جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سبز

Posted:



سبز چون دنياي بي حد دلم

سبز چون آن اولين روز گلم

من اسير اين سراپرده ي غم

مست از خون آن زيبا گلم

***

كاش ميشد باز هم زنده شوي

بازچو ديروز غرق خنده شوي

آزاد از اين زندان سر بسته

باز در ازادي تو آكنده شوي

***

كاش باز سبز شوي چون بهار

غرق شوي باز در سبزي انتظار

نيست ولي نام و نشاني ز تو

شنيده ام كه شده اي سر به دار

مطمئن باشید

Posted:

???? : طراح سبز

مطمئن باشید

مطمئن باشید ما پیروزیم

سبزم!

Posted:



دشمن مرا که هرچه صدا کرد نیستم

درمان زخم های توام , درد نیستم

هرچند یک پیاده شط ّ ایم ورنج , شُکر!

حیران بخت تاس تخته نرد نیستم

خود اینکه حال , حرف مرا گوش می کنید

اثبات می کند که , نه ... من طرد نیستم

دشمن نوشت:صفحه ترحیم جای ماست

آنقدر-هم بقول تو- دلسرد نیستم

نفرین به شک ! که خوب توام , خوب قصه هات

بد نیستم , و بی برو برگرد , نیستم

گلهای یاس را که درو کرد و یآس کاشت؟

سبزم ! ببین ! نکُش تو مرا ! زرد نیستم

دشمن! اگرچه داس تو بر قلب من نشست

آن داس را درو نکنم مرد نیستم

 

مهرداد نصرتی مهرشاعر

ممانعت از سخنرانی مزروعی با قطع برق در دانشگاه تهران

Posted:



 

شبکه جنبش راه سبز(جرس):با کارشکنی های شدید و غیرمنتظره مسوولین دانشگاه تهران و نهادهای امنیتی برنامه سخنرانی علی مزروعی در دانشگاه تهران لغو شد.

برنامه سخنرانی علی مزروعی که با دعوت و اطلاع رسانی قبلی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران قرار بود ساعت 12 امروز سه شنبه در سالن اجتماعات این تشکل برگزار شود با کارشکنی ها و فشارهای نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه لغو شد.

بنا بر این خبر از شب گذشته نهادهای امنیتی با تماسهای تهدیدکننده با برخی از اعضای انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خواستار عدم برگزاری این برنامه شدند، امروز نیز مسوولین حراست دانشگاه با تهدیدات جدی و کندن پوستر برنامه از طح دانشگاه تلاش خود را برای لغو برنامه ادامه دادند.این فشارها تاجایی پیش رفت که تنها دقایقی پیش از آغاز برنامه برق دانشکده حقوق وعلوم سیاسی قطع شد و زمانی که خبر عدم حضور مزروعی در دانشکده منتشر شد برق مجددا وصل شد.همچنین از ساعاتی پیش از آغاز برنامه افرادی غیر دانشجو فضای دانشکده را امنیتی نموده بودند.

علی رغم ایین فشارها انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی برنامه پخش کلیپ و دعای توسل را برگزار نمود و در انتها نیز از عضو شورای مرکزی خود که دوماه در بند بوده تشکز و قدردانی نمود

دعوت سایتهای اصولگرا از سردبیران  سایت های غربی برای رعایت اصول حرفه ای در خبررسانی!

Posted:



عملکرد ۸ ماه گذشته تان را مرورکنید و وجدان حرفه‌ای‌تان را قاضی نمایید -

 

 
شبکه جنبش راه سبز (جرس):  سردبیران چند سایت خبری اصولگرای ایران، طی نامه ای سرگشاده خطاب به سردبیران چند رسانۀ شاخص غرب، ضمن انتقاد شدید از این رسانه ها در نحوۀ انعکاس خبری حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، آنها را به آنچه "دعوت به رعایت اصول حرفه ای در خبررسانی" نامیده اند، دعوت کردند.
 
ارسال کنندگان این نامه که سردبیران شش سایت الف، تابناک، جهان، خبر آنلاین، فردا و همشهری ‏آن لاین می باشند، متن اعتراضیِ خود را به سردبیران سایت های یو.اس.ای تودی، واشینگتن پست، نیویورک تایمز، اینترنشنال هرالد تریبیون، وال استریت ژورنال، نیوزویک، لس آجلس تایمز، سانفرانسیکو کرونیکل، بوستون گلوب، تایم، فاکس نیوز، پی.بی.اس، گاردین، ایندیپندنت، تایمز، دیلی تلگراف، آبزرور، دیلی اکسپرس، فایننشال تایمز، دیلی میرور،اکونومیست ارسال نموده اند.
 
خبرنگاران غربی در شمال شهر مستقر می شوند
نویسندگان نامۀ فوق ابتدائا با انتقاد از نحوه و محل استقرار خبرنگاران غربی در تهران و با بیان اینکه "خبرنگاران غربی که به تهران می آیند، معمولا در هتل‌های منطقه شمالی پایتخت و محل زندگی خانواده‌های نسبتا ثروتمند مستقر می‌شوند"، نوشته اند: "این خبرنگاران مشاهدات محل استقرارشان را به نام خواسته مردم ایران به مخاطبان شما انتقال می دهند... به نظر شما آیا اقدام خبرنگاران شما در تعمیم مشاهدات از علایق و رفتار شهروندان مناطق شمالی تهران که حداکثر ۵ درصد جمعیت ایران را شامل می‌شوند، به کل جمعیت ایران، کاری حرفه‌ای و منطقی است؟"
 
چرا در مورد قتل ندا دروغ گفتید و خبرسازی کردید
سردبیران سایتهای اصولگرایی که طی ماههای اخیر بیشترین قلب واقعیت و وارونه نمایی در انعکاس اخبار حوادث بعد از انتخابات را داشته اند، این بار رسانه های غرب را به همین مورد متهم کرده و با بیان اینکه "در سی ام خردادماه یک دختر واقعی دارای هویت و خانواده معلوم در نزدیکی - و نه خود - تجمعات به شکل مشکوکی گلوله ‌خورد. حدود دو ساعت بعد فیلم‌های مختلفی از جان دادن دلخراش وی روی اینترنت قرارگرفت. جوانی که در فیلم حاضر است (آرش حجازی)، ۵ روز قبل از قتل، وارد ایران شده و دو روز بعد در استودیوی بی‌بی سی در لندن حاضر شد و جزئیات عجیبی از ماجرا و دستگیری ضارب را بیان کرد و رسانه‌های بین‌المللی با آب و تاب این سخنان را بازتاب دادند."
 
دولت در پی آرام کردن اوضاع بود و معترضان...
سایتهای اصولگرا بدون اشاره به کشتار و سرکوب خونین معترضان در روز ۳۰ خرداد، مدعی شدند "در روزهای اوج اعتراضات که دولت به دنبال آرام کردن فضا و معترضان به دنبال ایجاد هیجان بودند، قتل ناجوانمردانه ندا به نفع چه کسی بود و چه کسی از آن سود برد؟ تناقض در صحبتهای آرش حجازی که در فیلم حاضر است و در مصاحبه با بی‌بی سی جزئیات ماجرا را نقل می‌کند، چگونه قابل توجیه است؟ ایشان چرا قبل از قتل از انگلستان به تهران می‌آید و فردای قتل تهران را به مقصد لندن ترک می‌کند؟ اصولا چه طور در محیط عادی خیابان، به یک نفر شلیک می‌شود و بقیه رهگذران بجای اینکه پناه بگیرند، بی‌تفاوت رد می‌شوند یا تماشا می‌کنند یا فیلمبرداری می‌کنند؟!  شما به هنگام انعکاس خبر قتل ندا این سوال‌ها را نپرسیدید؟ آیا این رفتار اطلاع رسانی شما حرفه‌ای بود؟"
 
اخبار غیر واقعی ندهید
سردبیران الف، تابناک، جهان، خبر آنلاین، فردا و همشهری ‏آن لاین، سپس به رویدادهای خرداد، عاشورا، درگیری های متعدد در کشور و ماجرای ریگی اشاره کرده و با متهم نمودن سایت ها ورسانه های غرب به "انتشار اخبار غیر واقعی"، خاطرنشان کردند "آیا شما به عنوان رسانه‌های حرفه‌ای قرار است مخاطبان از جمله سیاستگذاران و دولتمردانتان را از واقعیت‌های ایران مطلع کنید یا اخبار غیرواقعی و مطالبی که به نفع دشمنان روابط ایران و غرب است به آنها بازگو کنید؟"
 
ما مستقل و منتقد دولت هستیم
 نویسندگان نامه به سردبیران رسانه های غرب، همچنین خود را "درچارچوب قانون، ‌مستقل و منتقد دولت احمدی‌نژاد" ذکر کرده و خاطرنشان کردند "این نامه را نه در دفاع از دولت احمدی‌نژاد، بلکه در دفاع از واقعیت‌های جاری در ایران نوشته‌ایم و از شما می‌خواهیم به موارد ذکر شده و عملکردتان در ۸ ماه گذشته فکر کنید، وجدان حرفه‌ای‌تان را به قضاوت فرا بخوانید و از او بخواهید که قضاوت کند که آیا رفتار حرفه‌ای شما در این ۸ ماه منصفانه و بی‌طرفانه بوده است؟ "
 

كميسيون تلفيق به درآمد 20 هزار ميلياردي از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها راي داد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس):علي‌رغم اصرار دولت به دريافت بودجه 40 هزار ميليارد توماني از محل هدفمند كردن يارانه‌ها نهايتا كميسيون تلفيق به درآمد 20 هزار ميلياردي براي دولت راي داد.

 

حسن ونايي عضو كميسيون تلفيق در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين خبر افزود: با راي موافق 23 نفر از اعضاي كميسيون به درآمد 20 هزار ميلياردي دولت، راي‌گيري براي درآمد 40 هزار ميلياردي انجام نشد.
وي افزود:البته 17 نفر از اعضاي كميسيون با كسب درآمد 20 هزارميلياردي دولت از محل هدفمند كردن يارانه‌ها مخالف بودند. البته اين منزله موافقت آنها با درآمد 40 هزار ميلياردي نيست چراكه برخي نمايندگان خواستار درآمد كمتر از 20 هزار ميليارد براي دولت بودند.

ونايي از حضور عزيزي معاون برنامه‌ريزي و راهبردي رئيس جمهور، محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون پارلماني احمدي‌نژاد و شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد به عنوان نمايندگان دولت در اين جلسه خبر داد و افزود: اين آقايان معتقد بودند كه با كسب درآمد 40 هزارميلياردي از محل هدفمند كردن يارانه‌ها، دولت امكان بازتوزيع بيشتري را دارد.

وي با بيان اينكه نمايندگان در اين جلسه بر مصوبه پيشين خود در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تاكيد كردند‏، افزود: دولت در نظر داشت تا با افزايش درآمد خود از اين محل‏، قيمت حامل‌هاي انرژي را دو برابر گرانتر كند كه نمايندگان با آن مخالفت كردند.
به گفته وي، ميرتاج‌الديني نيز سخنان دو روز گذشته خود مبني بر اينكه اگر درآمد مد نظر دولت در مجلس تصويب نشود، دولت قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را تصويب نخواهد كرد راتكذيب كرد.
 

کاهش و تعلیق محکومیت کامبیز نوروزی

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): وکیل مدافع کامبیز نوروزی از صدور حکم موکلش از سوی دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دو سال حبس موکل را به یک سال حبس کاهش داد و یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را به حالت تعلیق درآورد.

 

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس حکم دادگاه بدوی کامبیز نوروزی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که نسبت به رای صادره، تجدیدنظرخواهی صورت گرفت.

وی افزود: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دو سال حبس تعزیری موکل را به یک سال حبس کاهش داد و یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را به حالت تعلیق درآورد.
 

سکوت حامیان دولت در مقابل مظلوم نمایی اصلاح طلبان!

Posted:



انتقاد ابتکار از توقیف اعتماد در شورای شهربا جدال روبرو شد -

شبکه جنبش راه سبز(جرس): در جلسه امروز شوراي شهر تهران به دنبال تذكر ابتكار پيرامون توقيف روزنامه اعتماد، حواشي بي‌شماري پديد آمد به طوري‌كه چمران هرگز تمايلي به اجازه دادن به ابتكار براي طرح تذكر خود نداشت و دانشجو نيز تاكيد داشت كه بهتر است وقتي ابتكار تذكر مي‌دهد ما هم اجازه صحبت‌ كردن داشته باشيم.


به گزارش خبرنگار ايلنا در دويست و شصت و چهارمين جلسه علني شوراي شهر تهران، شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي‌شهر در زمان مصاحبه با ايلنا با اعتراض و واكنش شيباني مبني بر اينكه «جلسه شروع شده، حتما من بايد تذكر دهم» مواجه شد و شكيب را براي نشستن بر روي صندلي خود هدايت كرد.
شكيب نيز خطاب به خبرنگار ايلنا گفت: اين موضوع را هم در حاشيه‌هاي خود ذكر كنيد!


در جلسه امروز شوراي‌شهر تهران تعدادي از اعضا در زمان شروع جلسه و در طي جلسه چهره مضطرب داشتند به طوري كه قبل از آغاز جلسه مسجدجامعي عضو كميسيون فرهنگي ـ اجتماعي شوراي شهر و نجفي عضو كميسيون برنامه و بودجه قدم‌زنان با يكديگر صحبت مي‌كردند و پس از آمدن ابتكار به جلسه علني، مسجدجامعي به سوي او آمده و در زمان جلسه به مذاكره پرداختند.
 

به گزارش خبرنگار ايلنا، معصومه ابتكار رئيس كميته محيط‌زيست در جلسه امروز قصد داشت در مورد توقيف روزنامه اعتماد يك تذكر دهد، كه با واكنش منفي و تند چمران رئيس شوراي شهر مواجه شد.
ابتكار رئيس كميته محيط‌زيست گفت:‌ قصد دادن يك تذكر را دارم كه چمران ضمن مخالفت با او اعلام كرد اگر در مورد مسائل شهرداري تذكري داريد، بفرمائيد در غير اين صورت عذر مي‌خواهيم فرصت نداريد!


ابتكار ادامه داد: يك دقيقه بيشتر طول نمي‌كشد و چمران گفت:‌مي‌گوئيد يك دقيقه، اما ده دقيقه از وقت شوراي شهر را مي‌گيريد.
ابتكار كه اصرار به مطرح كردن تذكر خود را داشت دائم با مخالفت رئيس شوراي شهر مواجه مي‌شد، اعلام كرد: به هر حال ما نمايندگان مردم هستيم و مي‌توانيم موارد مهم را گوشزد كنيم.


ابتكار كه فرصت صحبت را به دست آورده بود، گفت: ابتدا هفته وحدت و آستانه سالروز ولادت پيامبر اعظم(س) را تبريك مي‌گويم اما در اين ايام كه بايد خبرهاي خوبي را در فضاي وحدت جامعه داشته باشيم، متاسفانه شاهد توقيف روزنامه اعتماد كه خط‌مشي معتدل و فضايي براي گفت‌وگوهاي فراجناحي ايجاد كرده بود، بوديم؛ متاسفيم كه روزنامه اعتماد كه شرايط پرمخاطبي داشته توقيف شده است.
در اين زمان چمران به ميان حرف‌هاي او پريده و گفت: البته ديدگاه شما در مورد روزنامه اعتماد اين است در حالي كه ديدگاه بقيه تفاوت دارد! حال كه شما حرف زده‌ايد بقيه هم حرف دارند.


اما ابتكار ادامه داد: تعطيل شدن روزنامه اعتماد يك خبر ناگوار به حساب مي‌آيد و جا دارد كه اعضاي شوراي شهر به عنوان نماينده مردم كه مي‌دانيم نسبت به تعطيلي روزنامه اعتراض داشته و نگراني دارند، به مسئولان ذي‌ربط تذكر دهند.
ابتكار كه شاهد جو سنگين در فضاي شوراي شهر بود، هم‌چنان يادآور شد: بايد در شرايط فعلي جامعه، فضاي سالم براي همدلي به وجود آيد.
البته ابتكار با آوردن نام ساير رسانه‌هاي توقيف‌شده گفت: پيش از اين روزنامه‌هاي سرمايه، حيات‌نو، اعتمادملي، كارگزاران و .... نيز توقيف شده و هنوز تعداد زيادي خبرنگار در بند به سر مي‌برند.


او در پاسخ به اعتراض چمران كه اعلام كرده بود براي اعلام اين‌گونه تذكرات بهتر است كه يك جلسه فوق‌العاده بگذاريم نه اينكه وقت جلسه علني را بگيريد گفت: ما اگر به عنوان نماينده مردم فرصت حرف زدن در شوراي شهر را نداشته باشيم، نماينده مردم نيستيم.
دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران در اين زمان با عصبانيت دكمه بلندگو را براي حرف زدن فشار داد و با لحن فريادگونه‌اي خطاب به ابتكار و چمران گفت: ايشان مي‌گويند، پس ما هم بايد بگوييم. لااقل به ايشان اجازه صحبت ندهيد تا حرف‌هاي ما هم نماند! دانشجو كه همچنان عصباني بود ادامه داد: شش ماه است كه ايشان مظلوم‌نمايي مي‌كنند!


چمران كه خواستار تمام شدن بحث‌ها بود به ابتكار گفت: مرتب درخواست كرده‌ام كه از اين‌گونه موارد در شوراي شهر مطرح نشود؛ شوراي شهر محل تلاش است نه چالش. اما متاسفانه رعايت نمي‌كنيد!
شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران نيز اعلام كرد: مي‌آئيد صحبت از وحدت كنيد، اما در اصل تفرقه‌افكني مي‌كنيد!
به گزارش خبرنگار ايلنا، ساير اعضاي شوراي شهر كه از جو حاكم در شورا متعجب بودند، خواستار تمام شدن بحث‌ها شده و خادم نيز با اصرار شروع به خواندن دستور جلسات كرد.
در جلسه امروز زمزمه‌هاي بي‌شماري فضاي جلسه را پر كرده بود كه چمران به خاطر اين‌گونه پچ‌پچ‌ها به خنده افتاده بود و به ساير اعضا گفت: مي‌خواهيد شورا را تعطيل كنيد تا اعضا به مشورت خود بپردازند؟

هاشمی رفسنجانی:اخلاقیون به داد بشریت برسند

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد كه جهان اسلام از وحدت و همدلی فاصله گرفته است و در همین ارتباط گفت:اختلافات منحصر به جهان اسلام نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.

 

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اكبر هاشمی‌رفسنجانی در همایش كنفرانس وحدت اسلامی كه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: چیزی كه برای همه روشن است این است كه جهان اسلام با همه وسعت و امكاناتی كه دارد و می‌تواند قوی‌ترین بخش جامعه بشیری باشد دچار اختلافات است و از وحدت و همدلی مقداری فاصله دارد كه این برخلاف خاص صریح قرآن، اسلام و عقل است.

وی افزود: حیف است كه نزدیك به 60 كشور مستقل اسلامی با در دست داشتن بهترین نقاط سوق‌الجیشی جهان و مكتب انسان‌ساز و راهنمایی به نام قرآن نتواند از نعمت اتحاد برخوردار باشند. البته نمی‌گویم كه از اتحاد برخوردار نیستیم ولی این میزان كم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه ارزش همدلی و اتحاد كاملا روشن است و ضررهای تشتت و جدال نادرست كه اتلاف منابع، وقت و فرصت‌ها می‌باشد عیان است یادآور شد: اختلافات منحصر به ما نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.

هاشمی‌رفسنجانی تاكید كرد: یكی از ملاك‌های به دست آوردن اتحاد تقواست و شاید این كمبود برای جامعه اسلامی وجود داشته باشد و بسیار دردآور است.

وی با بیان اینكه دردهای مربوط به اختلافات بی‌علاج نیستند تصریح كرد: برخی از اختلافات فكری و عقیدتی، بخشی فقهی و قسمتی دیگر هم سیاسی است كه دو نهاد درگیر آن هستند و نزاع‌های فرعی فراوانی هم وجود دارد كه خود را به سه منبع ذكر شده اختلاف منتهی می‌كنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خاطرنشان ساختن اینكه در اسلام، قرآن و عقل راهكارهای روشنی برای وحدت وجود دارد ادامه داد: راه‌حل اختلافات عقیدتی علم كلام است و اگر بحث‌های كلامی را در فضای آرام بین صاحبنظران بیان كنیم و بدون خشونت و نزاع مسائل كلامی را حل كنیم اختلافات عقیدتی كمتر می‌شود.

وی با بیان اینكه اختلافات فقهی هم مختص علماست و آنها هستند كه در مقررات دینی اختلاف دارند البته نمی‌توان گفت: نباید اختلاف در این زمینه باشد و خود خدا هم این را می‌خواهد و اگر اختلاف به نزاع كشیده نشود مضر نیست و می‌تواند منشا پیشرفت شود اما گاهی از اختلاف نظرها استفاده‌های بدی می‌شود و امت را در مقابل هم قرار می‌دهند كه ریشه این اختلاف‌ها در اجتهاد است و اگر علما و دانشگاهیان در این زمینه رفع اختلاف نكنند نمی‌توان انتظار داشت كه مردم دچار اختلاف نباشند ضمن آنكه وقتی اختلافات به مردم برسد تعصب هم ایجاد می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بخش سوم اختلافات گفت: امروز و به خصوص پس از تلاش‌های دست‌های استكباری برای جدایی كشورهای استكباری، اختلافات مرزی و عشیره‌ای و نیز بین ملت‌ها و كشورها ایجاد شده است و بسیاری فرصت‌ها را گرفته و در اختیار دیگران می‌گذارد كه از آن سوءاستفاده می‌كنند و در اینجا عمدتا احزاب، سیاستمداران، مدیران كشورها و دولت‌ها نقش ایفا می‌كنند كه جای آنها در این اجلاس خالی است.

وی یادآور شد: البته سازمان كنفرانس اسلامی و سازمان رابط‌العلمای اسلامیتشكیل شده ولی متاسفانه در اجلاس‌های آنها به جای اینكه به هم برسیم نزاع پیدا می‌شود كه در عین حال كارهای خوبی هم در آنها انجام می‌شود و از امكانات كشورهای اسلامی و به خصوص بانك‌ها به خوبی استفاده می‌شود ولی در هر صورت این استفاده كمتر از توقع اسلام و قرآن است كه مرجع حل اختلافات هستند.

وی با بیان اینكه علما در بخش سوم اختلافات مذكور هم نقش دارند اظهار داشت: آنها پل ارتباطی مردم و دولت‌ها هستند كه دانشگاه‌ها نیز به آنها اضافه شده‌اند زیرا حضور آنها بسیار می‌تواند سازنده باشد و لذا پیوند بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ضروری است و نباید بین آنها مرزبندی شود كه متاسفانه برخی می‌خواهند نگذارند این دو بخش به هم برسند و می‌خواهند مرزبندی كنند.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینكه راه‌حل اصلی مشكلات در قرآن است خاطرنشان كرد: ممكن است اختلافاتی در تفسیر وجود داشته باشد اما اگر نكات مشتركی را از آن بیرون بیاوریم و تابلوی راه قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از اختلافات و نزاع‌ها را حل كنیم و در عین حال مقداری از اختلافاتی كه باید باشد بماند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینكه پیامبر تفسیر عملی مناسبی از قرآن است و بیان اینكه ایشان با انسان‌سازی كار خود را آغاز كرد به بیان روند تاریخی آن زمان پرداخت و گفت: پیامبر در طول 10 سالی كه اسلام حكومت تشكیل داد توانست امت را به وحدت برساند.

وی با طرح این پرسش كه چه چیزهایی لازم است تا انسانی مانند زمان پیامبر به دست بیاید تصریح كرد: اگر انسان‌های عالم، آگاه، متقی و متخلق به اخلاق اسلامی پرورش یابند هم تكامل سرعت می‌یابد و هم اختلافات كم می‌شود و اختلافات باقی‌مانده نیز به بعد نادانی یا بداخلاقی انسان‌ها برمی‌گردد و حتی در بین علما هم اگر كسانی مبتلا به سوءاخلاق باشند اختلافات بروز می‌كند و لذا علم اخلاق عمده‌ترین راه ایجاد وحدت و پرهیز از اختلاف و نزاع است.

وی با بیان اینكه اگر انسان‌ها قرآن را با قیمت مورد بررسی قرار دهند راه‌حل تمام انحرافات اخلاقی را پیدا می‌كنند كه رفتار ائمه شیعه و سنی نیز از آن برخواسته است گفت: متاسفانه در حوزه‌ها به این مساله پرداخته نمی‌شود و علی‌رغم پرداختن به ادبیات، اصول و... به اخلاق به طور عینی و تحلیلی توجه نمی‌شود و به طور رسمی تدریس نمی‌شود در حالی كه بحث‌های اخلاقی قرآن بیشتر است.

وی با تاكید بر اینكه در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها باید اخلاق در ابتدای كار تدریس شود ادامه داد: خداوند یك مسیر بسیار عظیمی را تعبیه كرده است و آن اجتهاد است و بحث‌هایی كه هم‌اكنون مطرح است در ابتدای اسلام و مجتمع كوچكی مانند مدینه مطرح نبود و لذا از همان زمان پیامبر دستور تفقه داده شد و اجتهاد مكمل خاتمیت دین است كه اگر آن را نداشتیم آنچه از طریق اصحاب پیامبر و ائمه می‌رسیم كافی نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: اجتهاد باید در فضای آزاداندیشی كه انسان بتواند به خوبی مطالعه كند انجام شود و آزاداندیشی عضو اصلی اجتهاد است زیرا قرآن هیچ‌گاه نگفته گوش‌هایتان را ببندید و به حرف كسی گوش ندهید و اوج گرفتن تمدن اسلامی نیز معلول آزاداندیشی آن بود.

وی با تاكید بر اینكه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید به اختراعات و ابتكارات جدید در دنیا توجه كنند، گفت: خداوند ملتی را كه گوش آن باز باشد و به خود اجازه دهد به دنبال بهترین‌ها برود و آنها را بپذیرد دوست دارد و با وجود اجتهاد ما ظرفیت زیادی را در این زمینه داریم و این بابی است كه خداوند به روی ما باز كرده است.

وی با بیان اینكه تحجر، دوگماتیسم و تعصب مانع آزاداندیشی می‌شود تصریح كرد: علم و فرهنگ چیزی نیست كه انسان بتواند از آن فرار كند و فرهنگ را می‌توان در هر جامعه‌ای گسترش داد البته نشر دانش آسان‌تر از آن است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه بحث و جدال یك پایه وحدت است و مناظره یك سنت پیامبر و ائمه بوده است كه ائمه شیعه و سنی نیز در حضور حكومت‌ها بدان می‌پرداختند افزود: ما در این زمینه جدیدالولاده هستیم و دنیای اسلام باید مسائلش را از طریق همین جدال و مباحثه‌ها انجام دهد ولی اگر به تعصب آمیخته شود و رنگ دوگماتیسم بگیرد مباحثه تبدیل به نزاع می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سفارش اسلام در مورد قرارگیری علم و دانش و تاكید بر اینكه تعقل هیچ سازگاری با تحجر ندارد به موضوع فرقه‌گرایی پرداخت و اظهار داشت: برخی فرقه‌ها ریشه‌های استكباری دارند اما فرقه‌هایی كه خودمان می‌سازیم پایه نزاع و خشونت می‌شود و فرقه‌گرایی فكری یك موضوع من‌درآوردی كه ریشه آن در خوارج است.

وی تاكید كرد: تندروی و افراط و تفریط در اسلام وجود ندارد و این مساله از انحرافات تاریخی بشریت است و باید توجه داشت كه با اعتدال همه مسائل را می‌توان حل كرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فاجعه غزه كه مسیحی‌ها آن را جنایت بشری نامیدند و مسلمانان بدان توجه نكردند و نیز با ذكر فجایعی مانند جنگ 33 روزه لبنان و كشتار در افغانستان و عراق اظهار داشت: این مسائل اصلا با فضای اسلامی سازگاری ندارد و باید با اجتهاد نیرومند، سعه صدر، فكر باز و عقل آماده اندیشیدن به سراغ معارف انسانی برویم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه از روز اول پیروزی انقلاب مساله اتحاد را مدنظر داشتیم گفت: این توجه مدیون تفكر امام راحل است كه رهبر گرانقدر انقلاب بعدا آن را به شكل مجمع تقریب مذاهب درآورد و دانشگاه مذاهب اسلامی تشكیل شد و باید توجه كنیم كه ما مسلمانان با یكدیگر پدركشتگی نداریم و باید به اتحاد توجه كنیم.

وی در پایان با هشدار نسبت به اینكه موج فتنه را در منطقه خودمان می‌بینم كه از اختلافات عمدتا سیاسی سرچشمه می‌گیرد، ابراز عقیده كرد: اشكال عمده این اختلافات در اخلاق است و لذا اخلاقیون باید به داد بشریت برسند.

 

باز هم روس ها و این بار واگذاری یک قرارداد نفتی

Posted:



این قرارداد تا پیش از آغاز سال نو، در تهران امضا می شود -

 

 
 
شبکه جنبش راه سبز (جرس): در ادامه سیاست امتیاز گیری روس ها از طرف دولت ایران، این بار امتیاز قرارداد میدان نفتی «آذر» به شرکت انرژی روسیه (گازپروم) واگذار شد.
 
میدان بزرگ نفتیِ آذر بدلیل پیچیدگی مخزن و وجود لایه‌های متفاوت کم فشار و پر فشار متعدد در ساختار زمین شناسی، از سخت ترین و بزرگترین میدان‌های نفتی و گازی ایران می باشد و حصول این قرارداد، می تواند یکی از امتیازهای بزرگ برای هر شرکت نفتی محسوب گردد.
 
به گزارش «شانا»، بهمن سروشی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، با بیان این نکته که "برای توسعه این میدان نفتی چند شرکت داخلی و خارجی، طرح توسعه پیشنهادی خود را ارائه داده بودند که سرانجام شرکت ملی نفت ایران طرح بعضی از آنها پذیرفت"، شرکت روسی «گازپروم نفت روسیه» را "برنده نهائی مذاکرات و توافقات حاصله" نامید.
 
این مقام عالی رتبه شرکت ملی نفت ایران، با اعلام مطلوبیت نتیجه مذاکره‌ با روسها، تصریح کرد: "به‌ منظور نهایی کردن مذاکره‌های قراردادی میدان آذر با شرکت گازپروم نفت، هیئتی از شرکت ملی نفت ایران به مسکو سفر کرده بود که در این سفر مباحث قراردادی طرح توسعه این میدان نفتی تقریبا نهایی شد."
 
بر اساس همین گزارش، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران اظهار امیدواری کرد "اگر مشکل خاصی پیش نیاید، این قرارداد در نیمه مارس ۲۰۱۰ میلادی یعنی تا پیش از آغاز سال نو، در تهران امضا شود."
 
در اواسط بهمن ماه امسال الکساندر دوکوف رئیس شرکت انرژی روسیه (گازپروم) خبر داده بود که "دولت ایران و شرکت پروم، قراردادی درباره توسعه دو میدان نفتی آذر و شنگول امضا کرده اند."
 
هفته گذشته حسین اسماعیلی شهمیرزادی مدیرکل کشورهای اروپا، آمریکا و همسایگان خزر معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، از سفر هیئت روسی به ایران در آینده نزدیک برای عملیاتی کردن تدوین نقشه راه همکاری‌های نفت و گاز میان ایران و روسیه خبر داده بود و این می تواند به منزله امتیازگیری های مجدد روس ها از ایران باشد.
 
با وجود بدقولی های مکرر روس ها پیرامون قراردادهای مختلفی چون نیروگاه اتمی بوشهر، موشک های ۳۰۰ اس و موارد مشابه و همزمان با ضعف دیپلماسی دولت درخصوص به هدف رساندن پروژه هایی که یک طرف آن روسیه قرار دارد، بازهم رایزنی های ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و دولت ایران مذاکرات جدی برای همکاری نفتی و گازی با شرکت روسی گازپروم انجام می دهد.