جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حکم دادگاه تاجزاده هنوز صادر نشده است

Posted:



جرس: وکیل مدافع مصطفی تاج‌زاده، عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی درخصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت: تاکنون از مرجع قضایی هیچگونه دادنامه‌ای به وکلای پرونده ابلاغ نشده است و امیدواریم در روزهای آینده حکم دادگاه مصطفی تاج‌زاده صادر و ابلاغ شود.

هوشنگ پوربابایی در گفتگو با ایلنا، همچنین در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر آزادی تاج‌زاده گفت: اساسا تا این لحظه تمامی موارد مطرح شده در سایت‌های خبری کذب بوده و از تمام رسانه‌ها درخواست می‌شود اخبار صحیح را از مراجع رسمی چون مرجع قضایی، وکلای پرونده خانواده زندانی دریافت کنند تا ما نیز اطلاعات موثق و قانونی را در اختیار آنها قرار دهیم.


 

آخرین وضعیت پرونده مفیدی، زیدآبادی، باستانی، نظرآهاری و ملکی

Posted:



بر اساس کیفرخواست صادره دکتر ملکی به محاربه متهم شده است -

جرس: يك وكيل دادگستري آخرين وضعيت موكلان خود را تشريح كرد.
محمد شريف در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در خصوص آخرين وضعيت پرونده بدرالسادات مفيدي گفت: با توجه به ملاقات‌هايي كه خانواده وي با ايشان داشته و پيگيري‌هاي به عمل آمده توسط وكلا، به نظر مي‌رسد از زماني‌كه ايشان به بند عمومي منتقل شدند تاكنون بازجويي مجددي در مورد اتهامات انتسابي به وي به عمل نيامده و بر اين اساس علي‌الاصول تحقيقات مقدماتي خاتمه يافته شمرده مي‌شود.
اين وكيل دادگستري ادامه داد:در خصوص تبديل قرار موكلم تاكنون اقدامي صورت نگرفته و اينجانب و خانواده ايشان در انتظار اتخاذ تصميم قضايي جهت تبديل قرار به سر مي‌بريم و اميدوارم طبق رويه معمول پرونده اتهامي ايشان تا زمان رسيدگي در دادگاه به تبديل قرار مناسب منتهي شود.
شريف كه وكالت احمد زيد آبادي و مسعود باستاني را بر عهده دارد در خصوص پرونده‌هاي آنها نيز اظهار داشت: امروز طي مراجعه‌اي به دادگستري تلاش كردم جهت پرونده‌هاي زيدآبادي و مسعود باستاني با رياست دادگستري استان ملاقات داشته باشم كه اين امر تحقق نيافت.
وكيل زيد آبادي افزود: اميدوارم با توجه به اينكه محل نگهداري موكلم در بندي است كه تمامي محبوسين به لحاظ اتهامات عادي محكوميت يافته‌اند و بخش قابل توجهي از آنان منتظر اجراي حكم اعدام هستند امكان تبديل محل تبديل حبس زيدآبادي مهيا شود.
وي درباره پرونده محمد ملكي كه رياست دانشگاه تهران در دولت موقت بر عهده داشت با اعلام اينكه موكلش در هفته گذشته با قرار كفالت يك ميليارد ريالي آزاد شده است گفت: طبق كيفرخواست صادره موكلم به اتهام ارتباط با يكي از سازمان‌هاي غيرقانوني و به استناد ماده 186 قانون مجازات اسلامي به محاربه متهم شده است.
وي اتهام ديگر ملكي را توهين به امام خميني، مقام معظم رهبري و تبليغ عليه نظام عنوان كرد و ادامه داد: وقت رسيدگي به پرونده موكلم 24 فروردين ماه سال آينده اعلام شده كه با توجه به وخامت وضع جسماني موكلم اميدوارم در روز اعلام شده جهت رسيدگي قادر به حضور در دادگاه شود.
وي در پايان درخصوص پرونده شيوا نظر آهاري گفت: اقدامات لازم جهت تبديل قرار صورت گرفته كه تاكنون به كوچك‌ترين نتيجه‌اي منتهي نشده است.

 

کیوان صمیمی هنوز آزاد نشده

Posted:




   
             
جرس: بر خلاف خبر سایت ها و شبکه های ماهواره ای کیوان صمیمی هنوز آزاد نشده و همچنان پس از 9 ماه بازداشت، این بار در انفرادی ویژه بند 240 اوین است و از هرگونه ملاقات با وکیل، خانواده و یا تماس تلفنی محروم میباشد
این درحالی است که قاضی پرونده از هفته پیش دستور مرخصی 10 روزه این روزنامه نگار ملی-مذهبی را صادر کرده است. اما بزرگ نیا، مسئول بند 350 اوین، تا کنون مانع این امر شده است
پیش از این خبرهای مختلفی از برخوردهای خشونت آمیز، تحقیرکننده، غیرقانونی و لجبازانه این زندانبان شنیده شده بود.
گفته می شود بزرگ نیا  از روحیه بخشی های مهندس کیوان صمیمی به سایر زندانیان بسیار ناراضی است و چند هفته پیش ، در پی اعتراض مهندس صمیمی به رفتار ناشایست او نسبت به چند زندانی، ایشان را از بند 350 به انفرادی ویژه 240 منتقل، و وی را از تلفن و ملاقات های هفتگی محروم کرد
به گزارش خبرنگار جرس،هفته پیش و با رسیدن دستور قاضی مبنی بر آزادی این زندانی، بزرگ نیا شخصا به صمیمی گفته است که تا حد توانش، با کارشکنی های اداری، آزادی وی را به تاخیر می اندازد تا او را بیش از این در انفرادی ویژه نگه دارد. این در حالیست که مهندس صمیمی قبلا هم به زندانبانان و بازجویان گفته بوده که بی جهت خود را به زحمت نیندازند، چرا که روحیه او در خلوت سلولهای انفرادی از بند عمومی هم بهتر است!

ارایه لایحه دفاعیات تکمیلی میردامادی به دادگاه

Posted:



جرس:وکیل مدافع محسن میردامادی از ارایه لایحه دفاعیات تکمیلی موکلش به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد.

به گزارش کلمه هوشنگ پوربابایی با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از برگزاری دومین و آخرین جلسه دادگاه موکلم قرار بود لایحه دفاعیات تکمیلی را تقدیم شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده کنیم که صبح امروز این کار صورت گرفت.

پوربابایی با اشاره به عناوین اتهامی محسن میردامادی مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، اظهار امیدواری کرد که دادگاه ظرف مهلت قانونی نسبت به صدور رای اقدام کند.

زهرا رهنورد: امیدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعیض از زنان قدم های بلندی بردارد

Posted:



جنبش سبز به خاطر آرمانهای والای انسانی و اخلاقی زنان را ارج می نهد -

 

 
 
متن کامل پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جنبش سبز تبلور آرمانهای هر انسان آزاده و عدالت طلبی است .و جنبش سبز به خاطر همین آرمانهای والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاریخ بشری و در تاریخ ملی و اسلامی ایران قدر می شناسد .زنان پیوسته در تاریخ مبارزات آزادی خواهانه همپای مردان درسرنوشت ملی و انسانی بشری سهمیم بوده اند.
هشتم مارس(هفده اسفند) ،روزجهانی زن در پیش است . جنبش سبز اهمیت این روز بزرگ را می شناسد و می داند چه رنج ها و نامرادی هایی که زنان تحمل کردند تا عصاره مطالبات آنان در این روز رخ نمود و برگی پرشکوه و زرین به فهرست پویش های تعالی خواهانه ، آزادی خواهانه و مساوات طلبانه افزود.
تاریخ مذهبی و اسلامی و تاریخ ملی ما سرشار از روزهای بزرگی چون تولد حضرت زهرا( س ) و پیام آوری زینب( س) است. و نیز سرشار از شخصیت های بزرگ ایران باستان چون آذر میدخت ها و ایران دخت ها و زنان ایثارگر شاهنامه ای و اسطوره ای چون آناهیتا و تهمینه و رودابه و گردآفرید است. و اینک به پاس همه روزهای بزرگ زنان و همه شخصیتهای والای زن در سرزمین ایران و به پاس بزرگداشت روز جهانی زن فرصت را غنیمت شماریم و شخصیت ارجمند زن ایرانی را در آینه تاریخ بنگریم و ببینیم آیا سزاوار چنین شخصیت بزرگی این گونه رفتارهای تبعیض خواهانه و ضد زنی است که فرهنگ حاکم و قوانین من در آوردی مجلس بدان پرداخته است ؟
در کجای تاریخ سرزمین ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پیش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفریدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قیام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغیب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگویند که گر مرد رهی میان خون باید رفت.
زنان پیشتاز در جنبش سبز
اما امروز ، زنان پیشتاز در جنبش سبز ، حیرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانین تبعیض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند. گویی برای هر یک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعیض پاسخی متضاد در آستین نیروهای واپس گرا و حاکمیت پنهان شده و در موعد مساعد روی میز محکمه گذاشته می شود .
در میانه هزار و پانصد سال پس از ظهور اسلام عزیز با همه رافت و شفقت ونگاه های نو آورانه به زنان و در آستانه هزاره سوم میلادی ، دنیای ماهواره و دیجیتالیسم و قدرت رسانه ها همچنان متحجرانه به زنان می نگرند در این دنیای مدرن و پیچیده فهرست شگفت انگیزی پیش روی ماست ، مالامال از ظلم و تبعیض و بی عدالتی به بهانه حمایت از خانواده ، قانون چند همسری مطرح می شود. توجه کنید اینک زمانه کمون اولیه نیست بلکه دنیای امروزیست ، دنیای فردیت ها دنیای عشق و محبت یک زن و یک مرد به یکدیگر ،دنیای فرزندانی که به آغوش یک پدر و یک مادر نیازمندند .و نه یک پدر و چندین مادر ، راستی آیا لازم
است برای ایجاد یک نظام هدونیستی لذت گرا قانون تدوین شود، پیشنهاد این است که لذت گرایان را به حال خود بگذارید! آنان کار خود را خوب بلدند. لازم نیست با هدف دلسوزی برای آنها کانون خانواده، این مهمترین واحد تحقق جامعه ای سالم را منهدم و ویران کنید. بهتر است به جای آن حمایت از خانواده را با ارج نهادن به زنان و حمایت از آنان و کودکان در خانواده و همچنین آموزش عشق و محبت و رافت و گذشت در فرهنگ جامعه جایگزین کنید. به رسانه ملی بیاموزید از ارائه الگوی رفتاری زن سلیطه بد اخلاق ، زن مطیع ، زن سلطه طلب دست بردارند و زنان واقعی را که در سرزمین ما عزت و عظمت آفریدند الگوسازی کنند .
تبعیض و بی عدالتی
اما به این فهرست تبعیض هایی هر روزه اضافه می شود. در قوانین واپس گرا زن به عنوان جنس دست چندم تلقی شده، در کدام قلمرو است که تبعیض وبی عدالتی در قوانین ما لحاظ نشده .. دیه نامساوی زن و مرد ،قوانین تبعیض آمیز مربوط به طلاق و تابعیت ،سن پایین مسوولیت کیفری برای دختران و …آیا روح وانسانیت و جسم زن را خدا نیافریده؟ مطمئنم که مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض ها رنج می برند و سر افکنده اند .مشکل قانونی حضانت مادران ، صحنه زجر آور دیگری است که به قول سعدی دلی از سنگ بباید به سر راه فراق تا تحمل کند ، آن روز را که مادر از فرزند جدا می شود.
اما گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. زنان زندانی که جرم شان عدالت طلبی و آزادی خواهی است و این همه را در جنبش سبز یافته اند. زنان روزنامه نگار زنان مبارز ، زنانی که در کوچه و خیابان و در عرصه های مختلف از فعال جنبش زنان تا فعال حقوق بشر و کودکان، زنان کارگر و زنان معلم ،همه و همه مصمم و استوار گام برمی دارند و از تحمل زندان و دیگر تهدیدها و مشقت ها نیز هراسی ندارند. کدام را بگویم؟
آبروی یک نظام ومشروعیت آن در گرو احترام به ملت و مطالبات آنان و به ویژه آبروی یک نظام به میزان ارج نهادن به زنان است. باز هم به حاکمیت توصیه می کنم به پاس تمام روزهای بزرگی که به نوعی به شخصیت زن مربوط است زنان را ارج نهید و در جهت سعادت آنان قدم بردارید.
در پایان ، با تمام احترام این روز بزرگ را به همه زنان ومردان عدالت خواهی که رفع تبعیض و ارج نهادن به زنان را بخشی از مبارزات آزادیخواهانه بشری می دانند تبریک می گویم و امیدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعیض قدم های بلندی بردارد.
 

جعفر پناهی در بند 209 اوین

Posted:



کیومرث پوراحمد و مهدی هاشمی خواستار آزادی همکاران خود شدند -

جرس:جعفر پناهی و محمد رسول اف در بند 209 زندان اوین بسر می برند.

 

به گزارش پویا خبر از تهران، مهدی پورموسی، مدیر تولید فیلم جدید جعفر پناهی که نامش در لیست آزاد شدگان چهارشنبه شب دیده شده بود همچنان در زندان اوین در بندی غیر از بند 209 در بازداشت است.

کیومرث پوراحمد و مهدی هاشمی خواستار آزادی همکاران خود شدند

شب گذشته در مراسم سالیانه «دنیای تصویر» در تالار مرکز همایش های برج میلاد کیومرث پوراحمد کارگردان سرشناس سینما به روی صحنه رفت و ضمن ستایش از همکارانش خواستار آزادی جعفر پناهی، محمد رسول اف و مهدی پورموسی شد. مهدی هاشمی بازیگر نام آشنای تئاتر و سینما نیز پس از حضور بر صحنه گفت

« آرزو می کنم هر چه زودتر شاهد آزادی آقای جعفر پناهی و دیگر هم صنفان خود از زندان باشیم.

جعفر پناهی به همراه همسر و دخترش و ۱۵ مهمان خود، شامگاه دوشنبه  دهم بهمن ماه توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد. گفته می شود جرم وی تلاش برای ساختن فیلمی در مورد رویدادهای پس از انتخابات است.
.

 

بازداشت مجدد رضا لطفی فعال دانشجویی مشهد

Posted:



جرس:رضا لطفی فعال دانشجویی و حقوق بشر دانشگاه آزاد واحد مشهد شب گذشته با خشونت زیاد توسط نیروهای لباس شخصی از منزل ربوده شد.

 یکی از منابع دانشجویی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ساعات پایانی شب گذشته عده ای از نیرو های لباس شخصی با ارائه حکم بازداشت به نیابت از دادگستری تهران و بدون ارائه کارت شناسایی با یورش به منزل وی ضمن درگیری با اعضای خانواده،او را به همراه لوازم و وسایل شخصی خویش از جمله کامپیوتر ، موبایل شخصی وی و خانواده اش به مکان نا معلومی منتقل کرده اند.

 

ستاد خبری اطلاعات مشهد و نیروی انتظامی خراسان رضوی از دستگیری وی اظهار بی اطلاعی نموده و تا کنون هیچ ارگان امنیتی مسئولیت این بازداشت را برعهده نگرفته و جوابگو نبوده است. رضا لطفی،فعال دانشجویی و حقوق بشردانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به مدت بیست روز توسط اطلاعات مشهد بازداشت شده و پرونده وی نیز با اتهام تشویش اذهان عمومی در دادگاه در حال بررسی بوده و پس از برگزاری ۳ جلسه از دادگاه او احتمال می رفته است که تبرئه شود. رضا لطفی پس از اولین بازداشت و در نتیجه تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی و فشار های مکرر به خانواده ی وی کلیه فعالیت های حقوق بشری و سیاسی – اجتماعی خود را به حالت تعلیق در آورده بود.

استمرار بازداشت غیر قانونی ولیان در بند امنیتی سپاه

Posted:



جرس: محمد امین ولیان عضو 20 ساله شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری دادگاه و اخذ آخرین دفاع به طرز کاملا غیرقانونی همچنان در در بند امنیتی «2-الف» وابسته به اطلاعات سپاه زندانی است. حال آن که متهمان معمولی پس از رسیدگی به پرونده شان به بند عمومی زندان اوین منتقل می شوند.
 

 محمدامین ولیان که به خاطر حضور در اعتراضات مردمی روز عاشورا و پرتاب سنگی که به کسی اصابت نکرده در بیدادگاه های نمایشی به محاربه متهم و توسط قاضی صلواتی به حکم ناعادلانه اعدام محکوم شده است، با گذشت بیش از دو ماه از بازداشتش در شهر دامغان ، هنوز از امکان ملاقات با خانواده و وکیلش محروم بوده است.
 

قاضی صلولتی در امر خلاف قانونی دیگر تاکنون از پذیرش وکالت وکیل تعیینی برای این فعال دانشجویی محکوم به اعدام جلوگیری کرده است.
با توجه به ادامه بازداشت این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در بند «2-الف» زندان اوین و فشارهای فزاینده کودتاچیان بر خانواده این فعال دانشجویی محکوم به اعدام ، این احتمال وجود دارد که مراکز امنیتی و نظامی وابسته به سپاه مانع از لغو حکم ناعادلانه و مبهوت کننده اعدام وی شوند.


به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی,این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در جلسه دادگاه ای نمایشی با انکه از امکان انتخاب و ملاقات با وکیل محروم بود جانانه از خود دفاع کرد و گفت: « ‌سنگ پراني و حضور در تجمعات معلولي است كه علتهاي آن بايد بررسي شود.»


ولیان همچنین در مورد اتهام افساد في‌الارض گفت: «من فكر نمي‌كنم اگر تقلب يا كودتاي سياسي رخ داده باشد حضور در خيابان افساد في الارض باشد. من براي خدمت به مملكت در خيابان حضور پيدا كردم.»


وکیل تسخیری ولیان در جلسه دادگاه در پاسخ به اتهام محاربه گفت بود:« اكثر علما، سنگ را جزو اسلحه سرد به حساب نمي‌آورند و امام خميني (ره) نيز چوب و سنگ را به عنوان اسلحه محسوب نفرموده‌اند. به همين دليل اتهام محاربه و افساد في‌الارض متوجه موكلم نيست و تقاضاي برائت او را دارم.»
 

اتهام محاربه در بیدادگاه نمایشی برای محمد امین ولیان به حدی مضحک بود که حتی نماینده دادستان نیز به طرز غیر مستقیمی از ایراد اتهام عقب نشینی کرده و گفته بود: « در باب محارب اختلاف نظر زيادي وجود دارد كه اين موضوع جاي بررسي دارد و تصميم با رياست دادگاه است.»


با این حال قاضی صلواتی در اقدامی غیر معمول و بهت آور و در راستای ایجاد فضای رعب و وحشت در روزهای قبل از 22 بهمن، این فعال دانشجویی منتقد را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرد. حکمی امکان اجرای ان پیش از صدور آن هم منتفی بوده و است.

فیلم کوی دانشگاه برای نمایندگان مجلس هیچ مطلب جدیدی نداشت  !

Posted:

فیلم کوی دانشگاه برای نمایندگان مجلس هیچ مطلب جدیدی نداشت  !

حمید تکاپو -

 

 
سوم اسفندماه؛ تلویزیون فارسی بی بی سی
 
 
در برنامۀ شامگاهی شبکه فارسی زبان تلویزیون بی بی سی در سوم اسفندماه امسال، فیلمی پخش گردید که در آن صحنه هایی تکان دهنده از حملات هشت ماه پیشِ ماموران یگان ویژه پاسداران و لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران در ساعات اولیۀ بامداد ۲۵ خرداد به نمایش درآمده بود.
 
این فیلم که مدت اصلی آن ۱۸ دقیقه بود، ابتدا هشت دقیقۀ آن و سپس نسخه کامل آن منتشر و پخش گردید.
 
با اینکه این فیلم و تصاویر از حمله به کوی دانشگاه اولین نبوده و پیش تر نیز حملات آن شب مورد پوشش صدا و تصویر و فیلم کوتاه قرار گرفته و در سایتها و شبکه های اینترنتی و ماهواره ای پخش شده بود؛ اما فرق عمدۀ این فیلم با نمونه های قبلی این بود که نه با موبایل، بلکه با دوربین فیلمبرداریِ با کیفیت بالا و توسط تیم های حمله کننده و ضاربین حاضر  ضبط شده بود تا نماهای نزدیک تری از درگیری ها به نمایش درآید.
 
با اینکه تلویزیون بی بی سی براین نکته تاکید داشت که "ابعاد تازه ای از وقایع آن شب در کوی دانشگاه به نمایش درآمده"، اما این مسئله، تحت تاثیر خبر دستگیری و بازداشت عبدالمالک ریگی، رهبر گروه تروریستی جندالله به محاق رفت.
 
اولین واکنش ها ی مجلس به فیلم و به حمله
 
 
بحث و بررسی و گمانه زنی پیرامون این فیلم و ابعاد مختلف مکشوف یا نامکشوف آن و جنجال های ایجاد شده بر سر مکالمات و هویت حمله کنندگان، مجلس شورای اسلامی را نیز وارد ماجرا کرد تا در اولین موضع گیری، علاء الدین بروجردی، نمایندۀ اصولگرا و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز یکشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت خاطرنشان کند چون این فیلم از تلویزیون بی بی سی پخش شده، بعید نیست "مونتاژی" باشد و تصریح نمود "مونتاژ" (ادیت) راحت ترین کار در فیلمسازی است.
 
رئیس دانشگاه تهران خواسته بود
 
 
البته بعد از حمله به کوی و رخدادهای خونین آن شب، محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نهم تیرماه به رسانه ها گفته بود "طبق قانون به درخواست رئیس دانشگاه، نیروهای انتظامی می‌توانند وارد محل دانشگاه شوند و در موضوع اخیر هم خود رئیس دانشگاه تهران (فرهاد رهبر) برای تامین امنیت خواسته بود که ماموران وارد کوی شوند."
 
این موضوع بلافاصله توسط رئیس دانشگاه تهران تکذیب شد و اعلام کرد از هیچ نیروی خارج از دانشگاه، دعوت نشده است تا به این امر بپردازند.
 
کوهکن همان زمان قول داد "درباره شناسایی لباس شخصی هایی که وارد کوی دانشگاه تهران شدند، هیئت منتخب رئیس مجلس بررسی‌های خود را انجام خواهد داد تا معرفی و در پروسه قضایی قرار گیرند."وهمزمان حمید رضا کاتوزیان، نماینده اصولگرای مجلس، حادثه کوی دانشگاه را از واقعه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ "فجیع تر" خوانده و قول داده بود که کمیته حقیقت یاب مجلس هویت عاملان حمله را فاش خواهد کرد.
 
یک ماه پس از وقوع حادثه کوی دانشگاه در ۲۵ خرداد نیز، محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس وعده داده بود که "تکلیف حوادث کوی دانشگاه به زودی روشن می‌شود."..که البته نشد.
 
مجلس و سپس کمیسیون وارد ماجرا شد
 
 
دهم اسفندماه، داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اصلاح طلب مجلس، در مصاحبه با آخرین شماره روزنامه اعتماد - قبل از توقیف- تاکید کرده بود "سوالاتی جدی" در مورد "علل و عوامل و محرک های شکل گیری حادثه کوی دانشگاه" وجود دارد. وی خاطرنشان نمود "فراکسیون اقلیت بر اساس قول رئیس مجلس، کماکان منتظر است ببیند گزارش های کمیته حقیقت یاب در مورد حمله به کوی دانشگاه و دیگر برخوردهای خشونت آمیز چه زمان ارائه می شود و در قبال چه موضوعاتی سکوت می‌کند".
 
مهدی کوچک زاده، نمایندۀ افراطی حامی دولت نیز، در گفتگو با رجاء نیوز ضمن اینکه فیلم مذکور و پخش آنرا ادامۀ "فتنه" های بعد از انتخابات خواند، از برخی همکاران خود در مجلس که "مخاطب سوالات انحرافی رسانه‌های وابسته به جریان فتنه قرار می گیرندخواست هوشمندانه اظهارنظر کنند و فریب دشمنان را نخورند.
 
و همزمان کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه ای با فارس خاطرنشان کرد "فارغ از اینکه فیلم مربوط به وقایع کوی دانشگاه اصالت دارد یا ندارد"، لازم است رسانه‌های داخلی "خط و مشی رسانه‌ای تعیین‌ شده از جانب بنگاه‌های خبرپراکنی خارجی را پیگیری نکنند و مراقب باشند در تور انحرافی رسانه‌ای نظام سلطه قرار نگیرند ".
 
مجلس: استمرار تنش ها دستور کار این تلویزیون انگلیسی است
 
 
اما پس از یک هفته جنجال و بحث، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از بررسی این فیلم در کمیسیون مربوطه و تماشای دقیق آن خبر داد و اعلام کرد "نتیجۀ بررسی های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این بود که آنچه از ناحیه شبکه بی بی سی به عنوان فیلم کوی دانشگاه پخش شده، هیچ مطلب جدیدی اضافه بر آنچه که در همان مقطع وقوع به اطلاع افکار عمومی رسیده بود، نداشت."
 
جلالی طی گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد "در همان مقطع از ناحیه مسئولان موضوع کوی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و نمایندگان عضو کمیته منصوب ازجانب رئیس مجلس به ریاست آقای ابوترابی نایب رئیس اول مجلس موضوع به صورت دقیق پیگیری شده بود و گزارش های آن درهمان مقطع به اطلاع مسئولان نظام رسید و پیگیری قضایی موضوع نیز در دستور کار مقامات قضایی قرار گرفته است."
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان نمود "پخش این فیلم در مقطع زمانیِ بعد از راهپیمایی های با شکوه نهم دی و ۲۲ بهمن و موفقیت های ملت ایران در بخش های هوا- فضا و اتمی و دریایی و نیز دستگیری تروریست شرق کشور، جهت ایجاد محرک های جدید و مهندسی افکار عمومی ملت ایران صورت گرفته که البته مردم ایران هوشمندتر از آن هستند که تحت تاثیر این القائات قرار بگیرند."
 
لازم به ذکر است ریگی یک روز بعد از پخش این فیلم دستگیر و در صدر اخبار قرار گرفته بود.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین هشدار داد "توصیه ما به انگلیس این است که سیاست های خود را در قبال ایران که نمونه های آن در شبکه بی بی سی وجود دارد، تغییر دهد."
 
هفته گذشته شورای تهران دفتر تحکیم وحدت طی صدوربیانیه ای تاکید کرده بود "نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی نه به صورت خودسرانه، که مشخصا و آشکارا با دستورات صریح فرماندهی ارشد و طی برنامه ای از قبل چیده شده به دانشجویان حمله می کنند.
 

بی خبری از وضعیت زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام

Posted:



 

شبکه جنبش راه سبز (جرس): با وجود تایید حکم اعدام زینب جلایان، زندانی کُرد محکوم به اعدام، وی از هفته گذشته به اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شده و کماکان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
 
اواسط آذرماه امسال با تایید حکم اعدام این زندانی سیاسی ۲۷ سالۀ‌ اهل ماکو- که از دو سال پیش به دلیل ارتباط با گروه مسلح «پژاک» در زندان به سر می برد- وی به اتهام "محاربه" در معرض اجرای حکم اعدام قرار گرفت.
 
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، جلالیان هفته گذشته از محل حبس خود در کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به اداره اطلاعات آن شهر منتقل شد و از آن به بعد هیچگونه تماسی با خانواده اش نداشته است.

جلالیان پیشتر از طرف وزارت اطلاعات تحت فشار برای انجام اعترافات تلویزیونی قرار داشت و از علت انتقال مجدد وی به اداره اطلاعات هیچ اطلاعی در دست نیست.

این دختر جوان کرد از ده سالگی و دوران کودکی به دلیل مخالفت خانواده‌اش با تحصیل از خانه فرار کرده و به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) پیوسته بود که در آن زمان در ایران فعالیتش قانونی محسوب می شد. بعد از اینکه بخش ایرانی پ ک ک بنام پژاک تاسیس گردید و آن گروه به مبارزه با جمهوری اسلامی پرداخت و تحت تعقیب قرار گرفت.
 
کمیته گزارشگران حقوق بشر خاطرنشان کرده بود که این دختر جوان در بازجوئی ها اعلام داشته است "هرگز دست به اسلحه نبرده و صرفا فعالیت تبلیغی داشته است."
 
هم اکنون ۱۷ فعال سیاسی کرد به نامهای زینب جلالیان، حبیب لطیفی، شیرکو معارفی، جمال محمدی، سامی حسینی، رستم ارکیا، رشید آخکندی، حسین خضری، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، مصطفی سلیمی، انور رستمی، محمد امین آگوشی، ایرج محمدی، احمد پولاد خانی و حسن طالعی منتظر اجرای حکم اعدام هستند.