جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار وزیر اسرائیلی در باره اشغال مجدد غزه

Posted:



جرس:یک وزیر دولت اسرائیل هشدار داده است که این کشور ممکن است دوباره نوار غزه را اشغال کند.

 

یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی اسرائیل که از حزب لیکود است، گفت دولت اسرائیل اجازه نخواهد داد حماس به موشک های دور برد مجهز شود.

وی همچنین از دولت آمریکا انتقاد کرد و گفت فشاری که بر اسرائیل وارد می شود وضعیت را وخیم تر می کند.

به گزارش بی بی سی ، اشتاینیتز افزود که باید به آمریکا تفهیم شود که این برداشت در خاورمیانه که موضع آمریکا در قبال اسرائیل کمتر دوستانه است، به دادن امتیازاتی از جانب فلسطینیان کمک نمی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جلسه کابینه این کشور بر این موضوع تاکید کرد که اسرائیل با هرگونه حمله از جانب فلسطینیان حماس "قاطعانه و مصممانه" برخورد خواهد کرد. وی گفت سیاست اسرائیل برای حمایت از شهروندان و سربازانش تغییر نخواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل افزود: "حماس و دیگر گروههای تروریستی باید بدانند که مسئول اعمال خودشان هستند."

جمعه گذشته 26 مارس، در جریان درگیری چریک های حماس و سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز نوار غزه با اسرائیل یک افسر و یک سرباز اسرائیلی کشته شدند.

در این درگیری دو فلسطینی نیز جان خود را از دست دادند.

یک سخنگوی شاخه نظامی حماس گفت نفرات حماس هنگامی که یک گشت اسرائیلی وارد نوار غزه شد برای دفاع از خود دست به عملیات زدند.

شاخه نظامی حماس در بیانیه ای که انتشار داده مسئولیت قتل دو اسرائیلی را به عهده گرفته بود.

از زمان پایان جنگ کوتاه مدت حماس با اسرائیل متجاوز از یک سال قبل، این اولین بار بود که نفرات حماس در عملیات نظامی با اسرائیل درگیر می شدند.

سرباران اسرائیلی اخرین بار در سال 2009، پس از یک حمله تهاجمی به نوار غزه که صدها کشته به جا گذاشت از نوار غزه خارج شدند.

حمایت روسیه از تحریم‌های هوشمند علیه ایران

Posted:



جرس: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره برنامه اتمی ایران اعلام کرد: مسکو مخالف هر گونه اقدام نظامی علیه تهران است و تنها از «تحریم‌های هوشمند» علیه این کشور حمایت می‌کند.

 

آقای لاوروف در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت: «امروزه این سناریو که روسیه از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کند از دستور کار خارج است.»

وی افزود: علاوه بر این، اکنون که شرکای غربی ما می‌گویند زمان آغاز گفت‌وگوها برای تحریم (علیه ایران) است، ما معتقدیم این گزینه وجود دارد ولی در زمان خودش.


به گزارش رادیوفردا،آقای لاوروف افزود: با این حال اگر موضوع تحریم‌ها بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، ما تنها آماده مذاکره در باره «تحریم‌های هوشمند» هستیم.

کشورهای غربی و بویژه آمریکا، فرانسه و بریتانیا در ماه‌های اخیر فشار خود را بر روسیه و چین برای همراهی با قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تشدید تحریم ایران افزایش داده‌اند.

این کشورها تهران را متهم می‌کنند که مقررات بین‌المللی در زمینه شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود را نادیده گرفته و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی این برنامه همکاری نمی‌کند.

مقام‌های روسی تاکنون مواضع مختلفی در باره نحوه اقدام علیه ایران اتخاذ کرده‌اند ولی در هفته‌های اخیر برای همراهی با قطعنامه چهارم تحریمی شورای امنیت علیه تهران نرمش بیشتری نشان داده‌اند.

روز شنبه، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: گر چه اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، به واسطه برنامه اتمی‌‌اش، گزینه‌ای مطلوب نیست، اما چنانچه به اعمال تحریم‌های تازه نیاز باشد، [اتخاذ چنین روشی] منتفی نیست.

وی این موضوع را در پیامی به نشست اتحادیه عرب اعلام کرد.

تحریم‌ها علیه افراد درگیر در پرونده هسته ای ایران

سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلویزیونی خود همچنین به توضیح چگونگی اعمال «تحریم‌های هوشمند» پرداخت و گفت: تحریم‌های جدید باید علیه افراد و سازمان‌های درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد و نه مردم ایران.

وی در عین حال افزود: ولی آنچه که ما تا به امروز در باره تحریم شنیده‌ایم نشانه‌ای از این مسئله ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه مواضع کشورش در زمینه اقدام علیه ایران را «روشن» ارزیابی کرد و گفت که هر گونه مذاکره‌ای باید در مسیر پیشرفت برای اعمال تحریم‌های هوشمند باشد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، آقای لاوروف ایران را متهم کرد که «همکاری کاملی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

وی از ایران خواست در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد و گفت: «آن دسته از پرسش‌های جدی که برای آژانس مطرح است نگرانی ما نیز هست. ما خواهان آن هستیم که ایران برای ایجاد اطمینان درباره ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی خود به این پرسش‌ها پاسخ دهد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود از ارتباط احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با بخش نظامی این کشور و تلاش برای سازگار کردن کلاهک موشک‌های خود با چاشنی انفجار اتمی ابراز نگرانی کرده است.

کشورهای غربی نیز از احتمال انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح اتمی نگران هستند ولی تهران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارد.

پیام تسلیت سید محمد خاتمی به مناسبت درگذشت همسر آیت الله منتظری

Posted:



جرس:سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت همسر آیت الله العظمی منتظری رضوان الله علیه را به بیت آن فقیه علامه و مجاهد نستوه تسلیت گفت. متن کامل این پیام در پی می آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام والسلمین آقای حاج شیخ احمد منتظری
درگذشت بانوی بافضیلت، فداکار و پرهیزکار، سرکار والده مکرمه را به جناب عالی و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم.
اینک و پس از رحلت خسارت بار فقیه علامه و مجاهد نستوه حضرت آیت الله العظمی آقای منتظری رضوان الله علیه در سوگ عزیزی ماتم زده اید که با دل گشاده و ضمیر روشن و مقاومت ستودنی رنجهای دوران مبارزه و مجاهدت پیش از انقلاب را تحمل کرد و نیز با سعه صدر و شکیبایی درخور تقدیر، درد هجران شهید والامقام حجت الاسلام والمسلمین محمد منتظری را با تسلیم در برابر تقدیر حضرت حق بر خود هموار نمود و در همه حوادث شکیبا بود.
از خداوند منان برای آن فاضله پرهیزکار و برای والد معظم علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای جناب عالی طول عمر توأم با عزت و توفیق خدمت به اسلام و انقلاب و ایران مسألت می کنم.

سید محمد خاتمی
۷ فروردین 1389

ديدار فعالين دانشجويي مشهد با خانواده معلم زنداني هاشم خواستار

Posted:



وی هم سلولی احمد قابل در زندان وکیل آباد است -

جرس:جمعی از فعالين دانشجويي شهر مشهد و برخي از اعضای شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم (شعبه خراسان) با حضور در منزل  سید هاشم خواستار، فعال فرهنگی و صنفی زندانی در مشهد، با خانواده وی دیدار کردند.


در این دیدار که به مناسبت آغاز سال نو و بهار طبیعت صورت پذیرفت، ابتدا همسر و فرزند  آقای خواستار گزارشی از مراحل پرونده ایشان ارائه کردند  و اعلام نمودند: متاسفانه  و علیرغم تلاشهای مختلف، با مرخصی نوروزی آقای خواستار موافقت نشده است. نکته تاسف انگیز در پرونده آقای خواستار اینست که ایشان هم اکنون بالغ بر 6 ماه  است که در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد، حال آنکه به وی و خانواده شان هیچ حکم  کتبی داده نشده است و فقط شفاها گفته شده که به دلیل اقدام علیه امنیت ملی در زندان به سر می برند!

جالب اینکه در آخرین مراجعه حضوری همسر ایشان به دادگاه انقلاب و در ملاقات حضوری  با دادستان، دادستان عمومی و انقلاب مشهد صراحتا مرخصی نوروزی ایشان را منوط به  موافقت اداره کل اطلاعات خراسان دانسته است! حال آنکه ایشان دوره محکومیت خود را  طی می کند و طبق قواعد حقوقی، اداره اطلاعات که ضابط قضایی دادگاه است باید نظر مقام  قضایی را اجرا کند. چنین اعتراف صریحی مبنی بر قدرت برتر نهادهای امنیتی در سیستم قضایی جمهوری  اسلامی، آنهم از سوی یک مقام عالیرتبه قضایی، بی نظیر ارزیابی شده است.

همسر آقای خواستار همچنین اعلام نمود که علیرغم همه فشارها، آقای خواستار از روحیه  خوبی برخوردار است.ضمنا ایشان اعلام کرد که آقای خواستار در زندان وکیل آباد مشهد، هم  بند احمد قابل - پژوهشگر دینی برجسته ـ است که بالغ بر 3 ماه از بازداشت وی می گذرد.


در این دیدار و پس از توضیحات خانواده آقای خواستار، فعالين دانشجويي مشهد به  بیان نظرات خود در باب وضعیت سیاسی کشور پرداختند و ضمن محکومیت رفتار قضایی با  یک معلم فرهیخته و دلسوز، خواستار آزادی ایشان و دیگر زندانیان سیاسی شدند.حاضران با بیان این نکته که به گفته رئیس قوه قضاییه در ایام نوروز به همه  زندانیان به جز سارقان مرخصی داده می شود، از اینکه یک معلم بازنشسته که سابقه مبارزه  با رژیم شاهنشاهی را نیز در پرونده خود دارد باید این ایام را در زندان سپری کند، ابراز  تاسف نمودند و تاکید کردند رفتار فعلی نظام با منتقدین خود، هیچگاه از حافظه تاریخی ملت  ایران پاک نخواهد شد.


شایان ذکر است که سید هاشم خواستار، فعال صنفی و فرهنگی و عضو کانون صنفي معلمان خراسان  که در 25 خرداد 88 در پارک ملت مشهد بازداشت شده بود، پس از آنکه 60 روز را در اداره اطلاعات مشهد بازداشت بود، از سوی دادگاه انقلاب مشهد به 6 سال حبس تعزیری  محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به 2 سال تقلیل یافت و ایشان از شهریور 88 در  زندان وکیل آباد مشهد دوران محکومیت خود را سپری می کند و در این مدت فقط دو بار  موفق شده است که با خانواده خود ملاقات حضوری داشته باشد.
 

چگونگی برگزاری مراسم سوگواری بانو ربانی در گفت و گو با احمد منتظری

Posted:

چگونگی برگزاری مراسم سوگواری بانو ربانی در گفت و گو با احمد منتظری

بهاریکتا -

 

 
 
 
وی ابرازامیدواری کرد که مسئولان امنیتی شهرقم درایت و تدبیر لازم را بخرج دهند و با آزادی سریع این افراد، فضا را ملتهب نکنند و اجازه دهند که مراسم سوگواری این بانوی مومنه به آرامی برگزارشود.
 
 
احمد منتظری خاطرنشان کرد که مقامات امنیتی شرکت کننده در مراسم قول داده اند که این افراد بزودی آزاد شوند.
 
 
فرزند سوگوار آیت الله منتظری علت دستگیری این افراد را صرفا فعال بودن آنان در میان جمعیت و پرشور شعار دادن ذکر کرد و افزود: همانگونه که از مردم درخواست کرده بودیم،آنان مراقب اوضاع بودند و ازطرح شعارهایی تند پرهیز می کردندو نمادی هم به همراه نداشتند ولی صرف گفتن پرشور " لا اله الا الله" منجر به دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان شد.
 
 
حجت الاسلام احمد منتظری خاطر نشان کرد که نماز میت توسط آیت الله شبیری زنجانی اقامه شد و به رغم تعطیلی نوروزی، مردم تقبل زحمت کرده بودند و از شهرهای اصفهان ، نجف آباد و تهران برای شرکت در مراسم آمده بودند.
 
 
درهمین حال اواز حضور غلامحسین کرباسچی، مهندس حجتی، مهندس میثمی، اعضای مجمع محققین ومدرسین قم، حجت الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی ،حجت الاسلام و المسلیمن شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی و آیت الله فیض در مراسم تشییع و خاکسپاری خبر داد.
 
 
فرزند آیت الله منتظری همچنین ازتماس تلفنی آیات عظام صانعی ، گرامی(بعلت اقامت درمشهد) و موسوی اردبیلی ( بعلت کسالت) به بیت محترم آیت الله منتظری خبر داد.
 
 
وی دررابطه با محل خاکسپاری افزود که سرانجام در محلی که حکومت در نظر گرفته بود در گلزار شهدا ، قطعه خانواده شهیدان، در کنار کتابخانه پیکر بانو ربانی به خاک سپرده شد.
 
 
احمد منتظری خاطرنشان کرد که آمبولانس حامل پیکر مرحومه ربانی توسط پنج اسکورت به گلزار شهدا آورده شد و سرانجام با وساطت های انجام شده، خانواده توانستند در صد متری گلزار شهدا،  جنازه را تحویل بگیرند وبه مراسم تدفین را برگزار کنند.
 
 
وی از حضور لباس شخصی ها در بین جمعیت خبر داد که فشارآوردن و شتاب تلاش داشتند تا هر چه زودتر مراسم تدفین به پایان برسد و جمعیت متفرق شود.
 
 
درادامه این گفت وگو فرزند بزرگ آیت الله منتظری به ویژگی های شخصیتی مادر محترمشان اشاره کرد و صبوری را ویژگی ممتاز وی خواند که در همه حال یار و یاور همسر خود بود در حصر و حبس و تبعید.
 
 
وی به فعالیتهای اجتماعی بانو ربانی پرداخت و افزود که وی قبل و بعد از انقلاب در یاری رساندن به خانواده های بی سرپرست، خصوصا خانواده های زندانیان بسیار فعال بود و تلاش داشت تا آنان در نبود همسران و پدرانشان رنج کمتری را متحمل شوند.
 
 
احمد منتظری به بیماری ایشان اشاره کرد که از زمان رحلت مرجع فقید تاکنون ادامه داشته و سرانجام منجر به فوت ایشان در بامداد هفتم فروردین شد.
 
 
فرزند ارشد آیت الله منتظری روند کاری دفتر آیت الله را عادی خواند و اظهار امیدواری کرد که مشکلی برای ادامه کار این دفتر در آینده بوجود نیاید تابتوانند همچون گذشته ضمن برگزاری مراسم مذهبی و پاسخگویی به سوالات شرعی مردم به جمع آوری ونشرآثارمرجع فقید بپردازند.
 
 
 
 
 
 
 

گزارش اختصاصی جرس از تجمع نیروهای امنیتی و ارعاب در مراسم تدفین همسر آیت الله منتظری

Posted:

گزارش اختصاصی جرس از تجمع نیروهای امنیتی و ارعاب در مراسم تدفین همسر آیت الله منتظری

حمیدرضا تکاپو -
 
 
سعید منتظری در گفتگویی اختصاصی با جرس، در شرح ماوقع ماجرای امروز، ضمن بیان اینکه از ساعتها قبل مردم سوگوار، علاقه مندان و خانواده منتظری در محل حرم حضرت معصومه (س) برای برگزاری نماز و تشییع پیکر بانوی مکرمۀ آیت الله منتظری تجمع کرده بودند، به عمکرد تاسف بار ماموران در این زمینه اشاره نموده و خاطرنشان کرد "از بامداد امروز نیروهای امنیتی - انتظامی و لباس شخصی ها، با ایجاد یک فضای سنگین و امنیتی، عملا امکان برگزاری مراسم نماز، تشییع و حتی سوگ بر پیکر مادرمان را ندادند و دهها خودرو نیروهای دولتی، جنازه را تحت الحفظ آورده و خودشان در حرم و بدون دسترسی مردم و حتی خانواده، توقفی کوتاه نموده و سپس فورا آنرا از محل خارج کردند."
 
پسر داغدار خانوادۀ منتظری همچنین تصریح کرد "آقایان نه شرایط خانواده آیت الله منتظری برای مراسم تدفین را پذیرفتند، نه امکان دسترسی مردم و حتی خانواده به پیکر مادر مرحوممان فراهم شد و نه حتی گذاشتند طبق گفته ها و وعده های مقامات، به صورت محدود و در سکوت جنازه را تشییع کنیم."
 
ایشان از هراس ماموران حکومت حتی از پیکر یک بانوی هشتاد ساله و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری سادۀ آن سخن گفته و متذکر گردید "یا این عمل تاسف بار ترس خود را بوضوح به نمایش گذاشتند و نشان دادند از یک جنازه و تدفین آن نیز واهمه دارند."
 
در راستای همین گزارش، هنگامی که سعید منتظری در حال گفتگو با خبرنگار جرس بود، ماموران حکومتی پیکر بانوی مرحومه را با تعدادی خودرو از آن محل خارج می کردند و ایشان خاطرنشان کرد "نه تنها اجازه برگزاری مراسم به ما داده نشد، بلکه حنی نگذاشتند جایی که خانواده مدنظر داشت، این مرحومه را دفن نماییم."
 
بر اساس این گزارش خبرنگار جرس، مردمی که  برای برگزاری مراسم در آن محل گرد هم آمده بودند، با اطلاع از اینکه قرار است پیکر آن بانوی مکرمه بدون در نظر گرفتن درخواست خانوادۀ منتظری، در محلی دیگر (گلزار شهدای قم  ومحل عمومی دفن اموات) به خاک سپرده شود، با سر دادن شعارهای اعتراضی سعی در ممانعت از این امر را داشتند که بدلیل انتقال سریع جسد و شرایط پلیسی حاکم، احمد منتظری جهت جلوگیری از هرگونه برخورد خشن ماموران با مردم و یا دستگیری های احتمالی، از مردم خواهش کرد به محل دفن پیکر ایشان بروند.
 
متعاقب این مسئله، مردم سوگوار و ناراضی از وضع بوجود آمده، محل تجمع (حرم حضرت معصومه) تا گلزار شهدا را علی رغم طولانی بودن مسیر، پیاده طی کرده و با شعارهای "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز" و ندای الله اکبر، به محل دفن رفتند.     
 
سعید منتظری پیرامون جزئیات تدفین در محل مورد نظر همچنین خاطرنشان نمود "عوامل حکومت و ماموران امنیتیِ بیشمار  و مستقر در محل، به زور و با توسل به ارعاب، پیکر آن مرحومه را آن طور که می خواستند و آن جا که می خواستند، دفن نموده و عملا امکان برگزاری مراسم را از ما  و مردم سوگوار سلب کردند."
 
هزاران تن از حامیان، علاقه مندان و سوگواران خانوادۀ منتظری، امروز در سوگ بانوی صبر و استقامت و همسر بزرگوار آیت الله العظمی منتظری، بغض فروخوردۀ خود را در محل تدفین پیکر آن مرحومه به نمایش گذاشتند.
 
 
 
 
 

خورشیدی: مشکل مدیریتی داریم اما همه مسائل را گردن آمریکا می اندازیم

Posted:



جرس:پدر داماد محمود احمدی نژاد و عضو ارشد ستاد انتخاباتی وی در سال ۸۴ معتقد است با مدیران کنونی، کشور به جایی نخواهد رسید و باید چرخش نخبگان انجام پذیرد. وی بر این باور است که روند اقتصادی مناسب نیست و تورم در سال جدید به بالای ۳۵ درصد خواهد رسید.

احمد خورشیدی دبیر کل جبهه خدمت گزاران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرارو با اشاره به سال گذشته به ارزیابی خود از این سال پرداخت و گفت: «حوادثی که در سال ۸۸ به وقوع پیوست، درس‌ها و عبرت‌هایی برای اقشار مختلف از جمله مسئولان، مردم و نخبگان آموخت.»

وی افزود: «اولا مسئولان نظام باید میان نیروهای مردمی که خیر خواهان این کشور هستند و آنهایی که برای دشمن کار می‌کنند، تفاوت بگذارند. دوم اینکه ما در دهه چهارم انقلاب هستیم. باید مسئولان امر توجه داشته باشند که چرخش نخبگان جز الزامات اجتناب ناپذیر است که باید انجام پذیرد. متاسفانه این کشور با توده مسئولان فعلی که دارد به جایی نمی‌رسد. چرخش نخبگان قاعده ای است که همه کشورها به آن نیاز دارند. ما هم راهی جزء آن نداریم. نباید نیرو های ضعیف در عرصه باشند و نیروهای توانمند حاشیه نشین شوند. کشورهای ضعیف به این روش عمل می‌کنند. حیف است کشور ما که جز کشورهای پر استعداد است در این زمینه دچار نقص و مشکل باشد.»

این فعال سیاسی درباره مطالبات مردمی و نحوه پیگیری آنها گفت: «ملت یکسری خواسته‌ها و مطالباتی دارد که باید دسته بندی و پیگیری کنند. اگر مردم دنبال مطالباتشان نروند کسی دلش به حال آنها نمی‌سوزد. من معتقدم که مردم ما باید پیگیر مطالبات شان بوده و ازمسئولان و مقام معظم رهبری که او را از خودشان می‌دانند، خواسته‌هایشان را بخواهند. چرا که به نظر بنده جایگاه ولایت فقیه، جایگاه مناسبی برای تحقق خواست‌های مردمی است. پس باید مردم هرچه بیبشتر خود را به رهبر انقلاب نزدیک‌تر کنند. ما باید تلاش خود را افزایش دهیم تا از این جایگاه برای پیشرفت کشوراستفاده کنیم. حیف است این مقام مهم را درگیر مسایل دسته چندم که ارزش زیادی هم ندارند، بکنیم.»

خورشیدی در ادامه و در رابطه با نقش نخبگان و رسانه‌ها افزود: «متاسفانه نخبگان و احزاب ما مثل مرده می‌مانند. نیروهای اصلی انقلاب و کسانی که دوستدار انقلاب بوده و هزینه‌های زیادی چه قبل و چه بعد از انقلاب داده‌اند، متاسفانه خیلی عقب نشینی کرده‌اند. از اینها انتظار بیشتر است. کسانی که هم دانشگاه و هم جنگ دیده‌اند باید در جای خود انجام وظیفه کنند. شرایط اصحاب رسانه هم تعریفی ندارد. نمی‌دانم رسانه‌ها چه بلایی بر سرشان آمده است. هرچند که برخی فشارهای نادرست بر این قشر وارد می‌شود ولی بازهم اصحاب رسانه باید به وظیفه خود عمل کنند.»

وی با بیان این مطلب که مشکل به وجود آمده پس از انتخابات بسیار ریشه‌ ای است، اضافه کرد: «به عنوان کسی که به این انقلاب علا قمند م می‌گویم که برای حل مشکلات باید آنها را قبول کنیم. مشکلات به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری ارتباطی به اشخاصی مانند آقای کروبی ندارد. این مسئله ریشه مردمی دارد و با پاک کردن صورت مسئله اوضاع درست نمی‌شود. درضمن نباید مشکلات را به گردن این و آن بیاندازیم. این راه چاره نیست. برای مثال ما مشکل مدیریتی داریم ولی همه مشکلات را گردن آمریکا می‌اندازیم که این نوع تحلیل و برخورد با مشکلات حتی در میان عامه مردم هم خریدار ندارد.»

خورشیدی ادامه داد: «مشکل را باید حل کرد و ما می‌توانیم آن را حل کنیم. ما بحران‌های سنگین‌تر از این را حل کردیم؛ مثل جنگ، مثل حوادث اول انقلاب؛ بدتر از جنگ که نیست. مردم معترضی هم که الان هستند مانند هواداران منافقین نیستند. هرچند که وقتی ما با آنها نیز منطقی برخورد می‌کردیم، خیلی از مسایل را می‌پذیرفتند؛ چه برسد به مردمی که محق هستند و حرف درست می‌زنند.»

دبیر کل جبهه خدمت گزاران با انتقاد از وضعیت اقتصادی، اهداف پیش بینی شده برای اقتصاد ایران را دست نیافتنی توصیف کرد و اظهار داشت: «روند اقتصادی ما و فرمول تعریف شده برای این عرصه نشانگر آن است که درصد بالای پیش بینی‌ها تحقق پذیر نیست. برای مثال بودجه امسال را بر مبنای نفت ۶۵ دلاری بستند. حال سوال این است؛ با استناد به چه استدلال‌هایی این بودجه را نوشتید. با این وضعیت، تورم در سال آینده بالای ۳۵ درصد رسیده و شرایط کشور را متزلزل می‌شود.»

وی افزود: «باید از درس‌های گذشته عبرت می‎‌گرفتیم. مگر نتیجه نوشتن بودجه‌های اینچنینی را ندیده‌ایم که باز دوباره همان را تکرار می‌کنیم. اگر اصلاحات واقعی که بدون آن کشور ما در شرایط نابسامان قرار دارد، به تحقق نیانجامد حتی نمی‌توانیم ایران را جز ۴۷ کشور درحال توسعه بنامیم. متاسفانه در راهی قدم بر می‌داریم که عاقبت آن خوش نیست.»

خورشیدی در خاتمه در پاسخ به این سوال که تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق سال ۸۸ از نظر شما چه بود، گفت: «تلخ‌ترین رویداد، حوادث اخیر و شعارهایی بود که عده ای از خودی‌ها عامل‌اش بودند و این شعارها دل آدم را به درد می‌آورد. در مورد شیرین‌ترین حادثه هم باید بگویم متاسفانه اتفاق شیرینی از سال گذشته به یاد ندارم.»

بلاتکلیفی علی بیکس در زندان اوین

Posted:



جرس:علی بیکس ،فعال اجتماعی و یکی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخا بات همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد . او اجازه استفاده از مرخصی نوروزی را نیافته است واکنون در وضعیت کاملا نامشخص در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

علی بیکس ، دارای دکترای تاریخ ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و تاکنون نیز بدون استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی نیز در زمان انتخابات همکاری داشته است

بیکس بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است . اما تاکنون نتیجه تجدید نظر خواهی در حکم او اعلام نشده است .خانواده بیکس از وضعیت نامعلوم فرزند خود نگرانند و هر چه زودتر خواهان تعیین وضعیت و اعلام حکم نهایی وی هستند.

او در زندان به شدت از بیماری دهان و دندان رنج می برد و دسترسی به امکانات دندانپزشکی نیز در بند ۳۵۰ محدود است . خانواده بیکس همچنین خواهان رسیدگی به وضعیت جسمانی فرزند دربندشان هستند.

دیدار دانشجویان با خانواده احمد قابل

Posted:



جرس:به گزارش ادوارنیوز جمعی از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و نیز فعالین دانشجویی خراسان، با حضور در منزل مادری احمد قابل، پژوهشگر دینی برجسته و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری، با خانواده ایشان دیدار کردند.

در این دیدار که برخی از اعضای ادوار و دانشجویان دانشگاههای مختلف مشهد حضور داشتند، ابتدا مادر،همسر و برادرزاده آقای قابل گزارشی از مراحل پرونده ایشان ارائه و اعلام نمودند که آقای قابل فعلا و پس از پایان مراحل بازجویی در اداره اطلاعات، در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برند.

همسر ایشان با بیان اینکه احمد قابل از پاره ای مراجع اجازه اجتهاد دارند، نوع برخورد با ایشان و نیز اتهامات وارده را غیر قابل قبول دانستند.

در ادامه چند تن از اعضای ادوار و نیز دانشجویان به بیان دیدگاههای خود در مورد برخورد با فعالین سیاسی و دانشجویی پرداختند و ضمن تمجید از شان علمی آقای قابل، نسبت به آزادی سریع ایشان و دیگر زندانیان سیاسی ابراز امیدواری کردند.

احمد قابل، پژوهشگر برجسته دینی و از شاگردان ممتاز آیت الله منتظری، در 29 آذرماه 88 و در راه عزیمت به قم جهت شرکت در تشییع پیکر آیت الله منتظری، توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد که این بازداشت همچنان ادامه دارد.

فعالان حقوق بشر سوء استفاده از نام پلیس بین الملل توسط حکومت ایران را محکوم کردند

Posted:



جرس: در واکنش به پخش مکرر گزارش هایی از تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی (Press TV)، مبنی بر اقدامات دولت ایران برای دستگیری فعالان حقوق بشر از طریق پلیس بین الملل، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضمن رد نمودن این گزارش، هرگونه سوء استفادۀ حکومت ایران از نام پلیس بین الملل را محکوم کردند.

 

طی چند روز اخیر، شبکه برون مرزی پرس تی وی، ضمن پخش گزارش هایی پیرامون جنگ سایبری جمهوری اسلامی، از اقدامات صورت گرفته برای دستگیری دو تن از مسئولان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران( ‪کیوان رفیعی و احمد باطبی ) که در خارج کشور به سر می برند، از طریق پلیس بین الملل خبر داده بود.

 

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، "چنین ادعایی در حالی که از اساس نادرست است، شکلی از نشر اکاذیب و سوء استفاده از نام و موقعیت یک نهاد بین المللی محسوب می شود."

 

این سازمان غیر دولتی همچنین ضمن محکوم کردن سوء استفادۀ دستگاه امنیتی حکومت ایران از نام پلیس بین الملل، ادعاهای وارده را "در راستای منافع سیاسی" دانسته و با بیان اینکه "طبق پیگیریها اساساْ چنین گزارشی به پلیس بین الملل ارسال نشده"، خاطرنشان نمود در ضمن پیش تر نیز در مورد پرونده هایی مانند پرونده دکتر آرش حجازی، ادعاهای مقامات امنیتی ایران تکذیبِ پلیس بین الملل را در پی داشت و در کل ادعاهای خلاف واقع در این باب مسبوق به سابقه است.

 

لازم به ذکر است چند ماه پیش تعدادی از بسیجیان خواستار استرداد آرش حجازی (شاهد قتل ندا آقاسلطان) از انگلستان به ایران شده و برخی مقامات امنیتی – قضایی ایران از اقدامات صورت گرفته برای توسل به پلیس بین الملل سخن گفته بودند.

 

فعالان حقوق بشر در ایران همچنین متذکر شد "این مجموعه باور دارد که سوء استفاده نیروهای امنیتی از نام پلیس بین الملل و استفاده از ظرفیت رسانه ها تنها برای ایجاد رعب و وحشت و القای توانمندی دستگاه امنیتی حکومت ایران و بیان فقدان امنیت ایرانیان منتقد مستقر در خارج کشور صورت می گیرد."