق رادارها یكی از قابلیت‌های ما محسوب می‌شود، اظهار كرد: شبكه‌ی راداری ما این قابلیت را دارد كه هر هدفی را در سر جای خود رویت و شناسایی كند. رادارها نقش چشم بینای كشور را دارند و هنر ما این است كه از انواع و اقسام رادارها در باندهای فركانسی مختلف بهره می‌بریم.


سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت سه، در پایان گفت: در حال حاضر تیم‌های ناظر قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش و نیز ستاد كل نیروهای مسلح در سایت‌های موشكی مستقر هستند و عملكرد سامانه‌های راداری و دیده‌بانی كل كشور را كنترل و نظارت می‌كنند.


ارژنگی در ادامه آمارهایی از وضعیت شبكه‌ راداری و دیده‌بان‌های بصری تا عصر روز گذشته ارائه كرد و گفت: تا عصر دیروز تعداد كل مسیرهای كشف شده توسط رادارهای ما چهار هزار و ١۶۶ و تعداد كل مسیرهای ناشناس كشف شده‌ی خارج از مرزها ٣٢٢ عدد بوده است.
هم‌چنین تا عصر دیروز ۶ هزار و ١٢۰ گزارش از پست‌های دیده‌بانی ما به شبكه‌ یكپارچه فرماندهی و كنترل اعلام شده است.
او با بیان این كه تعداد كل گزارش هایی كه به منظور انجام عملیات جنگ الكترونیك و مقابله با جنگ الكترونیك دریافت شده ۴٧٨ مورد بوده است، تاكید كرد: با استفاده از شبكه راداری و دیده‌بان‌های بصری، كل فضای كشور به درستی رصد می‌شود و جوانان ما كه در این شبكه‌ها حاضر هستند یك لحظه چشم از آسمان برنمی‌دارند.


گفتنی است دومین مرحله از رزمایش پدافند هوایی "مدافعان آسمان ولایت سه" از صبح امروز با ارزیابی انواع رادارهای موجود آغاز شد و در این مرحله از رزمایش انواع رادارهای ثابت و متحرك مورد بهره‌برداری و نظارت قرار خواهند گرفت.


اوایل هفته، تیمسار احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، در مورد بهره برداری از سامانه‌های برد بلند گفته بود: "سامانه‌های برد بلند، سامانه‌های موشکی اس- ۳۰۰ نیست، بلکه مشخصات بهترین سامانه‌های موشکی برد بلند را از کل دنیا جمع‌آوری و طراحی کرده‌ایم و ساخت‌ آن را شروع کرده‌ایم که به زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت."



خلیل یزدی: پدرم به جرم وفاداری به اصول و اهداف انقلاب زندانی است

Posted:

فرزانه بذرپور
 جرس: ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران همچنان در بازداشت به سر می برد ، بازداشتی برای سومین بار در سال اخیر و به جرم اقامه نماز در اصفهان ، مامورین امنیتی یزدی و چند تن از اعضای نهضت آزادی را نهم مهر ماه به جرم برپایی نماز جمعه بازداشت کردند.

 
یزدی با وجود کهولت سن و عمل قلب بازی که چند ماه پیش انجام داده بود و احتیاج شدیدش به دارو و درمان، به زندان اوین منتقل شد و بازجویان هم به بازجویی از این مبارز قدیمی و وزیر خارجه دولت موقت پرداختند بی اینکه توجهی به وضعیت جسمانی او داشته باشند. قاضی پرونده یکی دیگر از اعضای نهضت آزادی در جلسه دادگاه ادعا کرده است که هیچ وکیلی ، وکالت دکتر را نمی پذیرد. این ادعا درحالی است که وکلای پیشین دکتر یا در زندان هستند یا به اتهام دفاع از زندانیان سیاسی منتظر دادگاه و حکم شان به سر می برند. خانواده یزدی اخیرا نامه استمدادی خطاب به همه مسلمانان جهان نوشتند و خواستار آن شدند تا همه برای آزادی کهنسالترین زندانی سیاسی ایران تلاش کنند. با خلیل یزدی درباره پدرش گفتگو کرده ایم.


در آخرین ملاقاتی که مادرتان با آقای دکتر یزدی داشتند وضعیت جسمی ایشان چطور بود ؟ و درباره شرایط نگهداری شان چه گفته بودند؟

 
وضیت پدرم خوب نبود.  روحیه ایشان همیشه خوب و امیدوار است، ولی معلوم است که چهل و پنج روز در زندان، دور از پزشک و دارو، آن هم چند ماه پس از یک عمل جراحی قلب باز، اثر منفی روی ایشان گذاشته است.  پس از ملاقات، ما نگران از وضع قلب وعفونت مثانه ایشان هستیم.

 

مادرشما با کهولت سن و بیماری تنها کسی است که در این مدت امکان ملاقات با دکتر یزدی را یافته است. از شرایط ایشان بگویید.با توجه به اینکه در همین مدت ، برادر و خواهرشان را هم از دست دادند.  

 
این سال گذشته ، سال بسیار سختی برای مادرم بود. تحمل سه بار دستگیری و زندانی شدن پدرم، جراحی قلب،  و فشار های دیگر. در این چند ماه هم دو فرد از نزدیکترین افراد خانواده را هم از دست دادند.  فکر نمی کنم در تمام سال های تبعید در امریکا، لبنان، و مصر، و سالهای پس از انقلاب همچنین سال سختی تحمل کرده باشند. 

 

توصیفات مادر از شرایط روحی  آقای دکتر چه بود؟

 

پدر روحیه اش قوی و امیدوار است.  مثل همیشه.

 

آیا برخورد ماموران در هنگام بازداشت، بازجویی و شرایط نگهداری ایشان قانونی بوده است؟

 

من با قوانین ایران آشنا نیستم. شاید. شاید کاملا مورد پسند خدا وهماهنگ با قانون کشور باشد که یک مرد هفتاد و نه ساله را برای نماز خواندان در یک خانه ی شخصی به ۴۵ روز زندان محکوم کرد.  این را از متخصصین دین و قانون بپرسید.

 

آقای دکتر از بیماری های مختلف رنج می برند . آیا در زندان مراقبت های پزشکی از ایشان شده است؟ پزشکان معالج پدرتان درباره وضعیت جسمی ایشان چه نظری داشتند؟

 

 نمی دانم و خبری از مراقبتهای پزشکی زندان ندارم. تا آنجا که من خبر دارم، پزشکان  خودشان اجازه نداشتند ایشان را ببینند و تا آنجا که ا طلاع دارم دارو های مخصوص راهم که فرستادیم همچنین به ایشان داده نشده.

 

این سومین باری است که دکتر یزدی در یکسال اخیر بازداشت می شوند. و این بار تاریخ دادگاه ایشان را هم تعیین کرده اند. شما از علت بازداشت پدرتان مطلع هستید؟ دکتر را به چه اتهامی محاکمه می کنند؟

 

من تنها چیزی که از اتهام به ایشان شنیده ام جریان شرکت در نماز در اصفهان بوده است

 

دکتر یزدی یکی ازشخصیت های مطرح در سطح بین المللی است. زندانی کردن ایشان که کهنسال ترین زندانی سیاسی ایران هم محسوب می شوند چه بازتاب های در خارج از کشور داشته است؟

 

خیلی از دوستان پدرم در خارج، چه ایرانی چه غیر ایرانی، ابراز همدردی و نگرانی کردند.

 

ما به ایشان گفتیم که این دفعه امری جزئی است و زود آزاد می شوند. برای آنها، حتی حامیان ایران، دستگیری و زندان در جمهوری اسلامی به خاطر نماز خواندن مسئله عجیبی است.

 

آقای دکتر یزدی همیشه این فرصت و امکان را داشتند که از ایران خارج شوند . اما در تمام این سالها این کار را نکردند. چرا علیرغم بی مهری های حکومت،  آقای یزدی همواره نسبت به فعالیت در چهارچوب قانون اساسی و نظام سیاسی کشور تعهد و التزام داشتند؟

 

درسالهایی که در امریکا بود همیشه غم این را داشت که در تبعید برای همیشه بماند و وطن عزیز اش ایران را دیگر نبیند. درچهارچوب مسولیتاسلامی شان عشق پدرم برای آزادی مردم ایران و استقلال و پیشرفت ایران بیشتراز هر چیز دیگربوده و هست.

                                                    

آقای یزدی از اعضای موسس شورای انقلاب بودند و نقش برجسته ای در آستانه انقلاب و در تاسیس این نظام ایفا کردند. فکر می کنید چرا اکنون باید نزدیکترین چهره های سیاسی به آیت الله خمینی در انقلاب اینچنین مورد اتهام و زندان قرار گیرند؟

 

 این باعث تاسف است. همان ایمان و روحیه که توان داده بود که  پدرم و دیگران موفق شدند تا استقلال ایران را از قدرت های خارجی  به دست بیاورند و مردم را از ظلم وخفقان شاه آزاد کنند. با توجه به این که این افراد همان اصول و تعهدات در زندگی سیاسی واجتماعی شان ادامه داده اند امروز آن ها به حمایت از اصول واهداف انقلابی که به آن  وفادارند در زندان هستند.

 

دادگاه آقای دکتر یزدی قرار هست 16 آذر ماه برگزار شود . قاضی پرونده ادعا کرده که هیچ وکیلی ، وکالت دکتر یزدی را نپذیرفته است. آیا شما با وکلای ایشان تماس داشتید؟ چرا قاضی چنین ادعایی کرده است؟

 

خیر، با وکیل تماس ندارم و ازهدف ونیات قاضی خبر ندارم.

 

 احمدی نژاد ادعا کرده که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و بالاترین حد از  رعایت حقوق انسانی در این کشور هست. هم اکنون نماینده ایران در اجلاس سازمان ملل درباره سطح مترقی حقوق بشر در ایران سخنرانی می کند. شما به عنوان خانواده یکی از مشهورترین چهره های زندانی  در ایران واکنش تان به چنین ادعاهایی از سوی مسئولین دولت ایران چیست؟

 

من خیلی خوشحال می شوم وقتی این صحبت ها  را از مقامات ایرانی می شنوم که برای ایشان، در ایران زندانی سیاسی نباید وجود داشته باشد و حقوق انسانی باید رعایت نشود. امید وارم که این صحبت ها و ارزش های عالی انسانی به عمل برسند و پدر و سایرزندانیان سیاسی آزاد شوند.   

 

 انتظارتان از دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده پدرتان چیست؟

 

فقط اینکه پدرم آزاد شوند.

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

 

 

دادگاه ابراهیم یزدی ١۶ آذر ماه، همزمان با روز دانشجو

Posted:

جرس: با گذشت بیش از چهل روز از بازداشت مجدد دکتر ابراهیم یزدی، و در حالیکه وی کماکان در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد، دادگاه انقلاب تهران با ارسال احضاریه ای، تاریخ دادگاه را روز ۱۶ آذرماه اعلام کرد.


به گزارش منابع خبری جرس، شعبه ١۵ دادگاه انقلای تهران (قاضی صلواتی)، با تكميل پرونده دكتر يزدى که اکنون در زندان به سر مى‌برد، امروز برگه احضاريه‌اى به آدرس منزل وی فرستاده است تا اعلام کند دادگاه دبیرکل نهضت آزادی ایران، در روز ۱۶ آذرماه برگزار خواهد شد.


 دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت که در حال حاضر کهنسالترین زندان سیاسی در ایران می باشد، اکنون در بند ٢۰٩ اوین نگهداری می شود.


وی نهم مهر ماه امسال در جریان اقامه نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در شهر اصفهان، به همراه جمعی دیگر از اعضای نهضت آزادی دستگیر شد، که اگرچه دیگر اعضای بازداشتی بعد از هفته ها آزاد شدند، اما وی با وجود بیماری، به زندان اوین منتقل شد.


فراخوان تشکل های دانشجویی خارج از کشور برای برگزاری مراسم مشترک ١۶ آذر

Posted:

جرس: گروهی از دانشجویان و همچنین فعالان دانشجویی جنبش سبز مقیم خارج از کشور، در آستانه فرا رسیدن ١۶ آذر و روز دانشجو، طی فراخوانی از دانشجویان ایرانی سراسر جهان خواستار گرامیداشت این روز و سازماندهی مشترک برای برگزاری مراسم همزمان شدند.


این تشکل های دانشجویی همچنین خواستار آن شدند که دانشجویان ایرانی خارج از کشور، پژواک فریاد حق‌طلبانه دانشجویان مظلوم داخل کشور در عرصه بین‌المللی شده و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای دفاع از مطالبات جنبش دانشجویی ایران سازمان دهی کنند.


به گزارش ندای آزادی، متن بیانیه جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی ایرانی خارج از کشور در فراخواندن دانشجویان ایرانی برای مراسم ١۶ آذر، به شرح زیر است:

 

در حالی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که دانشگاه همچنان سنگر زنده مقاومت در برابر استبداد و اقتدارگرایی است و منازعه بین مدافعان آزادی و سرسپردگان قدرت خودکامه ، محور اصلی تکاپوهای دانشجویی را تشکیل می دهد. اگر چه دانشگاه رنجور از زخم های متعددی است که حاکمیت پادگانی و حامیان دانشگاه مطیع و توجیه‌گر قدرت در طول سالیان اخیر بر پیکره آن وارد ساخته اند، اما کماکان چراغ حقیقت طلبی، خردورزی و اندیشه انتقادی در آن روشن است.

شانزده آذر به برکت سه آذر اهورایی ( قندچی ، شریعت رضوی و بزرگ نیا) روزی است که به شکل نمادین، نسل های مختلف جنبش‌دانشجویی و تلاش‌های آنان برای دفاع از استقلال دانشگاه ، گسترش دموکراسی، حقوق بشر و عدالت خواهی را به هم پیوند می‌دهد.

جنبش دانشجویی سرافراز از هفت دهه کوشش مستمر و خستگی ناپذیر در راه اعتلای میهن ، بهروزی ملت و تداوم سنت روشنگری دانشگاه، اکنون با تنگناهای مختلفی دست و پنجه نرم می کند. بگونه ای که در خانه خود محروم از حق برگزاری مراسم و بزرگداشت روزی شده، که به نام آینده‌سازان کشور مزین است.

در سال‌های اخیر، هر روزه فشار های حکومت بر علیه فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی در دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد. دانشجویان به بهانه‌های واهی زندانی می‌شوند و یا از تحصیل محروم می گردند. سناریوهای دروغین بر علیه آنان ساخته و پرداخته می شود تا با تحریف فعالیت‌های مشروع آنان به عناوین بی‌اساسی چون پروژه براندازی نرم ،فتنه‌گری و وابستگی به بیگانگان، دانشجویان را از بدیهی‌ترین حقوق مدنی و آزادی‌های آکادمیک محروم سازند.

از این رو به عنوان جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی ایرانی خارج از کشور وظیفه خود می‌دانیم تا پژواک فریاد حق‌طلبانه دانشجویان مظلوم ایرانی را در عرصه بین‌المللی ارتقاء بخشیده، فعالیت‌های گسترده‌ای را برای بزرگداشت روز دانشجو و دفاع از مطالبات جنبش دانشجویی ایران سازمان دهیم.

به باور ما اینک رسالت سنگینی بر دوش دانشجویان ایرانی برون مرزی قرار دارد تا با استفاده از ظرفیت های موجود و بسیج دانشگاه‌های خارج از کشور به یاری جنبش دانشجویی ایران برخیزند و مکمل فعالیت‌های دانشجویان داخل کشور باشند. افزایش همگرایی در مسیر فعالیت‌ها و گسترش کمی و کیفی تشکل های دانشجویی ایرانی در سرتاسر جهان، گام های ضروری برای تحرک مجدد جنبش دانشجویی خارج از کشور است که در سال‌هایی نه چندان دور از ارکان اصلی حرکت آزادی‌خواهانه ایرانیان بود.

بیایید دست‌های‌مان را در حمایت از مطالبات دانشجویان ایرانی به یکدیگر دهیم و شانزده آذر امسال را به نقطه عطفی در فعالیت‌های دانشجویی سالیان اخیر بدل سازیم.

محور های پیشنهادی ما برای کمپین سراتاسری بزرگداشت روز دانشجو عبارتند از :
آزادی بدون‌شرط ،عزت‌مندانه و فوری بیش از هفتاد دانشجوی زندانی
الغاء احکام کمیته‌های انضباطی در محرومیت موقت و دائمی دانشجویان از امکانات رفاهی و تحصیلی
رعایت آزادی های آکادمیک و پایان بخشیدن به رفتارهای ناقض حقوق‌بشر در دانشگاه‌ها
پایان بخشیدن به مداخله ایدئولوژیک حکومت در آموزش و پژوهش علوم انسانی
دفاع از استقلال دانشگاه و پایان دخالت دولت در مدیریت دانشگاه ها
توقف برنامه فراگیر اخراج و بازنشستگی اساتید مستقل و جایگزینی ایشان با سرسپردگان کم‌سواد
لغو انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و پایان مداخلات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه دولت در ساختار دانشگاه‌ها
توقف بومی گزینی ، مداخلات سیاسی، تبعیض های عقیدتی، جنسیتی و دینی در گزینش دانشجویان
انعکاس نظرات جنبش دانشجویی ایران در خصوص مسائل مهم کشور
افزایش فعالیت جمعی و تشکیلاتی دانشجویان ایرانی خارج از کشور
حمایت از تحریم مقامات دولتی و حکومتی ناقض حقوق بشر از سوی جامعه جهانی

زمان و مکان برگزاری مراسم در شهر های مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد. دانشجویان و افرادی که علاقمند به مشارکت و یا سازماندهی برنامه در شهر و یا دانشگاه محل اقامت خود هستند، می توانند با آدرس.
زیر تماس حاصل نمایند :

16azar.ec@gmail.com

 

آستین برای ایران – شاخه دانشجویی
مرکز بین‌دانشگاهی اروپایی برای حقوق بشر و دموکراسی
انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه جورج تاون
دمکراسی سبز- استکهلم
دانشجویان سبز برای ایران دموکراتیک - جنوب کالیفرنیا
گروه ایرانیان دمکرات دانشگاه جورج واشنگتن
راه سبز مالزی - رسام
جنبش راه سبز اتاوا
مجمع دانشجويان سبز مقیم لبنان
جوانان پیشروی ایرانی
پرسا: پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی
سبز هیوستون
دانشجویان ایرانی رم
تشکل دانشجویان برای حقوق مدنی در ایران – سن دیگو
سیگما -گروه دانشجویان برای حرکت سبز ایران
اتحاد برای ایران
کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی
فعالان حقوق بشر دانشگاه یورک کانادا
رای من کجاست – نیویورک
گروه همبستگی با جنبش دموکراتیک ایران – ادمونتون

مشخصات برخی از سخنرانان همایش روز جهانی فلسفه در تهران

Posted:

جرس:روز جهانی فلسفه پس از انصراف یونسکو به دلیل بحران سیاسی ایران با کوشش فراوان مقامات ایرانی در زمان مقرر برگزار می شود. به دلیل احتمال تظاهرات اعتراضی دانشجویان، این نشست بجای دانشگاه تهران در محیط قرنطینه کتابخانه ملی که قابل کنترل کامل امنیتی است برگزار می شود. دکترغلامعلی حداد عادل رئیس این همایش است.

بر اساس برنامه اعلامه شده ستاد همایش برخی از سخنرانان این همایش عبارتند از:

خانم دکتر طیبه ماهروزاده (مادر خانم حجت الاسلام مجتبی خامنه ای): آموزش فلسفه به کودکان و تفکر انتقادی

حجت الاسلام مجتبی مصباح (فرزند آیت الله محمد تقی مصباح یزدی): تحلیل ارزش اخلاقی از منظر استاد مصباح  

حجت الاسلام احمد واعظی (معاون آموزش قوه قضائیه): سیاست و پایان فلسفه

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو (معاون هنری وزارت ارشاد): سياست هاي عمومي گردشگري؛ بحثي از منظر فلسفه گردشگري

حجت الاسلام دکتر رضا اکبریان (نماینده سابق ولی فقیه در واشینگتن و از اعضای کمیته اسلامی کردن علوم انسانی وزارت علوم): نسبت میان نظر و عمل در فلسفه ملاصدرا

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه (عضو نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها): چگونگی کاربردی کردن فلسفه اسلامی

دکتر حسن بلخاری (کارشناس هنری صدا و سیمای جمهوری اسلامی): نسبت ميان نظر و عمل در آراي حكماي مسلمان قرون سوم و چهارم هجري و تأثيرآن بر مفهوم هنر و صناعت در تمدن اسلامي