جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محافظه‌كار نباشيد

Posted:



يك هوادار سبز -

با عرضه سلام و خسته نباشید برای زحمات بسیار. به نظر من به خصوص تا قبل از ۲۲ بهمن جرس به شکل محسوسی محافظه کار شده بود، که با مسائلی‌ که در ۲۲ بهمن پیش اومد خوشبختن مقداری از این محافظه کاری کم شد. لطفا توجه داشته باشید که یک لیدر محافظه کار در حال حاضر اصلا چیزی نیست که جنبش بهش احتیاج داره.
و نکتهٔ دوم اینکه سخنان بيهوده‌ي سخنگویان دولتی رو کمتر در سایت انعکاس بدید. خیلی‌ از این حرف هایی که دولتیها میزنند برای تضعیف روحیه سبزها زده می‌شه که شما هم اون رو منعکس می‌کنید. به نظر اینجور خبرها بهتره آسان منتشر نشه، نه به این معنی‌ که سانسور بشه، بلکه به این معنی‌ که مردم نیزی به خواندن دروغ و خزعبلات کودتا گران ندارند.

پیروز باشید
 

تورم در بهمن به 11.3 درصد رسيد

Posted:



 

جرس: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 1388 اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100= 1383 (359 قلم کالا و خدمت) در بهمن ماه 1388 را به شرح ذيل اعلام كرد:

شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 1388 نسبت به ماه قبل 0.6 افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، اين شاخص 8.9 درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1388 نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1387 معادل 11.3 درصد است.

باتوجه به اينکه نرخ تورم در دي ماه 1388 برابر با 12.2 درصد بوده است، روند کاهشي نرخ تورم در بهمن ماه 1388 نيز ادامه يافته است.

به گزارش ايسنا نرخ تورم در فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد، شهريور، مهر، آبان، آذر و دي ماه امسال به ترتيب معادل 24.5 ـ 23.6 ـ 22.5 ـ 21.5 ـ 20.2 ـ 18.5 ـ 16.7 ـ 15 ـ 13.5 و 12.2 درصد اعلام شده بود.

بازگشت صفایی فراهانی به اتاق بازرگانی

Posted:



جرس: محسن صفایی فراهانی پس از ماه ها غیبت،عصر دوشنبه به اتاق تهران رفت.

به گزارش "خبرآنلاین"،صفایی فراهانی،عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پس از ماه ها غیبت عصر دوشنبه در سی و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به جمع همکاران و دوستان خود آمد و با استقبال اعضای اتاق تهران مواجه شد.

صفایی فراهانی که بعد از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری چند ماهی را در زندان گذراند پس از آزادی به جمع اتاقی ها نیامده بود و روز گذشته نخستین حضورش پس از آزادی را آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ساختمان شماره 285 خیابان مطهری تجربه کرد.

تجمع خانواده بازداشت شدگان، مقابل اوین

Posted:

پیشنهاد تحریم هوشمندانه علیه ناقضان حقوق بشر در ایران

Posted:



 
مقاله‌ی فولکر پرتس  Volker Perthes رئیس بنیاد سیاست و علوم آلمان، روز دوشنبه (۱مارس، ۱۰ اسفند) با عنوان «تحریم‌های هوشمند رهبری را هدف می‌گیرند» در روزنامه آلمانی هندلزبلات چاپ شده است.
 
رئيس بنیاد سیاست و علوم آلمان از تابستان سال ۲۰۰۹ میلادی، همراه با گروهی دیگر از شخصیت‌های سرشناس آلمان، بارها از اتحادیه اروپا خواسته است که فهرست اسامی کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، منتشر کند و از صدور ویزا برای آنان خودداری ورزد.
 
بهترین وسیله فشار
 
به گزارش دویچه له بنیاد علوم و سیاست، یکی از مهمترین مراکز اندیشه و پژوهش درآلمان است. رئیس این بنیاد در تحلیل تازه خود، بار دیگر می‌نویسد که تحریم هدفمند افراد ناقض حقوق بشر در ایران، با ندادن ویزا و بستن‌حساب‌های آنان در بانک‌های اروپائی، یکی از بهترین حربه‌ها برای اعمال فشار بر رهبری جمهوری اسلامی ایران است.
 
فولکر پرتس تصریح می‌کند که اتحادیه اروپا با حمله نظامی علیه ایران مخالف است و اسرائيل هم، بدون پشتیبانی کامل آمریکا، نمی‌تواند دست به یک عملیات موفقیت آمیز بزند. پس تنها بدیل یک حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران، گسترش تحریم‌ها است، اما جهان غرب باید در این مورد نکات مهمی را رعایت کند.
 
رئیس بنیاد علوم و سیاست آلمان می‌نویسد:«تحریم‌ها، اگر از حمایت بین‌المللی گسترده برخوردار شوند و به تصویب شورای امنیت برسند، به مردم ایران نشان خواهند داد که رژیم آن‌ها به لحاظ بین‌المللی منزوی شده است. صدور یک قطعنامه تازه از سوی شورای امنیت، حتی اگر نرم باشد، مردم ایران را متقاعد خواهد کرد که حکومت آن‌ها با تمام جامعه جهانی مساله دارد و نه فقط با چند کشور "امپریالیستی" و دشمن ایران».
 
سپاه پاسداران و قاچاق کالاها
 
نویسنده، بر این موضوع تاکید می‌کند که در ایران سپاه پاسداران بخش عمده قاچاق کالا را در کنترل دارد.
 
در بحث مربوط به جلوگیری از ورود بنزین به ایران، فورکر پرتس می‌نویسد که تحریم بنزین می‌تواند به دولت احمدی‌نژاد امکان بدهد، گناه گرانی بنزین را که حاصل قطع یارانه‌ها است، به گردن جامعه جهانی بیاندازد. سپاه پاسداران هم که قاچاق بنزین را در کنترل دارد، می‌تواند از تحریم بنزین سود ببرد.»
 
«بهترین راه: تحریم تسلیحاتی»
 
از دید رئیس بنیاد علوم و سیاست آلمان، یکی دیگر از موثرترین کارها تحریم کامل تسلیحاتی جمهوری اسلامی است. وی، تاخیر در تحویل سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسیه به ایران را نشانه رویکردی تازه در سیاست رهبری روسیه می‌داند و آرزو می‌کند که مسکو، به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحات ایران، در تحریم تسلیحاتی همه‌جانبه این کشور شرکت کند.
 
رئیس بنیاد علوم و سیاست آلمان از جامعه جهانی می‌خواهد که به نقض حقوق بشر در ایران توجه بیشتری نشان بدهد. وی همچنان تاکید می‌کند که عدم صدور ویزا و مسدود کردن حساب‌های بانکی کسانی که حقوق بشر را در ایران زیرپا می‌گذارند، باید به جزئی مهم از تحریم‌های بین‌المللی تبدیل شود.
 
 

جایزه صلح سازمان ملل برای رامین جهانبگلو

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس):جایزه صلح سال ۲۰۰۹ شامگاه سه شنبه ۱۱ اسفند (دوم مارس) در بارسلون (اسپانیا) به این پژوهشگر و اندیشمند ایرانی تقدیم شد.

جایزه صلح از سوی انجمنی وابسته به سازمان ملل، به افراد یا نهادهایی اعطا می‌شود که در چارچوب اهداف این سازمان بین‌المللی، در راه تقویت صلح، رعایت حقوق بشر و پیشرفت تفاهم فرهنگی میان ملت‌ها تلاش کرده باشند.

در سند جایزه گفته می‌شود: «رامین جهانبگلو فیلسوف عدم خشونت است که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل سیاسی، به گسترش صلح و آشتی‌جویی یاری رسانده است.»

به گزارش بی بی سی  جهانبگلو در سخنرانی تشکر خود، که به زبان انگلیسی ایراد کرد، اظهار داشت که از اوان جوانی با خشونت مخالف بوده و به صلح و آشتی در حل کشمکش‌ها معتقد بوده است.

او گفت که در این زمینه همواره از نظریات ضدخشونت مهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ الهام گرفته است.

آقای جهانبگو هنگام دریافت جایزه صلح سازمان ملل متحد، در "خانه آسیا" در بارسلون، جایزه خود را از آن مردم ایران دانست، که به گفته او: "اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را در قالب جنبش مدنی پیش می‌برند".

او گفت: «من اینجا صدای مردمی هستم که در ایران بی‌صدا اعتراض می‌کنند.»

التزام به عدم خشونت

جایزه صلح از سال ۱۹۸۰ هر سال به یک شخصیت یا نهاد فعال در امر حقوق بشر اعطا می‌شود. امسال سی‌امین دوره این جایزه بود.

پیش از این نلسون ماندلا، میخائیل گورباچف، اولاف پالمه نخست وزیر سابق سوئد، میریام ماکبا، خواننده نامی آفریقای جنوبی این جایزه را دریافت کرده‌اند.

جهانبگو در فرانسه و کانادا، در رشته‌های فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده است.

او در هند به تحقیق و تدریس پرداخته و در جهت گسترش اندیشه‌های آشتی‌جویانه‌ی مهاتما گاندی، پیشوای هند، تلاش کرده است.

رامین جهانبگلو چند سالی در ایران در زمینه کارهای فرهنگی و دانشگاهی فعال بود.

او در چارچوب "مرکز تحقیقات فرهنگی" به تلاش‌هایی در جهت گسترش فرهنگ مدنی و فلسفۀ تحمل و مداراجویی دست زد.

جهانبگلو در بهار سال ۱۳۸۵ هنگام ترک تهران، در فرودگاه دستگیر شد و بیش از ۴ ماه در زندان گذراند.

جهانبگلو در حال حاضر عضو هیئت علمی شعبه علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو (کانادا) است.

از جهانبگلو بیش از ۲۰ جلد کتاب به زبان‌های خارجی منتشر شده، که برخی از آنها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

محبوبه کرمی فعال کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شد

Posted:



شبکه جنبش  راه سبز(جرس): ساعت 10 شب گذشته، 11 اسفند، ماموران امنيتي با داشتن حكم تفتيش و بازداشت محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، به منزل او آمده وپس از بازرسی و جلب وسایل شخصی او و برادرش، وی را بازداشت کردند. تاکنون، از محل نگهداری محبوبه خبری در دست نیست.

 

 

به گفته برادر وی، محسن کرمی، تاریخ حکم صادره 5 خرداد بوده و اتهام مطرح شده، اغتشاش و شرکت در تجمعات ذکر شده بود. برادر وی در این رابطه متذکرشد که محبوبه در سال گذشته وقت رسیدگی به امور شخصی خود را نداشته و درحال پرستاری از پدرش که بیمار است بوده است.

 

به گفته محسن کرمی، هوشنگ پوربابايي، وكيل محبوبه، وضعیت وی را پیگیری خواهد کرد.این پنجمین باری است که محبوبه کرمی بازداشت می شود. بار اول و دوم در
رابطه با درگیری های 18 تیر بازداشت شد. بار سوم، 24 خرداد 1387 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و پس از 70 روز آزاد شد. باردیگر، 6فروردین 1388 به همراه 11 تن از اعضای کمپین و فعالان جنبش زنان که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از 13 روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده است.

بازداشت دکتر حسام فیروزی و بازجویی از مادر علیرضا فیروزی

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): حسام فیروزی، فعال حقوق بشر و پزشک تعدادی از زندانیان سیاسی شب گذشته با مراجعه‌ ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

به گزارش رهانا، دکتر حسام فیروزی شب گذشته در حالی که همسر و فرزندش در منزل خانواده‌  علیرضا فیروزی حضور داشتند، پس از مراجعه به منزل خود توسط ۱۵ نفر از ماموران امنیتی بازداشت شد.

ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل حسام فیروزی به منزل یکی از همسایه‌های وی رفته و پس از تفتیش منزل آن‌ها، یکی از فرزندان آن‌ها را نیز به نام حماسه غفاری بازداشت کردند. حماسه غفاری یک شهروند عادی است تاکنون هیچ فعالیت سیاسی نداشته و فقط به خاطر همسایه بودن با دکتر فیروزی بازداشت شده است.

در حین بازرسی منزل مادر علیرضا فیروزی دانشجویی که از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد نیز به منزل دکتر حسام فیروزی مراجعه می‌کند که وی نیز در همان‌جا مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

سپس ماموران به منزل علیرضا فیروزی (برادر زاده‌ی حسام فیروزی) ، فعال دانش‌جویی که از ۲ ماه پیش ناپدید شده و تا کنون خبری از وی در دست نیست، مراجعه کرده و به تفتیش منزل آن‌ها نیز پرداختند.

دکتر حسام فیروزی، اردیبهشت ماه سال جاری با به پایان رساندن محکومیت ۱۵ ماهه‌ی خود از زندان اوین آزاد شده بود. از دلیل بازداشت و محل نگهداری دکتر حسام فیروزی تاکنون خبری در دست نیست.
 

 

گسترش تجمعات و اعتراضات کارگری؛ شیراز، قزوین، مازندران و  اصفهان

Posted:



بسیاری از كارخانجات بین یك ماه تا یك سال دستمزد كارگران را پرداخت نكرده اند -

  در همین حال چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس، ضمن اعلام این مطلب که بسیاری از کارخانجات بین یک تا دوازده ماه حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده اند، از "شبیه شوخی" بودن دستمزدهای فعلی کارگران کشور خبر دادند و یک عضو بلند پایه مجلس نیز از وقوع تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سالِ پیشِ رو خبر داد.

 
ادامه اعتراضات کارگران قزوین و برخورد ماموران
در ادامه اعتراضات كارگران شركت چینى البرز که به دلیل عدم پرداخت ماههاحقوق ومزایای خود، بارها در مقابل ریاست شرکت و درب کارخانه دست به تجمع زده بودند، این بار تعدادی زیادی از آنان در مقابل استاندارى قزوین تجمع كردند که هنوز جوابی دریافت نکرده اند. چند تن از كارگران اعلام کرده اند "علی‌رغم تولید این شركت و صدور كالاهاى تولیدى به كشورهاىعراق، تركیه،آذربایجان، حقوق و مزایاىشش ماه آنهاهنوز پرداخت نشده است."
به گزارش شاهدان عینی، ماموران یگان ویژه پاسداران و نیروهای انتظامی با آرایش نظامی و یورش به کارگران تجمع کننده مقابل استانداری - که چند تن از کارگران زن نیز در بین آنها بودند – قصد متفرق کردن آنها را داشتند که هنوز خبری پیرامون بازداشت یا موارد دیگر گزارش نشده است.
 
تجمعات دامنه دار كارگران كارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران شیراز
از سوی دیگر، درپی بی‌نتیجه ماندن تجمع‌های پیاپی روزها و هفته های اخیر كارگران كارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران موسوم به (ITI) كه به ترتیب در مقابل درب کارخانه، مقابل درب ریاست شرکت و ساختمان استانداری فارس برگزار شده بود، نهایتا حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان كارگران این كارخانه، جهت پیگیری ۱۳ ماه حقوق پرداخت نشدۀ کارگران، به وزارت صنایع و معادن در تهران مراجعه‌ كردند.

شمشیری، عضو شورای اسلامی كار در این زمینه تایید کرد "به دنبال بی‌پاسخ ماندن خواسته‌های صنفی، گروهی ازكارگران این كارخانه شیراز را به مقصد تهران ترك كردند تا با مراجعه حضوری به وزارت صنایع، مطالبات معوقه خودرا پیگیری‌كنند. وی خاطرنشان کرد "درحال حاضر پنج نفر به نمایندگی از كارگران به وزارت صنایع و معادن مراجعه كرده‌اند ومابقی 200نفر از شب گذشته تاكنون درحرم امام خمینی تحصن ‌كرده‌اند که درصورت بی‌نتیجه بودنِ مراجعه امروز كارگرانبه وزارت صنایع، تمامی۲۰۰ كارگر برای پیگیری مطالبات خود و همكارانشان به نهادهای مسئول درتهران مراجعه خواهند كرد.کارگران آن کارخانه تاکید کرده اند "به منظور دریافت قطعی مطالبات، به اجتماعات كارگری خود ادامه خواهند داد."
 
اصفهان و تجمع کارگران واحد تولیدی- صنعتی متک
دیگر گزارش ها از تجمع اعتراضی و مجدد دهها تن از کارگران شرکت متک از توابع مجتمع صنایع قائم رضا در دفتر این مجتمع در اصفهان خبر می دهد. این تجمع در حالی صورت گرفت که صدها تن از کارگران آن کارخانه حدود هشت ماه است که هیچ پولی دریافت نکرده اند. مسئولین آن کارخانه در مقابل تجمعات پی در پی کارگران، فقط به احضار پلیس و نیروهای لباس شخصی برای برخورد با کارگران اکتفا کرده بودند که بنا به آخرین گزارش ها، سرانجام هیات مدیره تشکیل جلسه داده و به کارگران قول داد مقداری از ۸ ماه حقوق معوقه آنان را در "آینده نزدیک" پرداخت کند.
کارگران اعلام کرده اند "تا برآورده نشدن وعده ها، برسرکارهای خود حاضر شده؛ اما دستگاههاراروشن نخواهند کرد."
 
مازندران، اعتراض کارگران نساجی
همزمان با کارگران شیراز و اصفهان و قزوین، دهها تن از كارگران نساجی مازندران نیز، به دلیل عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه خود و بلاتكلیفی، امروز (چهارشنبه) در مسیر كارخانه به سمت فرمانداری قائمشهر به حركت درآمده اند و به گزارش ایلنا، كارگران دیگری هم در این مسیر در حال اضافه شدن به این جمع هستند.
 
بسیاری از كارخانجات بین یك ماه تا یك سال دستمزد كارگران را پرداخت نكرده اند
همزمان با تجمعاتِ فوق، سید ناصرموسوی لارگانی، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، بااعلام اینكه "در شرایط فعلی بسیاری از كارخانجات بین یك ماه تا یك سال دستمزد كارگران را پرداخت نكرده اند"، از میزان حداقل دستمزدِ تعیینی امسالِ كارگران (۲۶۳ هزار تومان) نیز شدیدا انتقاد کرد و خاطرنشان کرد "حقوقی ‌كه یك کارگر می تواند داشته باشد تا آبرومندانه زندگی كند  بالای ۴۰۰ هزار تومان است." وی همچنین به رسانه ها گفت "آن چیزی كه به عنوان درصد تورم از سوی مراجع دولتی اعلام می شود هرگز با واقعیت ها همخوانی ندارد."

دستمزدهای فعلیِ کارگران شوخی است
همزمان با اعتراضات کارگری در کشور، سیدجواد زمانی مخبركمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از حداقل دستمزد۲۶۳ هزار تومانی كارگران در سالی که گذشت، خاطرنشان ساخت "با توجه به شرایط فعلی و تورم، دستمزد فعلی کارگران به شوخی شبیه است و آقایانی كه می‌خواهند تولید به قیمت دستمزد ناچیز و بدبختی كارگر ادامه یابد، باید در تفكرات خود تجدید نظر كنند. وی  مشكلات مطروحه از طرف برخی كارفرمایان را مربوط به عملكرد غلط دولت دانست و گفت: "دست دولت باز است و می‌تواند با ابزارهای گوناگون از كارفرما و تولید حمایت كند. جلوی واردات بی‌رویه به خصوص کالاهای بی‌كیفیت چینی را بگیرد، تعرفه‌ها را بالا ببرد، جایزه صادراتی بدهد، مواد اولیه را به قیمت مناسب در اختیار تولیدقرار دهدو ده‌ها ابزار دیگر كه هر كدام توان كارفرما رابالا می‌برد تا آنها نیز حقوق و دستمزدها را مناسب و به موقع پرداخت کنند.
 
تورم ۵۰-۴۰ درصدی در راه است// نرخ را نگویید، آثار تورمی دارد
در کنار موارد فوق، حسن غفوری فرد عضو هیات رئیسه مجلس نیز، با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت گفت"با اجرای هدفمند کردن یارانه ها و آزاد کردن قیمت ها، تورم در سال آینده ۵۰-۴۰ درصد خواهد بود و همزمان با وی، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد، در جمع خبرنگاران پارلمانیدر پاسخ به سوالی مبنی بر "برآورد دولت از افزایش نرخ تورم در سال آینده" گفت: "نرخ تورم را نمی‌توان گفت چون حتی بیان رقم آن هم آثار تورمی خواهد داشت."
 
 

 

اختصاصی جرس/نوشین جعفری با قرار کفالت آزاد می شود

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس):"نوشین جعفری " همکار سرویس فرهنگی روزنامه اعتماد و از فعالان حقوق بشر که از 14 بهمن ماه در بازداشت به سر می برد امشب(چهارشنبه) از زندان اوین آزاد می شود.


بنا به اطلاع خبرنگار جرس، حکم آزادی خانم جعفری از حدود دو هفته پیش ابلاغ شده بود اما به دلیل تراکم پرونده ها اجرای این حکم به تاخیر افتاده بود‬.