جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ونزوئلا بدهی ۲۱ میلیون یورویی خود به کشتی سازی ایرانی نپرداخته است

Posted: 30 Sep 2013 09:08 AM PDT

 جرس: مدیر یک کارخانه کشتی سازی‌ ایرانی از امتناع مشتری ونزوئلایی از پرداخت ۲۱ میلیون یورو حساب این شرکت خبر داد.  



به گزارش مهر، سلمان ضربی مدیر کارخانه کشتی سازی جزیره صنعتی صدرا، با اشاره به امتناع ونزوئلا از تحویل کشتی های نفتکش ساخته شده توسط ایران، گفت: ونزوئلائی ها به دلایل نامشخصی کشتی نفتکش را تحویل نمی‌گیرند و در این بین پیگیری‌های حقوقی در جریان است. این مقام مسئول با بیان اینکه بابت کشتی نفتکش افراماکس ۲۱ میلیون یورو از ونزوئلا طلبکار هستیم، تصریح کرد: در صورت رفع مشکلات موجود و تحویل کشتی به ونزوئلا بخش عمده مشکلات صدرا رفع می شود.

 

 

بر اساس این گزارش،۶ سال قبل با موافقت روسای وقت جمهور ایران و ونزوئلا، قراردادی بین شرکت ملی نفت ونزوئلا و صدرا به منظور ساخت چهار فروند کشتی نفتکس به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون دلار امضا شد.

 

 از این رو برای نخستین بار، یک شرکت فراساحلی ایران موفق شد بدون کوچکترین تاخیری و مطابق با برنامه زمان بندی اولین کشتی نفتکش افراماکس ۱۱۳ هزار تنی را زمستان سال گذشته در مراسمی رسمی تحویل شرکت ملی نفت ونزوئلا دهد.

 

 

در این بین با توافق بین دو طرف، مقرر شده بود برای ساخت و تحویل این کشتی های نفتکش ۴۲ میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت شود، ضمن آنکه هزینه قرارداد هر یک از نفتکش ها حدود ۵۷ میلیون یورو است. با این وجود، پس از تحویل اولین کشتی نفتکش توسط ایران به ونزوئلا، این کشور نفت خیز عضو سازمان اوپک از پرداخت مطالبات نفتی خود به ایران به دلایل نامشخصی خودداری کرده است.

 

 

تاخیر ونزوئلا در پرداخت منابع مالی حاصل از کشتی های نفتکش،حتی مورد مذاکرات مستقیم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران و نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در مسکو هم قرار گرفته بود. با این حال، مسئولان صدرا از طلب حدود ۲۱ میلیون دلاری از شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داده و تاکید می کنند: این مبلغ بخشی از تعهدات مالی ونزوئلا بابت ساخت سه کشتی نفتکش باقیمانده است.

  

تا پیش از این بزرگترین کشتی های نفتکش ساخت ایران از ۲۴ هزار تن ظرفیت برخوردار بوده و به اعتقاد کارشناسان فراساحل با ساخت یک کشتی  نفتکش ۱۱۳ هزار تنی انقلابی در صنعت کشتی  سازی ایران به وقوع پیوسته است. این کشتی های نفتکش دارای ۲۵۰ متر طول ، ۴۴ متر عرض ، ۲۱ متر ارتفاع و ۱۴.۸ متر آب خور بوده و برای ساخت این نفتکش ها ۱۷۷ بلوک مختلف، هر یک به وزن تقریبی ۲۰۰ تن ساخته می شود که پس از ساخت این بلوک ها در حوضچه خشک به هم متصل می شوند.

 

 

یک فعال رسانه‌ای در کردستان: کولبران به جای مجازات شایسته اشتغال قانونی‌اند

Posted: 30 Sep 2013 08:28 AM PDT

جرس: یک فعال رسانه‌ای در کردستان با بیان اینکه «مرزنشینان همواره هم نشین قاچاق از دو سمت مرز بوده‌اند»، گفت: پدیده قاچاق واقعیت انکارناپذیری است که همواره زندگی ساکنین خطوط مرزی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.  

 

«شورش عزیزی» در این باره به ایلنا گفت: معضل قاچاق و شیوع این پدیده در منطقه مرزی کردستان از سال ۱۳۷۴ شکل نوین‌تری به خود گرفته و در اشکال مختلف سازمان یافته، تبدیل به بحران شده است.


وی ادامه داد: بیکاری و فقر فرهنگی، نگرش جامعه را نسبت به این مقوله تغییر داده، به گونه‌ای که این پدیده به مبحثی پذیرفته شده تبدیل و از نگاه برخی از شهروندان امری ارزشی و شرافتمندانه تلقی می‌شود.


عزیزی با اشاره به بررسی هر چند اجمالی وضعیت معیشت ساکنان کردستان اضافه کرد: با در نظر گرفتن خط فقر و وضع اسفبار زندگانی برای بسیاری از خانواده‌ها مشخص می‌شود که تردیدی نیست که قاچاق آفتی اقتصادی است.


این فعال صنفی افزود: با نگاه از نمای نزدیک به مسئله قاچاق روشن می‌شود که در بسیاری موارد، کولبران با سرمایه کم، بسته‌ای بر پشت حمل می‌کنند و فرسنگ‌ها راه صعب‌العبور کوهستانی را از میان میادین مین مرزی طی می‌کنند تا لقمه نانی به سفره‌ خانواده ببرند.


به گفته سردبیر نشریه «نیشتمان»، کولبران به عنوان کارگران مرزی به دلیل وجود نداشتن امکان اشتغال قانون، مجبور به حمل اجناس قاچاق‌اند اما به نماد قاچاق و دشمنی خطرناک مبدل شده‌اند، افزود: از لحاظ جرم‌شناسی و از دیدگاه ضابطان و دستگاه قضایی اتهاماتی که به افراد کولبر منتسب می‌شود در وهله اول اقدام به قاچاق و حمل کالایی است که حقوق قانونی و گمرکی آن پرداخت نشده است.


به گفته عزیزی از منظر قضایی اتهامی که در وهله دوم متوجه این گروه از مرز نشینان است تردد در نوار مرزی و احتمال خروج از مرزهای رسمی و تعریف شده بین دو کشور هم جوار است.


وی در خصوص اتهام دوم گفت: انتساب اتهام تردد غیرمجاز از مرز به مرز نشینان قابل مناقشه است؛ زیرا این افراد ساکنان نواحی مرزی هستند و بالطبع دارای فامیل و بستگانی در آن طرف مرز هستند، بنابراین رفت و آمد آن‌ها به نواحی مرزی بسیار طبیعی است.


عزیزی بابیان اینکه ایجاد محدودیت برای افراد مرز نشین که بسیاری از مایحتاج زندگی خود را در نواحی مرزی تأمین می‌کنند، مصداق بارز تحدید در رفت و آمد تلقی می‌شود، گفت: با هیچ منطقی نمی‌توان منکر این شد که فعل غیرقانونی از جمله رد و بدل کالا از مبادی غیرقانونی کاری نکوهیده، خلاف قانون و مستوجب پیگیری است اما مبادرت کارگران مرزی به کولبری در اثر نیاز و ناشی از حالت ضرورت است.


شورش عزیزی با اشاره به قاعده فقهی «الضرورات تبیح المحظورات» افزود: باید در راستای مجازات نکردن این افراد که به قصد اشتغال، امرار معاش و رفع گرسنگی خانواده و فرزندان ناگزیر به کار کولبری شده‌اند گام برداشته شود و به جای مجازات آن‌ها درصدد اشتغال این نیروهای آماده به کار برآمد.


عزیزی بابیان اینکه مرزنشینان به دلیل زندگی در نواحی پر خطر روزگار غریبی دارند، گفت: آن‌ها هنوز به وعده مسوولان، برای کار و سرمایه‌گذاری و هزار حرف و وعده دیگر گوش می‌سپارند. 

خدمات درمانی: ام‌اس خاص است/ تأمین اجتماعی: ام‌اس خاص نیست

Posted: 30 Sep 2013 08:28 AM PDT

تبعیض در ارائه خدمات به بیماران ام‌اس
 جرس: عضو کمیته علمی انجمن‌ام اس گفت: بیمه خدمات درمانی بیماری‌ام اس را جزو بیماری‌های خاص لحاظ کرده است اما بیمه سازمان تأمین اجتماعی بیماری‌ام اس را بیماری خاص نمی‌داند.  


"امیر رضا عظیمی" در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: جای سوال است که چرا دو بیمه دولتی در سیستم بهداشتی کشور نظرات متفاوتی را در مورد بیماری‌ ام اس دارند. شاید اگر یکی از آن‌ها بیمه خصوصی بود، پذیرفتن این اختلاف نظر راحت تر بود.


وی خاطرنشان کرد: دفترچه‌ای که بیمه خدمات درمانی برای بیماران‌ ام اس صادرکرده است در همه صفحات آن بیماری خاص زده شده است درحالی که دفترچه‌های صادرشده از سوی تامین اجتماعی این چنین نیست. این وضعیت مشکلات و تبعیض‌هایی را در ارائه خدمات به بیماران‌ام اس به وجودآورده است.


عظیمی با اشاره به اینکه بیماری‌ ام اس قطعا جزو بیماری‌های خاص است، افزود: این بیماری مزمن افراد جوان را ناتوان می‌کند تا جایی که شغلشان را ازدست می‌دهند از همین رو نیاز به حمایت دولت دارند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در خارج از ایران حمایت‌ها از بیماران‌ ام اسی بسیار است و بیماران از پوشش حمایتی خوبی برخوردار هستند.

 

عظیمی به تبعات تعاریف متفاوت از بیماری‌ ام اس در سازمان بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: چیزی که ما نمی‌فهمیم این است که دارویی را داروخانه ۱۳ آبان به بیماران‌ ام اس رایگان می‌دهد اما بیمار بابت‌‌ همان دارو در داروخانه دیگر باید هزینه‌ای حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه بپردازد.

 

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: زمانی که دارو گران شد قیمت داروهای سازمان تأمین اجتماعی نسبت به خدمات درمانی زیادتر شد و مشخص نیست که قیمت دارو در سیستم چگونه تعریف شده است.

 

وی به تولید داروی "اسیمر" و "کوپامر" در داخل کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که این دارو‌ها در کشور تولید شد خدمات درمانی این دارو‌ها را پذیرفت و تحت پوشش قرارداد بیماران‌ام اسی برای تامین آن ماهی صد هزار تومان می‌دادند. اما تأمین اجتماعی این دارو‌ها را نپذیرفت و تحت پوشش قرار نداد و بیماران مجبور بودند ماهی یک میلیون تومان بابت تهیه آن‌ها بپردازند البته بعد از چند ماه این مشکل اصلاح شد اما سوال اینجاست که چرا دو بیمه دولتی آنقدر سیاستگذاری جداگانه‌ای را در پیش می‌گیرند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن بیماران‌ ام اس از سوی سازمان بهزیستی گفت: تاکنون که خدمات قابل توجهی ندیده‌ایم. زمانی که بیماری‌ ام اس پیشرفت می‌کند بیمار نیاز به فیزیوتراپی، مددکار اجتماعی و روانپزشک دارد اما خدمات خاصی در این زمینه به بیماران‌ ام اس ارائه نمی‌دهند و همانند سایر بیماران با آن‌ها برخورد می‌شود و هزینه‌ای از‌ آن‌ها کم نمی‌کنند.

 

عظیمی افزود: البته هزینه بستری در گذشته کاملا رایگان بود اما اکنون مقدار کمی بابت بستری از بیمار پول می‌گیرند.

 

وی به حمایت‌های دارویی از بیماران‌ ام اس اشاره کرد و افزود: تنها می‌توان گفت که دولت سوبسیدهایی بابت داروی بیماران‌ ام اسی می‌دهد که البته در چند ماهه اخیر دارو آن چنان گران شد که برخی از بیماران از عهده مخارج تهیه دارو بر نمی آمدند و به جای کمک‌های دولت این انجمن‌ ام اس بود که باید داروی بیماران را تامین می‌کرد.

 

عضو کمیته علمی انجمن‌ ام اس خاطرنشان کرد: بیمه‌ها حتی هزینه انتقال بیماران را نیز نمی‌دهند در صورتی که در کانادا یک بار در هفته فردی را برای حمام کردن بیمار‌ ام اسی می‌فرستند.

 

عظیمی تاکید کرد: وقتی بیماری‌ ام اس جزو بیماری‌های خاص قرار نگیرد به طور حتم ارائه خدمات به این بیماران با مشکل مواجه می‌شود از همین رو وزارت بهداشت باید این تخطی سازمانهای بیمه‌گر را پیگیری کند.
 

۳۰۰ کارگر استحصال طلای پویا در معرض سیانور و جیوه‌ قرار دارند

Posted: 30 Sep 2013 08:28 AM PDT

جرس: ۳۰۰ کارگر کارخانه استحصال طلای پویا زرکان در جنوب آذربایجان غربی، به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار روزانه در معرض مواد آلاینده صنعتی ناشی از فعالیت استخراج و تولید طلا به ویژه جیوه و سیانور قرار دارند.

 


به گزارش ایلنا، یکی از کارگران شاغل در «کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق دره تکاب» که نخواست نامش فاش شود، گفت: کارخانه پویا زرکان آق دره تکاب حدود ۸۰۰ کارگر دارد که از این تعداد ۳۰۰ کارگر در بخش استیصال طلا در کارخانه فعال بوده و مابقی ۵۰۰ کارگر در بخش استخراج طلا در معدن روباز کار می‌کنند.

 

 

او افزود: بهداشت و ایمنی کار در هیچ یک از مراحل استخراج و تولید در این کارخانه رعایت نمی‌شود و کارگران شاغل در این واحد تولیدی بدون وسایل و ابزار استاندارد در معرض انواع مواد سمی همانند سیانور و جیوه قرار دارند و نگران سلامت خود هستند.

 

 

معاوضه سلامت‌ با شغل

 

 

این کارگر که به نمایندگی از کارگران کارخانه استحصال طلای پویان زرکان سخن می‌گفت، با بیان اینکه ۳۰۰ کارگر کارخانه روزانه با ۳ تن سیانور سر و کار دارند، اضافه کرد: ماده سمی سیانور که برای جداسازی طلا از خاک معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد به راحتی در محیط کارخانه پراکنده بوده و نظارت کافی بر نحوه نگهداری خام این ماده قبل از استفاده اعمال نمی‌شود و اثرات سیانور از جمله سوزش دست‌ها تا چند هفته پس از تماس با آن نیز احساس می‌شود.

 

 

به گفته وی، مسئله آلودگی محیط کار در کارخانه تولید طلای پویا زرکان تکاب سالهاست کارگران این کارخانه را آزار می‌دهد و آن‌ها از ترس از دست دادن شغل خود مجبورند آلودگی‌ها را به جان بخرند و دم نزنند چرا که آلوده شدن به مواد سمی و احتمال بیماری در آینده را به بیکاری و بی‌پولی ترجیح می‌دهند.


این کارگر در ادامه افزود: در هر استریپ (باری که از محل استخراج وارد کارخانه می‌شود) ۱۰ کیلو طلا، ۲۰ کیلو نقره و ۶۰ کیلو جیوه از طریق جداسازی طلا با کربن استخراج می‌شود که مقدار زیادی از این جیوه استخراج شده در هوا بخار شده و محیط را آلوده می‌کند.

 

 

او از استحصال غیر اصولی و غیر بهداشتی طلا در این کارخانه انتقاد کرد و گفت: این کارگران فاقد لباس مناسب کار در محیطهای آلوده بوده و ماسکهای جیوه‌ای که باید هر ۲۴ساعت یکبار تعویض شوند هر شش ماه یکبار در اختیار کارگران قرار می‌گیرند.

 

 

 

او همچنین با بیان اینکه این واحد تولیدی فاقد دستگاه «اسکرابر» است، افزود: دستگاه اسکرابر دستگاهی است که بخارا‌های معلق هوا را می‌گیرد و باعث جدا سازی جیوه از بخار می‌شود.
او اضافه کرد: جیوه از خطرناک‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی بوده که اثرات سمی شناخته شده‌ای برای انسان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن ابتلا به بیماری سرطان و بروز انواع بیماریهای عصبی در بین کارگران است که هم اکنون تعداد زیادی از این کارگران دانسته و ندانسته به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.

 

 

او به ذکر مثالی از پنهان ماندن بیماری‌های عصبی کارگران بر اثر تماس با جیوه پرداخت و گفت: حدود سه سال پیش کارگری به نام «سجاد. ق» بر اثر افسردگی شدید ناشی از صدماتی که به سیستم مرکزی اعصابش وارد آمده بود، با استفاده از سیانور که در دسترس تمام کارگران قرار دارد خودکشی کرد و جان باخت.

 

این کارگر در ادامه گفتگو با انتقاد از بی‌توجهی بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده اداره بهداشت در واحد‌های تولیدی استان آذربایجان غربی به مشکلات آشکار کارگران این کارخانه، گفت: در صورتی که بازرسان با استفاده از تمام ابزارهای در اختیار، به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند امروز کارگران کار را با سلامتیشان معاوضه نمی‌کردند.

 

 

او در این رابطه اضافه کرد: انگار در سطح استان آذربایجان غربی حتی یک عدد دستگاه جیوه سنج وجود ندارد تا میزان جیوه معلق این کارخانه را که تا شعاع ۴۰ کیلومتری کارخانه قابل پراکندگی است را اندازه گیری کند.

 

 

این کارگر در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان ارومیه «سختی کار» این تعداد کارگر را مورد تایید قرار نمی‌دهد گفت: مسئولان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ارومیه می‌گویند سختی کار شما بعد از ۲۰ سال کار کردن قابل پیگیری است اما به دلیل اتمام ذخایر طلای این معدن تا ۵ سال آینده، کارگران این واحد اکنون با ۱۰ سال سابقه کار نمی‌توانند از مزایای «سخت و زیان‌آور» بودن شغلشان بهره‌مند شوند.

 

 

خطرات جیوه بر سلامتی

 


بر اساس اطلاعات دانشنامه مجازی ویکی پدیا، خطرات جیوه بر سلامتی بشر ابتدا توسط مصریان باستان که از بردگان جهت کار در معادن جیوه استفاده می‌کردند، کشف شده بود. احتمالا به خاطر سمّی بودن ملغمهٔ جیوه در استخراج طلا، بردگانی که در معادن شنگرف (HgS) رومی‌ها کار می‌کردند، بعد از ۶ ماه می‌مردند. از اوایل سدهٔ هجدهم میلادی توجه دانشمندان به احتمال روبرویی شغلی و تماس افراد عادی با جیوه جلب شد. انواع ترکیبات جیوه، سمیّت متفاوتی دارند، ترکیباتی مانند فنیل مرکور و الکوکسی الکیل، کمترین میزان آسیب، و ترکیبات الکیل جیوه بیشترین آسیب را می‌رسانند.

 

 

جیوه از راه تنفس، گوارش و نیز از طریق پوست قابل جذب می‌باشد، بخار جیوه به دستگاه اعصاب مرکزی تمایل دارد، اما هدف اصلی Hg+۲ کلیه‌ها و کبد است. تا کنون مدارک محدودی در ارتباط با سرطانزا بودن جیوه ارائه شده‌است.

 

 

مطالعات جهانی نشان می‌دهند که در نتیجهٔ تماس مستقیم یا استنشاق بخارات جیوه، اختلالات مختلفی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها عبارتند از: اختلال دستگاه خود-ایمنی، اختلال در عملکرد کلیه، ناباروری، تاثیرات منفی روی جنین، مشکلات رفتاری– عصبی، ناکارآمدی قلبی، آلزایمر، تاثیرات مخرب بر دستگاه عصبی مرکزی و محیطی، تاثیرات چشمی، مشکلات دهانی، نارسایی حاد تنفسی، درماتیت، دمانس، تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، همانوری، کونژکتیویت، برونشیت، پنومونی، ورم ریه، تب بخار فلزی و اختلالات نوروسایکوتیک، اثر بر روی غده تیروئید، تولید مثل و سمیت ژنی.
استنشاق ۱ mg/m۳ بخار جیوه به ریه‌ها، کلیه‌ها و دستگاه عصبی آسیب زده و باعث تحریک پذیری شدید، بی‌ثباتی احساس، لرزش، کاهش وزن، ورم لثه، سردرد، کاهش رشد، التهاب ریه و آماس پوست می‌شود. این عوارض ممکن است در جمعیت‌های عمومی در مواجهه با ۱/۰ mg/m۳ نیز مشاهده گردد. 

مقام سعودی: روحانی دعوت برای حج را پذيرفته است

Posted: 30 Sep 2013 07:48 AM PDT

 جرس: یک مقام دیپلمات سعودی امروز، دوشنبه ۸ مهر ۹۲، اعلام کرد که حسن روحانی رییس جمهوری ایران دعوت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان را برای سفر به این کشور و ادای مراسم حج پذیرفته است.

 

 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس، این مقام سعودی که خواست نامش ذکر نشود در گفتگو با این خبرگزاری گفت: روحانی دعوت برای مراسم حج را در نیمه ماه اکتبر پذیرفته است.

 

 این مقام سعودی در ادامه گفت که قرار است دیدار مهمی میان رهبر عربستان و ایران در جریان این سفر در مکه مکرمه برگزار شود.

  

حسن روحانی رییس جمهوری ایران پیشتر در اظهاراتی عربستان سعودی را دوست و برادر ایران خواند و بر تمایل خود برای از میان بردن تنش های ناچیز میان ایران و عربستان در راستای تامین منافع مشترک میان دو کشو و جهان اسلام تاکید کرد.

صدای قلم

Posted: 30 Sep 2013 04:53 AM PDT

حمیدرضا (ماهان) محمدی
برای سید ضیاء نبوی، که صدای قلمش از آموزش و انسانیت و اخلاق میگوید، که صدای قلمش حق ادامه تحصیل است، صدایش گفتگو و نفی خصومت است 


تغییر و اتفاق های چند ماه گذشته و بخصوص یکی دو هفته پیش از شروع مهر ماه و سال تحصیلی و مسائل دانشجوهای محروم از تحصیل انقدر مهم به نظرمی رسید که هر قدر سعی کردم چند روزی هم که شده برای خودم و به خودم فکر کنم و از اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران دور باشم و بی خبر از این هیاهوها، که کاری هم در ارتباط با آنها نمی توانم انجام دهم ممکن نشد.

مهر
بطورخیلی عجیب و دوست داشتی زمانی که به روزهای آخر شهریور میرسیم و همانطور که هوا در حال خنک شدن است، حس ماه مهرو شروع پائیزو بازگشائی کلاس های درس که برای هر رده سنی میتواند هیجان آور باشد البته بجز تنبل ها ، من را دچاریک دلتنگی دوست داشتنی و درعین حال تاسف بار می کند، تآسف از اینکه بهترین فرصت و لحظات قشنگ زندگی برایم چه زود و بی ثمر گذشت، زمانی که می تواند امکانی را بسازد تا انسان حداقل از بودنش راضی باشد، زمان وفرصتی برای آموزش و بیشتردانستن.

آموزش
درس و تحصیل اولین چیزهایی را که در ذهن تداعی می کند شاید کلاس و آموزگاز و کتاب وهمکلاسی و برای بعضی ها هم تنبیه های جور واجور اما معمولآ با یادگیری تازه ها باشد و برای عده ای هم فهم بیشتراز زندگی و درکی بهتر از بودن وآگاهی داشتن، آگاهی ای که میتواند شاد کننده باشد، تا جائی که انسان را به حبس بکشد، حبسی ازتنهائی درعین باجمع بودن، تنهائی لذت بخشی در میان افرادی که دیوارها و میله های زندان را میسازند.

آگاهی
بو و نسیم ماه مهر تداعی تغییری بسیار لطیف وآرام در رنگ ها و پدیدارهای تازه است، تازه هایی که آنقدر شکل گیری و بوجود آمدنشان تدریجی و هماهنگ و نرم صورت می گیرد که اگر دلتنگی ای را هم همراه داشته باشند دوست داشتنی و خوشحال کننده است، بوی مهر بوی تغییر و شکوفائی در جلوه های طبیعت، مدتیست درنمای انسانی همراه با خزان برای وجودهایی شده که مدت ها به انتظارآمدن ماه مهر و شروع کسب دانش و آگاهی برای فهم بیشتراین زیبایی ها و تغییرها می نشینند تا اگر چه در زندانِ بیشتر دانستن تاوان فهم و درک متفاوت از زندگی را میدهند اما راضی از این زندان و زنده بودن باشند تا این همان اثبات اهمیت نهاد آموزش در آگاهی رسانی باشد.

زندان
ماه مهرو نسیم ونوازش پائیزبر خاطرات و فضای درس و مشق و یادگیری، چند سالیست که با حس و یاد آوری دیگری هم همراه شده، «زندان». حس و تجربه زندان برای نقش یک دانش آموز برای ذهنی که به طلب کسب علم و ادامه تحصیل می بایست مدتی را هم برای کارآموزی و گذراندن بعضی واحد های بسیار سخت و تخصصی دردانشگاهی بنام زندان ادامه تحصیل دهد. دانشگاه و واحدهایی که برای آن افرادی در نظر گرفته شده که زیاد یاد گرفته اند و زیاد یاد می دهند و قلمی دارند که زیاد می نویسد و فهم و اندیشه ای تازه و باور به باروری و تغییر گام به گام طبیعت دارند، و تا جائی دراین دانشگاه و دربند کهنه گی ها پیش می روند که در اتاق بازجوئی به عنوان استادی درپی راه حلی برای رسیدن به درکی مشترک با زندانبان ها و بازخواست کنندگان اندیشه هایشان می گردند، بازجوهایی که می خواهند بدانند اینان چرا در پی آگاه شدن هستند.

بازجو
مهرماه هرچند شروع تازه گی هاست و آمدن بوی کاغذ و قلم و همکلاسی، اما برگ ریزان پائیزی طبیعت با آن رنگهای بی مانندش مدتیست همراه با ستاره باران دانش خواهان شده و خزان آگاه شدگی از خواندن و نوشتن در اتاق های بازجوئی. بازجوهائی که یادگیری ازاین آموزگاران در بند برایشان اتفاق و شانسی در زندگی بوده تا بیاموزند رسم انسان منشی را از کسانی مثل سید ضیاء نبوی که در داغی لحظات استنتاق چرا پا فشاریش برای ادامه تحصیل به دنبال اشترک ها می گردد تا یاد دهد چرا آنجا در حال بازجویی او هستند و چطور می شود در کنار هم بود ن را تجربه کرد اما نه دراتاق بازجوئی و یا مقابل میز محاکمه در دادگاه عدالتی که حکم به انجماد اندیشه می دهد با قلمی که الفبائی آموخته برای نوشتن مجازاتِ خواندن و نوشتن دانش طلبی .

قلم
ماه مهر، کاغذ و قلم، خواندن و نوشتن، اما اینبار این خواندن و نوشتن و قلم در کلاس درس نیست بر روی میز قاضی و در دادگاه برای محاکمه کسیست که متهم به داشتن این دارائی هاست یعنی آگاهی و قلمی که دانا و تواناست. اینجا و در این دادگاه مقابله قلم هاست دریک سو قلمی است که نوشته ای دارد بنام کیفرخواست تا مجازات کند قلمی را که صدایش نوشتن آموزش برای آزادیست، در یک سو صدای قلمیست که به قضاوت نشسته فکری را که از قضاوتش نا امید میشود آن زمان که قاضی محکمه را انسانی اخلاقی و متشرع دانسته. صدای قلمیست که به قضاوت مجازات این فکر می نشیند تا نا امیدش کند از این که بدنبال گفتگو برای حل مشکل و اثبات گناه نا کرده اش است. به دنبال کلامیست تا بگوید اندیشه و دانائیش هرچه هست نابود گرنیست، اندیشه اش هر چه هست سازمان یافتگی ایدئولوژیک جمعی ندارد هویتی مستقل است از ماهیتی پژوهشی وفراتراز جزمیت، ماهیتی بدور از خشم و عصبیت و قضاوت و پیش داوری ایدئولوژیک انتقام جویانه امنیتی. برروی میز قضاوت وعدل، قلمیست که صدایش محکومیت پانزده ساله است برای سید ضیاء نبوی، که صدای قلمش از آموزش و انسانیت و اخلاق میگوید، که صدای قلمش حق ادامه تحصیل است، صدایش گفتگو و نفی خصومت است، صدایش صدای مدارا وتآمل وشکیبائی فهیم وهوشمندانه است، صدای قلمی است که تنها به دنبال عدالت وانصاف انسانی در قدرت قضاوتگریست، صدای قلمیست که تلاش می کند تلنگری باشد بر وجدان قلم هائی که به قضاوت و محاکمه اندیشه و گفته انسانها می نشینند به اقتضاء امنیت موقعیت خود و نه برای دفاع از عدالت و انسانیت. براستی که صدای این قلم صدای مهر است.
گمان مبر که به پایان رسیده کار مغان هزاران باده ناخورده در رگ تاک است هنوز
 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


افت ۱۶ درصدی صادرات نفت ايران به کشورهای آسيايی

Posted: 30 Sep 2013 03:24 AM PDT

جرس: چهار مشتری عمده نفت خام ايران در آسيا واردات نفت از ايران را در هشت ماهه اول امسال تا ۱۶ درصد کاهش داده‌اند.  

 

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه، هشتم مهر ماه، بر اساس گزارش‌های گمرکی و کشتيرانی گزارش داد که چهار مشتری عمده نفت ايران، چين، هند، ژاپن و کره جنوبی از ژانويه سال ۲۰۱۳ تا پايان ماه گذشته مجموعا به طور متوسط روزانه ۹۲۷ هزار و ۸۶۰ بشکه نفت از ايران وارد کرده‌اند که نسبت به هشت ماه اول سال ۲۰۱۲ کاهشی ۱۶ درصدی نشان می‌دهد.

 

به گزارش رادیو فردا، رويترز می نويسد به رغم نشانه‌هايی از بهتر شدن روابط ايران و آمريکا در روزهای اخير، به نظر می‌رسد که فشار تحريم‌های نفتی بر ايران تا چند ماه آينده کماکان ادامه داشته باشد.

 

حسن روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته در نيويورک بود، عصر جمعه پنجم مهر به مدت ۱۵ دقيقه تلفنی با باراک اوباما صحبت کرد.

 

اين اولين تماس تلفنی روسای جمهوری ايران و آمريکا بعد از ۳۴ سال بود.

 

وزرای امور خارجه ايران و آمريکا نيز در حاشيه نشست گروه ۵+۱ در نیویورک پيرامون برنامه هسته‌ای ايران ديدار دو جانبه کوتاهی داشتند.

 

رويترز می‌نويسد که اين گفت‌وگوها اوج روند تغيير لحن مقامات دو کشور نسبت به هم بود که از ماه اوت شروع شده بود.

 

با اين حال، به نظر می‌رسد تحريم‌های نفتی عليه ايران به زودی برداشته نخواهد شد، به طوری که گفت‌وگوهای ايران و آمريکا احتمالا روندی مشکل، زمان‌بر و شکننده خواهد داشت.

 

رويترز می‌نويسد که واردات نفت چهار مشتری عمده ايران در ماه گذشته در مجموع ۸۶۵ هزار و ۶۵۰ بشکه بوده است که نسبت به اوت سال ۲۰۱۲ افزايش نشان می‌دهد، اما اين افزايش بيشتر به اين خاطر است که کره جنوبی در ماه اوت سال گذشته هيچ نفتی از ايران وارد نکرده بود.

 

ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲٫۲ ميليون بشکه صادرات نفت داشت. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا و همچنين آژانس جهانی انرژی، اين رقم تحت تاثير تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران در سال گذشته به ۱٫۲ ميليون بشکه در روز سقوط کرده است.

 

در همين زمينه، حسينعلی حاجی دليگانی عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس روز سوم مهر ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از قول بيژن زنگنه وزير نفت ايران گفت که مجموع صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در حال حاضر به سقف يک ميليون و ۲۰۹ هزار بشکه در روز رسيده‌ است.

 

آمارهای رسمی گمرک ايران نشان می‌دهد که ايران از ابتدای سال جاری به طور متوسط روزانه کمی بيش از ۱۷۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشته است، به عبارتی صادرات خالص نفت خام ايران هم اکنون کمی بيشتر از يک ميليون بشکه در روز است.

 

تاکید معاون رییس‌جمهور بر ضرورت تجدیدنظر درباره اعطای مجوز ازدواج سرپرست با فرزندخوانده

Posted: 30 Sep 2013 03:24 AM PDT

جرس: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تبصره ماده 27 لایحه حمایت از حقوق کودکان ونوجوانان، گفت: اگر قانونگذاران محترم به مصلحت کودک می‌اندیشند باید در خصوص اعطای مجوز ازدواج فرزندخوانده با سرپرست از سوی دادگاه تجدید نظرکنند تا هرگونه نگاه غیر عاطفی از بنیان مقدس خانواده دور شود.  

 

به گزارش روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده، مریم مجتهدزاده دراین باره افزود: بر اساس تبصره ماده 27 ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است؛ مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد، در حالیکه این تبصره با روح قوانین مربوط به فرزند خواندگی که بخشیدن عطوفت پدری و مادری به طفل یا کودکی بی سرپرست است به شدت در تعارض قراردارد؛ زیرا چگونه ممکن است در یک قانون فردی بتواند در مقطعی نقش والد و در مقطعی دیگر نقش همسری را نسبت به یک کودک ایفا کند.

 

وی در ادامه گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان ونوجوانان از مجلس هشتم مطرح و بارها به شورای نگهبان ارجاع داده شده و با واردشدن ایراداتی به مجلس بازگردانده شده است. در این رفت‌وآمدها لایحه دستخوش تغییراتی شد که افزودن تبصره ماده 27 یکی از آن موارد است. در حال حاضر این لایحه به تصویب رسیده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در شرع اسلام فرزندخواندگی چیزی شبیه رابطه ابوت و بنوت نیست. یعنی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده رابطه حقوقی خاصی که این فرزندان با پدران و مادران واقعی آنها وجود دارد، برقرار نمی‌شود، بنابراین حرمت‌های ناشی از خویشاوندی نیز در این میان وجود ندارد ناچار از یکسو پدر خوانده و مادر خوانده با فرزندانی که برگزیده‌اند محرم نمی‌شوند و از دیگر سو نتیجه این عدم محرمیت این است که ازدواج آنها با هم در صورتی که مانع دیگری وجود نداشته باشد خالی از اشکال است.

 

وی در ادامه گفت: هر چند از نگاه حقوقی وشرعی این امر بلااشکال است؛ اما با توجه به فلسفه فرزند خواندگی وقتی ماهیت قانونی رابطه سرپرستی عاری از شایبه ارتباط جنسی است و هدف آن قداست‌ بخشیدن به رابطه مادر و پدرو فرزندی است، این تبصره از نظر اخلاقی صحیح نیست وبرای فرزند خوانده‌ای که سال‌ها سرپرست خود را پدر ومادر واقعی تلقی می کند موجب بروز مشکلات روحی وروانی می‌شود وممکن است موجب سوء استفاده نیز شود.

 

مجتهدزاده در پایان اظهار کرد: با توجه به به اوضاع واحوال اجتماعی واخلاقی حاکم بر موضوع فرزند خوانده در سطح جهانی این تصریح قطعا باعث اشکال خواهد شد وبه نهاد فرزند خواندگی لطمه خواهد زد. خانواده‌ها نیز با وحشت از آینده کودکی که به فرزندخواندگی می‌گیرند، رغبت کمتری برای پذیرش سرپرستی چنین کودکانی خواهند داشت، لذا صرف نظر از مبانی شرعی در وضع یک قاعده باید به عرف و بستر واوضاع واحوال جامعه نیز توجه شود. 

پرونده فاطمه هاشمی همچنان در دادسرا و منتظر اعلام نظر بازپرس است

Posted: 30 Sep 2013 03:00 AM PDT

جرس: وکیل‌مدافع فاطمه هاشمی از صدور قرار مجرمیت برای موکلش خبر داد و گفت: کیفرخواست این پرونده به زودی صادر می‌شود.  

 

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر اطلاع ندارم که آیا کیفرخواست این پرونده صادر شده است یا خیر؟

 

وی درباره پرونده مهدی‌هاشمی نیز گفت: در هفته گذشته به دادسرا مراجعه کردم و بازپرس این پرونده اظهار کرد که دادگاه برای رفع نقایص این پرونده از مراجع مختلف استعلام کرده و منتظر پاسخ مراجع است.

 

علیزاده طباطبایی افزود: هنوز تصمیم جدیدی نسبت به پرونده موکلم اتخاذ نشده و این پرونده همچنان در دادسراست و ما منتظر اعلام‌نظر بازپرس پرونده هستیم.

 

به گزارش ایسنا، فاطمه هاشمی ششم شهریورماه سال جاری با شکایت مدعی‌العموم و با عنوان اتهامی « انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوای قضاییه و مقننه» در شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت. 

بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی

Posted: 30 Sep 2013 03:00 AM PDT

جرس: براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی حجم بدهی دولت وشرکتهای دولتی به نظام بانکی به رقمی معادل ۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.  

 

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در نه ماهه منتهی به آذر سال ۹۱ بدهی دولت و شرکتهای دولتی به نظام بانکی به رقمی معادل ۹۴٫۴ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال ۸۴ از رشدی ۳۰۰ درصدی برخوردار بوده است، بنابر گزارش های پیشین بانک مرکزی سرجمع این بدهی در سال ۸۴ یعنی سال آغاز به کار دولت نهم رقمی معادل ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، در حال حاضر با احتساب میزان نقدینگی ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی کشور آذرماه گذشته میزان بدهی دولتیها به نظام بانکی معادل ۲۱٫۶ درصد کل نقدینگی کشور را شامل می شود.

 

نکته قابل تعامل در ترکیب بدهی دولت و شرکتهای دولتی به نظام بانکی این است که طی سالهای ۸۴ تا ۹۱ میزان بدهی دولت به بانک مرکزی به نسبه ثابت مانده بوده است در حالی که طی همین دوره میزان بدهی دولت به بانکها از ۳٫۴ هزار میلیارد تومان به رقمی نزدیک به ۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

در مورد شرکتهای دولتی روندی معکوس را شاهد هستیم به این ترتیب که در سالهای ۸۴ تا ۹۱ بدهی شرکتهای دولتی به نظام بانکی از ۷٫۷ هزار میلیارد تومان به ۲٫۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ کاهش یافته است، در مقابل میزان بدهی شرکتهای دولتی به بانک مرکزی ۱۰ برابر شده و طی دوره مورد اشاره از ۲٫۲ هزار میلیارد تومان به ۲۳٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.