جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پاپ فرانسیس دیپلمات‌های جهان در واتیکان را فراخواند

Posted: 05 Sep 2013 04:47 AM PDT

جرس: پاپ فرانسیس تمامی دیپلمات‌های حاضر در واتیکان را برای حضور در نشست و دعا برای سوریه دعوت کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در تلاش است تا با احضار سفرای جهان در واتیکان آهنگ جنگ را آرام کند.

مقامات واتیکان که مخالف جنگ در سوریه هستند، از سفرای دولت خواستند تا در نشستی با وزیر خارجه این کشور در روز جمعه شرکت کنند.

این اولین باری که تمامی نیروهای دیپلمات از سال 2003 زمانی که پاپ ژان پل تلاش کرد مانع حمله آمریکا به عراق شود، احضار شده‌اند.

فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکن اعلام کرد که وزارت خارجه موضع پاپ را در خصوص سوریه به طور شفاف مطرح خواهد کرد.

وی افزود: این احضارها بسیار نادر و وقایعی مهم هستند.

روزنامه رسمی واتیکان آسروتیور رومانو نوشت: واتیکان پیش از این شنبه را روز صلح سوریه اعلام کرده بود و افزود که معنا و هدف این اقدام در این کنفرانس سفرا شرح داده خواهد شد.

پاپ فرانسیس در درخواستی پرشور برای صلح در دعای روز یکشنبه گفت که قلبش از آنچه در سوریه در حال رخ دادن است شدیدا به درد آمده و وی به شدت نگران تحولات منفی کنونی است. 

بهبود فضای کسب و کار

Posted: 05 Sep 2013 04:30 AM PDT

علی مزروعی
اقتصاد ایران برای خارج شدن از شرایط " رکود تورمی " نیاز به یک برنامه اصلاحات نهادی و ساختاری دارد 


اقتصاد ایران چند سالی است بدلیل سوء مدیریت و تشدید تحریم های اقتصادی و سیاسی در " رکود تورمی " فرو رفته و با نرخ تورم بالا و بیکاری روبروست. هرچند دولت احمدی نژاد به مدد درآمد افسانه ای نفت و وارادت زیاد سعی در جلب رضایتمندی شهروندان داشت، و از طریق توزیع سهام عدالت و یارانه نقدی و پول پاشی و مسکن مهر در پی حمایت از فرودستان بود، اما سیاست های مردمگرایانه وی چون برپایه یک برنامه علمی و کارشناسانه و همه جانبه نبود از قضا سرگنگبین صفرا فزود و در گذر زمان نه تنها اجرای این سیاستها دردی را از فرودستان و جامعه درمان نکرد بلکه تزریق این حجم از پول نفت به جامعه در هفت سال ( از ابتدای سال ١۳۸۵ تا پایان سال ١۳۹١ ) به میزان نزدیک به ۷ برابر برنقدینگی ریالی کشور افزود و اقتصاد ایران را در تله نقدینگی گرفتار و ارزش پول ملی را در این مدت به کمتر از یک سوم کاهش داده و از قدرت خرید شهروندان به ویژه فرودستان بشدت کاست، و نه تنها پول نفت سفره ها را بزرگ نکرد بلکه از آن کاست!
دولت احمدی نژاد به رغم برخورداری از درآمد افسانه ای نفت و گاز بیش از ۶٢٠ میلیارد دلار دراین مدت بلایی را برسراقتصاد ایران آورد که "شاخص فضای کسب و کار" در دوره مسئولیت این دولت روزبروز بدتر، و عملا با تیره شدن این فضا روزبروز از سرمایه گذاری بخش خصوصی و فعالیت اقتصادی مولد در کشور کاسته شد بگونه ای که نتیجه اش را به وضوح می توان در کاهش نرخ رشد اقتصادی سال های اخیر و منفی شدن آن در سال ١۳۹١ و همچنین افزایش نرخ تورم به ۵/۳١ درصد و بیکاری به ٤/١٢ درصد در این سال مشاهده کرد. با توجه به اینکه اثرات اجرای سیاستهای اقتصادی با تاخیر ظاهر می شود پیامدهای زیانبار عملکرد دولت احمدی نژاد را هنوز می توان در ادامه روند صعودی نرخ تورم ماههای اخیر و بیکاری مشاهده نمود که سایه اش همچنان بر سر اقتصاد کشور و دولت جدید سنگینی می کند.

دراین شرایط و با عنایت به سخنان و مواضع دکتر روحانی و دولتش می توان دریافت که اولویت کاری " دولت تدبیر و امید " بر حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بیرون کشیدن کشور از این بحران دامنگیر متمرکز شده است ، و ایشان قول داده است که در صد روزه اول کار دولتش برنامه ای را در این باره ارائه کند، و باید امیدوار بود که این برنامه هرچه زودتر ارائه شود، اما بنظرم راه عبور از این وضعیت مقدمتاً اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و دولت باید ابتدا برنامه ای در عرصه سیاست داخلی ( تبدیل شرایط امنیتی به سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی و رفع حبس خانگی آقایان کروبی و موسوی و سرکار خانم رهنورد ) و بهبود سیاست خارجی ( مذاکره راهگشا در باره پرونده هسته ای و تلاش برای کاهش و رفع تحریم ها ) داشته باشد چرا که هر برنامه و تلاشی برای سر و ساماندهی به اوضاع اقتصادی کشور فقط در دامن یک شرایط و بستر مساعد سیاسی می تواند به پیش رود و به ثمر بنشیند، و در صورت شکل گیری چنین شرایطی آنگاه دولت می تواند به اجرای برنامه خود در زمینه حل مسائل و مشکلات اقتصادی بپردازد.

اقتصاد ایران برای خارج شدن از شرایط " رکود تورمی " نیاز به یک برنامه اصلاحات نهادی و ساختاری دارد که یکی از مهمترین اجزایش انجام اصلاحاتی است که نتیجه اش « بهبود فضای کسب و کار » و تشویق و ترغیب سرمایه گذاری های خرد و کلان در کشور باشد. یاد آور می شود " قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار "، که در عکس العمل به شرایط وخامت بار اقتصادی ناشی از عملکرد دولت احمدی نژاد در بهمن ماه سال ١۳۹٠ و در آخرین روزهای کاری مجلس هشتم همسوی با دولت تصویب و جهت اجرا به دولت ابلاغ شد، اما احمدی نژاد در موعد قانونی از انتشار آن در روزنامه رسمی خوداری و بناچار رئیس مجلس دستور انتشار آنرا در روزنامه رسمی داد، و البته در اجرا هم دولت احمدی نژاد وقعی به اجرای این قانون ننهاد، خوشبختانه مورد توجه و عنایت دولت روحانی قرار گرفته و می شود انتظار داشت که دولت به اتکای آن بتواند برنامه عملیاتی خود را برای اصلاح وضعیت موجود و « بهبود فضای کسب و کار » در کشور به اجرا درآورد. برای اینکه دریافت شود وضعیت فضای کسب و کار در ایران طی هشت سال دولت احمدی نژاد چه بر سرش آمده است به گزارشات بانک جهانی استناد و ارجاع می دهم.

"شاخص فضای کسب وکار" بر پایه ۱۰ شاخص کوچک‌تر با عناوین مراحل آغازکسب وکار، کسب مجوز، استخدام نیروی کار، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت مرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی محاسبه می شود. این شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است.

برپایه گزارشات بانک جهانی جایگاه ایران در رتبه بندی سال ٢٠٠۵ " شاخص فضای کسب و کار"، ( سال روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و شکل گیری حاکمیت یکدست اقتدارگرایان ) در میان ١۷۸ کشور ١٠۸ بوده است، یعنی ١٠۷ کشور وضعیتی بهتر از ایران داشته و مابقی وضعیتی بدتر داشته اند. این رتبه در سال ٢٠٠۶ به ١١۳، درسال ٢٠٠۷ به ١١۹، ودرسال ٢٠٠۸ و٢٠٠۹ به رتبه ١٤٢ کاهش یافته است. در سال ٢٠١٠ و ٢٠١١ رتبه ایران در میان ١۸۳ کشور با اندکی بهبود ١۳١ و ١٤٠ شده اما در سال ٢٠١٢ باردیگر به رتبه ١٤٤ کاهش داشته است. ملاحظه می شود که برپایه این گزارشات " شاخص فضای کسب و کار" در کشورمان طی هشت سال ۸٤ الی ۹١ دولت احمدی نژاد ۳۷ رتبه کاهش داشته است بگونه ای که فقط سی و نه کشور دیگر در دنیا هستند که به لحاظ این شاخص وضعیتی بدتر از ایران داشته اند. در جهان سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به خود اختصاص داده است و هنگ کنگ، نیوزیلند، آمریکا، دانمارک، نروژ، انگلیس، کره جنوبی، ایسلند، و ایرلند نیز به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

به لحاظ منطقه ای هم ایران در میان ١۸ کشور خاورمیانه و شمال افریقا رتبه ١۳ را در سال ٢٠١٢ بخود اختصاص داده است و فقط پنج کشور دیگر منطقه وضعیتی بدتر از ایران داشته اند. عربستان با رتبه جهانی ۱۲ در رتبه نخست منطقه از این نظر قرار گرفته است. رتبه سایرکشورها نیز به ترتیب عبارت است از امارات(رتبه جهانی۳۳)، قطر(۳۶)، بحرین(۳۸)، عمان(۴۹)، کویت(۶۷)، اردن(۹۶)، یمن(۹۹)، لبنان(۱۰۴)،مصر(۱۱۰)، سوریه(۱۳۴)، سودان(۱۳۵)، ایران(۱۴۴)، الجزایر (۱۴۸)، عراق(۱۶۴).

برپایه سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور قرار بود با اجرای چهار برنامه پنجساله توسعه از سال ١۳٨٤ تا ١٤٠٤ ایران به قدرت برتر اقتصادی منطقه تبدیل شود. برپایه آنچه آمد بنظر می رسد که کشورمان یک فرصت هشت ساله را با بهترین سالهای درآمد نفتی برای دستیابی به این هدف از دست داده و حال برای دستیابی به این هدف باید تلاش مضاعفی را بکار گیرد. دولت روحانی در این شرایط کار سختی را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و بازگشت به سند چشم انداز توسعه پیش رو دارد، و پیمودن این راه جز با مساعد کردن فضای محیطی و محاطی ایران و اجماعی ملی ممتنع بنظر می رسد و احتیاج به عزمی ملی و همگانی دارد. باید امیدوار بود همه اجزای حاکمیت با دریافت این موضوع دولت را در پیمودن این راه یاری رسانده و شرایطی را فراهم آورند که اسباب مشارکت فعال همه شهروندان را در همراهی با دولت دامن زند.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  

 

امسال نیز مجوز برگزاری مراسم سالگرد آیت الله طالقانی در حسینیه ارشاد صادر نشد

Posted: 05 Sep 2013 03:59 AM PDT

جرس: درحالیکه گمان می رفت امسال برخلاف سالهای گذشته، مجوزی برای سالگرد مرحوم آیت الله طالقانی در حسینیه ارشاد برگزار شود، دختر آن مجاهد نستوه از عدم پاسخ به درخواست صدور مجوز برای این مراسم توسط دستگاههای امنیتی خبر داده است.

 

این درحالیست که در سالهای گذشته نیز، مقامات امنیتی با برگزاری مراسم آیت الله طالقانی در حسینیه ارشاد مخالفت می کردند و این رویه امسال نیز ادامه دارد.

 

خانم اعظم طالقانی، فعال ملی - مذهبی و دختر مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در صفحه فیسبوکی خود نوشته است:


چندی پیش از طرف خانواده آیت الله طالقانی طی نامه ای از دکتر روحانی رئیس جمهور محترم درخواست شد تا مجوز برگزاری مراسم سالگرد آن مرحوم در حسنیه ارشاد صادر شود، با گذشت نزدیک به یک ماه از ارسال این درخواست هیچ پاسخی از سوی مسئولین دریافت نشد، لذا خانواده آیت الله طالقانی تصمیم گرفت که همانند سالهای اخیر مراسم ایشان را به صورت خصوصی برگزار نماید.
سال های زیادی است که بدون هیچ دلیلی مجوز برگزاری مراسم بزرگانی چون بازرگان، سحابی، شریعتی و…در حسنیه ارشاد صادر نمی شود و جا دارد مسئولین در این خصوص تجدید نظر کنند. 

رهبر جمهوری اسلامی: حمله شیمیایی بهانه است ، آمریکا قطعا ضرر خواهد کرد

Posted: 05 Sep 2013 03:16 AM PDT

جرس: رهبر جمهوری اسلامی می گوید: در قضیه سوریه،حمله شیمیایی را بهانه کرده و با لفاظی می گویند که به خاطر مسائل انسانی می خواهند وارد شوند، آمریکا در قضیه سوریه اشتباه کرده و قطعا ضرر خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه ای پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنانی ضمن توصیه همه مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان در سطوح مختلف نظام اسلامی به نگاه کلان و جامع در قبال مسائل کشور، منطقه و جهان و موضع گیری همراه با بصیرت و بینش و به دور از انفعال، تأکید کرد: همه مسئولان باید در تصمیم گیریها و موضع گیریهای خود، حتماً سه مؤلفه، «آرمانها و اهداف»، «راهبردهای عمومی و کلی»، و «واقعیات» را مد نظر داشته باشند و با رویکرد عاقلانه و خردمندانه و امیدوار به آینده، در جهت تقویت ساخت درونی نظام و حل مشکلات و ایستادگی بر اصول حرکت کنند.

 

رهبر جمهوری اسلامی، نگاه جامع، کلان و همه جانبه به حوادث و مسائل را بسیار ضروری دانست و افزود: یکی از این حوادث، شکل گیری نظام جمهوری اسلامی است که در کوران تندبادها و با تکیه بر اسلام و در دنیای در حال حرکت به سوی مادیگری، اتفاق افتاد که این رویداد بیشتر شبیه معجزه بود.

 

آقای خامنه ای لازمه تحلیل صحیح از شرایط کنونی منطقه و جهان و صف بندیهای موجود در مقابل نظام اسلامی را نیز داشتن نگاهی کلان و همه جانبه و منطبق بر واقعیات دانستند و تأکید کردند: با وجود آنکه منطقه غرب آسیا، از سالها قبل مورد سلطه و تاخت و تازِ استکبار قرار گرفته، اما در چنین شرایطی، حادثه بزرگ بیداری اسلامی بوجود آمده که بر خلاف خواسته استکبار است.

  

رهبر جمهوری اسلامی مجددا مدعی "بیداری اسلامی" در حوادث بهار عربی شد و گفت: این تصور که بیداری اسلامی از بین رفته، تصور غلطی است زیرا بیداری اسلامی یک حادثه سیاسی محض نبود که با آمدن برخی افراد یا رفتن آنها، از بین برود بلکه بیداری اسلامی، حالت تَنَبّه و خودباوری و تکیه بر اسلام است که در جوامع اسلامی گسترش یافته است. آنچه که ما امروز در منطقه مشاهده می کنیم، در واقع واکنش استکبار و در رأس آن امریکا، به بیداری اسلامی است.

 

وی افزود: حضور استکبار در این منطقه متجاوزانه، زورگویانه و زیاده خواهانه و با هدف از بین بردن هرگونه مقاومت در مقابلِ این حضور است، اما جبهه استکبار نتوانسته این مقاومت را از بین ببرد و از این پس هم نخواهد توانست.

 

رهبر جمهوری اسلامی هدف اصلی استکبار در منطقه را تسلط بر آن با محوریت اسرائیل دانست و افزود: در قضایای اخیر سوریه هم که به بهانه سلاح شیمیایی آغاز شده، هدف، همین است اما امریکاییها سعی می کنند با لفاظی و زبان بازی، اینگونه وانمود کنند که برای یک هدف انسانی وارد قضیه شده اند.

 

آقای خامنه ای با تأکید بر اینکه آنچه برای سیاستمداران امریکایی مهم نیست، مسائل انسانی است، اظهار عقیده کرد: امریکاییها در حالی ادعای مسائل انسانی را می کنند که در سابقه آنها زندان های گوانتانامو و ابوغریب، سکوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، کشتار مردم بیگناه افغانستان و پاکستان و عراق وجود دارد. مسئله انسانیت، موضوعی نیست که کسی در دنیا باور کند که امریکاییها به دنبال آن باشند.

 

وی افزود: ما معتقدیم امریکاییها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند کرد. 

 

رهبر جمهوری اسلامی افزود: امام همان کسی است که گفت «رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است که باید از بین برود» و هیچگاه نیز در مورد رژیم صهیونیستی تقیه نکرد. امام در مقابل امریکا و شرارت های او نیز تقیه نکرد و جمله معروف «امریکا شیطان بزرگ است» سخن امام است.

 

رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: اگر در مصر شعار مبارزه با اسرائیل وجود داشت و در مقابل وعده های امریکا، کوتاه نمی آمدند، قطعاً اینگونه نمی شد که دیکتاتور ذلیل کننده مردم مصر از زندان آزاد شود و منتخبان مردم مصر به زندان بروند و محاکمه شوند. اگر در مصر، بر اصول ایستادگی می شد، معترضانی که در مقابل منتخبان مردم ایستاده بودند، بطرف آنها می آمدند.

 

وی گفت: دشمن برای اجرای این راهبرد خود و برافروخته کردن آتش فتنه، از دو گروه مزدور استفاده می کند، یک دسته مزدور تکفیری زیر نام سنی و یک دسته دیگر مزدورانی که زیر نام شیعه فعالند. 

  

رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مسائل داخلی نیز گفت: راه حل اصلی مشکلات کشور، تقویت ساخت درونی نظام براساس نگاه عاقلانه و خردمندانه است. تقویت ساخت درونی کشور نیز از طریق پیشرفتهای علمی، و مدیریت درست اقتصادی امکان پذیر است.

 

وی افزود: علت اینکه امروز فشارها متوجه نفت کشور شده آن است که از بعد از جنگ، نتوانستیم، تکیه خود را بر نفت کم کنیم، بنابراین باید همواره در جهت استحکام ساخت درونی و حل کردن مشکلات با کمک نیرو و اراده خود، حرکت کنیم. و یکی از امتیازات شرایط کنونی، روی کار آمدن دولتی تازه نفس با مجموعه ای از افرادِ صاحب توانایی ها و مصمم برای پیشبرد کشور به سمت اهداف است.

 

آقای خامنه ای رئیس جمهور را نیز یک روحانی با سابقه و فعال در عرصه های گوناگون، و انقلابی دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی، همه باید به دولت کمک کنند و من همانگونه که از همه دولتها حمایت کرده ام، از این دولت نیز حمایت خواهم کرد. البته حمایت من از دولتها به معنای تأیید همه کارهای آنها نیست و ممکن است ایرادهایی هم باشد ولی این ایرادها نباید مانع از کمک به دولت شود. 

 

وی افزود: علاوه بر کمک به دولت، باید نصیحت خیرخواهانه هم کرد. مسئولان نیز باید پذیرای این نصیحت های خیرخواهانه باشند حتی اگر این نصیحت ها در برخی مواقع تند و تیز باشد.

 

وی همچنین با اشاره به جبهه بندیهای شفاف منطقه ای و جهانی افزود: نرمش و انعطاف هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه های سیاسی، مطلوب و مورد قبول است اما این مانور هنرمندانه نباید به معنای عبور از خط قرمزها و بازگشتن از راهبردهای اساسی و توجه نکردن به آرمانها باشد.

 

آقای خامنه ای در ارزیابی شرایط کشور، آینده را بسیار خوب و روشن توصیف کرد و گفت: من کاملاً به آینده خوشبین هستم و معتقدم همه مشکلات کشور اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که عمیق تر از بقیه است، قابل حل هستند.

 

بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی، به مرخصی سه روزه آمد

Posted: 05 Sep 2013 02:56 AM PDT

جرس: بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی، بعد از ماهها برای سه روز از زندان اوین به مرخصی آمد.

 

به گزارش کلمه، این فعال دانشجویی امروز پنجشنبه به یک مرخصی سه روزه آمد.

 

این عضو دفتر تحکیم وحدت، از جمله زندانیان سیاسی دستگیر شده پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که به زندان طولانی‌ مدت محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی وی را نه سال و نیم حبس اعلام کرد که سنگین‌ترین حکم قضایی است که از ابتدای تاسیس انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها برای یکی از اعضای این تشکل‌ها صادر شده است.

اما محکومیت او به همین مقدار هم محدود نشد و شش ماه حبس دیگر برای بهاره هدایت در حالی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان بود، صادر شد و بدین ترتیب حکم حبس بهاره هدایت در مجموع ده سال شد.

 

بهاره هدایت متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی تهران و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است. وی همچنین از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت شده است. بهاره در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵، ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶، ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷ و ۱ فروردین ماه ۱۳۸۸ به خاطر فعالیت‌هایش بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرده است .

یک فعال صنفی خواستار شد: روحانی محدودیت‌های ۸ سال اخیر در راه فعالیت صنفی معلمان را رفع کند

Posted: 05 Sep 2013 02:02 AM PDT

جرس: یک فعال مستقل صنفی معلمان با اشاره به استقرار دولت یازدهم، خواستار رفع محدودیت‌هایی شد که طی ۸ سال گذشته برای فعالان صنفی و منتقدان آموزش و پرورش به وجود آمده است.

 

«محمد تقی سبزواری» در این باره به ایلنا گفت: دولت آقای احمدی‌نژاد از‌‌‌ همان ابتدای کار نتوانست انتقادات تشکل‌های صنفی از آموزش و پرورش را برتابد، بنابراین به برخوردهای قضایی با منتقدان و فعالان صنفی روی آورد.

 

وی ادامه داد: محدودیت‌های تشکل‌های صنفی از سال ۸۵ شروع شد و در سال ۸۶ به اوج خود رسید و از آن برهه، این تشکل‌ها عملا به محاق رفتند.

به گفتهٔ آقای سبزواری، دیدار و ملاقات‌های فعالان صنفی با یکدیگر از سال ۸۶ به بعد به مناسبت‌های خاص تحت پوشش‌های مختلف مانند عروسی یا عزا محدود شده بود.

 

این فعال صنفی تصریح کرد: علاوه بر برخوردهای قضایی دولت آقای احمدی‌نژاد با فعالان صنفی و منتقدان، در ادارات نیز با آن‌ها برخورد می‌شد تا جایی که صلاحیت بسیاری از معلمان برای معاونت یک آموزشگاه ساده تایید نمی‌شد و فرهنگیان شایسته زیادی از گرفتن پست‌های مدیریتی و حتی غیر مدیریتی محروم شدند.

 

وی در تشریح محدودیت‌های به وجود آمده برای فعالان صنفی با بیان مثالی گفت: ‌شخصا سال گذشته معاون نمونه ناحیه دو شیراز شناخته شدم ولی از طرف حراست، صلاحیت‌ام تاییید نشد. وقتی با مسئول حراست صحبت کردم، هنگامی که پرونده‌ام را آورد یکسری از مطالب چاپ شده در نشریات رسمی داخلی به همراه دو الی سه مطلب درباره یکی از نامزدهای ریاست جمهوری پیش از انتخابات ۸۸ به پرونده‌ام ضمیمه شده بود و در نهایت با این اتهام که «آدم منتقدی» هستم این عنوان را از دست دادم.

 

سبزواری با ذکر مثال دیگری افزود: مراقبت امتحان نهایی مسئولیتی است که معلمان به سادگی نمی‌پذیرند زیرا دستمزدی که بابت آن پرداخت می‌کنند هیچگونه تناسبی با زحمتش ندارد. با این حال یک گروه از معلمان بودند که ابلاغ مراقبت از جلسه امتحان را به همراه داشتند اما بعد از بازدید حراست از جلسه، بلافاصله ابلاغشان حذف شد. حتی زمانی که مدیر برای حراست توضیح می‌داد که با اصراراین معلم را برای مراقبت از جلسه امتحان مجاب کرده است، گفته می‌شد ایشان حق انجام چنین کارهایی را ندارد.

بمب‌گذاری تروریست‌ها به خانه‌های شیعیان عراق رسید

Posted: 05 Sep 2013 02:02 AM PDT

جرس: در حالی‌که نگاه‌ها به سوریه دوخته شده، اوضاع امنیتی عراق همواره تیره‌تر می‌شود. طی دو روز گذشته بمب‌گذاری‌های بی‌شمار ده‌ها قربانی گرفت. نیمه‌شب چهارشنبه انفجار خانه‌های دو خانواده شیعی ۱۸ کشته برجای گذاشت.

 

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که در سلسله بمب‌گذاری‌های روزهای اخیر بغداد بیش از همه شیعیان عراق هدف تروریست‌ها بوده‌اند. اندکی پس از نیمه‌شب چهارشنبه خانه‌های دو خانواده شیعی در محله لطیفیه بغداد در نتیجه انفجار بمب ویران شد. در این بمب‌گذاری ۱۸ نفر به قتل رسیدند. به گزارش امدادگران ۵ زن و ۶ کودک در میان آن‌ها بودند.

 

خونین‌ترین روز سال

از سوی دیگر و به‌گزارش نیروهای امنیتی، انفجار پیاپی سه بمب در منطقه ترمیه واقع در ۴۰ کیلومتری بغداد ۵ سرباز عراقی را هنگام گشت‌زنی به قتل رساند. روز سه‌شنبه (۳ سپتامبر، ۱۲ شهریور) یکی از خونین‌ترین روزهای سال‌ جاری عراق بود. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، در این روز در یک سلسله بمب‌گذاری هماهنگ شده دست‌کم ۶۴ نفر در سراسر عراق جان باختند و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

 

حملات دیروز نیز به‌گزارش رسانه‌های محلی در محله‌هائی از بغداد رخ‌داد که اکثریت ساکنان آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند. بمب‌گذاری‌ها در بغداد از ماه ژوئيه امسال شدت گرفته‌اند. در آخرین روز ماه اوت انفجار تقریبا همزمان تعداد زیادی خودروی بمب‌گذاری شده ده‌ها نفر را در شهر بغداد به خاک و خون کشید.

 

در حالی که خبرگزاری آلمان تعداد قربانیان بمب‌گذاری‌های روز گذشته عراق را ۶۴ نفر اعلام کرده است خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که تنها در شهر بغداد ۳۶ نفر قربانی ترور شده‌اند.

 

نقش سیاست نوری‌المالکی در تشدید بحران

به‌گزارش رویترز تنش میان کردها، شیعیان و سنی‌های عراق پس از خروج نیروهای آمریکائی و به‌هم ریختن اوضاع سوریه شدت بیشتری یافته و خشونت از آغاز سال‌جاری در این کشور اوج گرفته است.

 

درباره دلیل بمب‌گذاری در محلات شیعه‌نشین عراق، خبرگزاری فرانسه می‌نویسد:«اقلیت سنی عراق احساس می‌کند که از سوی دولت شیعی نوری‌المالکی طرد شده است. گروه‌های تندروی مرتبط با القاعده از این موقعیت برای اعزام رزمندگان خود به عراق و انجام عملیات تروریستی در این کشور استفاده می‌کنند.»

 

۵ هزار قربانی در ۸ ماه

برپایه گزارش سازمان ملل متحد از آغاز سال جاری میلادی حدود ۵ هزار شهروند عراقی قربانی انفجارها شده‌اند.

 

تعداد قربانیان تنها در دوماهه ژوئیه و اوت امسال به یک‌هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

 

تمرکز افکار عمومی جهانی روی جنگ داخلی سوریه سبب شده است که اوضاع عراق کمتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
 

آرایش نظامی آرام در منطقه در حال شکل گیری است

Posted: 05 Sep 2013 01:48 AM PDT

ورود ناوهای ناتو به گرجستان
جرس: سه ناو بزرگ ناتو بر اساس وارد بندر باتومی گرجستان شدند. همزمان یک روزنامه عرب زبان از استقرار دو هزار نیروی نظامی آمریکایی در مناطق مجاور سوریه خبر داد.کاخ سفید آمریکا از اقدام کمیته روابط خارجی سنا در تصویب مجوز اقدام نظامی علیه سوریه استقبال کردکاخ سفید آمریکا از اقدام کمیته روابط خارجی سنا در تصویب مجوز اقدام نظامی علیه سوریه استقبال کرد


به گزارش تسنیم به نقل از اینترفاکس؛ وزارت کشور گرجستان اعلام کرد سه کشتی ناتو - شمال دو کشتی مین‌روب آلمانی و یک ناوچه ترکیه‌ای - امروز (پنج‌شنبه) به عنوان بخشی از "برنامه دیدار از بنادر" وارد بندر باتومی شدند.


ملوانان ترک و آلمانی تمارین نظامی مشترکی را با نیروی دریای، گارد ساحلی و نیروهای ویژه گرجی انجام خواهند داد.


این برای اولین بار است که کشتی‌های نظامی ناتو وارد یکی از بنادر گرجستان می‌شوند.


کارشناسان می گویند این آرایش نظامی هشدار به روسیه در قبال تحرکات نظامی این کشور در حوزه مدیترانه و اطراف سوریه است.


آرایش نظامی آمریکا

همزمان، امروز پنجشنبه یک روزنامه عرب زبان از استقرار دو هزار نیروی نظامی آمریکایی در مناطق مجاور سوریه خبر داد.


به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه المنار، منابع آگاه اعلام کردند :2000 تن از نیروهای نظامی آمریکایی در مرز اسرائیل و دیگر مناطق مجاور سوریه حضور یافته‌اند تا پس از اخذ دستورات لازم مداخله نظامی در این کشور را آغاز کنند.


این منابع افزودند: حمله نظامی آمریکا علیه سوریه موضوع غافلگیر کننده‌ای نیست و روسها می‌تواند اطلاعات لازم را از زمان شلیک اهداف در سوریه بلافاصله مخابره کنند و یا حتی محل اصابت این موشک ها را مشخص کنند.


کاخ سفید آمریکا از اقدام کمیته روابط خارجی سنا در تصویب مجوز اقدام نظامی علیه سوریه استقبال کرد

 

ساعتی پس از تصویب مجوز اقدام نظامی علیه سوریه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، کاخ سفید از این اقدام استقبال کرد.


به گزارش رادیو فردا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که پیش‌نویس تصویب‌شده منافع آمریکا را در امنیت ملی تأمین می‌کند و توانایی رژیم بشار اسد در سلاح‌های شیمیایی را نیز تنزل می‌دهد.


پیش‌نویس قطعنامه اقدام نظامی علیه سوریه روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب رسید.

 


سقوط مجدد ایران در رتبه جهانی شاخص رقابت‌پذیری

Posted: 05 Sep 2013 01:48 AM PDT

جرس: مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود رتبه ایران را در بین 148 کشور جهان از نظر شاخص رقابت‌پذیری 82 اعلام کرد که این رتبه نسبت به سال قبل 16 پله کاهش نشان می‌دهد.



به گزارش ایسنا، در گزارش مجمع جهانی اقتصاد که به تازگی منتشر شده سوئیس همچون سال پیش از نظر شاخص رقابت پذیری رده نخست را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است و سنگاپور و فنلاند نیز دوم و سوم شدند. سنگاپور و فنلاند در سال قبل نیز همین رده‌ها را بدست آورده بودند. همچنین رده‌های چهارم تا دهم رقابت پذیرترین کشورها و مناطق جهان به آلمان، آمریکا، سوئد، هنگ کنگ، هلند، ژاپن و بریتانیا رسید.



در بین 148 کشور جهان پایین‌ترین رده از نظر شاخص رقابت پذیری نیز به کشورهای چاد، گینه، بوروندی، یمن، سیرالئون، هائیتی، آنگولا، موریتانی، بورکینافاسو و میانمار رسید. در منطقه خاورمیانه ایران از نظر شاخص رقابت پذیری بعد از کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، عمان، کویت، بحرین و ترکیه رده نهم را به خود اختصاص داد.



بالاترین نمره در شاخص رقابت پذیری را در بین کشورهای جهان سوئیس با 5.67 به خود اختصاص داده و ایران نیز با نمره 4.07 در رده 82 قرار گرفته است. ایران در رده‌بندی سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد در بین 144 کشور دنیا از نظر شاخص رقابت پذیری رده 66 را بدست آورده بود. شاخص رقابت‌پذیری جهانی با ارائه مجموعه‌ای از فاکتورهای مختلف و متعدد که هر یک ضمن برخورداری از ضرایب متفاوت، منعکس‌کننده جنبه خاصی از رقابت‌پذیری هستند، به تبیین این پدیده می‌پردازد.



هدف شاخص رقابت‌پذیری جهانی این است که با نگاهی عملگرا و دقیق و با هدف کمک به سیاست‌گذاران، مشکلات فراروی ارزیابی رقابت‌پذیری کشورها را از میان بردارد. در این شاخص فاکتورهای تاثیرگذار بر رقابت‌پذیری به 12 گروه تحت عنوان ارکان رقابت پذیری اعم از نهادها، زیرساخت‌ها، ثبات در حساب‌های دولتی، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش عالی و حرفه‌ای، کارآیی بازار کالا، کارآیی بازار نیروی کار، پیشرفته بودن بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک، اندازه بازار، پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری و نوآوری تقسیم می‌شوند.



از ایران مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با مجمع جهانی اقتصاد در نگارش بخش مربوط به شاخص‌های ایران از جمله شاخص رقابت پذیری همکاری کرده است.

تشدید اختلافات و سایه بحران سوریه بر نشست گروه ۲۰ در روسیه

Posted: 05 Sep 2013 12:53 AM PDT

جرس: نشست بیست کشور بزرگ و مهم اقتصادی جهان در حالی در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود که بحران سوریه و موضوع حمله نظامی شکافی عمیق میان جامعه جهانی بوجود آورده و حال مشکلات اقتصادی و مالی را به حاشیه رانده است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران ۲۰ کشور بزرگ و مهم اقتصادی جهان (موسوم به گروه ۲۰ یا جی ۲۰) در سن‌پترزبورگ روسیه گرد آمده‌اند تا درباره مشکلات اقتصادی و مالی در عرصه بین‌المللی رایزنی کنند و درباره برخی مسائل عاجل تصمیم بگیرند. اما بحران سوریه و افزایش احتمال حمله نظامی به سوریه اختلافی عمیق میان کشورهای شرکت‌کننده ایجاد کرده است.


حضور نیرومند اوباما در نشست جی ۲۰

گرچه گردهمایی جی ۲۰ در اساس بر سر موضوعات اقتصادی و مالی است‌، اما با توجه به اهمیت بین‌المللی بحران سوریه انتظار می‌رود که در حاشیه این نشست، دیدارهای دو یا چند جانبه نیز برگزار شود. با توجه به مواضع روسیه (میزبان نشست) و چین در قبال رژیم اسد به نظر نمی‌رسد که کشورهای شرکت‌کننده در مجموع بتوانند درباره سوریه به توافقی اصولی دست یابد. در کنار کشورهای غربی که نظری تقریباَ یکسان درباره بحران سوریه دارند، ترکیه و عربستان سعودی نیز به عنوان حامیان اپوزیسیون سوریه و حمله به رژیم اسد در این نشست حضوری فعال دارند.

 

باراک اوباما که حال مجوزی از سنای آمریکا برای حمله به سوریه در دست دارد، می‌تواند سیاست دولت خود را به عنوان مواضع ملی آمریکا به متحدان و رقبای خود عرضه کند.

 

اوباما در سفر خود به استکهلم در روز چهارشنبه (۴ سپتامبر) دیداری با رهبران کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ، ایسلند و فنلاند داشت. رهبران این کشورها آشکارا از مواضع اوباما در قبال رژیم اسد پشتیبانی کردند.

 

خواست پوتین

ولادیمیر پوتین به عنوان میزبان جی ۲۰ می‌داند که شکاف میان کشورهای مهم جهان بر سر بحران سوریه، امکان تصمیم‌گیری در زمینه مسائل فوری اقتصادی و مالی را نیز به خطر انداخته است.

پوتین تا کنون به شدت با هر گونه حمله نظامی به سوریه مخالف بوده است، گرچه در روز گذشته برای نخستین بار مجازات رژیم اسد تحت نظارت شورای امنیت را منوط به ارائه "مدارک محکم" مبنی بر دخالت رژیم اسد در بکارگیری سلاح شیمیایی در حومه دمشق دانست.

 

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای شرکت‌کننده حامی سرسخت حمله نظامی به رژیم اسد است. در روز عصر چهارشنبه ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در پارلمان این کشور تصریح کرد که نباید تنها به تنبیه نظامی اسد بسنده کرد، بلکه باید به حکومت رژیم اسد "پایان" داد.

 

هیئت بلندپایه آلمان نیز با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم ، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه و ولفانگ شویبله، وزیر دارایی این کشور در نشست جی ۲۰ شرکت خواهد داشت. دولت آلمان گرچه مایل به شرکت در حمله احتمالی به سوریه نیست، اما از مسئولیت ارتش اسد در بکارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم بی‌دفاع مطمئن و خواهان مجازات حکومت سوریه است.

 

موضوعات مالی و اقتصادی

دریافت پناهندگی ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از روسیه نیز یکی از موضوعات تنش‌زا میان مسکو و واشنگتن است.

به گفته محافل دیپلماتیک آمریکا، دیدار رسمی و دوجانبه پوتین و اوباما در حاشیه نشست جی ۲۰ دقیقاَ به خاطر حمایت روسیه از اسنودن لغو شده است.

 

مسائل اقتصادی در چنین فضای نامساعد سیاسی به حاشیه رانده شده است. یکی از موضوعات محوری نشست جی ۲۰ رسیدگی به کارکرد بانک‌هایی است که امکان فرار مالیاتی را برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی فراهم می‌کنند.

 

یکی دیگر از چالش‌های کشورهای شرکت‌کننده تصویب "برنامه عمل سن‌پترزبورگ" است که بر اساس آن باید تسهیلاتی برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی جهانی فراهم شود.

 

کشورهای حاضر همچنین خواهان تعیین اهدافی واقع‌بینانه برای کاهش بدهی‌های دولتی تا سال ۲۰۱۶ میلادی هستند. در نشست جی ۲۰ درباره سیاست‌های پولی و تاثیر آن بر کشورهای در حال توسعه نیز گفت‌وگو خواهد شد.

 

صندوق بین‌المللی پول در روزهای گذشته اعلام کرد که آهنگ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه نظیر چین، هند، برزیل، مکزیک و غیره کند شده است. در مقابل در کشورهای پیشترفته این رشد در حال افزایش است.

 

آخرین خبرهای اقتصادی از آمریکا نیز حاکی از آن است که رشد اقتصادی در ایالات متحده به آرامی در حال افزایش است. اروپا و ژاپن نیز بتدریج بحران اقتصادی را پشت سر می‌گذارند.

 

نشست جی ۲۰ تا عصر جمعه (۶ سپتامبر) در کاخ کنستانتین در سن‌پترزبورگ ادامه خواهد شد.