جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعضای شورای بازبینی فیلم های سینمایی تغییر کردند

Posted: 01 Oct 2013 09:12 AM PDT

جرس: علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، احکام اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی را صادر کرد.  


به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بنا به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی، سید حسن خامنه‌ای، دکتر حسین کرمی، دکتر محمد باقر قهرمانی، سید رضا میرکریمی، سید احمد رضا دستغیب، حجت الاسلام و الملسلمین شهاب مرادی، مجید رضا بالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی را به عنوان اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب کرد.


پیش از این سید حسن خامنه‌ای، حمید رسایی، مهدی عظیمی می‌رآبادی، جلیل عرفان منش، محمد حسین نیرومند، سید ضیاءالدین دری، حسن عباسی و هاشم میرزاخانی اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی بودند. 

وزیر دادگستری: ازدواج سرپرست با فرزندخوانده‌ خلاف روح قانون است

Posted: 01 Oct 2013 08:31 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری گفت: باید بر روی لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست اصلاحاتی انجام شود تا تبصره ماده ۲۷ این لایحه برای افکار عمومی مساله‌ ساز نشود.  

 

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی در حاشیه ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، گفت: سازمان بهزیستی توضیحات لازم را در مورد این قانون داده است و این قانون، قانونی پیشرفته و ارزشمند است و زوایای خوبی را برای حقوق کودک مورد توجه قرار داده و بنا شده اطلاع‌رسانی در این زمینه شود.

 

وی با تاکید بر این که روح قانون، عدم ازدواج فرزندخوانده با سرپرست است، ادامه داد: این موضوع در موارد استثنایی امکان‌پذیر است که قانونگذار هم اشاره داشته با نظر دادگاه انجام شود؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود تا چنین مسائلی برای افکار عمومی مساله‌ساز نشود. بنا شده که ما این موضوع را پیگیری کنیم تا این دغدغه برطرف شود ضمن این که احکام شرعی باقی بماند ولی مساله‌سازی نکنیم.

 

وزیر دادگستری با اشاره به تبصره ماده ۲۷ لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ادامه داد:‌ اساس فرزندخواندگی این است که ازدواج با فرزندخوانده صورت نگیرد که ما پیگیر حل شدن این موضوع در تبصره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست هستیم.

 

پورمحمدی درباره برگزاری ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار کرد: بحث اصلی این جلسه در زمینه حقوق کودک و شهروندی است. از آنجا که قوانین اسلام و قانون اساسی بسیار غنی هستند، می‌توان گفت فوق‌العاده به حقوق در کشورمان بها داده شده است، ولی متاسفانه یکی از نقص‌های ما در اجرا و عدم هماهنگی است که چنین نشست‌هایی ما را در اجرای قوانین و هماهنگ‌سازی کمک می‌کند.

 

خبرنگار دیگری از پورمحمدی پرسید که شما اعلام کرده بودید که رسیدگی به مشکلات سازمان زندان‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اولویت‌های کاری‌تان است، نتیجه موضوع چه شد؟ که وزیر دادگستری پاسخ داد: رسیدگی به مشکلات سازمان‌های زندان‌ها و ثبت اسناد و املاک و پزشکی قانونی مدنظر ما است. بودجه این سازمان‌ها را مدنظر داریم و از این رو با منابع نیروی انسانی ریاست جمهوری و قوه قضائیه صحبت کرده‌ایم.

 

وی افزود: قرار است که بودجه سال جاری و بودجه ۹۳ این سازمان‌ها را پیگیری کنیم؛ زیرا دولت به سازمان‌های ثبت، زندان‌ها و پزشکی قانونی اهمیت ویژه‌ای دارد و وظیفه دارم به عنوان مسئول و رابط بین دو قوه مسائل این سازمان‌ها را جدی‌تر دنبال کنم. 

قیمت چای ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد

Posted: 01 Oct 2013 08:31 AM PDT

جرس: عضو كمیسیون كشاورزی از افزایش بهای 25تا30 درصدی چای خبرداد.  

 

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با  ایلنا با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و همچنین تصمیمات اتخاذ شده در جلسه روز چهارشنبه قبل از تعطیلات مجلس کمیسیون با وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق این جلسه قیمت تضمینی گندم از 720 تومان به 800 تومان قیمت‌گذاری شد.

 

وی همچنین از پیگیری نمایندگان مجلس برای پرداخت طلب گندمکاران و چایکاران خبر داد و افزود: طلب چایکاران و گندمکاران در دولت و وزارتخانه مربوطه بررسی شده و مجلس و به‌خصوص مجمع نمایندگان شمال کشور در زمینه پرداخت طلب چایکاران مجدانه پیگیری می کنند.

 

وی قیمت چای را نیز برای سال آتی بین 25 تا 30 درصد افزایش پیش بینی کرد و گفت: با توجه به احتمال خشکی و بایر شدن زمین های چای شمال کشور حتما افزایش قیمت ها اعمال خواهد شد و مجلس بر این میزان افزایش پافشاری می کند.

 

نوروزی در پایان اظهارداشت: وزیر پیشنهاد 1110 تومانی را برای قیمت خرید تضمینی گندم مطرح كرد كه درنهایت دولت با 1050 تومان در سال آینده موافقت كرد. 

وزارت خارجه اعلام کرد: روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج امسال ندارد

Posted: 01 Oct 2013 08:14 AM PDT

جرس: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اعلام کرد که رئیس جمهور برنامه ای برای حضور در مراسم حج سال جاری ندارد.  

 

حسین امیر عبداللهیان در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به برنامه های فشرده رئیس جمهور ، آقای روحانی برنامه های برای حضور در مراسم حج سال جاری ندارد.

 

وی با اشاره به اخبار مختلف که در خصوص دعوت از آقای روحانی برای حضور در حج تمتع منتشر شده است گفت: بدیهی است با توجه به فضای مثبت موجود در روابط و ابراز تمایل طرفینی دیدار و رایزنی مقامات ارشد دو کشور در اولین فرصت مناسب انجام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: امور مربوط به جج تمتع زائران ایرانی به خوبی پیش می رود و جناب آقای قاضی عسگر نماینده محترم ولی فقیه و مسئولان ذیربط حج و زیارت با استقبال شایسته مقامات عربستان وارد این کشور شده اند. 

رییس مجمع واردات: منفعت طلبان با رابطه ایران و امریكا مخالفند

Posted: 01 Oct 2013 08:14 AM PDT

جرس: رییس مجمع واردات گفت: منفعت‌طلبان به دنبال تنش بین ایران و‌آمریكا و افزایش تحریم‌ها هستند.  

 

محمد حسین برخوردار، رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با  ایلنا با بیان اینكه هرچه به طرف منطق پیش‌روی كنیم، عزت کشور افزایش هم می‌یابد، اظهارداشت: اجلاس نیویورك باعث شد تا موقعیت ما تا حدودی تغییر کند و چهره واقعی کشوربه دنیا معرفی شود، در طول 8 سال گذشته بدترین نوع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در مورد ایران صورت گرفت كه هم ما و هم طرق مقابل زیان دید.

 

برخوردار خاطرنشان كرد: دنیا هم‌اکنون به سوی دهکده کوچک اقتصادی در حركت است و همه کشورها مجبورند به دلیل نیازهای گوناگون با یکدیگر در ارتباط باشند و هرگونه جلوگیری از این تبادل اقتصادی به دو طرف ضربه می‌زند.

 

رییس مجمع واردات تصریح كرد: ما می‌توانیم با هر کشوری غیر از یکی که آن‌ر ا اصلا قبول نداریم مذاکره کنیم و از نظر سیاسی و اقتصادی هم آنقدر قوی هستیم که بتوانیم آمریكاییها را مجاب کنیم تا حقوق از دست رفته مردم را باز گرداند.

 

وی گفت: دراین میان منطق حکم می‌کند که با توجه به فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری حرکت‌کنیم، منطق و اصول ما مشخص است این در حالی است كه در طول سالیان گذشته غربی‌ها به بهانه ساخت بمب اتم تحریم‌های سنگینی را بر ما وارد کردند و چنان تبلیغی در دنیا کردند که چهره ما را آنچه نبودیم نشان بدهند.

 

برخوردار تصریح كرد: این موضوع که ما فکر کنیم یخ‌های 50 ساله‌ای که بین ایران و آمریکا ایجاد شده و اجحاف‌هایی از زمان مصدق تاكنون که صورت گرفته به این زودی آب خواهد شد فکر عبثی است، اما منطق حکم می‌کند تا گفتمان خود را ادامه دهیم و بتوانیم حق و حقوق مردم را احیا کنیم و همچنین كه به بلوغ سیاسی رسیده‌ایم به دنیا ثابت کنیم صلح طلب هستیم.

 

وی با بیان اینكه افرادی که با رابطه ایران و امریکا مخالف هستند دو دسته اند افزود: یک دسته هستند كه تفکرات و ایدئولوژیک آمریکا را شیطانی می‌دانند و می گویند در طول سالیان گذشته آمریکا به ایران اجحاف زیادی داشته، اما باید این نکته را به آنها گوشزد کرد که در طول 50 سال گذشته تاکنون ایران قویتر شده و هرچند که جنگ و تحریم‌ها را به ما تحمیل کردند اما به لحاظ سوق‌الجیشی ما در جایی واقع شدیم که نمی‌توانند رفتاری غیر از رفتار صلح‌جویانه با ما داشته باشند.

 

برخوردار گفت: اما گروه دوم معمولا از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و از هر فرصتی برای استفاده خود بهره‌ می‌برند و به دنبال منافع شخصی خود هستند و در تنگناهای اقتصادی و گردش کم کالا به دنبال منفعت خود وسودجویی هستند این افراد کالاها را در انبارهای خود ذخیره می کنند تا در فرصتی مناسب به بازار سرازیر كنند.

 

برخوردار در خاتمه در خصوص تشكیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا افزود: این اتاق به این سرعت تشکیل نخواهد شد چرا که خواسته دو دولت حایز اهمیت است و این موضوع كه این اتاق چگونه شکل گیرد مسئله‌ای است که بخش خصوصی باید آن را پیگیری کند. 

 

ژیلا بنی‌یعقوب: آن هشتاد زندانی سیاسی آزاد شدند یا نشدند؟

Posted: 01 Oct 2013 07:56 AM PDT

 جرس: ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، در یادداشتی به انتقاد از پوشش رسانه‌ای ادعای چندی پیش محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور درباره عفو ۸۰ محکوم جرائم سیاسی پرداخته است.  

 

بنی‌یعقوب در این یادداشت که در تاریخ هشتم مهرماه با عنوان "آن هشتاد زندانی سیاسی آزاد شدند یا نشدند" در وبلاگش منتشر کرده نوشته است: " مقایسه رویداد مربوط به آزادی زندانیان سیاسی در عید فطر سال ۹۱ با عید فطر سال ۹۲، نشان از کاهش شدید آزادی‌های امسال نسبت به عید فطر سال گذشته می‌دهد.علاوه بر این امسال هیچ زندانی سیاسی در روز عید یا قبل از آن آزاد نشد، در حالی که در سال پیش و سال‌های پیش از آن، یکی -دو روز مانده به عید تعدادی از زندانیان سیاسی از زندان آزاد می شدند. امسال عفوهای مربوط به عید فطر با تاخیری نزدیک به دو ماه اعلام شد که ظاهراً عبارت از همان ۱۲ نفری است که در هفته پایانی شهریور امسال آزاد شدند."

 


همسر بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی، در بخش دیگری از این یادداشت با ذکر این نکته محسنی اژه‌ای از عفو هشتاد زندانی گفته و نه الزاما آزادی آنها نوشته است: " از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها این انتظار می رود که وقتی تیتر می زنند به گفته محسنی اژه‌ای ۸۰ زندانی سیاسی آزاد می شوند، دست کم مصاحبه را دقیق خوانده باشند. گرچه مصاحبه ابهام زیادی دارد اما تقریبا او هیچ کجا نگفته که هشتاد نفر آزاد می شوند. خلاصه گفته هایش چنین است:در روزهای اخیر ۸۰ نفر عفو شده اند، برخی حبس شان بخشیده شده، برخی اصلا مجازات حبس نداشته اند و جریمه نقدی شان بخشیده شده و برخی هم کاهش حکم گرفته‌اند."

 

متن کامل این یادداشت به نقل از وبلاگ نویسنده با این شرح است:

 

 

محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در مصاحبه‌ای گفته است که ۸۰ نفر از زندانیان سیاسی (البته به گفته‌ی او امنیتی و فتنه ۸۸) مورد عفو قرار گرفته‌اند. با فاصله‌ای کوتاه، بسیاری از رسانه‌های پوزیسیون و اپوزیسیون به پوشش گسترده این خبر دست زدند. برخی از رسانه‌های حرفه‌ای تر از جمله تلویزیون‌های ماهواره‌ای خبری خارج از کشور حتی بر اساس این خبر تحلیل‌های متعددی را مبنی بر گشایش فضا و آزادی گسترده زندانیان سیاسی پس از روی کار آمدن رییس جمهوری جدید، حسن روحانی مطرح کردند. خیلی‌های در شبکه‌های اجتماعی ابراز شادمانی گسترده‌ای کردند و نوشتند آب زنید راه را، که امشب تعداد زیادی از زندانیان آزاد می‌شوند. کسانی نوشتند همه زندانیان سیاسی رجایی شهر آزاد خواهند شد. کسانی نوشتند همه زندانیان اوین و ...

 

خلاصه اینکه: صفحه‌های فیس بوک و برخی از وب سایت‌ها آکنده از انواع گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌ها شد.

 

یک- چند روز پیش از آن نیز آزادی دوازده نفر از زندانیان سیاسی موجب ایجاد چنین جوی شد و حجم شادی برای آزادی دوازده زندانی سیاسی در فضای شبکه‌های اجتماعی بقدری زیاد بود که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی آن را نشانه باز شدن فضا در ایران گرفتند و کم نبودند کسانی که نوشتند و گفتند که بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شدند و این از دستاوردهای دولت روحانی است. و کمتر رسانه‌ای به این موضوع اشاره کرد که ما در ایران ۱۰۰۰ زندانی سیاسی داریم و ۱۲ نفر بخش کوچکی از زندانیان سیاسی را دربرمی گیرد. از این دوازده نفر تعدادی در ماه‌های پایانی و حتی روزهای پایانی دوران محکومیت خود به سر می‌بردند.

 

دو- سال گذشته که هنوز محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور بود به مناسبت عید فطر ۸۸ نفر از زندانیان سیاسی مورد عفو رهبری قرار گرفتند. از مجموع این افراد، ۶۰ تا ۷۰ نفرشان به طور کلی آزاد شدند و برخی مورد کاهش حکم قرار گرفتند. اسامی افراد عفوشده، با فاصله اندکی در وب سایت‌های مختلف از جمله سایت کلمه و جرس منتشر شد و همچنان نیز قابل دسترس است. آن موقع به درستی بسیاری از رسانه‌ها نوشتند که هنوز بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان‌اند...و کسی آزادی هشتاد و چند زندانی سیاسی را (که اسامی‌شان هم مشخص بود) نشانه گشایش فضا نگرفت.

 


سه - مقایسه رویداد مربوط به آزادی زندانیان سیاسی در عید فطر سال ۹۱ با عید فطر سال ۹۲، نشان از کاهش شدید آزادی‌های امسال نسبت به عید فطر سال گذشته می‌دهد.علاوه بر این امسال هیچ زندانی سیاسی در روز عید یا قبل از آن آزاد نشد، در حالی که در سال پیش و سال‌های پیش از آن، یکی -دو روز مانده به عید تعدادی از زندانیان سیاسی از زندان آزاد می شدند. امسال عفوهای مربوط به عید فطر با تاخیری نزدیک به دو ماه اعلام شد که ظاهراً عبارت از همان ۱۲ نفری است که در هفته پایانی شهریور امسال آزاد شدند.

 


حتی اگر هشتاد نفر هم آزاد شوند، نسبت به سال گذشته پیشرفت خاصی در این زمینه حاصل نشده است

 


چهار- به نظرم کمتر کسی مصاحبه محسنی اژه‌ای را دقیق مطالعه کرد. در این مورد از مردم عادی و حتی فعالان غیر روزنامه نگار انتظاری نمی‌رود. اما از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها این انتظار می رود که وقتی تیتر می زنند به گفته محسنی اژه‌ای ۸۰ زندانی سیاسی آزاد می شوند، دست کم مصاحبه را دقیق خوانده باشند. گرچه مصاحبه ابهام زیادی دارد اما تقریبا او هیچ کجا نگفته که هشتاد نفر آزاد می شوند. خلاصه گفته هایش چنین است:در روزهای اخیر ۸۰ نفر عفو شده اند، برخی حبس شان بخشیده شده، برخی اصلا مجازات حبس نداشته اند و جریمه نقدی شان بخشیده شده و برخی هم کاهش حکم گرفته‌اند.

 


بنابراین محسنی اژه‌ای هم نگفته بود که هشتاد نفر آزاد شده یا می شوند که گروهی از رسانه‌ها با آب و تاب فراوان خبر از آزادی هشتاد نفر دادند. اگر خبرنگاران با دقت این مصاحبه را خوانده بودند، به طور طبیعی باید به دنبال پاسخ این سوال می رفتند که چند نفر از این هشتاد نفر حبسشان بخشیده شده و به طور کامل آزاد شده‌اند؟ از خبرنگاران حاضر در جلسه مطبوعاتی نیز انتظار می‌رفت که برای شفاف شدن موضوع از محسنی اژه‌ای سوال های دقیق‌تری بپرسند، از جمله اینکه چند نفر از این هشتاد نفر کاملاً آزاد شده یا می‌شوند؟ وقتی می‌گویید در روزهای اخیر مشمول عفو شده‌اند آیا این عفو در روزهای قبل اجرا شده یا قرار است در روزهای آینده اجرا شود؟ و مهم تر از همه، پرسش در باره اسامی آزادشدگان بود.

 

 

نمی‌دانم آیا هیچ کدام از روزنامه‌نگارانی که با ذوق و شوق خبر آزادی ۸۰ نفر را دادند، در روزهای بعد از انتشار خبر شان، در جستجوی اسامی آزاد شده ها برآمده اند یا نه؟ آیا شایسته نبود که از مراجع موثق قضایی در این خصوص سؤال و برای اطلاع مخاطبان منتشر می کردند.

 

 

پنج- برداشت من از مصاحبه محسنی اژه‌ای این است که به احتمال زیاد منظورش از لیست عفو هشتادنفره همان دوازده نفری بودند که هفته قبلش آزاد شده بودند و هیچ بعید نیست که بقیه همچنان که خود نیز گفته مشمول بخشش جریمه نقدی و یا کاهش حکم شده باشند. اما حتی تا این لحظه اسامی آن ۶۸ نفر دیگر نامشخص است. یعنی ما نمی دانیم که چه کسانی مورد بخشش جریمه نقدی و یا تقلیل حکم قرار گرفته اند و تا زمانی که این فهرست مشخص نشود، عفو هشتاد نفر می تواند مورد تردید قرار بگیرد.

 

 

شش -کسانی از مصاحبه دادستان کل کشور این نتیجه را گرفته‌اند که هشتاد نفر وعده داده شد در عید غدیر آزاد خواهند شد. محسنی اژه‌ای در هیچ کجای مصاحبه چنین چیزی را نگفته است. بلکه تنها در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای مجدد برای آزادی زندانیان امنیتی دارید یا خیر، گفته است: بدون شک هم به صورت معیاری و هم به صورت غیر معیاری برنامه داریم و به مناسبت‌های مختلف در طول سال همچون عید قربان، عید غدیر و 22 بهمن، آزادی زندانیان را خواهیم داشت.

 


توجه کنیم که او در پاسخ به سؤالی در باره آزادی مجدد زندانیان این پاسخ را داده است. بنابراین عفو هشتاد نفر یک موضوع جداگانه بوده که باید تاکنون تحقق یافته باشد و ارتباطی به عید غدیر ندارد. او اکنون از برنامه‌های مجدد سخن گفته است.

 


در ساله‌های اخیر، معمولا به مناسبت‌های مختلف و اعیاد مذهبی تعدادی از زندانیان عادی و سیاسی مورد عفو قرارگرفته‌اند و اتفاق تازه‌ای نیست.

 

 

هفت- ای کاش روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها با دقت بیشتری مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی خود را انجام بدهند. آیا کسانی که به راحتی نوشتند هشتاد زندانی سیاسی آزاد می‌شوند، می‌دانند چند خانواده را آن شب امیدوار و بعد ناامید و مأیوس کردند؟ می‌دانند چند نفر از همسران زندانیان سیاسی و یا فرزندانشان آن شب تا صبح خیره بر در خانه‌های خود ماندند تا شاید عزیزانشان از راه برسند؟ آیا می‌دانند با بزرگنمایی چنین اخباری این تصور را برای افکار عمومی به وجود آورده‌اند که بسیاری از زندانیان سیاسی آزادشده‌اند و این می‌تواند حساسیت آن‌ها را نسبت به موضوع زندانیان سیاسی کم کند؟ آیا می‌دانند که برخی از زندانیان سیاسی از انتشار اخبار غیرواقعی در این خصوص رنجیده‌اند؟

 


و از همه مهم تر آیا می‌دانند که حق ندارند صحت و دقت خبر را قربانی سرعت و یا ذوق‌زدگی خود کنند؟
 

۷۱۲ نفراز صاحبان مدال‌ المپیادهای علمی از کشور خارج شدند

Posted: 01 Oct 2013 04:59 AM PDT

جرس: معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان تعداد افراد تحت پوشش بنیاد را ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها ۷۱۲ نفراز دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی و۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از کشور خارج شدند.  

 

به گزارش مهر، سید حسن حسینی در گردهمایی برگزیدگان آزمون سراسری سال ۹۲ سیاستگذاری و برنامه ‌ریزی برای شناسایی، هدایت و پشتیبانی از نخبگان و ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با نخبگان و نظارت بر فعالیت‌های مربوط به آنها را از وظایف بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: از تعداد ۱۰۲۰ نفر از دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی از سال ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۷۱۲ نفر (۷۰ درصد) در داخل کشور و ۳۰۸ نفر (۳۰ درصد) از کشور خارج شدند.

 

به گفته وی در طی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۱۴۰۳ نفر از برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۳۵۰ نفر از کشور خارج شدند. 

واکنش اصولگرایان به تماس تاریخی؛ محتاط اما بدبین

Posted: 01 Oct 2013 03:32 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: واکنش‌ها در تهران به گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل کاملا محتاطانه بود، با این حال به نظر می‌رسید این بار مخالفان و حتی گروههای فشار در اقلیت قرار گرفته‌اند.

 

اظهار نظر‌ها پس از گفتگوی تلفنی روسای جمهور امریکا و ایران حاکی از استقبال احتیاط آمیز از سیاست موسوم به نرمش قهرمانانه بود، گرچه معدودی از منتقدان تند رو، دولت را به خاطر این اقدام نکوهش کردند و حتی در مراسم استقبال از روحانی در فرودگاه مهر آباد علیه او شعار داده و لنگه کفش پرتاب کردند اما پس از این اقدام به جای آنکه به سیاست‌های دولت حمله شود اقدامات افراطی‌ها مورد نکوهش شدید مسئولان و فعالان سیاسی قرار گرفت.


در حالیکه همه انتظار داشتند روحانی و اوباما در ضیافت ناهار‌بان کی مون دیداری کوتاه با هم داشته باشند این امر به علت آنچه که طرف ایرانی انجام آن را پیچیده توصیف کرد محقق نشد. اما چند روز بعد و هنگام عزیمت روحانی به تهران یک تماس تلفنی از کاخ سفید با رئیس جمهور ایران برقرار شد و طی آن اوباما و روحانی دقایقی با هم گفتگو کردند.
پیش از آن ظریف و جان کری در حاشیه نشست وزرای خارجه ۱+۵ گفتگوهای دو جانبه‌ای را با یکدیگر انجام داده بودند که طرفین آن را مثبت ارزیابی کرده بود.

محافظه کاران علیه افراطی‌ها


دیپلماسی باز با امریکایی‌ها از سوی مقامات تهران اعتراض افراطی‌ها در داخل ایران را به دنبال داشت. حسن روحانی هنگام بازگشت به تهران در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال گسترده هواداران خود قرار گرفت اما معدودی از افراطی‌ها نیز با حضور در فرودگاه بر علیه سیاستهای دولت شعار دادند و لنگه کفشی به سمت اتومبیل روحانی پرتاب کردند.
بر خلاف انتظار‌ها، حمله به روحانی در فرودگاه مهر آباد با استقبال مواجه نشد و حتی افراد و گروههای سیاسی محافظه کار مهاجمان افراطی را مورد نکوهش شدید قرار دادند. عکسهای منتشر شده حاکی از آن بود که مهاجمان از افراد نزدیک به سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و گروه جبهه پایداری منتسب به آیت الله مصباح یزدی هستند.
در پارلمان که بیشتر اعضای آن را محافظه کاران تشکیل می‌دهند، انتقاد از اقدام افراطی‌ها در سطح گسترده‌ای با محکومیت رفتار خشونت آمیز افراد خود سر همراه بود.
یک نماینده مجلس حمله به کاروان روحانی در فرودگاه را مشابه حادثه ۲۲ بهمن قم و در حکم خیانت دانست.


سید‌حمید‌رضا طباطبائی‌نائینی نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در این باره گفت: اگر با عوامل حادثه قم برخورد جدی می‌شد امروز شاهد این حادثه نبودیم.
وی افزود: رفتار افراطی برخی از نیروهای خودسر در مراسم استقبال از رئیس جمهور در واقع تداوم و تکرار حادثه قم بود به همین دلیل دستگاه قضایی باید با ریشه‌یابی این نوع حوادث مسببان آن را تحت پیگرد قرار دهد.
محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم با بیان اینکه رفتار افراطیون خودسر در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور ضربه به نظام بود که قوه قضائیه باید آن را مورد پیگرد قرار دهد، گفت: گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما و همچنین ظریف با جان کری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در راستای حفظ مصالح و ارزش‌های نظام بوده وبه طور یقین تصمیم‌گیری در اینگونه موارد مهم از سوی رهبر انقلاب اتخاذ می‌شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر اقدامات خودسرانه و افراطی‌گری بار‌ها به جایگاه نظام و انقلاب ضربه زده است اما بی‌شک افراطی‌ها دلسوز نظام نیستند بلکه از نام بسیجی و دانشجو، برای ضربه زدن به نظام سوءاستفاده می‌کنند.


چرخش تندرو‌ها به سمت اعتدال


اصولگرایان تند رو هم نتوانستند در این ماجرا خود را در کنار مهاجمان قرار دهند و در ‌‌نهایت مواضع روحانی در سفر به نیویورک را مورد تمجید محتاطانه قرار دادند.

سردار عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با لحنی ملایم در باره گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی گفت: مکالمه تلفنی با اوباما باید به بعد از اقدامات عملی آمریکا موکول می‌شد بهتر بود همانگونه که برای ملاقات حضوری به اوباما وقت داده نشد، بهتر بود از پذیرش مکالمه تلفنی با اوباما نیز خودداری شود..
وی افزود: آقای روحانی و هیئت همراه‌شان در سفر به نیویورک نشان دادند که الحمدلله روی اصول ایستاده‌اند
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: باید در موضوع و محتوای گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی تامل کرد و تا این لحظه، هنوز خبری به دست ما نرسیده که چه مساله‌ای پیش آمد که در آخرین لحظه اوباما تماس گرفت.
وی افزود: باید منتظر ماند و دید که کنگره و سیاستمداران امریکا در قبال این اقدام اوباما چه عکس العملی نشان می‌دهند.
حمید رسایی عضو تند روی جبهه پایداری در مجلس که از او به عنوان یکی از عوامل سازمان دهنده حادثه ۲۲ بهمن قم نام برده شده در ‌‌نهایت گفت که به رغم شیرینی سفری که رئیس‌جمهور به سازمان ملل داشت متاسفانه در دقایق پایانی سفر اتفاقی رخ داد که قابل تامل و بررسی است و آقای روحانی باید توضیح دهند که در قبال شکستن برند مقاومت ۳۴ ساله چه چیزی بدست خواهند آورد.
از دیگر واکنشهای جالب اظهارات روح الله حسینیان دیگر عضو تند روی جبهه پایداری در مجلس بود که سخنان روحانی در مجمع عمومی را نرمش قهرمانانه توصیف کرد.
وی با لحنی نرم ضمن مثبت خواندن دستاوردهای سفر روحانی گفتگوی تلفنی او و اوباما در پایان سفر را خوشایند ندانست و گفت: مشکلات میان تهران و واشنگتن با یک تلفن حل نمی‌شود.
واکنشهای احتیاط آمیز و نسبتا مثبت تند روهای محافظه کار افراطی‌ها و مخالفان رابطه با امریکا را در فشار و تنگنای سختی قرار داد. واکنشهایی که روزهای بعد در محکومیت رفتارهای افراطی مهاجمان در مراسم استقبال از رئیس جمهور ابراز شد عملا گروههای فشار تند رو را در انزوا قرار داد.

همه چیز با مجوز نظام بوده

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابعاد تازه‌ای از تمایل ایران برای فتح باب گفتگو با امریکا بیان کرد که نشان می‌داد نظام رسما برای این تعامل به روحانی مجوز داده است.
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: روحانی به نمایندگی از نظام در امریکا عمل کرد و او مجوز لازم برای گفتگو با اوباما را از نظام دریافت کرده بود.
وی افزود: بعد از این گفتگو، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی منتظر اقدامات اساسی اعتمادساز غرب است.
این عضو محافظه کار پارلمان نا‌امیدانه گفت: یخ روابط بین ایران و امریکا آنقدر سخت شده که برای ذوب شدن آن به زمان و فرصت نیاز است.
احمد رضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که همراه با روحانی به نیویورک رفته بود تائید کرد که مجوز گفتگو با اوباما را نظام صادر کرده بود.
وی گفت: آقای روحانی هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام داده بود.
دستغیب ابراز مخالفت‌ها در داخل را عادی و طبیعی دانست اما گفت: طبیعتاً باب نقد همیشه باز بوده و این طبیعی است، اما آنچه که در ۲۴ خرداد در انتخابات اتفاق افتاد، تغییر روشی بود که مردم خواستند در دیپلماسی اعمال شود.
علی مطهری از محافظه کاران منتقد جریان اصولگرایی هم گفته «عده‌ای با نگاه غلط به بحث مذاکره با آمریکا تصور می‌کنند اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد انقلاب به نقطه پایان خودش رسیده است در صورتی که این طور نیست و از ابتدا قرار بر قطع رابطه با آمریکا نبود.»
وی گفت که رهبر جمهوری اسلامی با عبارت نرمش قهرمانانه مجوز کلی را به رئیس جمهور برای مذاکره با امریکا داده و این طور نیست که رئیس جمهور بخواهد در هر مسئله‌ای اجازه بگیرد، چرا که این یک نوع توهین به رئیس جمهور است که برای هر اقدامی بخواهد اجازه بگیرد.
سایر تحلیلگران و از جمله هرمیداس باوند استادعلوم سیاسی دانشگاه معتقدند اختیاراتی که به روحانی برای چانه زنی داده شده است قبلا به دیگران هرگز داده نشد و اکنون با توجه به نیاز کشور و تحولات منطقه، روحانی می‌تواند برای برون رفت از اوضاع تلاش کند.
به نظر می‌رسد با توجه به اجماع نظر مسئولان سیاسی نسبت به دیپلماسی رئیس جمهور در نیویورک حتی گروههای افراطی نیز دریافته‌اند که چراغ سبز تعامل و گفتگو از راس نظام به روحانی داده شده است. مواضع محتاطانه همراه با استقبال گویای این واقعیت است. پیش‌تر و به هنگام هر گونه اقدام خودسرانه گروههای افراطی از جمله حمله به منزل کروبی و سردار اعلایی مسئولان نظام و رسانه‌های وابسته به آن‌ها اینگونه اقدامات را خشم ملت انقلابی می‌نامیدند اما پس از واقعه ۲۲ بهمن قم و حمله به یکی از سران قوا از سوی گروههای افراطی، نظام به این نتیجه رسیده که اگر جلوی گروههای فشار گرفته نشود یک روز نوبت خود آن‌ها هم خواهد شد.
 

سالانه ۲۷۵ هزار پرونده چک برگشتی مختومه می‌شود

Posted: 01 Oct 2013 03:18 AM PDT

متوسط نرخ چکهای برگشتی: ۱۱٫۵ درصد
جرس: به طور متوسط سالانه 275 هزار پرونده قضایی مربوط به چک برگشتی در کشور رسیدگی و مختومه می‌شود.  

 

در سالهای اخیر رکودی که دامنگیر اقتصاد ایران شده با رشد چشم گیر چکهای برگشتی نمود پیدا کرده است. بسیاری از فعالان اقتصادی به خاطر مشکلات ناشی از رکود دچار کمبود نقدینگی و بحران مالی بوده اند و همین امر باعث شده که متوسط چکهای برگشتی که طی سالهای 1378 تا 1387 نرخ متوسطی حدود 5 درصد را داشت ( یعنی از هر 100 چک مبادله شده تنها 5 فقره برگشت می خورد)، اما این نسبت در سالهای 88 به بعد به ناگهان دو برابر شد، طی سالهای 88 تا بهار 91 متوسط نرخ چکهای برگشتی به 11.5 درصد رسید. مسیری که طی آن تعداد برگه های چک برگشت خورده تا 6.7 ملیون فقره در سال رسید.

 

البته در این میان به نظر می رسد روند قضایی شدن چک های برگشتی کاهش پیدا کرده است، طی سالهای 87 تا 89 به طور متوسط 275 هزار پرونده قضایی مربوط به چکهای برگشتی مختومه شده است این تعداد پرونده نشان میدهد که در عمل حجم قضایی شدن چکهای برگشتی در کشور بسیار پایین تر از میزان چکهایی است که بی محل صادر می شوند.

 

تعداد پرونده های مختومه صدور چک بلامحل

 

مقایسه بین میزان پرونده های مختومه با میزان چکهای برگشتی نشان می دهد طی سال 78 سهم پرونده های چک برگشتی که مختومه شده اند حدود 20 درصد کل چکهای برگشتی بوده است اما این نسبت در سال 89 به حدود 0.8 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

البته این کاهش میزان پرونده های مختومه بخشی ناشی از رشد میزان چکهای برگشتی است که قضایی نمی شوند وبخشی نیز ناشی از دستور العملی است که در اواخر دهه هفتاد در قوه قضاییه برای مختومه کردن هرچه سریع تر پرونده های انباشته شده صادر شد.

 

ولی به هر شکل آنچه در مقایسه بین چکهای برگشتی و فضای قضایی حاکم بر این مسئله اقتصادی-حقوقی حاکم است نشان میدهد که دریافت کنندگان چک بی محل کمتر تمایل به ورود به چرخه قضایی داشته و البته طی سالهای گذشته این عدم تمایل افزایش هم پیدا کرده است که البته یکی از دلایل تغییر روند قضایی رسیدگی به معضل چکهای برگشتی است که دیگر مانند گذشته احکام جزایی برای صادر کنندگان به آسانی صادر نمی شود و صادر کنندگان چک مانند سالهای دهه هفتاد به آسانی راهی زندان نمی شود.

 

سهم تعداد پرونده های مختومه چک برگشتی از کل چکهای برگشتی

 

امروزه به نظر می رسد راه حل هایی مانند مذاکره و توافق دو جانبه بیش از شکایت قضایی مطلوب فعالان بازار و دریافت کنندگان چکهای بی محل باشد. 

ناطق نوری:‌ رییس‌جمهور سه اصل راهبردی سیاست خارجی نظام را در نیویورک پیاده کرد

Posted: 01 Oct 2013 03:18 AM PDT

جرس: سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به نیویورک به یکی از مهمترین رویدادهای این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل متحد تبدیل شد.  

 

در این بین سوای از بازتاب های گسترده ای که این سفر در خارج از کشور و در میان رسانه های آمریکایی به همراه داشت در داخل کشور نیز موضعگیری های مختلف و بعضا متفاوتی نسبت به این سفر و خصوصا مربوط به مکالمه تلفنی دو رئیس جمهوری ایران و آمریکا در پدید آورد.

 

خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو باعلی اکبر ناطق نوری دیدگاه او درباره این سفر، پیامدها و دستاوردهای آن را جویا شده است.

 

ارزیابی شما از سفر رئیس جمهوری به نیویورک چیست؟


بسم الله الرحمن الرحیم. پیش از هرچیز باید ببینیم اقای روحانی در چه شرایطی به نیویورک رفته است. مردم ما با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بیست و چهارم خرداد و خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری برگ جدیدی رادر تاریخ نظام رقم زدندو رئیس جمهور جدیدی را که برخوردار از نگاهی نو و برنامه ای نو برای اداره کشور بود انتخاب کردند. در همین حال مقام معظم رهبری بعنوان تعیین کننده اصلی خط مشی و سیاست های کلی نظام از نرمش قهرمانانه در سیاست خارجی سخن گفتند که ناظر بر همان اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت بود. این از صحنه داخلی که مهمترین محورهای آن عرض شد. از سوی دیگر تحریم هایی که با فشار آمریکا علیه کشورما به اجرا درآمده در این مدت ناکارآمدی خود را به نمایش گذاشته و این تلقی که دیپلماسی تنها راه تعامل با ایران است جای خود را در ادبیات بین الملل باز کرده بود. در چنین شرایطی روحانی به نیویورک رفت. از این رو پیش از هرچیز کوشید تا در نقش نماینده نظام و مردمی که در روز بیست و چهارم خرداد او را برگزیده اند ظاهر شده و پیام موکلان خود اعم از نظام و مردم را به گوش جهانیان برساند.

 

به نظر شما رئیس جمهوری تا چه اندازه در این امر موفق بود؟


با توجه به سخنرانی خوبی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شد و ملاقات های سطح بالایی که انجام گرفت و مواضع حکیمانه ای که در نیویورک چه در مصاحبه های تلویزیونی و چه در دیدار با مقامات بلند پایه کشورهای مختلف جهان اتخاذ شد می توان گفت که در انتقال این پیام و ارائه تصویری واقعی از ایران موفق بوده است.


خب این دیدارها و سخنرانی ها پیشتر نیز توسط رؤسای جمهوری سابق ایران نیز انجام شده بود تفاوت این ها با یکدیگر چیست؟


این اولین باری است که پس از سالها با ترافیکی از مقامات بلند پایه کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای غربی برای دیدار با رییس جمهوری کشورمان مواجه بودیم که همگی تاییدی بر قدرت و عزت ایران اسلامی است. سخنرانی ایشان در سازمان ملل هم حاوی نکات بسیار حائز اهمیتی بود . این سخنرانی فاقد مسائل حاشیه ای و جنجال برانگیزی که به ضرر منافع ملی ماست بود و بالعکس در برگیرنده مواضع اصولی نظام و منطق تعامل و دیپلماسی پویایی بود که می تواند برای منافع ملی ما بسیار مفید باشد.


به نظر شما دستاورد سفر آقای روحانی به نیویورک برای ایران چه بود؟


یکی از دستاوردهای این سفر پیاده شدن سه اصل راهبردی حاکم بر سیاست خارجی کشورمان بود که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده و ایشان همواره برآن تاکید دارند. نظام جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که با در نظر گرفتن سه اصل راهبردی عزت؛ حکمت و مصلحت با همه کشورهای دنیا تعامل می کند. از این منظر‌ رییس جمهور چه در نطق خود در سازمان ملل و چه در دیدارهایی که با مقامات بلندپایه مختلف دنیا داشت و چه در اتخاذ مواضع خود به این سه راهبرد اساسی در سیاست خارجی کشور عنایت داشت.

 

برخی از منتقدین اما برخلاف نظر شما فکر می کنند و می گویند رئیس جمهور از مواضع اصولی انقلاب عدول کرده است؟


به هیچ وجه اینطور نیست و آنچه که ما از دیدارها، سخنرانی ها و مواضع اتخاذ شده از سوی روحانی شاهد بودیم همگی رفتاری حکمت آمیز عزتمندانه و مبتنی بر مصالح عالیه نظام و مایه مباهات و آبروی ایران اسلامی بود. برخی از کسانی که ایراد می گیرند عمدتا به این نکته توجه ندارند که سفر به نیویورک برای این بود که گره ای از مشکلات مردم و نظام باز شود. روحانی با توجه به سوابق و تجربیاتی که در بحث مذاکره دارد برای خود اهدافی تعیین کرده بود که در نهایت دستاوردهای مثبت و ارزشمندی از این سفر و ملاقات ها و مذاکرات نصیب کشور و ملت شود.

 

این موضوع که ما به آمریکا نیاز داریم یا آمریکا به ما نیاز دارد محور برخی از انتقادات است و آیا تیم دیپلماسی ایران در این مسیر دچار ذوق زدگی نشده است؟


همانطور که عرض کردم آقای روحانی فرد با تجربه ای است. همین موضوع سبب شد که ما شاهد ذوق زدگی در جریان این سفر نبودیم. ما از ابتدای انقلاب با تحریم های آمریکا و غرب مواجه بوده ایم و تا این لحظه نیز چیزی تغییر نکرده است. از این رو با وجود اینکه طرف آمریکایی از همان بدو امر چه پیش از سفر و چه در خلال آن بر انجام دیدار در سطح دو رییس جمهور و انجام مذاکرات اصرار می ورزید طرف ایرانی یک نوع خودداری در رفتار خود نشان داد که مبتنی بر همان سه اصلی است که به آن اشاره کردم.

 

نظر شما درباره واکنش برخی مخالفان در خصوص مکالمه تلفنی دکتر روحانی و باراک اوباما چیست؟


البته ایران کشور آزادی است . و همه گروه ها در هر موضوعی میتوانند و باید نظرشان را آزادانه بگویند . انتقاد نردبان تکامل و ترقی است و نباید از ارائه نظرات گوناگون دلخور و ناراحت شد. مهم هم نحوه ابراز انتقاد و نظر است . کرامت انسانی و اصول اخلاقی و ارزشهای دینی جزء معیارهای اصلی انتقاد است که در همه سطوح باید رعایت شود. این را در نظر داشته باشیم که چه در داخل و چه در خارج از کشور عده ای به دنبال ارائه تصویر خشن و بی منطق وافراطی از جریانات انقلابی و حزب اللهی هستند ، ما باید مراقب باشیم آب به آسیاب آنها نریزیم. ضمن آن که طرفهای مذاکره هم باید شرایط داخل کشور را در نظر بگیرند و با شناخت از این شرایط وارد مذاکره شوند. در موضوع مکالمه تلفنی دو رئیس جمهور هم اینگونه نیست که مبانی و اصول انقلاب و ارزش ها نقض شده و یا زیر پا گذاشته شده باشد. به هرحال درخواست این مکالمه تلفنی از سوی آنها بوده است. آنهایی که مخالف اند چرا به این اشاره نمی کنند که در طول سفر تقاضاهای مکرر رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با روحانی از طرف ایران رد شدو رسانه ها نوشتند که این موضوع باعث تحقیر اوباما شده است.


شما فکر می کنید اگر رئیس جمهور تقاضای مکالمه تلفنی اوباما را رد می کرد بازهم به او اعتراض می شد؟


نمی دانم اعتراض می شد یا نه ولی به هر حال او در ایام تبلیغات انتخاباتی قول داده بود در صد روز اول کاری کند که از جمله آنها تنش زدایی و تعامل بهتر با دنیا بود که به هرحال آنچه انجام شد در همین راستا بوده است.