جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دستگیری ساجده کیانوش راد و همسرش

Posted:

یورش به منزل جوانان اصلاح طلب

 

جرس: گفته می شود در یورش هایی که از امروز ظهر به منزل بعضی از جوانان اصلاح طلب سبز توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته تعدادی بازداشت و تعدادی دیگر به دادسرای اوین فراخوانده شده اند.

بنا به گزارش تحول سبز، نیروهای امنیتی بعداز ظهر امروز با هجوم به منزل دکتر کیانوش راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و منزل داماد او با تفتیش منزل آنان و همراه بردن وسایل شخصی آنان در حمله به منزل دختر ایشان، او و بهروز شاهرخ نیا همسرش را همراه خود بردند. بر اثراین هجوم بدهنگام همسر دکتر کیانوش راد دچار حمله قلبی و مشکل تنفسی شده به بیمارستان منتقل شد.

یادور می شود پیش از این دکتر کیانوش راد رئیس سابق منطقه خوزستان مشارکت و استاد دانشگاه چمران اهواز همراه با همسر و دخترش ساجده در مراسم دعای کمیلی که توسط خانواده یکی از زندانیان سیاسی برگزار شده بود، در یورشی شبانه دستگیر شده بود و همسر و فرزندش پس از یک شب آزاد شدند و خود او مدتها در انفرادی به سر می برد.

ساجده کیانوش راد که تجربه یک بازداشت غیرقانونی در مراسمی مذهبی را دارد این بار همراه همسرش راهی زندان شده است.

 

حاکمیت متملق پرور

Posted:

مجید رسولی

 

حجت الاسلام خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در  هماش علمی آینده انقلاب اسلامی و تحلیل مسائل سیاسی کشور که روز چهارشنبه  همزمان با عید سعید قربان در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) قم  برگزار شد، به بیاناتی در خصوص نظریه ولایت فقیه پرداخته است که برخی  رسانه های داخلی و سایت های حامی دولت این اظهارات را با عناوینی از جمله "  سخنان مهّم " به صورت گسترده پوشش دادند که این اظهارات را دستاوردی بزرگ  برای ولایت فقیه قلمداد کردند .

 

    در این اظهارات چندین تناقض و یک بدعت وجود دارد که که نشان از انحرافات  عقیدتی این روحانی است که خود را متخصص در دین و عضو هیات علمی می داند ، که در این مقال به نقد نظرات ایشان خواهیم پرداخت :

 

    1-  حضرتعالی اظهار نموده اید که منظور از ولایت مطلقه فقیه" غیراز مطلقه ای است که تمام اختیارات مردم به حاکم جامعه  تفویض شود و مردم هیچ اختیاری از خود نداشته باشند و هیچ آزادی سیاسی هم  نداشته باشند، مطلقه یعنی مطلق احکام اسلامی برای همه مردم." می باشد.

 

    برفرض قبول این مطلب اشکالاتی به این استدلال وارد است اولا اینکه ما نمی  توانیم لفظ " مطلق " در جمله ای بیاوریم و مفهومی غیر از جامعیت و کلیت  این لفظ را در ذهن تصور کنیم چرا که آنچه از مفهوم " مطلق " به ذهن  متبادر می شود یک مفهوم کلی ایست که همه اسباب موضوع خود را در بر می  گیرد. وقتی ما می گوییم "ولایت مطلقه فقیه " یعنی تمام جهات سیاسی و مذهبی  و اجتماعی و... را در بر می گرید چرا که اصل ما در نظام چنین است که "دین و سیاست از  هم جدا نیست" و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد؛ حال چگونه می توان  ادعا کرد ولی فقیه در سیاست مطلق نباشد و اما در صدور احکام اسلامی مطلق  باشد؟ چگونه اصل ما را که همان سیاست ما عین دیانت ماست را می توان با این  موضوع جمع کرد در حالی که با تعریف شما در تضاد است ؟!

 

     ثانیا : اگر چنین است یعنی منظوز از ولایت فقیه مطلقه یعنی مطلق احکام  اسلامی، پس در حال حاضر این امر موضوعیت ندارد چرا : الف ) ما بعد از  رحلت امام خمینی (ره ) که مرجع جامع الشرایط بود و همه در این موضوع  اتفاق نظر داشتند در خصوص اجتهاد و مرجعیت آیت الله خامنه ای دچار تشکیک  شدیم، چرا که ایشان پس از رسیدن به رهبری رساله عملیه در خصوص احکام  اسلامی ارائه  نداند. ب) با تفسیر شما از ولایت فقیه مطلقه این سئوال  برای ما پیش می آید چرا ایشان به عنوان ولی فقیه مطلق در بسیاری از احکام  به فتاوای مراجع دیگر رجوع کرده اند و برخی از احکام هم مسکوت مانده است  در حالی که ایشان در صدور فتوا در همه احکام اسلامی مطلق هستند ؟!

 

    ثالثا: اگر ولی فقیه فقط در بیان احکام اسلامی مطلق باشد،هیچگاه به عنوان  رهبر سیاسی مطلق نخواهد بود که غرض ماهم همین است امّا چند اشکال اساسی  به این مورد وارد است الف ) ولی فقیهی که در احکام اسلامی مطلق است دخالت او  در امور حکومتی بر چه مبنایی صورت می پذیرد؟ و اگر دخالت او هم دلیلی  داشته باشد آیا در سیاست هم مطلق خواهد بود ؟ اگر در مسائل سیاسی و  حکومتی مطلق نیست، پس نپذیرفتن و مخالفت با نظر ولی فقیه در این صورت  نباید جرم شناخته شود ، و اجازه نقد به منتقدان داده شود، چرا که اصل در  تعریف شما بر این است که درسیاست ولی فقیه مطلق نیست ؟ چگونه می توان این  امر را باور کرد که در حال حاضر مخالفت با کوچکترین نظر ولی فقیه مجازات  سنگینی را در بر دارد و عده ای نظرات ایشان را وحی منزل می دانند این  تضاد را شما چگونه از بین خواهید برد ؟!

 

    ب) اگر مسئولین و مردم در انجام فعلی دچار تردید شدند، به کدام دستور ولی  فقیه عمل خواهند کرد ؟ به معنای دیگر فرض کنیم پیش آمدی رخ داده است و  ما خود را مطیع رهبری می دانیم، رهبری که قبلا در باب فقه و فقاهت که در مسایل  اسلامی جاری و ساری می باشد، فتوایی داده است  ولی در  حال حاضر بنا به ملاحظات سیاسی خلاف نظر فقهی خود را دارد؛ به عبارت  دیگر مخالفت فعلی ولی فقیه با حکمی قبلی به دلایل و ادله سیاسی است نه  اسلامی و فقهی؛ حال مردم به کدام نظر وی عمل کنند ؟کدام یک بر دیگری رجحان  دارد؟ آیا ما به حکم و فتوای فقیه بنا به مطلقه بودن در احکام اسلامی عمل  کنیم یا به نظر سیاسی او که در آن مطلق نیست ؟

 

    و اینکه تعریف شما با تعریف امام خمینی (ره ) و علمای دیگر در تضاد است  چرا که امام خمینی (ره) نظرات ولی فقیه را در امور سیاسی مردم مطلق می  داند ،این تضادها را چگونه می توان از بین برد و... اشکالات دیگری که بنا  به مطول نشدن مقاله از آن خود داری می کنم.

 

    2- حضرتعالی از قول یکی از مراجع حاضر گفته اید : " در بحث تدبیر حضرت  آقا نیز یکی از مراجع عظام تقلید فعلی که من نمی خواهم در اینجا نامی از  ایشان ببرم، می گفت برای من محرز شده که تدبیر مقام معظم رهبری از تدبیر  امام راحل(ره) قوی تر است." شما بر اساس کدام منطق عمل می کنید؟ چگونه می توان باور کرد که آیت الله خامنه ای تدبیرش از امام خمینی (ره) بالاتر است ، امامی را که در آن خفقان  دوران شاه بدون داشتن هیچ گونه امکانات از قبیل رسانه و مطبوعات و سلاح و  غیره با آن همه مشقت فراوان و از همه مهمتر علم و درایت امام که مرجعی  مسلم بعد از آیت الله بروجردی بودند انقلاب را در آن دورانهای نفس گیر و  طاقت فرسا رهبری کردند و سرانجام به پیروزی رساندند و بعد از انقلاب هم  هشت سال جنگ و حوادث پس از انقلاب را رهبری کردند، می توان بی تدبیر تر  از آیت الله خامنه ای دانست ؟!!!

 

    ایشان با در اختیار داشتن قدرت مطلق در کشور اعم از ارتش و سپاه و صداو  سیما و دولت و مجلس و .... و اقتداری که ایران در حال حاضر دارد نمی  تواند مخالفین و منتقدان خود در داخل را تحمل کند و به جای پذیرش نقد  دلسوزانه دلسوزان نظام دست به سلاح خشونت و تهدید و بگیر و ببند برده است  چگونه با تدبیر تر از امام خمینی می باشد ؟ نکند به قول آن مرجع، تدبیر  ایشان این است که منتقدین و مخالفین خود را باید در بدترین وضع انسانی در  زندانها به سر ببرند و مورد خشونت قرار گیرند که در این صورت ایشان از  امام خمینی (ره) قطعا با تدبیر تر هستند چرا که امام خمینی هیچگاه چنین  اقداماتی را انجام نمی دادند ؟!

 

    و در پایان اینکه جناب آقای خسرو پناه نفرمودند نام آن مرجع چیست و شاید  هم نظر خودشان را به اسم یک مرجع به کرسی نشانده اند،  چرا که بعید می دانم هیچ  انسان عاقلی چه برسد به  مرجعی چنین نظری نسبت به برتری آیت الله خامنه  ای به امام خمینی داشته باشد ؟

 

    نگارنده با خواندن این سخن آقای خسرو پناه به یاد خطا و گناه علی اللهی  ها افتادم که بعد از رسول خدا آنچنان مرتبه امام علی (ع) را باغلو بالا  بردند تا اینکه نعوذبالله آن حضرت را خدا نامیدند. با این روند تملق گویی  حاکم اطرافیان رهبری در ایران دیری نپاید که اظهاراتی نغوذبالله همچون  اینکه آیت الله خامنه ای از امامان معصوم است و یا بالاتر از آنان است را  شاهد باشیم. به نظر میرسد سکوت در برابر این اهانت نسبت به امام خمینی (ره)  چرمی  نابخشودنیست و انتظار می رود یاران امام و کسانی که با امام در پیروزی  انقلاب نقش داشتند به همرا ه مردم اینگونه اظهارات را محکوم کنند و اجازه  تکرار چنین سخنان سخیفی به امثال خسرو پناه داده نشود که این بدعتی است  بزرگ و آشکار.

 

   *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

حکم زندان برای عبدالله شهبازی به اتهام افشای «زمين خواری» در فارس

Posted:

جرس: عبدالله شهبازی، مورخ و نويسنده کتاب‌هايی چون «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی»، به اتهام «تهمت، افترا، توهين و نشر اکاذيب» به يک سال و نيم زندان محکوم شد.

 

شهبازی در سايت شخصی‌اش نوشته است، طبق اطلاعات موثقی که دريافت کرده شعبه ۱۶دادگاه تجديدنظر استان فارس اين حکم را برای وی صادر کرده است.


"زمين و انباشت ثروت: تکوين اليگارشی جديد در ايران امروز"، عنوان کتابی از عبدالله شهبازی است که پای او را به دادگاه باز کرد.

 

محور اين کتاب که آقای شهبازی آن را در وب سايت شخصی‌اش در شبکه اينترنت منتشر کرده است، «زمين خواری» در استان فارس است.

 

آقای شهبازی در اين کتاب از جمله آیت الله حائری شيرازی، امام جمعه سابق شيراز را به ضبط غيرقانونی زمين‌های شخصی افراد مختلف متهم کرده است.

 

به گزارش رادیو فردا، در پی شکايت افرادی چون عبدالعلی نجفی، فرمانده سابق «سپاه انصار المهدی» که توسط آقای شهبازی به همکاری با آيت الله حائری در زمين خواری در استان فارس متهم شده است، پرونده ای برای اين پژوهشگر در دادگاه باز شد.

 

شهبازی اين افراد را متهم کرده که با تاسيس موسساتی در پوشش فعالیت های های مذهبی و خيريه اقدام به زمين خواری می کنند.

 

وی همچنين مصطفی پور محمدی، وزير سابق کشور، را به زمينه سازی تشکيل مافيای نفتی و روح الله حسينيان از مقامات سابق امنيتی، دوست سعيد امامی و نماينده فعلی مجلس شورای اسلامی را به «بهايی» بودن متهم کرده است.

 

عبدالله شهبازی در دادگاه بدوی به اتهام «تهمت و افترا و توهين و نشر اکاذيب» به پنج ماه حبس تعزيری محکوم شد.

 

وی درخواست تجديد نظر کرد ولی دادگاه تجديد نظر به جای تخفيف در مجازات آن را تشديد کرد.

 

محمد حسين دلاوری، وکيل اين نويسنده در گفت و گو با راديو فردا می گويد: دادگاه تجديدنظر نمی تواند حکم دادگاه بدوی را تشديد کند چون در ماده ۲۵۸ قانون آئين دادرسی به صراحت آمده است که دادگاه تجديد نظر نمی تواند حکم تعزيری دادگاه بدوی را تشديد کند، مگر در مواردی که مجازات آمده در حکم دادگاه بدوی کمتر از حداقل مجازات پبش بينی شده در قانون باشد.

 

آقای دلاوری با ابراز شگفتی از حکم صادرشده برای موکلش می افزايد: حداقل مجازات پيش بينی شده در قانون برای اتهامات وارد شده به آقای شهبازی يکی يک ماه و ديگری دو ماه است و بدين ترتيب دادگاه بدوی بيشتر از حداقل حکم صادر کرده بود.

 

آقای شهبازی در وب سايت خود ضمن انتقاد از حکم صادر شده نوشته است که دادگاه تجديد نظر حتی او را برای شنيدن دفاعياتش احضار نکرده است.

 

وی در ادامه ضمن دفاع از محتويات کتاب «زمين و انباشت ثروت» نوشته است: اگر محکمه صالحه‌ ای به طور علنی برگزار می‌ شد از بند بند مندرجات کتابم دفاع می‌کردم و از جمله نقش مخرب آقای حائری و کارگزاران او، از جمله سردار عبدالعلی نجفی، را در گسترش تباهی و فساد اقتصادی و اخلاقی در فارس ثابت می‌ کردم. افسوس، که برخی مقامات متنفذ قضايی فارس با کانون‌های فاسد مالی، که در کتاب من نام‌شان ذکر شده، پيوند عميق دارند و در سه سال اخير اين امر برايم به يقين بدل شده است.
 

مادر محسن سازگارا درگذشت

Posted:

جرس: مادر محسن سازگارا، فعال سیاسی درگذشت.


سازگارا در فیس‌بوک شخصی‌اش نوشت: مادرم به رحمت ایزدی رفت. غم بزرگی است، اما غم بزرگ‌ترهمه ما مصائبی است که برمادرمیهن می رود. مادرانی که فرزندانشان را ازدست داده اند. فرزندانی که چشم به راه مادران زندانی‌شان هستند. خداوند میهن عزیزما ایران را ازچنگال اهریمنان حاکم برآن به دست فرزندان دلیرش رهایی بخشد.


 جرس، با تسلیت به آقای سازگارا ، برای ایشان صبر و برای آن سفركرده مغفرت و رحمت طلب می‌كند.
 

دادگاه نسرین ستوده با حضور نمایندگانی از کانون وکلای مرکز و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا برگزار شد

Posted:

جرس: دومین جلسه رسیدگی به پرونده نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش حقوق بشر امروز 7 آذرماه با حضور نمایندگانی از کانون وکلای مرکز و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا برگزار شد.

 

به گزارش مدرسه فمنیستی، این جلسه دادگاه که ساعت‌ها به طول انجامید، آخرین جلسه رسیدگی به پرونده نسرین ستوده بود که در آن چهار تن از وکلای نسرین ستوده به دفاع از وی پرداختند.

 

در این جلسه علاوه بر رضا خندان، همسر نسرین ستوده، آقای جندقی، رئیس کانون وکلای مرکز به همراه یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره کانون وکلا و نیز بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلا نیز حضور داشتند.

 

قاضی پیرعباسی، قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب که صدور حکم این پرونده را برعهده دارد گفت که تا هفته آینده نظرش را در مورد تبدیل قرار بازداشت نسرین ستوده اعلام خواهد کرد. در اولین دادگاه نسرین ستوده، قاضی پیرعباسی از تبدیل قرار بازداشت وی خودداری کرد، حال با توجه به اتمام رسیدگی به پرونده نسرین ستوده، قرار است تا هفته آینده قاضی مجددا نظرش را در این مورد اعلام کند.

 

نسرین ستوده، برنده جایزه بین المللی حقوق بشر ایتالیا، از روز 13 شهریور ماه در زندان اوین در بازداشت است. و اولین جلسه رسیدگی به پرونده اش در روز 24 آبان ماه برگزار شد. اتهام وی اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر است.
 

عدم صدور مرخصی استعلاجی برای رضا شریفی بوکانی

Posted:

جرس: رضا شریفی بوکانی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت مشکلات حاد تنفسی به پزشک متخصص نیاز دارد و مسئولان زندان از دادن مرخصی استعلاجی یه این زندانی خودداری می‌کنند.

 

به گزارش هرانا، در مراجعه‌ای که این زندانی به بهداری زندان رجایی شهر کرج داشته، مسئول بهداری به وی گفته است: ما درخواست مرخصی استعلاجی و مراجعه شما به پزشک متخصص را داده ایم ولی وزارت اطلاعات با این در خواست موافقت نکرده است.

 

لازم به ذکر است مسئولان ذیربط به رغم مشکل تنفسی این زندانی همواره بی توجهی نشان داده اند که به نظر می‌رسد عمدی و به خواست جریانات امنیتی و اطلاعاتی‌ صورت می‌‌پذیرد.

 

این زندانی سیاسی کرد که مورخ پانزدهم اردی بهشت ماه سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران دستگیر شده است با توجه به تشکیل جلسه ی دادگاه، کماکان بلاتکلیف است.

 

رضا شریفی بوکانی در طی مدت بازداشت تحت انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته است و تاکنون جهت اخذ اعترافات تلوزیونی تحت فشار شدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشته است.

 

وی بسیاری از زمان بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برده است.
 

آيا حقوق بشر اسلامي ممكن است

Posted:

محمدتقي فاضل‌ميبدي

 

«خلق همه سر به سر نهال خدايند هيچ نه بركن از اين نهال و نه بشكن.» (ناصر خسرو) پاسخ به سوال فوق فرصتي فراخ مي‌طلبد تا وجوه اشتراك و افتراق اعلاميه حقوق بشر و حقوق و تكاليفي كه در اسلام مطرح است به بحث گذاشته شود؛ اما مي‌توان در اين مقال كم‌مجال به يكي از واژه‌هاي كليدي اشاره كرد كه روح اعلاميه حقوق بشر و گوهر ديني مانند اسلام را تشكيل مي‌دهد؛ و آن «كرامت ذاتي انسان» است. دعوت به صلح و عدالت و آزادي كه مبناي ميثاقين و متن اعلاميه حقوق بشر است بر اساس كرامت ذاتي آدميان است. سرآغاز سخن از كرامت آدمي علاوه بر برخي آيات قرآن در معارف عارفان اسلام نهفته است.

 

انسان در عرفان اسلامي مظهر علم و عالم خداوندي است. به گفته مولانا آدم اسطرلاب اوصاف علو است. وصف آدم مظهور آيات اوست. هر چه در وي مي‌نمايد عكس اوست، همچون عكس ماه‌ اندر آب جوي است. اساس تسامح و تساهل و رواداري كه از بن‌مايه‌هاي بحث حقوق بشر است در اين است كه هر انساني داراي حق حيات و حق عقيده و آزادي انديشه است. نمي‌توان از كرامت انسان سخن گفت و حق حيات را از او سلب كرد. نمي‌توان از كرامت انسان سخن گفت و آزادي فكر، عقيده و انديشه را از او گرفت. روايات اسلامي آفريده نخستين را عقل معرفي كرده و بنيان اديان و مذاهب عقل آدمي است، علت اينكه؛ دين يك مقوله تحميلي نيست و هر كس در انتخاب عقيده آزاد است، زيرا عقل انسان هيچ بار تحميلي را نمي‌پسندد هرچند اين بار دين باشد. هيچ امور قلبي و اعتقادي در اختيار انسان نيست، براي اين است كه خدا در قرآن به پيامبر مي‌فرمايد: «لست عليهم بمسيطر»، لذا يكي از فصول مشترك انسان و حقوق بشر بحث عدم تحميل عقيده است و هر انساني آزاد است هر ديني را انتخاب كند. نقطه مهم اينكه مفسران در تفسير آيه شريف «ولقد كرمنا بني آدم» گفته‌اند منظور از كرامت عقل، تكلم و تشخيص دادن خوبي‌ها و بدي‌هاي اخلاقي است. طبيعي است كه رشد عقل و قدرت تكلم و جداسازي خوبي‌ها از بدي‌ها در نظام عادلانه و آزادانه تحقق‌پذير است، از اين جهت ميان حقوق بشر و حقوقي كه در اسلام براي انسان وجود دارد فاصله چنداني وجود دارد. در ديني كه بر بنيان عقل استوار است و همواره انسان را به تعقل دعوت مي‌كند بايد بستر رشد عقلاني نيز فراهم باشد و راه رشد و تكامل عقلانيت حفظ آزادي‌هاي مسلم است كه لازمه عقل است و در كنار آزادي‌هاي حقه آدمي كثرت و پذيرش عقايد گوناگون است. طبعاً در اين راه مكاتب مختلف و عقايد گوناگون امري طبيعي است و در نگاه قرآن به اسلام عقايد و اديان مختلف مي‌توانند در كنار هم به شكل مسالمت‌آميز زندگي كنند. آيات متعددي در قرآن در اين زمينه وجود دارد. واقعيت مسلمي كه قرآن به آن اشاره مي‌كند اين است كه: خداوند اگر مي‌خواست آدميان را از نخست به شكل امت واحد مي‌آفريد اما اختلاف انسان‌ها در عقايد و انديشه امري طبيعي و ضايل ناشدني است.» (آيه 118، سوره هود) نقاط مشترك بين اسلام و حقوق بشر زياد است، با فرض اينكه انسان در قرآن داراي كرامت است مي‌توان نقاط مورد اختلاف را به حداقل رساند. در اسناد حقوق بشر در وصف آزادي عقيده، انسان مي‌تواند دين خود را تغيير دهد.

 

نمي‌توان كسي را به خاطر تغيير عقيده كيفر داد اما در فقه اسلامي به نظر برخي از فقها تغيير عقيده براي يك مسلمان جايز نيست و كسي نمي‌تواند از اسلام خارج شود و به دين ديگر در‌آيد و در اين صورت جزاي او اگر مرد است مرگ و اگر زن است زندان است. از نگاه برخي عالمان، مرتد در فقه اسلامي به كسي اطلاق مي‌شود كه بخواهد با تغيير عقيده توطئه‌اي را عليه جامعه مسلمانان بكند يعني ارتداد بيشتر يك عمل سياسي است تا اعتقادي اما متاسفانه اين نوع نكات در تاريخ اسلام دقيقاً بازخواني نشده. علت اينكه حضرت علي(ع) در دوران حكومت خود به مردم حق انتقاد كردن داد و هيچ‌كس را به خاطر انتقاداتش از حكومت از حقوقش محروم نكرد اين بود كه اين را از حقوق طبيعي مي‌دانست و حضرت در زمان حكومتش خود را در معرض انتقاد كردن قرار داد تا به مردم بفهماند در زمان امام معصوم هم اين حق نبايد تعطيل شود. متاسفانه بحث انتقاد از حاكمان و آزادي عقيده و انديشه در كتاب‌هاي فقهي ما به طور مستقل مورد بحث قرار نگرفت. اگر بحث كرامت انساني و آزادي‌هاي مسلم او در فقه مورد بحث قرار مي‌گرفت در اين روزگار فاصله ما با حقوق بشر كمتر بود و مي‌توانستيم در دنيا حقوق بشري را كه بر مبناي دين باشد عرضه كنيم و هيچ وحشت و نگراني نسبت به حقوق بشر نداشته باشيم. نتيجه اينكه حقوقي كه در اسلام براي انسان مطرح است و انسان در سايه آن حقوق زندگي مي‌كند امري است كه در اعلاميه حقوق بشر نيز مطرح است كه هر چند توافق صددرصد وجود ندارد ولي مي‌توان اين فاصله‌ را كمتر كرد.

 

منبع: شرق

قیمت برخی کالاهای خوراکی همچنان رو به افزایش است

Posted:

جرس: در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، گزارش بانک مرکزی از نوسان قیمت ۴۴ کالای خوراکی در هفته گذشته نشان می دهد قیمت ۱۶ کالا از جمله گوشت مرغ و انواع سبزیجات افزایش و قیمت ۱۳ کالا از جمله تخم مرغ، روغن نباتی مایع و میوه کاهش یافته و قیمت ۱۵ کالا از جمله لبنیات، قند و شکر، چای، روغن نباتی جامد و حبوبات ثابت مانده است.


به گزارش فارس، این تغییرات قیمتی در شرایطی صورت گرفته است که با توجه به بالا گرفتن تب هدفمندی یارانه‌ها، تلاش دولت برای کنترل بازار نیز بیشتر شده و به ویژه با دستور احمدی نژاد برای کنترل قیمت‌ها، مسئولان دولتی تلاش می‌کنند علاوه بر کنترل قیمت‌ها، با متخلفین هم برخورد کنند.


در هفته گذشته اگرچه رشد کلی قیمت سبزی‌ها ۲٫۸ درصد افزایش داشت اما برخی مانند گوجه‌فرنگی رشد جهشی به خود گرفت به طوری که قیمت در خرده‌فروشی‌ها به ۱۵۰۰ تومان و بالاتر هم رسید.


در این گروه سبزی‌هایی مانند خیار(۴٫۴ درصد)، کدو سبز(۰٫۵ درصد) و لوبیا سبز(۳ درصد) و سبزی‌های برگی(۱٫۷ درصد) کاهش داشتند و به ترتیب به قیمت‌های ۱۰۹۷، ۱۰۲۵، ۱۰۹۰ و ۵۲۳ تومان عرضه شد در این میان گوجه‌فرنگی( ۱۲۴۱تومان)، بادنجان(۱۰۴۲تومان)، سیب‌زمینی(۶۶۹تومان)، پیاز(۶۳۵تومان) عرضه شد.


در هفته گذشته قیمت گوشت مرغ نیز نسبت به هفته قبل با افزایش ۱٫۶ درصدی مواجه بود و به قیمت ۲۹۶۰ تومان عرضه شد.


در هفته گذشته در کل میوه‌ها نسبت به هفته گذشته یک درصد کاهش قیمت داشت، پرتقال درجه یک با ۳ درصد، پرتقال درجه دو ۸٫۲ درصد، لیمو شیرین ۴٫۳ درصد، انار یک درصد و هندوانه ۱٫۱ درصد کاهش داشت که به ترتیب به قیمت ۲۰۷۱،۱۰۳۵،۱۳۴۸،۲۰۱۶ و ۳۴۸ تو مان عرضه شد. اما میوه‌هایی هم مانند سیب، خربزه و انگور هم رشد نسبی قیمت داشتند.


همچنین در هفته گذشته تخم مرغ با ۰٫۸ کاهش نسبت به هفته قبل شانه‌ای ۳۴۴۰ تومان عرضه شد. در گروه حبوبات نیز نوسان بسیار جزئی قیمت داشت که نسبت به هفته قبل تقریبا در خط مستقیم سیر کرد، اما قیمت‌ها به این ترتیب بود که نخود ۲۱۰۶ تومان، لپه نخود ۲۲۱۶ تومان ( ۰٫۷ درصد کاهش)،عدس ۲۲۷۵تومان(۰٫۲ درصد افزایش)، لوبیا چیتی ۲۵۲۹تومان(۰) لوبیا چشم بلبلی ۲۵۱۰(۰٫۹ درصد افزایش)، لوبیا سفید ۲۱۹۷ تومان(۰٫۲ افزایش)،‌ لوبیا قرمز ۲۷۰۶ تومان(۰٫۸ افزایش) داشت.


در گروه روغن نباتی هم روغن مایع با ۰٫۲ کاهش همراه بود که به قیمت هر لیتر ۱۹۵۳ تومان عرضه شد و روغن نباتی جامد نیز بدون تفاوت به هفته قبل به قیمت هر حلب ۵ کیلوگرمی ۱۰ هزارو۵۵۴ تومان فروخته شد.


گوشت گوساله بی استخوان با ۰٫۳ درصد کاهش هر کیلوگرم ۱۱ هزارو ۵۶۰ تومان و گوشت گوسفندی هم بدون تفاوت به قیمت ۱۷ هزار و ۳۶۰ تومان عرضه شد.


لبنیات، برنج داخلی درجه دو، برخی میوه‌ها، گوشت گوسفندی،قند(۱۴۲۱تومان) و شکر (۱۲۲۶تومان) و چای خارجی(۵۲۸۰ تومان هر بسته ۵۰۰ گرمی) و روغن نباتی جامد(۱۰ هزار و ۵۵۰تومان هر حلب ۵ کیلوگرمی) بود که نسبت به هفته گذشته افزایش یا کاهش قیمتی نداشتند.


این گزارش نشان می دهد که اقدامات ذخیره‌سازی و سیاست تنظیم بازار دولت در کوتاه‌مدت نتیجه داده و باعث ثبات موقت قیمت‌ کالاهای استراتژیک مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، روغن نباتی و چای شده است.


هرچند در خصوص سبزی‌ها، برخی میوه‌ها، گوشت مرغ و برخی اقلام دیگر، دولت هنوز هم نتوانسته است افزایش قیمت‌ها را مهار کند.
 

صدور قرار مجرمیت براي 20 متهم حوادث كوي دانشگاه

Posted:

جرس: پس از اعلام خبر احضار ۳۰ نفر در رابطه با پرونده کوی دانشگاه و صدور قرار مجرمیت برای چند تن از آنان، امروز یک مقام مسئول در سازمان قضایی نیروی مسلح اعالم کرد که براي 20 متهم ديگر حوادث كوي دانشگاه تهران قرار مجرميت صادر شده است.


به گزارش ایسنا، این مسئول قضایی در حاشيه‌ نمايشگاه دستاوردهاي قوه قضاييه در مجلس درباره‌ پرونده حوادث كوي دانشگاه گفت: تاكنون حدود 10 جلسه از محاكمه 27 متهم پرونده حوادث كوي دانشگاه برگزار شده كه در اين جلسات شكات و تمامي متهمان حضور داشتند.

 

وي ادامه داد: در جلسه اول دادگاه نماينده‌ حقوقي وزارت علوم و نماينده حقوقي دانشگاه تهران و وكلاي شاكيان شكايت خود را مطرح كردند.

 

اين مسوول قضايي همچنين گفت: اخيرا قرار مجرميت درخصوص 20 متهم ديگر پرونده صادر شده كه در صورت تاييد، پرونده اين افراد به زودي با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال مي‌شود.

 

اين درحالي است كه پيش از اين رييس قوه قضاييه با انتقاد از عدم همكاري برخي نيرو‌هاي امنيتي در پرونده‌ي كوي دانشگاه از احضار بيش از 30 نفر در اين‌باره خبر داده بود.


.
صادق آملي لاريجاني در همايش پيام ماندگار به مناسبت سالروز تاسيس بسيج دانشجويي در رابطه با رسيدگي به پرونده كوي دانشگاه اظهار كرده بود: متاسفانه در پرونده كوي دانشگاه نيروهاي امنيتي هيچ كمكي به ما نكردند و اشاره‌ايي مبني بر اينكه هيچ كمكي ارائه نشده، به ما نبود، بلكه به نيروهاي امنيتي بود و در جلسه‌اي اين موضوع را خدمت مقام معظم رهبري مطرح كردم.

 

وي با بيان اينكه اقدامات ما براساس اطلاعاتي بود كه از ساير طريق به دست آورديم، اعلام كرد: در رابطه با اين پرونده بيش از 30 و چند نفر احضار شدند و براي برخي از آنها كيفرخواست قطعي صادر كرديم. اين پرونده بايد به صورت دقيق مورد رسيدگي شود از ما انتظار تعجيل نداشته باشيد زيرا ما براساس قانون فعاليت مي‌كنيم و نمي‌توانيم براساس اتهام كار كنيم. اميدواريم اين پرونده به صورت خوبي به انتها برسد.


پیش از این و در پی احضار تعدادی از دانشجویان توسط دادسرای انتظامي نیروهای مسلح به اتهام "مشارکت" در حوادث کوی دانشگاه تهران، بیم آن می‌رود که به جای متهمان اصلی، دانشجویان مجرم این حوادث اعلام شوند.
 

هيات منصفه مطبوعات، مديران سايت‌های “فرارو” و “تابناک” را مجرم شناخت

Posted:

جرس: جلسه رسيدگی به پرونده‌ "فرارو" صبح روز يک‌شنبه - هفتم آذرماه - در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران با حضورهيات قضايی و هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

به گزارش ایسنا، بر اساس کيفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام مديرسايت «فرارو» نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و افترا عنوان شده است که در جلسه دادگاه، متهم حضور نداشت و پرونده به صورت غيابی مورد رسيدگی قرار گرفت.

 

پس از ختم جلسه رسيدگی، هيات منصفه مطبوعات وارد شور شد و مدير سايت «فرارو» را مجرم دانست و در عين حال وی را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.

 

جلسه رسيدگی به پرونده‌ "تابناک" نیز صبح روز يک‌شنبه - هفتم آذر ماه - در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران با حضورهيات قضايی متشکل از سيامک مديرخراسانی به عنوان رييس و کشکولی و عرب به عنوان مستشاران دادگاه برگزار شد.

 

بر اساس کيفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام مديرسايت «تابناک» نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی است. در اين جلسه، نماينده مدعی‌العموم و وکيل مدافع شاکی حضور داشتند ولی متهم در جلسه دادگاه حاضر نبود.

 

پس از ختم جلسه رسيدگی، هيات منصفه مطبوعات وارد شور شد و مدير سايت «تابناک» را مجرم و مستحق تخفيف در مجازات دانست.