جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نقش پلیس ومردم در نزاع خیابانی چیست؟

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

هفت پرده: از مدال مولانا برای شهرام ناظری تا اجاره بهای گالری سیحون!

Posted:

سعید زندگانی
جرس: در "هفت پرده" این هفته نیز رویدادهای برگزیده فرهنگ و هنر ایران را مرور می کنیم: از درخشش مدال طلای بنیاد بین المللی مولانا بر سینه شهرام ناظری تا شکایت ایثارگران از سازندگان آرامگاه قیصرامین پور؛ ازفروش دوونیم میلیون دلاری فیلم کیارستمی تا چاقوکشی در جشنواره تئاتر و پیش چشم معاون وزیر ارشاد؛ از تور جهانی گروه "شمس" با علیرضا قربانی تا مدال برنز جشنواره برای گرافیست ایرانی؛ و از ساخت فیلم جمال شورجه برای حزب اله لبنان با کمک بنیاد فارابی تا احتمال تعطیلی گالری قدیمی "سیحون" بعلت عدم پرداخت اجاره بها!

 

 

مدال طلای مولانا بر سینه شهرام ناظري

 

چهارشنبه بیستم آبان صدای زیبای شهرام ناظری با اشعار مولانا جلال الدین رومی در بارگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی طنین انداز شد و پس از آن شوالیه آواز ایران مدال طلای بنیاد بین المللی مولانا را از دست بانو "اسین چلبی" نواده مولوی دریافت کرد و بر سینه خود نشاند تا افتخاری دیگر بر افتخاراتش بیافزاید. ناظری قبل از آن نشان شمس تبریزی را نیز از دست استاد محمدعلی موحدی دیلمقانی و از طرف بنیاد شمس دریافت کرده و گفته بود: "دریافت نشان شمس تبريزي و نشان مولانا احساس آزادگي و رهايي از قيد و بند را براي انسان به ارمغان مي‌آورد"!

 

ناظری در گفت و گوئی با خبرگزاری "ایسنا" اظهار داشت: "اهداي نشان شمس تبريزي توسط دكتر محمدعلي موحد پير و پيشكسوت مولوي‌شناسان و شمس‌پژوهان و اهداي نشان بنياد مولانا توسط بانو اسين چلبي بيست‌ودومين نواده مولانا از موهبت‌هاي گرانقدري هستند كه نصيب انسانها مي‌شود. من احساس خوشايندي دارم و احساس مي‌كنم امروز مولانا و شمس تمام وجود مرا در بر گرفته‌اند، اين يك موهبت بي نظير از طرف خداوند است. من با تمام وجود در مقبره شمس تبريزي براي شمس آشناسيان، شمس پژوهان و شمس دوستان خواندم و اميدوارم بتوانم دردرياي پرعظمت عرفان شمس و مولانا نقشي براي ماندگاري اين بزرگان ايفا كرده باشم."

 

دیگر هنرمند میهمان کنگره شمس در خوی استاد "عالیم قاسم اف" آواز خان شهیر جمهوری آذربایجان بود. اين هنرمند پرآوازه در اين كنسرت قطعاتي را از مثنوي شمس تبريزي در قالب گوشه‌ها و نواهاي سنتي آذربايجان براي حاضران و علاقمندان خواند. ورود شهرام ناظري شواليه آواز ايران به سالن كنسرت همراه با تشويق بي‌امان تماشاگران بود و "عاليم قاسم‌اف" قطعه‌اي را در باب وصف حال استاد ناظري براي حاضران اجرا کرد. استقبال فراوان علاقمندان از كنسرت موجب شده بود كه بسياري از مردم سرپا اين كنسرت را ببينند. شهرام ناظري در پايان تاج گلي را به استاد "عاليم قاسم‌اف" يكي از چهره‌ها‌ي درخشان موسيقي مشرق زمین اهدا كرد.

 

خانم چلبی هنگام نصب نشان طلای مولانا بر سینه شهرام ناظری، به زبان فارسی خطاب به هزاران مخاطب حاضر در "مقام شمس" گفت: "خبرنگاري از من پرسيد، چرا نشان هنري بنياد مولانا رامي‌خواهيد به ناظري بدهيد، من به او جواب دادم كسي كه از جواني در راه جناب مولانا قدم برداشته و از جواني تا الان مولانايي خوانده است، همواره در راه اشاعه تفكر حضرت مولانا حركت كرده و اين نشان براي او كم هم هست!" سپس شهرام ناظري از اعطاي اين نشان سپاسگزاري كرد و گفت که اين افتخار ماندگاري در زندگي او خواهد بود.

 

خانه ام در استانبول، روحم در قونیه، قلبم در خوی!

 

خانم اسین چلبي نواده مولانا و نماينده ارشد بنياد مولانا درتركيه است که در مراسم پایانی کنگره بین المللی شمس که در جوار بارگاه شمس در خوی برگزار مي‌شد به زبان فارسي به همشهري‌هايش در خوي سلام كرد و گفت: "وقتي از من مي‌پرسند كجايي هستي، مي‌گويم منزلم در استانبول، روحم در قونيه و قلبم در خوي است" او از اين كه در كنار مقبره شمس حضور دارد، ابراز خوشحالي كرد و گفت: "آنقدر هيجان زده هستم كه نمي‌توانم احساسم را به زبان بياورم. از اينكه در آذربايجان هستم، خاكي كه ذات بزرگي چون شمس تبريزي را برآورده است، بسيار خوشحالم"!

 

 در ادامه "ناجي باكرجي" رييس موزه‌ها و تربت مولانا نيز در سخناني گفت: "من از تربت مولانا آمدم و از اينكه در اين بارگاه باشكوه هستم بسيار خوشحالم. جناب شمس به قونيه آمد و حدود 800 سال است كه عشق اين عالم در قونيه وجود دارد و نام شمس با نام مولانا در قونيه گره خورده است. من به عنوان رييس تربت مولانا از اينكه كلاه شمس تبريزي در بارگاه مولانا و قديمي‌ترين نسخه خطي جناب شمس در تركيه نگهداري مي‌شود، احساس غرور مي‌كنم. برگزاري اين كنگره را باعث مباهات و افتخار مي‌دانم و از دست‌اندركاران و برگزار كنندگان آن تشكر مي‌كنم." باكرجي در پايان تربت و گل بارگاه مولانا را به بارگاه شمس تقديم كرد.

 

 در اين مراسم غلامعلي شريف رييس شوراي اسلامي شهرستان خوي نيز به حاضران و شركت كنندگان در اين مراسم خيرمقدم گفت و اظهار كرد: "حضور شما عزيزان در كنار آرامگاه شمس نشان از عزم راسخي دارد كه در جهت حفظ و حراست از مفاخر فرهنگي وجود دارد. گستره فرهنگ، محدود به زمان و مكان نيست، وقتي علاقمندان به معنويت و عرفان اسلامي و هنر پس از غفلت چندين ساله غبار از مقبره شمس مي‌روبند، نشان از ماندگاري هنر و مفاخر فرهنگي است. تاكيد بر معنويت و حكمت در وجود انسان‌ها چيزي است كه انسان امروز به آن نياز دارد."

 

استانداری فارس عقب نشینی کرد

 

در پي انتشار بیانیه شركت "دل آواز" متعلق به استاد محمد رضا شجریان، مبني بر اینکه كنسرت همايون شجريان در شيراز به دليل عدم همكاري مسؤولان امر نسبت به صدور مجوز بيش از دو شب اجراي كنسرت و افزايش يكباره دویست درصدي اجاره‌بهاي سالن اجرا نخواهد شد، فرمانداری شيرازدر یک عقب نشینی آشکار اعلام كرد: شرايط براي اجراي كنسرت همايون شجريان در شيراز فراهم است.

 

حسين قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه های خبری با بيان اينكه از فعاليت‌هاي قانوني در حوزه موسيقي دفاع مي‌كند، گفت: "براي ما تفاوتي نمي‌كند كه همايون شجريان در شيراز كنسرت اجرا كند يا هر هنرمند ديگر موسيقي. به همين منظور نه تنها مخالفتي با برگزاري برنامه‌هاي همايون شجريان نداريم، بلكه از ايشان دعوت مي‌كنيم حتما براي اجراي كنسرت خود در شيراز حضور پيدا كنند." وي در پاسخ به محدوديت سانس‌هاي اجرا و افزايش بهاي سالن اجراي كنسرت به ايسنا گفت: "ما به عنوان فرمانداري شيراز با اجراي هر سه شب پيش‌بيني شده براي اجراي كنسرت ايشان مشكلي نداريم و در زمينه اجاره‌بهاي سالن هم بايد بگويم، هر اجاره‌اي كه از ديگران اخذ شده، براي كنسرت ايشان نيز منظور شود."

 

شکایت ایثارگران از سازندگان آرامگاه امین پور

 

هفته پیش از تشابه طرح مقبره قیصر امین پور (شاعر) در "گتوند" شوشتر با طرح بنای یادبود بعثی ها در عراق نوشتیم. با اعلام این خبر، "نادر دریابان" مدیر پیشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، در گفت و گوئی با رسانه ها اعلام کرد که جمعي از ايثارگران خوزستاني درصدد تهيه‌ شكايت از سازندگان طرح مقبره‌ قيصر امين‌پور به دليل توهين به ارزش‌هاي دفاع مقدس و حيف و ميل بيت‌المال هستند كه با طي مراحل قانوني، به دادگستري خوزستان ارائه خواهد شد.

 

در حالي‌كه احمد طلايي - مدير پروژه‌ي قيصر امين‌پور - مي‌گويد که اين اولين گنبدي است كه در كشور ما روي زمين نصب شده و از اين موضوع به عنوان نقطه‌ قوت كار ياد مي‌كند، دريابان با ارائه‌ اطلاعاتي درباره‌ يادمان "اشبال الصدام/نصب الشهيد" كه نماد بعثي‌ها در عراق است، گفت: "اين طرح به زير كشيدن ايراني‌ها و شيعيان را از آسمان نشان مي‌دهد." او در توضيح بيش‌تر افزود: "گنبد در اين طرح آسماني است كه پايين كشيده شده و گنبد، نماد معماري اسلامي ايرانيان و شيعيان است كه طراحان صدام آن را به نشانه‌ ايراني بودن، از آسمان به زير كشيده و در روي زمين قرار داده‌اند و سپس با شمشير اشبال صدام، آن را به دو نيم كرده‌اند"!

 

دريابان همچنين گفت: "صدام پس از شنيدن اين توضيحات از سوي اسماعيل فتاح التركي - سازنده‌ي اين نماد - دستور ساخت و نصب اين يادمان بعثي را صادر كرد و دستور داد بر روي اسكناس‌هاي 25 ديناري عراق نیزتصوير آن چاپ شود. به این ترتیب توضيحات مدير پروژه‌ طراحي و اجراي يادمان مرحوم استاد قيصر امين‌پور تلاشي براي پوشاندن خطاي بزرگي است كه متأسفانه تبعات آن متوجه شاعر شده است. در كشورمان رسم شده است خطاها را با توجيهات عجيب و غريب و آسمان و ريسمان بافتن، درست و راست كنند كه نمونه‌هاي آن در خوزستان ما بسيار يافت مي‌شود."

 

به گفته این پژوهشگر "نمي توان‌با استدلال كاشي‌كاري و لوستر و جمع شدن مردم بر اطراف اين يادمان، از خطاي بزرگي كه روي داده، چشم‌پوشي كرد. آقايان نمي‌توانند با نقاب مردم‌فريبي از خطاي بزرگي كه كرده‌اند، فرار كنند. وقتي هنرمندان برجسته‌ كشور در وضعيت بي‌اطلاعي محض در خصوص اين‌گونه طرح‌ها در كشوري كه با آن هشت سال در جنگي سخت بوده‌ايم هستند، از ديگراني كه به سازمان‌هاي انقلابي هنري وابسته نيستند و ارزش‌هاي جنگ و انقلاب را درك نكرده‌اند، چه انتظاري داريم؟ جاي بسي تأسف هم هست كه در بازارهاي هنرهاي تجسمي كشور، يادمان «اشبال صدام» به راحتي به فروش مي‌رسد. توضيحات ناقص و الكن سازندگان اين طرح شكي باقي نمي‌گذارد كه طرح یادمان قیصركپي‌شده از «نصب الشهدا» در عراق است و برای آن بيش از 500 ميليون تومان از بيت‌المال هزينه شده است."

 

دوونیم میلیون دلار، فروش جهانی "کپی برابر اصل"

 

در حالی که نمایش این فیلم در ایران ممنوع است، فروش جهاني فيلم «كپي برابر اصل»، آخرين ساخته عباس كيارستمي نزدیک به دوونیم ميليون دلار رسيد. براساس جديدترين آمار منتشر شده درسایت "فیلم" مربوط به فروش جهاني فيلم‌هاي درحال اكران، فيلم «كپي برابر اصل» به كارگرداني عباس كيارستمي و نقش‌آفريني «ژوليت بينوش» تاكنون فروشي بيش از ‌٤/٢ ميليون دلار در كشورهاي نمايش دهنده داشته است.

 

اين فيلم كه از روز سوم سپتامبر در سينماهاي انگليس نمايش داده می شود، تا روز دهم اكتبر نیم میلیون دلار در اين كشور فروش داشته واز روز ‌٢٩ اكتبر نیز در سينماهاي اسپانيا به‌روي پرده رفته است و در مدت تنها دو روز اول اكران توانسته به فروش ‌١٤٦ هزار دلار دست يابد. اين فيلم از روز ‌‌١٩ مي (‌‌٢٩ ارديبهشت) در فرانسه نمايش يافته و طبق آخرين گزارش اعلام‌شده، فروش اين فيلم تا روز ششم ژوئن بيش از يك ميليون و‌‌٤٤٥ هزار دلار بوده است.

 

جديدترين فيلم كيارستمي توانسته در سينماهاي بلژيك ‌٩٩ هزار دلار و در سينماهاي اتريش ‌٢٥ هزار دلار فروش داشته باشد. اين فيلم از روز چهارم نوامبر (‌١٣ آبان) در سينماهاي يونان نمايش خود را آغاز كرده و طبق برنامه زماني اعلام شده، از مارس ‌٢٠١١ در آمريكا به‌روي پرده خواهد رفت. اين فيلم كه در جشنواره كن جايزه بهترين بازيگر زن را براي «ژوليت بينوش» فرانسوی به‌همراه آورد، تاكنون در جشنواره‌هاي متعددي چون ريودوژانيرو، ملبورن، نيويورك، ابوظبي و شيكاگو نمايش يافته و اخيرا به جشنواره‌ انجمن فيلم آمريكا نيز دعوت شد. "کپی برابر اصل" اولين اثر كيارستمي است كه در خارج از ايران و در توسكاني ايتاليا فيلم‌برداري شد و كمپاني "MK2" فرانسه به‌همراه «آنجلو بارباگالو» از ايتاليا تهيه‌كنندگي آن را برعهده داشتند.

 

داستان «كپي برابر اصل» درباره نويسنده‌اي است، كه كتابش برنده جايزه بهترين ترجمه سال شده است. او براي انجام مصاحبه مطبوعاتي به فلورانس آمده و عنوان مي‌كند ايده كتابش را در فلورانس به دست آورده است. در اين سفر او با زني كه صاحب يك گالري آنتيك است، آشنا مي‌شود و بحث‌هاي متعددي درباره اصل‌بودن و كپي‌بودن اشياي عتيقه ميان آن‌ها انجام مي‌شود و ... "کپی برابر اصل" که اخیرا جايزه "خوشه‌ي طلايي" جشنواره‌ فيلم والادوليد اسپانيا را براي بهترين فيلم كسب كرد،‌ براي نمايش در كشورهاي نيوزلند، استراليا، آرژانتين، پاراگوئه، اروگوئه، شيلي، هنگ‌كنگ، بلژيك، هلند و سوئيس به كمپاني‌هاي توزيع و پخش فروخته شده است.

 

چاقوکشی به جشنواره تئاتر هم رسید

 

امروز خشونت در جمهوری اسلامی بیداد می کند. همین چند روز پیش بود که میلیونها بیننده تصاویر مربوط به قتل یک جوان را در میدان سعادت آباد تهران و چاقوکشی چند تماشاگر فوتبال در آبادان را به چشم خود دیدند. حالا خبر رسیده که در مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره تناتر استانی کهگیلویه و بویراحمد در حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چاقوکشی شده و یکی از بازیگران تئاتر کهگیلویه به شدت زخمی شده است.

 

اختتامیه این جشنواره در یاسوج یکشنه 16 آبان برگزار شد واین حادثه زمانی رخ داد که جمعی از هنرمندان بعد از اعلام گروه‌ها و نفرات برتر این جشنواره به محل برگزاری نشست خبری حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هجوم برده و اعتراض خود را با داد و هیاهو نسبت به داوری اعلام کردند. این افراد خواستار بررسی مجدد کار داوری بودند که با وساطت و دخالت خبرنگاران و برخی از متولیان به بیرون هدایت شدند، ولی درگیری در بیرون ادامه یافت و معترضان با هم به درگیری فیزیکی پرداختند که این امربه مجروح شدن شدید "فرزاد عدالت" یکی از هنرمندان تئاتر شهرستان کهگیلویه منجر شد.

 

به گفته شاهدان عینی چند نفر با استفاده ازچاقو و قمه به فرد مضروب حمله برده و او را با ضربات چاقو به شدت مجروح کردند و سپس متواری شدند. وضعیت نامبرده که در حال کماست، وخیم گزارش شده است. نیروی انتظامی پس از مجروح شدن بازیگر، وارد صحنه شد و با استفاده از دوربین های مداربسته ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدام به شناسایی ضارب یا ضاربان کرد اما آنان هنوز متواری هستند و معاون وزیر هم به این اکتفا کرد که در مقام نصیحت بگوید: "بهتر بود معترضین به داوری، از راه قانونی اعتراض خود را اعلام می‌کردند و ما متولیان نیز به طور حتم به همه اعتراض‌ها رسیدگی می کردیم"!

 

قربانی با گروه شمس می خواند:: مردم خسته اند!

 

"اين روزها همه خسته‌اند و من گاه به چهارراه وليعصر که مي‌روم و چهره‌ها را نگاه مي‌كنم و فكر مي‌كنم كه چگونه بايد آهنگسازي كنم كه اين چهره‌هاي خسته صداي آن را بشنوند وگرنه جذب كسي كه پيش از اين طرفدار من بوده كه هنر نيست، اما اين روزها همه خسته‌اند"! اینها را تهمورس پورناظری آهنگساز گروه معروف "شمس" می گوید که قرار است از زمستان امسال تور جهانی خود را همراه با علیرضا قربانی خواننده از ایران آغاز کند و پس از آمریکا و کانادا، پائیز سال آینده در اروپا به پایان ببرد.

 

کیخسرو پورناظری و پسرانش تهمورس و سهراب كه حالا بيش از 30 سال است كه موسيقي خود را در ایران ارائه داده و در تنبورنوازي و همخواني شهرت بین المللی دارند، در موزه‌ي موسيقي به ياد اين سي سال فعاليت، دور هم جمع شدند تا عليرضا قرباني را به عنوان خواننده‌ گروه معرفي كنند. پورناظری پدر در این مراسم و در سخناني گفت: "اين سي سال با افت و خيز فراواني روبرو بود و ما در اين گروه از زماني كه موسيقي مطلقا ممنوع بود، كار كرديم تا كم كم دريچه‌هايي باز شد و البته اين همت همه‌ي هنرمندان بود كه در اين زمينه پايمردي كردند و در برابر موانع سنگيني كه بر سر راه هنرمندان بود، اين راه را دنبال كردند. در گذر سي سال گذشته بسياري از هنرمندان منفعل شدند و يا كوچ كردند اما سنگر موسيقي ايراني را عده‌اي ديگر با تلاش حفظ كردند."

 

در ادامه اين نشست، تهمورس پورناظري درباره‌ي حضور "عليرضا قرباني" در گروه شمس گفت: حضور او متفاوت‌تر از بقيه‌ي هنرمنداني است كه با گروه شمس كار كردند. اكنون در حال جمع‌آوري و ضبط دو مجموعه صوتي با صداي عليرضا قرباني هستيم كه به صورت يك تور كه حدود 11 ماه به طول خواهد انجاميد، در آمريكا، كانادا و اروپا اجرا خواهيم كرد. در سالهاي پيش (78 تا 88) آواز درگروه به صورت همخواني بود، اما اين بار كل مجموعه فضاي متفاوتي را تجربه مي‌كند و صداي عليرضا قرباني نيز به دليل جذابيتي كه دارد و توانايي خوانندگي‌اش باعث مي‌شود كه گروه پورناظري در اين اجراها موسيقي‌ شنيدني را توليد كند و قطعاتش ماندگار باشد كه متاسفانه درايران تعداد كمي از خوانندگان صداي شنيدني دارند. حضور عليرضا قرباني در كنار گروه «شمس» فرصتي مغتنم است و او خواننده‌اي توانا و داراي صفات خوب هنري است."

 

عليرضا قرباني نیز که امسال در جشنواره خانه موسیقی ایران با آلبوم "قاف عشق" بعنوان خواننده برتر کشور شناخته شد، در مورد کار با ناظریها و گروه "شمس" گفت: "من مدتهاست كه درباره‌ي برخي گروه‌ها كه به لحاظ نوازندگي و آهنگسازي قدرت بسيار خوبي دارند، خلاءيي را در زمينه‌ي آواز احساس مي‌كردم و البته دليل اينكه اين گروه‌ها مانند پورناظري‌ها يا كامكارها با خوانندگان همكاري نمي‌كردند، اين بود كه نتوانسته بودند خواننده‌اي را پيدا كنند كه با آنها همدل شود. به هر حال من سال‌ها بود كه تهمورس و سهراب را مي‌شناختم ولي هيچگاه به اين الزام نرسيده بوديم كه با يكديگر كار كنيم و اين بار با هم به يك همدلي رسيديم."

 

وي توضيح داد که اين كنسرتها با عنوان « نوروز در خارج ازكشور» از آمريكا و كانادا در ماههاي اسفند، فروردين و ارديبهشت آغاز مي‌شود. بخش اروپايي اجراي اين كنسرت‌ها پاييز سال آينده به انجام می رسد. در اين كنسرت‌ها از اشعار مولانا، عراقی، مهینی كرمانشاهي و محمدعلي بهمني استفاده خواهد شد.

 

مدال برنز دوسالانه مکزیک برای گرافیست ایرانی

 

محمد جمشيدي ـ گرافيست ايراني ـ مدال برنز يازدهمين دوسالانه بين‌المللي پوستر مکزيک را در بخش پوسترهاي فرهنگي دريافت کرد. به گزارش خبرگزاری "ایسنا"، جمشيدي که در دوره قبل اين دوسالانه ديپلم افتخار کسب کرده بود، اين‌بار به انتخاب هيات داوري مدال برنز را از آن خود کرد.

 

نمايشگاه آثار اين دوسالانه نيز از 27 اکتبر در مکزيک برپا شده بود. اعضاي هيات داوري اين دوسالانه را هنرمنداني همچون سوتلانا فالدينا، فين نيگارد، فانگ چن،لوبالوکوا،کنياهارا،آپکس لين،سرگيو وگاايوونا ريپس،اريک اوليوارس، راکيول پلتا و دورا کرستز تشکيل داده‌اند و خاوير برمودز رياست اين دوسالانه را برعهده داشت. محمد جمشيدي به عنوان يکي از نمونه‌هاي مطرح طراحان نسل پنجم گرافيک ايران است که توانسته در سطح بين‌المللي آثار خود را به نمايش بگذارد. جمشيدي تاكنون موفق به دريافت جايزه طراح برگزيده هشتمين دوسالانه بين‌المللي طراحي گرافيک «زنبور طلايي» مسکو در سال 2008 ، ديپلم افتخار دهمين دوسالانه بين‌المللي پوستر مکزيک در سال 2008 ، جايزه طراح جديد بين‌المللي انستيتوي هنر و طراحي آکادمي چين در سال 2008 شده است.

 

جمال شورجه برای حزب الله لبنان فیلم می سازد!

 

در حالی که هنرمندان مستقل در ایران برای اجرای برنامه ها و نمایشگاههای خود با محدودیتها و کمبود امکانات بسیاری مواجه هستند، هنرمندان طرفدار دولت احمدی نژاد از همه امکانات و یاریها برای ساخت آثار خود بهره می برند. از جمله جمال شورجه سازنده فیلمهای تبلیغاتی احمدی نژاد که فیلم بعدی خود را در سوریه کلید خواهد زد، آنهم با داستانی که هیچ ربطی به ایران و مردم ایران ندارد.

 

خبرگزاري حکومتی فارس در این مورد نوشت: "وحيد معدني مدير توليد در گفت و گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: تدوين فيلم سينمايي «جنوب آسمان» توسط حسن ايوبي به نيمه رسيد و ساخت موسيقي نيز به طاهر مامللي از كشور سوريه سپرده شد تا هرچه سريع‌تر مراحل فني فيلم به پايان برسد. فيلم «جنوب آسمان» براساس حوداث مستند و واقعي جنگ سی و سه روزه اسراييل عليه لبنان ساخته شده و طي دو ماه فيلمبرداري آن در جنوب لبنان به پايان رسيد. جمال شورجه فیلم «جنوب آسمان» را با همكاري مشترك بنياد سينمايي فارابي وابسته به وزارت ارشاد، گروه حزب الله و دولت لبنان تهيه شده و در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر به نمايش درخواهد آورد"!

 

نگذارید سیحون را ببندند

 

جمعي از هنرمندان سرشناس هنرهاي تجسمي ايران در اعتراض به تعطيلي احتمالي گالري «سيحون» در اين گالري گردهم آمدند و ضمن تنظيم و امضای نامه‌اي براي حميدشاه‌آبادي ـ معاون امور هنري وزارتارشاد ـ حمايت از اين گالري و جلوگيري از نقل مكان آن را خواستار شدند. در اين نامه آمده است:  "جناب آقاي حميد شاه‌آبادي كمك كنيد تا اين محل كه حدود 44 سال خدمتگزار جامعه‌ي فرهنگي كشور بوده و هنرمندان به نامي را به ايران و جهان معرفي و همراهي كرده است پابرجا بماند. تخليه و تعطيلي اين گالري كه به منزله‌ انحلال اين موسسه‌ قديمي و خوشنام خواهد بود، ضربه‌ سنگين و جبران‌ناپذيري براي جامعه‌ هنري و كشورمان است. گالري سيحون خاطرات شخصيت‌هاي بنام كشورمان را در درون خود جاي داده است، هنرمنداني كه در اين گالري رشد كردند، بالنده شدند و به جامعه‌ هنري ايران و جهان معرفي شدند، گالري سيحون خانه آنان بود. سهراب سپهري، رضا مافي، فرامرز پيل‌آرام، حسين كاظمي و ... در اين خانه بزرگ شدند. اجازه ندهيد خانه‌ي آنان تخليه و تعطيل شود. گالري «سيحون» ميراث چندين نسل هنرمندان اين مرز و بوم است."

 

اين نامه به امضای جمعي از هنرمندان اسم و رسم دارهنرهاي تجسمي همچون آیدین آغداشلو، فرح اصولی، پرويزكلانتري، بهرام دبيري، بهرادشيشه‌گران، احمدنصراللهي، رحيم مولاييان، كامبيزدرم‌بخش، سهيلا حقيقت، حسين كاشيان، بهرام گوهري، حسن‌احمدوند، رضا ميلاني و... رسيده است.

گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی دو روزنامه نگار آلمانی در ایران شدند

Posted:

جرس: در پی پخش تلویزیونی اعترافات دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران، که برای تحقیقات پیرامون سکینه آشتیانی به ایران سفر کرده بودند، و وارد آمدن اتهام "جاسوسی" به آنها از طرف مقامات قضایی – امنیتی جمهوری اسلامی، سازمان گزارشگران بدون مرز، ضمن "پروپاگاند دولتی" خواندن اقدام مقامات ایران، خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط این دو روزنامه‌نگار شد.


تلویزیون جمهوری اسلامی طی شب های گذشته در  برنامه بیست و سی، با پخش اعترافات فرزند سکینه محمدی، بانوی محکوم به اعدام در ایران و وکیل مدافع وی (هوتن کیان)، و همچنین دو روزنامه نگار آلمانی که برای مصاحبه و گزارش پیرامون این موضوع به ایران آمده و دستگیر شده اند، فشارهای جهانی و حقوق بشری پیرامون حکم سنگسار و سپس اعدام سکینه را، "جنجال تبلبغاتی" دشمنان نظام خوانده بود.


به گزارش سایت سازمان گزارشگران بدون مرز، "جرم" اين دو روزنامه‌نگار از سوی مقامات قضايی استان آذربايجان شرقی "جاسوسی " اعلام شده است. گزارش‌گران بدون مرز اين اتهامات و "مجرم" خواندن آنها را نقض قوانين بين‌المللی و آئين دادرسی ايران می‌داند.


ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد که" اين دو روزنامه نگار فقط از حقوق بينادين خود برای آزادی اطلاع رسانی استفاده کرده اند و اطلاع رسانی جاسوسی نيست." آنها وظيفه خود را در کشوری انجام داده‌اند که دولت آن اجازه پوشش خبری آزادنه‌ی هيچ رويدادی را نمی‌دهد و به شکل جدی مانع ورود روزنامه‌نگاران خارجی به کشور می‌شود .


بازداشت دو روزنامه نگار آلمانی در روز دوشنبه ۱۹مهر از سوی مقامات قضايی ايران اعلام شد. آنها به هنگام مصاحبه با فرزند و وکيل سکينه محمدی آشتيانی، زنی زندانی که محاکمه و محکوميت وی در ايران و در جهان به شکل گسترده رسانه ای شده است، بازداشت شده بودند.


به گزارش وبسایت این سازمان غیردولتی که مقر آن در پاریس است، وزارت خارجه آلمان نیز از طرق ديپلماتيک در پی آزادی اين دو روزنامه‌نگار است. سه‌شنبه ۲۵ آبان مالک اژدر شريفی، رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی اعلام کرد که "جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی که با هدف جوسازی و جاسوسی در ايران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است" دوشنبه شب تلويزيون دولتی ايران تصوير دو روزنامه نگار آلمانی را پخش کرد. اين تصاوير بدون صدای اصلی خبرنگاران و با ترجمه فارسی اظهارات آنها پخش شد.


گزارشگران بدون مرز" نمايش اعترافات" روزنامه‌نگاران در تلويزيون را، "اقدامی در چارچوب پروپاگاند دولتی" دانست و خاطرنشان کرد "این اقدام تلویزیونی در حالیست که تا امروز هيچ اطلاعی از برگزاری دادگاه اين دو روزنامه‌نگار آلمانی منتشر نشده است و زمان و چگونگی تهيه اين مصاحبه ويدئويی نيز مشخص نيست. "


 شامگاه دوشنبه (۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر) تلویزیون دولتی ایران تصاویری از دو آلمانی بازداشت شده در ایران را نشان داد و از قول آنان گفته شد که مرتکب "خطا" شده ‌و مورد سوء‌استفاده‌ یک فعال ایرانی حقوق بشر در آلمان قرار گرفته‌اند.

این دو آلمانی ماه گذشته هنگامی که می‌خواستند با سجاد قادرزاده، فرزند سکینه محمدی آشتیانی مصاحبه کنند، در شهر تبریز بازداشت شدند. مقامات جمهوری اسلامی این دو آلمانی را متهم کردند که با روادید توریستی به ایران سفر کرده، ولی در این کشور به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت کرده‌اند.

دو آلمانی بازداشت شده به عنوان عکاس و گزارشگر برای یک رسانه‌ی آلمانی کار می‌کرده‌اند.


رهبری: عبور از فتنه ٨٨، مصداق مشخص امتحان الهی بود

Posted:

 جرس: رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از افرادی که به زعم وی "در گوشه و کنار با منفی بافی و ایجاد بدبینی و یأس و تفرقه، نظام را به مسائل دلخواه بیگانگان متهم می کنند"، گفت "اینها در واقع به نیابت از دشمنان ملت عمل می کنند و درصددند ناکامی تبلیغاتی صهیونیستها و امریکاییها را جبران کنند اما اینگونه اقدامات یک خیانت واضح است."

 
به گزارش مهر، آقای خامنه ای در دیدار گروهی از مردم اصفهان که در تهران انجام شد، با بیان اینکه "هر فرد و ملتی که از وادی امتحان و محنت و شدت عبور کند، یک گام به مقصد متعالی خود نزدیکتر می شود"، "عبور از فتنه ٨٨" را، مصداق مشخصی در فلسفه امتحانات الهی دانست.


رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار عقیده کرد: "معنای توفیق در عبور از این فتنه، در آشکار شدن قدرت ملت خلاصه نمی شود بلکه معنای اصلی عبور قدرتمندانه مردم از امتحان و محنت سال گذشته، این است که ملت با تکیه بر ایمان، بصیرت، موقع شناسی، درک ضروریات زمان و انجام دادن اقدامات لازم، به مرحله جدیدی از حیات خود رسید و برای رسیدن به مقصود نهایی، توان تازه ای یافت."


آقای خامنه ای، جهاد را در مفهوم گسترده آن، "باعث رشد و طراوت و امید ملت" دانست و گفت "جهاد یعنی حضور و حرکت توأم با وظیفه شناسی و مبارزه مستمر با موانع رشد و پیشرفت، این حضور گاه با ایثار جان و مال همراه می شود و گاه با شرکت در میدانهای مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی حضور در عرصه های فکری و عقلی معنا می یابد."

 
رهبر جمهوری اسلامی با بیان "ناکامیهای پی در پی دشمن"، مبارزه با ایران را "ناممکن دانست" و تأکید کردند: جبهه دشمنان "اسلام و انقلاب و ایران" با جنگ و تهدید نظامی حریف این مردم نشد و اکنون نیز کسانی که با تحریم به فکر به زانو درآوردن این ملت هستند، آب در هاون می کوبند.

آقای خامنه ای "ایجاد شکاف میان ملت"، "فاصله انداختن میان مردم و مسئولان" و "ایجاد سوءظن و بگومگو بر سر مسائل هیچ و پوچ" را، روزنه امید دشمن ذکر کرد و هشدار داد "همه باید مراقب این حرکات دشمنان باشند."

 رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به مشکلات گریبانگیر مردم، با انتقاد شدید از کسانی که به زعم وی در گوشه و کنار، با منفی بافی و ایجاد بدبینی و یأس و تفرقه، نظام اسلامی را به مسائل دلخواه بیگانگان متهم می کنند افزود: اینها در واقع به نیابت از دشمنان ملت عمل می کنند و درصددند ناکامی تبلیغاتی صهیونیستها و امریکایی ها را جبران کنند اما ملت می داند که اینگونه اقدامات یک خیانت واضح است.


آقای خامنه ای ترویج فساد اخلاقی و مواد مخدر را، ابزاری در خدمت اهداف سیاسی دشمنان دانست و ملت، مسئولان و بویژه جوانان را به مراقبت در این زمینه فراخواند.


 

جمعی از خانواده های سیاسی در مقابل اوین و مرکز قلب تهران گوسفند قربانی کردند

Posted:

 جرس: جمعی از خانواده زندانیان سیاسی به همراه شاخه جوانان مشارکت صبح امروز همزمان با عید قربان، در مقابل زندان اوین و مرکز قلب تهران تجمع کردند.

 
به گزارش رسیده به جرس، خانواده زندانیان سیاسی صبح امروز در مقابل زندان اوین برای گرامی داشت زندانیان سیاسی پس از انتخابات جمع شده و گوسفندی قربانی نمودند.


 بر اساس این گزارش، این جمع سپس در مقابل مرکز قلب تهران که محسن صفایی فراهانی در آنجا بستری است، گوسفند قربانی کردند.

 محسن صفایی فراهانی، چندی پیش بر اثر شدت فشارهای ناشی از بازداشت دچارعارضه قلبی شد و چند بار در بیمارستان بستری شد. وی اواخر شهریور ماه بدنبال حمله قلبی بار دیگر در بیمارستان بستری شد.  



وزیر بازرگانی: بسیج همیار دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها ست

Posted:

جرس: در پی اعلام آمادگی فرمانده کل بسیج جهت همراهی با دولت در "اجرای طرح هدفمندی یارانه ها" و امضای تفاهم نامه میان بسیج و وزارت بازرگانی" در آستانه اجرای فاز نهایی طرح مذکور (رهاسازی قیمت ها)، و همزمان با هشدار برخی مقامات کشور پیرامون هرگونه اعتراض علیه افزایش قیمت ها، امروز وزیر بازرگانی ادعا کرد "بسیج همیار دولت در اجرای طرح است و با اجرای این طرح حتی می‌توانیم كاهش قیمت داشته باشیم."


سردار محمدرضا نقدی روز دوشنبه ٢۴ آبان ماه، طی نشستی خبری در رابطه با بحث هدفمند سازی یارانه ها و نقش بسیج در این روند گفته بود: امروز بین بسیج ادارات و وزارت بازرگانی جلسه ای توجیهی خواهیم داشت که در آن همکاری میان بسیج و این وزارتخانه سازماندهی می شود. 

پس از اظهارات این مقام نظامی، رسانه های خبری گزارش دادند که در جریان "همایش بسیج ادارات در بازرسی و نظارتبه منظور اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها"، تفاهم نامه‌ای بین بسیج و وزارت بازرگانی منعقد شده است.


به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، در این زمینه اظهار عقیده کرد "انتظاری غیر از این از بسیج نمی‌رفت كه خودش اعلام همكاری كند این ما نبودیم كه بسیج را به همكاری ترغیب كنیم بلكه خود آنها از چند ماه قبل برای این همكاری اعلام آمادگی كرده بودند. "


وزیر بازرگانی ادامه داد:‌ بسیج امروز نه به خاطر دعوت وزارت بازرگانی بلكه به خاطر میثاقی كه با انقلاب دارد و آماده است كه جانفشانی كند و دنبال پول و كار دنیایی نیست اعلام همكاری كرده است.


غضنفری در ادامه با اشاره به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها افزود:‌ قبلا یارانه‌ها را به بخش مصرف و تولید می‌پرداختیم اما اكنون نمی‌خواهیم آن‌ها را حذف كنیم و پروژه ما پروژه حذف یارانه نیست بلكه دولت می‌خواهد یارانه را به مصرف‌كننده و نه مصرف و همچنین تولیدكننده و نه تولید پرداخت كند.


وی در ادامه در مورد نقش بسیج در اجرای این قانون اظهار كرد:‌ نقش بسیج مربوط به بحث پایش در بازار به نمایندگی از مردم و اطلاع‌رسانی به مسوولان است. ما ده بازرس و ناظر داریم اما در اجرای این پروژه نیازمند اطلاعات سریع‌تری هستیم كه بسیج ادارات در این اطلاع‌رسانی می‌تواند به ما كمك كند. انتظار ما از بسیج این است كه آن‌ها چشم بیدار مردم در پایش وضعیت اقتصادی كشور باشند.


وی اضافه كرد: همچنین از آنجایی كه نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها نیز می‌تواند یكی از مشكلات در روند اجرای هدفمندسازی باشد بسیج ادارات در این زمینه می‌تواند نقش‌هایی داشته باشد.


وزیر بازرگانی در ادامه با طرح این سوال كه چرا دولت‌های قبلی طرح هدفمندسازی را اجرا نكردند با اشاره به پاسخی كه رییس جمهوری در این مورد داده است ادعا کرد:‌ دولت‌های قبلی می‌خواستند یارانه‌ها را حذف كنند و ما نمی‌خواهیم كه این یارانه‌ها راحذف كنیم همچنین آشنایی با قواعد اقتصادی در دولت‌های قبلی به اندازه امروز نبوده است. هم‌اكنون دولت مكانیسم‌های بازار مسكن، ارز، طلا و موارد دیگر را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند مانع اختلال در این مكانیسم‌ها شود.


هدفمندسازی می‌تواند ارزانی بیاورد
غضنفری بدون اشاره به رشد فعلی قیمت ها و تبعات افزایش قیمت حامل های انرژی، با ادعای این‌كه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها می‌تواند ارزانی بیاورد، گفت: لازم نیست خانه‌ها را پر از كالاها كنیم و ما در مورد انواع كالاها با تقسیم‌بندی آن‌ها با سه دسته‌ برای آن‌ها برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.


وی ادامه داد: گروه اول كالاها كه بسیار حساس هستند و ٣۵ درصد خوراك كالاها و ١٣ كالا را شامل می‌شوند ما ذخیره‌ كرده‌ایم و موجودی ذخایر بازار این كالاها را دریافت كرده و در كنار بازرسی مستمر از طریق سامانه ١٢۴نیز تخلفات مربوط به این كالاها را بررسی و پیگیری می‌كنیم.


وی ادامه داد:‌ در گروه دوم كالاها كه شامل ٩ كالا می‌شود نیز موجودی در بازار را رصد می‌كنیم و در كنار بازرسی مستمر پیگیری تخلفات از طریق سامانه ١٢۴ را خواهیم داشت. در گروه سوم كالاها نیز بازرسی مستمر و پیگیری تخلفات از طریق سامانه ١٢۴ را مدنظر داریم.


اظهارات این مقام ارشد دولتی در حالیست که طی هفته های اخیر، کالاهای اساسی با رشد قیمت زیادی مواجه بوده و زمزمه های افزایش قریب الوقوع حامل های انرژی نیز، تاثیر خاصی روی افزایش قیمت های گذاشته است.

هشدار دوباره مقامات امنیتی و انتظامی

از سوی دیگر، در ادامه هشدارهای مقامات امنیتی و انتظامی پیرامون برخورد با اعتراضات مردمی علیه افزایش قیمت ها در جریان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، جانشین سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی اظهار عقیده کرد "فتنه گران، طرح هدفمندسازی یارانه ها را فرصتی مناسب برای دستیابی به اهداف شوم خود می دانند."


به گزارش ایسنا سردار محسن فتحی در همایش یک روزه رو سای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های استان سمنان، با بیان مطلب فوق افزود: ولی به فضل الهی همان طور که تاکنون ترفند های دشمنان ابتر مانده، این طرح نیز با موفقیت در کشور اجرا می‌شود.


این مقام امنیتیِ نیروی انتظامی، با بیان اینکه "بر هم خوردن نظم وامنیت اجتماعی زمینه نفوذ دشمن است"، "رصد دایمی جنبه‌های گوناگون و تخصصی ماموریت‌ها، هوشیاری در اجرای برنامه‌ها و طرح ها" را، راهکار مناسبی برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان و فرصت طلبان دانست.


چرا ورود بی اجازه به خانه دیگران حرام است؟

Posted:

محمد سروش محلاتی

 

نگاهی به فلسفه حكم قضایی برای ورود به حریم خصوصی افراد 

 

از نظر اسلام، ورود به خانه دیگران بدون اطلاع دادن و اجازه گرفتن، حرام است. این حكم كه مورد اتفاق نظر بین مسلمانان است، مستند به نصّ قرآنی است كه مؤمنان را از چنین كاری نهی كرده است: "یاایها الذین امنوا لا تدخلوا بیوتاً غیر بیوتكم حتی تستأنسوا"(سوره نور، آیه27).

 

در دوره جاهلیت، سنّت و ادب "استیذان" وجود نداشت و هر كس خود را مجاز می‌دانست كه هر وقت كه بخواهد، وارد خانه و خلوت دیگران شود(زمخشری، الكشاف، ج3، ص227). اسلام با این شیوه جاهلی مخالفت كرد و آن را ملغی نمود.

 

یك بار یكی از زنان انصار به پیامبر (ص) شكایت كرد كه: گاه در منزل خودم در وصفی هستم كه نمی‌خواهم كسی ـ حتی فرزندانم ـ مرا آنگونه ببینند، ولی در همان حال پشت سر هم مردانی وارد می‌شوند، من چه باید بكنم؟(طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج18، ص111) آیه سوره نور، پاسخی بود به این احساس ناامنی كه در خانه‌ها وجود داشت. ولی پس از این دستور باز هم همان سنت جاهلی ادامه داشت و بگفته ابن عباس مردم آن را انكار می‌كردند. یك نویسنده اردنی می‌گوید كه در بخش‌هایی از جوامع عربی، هنوز هم آن عادت جاهلی ادامه دارد و در بسیاری از خانه‌ها، حقوق اهل منزل برای استیذان رعایت نمی‌شود(محمد راكان الدغمی، حمایة الحیاة الخاصة،ص17).

 

برخی مفسّران، استیذان را از آن جهت لازم دانسته‌اند كه ورود بدون اجازه به خانه دیگران چه بسا موجب نگاه به صحنه‌های حرام شود(ثعالبی، جواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج3، ص115. ابن حیان الاندلسی، البحر المحیط، ج6، ص446: و علة الامر بالاستیذان، خوف الكشف علی المحرمات). ولی این نكته را علت اصلی حكم نمی‌توان تلقی كرد. زیرا از نظر فقهی، "پیشگیری" از "گناه احتمالی" واجب نیست، از این رو وقتی نمی‌دانیم كه با ورود بدون اطلاع آیا با صحنه حرامی مواجه خواهیم شد یا نه؟

 

از این جهت محذوری وجود ندارد. به علاوه اگر علت استیذان،جلوگیری از نگاه حرام است، باید ملتزم شویم در مواردی كه "می دانیم" چنین "نگاه حرامی" اتفاق نمی‌افتد، استیذان، لازم نیست! به نظر می‌رسد بیان علامه طباطبائی درباره فلسفه این حكم، دقیق‌تر و قابل قبول‌تر است. ایشان می‌گوید:

 

"انسان گاه در شرایطی قرار دارد كه تمایل ندارد هیچ كس او را آنگونه ببیند و یا از وضع او آگاه شود، رعایت استیذان موجب آن می‌شود كه شخص بتواند آنچه را نمی‌خواهد آشكار باشد، پنهان و مستور نماید و به این وسیله از امنیت خاطر برخوردار می‌شود."(المیزان، ج15، ص110)

 

پس كشفی كه حرام و گناه است را باید به "آشكار شدن آنچه خود شخص تمایل به ظهور و بروز آن ندارد" تعمیم داد. این دستور، خانه را از نظر حقوقی در حصنی قرار می‌دهد كه اشخاص با آرامش خاطر بتوانند زندگی خصوصی داشته باشند. از این رو این حكم را با حكم لزوم اجازه برای ورود به ملك غیر، یا حكم لزوم اجتناب از نگاه به نامحرم، نباید خلط كرد. شهید مطهری هم درباره فلسفه لزوم استیذان می‌گوید:

 

"هر كس در محل سكونت خود اسراری دارد و مایل نیست دیگران بفهمند، حتی دو نفر رفیق صمیمی هم باید این نكته را رعایت كنند، زیرا ممكن است دو دوست یكرنگ در عین یگانگی و یكرنگی، هر كدام از نظر زندگی خصوصی، اسراری داشته باشند كه نخواهند دیگری بفهمد. بنابراین نباید فكر كرد كه دستور استیذان اختصاص دارد به خانه‌هایی كه در آن‌ها زن زندگی می‌كند. این وظیفه مطلق و عام است، مردان و زنانی كه مقید به پوشش هم نیستند ممكن است در خانه خود وضعی داشته باشند كه نخواهند دیگران آنان را به آن حال ببینند."(مجموعه آثار، ج19،ص469(مسئله حجاب))

 

بهر حال آیه سوره نور كه ما را مطلقاً از ورود بدون اذن و رضایت، به خانه دیگران منع كرده است، گویای آن است كه استیذان "موضوعیّت" دارد، نه آنكه جنبه "طریقیت" داشته باشد (و در جهت جلوگیری از نگاه حرام یا كشف اسرار دیگران). بر مبنای طریقیَت وقتی كه علم به عدم حرام یا عدم سرّ داشته باشیم، نیازی به استیذان نیست. در حالی كه در آیه این حق برای همگان ـ حتی غیر مسلمانان نیز ـ به رسمیّت شناخته شده است كه " اطلاع و اذن" آنها برای ورود به خانه شان، رعایت گردد، حتی كسی كه سرّی در خانه ندارد، باز هم از این حق برخوردار است.

 

ادامه آیه صریح در آن است كه مسأله، مسأله نگاه به نامحرم نیست، لذا خداوند از مسلمانان خواسته است حتّی اگر در خانه كسی نیست، تا وقتی كه اجازه نداده اند، وارد نشوید: "فان لم تجدوا فیها احداً فلاتدخلوها حتّی یؤذن لكم". شهید مطهری در برداشت از این آیه می‌گوید:

 

"اگر شما به خانه كسی رفتید و هیچ كس نبود تكلیف چیست؟ آیا می‌توانید بگویید حالا كه كسی نیست، و قهراً زن و نامحرمی هم نیست، پس حق داریم وارد بشویم؟ نه، این كه به خانه كسی بدون اجازه نباید رفت، تنها به خاطر وجود نامحرم نیست، اصلاً در زندگی خصوصی مردم بدون اجازه نباید وارد شد."(مجموعه آثار، ج26، ص441(تفسیر قرآن))

 

اینك توجه به چند نكته ضروری است:

 

1ـ آنچه درباره امنیت مسكن در اینجا اشاره كردیم، صرفاً یك بحث مبنائی كه مبتنی بر ادلّه و استدلالات خاص فقهی باشد نیست، بلكه این مبنا، به شكل "فتوی" نیز در آراء بزرگترین مراجع تقلید مورد تصریح قرار گرفته است. مثلاً امام خمینی فرموده اند: "هیچ كس حق ندارد، به خانه یا مغازه، و یا محل كار شخصی، بدون اذن صاحب آن‌ها وارد شود." (صحیفه امام، ج17، ص140) حتّی حضرت امام تصریح فرموده‌اند كه این ممنوعیت شامل مواردی كه می‌دانیم در داخل خانه گناه و معصیت انجام می‌شود، می‌گردد: "اگر در خانه‌های مردم عادی، فسادی واقع می‌شود فساد در زندگی شخصی و معصیت شخصی، كسی حق ندارد وارد خانه‌اش بشود."(همان، ص267)

 

2ـ ورود به خانه دیگران، در موارد "ضروری" تنها با صدور حكم از سوی "مقام صلاحیت‌دار قضائی"، مجاز است، از این رو، نه تنها برای افرادعادی، تحت هیچ عنوانی، این كار جایز نیست، بلكه ضابطین قضائی مانند پلیس و نیروهای انتظامی نیز، بدون حكم قضائی، حق چنین كاری را ندارند. حضرت امام به صراحت اعلام فرموده بود:

 

"پاسبان‌ها، نباید بروند خانه مردم، مگر با دستوری كه از طرف دادستان، از طرف دادگاه، صادر می‌شود روی موازین شرعیه، رفتن در حرز مردم خلاف شرع است." (صحیفه امام، ج10، ص274)

 

حضرت امام، موارد ضروری و استثنائی را نیز كاملاً تعریف نموده و حدود آن را تبیین نموده‌اند.(ر.ك صحیفه امام، ج17، ص141)

 

3ـ محدود شدن موارد خاص و استثنایی به صدور حكم قضائی، برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه‌ای است كه ممكن است از سوی مأموران اتفاق بیافتد. از این رو تصمیم گیری در هر مورد، مستقیماً بر عهده "قاضی صاحب صلاحیت" است تا كسی كه از صلاحیت اخلاقی و علمی مورد اطمینانی برخوردار است و از هیجانات سیاسی و اجتماعی فاصله دارد، در این باره تصمیم بگیرد، ولی اگر مقام قضائی، به صدور "حكم كلی" اقدام نموده و تصمیم گیری در "موارد" و نسبت به "اشخاص" را به مأموران واگذار كند، در حقیقت، "فلسفه نیاز به حكم قضائی" نقض شده است. در زمان حاكمیت رژیم شاه، این اعتراض حقوقی وجود داشت كه چرا دادستان‌ها، در این موارد اختیار را به دست مأموران انتظامی و امنیتی می‌سپارند:

 

"بعضی از دادستان‌ها، اجازه كلی به كلانتری‌ها می‌دهند، این ترتیب تا حدی با روح قانون نمی‌سازد. زیرا دادستان‌ها مكلفند در هر مورد خاص، لزوم یا عدم لزوم ورود به منزل افراد را با توجه به دلائل و اوضاع و احوال شخصیّه خوب بسنجند و آنگاه اظهار نظر نمایند، و در اموری كه اجازه كلی قبلی داده می‌شود، این نظارت قانونی كاملاً اعمال نمی‌گردد."(ابراهیم پاد، حقوق كیفری اختصاصی، ج1، ص270)

 

در پایان این سخن را باز هم تكرار می‌كنیم كه در نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی، نباید انگشت "اتهام" را به سوی "فقه" گرفت، بلكه "فقه"، مدّعی است، نه متّهم. موازین فقهی، مانع ظلم و تعدی است، البته اگر به درستی اجرا شود.

 

منبع: آینده

ازدواج‌هاي نيانديشيده رو‌به افزايش است،بايد منتظرافزايش نرخ طلاق باشيم

Posted:

مرضیه نوری
گزارشی از نشست «طلاق، بحران يا راه‌حل؟»: 


نشست «طلاق،‌بحران يا راه حل؟» ديروز در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد. در اين نشست سه تن از اساتيد دانشگاه‌ها به بررسي وضعيت طلاق در ايران پرداختند. اين اساتيد دانشگاه، در اين مساله متفق‌القول بودند كه نبايد نگاه منفي به طلاق در جامعه گسترش يابد،‌زيرا در برخي موارد طلاق واقعا يك راه حل است،‌اما زوجين به خاطر نگاه منفي كه در جامعه نسبت به طلاق وجود دارند ،‌به آن تن نمي دهند. در اين نشست نسبت به وضعيت طلاق عاطفي در كشور اظهار نگراني شد و آمار طلاق عاطفي در حدود دو برابر آمار طلاق قانوني اعلام شد، اين اساتيد دانشگاه طلاق عاطفي را خطرناك‌تر از طلاق قانوني دانستند.


به گزارش خبرنگار ايلنا، شهلا کاظمی‌پور‏، رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در نشست "طلاق، بحران يا راه حل" با بيان اينكه ‏علت اصلي افزايش طلاق در ايران، ازدواج هاي نادرست است‏‌، گفت: با وجود اينكه مسئولان دولتي آمار و ارقامي ارائه مي كنند كه نشان مي دهد ازدواج در ايران كم شده‏ اما ميزان‌هاي خام ازدواج ‏ نشان مي‌دهد كه ازدواج در ايران رو به افزايش است ومهم‌ترین علت افزایش ازدواج در كشورهم جوانی جمعیت است. یعنی چون جمعيت در معرض ازدواج در كشور افزايش يافته است‏ بنابراين ميزان ازدواج هم افزايش داشته است.


سرعت افزايش سن ازدواج در زنان بيش از مردان است


او در رابطه با تحول سن ازدواج در كشور گفت:‌آمارها نشان می دهد که سن ازدواج مردان از 25 سال در سال 45 به تدریج افزایش یافته است اما سرعت افزایش سن ناچیز بوده و به حدود 26 سال و نیم رسیده است‏، ‏‌در سال 88 هم سن ازدواج مردان به 27 سال رسيده است . سن ازدواج زنان نيز در سال 45‏، 23 سال و نيم بوده و البته سرعت افزایش سن ازدواج در زنان خيلی بیشتر است و این یکی از پدیده‌هایی است که شاید بتواند باعث افزایش طلاق شود. رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه تصريح كرد: ازدواج‌هایی که در سال 88 اتفاق افتاده است‏، نشان مي‌دهد كه بیشترین درصد ازدواج ها در گروه سنی 15-19 و 20-24 ساله برای زنان و در گروه سنی 20-24 سال و 25- 29 ساله براي مردان اتفاق مي افتد.


كاظمي‌پور گفت: در گروه سني 15-19 سال درصد ازدواج براي مردان بسيار ناچيز است و در اين گروه سني ازدواج زنان نيز كاهش يافته است و در واقع به نوعي شاهد تاخير در سن ازدواج هستيم.


او در رابطه با دليل تاخير سن ازدواج در كشور گفت:افزایش سهم زنان در آموزش‌عالی، توسعه شهرنشینی، توسعه تنوع فرهنگی، گرایش به بازار کار و اشتغال برای زنان، افزایش بیکاری جوانان و مسائل و مشکلات اقتصادی را می توان از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش میانگین سن ازدواج دانست.


طلاق در بين زوجين جوان و بدون فرزند در حال گسترش است


رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در رابطه با وضعيت طلاق در كشور گفت: براساس روندی که شاخص‌های طلاق طی سالهای سرشماری طی کرده است، این پدیده جمعتی از رشد چشمگیری برخوردار بوده و از حدود 9 درصد به 14 درصد افزايش يافته است.


كاظمي پورادامه داد: بر اساس آمارهای سال 88، بيشترين واقعه طلاق براي زنان در گروه سني 20-24 و 25-29سال و برای مردان در گروه سنی 25-29 سال اتفاق افتاده است و اين نشان دهنده اين است كه پديده طلاق كم كم به سوي جواني حركت مي كند‏، يعني طلاق هایی که در سنين بالا و با تعداد زیاد فرزندان همراه بوده در حال تقليل است و بيشتر زوجين جوان و بدون فرزند و يا با يك فرزند ، طلاق مي گيرند.


حدود 30 درصد طلاق‌هاي كشور در تهران اتفاق مي‌افتد


او گفت: طلاق ها در جامعه ایران بیشتر در نقاط شهری اتفاق می افتد يعني 84 درصد از طلاق های واقع شده در کشور متعلق به نقاط شهری است و بیشترین درصد آن هم متعلق به استان تهران است به طوري كه 30 درصد از طلاق‌های کشور را به خود اختصاص داده است در صورتی که جمعیت تهران کمتر از 20 درصد جمعیت کشور است.


بيش از 40 درصد طلاق‌ها در بين زوجيني كه سابقه زناشويي آنها كمتر از 4 سال است، اتفاق مي‌افتد


رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه همچنين توضيح داد: نزدیک به 50 درصد از طلاق‌های اتفاق افتاده در سالهای 85 و 88 مربوط به ازدواج‌هایی است که سنوات زناشویی،‌زوجين در آن کمتر از 4 سال است و این پدیده‌ای است که مي‌تواند معضل جدیدی را در جامعه ایران ايجاد كند.


كاظمي‌پورصحبت‌هاي خود را اين چنين نتيجه‌گيري كرد كه تحولات اجتماعی در دهه‌های گذشته در سطح جهان، نظام خانواده را با تغیيرات و چالش‌ها و نیازهای جدید و متنوعی مواجه کرده است و در طی همین مدت خانواده به شکل فزاینده‌ای به علل و عوامل متعدد و پیچیده‌ای در معرض تهدید قرار گفته است.


او توضيح داد: وقتی کارکردهای خانواده از قبیل کارکردهای زیستی، اجتماعی، شناختی و عاطفی یکی پس از دیگری آسیب می‌بیند، زوجین به تدریج احساس رضایت‌مندی خود را از دست می‌دهند و کاهش تدریجی رضایت‌مندی آنها ابتدا موجب گسستگی روانی، که همان طلاق عاطفی است‏ مي‌شود و سپس گسستگی اجتماعی را به دنبال دارد و در نهایت منجر به بروز واقعه حقوقی به نام طلاق می‌شود. طلاق از این نظر که به یک سبک زندگی پرتنش و پراضطراب خاتمه می‌دهد مناسب است اما پیامدهای منفی خود را به دنبال دارد به همین جهت آسیب‌های اجتماعی و روانی منبعث از آن روز به روز در حال افزایش است.


هر چه جامعه ايران از سنت‌ها بيش‌تر فاصله بگيرد،‏‌طلاق در آن رشد بيشتري دارد


رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه ادامه داد:‌به همان نسبت که جامعه از سنت‌ها فاصله می‌گیرد،میزان طلاق هم درآن جامعه افزایش می‌یابد. او گفت:‌طلاق در ایران اطلس جغرافیایی بسیار روشنی دارد ومدرنیته نا‌خواسته تهاجمی به سوی جامعه ما‏، پديده طلاق را تشدید کرده و شتاب آن را بالا برده است.


طلاق عاطفي، اثرات مخرب‌تري از طلاق قانوني دارد


كاظمي‌پور در پاسخ به این سوال که آيا طلاق بحران است یا راه‌حل، گفت: طلاق از یک طرف بحران است و از یک طرف راه‌حلی است برای خاتمه دادن به طلاق‌های پنهان و عاطفی که در خانواده‌ها وجود دارد و منجر به تخریب زیربناهای فرهنگی جامعه منجر مي‌شود. در طلاق عاطفی زوجین از همه کارکردهای اقتصادی در خانواده برخوردار هستند به جز ابراز عاطفه و محبت و می‌توان گفت طلاق عاطفی تاثیر خیلی بدتری نسبت به طلاق واقعی دارد و می‌تواند منجر به بی‌وفایی از دو بعد جنسی و عاطفی شود كه اين بسيار خطرناك است.


دو برابر آمار طلاق رسمي، طلاق عاطفي در كشور اتفاق مي‌افتد


سوسن باستانی‏‌، عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا نيز در اين نشست حضور داشت، و در رابطه با طلاق عاطفي و تحقيق كيفي كه در اين زمينه انجام داده بود، ‏سخن گفت. او با بيان اينكه نبايد در جامعه تاكيد بيش از اندازه بر روي ازدواج انجام شود، گفت:‌ تاكيد بيش از اندازه برازدواج بدون توجه به انگیزه‌هاي ازدواج و نوع روابطي كه در ازدواج شكل مي گيرد، و بدون فرهنگ‌سازی لازم براي ازدواج صحيح، اشتباه است.


او توضيح داد:‌ طلاق از نظرهیچ‌کس پسندیده نیست ولي اين نكته نيز نبايد از نظر دور نگه داشته شود كه ما حداقل دو برابر آمار طلاق رسمی، طلاق های پنهان یا عاطفی یا خاموش داریم .


عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا در رابطه با اينكه در چه شرايطي زن و مرد دچار طلاق عاطفي شده‌اند، گفت: تعريف طلاق عاطفي بسيار مشكل است و براي اينكه ما بتوانيم درك كنيم كه طلاق عاطفي چيست و چگونه به وقوع مي پيوندد ‏‌‏‌بر روي 20 نفر از زنان تهراني كه با مراجعه به مركز مشاوره مشخص شده بود، ‏‌دچار طلاق عاطفي شده‌اند، تحقيقي انجام داديم و ملاك ما براي تعيين نمونه تحقيق اين بود كه حداقل 5 سال از زندگي مشترك زوجين گذشته باشد.


ناديده گرفته شدن از طرف مقابل يكي از اصلي‌ترين عوامل طلاق عاطفي است


او ادامه داد:‌ زنان مورد تحقيق، مفاهیم زیادی را در رابطه با طلاق عاطفی مطرح کردند که به طور كلي ناديده گرفته شدن از طرف مقابل يكي از اساسي‌ترين دلايل طلاق عاطفي مطرح شد كه اين ناديده گرفته شدن شامل نادیده گرفته شدن نیازها و نادیده گرفته شدن انتظارات بود.


باستاني با بيان اينكه، طلاق بحران باشد یا راه حل‏‌بستگي به اين دارد كه در چه شرايطي اتفاق مي‌افتد، گفت:‌ وقتی طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد ، کاهش رضایت جنسی، کاهش ارتباط کلامی، بی‌تفاوتی، فقدان صمیمیت، عدم‌گذران وقت با هم، افزایش فاصله، اولویت فرزندان، قطع ارتباط با اقوام و غیره را به همراه دارد كه از ان تحت عنوان کاهش چشمگیر تعاملات مثبت مي‌توانيم ياد كنيم. او ادامه داد:‌ وقتي کاهش چشمگیر رضایت از رابطه و کاهش چشمگیر تعاملات مثبت رخ مي‌دهد فرض را بر این مي گذاريم كه خانواده دچار طلاق عاطفی شده است.


باستاني در رابطه با اينكه پیامدها ی طلاق عاطفی چه مي‌تواند ‏‌باشد، گفت:‌ ‌با وجود اينكه همواره گفته مي‌شود كه فرزندان طلاق در معرض معضلات بسياري هستند اما این فرزندان طلاق در دوره قبل از طلاق نيز شرايط و وضعيت نامناسبي دارند و از طرف ديگر زن و مرد نيز دچار مشكلات روحي و رواني بسياري مي شوند و حتي گاهي مساله عدم تعهد در خانواده پيش مي آيد ‏ و در اين صورت يا مرد به طرف بيرون از خانواده كشيده مي‌شود و يا زن رابطه عيني ياذهني با مرد ديگري را براي خود متصور مي‌شود.


شروع نادرست ازدواج ها، در بيشتر مواقع منجر به طلاق عاطفي مي‌شود


عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا گفت: شروع نادرست ازدواج ها درخيلي از مواقع باعث بروز طلاق عاطفي مي شود و در برخي مواقع نيز در طي زندگي مشترك بي علاقگي ايجاد مي شود.


باستاني گفت:‌ زناني كه دچار طلاق عاطفي مي شوند در برخي موارد به صورت ذهني و در برخي موارد به صورت واقعي با مردان ديگر در بيرون از خانواده رابطه برقرار مي كنند و در واقع تعهدي كه در رابطه زناشويي وجود دارد شكسته مي شود.


باستاني گفت:‌زمانی که نیازها، انتظارات و نظرات زن توسط مرد نادیده گرفته شود با کاهش تعاملات مثبت زن و مرد ، رضایت زن و مرد از رابطه همسری کاهش یافته، طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد و نتیجه این وضعیت مواجه اعضای خانواده با فشارها و مشکلات روحی و جستجوی آرامش در خارج از فضای خانواده است و زن در برخورد با طلاق عاطفی به راهکارهایی چون تلاش براي بهبود و جایگزینی یا تصمیم به طلاق اقدام می کند.


خطرناك‌ترين نوع طلاق عاطفي زماني رخ مي دهد كه تعهد جنسي به خانواده از بين مي‌‌رود


او ادامه داد:‌ طلاق عاطفی یک پدیده تک عاملی نیست و طلاق عاطفی پیچیده تر از آن است که به عنوان پدیده تک عاملی به آن نگاه شود و بخش مشترك همه طلاق‌هاي عاطفي عدم وجود صمیمیمت، ادامه زندگی مشترک بدون رقبت و در عين حال تصمیم به ماندن است. عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا گفت: خطرناك‌ترين نوع طلاق عاطفي، طلاقي است، كه در ان علاوه بر كاهش چشمگير رابطه كلامي و جنسي و حس نفرت به طرف مقابل ، تعهد و تعلق به همسر نيز از بين برود.


نبود اطلاعات دقيق در رابطه با آمار حياتي كشور، كار تحليل جامعه‌شناسانه را مشكل مي‌كند


سيد‌حسن حسینی، استاديار گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي نيز در نشست "طلاق،‏ بحران يا يا راه حل" گفت:‌ يكي از معضلات اصلي جامعه ما اين است كه آمار و اطلاعات در رابطه با وقايع حياتي كشور ان گونه كه بايد و شايد در دسترس نيست و فقط در طي حدود 10 سال اخير است كه امكان دسترسي به امارو اطلاعات فراهم شده ‏‌ضمن اينكه ايران به نسبت كشورهاي ديگر خيلي دير اقدام به سرشماري اطلاعات و آمار حياتي كشور كرده است و اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته اي مانند فرانسه ‏، جمع‌آوري اطلاعات و امار حياتي سابقه حداقل 200 ساله دارد ‏‌بنابر اين جامعه شناسان و پژوهشگران اجتماعي در آن كشورها براي تحليل مسائل اجتماعي ‏‌، دسترسي مناسبي به اطلاعات دارند و مي‌توانند تحليلي هاي دقيق و درستي نسبت به وضعيت جامعه خود ارائه دهند‏‌.


او ادامه داد:‌اگر بخواهیم بررسی جدی روی یک پدیده اجتماعی انجام دهيم، نياز به اطلاعات دقيق و درست داريم اما در ايران اين اطلاعات در بازه زماني طولاني مدت وجود ندارد و يا دسترسي به آنها مشكل است. حسيني تصريح كرد: در جامعه ايران، ميزان طلاق همواره در جوامع شهري بيش از جوامع روستايي و بيش از دو برابر بوده است و با وجود رشد آمار طلاق در شهرها ، معمولا آمار طلاق در روستا ها ثابت باقي آمده است.


در دهه 80 ميزان طلاق در كشور افزايش چشمگيري داشته است


او ادامه داد:‌ در دهه 70 ، آمار طلاق در كشور در حدود 4/9 درصد بوده كه از اين ميان حدود 8 درصد طلاق‌ها در شهرها اتفاق مي‌افتاده و حدود 4 درصد طلاق‌ها مربوط به مناطق روستايي بوده است. اما در دهه 80 ‏ تعداد طلاق‌ها در جوامع شهري افزايش بيشتري پيدا كرده است و بيشترين ميزان طلاق هم مربوط به تهران است.


استاديار گروه جامعه‌شناسي دانشكده علوم اجتماعي گفت: آمار طلاق در ايران از كشورهاي ديگر بسيار كمتر است ‏‏ مثلا در فلاند، ‏‌آمار طلاق در حدود 50 درصد‏‏ ، در فرانسه 47 درصد و در انگليس بين 46 تا 48 درصد است‏‌، اما با وجود اين باز هم نسبت به افزايش آمار طلاق در ايران نگران هستيم .


او توضيح داد: آمار طلاق در ايران در سال 85 به 94هزار، سال 86 ، 99هزار، سال 87، 110هزار و سال 88، 125هزار و و 747 مورد رسیده است.


آمار طلاق در استان تهران سه برابر ميانگين كشوري است


حسيني گفت:‌ یک سری از استان‌ها در زمينه طلاق جلودار هستند و یک سری از استان‌ها تقریبا آمار طلاق ثابتی دارند، استان جلو دار ایران در زمينه طلاق تهران است و بعد از استان تهران‏‌استان هاي ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، گیلان ، کرمانشاه و همدان بالاترين ميزان طلاق را دارند و كمترين ميزان طلاق نيز نمربوط به استان يزد است.


او ادامه داد:‌ در تهران در سال 85، 24 هزار،در سال 86 ، 26 هزار،در سال 87، 29 هزار،در سال 88، 34 هزار واقعه طلاق داشته ایم. اين در حالي است كه حداکثر 20 درصد جمعیت جامعه ایران در تهران ساكن هستند، اما تعداد طلاق های واقع شده در تهران 3 برابرآمار كشوري است اما در استان مثلا یزد ، در سال 85، 6/0 درصد ، در سال 86،66/0 ، در سال 87، 71/0 ، در سال 88، 83/0 درصد طلاق اتفاق افتاده است.


به نسبت جمعيت جوان كشور، ‏‌آمار ازدواج پايين است


استاديار گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي گفت:در طی سالهاي اخير، ازدواج هم دچار تحول شده و علی رغم اینکه هنوز ازدواج در ایران از عمومیت بسیار بالایی برخوردار است اما به نسبت رشد جمعتی جامعه و میزان جمعیت جوان جامعه تعداد ازدواج ها ، رو به کاهش است. این پدیده های آماری در ایران در مقایسه با سایر کشورها ، به ما نشان می دهد که کسانی که در حوزه های اجتماعی کار می کنند، کسانی که در حوزه قانون گذاری فعال هستند و کسانی که امکان تاسیس ارگان های اجتماعی را دارند، حداقل از این به بعد باید توجه بیشتری به مسائل اجتماعي و معضلات موجود داشته باشند.


او ادامه داد: هر چه از شمال اروپا يعني كشورهاي صنعتي به پايين مي آييم، از ميزان طلاق ها كاسته مي شود ، يعني در كشورهايي مانند پرتغال و اسپانيا و يونان ‏، ميزان طلاق ها از كشورهاي شمال اروپا، آمريكاي شمالي و كانادا كمتر است و گاهي اوقات تعداد طلاق ها در كشورهاي جنوبي اروپا به نسبت كشورهاي شمال اروژا به كمتر از يك سوم مي رسد. حسيني گفت: در ايران هم وضعيت به همين صورت است و در جوامع شهري به نسبت جوامع روستايي تعداد طلاق ها خيلي بيشتر است و علت را هم بايد در تفاوت های فرهنگی و اجتماعی جستجو كنيم.


ازدواج در جوامع سنتي ‏‌مبادله‌اي بين خانواده‌ها است و در جوامع مدرن مبادله‌اي بين دو فرد


او ادامه داد: به نظر من ازدواج در جوامع سنتی بیشتر مبادله ای است میان خانواده ها و اقوام که هر یک با مبادله دختران و پسرانشان و وصلت انها با یکدیگر ، وصلت اجتماعی خود را مستحکم تر کرده و از سرمایه های اجتماعی همدیگر بهره بیشتری می برند و به همين جهت در اين جوامع ازدواج ها از استحكام بيشتري برخوردار است چون ازدواج مبادله اي بين دو فرد نيست ‏‌بلكه خانوادهها و اقوام در ان دخالت دارند.


در جوامع مدرن و شهري اگر ازدواج منجر به رفع نيازهاي طرفين نشود به طلاق منجر مي‌شود اما در جوامع سنتي چنين نيست


او ادامه داد: در جوامع مدرن نيز ازدواج مبادله است با اين تفاوت كه مبادله اي بين دو فرد است نه دو قوم. اگر زنان و مردان جامعه مدرن احساس كنند كه ازدواج پاسخگوی مجموعه ای از نیازهای فرهنگی، انسانی ، اجتماعی و اقتصادی شان نيست ، و انان را در موقعیت های اجتماعی شان یاری نمي رساند و آنها را به موفقيت بيشتري رهنمون نمي شود از پيوند ازدواج كنار مي كشند. زيرا ازدواج های امروزی نیاز به ایده های مشترکی در زمینه های مختلف دارد ، احساسات و عواطف و رفع نیازمندی های جنسی و نگرش های اجتماعی و تعاملات فرهنگی مشترك بايد وجود داشته باشد اما اگر حتي احساسات غريزی و جنسی شان نسبت به یکدیگر به صفر می رسد در حالی که هیچ اشکالی در سلامتی جنسی و جسمی شان وجود ندارد ،از هم جدا مي شوند.


فردي بودن ازدواج در جوامع مدرن باعث مي شود كه طلاق آسان‌تر اتفاق بيفتد


حسيني تصريح كرد: به جهت فردي بودن ازدواج در جوامع مدرن است كه ميزان طلاق در شهرهايي مانند پاريس و تهران بالا است. استان‌هایی مانند تهران ، خراسان‌رضوی که بالاترین میزان طلاق‌ها را دارند ، در حالی که در استان هایی مانند یزد که کمترین میزان طلاق را داریم ، هنوز روابط و مبادلات جمعی در نتیجه ازدواج های گروهی و مبادلات میان گروهی حاکم است.


بيشترين متقاضيان طلاق در ايران زناني هستند كه يا شوهرانشان به آنها نفقه نمي دهد يا معتاد هستند


او ادامه داد:‌ البته در ایران باید پدیده های اقتصادی و اجتماعی همچون بحران بازار کار و اعتیاد به خصوص در مردان و گستردگی تعداد معتادان را در جامعه از عوامل مضاعفی دانست که به پدیده طلاق و جدایی زنان از مردان کمک می‌کند ، به همین دلیل است که در ان جاهایی که زنان متقاضی طلاق در ایران هستند بخشی از زنان و یا بخش قابل توجهی از زنان متقاضی طلاق در ایران کسانی هستند که شوهرانی دارند که یا به آنها نفقه نمی دند ، یا معتاد هستند.


سردي روابط جنسي از عوامل ديگر طلاق در ايران است


حسيني گفت: از عوامل شاخص دیگر طلاق در ایران سردی روابط جنسی زن و شوهر است که این سردی در روابط جنسی زن و شوهر از دو مساله ناشی می‌شود یکی اینکه ما به طور مشخص مگوهایی را در زندگی اجتماعی و اجتماعی شدن داريم که این مگوها به تدریج خودش را در حوزه زندگی زناشویی نشان می‌دهد. دوم اینکه در جامعه ما بر خلاف سنت نبوی اسلام ، که بسیار در زمینه مسائل جنسي باز و راحت برخورد شده است ، عده‌ای انچنان تفکر خودشان را در ارتباط با روابط جنسی خوف می کنند که وقتي هم كه ازدواج می‌کنند یک رابطه ریاضت کشانانه را برای خودشان قائل می شوند که این رابطه موجب نارضایتی یکی از طرفین می‌شود.


وسايل ارتباط جمعي مدرن ، رفتارهاي جنسي را تغيير داده و اين مي تواند در مواردي منجر به طلاق شود


استاديار گروه جامعه شناسي دانشگاه تهران تصريح كرد:‌ چه بخواهیم و چه نخواهیم در دهه ها ی اخیر در جوامع ایران و همه جوامع دیگر وسایلی مثل نوار کاست ، سی دی ، دی وی دی ، اینترنت ، ماهواره وارد حوزه فرهنگی ما شده است و اینها برای خودشان پیام های مختلفی دارند كه از جمله پیام‌هایشان ، پیام‌های رابطه جنسی است، پیام‌های رابطه جنسی این رسانه‌ها به خصوص ماهواره و اینترنت سليقه مخاطبان را در زمينه جنسي عوض كرده است و در شرایطی که ایده‌های یک زن و شوهر به طور مساوی در جریان این گونه امواج قرار بگیرد و به تساوری از حوزه فرهنگی خود عبور کنند وبا یک سری شاخص‌های دیگری در رابطه آشنا شوند مشکلی نیست، اما مشکل از انجا شروع می‌شود که زن یا مرد یک کدام ، خودشان را به این امواج می‌سپردند و با سپردن به این امواج ایده‌هایشان عوض می شود ، و وقتی ایده‌اش عوض می شود ، رفتارهایشان هم عوض می شود ، رفتارهای جنسی متفاوت پیدا می کند و اگر همسر او با اين تغييرها هماهنگ شود‏‌ممكن است رابطه به طلاق منجر شود.


زماني كه اختلافات خانوادگي ، به عدم تعهد به خانواده منجر شده است، طلاق بهترين راه حل است


او در پاسخ به اين سوال كه بالاخره طلاق بحران است يا راه‌حل گفت: به نظر من در بسیاری از موارد طلاق می‌تواند راه حل باشد به دلیل اینکه، وقتی طلاق عاطفی پیش می‌آید ، حتی انجایی که فرد در ذهن خودش زنای ذهنی می کند دچار عذاب وجدان می‌شود ، چه برسد زمانی که بخواهد در بیرون از حوزه خانواده رابطه ایجاد کند و به نیازهای طبیعی خود پاسخ دهد، بنابراين از این بایت می‌توان گفت طلاق در برخی موارد ، چیز بسیار خوبی است، حتی در مورد خانواده‌هایی که صاحب فرزند هستند هم باز چیز خوبی است، به دلیل اینکه وقتی مطالعه و مقایسه میان خانواده‌هایی که دائما درگیر هستند و خانواده‌هایی که از هم جدا شده‌اند، ‏‌فرزندان خانواده‌هاي طلاق از خانواده‌هاي متشنج وضعيت بهتري دارند.


دولت بايد از زنان مطلقه و فرزندان انها حمايت بيشتري كند


او ادامه داد:‌در ایران ما دو سازمان داریم که به خانواده ها به خصوص خانواده های بی سرپرست کمک می كنند‏‌اين دو سازمان عبارتند از كمیته امداد و بهزيستي، اما متاسفانه سرویس های آنها چندان کفایت جامعه ایران و جمعیت این چنینی جامعه ایران را ندارد ، درایران ما سازمان هاي حمایتی از کودکان طلاق خیلی کم داریم، و سازمان هاي مردم نهاد نيز پاسخگوي نيازهاي اين خانواده ها نيستند ، بنابر اين طلاق ناهنجاري هاي اجتماعي را افزايش مي دهد‏‌بنابر اين نياز داريم كه دولت برنامه ريزي دقيق تري در رابطه با اين خانواده ها و زناني كه طلاق مي گيرند و به تنهايي و يا با فرزند خود ادامه زندگي مي دهند‏‌، داشته باشد.


ازدواج‌هاي نينديشيده در ايران رو به افزايش است،بنابراين بايد منتظر افزايش آمار طلاق باشيم


كاظمي پور در پاسخ به اين سوال كه تحلیل شما از چشم‌انداز طلاق در ایران چیست، آیا راهکارهای کنترل طلاق نتیجه بخش است يا خير، گفت:‌اگر ما این فرض را بپذیرم که مدرنتیه افسار گسیخته به ایران وارد شده و ادامه پیدا خواهد كرد، ما باید منتظر طلاق های بیشتر باشیم. او ادامه داد:‌ بین طلاق هایی که در کشورهای توسعه یافته اتفاق می افتد و طلاق هايي كه در کشور ما به وقوع مي پيوند تفاوت وجود دارد.به نظر من در کشورهای توسعه یافته ، طلاق هايي كه اتفاق مي افتد بعد از ازدواج هاي انديشده است اما در ايران بيشتر طلاق ها بعد از ازدواج هاي نينديشيده صورت مي گيرد.


رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعتي آسيا و اقيانوسيه افزود :‌ در ايران همچنان ازدواج‌هاي نينديشيده رو به افزايش است پس بايد انتظار وقوع طلاق‌هاي بيشتر را داشته باشيم . اينكه امار نشان از ان دارد كه بيش از 50 درصد طلاق ها در 4 سال اول زندگي زناشويي اتفاق مي افتد نشان از همين مساله دارد.


ازدواج‌هاي زودرس منجر به طلاق مي شود‏، ‌هر چند كه مسئولان از بيان اين مطلب خوششان نمي‌آيد


كاظمي پور در پاسخ به اين سوال كه چه نسبتی میان افزایش سن ازدواج و طلاق وجود دارد، سن تجرد قطعي در ايران چقدر است، گفت:‌ به نظر من ازدواج هاي زودرس منجر به طلاق مي شود، البته مسئولان از اينكه من چنين نكته‌اي را مطرح كنم خوششان نمي آيد، اما عمدتا ازدواج های زودرس و ازدواج های نیندیشیده است كه منجر به طلاق مي شود. اگر ازدواج با تعمق باشد کمتر منجر به طلاق می شود.


سن تجرد قطعي در كشور كاهش يافته و به35-39 سال رسيده است


او ادامه داد: معمولا گفته مي شود ‌تجرد قطعی در گروه سنی 40-44 سال برای زنان و 50 تا 54 سال برای مردان است ولی مطالعه‌ای که ما اخیرا انجام دادیم، نشان داد كه سن تجرد قطعی در ایران کاهش پیدا کرده و در رنج سنی 35 -39 سال رسيده است.او در رابطه با ميزان تجرد قطعي در كشور گفت: در حال حاضر امار تجرد قطعي در كشور حدود 6 و 7 درصد است و پیش بینی من هم اين است که تجرد قطعي به 10 درصد هم خواهد رسید.


بايد تلاش كنيم از قبح طلاق در جامعه كم شود


سوسن باستاني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به آثار مخرب طلاق عاطفی در کشورآ یا بهتر نیست روند طلاق تسهیل شود تا این همه عوارض برای زن و مرد و بچه ها نداشته باشیم، گفت:‌ به راحتي نمي‌توان در رابطه با اين مساله صحبت كرد، و پيشنهاد كرد كه روند طلاق تسريع شود، زيرا هنوز در جامعه ما طلاق قبح اجتماعي دارد و وقتي به زني انگ طلاق مي خورد‏‌، دچار مشكل مي شود. بنابر اين گاهي اوقات تبعات طلاق ان قدر سنگين است كه افراد با وجئژود اينكه دچار طلاق عاطفي شده اند تمايلي به طلاق قانوني ندارند.


او ادامه داد:‌اگر فرهنگ سازي درست در رابطه با طلاق صورت گيرد و به طلاق به عنوان يك راه‌حل در مواردي كه ادامه زندگي امكان‌پذير نيست نگاه شود‏، بسياري از مشكلات حل مي شود. عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا گفت: مساله اصلي كه باعث مي‌شود ازدواج ها به طلاق منجر شود اين است كه افراد براي ازدواج، انتخاب‌هاي درستي ندارند و انگيزه‌هاي درستي براي ازدواج نداشته‌اند . در حال‌حاضر مسئولان فقط به دنبال اين هستند كه براي ازدواج تبليغ كنند تا سن ازدواج در كشور افزايش پيدا نكند ‏‌اين در حالي است كه بدون انگيزه‌هاي درست ازدواج محكوم به شكست است.


استاديار گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي نيز در رابطه با اين سوال گفت:‌در هر زندگی زناشویی اختلافاتی بین زن و شوهر پیش می‌آید منتهی وقتی از طلاق عاطفی صحبت می کنیم‏ وقتي است كه زن و مرد از سطح تنش‌های مقطعی گذر كرده‌اند و در شرایطی قرار گرفتند که دائما از هم ایراد می گيرند، بنابراين اگر طلاق های عاطفی گرفتاری های اجتماعی به دنبال نداشته باشد، بهتر است كه به طلاق دائم در آن شرایط منجر شود.


بايد با توجه به هنجارهاي موجود روابط بين زن و مرد به جوانان اموزش داده شود


او ادامه داد:‌ متاسفانه مردان جامعه ما ‏‌به زنان خود هم به چشم خواهر و مادر خود نگاه مي كنند و نمي دانند كه بايد با همسر خود چگونه رفتار كنند و محبت كافي را به آنها ندارند و از خود همدلي نشان نمي دهند ‏‌براي كاهش ميزان طلاق ها بايد به زنان و مردان اموزش هاي لازم در رابطه با روابط بين زن و مرد داده شود تا شناخت بيشتري از روحيات هم پيدا كنند.


او ادامه داد:‌ در جوامع شهري مانند تهران ‏‌زنان ديگر فقط انتظار نفقه از مردان خود ندراند بو به دنبال عشق كامل هستند و بنابر اين تعريف روابط زن و مرد در جوامع شهري تغيير كرده است و مردان و زنان بايد با توجه به هنجارهاي موجود روابط خود را تنظيم كنند تا با مشكل مواجه نشوند.


تا زماني كه طلاق يك پديده ناشناخته در جامعه باشد ‏‌روز به روز به آمار ان افزوده مي‌شود


حسيني در پاسخ به اين سوال كه آیا سیاست گذاری در ایران باید بر کنترل میزان طلاق متمرکز شود یا کنترل عوارض آن، گفت:‌ من معتقدم که اگر بخواهیم یک پدیده اجتماعی مثل طلاق را کنترل کنیم باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار بدهیم و ببینیم که اصولا این طلاق ها چرا صورت گرفته است؟ یکی از پدیده های ناشناخته جامعه ما زندگی خانوادگی و زناشویی و طلاق است. مادامی که این ناشناخته‌ها برای ما باقی باشد قطعا این پدیده به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد ، ما وقتی می توانیم ، یک پدیده را کنترل کنیم که دقیقا آن پدیده را بشناسیم، اما متاسفانه باید بگویم با توجه به شواهدی که جامعه ما دارد، ما همچنان باید منتظر بالا رفتن میزان طلاق ها باشیم ، حتی در سایر استان ها و مناطقی که در آنجا‌ها میزان طلاق‌ها به مراتب کمتر است و زندگی حالت طبیعی و مناسبی را دارد.


آشنايي بيشتر، قبل از ازدواج‏‌، آمار طلاق را كاهش مي‌دهد


استاديار گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه آيا آشنايي‌هاي بين دختر و پسر در قبل از ازدواج در ميزان آمار طلاق تاثير دارد يا خير‏‌، گفت:‌ دختر و پسر در جامعه ايران بايد به يك شناخت نسبي از هم داشته باشند و به جاي جداسازي هاي بيش از حد ‏‌مثلا جدا سازي ها در دانشگاه ها بايد به اين فكر كنيم كه افراد به رشد ذهني لازم براي در كنار هم كار و تحصيل كردن برسند.


او ادامه داد:‌ زن و مردی که می خواهند ازدواج کنند نیاز به شناخت از هم دارند تا به اين نتيجه برسند كهتا چه اندازه براي هم قابل تحمل هستند‏‌، ما نباید به ازدواج به عنوان پدیده‌ای که ما را به راحتی و مشروع به یک رابطه جنسی سالم می‌رساند نگاه کنیم، چون هر چه سن بالا رود میزان رابطه جنسي كاهش می یابد، پس زندگی زناشویی که امري ادامه دار است باید به چیزهایی بیش از روابط جنسی متکی باشد و اتکايش هم روز به روز بیشتر شود.لازمه چنين رابطه اي‏‌آشنايي دخترو پسر قبل از ازدواج است . اين آشنايي به هر نحوی که جامعه و قانون‌گذران جامعه صلاح می دانند‏‌، بايد انجام شود چون قطعا آشنایی بیشتر قبل از ازدواج منجر به بحران های کمتر در طول ازدواج می شود.


زن و مرد بايد دوشادوش هم پيشرفت كنند تا فاصله‌اي بين انها ايجاد نشود


او ادامه داد:‌هيچ تضميني وجود ندارد كه وقتی دو نفر با هم حرکت می‌کنند و زندگي را آغاز مي كنند در طول مسير زندگي هم سطح هم باقي بمانند ‏‌بنابراين براي جلو گيري از پديده طلاق زن و مرد موظف هستند با هم ذهن‌شان را بالا ببرند و با هم پيشرفت كنند تا فاصله‌اي بين انها ايجاد نشود. چرا که بسیاری هستند که ازدواج‌های خوبی را شروع می کنند اما به علت فاصله‌ای که بعد از زندگی پیدا می کنند دچار بحران و مشکل می‌شوند.


زنان مطلقه شانس كمتري نسبت به مردان مطلقه براي ازدواج دارند


استاديار گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در پاسخ به اين سوال كه چرا خانم‌های مطلقه کمتر از آقایان مطلقه تمایل به ازدواج مجدد دارند، گفت: عموما ذهنیت منفی روی طلاق وجود دارد و متاسفانه ذهنیت منفی روی زنان مطلقه بیشتر است یعنی اگر مرد مجردی بخواهد با زنی كه قبلا ازدواج كرده ، ازدواج کند‏‌تمايل دارد با زني كه همسرش فوت كرده ازدواج كند تا زني كه طلاق گرفته و اين نشان دهنده اين است كه يك زن مطلقه نسبت به زنی که شوهرش فوت کرده به لحاظ موقعیت اجتماعی یکی هستند اما به لحاظ ذهنی دو جایگاه متفاوت دارند به همین خاطر است که در جامعه ایران زنان مطلقه شانس ازدواج مجدد شان از مردان مطلقه کمتر است.
 

منبع: مدرسه فمینیستی

عضو جامعه روحانیت: چندصدایی با عاملان فتنه ٨٨ بی‌معنا ست؛ باطل باید از بین برود

Posted:

جرس: یک عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی یکی از اعضای مجمع روحانیون مبنی بر "تک صدایی بودن جامعه" اظهار عقیده کرد "اجرای طرح چندصدایی با عاملان فتنه ٨٨ و افرادی که از چارچوب نظام خارج شده‌اند بی‌معنا ست."


اشاره این فعال اصولگرا، سخنان مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز بود که چندی پیش طی مصاحبه با جماران نیوز، در بازخوانی منشور برادری رهبر فقید جمهوری اسلامی گفته بود "منشور برادری به رسمیت شناختن چند صدایی در جامعه است و امام معتقد به چند صدایی بود."


حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت در گفت‌وگو با فارس، با ادعای اینکه "جریان فتنه‌گر از مقوله چندصدایی در جامعه سوءاستفاده می‌کند"، اظهارداشت: چندصدایی در چارچوب نظام اسلامی، مورد تأکید امام خمینی، رهبری و همه عقلای قم است که این چندصدایی، مطلوب و بیانگر اختلاف سلیقه طبیعی افراد جامعه است.


این عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: چندصدایی زمانی ارزشمند است که افراد به اسلام معتقد بوده و اختلاف آن‌ها برای رسیدن سریع‌تر به آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد و چندصدایی خارج از چارچوب‌ها در هیچ کشوری قابل پذیرش نیست.


وی مدعی گردید در انتخابات سال گذشته کاندیداهای متفاوتی شرکت کردند و به تبلیغات انتخاباتی پرداختند ولی سرانجام برخی از آن‌ها، به مقابله با نظام انجامید. برخی افراد نیز تلاش کردند با زیر سوال بردن انتخابات عظیم و با شکوه سال گذشته و غبارآلود کردن فضا اعتبار دولت را مخدوش کنند.


این فعال اصولگرا پیرامون انتقادات مجید انصاری یکی از اعضای مجمع روحانیون مبنی بر "عدم وجود چند صدایی در جامعه"، گفت "این گفته نادرست است. اعلام راهپیمایی غیر قانونی مجمع روحانیون مبارز در سال گذشته نشان از همراهی و همکاری آن‌ها با جریان فتنه است. بعد از سخنان رهبری در نمازجمعه ٢٩خرداد سال گذشته راه روشن شد ولی فتنه‌گران تا روز عاشورا به اعمال ساختار شکنانه خود ادامه دادند."

 عضو جامعه روحانیت مبارز بدون اشاره به سرکوب گسترده مردم و رخدادهای بعد از انتخابات گفت "مردم در مقابل حرکت زشت فتنه‌گران حماسه نهم دی را آفریدند و در ٢٢ بهمن سال گذشته آن را تکرار کردند و با استفاده از رهنمودهای رهبری راه درست را پیدا کردند و گمراه نشدند."


این فعال اصولگرا مدعی شد "چندصدایی در مورد افرادی که به گمراهی رفتند بی‌معنی بوده و باید با حراست از حق، باطل از بین برود."


دعاگو: همانند امام علی بعد از پیامبر، رهبری نیز پس از امام بهترین بود

Posted:

جرس: معاون فرهنگی جامعه روحانیت مبارز با بیان این ادعا که مجموعه ویژگی‌ها و توانایی‌های رهبری برای اداره كشور و جهان اسلام بی‌نظیر است و در این جایگاه غیر از وی هیچ فرد دیگری قابل تصور نیست "، طبق روال ماههای اخیر مقامات کشور، دست به مشابهت تاریخی زده و می گوید"همانطور كه بعد از پیامبر، حضرت علی بهترین فرد برای جانشینی رسول بودند، بعد از رحلت امام نیز، آیت‌الله خامنه‌ای بهترین جانشین هستند."


به گزارش فارس، محسن دعاگو، امام جمعه شهرستان شمیرانات، طی گفتگویی با این خبرگزاری اظهار عقیده كرد: آیت‌الله خامنه‌ای تنها فردی است كه بعد از رحلت امام شایستگی و صلاحیت قرار گرفتن در جایگاه رهبری و ولایت فقیه را دارند، مجموعه ویژگی‌ها و توانایی‌های وی برای اداره كشور و جهان اسلام بی‌نظیر است در قیاس با همه افرادی كه بودند و هستند، بسیار بالاتر است؛ لذا ایشان در آن جایگاهی كه باید باشند هستند و در این جایگاه غیر از ایشان هیچ فرد دیگری قابل تصور نیست به عبارت دیگر خیرالموجودین هستند.

امام جمعه شمیرانات گفت "همانطور كه بعد از پیامبر، حضرت علی بهترین فرد برای جانشینی رسول بودند، بعد از رحلت امام نیز، ایت‌الله خامنه‌ای بهترین جانشین هستند.


موضوع "آخوند حكومتی" یا "حكومت آخوندی" توطئه غرب است
وی در ادامه این گفت‌وگو به بررسی اهداف دشمنان در انزوای جایگاه ولایت فقیه پرداخت و موضوع "آخوند حكومتی" یا "حكومت آخوندی" را "توطئه‌ای غربی" دانست و گفت: اسلام، حكومت و سیاست است؛ ولی برخی قصد دارند دخالت روحانیت در امور حكومتی را زشت جلوه دهند و با منزوی كردن روحانیت كه در راس آن ولی فقیه است دین و نظام دینی را بدون پشتوانه كنند و با سكولار كردن مردم، اسلام را از صحنه جهان حذف كنند.


وی افزود: دشمن سه هدف اصلی را دنبال می‌كند كه هدف اول، تضعیف و حمله به جایگاه رهبری به عنوان حاكم، حافظ اسلام و انقلاب اسلامی است كه در هدف اصلی در جامعه روحانیت ایشان است و اگر مقام رهبری را تخریب و تضعیف كنند، اسلام، نظام و روحانیت را تضعیف كرده‌اند.


معاون فرهنگی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بیان اینكه دشمن برای اجرای طرح و توطئه خود برای مقابله با رهبری تا جایی كه امكان دارد به طور مستقیم وارد صحنه نمی‌شود، گفت: دشمن ابتدا از روحانیون برجسته حامی رهبری شروع می‌كند و به بهانه‌های تفاوت نگاه و دیدگاه با تخریب این روحانیون برای حمله به مقام رهبری زمینه‌سازی می‌كند؛ تخریب روحانیت انقلابی و اصیل در نهایت به هدف تخریب رهبری انجام می‌شود تا با بدون یار و یاور كردن ایشان بتوانند به سراغ ستون اصلی خیمه اسلام یعنی ولایت فقیه بروند.


امام جمعه شمیرانات، روش دوم دشمن برای مقابله با رهبری و اصل نظام را ایجاد تقابل میان روحانیت دانست و گفت: دشمنان و بدخواهان این تقابل را در دو صحنه تعقیب می‌كنند كه یكی روحانیت وفادار به انقلاب است و آنها را به بهانه‌های مختلف به جان هم انداخته و در مقابل هم قرار می‌دهند.


وی با اشاره به اینكه در صحنه دیگر تقابل، گاهی دشمن روحانیون كم‌توجه و متحجر ناهمراه با انقلاب را در مقابل روحانیت انقلابی و طرفدار نظام بسیج می‌كند، افزود: آنها در ادامه دو صحنه درگیری ایجاد می‌كنند كه هدف هر دو صحنه، تضعیف روحانیت است كه تضعیف روحانیت به تضعیف ولایت فقیه و تضعیف ولایت فقیه به تضعیف نظام اسلامی منجر می شود و هدف اساسی آنها براندازی نظام اسلامی است.


دعاگو با بیان اینكه فتنه اول مقابله با نظام اسلامی است كه توسط صهیونیزم جهانی رهبری می‌شود، اظهار داشت: در برخی موارد افراد به ظاهر دیندار و تندرو تحت عناوین گوناگون كارهایی را ناآگاهانه انجام می‌دهند و تقابل بین روحانیت اصیل و وفادار به انقلاب ایجاد می‌كنند كه این حركت با هدف تخریب و تضعیف نظام، اسلام و رهبری است.

جامعه روحانیت مبارز با روشنگری نقش خود را در قبال رهبری ایفا می‌كند
وی با بیان نقش "ممتاز و تاثیر گذاری فراگیر جامعه روحانیت مبارز در جمهوری اسلامی"، گفت: این جامعه به عنوان تشكلی فراگیر، از شورای مركزی تا بدنه كشوری آن، با روشنگری و دفاع از جایگاه مقام ولایت نقش خود را ایفا و انجام می‌دهد.


عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: ولایت فقیه كانون حمله دشمن و بدخواهان است و مهمترین محور جامعه روحانیت دفاع و تبیین جایگاه ولی فقیه و اصل ولایت فقیه است.


دعاگو با تاكید بر اینكه روحانیت در شرایط امروز وظایف بسیار حساسی بر دوش دارد، گفت: روحانی‌ها در دو حوزه دینی و ملی مسئولیت دارند و با توجه به اینكه نظام، نظامی دینی با حوزه فراگیری ملی است، باید روحانیت دین‌شناس، آگاه به اقتضائات زمان ، دارای بصیرت سیاسی و مدافع حق باشد.


وی با بیان ویژگی‌های روحانی، اضافه كرد: روحانیت باید با زبان مردم كه برای عموم قابل فهم است، سخن گوید و با استفاده از روش‌های تبلیغی كارآمد و متناسب با شرایط روز، نیازهای جامعه را برآورده كند.


دعاگو با اشاره به اینكه رسالت اول روحانیت مبارز كه باید شناساندن انقلاب اسلامی به مردم و آگاهی بخشی باشد، تصریح كرد: باید نگاه روحانی با ملی بودن، افراد گوناگون را به راه حق جذب كند كه همواره همه اقشار جامعه از جمله اقلیت‌های مذهبی در انتخابات، راهپیمایی‌ها و عرصه دفاع از كشور حاضر هستند.


وی با بیان اینكه افراط و تفریط روحانی از جهل است و اعتدال مقتضای عقل است، اظهار داشت: كسانی كه در جامعه از مسیر اعتدال خارج شده و تندروی می‌كنند، متناسب با شرایط روز نیستند.


دعاگو، مهمترین ویژگی یك روحانی را "صداقت" دانست و تصریح كرد: صداقت عامل جذب مردم است كه برخی افراد و شخصیت‌های سیاسی در جامعه به دلیل داشتن صداقت بین مردم محبوب هستند و این افراد اگر در خود عیب و ایرادی می‌بینند به آن صادقانه اعتراف كرده و همت خود را در خدمت صادقانه به مردم به كارمی‌گیرند.


دعاگو با بیان اینكه فلسفه اسلام منهای اهل بیت كم كم تبدیل به اسلام منهای روحانیت و جدایی دین از سیاست شد، گفت: توطئه‌گران طوری القا می‌كردند كه دین با حكومتی شدن خراب می‌شَود و برای حفظ قداست باید دین را از حكومت جدا كرد. القا جدایی دین از سیاست، نظریه‌پردازان "سكولاریزم" را به وجود آورد و علت اشاعه سكولاریسم این است كه اگر خواستند در سیاست هر عملی را انجام دهند مخالفتی با اعمال آنها صورت نگیرد.


عضو سابق شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما با تاكید بر اینكه دین با بسیاری از روش‌های سكولارها مخالف بود، تصریح كرد: آنها برای اینكه دین را برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از سر راه بردارند، شعار جدایی دین از سیاست را سر ‌دادند تا آزادانه در حوزه سیاست هر رفتاری را انجام دهند كه اكنون این كارها را در غرب انجام می‌دهند.


عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح كرد: توطئه‌گران تلاش می‌كنند برای رسیدن به خواسته‌های خود، روحانیت را از سر راه بردارند و شعار اسلام منهای روحانیت را سر می‌دهند.


دعاگو برنامه دشمن را "سلطه بر دنیا و به خصوص جهان اسلام" عنوان كرد و گفت: برنامه دشمن در ابتدا خارج كردن متصدیان دین از صحنه است و آنها با زدن و حذف تلاش می‌كنند اسلام را از بین برند تا به هدف سكولاریزه‌ سازی جوامع اسلامی برسند.