جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامۀ پسر اسامه بن لادن  به رهبر جمهوری اسلامی

Posted:




 

جرس:شیخ خالد بن اسامه بن لادن یکی از پسران اسامه بن لادن رهبر سازمان القاعده ، در نامه ای خطاب به آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواهان آزادی تعدادی از افراد خاواده اش  که در ایران  در بازداشت خانگی هستند، شد.

به گزارش رادیو فرانسه، این نامه که در سایت اینترنتی جناح تبلیغاتی القاعده منتشر شده است ، توسط مرکز آمریکایی مراقبت از سایت های اسلامگرا ترجمه شده و حقیقی بودن آن نیز تأیید شده است.

پسر بن لادن در آغاز نامۀ خود می نویسد:"سخن برادرانم” عبدالرحمن و عمر”، درباره دستگیری برخی از افراد خانواده ام در ایران و درخواست وی مبنی بر آزاد کردن آنها به گوش شما رسیده است،بدین وسیله من نیز درخواست آنها را تکرار کرده و تأکید می کنم که خانوده ام در ایران هستند.بعد از حمله صلیبی به افغانستان که مخصوصاً خانواده های عرب را هدف گرفته بود و بخصوص در ابتدای آن،خانواده من که اکثرشان زن و کودک هستند مجبور شدند به طور غیر رسمی وارد ایران شوند".

وی در ادامه می نویسد:" بعد از گذشت یک سال از ورود آنها به ایران،دستگاه امنیتی ایران اقدام به بازداشت آنها کرد و خبر آن به ما رسید و ما چندین بار با حکومت ایران نامه نگاری کردیم و علماء و شخصیتهای بارزی را واسطه کردیم تا آنها را آزاد کنند و متعهد شدیم که به ایران باز نمی گردند اما همه این کارها بی فایده بود."

شیخ خالد بن لادن در ادامه به این امر اشاره می کند که چندین بار افراد خانواده اش از مقامات جمهوری اسلامی تقاضای خروج از ایران را کرده اند اما در جواب مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته اند."

در پایان گزارش رادیو فرانسه آمده است: پسر اسامه بن لادن خطاب به آقای خامنه ای می نویسد:"اگر درباره مشکلات و مصائبی که خانوده مان در زندانها و بازداشتگاه های خانگی از آن رنج می برند به طوری که منجر به بروز بیماری های روحی و روانی در بین زنان و کودکان شده است تحقیق کنید، بدون شک به سرعت برای آزادی آنها و نجاتشان از این رنج عظیم اقدام خواهید کرد. آیا گناهشان جز این بوده که در راه الله و رضای او مهاجر بودند،آیا ضعف آنها و تحت تعقیب بودنشان از سوی کفر جهانی و غربت و دوریشان از وطن و خانواده شان برایشان کافی نبود؟".

وزیر دفاع : سلاح‌هایی كه می گویند خبرنگار صداوسیما سرقت كرده را خود تولید می‌كنیم

Posted:



 

 

جرس: وزیر دفاع جمهوری اسلامی در واکنشی علیه بازداشت خبرنگار صدا وسیما در ایتالیا به اتهام مشارکت و عضویت در شبکۀ قاچاق اسلحه، امروز خاطرنشان کرد " سلاح‌هایی كه ادعا می‌شود خبرنگار صداوسیما سرقت كرده را خودمان تولید می‌كنیم."

پلیس ایتالیا دو هفته پیش با حکم دادستان شعبۀ ضد تروریسم آن کشور، دو ایرانی و پنچ ایتالیایی را به اتهام قاچاق تسلیحات و نقض توافقات بین المللی بازداشت کرد که یکی از دو ایرانی بازداشتی، حمید معصومی نژاد همکار روزنامۀ کیهان تهران و خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رم اعلام شد که بلافاصله دفتر وی در رم مورد تفتیش پلیس ایتالیا قرار گرفت. مقامات قضائی آن کشور نیز، یازده روز قبل جزئیات شناسائی و بازداشت شبکۀ گستردۀ قاچاق سلاح و سیستم های تسلیحاتی مخابراتی به ایران را در اختیار رسانه ها گذاشته و اعلام کرده بودند تا کنون ۹ نفر ایرانی و ایتالیایی در این زمینه شناسائی وهفت تن آنان بازداشت شده اند که دو نفر اولیه حمید معصومی نژاد خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی و دیگری همایون بختیاری می باشند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت دهم، امروز در جریان پاسخ به پرسش های خبرنگاران پیرامون مسائل دفاعی- نظامی، ضمن بیان اینکه "اقدام دولت ایتالیا كه تحت لابی صهیونیستی صورت گرفته است اقدامی ناشایست می باشد"، مدعی شد "قاچاق سلاح آن هم سلاح‌های سبك مثل كلت كمری و... به ایران اتهامی مضحك است. ما امروز سلاح‌هایی را كه آقایان مدعی قاچاق آن توسط خبرنگار صدا و سیما هستند، خودمان تولید می‌كنیم و اگر دولت ایتالیا به چنین تسلیحاتی نیاز دارد، حاضریم به قیمت مناسب به آنان بفروشیم."

وی همچنین ادامه داد "دولت ایتالیا با این اقدام، اعتبار و استقلال خود را مخدوش كرد و نشان داد كه از سیاست خارجی درست و مستقلی برخوردار نیست."

لازم به ذکر است کماکان از اعضای ایرانی یا ایتالیائی بازداشت شده در این رابطه هیچ خبری منتشر نشده است.


 

تحلیل مصوّر

Posted:



مهرداد نصرتی -

افگارتر ذهنی بیاندیشاندت تا هیچ

ضرب تلنگر درخطا و جمع آن با هیچ

فواره ای در رجعت از اوج عدم تا پوچ

تا پوچ یعنی بی طراوت یعنی اصلا هیچ

یعنی نه فطرت ، نه نگاه ثابت مجذوب

به کوبش امواج بر صخره ، و مانا ؛ هیچ

افکار می اندیشدش ، موهوم می گردد

در باطن تفسیری از من ، تو، شما ، ما ، هیچ

مفعول یا فاعل کدامش دیگری یا خویش

تحصیل دستور زبان عشق گویا هیچ

می لرزد از شهوت جنینی پیر، جفتش نیست

جز یائس سقط تولد ( جز فتاوی ) هیچ

پینه دلی در رُکع اول پشت بر قبله ست

ابلیس می رجماند آیا پیر عظما هیچ؟

ذهنی مکدّر ، شبهه خیز ، آوار بر خود را

یک واژه روشن دریغش در زوایا ، هیچ

***

این است تحلیلی مصور که چرا او را

هر واژه می ترساندش ،هر واژه ، حتی هیچ

این است غایی تر دلیل آنکه محبوسی

باید نمانده باشدت شک درمعما هیچ

***

تو، آن ژن غالب که سلول تو را باغاند

یاغی ! ازآزادی بگو ، از یاس اما هیچ

تکثیر در سلول های انفرادی شو

ای که نداری جز خدا از دار دنیا هیچ

شاعر! تو امروزی که ما را نور بخشیدی

گرچه نماند از تو و شعر تو فردا هیچ

(مهرداد نصرتی ( مهرشاعر

یا مقلب القلوب و الابصار  دیکتاتورو از رو زمین بردار

Posted:

???? : طراح سبز

یا مقلب القلوب و الابصار  دیکتاتورو از رو زمین بردار

یا مقلب القلوب و الابصار

دیکتاتورو از رو زمین بردار

کشتی ایرانی در سواحل یمن توقیف شد

Posted:



 

جرس:یک کشتی ایرانی در آب های ساحلی یمن توقیف شده است.

به گزارش بی بی سی،روز دوشنبه، 24 اسفند (15 مارس)، خبرگزاری دولتی یمن - سبا - گزارش کرد که یک فروند کشتی معلق به ایران هنگام عبور از آب های ساحلی شرقی یمن توسط گاردهای ساحلی این کشور توقیف و سرنشینان آن بازداشت شده اند.

گارد ساحلی یمن با همکاری نیروهای بین المللی مبارزه با راهزنی دریایی، که به منظور مقابله با دزدان دریایی سومالی در منطقه حضور دارند، این کشتی را در سواحل استان حضرموت یمن توقیف و سرنشینان آن را بازداشت کردند.

وزارت کشور یمن تاکید داشته است که این کشتی به طور غیرقانونی وارد آب های ساحلی این کشور و در نتیجه، توسط نیروهای یمنی بازداشت شد.


 

دادستان تهران: دادگاه اعضاي شبكه سازمان يافته جنگ سايبري سال آينده برگزار مي‌شود

Posted:



اصلِ برگزاری دادگاه آنان علنی است مگر اینکه قانون و قاضی نظر دیگری داشته باشند -
 

جرس:  بعد از اعلام دستگیری گروهی از فعالان حقوق بشری در حوزۀ مجازی و انتشار دهندگان راهکارهای ضدسانسور که توسط سپاه پاسداران "اعضای شبكه سازمان یافته جنگ سایبری" معرفی شده اند، دادستان تهران زمان برگزاری دادگاه اعضای این شبکه را سال آینده اعلام کرد. 

طی روزهای گذشته دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی بیاینه ای مدعی شد در جریان یک "سلسله عملیات پیچیده" ، سی نفر از اعضای شبکه "جنگ سایبری آمریکا" دستگیر شده اند و شبکه هایی مانند «ایران پروکسی» و «فعالان حقوق بشر» که توسط بودجۀ ایالات متحده تغذیه شده و در صدد "تخلیه بانک های اطلاعاتی کشور، نفوذ و خرابکاری در سایت های اینترنتی ایران، مبارزه با فیلترینگ در داخل کشور، ایجاد امنیت برای شبکه مجازی علیه جمهوری اسلامی، ایجاد بستر امن تلفنی و دیتا برای مصاحبه با رسانه های غربی بودند"، همگی بازداشت شده اند.  

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، ضمن اینکه اتهام دستگیرشدگان پرونده اخیر را جرایمی امنیتی مانند "جمع‌آوری و ارسال اطلاعات به خارج، انتشار اخبار دروغین ۷۲ کشته پس از انتخابات، جمع آوری اطلاعات درباره دانشمندان هسته‌ای و هک و نفوذ به برخی پایگاه‌های ایرانی ذکر کرد، از "تحت کنترل بودن آنها از ماهها قبل" سخن گفت و تعداد بازداشت شدگان این پرونده را سی نفر اعلام کرد.  

وی عوامل درگیر در این شبکه‌ها را به سه دسته اصلی خارج نشین، اصلی داخلی و فریب خوردگان تقسیم کرد و دستگیر شدگان فوق را از عوامل داخلی دانست که پرونده آنان در مرحله بازپرسی با "سرعت کار خیلی خوب" در حال پیشرفت و اصل برگزاری دادگاه آنان نیز علنی است؛ مگر در شرایط خاص كه در ماده ۱۸۸ قانون دادرسی كیفری آمده است. " 

همزمان فردی بنام صادقی، که در رسانه ها بعنوان «معاون فنی و سایبری سپاه» معرفی شده، با اشاره به دستگیری عوامل دو شبکه اینترنتی شامل ایران پروکسی و شرکتی تحت پوشش حقوق بشری خاطرنشان کرد "ما متوجه شدیم ایران پروکسی شبکه ای است که از سوی سردمداران امریکا ایجاد شده و عمده فعالیت آن ایجاد امنیت برای اعضا و کاربران خود است به شکلی که آنها بدون نگرانی از شناسایی شدن، در فضای مجازی فعالیت کنند." 

این مقام سپاه همچنین تصریح کرد: "بررسی یک ساله این شبکه نشان داد که آنها در این مدت ۸۶ میلیون سرویس وی پی ان و فیلتر شکن را به صورت مجانی به اعضای خود داده اند و مدیران آنها هم برای این خدمات مبالغی را به صورت دوره ای و ماهیانه از امریکا در حساب خود دریافت کرده اند." 

چندی پیش نیز سرتیپ یدالله جوانی در گفت و گو با سایت رسمی سپاه (سپاه نیوز) گفته بود: "امروز دیگر بحث تهدید نرم مطرح نیست، بلکه ما وارد جنگ نرم شده ایم؛ بدین معنا که دشمن اکنون تهدیدات خود را به فعلیت رسانده است و ما در حوادث پس از انتخابات به وضوح شاهد تلاش آنان برای براندازی نرم بودیم". 

طی روزهای اخیر نیز خبری مبنی بر "اختصاص  بیش از ۵ هزار میلیارد ریال برای مقابله با جنگ نرم دشمنان در حوزه فرهنگی در بودجه سال آینده ایران" منتشر شده بود. 

سال پیش در چنین روزهایی سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه ای از بازداشت چندین نفر به اتهام تلاش برای براندازی با استفاده از امکانات اینترنتی خبر داده بود.

جزئیات حملات لباس شخصی ها به منزل مسکونی مهدی کروبی

Posted:

جزئیات حملات لباس شخصی ها به منزل مسکونی مهدی کروبی

جرس: بعد از حملۀ تاسف بار گروهی از افراد معلوم الحال و لباس شخصی ها به آپارتمان مسکونی و حریم همسایگان مهدی کروبی در بعد از ظهر روز یکشنبه (۲۳ اسفند)، فاطمه کروبی در گفتگو با سحام نیوز به شرح جزئیاتی از حمله و هتاکی افرادی پرداخت که رسانه های حامی دولت آنها را "دانشجو و خانواده شهدا" نامیده و وی آنها را "اوباش و اراذل جیره خوار" می داند. 

در ادامه فشارهای امنیتی و هتاکی و اهانت های رسانه ای به مهدی کروبی و خانواده وی و متعاقب انتشار آدرس منزل وی در سایتهای حامیان دولت، روز گذشته گروهی از افراد چفیه بسته و با ظواهر لباس شخصی ها، در حالیکه تصاویر آقای خامنه ای و پلاکاردهایی با عنوان "ستاد مردمی پیگیری مجازات سران فتنه" در دست داشتند، به آپارتمان مهدی کروبی حمله کرده و با ارعاب، شعار نویسی، رنگ پاشی به ساختمان، پرتاب سنگ و اشیاء، آن خانواده و همسایگان آنها را مورد آزار و مزاحمت قرار داده و بدون ممانعت و مشکلی از طرف نیروهای انتظامی، تجمع کرده و سپس محل را ترک کردند. آنها همچنین با اسپری رنگ و در حضور پلیس، اقدام به نوشتن شعارهای سخیف و بی ادبانه علیه کروبی بر درب و دیوار منزل وی کردند. 

 

در همین رابطه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی سحام نیوز، به شرح جزئیاتی از این واقعه پرداخت و آنرا "هزینه ای دیگر در راستای افشاگری و فعالیتهای مهدی کروبی برای احقاق حقوق مردم" دانست و تهدید به افشاگریِ قریب الوقوع کرد.

 

تخریب و سرقت، حمایت پلیس، مزاحمت برای همسایگان

 

 

خانم کروبی در ابتدای گفتگوی خود پیرامون حمله کنندگان و شعارهای متذکر شد "عده ای قریب ۵۰ نفر که در میان آنان چهار یا پنج خانم نیز دیده می شد، در حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی در مقابل آپارتمان مسکونی ما تجمع کرده و ضمن ایجاد رعب و وحشت برای همسایگان، شعارهایی علیه آقایان کروبی، موسوی و خاتمی و در حمایت از رهبری و احمدی نژاد سرداده و اقدام به تخریب و سرقت از ساختمان کردند." 

 

وی ادامه داد "ما اخیرا در یک واحد از این مجتمع ساکن شدیم و تخریبهای انجام گرفته، متاسفانه نسبت به اموال دیگر مالکان این مجتمع نیز صورت گرفته که از این امر بسیار متاسفیم. من ضمن عذرخواهی از همسایگان، به مزاح گفتم هزینه افشای جنایات فراموش نشدنی در کهریزک و سایر بازداشتگاهها را نه تنها ما بلکه شما نیز باید بپردازید.  " 

 

پلیس تماشاچی یا...؟

 

 

خانم کروبی پیرامون واکنش نیروی انتظامی (پلیس) به حملات و عملکرد مهاجمین و اینکه "تصاویر واقعه، گویای عدم عکس العمل پلیس می باشد"، خاطرنشان نمود "نیروی انتظامی همانگونه که در فیلم موجود است در صحنه حضور داشت اما با صحبتی که سرکردۀ اوباش با وی می کند این نیرو صحنه را ترک و به عنوان تماشاچی نظاره گر وحشی گری آنان می شود." 

 

لازم به ذکر است در قریب به اتفاق حملات لباس شخصی ها و بسیجیان به مردم، دانشجویان، اماکن و مطبوعات طی سالهای اخیر عموما - و ماههای اخیر خصوصا - نیروهای انتظامی نقش پوشش حمایتیِ آنان و تماشاگر را ایفا کرده اند. 

 

درخواست مجوز فقط برای مردم است نه لباس شخصی ها

 

 

همسر مهدی کروبی در مورد اینکه "تجمع مهاجمین دارای مجوز فانونی بوده است یا خیر" پاسخ داد "سوال عجیبی است. اینها اراذل و اوباش مواجب بگیری هستند که نیازی به مجوز ندارند. به همین دلیل نه تنها نیروی انتظامی بلکه هیچکس جلودار و پاسخگوی اعمال آنان نیست. مجوز برای مردم است که در قانون آمده و آنهم که اصلا صادر نمی شود." 

 

لازم به ذکر است طی سالهای اخیر اکثر اینگونه تجمعات و اقدامات خشونت بار، تحت عنوان و پوشش "تجمعات خودجوش مردمی- دانشجوئی" انجام پذیرفته بود.  

 

سوء استفاده از نام و پوشش دانشجو و خانواده شهدا

 

 

فاطمه کروبی پیرامون ادعای برخی سایتهای حامی دولت که حمله کنندگان را "دانشجوی دانشگاه تهران و خانواده های شهدا" ذکر کرده اند، گفت"من قبلا نیز گفته ام. استفاده از نام خانواده شهدا و بدنام کردن آنان، ظلمی نابخشودنی است که عده ای از افراد فاسدِ دولت، برای پنهان کردن فساد خود و غارت اموال بیت المال در چند سال اخیر به آن متوسل شده اند. اینکه خانواده شهدا دارای تفکر و علایق سیاسی متفاوت هستند برکسی پوشیده نیست. بسیاری از خانواده های محترم شهدا از حامیان پر و پا قرص یاران واقعی امام هستند که هم اکنون بخشی از آنان در زندان بسر می برند  و عده ای نیز طرفدار گروهی دیگر هستند. تفکر آنان هر آنچه که باشد برای همه قابل احترام است...نسبت اعمال خلاف شرع، قانون و اخلاق از قبیل فحاشی، سرقت و تخریب به خانواده های محترم شهدا بزرگترین خیانت به خون شهدایی است که برای دفاع از این کشور بدون هیچ ادعایی فداکاری نمودند. " 

 

هزینۀ افشاگری ها

 

 

خانم کروبی که طی هفته های گذشته با انتشار نامه ای سرگشاده به مقامات ارشد نظام، نسبت به افزایش فشارها بر خانواده خود و توقیف هفته نامه شان (ایران دخت) اعتراض کرده و با اشاره به ضرب و شتم همسرش در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن و بازداشت و شکنجۀ پسرش (علی) در آن روزدست به دادخواهی و افشاگری زده، در پاسخ به این پرسش که "علت اصلی این همه فشار به آقای کروبی چیست؟" خاطرنشان کرد: "به عقیده من آقای کروبی به دلیل افشای جنایات کثیفی که علیه مردم و جوانان این مملکت پس ازانتخابات صورت گرفت، تحت فشار، ظلم و تهدید قرار گرفته است. به همین خاطر دفتر وی پلمب می شود، به سمت او در قزوین تیراندازی می شود، در راهپیمایی سیزده آبان و بیست و دوم بهمن هدف گلوله اشک آور قرار می گیرد، علی را تا سرحد مرگ می زنند و شکنجه می کنند، محمد تقی که استاد دانشگاه و جانباز این جنگ است دیگر برای انجام کار علمی و کتب تحقیقی مجاز به خروج از کشور نیست، حسین ممنوع الخروج است و مسائل متعدد دیگری که هیچکس در این حکومت نسبت به آن پاسخگو نیست. " 

 

پشیمان نیستم؛ اما هم خوشنودم! و هم متاسف!

 

 

فاطمه کروبی در مورد اینکه "با توجه به شرایط بوجود آمده برای خود و خانواده، از انتخاب این راه پشیمان نیستید؟" خاطرنشان می سازد "شخصا ابدا. من از ابتدای ازدواجم با آقای کروبی در دهه چهل، وارد مبارزه و تحمل سختیهای دوران مبارزه شدم. این نو کیسه ها که از انقلاب و مبارزه چیزی نمی دانند. خوب است از آنان که سابقه ای دارند بپرسند فاطمه کروبی چگونه به خانواده های زندانیان روحیه می داد.در شرایط کنونی برای رضای خدا و تلاش در جهت احقاق حقوق مردم ستم دیده این مصائب به هیچ وجه تاثیری در روحیه من ندارد.

 

اما از سوی دیگر هم خشنودم هم متاسف. خشنودم که در شرایط نابسامان اقتصادی کنونی دولت مجبور به اجیر کردن مزدورانی شده که با مواجب دادن به آنها مقاصد خود را دنبال می کند و کمی اشتغال زایی کرده است. کمترین سود این عمل مشغول شدن اراذل و اوباش به تخریب و فحاشی یاران انقلاب است که موجب دورماندن دست آنان از نوامیس مردم و آزار جوانان می شود. و متاسفم از اینکه کسانی که مدعی مدیریت جهان در همه امور هستند به جای پاسخگویی به ابتدایی ترین مشکلات مردم، به عقده گشایی آنهم به روشهای بدوی اینچنینی مبادرت می ورزند که نشانگرشگردهای مدیریتی آقایان است. " 


 

در صورت لزوم افشا و منتشر خواهم کرد

 

 

دبیر کل مجمع اسلامی بانوان و مدیرمسئول هفته‌نامهٔ توقیف شدۀ ایران‌دخت پیرامون موارد قبلیِ حمله و هتاکی مهاجمین به منزل شخصی خود گفت "اخیرا جلوی منزل قبلی، تعدادی تجمع کرده بودند. دو هفته پیش نیز عده ای در پوشش ماموران امنیتی و بطور غیرقانونی با ارعاب نگهبان وارد منزل شده که خدا می داند چه منظوری داشتند و برای نصب چه ادواتی. البته این موضوع را طی نامه ای به اطلاع وزیر اطلاعات رساندم که منتظر پاسخ مناسب می باشم و در صورت عدم پاسخگویی نامه را برای اطلاع عموم منتشر خواهم کرد. " 


 

ما نمی ترسیم؛ نکات گفتنی بیشماری برای مردم خواهم داشت

 

 

فاطمه کروبی در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه "از آینده و اتفاقات پیش رو نمی ترسید؟"، قاطعانه پاسخ داد "به هیچ وجه. از معدود نصایح خداوند در قران به بشر گفتن حق هست که البته باری تعالی بلافاصله به هزینه های آن اشاره کرده و می گوید حق را بگویید حتی اگر برای شما ضررهایی به همراه داشته باشد. تاریخ ثابت کرده است هیچ انسان والایی با اهانت معدودی جاهل و مزد بگیر نزد مردم تنزل پیدا نکرده است. مهم بودن در مسیر حق است و بالاترین مقام، شهادت در مسیر حق طلبی. فاطمه و مهدی کروبی برای اعاده حقوق مردم و رضایت حق تعالی آماده پرداخت هر هزینه ای هستند. به عقلای جریان حاکم توصیه می کنم دست از این روشهای بدوی برداشته و اوضاع را از اینکه هست وخیم تر نکنند و مطمئن باشند در صورت تداوم این امور جاهلانه، نکات گفتنی بیشماری برای محرمان اصلی انقلاب که مردم هستند خواهم داشت."

 

 

 
  
 

پدر علی ملیحی به دادستان: اشک درچشم و خشم در دل و آه بر لب در برابر این سی سال نشسته ام

Posted:



ضرب و شتم علی ملیحی تایید شد -


 


ادوارنیوز: جواد ملیحی، پدر علی ملیحی روزنامه نگار و عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران که بیش از یک ماه را در انفرادی بند 240 اوین در بازداشت است در نامه ای به دادستان تهران از تحت فشار بودن، ضرب و شتم شدید و اعتصاب غذای فرزندش در روزهای نخست بازجویی خبر داده و خواستار آزادی فوری وی تا پیش از سال نو شده است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای جعفری دولت آبادی
دادستان محترم تهران

با سلام و تحیات

شاید اگر به روزهای جوانیمان بازگردیم هردوی ما روزهایی را به خاطر بیاوریم که یا برای بدرقه و یا استقبال دوستانمان در برابر دیوارهای سترگ و درب سنگین اوین جمع می شدیم. هرگاه در آن زمان از برابر آن دیوار سرد و سخت می گذشتیم آرزویمان بود که روزی را شاهد باشیم تا آوار شوند و فرو ریزند بر سر استبداد و آزادی از پس آن پدیدار گردد و پایدار.

شاید یادتان باشد که با چه شور و نشاطی آزادی همرزمانمان را جشن می گرفتیم و با چه خشم و عصیانی شکنجه و شهادت یارانمان را دادخواهی می کردیم. نمی دانم به یاد دارید روزهایی را رژیم شاهنشاهی در اوج اقتدار دسته دسته بهترین فرزندان این مرز و بوم را به همین زندان اوین می برد و با هر ستمی که به ملت روا می داشت ضربه ای کاری به ریشه های استبدادیش فرو می آورد.

اگر این همه و بسیاری دیگر را به یاد ندارید که می دانم بهتر از من در خاطرتان موج می زند این را حتما می دانید که آن دیوارهای سترگ و نام مخوف اوین هیچگاه نتوانست بقای رژیم شاهنشاهی را تضمین نماید. اگر چه ویرانی این زندان مخوف هیچگاه محقق نشد اما نتوانست خللی در اراده انقلابی بنده و شما و میلیونها نفر دیگر وارد کند.

جناب آقای جعفری دولت آبادی

خوب به یاد دارید روزی را که در اندیشه بودیم اوین را تماشاگه همه مستبدین کنیم و استبداد کریه را در آن به نمایش گذاریم و به جهانیان نشان دهیم این است سزا و سرانجام دیکتاتوری.

با خود می اندیشیدیم که روزی به همراهفرزندانمان از میان راهروها و بندها و سلولهای تاریک و نمور اوین عبور کنیم و از پس این دیوارهای پوسیده به ظاهر استوار ارزش آزادی و آزادگی را به رخ فرزندانمان بکشیم.
اکنون که بنده و حضرتعالی سی زمستان از آن روزها را از سر گذرانده ایم در دو جایگاه متفاوت هستیم که بی شک در آن روزها هیچکدام فکرش را نیز نمی کردیم در این دو جای قرار بگیریم.

شما در پس همه این سالها دادستان باشید و من دادخواه، با حکم شما فرزندم در همان اوین باشد و من برای آزادیش در پای همان دیوارهای سرد و بی روح. هیچ نمی دانستم که پس از سی سال باز هم باید در پای همان دیوارها و همان در باشم، روزی برای آزادی همرزم امروز برای آزادی فرزندم.

جناب آقای دولت آبادی

اگر شما فقط چند بار نام فرزندم علی ملیحی فرزند جواد ساکن بند 240 سلول انفرادی را شنیده اید من 27 سال است که او را می شناسم اندیشه اش در دامان مادری آموزگار و پدری شاید انقلابی پرورده شده است اندیشه ای که نه من و نه شما نمی توانیم بر رد آن حتی واژه ای بیان نمایم. 27 سال است که نظام جمهوری اسلامی تربیت فرزندم را بر عهده داشته است او میراث دار اندیشه های نسل بنده و شماست. گواهی می دهم دغدغه های او همان است که بسیاری از دوستان و خویشانمان را در آن سالها در پس همین دیوارها و دری که اکنون با حکم شما باز و بسته می شود را به سبب آن چشم در راه بودیم. گواهی می دهم دغدغه های فرزندم علی همان است که بسیاری را مردانه در سالهای کودکی فرزندم مفتخر به نام شهید و جانباز و رزمنده و آزاده و ایثارگر کرد و خوشا آنکه حضرتعالی نیز در این رهگذر در راه اعتلای وطن و صیانت از آزادی ملت به صفت جانبازی مفتخر گشتید.

دادستان محترم تهران

سی سال پیش قرارمان این نبود که در چنین روزی فرزندانمان را به بند بکشیم و زیر ضربات مشت و لگد بازجو ببریم و پدران و مادران کهنسال را گریان و نالان در پای دیوارهای لرزان اوین به نظاره نشینیم، دسته دسته دانشجویان را از سر کلاس درس به سلول انفرادی ببریم و وکلای ایشان را از پشت در زندان برانیم و بازجو آن کند که می خواهد آن گوید که دیوار از شرم فرو ریزد و برای فرزندانمان که دربند وامانده اند راهی نماند جز اعتصاب غذا. و خود نیک می دانید این نیست همه آنچه که هست و نباید باشد.

و اگر نمی دانید قاطعانه می گویم بیش از یک ماه فرزندم علی در انفرادی بند 240 در بند است در روزهای نخست بازجویی در برابر اصرار غیرقانونی بازجو جهت قبول اتهامات واهی قانونا مقاومت می کند و به همین علت توسط بازجویش به شدت ضرب و شتم می شود و در جهت تظلم و اعتراض چهار روز را دست به اعتصاب غذا می زند. ناباورانه می بینیم همه آنچه را که نبایست ببینیم. حالیه اشک در چشم و خشم در دل و آه بر لب در برابر این سی سال نشسته ام و سرانجام کار را می نگرم. نمی دانم آنگاه که بر حسب وظیفه انسانی خود با فرزند دربندم ملاقات نمودید در وجود نحیف و چشمان کم سوی او چه دیدید؟ مجرمی خطرناک و جانی بالفطره که شرارت سرتاپای او را فراگرفته و دهها و صدها نفر را به خاک سیاه نشانده و یا اینکه مادران بسیاری را داغدار کرده و پدران بیشماری را سیاه پوش، و یا اینکه صدها قبضه سلاح سرد و گرم و اسناد طبقه بندی شده و محرمانه و اسناد جعلی از او کشف شده و زخم خوردگان از ترس او شهامت شکایت ندارند؟ و این چنین است که می بایست او در سلول نمور انفرادی بماند تا شاکیانش شهامت شکایت یابند و جرایمش یکی پس از دیگری کشف و افشا شوند.

اما آنچه را که خود شما به ایشان تفهیم کردید غیر از این همه است. علی دانشجویی است با جسمی رنجور و اندیشه ایی سترگ و آرمانی پویا به زیبایی آزادی، سلاح و ادوات جرمش همین یک قلم است که امروز از آن دور افتاده است و آثار جرمش همه در صفحات روزنامه ها و تارنماها با نام زیبایش هویدا که نه پنهان شدنی است و نه اراده ایی برای پنهان ماندن آن وجود دارد. از قرار معلوم بازجویی اش نیز تمام شده است، چشمان خانواده اکنون در آستانه نوروز حضور او را مشتاقانه انتظار می کشد، حال که با درایت و سیاست جنابعالی بسیاری از همبندان و هم وندان علی یا آزاد شده اند و یا در شرف آزادی هستند از شما نه به عنوان یک همرزم که به عنوان یک دادخواه و از باب تظلم تقاضا دارم همه چشمان نگران درپای دیوارهای اوین را شاد نموده و آنچه را که حقمان است به ما برگردانید. بی شک خود بهتر از هر کس دیگری می دانید مطالبه آزادی فرزندانمان حقی است که دیر یا زود ستانده می شود چه نیکوست که این امر به ید حضرتعالی و در آستانه نوروز باشد.

جناب آقای جعفری دولت آبادی

در پایان لازم می دانم در کمال صحت عقل و آزادی و اختیار اقرار کنم که به قول مشهور اقرار العقلاء علی انفسهم جایز بل نافذ اینجانب جواد ملیحی پدر علی ملیحی اقرار می کنم من نیز در جرم فرزندم شریک هستم و همان را می اندیشم که او می اندیشد و اگر او را به این جرم بازداشت نموده اید شایسته و بایسته است به استناد وظیفه شرعی و قانونی مستندا به این اقرار من را نیز همراه او به بند بکشید. باشد تا راه سی سال پیش رفته را دوباره روم با این تفاوت که اینبار من در همان راهم و شما .... .

با تجدید احترام
جواد ملیحی
24/12/88
پای دیوار زندان اوین

 

صدور قرار وثیقه 500 میلیونی برای  مرخصی  لیلاز

Posted:



جرس:وکیل مدافع سعید لیلاز از کاهش محکومیت موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت: برای موکلم از سوی اجرای احکام دادسرای انقلاب قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.

علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: بر اساس رای صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر، جرایم تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت فعل واحد است بنابراین مشمول یک مجازات می‌شود که ۵ سال حبس تعیین شده است.

وی افزود: دادگاه تجدیدنظر ۲ سال حبس برای اتهام توهین به مسوولان را به یک سال حبس تقلیل داده و مجازات شلاق را منتفی اعلام کرده است.

علیزاده طباطبایی همچنین از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای ارایه مرخصی به سعید لیلاز خبر داد و گفت: به دلیل این‌که حکم موکلم قطعی شده است برای دریافت مرخصی اقدام کردیم و شعبه‌ ۶ اجرای احکام دادسرای انقلاب با درخواست مرخصی موافقت و قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای موکل صادر کرد که به محض تودیع وثیقه، سعید لیلاز به مرخصی می‌آید.

بر اساس این گزارش، سعید لیلاز از سوی دادگاه بدوی در مجموع به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

مصادیق محاربه  از نظر آیت الله دستغیب

Posted:



 
 متن این پرسش را به همراه پاسخ آن، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله دستغیب می خوانید:
پرسش:
با توجه به اینکه در اخبار نقل شده که برای جوانی به جرم پرتاب سنگ، حکم محاربه و اعدام صادر شده، بفرمایید آیا این فعل ایشان می تواند از مصادیق محاربه بوده و موجب صدور حکم اعدام  شود؟
 پاسخ:
اولاً: همانگونه که در متن
«محارب کیست و جزای او چیست؟» آمده است؛ بطور کلی باید گفت: اگر کسی به عنوان اعتراض به حق از دست رفته خود(ولو به حساب خودش) اعتراض کند، نه در مقام اینکه بخواهد مثلاً کسی را بکشد یا مال کسی را ببرد و یا براندازی کند؛ در مقام دفاع از خودش برآید و از خود دفاع کند این  را نباید گفت جزء محارب است. محارب از حَرب به معنای جنگ است. و کسی را گویند که با مردم ستیز دارد و روبروی مردم بایستد؛ نه در مقام دفاع از حق خودش، بلکه می خواهد یک چیزی را به مردم تحمیل کند؛ می خواهد با ظلم، آزادی مردم را سلب کند و با اسلحه و چوب و... با ملت در گیر شود مانند منافقین اوائل انقلاب.
ثانیاً: بر فرض اینکه به نظر بعضی این شخص از مصادیق محارب باشد، ولی أصحّ این است که این عقوباتی که در قرآن است به حساب ترتیب است.  در این مسائل شرعی باید دقت شود در جاهایی که شبهه است باید احتیاط کرد(تدرء الحدود بالشبهات)؛ خصوصاً در موقعیتی که حکومت در دست روحانیون است که مردم از ایشان توقّع لطافت و مهربانی دارند؛ خوب اینها باید لحاظ شود نه اینکه با خشونت با مردم برخورد شود. آن افرادی که اعتراض داشته اند یک نفر و دو نفر که نیستند؛ شاید هزاران نفر باشند که ممکن است اعتراضی داشته باشند و اینکه همه آنها را محارب نامید به نظر بنده درست نمی باشد.
 
 پاسخ تفصیلی در خصوص محاربه

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیّد علی محمّد دستغیب (مدّ ظلّه العالی)

احتراماً با توجّه به این که این روزها لفظ «محارب» در کلام خطباء و سخنرانان، زیاد مطرح می‌شود، لطفاً بفرمایید از نظر حضرتعالی «محارب» کیست و جزای او چیست؟
و آیا شرکت در راهپیمایی‌ها و تجمّعات و انتقاد از مسئولین نظام، محاربه شمرده می‌شود؟ و حمله‌ی افراد خودسر به این اجتماعات و مضروب نمودن ایشان چه حکمی دارد؟

 

بررسی محارب در قرآن، سنّت و فتوای فقهاء:
محارب از نظر قرآن: قال الله تعالی: «انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه و یَسعَونَ فی الارضِ فَساداً أن یُقَتَّلوا أو یُصَلَّبوا أو تُقَطَّعَ أیدیهم و أرجُلهم من خِلافٍ أو یُنفَوا مِنَ الارض ذلک لهم خِزیٌ فی الدنیا و لهم فی الاخرة عَذابٌ عَظیمٌ الّا الذین تابوا مِن قَبل أن تَقدِروا عَلَیهِم فَاعلَموا أنّ الله غَفورٌ رَحیم». (سوره مائده آیات 33 و 34)
ترجمه: کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ برمی‌خیزند و در روی زمین دست به فساد می‌زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند) این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند، یا (چهار انگشت از) دست راست و پای چپ آنها بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند، این رسوایی آنها در دنیا است و در آخرت مجازات بزرگی دارند مگر آنها که قبل از دست یافتن شما به آنان توبه کنند؛ بدانید خداوند آمرزنده و مهربان است (و توبه آنها را می‌پذیرد).
در مورد شأن نزول آیه در وسائل الشیعة از ابوصالح روایتی را که از جهت سند ضعف ندارد و به اصطلاح موثّقه است از امام صادق علیه السلام نقل کرده که عده‌ای از طایفه بنی ضبّه بر پیغمبر صلی الله علیه و آله وارد شدند در حالی که مریض بودند؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به آنها فرمود: در نزد من باشید تا هنگامی که صحّت یافتید شما را به همراه عدّه‌ای از مسلمانان برای جهاد می‌فرستم. آنها گفتند: ما را از مدینه بیرون فرست. حضرت آنها را به خارج از مدینه در مکانی که شترهای صدقه و زکات محافظت می‌شدند فرستاد تا از آنها استفاده کرده و از شیرهای آنها بخورند. هنگامی که سلامتی را یافتند و قوی شدند به سه نفر از نگهبانان و محافظین شترها حمله کردند و آنها را به قتل رساندند. این خبر به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) رسید، پس علی(علیه السلام) را به سوی آنها فرستاد، در حالی که در یک دره‌ای مانده بودند و راه خروج نداشتند ـ نزدیکی زمینهای یمن ـ پس علی(علیه السلام) آنها را اسیر کرده و به نزد رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) آورد، در این هنگام این آیه نازل شد. پس رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) قطع را اختیار کرد، و دستور داد دست راست و پای چپ آنها را قطع کردند. (وسائل الشیعة ج 28 باب 1 از ابواب حد محارب حدیث 7)
از این آیه با در نظر گرفتن شأن نزول استفاده می‌شود که اگر کسی یا کسانی ناگهانی بر افرادی که از یاران و دوستان خدا و رسول(صلّی الله علیه و آله) هستند حمله کنند و آنها را یا بعضی از آنها را بکشند محارب بوده و مفسد فی الارض هستند.
حال ببینیم روایات در این باره چه می گویند و مصداق محارب کیست؟
محمد بن مسلم در روایت صحیحه از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمود: کسی که سلاح بر مردم بکشد در شهری از شهرها، پس آنها را زخمی کند، قصاص می‌شود و تبعید می‌گردد و کسی که سلاح بر مردم بکشد در شهری از شهرها، بزند و زخمی کند و مال مردم را ببرد، امّا کسی را نکشد پس او محارب است و جزایش جزای محارب است و امرش به نظر امام است اگر خواست او را بکشد و دار بزند و اگر خواست دست و پایش را قطع کند. فرمود: و اگر زد و کشت و مال برد پس بر امام است که ید راست او را بخاطر دزدی قطع کند؛ سپس او را به اولیای مقتول تحویل دهد که مال را از او بگیرند و سپس او را بکشند. محمد بن مسلم می گوید: ابوعبیده سوال کرد: اگر اولیای مقتول او را عفو کردند چه می‌فرمایید؟ حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: اگر از او عفو کردند بر امام است که او ر ابکشد؛ چون محارب است و قتل کرده و سارق هم هست. محمد بن مسلم می گوید: ابوعبیده پرسید: اگر اولیای مقتول خواستند که از او دیه بگیرند و رهایش کنند می توانند؟ فرمود: نه باید کشته شود. ( وسائل الشیعة ج 28 باب 1 از ابواب حد محارب حدیث1)
و در صحیحه برید بن معاویه آمده است که می‌گوید از امام صادق(علیه السلام) سؤال کردم درباره قول خدای تعالی: انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه»؟ فرمود: این به نظر امام است که هر چه خواست انجام می‌دهد. راوی می گوید گفتم: آیا کاملا در اختیار او است؟ فرمود: نه و لکن به اندازه جنایتی که انجام داده. (همان مأخذ حدیث2)
و عبید الله بن اسحاق مدائنی در روایتی از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده که از حضرت درباره قول خدای تعالی: «انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه و یَسعَونَ فی الارضِ فسادا» سؤال شد که مورد هر کدام از چهار جزایی که در آیه ذکر شده را بیان فرمائید. فرمود: زمانی که با خدا و رسول محاربه کند و فساد در زمین نماید پس بکشد، کشته می‌شود؛ و اگر بکشد و مال ببرد، کشته می‌شود و دار زده می‌شود؛ و اگر مال مردم را بگیرد و برباید امّا کسی را نکشد، دست راست و پای چپش قطع می‌شود؛ و اگر شمشیر بکشد و با خدا و رسولش محاربه کند و فساد در زمین کند و نکشد و مال کسی را نبرد تبعید می‌گردد. (همان مأخذ حدیث4)
روایات دیگری نیز هست که هر چند از جهت سند ضعیف می‌باشند اما همانند همین چند روایتی است که ذکر شد. هنگامی که در این روایات که در مقام بیان آیه محاربه است نظر می کنیم به سه مطلب می‌رسیم: 1 ـ محارب به کسانی گفته می‌شود که به ناحق به مردم حمله می‌کنند، می‌کشند یا می‌زنند یا می‌ترسانند. 2 ـ منظور از امام در این روایات امام معصوم(علیه السلام) است در زمان حضور یا نائب عام او که همان مرجع تقلید عادل و یا قاضی که مجتهد عادل باشد در زمان غیبت. 3 ـ امام یا حاکم بر طبق جنایتی که محارب انجام داده حکم کند؛ چون اطلاق روایت محمد بن مسلم به وسیله روایت برید بن معاویه و عبیدالله بن اسحاق مقیّد می‌شود.
حال فتوای فقها را هم ببینید تا بعد مطالب دیگری عرض شود.
 
نظری به فتاوای علما از قدیم الایام تا به حال
شیخ طوسی(رحمه الله) در کتاب النهایه می‌فرماید: محارب کسی است که سلاح بر مردم بکشد و از اشقیا باشد؛ در شهر باشد یا در خارج از شهر، در شهرهای کفار باشد یا مسلمانان، شب باشد یا روز، پس هرگاه چنین کرد محارب بوده، چنانچه کسی را بکشد کشته می‌شود و اگر بکشد و مال مردم را هم ببرد واجب است که مال را از او بگیرند و بخاطر دزدی قطع دست و پا کنند و بعد او را بکشند و به دار آویزند. (النهایة ص720)
و شیخ مفید(رحمه الله) در کتاب مقنعه می‌فرماید: کسی که برروی مردم سلاح بکشد و آنها را بکشد و به عنوان یاغی قلمداد شود، کشته می‌شود یا به دار آویخته می‌گردد. (المقنعة ص 805)
و ابن حمزه در کتاب وسیله می‌گوید: کسی که به طور علن با سلاح مال مردم را ببرد محارب است. (الوسیلة ص423)
و قاضی ابن برّاج در کتاب المهذّب البارع همانند شیخ طوسی فرموده. (مهذب البارع ج2 ص 554)
و ابن ادریس در کتاب سرائر پس از ذکر آیه می‌فرماید: بین فقها خلافی نیست که مراد از آیه قطّاع الطریق و دزدهای سرگردنه هستند و در نزد ما شیعه هر کس بر مردم سلاح بکشد تا آنها را بترساند در خشکی باشد یا دریا، در آبادیها باشد یا شهرها، یا صحراها و در هر حال هر گاه ثابت شود، امام مخیّر است بین یکی از چهار جزایی که قرآن فرموده. (کتاب سرائر ج3 ص505)
اینها فقها تا قرن ششم هجری می باشند.
محقّق حلّی صاحب شرایع (متوفّی 676) می‌فرماید: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح بکشد در هر جا و هر زمان. (شرایع ج4 ص180)
و شهید اول (متوفّی 786) و شهید ثانی (متوفّی 965) در کتاب لمعه و شرح آن می‌فرمایند: محارب کسی است که بر مردم سلاح بکشد تا مردم را بترساند در هر مکان و یا زمان. و اگر مردم را سنگباران کند و یا عصا و چوب بزند و یا آنها را با قدرت بگیرد، محارب است. (لمعه و شرح آن ج9 ص 290 تا 292)
و در جواهر (متوفّی 1266) می فرماید: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح می‌کشد یا سلاح حمل می کند برای ترساندن هر کس که ترساندن او حرام است. و کشیدن عصا و چوب و سنگ هم برای ترساندن مردم مشمول محارب است و همچنین هر چیزی که موجب ترساندن مردم و فساد در زمین باشد. (جواهر الکلام در شرح شرایع ج 41 ص564 تا 566)
و مرحوم امام خمینی(رحمه الله) در تحریر الوسیله می‌فرماید: در مسأله 1: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح می‌کشد یا آماده می‌کند و اراده فساد دارد. و در مساله 5 می‌فرماید: جزای محارب یکی از چهار چیز است : قتل یا دار زدن یا قطع دست و پا و یا تبعید. و بعید نیست که به ترتیب جنایت باشد. که بر عهده حاکم است که با اثبات موضوع حکم کند. (تحریر الوسیلة ج2 ص 492)
 
امّا پاسخ به سؤال
همچنان که از آیات و روایات و فتاوای فقهاء ظاهر است و در اصل 27 قانون اساسی نیز تصریح شده است: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».
مردم حق دارند به طور مسالمت‌آمیز و با حفظ آرامش و بدون این که مخل به مبانی اسلام باشد، راهپیمایی و اعتراض نمایند و هیچ کس حقّ منع مردم از این حقّ قانونی‌شان را ندارد.
و چنانچه افرادی به صورت غیر قانونی به این گونه تجمّعات حمله کنند و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند و یا برای مردم ایجاد رعب و وحشت نمایند، مصداق محارب می‌باشند و مردم می‌توانند برای حفظ جان، از خود دفاع نمایند.
صرف توهین به مسئولین، صدق محاربه نمی‌کند. البته توهین کننده استحقاق تعزیر دارد و منحصراً سبّ و دشنام دادن به پیامبر اکرم(ص) و ائمّه‌ی اطهار(ع) حکم قتل دارد