جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


‌الهام: این چه فتنه‌ایست كه برخی برای استیضاح احمدی نژاد رای جمع می‌كنند؟

Posted:

ما از خودی‌ها می‌خوریم

جـــرس: عضو سابق شورای نگهبان و مشاور حقوقی رییس‌ دولت معتقد است همانند پیام نوروزی سال ۵٩ امام در خصوص مسایل كلیدی دانشگاه ها که نظر داد باید انقلاب فرهنگی صورت گیرد و چنین شد، در انتخابات نیز رهبری به كسی نمی‌گوید به چه كسی رای دهید اما باید معیارهای رهبری كه امر مهمی است در نظر گرفته شود."


غلامحسین الهام با بیان اینکه "دفاع از ولایت اگر چه تعبیر ساده‌ایست اما ادعای بزرگی است"، اظهار عقیده كرد: برای مدافع ولایت بودن باید تلاش بسیاری كرد برخی ادعای این امر را داشته اما دستورات رهبری را تعبیر به منافع خود می‌كنند.


برخی از درک ولایت عاجزند
به گزارش ایرنا، این فعال حامی دولت افزود "شناخت این افراد سخت نیست، بعضی‌ها نیز از درك ولایت در مجموعه گفتار و جهت دهی‌هایشان عاجز هستند و همچنین برخی هستند كه جلوتر از این مسایل، هم فرامین صریح، هم خواست و مطلوب رهبر را درك می‌كنند حتی از ناگفته‌ها، بی آن‌كه تحریف كنند و خواست خود را تحمیل كنند."


وی  افزود:  امام بیش از همه ضد امپریالیسم بود، خط امام با حزب توده تفاوت‌هایی دارد و مرزبندی بین آن‌ها وجود دارد و باید گفت پیرو واقعی امام، رهبر و امام را می‌فهمد و می‌داند كه در هر مقطعی چه ماموریتی دارد این فرد دارای درك از مبانی، حب و محبت ولایی و امامی است.


دیروز نظر امام برای انقلاب فرهنگی بود و امروز رهبری معیارهایی برای انتخابات دارد
الهام با اشاره به پیام نوروزی سال ۵٩ رهبر فقید جمهوری اسلامی در خصوص مسایل كلیدی دانشگاه ها، گفت: این پیام متمركز بود كه باید انقلاب فرهنگی صورت گیرد و چنین شد، در انتخابات نیز رهبری به كسی نمی‌گوید به چه كسی رای دهید اما باید معیارهای رهبری كه امر مهمی است در نظر گرفته شود.


گفتنی است چندی پیش یکی از مقامات ارشد کشور از مدیریت و مهندسی رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری دهم خبر داده بود.


وی تصریح كرد: آمیختگی و فهم اشارت‌ها بدان معناست كه باید مسوولیت اعمال خود را بپذیریم اما برعكس عده‌ای با بهانه جویی خود را از تكلیف مسوولیت باز داشته و عدم فعالیت خود را منصوب به رهبری می‌كنند، بنابراین می‌توان دریافت كه بصیرت عمیق و درك از مبانی و شناخت از نظام، ولایت، امامت و رهبری ادعای بزرگی است كه برخی تنها مدعی آن هستند.

الهام با تاكید بر این‌كه باید به نقطه‌ای برسیم كه رفتار ما منطبق با دستورات امام و رهبری باشد، افزود: اگر به آن حد از شناخت برسیم نعمت بزرگی است.

وی معیار مدافعان ولایت را انسجام دانست و گفت: این امر منجر به توفیق دولت اسلامی است و هرگز نباید تردید كنیم، و آنان كه پیرو واقعی ولایت هستند به خوبی می‌فهمند كه وحدت بر چه پایه‌ای استوار است نباید این گونه باشد كه خلاف كاری‌های عده‌ای كه در عرصه فتنه نقش حساس ایفا كردند را نادیده بگیریم و مسوولیت آنها را فراموش كنیم.


اگر چه برخی به ظاهر از راه خود برگشتند اما با شناخت كافی می‌توان پی برد كه این برگشت واقعی نیست، ما به عنوان پیرو خط رهبری در این حافظه تاریخی، جریان فتنه را پاك می‌كنیم و دوباره این فرصت جدید را با مرزبندی‌های لازم حفظ می‌كنیم.


جریان انقلاب خلوص جدید یافته است
وی گفت: بنابراین كسانی كه خط را اشتباه رفته‌اند باید توبه كنند ملاك ما جریان حق است، انقلاب ما چهره‌های زیادی به خود دیده است و خوشبختانه مرتب تصفیه شده و جریان انقلاب خلوص جدید یافته است.


الهام افزود: امام در وصیتنامه می‌فرماید كه عده‌ای از این‌كه در جمهوری اسلامی خلافی می‌شود داد و بیداد راه می‌اندازند، ما هم ناراحتیم اما در هر حكومتی خلاف صورت می‌گیرد، زمانی كه اصل نظام فاسد بود احساس مسوولیت نمی‌كردند در جمهوری اسلامی خلاف هست، اما آیا در زمان امیرالمومنین خلاف نشد؟ مهم این است كه امیرالمومنین و نظام اسلامی با هیچ كس تعارف ندارد و بی ملاحظه با فساد برخورد می‌كند.


این مصیبت بزرگ است كه این اقلیت برای ما تصمیم ساز باشند
وی گفت: دولت اصولگرا باید بر پایه اصول ناب انقلاب شكل گرفته باشد، این فرصت بزرگی است برای پیروان ولایت. حال در این شرایط سخت، وقت انسجام و وحدت است نباید رفتار ما بر اساس آفت‌های همكاری باشد كه مانع وحدت و همگرایی شود.


مشاور حقوقی رییس‌ دولت گفت: در هیچ دوره‌ای اقلیت این‌قدر تاثیرگذار نبوده كه در دوره مجلس هشتم بوده، اقلیت تعیین كننده بوده و هنوز هم هست ما باید به گونه‌ای عمل كنیم كه رفتار بین اصولگرایان موجب تقویت جریان مخالف نگردد، این مصیبت بزرگ است كه این اقلیت برای ما تصمیم ساز باشند تعامل غلط فرصت سوزی را منجر می‌شود، تشكل امر مهم و نیاز ضروری كشور است اما تهذب با ولایت همخوانی ندارد این بدان معناست كه در یك جسم دو قلب جا ندارد.


با این سیستم مجلس هر جا بخواهد می‌تواند دولت را متوقف كند
وی ریشه این آفت‌ها را در رفتارها دانست و گفت: ساختار قانون اساسی و نظام حقوقی به گونه‌ایست كه شرط موفقیت تعامل بسیار بالای قواست (مجلس و قوه قضاییه )چون نگرانی قانون اساسی از ابتدا این بوده كه مدیریت را پخش كرده، انسجام و مدیریت واحد كار سختی است در غیر این صورت با این سیستم مجلس هر جا بخواهد می‌تواند دولت را متوقف كند.


وی با ادعای اینکه احمدی‌ن‍ژاد در اولین جلسه دولت امر اشتغال و ازدواج جوانان را در حرم امام رضا با نام صندوق مهر امام رضا مصوب كرد تا شرایط سهل‌تری برای جوانان ایجاد كند، گفت: این امر نیاز به حمایت داشت ولی مجلس رد كرد اما دولت از پای ننشست و از راه‌های دیگری این مصوبه را اجرایی كرد.


دولت، نام دولت دارد اما برخی تصمیمات ما در قوه دیگری گرفته می‌شود
الهام گفت: دولت، نام دولت دارد اما برخی تصمیمات ما در قوه دیگری گرفته می‌شود كه حتی با ساختار ما همخوانی ندارد، با تعامل و فهم دقیق اصول می‌توانیم جلوی فاصله‌ها را بگیریم و نتیجه اینكه اگر مجلس و دولت همگرا نباشند و به وحدت نرسیده باشند با مشكل مواجه خواهند شد.


بخشی از جریان اصولگرایی در ولایی بودن می‌لنگد
مشاور حقوقی رییس‌ دولت با ادعای این‌كه بخشی از جریان اصولگرایی در ولایی بودن می‌لنگد، گفت: ریشه آن رقابت‌های حزبی است و باید بدانیم كه دوره رقابت‌ها تمام شد و احمدی‌نژاد رییس‌جمهور برگزیده شد، وی ظرفیت ایجاد كرد، جامعه جهانی متوجه انقلاب اسلامی و روح ابتكار ستیزش شد، در بحث هسته‌ای تا قضیه كشور هسته‌ای پیش رفتیم، تهدیدها و تحریم‌ها در كشورمان منجر به رشد گردید و قدرت سیاسی همه جا شكوفا شد و انسجام صورت گرفت و روح مبارزه با اشرافیت بالا گرفت، اما عده‌ای در روزهای فتنه اگر پشت این امر نمی‌ایستادند این‌قدر مشكلات بالا نمی‌گرفت، فرصت‌ها سوخت شد و جریان فرصت طلب در جبهه خودی نفوذ و بقایای سبز در این بدنه راه پیدا كرد.


وی ادامه داد: رییس جمهوری كه با اقتدار ملی و خرسندی رهبری بر سركار آمد می‌بایست همه وی را پشتیبانی می‌كردند اگر چه ضعف‌ها را قبول دارم اما نمی‌بایست اجازه رخنه طیف دیگر را می‌دادیم كه در حال حاضر گرفتار فتنه شده و دچار تفرقه شویم.


وی گفت: این چه فتنه‌ایست كه برخی برای استیضاح رییس‌جمهور رای جمع می‌كنند، ما از خودی‌ها می‌خوریم باید بیشتر حواسمان را جمع كرده و مراقب نفوذ دشمن باشیم و روح امید را ایجاد كنیم.


اشاره وی به تلاش احمد توکلی در مجلس شورای اسلامی برای جمع آوری امضا جهت پرسش از رئیس دولت بود.


الهام در پایان خاطرنشان كرد: اصولگرایی وقتی است كه اصول روشنی داشته باشیم، اصولگرایی حزب نیست روشن‌گرایی است باید جلوی شكنندگی در این ساختار را بگیریم و بدانیم در نهایت آن‌كه مشكلات ساختاری را رفع و روابط را تنظیم می‌كند، رهبری است.


معاون وزیر نیرو اعلام کرد: افزایش قیمت آب منطقه‌ای شد

Posted:

بعد از تصویب افزایش قیمت حامل های انرژی

جـــرس: با گذشت دو هفته از تصویب افزایش قیمت حامل های انرژی، و همزمان با ادعای مقامات دولت مبنی بر عدم فشار اقتصادی بر مردم در جریان ارجای طرح هدفمندی یارانه ها، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اعلام خبر "اعمال ضرایب قیمتی متناسب با کیفیت در بسته قیمتی آب هدفمندسازی یارانه‌ها"، خاطرنشان کرد "ضرایب قیمتی آب برای هر منطقه از کشور متفاوت خواهد بود. "


به گزارش ایلنا، محمدرضا عطارزاده گفت: بسته آب در قانون هدفمند کردن یارانه ها بر قیمت متمرکز شده که البته کنار آن، موارد دیگری نیز پیش بینی شده است. در این میان، قرار بر این است که ضرایب قیمتی برای هر منطقه از کشور بسته به کیفیت آب آن منطقه، اعمال شود.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: هم اکنون کارگروه طرح تحول اقتصادی با مشارکت وزارت نیرو، در حال تعیین این ضرایب در بسته قیمتی آب قانون هدفمند کردن یارانه ها است.


وی تصریح کرد: این ضرایب به گونه ای تعیین خواهند شد که نوع و کیفیت تامین آب در آن دخیل باشد، چراکه آب در مناطق مختلف، کیفیتهای مختلفی دارد و نمی توان همان قیمتی را برای آب در مناطقی اعمال کرد که کیفیت آنها اندکی کمتر از کیفیت آب برخی شهرها است.


به گفته عطارزاده، البته متوسط قیمت تمام شده آب در کشور تعیین خواهد شد و براساس آن، تغییراتی صورت می گیرد؛ اما قانون به وزارت نیرو اجازه داده است که در نقاطی که کیفیت آب بالا یا پایین تر است، ضرایبی را بر روی قیمت اعمال کند.


گفتنی است دو هفته پیش درحالیکه نگرانی ها نسبت به افزایش قیمت کالاها و خدمات در جریان د اجرای هدفمندی یارانه ها بالا گرفته بود، تصویب افزایش قیمت هفت حامل انرژی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق) همزمان با آغاز اجرای طرح - در آبان ماه - مورد تصویب دولت قرار گرفت.


این درحالیست که مقامات دولت کماکان مدعی "عدم وجود نگرانی پیرامون افزایش قیمت ها" می باشند .

پاسخ احمد صدری به منتقدانش

Posted:

احمد صدری

 

ايکاش ميتوانستم بنويسم زمانی که همراه با محمود صدری و حميد دباشی نامه سرگشاده ای در پاسخ رساله توهين آميز آرامش دوستدار به يورگن هابرماس (که در آن ضمن حمله به شماری از روشنفکرانی که او به احترام از آنها ياد کرده است "ما ايرانيان" را به خود شيرينی و فريبکاری در برابر غربيان متهم ميکند) مينگاشتم انتظار اتهامات دروغ و ترور شخصيت را نداشتم. البته نميتوانم چنين چيزی را بنويسم زيرا با شناختی که از برخی اذهان داشتم جز اين انتظاری نبود

 

اگر بشود در مورد "ما ايرانيان" تعميمی داد بايد گفت که ما فرهنگ و تمدنی در بحرانيم و تفکرات آرامش دوستدار و اينکه چنين گفتمانی تلخی هوادارانی هم پيدا ميکند که به هر قيمتی حاضرند از آن دفاع کنند نيز نشانه های اين بحران اند. البته بلافاصله بعد از نامه سرگشاده ما پيامهای آلوده به بغض و آکنده از اتهامات واهی توطئه و اسلامگرائی و دينخوئی و همکاری با جمهوری اسلامی بلافاصله سرازير شدند و اين سيل ادامه دارد. البته چنانکه افتد و همگان دانند نوع اتهامات از سوی پهلوان پنبه های بی نام اينترنتی بود ولی اخيراً نامه ای با امضای آقايان مهدی اصلانی و ايرج مصداقی در سايت گويا منتشر شده است که همان سبک و سياق را دارد. هدف اين نامه دفاع از آقای آرامش دوستدار است که از سوی نويسندگان اين نامه "بی ترديد سرشناس ترين اهل فلسفه در خارج از کشور" لقب گرفته است.

نخست نويسندگان به اکبر گنجی حمله ميکنند و او را به اتهاماتی مينوازند که نه برای او تازگی دارد و نه برای خوانندگان او. اما مطرح کردن داستان عکسی که آقای دوستدار با گنجی ميگيرد و سپس از پخش مطبوعاتی آن انتقاد ميکند بسيار جالب است و اگر آقای گنجی خود در اين مورد توضيحات لازم را بدهند فکر ميکنم جنبه هائی از شخصيت آقای دوستدار آشکار شود. نکته ديگر اينکه آقای گنجی در نامه ای به دوستدار يادآور ميشوند که هابرماس ساکت نبوده و در واقع نامه ای را عليه حوادث پانزده خرداد و سرکوبی آن قيام مردمی امضا کرده است و نيز خاطر نشان ميکنند که ماريو وارگاس (برنده جايزه نوبل ۲۰۱۰) نيز آنرا امضا نموده است. آقايان اصلانی و مصداقی که ظاهراً خيلی به رعايت توالی تاريخی مقيد هستند و نميخواهند در مقام نقل، وقايعی که اتفاق نيافتاده به افراد نسبت داده شود به گنجی يادآوری ميکنند که: "در زمان اخذ امضا ماريو وارگاس نميتوانست نوبل ادبيات را برده باشد."

 

بعد نوبت به تخطئه حميد دباشی ميرسد که بر خلاف آرامش دوستدار که اشتهار و سرشناس ترين بودنش مفروض است حتی "استاد" بودن و "نامدار" بودن او نيز در گيومه ترديد قرار ميگيرد. اتهامات او راه اندازی برنامه تلويزيونی موج سبز است و اينکه "به همراه احمد صدری از اعضای هيات مشاوران (؟!) سازمان "معروف" و "مشهور"!! "ناياک" ميباشند." معلوم نيست که اگر علامات تعجب و سوال و گيومه ها را برداريم کجای اين نسبتها اتهام محسوب ميشود. صدای کفگير منتقدان به ته ديگ ضد دباشيگری آنجا بلند ميشود که ميگويند او يکبار در سخنرانی سفير ايران در سازمان ملل آقای جواد ظريف "صحنه گردان" بوده است. ظاهراً تنها ايفای نقش "مادريتور" در يک جلسه عمومی برای اثبات اينکه کسی عميل جمهوری اسلامی است در نظر اين آقايان کافی و وافی است.

 

و سرانجام به "مهمترين" بخش اين نامه يعنی نقد از نويسنده اين سطور ميرسيم که که نويسندگان از آن با آب و تاب فراوان بعنوان "فينال" ياد ميکنند. نخسيتن گناه بنده هم مثل آقای دباشی اينست که درمقام استادی در دانشگاه خود کنفرانسی در مورد "آينده سکولاريسم در ايران و نقش دين در حوزه عمومی" برگزار کرده ام و افرادی "از جمله عبد الکريم سروش، مهرزاد بروجردی، نادر هاشمی، رفيا زکريا، محمود صدری، آرش نراقی، محمد امينی، علی ميرسپاسی، حميد دباشی، حسن شريعتمداری، محمد برقعی، علی افشاری و اکبر گنجی" در آن حضور داشته اند. ظاهراً اينهم برای منتقدين اينجانب بسيار جالب است که بودجه کرسی من يک مليون دلار بوده (کرسی يک مليون دلاری درست به همان اندازه اسباب تعجب است که اتوموبيل چهار چرخه) و من از آقای خاتمی برای ايراد سخنرانی در دانشگاه خود دعوت کرده ام. سپس نوبت به نقد مقالات من در جرس ميرسد که در آن به لزوم نهاد روحانيت مترقی در نضج نهضتهای اصلاحی در همه اديان و منجمله اسلام اشاره کرده ام. در اينجا آقايان اصلانی و مصداقی ادعا ميکنند که منظور من از روحانيت مترقی "کسی نيست جز آیة الله محمد تقی مصباح يزدی." دليلشان هم بر چنين ادعای خنده آوری مضحکتر از خود ادعاست. به زعم اين دو من دو ماه پيش يعنی در دوم سپتامبر سال جاری با آقای مصباح يزدی ملاقات و "ديده بوسی" کرده ودست او را فشرده ام. با اجازه نويسندگان پاراگراف آخر اين فينال پر هيجان را در اينجا نقل ميکنم: "برما دانسته نيست زمانی که دکتر احمد صدری در جلسه معارفه، و ديد و بوس با استاد مصباح يزدی زمانی که با ايشان دست ميداد کمی، فقط کمی به اين فکر نکرد که همين دستان فرمان قتل دو جامعه شناس با شرافت را که ميتوانستند همکاران دانشگاهی و علمی دکتر احمد صدری باشند را صادر کرد؟ لمس کردن دستان آلوده و تبه کارانه ای که فرمان قتل محمد جعفر پوينده و مجيد شريف دو جامعه شناس سرشناس کشورمان داد چه حسی به آدمی ميدهد. اگر بتوان پس از ديد و بوس با مصباح يزدی سر به آسايش بالين نهاد ما از چنين آدمی بيزاری ميجوئيم. و هان! ای شرم سرخی ات پيدا نيست."

 

خوب است که اصلانی و مصداقی سخن شرم را پيش آوردند و سراغ سرخی آنرا گرفتند. حال ببينيم از اين متاع سرخ در بساط آنها خبری هست؟ واقعاً ايندو بزرگوار با چه روئی يک مناظره عمومی با آقای مصباح يزدی را که هجده سال پيش ( يعنی در ۱۴ آبان ۱۳۷۱) اتفاق افتاده به دو ماه قبل يعنی به ۱۱ شهريور ۱۳۸۹ منتقل کرده اند؟ مگر در آبان ۱۳۷۱ که بنده آن گفتگوی عمومی را با آقای مصباح داشتم دو قربانی قتلهای زنجيره ای که ايندو نامشان را (به اصطلاح خودشان) پيراهن عثمان کرده اند زنده نبودند؟ اگر بودند، که بودند، مگر دستان کسی به خون آنها آلوده بود که مرا از فشردن آن ننگ آيد؟ هيچکس نداند آقايان اصلانی و مصداقی بايد خوب بدانند که نسل ما بسياری افراد را ميشناختيم که بعدها يا در زمره بنيانگذاران و کارگزاران و حاميان جمهوری اسلامی درآمدند و يا به صفوف مخالفان آن پيوستند و در مواردی به زندان افتادند و اعدام هم شدند. من آقای دکتر بهشتی و آقای مصباح يزدی را از آن زمان ميشناختم. بعدها در آبان سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲ ميلادی) که مادرم را به قم برای زيارت برده بودم و يک سخنرانی هم برای سازمان "حوزه و دانشگاه" که بسياری از اساتيد دانشگاه در آن شرکت ميکردند داشتم، دعوت آقای مصباح را برای ديدار از موسسه جديد التاسيس او (باقر العلوم) قبول کردم. در آنجا از من خواستند سخنرانی کنم ولی من آمادگی نداشتم و قرار بر اين شد که يک مناظره ای با آقای مصباح و دانشجويان مرکز داشته باشيم. بعدها متوجه شدم که متن اين گفتگو پياده شده بدون تصحيح در نشريه مرکز چاپ شده است. البته در آن اشتباهات فراوانی هست (بطوری که در بعضی جاها اصلا معلوم نيست موضوع چيست) ولی از همين مقدار هم بر آنان که متن را بخوانند مشخص است که آنجا بحث از چه بوده است.

 

همانگونه که در فوق آمد اين داستان مال دو ماه قبل نيست بلکه زمان وقوع آن هجده سال پيش يعنی پنج سال قبل از انتخاب آقای خاتمی است که سالها پيش از ورود آقای مصباح به سياست است. مگر قرار است که من مانند حضرت خضر علم غيب داشته باشم و کسی را برای کاری که قرار است در آينده بکند تنبيه کنم؟ البته که چنين نيست و دروغ پردازان نيز بر اين بداهت واقفند والّا وقت اين ملاقات را هجده سال جلو نمی کشيدند. چگونه است که آقای گنجی نبايد يکسال قبل از جايزه گرفتن ماريو وارگاس او را برنده نوبل خطاب کند ولی من موظفم مصباح را سالها قبل از ورودش در سياست با جرمهائی که قرار است بکند قضاوت کنم؟ در عرض ۱۸ سال انسانها عوض ميشوند. همه ما عوض ميشويم و خود بنده و نويسندگان اين نامه هم مستثنی نيستند. اما آقای مصباح از افرادای است که در اين مدت کاملاً تغيير ماهيت داده است. البته بنده هم مثل سايرين با عقايد همه آنهائی که قبل از انقلاب ميشناختم (از جمله بهشتی و مصباح يزدی) موافق نبودم. آقای مصباح هر چند وارد سياست نمی شد (چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن... تا انتخاب آقای خاتمی در ۱۹۹۷) ولی عقايدی سنتی داشت و مانند آقای دوستدار با روشنفکران مذهبی از قبيل دکتر شريعتی و دکتر سروش بسيار مخالف بود. او همانطور که در اين مناظره عمومی مشخص است با ديده ترديد به غرب، پيروان ساير مذاهب و نيز به علوم انسانی مينگريست. آقای مصباح در سالهای بعد از آن ديدار نخست با پيروزی اصلاح طلبان و سپس با ورود آقای احمدی نژاد به صحنه کاملا وجهه علمی و فلسفی خود را وا نهاده و يک شخصيت راست افراطی شد. من آنروز علم غيب نداشتم و کف دستم را هم بو نکرده بودم که ايشان در آينده چه خواهد کرد. البته اگر اين ملاقات دو ماه قبل انجام گرفته بود بايد پاسخگو ميبودم. اما واقعيت اينست که چنين ديداری اصلاً متصور نيست زيرا نه من دو ماه قبل من حاضر ميشدم با شخصيتی مانند ايشان ملاقات کنم و نه اينکه کسی مانند او حاضر ميشد از چون منی (که بکرات آماج حملات جناح ايشان در روزنامه کيهان و و رسالت و يا لثارات و امثال آنها بوده ام) برای سخن گفتن در موسسه باقر العلوم امروزی دعوت بعمل آورد.

 

خلاصه زندگی من کتاب بازی است. معتقدم از آنجا که همه ما اشتباه ميکنيم و کرده ايم بايد با شفافيت و از سبيل نقد از خويش مواضع گذشته خود انتقاد کنيم. اگر فضائی فراهم شود که بجای تهمت و بهتان و متهم کردن ديگران و تنزيه خود دست بکار نقد ذاتی شويم برای سلامت سياسی و روانی همه ما بهتر خواهد بود. اما اگردر اين ميان قلم را به دروغ بيالائيم البته در راه ايجاد چنين فضائی گام برنداشته ايم. کسی نيست که نداند که بعد از وقايع پانزده خرداد سال گذشته من هم مانند بسياری از ايرانيان بليط خود را لغو کردم و منبعد قادر به بازگشت به وطنم نيستم. از اينرو چند ماه پيش از اين که از بيماری شديد مادرم آگاه شدم نتوانستم در کنار او باشم. اگر من از چنين موقعيتی برخوردار بودم که دو ماه قبل به ديده بوسی يکی از موثر ترين سردمداران جناح راست بروم آيا از آن استفاده نميکردم که برای آخرين بار بوسه ای بر گونه مادر در حال احتضارم بزنم؟ "و هان ای شرم..."

 

منبع: گویا نیوز

اولین ملاقات مهدی خزعلی با خانواده‌اش در زندان اوین

Posted:

جرس: مهدی خزعلی، نویسنده و وبلاگ نویس برای اولین بار پس از بازداشت ، در زندان اوین با همسر و فرزندانش به صورت حضوری ملاقات کرد.


به گزارش جرس، مهدی خزعلی دیروز با وکلایش نیز دیدار و گفت و گو کرد.


محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری در این باره به جرس گفت: اهانت به آیت‌الله جنتی، اهانت به رییس جمهوری، تبلیغ علیه نظام از جمله جرایم این فعال سیاسی عنوان شده است.


وی گفت: امیدواریم که مسئولان هر چه سریعتر خزعلی را آزاد کنند.


گفتنی است، مهدی خزعلی،  از روز بیست یکم مهر ماه در بازداشت به سر می برد، که از روز دوشنبه هفته گذشته در اعتراض به "بازداشت غیر قانونی" خود دست به اعتصاب غذا زده است.


مهدی خزعلی در سایت شخصی خود و سخنرانی‌ها و مواضع صریح خود را در انتقاد به بی عدالتی‌های موجود در کشور ابراز داشته بود.


سال گذشته در پی انتقادهای صریح علیه دولت، پدرش نسبت به پسر اعلام برائت کرد و پسر نیز ضمن احترام به پدر، اعلام کرد که "برای ادای تکلیف نیاز به اجازه پدر نیست."
 

سخنگوی قوه قضاییه: اطلاعی از شکایت در خصوص کمک یک میلیاردی به سران فتنه ندارم

Posted:

اگر کسی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اخلال ایجاد کند برخورد قاطع توسط دستگاه قضایی انجام می شود

جرس: سخنگوی قوه قضاییه درباره اتهامی که وزیر اطلاعات به رهبران جنبش سبز مبنی بر دریافت "یک میلیارد دلار از کشورهای عربی" وارد کرده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارنظر وزیر اطلاعات در زمینه کمک 17 میلیارد دلاری برای آنچه "فتنه سال 88" خواند و همچنین کمک یکی از کشورهای عربی به یکی از رهبران جنبش سبز، اظهار کرد: البته از قول وزیر اطلاعات در رسانه‌ها خواندم که این مبلغ بیش از یک میلیارد است، تا این لحظه مورد مشخصی به دستگاه قضایی اعلام نشده یا من اطلاع ندارم.

 

وی در سومین نشست خبری خود در مسند سخنگوی قوه قضاییه درباره هدفمند کردن یارانه‌ها، عنوان کرد: قوه قضاییه آمادگی خود را برای کمک به دولت در موارد خاص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها اعلام می‌کند. در این زمینه نماینده دادستان کل کشور در جلساتی که در دولت و وزارت کشور در این خصوص برگزار می‌شود شرکت می‌کند.

 

اژه‌ای افزود: اگر کسی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اخلال یا مشکلی ایجاد کند برخورد لازم، به موقع، متقضی و قاطع توسط دستگاه قضایی انجام می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سازمان بورس براساس اصل 144 قانون اساسی و طبق قانون مصوب سال 84 فعالیت خود را افزایش داده و طبق این قانون وظایف و تکالیفش نیز مشخص شده است. افرادی هم که کالاهایشان را در این سازمان ارائه می‌دهند باید اطلاعات لازم را ارائه دهند. بعضاً سازمان بورس از افرادی که اطلاعات لازم و به موقع را ارائه نمی‌دهند شکایت می‌کند طبق قانون این موضوع جرم است. حدود 30 نفر با شکایت سازمان بورس محاکمه شدند و در دادگاه و دادگاه تجدید‌نظر حکم قطعی گرفته‌اند.

 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت: تجاوز به حریم خصوصی افراد نیاز به ابزار خاص جاسوسی ندارد با هر وسیله‌ای می‌توان حریم دیگران را نقض کرد که این کار جرم است. چنان چه ثابت شود هر کسی با هر وسیله‌ای به حریم خصوصی دیگری تجاوز کرده و این موضوع محرز شود فرد خاطی تعقیب و مجازات می‌شود مدعی‌العموم هم می‌تواند وارد این موضوع شود. هفته گذشته پلیس 3 نفر را در ارتباط با وسایلی که چندکاربردی هستند شناسایی و دستگیر کرد پرونده این افراد در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

 

وی همچنین درباره شهرام جزایری و مرخصی برای وی اظهار کرد: اعطای مرخصی به هر فرد زندانی حتی شهرام جزایری در اختیار سازمان زندان‌ها، دادستان مجری حکم و دستگاه قضایی ذی‌ربط است. از جمله مواردی که مانع از اعطای مرخصی از زندان می‌شود، احتمال فرار است. فردی که نام بردید یک بار با استفاده از مرخصی فرار کرده و با زحمت به زندان بازگشت. اگر زندانی که مرخصی می‌رود حکمش در حال اجرا باشد و اعطای مرخصی باعث خلل در اجرای حکم شود، مرخصی اعطا نمی‌شود.

 

اژه‌ای افزود: پرونده‌ای در سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه تشکیل شده و شهرام جزایری با حکم وکالت برخی اموال خود را به طور ناصحیح جابجا می‌کند. یک نسخه از این پرونده با تأخیر به دستم رسیده است. به لحاظ ذهنیت و سابقه شهرام جزایری به دادستان تهران دستور دادم گزارش سازمان بازرسی را جدی بگیرد و اگر موضوع صحت دارد برخورد کند.

 

همچنین سخنگوي قوه قضائيه در ادامه سومين نشست خبري خود در پاسخ به سوالي در مورد آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده دادستان سابق تهران اظهار کرد: در مورد اين پرونده هنوز رسيدگي مقدماتي ادامه دارد و به مرحله‌ي مجرميت و كيفرخواست نرسيده است.

 

وي همچنين در خصوص علت آزادي شكوري‌راد با توجه به داشتن اتهامات امنيتي اظهار كرد: در مورد اين شخص يكي از علماي قم براي آزاديشان وساطت كرده و اين وساطت مورد قبول واقع شده كه اگر چنين وساطتي نبود شايد آزاد نمي‌شد.


دادستان كل كشور در پاسخ به سوالي ديگر در مورد توضيح آنچه كه برخي از آن به عنوان "فتنه اقتصادي" ياد مي‌كنند، اظهار كرد: توضيح اين عبارت را از كسي كه آن را مي‌گويد بايد بپرسيد زيرا دستگاه قضايي از فتنه اقتصادي نام نبرده است. ما بحث فساد اقتصادي و مالي را داريم. همچنين شايد منظورشان اين باشد كه در جهت فتنه‌گري‌هاي سال قبل يك شيوه نيز اقدام از طريق مسائل اقتصادي باشد.

 

رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات: ضد نظام، کسی است که خلاف قانون اساسی عمل کند

Posted:


جرس: رییس شورای‌ هماهنگی جبهه اصلاحات معتقد است: اگر تحزب با مسئله ولایت منافات داشت، قطعا قانون‌گذار نامی از آن در قانون اساسی نمی‌برد.

 

به گزارش ایلنا، احمد حکیمی‌پور در خصوص انتشار خبری مبنی بر تشکیل تشکل جدید از سوی نمایندگان اقلیت مجلس که در آن بدنبال جذب اصولگرایان منتقد هستند، گفت: در شورای هماهنگی اصلا‌ح‌طلبان چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است، اما فی نفسه تعامل میان جریان‌های سیاسی خوب است.

 

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلا‌ح‌طلبان با بیان اینکه این جریان همواره بدنبال تعامل با گروه‌های حامی دولت و منتقد دولت است، اظهارداشت: اصلا‌ح‌طلبان معتقدند که برای رفع معضلات و مشکلات کشور، باید از طریق گفت‌وگو اقدام شود، به همین علت ما از مذاکره و گفت‌وگو با جریان‌ مقابل استقبال می‌کنیم.

 

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب ادامه داد: با توجه به اینکه اصلا‌ح‌طلبان و‌اصولگرایان در برخی مبانی با یکدیگر اختلافات ریشه‌ای دارند، تداوم چنین تشکلی با مشکل مواجه خواهد شد، اما اگر بر روی برخی مسائل مشترک و یافتن راه‌حل برای برخی مشکلات دورهم جمع شوند، چنین امری عملی، اما مقطعی خواهد بود.

 

حکیمی‌پور در خصوص مواضع برخی حامیان دولت مبنی براینکه "تحزب با ولایت همخوانی ندارد"، گفت: اگر تحزب با مسئله ولایت منافات داشت،قطعا قانون‌گذار نامی از آن در قانون اساسی نمی‌برد.

 

وی در پایان تاکید کرد: طرح چنین مباحثی برخلاف اصول قانون اساسی است و طبیعتا هر کس که خلاف قانون اساسی عمل کند،ضد نظام جمهوری اسلامی است.
 

درخواست جمعی ازنمایندگان برای تجديدنظر در انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران

Posted:

جرس: جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواستار تجديدنظر در تصميم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران شدند.


به گزارش ايلنا، جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به وحيد دستجردي بر ضرورت تجديدنظر در تصميم غير كارشناسي و نادرست انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران تاكيد كردند و خواستار اجتناب از توزيع ماموريت و امكانات آن بين دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي شدند.


اين نمايندگان علت اصلي نادرست بودن انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران را ايجاد عوامل اجتماعي، علمي و خدماتي (بهداشتي ـ درماني) براي جامعه پزشكي و مردم اعلام كردند.


نمايندگان معترض طي این نامه‌، انحلال دانشگاهي با قدمت بيش از سه دهه فقط به بهانه خروج عده‌اي از كاركنان دولت از تهران  را نادرست دانست.


عليرضا محجوب، حسين فدايي، حسين نجابت، مهدي كوچ‌ زاده، بيژن نوباوه وطن، زهره الهيان، فاطمه رهبر، پرويز سروري، سيدعليرضا مرندي، طيبه صفايي، علي‌اصغر زارعي، الياس نادران، اسماعيل كوثري، اسدالله بادامچيان، عليرضا زاكاني، علي مطهري، علي عباس‌پور تهران فرد، احمد توكلي از امضا‌ءكنندگان اين نامه بودند.
 

محکومیت یک شهروند بانه‌ای به زندان

Posted:

جرس: یک شهروند اهل بانه به نام علی قادری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شد.


به گزارش آژانس خبری موکریان، علی قادری که حدود دو ماه پیش از طرف نیروهای امنیتی در بانه دستگیر شده بود در دو پرونده جداگانه از سوی دادگاه انقلاب سقز به اتهام همکاری با احزاب مخالف به چهار سال حبس و از طرف دادگاه عمومی به اتهام عبور غیرقانونی از مرز به سه ماه زندان محکوم شد.

 

گفتنی است نامبرده هم اکنون در زندان مرکزی سقز دوران محکومیت خود را سپری کند.

 

همچنین در خبری دیگر از سقز، روز گذشته دلیر روزگرد که چندی پیش بازداشت شده بود در دادگاه انقلاب سقز محاکمه شد.
 

صدور حکم پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی برای یاسر معصومی

Posted:

جـــرس: یاسر معصومی مسئول فنی سایتهای برخی از نشریات اصلاح طلب، که اسفندماه گذشته دستگیر و به مدت بیش از دو ماه در زندان اوین در بازداشت به سر برد، هفته گذشته حکم دادگاه بدوی خود را دریافت کرد.


به گزارش منابع خبری جرس، قاضی صلواتی، رئیس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران و چهره مشهور دادگاههای تلویزیونی سال گذشته، معصومی را بدون اعلام اتهامات مشخص، به حکم سنگین پنج سال حبس تعزیری به همراه محرومیت از عضویت در احزاب و کار در نشریات محکوم کرده است.


این منبع خبری خاطرنشان کرد "معصومی نسبت به حکم صادره معترض بوده و درخواست تجدیدنظر خود را ارائه داده است."


گفتنی است معصومی، سابقه فعالیت و عضویت احزاب سیاسی را نداشته است و فقط در بخش فنی برخی از نشریات مشغول به کار بوده است.


وی زمستان گذشته در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده و بدون تفهیم اتهام، مدتها در زندان اوین نگهداری شده و آخر اردیبهشت ماه امسال با قرار وثیقه - تا زمان دادگاه - آزاد شده بود.


منابع خبری خاطرنشان کرده بودند وی که مسئول فنی سایت روزنامه شرق و چند روزنامه دیگر بوده، از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده است.


شایان ذکراست پدر یاسر معصومی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده؛ اما خود وی هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

 


حق شناس: هزینه کار سیاسی و مطبوعاتی بالا رفته است

Posted:

جرس: محمدجواد حق‌شناس اظهار کرد: دوستانی که در حوزه سیاست، مسائل اجتماعی و مباحث اداره جامعه مطالعه می‌کنند و مسوولند باید این موضوع را جدی بگیرند؛ وقتی در یک ارگانیسم سالم با یک درد روبرو می‌شویم باید برای درمان آن تلاش کرد و نه این‌که درد را کتمان کرد.

 

به گزارش ایسنا این عضو حزب اعتماد ملی با بیان این‌که "عرصه سیاست، تعطیل‌بردار نیست" افزود: تا زمانی که انسان در جامعه زندگی و تلاش می‌کند تا برای خود جامعه‌ای بهتر از دیروز داشته باشد و نگاه تکامل‌گرا داشته باشد این تلاش نیاز به عزم جمعی و ارتباط دقیق و منطقی دارد که آحاد جامعه باید با هم برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه‌ریزی و حرکت کنند.

 

وی با اشاره به این‌که "در جوامع امروزی مطبوعات و فعالیت سیاسی دو رکن اساسی سلامت اجتماع را شکل می‌دهند" تصریح کرد: جامعه امروز هم مستثنی نیست و یک بخش آن مربوط به حوزه فعالیت مطبوعاتی صحیح، سالم، پرنشاط و معطوف به حرکت در قاعده و چارچوب منافع ملی و دفاع از حقوق مردم است که نقطه بروز و ظهور آن عرصه مطبوعات است و بخش دیگر آن در حوزه فعالیت سیاسی است که ظهور آن فعالیت سیاسی در قالب احزاب و گروه‌هاست و این دو حوزه مکمل و لازم و ملزوم هم هستند.

 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این‌که "فضای امروز ایران برای دو حوزه مطبوعات و فعالیت سیاسی بسیار سخت است" افزود: حرکت در این دو بخش ساده، بدون دردسر و کم‌هزینه نیست و به نظر می‌رسد فعال سیاسی و روزنامه‌نگار امروز باید معطوف به فضای موجود، با شناخت دقیق از تاریخ سیاسی کشور و همین‌طور شناخت دقیق از قواعد سیاسی حاکم بر روابط بین‌الملل در دنیای امروز و خارج از مرزهای ایران،‌ به خصوص منطقه حساس خاورمیانه و از طرف دیگر با توجه به شناخت دقیق از روحیات جامعه ایرانی بتواند راهکار مناسبی برای فعالیت سیاسی در این دو عرصه را پیش روی خود گذارد که هم هزینه زیادی را به جامعه مطبوعاتی و سیاسی تحمیل نکند و هم راه مناسبی برای برون‌رفت از فضای فعلی ایجاد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: انقلاب ما در ۳۰ سال گذشته هزینه زیادی برای راه‌اندازی تئوری مبتنی بر آرمان‌های امام که بر دو ستون اصلی اسلام و مردم استوار بود، پرداخته است و در حال حاضر باید فاصله با فضای مطلوب را پر کرد.

 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که "فعالیت در عرصه سیاسی و مطبوعاتی بسیار سخت شده است"، تصریح کرد: فعالیت حزبی پرهزینه شده است و می‌توان گفت تناسبی میان هزینه‌ای که برای فعالیت حزبی پرداخت می‌شود و دستاوردی که فعال سیاسی انتظار دارد برای جامعه به دست آورد، برقرار نیست.

 

حق‌شناس اظهار کرد: قبل از هر چیز تمام کسانی که برای این انقلاب تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند و نسبت به آینده انقلاب و کشور حساس هستند، باید تلاش کنند که خط‌کشی‌های غیرقانونی زودتر از فضا زدوده شود و فعالیت‌های سیاسی در کشور با هزینه‌های کمتر محقق شود و جامعه‌ای که علاقمند به شرکت در سرنوشت خود در قالب قانونی و احزاب شناخته شده و در چارچوب قانون اساسی است بتواند فعالیت کند.

 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: مطمئنا حزب اعتماد ملی هم علاقمند است در یک فضای غیرغبارآلود و روشن و به دور از هرگونه اتهام‌افکنی و فعالیتی که منجر به ایجاد مشکلاتی در سطح جامعه ‌شود، فعالیت کند و طی یک سال گذشته به علت فضای ایجاد شده تا حدودی نتوانسته است در قالب شناخته شده حرکت کند، اما عناصر و اعضای شورای آن فعال بوده‌ و سعی کرده‌اند به ایجاد فضای آرامش در کشور کمک کنند.