جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روزه سکوت رییس دانشگاه تهران:

Posted:




شبکه جنبش راه سبز(جرس): رییس دانشگاه تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: من روزه سکوت دارم و انشاء الله در فرصتی مقتضی قرار است قربانی کنم، شما را هم دعوت می کنم و آنجا روزه خود را می شکنم.

به گزارش برنا، اولین مرکز دوره های تخصصی منابع علمی کشور در دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز با حضور فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران برگزار شد که با حاشیه هایی همراه بود که به شرح زیر است:

فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت انجمن اسلامی و کسری بودجه دانشگاه تهران و چند سوال دیگر گفت: دانشگاه یک معاونت دانشجویی دارد که می توانید وضعیت انجمن اسلامی را از وی جویا شوید.

وی درباره کسری بودجه دانشگاه هم گفت: دانشگاه معاونت مالی و اداری دارد که می توانید از وی سوال خود را بپرسید، چون من روزه سکوت دارم و انشاء الله در فرصتی مقتضی قرار است، قربانی کنم ،شما را هم دعوت کرده و آنجا روزه خود را می شکنم.

وی درباره اینکه این شکست سکوت روزه قبل از اتمام سال جاری بوده یا سال آینده گفت: من عادت ندارم تاریخ بگویم. در وقت مقتضی اعلام می کنم.
 

سیاه کردن رنگ سبز جدولها در خیابان

Posted:

راه سبز امید

Posted:

???? : طراح سبز

راه سبز امید

آخرين جلسه دادگاه مديرمسئول روزنامه اقبال تشكيل شد

Posted:



هیات منصفه به اتفاق آراء مدیر مسئول اقبال را مجرم شناخت -


شبکه جنبش راه سبز(جرس):دیروز آخرين جلسه دادگاه مديرمسئول روزنامه اقبال تشكيل شد.

به گزرش خبرنگار جرس،در تاريخ 16 اسفند 1388 ساعت 9 صبح جلسه محاكمه دكتر مرتضي فلاح ميبدي
مدير مسئول روزنامه اقبال در شعبه 76 دادگاه كيفري تهران برگزار شد. پس
از اعلام 28 مورد اتهام و دفاعيات مديرمسئول روزنامه اقبال، هيئت منصفه
به اتفاق آرا دكتر فلاح را مجرم شناخت و مجازات را غيرقابل تخفيف دانست.
راي دادگاه درباره روزنامه و مديرمسئول آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
وكيل پرونده صالح نيكبخت بود كه در جلسه دادگاه حاضر نشده بود. با وجود
اين كه دكتر فلاح از دادگاه درخواست استهمال نموده بود ولي دادگاه با اين
درخواست موافقت نكرد.
لازم به يادآوري است روزنامه اقبال در 16 خرداد 1384 بعد از مشخص شدن
نتيجه دور اول انتخابات رياست جمهوري به دستور قاضي مرتضوي توقيف شد و
رسيدگي به پرونده آن تاكنون نزديك به 5 سال زمان برده است.

 

بیانیۀ ﺟﻤﻌﯽ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد‬ در محکومیت جوّ امنیتی حاکم بر کشور

Posted:



اﮔﺮ ﻗﺪرت آﻧﻬﺎ‬ ‫در آﺗﺶ ﺳﻼح ﺷﺎن اﺳﺖ ، ﻗﺪرت ﻣﺎ در ﺑﯽ ﺷﻤﺎری ﻣﺎ اﺳﺖ -

شبکه جنبش راه سبز (جرس): ﺟﻤﻌﯽ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد ‫واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻬﺮان، با صدور بیانیه ای، نسبت به جوّ امینتی- پلیسی حاکم بر جامعه و سرکوب فعالان جنبش آزادیخوانۀ مردم ایران هشدار داده و بر حضور خود در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی تاکید کردند. 

دانشجویان این واحد بزرگِ دانشگاه آزاد، در ابتدای بیانیۀ خود با بیان اینکه ‫ﺻﺪور ﺣﮑﻢ اﻋﺪام، ﺣﻤﻠﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان، اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎرﻫﺎی رواﻧﯽ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻮاده دﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﮔﺎن و ﺑﺎزداﺷﺘﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪ، ‬ﭘﯿﺎم دﺳﺘﮕﺎه سرکوب حاکم بر کشور ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺶ اﻋﺘﺮاﺿﯽ و ﺿﺪ اﺳﺘﺒﺪادی مردم را روﺷﻦ و تبیین ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، خاطرنشان کردند "این دﺳﺘﮕﺎه دﯾﮕﺮ ﻣﯽ داﻧﺪ آﺑﺮو و اﻋﺘﺒﺎری در ﻣﯿﺎن ﻣﺮدم آزادﯾﺨﻮاه اﯾﺮان ﻧﺪارد و ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﮐﻮب ‫ﻋﺮﯾﺎن، ﺗﺠﺎوز و ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺪرت ﺧﻮد ﺑﯿﺎﻧﺪﯾﺸﺪ." 

امضاکندگان این بیانیه با ذکر این نکته که "ﺑﺎﯾﺪ پیام حکومت را درﯾﺎﻓﺖ و از این ﻓﺮﺻﺖ ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺖ"، بر ضرورت "وارد آمدن ﺿﺮﺑﻪ‬ ای دیگر" بر مستبدین از طرق برپائی و گرامیداشت "آﯾﯿﻦ ﻣﻠﯽ و ﺳﻨﺘﯽ ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ ﺳﻮری" تاکید کرده و آنرا به عنوان "ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﯽ ﻫﻤﺘﺎ" برای پاسخ به "ﮔﺰاﻓﻪ ﮔﻮﯾﯽ دﯾﮑﺘﺎﺗﻮرهایی که ﻟﺸﮑﺮﮐﺸﯽ 9 دی‬ و 22 ﺑﻬﻤﻦ را حماسه نامیده اند"، ذکر نمودند.  

داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد ‫واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻬﺮان همچنین خاطرنشان کردند "‫اﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻄﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﺎ حاکمیت ﺑﯽ رﺣﻢ و ﺳﺘﻤﮕﺮ را ﻧﻤﯽ ﺗﻮان درﻫﻢ ﺷﮑﺴﺖ"، و افزودند "ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ در ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺘﻦ‬ ‫ﻧﺒﺮدﻫﺎی ﭘﺮاﮐﻨﺪه در ﻫﺮ ﮐﻮی و ﺑﺮزن، دﺳﺘﮕﺎه ﺳﺮﮐﻮب رژﯾﻢ را ﻧﺎﺗﻮان و ﺧﺴﺘﻪ ﮐﺮد...اﮔﺮ ﻗﺪرت آﻧﻬﺎ‬ ‫در آﺗﺶ ﺳﻼح ﺷﺎن اﺳﺖ، ﻗﺪرت ﻣﺎ در ﺑﯽ ﺷﻤﺎری ﻣﺎ اﺳﺖ." 

این بیانیه متذکر شد "این فعالیت، ‫ﮐﻮدﺗﺎﭼﯿﺎن را ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﭘﺎﯾﮕﺎﻫﻬﺎی ﺛﺎﺑﺖ و ﺳﯿﺎر در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻨﺎﻃﻖ و ﻣﺤﻼت دﺳﺖ ﺑﺰﻧﻨﺪ ، اﻣﺎ روﺷﻦ‬ ‫اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ داﻣﻨﻪ ﺟﻨﺒﺶ اﻋﺘﺮاﺿﯽ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ در روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﺟﻮاﻧﺎن اﺑﺘﮑﺎر ﻋﻤﻞ را در دﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ.‬" 

دانشجویان در پایان بیانیۀ خود، اعلام کردند "ﺷﻌﺎر ﻣﺮگ ﺑﺮ دﯾﮑﺘﺎﺗﻮری ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ در ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺗﯽ ﭼﻮن آزادی زﻧﺪاﻧﯿﺎن ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻟﻐﻮ ﺣﮑﻢ اﻋﺪام ، ﺑﺮاﺑﺮی ﮐﺎﻣﻞ‬ ‫زن و ﻣﺮد در ﻫﻤﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﭘﺎﯾﺎن ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺳﺘﻢ و ﺳﺮﮐﻮب ﺑﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﺮدم‬ ‫و ﺑﺮﺳﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﺣﻖ ﻣﻠﺘﻬﺎ در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮﯾﺶ ، ﻣﻌﻨﯽ ﺷﻮد ."

نامه لاريجاني به احمدي‌نژاد در انتقاد به موازي‌كاري‌هاي شوراي‌عالي انقلاب‌فرهنگي

Posted:




شبکه جنبش راه سبز(جرس): رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از نامه‌نگاري رئيس مجلس شوراي اسلامي به رئيس‌جمهور در انتقاد از موازي كاري‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در طرح‌هاي كلان آموزش خبر داد و افزود: پيش از اين بنده به‌عنوان رئيس كميسيون نامه‌هایي به وزير آموزش و پرورش و رئيس‌جمهور در اين رابطه ارسال كردم كه جوابي نداشت.
علي عباسپور تهراني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايلنا با اشاره به روند بررسي طرح تغيير نظام آموزش كشور با توجه به تصويب اين طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نه در مجلس گفت: اين طرح كه هم اكنون از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است به زعم ما و ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعتبار اجرايي ندارد چرا كه اين طرح از همان ابتدا نبايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي مي‌شد و ما نيز در مجلس تلاش‌هاي زيادي در اين رابطه انجام داديم.
وي با تاكيد بر اينكه بارها از تريبون‌هاي مختلف اعلام شد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نبايد وارد طرح‌هاي كلان آموزش شود،گفت: تصويب و قانون گذاري در رابطه با طرح‌هاي كلان آموزش وظيفه مجلس شوراي اسلامي است و اين را بارها مطرح كرديم كه اثري نداشت. در ادامه يك نامه به وزير آموزش و پرورش كه همكار 14 ساله ما در مجلس بود فرستاديم، باز جوابي نگرفتيم و بعد از آن هم نامه‌اي به رئيس‌جمهور فرستاديم كه متاسفانه اثري نداشت.
عباسپور در ادامه به بررسي موازي كاري‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ميان روساي دو قوه مقننه و مجريه اشاره و از ارسال نامه لاريجاني رئيس مجلس به احمدي نژاد، خبر داد و افزود: پس از نامه‌اي كه اينجانب به نمايندگي از اعضاي محترم كميسيون آموزش به رئيس مجلس فرستادم، آقاي لاريجاني با پيگيري‌هاي خود نامه‌اي به رئيس دولت فرستاده‌اند كه در آن به مسائل پيش آمده در طول چند ماه گذشته از موازي كاري‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در طرح‌هاي آموزش اشاره و بر حفظ حق قانون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرده‌اند.
عباسپور تاكيد كرد: اين بحث‌ها در ادامه در سطح روساي دو قوه مقننه و مجريه پيگيري مي‌شود و مجلس شوراي اسلامي از حق قانوني خود كوتاه نمي‌آيد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علي عباسپورتهراني در كسوت رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در حالي خبر از نامه رئيس مجلس شوراي اسلامي به احمدي نژاد در انتقاد به موازي كاري‌هاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مي‌دهد، كه وي نيز پيش تر با نگارش دو نامه به حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش و احمدي‌نژاد رئيس شوراي‌عالي انقالاب فرهنگي، از ارسال و بررسي طرح تغيير ساختار آموزشي كشور انتقاد كرده بود.
بر اين اساس گفته مي‌شود اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد نقطه آغاز فصل جديدي از ماموريت هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي دولت بود كه با واكنش نمايندگان مجلس روبه رو شد. در ادامه ارسال طرح اصلاح ساختار آموزشي كه نمايندگان مجلس انتقاداتي به اين طرح وارد كردند ديگر طرحي بود كه به جاي مجلس سر از شوراي عالي انقلاب فرهنگي درآورد. با توجه به اينكه معمولاً برآيند نظرات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نزديك به دولت است، برخي اقدام دولت را براي ارجاع طرح هاي خود به شورا، نوعي دور زدن مجلس تعبير و تلقي مي كنند.

کلیات بودجه 89 تصویب شد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس):  کلیات بودجه 89 بعد از استماع سخنان 10 موافق و 10 مخالف تصویب شد.

به گزارش«پارلمان‌نیوز»، علی‌رغم مخالفت‌های جدی صورت گرفته از سوی چهره‌های شاخص مجلس نسبت به کلیات بودجه 89، طبق روال سال‌های قبل کلیات بودجه رای آورد.

هنگام رای‌گیری 226 نماینده در صحن حاضر بودند که كلیات بودجه با 151 رای موافق، 62 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید.

دادستان تهران:منتقدی که در تجمعی آرام شرکت کرده اغتشاشگر نیست

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس):  دادستان تهران گفت: منتقدی که در تجمعی آرام و بدون تخریب شرکت کرده و جرمی صورت نمی گیرد،اغتشاشگر محسوب نمی شود.

به گزارش خبرآنلاین،عباس جعفری دولت آبادی در گفت و گو با سالنامه همشهری درباره تفاوت «معترض» و«اغتشاشگر» افزود:منتقدی که به خیابان می آید،معمولا جرمی مرتکب نمی شود.براساس اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل سوم،مطبوعات حق انتقاد و اطلاع رسانی دارد.اصل هشتم قانون اساسی هم امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک وظیفه الهی برای مسلمانان دانسته است. بنابراین اصل انتقاد پسندیده است و منتقد از شیوه های تخریبی استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: منتقدی که سخن می گوید ومقاله می نویسد و در تجمعی آرام  و بدون تخریب شرکت کرده و جرمی صورت نمی گیرد،اغتشاشگر محسوب نمی شود،اغتشاشگر محسوب نمی شود.

وی اغتشاش را تحریک مردم به شورش ، تحریق و تخریب دانست و خاطر نشان کرد:اغتشاش  و آشوب همراه با ارتکاب جرم است و شیوه ها نیز مجرمانه است.

دادستان تهران گفت:مرز میان انتقاد و انتقام واضح است.درحوزه اعتراض جرم رخ نمی دهد اما اغتشاش با جرم همراه است و وظیفه  دادستان جلوگیری از اغتشاش و مبارزه با آن است.در حوزه اعتراض ،جامعه و مطبوعات می توانند انتقاد کنند و یکی از رسالت های مطبوعات همین امر است.

محمد اولیایی فرد بازداشت شد

Posted:



 شبکه جنبش راه سبز(جرس): محمد اولیایی فرد وکیل پایه یک دادگستری و از مسئولان سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز در پی احضار به دادگاه انقلاب جهت اجرای حکم بازداشت شد.

به گزارش هرانا، محمد اولیایی فرد، وکیل پایه یک دادگستری و مسئول سابق واحد تحقیق و آموزش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز در پی احضار به دادگاه انقلاب در این محل حضور یافت که نیروهای امنیتی با بازداشت نامبرده تحت عنوان اجرای حکم یکسال زندان ایشان  وی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

محمد اولیایی فرد، وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی را عهده دار است و پیشتر در پی اعتراض به اجرای حکم بهنود شجاعی و سایر نوجوانان روز یکشنبه مورخ 18 بهمن ماه از سوی دادگاه انقلاب تهران به  اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

لازم به یادآوری است در طی روزهای اخیر تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر منجمله همکاران یا اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بیش از سی مورد بازداشت یا اقدام برای بازداشت را شاهد بوده اند.

تاکید فعالان جنبش زنان بر آزادی زندانیان سیاسی در روز زن

Posted:



ایجاد فرصت های برابر در کلیه حوزه های سیاسی و اداری و مدیریتی برای زنان -

این مراسم که به علت محدودیت های موجود نتوانست تعداد زیادی از زنان را گردهم آورد با حضور جمعی از کنشگران حقوق برابر و فعالان جنبش زنان و خانواده های زندانیان جریان های اخیر برگزار شد. از جمله می توان به حضور نمایندگانی از گروه های مختلف از جمله مادران صلح، زنان نواندیش دینی ، زنان جبهه مشارکت، تعدادی از افراد کمیته همبستگی زنان علیه خشونت های اجتماعی ، مدرسه فمینیستی ، کانون زنان ایرانی، زنان ملی و مذهبی، زنان کمیته پیگیری وضعیت زندانیان، برخی از وکلای دادگستری، و... اشاره کرد.

به گزارش مدرسه فمینیستی ، اولین سخنران «مینو مرتاضی» بود که خود از گردانندگان و بانیان این مراسم بود. سخنرانان دیگر ، مرضیه آذرافزا از اعضای کمیسیون زنان حزب مشارکت ، فاطمه گوارایی از زنان ملی مذهبی ، شهلا لاهیجی از کمیته همبستگی زنان علیه خشونت های اجتماعی ، فاطمه راکعی از حزب نو اندیشان زنان مسلمان، فریده ماشینی دبیر کمیسیون زنان حزب مشارکت، به نقش زنان در جنبش سبز و به نقش سازنده زنان زندانی در فرهنگ سازی در زندان و گاه میان زندانیان غیرسیاسی اشاره کرد. و از تلاش های آذرمنصوری در زندان نقل کرد. همچنین شهلا فروزان فر از مادران صلح ، پرستو سرمدی همسر حسین نوری نژاد زندانی سیاسی ، نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان ، منصوره شجاعی از اعضای مدرسه فمینیستی، از جمله دیگر سخنرانان همایش روز جهانی زن بودند.

در پایان منصوره شجاعی از اعضای مدرسه فمینیستی زنان، با یاد آوری تلاش های پیش کسوتان جنبش زنان در دو دهه اخیر در برپایی مراسم و مباحث خاص زنان از جمله: مهرانگیز کار ، شیرین عبادی ، شهلا لاهیجی، سیمین بهبهانی، و با نام بردن از یکایک زنان زندانی، یاد و خاطره همه آنان را گرامی داشت. منصوره شجاعی ضمن بیان این نکته که جنبش زنان چه به لحاظ رویکرد و چه به لحاظ روش، بیشترین نقش را در بسترسازی جنبش سبز داشته است به همصدایی و همنوایی جنبش های اجتماعی در پیش بُرد جنبش سبز اشاره کرد. در پایان ، بیانیه ای که پیش نویس آن تهیه شده بود توسط وی قرائت شد و مفاد آن به بحث گذاشته شد و پس از تصویب نهایی حاضرین در جلسه، به عنوان بیانیه نهایی این روز تدوین شد.

این بیانیه با طرح و پیگیری مطالبات زنان 7 خواسته را مطرح کرده بود که متن کامل آن را در زیر می آید:

 

برای رفع تبعیض و خشونت و برقراری دموکراسی همچنان قدم برخواهیم داشت

8 مارس، روز جهانی زن، یادآور اعتراضات همبسته زنان در سراسر جهان است. زنان در جای جای این کره خاکی همواره تلاش کرده اند تا با توجه به شرایط زمانی و مکانی زندگی اجتماعی خود، از فرصت این روز برای اعلام خواسته ها و مطالبات شان بهره ببرند و زنان ایرانی نیز در طول تاریخ معاصر ایران در جای جای سرزمین مان، همت خود را به کار برده اند تا در این روز، صدا و خواسته های خود را در جامعه گسترده سازند.

اما امسال ما زنان ایرانی، روز جهانی زن را در زمانه ای برگزار می کنیم که جنبشی زنده و پویا برای احقاق «حق انتخاب شهروندی » و «آزادی های مدنی» در جریان است، جنبشی که اگر نگوییم بخش پیشتاز آن را زنان تشکیل می دهند اما به جرات می توانیم بگوییم زنان سهمی مساوی و برابر در آن دارند و بار مسئولیت تحقق خواسته های این جنبش را به تساوی بر دوش گرفته اند و در راه آن از پرداخت هزینه هایی چون ضرب و شتم، حبس و زندان، محرومیت از کار و تحصیل و ممنوعیت از خروج، محرومیت از انواع حقوق مدنی و حتا مرگ و شهادت ابایی نداشته اند. هرچند زنان ایرانی همواره در تحولات اجتماعی برای رسیدن به عدالت، آزادی و توسعه در یکصدساله تاریخ ایران (همچون انقلاب مشروطه، جنبش تنباکو ، ملی شدن صنعتی نفت، انقلاب 57، جنگ و جنبش های گوناگون اجتماعی سی ساله اخیر) همپای مردان نقش داشته اند، اما این بار زنان، آگاهانه تر و پیگیرانه تر از گذشته حضور یافته اند و با آگاهی جنسیتی در این جنبش نقشی تاثیرگذار و فعال بازی کردند.

به ویژه تجربیات گروه های مختلف زنان برای مبارزه با بی عدالتی و تبعیض در طول یک دهه اخیر در قالب هم اندیشی ها، همگرایی ها، کمپین ها، همبستگی ها و ائتلاف های گوناگون، همه و همه حامل تجارب ناب و ارزنذه ای بود که آگاهانه و مسئولانه توسط زنان به جنبش سبز انتقال یافت. زنان نشان دادند که فارغ از تفاوت های قومی، نژادی، مذهبی و طبقاتی می توان در جهت مطالبه ای مشترک، حرکت کرد و برای حل معضلات اجتماعی و بویژه عبور از بحران های سیاسی، از طریق گفتگو راه حل های مناسب و هوشمندانه ای پیدا کرد. همین تجربیات بود که نشان داد تنها با پایبندی و تعهد به اصل «پرهیز از خشونت» و صبر و مقاومت و پایداری برای رسیدن به خواسته های مدنی خود، می توان به تغییر امید بست و و بخشاَ همین تجربیات مدنی و تجربیات مشابه بود که جنبش سبز را تا امروز از واکنش های خشونت آمیز و تقابلی مصون داشته است. همسو با این تلاش ها و مبارزات تاریخی است که زنان ایرانی انتظار دارند مطالبات آنها نیز نه لزوما به عنوان خواسته های گروهی خاص بلکه به عنوان یک خواست عمومی به منظور پیشبرد و اعتلای جامعه به سمت دموکراسی و پیشرفت تلقی گردد.

از این رو ما فعالان جنبش زنان امروز به مناسبت «روز جهانی زن» ، مطالباتی را که طی سال ها از سوی زنان مطرح شده، بار دیگر اعلام می کنیم:
- 1– رفع تبعیض علیه زنان در کلیه قوانین مدنی از جمله قانون خانواده، قوانین کیفری و...
- 2 _ الحاق ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان
- 3 _ تعبیه راهکارهای قانونی، اجتماعی و سیاسی برای کاهش خشونت های خانوادگی، قانونی، اجتماعی، سیاسی در جامعه
- 4_ ایجاد فرصت های برابر در کلیه حوزه های سیاسی و اداری و مدیریتی برای زنان
- 5 - رفع کلیه تفکیک های آمرانه جنسیتی از جمله سهمیه بندی و تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، فضاهای عمومی و...
- 6_ آزادی برای فعالیت های مسالمت آمیز زنان در جهت احقاق حقوق شان
- 7 - آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله کلیه زنان زندانی و رفع اتهامات از آنان.

ما در آستانه 8 مارس، به بانگ بلند اعلام می کنیم که در کنار مردم و کنشگران جنبش سبز خواهیم بود اما همچنان مصرانه برای تحقق خواسته ها و مطالبات مستقل مان نیز تلاش خواهیم کرد و تا تحقق کامل آنها، لحظه ای از پای نمی نشینیم، زیرا که «ما بی شماریم.»