جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مرتضی سمیاری با سپردن ۶۰۰ میلیون وثیقه از زندان آزاد شد

Posted:




شبکه جنبش راه سبز(جرس):مرتضی سمیاری با سپردن ۶۰۰ میلیون وثیقه از زندان آزاد شد

به گزارش جرس، مرتضی سمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت به طور موقت و با سپردن ۶۰۰ میلون تومان معادل ۶۰۰ هزار دلار، وثیقه و کفالت از زندان آزاد شد.
  سمیاری پس از سپردن ۵۰۰ میلیون وثیقه و ۱۰۰ میلیون کفالت از بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

خانواده سمیاری پیش از این گفته بودند که هرگز قادربه پرداخت این وثیقه سنگین ونامتناسب نیستند. با این وجود دایی ها و عموی مرتضی سمیاری با سپردن سه سند منزل که جمعا معادل ۵۰۰ میلیون تومان بود بخش عمده ای از این وثیقه سنگین را پرداخت کردند. 

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که روز ۱۴ دیماه به دلیل ملاقات انجام نشده با نمایندگان پارلمان اروپا بازداشت و توسط قاضی صلواتی در دادگاه های نمایشی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. 

مراسم تولد کیانوش آسا دانشگاه علم صنعت - 18اسفند

Posted:

آمریکا محدودیت های اینترنتی به ایران را لغو کرد

Posted:



حمید تکاپو -

 

شبکه جنبش راه سبز (جرس): وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا طی بیانیۀ روز گذشتۀ خود، ضمن اعلام "تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار به کشورهای ایران، کوبا و سودان، ممنوعیت و محدودیت های شهروندان این کشورها برای دسترسی به فناوری های اینترنتی را لغو کرد و این عمل را در "جهت حمایت از مردم این کشورها" اعلام کرد. 

 

در بیانیۀ وزارت خزانه داری آمریکا، ضمن اعلام تغییر در نوع تحریم های اعمال شده علیه ایران، کوبا و سودان، عملا انتقال، استفاده وصدورفناوری های اینترنت برای حمایت از شهروندان این کشورها آزاد اعلام گردیده و بنابراین شرکت های فناوری آمریکایی از این پس مجاز به صدور خدمات اینترنتی برای شبکه های اجتماعی و ارسال پیامک خواهند بود و می‌توانند بدون نگرانی از مجازات‌های دولت آمریکا، خدماتشان را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند. 

 

طی ماههای اخیر و در آستانه یا همزمان با هر مراسم و مناسبت ویژه ای که امکان حضور و تجمع حامیان جنبش سبز در آن می رفت، مقامات امنیتی و دولتی ایران، با قطع سرویس های اینترنتی، به حداقل رساندن سرعت های دسترسی و کنترل و فیلترینگ وبگاههای مختلف، سعی در قطع ارتباط مردم با یکدیگر و عدم درز و انتشار جهانی اخبار مربوط به حوادث کشور را داشتند. 

   

از همان زمان موج اصلی و رویکرد به نقش فناوری های اینترنتی، در پی اِعمال محدودیت های ویژه در زمینه دسترسی به سایت ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی رخ داد که در نتیجه این سانسور و فیلترینگ حکومتی، شهروندان و رسانه های مستقل وارد عمل شده و مشاهدات و اتفاقات داخل ایران را -  با دسترسی سخت به اینترنت- در اختیار و آگاهی افکار عمومی جهان قرار داده بودند. 

 

مقامات جمهوری اسلامی این فعالیت مردم و شهروندان را از مصادیق "جنگ نرم" دانسته و از عالی ترین مقام حکومت  تا پایین ترین ارکان نظامی و سیاسیِ حامی دولت، بر ضرورت مبارزه و ریشه کنی آن تاکید ورزیده بودند.

 

تجدیدنظر در تحریمهای مقرر؛ فشار بر حکومت و نه مردم

 

 

با توجه به اینکه طی چند سال اخیر شرکت های اینترنتی آمریکایی بدلیل نگرانی از نقض تحریم های اعلام شده و اعمال گردیدۀ آن کشورعلیه جمهوری اسلامی، ارائه خدمات و فناوری های اینترنت به آن کشور را متوقف کرده بودند، بیانیۀ وزارت خزانه داری آن کشور می تواند در راستای سخنان مقامات رسمی دولت اوباما و نمایندگان مجلسین آن کشور ارزیابی شود . 

 

فی المثال روز ششم اسفندماه امسال پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشستی مطبوعاتی خاطرنشان کرده بود "قصد آمریکا این نیست که تحریم های فلج کننده ای اعمال کند که بر زندگی مردم ایران تاثیری محسوس بگذارد؛ بلکه قصد اصلی این است که راههایی برای فشار بر حکومت پیدا کنیم، در حالیکه از مردم محافظت می کنیم."

 

دو روز پیش تر از آن و زمان ارائه طرحِ "تحریمِ اشخاصِ ناقض حقوق بشر در ایران" در مجلس نمایندگان آمریکا، ایلیانا راس-لهیتنن (نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا) خاطرنشان کرد "این طرح آمریکا را بطور کامل در طرف مردم ایران قرار خواهد داد و با موظف کردن رئیس جمهور اوباما به تحریم کسانی که علیه مردم بیگناه ایران مرتکب نقض شدید حقوق بشر شده اند، سرکوبگران را مسئول خواهد شناخت."

 

(این خانم کوبایی الاصلِ عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بشدت علیه محمود احمدی نژاد، ارگانهای سرکوب و همچنین در حمایت از مردم معترض موضع گیری کرده بود.) 

 

قبل از خانم راس-لهیتنن و گروهی از نمایندگان کنگره، چند سناتور آمریکاییِ عضو سنا (از جمله سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات مستقل جو لیبرمن) نیز، طرحهایی مشابه در مجلس سنا مطرح کرده بودند. 

 

البته تابستان امسال نیز مجلس سنای آمريکا با تصويب طرحی خواستار اختصاص ۵۰ ميليون دلار برای کمک به مردم ايران برای مقابله با سانسور اينترنت به وسيله حکومت شده بود؛ که این طرح هنوز در بخش های اجرائی در حال تصمیم گیری است.  

 

بیانیۀ وزارت خزانه داری آمریکا در حمایت از شهروندان ایران، کوبا و سودان

 

بیانیۀ روز گذشتۀ وزارت خزانه داری آمریکا، بر این نکته تاکید کرده است که "با هدف حمایت از حق مردم ایران، کوبا وسودان برای آزادی بیان و حداکثر استفادۀ آنان از دسترسی به اطلاعات، مقررات جدیدِ دسترسی به سایتهای اینترنتی، وبلاگ نویسی، ایمیل، ارسال پیامک، شبکه های اجتماعی و انتقال فایلهای تصویری تسهیل خواهد شد." 

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین خاطرنشان می سازد مقررات مربوط به تحریم‌های این سه کشور را به گونه‌ای تغییر داده است که شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل بتوانند سرویس‌های خود را در کشورهای ایران، کوبا و سودان براحتی ارایه کنند. 

 

این تسهیلات و تغییر مقررات که انجام آن فی الفور قابل اجرا می باشد و طبق اعلام رسمی این وزارتخانه به تقاضای وزارت خارجه آن کشورصورت گرفته، نرم‌افزارهایی که استفاده از آنها برای کاربران اینترنتی رایگان است، برای ایرانیان سهل الوصول تر خواهد بود.  

 

این بیانیه خاطرنشان ساخته است "همانطور که حوادث ماههای اخیر ایران نشان داد، ارتباطات اینترنتیِ شخصی همچون ایمیل، پیامک و شبکه های اجتماعی، ابزاری بسیار قوی هستند." 

 

در این بیانیه همچنین صدور خدمات اینترنتی به هر سه کشور ایران، سودان و کوبا آزاد اعلام شده؛ اما صادرات نرم افزارهای ارتباطاتی، تنها به ایران و سودان مجاز خواهد بود و نه کوبا .

حاضری:قوه قضاییه رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان را در دستور کار قرار دهد

Posted:



جرس:عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: قوه قضاییه رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان را در سال جدید در دستور کار قرار دهد. محمد علی حاضری در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اولویت کاری قوه قضاییه در سال آینده تاکید کرد:این نهاد باید رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را در دستور کار خود قرار دهد و هرچه سریع‌تر تکلیف آنها را مشخص کند. وی در تشریح الزامات این اولویت با تاکید بر استقلال قوه قضاییه از قوه مجریه و عوامل امنیتی و انتظامی اظهار داشت: حقوق متهمین از قبیل دسترسی به وکیل ،مدارک برای دفاع از خود و حقوق آنها در تمام مراحل رسیدگی باید رعایت شود.

دیدار علی لاریجانی بارهبری پیرامون قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

Posted:



جرس:دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) از دیدار علی لاریجانی بارهبری پیرامون قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد.

محمدرضا تابش در گفتگو با ایلنا ظهر امروز در پاسخ به سئوالی که علت تاخیر جلسه علنی عصر امروز را جویا می‌شد، گفت:«رئیس مجلس پیش از جلسه عصر امروز به تشریح دیدارشان با مقام معظم رهبری پرداخت.»

به گفته وی محمود احمدی‌نژاد روز گذشته نامه‌ای را در خصوص یارانه‌ها به مقام معظم رهبری ارائه داده بود.به همین دلیل صبح امروز رئیس مجلس با مقام معظم رهبری دیدار داشت.

تابش در تشریح سخنان لاریجانی اظهار داشت:«به گفته رئیس مجلس مقام معظم رهبری در این دیدار اعلام کرده‌اند که استدلالات طرفین دولت و مجلس، محکم و قابل توجه است ولی باید فرصتی فراهم شود تا رئیس‌ دولت هم بتواند استدلال‌ها و حرفهایش را پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کند.»

وی به نقل از لاریجانی ادامه داد که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند قصد دخالت در محتوای مسائل را ندارند اما از مجلس خواسته‌اند تا فرصتی برای احمدی نژاد و بیان مطالبشان فراهم شود.

دبیر کل فراکسیون خط امام (ره) ادامه داد:«تصور من از سخنان رهبری آن است که ایشان تصمیم‌گیری نهایی را پس از استماع سخنان رئیس دولت به نمایندگان و رای مجلس واگذار کرده‌اند.»

این عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه مجلس هنوز وارد بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نشده است ادامه داد:«اما از آنجا که احمدی نژاد  فردا عازم افغانستان هستند، خواستار حضور در مجلس شده‌است.»

تابش اعلام کرد که در جلسه غیر علنی پیش از آغاز جلسه عصر امروز طی تذکری به استناد مواد ۱۰۸، ۱۱۳ و ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفته است که رئیس‌ دولت و یا نماینده دولت وقتی بخواهند در مورد موضوع مورد بحث مجلس صحبت کنند براساس آیین‌نامه مجلس حداکثر ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت دارند از این رو وی پیشنهاد کرده بود که احمدی‌نژاد در جلسه‌ای علنی ولی غیر رسمی در مجلس حضور یابد تا فرصت وسیع‌تری برای بیان استدلالاتش فراهم شود.

بازداشت علی معظمی روزنامه نگار و پژوهشگر

Posted:



جرس:علی معظمی روز یکشنبه و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تهران به دلایل نامعلومی بازداشت شده است. خانواده وی پس از مراجعه به این دفتر، هنوز جوابی درباره دلیل بازداشت و محل نگهداری این پژوهشگر بدست نیاورده‌اند. علی معظمی از جمله روزنامه‌نگاران با سابقه حوزه اندیشه است که در روزنامه شرق فعالیت داشته است، او تا پیش از بازداشت مشغول تدارک مراسم دفاع از تز خود در مقطع دکترای فلسفه در انجمن حکمت و فلسفه ایران بوده است.

ممنوع الخروج كردن رييس دولت اصلاحات تكذیب شد

Posted:



جرس: وکیل محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، خبر ممنوع الخروج شدن وی را تکذیب کرد.
 

خبرگزاری فارس، در ساعت سه بعد از ظهر امروز( سه شنبه ) خبر داد که محمد خاتمی ممنوع الخروج شده است. فارس به نقل از حجت الاسلام عباس امیری فر، دبیر اجرائی جامعه وعاض تهران، گزارش داد که یک مقام اطلاعاتی، دیشب در محفل خصوصی جامعه وعاض،از ممنوع الخروج شدن محمد خاتمی ، رئیس کنونی بنیاد باران، خبرداده است. حجت الاسلام امیرفر افزوده بود که این مقام امنیتی تاکید کرده است که خاتمی قصد خروج از کشور را داشته است.


نیمساعت بعد خبرگزاری ایلنا ، به نقل از محمود علیزاده طباطبائی، وکیل خاتمی ، این خبر را تکذیب کرد. علیزاده طباطبائی به ایلنا گفت: برای ممنوع الخروج کردن افراد باید تصمیم قضائی گرفته شود، حال آنکه هیچ پرونده یا حتی ادعائی علیه خاتمی تشکیل یا مطرح نشده تا موجب ممنوع الخروجی وی شود. وی افزود: تاکنون هیچ اتهامی متوجه رئیس جمهوری پیشین ایران نبوده است و این خبر قویا تکذیب می شود.

سيدمحمود عليزاده طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در خصوص انتشار خبري مبني بر ممنوع الخروج شدن سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق كشورمان گفت:به راحتي كه افراد را ممنوع الخروج نمي‌كنند.براي اين كار بايد پرونده قضايي تشكيل و تصميم قضايي اتخاذ شود.

مروری بر روزنامه های سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸

Posted:

مروری بر روزنامه های سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸

مروری بر روزنامه های سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸  

ابرار چاپ تهران

مرور و انتقاداتی بر بودجۀ جنجالی ۸۹

روزنامۀ ابرار امروز به سخنان انتقاد آمیز دوتن از اصولگرایان منتقد دولت پیرامون بودجۀ تنظیمی دولت برای سال آیندۀ کشور اشاره داشته و در رویکرد اول به اظهارات احمد توکلی رئیس مركز پژوهش هاى مجلس می پردازد که معتقد است:

"با این بودجه در حالتى خوشبینانه نرخ تورم در سال آینده به ۵۰ درصد مى رسد"

توكلى نماینده تهران در مخالفت با كلیات بودجه ۸۹ اظهار داشته است "لایحه بودجه ۸۹ اشكالات اساسى داشت كمیسیون برخى ضعف ها را جبران كرد اما باقى نقایص كه توسط كمیسیون بر آن افزوده شد نتیجه را غیر قابل دفاع باقى گذاشت. گفتنى ها در نقد لایحه و مصوبه كمیسیون بسیار است، ولى به مهمترین وجه یعنى آثار تورمى و ركودى بسنده مى كنم..."

"بودجه سال ۸۹ تورم زا است و به افزایش بیكارى منجر مى شود"

همزمان محمد خبازعضو كمیسیون اقتصادى مجلس معتقد است "لایحه ارایه شده از سوى دولت به عنوان بودجه سال ۸۹ تورم زا است و به افزایش بیكارى منجر مى شود و این لایحه با اسناد بالادستى مغایرت دارد و مهمترین سندبالادستى، سند چشم انداز بیست ساله است و اگر این سند را به عنوان نردبان بیست پله اى تلقى كنیم هر سال باید یك پله از آن بالا برویم تا در پایان سال بیستم به اهداف مورد نظر برسیم..." 

ایران چاپ تهران

و اینک تصویب بودجه

در اثنای هیاهو پیرامون نواقص و مشکلات عمیق بودجۀ سال آینده، امروز ناگهان روزنامۀ رسمی دولت اعلام کرد "كلیات لایحه بودجه، در روز آرام مجلس تصویب شد."

روزنامه ایران در این زمینه خاطرنشان می سازد "كلیات لایحه بودجه سال 1389 دولت كه در قالب گزارش كمیسیون تلفیق مجلس در صحن خانه ملت آورده شد، با رأی نمایندگان به تصویب رسید. بررسی كلیات گزارش كمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 89 برخلاف سال‌های گذشته در فضایی آرام و با ارائه گزارش سخنگوی كمیسیون تلفیق آغاز شد كه در نهایت پس از اظهارات معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت و سخنان پایانی مخبر كمیسیون تلفیق، با رأی موافق 151 نماینده از مجموع 226 نماینده حاضر به تصویب رسید." 

مردمسالاری چاپ تهران

"این سکوت معنادار حکایت از سطح دیگری از اضطراب و اضطرار دارد"

مجید سلیمی بروجنی در سرمقالۀ روزنامه‌ مردم سالاری امروز که عنوان آن «بودجه 89 و سند توسعه» بوده و موضوع آن "مخاطرات تصویب" این بودجه است، خاطرنشان می کند "آن بی سرانجامی و این بی تکلیفی که روز شمار تاخیرهای دولت را صعودی کرد، تقریبا  هیچ بازتاب و واکنشی در میان کارشناسان و منتقدان اقتصادی دولت نداشت و به نظر می رسد این سکوت معنادار حکایت از سطح دیگری از اضطراب و اضطرار دارد که جایگزین نگرانی از فرجام لوایحی شده که در دقیقه نود رنگ قانونی شدن به خود می گیرند و هیچگاه مجالی برای اجرا پیدا نمی کنند..."

سرمقاله نویس مردم سالاری معتقد است:

"... هنوز ردی از الزامات هدفمند کردن یارانه ها در بودجه و برنامه پنجم نیست که مجلس بر آن مهر تایید می زند و هنوز تقدم و تاخر برنامه و بودجه مشخص نیست که یکی راهی صحن می شود و دیگری پیش شرط تایید اولی و اینها همه در حالیست که دیگر شکی وجود ندارد نسبت به رفتار سلیقه ای دولت در کنار گذاشتن برخی احکام و اسنادی که با خواست دولت نمی خواند. این همه بحث و جدل بر سر پس و پیش لوایحی که دولت دهم راهی مجلس می کند در برابر حرکت و انحراف معنادار دولت از احکام و اهداف برنامه چهارم رنگ می بازد و همه را با سکوت معنادار کارشناسان اقتصادی و گزارش های رسمی هماهنگ می کند که در عمل کارکرد چنین اسناد و احکامی در فضای این روزهای اقتصاد ایران بی تاثیر است..." 

اعتماد چاپ تهران

غروب دوشنبه دهم اسفندماه این روزنامه توقیــــــف شد و کماکان امکان انتشار ندارد 

جوان چاپ تهران

آنها به دنبال چه هستند؟

در مقاله ای که روزنامۀ جوان امروز به چاپ رسانده، عبدالله گنجی زمان تولد واژۀ دگراندیشان را مورد کنکاش قرار داده و با رویکردی به دوران اصلاحات و اعتقاد به اینکه "این واژه به عنوان بخشی از گفتمان اعتراضی تجدیدنظرطلبان تئوریزه و به کار گرفته شده"، شعارهای مردمسالارانۀ «ایران برای همه ایرانیان» را "انحرافی" و "تفسیری بر واژه مذکور" دانست.

در صدد القاء بودند

این نویسنده به زعم خود دست به تحلیل زده و می نویسد "تولیدکنندگان این مفهوم، درصدد القای این مسأله بودند که مخالفان جمهوری اسلامی که اهل اندیشه‌اند، مورد تعرض نظام بوده و فاقد امنیت جانی و روانی‌اند، صاحبان این مدعا، هم‌دستی در نظام داشتند و هم دستی در جماعتی که از نگاه آنان دگراندیش بودند. 

آنان با استناد به قانون اساسی که هیچ کس به جرم داشتن عقیده‌ای مورد تعقیب قرار نمی‌گیرد درصدد بود تا همه مخالفان نظام را در قالب اندیشه‌ورز جا بزنند و آنان را صاحبان اندیشه‌ای بدانند که مورد هجمه جمهوری اسلامی است و نهایتاً این القا را در رسانه‌های خود توزیع کنند که دگراندیشان در نظام جمهوری اسلامی از حق آزادی و حتی حق حیات محرومند."

حقیقت ماجرا چیست؟

گنجی همچنین مدعی می شود "واقعیت این است که دگراندیشان مدنظر تجدیدنظرطلبان، به تنها کاری که نمی‌پردازند اندیشه است. آنان معارضه با نظام را معادل اندیشه‌ورزی قلمداد کرده‌اند و بی‌سوادانی که امام آنان مارکس وبر و پیامبر آنان هابرماس است را صاحبان اندیشه معرفی می‌کنند، آنان که در جلسات زیرزمینی برای براندازی نظام توطئه می‌کنند، آنان که توسط امام راحل از در بیرون شدند و درصدد هستند از پنجره اندیشه و در هیبت دگراندیش وارد شوند، صاحب‌اندیشه نیستند. دگراندیش در کشور ما اقلیت‌های مذهبی هستند، دگراندیش کسانی هستند که طوری دیگر می‌اندیشند و می‌نویسند. اساس غایت اندیشه آنان، طراحی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی نیست، پیروان جین شارپ، سوروس، جان‌کین و... نمی‌توانند دگراندیش باشند. آنان «دگرمأمور» هستند که باید وظیفه محول شده‌ای را انجام دهند که کیان تاجبخش برایشان از پیامبری به نام سوروس! به ارمغان آورده بود. حتی در حوزه علمیه قم هستند کسانی که به‌طور کلی اسلام سیاسی را قبول ندارند اما به دنبال معارضه با نظام نیستند، آیا نظام برای آنان مشکلی به وجود آورده است؟ بنابراین باید دشمنی با یک نظام قانونی را معادل اندیشه دگراندیشان نگیریم. دشمن به دنبال پیدا کردن هرمنفذی برای ضربه است. برای دشمنان معارض اندیشه تولید می‌شود. آنان فقط در عرصه عملیات حاضر می‌شوند اما پوستین اندیشمند و دگراندیش پوشیده‌اند..." 

ابتکار چاپ تهران

"روشنفکری درانداز یا روشنفکربرانداز"

عنوان سرمقاله‌ امروز روزنامه‌ ابتكار که به قلم محمدعلی وکیلی نگاشته شده، نیم نگاهی است به فراز و فرود جریان روشنفکری در ایران و بررسی آنچه ایشان بزعم ایشان "نوعی سرگشتگی و گم گشتگی هویتی، نارسایی و فقر بازنمایی و بحران کارآمدی" جریان روشنفکری ایرانی است.

پیش از انقلاب

وی با بیان اینکه "اگر تا دیروز روشنفکری به عامل توسعه یافتگی تعبیر و تفسیر می شد با مرور تاریخ این جریان،عکس آن دیده می شود"، خاطرنشان می کند: "روشنفکر ایرانی به جای اینکه نگاه علمی را اوج دهد،پس از دهه 40 اسلحه به دست گرفت و خانه تیمی تشکیل داد او برای خود رسالت بهشت بردن مردم ولو با زور را قایل بود. تقریبا در کلیه نهضت های معاصر، از مشروطه تا نهضت جنگل و از نهضت ملی تا پانزده خرداد، این روشنفکران بودند که آلت دست بیگانگان شده و تلاش های مردم و رهبران مذهبی را به انحراف کشاندند...در سالهای قبل از انقلاب، روشنفکران چپ و راست عمدتا یا به پروژه مدرنیزاسیون پهلوی پیوسته بودند و یا به گوشه ای خزیده و تنها به گلایه ها و شکوه بی اثر اکتفا می کردند. در این مجال فرصت آن نیست که به آسیب شناسی رفتار روشنفکران در قبل از انقلاب پرداخته شود.

پس از انقلاب

وکیلی همچنین تحلیلی دارد بر روشنفکران بعد از انقلاب و می گوید "جریان روشنفکری در دو سال نخست انقلاب از بیشترین آزادی های سیاسی و اجتماعی برخوردار بود اما همچون همیشه قدر ندانست و با تشکیل شبکه های سیاسی، رویکرد براندازی نظام را پیش گرفتند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی به جای آنکه در کنار مردم غیور قرار گیرند و امید خلق کنند با گوشه گیری و انزوا و راحت طلبی تخم یاس کاشتند. در دوران سازندگی روشنفکر اجتماعی تقویت شد و گفتمان اجتماعی طیفی از روشنفکران مقدمه دوم خرداد76 گردید با پیروزی محمد خاتمی عرصه بر قرائت های مختلف روشنفکری بخصوص در حوزه فرهنگ و ادبیات گشوده شد اما دیری نپائید که روشنفکری سیاسی عرصه را بر روشنفکر اجتماعی تنگ کرد و عبدالکریم سروش با سیاسی نویسی آهنگ براندازی سر داد.

زمان ما

سرمقاله نویس روزنامه ابتکار به زعم خود دست به تحلیل و نقد روشنفکری دینی نوین زده و با حمله به این گروه از روشنفکران ادعا می کند:

"سروش با به چالش گرفتن حکومت دینی محوریت روشنفکری سکولار را عهده دار شد وطیف گسترده ای از روشنفکران هم نسل خود را تحت رهبری خود گرفت.او اکنون نه در لباس یک روشنفکر نظریه پرداز، که با لباس رزم در اتاق فرماندهی اغتشاشات ظاهر میشود و در پس تلاش بی وقفه دو دهه به منظور قداست زدایی و مشروعیت ستیزی از حکومت دینی اکنون ناکام در پذیرش القائات خود،مجبور به عبورازکارکرد روشنفکری و ورود به جنگ چریکی شده است به تعبیر دیگر سروش اکنون با نا امیدی از تاثیر گذاری قلمش، به اسلحه روی آورده است...." 

کیهان چاپ تهران

"صادرات فناوری به ایران ممنوع به استثنای ادوات جنگ نرم"

روزنامه کیهان تهران، امروز در مطلبی تحت عنوان "صادرات فناوری به ایران ممنوع به استثنای ادوات جنگ نرم"، به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا در مورد جمهوری اسلامی اشاره داشته و ضمن حمله به آمریکا متذکر می شود "درحالی كه رژیم استكباری آمریكا طی 30سال گذشته همواره بر تحریم های اقتصادی و به ویژه تحریم صدور فناوری به ایران تاكید كرده، روزنامه نیویورك تایمز از قول یك مقام عالی رتبه آمریكایی فاش كرد: دولت آمریكا از شركت هایی كه خدمات اینترنتی همچون چت آن لاین، ارسال عكس و تبادل پیام آن لاین را در اختیار كاربران ایرانی قرار می دهند، حمایت می كند."

کیهان همچنین خشمگینانه می نویسد "دولت اوباما، شركت ها و موسسات اینترنتی نظیر مایكروسافت، گوگل، فیس بوك و تویتر را كه ارتباط آشوبگران را با منابع اطلاعاتی غرب و همچنین ارتباط آنها را با یكدیگر در كشور ایران، تسهیل می كند از قانون تحریم های یكجانبه آمریكا مستثنی خواهد كرد" و نوک پیکان را طرف دیگر کشورها نیز گرفته و با دشمن پنداشتن همگان می نویسد:

"رژیم های استكباری غربی و دولت های مرتجع منطقه به ویژه طی دهه اخیر دهها میلیارد دلار برای جنگ نرم و رخنه در صفوف متحد ملت ایران هزینه كرده اند."

تجمع اعتراضی برخی مسئولان مخابراتی اصفهان در مقابل مجلس

Posted:



دومین تجمع اعتراضی طی هفته جاری -

شبکه جنبش راه سبز (جرس): گروهی از مسئولین و کارگزاران دفاتر مخابرات روستاییِ استان اصفهان، امروز طی تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، خواستار احقاق حق خود از مخابرات استان شدند.


به گزارش سامانه خبری پارلمان نیوز، تجمع کنندگانِ در میدان بهارستان تهران، با بیان اینکه آنها و دیگر کارکنان شاغل در دفاتر مخابرات روستایی، به دلیل عدم آشنایی با قوانین كار و امور اجتماعی، مجبور به انجام اضافه کار بوده و در عین حال "از حقوق منصفانه و قانونی برخوردار نیستند"، نسبت به ادامه وضع موجود اعتراض و نگرانی خود را اعلام داشتند.
 
تجمع کنندگان همچنین از مسئولان امر و نمایندگانِ استانی خود خواستار "ایجاد شرایطی جهت انعقاد قراردادهای قانونی با هماهنگی اداره كار و با بیمه و شرایط كاملا منصفانه" شدند.
 
این تجمع دو روز بعد از اعتراض بیش از ۵۰۰ دانشجوی مقاطع کاردانی و فارغ‌التحصیلان سازمان فنی و حرفه‌ای که در پی حذف مقطع کارشناسی ناپیوسته از ادامه تحصیل بازمانده و در مقابل مجلس دست به تحصن زده بودند، برگزار شد.
 
دانشجویان در تجمع اعتراضی روز یکشنبه خود، با شعارهای "دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد، حتی اگر بمیریم حق خود را می‌گیریم، پول نداریم چكار كنیم  دانشگاه‌ رو رها كنیم"، مراتب اعتراض خود را اعلام داشتند.
 
به گزارش ایلنا، یكی از این دانشجویان معترض خاطرنشان ساخته بود "تا پیش از این فارغ‌التحصیلان سازمان فنی و حرفه‌ای در مقطع كاردانی امكان حضور در آزمون كارشناسی ناپیوسته را داشتند اما اخیرا اعلام شده كه مدارك ما برای شركت در این آزمون معتبر نبوده و به این ترتیب دانشجویان فنی و حرفه‌ای از حضور در دانشگاه‌های دولتی و روزانه بازمانده‌اند. "
 
به گزارش رسانه های خبری، کارگران کارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران (ITI)نیز، امروز صبح در اعتراض به پرداخت نشدن ماهها حقوق و مطالبات معوقه كارگران، در مقابل ساختمان وزارت صنايع و معادن در تهران تجمع كردند.
 

کارگران شرکت آبنگان اراک ۶ ماه حقوق نگرفته‌اند

Posted:



جرس : احمد لطفی آشتیانی نماینده ارک در تذکری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی گفت: ‌با توجه به اینکه در گذشته با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی بسیاری از کارخانجات صنعتی را واگذار کردیم بهتر نیست که پیگیری کنیم و نتیجه عملیات گذشته را به دست آوریم.

به گزارش ایلنا وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شرکت آبنگان اراک را با ۱۴ میلیارد واگذار کردند و در این مدت حدود ۵۰ میلیارد دولت به آنها وام داد اما هنوز کارگران آن کارخانه بیکارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر نوع واگذاری‌ها این چنین است بهتر است اصل ۴۴ را اجرا نکنیم.

لطفی یاداور شد:کارگران شرکت آبنگان ۶ ماه است که حقوق نگرفتند و بلاتکلیف مانده‌اند و هر روز مراجع به ادارات و سازمان‌های دولتی مشکلات عدیده‌ای را برای دولت به وجود آورد.