جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جنبش ســبــز ؛ جنبش گفتگو ؛ جنبش کثرت ؛ جنبش احترام

Posted:

طراح : یاشیل دنیز

دبیرکل خانه پرستار: عدم استخدام پرستاران، به دلیل اظهارات غیرکارشناسی نماینده دولت است

Posted:

جرس: دبیرکل خانه پرستار کشور با انتقاد از تصمیم روز گذشته مجلس که به دلیل اظهارات غیرکارشناسی نماینده دولت اتخاذ شده گفت: با تصمیمات این چنینی، نه تنها موجبات بی‌اعتمادی روزافزون جامعه پرستاری را فراهم می‌کند بلکه به ضرر اقشار آسیب‌پذیر جامعه تمام می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، محمد شریفی‌مقدم با ابراز تاسف از اینکه روز گذشته نمایندگان مجلس و دولت با پیشنهاد لحاظ شدن استخدام پرستار به صورت سالانه در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور مخالفت کردند خاطر نشان کرد: اثرات و تبعات منفی این تصمیم در آینده مشخص می‌شود و این تصمیم غیر کارشناسی شوک مضاعفی بر روی جامعه پرستاری کشور وارد آورده است.

 

دبیرکل خانه پرستار کشور با اشاره به استخدام پرستاران گفت: با تصمیم روز گذشته مجلس و دولت سالانه به ازای هر سه پرستار بازنشسته، یک نفر حق استخدام دارد در حالیکه با این شرایط بیشترین خسارت آن متوجه مردم و نیازمندان به خدمات پرستاری در کشور می‌شود چرا که مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که تحت هر شرایطی به خدمات بهداشتی دولتی و پرستاری نیازمند هستند.


او در مورد این اتفاق خاطر نشان کرد: مطابق با برنامه چهارم توسعه کشور وزارت بهداشت می‌توانست در طول این برنامه سالانه ۱۴ هزار نفر نیروی بهداشت و درمان استخدام کند که ۵۰ درصد از این تعداد نیروهای پرستاری بودند.

 

شریفی مقدم با اعلام اینکه این قانون در لایحه برنامه پنجم توسعه حذف شد گفت: طی بررسی این قانون در کمیسیون تلفیق و کمیسیون بهداشت مجلس، پیشنهاد داده شد که با توجه به اینکه در حال حاضر ضریب تعداد تخت به پرستار ۰/۷ بوده به ۱/۸ برسد که با رد این پیشنهاد، یک پیشنهاد الحاقی نیز به آن اضافه شد و اینکه ظریب۰/۷ در طی برنامه پنجم به ۱/۳ برسد و دو برابر شود تا با توجه به نیاز مردم، نیروهای موجود پرستاری به ۲ برابر افزایش یافته و سالانه امکان استخدام ۱۰ هزار نیروی پرستاری وجود داشته باشد.


او پیشنهاد فوق را مناسب و معقول دانست و گفت: متاسفانه این پیشنهاد مناسب با اظهارنظرهای فاقد کارشناسی یک نماینده دولت در مورد ضریب تعداد تخت به پرستار رد شد و بر روی تصمیمات مجلس اثر منفی گذاشت.

 

دبیرکل خانه پرستار کشور با اشاره به یکی از وعده‌های تحقق نیافته احمدی‌نژاد در مورد استخدام پرستاران ادامه داد: رئیس‌جمهور قول استخدام ۲۳ هزار نیروی پرستاری را داده اما بنا به اعلام وزیر بهداشت، این وعده در صورت تایید مجلس محقق می‌شود اما این نماینده دولتی روز گذشته در این زمینه اعلام کرد که ساز و کار استخدام ۲۳ هزار نیروی پرستاری در دولت قابل انجام است و نیازی به طرح آن در مجلس نیست.

 

شریفی مقدم از اظهارات دوگانه نماینده دولت و وزیر بهداشت ابراز تاسف و انتقاد کرد و ادامه داد: اگر امکان استخدام این نیروها وجود داشته پس چرا دولت ۷ ماه است که در زمینه تعلل داشته و استخدام نیروها را به تاخیر انداخته است؟

 

او در ادامه تصمیم روز گذشته نمایندگان مجلس را که با اظهارات نادرست نماینده دولت اتخاذ شد فاقد کار کارشناسی دانست و افزود: در این تصمیم‌گیری نه تنها از نظرات صاحب‌نظران استفاده نشد بلکه به وضعیت آمارهای جهانی، استانداردها و نیازهای کشور نیز استناد نشد.
 

سردار جزایری: آمریکایی ها می دانند قدرت جمهوری اسلامی دیگر منحصر به منطقه خاورميانه نيست

Posted:

جرس: معاون ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات یکی از سناتورهای جمهوری خواه آمريکايی که خواستار نابودی توانمندی نظامی جمهوری اسلامی شده بود، با بيان اينکه "اين سناتور آمريکايی درک درستی از توانمنديهای جمهوری اسلامی ندارد"، گفت: "اين شخص نمی داند که هم اکنون آمريکا با حضور خود در منطقه به گروگان ايران درآمده است."


این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی همچنین تصریح کرد "آنها می دانند که قدرت جمهوری اسلامی دیگر منحصر به منطقه خاورميانه نيست."


ليندسی گراهام سناتور جمهوريخواه ايالت کارولينای جنوبی، روز شنبه هفته اخیر خواستار آن شده بود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، جهت متوقف کردن برنامه هسته‌ا‌ی ایران "حمله نظامی" را در نظر داشته باشد. لیندسی گراهام که در کنفرانس امنیت بین‌الملل هالیفکس سخن می‌گفت، تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی از برنامه اتمی خود دست نکشد، ایالات متحده باید این گزینه را در نظر داشته باشد که با یک حمله، قدرت نظامی ایران را خنثی کند. این سناتور جمهوری‌خواه هدف از حمله احتمالی مورد نظر را "غرق کردن کشتی های جنگی، نابود کردن نیروی هوایی و وارد کردن ضربه ای قاطع به سپاه پاسداران" دانست.


به گزارش مهر، سردار پاسدار مسعود جزايری، رئيس کميته تبليغات دفاعی کشور و معاون ستاد کل نيروهای مسلح، در واکنش به سخنان اخیر سناتور محافظه کار عضو کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا که خواستار نابودی کامل تاسيسات نظامی و واحدهای هوايی و دريايی ایران - بویژه توان نظامی سپاه پاسداران- شده بود، عنوان کرد: اين سناتور آمريکايی نمی داند که دنيا عوض شده و تغييرات زيادی در صحنه های سياسی و نظامی بين الملل بوجود آمده است.


جزایری به سناتور محافظه کار آمریکایی هشدار داد در امور استراتژیِ مربوط به ايران و آمريکا وارد نشود، زيرا ناکارآمدی توصيه های او قبلا به اثبات رسيده است و اين سناتور هنوز تصور می کند که با قلدری و زورگويی از جنس آمريکايی می توان دنيا را اداره کرد در حاليکه در دنيای واقعی اين چنين نيست.


معاون فرهنگی ستادکل نيروهای مسلح با بيان اينکه اين سناتور آمريکايی درک درستی از توانمنديهای جمهوری اسلامی ندارد، گفت: اين شخص نمی داند که هم اکنون آمريکا با حضور خود در منطقه به گروگان ايران درآمده است.


وی تصريح کرد: البته خود آنها می دانند که قدرت جمهوری اسلامی منحصر به منطقه خاورميانه نيست .


پيش از اين منوچهر متکی در خصوص اظهارات سناتور آمريکايی گفته بود: مطالب سناتور آمريکايی را خيلی جدی نگيريد خواسته شوخی کند.


رادان: با اخلالگران باید قبل از اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها برخورد کرد

Posted:

جرس: در ادامه هشدارهای مقامات انتظامی- امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی پیرامون هرگونه اخلال در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی، با ادعای اینکه "با اخلالگران باید قبل از اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها برخورد کرد"،‌ گفت: "پلیس تا امروز همراهی اکثر صنوف را داشته و روسای اصناف نیز بخش نظارتی را راه انداخته‌اند."


به گزارش ایسنا، سردار پاسدار احمدرضا رادان درحاشیه سفر به استان همدان اظهار عقیده کرد "نیروی انتظامی در قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها هیچ اخلالی را بر نمی‌تابد و با افرادی که می‌خواهند منافع مردم را در خطر قرار دهند برخورد خواهد کرد."


این درحالیست که هفته گذشته در آستانه آغاز فاز عملی هدفمند کردن یارانه ها و همزمان با هشدار و تاکید مقامات ارشد امنیتی و انتظامی پیرامون برخورد قاطع با هرگونه اعتراض، وزیر کشور طرح هدفمند کردن یارانه ها را "یک طرح مردمی" خوانده و گفته بود: "این طرح نیازی به تدابیر امنیتی ندارد."


وی با بیان این ادعا که قاچاق کالا با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کاهش می‌یابد، اظهار عقیده کرد: "امروز دستگاه‌های الکترونیکی وارد بازار می‌شود که مصرف انرژی بالایی دارد که با هدفمند شدن یارانه‌ها مردم از اجناس استاندارد استفاده می‌کنند، این در حالی است که کنترل مرزها از دیگر راه‌های کاهش قاچاق کالاست که در این رابطه کنترل دو مرز آبی در بوشهر و هرمزگان بصورت جدی در دستور کار پلیس قرار دارد."


رادان درباره چندین عملیات تروریستی سنندج نیز گفت: "دو مرحله عملیات تروریستی در سنندج رخ داد که هر دو مرحله پیچیدگیهای خاص خود را داشت که در مرحله اول تقریبا اکثر افراد مورد نظر دستگیر شدند و اعتراف کردند که بخش از آنها سلفی‌ها بودند که وابستگی به گروهکهایی هستند که در کردستان وجود دارند."


مذاکره با چین برای توسعه میدان آزادگان

Posted:

معاون وزیر نفت ایران خبر داد

جرس: در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه "دولت پکن بدلیل توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با آمریکا و ورود به بخش انرژی ایالات متحده، به شرکت‌های نفتی خود دستور داده است از میزان همکاری‌های خود با ایران بکاهند"، امروز معاون وزیر نفت ایران از مذاکره با چین و چندین شرکت داخلی و خارجی برای توسعه میدان آزادگان خبر داد و گفت: توسعه آزادگان تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.


به گزارش مهر، محسن خجسته مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک آزادگان گفت: در حال حاضر طرح توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق آغاز شده و قصد داریم میزان تولید نفت خام از این حوزه را افزایش دهیم.


معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ایران، با اعلام اینکه هم اکنون پیشنهادات مطرح شده برای توسعه آزادگان مراحل پایانی بررسی را پشت سر می گذارد، بیان کرد: آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی منطقه است که توسعه این میدان مشترک از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در توسعه این میدان مشترک زودبازده خواهد بود، بیان کرد: سیاست وزارت نفت در توسعه میدان آزادگان تولید حداکثری نفت از این میدان مشترک است.


دبیر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با تاکید بر اینکه توسعه آزادگان تحت هیچ عنوانی متوقف نخواهد شد، گفت: هم اکنون از محل منابع داخلی توسعه زودهنگام این میدان در حال انجام است.


خجسته مهر همچنین از مذاکره با شرکتهای چینی برای نهایی کردن قرارداد طرح توسعه این میدان مشترک نفتی خبر داد و افزود: با وجود مذاکره با طرف خارجی، توسعه میدان متوقف نشده است و تولید نفت از این میدان افزایش می یابد.


معاون برنامه ریزی وزیر نفت ایران در ادامه گفت "اختصاص منابع داخلی و خارجی به این پروژه نفتی در دستور کار قرار داشته است و توسعه میدان از این منابع ادامه می یابد."


شایان ذکر است خبرگزاری رویترز ششم آبان (٢٨ اکتبر) گزارش داده بود که به دنبال تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی و نیز پس از آن که دو شرکت عمده نفتی چین به نام‌های "سی‌ان‌پی‌سی" و "سی‌ان‌او‌او‌سی" فعالیت‌ خود را برای حضور گسترده‌تر در بازار انرژی آمریکا آغاز کردند، دولت چین رسماً‌ به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داده است تا از سطح همکاری‌های خود با ایران بکاهند؛ که این باعث خواهد شد چینی ها از سطح همکاری‌های خود با ایران بکاهند و این امر می‌تواند برای جمهوری اسلامی بسیار ناگوار باشد.

همان زمان یک مقام آگاه چینی در این باره گفته بود:‌ "فشار سیاسی به شرکت‌های چینی (برای کاستن از سطح روابط با ایران) مستقیماً‌ از سوی دولت چین به این شرکت‌ها وارد می‌شود ... و به نظر منطقی است که آن را با معامله شرکت‌های چینی با آمریکا مرتبط بدانیم."

شرکت ملی نفت چین به عنوان سومین شرکت بزرگ نفت و گاز این کشور در اوایل ماه جاری میلادی یک قرارداد یک میلیارد و یک‌صد میلیون دلاری در بخش گاز با یک شرکت آمریکایی امضا کرده است. همچنین شرکت بزرگ نفتی سی‌ان‌پی‌سی چین نیز درماه سپتامبر قراردادی با شرکت آمریکایی شورون در زمینه استخراج گاز در استرالیا امضا کرده بود.

به گزارش رویترز و به نقل از تحلیلگران بازار انرژی، به نظر می‌رسد آمریکا در قبال حمایت چین از آخرین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، به شرکت‌های چینی اجازه دسترسی به بازار انرژی آمریکا را داده است.


گفتنی است در حال حاضر با توسعه فازهای اول و دوم طرح توسعه زودهنگام به طور متوسط روزانه بیش از پنجاه هزار بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت می شود.


اولین چاه نفتی آزادگان در سال ۵۵ شمسی حفر شد و در شرایط فعلی این میدان با در اختیار داشتن بیش از ۴٢ میلیارد بشکه نفت یکی از بزرگترین اکتشافات صنعت نفت جهان در سه دهه گذشته بوده است.


طی ماههای اخیر بسیاری از کشورها و شرکت های دخیل و سرمایه گذار در بخش انرژی ایران، بدلیل تحریم های بین المللی علیه دولت ایران، از ادامه کار خود منصرف شده اند.


محسنی اژه‌ای: لایحه جرم سیاسی تا پایان امسال اجرایی نمی‌شود

Posted:

جرس: دادستان کل کشور اجرایی شدن لایحه جرم سیاسی تا پایان امسال را بعید دانست و گفت: لایحه جرم سیاسی اکنون مراحل نهایی و قانونی را در مجلس برای تصویب طی می کند.

 

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای ظهر دوشنبه در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران گفت: موضوع جرم سیاسی از مدتها قبل در مجلس شورای اسلامی مطرح است و قوه قضائیه هم در این خصوص نقطه نظرات کارشناسی خود را ارائه داده است.

 

وی به مزایای تصویب شدن لایحه جرم سیاسی اشاره کرد و افزود: لایحه جرم سیاسی به شفاف شدن فعالیت‌‌های دستگاه قضایی و جریانات سیاسی که می‌خواهند به صورت قانونی فعالیت کنند کمک می کند.

 

دادستان کل کشوردر پاسخ به سئوالی در خصوص پدیده زندان زدایی در کشور اظهار داشت: بخشی از سیاست زندان زدایی از سالهای گذشته در کشور اجرایی شده و بررسی برخی از موضوعات دیگر این لایحه در مجلس در حال بررسی است.

 

محسنی اژه ای ابراز عقیده کرد: زندان زدایی، آثار خود را به تدریج خواهد گذاشت و این طور نیست که یک دفعه ای اجرا شود.

 

وی افزود: این طرح در زمان آیت‌الله شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه آغاز شده و در مقطع کنونی نیز با جدیت در حال اجراست و آثارش را تدریجی خواهد گذاشت.

 

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه لایحه جرم‌زدایی در برنامه پنجم توسعه و برنامه سوم قوه قضاییه دیده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به فضای کم زندانها و تنوع جرائم در کشور وتناسب فضای زندانهای طرح زندان زدایی می تواند گره گشا باشد.
 

قیمت کالاهای اساسی همچنان سیر صعودی خود را طی می کند

Posted:

برخلاف وعده مسئولان
جرس: با وجود ادعای رئیس دولت و سخنگویان سیاسی و اقتصادی کابینه و همچنین مقامات وزارت بازرگانی مبنی بر "ممنوعیت افزایش قیمت ٢٢ کالای اساسی" و اینکه "مردم هیچگونه نگرانی از تأمین كالاهای اساسی در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند"، لیست افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین برخی حامل های انرژی طی هفته دوم آبان ماه، نسبت به مدت مشابه آن در هفته، ماه و سال گذشته، افزایش قابل تاملی را نشان می دهد.

گفتنی است گزارش بانک مرکزی ایران از قیمت اقلام کالاهای اساسی در پایتخت طی هفته دوم آبان ماه، نشان می دهد از ۱۱ گروه کالایی که توسط بانک مرکزی به صورت دائمی رصد می شوند، قیمت ۸ گروه نسبت به هفته اول آبان ماه افزایش یافته است، که در مقایسه با هفته دوم مهر ماه، از ۱۱ گروه قیمت در ۹ گروه به طور متوسط ۵/۳ درصد افزایش قیمت داشته اند.


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، قیمت قند و شکر نسبت به یک ماه گذشته افزایش ده درصدی داشته است. تا یک ماه پیش قیمت هر کیلو گرم قند ۱٣۵٠تومان و قیمت هر کیلو گرم شکر ۱۱۵٠ تومان بود که امروز این دو کالای استراتژیک به قیمت های ۱۶٠٠ و ۱۵٠٠ تومان در هر کیلو گرم عرضه می شود.


قیمت برنج داخلی نیز که تا پیش از این تا ٣٣٠٠ تومان بود، در حال حاظر به قیمت تا ٣۶٠٠ تومان عرضه می شود.


بنابراین گزارش، افزایش قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل، شاهد افزایش قیمت این ردیف کالاها هستیم.


در حال حاضر در بازار تهران قیمت هر کیلو گرم نخود تا ٢٠٠٠ تومان، هر کیلوگرم عدس تا ٢٢۵٠ تومان، هر کیلوگرم لوبیا قرمز تا ٢٨٠٠ تومان و هر کیلوگرم عدس تا ٢۶٠٠ تومان است .


فعالان خرده فروشی های سطح شهراعلام کردند که شرکت های تولیدی در حال حاضر اقدام به افزایش قیمت تدریجی در محصولات خود کرده اند به نحوی که این افزایش قیمت در کوتاه مدت محسوس نیست ولی به مرور زمان و در یک پروسه شش ماهه به رقم قابل توجه ای می رسد.


علی رغم اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بازرگانی برای کنترل بازار گوشت قرمز همانطور که پیش بینی می‌شد قیمت این کالای استراتژیک کاهش پیدا نکرده و همچنان به قیمت هر کیلو گرم ۱٧۵٠٠ تا ۱٨۵٠٠ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز از مرز ٣٠٠٠ تومان عبور کرده است.


این موارد و رشد سه درصدی تورم نسبت به ماه گذشته در حالیست که سخنگوی اقتصادی دولت، امروز گفت "مردم هیچگونه نگرانی از تأمین كالاهای اساسی و قیمت نان در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند."


محمود احمدی نژاد چند روز پیش تهدید کرده بود متخلفین از اجرای طرح را در تلویزیون معرفی خواهد کرد و هیئت دولت نیز طی دستورالعملی ناگهانی اعلام کرده بود "هرگونه افزایش قیمتی به خصوص در ٢٢ قلم کالای حساس و تاثیرگذار در سبد مصرفی خانوارها، یعنی برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، نان، لبنیات (شیر، ماست، کره، پنیر)، ماکارونی، حبوبات (عدس، انواع لوبیا، لپه و نخود) چای، خرما، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات (سیب، موز، نارنگی و پرتقال)، نهاده های دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا)، پودر شوینده (دستی، ماشینی)، فولاد (فولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق)، سیمان خاکستری، کاغذ (روزنامه، چاپ و تحریر)، لاستیک خودرو(سواری، باری و اتوبوس)، ممنوع است و به شدت با آن برخورد خواهد شد.

معاون وزیر بازرگانی نیز - در تکمیل سخنان رئیس دولت - حتی خاطیان از این دستورالعمل دولتی را به "ابطال پروانه کسب" تهدید کرده و گفته بود "حداکثر مجازات های صنفی بر علیه این افراد اعمال و از حضور در فعالیتهای اقتصادی منع خواهند شد."


گفتنی است طی روزهای اخیر، دولت از افزایش قیمت آب برای شهروندان خبر داده بود و وزیر نیرو نیز، با بیان اینکه "دولت تنها متوسط قیمت برق را تعیین می‌کند؛ ولی تعرفه‌های برق برای سطوح مختلف مردم به‌صورت پلکانی، منطقه‌ای، ترجیحی و تبعیضی خواهد بود"، گفت "مردم نگران نباشند؛ چرا که قیمت برق آنها حدود چهار هزار تومان افزایش خواهد یافت."


لازم به ذکر است افزایش قیمت هفت حامل انرژی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق) توسط هیئت دولت تصویب شده، که همزمان با فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه ها و رهاسازی قیمت ها، تحقق خواهد یافت. محمود احمدی نژاد در نطق تلویزیونی خود، زمان آغاز دقیق این طرح را صریحا اعلام نکرد؛ اما معاون اول وی، هفته گذشته آنرا قریب الوقوع و برای سراسر کشور اعلام کرد.


برگزاری اولین سالگرد درگذشت پزشک کهریزک در تبریز

Posted:

جرس: اولین سالگرد درگذشت رامین پوراندرزجانی، پزشک کهریزک، روز جمعه بیست و یکم آبان ماه تبریز برگزار می شود.


به گزارش جرس، این مراسم از در مسجد طوبی تبریز واقع در خیابان آزادی برپا خواهد شد.


رامین پوراندرزجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک 19 آبان ماه سال گذشته در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران درگذشت.


وی که پیکرش در میان تدابیر امنیتی شدید به خاک سپرده شد و خانواده او اجازه کالبد شکافی جسد وی برای پی بردن به علت مرگ را نیافتند به عنوان پزشک وظیفه در بازداشتگاه کهریزک مشغول به خدمت بود.


پوراندرزجانی، اتفاقات کهریزک را قبل از مرگ، برای عده معدودی از دوستانش بیان و در عین حال نسبت به امنیت جانی خود نیز اظهار ترس می کند تا اینکه ناگهان خبر مرگ او منتشر می شود.


علت مرگ پوراندرزجانی، یک بار سکته قلبی و بار دیگر مسمومیت غذایی عنوان شد و پس از مدتی مشخص شد که وی برای دیدار با نمایندگان مجلس وقت گرفته بوده است که به نظر می رسد تلاش می کرده تا شرایط بازداشتگاه کهریزک را به گوش آنان برساند.
 

سخنگوی اقتصادی دولت: رسانه ها به دنبال تناقضات در جملات مسئولان نباشند

Posted:

جرس: با وجود سیر صعودی تورم و همچنین نمودار رشد قیمت کالاهای اساسی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، با ادعای اینكه مردم هیچگونه نگرانی از تأمین كالاهای اساسی و قیمت نان در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند، اعلام کرد: رسانه‌ها به دنبال پیدا كردن تناقض با كنارهم گذاشتن جملات مسئولان مختلف نباشند.


به گزارش فارس، شمس‌الدین حسینی در مورد گفته برخی از مسئولان مبنی بر حذف یارانه نان در سال جاری و برخی گفته های متناقض دیگر مبنی بر مستثنی شدن نان از هدفمندی یارانه‌ها می گوید: در همه این موارد آنهایی كه از طریق سخنگوی كارگروه طرح تحول و یا رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود ملاك عمل خواهد بود.


وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش كه آیا در كارگروه طرح تحول اقتصادی در مورد یارانه نان تصمیم جدیدی گرفته شده؟ گفت: همان نكاتی كه از طریق آقای فرزین سخنگوی طرح تحول ارائه می‌شود تصمیم كارگروه طرح تحول است و به نظر من شما رسانه‌ها كمك كنید و با خودداری از طرح سؤال از افراد متفرقه در این كار ناهماهنگی ایجاد نكنید.


رسانه‌ها دنبال تناقض در گفته مسئولان نباشند
درحالیکه اظهارات متناقض مقامات دولت پیرامون زمان، جزئیات، و مفاد طرح هدفمندی یارانه ها، موجب سردرگی زیادی شده و نمایندگان مجلس نیز از این موضوع انتقادات کرده اند، وزیر اقتصاد اظهار می دارد: در هر بخشی كه تصمیم نهایی گرفته شد از طریق سخنگوی كارگروه طرح تحول اطلاع‌رسانی می‌شود و از رسانه‌ها خواهش می‌كنم دنبال این نباشند كه جملات مسئولان مختلف را كنار یكدیگر گذاشته و از بین آن‌ها تناقض در بیاورند.


وی تأكید كرد: بخاطر اینكه هیچ تفرقی در اطلاع‌رسانی هدفمندی یارانه‌ها نباشد و آنچه كه به مردم گفته می‌شود همان تصمیم دولت برای اجرا باشد تصمیم گرفته شد اطلاع‌رسانی هدفمندی یارانه‌ها به صورت منسجم و از طریق سخنگوی طرح تحول و یا رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در موارد خاص رئیس جمهور باشد.


این اظهارات درحالیست که بیش از دو ماه از گشایش دبیرخانه ای موسوم به «كمیته ملی اطلاع رسانی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها» در مجموعۀ خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) می‌گذرد، اما هنوز هیچ اقدامی جهت اطلاع رسانی ساماندهی شده از سوی این كمیته صورت نگرفته و مردم، رسانه ها و حتی نمایندگان مجلس، از کم و کیف و چگونگی اجرای این طرح اطلاعی دقیق ندارند.


سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه سخنان خود اعلام کرد: در مواردی كه رئیس جمهور صلاح بداند بنده به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت به این تیم سخنگویی هدفمندی یارانه‌ها كمك می‌كنم.


وزیر اقتصاد خاطرنشان ساخت: از رسانه ها خواهش می‌كنم كه این مسئله را رعایت كنند و این را هم بنویسید كه سخنان رسمی از طریق سخنگوی كارگروه و یا رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.
حسینی در مورد قیمت نان و كالاهای اساسی برای مردم گفت: اساساً طرح هدفمندی یارانه‌ها از طرح‌های انسانی است كه این طرح‌ها دو ویژگی دارند هدفشان انسان و مردم هستند و مسیر اجرا نیز اراده مردم خواهد بود.


وی ادعا کرد: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و همانطور كه ملاحظه می‌كنید برنامه هدفمندی یارانه‌ها بگونه‌ای است كه برای جزئیات آن نیز طرح و برنامه وجود دارد.


حسینی اظهار داشت: ملاحظه كردید كه چگونه و با چه نظمی شماره حساب سرپرستان خانوار برای شصت میلیون ایرانی و در قالب بیش از ۱٧ میلیون خانوار گرفته شد و با نظم خاصی پول به حساب آن‌ها واریز می‌شود. برای بقیه بخش‌ها نیز با همین نظم و آرامش با كمك رسانه‌ها جلو می‌رویم.


گفتنی است رئیس دولت در نطق تلویزیونی شنبه شب گذشته (هشتم آبان ماه)، از عدم نگرانی پیرامون افزایش قیمت ها و "بهبود" اوضاع اقتصادی مردم همزمان با آغاز اجرای طرح خبر داده بود؛ که به فاصله سه روز، بانک مرکزی ایران با اعلام نرخ تورمِ مهرماه امسال به میزان ٩.2 درصد، اعلام کرد که تورم نسبت به شهریورماه ۰.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.


قشر متوسط و ضعیف بیش از بقیه بهره‌مند می‌شوند
درحالیکه کارشناسان کشور از تضعیف طبقه متوسط کشور و الحاق آنها به بخش ضعیف جامعه - در جریان طرح هدفمندی یارانه ها – سخن می گویند، وزیر اقتصاد تأكید كرد: مردم مطمئن باشند برنامه‌ریزی دولت به گونه‌ای است كه همه مردم از طرح هدفمندی یارانه‌ها منتفع می‌شوند و وضع مردم ضعیف بهتر خواهد شد گرچه همه بهره‌مند می‌شوند اما مردم طبقات متوسط و ضعیف از این طرح بیشتر برخوردار می‌شوند.

حسینی در مورد وضعیت ذخیره كالاهای اساسی گفت: نه تنها درباره كالاهای اساسی بلكه در خصوص هیچ كالایی مردم نگران نباشند زیرا كشور ایران سرزمین بزرگی است كه بطور معمول تولید و ذخیره كالا در ایران بیشتر از نیاز روزمره كشور است.
حسینی تأكید كرد: در كنار ویژگی عمومی در طرح هدفمندی یارانه‌ها همانگونه كه از دو سال قبل گفتیم استعداد كشور بسیار بالاست و برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده كه هیچ‌گونه خللی در كار اجرای هدفمندی یارانه‌ها ایجاد نشود.
وی افزود: خوشبختانه صنعت‌گران و اصناف اطلاع رسانی می‌كنند كه در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها همراه مجلس، دولت و مردم هستند و فضا به سمت همكاری پیش رود.


تشدید نظارت‌ها به معنی بی اعتمادی به مردم نیست
وزیر اقتصاد گفت: به مردم قول می‌دهیم كه حكومت و حاكمیت دغدغه این را دارد كه طرح به بهترین نحو اجرا شود و اگر همكاران دولت در بخش‌های مختلف نظارت را بیشتر كرده‌اند نه بخاطر بی‌اعتمادی به مردم است چون عموم مردم با این طرح همكاری می‌كنند اما مراقبت‌های لازم به این دلیل انجام می‌شود كه اگر احیانا در جایی قرار است اتفاقی بیفتد از پیش شناسایی شده و این طرح افزایش نظارت برای آن انجام می‌شود.
حسینی اظهار داشت: مردم و بازرگانان و اصناف كارشان را با آرامش انجام می‌دهند و این نكته را بگویم كه برخی از رسانه‌ها متأسفانه تیتر می‌زنند مبنی بر اینكه دولت می‌خواهد از برنامه معمول خود به سمت افزایش نظارت‌ها و سخت‌شدن شرایط حركت كند در حالیكه اینگونه نیست و همان فضای دوستی كه تاكنون بین دولت، اصناف و صنعت بوده وجود دارد.


تعجب وزیر اقتصاد از انتساب یك دستور كذب گمركی به وی
وزیر امور اقتصاد و دارایی در واكنش به برخی رسانه‌ها كه گفته بودند وزیر اقتصاد به گمرك دستور داده ضمانت‌های بانكی را قبول نكنند تصریح كرد: من همین‌جا این گفته‌ها را تكذیب می‌كنم و این چه حرفی است كه زده شده و من كی این حرف‌ها را گفتم. اگر راست می‌گویند دستور من را به گمرك نشان دهند از طرفی از رئیس كل گمرك پرسیدم كه او نیز گفت، چنین چیزی نگفته ‌است.
حسینی افزود: با دیدن برخی از تیتر اخبار قدری به فكر فرو می‌روم كه چرا به رغم اینكه بنده چنین موضوعی برای ضمانت‌های بانكی گمرك نداشته‌ام و خود سازمان گمرك هم چنین موضعی نداشته اینگونه اخبار منتشر می‌شود.
وزیر اقتصاد و دارایی تأكید كرد: مشی و روش در تمام دستگاه‌های اقتصادی دولت بنا بر تأكید رئیس جمهور همان روش همكاری و پشتیبانی از دولت و طرح تحول اقتصادی است، در عین حال همكاری و همراهی و انضباط در دولت وجود دارد و آنچه جوهره كار ماست اعتماد و دوستی است.


معاون اجتماعي ناجا: پس از انتخابات گشت ارشاد نداشتيم‌

Posted:

جرس: معاون اجتماعي ناجا اظهار كرد: پليس با توجه به مصاديق مشخص شده اقدامات خود را انجام مي‌دهد كه بر اين اساس صرفا موضوع برخورد با بدحجابي مطرح نيست و پليس بيشتر با تيپ‌هاي مانكني و افرادي كه اقدام به هنجارشكني در جامعه مي‌كنند ، برخورد خواهد كرد.

 
به گزارش ایسنا، سردار بهمن كارگر، درباره ابلاغ طرح عفاف و حجاب به نيروي انتظامي اظهار كرد: راه‌كارهاي عفاف و حجاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شده كه وظيفه نيروي انتظامي هم بر اساس آن مشخص است، اما با توجه به اينكه اجراي راه‌كارهاي طرح عفاف و حجاب به وزارت كشور داده شده است، بنا شد دستورالعمل اجراي طرح را وزارت كشور به ناجا ابلاغ كند.

 
وي با بيان اينكه درباره اين طرح تاكنون مواردي از سوي وزارت كشور به پليس ابلاغ شده‌ و مصدايق آن هم مشخص شده است،‌ افزود: پليس با توجه به مصاديق مشخص شده اقدامات خود را انجام مي‌دهد كه بر اين اساس صرفا موضوع برخورد با بد حجابي مطرح نيست و پليس بيشتر با تيپهاي مانكني و افرادي كه اقدام به هنجارشكني در جامعه مي‌كنند، برخورد خواهد كرد.

 
معاون اجتماعي ناجا درباره گشت ارشاد هم اظهار كرد: پس از انتخابات دهم رياست جمهوري تاكنون چيزي بنام گشت ارشاد نداشته‌ايم و هر چند پليس گشت‌هاي انتظامي دارد اما اين گشت‌ها بنام گشت‌هاي ارشاد نيستند.

 

وي درباره اينكه "چند درصد از اجراي طرح عفاف و حجاب بر عهده پليس است" گفت: اعتقاد ما بر اين است كه 95 درصد اقدامات مربوط به برخورد با پديده بدحجابي و هنجارشكنان بايد كار اجتماعي و فرهنگي باشد و تنها پنج درصد بايد كار انتظامي و قهريه صورت بگيرد.

 

كارگر افزود: اقدامات پليس در همين پنج درصد نيز رويكردي اجتماعي و فرهنگي دارد و معتقدايم كه در اين طرح به درستي به وظيفه خود عمل كرده‌ايم كه حتي اين پنج درصد در برخورد با هنجارشكنان موثر بوده است.

 

وي با بيان اينكه تا سال 89 عملكرد سازمان‌هاي مختلف در رابطه با طرح عفاف و حجاب رضايت بخش نبوده است، افزود: با تشكيل ستاد صيانت از حقوق شهروندي در حال حاضر وضعيت مناسب‌تري در اين زمينه به وجود آمده، چون در وزارت كشور وظيفه دستگاه‌هاي مختلف در رابطه با طرح عفاف و حجاب مطالبه مي‌شود.