جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محمد مهدی جعفری؛ طالقانی قرآن را از قرآن تفسیر می کرد

Posted: 14 Sep 2013 05:57 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: سنت تفسیری آیت الله طالقانی در گفتگو با دکتر محمد مهدی جعفری تفسیر «پرتوی از قرآن» عنوان تفسیری است ناتمام از آیت الله طالقانی که در شش مجلد و شامل تفسیر برخی سوره‌های نخست قرآن و جزء سی‌ام است. یکی از ویژگی‌های این تفسیر، آن است که قرآن را کتاب هدایت و راهنمای انسان‌ها معرفی کرده است.

دکتر سید محمد مهدی جعفری یکی از یاران نزدیک آیت الله طالقانی و پژوهشگر دینی است که تفسیر پرتوی از قرآن را تنظیم و تدوین کرده است. وی در گفتگو با «جرس» به سنت تفسیری آیت الله طالقانی و نوآوری‌های وی در تفسیر پرتوی از قرآن پرداخته است که متن آن در پی می‌آید:


آقای جعفری! آیت‌الله طالقانی در حوزه اندیشه بیشتر با تفسیر «پرتوی از قرآن» شناخته شده‌اند، از چه زمان و با چه دغدغه‌ای نوشتن این تفسیر را آغاز کردند؟


زمانی که آیت الله طالقانی در قم و مدت کوتاهی هم در نجف درس می‌خوانند، متوجه شدند جای قرآن در حوزه بطور کلی خالی است و در جاهایی هم که به قرآن برای خواندن و تفسیر مراجعه می‌کنند، قرآن را به عنوان یک کتاب دور از مسائل زندگی مورد توجه قرار می‌دهند. آیت الله طالقانی می‌دانستند که قرآن می‌تواند و باید کتاب راهنمای عمل باشد و از این رو، در سال ۱۳۱۸ زمانی که درس خود را در قم به اتمام رساندند برای ادامه تحصیل در رشته فقه و یا رشته‌های دیگر حوزوی در قم نماندند، بلکه به تهران رفتند و قرآن را به عنوان کتاب راهنمای عمل به خصوص برای طبقه روشنفکر و دانشجو درس دادند. نخست در خانه‌های افراد و بعد در مسجد منشور السلطان و از سال ۱۳۲۷ در مسجد هدایت در خیابان استانبول، قرآن را درس می‌دادند. از سال ۱۳۳۲ چه زمانی که در زندان بودند و چه زمانی که خارج از زندان، تمام افکار، عقاید و مسائل اجتماعی ـ عقیدتی را از طریق قرآن بیان می‌کردند. البته در کنار آن از نهج البلاغه بسیار استفاده می‌کردند و همچنین از رشته‌های دیگر علوم، اما اصل برای ایشان قرآن بود. علت آن هم این بود که به قرآن به عنوانی کتابی برای راهنمای تمام انسان‌ها، نه فقط برای مسلمانان یا شیعیان استفاده می‌کردند. مطالبی از قرآن استخراج می‌کردند که پاسخ به مسائل روز بود و لذا تفسیر ایشان که البته خودشان نام تفسیر را بکار نمی‌بردند و نام پرتوی از قرآن بر آن گذاشته بودند با سایر تفسیر‌ها و برداشت‌ها از قرآن بسیار متفاوت است و زمانی که انسان به کتاب پرتوی از قرآن در شش جلد که تفسیر پنج جزء از قرآن (چهار جزء اول و جزء سی‌ام) نگاه می‌کند، پاسخ همه سوالات، شبهات و مشکلات و دردهایی را که دارد می‌یابد.


همین دغدغه آیت الله طالقانی برای ترویج قرآن در بین مردم بود که در حوزه نماندند یا اینکه با سنت گرایی در حوزه اختلاف فکری داشتند؟


ه‌مان سنت گرایی حوزه باعث می‌شد که از قرآن و سایر منابع اصیل اسلامی استفاده درست و به روز نشود. لذا، اصل برای ایشان ترویج قرآن بود و البته با سنت گرایی حوزه هم موافق نبودند و ایشان نمی‌خواستند‌‌ همان مراتب فقهی را طی کنند تا یک مرجع و آیت العظمی شوند و در حوزه درس بدهند، بلکه می‌خواستند از قرآن و سایر منابع اصیل اسلامی مانند نهج البلاغه استفاده عملی برای مسائل روز داشته باشند. از همین رو زمانی هم که به تهران آمدند در میان حوزویان و افراد سنتی نرفتند بلکه به میان دانشگاهیان و روشنفکران رفتند و آن‌ها را جذب کردند. حتی به قول آقای مهندس بازرگان که بار‌ها این نکته را یادآوری می‌کردند «ایشان هم از روشنفکران و دانشمندان علوم روز تاثیر می‌گرفتند و هم بر روی آن‌ها تاثیر می‌گذاشتند.» این تبادل اطلاعات و داد و ستد، هم باعث رشد خودشان می‌شد و روز بروز برداشت‌های نو و بهتری از قرآن و نهج البلاغه داشتند و هم بر روی افرادی که پای صحبت ایشان می‌نشستند و خواننده نوشته‌هایشان بودند اثر بیشتری می‌گذاشت و برای آن‌ها جذاب بود.

به نوآوری آیت الله طالقانی اشاره کردید. سنت تفسیری ایشان و نوآوری‌هایشان در تفسیر چه بود؟

می‌دانید که هر مفسری از یک زاویه به قرآن مانند زاویه فقهی، حدیثی، روایی و امثال این‌ها نگاه می‌کند اما آیت الله طالقانی به خود قرآن، «ساختار لفظ»، نظم جمله و آیه، حتی آهنگ و موسیقی کلمات توجه و تاکید داشتند و می‌گفتند این ساختار و آهنگ و نظم، خود گویای معنایی است که ما به دنبال آن هستیم و اگر این‌ها را در کنار آیات دیگر با همین موضوع بگذاریم (یعنی تفسیر قرآن به قرآن اما نه بشکل کلاسیک آنکه ایشان در نظر داشتند) و این کلمه را در جای خود معنا کنیم و توجه به آن آهنگ و نظم داشته باشیم معنایی که مفسرین دیگر گفتند از آن بیرون نمی‌آید. ایشان به تفاسیر گذشته نگاه می‌کردند و آن‌ها را نقد می‌کردند و می‌گفتند آن معنایی که گفته‌اند با نظم و هدف قرآن هماهنگ نیست. البته نمی‌گفتند این معنای انحصاری است زیرا قرآن اگر برای یک زمان و نسل بود و از یک زوایه می‌شد هدف قرآن را دریافت، رسالتش دیگر به پایان می‌رسید؛ آیت الله طالقانی می‌گفتند با توجه به خود الفاظ قرآن و تجارب علمی بشر که تاکنون بدست آمده (و گاهی هم اگر حدیثی صحیحی از معصومین بدستش می‌رسید) این تفسیری که از قرآن به آن رسیده‌ام درست و صحیح است. از این جهت نوآوری ایشان مسئله خاصی نبود اما‌‌ همان روشی را که دیگران داشتند و به نتیجه نمی‌رسیدند، ایشان با استفاده از الفاظ و نظم و آهنگ قرآن یک برداشت تازه‌ای از قرآن بدست می‌آوردند.

همین تفاوت روش آیت‌الله طالقانی در تفسیر قرآن با دیگر مفسرین بود که سبب شده بود دانشجویان و روشنفکران بیشتر با تفسیر ایشان مانوس شوند؟

بله، دقیقا همینطور بود و نوآوری ایشان باعث جذب جوانان می‌شد. حتی برخی از افرادی که متخصص علوم قرآنی هستند، می‌گویند ما وقتی تفسیر آیت الله طالقانی را می‌خوانیم مثل این است که تازه وارد قرآن شده‌ایم و در جهان دیگری به روی ما باز شده است. این را از قول اساتید علوم قرآنی و تفسیر عرض می‌کنم که اخیرا متوجه آن شده‌اند. تفاوت اصلی تفسیر ایشان با تفسیرهای دیگر برای مثال تفسیر المیزان که یکی از تفسیرهای بسیار مهم است، علامه طباطبایی در آن نظر مفسرین گذشته را گرفته‌اند و نقد و گاهی تایید کرده‌اند و بسیار مرتب و منظم آیات دیگر قرآن را به صورت موضوعی آورده و تفسیر کرده‌اند. آیت الله طالقانی علاوه بر اینکه از این روش هم استفاده می‌کردند، اما می‌گفتند لزومی ندارد به روایت و احادیثی که چه بسا ساختگی هم هست مراجعه کنیم، بلکه خود قرآن گویای محتوا و معانی هست که تحت این الفاظ گفته شده است. در واقع نتیجه این بود که ایشان خالصانه به قرآن مراجعه می‌کردند و پاسخ هر چیزی را از خود قرآن می‌خواستند و از این جهت پاسخ را بدست می‌آوردند. بطوری که ما چه در زندان یا مسجد هدایت در پای منبرشان این تفسیر را می‌شنیدم، فکر می‌کردیم که واقعا به ایشان الهام شده است. ایشان البته از روش‌های دیگر هم استفاده می‌کردند. از روش عرفانی بطور فراوان استفاده کردند و جلد پنجم تفسیر پرتوی از قرآنکه تفسیر سوره آل عمران است بیش از شصت بیت از مولانا به عنوان شاهد آورده‌اند که البته همه حاصل زمانی بود که در اوین زندانی بودند و هیچ منبعی در اختیارشان نبود و بصورت مخفیانه این‌ها را برای من می‌فرستادند و من با آن مطالبی که قبلا در مورد سوره آل عمران نوشته بودند تلفیق می‌کردم که به چاپ رسید. البته از روایات به شرط اینکه ثابت شود صحیح و از معصومین رسیده باشد، استفاده می‌کردند.


با توجه به اینکه تفسیر آیت الله طالقانی تفسیر سنتی و کلاسیک نبود، برخی ایشان را در تفسیر پرتوی از قرآن متهم به علم زدگی می‌کنند نظر شما چیست؟ آیا تفسیر ایشان از قرآن یک تفسیر صرفا علمی بود؟


پاسخ من این است که آن‌ها پرتوی از قرآن را نخوانده‌اند. آیت الله طالقانی از کتابهای علمی بطور فراوان استفاده می‌کردند. حتی به علت اینکه در زندان در کنار آقایان دکتر سحابی و مهندس بازرگان بودند از اطلاعات تخصصی این بزرگان استفاده می‌کردند اما خودشان هم در مقدمه جلد اول پرتوی از قرآن نوشته‌اند و هم در لابلای سایر مجلدات پرتوی از قرآن وقتی از تجارب علمی استفاده می‌کنند، این را قید کرده‌اند که «علم شمعی است که بشر با پای خود به آن رسیده است و این انسان می‌تواند این شمع را در دست بگیرد و بر روی حقایق قرآن بتاباند و وقتی از نور علمی که انسان کشف کرده، استفاده شود انسان آن حقیقت را روشن‌تر می‌بیند». من مثالی می‌آورم، زمانی که آیت الله طالقانی در زندان کتاب «زندگی و مرگ خورشید» تالیف ژرژ گاموف را خواندند، گفتند تعریفی که این مولف از ساختمان خورشید کرده باعث شده است که من «آیه عَمَّ یَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظیمِ سوره نبأ در جزء سی قرآن» این آیه سِرَاجًا وَهَّاجًا را که خداوند در مورد خورشید می‌فرمایند بهتر بفهمم، به علت اینکه سراج وسیله‌ای است که نور از خودش است و اینطور نیست که نور از جای دیگری به آن منعکس شود و بخواهد نور را بتاباند و مخصوص می‌گفتند وَهَّاجًا را با آن تشدید روی «های» اول را در نظر بگیرید یعنی نور را بشدت به اطراف پخش می‌کند و همین تعریف را ژرژ گاموف برای خورشید کرده است و آن گدازه‌هایی که در درونش هست بشدت به اطراف پخش می‌شود.

آیت الله طالقانی به این شکل از کتابهای علمی استفاده می‌کردند یا از کتاب «علم به کجا می‌رود» از ماکس پلانک و از مقدمه‌ای که انیشتن بر این کتاب نوشته است استفاده کرده و از کتاب‌های علمی و ادبی دیگر هم استفاده کرده‌اند. همه این‌ها را وسیله‌ای می‌دانستند که اگر این‌ها را بر روی حقایق ثابت قرآن بتابانند انسان آن حقیقت را روشن‌تر می‌بیند و برداشت بهتری می‌تواند از آن کند. وگرنه ایشان سیّد احمدخان هندی صاحب تفسیرالقرآن و هوالهدی و الفرقان مورد انتقاد قرار می‌دهد که علم زده است و می‌گویند سیّد احمدخان هندی برای معجزات انبیاء توجیهاتی می‌کند که این توجیهات با آیات قرآن همخوان نیست، اگرچه ممکن است برخی توجیهاتش در مورد خاصی درست باشد اما بطور کلی نمی‌تواند آن معجزات را توجیه علمی کند. بنابراین، آیت الله طالقانی به هیچوجه تحت تاثیر علوم نبودند و همه جا اشاره کرده‌اند که علم نمی‌تواند حقیقت را برای ما فاش کند اما می‌تواند به ما کمک کند تا از این حقیقت ثابت قرآن استفاده بهتری کنیم.

نقد عده‌ای بر پرتوی از قرآن این است که زبان آیت الله طالقانی در شرح و توضیح قرآن زبان ساده و قابل فهمی نیست و حتی پیشنهاد هم داده‌اند که شما به عنوان تدوین گر تفسیر پرتوی از قرآن این کار را برعهده بگیرید و آن را به زبان ساده و قابل فهم برای عموم درآورید.

درست است زبان تفسیر پرتوی از قرآن آنقدر ساده نیست که عموم بتوانند از آن استفاده کنند. بار‌ها از خودشان شنیدم که گفتند من پرتوی از قرآن را برای دانشجویان و طلبه‌هایی که از سطح علمی و آگاهی بالایی برخوردارند، نوشته‌ام. منظورشان این بود که این تفسیر را در سطح بالایی نوشته‌اند تا جوانان را به تفکر وادار کنند. تفسیرهایی از جمله تفسیر نوین استاد محمد تقی شریعتی هست که زبان ساده و نوآوری‌های فراوانی دارد و عموم می‌توانند از آن استفاده کنند. آیت الله طالقانی گاهی از زبان فلسفه و عرفان اشاره‌هایی کرده‌اند و نیاز به توضیح دارد، اما من در مقابل اینکه همه را توضیح دهم و ساده کنم، مقاومت کرده‌ام زیرا هدف ایشان چیز دیگری بوده است. در هر حال ما الان در موسسه فرهنگی آیت الله طالقانی که خانم طالقانی و من و عده‌ای دیگر در آن همکاری می‌کنیم، مشغول ویراستاری مجموعه آثار ایشان هستیم که دو جلد اول و دوم پرتوی از قرآن هم درآمده و مشغول جلد سوم که تفسیر سوره آل عمران است هستیم. من حاضرم برخی نکات را توضیح دهم تا هم مستندسازی شود و توضیحاتی در آنجا داده شود تا اندازه‌ای که یک اهل فن نکات را بهتر دریابد. اما اینکه من پرتوی از قرآن را ساده کنم تا عموم مردم بفه‌مند، تاکنون خودداری کرده‌ام و حاضر هم نیستم این کار را انجام دهم زیرا نظر خود آیت الله طالقانی غیر از این بوده است. یک مقدار ما باید خودمان قدرت فکر و فهم خود را بالا ببریم تا تفسیر پرتوی از قرآن را بهتر درک کنیم. اما باز اگر در جایی مشکلی باشد و توضیحی بخواهند ما این توضیح را می‌دهیم.

از نظر آیت الله طالقانی چه عواملی مانع از فهم متن قرآن می‌شد؟

ایشان می‌گفتند که همانطور که در قرآن آمده «أَفلا یتدبَّرونَ القرآن أَم علی قلوبٍ أَقفال‌ها» تدبر در قرآن برای فهمیدن آن، حق همه هست. نه اینکه غیر متخصص نباید به قرآن رجوع کند. بنابراین توضیحات باید در حد راهنمایی داده شود، نه اینکه قرآن را برای اینکه عموم بفه‌مند آنقدر پایین بیاورند و به سطح نازلی برسانند. البته حق عموم هست اما برای اینکه در مسائل تخصصی وارد شوند باید تلاش کنند و فهم و درک خود را بالا ببرند. تفسیر «نمونه» آقای ناصر مکارم شیرازی در بیست و هفت جلد برای عموم است و از پرتوی از قرآن و میزان علامه طباطبایی هم استفاده کرده و مطالب را برای عموم ساده کرده است که برای فهم بهتر می‌توانند به آن مراجعه کنند. البته در سالهای پس از انقلاب مدعیان تفسیر پیدا شده‌اند که مسائل مبتذلی بنام قرآن مطرح می‌کنند که اصلا توصیه نمی‌کنم به آن کتابهای بنام تفسیر مراجعه کنند. در هر حال بگذاریم پرتوی از قرآن بیشتر برای افراد تحصیلکرده که می‌خواهند بطور تخصصی به مسائل نگاه کنند باقی بماند، و اگر توضیحی خواسته شد ما حاضریم توضیحاتی در اختیار قرار دهیم.

آیت الله طالقانی بیشتر در میان روشنفکران و دانشگاهیان پایگاه داشتند و توانسته بودند این قشر را با تفکرات و گرایش‌های مختلف جذب کنند. اقبال طلاب حوزه از ایشان چطور بود و امروز تا چه اندازه آراء و اندیشه‌های ایشان در حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اتفاقا در سی و چهل سال پیش که با طلاب ارتباط داشتم (البته طلاب روشنفکری که اهل مبارزه و تحت تاثیر آیت الله طالقانی بودند و بسیار از اندیشه‌های ایشان استفاده می‌کردند،) اما امروز روند تحصیل و روند افکار و اندیشه‌های اجتماعی راه خود را در پیش گرفته است ولی اگر کسانی از هر طریقی افکار و اندیشه‌های قرآنی و افکار سیاسی آیت الله طالقانی را دنبال کنند و با دیدگاه‌های ایشان آشنا شوند قطعا جذب خواهند شد، در حقیقت روش آیت الله طالقانی همیشه جذبی بوده است. همین چند روز پیش آقای حسن خمینی بر سر مزار ایشان صحبتهای بسیار جالبی کردند و گفتند ما امروز نیاز به روش آیت الله طالقانی برای جذب همه داریم و ایشان را به یک چ‌تر تشبیه کردند که بالای سر همه با عقاید و مشرب‌های مختلف قرار می‌گرفتند و تاکید داشتند که ما امروز بیش از هر زمان دیگری به این شیوه و چ‌تر نیاز داریم. اما متاسفانه یک توطئه سکوتی در همه جا هست. حالا شاید انشالله امسال این مشکلات برطرف شود. در سالهای گذشته اجازه برگزاری سالگرد برای آیت الله طالقانی نه در حسینیه ارشاد و نه در جای دیگر نمی‌دادند. یک مراسم دولتی در محل تولد آیت الله طالقانی و گاهی در مسجد هدایت برگزار می‌کنند و مسائل جاری را مطرح می‌کنند بدون اینکه افکار و اندیشه‌های آیت الله طالقانی برای جوانان ترویج شود. امیدوارم فضای بازی ایجاد شود که افکار و عقاید ایشان به طلاب و دانشجویان و عموم مردم برسد.

علت این توطئه چیست؟ آیا افکار آیت الله طالقانی در خصوص تاکیدشان بر نظام شورایی و هشدارشان نسبت به بازتولید استبداد باعث هراس از ترویج این عقاید در بین جوانان شده است؟

در مدارس که آموزش افکار ایشان ممنوع است و در دانشگاه‌ها هم اگر در حرف نمی‌گویند ممنوع است، اما در عمل ممنوع است. البته اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان استقبال می‌کنند و در چند روز اخیر از چند دانشگاه از من دعوت شد تا در خصوص ایشان صحبت کنم که متاسفانه نتوانستم در همه شرکت کنم. اما آنچه باعث می‌شود که درباره آیت الله طالقانی سکوت کنند و اندیشه‌های ایشان را در جایی نشر ندهند به این علت است که ایشان با کسی تعارف نداشت و با هر نوع استبداد بخصوص با استبداد دینی که الهام گرفته از تنبیه الامة و تنزیه الملة مرحوم نائینی بود و از خود قرآن و بخصوص نهج البلاغه الهام گرفته بودند، مخالف بود. می‌گفتند راه حل شرکت مردم در سرنوشتشان همین شوراهاست، چرا نمی‌گذارید این شورا‌ها تشکیل شود و تردید دارید؟ البته درست بیست سال بعد از فوت ایشان در سال ۱۳۷۸ نخستین شورا تشکیل شد و گاهی یادی هم از ایشان می‌شود! آیت الله طالقانی با هر نوع استبداد و خفقان مخالف بودند و معتقد به آزادی افکار بودند. اگر کسی هم از راه دین منحرف شده بود او را به چشم یک بیمار و یا کسی که نگذاشته‌اند حقیقت به گوش او برسد می‌دیدند و نه به چشم یک دشمن و به این ترتیب آن شخص را جذب می‌کردند و حقایق را به گوشش می‌رساندند. البته خب، به صلاح و منفعت بسیاری از افراد نیست و به همین دلیل نمی‌گذارند افکار ایشان منتشر شود.

 

پرونده ستار بهشتی، برای حل اختلاف بین بازپرس و دادستانی به دادگاه رفت

Posted: 14 Sep 2013 03:50 AM PDT

  جرس: وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا توضیحاتی ارایه کرد.

 

گیتی ‌پور‌فاضل در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: در این پرونده قرار مجرمیت با عنوان قتل شبه عمد صادر شده است ولی من این قتل را عمد می‌دانم و به همین دلیل به این موضوع اعتراض کرده‌ام.

 

وی افزود: دلیل عمد بودن قتل این است که پلیس فتا مجوز تحویل گرفتن ستار بهشتی از زندان اوین و نگهداری او در بازداشتگاه به مدت سه روز را نداشته است.

 

وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی اظهار کرد: در حال حاضر پرونده به دلیل حدوث اختلاف نظر بین دادستانی و بازپرس به دادگاه ارسال شده است.

 

وی افزود: پس از ارجاع پرونده به دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال می‌شود.

 

پس از مرگ مشکوک ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا در آبان ماه 1391، پرونده‌ای در همین زمینه در شعبه 1 بازپرسی دادسرای امور جنایی پایتخت باز شد و با وجود صدور قرار مجرمیت برای یکی از ماموران پلیس فتا، هنوز کیفرخواست صادر نشده و پرونده برای رفع اختلاف بین نظر دادستانی و بازپرس به دادگاه ارسال شده است.  

سوریه یک هفته مهلت دارد تا فهرست تسلیحات شیمیایی‌اش را ارائه دهد

Posted: 14 Sep 2013 03:50 AM PDT

توافق آمریکا و روسیه:
 جرس: جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان سومین روز مذاکراتشان در ژنو، در یک کنفرانس خبری جزییاتی از توافق بین دو کشور در مورد تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه ارائه دادند.  

 

به گزارش بی بی سی روسیه و آمریکا همچنین اعلام کردند که سوریه باید به بازرسان اجازه دسترسی به تمامی تسلیحات شیمیایی این کشور را بدهد.


وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری جزییات طرح شش ماده ای را بیان کرد که براساس آن سوریه باید فهرستی کامل از تسلیحات شیمیایی خود را ظرف یک هفته ارائه دهد.


آقای کری افزود تیم بازرسان باید تا نوامبر (دو ماه دیگر) در سوریه باشند.


به گفته وزیر خارجه آمریکا هدف نهایی، نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی است. 

تصادف زنجیره ای ۲۳ خودرو در اتوبان قم- تهران/ ۱۹ نفر مجروح شدند

Posted: 14 Sep 2013 03:28 AM PDT

جرس: تصادف زنجیره ای ۲۳ سواری در اتوبان قم- تهران در شامگاه جمعه ۱۹ مجروح بر جا گذاشت.  

 

به گزارش ایرنا، معاون مرکز فوریت های پزشکی استان قم گفت: این تصادف شامگاه جمعه در حد فاصل کیلومتر۲۰ تا ۴۵ اتوبان قم- تهران بین چند خودرو روی داد.

 

مهدی فراهانی افزود: برای امدادرسانی به حادثه دیدگان چهار دستگاه آمبولانس اورژانس قم ۱۶ مجروح این تصادف را به مراکز درمانی منتقل کردند و سه نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.


وی گفت: این تصادف زنجیره ای تلفات جانی نداشت.

 

فرمانده پلیس راه استان قم نیز دلیل تصادف شب گذشته را رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی ذکر کرد و گفت: بی احتیاطی اولیه یک راننده و حجم ترافیک موجود در اتوبان و رعایت نکردن فاصله طولی باعث وقوع این حادثه شد.

 

سرهنگ اردشیر جمشیدی راد افزود: در این تصادف ۲۳ سواری سبک در فواصل مختلف با یکدیگر تصادف کردند. 

رییس پژوهشکده پولی و بانکی: دولت گام اول برای استقلال بانک مرکزی را برداشت

Posted: 14 Sep 2013 02:51 AM PDT

 جرس: رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این که دولت برنامه‌هایی را برای کنترل تورم و تامین مالی بخش تولید آغاز خواهد کرد: گفت: اقدام دولت برای اصلاح قانون بودجه گام اول برای استقلال بانک مرکزی است.  

 


فرهاد نیلی در گفت‌وگو با ایسنا،در پاسخ به این سوال که استقلال بانک مرکزی از سوی دولت یازدهم بیشتر از سایر دولت‌ها مورد تاکید قرار گرفته، از نظر شما چقدر این موضوع امکان عملیاتی شدن دارد؟ اظهار کرد:دولت یازدهم گام اول را برداشت و اعلام کرد که نمی‌تواند منابع لازم برای بودجه 210 هزار میلیارد تومانی را تامین کند.


وی با اشاره به این که باید منتظر گام های بعدی باشیم، تصریح کرد:مجلس به فوریت این موضوع رای نداد و اعلام کرد مسئله عادی است این در حالی است که مسئله غیر عادی است.

 

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: آماری که به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر می شود نشان می دهد که رشد پایه پولی در حال کند و یا تند شدن است و یا ثابت می ماند که این امر خود می تواند نشانگر حرکت به سمت استقلال بانک مرکزی باشد.

 

نیلی در پاسخ به این که آیا آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی دقیق است؟ گفت:ممکن است خطاهای اندکی وجود داشته باشد اما نرخ رشد پایه پولی به درستی محاسبه می شود و می تواند مبنا قرار گیرد.

 

وی با بیان این که در بررسی عملکرد بانک مرکزی نباید وزن را به افراد بدهیم و باید عملکرد را در دولت‌های مختلف با شاخص های معین بسنجیم، اضافه کرد: به نظر می رسد طی ماه های آتی با کاهش حاشیه های سیاسی چنین اقدامی انجام شود.

 

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به این که دولت حداقل هفته‌ای دو جلسه ویژه درباره مسائل و مشکلات اقتصادی برگزار کرده است ، ادامه داد:حداقل دوماه زمان برای بررسی عملکرد دولت یازدهم لازم است و به نظر می رسد پاییز زمان مناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد دولت باشد.

 

نیلی در ادامه از برنامه های دولت برای کنترل تورم و تامین مالی بخش تولید خبر داد و خاطرنشان کرد:اکنون زمان ارزیابی برنامه‌های وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی است. 

آخوندی: تا ۴۰ سال ديگر هم توان تامين بودجه پروژه‌های زیرساختی را نداریم

Posted: 14 Sep 2013 02:51 AM PDT

 جرس: وزير راه و شهرسازي از رايزني با وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي براي تامين و تجهيز منابع مالي در بخش مسكن خبر داد.  

 

به گزارش ايرنا،«عباس آخوندي» با تاكيد بر اين كه مخالفتي با سرمايه گذاري دولت و كمك به بخش مسكن وجود ندارد، افزود: وفاي به عهد بسيار مهم است و بزرگترين ماموريت دولت جديد اجراي تعهدات دولت دهم است.

 
وزير راه و شهرسازي گفت: طرح مسكن مهر از سوي دولت متوقف نشده، بلكه مجلس شوراي اسلامي در چارچوب قانون بودجه ۱۳۹۲ هيچگونه اعتباري در اين ارتباط تخصيص نداده است .

 
وي تصريح كرد: معتقدم دولت نبايد مدعي ساخت مسكن براي ۷۵ ميليون نفر باشد بلكه سياست گذاري براي اجراي اين امر توسط خود مردم، از سوي دولت ها بايد صورت گيرد.

 

 براساس گزارش روابط عمومي وزارت راه وشهرسازي، آخوندي از واگذاري ۱۰۰ درصدي شهرهاي جديد زير پوشش اين وزارتخانه استقبال كرد و گفت: بخش خصوصي مي تواند علاوه براين در زمينه شهرك سازي نيز سرمايه گذاري و وارد عمل شود.

  

بهره وري در حوزه حمل ونقل نياز به ارزيابي دوباره دارد

وزير راه و شهرسازي گفت: دولت توان تامين مالي پروژه ها را ندارد زيرا رقم بودجه ما ۵ هزار ميليارد تومان است كه تاكنون ۱۰ درصد تخصيص يافته اما حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان اعتبار فقط براي پروژه هاي حوزه زيرساخت نياز داريم كه تا ۴۰ سال ديگر هم دولت توانايي تامين اين بودجه را ندارد.

وي افزود: عدم اجراي آزاد سازي و مداخلات مكرر دولت در قيمت گذاري منجر به پنهان شدن سرمايه گذاران مي شود ، ضمن اين كه عدم قطعيت، بزرگترين سم براي سرمايه گذاران است بنابراين بايد تعريف مجددي از ماموريت دولت داشته باشيم.

 آخوندي با اشاره به اين كه در حوزه مهندسي راه، اجراي زيرساخت ها و پروژه ها هم نياز به يكپارچگي بين شبكه هاي مختلف حمل و نقل داريم، افزود: وزارت راه و شهرسازي به جز مالكيت شبكه نبايد سهم ديگري در عمليات هاي اين حوزه داشته باشد و حق دسترسي به شبكه بايد توسط نهادهاي مستقل تنظيم شود كه اميدواريم تا دو سال ديگر اين موضوع به نتيجه برسد.

 وزير راه و شهرسازي با اشاره به ميزان زيربناهاي حمل و نقل در كشور گفت: وجود ۱۸۰ هزار كيلومتر راه، ۵۴ فرودگاه زير پوشش وزارت راه و شهرسازي و ظرفيت ۱۸۶ ميليون تني تخليه و بارگيري بنادر و گستره خطوط ريلي حجم سرمايه گذاري ملي كلاني است كه از نظر بهره وري نياز به ارزيابي دوباره دارد.

 وي تصريح كرد: حجم عظيم سرمايه گذاري صورت گرفته در حوزه حمل ونقل به خوبي مورد بهره برداري قرار نگرفته است و براي افزايش بهره وري بايد گام برداشت.

 آخوندي ادامه داد: نظام بنگاه داري در صنعت حمل و نقل با مشكل مواجه است و بعد از سالها انتظار براي اتصال كريدور شمال و جنوب از نظر جاده اي و خطوط ريلي كه موجب اتصال خليج فارس به آسياي ميانه شود، مي بينيم كه بهره گيري لازم به عمل نمي آيد.

 وي با طرح اين پرسش كه آيا ناوگان حمل و نقل مدرني داريم كه رفاه شهروندان را فراهم كند؟،افزود: اينكه بندرعباس سهم كمتر از ۲۰ درصدي از نظر تخليه بنادر را داشته باشد، قابل پذيرش نيست.

 وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: ساماندهي صنعت حمل و نقل كشور از عهده يك وزارتخانه خارج است و اين كار بايد با مشاركت جامعه حرفه اي و مردم بسامان شود.

 وي به ارقام پيش بيني شده براي دستيابي به سطح حمل بار به وسيله خطوط ريلي در پايان برنامه پنجم توسعه اشاره كرد و براي دستيابي به اين ميزان رشد مطابق برنامه را نيازمند مدرن سازي دانست.

 آخوندي توضيح داد: كاهش مخاطرات جاده اي با رشد آگاهي انساني صورت مي گيرد، درعين حال بخش صنعت نيز در اين امر دخالت دارد و بايد با مديريت شبكه الكترونيكي راهها ايمني را ارتقا بخشيد.

 وي ادامه داد: بخش خصوصي براي اجراي كنترل هوشمند ۱۰ هزار كيلومتر از جاده ها مشاركت كند كه اجراي اين طرح امكان آن را فراهم مي سازد تا رفتارهاي تمامي رانندگان را بتوانيم كنترل كنيم و در بخش آموزش نيز رسانه ها مي توانند موثر باشند.

 وزير راه و شهرسازي رفع گذرگاه هاي پرخطر را به عنوان يكي از مسئوليت هاي اين وزراتخانه عنوان كرد و افزود: همكاري به اشكال مختلف با بخش خصوصي در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد.

 

توسعه پايدار در سيستم باز و در تعامل اتفاق مي افتد

 وزير راه و شهرسازي موضوع رقابت را به عنوان يك اصل در دوره جديد فعاليت اين وزارتخانه دانست و اظهار داشت: هيچ پروژه اي خارج از اصل رقابت به پيمانكاران عرضه نخواهد شد، زيرا اساس فساد گذر از نبود اصل رقابت است.

 آخوندي با بيان اين كه دولت آمادگي هرگونه فعاليت به روش هاي مختلف از جمله BOT و ديگر روش ها با بخش خصوصي را دارد، گفت: با خود عهد كردم كه هيچ پروژه اي را خارج از رقابت و در هيچ شبكه اي عرضه نكنم زيرا پايه فساد گذر از رقابت است و هر زمان كه از رقابت عبور كنيم بذر فساد را مي كاريم.

 وي افزود: براين اساس بخش خصوصي حق دارد كه در فرآيند تصميم سازي مداخله و مشاركت داشته باشد و تصميمات با اجماع آنها گرفته شود بنابراين هيچگاه دولت را مستقل از جامعه مدني و حرفه اي نمي دانم بلكه معتقدم كه جزئي از اين جامعه است.

 وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه اساس توسعه به سرمايه هاي اجتماعي بازمي گردد، گفت: سرمايه اقتصادي و مهندسي پس از سرمايه اجتماعي است كه بنيان آن هم اعتماد به يكديگر است.

 وي تصريح كرد: حجم اقداماتي كه دولت در شهر تهران انجام داده، بسيار زياد است بنابراين تهران به نسبت ديگر شهرها خيلي آباد شده ، اما آيا اين اقدامات منجر به افزايش رفاه شهروندان شده است يا اينكه آلودگي هوا را در تهران زياد كرده كه در طول سال ۲۸۰ روز هواي غير سالم در اين شهر داريم.

 آخوندي با اشاره به اينكه توسعه بايد پايدار باشد، گفت: توسعه بايد بنيان هاي محكمي داشته باشد و در محيط هاي بين المللي خود را حفظ كند. ما تا چه زماني مي توانيم دور كشور ديوار بكشيم و بدون ارتباط با سطح بين المللي به توسعه پايدار برسيم، زيرا توسعه پايدار در سيستم باز و در تعامل با محيط جهاني اتفاق مي افتد.

  

لزوم رقابت بين المللي فعاليت هاي مهندسي

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اين كه بايد در چارچوب رقابت بين المللي فعاليت هاي مهندسي را عملياتي كنيم، گفت: افزايش قدرت رقابت پذيري موضوع مهمي در عرصه بين المللي است و مهندسان بايد در سطح فناوري روز دنيا و عرصه هاي بين المللي فعاليت داشته باشند.

 وي با بيان اين كه در حال حاضر گرفتاري هاي جدي در حوزه مهندسي كشور داريم، اظهار داشت: در خصوص مفهوم مهندسي در ايران بايد گفتگوي بيشتري داشته باشيم زيرا مهندسي در كشور فقط تكنيكي است در صورتي كه بايد مفهوم و معناي بيشتري داشته باشد.

 آخوندي يكپارچه سازي فعاليت ها را از ديگر ملزومات حمل و نقل دانست و افزود: نظام مهندسي ساختمان، مهندسي را از زاويه كنترل نگاه مي كند و از سوي ديگر نظام فني اجرايي كشور مهندسي را از منظر اجراي عمليات مي بيند و كنترل در آن ضعيف است بنابراين يكپارچگي در اولويت اقدامات دولت است.

واردات کشور در پنج ماه اول امسال  ۳۰درصد کاهش داشت

Posted: 14 Sep 2013 02:36 AM PDT

جرس: برنج، کنجاله، دانه ذرت دامی، گندم سخت چهار قلم عمده کالاهای وارداتی در پنج ماهه سال ۱۳۹۲ بوده‌اند.  


به گزارش روابط‌عمومی گمرک، در مدت یاد شده واردات برنج به ارزش یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد آن به ارزش ۷۰۵ میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۹۶میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۱۵میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۸۰میلیون دلار، پالم اولئین به ارزش ۲۶۸میلیون دلار بوده است.


براساس این گزارش وسایل نقلیه با موتور پیستونی، مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی فاقد تولید داخلی مشابه، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده و ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما از دیگر اقلام عمده وارداتی در این مدت بوده‌اند.

 

شایان ذکر است، در 5 ماهه سال جاری ۱۱میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۳۰درصد و از لحاظ ارزش ۲۶درصد کاهش داشته است.

حسام الدین آشنا مامور ادغام معاونت سیاسی  و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری شد

Posted: 14 Sep 2013 02:36 AM PDT

جرس: رئیس دفتر رئیس‌جمهور، "حسام‌الدین آشنا" را مامور ساماندهی و ادغام معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری کرد.

 

حسام‌الدین آشنا از سوی محمد نهاوندیان رئیس دفتر حجت‌الاسلام روحانی، مامور ساماندهی معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری شد.

 

قرار است وی با تعدیل و ادغام احتمالی معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری زمینه ساماندهی این دو مجموعه را فراهم کند.

 

به گزارش فارس،آشنا در حال حاضر برای انجام این ماموریت به طور همزمان سرپرستی دو مجموعه مذکور را بر عهده دارد و با همکاری یک تیم مطالعاتی در حال بررسی دقیق وضعیت این مراکز است. 

سومین روز از مذاکرات فشرده آمریکا و روسیه بر سر سوریه

Posted: 14 Sep 2013 02:28 AM PDT

جرس: گفت‌وگوهای فشرده وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه بر سر سوریه امروز، شنبه (۱۴ سپتامبر) برای سومین روز متوالی در ژنو ادامه خواهد داشت.  

 

به گفته مقام های آمریکایی، مذاکرات جان کری، وزیر امور خارجه این کشور و سرگئی لاوروف، همتای روس او با پیشرفت همراه بوده است.

 

یکی از این مقام‌ها  گفت که اختلاف نظر اولیه طرفین در مورد میزان ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه کم شده است.

 

خبرنگار بی‌بی‌سی در امور جهانی می‌گوید در زمینه انتظار از سوریه در این مورد که تا چه حد سریع باید قصد خود برای نابود کردن سلاح های شیمیایی را ثابت کند، نیز ممکن است پیشرفت‌هایی حاصل شده باشد. برای آنکه تسلیحات شیمیایی سوریه تحت کنترل بین‌المللی قرار بگیرد، مشکلات قابل توجه فنی و سیاسی همچنان باقی است.

 

گفت‌وگوهای جان کری و سرگئی لاوروف دیشب تا دیر وقت ادامه یافت و امروز هم از سر گرفته خواهد شد.

 

وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه پیشتر گفتند برای بحث درباره مقدمات یک کنفرانس صلح برای سوریه در ماه جاری، نیز به توافق رسیده‌اند.

 

در همین حال بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است گزارش بازرسان تسلیحاتی این سازمان نشان خواهد داد که ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است. این گزارش قرار است روز دوشنبه توسط سازمان ملل منتشر شود.

 

قرار است در این گزارش شواهدی ارائه شود که نوع مهمات مورد استفاده در منطقه غوطه دمشق نیز از جمله آنهاست. مشخص شدن نوع این مهمات ممکن است نشان دهد که کدامیک از طرفین دست به حمله شیمیایی زده است.

 

آقای بان به این موضوع اشاره نکرده است که چه کسی مسئول حملات روز ۲۱ اوت در غوطه در حومه دمشق است اما او پیشتر گفته بود بشار اسد، رهبر سوریه، جنایاتی علیه بشریت مرتکب شده است.

 

آمریکا و کشورهای غربی دولت سوریه را به حمله شیمیایی در غوطه متهم می‌کنند اما دولت بشار اسد ضمن رد این ادعا می‌گوید مخالفان عامل این حمله بوده‌اند. 

اسناد میراث فرهنگی کشور در خیابان منوچهری به فروش رفت

Posted: 14 Sep 2013 02:04 AM PDT

گزارش روزنامه همشهری از مفقود شدن اسناد:

جرس: ۴۷ هزار جلد کتاب و اسناد مربوط به کاوش‌های باستان‌شناسی و نقشه‌های اوزالیدی از بناهای باستانی به همراه هزاران قطعه عکس‌های تاریخی مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به یغما رفت و نابود شد.


روزنامه همشهری، چاپ تهران، این خبر را از قول یکی از کارکنان سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور پس از انتشار گزارشی از مفقود‌شدن هزاران نقشه بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی در این روزنامه،  اعلام کرد.

 

براساس آنچه کارمند سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به روزنامه همشهری گفته است، هنگام انتقال پژوهشگاه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به شیراز در دوران مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی ۴۷هزار جلد کتاب تخصصی در موضوعات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به همراه هزاران قطعه از عکس‌های تاریخی موجود در این مرکز به یغما رفت و حتی براساس آنچه علی کرمی از کارکنان بخش پشتیبانی و تدارکات مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور به نقل از شاهین‌پور، مدیرکل علوم و فنون پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌گوید، بخشی از عکس‌های دوره پهلوی که دارای مهر مرکز اسناد بوده است در خیابان منوچهری تهران به فروش می‌رسد.

 

به گفته کرمی، زمان انتقال کتابخانه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به شیراز، کتاب‌های هولستر نابود شد و بسیاری از کتاب‌ها براساس تماسی که شهر‌کتاب نیاوران با سازمان میراث فرهنگی گرفت توسط فردی به‌نام نقوی به آن کتابفروشی فروخته شد. وی افزود: شهر کتاب نیاوران آن زمان با ما تماس گرفت و خواستار اجازه خرید کتاب‌های خارج شده از مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی شد در حالی که اصلا معلوم نیست این آقای نقوی در سازمان میراث فرهنگی چه مسئولیتی داشته است و تنها کاری که ما کردیم این بود که از شهر‌کتاب نیاوران بخواهیم کپی کارت‌ملی فروشنده کتاب‌ها را برای ما ارسال کند.

 

آنطور که این کارمند سابق بخش اسناد سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: اسناد خارج شده از سازمان میراث فرهنگی نیز چند‌دسته بوده که یکسری از آنها مربوط به عکس‌های تاریخی دوره پهلوی می‌شده و براساس آنچه شاهین‌پور، مدیرکل علوم و فنون پژوهشگاه میراث فرهنگی در دوره مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد این عکس‌ها در خیابان منوچهری تهران و با کدهای مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی فروخته می‌شد.

 

این موارد جدای از گزارش‌های باستان‌شناسی بسیار زیاد و ارزشمندی بوده است که باستان‌شناس‌ها از سال‌ها کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی کشور تحویل داده بودند. کرمی گفت: هنگام جا به جایی مرکز اسناد از تهران به شیراز آقای خوشنویس، معاون میراث‌فرهنگی وقت کشور حتی اجازه حضور کارشناس‌ها برای بار کردن این اسناد به کامیون‌ها و انتقال آنها به شیراز را نداد و کارگرها ارزشمندترین اسناد میراث فرهنگی کشور را داخل کامیون‌ها ریختند. به گفته او همین حالا هم آنچه از شیراز به تهران بازگشته است آن چیزی نیست که از مرکز اسناد به شیراز رفت.

 

به گفته او هنگام انتقال مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، تنها یکی از کارکنان این مرکز به‌همراه اسناد به شیراز رفته که او نیز پس از بازگشت به تهران از وضعیت اسناد ابراز بی‌اطلاعی کرده است. جدای از این موارد حتی خبری از دستگاه دیجیتال بارکد‌خوان کتاب‌ها و اسناد نیست که مشخص شود کدام کتاب‌ها یا اسناد سازمان میراث فرهنگی باقی‌مانده است. مشخصات کتاب‌ها و اسناد موجود در مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی که دارای نزدیک به ۴۷هزار جلد کتاب تخصصی و حتی نسخه‌های خطی بود در دستگاه بارکدخوان ذخیره شده بود. چند کارتن حاوی گزارش‌های باستان‌شناسی مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی بازگشتی به تهران نیز هنوز جایی برای قرار گرفتن در قفسه‌های مخصوص ندارند و هنوز کارتن‌های مقوایی در یکی از اتاق‌های ساختمان اصلی سازمان میراث فرهنگی در ارگ آزادی نگهداری می‌شوند.

 

به گفته کرمی حتی از دستگاه‌هایی که فیلم‌ها و نگاتیوهای موجود در مرکز اسناد را بازبینی می‌کردند و هیچ کدام نیز به شیراز منتقل نشدند خبری نیست. فریبا فرزام، رئیس سابق مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور که پرونده ثبت جهانی نسخه شاهنامه بایسنقری در یونسکو را نیز مدیریت کرده بود و به‌دلیل ماجراهای همین پرونده در سازمان میراث فرهنگی از مرکز اسناد این سازمان کناره گیری کرد درخصوص ارزش‌های اسناد و کتاب‌های نابود شده متعلق به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی در جریان جا‌به‌جایی از تهران به شیراز به همشهری گفت: آنچه در مرکز اسناد نگهداری می‌شد دارایی فعالیت‌های سازمان در تمام سال‌هایی بود که سازمان میراث فرهنگی فعالیت کرده بود؛ یعنی گزارش‌های مختلف پژوهشی از مرمت‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی و پژوهش‌های مردم‌شناسی و نقشه‌های تاریخی و هر آنچه به‌عنوان اثر مستند در بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی تولید شده بود آنجا نگهداری می‌شد و مرکز اسناد، کتابخانه‌ای نیز داشت که منابع مطالعاتی در زمینه میراث فرهنگی را فراهم می‌کرد و قلب فعالیت‌های پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی بود که با جا به جایی از بین رفت.

 

فریبا فرزام با اشاره به سابقه چندین ساله تشکیل مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی گفت: گزارش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی و کاوش‌ها، اطلاعاتی با جزئیات علمی کامل داشت که باستان‌شناس‌ها از سال‌ها فعالیت خود در محوطه‌های باستانی تهیه کرده بودند که اگر این گزارش‌ها در دست افراد غیرمتخصص بیفتد، به‌دلیل اطلاعاتی که از سایت‌های باستانی در آنها وجود دارد ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. به گفته فرزام زمانی که او مرکز اسناد را پیش از جا‌به‌جایی‌ها تحویل داد حدود 40 هزار نسخه کتاب در آن مرکز بود و تعداد عکس‌ها نیز بسیار زیاد بود.

 

فرزام از تعداد زیاد نگاتیوهای شیشه‌ای موجود در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی که متعلق به مرکز مردم‌شناسی این سازمان بود خبر داد و افزود: عکس‌های بسیار زیادی نیز از بناهای تاریخی در مرکز اسناد وجود داشت که اگر از بین رفته باشند یک جنایت و خیانت به میراث فرهنگی کشور است.

 

آنطور که فریبا فرزام به همشهری می‌گوید هر اتفاقی که برای بناهای تاریخی کشور بیفتد مرمتگران برای اقدامات پژوهشی در مورد بنا ناچار به مراجعه به سابقه بناها هستند و تصاویر نابودشده نیز منابع مطالعاتی کارشناسان و مرمتگران آثار تاریخی بود. رئیس سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر منابعی از سازمان بر اثر جا‌به‌جایی‌ها خارج یا سرقت شده باشند و در بازارهای سیاه فروخته شوند اتفاق بسیار وحشتناکی برای میراث فرهنگی است.

 

مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی از سال74 پایه‌گذاری شد و هدف از آن گردآوری گزارش‌های باستان‌شناسی، اسناد تاریخی و تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت میراث فرهنگی کشور بود که به گفته کارشناسان در زمان جا‌به‌جایی از تهران به شیراز و انتقال مجدد به تهران در دوران مدیران دولت قبل در سازمان میراث فرهنگی نابود شد و اکنون مشخص نیست چه کسانی اسناد این مرکز را به غارت برده یا به عمد نابود کرده‌اند.