جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار رئیس سازمان ملی جوانان نسبت به افزایش چشمگیر میزان طلاق در کشور

Posted:

جرس: رئیس سازمان ملی جوانان با اعتراف به اینکه "در حال حاضر رشد طلاق شتاب بیشتری از رشد ازدواج در كشور دارد"، اظهار عقیده کرد "در حال حاضر مهم‌ترین معضل كشور تاخیر در امر ازدواج می باشد و غربی ها به دنبال آن هستند تا سبك زندگی ما را از نحوه لباس پوشیدن تا حركات و سكنات و حتی تصمیم برای ازدواج را تغییر دهند."


به گزارش ایلنا، مهرداد بذرپاش در همایشی تحت عنوان "جوانان و ازدواج" که در ستاد ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد بزرگترین مساله‌ای كه در زندگی هر كسی می‌تواند اتفاق بیفتد ازدواج است و ازدواج مهمترین انتخاب زندگی دختران و پسران محسوب می‌شود .


او با بیان اینكه اگر فرض كنیم كسی مسلمان باشد و قبلا در رابطه با دین خود تصمیم‌گیری كرده باشد مهمترین انتخاب بعدی زندگی او ازدواج است، گفت: جوانان در رابطه با مهمترین اتفاق زندگی خود به قدر كافی مشورت نمی‌كند وقتی كسی می خواهد یك ماشین و خانه بخرد، كار كارشناسی زیادی در این رابطه انجام می‌دهد و با اشخاص زیادی مشورت می‌كند اما خداوكیلی جوانان در رابطه با ازدواج چقدر مشورت می‌كنند؟


در حال حاضر مهم‌ترین معضل كشور تاخیر در امر ازدواج است
رییس سازمان ملی جوانان گفت: در حال حاضر اساسی ترین مشكل كه در كشور با آن مواجه هستیم مسایل مربوط به تاخیر در ازدواج است و مشكل هم از این جا ناشی می‌شود كه ما مدل مناسبی در رابطه با ازدواج در كشور ارایه نكرده‌ایم.
بذرپاش افزود: وقتی از جوانان ازدواج نكرده می‌پرسیم چرا زندگی مشترك خود را آغاز نكرده‌اید جوابهای مختلفی به این سوال می‌دهند، مثلا برخی می‌گویند هنوز دختر مورد علاقه خود را پیدا نكردم یعنی پدرومادرم آستین هایشان را برایم بالا نزدند، برخی دیگر می گویند ما خودمان باید همسر مورد علاقه مان را انتخاب كنیم و هنوز انتخاب نكردیم، برخی دیگر معتقدند دولت باید شغل در كشور ایجاد كند و جوانان پس از اینكه شاغل شدند خودشان ازدواج می كنند. گروه دیگر بر این اعتقادند كه اگر دولت برای جوانان مسكن مناسب تهیه کند  جوانان خودشان بلدند ازدواج كنند برخی دیگر هم می گویند دولت هزینه های ازدواج را پایین بیاورند قطعا جوانان ازدواج می كنند.
پذرپاش با بیان اینكه همه این تحلیل های متفاوتی كه جوانان در رابطه با علت ازدواج نكردن خود ارائه می كنند، درست است اما كافی نیست، گفت: ازدواج یك امر فطری است و بعید به نظر می رسد كسی در این جمع حاضر باشد كه دوست نداشته باشد ازدواج كند و به اجبار بخواهند برای او همسر اختیار كنند چون در رابطه با فطری بودن ازدواج هیچ شكی وجود ندارد و ترغیب ها و تشویق هایی كه در رابطه با ازدواج انجام می شود، فقط در زمان ازدواج می توان تاثیر داشته باشد و آن رابه جلو بیاندازد.


مسائل اقتصادی دلیل اصلی ازدواج نكردن جوانان نیست
رییس سازمان ملی جوانان گفت: من منكر این نمی شوم كه كسانی كه می خواهند ازدواج كنند باید منبع درآمد مناسبی داشته باشد اما صحبت من این است كه منبع درآمد شرط لازم كافی برای ازدواج نیست.
پذرپاش مثالی را ارایه كرد و گفت: جوانان بالای شهر تهران كه معمولا از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردارند یا شغل خوبی دارند و یا حداقل پدر آنها خانه مناسبی را برای ازدواج در اختیارشان قرار می دهد چندان تمایلی برای ازدواج ندارند و نرخ ازدواج در مناطق شمال تهران از نرخ ازدواج در مناطق جنوبی تهران پایین‌تر است در حالی كه آنها توانایی مالی برای ازدواج دارند. البته نرخ طلاق در مناطق شمال شهر تهران نسبت به مناطق جنوب شهر بیشتر است.


سبك زندگی مناسب شرط كافی برای ازدواج است
او با بیان اینكه اگر فرض بگیریم كه مسایل اقتصادی و مالی شرط لازم برای ازدواج است این تناقض ها را چگونه می توانیم حل كنیم، گفت: اینكه جوانان شمال شهری تمایلی به ازدواج ندارند، نشان دهنده این است كه مسایل اقتصادی شرط كافی نیست آنچه كه شرط كافی برای ازدواج محسوب می شود سبك زندگی است .
رییس سازمان ملی جوانان توضیح داد: غربی ها به دنبال آن هستند تا سبك زندگی ما را تغییر دهند، سبك زندگی از نحوه لباس پوشیدن تا حركات و سكنات و حتی تصمیم برای ازدواج را شامل می شود و سبك زندگی است كه تعیین می كند من در سن 20 سالگی ازدواج كنم و یا بگوییم آقا ولش كنید و در سن 30 سالگی هم با زور بخواهند برایش همسر اختیار كنند.سبك زندگی است كه تعیین می كند ما چقدر برای نظر پدر و مادر برای ازدواج سهم در نظر می گیریم و البته سبك زندگی هزار و یك مولفه دیگر را شامل می شود.
بذرپاش گفت: وقتی كه صبح از خواب بیدار می شویم تا شب كه می خواهیم بخوابیم همه حركات سكنات ما نشان دهنده سبك زندگی ماست این سبك زندگی را ما می‌توانیم آگاهانه انتخاب كرده باشیم یا به ما تحمیل شده باشد. تحمیل می‌تواند خواسته یا ناخواسته اتفاق افتاده باشد.
رئیس سازمان ملی جوانان ادامه داد: یك جوان ایرانی غرورش بر نمی‌تابد كه كسی بخواهد سبك زندگی را به او تحمیل كند اما نه تنها در ایران بلكه در اكثر كشورهای دنیا جوانان در معرض تحمیل سبك زندگی قرار می‌گیرند.
او ادامه داد: از آنجائی كه ما مسلمان هستیم و می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و مدلی را به دنیا عرضه كنیم بیشتر در معرض خطر هستیم و آنها بیشتر تلاش می‌كنند سبك زندگی‌ای كه با سبك زندگی ایرانی متفاوت است به ما تحمیل كنند.


شبكه «فارسی‌وان» و سایر شبكه‌های فارسی زبان به دنبال تغییر سبك زندگی ایرانی ها هستند
بذرپاش گفت: شبكه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای كه راه افتاده است، گمان می‌كنید چه هدفی را دنبال می‌كنند؟ بیشتر این شبكه‌ها حرف سیاسی نمی‌زنند، آن شبكه‌های فارسی‌زبانی كه حرف سیاسی می‌زنند مخاطبانشان كم است. چون فقط اندكی از افراد جامعه هستند كه آنها را قبول می‌كنند و اكثریت افراد جامعه اصلا حوصله حرف سیاسی را ندارند یا آنقدر آن شبكه‌های سیاسی فارسی زبان دروغ چاشنی كار خود كرده‌اند كه برای مردم غیر قابل تحمل شده است.
او ادامه داد: مردم بیشتر شبكه‌های فارسی‌زبانی مانند «فارسی‌وان» كه فیلم پخش می‌كنند نگاه می‌كنند اما اگر بیشتر فكر كنیم به این نتیجه می‌رسیم كه تنها هدف این شبكه‌های فارسی زبان تغییر سبك زندگی در ایران است.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: تاكنون به این فكر كرده‌اید كه مثلا فارسی وان چرا این همه هزینه می‌كند كه برای فارسی زبانان فیلم پخش كند. آنها مگر بیكار هستند یا پولشان از پارو بالا می‌رود یا ما را خیلی دوست دارند كه بخواهند ما را سرگرم كنند. مطمئناً برای پخش فیلم‌ها و سریال‌ها هدفی را دنبال می‌كنند و آن هدف چیزی نیست جز تغییر سبك زندگی در ایران. آنها به این نتیجه رسیده‌اند كه اگر بخواهند در جامعه ما رسوخ كنند راهش این است كه نسل جوان ما را هدف بگیرند و سبك زندگی آنها را تغییر دهند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند كه یكی از مولفه‌های اساسی تغییر سبك زندگی زیر سوال بردن اساس و بنیان خانواده است. و دانسته‌اند كه جوانان ایرانی هر چقدر متكی به خانواده شوند و به آموزه‌های اصیل ایرانی پایبند باشند رسوخ به آنها سخت‌تر است بنابراین باید ارتباط جوانان را با سبك زندگی ایرانی، اسلامی قطع كرد. بنابراین با نشان دادن فیلم‌ها و سریال‌هایی كه بنیان و اساس خانواده را هدف گرفته‌اند به تغییر سبك زندگی در ایران مشغول هستند. آنها می‌خواهند پارادایم و الگوی حاكم بر زندگی جوانان ما را خراب كنند و دوباره همانگونه كه خودشان دلشان می‌خواهد آن را بچیند.
بذرپاش گفت: شبكه‌هایی مانند فارسی‌ وان كار عمیق روان‌شناسی را برای ساخت سریال‌های خود انجام می‌دهند تا بتوانند خیلی ظریف در جهت تغییر سبك زندگی وارد عمل شوند. اصلی‌ترین كار آنها در سریال‌های تلویزیونی‌شان زیر سوال بردن اساس خانواده و ازدواج است. آنها اصلا به مسخره كردن موضوعی به نام ازدواج می‌پردازند و به بینندگان خود القاء می‌كنند كه اگر ازدواج كنی محدود می‌شوی، ممكن است همسرت به تو خیانت كند، ممكن است از بسیاری از لذت‌های زندگی محدود شوی و خرج زندگی بسیار زیاد است. بنابراین چه نیازی است به ازدواج كردن خدا تو را آزاد آفریده برو صفا كن و ازدواج نكن.


با تغییر سبك زندگی می خواهند جوانان ازدواج نكنند
او ادامه داد: آنها به گونه‌ای در جهت تغییر سبك زندگی حركت می‌كنند كه بیننده اصلا متوجه نمی‌شود. به زور از تو نمی‌خواهند كاری انجام دهی، آرام‌آرام رخنه می‌كنند و می‌دانید كه اساسی‌ترین كالای فرهنگی كه در حال حاضر در دنیا بر روی آن كار می‌شود و تاثیرگذاری زیادی نیز دارد فیلم است. با یك فیلم یك ملت را قلب می‌كنند. بنابراین برایشان كاری ندارد كه بخواهند موضوع كوچكی مانند ازدواج را كمرنگ كنند.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: اگر بخواهم خلاصه كنم باید بگویم ازدواج چیز خوبی است، من امتحان كردم.
بذرپاش سپس به بیان آخرین سرشماری نفوذ مسكن كه مربوط به سال 85 است پرداخت و آمار و اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق جوانان را در طی این سال‌ها عنوان كرد.
او گفت: در حال حاضر نیمی از جمعیت كشور ما را جوانان و نوجوانان تشكیل می‌دهند. بنابراین شما خود حدیث مفصل بخوانید از مجمل.
او ادامه داد: براساس آخرین آمار برآورد ازدواج برای امسال حدود یك میلیون است و سال گذشته نیز 900 هزار ازدواج در كشور اتفاق افتاده است و هر سال حدود 5 تا 10 واقعه رشد ازدواج داشتیم.
بذرپاش گفت: با توجه به اینكه در حال حاضر تعداد جوانان كشور بسیار زیاد است، مسلما تقاضایی كه در رابطه با اشتغال، مسكن و ازدواج وجود دارد در كشور بسیار زیاد است.


باید حواسمان جمع باشد، نرخ طلاق در كشور رو به افزایش است
او ادامه داد: در نرخ طلاق نیز در كشور شاهد رشد بوده‌ایم و باید در این زمینه حواسمان را جمع كنیم. در حال حاضر رشد طلاق شتاب بیشتری از رشد ازدواج در كشور دارد و این برازنده كشور عزیز ما نیست. هر چند كه طلاق حق قانونی هر كسی است اما برازنده نیست و ما باید همانقدر كه برای امر ازدواج در كشور تلاش می‌كنیم سعی كنیم كه نرخ طلاق را نیز در كشور كاهش دهیم. اگر جوانان هنگام ازدواج بررسی و دقت لازم را در طرف مقابل خود انجام دهد و ازدواج‌های به موقع و آگاهانه داشته باشد هرگز گرفتار طلاق نمی‌شود.
رئیس سازمان ملی جوانان در رابطه با استان‌هایی كه بالاترین و پائین‌ترین نرخ طلاق را دارند گفت: استان یزد حداقل میزان طلاق را دارد و البته در این استان نرخ جرائم و آسیب‌های اجتماعی نیز پائین است و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نرخ طلاق بالائی را در میان استان‌های كشور دارند.


شصت درصد جوانان ازدواج موقت را راهكار مناسبی برای حل معضل ازدواج نمی دانند
بذرپاس سپس به تحقیقی كه در رابطه با ازدواج و طلاق در شهر تهران انجام شده است استناد كرد و گفت: براساس این تحقیق شصت درصد جوانان ازدواج موقت را راهكار مناسب و موثری برای جوانان نمی‌دانند هر چند كه ازدواج موقت در كشور زیاد تبلیغ می‌شود.
او ادامه داد: براساس این تحقیق جوانانی كه هنوز ازدواج نكرده‌اند كمی سن، ادامه تحصیل، مشكلات اقتصادی و كمی درآمد، نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسكن، بیكاری، نداشتن امكانات مناسب برای اقدام به ازدواج، عدم آگاهی جهت قبول مسئولیت در زندگی زناشوئی، پیدا نكردن فرد مناسب، بی‌اعتمادی و بی علاقگی به ازدواج، نداشتن تجربه جهت زندگی مشترك، وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر ازدواج‌ نكرده، نگرانی از آینده و نامناسب بودن شرایط فرهنگی و اجتماعی را دلیل مجرد ماندن خود اعلام كرده‌اند.


بیشتر طلاق های صورت گرفته در ازدواج هایی كه منشا دوستی داشته‌اند ‏‌رخ داده است

بذرپاش گفت: براساس این تحقیق از 321 نفری كه طلاق گرفته‌اند، 26 درصد آنها از طریق فامیل، 10 درصد از طریق همسایه، 4 درصد از طریق دوستان، 13 درصد از طریق آشنایی در محل كار و 30 درصد از طریق دوستی اقدام به ازدواج كرده بودند.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: سازمان ملی جوانان در دو حوزه برای ازدواج كار انجام می‌دهد یكی در حوزه تسهیلاتی و رفاهی كه وام ازدواج، مسكن مهر، وام دانشجویی، صندوق رفاه دانشجویی، خوابگاه‌های متاهلی و غیره از جمله آن به شمار می‌رود و دیگری تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای ازدواج است.
او توضیح داد: در قبل از شروع این دولت وام ازدواج یك میلیون تومان بوده، اكنون وام ازدواج چهار میلیونی به جوانان داده می‌شود و مجلس وام ازدواج 5 میلیون را تصویب كرده است. بنابراین می‌بینید چقدر پیشرفت در این زمینه داشته‌ایم.


سالیانه سه هزار میلیارد تومان افزایش بودجه برای وام ازدواج افزایش اعتبار داشته ایم
بذرپاش گفت: سالیانه در حدود یك میلیون ازدواج در كشور انجام می‌شود. اگر سه میلیون افزایش وام ازدواج را در تعداد ازدواج‌های صورت گرفته ضرب كنیم متوجه می‌شویم كه دولت سالیانه سه هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پرداخت وام در نظر گرفته است. البته شأن جوانان ایرانی ما خیلی بیش از این است اما بضاعت دولت بیش از این نیست.
رئیس سازمان ملی جوانان گفت: سازمان ملی جوانان در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی و تشویق جوانان به ازدواج نیز اقدامات مناسبی انجام داده است.


چرا رسانه‌ها نگران نیستند كه یك جوان مسلمان 10 سال ازدواج اش به تاخیر می‌افتد

او ادامه داد: رسانه‌های ما نیز باید در زمینه ترویج ازدواج فعالانه عمل كنند، نباید اینگونه باشد كه وقتی یك هنرپیشه ازدواج می‌كند و یا طلاق می‌گیرد این خبر بسیار برجسته‌سازی شود و وقتی یك جوان مسلمان ایرانی ازدواجش 10 سال به خاطر نداشتن شغل، مسكن یا فرهنگ‌سازی نامناسب تاخیر می‌افتد هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و اصلا برایشان اهمیت ندارد.


وزارت ارشاد به رسانه‌ها و فیلم‌هایی كه در زمینه ازدواج تبلیغ كنند یارانه می‌دهد
بذرپاش گفت: سازمان ملی جوانان با وزارت ارشاد توافقاتی در رابطه با فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج انجام داده است و قرار است وزارت ارشاد به فیلم‌هایی كه برای ازدواج فرهنگ‌سازی می‌كند و به تشویق جوانان برای ازدواج می‌پردازد و یا تحكیم خانواده را تبلیغ می‌كند یارانه اختصاص دهد.
او ادامه داد: سازمان ملی جوانان با وزارت ارشاد نیز توافقاتی انجام داده كه به رسانه‌های مكتوب و خبرگزاری‌هایی كه در زمینه ازدواج فرهنگ‌سازی می‌كنند یارانه تعلق گیرد. اكنون براساس توافقات صورت گرفته بیست درصد یارانه‌ها به رسانه‌هایی كه در زمینه تحكیم خانواده و تشكیل خانواده فرهنگ‌سازی می‌كنند تعلق می‌گیرد.

گزارش تصویری - باران شدید در مکه

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

رای سبز من نام سیاه تو نبود

Posted:

طراح : محمدرضا آل خمیس

یک‌صد نفر زخمی در پی زمین‌لرزه دورود لرستان

Posted:

جرس: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر بامداد روز شنبه استان لرستان در غرب ایران را لرزاند و در پی آن بیش از یک صد نفر از ساکنان این منطقه زخمی شدند.


گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، حاکی است که در این زمین‌لرزه که در اطراف شهر دورود واقع در شرق استان لرستان روی داد دست کم یکصد نفر زخمی شدند.

 

بنا بر این گزارش، دست کم ۲۵ تن از زخمی‌شدگان در بیمارستان بستری شدند ولی بقیه پس از درمان پزشکی از بیمارستان مرخص شدند.

 

همچنین به گزارش ایرنا، این زمین‌لرزه تلفات جانی در بر نداشته و تنها برخی منازل مسکونی این منطقه دچار خسارت شده و هم‌اکنون مأموران ستاد حوادث غیر مترقبه استان لرستان در محل حضور دارند. هم‌چنین بنا بر گزارش‌ها به خاطر پیشگیری از تلفات بعدی مربوط به پس‌لرزه‌ها، تمام مدارس نوبت صبح شهرستان دورود نیز تعطیل شده و مردم محل نیز از خانه‌های خود خارج شده‌اند.


رضا آریایی، مدیر کل ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه استان لرستان زمان وقوع این زمین‌لرزه را در ساعت هفت و ۲۲ دقیقه بامداد شنبه و مرکز آن را در گسل سیلاخور در شهرستان دورود ذکر کرده‌است.

 

مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمان دقیق زمین‌لرزه دورود را ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه روز شنبه و محل دقیق آن را در عرض شمالی ۳۳٫۳۷ و طول شرقی ۴۸٫۹۴ یاد کرده‌است.

 

به دنبال این زمین‌لرزه هم‌چنین یک زمین‌لرزه کوچک دیگر نیز شهرستان دورود را دوباره لرزاند که این زلزله در ساعت هفت و ۵۲ دقیقه بامداد شنبه روی داد و بزرگی آن دو و هفت دهم ریشتر گزارش شده‌است.

 

استان لرستان به علت قرار داشتن بر روی گسل‌های زاگرس از نواحی لرزه‌خیز ایران است و مناطق مختلف این استان از جمله بروجرد، سیمره، سایروان، و دره سیلاخور در دوره‌های تاریخی زمین‌لرزه‌های ویرانگری به‌خود دیده‌اند.

 

پیش از این در تاریخ شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۵ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر در شمال غربی دورود رخ داد که بر اثر آن ۳۹ نفر از شهروندان دورودی زخمی شدند.
 

عدم توفیق بانك مركزی در سیاستهای پولی

Posted:

گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی

جرس: براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، عملكرد سیاست‌های پولی كشور در دهه اخیر در كنترل رشد نقدینگی توفیقی نداشته و متوسط رشد آن بیش از بیست درصد گزارش شده است.


به گزارش ایلنا، بررسی كارنامه برنامه چهارم توسعه در حوزه پولی كشور نشان می دهد كه در طول اجرای برنامه پنج ساله چهارم ، متوسط رشد 20 درصد نقدینگی در طول برنامه هدف‌گذاری شده بود،این درحالی است كه براساس اطلاعات مندرج در جدول شماره 2، نقدینگی با رشد 15.9 درصد به 1901.366هزار میلیارد ریال در پایان سال 1387 رسیده است.


این گزارش می افزاید؛ فشار كنترل رشد نقدینگی در سال گذشته به اندازه 2.1 واحد درصد كمتر از نرخ رشد هدف‌گذاری شده (18درصد) رسیده است. اگرچه كاهش قابل توجه عملكرد رشد خالص بدهی دولت به نظام بانكی و عملكرد رشد بدهی بانك‌ها به بانك مركزی به ترتیب به بیش از 300 واحد درصد و 76.8واحد درصد و كاهش عملكرد رشد بدهی بخش غیردولتی به نظام بانكی به میزان 23.5واحد درصد نسبت به سال 1386 رسید،اما تنها در سال 87 افزایش عملكرد رشد خالص دارایی‌های خارجی نظام بانكی به میزان 17.8واحد درصد نسبت به سال 1386، سبب شد كه عملكرد رشد نقدینگی از هدف برنامه در سال 1387 كمتر شود .


براساس گزارش رسمی نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری، عملكرد خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانكی با نرخ رشد منفی 386.6درصد به رقم 44081.2- میلیارد ریال در پایان سال 1387 رسید كه كاهش بسیار زیادی داشته است و در مقایسه با هدف برنامه‌ای آن در سال مذكور (صفر درصد) كاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. در این كاهش چشمگیر دو عامل نقش كلیدی داشته‌اند: یكی كاهش رشد بدهی بخش دولتی به نظام بانكی به اندازه5.6 واحد درصد و دیگری افزایش رشد سپرده‌های بخش دولتی در نظام بانكی به اندازه 3/6 واحد درصد در مقایسه با عملكرد سال 1386.


این گزارش می افزاید؛ اگرچه ایجاد نقدینگی با رعایت سایر الزام‌های سالم‌سازی اقتصادی و كنترل آن در اقتصاد كشور دارای اهمیت بسزایی است،اما طبق مطالعه‌های تجربی انجام گرفته یكی از عمده‌ترین دلایل افزایش تورم، افزایش نقدینگی بوده است. از سویی كاهش سرعت رشد اعطای تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته برای حفظ سلامت مالی نظام بانكی و نیز مهار رشد نقدینگی به میزان كمتر از هدف برنامه در سال 1387، در راستای كنترل تورم صورت گرفته است.

سفر مجدد رهبری برای بازدید مراجع به قم

Posted:

جرس: رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته جهت بازدید مراجع، در سفری مجدد و کوتاه به قم، در بیوت آیت‌الله نوری همدانی، مکارم شیرازی و سبحانی حاضرشد.


به گزارش رسا این سفر کوتاه به قم به منظور بازدید مراجع بوده است و طی آن آقای خامنه‌ای با تعدادی از آنان دیدار کردند.

 

گفتنی است آقای خامنه ای ظهر روز سه شنبه ٢۷ مهرماه ۸۹، در اولین روز سفر به شهر قم، در جمع حامیان خود که بنا به گزارش منابع خبری، از روزهای قبل تدارک دیده شده بودند، در میدان آستانه آن شهر به ایراد سخنرانی پرداخت و محور اصلی سخنان خود را "انتخابات" ریاست جمهوری سال گذشته، حمله به "دشمنان"، "بلااثر خواندن تحریم ها" و توصیه به "منصوبان" کشوری قرار داد.


در میان روحانیون استقبال کننده از رهبری، آقایان محمدتقی مصباح‌یزدی، احمد خاتمی، رضا استادی، ابراهیم امینی، محمد یزدی، علوی گرگان، هاشمی شاهرودی، علی اکبر مسعودی خمینی، عبدالنبی نمازی و مرتضی مقتدائی حضور داشتند.
 

تکذیب خبر بیانیه مشترک توسط دفتر آیت الله بیات

Posted:

جرس: در پی انتشار خبر امضای بیانیه مشترکی از سوی آیات عظام بیات زنجانی، دستغیب شیرازی و صادقی تهرانی، صحت این بیانه توسط دفتر آیت‌الله بیات زنجانی تکذیب شد.


در این تکذیبیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله بیات زنجانی منتشر شده با تاکید بر تکذیب امضای این مرجع تقلید عنوان کرده است که بررسی صحت و سقم انتشار یک بیانیه مشترک، از دفاتر سایر مراجع قابل پیگیری و استعلام است.


گفتنی است دیروز وبسایت مجذوبان‌نور، که پایگاه اطلاع رسانی دراویش سسلسه گنابادی است، خبری مبنی بر امضای بیانیه‌ای مشترک توسط سه تن از آیات عظام مراجع تقلید اسدالله بیات زنجانی، سیدعلی دستغیب شیرازی و صادقی تهرانی منتشر کرد که طی آن این مراجع از متصوفه و درویشان پیرو سلسله نعمت اللهی گنابادی حمایت کرده و اعمال ارباب جور و ظلم، در هتک حقوق مسلم درویشان و تخریب مراکز عبادی و حسینیه های آنان را تقبیح کردند.

 

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:  خبر دعوت لاریجانی از جك استراوساختگی است

Posted:

طرح این موضوع به انتخابات آتی فراکسیون مربوط است

جرس: در ادامه جنجال های بوقوع پیوسته پیرامون دعوت از وزیر خارجه اسبق بریتانیا برای سفر به ایران و در حالیکه این مقام انگلیسی طی گفتگو با ارگان رسمی دولت ایران، علت سفر خود را "دعوت رسمی رئیس مجلس ایران" اعلام کرده، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خبر دعوت از جك استراو (وزیر خارجه‌ اسبق بریتانیا) برای سفر به ایران را تكذیب كرد و طرح این موضوع را "شیطنت در آستانه انتخاب ریاست فراکسیون اصولگرایان" دانست.


این درحالیست که نمایندگان حامی دولت، کماکان در حال انتقاد و اعتراض به علی لاریجانی - بعنوان دعوت کننده- می باشند و خواهان پاسخگویی وی به مجلس شده اند.


به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در حاشیه‌ جلسه‌ علنی شنبه ۱۵ آبان ٨٩ مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: فكر می‌كنم این یك شیطنت انگلیسی است. آنها همیشه دروغ‌پردازی و بیان ادعاهای مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد مساله در داخل كشور را پیگیری می‌كنند. البته مكر انگلیس توسط ملت ما از گذشته شناخته شده است.


وی با تاكید بر این‌كه مواضع مجلس در این رابطه مواضع جدی و قاطعی است، یادآور شد: حتی تعدادی از همكاران مجلس چندی پیش طرح قطع رابطه با انگلیس را مطرح كردند و چنین فضایی در مجلس وجود دارد؛ هم‌چنان كه مواضع لاریجانی در این رابطه و در برابر مجموعه سیاست‌های انگلیس علیه جمهوری اسلامی، شفاف و جدی است.


 خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز گذشته اعلام کرد "جك استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس (از حزب کارگر) و عضو فعلی مجلس عوام آن كشور که هفته گذشته به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس عوام منصوب شده، در گفتگو با این خبرگزاری گفته است كه اوایل سال‌ آینده میلادی در راس یك هیات پارلمانی و به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر خواهد كرد. استراو افزود: این دعوت از سوی پارلمان انگلیس پذیرفته شده و قرار است به اتفاق بن والاس نماینده مجلس عوام از حزب محافظه كار و دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی به ایران سفر انجام شود.


به گزارش ایسنا، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح كرد: گرچه به طور رسمی سفارتخانه‌ها در دو كشور مستقر هستند اما انگلیس در تمام عرصه‌ها از جمله تحریم و حقوق بشر كه ناقض اصلی آن خود غربی‌ها هستند، جمهوری اسلامی را متهم می‌كند و تا زمانی كه شاهد تغییری در این زمینه نباشیم موضع دولت و مجلس ایران با همین قاطعیت ادامه خواهد یافت.


این مقام مجلس ایران یادآور شد: هم‌چنین بر اساس همین سیاست، مجموعه همكاری‌های تجاری و اقتصادی با انگلیس در سال‌های گذشته سیر نزولی طی كرده است.


طرح این موضوع به انتخابات آتی فراکسیون ربط دارد
بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه طرح موضوع دعوت لاریجانی از جك استراو برای سفر به ایران در این مقطع زمانی چقدر اهمیت داشته، گفت: با توجه به این‌كه بحث انتخابات فراكسیونی و هم‌چنین انتخاب لاریجانی به عنوان رییس فراكسیون اصولگرایان مطرح است شاید آنها بخواهند در این زمینه شیطنت كنند؛ گرچه من فكر نمی‌كنم كه آنها در این رابطه بتوانند تاثیرگذاری داشته باشند.


این خبر ساختگی است
بروجردی در واكنش به این‌كه آیا این دعوت از مجاری دیگری صورت گرفته، افزود: اگر جمهوری اسلامی بخواهد دعوتی از جك استراو یا امثال وی داشته باشد، این دعوت از طریق دولت یا مجلس صورت می‌گیرد و در قالب مجلس هم معمولا دعوت‌های ما از مجاری رسمی مثل وزارت خارجه است. پس این خبر ساختگی است.


رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این‌كه به گفته‌ی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، جك استراو چهار ماه پیش درخواست سفر به ایران را ارایه كرده، تاكید كرد: غیر از این مورد هم موارد متعدد درخواست در قالب گروه‌های دوستی مطرح بوده اما به دلیل این‌كه ما عملا شاهد سیاست خصمانه‌ی انگلیس در قبال جمهوری اسلامی هستیم، فایده‌ای در این مبادله‌ی هیات‌ها حتی در سطح گروه‌های دوستی نمی‌بینیم. البته معمولا در چارچوب گروه‌های دوستی ارتباطاتی وجود دارد اما ما فكر می‌كنیم این ارتباطات به بهبود روابط كمك نمی‌كند، مگر این‌كه آنها دست از سیاست‌های خصمانه‌ی خود بردارند.


لاریجانی باید پاسخگو باشد
 امروز حمید رسایی نماینده حامی دولت، ضمن اشاره به این موضوع در صحن مجلس و درخواست لغو این سفر، خاطرنشان کرد: متاسفانه بجای اینكه ادعای جك استراو مبنی بر دریافت دعوتنامه كتبی از لاریجانی تكذیب شود به ایرنا حمله شده است.

  روز گذشته نیز، یک عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: لاریجانی باید در خصوص دعوت خود از جك استراو، به نمایندگان پاسخگو باشد.


این مقام انگلیسی از چهار ماه قبل خودش درخواست کرده بود
در همین رابطه حسن نجابت، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس اعلام كرده است كه وزیر خارجه پیشین انگلیس، از چهار ماه پیش درخواست سفر به ایران را به سفارت جمهوری اسلامی در لندن تقدیم كرده است.
به گزارش ایرنا، نجابت خاطرنشان کرد علاوه بر استراو، برخی دیگر از نمایندگان پارلمان این كشور نیز خواهان سفر به ایران هستند كه درخواست آنان به وزارت خارجه داده شده است.



شكايت اعضاي هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي ايران به كميسيون اصل 90 و ادامه تجمع و تحصن دانشجویان

Posted:

جرس: با گذشت يك هفته از خبر انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران، دانشجويان اين دانشگاه در كلاس‌هاي درست شركت نمي‌كنند و خواستار لغو حكم انحلال اين دانشگاه هستند.


به گزارش ايلنا، صبح امروز هم همچون هفته گذشته دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران در محوطه اين دانشگاه تجمع كردند و با شعارهاي «دستجردي! دستجردي! منتظر جوابيم»، «ما هستيم! مي‌مانيم! دانشجوي ايرانيم»، «ايران، ايران نمونه، اوضاع همين مي‌مونه»، «وزير بايد بدونه، ايران بايد بمونه»، «وزير قانون ميزاره مجلس خبر نداره» و «سر كلاس نمي‌ريم، ايران و پس مي‌گيريم» به سمت پرديس مركزي اين دانشگاه كه از روز شنبه گذشته در اختيار رياست دانشگاه تهران است، حركت كردند، اين دانشجويان با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون «تا پس گرفتن دانشگاه ايران، دانشجويان، هيات علمي، اساتيد، پرسنل و اعضاي بسيج دانشجويي به تحصن ادامه مي‌دهند» خواستار لغو حكم انحلال اين دانشگاه شدند و مي‌گفتند «ايران، ويران نخواهد شد.»


بر اساس این گزارش، در اين تجمع كه بيش از هزار نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران حضور داشتند، نزديك به 200 نفر از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه و جمع كثيري از پرسنل دانشگاه نيز براي حمايت از دانشجويان و نشان دادن اين كه لغو حكم انحلال اين دانشگاه خواسته جامعه دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشكي ايران است كه شامل دانشجويان، اساتيد، اعضاي هيات علمي و پرسنل دانشگاه مي‌شود، نیز حاضر شدند.


در اين تجمع رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اينكه ادغام شرايطي دارد كه اگر قرار باشد صورت بگيرد بايد به تصويب مجلس برسد گفت: اگر بحث مسئولان موازي كاري است، چرا دانشگاه شريف و علم و صنعت را ادغام نمي‌كنند، مگر هر دو صنعتي نيستند؟


در اين تجمع همچنين دكتر قائم‌ پناه، استاد و عضو هيات علمي دانشگاه در جمع دانشجويان با اشاره به اين كه هويت علمي دانشجو با نام دانشگاه اوست، گفت: با انحلال دانشگاه ايران، هويت ما را خدشه‌دار كرده‌اند، دانشگاهيان دانشگاه ايران هويت عاريتي نمي‌خواهند، كه زير بار نام دانشگاه تهران بروند.


او با اشاره به اين كه تاسيس استان البرز بهانه‌اي است براي انحلال دانشگاه ايران، گفت: مگر وقتي قم شد استان، كسي دانشگاه تهران را منحل كرد؟


این استاد دانشگاه همچنين از مسئولان خواست: كوچك‌تر كردن دولت را از وزارت‌خانه‌ها آغاز كنند، نه اين كه وزارت‌خانه‌ را ده برابر كنند، چرا بايد كوچك كردن دولت از دانشگاه ايران آغاز شود.


او كه صحبت‌هايش با تشويق دانشجويان و ديگر اساتيد قطع مي‌شد، پس از چند لحظه سكوت براي بازگشتن آرامش به دانشجويان ادامه داد: اگر قصد سازمان‌دهي داشتيم با اين تصميم كه همه چيز بدتر شد و اگر بهانه ارتقاء علمي است، كجاي دنيا با انحلال دانشگاهي كه 700 عضو هيات علمي دارد سطح علمي را بالا مي‌برند، اگر قرار است سطح علمي را بالا ببريم چرا دانشگاه تهران را زير مجموعه دانشگاه ايران نكنيم، با توجه به اين كه اساتيد علوم پزشكي دانشگاه ايران 37 سال سابقه كار دارند در حالي كه اساتيد علوم پزشكي دانشگاه ايران 25 سال سابقه خدمت دارند.


او با بيان اين كه اگر ارتقا سطح علمي هدف انحلال دانشگاه ايران بود، چرا از پيش براي آن تبليغ نشد، گفت: شما اعضاي هيات علمي دانشگاه ايران و اساتيد اين دانشگاه را ارجمند مي‌خوانيد و مي‌گوييد براي دانشگاهيان اين دانشگاه احترام قائل هستيد، حال آنكه امروز كه 200 نفر از اساتيد اين دانشگاه مقابل دانشگاه ايستاده‌اند، حتي يك بلندگو هم در اختيار اين اساتيد قرار نمي‌دهيد.


او در پايان با تاكيد بر اين كه اين روش كه خبري را شب اعلام كنيد و صبح روز بعد دانشگاهي را تسخير كنيد، روش درستي نبود، گفت: ما اين جا جمع شده‌ايم كه، با احترام از شما بخواهيم به خانه خود بازگرديد، ما قاطعانه درخواست مي‌كنيم به خانه خود بازگرديد.


او تاكيد كرد: دانشگاهياني كه امروز جمع شده‌اند،فقط يك خواسته صنفي دارند و آن بازگرداندن دانشگاه ايران به صاحبان آن است.


اين استاد دانشگاه در پايان خواسته دانشگاهيان، دانشگاه علوم پزشكي ايران را اين طور بيان كرد: ما با حفظ احترام و شخصيت از جناب دكتر لاريجاني مي‌خواهيم به خاطر حفظ حرمت و كرامت خود، محل رياست دانشگاه علوم پزشكي ايران را ترك كند و از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌خواهيم اگر دلش براي دانشگاه و دانشگاهيان مي‌سوزد، رئيس جديد دانشگاه علوم پزشكي ايران را منصوب كند.


به گزارش ايلنا، پس از اين سخنراني‌ها، دانشجويان مقابل ساختمان مركزي دانشگاه، نامه دانشگاهيان دانشگاه ايران را به كميسيون اصل 90 مجلس قرائت كردند، كه در اين نامه آمده بود: مگر مي‌شود يك مجموعه منسجم دانشگاهي يك شبه ادغام شود و در رسانه‌ها بگوييم به اين علت است كه هزار و 800 نفر از نيروهاي اين دانشگاه، در كرج مستقر بوده‌اند، بايد گفت اين جمعيت هزار و 800 نفره پيش از اين هم محل خدمتشان كرج بوده است.


دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين نامه از نمايندگان مدام تقاضا كردند تا آنها را ياري كنند تا بتوانند از انحلال يكي از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي ايران جلوگيري كنند و باب انحلال ديگر دانشگاه‌ها باز نشود.


سپس رئيس دانشگاه پزشكي ورزشي مجموعه دانشگاه پزشكي ايران متن استعفاي خود را براي قرائت به دانشجويان داد‏، دانشجويان نيز پس از قرائت اين متن به سمت سر در دانشگاه حركت كردند‏، بار ديگر ديدند نام ايران از سردر دانشگاه كنده شده است، با شعارهاي «نه انحلال، نه ادغام ـ استقلال، استقلال» و «سردار 50 توماني ـ نمي‌خوايم، نمي‌خوايم» خواستار بازگشت هويتشان شدند و به امضاي يك بيانيه خطاب به مجلس با اين مضمون كه «از آنجا كه مجلس در راس همه امور است از اين نماد مي‌خواهيم قانوني بودن اين موضوع را بررسي كنند و مطالبه دانشجويان، اعضاي هيات علمي و پرسنل را مبني بر شفاف‌سازي هر چه سريع‌تر اين موضوع توسط شخص وزير بهداشت و رئيس محترم دانشگاه تهران پيگيري كنند» پرداختند.
 

پس از وبسایت خاتمی، سایت بنیاد باران نیز فیلتر شد

Posted:

جرس: پس از فیلتر شدن سایت شخصی سید محمد خاتمی، سایت بنیاد باران نیز  فیلتر شد.

 

دو روز پیش، در وبسایت رسمی خاتمی خبری منتشر شد که  این وب‌سایت براساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مشمول ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای شده و به موجب ابلاغ رسمی این کارگروه از روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۸۹ از ارائه خدمات میزبانی به این سایت در داخل ایران جلوگیری خواهد شد. پس از آن وبسایت باران که ریاست آن را نیز محمد خاتمی بر عهده دارد فیلتر شد. 


 چندی پیش بنیاد باران به دلیل آنچه "فعالیت سیاسی" خوانده شد، به لغو مجوز تهدید شد و حتی محمدعلی رامین، در جمع گروهی از روحانیون حامی دولت موسوم به "وعاظ ولائی"، فعالیت‌های بنیاد باران را "سیاسی‌کاری" خواند و تاکید کرد که آن موسسه که با نام فرهنگی ثبت شده، باید تعطیل شود و مدیران آن مجازات شوند.

 

دامنه فیلترینگ در ایران طی چند ماه اخیر به شدت گسترش یافته تا جایی که سایت مراجع تقلید از جمله آیت‌الله صانعی و آیت‌الله دستغیب نیز از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.


روز گذشته دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه ای خبر از رصد و کنترل کلیه سایتهای کشور داد.