جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فیض الله عرب سرخی و نسرین ستوده به همراه چند زندانی سیاسی دیگر آزاد شدند

Posted: 18 Sep 2013 08:05 AM PDT

جرس: هفت تن از زندانیان سیاسی زن محبوس در بند بانوان زندان اوین شب گذشته آزاد شدند. همچنین فیض الله عرب سرخی و نسرین ستوده، دو زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات آزاد شدند.  

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، نسرین ستوده و فیض الله عرب سرخی دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین عصر امروز چهارشنبه آزاد شدند.

 

نسرین ستوده، فعال حقوق بشری و وکیل دادگستری سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت  و به “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” متهم و تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم گردید.

 

فیض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب نیز، تیرماه سال ۸۸ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی متهم و ۵ سال حبس محکوم شد.

  

به گزارش کلمه، طی دو روز گذشته نادر بابایى، محمدعلی ولایتی و حسین زرینی از بند ۳۵۰ زندان اوین و مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک محمدی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بودند.

 

پدر مریم شفیع پور: حتی نمی دانم بیماری دخترم چیست و کجاست؛ بیمارستان یا زندان؟

Posted: 18 Sep 2013 06:39 AM PDT

جرس: پدر مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی که از روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه به دلیل نامشخصی به بیمارستان منتقل شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران زندان اوین و دادستانی هیچ توضیحی در مورد علت انتقال فرزندش به بیمارستان و بیماری او نداده اند و حتی او خبر ندارد که هنوز دخترش در بیمارستان است یا مرخص شده است.

 

محمود شفیع پور با اظهار نگرانی شدید از سلامتی دختر جوانش به کمپین گفت:« به ما اجازه داده بودند که دوشنبه این هفته برای ملاقات کابینی مریم به زندان اوین برویم اما وقتی به زندان رفتیم ماموران به ما اطلاع دادند که او به بیمارستان فرستاده شده و گفتند که فردا صبح برویم که با مریم ملاقات کنیم. امروز(سه شنبه ۲۶ شهریور ماه) صبح تا ظهر جلوی در زندان ایستادیم اما نه به ما اجازه ملاقات دادند و نه حتی تماس تلفنی. ماموران هیچ پاسخی به ما ندادند که مریم به چه علت و به کدام بیمارستان منتقل شده و آیا هنوز در بیمارستان است و یا به زندان برگردانده شده. ما هیچ نمی دانیم.»

 

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در روز ۵ مرداد ماه امسال پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین به زندان اوین منتقل شد پس از انتقال او ماموران به منزل او مراجعه و برخی از وسایل شخصیش را با خود برده اند. او از زمان بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

 

مریم شفیع پور پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

محمود شفیع پور در مورد آخرین وضعیت فرزندش به کمپین گفت:« مریم بیشتر از ۵۰ روز در زندان است و در این مدت فقط دو بار به خانه تماس گرفته و یک بار ملاقات حضوری جلوی بازپرس پرونده اش و یکبار دیگر ملاقات با ما کابینی با حضور بازجویش داشته است. آخرین باری که با او ملاقات کابینی داشتم از درد دست راستش گفت که بی حس است و از درد دندان هایش. اما حالا دیگر نمی دانم به چه علت او به بیمارستان منتقل شده است.»

 

پدر مریم شفیع پور همچنین با اشاره به لاغری بیش از اندازه دخترش در ملاقات گفت:« مریم فوق العاده ضعیف شده بود. بالاخره دختر ۲۵ ساله است و تحمل این چیزها را ندارد. متاسفانه به جای اینکه در دانشگاه تحصیل کند گوشه زندان افتاده است.»

 

پدر مریم شفیع پور با اظهار اینکه هنوز از اتهام فرزندش به درستی خبر ندارد، گفت:« به ما یکبار گفتند دخترم متهم به تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی است اما آخر با چه کسی بر علیه امنیت ملی تبانی کرده است. اصلا چه کرده که تبانی علیه امنیت ملی به حساب می آید. الان چون در انفرادی هم هست اجازه گرفتن وکیل ندارد. هر بار هم که از مسولان درباره اتهامش پرسیده ام جواب درستی به من نداده اند.»

 

محمود شفیع پور در خصوص درخواستش از مسولان کشور گفت:« من از قوه قضاییه که نمی توانم توقعی داشته باشم چون خودشان وضعیت من را بهتر می دانند اما از دولت جدید که قول داده به داد مردم برسد، می خواهم به درد ما که یکی از دردهاست رسیدگی کند. من بیشتر از ۶۰ سال سن دارم و در تمام این سال ها کار کردم و زحمت کشیدم و هیچ وقت چنین رفتاری در کشورم با من نشده بود. الان ماموران زندان و مسولان قضایی حتی به سوال های ابتدایی من هم جواب نمی دهند. من حتی نمی دانم درد دخترم چه بوده که به بیمارستان رفته و نمی دانم الان دقیقا کجاست.»

 

پدر مریم شفیع پور افزود:« من به تمام مسولان مملکتم نامه نوشتم که به مشکل دخترم رسیدگی کنند و تقاضا کردم اگر جرمی مرتکب شده زودتر پرونده اش را به دادگاه بفرستند وگرنه برای چه او را در حبس انفرادی نگه داشته اند! اما متاسفانه تا کنون کسی پاسخی به ما نداده است. من از دولت جدید کمک می خواهم. من یک پدرم و نگران سلامتیم فرزندم هستم.»

خاتمی: جامعه مدنی نخواهیم داشت، مگر این‌که حکومت‌ها غیر جبار، غیر دیکتاتور و غیر مستبد باشند

Posted: 18 Sep 2013 06:39 AM PDT

همزمان با ولادت امام رضا و به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید ، جمعی از فرهنگیان و معلمان ومدیران سابق آموزش و پرورش و تشکل های فرهنگیان، با سید محمد خاتمی دیدار و گفت و گو کردند . خاتمی در این دیدار تصریح کرد:بودند کسانی در این مدت امکانات در اختیارشان بود، ولي جز به حذف و توسل به هر شیوه‌ای برای حذف نمی‌اندیشیدند، والا ما این همه زندانی و دل‌های پر از کینه نداشتیم؛باید بچه‌هایی تربیت کنیم که به غیر از حذف به باهم بودن هم بیندیشند.


به گزارش روابط عمومی دفتر ‌سید محمد خاتمي؛رئیس جمهور اسبق ایران  در این دیدار با تبريك میلاد امام رضا، جايگاه آن امام همام به عنوان معلم بزرگ ادب، علم و معرفت؛ اخلاق، انسانیت و خدا و خداشناسی را يادآور شد و گفت: امیدوارم که به برکت وجود او و پيامبر عظيم الشان و همه امامانمان بتوانیم راه آینده‌مان را روشن‌تر از گذشته بیابیم و طی کنیم و ارزش‌هایی که مورد توجه این بزرگواران بود در وجود خودمان و در جامعه‌مان پیاده شود.

 

 

وي همچنين با اشاره به همزماني اين ايام و سال جديد تحصيلي، تصريح كرد: پیشاپیش خسته نباشید می‌گویم به همه کسانی‌که در عرصه آموزش و پرورش این مهمترین بخش جامعه ما تلاش می‌کنند، چه در اداره آن، چه در تعلیم و چه در تربیت. معلمان عزیز، مربیان بزرگوار و مدیران محترمی که آماده می‌شوند تا برای میلیون‌ها عزیزانی که یا بذرهایی هستند که کاشته می‌شوند تا در آینده تبدیل به درخت‌های تنومند در جامعه ما باشند، چه نهال‌هایی که در حال رشد و نمو هستند، خدمت کنند، تا ان‌شاءالله جامعه‌ای در آینده داشته باشیم، بهتر از جامعه‌ای که امروز هست.

 

 

 

امیدواریم شاهد تحولات چشم‌گیر در جهت‌ شناخت بهتر ارزش‌های انقلابمان و مصالح ملك و ملت و پیاده شدن آنها در جامعه باشیم

 

 رييس جمهور سابق در ادامه با خیر مقدم گویي به انبوه دانش‌آموزاني که از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان در آموزش و پرورش حضور خواهند یافت، آنها را  روح جامعه معرفي كرد و گفت: ما مسوولیت بزرگی نسبت به این عزیزان داریم. امیدواریم که با امیدی که با انتخابات در جامعه ما ایجاد شده و طلایه‌های تحول مثبتی که براساس ارزش‌هایی که در انقلاب ما بود در جامعه ما پدید آمده است ما شاهد تحولات چشم‌گیر در جهت‌ شناخت بهتر ارزش‌های انقلابمان و مصالح ملك و ملت و پیاده شدن آنها در جامعه باشیم .

 

وي در ادامه با استناد به نظريات ابن خلدون مبني بر اين‌كه  مبنا ، مایه و پایه جوامع و حکومت‌ها عبارتست از عصبیت، افزود: او با تحولاتی که در این عصبیت می‌شود، تحولات جامعه را تبیین می‌کند، به نظر وي هر وقت عصبیت محکم و استوار باشد و حاکمیت بر پایه این عصبیت استوارباشد، جامعه؛ مستحکم است، وقتی سست می‌شود، حکومت هم سست می‌شود و شیرازه جمع متزلزل می‌شود تا عصبیت دیگری بیاید و آن دیگری را براندازد و این دور تاریخی تکرار می‌ شود.

 

وي ادامه داد:ابن خلدون در حالي كه خلافت اسلامي را مي‌ستايد، اما تحول خلافت اسلامی به امپراطوری را یک امر طبیعی می‌داند، می‌گوید بعد از خلافت راشده حکومت اسلامی تبدیل به حکومت امپراطوری شد، ولی می‌گوید این مسیر، مسیر طبیعی بود. آنچه در صدر اسلام پیش آمده بود، خلاف طبع جوامع و سیر تاریخی جامعه بود؛ گرچه ارزش داشت، از آنها تقدیر مبي‌‌كنند ولی می‌گوید خلاف طبع جامعه بود. جامعه برگشت به طبیعت اصلی خودش و جریان را ادامه داد.

 

خاتمي در ادامه يادآور شد:ابن خلدون فهمیده بود که با اسلام تحولی ایجاد شده است و نیز متوجه شده است بعد از 50- 40 سال تحول دیگری ایجاد شده است که ما می‌گوییم انحراف از آن معیارها، او می‌گوید بازگشت جامعه به طبیعت خودش البته زمان زیادی طول کشید و فداکاری‌های فراوانی شد که  جامعه؛ عرف و عقلانیت بشری به این نتیجه برسد که به جاي اين‌كه عصبيت پایه جمع  و حکومت باشد مي‌تواند اراده و خواست و رضایت مردم پایه جامعه باشد و روح دموکراسی هم در دنیای جدید همین است و مساله، مساله ارزشمندی است و به جای جامعه عصبی و جامعه قومي ،قبيلگي و عشيرگي جامعه مدني مستقر شود.

 

رييس جمهور سابق ایران در ادامه با تاكيد بر اين‌كه سیر تاریخی ما با سیر تاریخی غرب متفاوت است،گفت:  غرب در سیر تاریخی خودش به جامعه مدنی رسیده با ارزش‌های خودش، از جمله این‌که حرمتی که انسان دارد و انسانی که در آنجا هست آن انسان،انسان زميني است، يعني با آمال و ارزش‌هايي كه متعلق به اين دنيا است،  اعتبار داده می‌شود یا بکلی شأن متعالی وجود انسان نفی می‌شود یا مورد کم اعتنایی قرار می‌گیرد. بنابراین معلوم است که نقش من  مسلمان ایرانی در مورد  انسان با بینش غربی متفاوت است و طبعا جامعه انسان بنیاد  من هم نمی‌تواند همان شكل و فرم و حتي محتوای آن جامعه را داشته باشد و یکی از عوامل از خود بيگانگي و آشفتگي‌مان در تفكر، نظم و نظام همین است.

 

 

 

ما جامعه مدنی نخواهیم داشت، مگر این‌که حکومت‌ها حکومت‌هاي غیر جبار، غیر دیکتاتور و غیر مستبد باشند

 

خاتمي در بخش ديگري از اظهاراتش با تاكيد بر اين‌كه ما جامعه مدنی نخواهیم داشت، مگر این‌که حکومت‌ها حکومت‌هاي غیر جبار، غیر دیکتاتور و غیر مستبد باشند و در آن مردم اعتباری داشته باشند و میان حکومت ، توده مردم و نهادهای مردم بنیاد ارتباط وجود داشته باشد، افزود:این انسان را محور قرار دادن خیلی مهم است؛ دستاورد مهم بشر اين است كه به این نتیجه رسیده که اراده؛ خواست و رضایت مردم مبنای نظم جامعه و حکومت است و هیچ حکومتی اعتبار ندارد، مگر این‌که استوار بر اراده و خواست مردم باشد و نیز این‌که انسان حرمت و کرامت و منافع و حقوقی دارد که باید به آنها برسند نهادهای مدنی هم از جمله این امر مهم را  نمایندگی می‌کنند.

 

 

وقتی بنده گفتم جامعه مدنی ما ریشه در مدینه‌النبی دارد ، داد و فریادها بلند شد که این دو با هم متعارض است ؛ نتيجه بد فهمي دوستان است

 

ور در ادامه با مروري بر انتقادهاي مطرح شده عليه خود، زمانيكه مساله ريشه در مدينه النبي داشتن جامعه را مطرح كرد، گفت: وقتی بنده گفتم جامعه مدنی ما ریشه در مدینه‌النبی دارد ، داد و فریادها بلند شد که این دو با هم متعارض است كه نتيجه بد فهمي دوستان است . بنده نمی‌گویم شکل جامعه‌ای که در زمان پیامبر(ص) بود را عینا بیاوریم، بلکه من به عنوان مسلمان می‌گویم ارزش‌هايي وجود داشت كه در اين زمان هم مي‌تواند و بايد وجود داشته باشد.

وي افزود: کسی که معتقد است دوران اسلام گذشته و دین در جامعه دخالت ندارد و  دین امر منفی است و باید جوامع متجدد شوند. طبیعی است که نمی‌تواند حرف مرا هضم کند و اینک می‌گویم قالب‌ها را با محتوا اشتباه نکنیم، من به عنوان مسلمان که اعتقاد به اسلام دارم صحبت می‌کنم، آن ارزش‌های آن زمان را می‌خواهیم پیاده بکنیم.

 

 

 

انسان را  و حرمت و کرامت و محوریت او را به رسميت می‌شناسم

 

خاتمي در ادامه خاطرنشان كرد: بنده انسان را  و حرمت و کرامت و محوریت او را به رسميت می‌شناسم، ولی انسانی که علاوه بر این‌که در این دنیا هست و باید شرایط این جهان را بشناسد و نیازهای این جهانی‌اش  دارای ارزش‌های متعالی است، من انسان خلق شده در زمین را که در غرب  پدید آمد و بسیاری از حضرات هم  همان الگو را می‌پسندند، جفای به انسانیت می‌دانم ، انسان زميني است و بايد زمینی باشد همه انسان‌ها بايد از مزایای زندگی این جهانی برخوردار باشند ،آزاد و مستقل باشند، ولي به عنوان یک مسلمان شرقي  انسانی را مطلوب می‌دانم که سر در آسمان دارد.

 رييس جمهور سابق ادامه داد :من هم می‌گویم انسان محوری؛ جامعه مدنی، پای در زمین و سر در آسمان مردم سالاری، اما در عین حال مردمی که بنده می‌گویم مدنیتی که بنده می‌گویم حقوق و حق و محوریتی که مراد من است و انسان مورد نظرم آن انسانی است که هم شأن خدایی دارد و هم بعد زمینی اتفاقا در تربیتی که ما می‌کنیم باید هر دو بعد را در نظر بگیریم.
 

 

 

جزء کسانی هستیم که دلمان می‌خواهد حکومت سازگار با دین داشته باشیم

 

به گزارش روابط عمومی دفتر ‌سید محمد خاتمي؛ وي با تاكيد بر اين‌كه علاقه مندیم جامعه‌مان دینی باشدو ارزش‌های دینی در جامعه ما باشد،خطرنشان كرد: ولی در این باب حرف و حدیث داریم، ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم، در مورد ارزش‌هایی که دیگران می‌گویند در مورد فهم حکومت دینی، ولی ما هم جزء کسانی هستیم که دلمان می‌خواهد حکومت سازگار با دین داشته باشیم.

خاتمي اضافه كرد:در حکومت سازگار با دینی که بنده می‌گویم انسان در آن محترم است، نه اینکه ما انسان را بی‌اعتبار بکنیم و بیاییم برای یک بخش خاص جامعه همه امکانات و زمینه فراهم بکنیم و دیگران را صاحب حق ندانیم،  در جامعه دینی و حکومت‌ساز و با دین مورد نظر ما یک غیر مسلمان هم مثل مسلمان صاحب حق و حرمت و کرامت است، من این حرف را می‌زنم.

وي در ادامه با تاكيد بر لزوم شناخت تحولات غرب و آشنا بودن با آن ،يادآور شد: مساله ما مساله تقلید از غرب نیست و در جهت ديگر  مساله ما که پایبند به سنتیم این نیست که شکل‌ها و فرم‌ها را به عنوان امور مقدس بخواهیم پیاده کنیم و ظاهربيني  بي‌ توجه به روح سنت را جایگزین حقیقت دین کنیم.

 

 

 

سنت‌ها برایمان محترم است، ولی نباید شکل‌گرا و فرم‌گرا شد

 

 

وي با تاكيد بر اين‌كه یک سنت الهی داریم که به تعبیر قرآن غیرقابل تبدیل است، ولي درمقابل كلمه Tradition است كه داراي شكل‌‌ها، فرم‌ها ، گرایش‌ها و رویکردهایی است که در تاریخ وجود داشته و منسجم شده به صورت قانون و نظام درآمده اين‌ها شکل و فرم است و قابل تغییر است و باید نوسازی بشود البته ریشه‌های سنت را نمی‌توان تغییر داد، هیچ کس بدون اتکای به پایگاه سنت نمی‌تواند در سنت تحول ایجاد کند ما به عنوان کسانی که صاحب هویت تاریخی؛ فرهنگی و دینی هستیم سنت‌ها برایمان محترم است، ولی نباید شکل‌گرا و فرم‌گرا شد، اخلاق اسلامی و روش اسلامی و نحوه تعامل با دیگران از نظر اسلامی کجاست؟ نباید شکل را حقیقت دانست و از محتوا غافل شد.

 

خاتمي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه انسانی را می‌خواهیم محور و مدار کار قرار بگیرد که پای در زمین و سر در آسمان دارد، افزود:ما در همان حال که دین را قبول داريم ، جهان و تحولات آن را نيز يك واقعيت می‌دانیم و معتقدیم جامعه ما باید براساس ارزش‌ها و اصولی که داریم و لحاظ تحولات جامعه بشری استوار شود. این‌ها کار نظری است، متاسفانه فضای مناسبی نبوده که بشود این بحث‌ها صورت بگیرد و بعد به صورت نمونه در خارج پیاده شود، فوری انگ سیاسی به آن زده‌اند و فضا را بسته‌اند.

 

 

 

هیچ ادعایی نداریم در حکومت باشیم ؛می‌گوییم فضا را باز کنید تا فکری داریم بتوانیم آن فکر را در چارچوب جامعه مطرح کنیم

 

وي با خاطرنشان كردن اين مساله كه ما هیچ ادعایی نداریم در حکومت باشیم، تصريح كرد: می‌گوییم فضا را باز کنید که حق قانونی و شرعی و دینی خودمان را انجام دهیم، بنشینیم صحبت و بحث کنیم اگر فکری داریم بتوانیم آن فکر را در چارچوب جامعه مطرح کنیم، بیش از این توقعی در جامعه نداریم.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش به نقد نظري كه بر واگذاري امور آموزش و پرورش به دولت تاكيد داشت پرداخت و گفت: باید نشست و صحبت کرد بحث کرد با توجه به این‌که ما چگونه به آموزش و پرورش به انسان و تربیت نگاه می‌کنیم،‌خودمان اقدام کنیم کسی که جلوی ما را نگرفته است.

وي بر ايجاد مدارسی که چهره رحمانی اسلام را نشان می‌دهد، تاكيد كرد و گفت: بايد مدارسی ايجاد كنيم كه در آن همزیستی میان گرایش‌های مختلف، دین‌های مختلف، مذاهب مختلف را نشان می‌دهد و اسلام را در عرصه اجتماعی با دو عنصر قسط و اخلاق ببینند و حرمت و انسانيت را پاس دارد، نشان دهیم و به فرزندانمان بیاموزیم.

رييس بنياد باران با بيان اين‌كه مهترین دوره شکل‌گیری شخصیت انسان بین کودکی و نوجوانی است،افزود: البته شخصیت در خانه هم شکل می‌گیرد، ولی شخصیت اجتماعی او، اجتماعی‌پذیری انسان، این که خود را عضوی از جامعه بداند، در دورن جامعه باشد و حتی رشد اندیشه‌ها و پرسش‌های اساسی‌تر از پرسش‌های سطحی در دوران مرز بین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد.

 

 

 

در فضای آموزش و پرورش باید آزادی وجود داشته باشد، تا کار انجام بگیرد

 

وي با طرح اين سوال كه امور تربیتی براي اين مساله چه فکري کرده است؟ خاطرنشان كرد: متاسفانه حکومتی شدن مساله آموزش و پرورش ابراز و اعمال سلیقه‌های خاص به حساب آوردن، آفت است در فضای آموزش و پرورش باید آزادی وجود داشته باشد، تا کار انجام بگیرد.

 

نیاز مهم دنیای ما صلح است

وي در ادامه خطاب به فرهنگيان حاضر در جلسه گفت:شما نباید منتظر بمانید تا دولت در همه کارها کمک کند، باید از امکانات جامعه استفاده کرد و می‌شود این کار را کرد. شما که نمی‌خواهید کار سیاسی کنيد. می‌خواهيم به نوجوان و جوان ایرانی برسيم كه محتوای درست‌تری را از اسلام و تحول و توسعه را به فرزندانمان منتقل کنیم، تا چگونه در خیابان‌ ر اه بروند و ضوابط را رعایت کنند، یادشان دهیم چگونه دیگران را تحمل کنند، یادشان دهیم انسان اهل گفت‌وگو است، یادشان دهیم نیاز مهم دنیای ما صلح است. باید جامعه را رشد بدهیم.

 

 

 

باید بچه‌هایی تربیت کنیم که به غیر از حذف به باهم بودن هم بیندیشند

 

وي همچنين با طرح اين سوال كه چرا در جامعه، حذف اصل مي‌شود و در همه سليقه‌ها و گرايش ‌ها با توسل به هر وسيله‌اي حذف می‌شوند، گفت:بودند کسانی در این مدت امکانات در اختیارشان بود، ولي  جز به حذف و توسل به هر شیوه‌ای برای حذف نمی‌اندیشیدند، والا ما این همه زندانی و دل‌های پر از کینه نداشتیم.باید بچه‌هایی تربیت کنیم که به غیر از حذف به باهم بودن هم بیندیشند.

 

وي ادامه داد:امروز واقعا تاسف می‌خورم در کشورمان بین شیعه و سنی که هیچ؛ بین دو جریان که شیعه اثنی عشری و شیعه مرتضی علی هستند، اینطور مرز گذاری می‌شود یکی می‌شود کافر مطلق و دیگری می‌شود مسلمان مطلق، ولی آنچه امیدبخش و غرورانگیز است، رشد بالای ملت ما و بخصوص جوانان است که توانست در تحولات امروز عقلانیت و متانت و قناعت را به منصه ظهور برساند. مسوولان کشور باید حق این‌ها را ادا بکنند. نباید گذاشت فضایی که باز شده بسته شود.

 

 

 

در سراسر کشور اندیشه‌تان را پیاده کنید و از مردم هم كمك بگيريد

 

خاتمي با بيان‌این‌كه همه بايد برای جمهوری اسلامی، انقلاب و حقوق مردم  و توسعه کشور تلاش کنند، تصريح كرد:اگر احساس می‌کنید واقعا خلائی وجود دارد، شما شخصیت‌های آموزش و پرورش در تهران و شهرستان‌ها هستید، بیایید برای خدمت به آموزش و پرورش و خدمت به مردم  و براي آن معيارهايي كه داريد، نهادی تاسيس كنيد، براي اين امر  منتظر پول گرفتن از دولت نباشید، کارتان را انجام دهید. شما در سراسر کشور اندیشه‌تان را پیاده کنید و از مردم هم كمك بگيريد  و معتقدیم در جامعه از آن استقبال خواهد شد.

رييس بنياد باران در پايان با تاكيد بر تلاش در جهت حركت به سمت جامعه مدنی متناسب با تاریخ ، هویت‌ و شرایط روزگار است گفت:اصلاح‌طلبی واقعی را می‌توان نه در مقابل دولت، بلکه در کمک به دولت و بیش از آن به ملت در عرصه جامعه در عرصه آموزش و پرورش دید. باید این ظرفیت را دست کم نگرفت.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمي؛ در ابتدای این مراسم  معلمان و فرهنگیان حاضر به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند .

عبادی معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش  در دوره اصلاحات ،ضمن بیان   اهمیت اموزش وپرورش دررشد وتوسعه پایدار کشور گفت : اموزش و پرورش ،همیشه  ظرفیت و پتانسیل بزرگی جهت دست یابی انقلاب به اهداف و ارمان ها ی آن داشته است که از ان بهره و استفاده لازم گرفته نشده است . وی با بیان این که امام از اغاز رویکردی اصلاحی  به مسائل داشت گفت :امروز بعد از گذشت سال های دشوار مردم نشان دادند که جامعه همچنان برای رشد و تعالی خود محتاج رویکرد اصلاح و اعتدال است . وی با اشاره به این که معلمان از اصلی ترین عوامل  عمق بخشیدن و گسترش رویکرد اصلاحی در سطح جامعه هستند خواهان تدوین ساز وکار هایی برای ایجاد گفتمانی منظم و مدون در آموزش و پرورش در خصوص شناسایی ، و بیان مسائلی این دستگاه اثر گذار شد . مردم اگر محور حرکت های اجتماعی باشند رویکرد های اصلاح طلبانه را جهت رسیدن به آرمان معنوی و مادی می پذیرند و ماندگاری گفتمان های مردم نهاد با استفاده از اثرگذاری آموزش و پرورش و ظرفیت گرو های مرجع مانند معلمان بیشتر است .متاسفانه در آموزش و پرورش نتوانسته ایم این گفتمان را تبدیل به گفتمان غالب کنیم .

 

در ادامه  جلسه یکی از بانون فرهنگی  ، با اشاره به تعریف نشدن آموزش و پرورش از دید اصلاحات ، خواهان تبیین زوایای اصلاح طلبی در اموزش و پرروش وتعریف مطالبات اصلاح گرایانه در این نهاد ، جهت مطالبه از وزیران  آموزش وپرورش شدند. درادامه  یکی از معلمان حاضر با بیان اینکه آموزش و پرورش در هئیت دولت باید از اهمییت برخودار باشد از نگرانی ها  و دغدغه های  معلمان گقت و اشاره کرد : امروزه مشکلات مختلفی که درراه زندگی و معیشت معلمان ایجاد شده موجب گردیده تا معلمان ما به دانش روز وفنون معلمی نوین مسلط نباشند و شاهد سبقت گرفتن اطلاعات بچه ها در بسیاری از حوزه ها جدید از معلمانانشان باشیم . دانش اموزان با تزلزل هویتی مواجه شده و باید تلاش شود هویت ملی و دینی  دانش اموزان از اسیب های جدید در امان بماند . نماینده انجمن اسلامی معلمان از تشکل های صنفی هم گفت :  با تبیر های صورت گرفته جامعه از یاس به امید حرکت کرده است .انتخابات  اخیر نشان داد که مردم از اصلاح امور نا امید نشده و با حاکمیت عقلانیت بر اداره امور موجی از امید واری بر روح جامعه دمیده شده است .و این امیدواری در خصوص رفع موانع و محدویت ها برای همه ی معلمان هم در بین ما بیشتر شده است .

 

نمایند سازمان معلمان دیگر تشکل حاضر هم بیان داشت : امروزه اموزش و پرورش ما کارامد نیست . متاسفانه ویژه نبودن نگاه به آموزش وپرورش مختص دوره اخیر نیست و حتی در دوره اصلاحات هم آموزش و پرورش مظلوم واقع شده بود و باید شاهد ترجمه اصلاحات در اموزش و پرورش باشیم . متاسفانه هنوز دوستان ما درزندان هستند ویا در استانه مهر وبازگشایی باید اماده رفتن به زندان باشند .

روسیه: گزارش سازمان ملل مغرضانه است؛ شورشیان سوری از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند

Posted: 18 Sep 2013 06:39 AM PDT

جرس: سفارت‌خانه روسیه در دمشق اعلام کرد که معاون وزیر خارجه روسیه امروز(چهارشنبه) با بشار اسد مذاکراتی داشت. همزمان سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که کشورش اسنادی از استفاده شورشیان سوری از سلاح‌های شیمیایی در دست دارد.

 

به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، پیشتر ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو خاطرنشان کرد که سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه که به دمشق آمده است، با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار می‌کند.

 

ریابکف روز سه شنبه در دیدار با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه بر موضع ثابت مسکو در حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ثابت تاکید کرد.

 

ادعای روسیه: شورشیان بمباران شیمیایی کرده اند، سازمان ملل دروغ می گوید

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که کشورش اسنادی از استفاده شورشیان سوری از سلاح‌های شیمیایی در دست دارد.

 

به گزارش بی بی سی، ریابکف همچنین گفت که گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه سیاست‌زده، مغرضانه و یک طرفه بوده است.

 

او گفت بازرسان سازمان ملل تنها به حمله روز ٢١ اوت پرداخته اند و از توجه به سه حمله پیشین خودداری کرده‌اند.

 

دولت سوریه می‌گوید اسناد قطعی وجود دارد که این حملات شیمیایی کار شورشیان بوده است و این اسناد را در اختیار روسیه قرار داده است.

 

آقای ریابکف به شبکه تلویزیونی روسیه گفته است که دولت سوریه دلایل و شواهد خود را به روسیه ارائه داده و روسیه در حال ارزیابی آنهاست.

 

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند که در حمله روز ٢١ اوت از گاز سارین (گاز اعصاب) استفاده شده است.

 

با این که گزارشگران سازمان ملل چیزی در مورد طرف مسئول این حمله شیمیایی نگفته‌اند، دولت‌های غربی مدعی استفاده نیروهای دولتی سوری از گاز سارین هستند.

 

دیدبان حقوق بشر، یک سازمان حقوق بشری آمریکایی نیز گفته است "نشانه های قوی" وجود دارد که راکت‌های حامل گاز سارین از سمت یک پادگان نظامی شلیک شده‌اند.


اختلاف در شورای امنیت

پنج عضو دائمی شورای امنیت (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا) دیروز - سه‌شنبه - در خصوص پیش‌نویس قطعنامه ای در باره سلاح‌های شیمیایی سوریه گفتگو کردند.

بریتانیا، فرانسه و آمریکا پیش‌نویسی را به مذاکره گذاشته‌اند که بخش‌هایی از آن مورد مخالفت روسیه قرار گرفته است.

 

سه کشور غربی ارائه دهنده پیش‌نویس خواستار تهدید به استفاده از قوه قهریه علیه سوریه در متن قطعنامه هستند اما روسیه می‌گوید صدور قطعنامه در باره سلاح‌های شیمیایی نباید توام با تهدید حمله نظامی باشد.

 

روسیه و چین تا کنون سه بار از تصویب قطعنامه های پیشنهادی دولت‌های غربی در شورای امنیت جلوگیری کرده‌اند.

دليل حذف نقويان از صدا و سيما

Posted: 18 Sep 2013 05:12 AM PDT

درخواست از رهبری، علما و رییس جمهور: نگذارید خون ستار بهشتی پایمال شود

Posted: 18 Sep 2013 04:20 AM PDT

جرس: چند روز پیش بود خانواده ستار بهشتی برای فرزند شهیدشان مراسم تولد گرفتند تا ضمن زنده کردن دوباره نام و یاد این وبلاگ نویس پیام مظلومیتش را به همگان اعلام کنند.

 

به گزارش سحام نیوز، در همین زمینه وهمزمان با برگزاری مراسم تولد ستار یکی از نزدیکان به خانواده وی با سحام مصاحبه کرد. ستار بهشتی متولد اول شهریورماه ۱۳۵۶ بود و خانواده وی به دلایلی از جمله فوت مرحوم رشید اسماعیلی این مراسم را با تاخیر برگزار کردند.

 

این فرد نزدیک به خانواده ستار بهشتی از فشارهای مدام و تهدیدهای پیدا و پنهان برخی نهادهای امنیتی و قضایی به خانواده؛ بخصوص خواهر ستار بهشتی می گوید و تاکید می کند که هنوز هم بر سر مزار ستار مامورینی هستند که برای ایجاد خفقان و رعب و وحشت حضور دارند اما ما از مردم بخصوص اهالی محل بخاطر همراهی شان در این مدت سپاسگذاریم.

 

این فرد مطلع و نزدیک به خانواده ستار بهشتی که نخواست نامش فاش شود در رابطه با روند پرونده ستار گفت که بعد از اطلاع رسانی های مکرر و عدم تسلیم خانواده در برابر فشارهای مامورین امنیتی و بازپرس؛ افرادی روانه منزل مادر ستار شدند و با معرفی خود بعنوان خبرنگار و فعال جنبش سبز سعی در جلب نظر خانواده را داشتند. البته برای مدتی هم موفق شدند لیکن از آنجایی که خداوند حامی مظلومان است دست آنها رو شد. جالب آنکه این افراد بارها سعی داشتند مطالبی را به خانواده القا نمایند که آنها باز گو کنند و خوشبختانه موفق به این کار نشدند. از جمله کارهایی که ایشان اصرار داشتند می توان به اصرار برای تکذیب خبرهای منتشر شده در سایت ها، عزل خانم پور فاضل وکیل پرونده؛ اصرار برای گرفتن وکیلی دیگر و نهایتا شایعه پراکنی در مورد خواهر ستار بهشتی از جمله آنکه وی با بازپرس پرونده هماهنگ کرده تا پرونده به نتیجه نرسد و از دادگاه پول دریافت نموده است و … .

 

این فرد نزدیک به خانواده ستار در ادامه ضمن تکذیب شایعات گفت که تا این لحظه هیچ گونه وجهی از هیچ ارگان؛ برای کمک یا رضایت خانواده ستار توسط ایشان دریافت نشده و بارها مادر ستار اعلام نموده خون فرزندم فروشی نیست.

 

وی درباره روند پرونده این فعال مدنی سیاسی گفت که چندی پیش از سوی پزشکی قانونی خانواده ستار را دعوت کردند. طی این ملاقات عکس های محدودی از برخی بخش های پیکر ستار پس از فوت را به آنها نشان داده بودند. اما هرگز تصاویر کامل از بدن ستار را به آنها نشان ندادند. در آن عکس ها آثار کبودی و ضرب و شتم هویدا بود و دکتر نیز بسیار تلاش نمود تا بتواند خانواده را متقاعد نماید که این قتل غیرعمد و بوده و ستار بر اثر شوک روانی فوت شده است.

 

وی در ادامه گفت:‌ اما در نهایت ایشان گفته که احتمال دارد جسمی به نقاط نرم بدن ستار اصابت کرده باشد و ما در معاینات متوجه نشده باشیم. این گفتار معاون پزشکی قانونی دقیقا پس از مصاحبه مادر ستار بهشتی و درخواست وی برای نبش قبر و تعیین چگونگی مرگ فرزندش انجام شد.

 

در آن جلسه سحر بهشتی می گوید که در صورتی که عکس ها را به مادر نشان دهید و اتفاقی برای مادرم بیافتد مسئولیت آن به عهده شماست.

 

این فرد مطلع همچنین افزود:‌ اتفاقا پس از چند روز نیز خانم پور فاضل که با تهدیدات شدید امنیتی مجبور به سکوت و عدم مصاحبه شده اند نیز با سایت امنیتی تسنیم مصاحبه نمود و گفت که «کیفر خواست صادر شده و در آن قتل غیر عمد عنوان شده است.» من تاجایی که همراه خانواده بوده ام اطلاع دارم که بازپرس پرونده که از وی می توانم بعنوان مرتضوی دوم دستگاه قضایی نام ببرم تلاش بی وقفه ای نموده تا بتواند قاتل را از چنگال عدالت رهایی بخشد.

 

وی در خصوص وضعیت خانواده ستار به سحام گفت: خانواده بی نهایت تحت فشار هستند و مادر ستار دچار بیماریهای بیشتری شده است. تنها آرزوی مادر ستار این است که این پرونده به دادگاه برود و رایی عادلانه صادر گردد؛ اما بعید می دانیم که چنین اتفاقی رخ دهد چرا که در صورت برخورد قاطع؛ دیگر هیچ بازجویی حاضر به شکنجه نخواهد بود و این امر باعث مخالفت سیستم امنیتی است.

 

این فرد مطلع در مورد اتفاقات گذشته بر ستار و رفتار ماموران با وی گفت:‌ بازجوی ستار وی را تهدید به قتل کرده بود و رسما گفته بود که می کشمت. حتی از زبان یکی از دوستان ستار شنیدم که فایل صوتی از ستار دارد که در آن ستار ادعا کرده در طول مدت دستگیری مرتبه اول که سه روز بازداشت بوده ماموران تهدید کرده اند که به زودی مادرت رخت عزا به تن خواهد کرد.

 

در پایان این مصاحبه؛ این شخص خطاب به آیت الله خامنه ای گفت که از شما تقاضا دارم با ورودتان به این پرونده از پایمال شدن خون یکی از سادات به دست عوامل تحت امرتان جلوگیری کنید. همچنین به آقای رییس جمهور هم باید عرض کنم که شما قسم یاد کردید که حافظ و مجری قانون باشید و امروز پایبندی خودتان را ثابت نمایید و به رییس قوه قضائیه عرض می کنم آخرت خود را فدای مطامع دیگران نکنید. می دانید و می دانیم که ستار زیر شکنجه کشته شده است پس بجای پایمال نمودن حق این خانواده داغدار بر مدار حق باشید و نظام و ایران و حکومت را از هر اتهامی در این خصوص مبرا سازید. همچنین از آیات عظام تقاضا دارم که در برابر این گونه رفتارها سکوت نکنند و باعث نشوند که هر روز یکی از فرزندان بیگناه این وطن به دست افرادی لاابالی به قتل برسد.

 

نرمش غیرمنتظره در تهران؛  چراغ سبز رهبری برای مصالحه

Posted: 18 Sep 2013 04:01 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: نرمش قهرمانانه. این تعبیری است که آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیروز (سه شنبه ۲۶ شهریور) در سخنرانی‌اش برای فرماندهان سپاه پاسداران به کار برد. تعبیری که به سرعت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و از آن به عنوان چراغ سبزی مهم بر سر آینده مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی درباره برنامه هسته‌ای یاد شد. این تعبیر حتی فرا‌تر از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به آینده روابط ایران و آمریکا مربوط شود و معنای آن اعلام موافقت برای مذاکرات مستقیم میان طرفین باشد.  

 

استناد به صلح امام حسن
آقای خامنه‌ای در سال ۱۳۴۸ کتابی را ترجمه کرده با عنوان «صلح امام حسن، پرشکوه ‌ترین‌ نرمش‌ قهرمانانه ‌ی‌ تاریخ‌». نویسنده این کتاب شیخ راضی آل یاسین است و به جزییات صلح دومین امام شیعیان با معاویه می‌پردازد. اگر تعبیر نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای به کار برده را در زمینه نگاه او به ماجراهای صدر اسلام ببینیم، می‌توان به این پیش بینی رسید که در آینده شاهد مصالحه درباره موضوع‌های مورد مناقشه ایران و غرب خواهیم بود. آقای خامنه‌ای ضمن دفاع از انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گفته «کشتی‌گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام می‌‎‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.» در واقع او گرچه نرمش و انعطاف در سیاست خارجی ایران را تایید کرده ولی در عین حال طرف مقابل را کماکان در قامت دشمن دیده است. او همچنین نسبت به عقب‌نشینی از مواضع جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته برخی «برای وادادگی و پشیمانی بهانه می‌آورند که دنیا عوض شده است.» نشانه‌شناسی اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی این نتیجه را به دست می‌دهد که وی خواهان نرمشی از سوی ایران است که تعبیر به عقب نشینی نشود و حکومت بتواند هوادارانش را متقاعد کند که در اصول کلی سیاست خارجی تغییری به وجود نیامده است.

زمینه چینی برای مصالحه


کنار هم چیدن قطعات پازل مربوط به تحولات هسته‌ای در چند روز اخیر به ساخته شدن تصویری از مصالحه و تعامل می‌انجامد. اظهارات روز دوشنبه (۲۵ شهریور) علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی آمادگی زیادی برای توافق دارد یکی از قطعات این پازل است. او در حاشیه پنجاه و هفتمین نشست سالانه کشورهای عضو آژانس با خبرنگاران اظهار داشت: «من با پیام رییس‌جمهوری جدید برای تقویت و گسترش همکاری فعلیمان با آژانس و با هدف پایان دادن به موضوع موسوم به پرونده هسته‌ای ایران به اینجا آمده‌ام». در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه خبر داد که تهران خود را برای مذاکره با شش کشور طرف گفت‌وگو بر سر امکان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم آماده می‌کند. غنی سازی ۲۰ درصدی یکی از بحث برانگیز‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و چنانچه ایران حاضر به عقب نشینی در این سطح بشود، یک پیام و پالس واقعی به طرفین مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. اظهارات لاوروف درباره احتمال تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی در ایران همزمان با خبری بود که روزنامه آلمانی اشپیگل درباره توقف قریب الوقوع فعالیت‌ها در سایت هسته‌ای فردو در نزدکی قم اعلام کرد. این روزنامه به نقل از منابع خود گزارش داد که «حسن روحانی به زودی از توقف فعالیت‌ سایت اتمی فردو خبر خواهد داد تا بدین ترتیب راه برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هموار شود.»

اصلاح لحن رهبری


نرمش قهرمانه‌ای که آقای خامنه‌ای از آن استفاده کرده است در روزهای آینده دستمایه تحلیل‌های بیشتری خواهد بود. تحلیل‌هایی نه فقط از سوی رسانه‌های بین المللی و محافل دیپلماتیک بلکه همچنین از سوی رسانه‌های اصولگرا و وابسته به حکومت در داخل. رسانه‌هایی که وظیفه‌شان دفاع از مصالحه‌ای است که در صورت پیشرفت مذاکرات اتفاق خواهد افتاد. آقای خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن ماه سال قبل در سخنانی با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بدون هیچ گونه نرمش و آمادگی برای مذاکره گفته بود: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام. به همین علت صریح، صادقانه و قاطعانه حرف می‌زنم. پیشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نیت خود را نشان دهد.» او کمتر از دو ماه بعد یعنی در روز ۱ فروردین لحن خود را کمی تغییر داد و گفت که «با مذاکره مستقیم با آمریکا خوشبین نیستم اما مخالفتی ندارم.» اظهارات اخیر او و تعبیرش درباره نرمش قهرمانانه حاوی این پیام ضمنی است که حالا یک گام جلو‌تر هم آمده و با مذاکره مستقیم موافق است چرا که نرمش نشان دادن جز در شرایط مذاکره مستقیم می‌سر نخواهد بود و مسیر مذاکرات هسته‌ای هم جز با گفتگوی بی‌واسطه تهران و واشنگتن به نتیجه‌ای نخواهد رسید.


آزمون حیاتی مذاکرات آتی

تاثیرگذاری تحریم‌های بین المللی بر تصمیم رهبران جمهوری اسلامی به عنوان دلیل اصلی نرمش کنونی یاد می‌شود. حسن روحانی رییس جمهوری ایران در زمان تبلیغات انتخاباتی بار‌ها سیاست‌های مسوول قبلی مذاکرات اتمی یعنی سعید جلیلی را در شکست گفتگو‌ها موثر دانسته بود.. او روز دوشنبه هم در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران از تنگاهای به وجود آمده برای ایران به عنوان نقطه ضعفی در مذاکرات اتمی یاد کرد. او گفت: «ما در بیابان بزرگ می‌خواهیم در برابر دشمن بیایستیم چون کوچه تنگ جای ایستادگی نیست، پس نگذارید ما را به کوچه تنگ ببرند و بگذارید در میدان باز مقاومت کنیم.» سخنان او در تضاد با دیدگاه تیم هسته‌ای قبلی جمهوری اسلامی است که اعتقاد داشتند تحریم‌ها علیه ایران نه فقط تهدیدی محسوب نمی‌شود بلکه فرصتی برای شکوفایی ظرفیت‌های ملی است. با این حال به نظر می‌رسد تاثیر بی‌واسطه تحریم‌ها در تمام شئون اقتصادی سرانجام به تصمیم در تغییر مسیر توسط تصمیم گیران اصلی جمهوری اسلامی رسیده است. مسیر مذاکرات اینده نشان خواهد داد که تمایل به تغییر سیاست‌ها تا چه اندازه واقعی است و نرمشی که آقای خامنه‌ای از آن صحبت کرده است تا چه حد می‌تواند نظر قدرتهای جهانی را جلب کند.
 

نیروی انتظامی در اجرای قانون عفاف و حجاب افراط و تفریط نکند

Posted: 18 Sep 2013 03:35 AM PDT

حسن روحانی خطاب به وزیر کشور:
جرس: رییس جمهوری با دادن ماموریت ویژه به وزیر کشور تاکید کرد: اجرای قانون عفاف و حجاب را با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند.

 

به گزارش ایلنا، هیئت وزیران صبح امروز چهارشنبه به ریاست  حسن روحانی تشکیل جلسه داد و رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مقوله عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، لزوم اهتمام به آن را یادآور شد و از همه مردم اخلاق‌مدار و به ویژه جوانان رشید و فهیم کشور خواست با رعایت این دستور دینی، هنجارهای مورد قبول اکثریت جامعه را محترم بشمارند.

 

دکتر روحانی همچنین از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و به وزیر کشور نیز مأموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح نماید.

 

همچنین رییس جمهور به کمیسیون فرهنگی هیأت دولت دستور داد تا موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب را بررسی و نتیجه را به هیأت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه نماید.

 

در ادامه این جلسه جمشید انصاری به عنوان استاندار زنجان و سیدعلی اکبر پرویزی به عنوان استاندار خراسان شمالی تعیین شدند.

 

در این جلسه پیشنهاد برخی از دستگاه‌های اجرایی در زمینه آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین مطرح و به تصویب رسید.

 

براساس یکی از مصوبات هیأت وزیران، اصلاحاتی در زمینه نحوه محاسبه ما به التفاوت کسورات بازنشستگی اشخاصی که مشمول نقل و انتقال صندوق بازنشستگی می‌شوند، صورت گرفت.

 

آزادی بابایی، ولایتی و زرینی با اتمام دوران محکومیت حبس

Posted: 18 Sep 2013 03:35 AM PDT

جرس: نادر بابایى، علی اکبر ولایتی و حسین زرینی زندانیان سیاسی بعد از اعتراضات سال ۸۸ با اتمام دوران محکومیت آزاد شد.

 

به گزارش کلمه، روز گذشته این سه زندانی سیاسی که بدون هیچ جرمی سال ها در حبس بودند، با اتمام دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شدند.

 

دکتر نادر بابایی از بازداشت شدگان روز عاشورا می باشند که به ۶ سال نیم زندان تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند، حکم شلاق وی در مردادماه سال ۱۳۹۱ در زندان اوین به اجرا در آمد.

 

محمد علی ولایتی معاونت امور استان های ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است. این زندانی سیاسی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن می باشد.

 

حسین زرینی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ عضو ستاد ایثارگران میرحسین موسوی و از رزمندگان دوران جنگ در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی دلیل اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و رئیس دولت و اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس محکوم شده بود.

بدحسابی ۲۰۰ ملیاردی دولت بابت بیمه ۶۰ هزار هنرمند و روزنامه‌نگار

Posted: 18 Sep 2013 02:42 AM PDT

جرس: یک کار‌شناس تامین اجتماعی اعلام کرد: دولت بابت یارانه حق بیمه ۶۰ هزار هنرمند و روزنامه‌ نگاربالغ بر ۲۰۰ ملیارد تومان به سازمان تامین اجتاعی بدهکار است.

 

«عباس اورنگ» در این باره به ایلنا گفت: طبق آمار اعلام شده هم اکنون حدود ۶۰ هزار نفر به عنوان روزنامه نگار و هنرمند از تمامی خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی به غیر از دریافت بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.


وی بابیان اینکه افراد مورد اشاره طبق قانون با استفاده از یارانه دولتی از خدمات بیمه‌های مشاغل آزاد سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: بر این اساس هنرمندان و روزنامه‌نگاران تنها ۷ درصد از حق بیمه خود را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و مابقی حق بیمه باید از طریق یارانه دولتی توسط صندوق بیمه هنرمندان و روزنامه نگاران به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.


وی افزود: باوجود آنکه بیمه شدگان این صندوق تا به امروز حق بیمه ۷ درصدی خود را پرداخت کرده‌اند اما سازمان تامین اجتماعی مدعی است که بابت ۲۳ درصد حق بیمه باقیمانده از دولت طلبکار است.


وی بابیان اینکه این مبلغ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد دلیل این بدهی بدحسابی دولت بوده باشد.


اورنگ با یادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی ارائه خدمات بیمه‌ای به هنرمندان و روزنامه‌نگاران را نخستین بار از اواسط دهه ۸۰ آغاز کرد، گفت: از‌‌ همان زمان در قانون مربوطه هیچ منبع مشخصی برای تامین هزینه‌ها تعیین نشده بود.


وی در ادامه یادآور شد: در تمامی این سال‌ها دولت با بودجه‌های سنواتی مبالغ مربوط به بیمه هنرمندان را بصورت کوتاه مدت تامین کرده است.
این کار‌شناس تامین اجتماعی تصریح کرد: این رویه درحالی همچنان جاری است که قانونگذار باید برای ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی منابع پایداری را تعیین کند.

 

افزایش بدهی دولت به تبع اختصاص منابع ناپایدار

اورنگ در ادامه یادآور شد: به عنوان مثال قانونگذار در قانون بیمه قالیبافان بر خلاف هنرمندان با اختصاص ۱/۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات فرش، منبع پایداری را برای تامین هزینه‌ بیمه قالیبافان تامین کرده است.


وی با بیان اینکه درصورتی که منابع بیمه‌های اجتماعی از طریق بودجه‌های سنواتی و منابع کوتاه مدت و ناپایدار تامین شود، طبعاً ارائه این خدمات با کاهش یا پایان یافتن منابع مختل خواهد شد.


وی گفت: بر همین اساس از آنجا که در خصوص بیمه هنرمندان هیچ منبع مالی پایداری پیش بینی نشده است، سازمان تامین اجتماعی در پی افزایش حجم مطالبات معوقه خود، ناچار است برای حراست از سرمایه کارگران نسبت قطع خدمات بیمه‌ای به این گروه از بیمه شدگان اقدام کرده است.


وی افزود: هرچند روزنامه نگاران و هنرمندان بیمه شده تاکنون حق بیمه خود را به موقع پرداخت کرده‌اند اما به دلیل بد حسابی دولت تحمل بارمالی این خدمات بیمه‌ای برای یک سازمان‌های بیمه‌گر غیر دولتی که با پس‌انداز دستمزد کارگران اداره می‌شود ممکن نیست.


به گفته اورنگ اگر سازمان بخواهد با همین وضع به تمامی تعهدات خود عمل کند بدون شک به زودی ورشکسته می‌شود و آنگاه میلیون‌ها بیمه شده سرگردان خواهند شد.


این کار‌شناس تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: دولت باید هرچه زود‌تر علاوه بر پرداخت بدهی‌های خود، منابع مالی پایداری را برای بیمه هنرمندان و روزنامه نگاران مشخص کند.