جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عیدمون دیگه عزا شد

Posted:



آن سوی بی سو -

توی یک جنگل سرسبز

یه قفس پر از پرنده است

یکیشون بال شکسته

یکیشون سر بریده است

یکیشون زبون نداره

میگه با سر اینجا بسته است

یکیشون قلب پر از درد

با فغان و ناله درد

میگه اینجا همه خسته اند

از صدای غرش شر

یکیشون افتاده گوشه ی اتاقک

میگه فریاد از اینه همه حقارت

یکیشون سرش شکسته

یکیشون دلش شکسته

یکیشون پرهاش و بسته

یکیشون میگفت که هر سال

چون بهاران میرسید باز

همگی با دل های شاد

می خوندند نغمه ی پرواز

اما چون سال گذشته

که بهار باز اومد از راه

همگی خوشحال و سرمست

به امید یک شب شانس

می گفتند می خندیدند باز

اما افسوس ندونستند

که شب شانس میشه بد شانس

همگی با پرهای باز

اومدند به صحنه ایی باز

فکر نمی کردند حقیقت

روز روشن بشه پنهان

همه پرها رو شکستند

زمین و با خون ها شستند

حق و خوردند

پر و بستند

دیگه هیچکسی نبود ساز

چونکه آزادی اسیر شد

توی چنگال شیاطین

مادرا شدند عزادار

خانواده های داغدار

درد و تنهایی وعزلت

همه شد عیدی امسال

عیدمون دیگه عزا شد

پیراهن سفید، سیاه شد

گریه شد به جای خنده

اشکها شد سیلی رونده

همه دستها رو به آسمون بالا

برای خواهش خواهش

با دلی پر از نیایش

که نباشند توی یک حسرت پرواز

چونکه باز بهار میاد باز

به امید جنگل سبز

که نباشه باز دربند

یا مقلب القلوب و الابصار  دیکتاتورو از رو زمین بردار

Posted:

???? : طراح سبز

یا مقلب القلوب و الابصار  دیکتاتورو از رو زمین بردار

افشای نقش سپاه پاسداران در هدایت یک شبکۀ بزرگ پولشویی در منطقه

Posted:



جرس: رسانه های خبری منطقه و جهان، امروز از کشف و افشای یک شبکه‌ بزرگ «پولشویی» در منطقه، که برای سپاه پاسداران ایران کار می‌کرده و یک وزیر دولت بحرین نیز در آن مشارکت داشته، خبر دادند.

 

خبرگزاری آلمان امروز در گزارشی از کشورهای بحرین و کویت خاطرنشان کرد متهمان این شبکۀ فساد و پولشوئی که توسط تیم های پلیس امنیتی بحرین و کویت کشف و افشا و برخی افراد آن بازداشت شده اند، سپاه پاسداران ایران، یک وزیر دولت بحرین، یک زن تاجر از کویت و شمار زیادی از دستیاران آنها در کشورهایی چون کویت، مصر و سودان می باشند.

 

این گزارش همچنین تصریح کرد تحقیقات اولیه نشان می دهد که منصور بن رجب، وزیر دولت بحرین که هم‌اکنون موقتا از زندان آزاد شده و بلافاصله خلع مقام گردیده، به کمک یکی دیگر از متهمان پرونده تلاش داشت چکی ۶ میلیون یورویی، متعلق به سپاه پاسداران ایران را نقد کرده و ۳۰۰ هزار یورو از آن مبلغ پول را به عنوان پاداش برای خود بردارد.

 

این گزارش خاطرنشان می سازد یک برادر و خواهر تاجر کویتی نیز در بخشی دیگر از عملیاتی مشابه مشارکت داشتند که نقشه‌ آنها لو رفته و ناکام می‌ماند.

 

خبرگزاری دویچه وله نیز گزارش کرد علت ناکام ماندن این طرح پولشویی، خودداری بانک‌هایی در کویت، امارات متحده عربی و لبنان از تبدیل چکهای سپاه پاسداران به پول نقد بوده و اولین بخش تحقیقات نیز از آنجا آغاز شد که یک تبعه‌ مصری در تلاش بود چکی شش میلیون یورویی را در بانکی در بیروت نقد کند که سازمان اطلاعات لبنان متوجه ماجرا می‌شود.

 

خبرگزاری ها همچنین افزودند هنوز منشا اصلی پول‌ها روشن نیست؛ اما گفته می‌شود که سپاه پاسداران بخشی از این پول را از طریق تجارت یا ترانزیت مواد مخدر بدست آورده است. (این گزارش ها خاطرنشان کردند هنوز مدارک کافی برای اثبات مسئلۀ مواد مخدر و اینکه وزیر دولت بحرین جاسوس ایران بوده، ارائه نشده و فقط نقش سپاه در این شبکه بارز و واضح بوده است.)

 

خبرگزاری آلمان همچنین خاطرنشان کرد زن تاجر کویتی و از رابطان این باند، هنوز در بازداشت موقت و بازجویی به‌سر می‌برد.

 

رسانه های خبری منطقه و جهان، هدف سپاه پاسداران از اینگونه عملیات (پولشوئی) را "دور زدن تحریم های مالی علیه جمهوری اسلامی و سپاه" ذکر کرده و از آغاز عملیات شناسائی موارد مرتبط و مشابه خبر دادند.  

 
 

 

اختصاصی/ انتقاد از رهبری؛ دلیل بازداشت  نوه هاشمی رفسنجانی در آغاز سال نو

Posted:

اختصاصی/ انتقاد از رهبری؛ دلیل بازداشت  نوه هاشمی رفسنجانی در آغاز سال نو

جرس: بنا به گزارش منابع آگاه خبری، دلیل دستگیری حسن لاهوتی، پسر ۲۳ سالۀ فائزه هاشمی و نوۀ آیت الله هاشمی رفسنجانی که در ساعات اولیۀ بامداد دوشنبه دوم فروردین ماه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد، "انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی" بوده است.

 

خبرنگار جرس به نقل از منابع مطلع در این زمینه گزارش کرد که در تماس تلفنی هاشمی رفسنجانی با صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و تحقیق لاریجانی، دلیل دستگیری حسن لاهوتی، شنود تلفن وی توسط مقامات امنیتی ایران بوده است. این گزارش خاطرنشان می سازد "لاهوتی طی تماس تلفنی ماهها قبل خود از محل تحصیلش در لندن با یکی از دوستانش در تهران، از آقای خامنه ای انتقاد کرده بود و به نظر مقامات، الفاظ بکار رفته در این مکالمه تلفنی "اهانت به مقام رهبری" بوده است.

 

لازم به ذکر است مطابق اصل بیست و پنجم قانون اساسی شنود، استراق سمع و ضبط مکالمات تلفنی ممنوع است."

 

گزارش خبرنگار جرس همچنین می افزاید "نوه هاشمی تعطیلات نوروز را در بند ۲۰۹ زندان اوین میهمان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می باشد."

 

لازم به یادآوری است فائزه هاشمی به همراه چهارتن دیگر از خانوادۀ هاشمی، در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، سی خرداد ماه سال گذشته بازداشت شدند . بازداشت خانواده هاشمی به دلیل حمایت آنان از جنبش سبز بود و از همان زمان فرزندان هاشمی مورد حملات وسیع و دامنه دار افراطیون حامیِ دولت قرار گرفتند.

 

گفتنی است تنها یک روز به عید نوروز هم حسین مرعشی برادر همسر هاشمی رفسنجانی برای گذراندن حبس یک ساله خود روانه زندان گردید، هرچند این بازداشت کوتاه بود واوبا حکم مرخصی برای تعطیلات نوروزی از زندان خارج شد، ولی بنظر می رسد پس از حملات لفظی و پرونده سازی علیه خانواده هاشمی،  دور جدیدی از حملات علیه رئیس مجلس خبرگان رهبری آغازشده است.

 

تاجزاده در گذر زمان؛ استقامت بر آرمان

Posted:



گزارش تصویری، اختصاصی جرس -

 

 

لینک دانلود

بی خبری مطلق از وضعیت یکی از دانشجویان بازداشتی

Posted:



جرس: بنا به گزارش سامانه های خبری و فعالان حقوق بشر، درحالیکه۴۰ روز از دستگیری علی اکبر عجمی، دانشجوی دانشگاه تهران و از فعالان دانشجویی طیف چپ می گذرد، خانواده و دوستان وی همچنان از وضعیت سلامتی و پروندۀ وی در بی‌خبری مطلق به سر می‌برند.

 

به گزارش کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر، عجمی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه تهران و از فعالان دانشجوئی «دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب» می باشد که ۲۱ بهمن‌ماه، در منزل پدری‌اش در روستایی از توابع شهرستان سبزوار بازداشت و سریعا به زندان اوین در تهران منتقل شد.

 

این پایگاه اینترنتی خاطرنشان می کند این دانشجو از آن تاریخ به بعد هیچ‌گونه تماسی با خانواده و دوستان خود نداشته و از محل دقیق نگهداری او نیز اطلاعی در دسترس نمی باشد.

 

علی اکبر عجمی همچنین سردبیر نشریه دانشجویی «دنیای بهتر» بود.

 

چندی پیش علی کانطوری، از فعالان دانشجوئی همین طیف به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

دهها سینماگر و هنرمند ایرانی خواستار آزادی جعفر پناهی و محمد نوری زاد شدند

Posted:

دهها سینماگر و هنرمند ایرانی خواستار آزادی جعفر پناهی و محمد نوری زاد شدند

چهره های برجستۀ هنر سینما و جامعۀ روشنفکری کشور از امضا کنندگان نامه هستند -

جرس: در ادامه اعتراضات داخلی و خارجی به دستگیری ادامه بازداشت محمد نوری‌زاد و جعفر پناهی، دو سینماگر بازداشتی، روز گذشته ۴۵ تن از سینماگران، روشنفکران و هنرمندان ایرانی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی این دو هنرمند منتقد و همچنین تمام زندانیانی شدند که به دلیل اعتراض به نقض حقوق اجتماعی، صنفی و شهروندی در بازداشت به سر می‌برند.

 

این نامۀ سرگشاده که به امضای چهره های برجستۀ سینما و هنر کشور رسیده، ضمن تاکید بر "حق اعتراض به نقض حقوق اجتماعی و صنفی و شهروندی برای همه افراد جامعه" و محترم بودن "حق آزادی بیان و خلاقیت شغلی"، خواستار "آزادی نامشروط" محمدنوری‌زاد و جعفرپناهی و همه کسانی‌که به ‌دلايل فوق الذکر در بازداشت به سر می‌برند، شده‌اند.

 

امضا کنندگان این نامه ضمن پرسش از حاکمان کشور و بیان این نکته که "آيا جز زور و فشار و بند راهی برای اداره‌ جامعه نيست و نمی‌توان با اصلاحِ امور در راستای خواسته‌های طبيعی و قانونی و صنفی مَردُم، جای تشديد فضای مرگ و دلهره و دلسردی و نوميدی، جامعه‌ای شاد و خلاق و اميدوار و سرزنده داشت؟"، به وضعیت فعلی انتقاد کرده و با اشاره به حلول سال نو خطاب به مسئولین خاطرنشان نمودند "آیا سال نو وقت تجديدنظر درنحوه‌ی رفتار با مَردُم، و دگرگون‌کردنِ حال به بهترين احوال نمی باشد؟"

 

امضا کنندگان این نامه را به ترتیب الفبایی، بابک احمدی، محمدرضا اصلانی، کمال اطهاری، حميد امجد، رخشان بنی‌اعتماد، بهرام بيضايی، کيومرث پوراحمد، ساسان پيروز، ناصر تقوايی، پيام جهانمانی، محمد چرمشير، مانی حقيقی، اشکان خطيبی، خشايار ديهيمی، محمد رحمانيان، ليلی رشيدی، محمد رضايی‌راد، علی رفيعی، هما روستا، مونا زندی، حميد سمندريان، خسرو سينايی، کامران شيردل، محمد عاقبتی، ترانه عليدوستی، بهزاد فراهانی، سپيده فارسی، مراد فرهادپور، اصغر فرهادی، عليرضا کاوه، حسين کيانی، آيدا کی‌خواهی، مسعود کيميايی، شهلا لاهيجی، فاطمه معتمدآريا، حسن معجونی، خسرو معصومی، فرهاد مهران‌فر، مجتبی ميرتهماسب، تهمينه ميلانی، عليرضا نادری، مهتاب نصيرپور، افشين هاشمی، محمدامير ياراحمدی و محمد يعقوبی تشکیل می دهند.

 

طی هفته های اخیر،نویسندگان،هنرمندان و سینماگران داخلی و بین المللی خواستار آزادی فوری پناهی و نوری زاد شده اند.

 

جعفر پناهی، سینماگر برجسته و مطرح بین المللی، اوایل بامداد یازدهم اسفندماه ۸۸ پس از یورش نیروهای امنیتی به منزلش به همراه خانواده و ۱۲تن از مهمانانش - از جمله دو سینماگر- بازداشت شد که آنها موقتا آزاد شده، اما پناهی همچنان بدون ملاقات در سلول انفرادی به سر می‌برد.

 

مقامات قضائی دلایل دستگیری و ادامه بازداشت پناهی را "غیرسیاسی" اعلام کرده اند؛ اما شاهدان و منابع مطلع، از در دست تهیه داشتن فیلمی در رابطه با وقایع پس از انتخابات و بازداشتگاه کهریزک، توسط وی خبر دادند.

 

محمد نوری‌زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت نیز که از اواخر آذرماه ۸۸تا کنون در بازداشت به سر می برد، از نویسندگان نامۀ سرگشاده و اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی می باشد که بنا به گفته دادستان کل کشور "تا زمانی که افکار نوری زاد مهار نشده"، امکان هیچگونه ملاقاتی با خانواده نخواهد داشت.



 

ارایه لايحه جامع انتخابات بعد ازنوروز به دولت

Posted:



 جرس: معاون سياسي وزير كشور درگفت‌وگو خبر از ارایه لايحه جامع انتخابات بعد ازنوروز داد.

مرتضوي همچنين درباره زمان بهنتيجه رسيدن بحث اصلاح قانون احزاب نيز گفت: فرآيند اين امر در حال تكميل شدن است،چراكه در اين رابطه كار مطالعاتي انجام شده و كارگروه مربوطه در حال رسيدگي به آنهاست.
 
 
وي که با ایسنا سخن می گفت  در پاسخ به اين سوال كه آيا تاخير وزارتكشور در بحث اصلاح قانون احزاب منجر به ارايه طرحي از سوي نمايندگان مجلس در اينباره نشده است؟ گفت: مجلس حق ارايه طرح را دارد و طرح چنين مساله‌اي از سوي برخينمايندگان به مفهوم تعلل دستگاه ديگري نيست.
معاون سیاسی وزیر کشور به موضوع شوراها پرداخت وگفت: بحثانتخابات شوراها، مباحثي در رابطه با تقسيمات كشوري و انتصابات از جمله اولويت‌هايمورد توجه اين معاونت خواهد بود.

 

ملی شدن برای رشد

Posted:



بیژن نامدار زنگنه* -

 

این سوال برای کشورهای صاحب نفت این روزها مطرح است که چه کنند که نفت محرک اقتصادشان به سمت بودجه غیرنفتی و رشد اقتصادی سریع تر نسبت به سایر کشورها باشد. این سوال اصلی است که شکل دیگرش این است زمانی که قیمت نفت در هر کدام از این کشورها پایین می آید آهنگ توسعه شان تندتر می شود و زمانی که قیمت جهانی نفت بالا می رود رشد اقتصادیشان پایین تر می آید.این مطلبی است که در بیشتر این کشورها مورد توجه قرار گرفته و به دنبال حل آن هستند تا اینکه به دنبال رقابت میان گروه های نفتی برای بالا بردن قیمت نفت باشند. امروز در میدان عمل دغدغه بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت در این است که نفت به جای اینکه به طور مساوی در اختیار همه مردم قرار گیرد بتواند در بهبود زندگی مردم موثر باشد.

جریان ملی شدن صنعت نفت در زمانی که آغاز شد یک معنای خاصی برای خودش داشت. زمانی که موج ملی شدن ها یا نشنالیزم شدن نفت در جهان آغاز شد ایران پیشتازی کرد و بعد از ما در تمام کشورهای نفت خیز تا ۲۰ سال تداوم یافت. اساساً باید بفهمیم که منظور کشورها در آن زمان از ملی شدن چه بود؟ ملی شدن مفهوم اصلی که دنبال می کردند این بود که قراردادهای امتیازی را لغو کنند و تبدیل به قراردادهایی کنند که منافع کشور نفت خیز را در خود داشته باشد. قراردادهای امتیازی اساسش بر این بود که منافع نفتی هر کشور متعلق به شرکت بهره بردار بود.

 

به تبع آن تاسیسات روی زمینی و زیرزمینی و چاه های نفتی و نفت استخراجی به آن شرکت می رسید. در مقابل شرکت یک پرداختی به کشور میزبان داشت. ملی شدن متوجه این موضوع و برای پایان دادن به این شکل از بهره برداری از نفت بود تا منافع نفت و نفت تولیدی به کشور صاحب نفت تعلق بگیرد. قصد کشورها هم این بود که درآمدهایشان از نفتشان بیشتر شود. این اتفاق افتاد و بیشتر کشورها از آن استقبال کردند. اما حاصل این ملی شدن صنعت نفت کمتر از انتظارات و توقعات نخبگان و سیاستمدارانی شد که به دنبال ملی کردن نفت بودند. پس کشورهای صاحب نفت به سمت تشکیل یک گروه هماهنگ یعنی اوپک رفتند. آمدند بر سر قیمت بحث کنند و تلاش کردند قیمت ها را براساس همکاری کشورهای نفت خیز با یکدیگر و در تقابل با شرکت های نفتی بالا ببرند. این هم تا حدودی پیش رفت.

 

اما از یک زمانی به این سو ساختار اقتصادی جهان تغییر کرد و نفت و شرکت های نفتی بزرگ دیگر جایگاه پیشین را در منابع تولید و انحصارهایی که داشتند در سطح انرژی نداشتند و بخش های خدمات در اقتصاد خیلی بزرگ شد و مبحث های تک در اقتصاد جهان اهمیت زیادی پیدا کرد. حساسیت غربی به نسبت تولید که دسترسی آسان و مباشرت در تولید و قیمت گذاری بود تغییر کرد. امروز تنها نکته ای که برای کشورهای غربی و صادر کننده نفت اهمیت دارد؛ امنیت عرضه نفت است.

 

در جایگاه اصلی ملی شدن به آن معنایی که در ابتدای آغاز ملی شدن ها در سراسر کشورهای جهان از جمله ایران به دنبال آن بودند در بسیاری از کشورها تحقق پیدا کرده است. امروزه دیگر قراردادهای امتیازی در سطح جهان شکل و وضعیت قبلی را ندارند.

 

یک نکته ای که در ده، بیست سال اخیر مطرح شده است این است که در ادامه این حرکت های مالکیت بر منابع و تاسیسات و شکستن انحصار شرکت های بزرگ و قیمت گذاری تخصیص درآمدهای نفتی در داخل کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی است؛ یعنی چگونگی بهره برداری هرچه بیشتر از درآمد نفت برای رسیدن به رشد اقتصادی مداوم به میزانی است که کشور به لحاظ مالی از درآمد نفتی غنی شود.

 

تجربه و مطالعات نشان می دهد کشورهایی که منابع نفتی نداشتند و به طور کلی غیر وابسته به صادرات مواد اولیه و به خصوص مواد اولیه غیر تجدید شونده مانند نفت بودند بیشتر از کشورهایی بوده است که مواد اولیه ای مانند نفت داشتند. نفت تبعات مثبت و منفی برای ما داشته است.

 

از یک طرف می توانیم بگوییم که اولین صنعت جدی که در ایران احداث شد، نفت بود. قبل از آن به لحاظ سخت افزاری خیلی صنعت محدودی داشتیم. در این مقوله دو بحث وجود دارد: یکی صنعتی شدن است که می توانیم بگوییم هنوز هم بطور جدی وارد آن نشده ایم (به معنای تاریخی از اجتماع و اقتصاد) اما به لحاظ سخت افزاری می توانیم بگوییم اولین صنعت جدی در ایران، همین نفت بود.

 

آن هم نه به دلیل نیاز جامعه ایرانی، بلکه به دلیل نیاز جامعه غرب به انرژی ارزان و نوین؛ این تنها در مورد ایران نیست، شما به عربستان هم که نگاه کنید متوجه می شوید که با وجود درآمد سرشاری که از نفت داشته است رشدش نسبت به کشوری مانند ترکیه بسیار کمتر بوده است یا کشورهای جنوب شرق آسیا که فاقد بیشتر منابع طبیعی تجدید نشدنی هستند از رشد اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

 

این سوال برای کشورهای صاحب نفت این روزها مطرح است که چه کنند که نفت محرک اقتصادشان به سمت بودجه غیرنفتی و رشد اقتصادی سریع تر نسبت به سایر کشورها باشد. این سوال اصلی است که شکل دیگرش این است زمانی که قیمت نفت در هر کدام از این کشورها پایین می آید آهنگ توسعه شان تندتر می شود و زمانی که قیمت جهانی نفت بالا می رود رشد اقتصادیشان پایین تر می آید.

 

این مطلبی است که در بیشتر این کشورها مورد توجه قرار گرفته و به دنبال حل آن هستند تا اینکه به دنبال رقابت میان گروه های نفتی برای بالا بردن قیمت نفت باشند. امروز در میدان عمل دغدغه بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت در این است که نفت به جای اینکه به طور مساوی در اختیار همه مردم قرار گیرد بتواند در بهبود زندگی مردم موثر باشد.

 

*وزیر نفت دولت هشتم

 

 

منبع: کلمه

نجات ۱۳ ایرانى توسط یک کشتى جنگى اسپانیایی

Posted:



دزدان دریایى سومالیایى ۱۳ ماهیگیر ایرانى را بدون غذا، آب و سوخت رها کرده بودند -

جرس:یک کشتى جنگى اسپانیایى که در چارچوب عملیات مبارزه با دزدان دریایى در دریاى سومالى مشغول گشت‌زنى بود، ۱۳ ماهیگیر ایرانى را از مرگ حتمى نجات داده است.

 منابع نظامى اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند، یک کشتى جنگى اسپانیایى که سرگرم گشت‌زنى در آب‌هاى دریاى سومالى بود، خدمه یک کشتى ماهیگیرى ایرانى را نجات داده است.

بر اساس این گزارش دزدان دریایى سومالیایى ۱۳ ماهیگیر ایرانى را بدون غذا، آب و سوخت در آب‌هاى دریاى سومالى رها کرده بودند.

رادیو فردا گزارش داد که  ماهیگیران ایرانى که در دریا سرگردان بودند، با ارسال پیام اضطرارى رادیویى درخواست کمک کرده و در پیام خود اعلام کرده بودند، مجبورند از آب دریا بنوشند.

کشتى جنگی اسپانیایى خدمه کشتى ماهیگیرى ایرانى را در حدود ۶۰ مایلى محلى که آنها اقدام به ارسال این پیام اضطرارى کرده بودند، نجات داده است.

بر اساس اعلام منابع نظامى اتحادیه اروپا ماهیگیران نجات یافته ایرانى از نظر جسمى و روحى در وضعیت خوبى به سر مى‌برند.

کشورهاى عضو اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش واحد‌هاى نیروى دریایى خود را براى مقابله با دزدان دریایى سومالیایى راهى آب‌هاى منطقه کرده‌اند.

 ایران نیز از جمله کشورهایى است که با اعزام کشتى جنگى در عملیات مقابله با خطر دزدان دریایى مشارکت کرده است.

چند روز پیش نیروى دریایى ارتش ایران هفتمین ناو گروه رزمى خود را براى «حراست از خطوط کشتیرانى جمهورى اسلامى» راهى خلیج عدن و شمال اقیانوس هند کرد.

دزدان دریایى تاکنون به چندین کشتى و نفتکش ایرانى حمله کرده و در مواردى نیز خدمه کشتى‌هاى ربوده شده ایرانى را پس از دریافت باج آزاد کرده‌اند.