جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بانوی مقاومت، همسر مرجعیت، مادر شهادت

Posted:



محسن کدیور -

 

انّا لله و انّا الیه راجعون

در هفتمین روز بهار، نوروزی که  «ستم مضاعف» محتسبان بی تدبیر شادی را از خانه ایرانیان ربوده است، دوباره در سوگ عزیزی نشستیم. همسر فقیه متأله مرجع عالیقدر استاد آیت الله العظمی منتظری به رحمت ایزدی پیوست. آن هم در کمتر از صد روز پس از رحلت آن بزرگمرد. داغ فراق را تحمل نکرد و عاشقانه به محضر دوست شتافت.

بانو منتظری اسوه صبر و ایثار و فداکاری زن ایرانی است. در تمام مراحل یار و یاور صدیق همسرش بود. بیشک نقش او در مبارزات و مجاهدتهای خستگی ناپذیر مرحوم آیت الله العظمی منتظری فراموش نشدنی است. این شیرزن در دشوارترین روزهای زندگی پابپای همسرش در تحصیل و تدریس، در تحقیق و تالیف، در زندان و تبعید، در حصر و زجر، در مبارزه در راه خدا و دشنام و اهانت شنیدن به دلیل دفاع از حق سهمی بسزا دارد. او برگردن همه کسانی که از خوان دانش و بینش و منش منتظری بهره برده‌اند حق دارد. بانو منتظری شهید والامقامی همچون حجت الاسلام و المسلمین محمد منتظری و چندین نوه شهید به درگاه خداوند عرضه کرده است. او زینب وار این همه بلا را با متانت بجان خرید و همچون کوه ایستاد و با سربلندی به دیدار معبود شتافت.

تجلیل از مقام این شیرزن، این همسر مرجعیت، این مادر شهادت و این بانوی مقاومت تجلیل از آزادگی حق طلبی، دانش دوستی و ایثار است. ملت قدرشناس ایران همچنان که در مراسم تاریخی تشییع باشکوه پیکر آیت الله العظمی منتظری علیرغم همه محدودیتها سنگ تمام گذاشت، در قدرشناسی از زحمات این بانوی فداکار نیز کوتاهی نخواهد کرد.

استبداد دینی در مواجهه با نصایح مشفقانه دومین معمار جمهوری اسلامی ناجوانمردانه ترین شیوه‌ها را بکار گرفت، اما علیرغم آن همه ستم و نامردمی و اهانت و دشنام اکنون راه منتظری که عصاره رحمت نبوی، عدالت علوی و حق طلبی حسینی است سرمشق مبارزان سبز ایرانی است و نقشه راه او که «پاکسازی جمهوری اسلامی از ولایت جائر» است با قوت تمام ادامه دارد.

از اینکه کودتاگران روسیاه برای مراسم تشییع و ترحیم این مادر سبز ایران ، تضییقاتی فراهم کنند، چه باک؟ ذکر منتظری همچنان باطل السحر استبداد و ریاکاری است. رژیمی که برای گورستان و تدفین و تشییع و ترحیم پاسدار و پاسبان و مامور می گمارد به ضعف و فقدان پایگاه مردمی خود اذعان کرده است. بیت منتظری بیت علم و تقوی و آزادگی است. این خانه پناهگاه دلخسته ها و ستم دیده ها و بلاکشیده هاست. روح منتظری همچنان نگران حقوق ملت ایران و آبروی اسلام وتشیع است که توسط ازخدا بیخبران به یغما می رود. او همچنان بر شیوه متین مبارزه اخلاقی و بدون خشونت و استقامت حداکثری برای تحقق مطالبات حداقلی اصرار دارد.

اینجانب این مصیبت را به سرور گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ احمد منتظری، برادر عزیز جناب آقا سعید منتظری، و دیگر بازماندگان معزز بیت رفیع مرجعیت رشیده تسلیت عرض می‌کنم . برای آن مرحومه رحمت و رضوان و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
 
هفتم فروردین 1389

فیلتر واژه “سبز” در ارسال پیامک!

Posted:



جرس:واژه «سبز» در پیامک ها توسط مخابرات فیلتر شده است.

به گزارش کلمه، مدتی است که بسیاری از مخاطبان و همراهان جنبش سبز تذکراتی را به سایت کلمه مبنی بر ارسال نشدن برخی واژه ها در پیامک ها اعلام کردند که بررسی های انجام شده صحت این موضوع را تائید می کند.

این بررسی ها نشان می دهد مخابرات در سیمکارت های همراه اول (دائمی و اعتباری) کلمه «سبز» را فیلتر کرده است و با توجه به اینکه همزمان با بهار سبز طبیعت بسیاری از پیامک ها مزین به واژه «سبز» بودند اما این اقدام تعجب انگیز مخابرات باعث به مقصد نرسیدن این پیام ها شده است.

در صورتیکه واژه «سبز» از پیامک حذف شود آن پیام ارسال می شود. البته کلمه «سبز» به فارسی در پیامک ها فیلتر است و ارسال آن با حروف انگلیسی بدون اشکال انجام می گیرد.

موسوی با هاشمی رفسنجانی دیداری نداشته است

Posted:



جرس:برخلاف شایعاتی که برخی از سایت های دولتی منتشر کرده اند مهندس موسوی دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار«کلمه» ، در چند روز اخیر عده ی زیادی از مخاطبان  و علاقمندان اخبار مربوط به میرحسین موسوی صحت و سقم و جزییات شایعه دیدار موسوی و هاشمی را جویا شده بودند. ازآنجا که رویه «کلمه» تایید و تکذیب های مکرر اخبار و شایعات منتشره از سوی رسانه های دولت نیست اما با توجه به پیگیری زیاد مخاطبان و گلایه از عدم انعکاس این موضوع در «کلمه» به اطلاع می رساند دیداری بین این دو بزرگوار انجام نشده بود که نیاز به درج آن باشد. برخی سایت های دولتی نوشته بودند میرحسین موسوی در روز اول سال نو با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرده‌ است. این سایت ها پیش گویی کرده بودند که رسانه های نزدیک به مهندس موسوی در این زمینه به زودی اطلاع رسانی می کنند!

در همین حال «کلمه» از مخاطبان محترم درخواست می کند برای دریافت صحیح و دقیق اخبارمربوط به میرحسین موسوی صرفا به منابع رسمی معرفی شده استناد کنند تا با توجه به حجم عظیم اخبار غیرواقعی که در این ماه ها از طرف رسانه های دولت منتشر می شود هم نیاز به تکذیب و تایید های تکراری و انفعالی نباشد و هم مخاطبان سبز اندیش دچار سردرگمی نشوند .

گفت و گوی جرس با سعید منتظری در مورد محدودیتهای حکومت برای برگزاری مراسم تشییع

Posted:

گفت و گوی جرس با سعید منتظری در مورد محدودیتهای حکومت برای برگزاری مراسم تشییع

بهار یکتا -

 

 
وی ادامه داد که وزارت اطلاعات از بیت آیت الله خواسته است که مطابق برنامه ای که از سوی حکومت برای برگزاری مراسم تشییع اقدام کنند، در حالی که بنا به اطلاعیه خانواده ایشان، قرار است فردا ساعت ده صبح از مقابل بیت آیت الله به سمت حرم حضرت معصومه (س) مراسم برگزار شود.
 
حجت الاسلام سعید منتظری همچنین گفت که حکومت از آنها خواسته است فقط حدود 150 متر در گلزار شهدا، پیکر مادر محترمشان را تشیع کنند.
 
وی تصریح کرد: اگر خانواده مرحومه نتوانند بر اساس اعلام قبلی خود به آشنایان مراسم را برگزار کنند،آنان از شرکت در مراسم حکومتی هم خودداری کرده و در مراسم تشییع و تدفین شرکت نخواهند کرد.
 
سعید منتظری درادامه به دفن پنهانی شهدا اشاره کرد و گفت: اگر می خواهند که همسر آیت الله منتظری را همه به همین گونه دفن کنند، می توانند هر کاری که خواستند بکنند. ما بعدها بر سر مزار ایشان خواهیم رفت.
 
وی خاطر نشان نمود که اگر مسئولان درایت کافی داشتند، نباید با مراسم تشییع یک بانوی مکرمه که با توجه به تعطیلات نوروزی و حضور تعداد زیادی از دوستان و اقوام در سفر ، تعداد محدودی برای مراسم آن شرکت می کنند، نگاه امنیتی داشته باشند.
 
سعید منتظری در این لحظات فقدان نیز از مردم می گوید که اگرمسئولان قدری درایت و عقلانیت داشته باشند، مشکلات مردم هم حل خواهد شد.
 
او معتقد است که مادر محترمشان از همه رنجهایی که طی زندگی شریفشان کشیدند راحت شده اند و حالا چه فرقی می کند که آنها می خواهند با پیکر بی جان اوچه کنند. او که در قید حیاتش در کنار مرجع فقید، سنگ صبوری بود برای همه خانواده و لحظه ای روی آرامش را ندید. 
 
 
فرزند آیت الله منتظری خبر از انتقال پیکر مادرشان به سردخانه داد و گفت که درحال حاضرپیکر ایشان هم دراختیار حکومت است، هر کاری که می خواهند انجام دهند ولی از ما انتظار نداشته باشند که در آن مشارکت داشته باشیم.
 
 
او می افزاید: خوب بود که مسئولان به بیت می آمدند و می دیدند که  فقط اعضای خانواده در حال عزاداری هستند. آنان بیم آن دارند که جمعیتی که برای تشییع آیت الله حضور پیدا کرد، در مراسم مادر هم شرکت کنند و برای همین است که چنین محدودیتهایی برای خانواده ایجاد کرده اند.
 
 
صبورتر از آیت الله فقید
 
 
سعید منتظری در ادامه به ویژگی های همسر مکرمه آیت الله منتظری اشاره کرده و افزود: می خواهم بگویم که مادرم بیش از پدرم زجر انقلاب و جمهوری اسلامی را کشیدند و ازایشان بیشترمجاهدت و صبوری کردند.
 
 
وی به زندان رفتنها، تبعیدها و مبارزات آیت الله منتظری پرداخت و گفت: در همه آن روزها این مادرم بود که با صبوری و متانت نه تنها پشتیبان خانواده و فرزندان بود، بلکه به خانواده دیگر زندانیان هم سرکشی وبرای آنان نیز مادری می کرد.
 
 
فرزند آیت الله منتظری در ادامه خاطرنشان کرد که عمر مجاهدتهای مادر، بیش از عمر بسیاری از مسئولان است. ایشان از زمانی که با آیت الله منتظری ازدواج کردند تا سن 83 سالگی که دار فانی را وداع کردند، همواره در همه سنگرها درکنار پدر بودند و لحظه ای از آرمانهایی که داشتند عقب نشینی نکردند.
 
این فرزند داغدار، بر این باور است که مادر نیز همچون پدر از این همه ظلم و اجحاف نجات پیدا کردند و با رحلت از این دنیای فانی، از رنج و مصیبت رها شدند.
 
وی به اتفاقات پس از رحلت آیت الله اشاره کرده که چگونه عده ای با شکستن شیشه های خانه برای آنان مزاحمت ایجاد کردند و در آن زمان چگونه آن بانوی مکرمه که عمری را در سختی و رنج گذرانده بود، در آن لحظات که در غم هجران همسرشان نیازمند قدری آرامش بودند،گذراندند.
 
فرزند عزادار می افزاید: مادرم در تمام طول زندگی مشترکشان بدلایل مختلف از داشتن یک زندگی معمولی محروم بود وهمواره در نگرانی برای سلامت جان آیت الله بودند، چه آن زمان که ایشان را به محبس می بردند و چه آن زمان که در اطراف بیت ایشان شعار "مرگ بر" می دادند، در همه این لحظات این مادرم بود که با نگرانی روزگار می گذراند.
 
 
 
 
 

تدارک گسترده مردم قدرشناس ایران برای تشییع باشکوه پیکر همسر آیت الله العظمی منتظری

Posted:



مراسم تشیع فردا ساعت ده صبح از مقابل بیت -

 

 
دفتر آیت الله لحظاتی پیش اطلاعیه زیر را صادر کرد.
    
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت بانوی بزرگوار و فداکار، همسر مکرمه حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) که عمری در کنار فقیه عالیقدر مصائب فراوان را تحمل کرد و در راه خدا استقامت ورزید را به اطلاع می رسانیم.

 
مراسم تشییع پیکر مطهر آن مرحومه روز یکشنبه 8 فروردین ماه 1389 ساعت 10 صبح (رسمی) از بیت ایشان به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) می باشد.

بیت آیت الله منتظری در نظر داشت پیکر این مادر شهید را در قبرستان شیخان نزدیک ترین محل به آرامگاه همسر و پسر شهیدش دفن کند. مأموران حکومت ضمن مخالفت، محل دفن را گلزار شهدای قم تعیین کردند. به گزارش خبرنگار جرس از قم اداره اطلاعات قم با حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری تماس گرفته و ممنوعیت برگزاری مراسم تشییع را به وی ابلاغ کرده است. بیت آیت الله منتظری تنها مجاز خواهند بود صد و  پنجاه متر تا محل دفن جنازه را تشییع کنند. به دنبال این محدودیت، بیت آیت الله منتظری به عنوان مخالفت با این امریه غیرقانونی اعلام کرد در صورتی که از برگزاری مراسم تشییع از مقابل دفتر تا حرم حضرت معصومه مطابق برنامه ممانعت شود هیچیک از اعضای خانواده در مراسم شرکت نخواهند کرد.
 
لازم به ذکر است که مراسم تشییع مرحوم آیت الله منتظری به بی سابقه ترین مراسم تجلیل از این مرجع آزاده و ابراز مخالفت سبزها با دیکتاتوری تبدیل شد. علیرغم تعطیلات نوروزی ماموران امنیتی  واهمه دارند مراسم تشییع همسر آیت الله منتظری نیز به نمایش قدرت سبزهای ایران مبدل شود.
 
 
حکومت حتی از برگزاری مراسم ترحیم و شب هفت و چهلم  آیت الله نیز  ممانعت به عمل آورده اند. این تضییقات نشان از زنده بودن یاد و راه رهبر معنوی جنبش سبز و استیصال فراوان کودتاگران دارد.
 
خبرنگار جرس از قم می افزاید به محض انتشار این خبر غمبار دوستداران آیت الله سفرهای نوروزی خود را ناتمام گذاشته برای حضور در این مراسم باشکوه و قدردانی از زحمات این بانوی فداکار و عرض تسلیت به خانواده ایشان عازم قم هستند.
 
 
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.
 
پیام تسلیت آیت الله بیات زنجانی
 

آیت الله بیات زنجانی با ارسال پیام تسلیتی به بیت آیت الله العظمی منتظری ، رحلت این بانوی مکرمه را به فرزندان ایشان تسلیت گفتند.

در این پیام تسلیت از مجاهدتهای این بانوی مومنه در راه اسلام و انقلاب تقدیر و تمجید شده است.

جای خالی دولت صلح

Posted:



مسیح علی نژاد -

 

محمود احمدی نژاد در اسفندماه گذشته دو بار از وقوع جنگی احتمالی خبر داده است.
اولین بار در 16 فوریه بود که از آغاز جنگ در بهار خبر داد و پیش بینی او بر صفحه نخست برخی از روزنامه های مهم منطقه از جمله الشرق الاوسط نشست.
او برای دومین بار نیز در دیدار اخیر خود با دبیر کل حزب الله لبنان و فلسطینی ها باز هم از جنگ گفت و تاکید کرد که: "نظام صهيونيستی رو به سقوط است و تکاپوی آن، به مانند دست و پازدن موجود ضعيف درحال احتضار است" و ادامه داد که: "هلال مقاومت، به قرص کامل تبديل شده و چشم آنها را کور خواهد کرد".

این صراحت به مذاق ایرنا هم خوش آمد و  ریشه کن شدن اسرائیل در جنگ پیش رو را تیتر کرد؛ احمدی نژاد در آن دیدار گفته بود: "امکان ماجراجوئی صهيونيست ها برای نجات خود وجود دارد، و حفظ آمادگی، يک ضرورت است و اگر صهيونيست ها خواستند که خطای خود را مجددا تکرار کنند، بايد به کلی ريشه کن شوند، و وعده الهی نابودی آنها و پيروزی بزرگ، نزديک است".
 
در آن دیدار که تیتر رسانه ها شد بشّار اسد (رئیس جمهور سوریه) میزبان بود و احمدی نژاد و نصرالله (دبیر کل حزب الله لبنان)، خالد مشعل (رئيس دفتر سياسی حماس)، رمضان عبدالله شلح (دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين) و احمد جبرئيل (رئيس جبهه خلقی آزادی فلسطين) میهمانانی بودند که درباره وقوع جنگ در منطقه حرف زدند و سرانجام در میان آن جمع، ایران و حزب الله آمادگی کامل خود را برای رویارویی با اسرائیل اعلام کردند.
 
ظاهر ماجرا، نکات جدیدی نیست خصوصا اگر با زبان دیپلماتیک دولتمردان ایرانی توجیه شود که "با توجه به متجاوز بودن رژیم صهیونیستی این آمادگی همیشه وجود داشته که در کنار کشور دوست و برادر..." و تعدادی از این جملات که همیشه از رادیو و تلویزیون ایران شنیده ایم.
اما وقتی دو خبر-قطعه ی دیگر از این پازل را بخوانیم تصویر و تصور خوبی از سالی که در پیش داریم پیدا نمی کنیم.
یکی حرفهای رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد که در نیمه ماه فوریه گذشته به روزنامه الشرق الاوسط، گفته بود: برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دولت ایران قول داده اند که خاک خود را در خدمت پایگاه های موشکی آمریکا و اسرائیل قرار ندهند.
 
و دیگری یادداشت ها و تحلیل های روزنامه نگارانی که سالها در بیروت زندگی کرده اند و مناسبات منطقه و خصوصا تهران-بیروت را خوب می شناسند. یکی از روزنامه نگاران در صفحه فیس بوک خود نوشته که:  "وقتی برای تبریک نوروز با یک روزنامه نگار باسابقه در بیروت تماس بگیری و بعد از دریافت یک خبر نه چندان عجیب، بشنوی که "امیدوارم امسال به خیر بگذرد" یاد این ضرب المثل ایرانی می افتی که سالی که نکوست از بهارش پیداست. دوست لبنانی خبر می دهد که کمیته "آمادگی برای جنگ" در بخش نظامی امنیتی سفارت ایران در بیروت تشکیل شده است".
 علی مهتدی روزنامه نگار حوزه خاور میانه که در طول ده سال گذشته در بیروت حضور داشته و روابط ایران – حرب الله را از نزدیک دنبال کرده در تحلیل رابطه ی دو سویه حزب الله-ایران نوشته است:
"رابطه حزب‌الله با ایران در سطوح مختلف تعریف شده و با سپاه پاسداران و سپس بیت رهبری است؛ بطوریکه اگر تصمیمات حزب‌الله جایی در موسسات و نهادهای ایرانی با مخالفت مواجه شود، ارتباط مستقیم با بیت رهبری است که در نهایت این تصمیم را بر کرسی می‌نشاند".
او برای اولین باردر "سایت تهران رویو" افشا کرد که سفیر ایران در لبنان نیز رسما عضو دفتر سیاسی حزب‌الله است: "لبنان را از این منظر به جرات می‌توان یک استثنا در روابط خارجی ایران دانست،چرا که این وزارت امور خارجه یا دولت ایران نیست که با لبنان در ارتباط است؛ بلکه ارتباط ایران (به عنوان یک کشور مستقل) با لبنان را یک حزب لبنانی به نام حزب‌الله تنظیم کرده و دیکته می‌کند. هنگامی که ایران سفیری را قصد دارد به بیروت اعزام کند،ابتدا این حزب‌الله است که باید این سفیر را تائید کند و سپس سفیر رسما به دولت لبنان معرفی می‌شود. سفیر ایران در لبنان نیز رسما عضو دفتر سیاسی حزب‌الله است! به این ترتیب سفیر به عنوان نماینده رسمی رییس‌جمهور ایران در لبنان، حتی عضو شورای مرکزی و تصمیم‌گیرنده حزب‌الله نیست و یک رده پایین‌تر، عضو دفتر سیاسی این حزب است. در دو مساله مربوط به سیاست خارجی یعنی رابطه با آمریکا و پرونده هسته‌ای، این سید علی خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران است که تصمیم‌گیرنده اصلی است و دولت در واقع تنها مجری منویات رهبری است".
 
اینها که نوشتم نه پیش بینی آغاز جنگ است و نه تحلیل سیاسی؛ بلکه تنها طرح یک سوال اساسی ست:
در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران خاورمیانه ای و مستقل ما مثل احمد زیدآبادی و شمس الواعظین و امین زاده و... یا در زندان اند و یا در انتظار پایان مرخصی تا به زندان برگردند و یا در زندان بزرگتری از خفقان و سانسور، امکان گفتن و نوشتن ندارند مردم داخل ایران از کجا باید بدانند که در حیاط خلوت ایران در لبنان چه می گذرد و رهبر و دولت ایران در حال تعبیر چه خواب های آشفته ای هستند؟ آن هم برای سرنوشت مردمی که ماههاست دل و ذهن شان گرفتار است؛ دل شان درگیر عزیزان دربندشان و تهدیدهای رنگارنگ زندانبانان و ذهن شان گرفتار اقتصادی که نابودی اش را هر روز بیش از گذشته احساس می کنند.
کاش حاکمیت ایران، صدای جنبش سبز را می شنید و به جای آنکه معترضان را به تلاش برای ايجاد جنگ داخلی در ايران متهم کند  جای خالی یک دولت صلح طلب را درک می کرد تا مبادا ماجراجوئی های مردان پرمدعا، زندگی نسلی در جستجوی امنیت و آینده را پریشان کند.

تقدیر میرحسین موسوی از تلاشهای دلسوزانه ابوطالبی برای آرام کردن جامعه

Posted:



جرس: همزمان با بی‌نتیجه ماندن تلاشهای خانواده امیرابوطالبی از نزدیکان علیرضا بهشتی، برای آزادی او در عید نوروز، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای دلجویی از خانواده این زندانی سیاسی با آنها دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در این دیدار، میرحسین موسوی از تلاش‌ها و فعالیت‌های دلسوزانه امیرابوطالبی برای آرام کردن فضای متشنج کشور در ماه‌های بعد از انتخابات یاد کرد و از این زحمات تقدیر کرد.

موسوی و رهنورد همچنین اظهار امیدواری کردند که هر چه زودتر این جانباز فداکار و بقیه زندانیان سیاسی دربند هرچه زودتر به جمع خانواده‌های خویش بازگردند.

گفتنی است، امیرابوطالبی بعد از 45روز در آخرین پنجشنبه سال با خانواده خود تماس تلفنی گرفت. روز پنجشنبه هم از ملاقات وی با خانواده اش جلوگیری کردند.

 

 

افروغ: ما هنوز یاد نگرفتیم  دعوای درون‌ خانوادگی را سامان دهیم

Posted:

افروغ: ما هنوز یاد نگرفتیم  دعوای درون‌ خانوادگی را سامان دهیم

تا کسی اعتراض و نقد می‌کند، بلافاصله ضدانقلاب و متهم به ارتباط با بیگانه می‌شود -

جرس: عماد افروغ، استاد دانشگاه و نمایندۀ اصولگرای منتقد دولت در مجلس هفتم، ضمن ریشه یابی اتفاقات سال گذشته و بررسی نکات بدست آمده از آن وقایع، وحدت صوری و ادعایی در جامعه را مورد نقد قرار داده و به مدیریت یکدست و تمامیت خواهِ فعلی حمله کرد و وضعیت بوجود آمده را نیز نتیجۀ یک‌دست نمودن سیستم حاکمیت دانست.

 
این فعال اصولگرای مستقل، در گفتگویی با سامانه خبری – تحلیلی فرارو، ضمن اینکه "درک‌های محدود، سطحی، یک‌سویه و متحجرانه" را از عوامل پیدایش حوادث سال گذشته و وقایع بعد از انتخابات ذکر کرد، یکی از مهم‌ترین درس‌های سال گذشته را "ریشه‌یابی اتفاقات" بیان نمود.
 
استاد فلسفۀ سیاسیِ دانشگاه تربیت مدرس، همچنین پیرامون "عبرت‌های سال ۸۸" خاطرنشان نمود "نخستین عبرت این است که به راحتی در دام تفرقه‌افکنی‌های دشمنان نیافتیم...نکته دوم این است که مارک و انگ بیهوده نزنیم  و نباید یک‌طرفه قاضی رفت و حکم صادر کرد...سوم اینکه بین نقد یک تفکر و شخصیت یک فرد باید تفاوت قائل شد و وقتی با فردی مخالفیم، نباید به عنوان نقد، شخصیت او را لجن‌مال کنیم...چهارم اینکه جامعه را نمی‌توان یک‌دست اداره کرد. جامعه اگر یک‌دست اداره شود و به کثرت توجهی نداشته باشیم، حاصلی جز آن‌چه رفت، ندارد. ما پیش‌بینی این مسائل را کرده بودیم، وحدت صوری به درد اداره جامعه نمی‌خورد."
 
عماد افروغ همچنین مهم‌ترین و مبنایی‌ترین درس سال ۸۸ را "یادگیری گفتگو" عنوان کرده و خاطرنشان نمود "ما باید یاد بگیریم گفتگو کنیم، ما هنوز دعوای قاعده‌مند را بلد نیستیم. تا کسی اعتراض و نقد می‌کند، بلافاصله ضدانقلاب و متهم به ارتباط با بیگانه می‌شود. ما هنوز یاد نگرفتیم یک دعوای درون‌خانوادگی را سامان دهیم و آن را بشنویم."
 
این استاد دانشگاه شیرین‌ترین اتفاقات سال ۸۸را "مشارکت بالای ۸۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری" و تلخ‌ترین را "اتفاقات پس از همان انتخابات" دانست و همزمان خاطرنشان ساخت "کسی پیروز مطلق‌العنان این صحنه نبود، همه شکست خورده هستیم؛ چرا که نمی‌دانیم با پیروزی‌ها و شکست‌هایمان چگونه برخورد کنیم."
 
 
 

بازگشت به زندان یک فعال ملی- مذهبی زندانی بعد از اتمام مرخصی نوروزی

Posted:

بازگشت به زندان یک فعال ملی- مذهبی زندانی بعد از اتمام مرخصی نوروزی

جرس: بنا به گزارش های رسیده از تهران، امیر خسرو دلیرثانی از فعالان ملی – مذهبی و عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز، پس از گذارندن شش روز مرخصی، امروز شنبه هفتم فروردین به زندان اوین بازگشت.

 

این فعال سیاسی چهاردهم دی ماه ۸۸ در جریان دستگیری گستردۀ مردم و فعالان سیاسی- مدنی بعد از وقایع خونین عاشورا، در منزلش بازداشت شده بود و بدون صدور هر گونه حکمی در زندان اوین بسر می برد.

 

دیگر گزارش های مرتبط نیز حکایت از آن دارد که رحیم همتی عضو جنبش مسلمانان مبارز، که بیست و هفتم دی ماه گذشته دستگیر شده بود، پس از دو ماه بازداشتِ غیرقانونی در بندهای مختلف انفرادی و عمومیِ اوین، غروب بیست و ششم اسفندماه با قید وثیقه آزاد گردید.

 

تعداد محدودی از فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی، در آستانه نوروز به مرخصی چند روزه آمده بودند.

 

 

 

نامه جمعی از نخبگان علوم انسانی به رئیس قویه قضائیه برای آزادی  یوسف زادگان

Posted:



جرس:جمعی از دارندگان مدال‌‌های برتر در المپیادهای علمی کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف و دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های تهران طی نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی فوری عبدالله یوسف‌زادگان شده‌اند.

به گزارش کلمه ،نام و امضا این افراد در وبلاگی که برای آزادی یوسف زادگان ساخته شده موجود است.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدای بخشنده بخشاینده

حضور آیت‌آلله صادق آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و عرض تبریک سال نو؛

هدف ما، جمعی از دارندگان مدال‌‌های برتر در المپیادهای علمی کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف و دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های تهران، از نگارش و امضای این نامه بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی‌ست که نسبت به روند بازداشت فعالان فرهنگی و نخبگان دانشگاهی ایران احساس می‌کنیم. علی‌الخصوص، در هفته‌های گذشته خبر بازداشت عبدالله یوسف‌زادگان و انتقالش از تهران به زندانی در مشهد خاطر بسیاری از دانشگاهیان را آزرده و آشفته کرد. بنا بر وظیفه اخلاقی و مدنی خود نکات زیر را با حضرتعالی در میان می‌گذاریم به امید آن‌که در وضعیت عبدالله یوسف‌زادگان و دیگر دانشگاهیان دربند بهبودی حاصل شود و ان‌شاءالله شاهد آزادی زودهنگام آن‌ها و توقف برخوردهایی از این دست باشیم.

یک هفته مانده به عید نوروز در حالی که امید می‌رفت سایر زندانیان پس از انتخابات آزاد شوند، متاسفانه خبر رسید عبدالله یوسف‌زادگان، برنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبیات کشور و دانشجوی برجسته‌ی رشته‌ی حقوق، در منزل‌اش دستگیر و به شهر مشهد منتقل شده است. در عجب ماندیم از این فرهنگ‌پروری و اعتمادسازی میان حکومت و نخبگان فرهنگی. دو هفته‌ای گذشت، سال نو شد و همچنان از علت بازداشت او و انتقالش به مشهد بی‌خبریم و از پیش نگران‌تر.

عبدالله یوسف‌زادگان از استعدادهای درخشانی‌ست که هم و غم خود را صرف خدمات فرهنگی و پژوهشی کرده است و در کارنامه و پیشینه خود نمونه نیکویی از همراهی تخصص و تعهد، و فضیلت و فضل را به نمایش گذاشته است. او در میان دوستان خود به چهره‌ای فرهیخته، کتاب‌خوان، کتاب‌شناس، آشنا با دردهای فرهنگی و اجتماعی ایران و ایرانیان، با ایمان و اخلاقی شهره است و بازداشت چنین چهره‌ای از اعتبار دستگاه قضایی و امنیتی کشور در اذهان هر که او را می‌شناسد می‌کاهد. پرسش ما از شما این است که کسی که در خانواده‌ای انقلابی، فرهنگی و متدین و دبیرستان تخصصی علوم انسانی و زیر نظر دکتر حداد عادل تربیت شده و بعد در مرکز نخبگان المپیادی کشور و بعدتر در بهترین دانشگاه‌های دولتی نظام جمهوری اسلامی تحصیل کرده و همواره در زمره‌ی ممتازترین چهره‌های علمی و اخلاقی بوده است در زندان شهری غریب چه می‌کند؟ نه علت انتقالش به مشهد و نگهداری‌اش در سلول انفرادی معلوم است و نه اتهامی که بابتش بازجویی و بازخواست می‌شود؛ و البته چندان عجیب نیست چراکه از سویی او جرمی مرتکب نشده و در معرض اتهام موجهی نیست که بخواهد طرح شود و از سوی دیگر متاسفانه در ماه‌های گذشته موارد متعددی از چنین برخوردهای ناسنجیده و غیرموجه با نخبگان فرهنگی کشور دیده شده است. آیا ما حق نداریم بدانیم این دانشجوی نخبه که جز برای ارتقای فرهنگ و سرزمینش قدم و قلمی نزده است در کدام زندان غربت به بند است؟ و به کدامین گناه؟

جناب آیت‌الله لاریجانی،

شما خود از حوزویانی هستید که سالیان سال در وادی مباحث نظری فلسفه، فقه و حقوق سیر کرده‌اید؛ از این رو حضور شما در رأس دستگاه قضایی کشور این نوید را داشت که دانشجویان و پژوهشگران ایرانی ملجأ و مرجعی در نظام قضایی خواهند یافت. امیدمان این بود (و هست) که در دوران ریاست شما بر قوه‌ی قضاییه، اهل اندیشه از گزند تندروی‌های جاری اندکی خلاصی می‌یابند. باور داشتیم که حضرتعالی می‌دانید قدر استعدادهای درخشانی را که تنها از سر دغدغه‌های انسانی و اخلاقی به کار فکری و پژوهشی در علوم انسانی دل می‌بندند، همان‌ها که از معیشت و فراغت خود می‌گذرند تا از مسئولیت‌شان در قبال کشور نگذرند. آیا پاسخ شریف‌ترین و فرهیخته‌ترین فرزندان این سرزمین زندان‌های “نامعلوم” و بازجویی‌های “با چشم‌بند” و غیراصولی است؟ آیا می‌دانید بر ذهن و ضمیر پاک آن‌ها چه می‌رود در این بازداشت‌گاه‌های بی‌نام و نشان و سلو‌ل‌های انفرادی؟ آیا در آستانه‌ی سال نو سزای خانواده‌شان بی‌خبری و سردرگمی و واهمه‌ی بی امان است؟ چرا عبدالله یوسف‌زادگان، صاحب مدال طلای المپیاد ادبی کشور و از استعدادهای بالفعل فرهنگی کشور، باید سال نو را پشت میله‌های زندان بگذراند؟ و به راستی دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی چه می‌کند با استعدادهایی که آینده‌ی این مملکت را خواهند ساخت؟ آیا معنای این فضای پلیسی نفس‌گیر “تعامل با نخبگان” است؟ حتی اگر از نظر دستگاه قضایی اتهامی به امثال یوسف‌زادگان وارد بود، آیا بهتر نبود با احضار و بازجویی عادی در شهر تهران و در دادگاه عادله و بر اساس موازین اخلاقی و قانونی و با تدبیر بیشتر و مصلحت‌اندیشی افزون‌تر و هزینه کردن کمتر از اعتبار دستگاه قضایی اقدام شود؟ آیا تعبیر دستگاه قضایی از “جذب حداکثری” به زندان افکندن دانشگاهیان برجسته و مستقل پیش از اثبات وقوع هرگونه جرمی است؟

ما مصرانه از شما می‌خواهیم که پیگیر پرونده‌ی این دانشجوی برجسته‌ی ایرانی شوید و پاسخی برای نگرانی‌های جامعه‌ی دانشگاهی کشور بیابید. ما امضاکنندگان این نامه از شما می‌خواهیم که در جهت تبدیل قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان به قراری خفیف‌تر و آزادی زودهنگام او گامی موثر بردارید و نگذارید اذهان عمومی جامعه بیش از این دستخوش تشویش و عدم امنیت شوند. قویاً بر این باوریم که ادامه‌ی بازداشت افرادی چون یوسف‌زادگان جز تخریب اعتبار دستگاه قضایی و سلب اعتماد نخبگان از دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

گذشت زمان نشان داده است که چنین برخوردهایی تنها بر عمق و ابعاد بحران افزوده است. بر این اساس، با امید به توجه شما و استقلال دستگاه قضایی بی‌صبرانه در انتظار اقدامات عملی و مسئولانه و خوش‌فرجام جناب‌عالی در جهت احقاق حقوق و آزادی فوری فرهیختگان در بند هستیم.

جمعی از دارندگان مدال‌‌های برتر در المپیادهای علمی کشوری و جهانی و دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های تهران