جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار درمورد افزايش آلودگي هواي تهران همزمان با آغازسال تحصيلي

Posted: 21 Sep 2013 07:27 AM PDT

  جرس: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارترافیکی شهر تهران با آغاز سال تحصیلی در مهرماه امسال به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش می یابد که این امر موجب آلودگی بیشتر هوا و افزایش مشکلات زیست محیطی در شهرتهران می شود.  

 

به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری روز شنبه  سی‌ام شهریور، گفت: همه ساله با معضل افزایش بار ترافیکی در ابتدای مهرماه مواجه هستیم و این افزایش بارترافیکی به معنای آلودگی بیشتر هواست. راهکارهایی برای مقابله با افزایش این آلودگی وجود دارد که از آن جمله نظارت شدید مدارس بر سرویس های تردد دانش آموزان است تا آنها بدون معاینه فنی در معابر تردد نکنند.

 


وی تاکید کرد: مدارس باید در صورت مشاهده برگه معاینه فنی خودروها به آن ها مجوز سرویس مدارس را بدهند. در سال های گذشته متاسفانه شاهد بودیم که بسیاری از این خودروها فاقد معاینه فنی و استانداردهای لازم بودند که علاوه بر تولید آلودگی، ممکن است موجب تصادف نیز بشوند.

 

شاعری ادامه داد: همچنین باید شهرداری ها و شرکت واحد و اتوبوسرانی به ویژه در کلان شهرها از اول مهرماه از تمام ظرفیت های حمل و نقل عمومی خود استفاده کنند. در حال حاضر برخی از خودروهای حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها به دلیل نقص فنی از چرخه مصرف خارج شده اند و مسئولان باید نسبت به رفع نواقص آنها و وارد کردن به چرخه مصرف هر چه سریعتر عمل کنند.

 

وی گفت: جبران ۳۰ درصد افزایش بار ترافیکی در اول مهرماه نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مسوولان مدیریت شهری است بنابراین نهادهایی همچون شهرداری ها ، سازمان حمل و نقل ترافیک و شرکت واخد و اتوبوسرانی باید این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

 

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین نیروی انتظامی باید برخورد جدی تر با خودروهای فاقد معاینه فنی ، دودزا و اسقاطی داشته باشد و اجازه تردد به این خودروها را در سطح شهر ندهد.

 

شاعری ادامه داد: علاوه براین نیروی انتظامی باید در محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد کنترل بیشتری بر تردد خودروهای غیر مجاز داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: مدیریت شهری باید به ویژه در کلان شهرها در ساعات اوج ترافیک از فعالیت های عمرانی و شهری که منجر به ایجاد گره های ترافیکی می شود خودداری و فعالیت های خود را با ساعات اوج ترافیکی هماهنگ کند.

 

شاعری یادآور شد : بهتر است شهرداری ها و نهادهای وابسته به آن در زمان اوج ترافیک از فعالیت های عمرانی همچون حفاری ، آسفالت کاری و ساخت و سازها معابر خودداری کنند.

 

وی گفت : همچنین پایش و کنترل مداوم صنایع تولیدی آلاینده در اطراف کلان شهرها و شهرهای بزرگ باید با جدیت بیشتری انجام شود تا در اول مهرماه و با آغاز شروع فصل مدارس شاهد هوایی سالم باشیم.

 

 

گفت وگوی تمدن ها؛ پانزده سال از مطرح شدن ایده خاتمی گذشت

Posted: 21 Sep 2013 07:27 AM PDT

 جرس: پانزده سال از زمان طرح ایده گفت و گوی تمدن ها در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی رییس جمهوری وقت ایران می گذرد؛ ایده ای اگر مورد توجه قرار می گرفت، بدون تردید می توانست مانع از بروز بحران ها و التهاب های شدیدی شود که امروز گریبانگیر مردم نقاط مختلف جهان شده است.

 


به نوشته خبرگزاری ایرنا، زمانی که سید محمد خاتمی رییس جمهوری وقت ایران در سی ام شهریور سال 1377، ایده گفت و گوی تمدن ها در صحن مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برقراری صلح و امنیت پایدار در جهان مطرح کرد، این ایده، بیش از آنچه انتظار می رفت، مورد توجه جهانیان قرار گرفت و نشست ها وسمینارهای بین المللی فراوانی برای پروراندن و محقق ساختن این ایده ابتکاری در گوشه و کنار جهان تشکیل شد.


پیشنهاد او به اتفاق آرا به تصویب اعضای سازمان ملل رسید. کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل از این ابتکار تقدیر کرد و گفت: وقتی در هر نقطه جهان چنین گفت و گویی در جریان باشد، توسل به جنگ قطعا با توسل به توافق و صلح جایگزین خواهد شد.


اما با گذشت زمان، ابتکار گفت و گوی تمدنها که نیازمند توجه بیشتر و جدی تر از سوی دستگاه ها و نهادهای داخلی برای تقویت ریشه های جوان آن در جوامع مختلف بشری در نقاط مختلف جهان بود، نه تنها مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفت، بلکه به بهانه ای برای دعواهای سیاسی و جناحی در کشور تبدیل شد و ظرفیت وفرصتی که می توانست نام ایران را بیش از هر زمان دیگر طی تاریخ این کشور به صلح طلب بودن شهره کند، روز به روز کم رنگ تر و رفته رفته محو شد.


در ماه دسامبر سال 2005 و در شرایطی که ایده گفت و گوی تمدنها به خصوص در داخل کشور در حال سپرده شدن به دست فراموشی بود، محمود احمدی نژاد با مطرح کردن سخنانی در خصوص موضوع هولوکاست، از این موضوع به عنوان یک افسانه نام برد.


صرف نظر از اینکه اصل ماجرای هولوکاست چیست و اینکه بسیاری از کارشناسان و تاریخ دانان معتقدند باید تحقیقات و مطالعات بیشتری برای روشن شدن زوایای این حادثه تاریخ انجام شود، طرح این سخنان سبب شد تا به همان اندازه که ایران در استفاده از ظرفیت های بزرگ گفت و گوی تمدنها در دور بعد از ریاست جمهوری خاتمی ناکام بماند، رژیم صهیونیستی بتواند از فضای تنش آلود ناشی از افسانه گویی ها سوء استفاده کند و از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد یک فضای سنگین بین المللی علیه ایران بهره برداری کند.
اتخاذ این مواضع علاوه بر آنکه فرصت های بی بدیل بهره برداری از استقبال تمام عیار جهان از ابتکار گفت و گوی تمدن ها را از بین برد، بستر را برای تشدید فشارهای سیاسی بر ملت ایران بیش از پیش فراهم کرد.
امروز با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکید رییس این دولت بر ضرورت از سرگیری تعامل سازنده به جهان، زمان آن فرا رسیده است تا نهال پژمرده گفت و گوی تمدنها بار دیگر با اتخاذ مواضع منطقی، اظهار نظرهای برخاسته از تعقل و تفکر صحیح و رویکرد بازسازی مناسبات و تعامل با جهان آبیاری و احیا شود.


مردم ایران در انتخابات 24 خرداد سال جاری، با خلق حماسه سیاسی، به تنش زایی ها نه و به تعامل در سایه اعتدال و بازگشت به دوران استقبال جهان از ایده های بزرگ و سازنده ایران مبتنی گفت و گو آری گفتند.


ایده ای که رییس جمهوری وقت ایران در سی ام شهریور ماه 1377 در سازمان ملل مطرح کرد، به ویژه در شرایط کنونی و پرالتهاب منطقه و جهان، همچنان در عرصه بین المللی مشتریان فراوانی دارد و می تواند موثرترین راه حل جنگ ها، درگیری ها و مسایل جاری در گوشه و کنار جهان باشد.


اعلام مواضع منطقی دکتر حسن روحانی به ویژه در قبال مسایل منطقه ای و بین المللی و سیاست های اعتدالی وی در راستای تنش زدایی و حل و فصل مسایل از طریق گفت و گو میان دولت ها و ملت ها را می تواند نقطه شروع نسخه جدیدی از ابتکار گفت گوی تمدن ها برای استقرار صلح، امنیت و عدالت در جهان باشد.


دکتر روحانی روز دوشنبه عازم نیویورک است تا نخستین حضور خود به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل تجربه کند. تعامل، اعتدال و گفت وگو اصلی ترین ره توشه روحانی در این سفر است؛ ره توشه ای که می تواند سرآغاز فصلی تازه در روابط و تعاملات ایران با کشورهای مختلف جهان و نقطه شروع دوباره برای گفت و گوی میان تمدن ها باشد.


 

وزیر رفاه: شستا حیاط خلوت هیچ‌کس نیست

Posted: 21 Sep 2013 05:09 AM PDT

 جرس: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) حیاط خلوت هیچ کس نیست، اظهار کرد: هیات مدیره شستا باید در قبال وظایفی که برعهده دارد، پاسخگو باشد.  

 

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی ربیعی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید شستا که با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، برخی از اعضای هیات مدیره تامین اجتماعی و اعضای جدید هیات مدیره شستا برگزار شد، به سه راهکار اساسی در فعالیت‌های شستا اشاره کرد و گفت: شستا یک پدیده سیاسی نیست، بلکه یک بنگاه اقتصادی است و باید در حوزه بازار سرمایه، اقتصاد و فعالیت کسب و کار به فعالیت خود ادامه دهد.

 

وی انتخاب مدیران غیرسیاسی و پاکدست را دومین راهبرد خود در فعالیت‌های شستا دانست و خاطرنشان کرد: بررسی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مدیران جدید سازمان تامین اجتماعی و شستا نشان می‌دهد که هیچ نقطه خاصی در مورد این افراد مشخص نیست و موضوع غیرسیاسی بودن، پاکدستی، تخصص، دلسوزی، اعتقاد به نظام و رهبری و پایبندی به برنامه‌های دولت در هلدینگ‌های شستا نیز به کار گرفته شود.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مدیران شستا را به دریافت نظرات مشاوره‌ای و کارشناسی دعوت کرد و گفت: باید در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تصمیمات تخصصی اتخاذ شود.

 

ربیعی با بیان اینکه در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هیچ صندلی سهم افراد آشنا نیست، اظهار کرد: مدیران این مجموعه در انتصابات خود نباید تحت تاثیر هیچ گونه سفارش و توصیه مقام‌های سیاسی قرار گیرند.

 

وی در ادامه با اشاره به راهبرد سوم خود در ارتباط با فعالیت‌های شستا تاکید کرد: باید فعالیت‌های مطابق با برنامه را در دستور کار قرار داد و نگاه‌ها در شستا باید ملی بوده و با یک نگاه توسعه‌گرا در جهت تعاملات بین‌المللی گام برداشت و برای خود یک آرایش و ترکیب سبد سهام را تدوین کرد.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی توسعه منابع انسانی را از دیگر مولفه‌های مورد تاکید در شستا دانست وافزود: این شرکت باید با نهادهایی نظیر بانک مرکزی، دستگاه اجرایی و بورس تعاملات موثری داشته و در جهت ارتقاء سودآوری خود تلاش می‌کند.  

 

گفتنی‌ است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)  یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور است.

گزارش فارین پالیسی از ۲۰ نشانه جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای

Posted: 21 Sep 2013 03:49 AM PDT

 جرس: مجله فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی نوشت در حالی که زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل هر روز نزدیک‌تر می‌شود، سوالی که ذهن وزیران امور خارجه کشورهای جهان را به خود مشغول کرده است این است که آیا جهان در آستانه یک دستاورد دیپلماتیک با ایران قرار گرفته است؟  

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله فارین پالیسی در ادامه این گزارش نوشت: پاسخ دادن به این سوال و یافتن پاسخ مسلمی برای آن با توجه به فقدان شفافیت درباره این که تصمیم‌گیرنده نهایی در تهران چه کسی است و همین‌طور با توجه به سابقه طولانی شکست توافق‌نامه‌های دیپلماتیک بین ایران و غرب بسیار دشوار است.


این مجله در ادامه نوشت: با این حال دو سه هفته اخیر بسیار دلگرم‌کننده بوده است. هر روز به نظر می‌رسد ایران گام جدیدی برداشته است که ظاهرا تمایلش برای پایان دادن به بن‌بست برنامه هسته‌یی‌اش و رفع تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.


این مجله در ادامه به فهرست ۲۰ نشانه که نشان می‌دهد دولت ایران این بار درباره اصلاح و آشتی جدی است، پرداخت:


۱ - حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران قول داده است که تهران هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌یی نخواهد بود.


۲ - آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران از دیپلماسی با غرب حمایت کرده و گفته است که زمان آن فرا رسیده که کشورش «نرمش قهرمانانه» را اتخاذ کند.


۳ - روحانی در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از همتایانش خواست «از فرصتی که نتیجه انتخابات اخیر در ایران است استفاده کنند» و اعلام کرد که دولتش آماده کمک به تسهیل گفت‌وگو بین دولت سوریه و مخالفان است.


۴ - فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با روحانی دیدار خواهد کرد.


۵ - ایران یازده زندانی سیاسی از جمله نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر را آزاد کرد.


۶ - روحانی و باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نامه‌هایی رد و بدل کردند که به گفته رییس‌جمهور ایران «می‌تواند گام‌هایی کوچک و ظریف برای یک آینده مهم باشد».


۷ - روحانی مسوولیت مذاکرات هسته‌یی کشور را به جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌اش که از احترام بالایی برخوردار است، داد.


۸ - ظریف مدت کوتاهی پس از به دست گرفتن کنترل پرونده هسته‌یی ایران در حساب توییترش سال نوی کلیمیان را تبریک گفت.


۹ - روحانی نیز در حساب توییتر خود برای کلیمیان سال خوبی را آرزو کرد. (تنها عضو کلیمی پارلمان ایران نیز در سفر روحانی به نیویورک، وی را همراهی می‌کند).


۱۰ - دولت ایران کمی از شدت حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاست و اعلام شد که پرونده آن‌ها به دست شورای عالی امنیت ملی ایران سپرده خواهد شد.


۱۱ - روحانی نشان داد که به کاهش محدودیت‌های اینترنتی تمایل دارد و گفت که «در عصر انقلاب دیجیتالی نمی‌توان در یک قرنطینه زندگی کرد».


۱۲ - کاربران ایرانی توانستند مدت کوتاهی بدون استفاده از فیلترشکن به سایت‌های توییتر و فیس‌بوک دسترسی پیدا کنند گرچه این محدودیت‌ها بلافاصله برقرار شد و مقامات ایرانی آن را نتیجه یک مشکل فنی دانستند.


۱۳ - روحانی گفت که مایل است تنش‌ها بین آمریکا و ایران را کاهش دهد و روابط پرتنش دو کشور را زخمی قدیمی خواند که باید بهبود یابد.


۱۴ - روحانی مذاکرات برای پایان دادن به بن‌بست برنامه هسته‌یی‌ ایران را خواستار شد ولی تاکید کرد که آمریکا باید گام اول را بردارد.


۱۵ - روحانی کابینه‌ای را منصوب کرد که عموما از افراد میانه‌رو ساخته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها وزیران پیشین علی‌اکبر رفسنجانی، رییس‌جمهور پیشین ایران هستند.


۱۶ - روحانی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست با همه توان مانع استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر نقطه از جهان به ویژه در سوریه شوند. وی در عین حال تاکید کرد که خاورمیانه به یک جنگ دیگر نیازی ندارد و هر اقدامی در قبال سوریه باید بر اساس قوانین بین‌المللی باشد و به ثبات بیش‌تر در منطقه و کاهش تروریسم منجر شود.


۱۷ - روحانی در یک سخنرانی خطاب به فرماندهان سپاه انقلاب اسلامی ایران گفت که ایران همواره از هر کسی که مردم سوریه به عنوان رهبرانش انتخاب کنند حمایت خواهد کرد حتی اگر آن شخص بشار اسد نباشد.


۱۸ - روحانی آزادی بیش‌تری برای ایرانیان را خواستار شد و گفت که یک دولت قدرتمند و کارآمد دولتی نیست که در همه چیز دخالت کند و کنترل همه امور را در دست داشته باشد و زندگی مردم را محدود کند و در زندگی خصوصی دخالت کند.


۱۹ - ایران شش شهروند اسلواک را که به جرم جاسوسی دستگیر شده بودند آزاد کرد.


۲۰ - پادشاه عمان اولین رهبر خارجی بود که پس از به قدرت رسیدن روحانی به ایران سفر کرد و گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های ایران را درباره این که وی ممکن است میانجی مذاکرات بین ایران و غرب درباره برنامه هسته‌یی تهران باشد افزایش داد.


فارین پالیسی در ادامه این گزارش نوشت: این سوال مطرح است که آیا این اقدامات نشان دهنده یک تغییر اساسی در رویکرد استراتژیک است و یا تلاشی برای کاهش محدودیت‌های بین‌المللی در عین پیشبرد برنامه هسته‌یی ایران است. باید به خاطر داشت که روحانی در یک سخنرانی در سال ۲۰۰۴ توضیح داد که ایران چگونه توانسته بود در عین پیشبرد برنامه هسته‌یی‌اش با غرب تعامل داشته باشد.


این مجله در پایان نوشت که اگرچه نمی‌توان به واسطه یک سخنرانی که ۹ سال پیش ایراد شد به اقدامات اخیر ایران شک کرد، اظهارات روحانی توضیح می‌دهد که چرا دیپلمات‌های غربی با احتیاط بسیار زیاد به تحولات اخیر در ایران واکنش نشان می‌دهند.

به‌رغم رشد سریع‌ تعداد مقالات علمی، میزان ارجاعات به اکثر آن‌ها، صفر است

Posted: 21 Sep 2013 02:55 AM PDT

 جرس: استاد دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه نمایه شدن بین‌المللی یک مقاله شرط کافی برای با کیفیت بودن آن نیست گفت که تعداد ارجاعات به اکثر مقالات ایرانی را صفر است.  

 

 

به گزارش ایسنا، دکتر فروهر فرزانه با اشاره به رشد چشمگیر مقالات انتشار یافته کشور ایران در نمایه‌های بین‌المللی طی 10 تا 15 سال گذشته، گفت: این موضوع باعث شده است کشور ایران از نظر تعداد انتشارات مقالات، حداقل در منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه بین دو تا سه کشور نخست قرار گیرد اما نکته قابل بحث، کیفیت این انتشارات است و اینکه این مقالات تا چه حد اثرگذار بوده است؟

 

وی علت اصلی رشد مقالات را گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در 20 سال گذشته دانست که طی 10 سال اخیر به شکوفایی و میوه‌دهی رسیده‌اند و اضافه کرد: از دیگر نکات مثبت رشد مقالات را می‌توان اینگونه عنوان کرد که نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات در دانشگاه‌ها به صورت تدوین یافته درآمده و تعداد زیادی از آنها به شکل مقاله در عرصه بین‌المللی چاپ شده است.

 

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف افزود: نکته قابل تامل در این بین، میزان اثرگذاری مقالات است که یک مطالعه علم‌سنجی دقیق را می‌طلبد.

 

وی به گزارش منتشر شده در سایت سایمگو در سال 2012 در خصوص تعداد ارجاعات مقالات دانشگاه‌های مختلف جهان اشاره کرد و گفت: در مقایسه‌هایی که این سایت در زمینه تعداد ارجاعات مقالات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داشته، دانشگاه‌های جهان را از نظر کیفیت انتشارات به سه درجه مختلف تقسیم کرده است.

 

بر اساس رتبه‌بندی ذکر شده، دانشگاه‌هایی که تعداد ارجاعات به مقالات آنها به طور متوسط زیر یک است با علامت قرمز به نمایش گذاشته شده است. دانشگاه‌هایی که ارجاعات آنها بالای یک است با رنگ نارنجی و دانشگاه‌هایی با ارجاعات بالای 1.5 با رنگ سبز نشان داده شده‌اند.

 

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش مذکور، طبیعتا بیشتر دانشگها‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی از نظر تعداد ارجاعات به مقالات منتشره با رنگ سبز مشخص می‌شود. در مورد ایران اکثریت دانشگاه‌های ما از نظر تعداد ارجاعات به مقالات با رنگ قرمز به نمایش گذاشته می‌شود. بدین معنا که تعداد ارجاعات به مقالات اکثر ایرانی‌ها کمتر از یک است و شاید ما تعداد انگشت شماری دانشگاه داشتیم که تعداد ارجاعات به مقالات آنها بین یک تا یک و نیم بود که با رنگ نارنجی مشخص شده بود.

 

استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در صورت اعتماد به این گزارش نتیجه می‌گیریم که موسسات پژوهشی و آموزش عالی ما از نظر کیفیت انتشارات در رده خوبی قرار ندارند. در واقع اکثر انتشاراتی که ما در سالهای اخیر داشتیم از نظر تعداد ارجاعات بین‌المللی درحد بالایی قرار نداشتند.

 

فرزانه تعداد اختراعات ثبت شده بین‌المللی را از دیگر معیارهای مهم پژوهشی عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های پژوهشی موسسات مختلف ممکن است یا به صورت مقاله چاپ و یا به صورت اختراع ثبت شود. در این میان اکثر موسسات پژوهشی بزرگ دنیا، هدف‌شان از فعالیت‌های پژوهشی، چاپ مقاله نیست و چاپ کردن مقاله را یک نتیجه فرعی از پژوهش می‌دانند بلکه نتیجه اصلی از پژوهش، ثبت اختراع و یا فروختن نتایج آن به موسسات صنعتی و کاربردی است.

 

به گفته این استاد دانشگاه، کشور ایران در دو مورد اخیر یعنی ثبت اختراع بین‌المللی و یا فروختن نتایج پژوهش به موسسات صنعتی و کاربردی مقداری ضعف دارد و جای کار زیادی برای بهبود آن وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که ثبت اختراع بین‌المللی، هزینه ای بعضا چند ده هزار دلاری دارد که برای موسسان و مکتشفان کشور ما هزینه‌ای سنگین است و به همین دلیل کمتر به طرف آن می‌روند.

 

فرزانه در ادامه به ضرورت کاربردی و سودمند کردن پژوهش‌ها اشاره و با بیان اینکه به نظر می‌رسد درصد پژوهش‌های دانشگاهی که در کشور ما به کاربرد می‌رسند ناچیز است، یکی از دلایل این موضوع را کاهش بودجه‌های پژوهشی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته بیش از 80 درصد بودجه دانشگاه‌های ما صرف امور جاری می‌شود و درصد بسیار ناچیزی از اعتبارات موجود به تجهیز و توسعه آزمایشگاه‌ها می‌رسد که این مساله یک عیب بزرگ است.

 

وی با تاکید بر اینکه در یک نظام آموزشی و پژوهشی مترقی باید درصد بالایی از بودجه‌ها، صرف تجهیزات و توسعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شود، تصریح کرد: موسسه‌ای که چنین روندی را نداشته باشند همانند یک موسسه دبیرستانی است که فقط به دانش‌آموزان آن دروس را آموزش می‌دهند و نهایت تحقیقاتی که در آنجا انجام می‌گیرد، کاغذی و کامپیوتری است. که اینگونه پژوهش‌ها به هیچ وجه به یک پژوهش متعالی نمی‌انجامد.

 

فرزانه، بودجه آموزش عالی و تحقیقات را در کشور ایران ناچیز خواند، تصریح کرد: بودجه آموزش عالی و تحقیقات کشور ما کمتر از نیم درصد تولید ناخالص داخلی است. این در حالی است که در کشورهایی که از نظر پژوهشی مترقی هستند این رقم 2.5 درصد است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: طبق برنامه پنج ساله توسعه باید به سمتی حرکت کنیم که بودجه آموزش عالی و تحقیقات را به بالای یک درصد و حتی در صورت امکان به حدود دو درصد تولید ناخالص ملی برسانیم. در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک رشد عالی در تحقیقات و پژوهش داشته باشیم.

 

فرزانه، دیگر معیار پژوهشی مهم را تعداد مقالات داغ عنوان و با بیان اینکه مقالات داغ مقالاتی هستند که بین 10 تا 100 ارجاع در سال یا دو سال یکبار دارند، تصریح کرد: تعداد مقالات داغ نیز در میان پژوهش‌های ما اندک است.

 

با کیفیت بودن زمانی است که تعدادی محقق دیگر آن مقاله را بخواند و در تحقیقات خود به آن مقاله ارجاع دهد. 

بهبود شرایط اقتصادی منوط به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است

Posted: 21 Sep 2013 02:37 AM PDT

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
جرس: عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: برای حل مشكلات اقتصادی جامعه نباید زمان داده می شد.  

 

علی دینی تركمانی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینكه اعلام زمان 100 روزه برای حل مشكلات اقتصادی می‌تواند منجر به اخذ تصمیمات خوبی شود، اما آثار آن به تدریج و بعد از 100 روز آشکار می شود، اظهار داشت: قرار بر این بود که در 100 روزه ابتدایی فعالیت دولت جدید آسیب شناسی معیشتی مردم انجام شود كه در این مدت زمان 3 ماهه این کار شدنی است اما این که در این 3 ماه کلیه مشکلات معیشتی مردم حل شود عملی نخواهد بود چرا که نیاز به زمان بیشتری دارد.

 

وی افزود: به نظر بنده حل مسائل اقتصادی نیازی به زمان بندی نداشت چرا که مسوولین را زیر سوال می برد.

 

دینی تركمانی با بیان اینكه بهبود شرایط اقتصادی منوط به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است، خاطرنشان كرد: اگر روند مذاکرات هسته‌ای به خوبی ادامه یابد می توان به بهبود شرایط اقتصادی نیز امیدوار بود اما چیزی که اتفاق افتاده این است که به هر حال افکار عمومی ارزیابی مثبتی از سیاست‌های دولت جدید دارند و این مسئله تاثیر خود را نیز بر بازار گذاشته است.

 

وی تصریح كرد: طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش نرخ سکه و دلار بودیم و اگر این روند ادامه پیدا کند به احتمال زیاد گشایش‌های فراوانی در بازارها پیش رو خواهد بود. 

تخریب وسایل و انتقال اسناد و مدارک استاد دانشگاه علامه به آبدارخانه

Posted: 21 Sep 2013 02:07 AM PDT

جرس: در روزهایی که دانشجویان و برخی اعضای هیات‌علمی منتظر بازگشت استادانی همچون پرویز پیران به دانشگاه علامه‌طباطبایی هستند، مسوولان گروه جامعه‌شناسی این دانشگاه اقدام به تخلیه وسایل و اسناد پرویز پیران از اتاق وی و انتقال آنها به آبدارخانه این گروه کردند.  

 

در هفته‌ای که گذشت، ته‌مانده سیاست‌های رایج در دانشگاه علامه‌طباطبایی دفتر یکی از مطرح‌ترین استادان جامعه‌شناسی کشور را نشانه گرفت. پرویز پیران، استاد مطرح جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی چهارشنبه هفته گذشته با مراجعه به دانشگاه علامه‌طباطبایی برای حضور در جلسه رساله دکترای یکی از شاگردان خود، با تخلیه اتاق کاری خود در آبدارخانه گروه جامعه‌شناسی مواجه شد.

 

او در این رابطه به «شرق» می‌گوید: اینجانب پس از اینکه برای یک فعالیت علمی در خارج از کشور در یکی از مراکز دانشگاهی معتبر دنیا به‌سر می‌بردم، روز سه‌شنبه ۲۶شهریور به کشور بازگشتم، پس از آن برای حضور در جلسه رساله دکترای یکی از شاگردان خود در دانشکده معماری و تخلیه اتاق خود پیروی وعده‌ای که داده بودم به دانشکده علوم‌اجتماعی مراجعه کردم. در ابتدا در اتاق قفل بود و نیروی خدماتی گروه، دایما ابراز شرمندگی می‌کرد که باعث تعجب من شد.

 

در ادامه پس از حضور در جلسه رساله دکترا به گروه جامعه‌شناسی برگشتم و با تخلیه‌شدن وسایل اتاق کاری‌ام در آبدارخانه دانشکده و تخریب بخش زیادی از وسایل خود مواجه شدم. او در پاسخ به این سوال که میزان تخریب و مفقودشدن وسایل کاری شما چقدر بوده است، می‌گوید: متاسفانه وسایل کاری‌ام تخریب شده است، لوح‌های تقدیر بنده شکسته و از بین رفته است، فیش‌های درسی که طی ۲۵سال آنها را جمع‌آوری کرده‌ام و در کلاس‌ها تدریس می‌کردم مفقود شده است و معلوم نیست حاصل این‌همه سال تدریس چه شده است. استاد تمام جامعه‌شناسی در ادامه می‌افزاید: تعدادی از آخرین یادداشت‌های علمی من و نسخه ویرایش‌نشده دو کتاب من که در زمان عدم حضور من در ایران تایپ شده بود و دوستان من پس از تایپ در اتاق من گذاشته بودند نیز مفقود شده است که بخش عمده‌ای از نگرانی‌های من در این زمینه است. او تاکید می‌کند بخش عمده نگرانی، تعجب و ناراحتی من این است که میز دفتر من و اوراق کشوهای آن تا روز چهارشنبه بیست‌وهفتم شهریور تخلیه نشده بود و دقیقا روزی که من قرار بود پا به دانشگاه بگذارم با این شیوه تخلیه شده است. این اقدام تعجب‌برانگیز در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی برخی شاگردان دکتر پرویز پیران این اقدام با هماهنگی و تایید مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی و یکی از استادان این گروه صورت گرفته است.

 

پیران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا «مسوولان گروه جامعه‌شناسی پیش از این هماهنگی‌ای با شما برای تخلیه دفتر کاری‌تان باتوجه به بازنشستگی شما در این دانشگاه داشته‌اند؟» می‌گوید: «اوایل مردادماه امسال از گروه جامعه‌شناسی با من تماس گرفتند و گفتند که باید اتاق خالی شود، من هم گفتم که عازم یکی از مراکز دانشگاهی در خارج از کشور هستم و با توجه به اینکه در تابستان دانشگاه تعطیل است، اواخر شهریور پس از بازگشت از سفر خود اتاق را خالی می‌کنم و آنها درخواست من را پذیرفتند، اما پس از بازگشت با این صحنه‌ها مواجه شدم.»

 

پرویز پیران کیست؟


پرویز پیران متولد ۱۳۲۹ همدان است. پدر او فارغ‌التحصیل دانشکده افسری بوده و تحصیلات عالیه‌ای معادل با کارشناسی‌ارشد را با طی کردن دوره دانشکده تکمیلی نظام داشته است. او در سال ۱۳۴۹ تحصیل در رشته جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه ملی (شهید بهشتی بعدی) را آغاز می‌کند. برجسته‌ترین استادش آقای محمدرضا مظهری بوده؛ هم‌او که به پیران توصیه می‌کند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود.

 

پیران در این‌باره می‌گوید: «من خودم را مدیون او می‌دانم. آدمی بسیار ارزشمند در علم، سلوک و رفتار بود. بقیه استادان ما هم برجسته بودند ولی این خیلی شاخص‌تر بود.» در سه‌سال از چهارسال تحصیل در مقطع لیسانس، از نظر معدل، شاگرد اول دانشگاه شده و در سال ۱۳۵۳ هم فارغ‌التحصیل می‌شود. یک‌ماه پس از شروع تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، عزمش را جزم می‌کند که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود و در نهایت در دانشگاه ایالتی مورهد ایالات‌متحده تحصیلاتش را تداوم می‌بخشد و پس از ۱۱ماه، فارغ‌التحصیل می‌شود و به‌عنوان دستیار پروفسور پلی فورپ، استاد معروف جرم‌شناسی آمریکا در همان دانشگاه مشغول به کار می‌شود. عنوان پایان‌نامه‌اش «تحلیل محتوای اشعار سفیدپوستان از نظر روانشناسی اجتماعی» بوده و او می‌خواسته تاثیر تبعیض نژادی را در اشعار و ترانه‌های سیاهپوستان مطالعه کند و نتیجه هم می‌گیرد که تبعیض نژادی چگونه در ریتم و محتوای اشعار و ترانه‌های سیاهپوستان تاثیر گذاشته و سرخوردگی آنها را منعکس می‌سازد.

 

در مقطع تحصیل دکترا، در دو گرایش توسعه و روش‌شناسی به کسب علم می‌پردازد و تاریخ‌نگاری مکتب آنال فرانسه را برای تز دکترا مورد بررسی قرار می‌دهد و شاید جزو اولین کسانی بوده که در ایالات‌متحده به معرفی مکتب مذکور پرداخته است.

 

در این مقطع، از دانش و آگاهی رابرت جی آنتونیو، جامعه‌شناس شهیر آمریکایی بهره‌های فراوانی می‌برد و در زمانی که مشغول تحصیل در مقطع دکترا بوده به‌عنوان مربی، تدریس در دانشگاه کانزاس را آغاز می‌کند و با اخذ مدرک دکترا، عضو هیات علمی دوره‌های فوق‌لیسانس و دکترای دانشگاه مذکور می‌شود. او جمعا چهارسال در دانشگاه کانزاس تدریس کرده و در آن مدت در هفت کنفرانس ملی و بین‌المللی شرکت کرده و شش مقاله به زبان انگلیسی به چاپ می‌رساند. همزمان با تحولات انقلاب ایران به وطن بازمی‌گردد.

 

در زمان تحصیل در مقطع دکترای جامعه‌شناسی به‌عنوان دانشجوی برجسته شناخته می‌شود و جایزه دی کلارک را به همین مناسبت دریافت می‌کند. پرویز پیران به کشور بازمی‌گردد و به تدریس در دانشگاه علامه‌طباطبایی و دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی می‌پردازد.

 

او در ضمن تالیف سه کتاب به زبان انگلیسی که توسط سازمان‌ملل‌متحد چاپ شده را در کارنامه کاری خود ثبت می‌کند. تاکنون از او حدود ۵۰مقاله به زبان فارسی و ۱۰مقاله به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. پرویز پیران در ادامه با تمرکز بیشتر فعالیت‌های خود در حوزه جامعه‌شناسی شهری بعد از دو دهه تحقیق میدانی تاکید می‌کند مفهوم «حاشیه‌نشینی» از اساس نادرست است و به‌جای آن کاربرد اصطلاح «اسکان غیررسمی» را توصیه می‌کند.

 

همچنین او نظریه «مقیاس شهری و مقیاس ابنیه منفرد» را به کنگره جهانی معماری شهر در دانشکده معماری دانشگاه فلورانس ایتالیا ارایه کرد و با این طرح، علت پانگرفتن «شهروند» به‌معنای واقعی را به معضل زورمندمداری نسبت می‌دهد. این تئوری در مجله بین‌المللی «مورفولوژی شهری» وابسته به انجمن جهانی فرم شهری در سال ۱۹۹۹ به‌طور مفصل مورد بحث قرار گرفت.

 

طرح شورایاری، طرح محله پاک، طرح سبزخواهان ایران و طرح شهروندمداری از دیگر طرح‌های ارایه‌شده توسط او است. پرویز پیران، مشاور ارشد سازمان‌ملل‌متحد است و در سال ۲۰۰۲ جایزه دفتر عمران این سازمان را به‌خاطر توسعه محلی و فقرزدایی شیرآباد زاهدان دریافت کرد.

 

او مدیر پروژه کنفرانس جهانی بازسازی بم بود که موافقتنامه آن به امضای کوفی عنان و سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور سابق ایران رسید و هم‌اکنون او طرح توسعه ناحیه‌محور را برای شهر بم بنابه درخواست سازمان‌ملل‌متحد تدوین کرده است.

 

او پس از ۳۵سال فعالیت علمی سال گذشته به‌طور اجباری از دانشگاه علامه‌طباطبایی بازنشسته شد. ناظران اجتماعی بازنشستگی او را یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها به گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی تحلیل و از آن به‌عنوان خسارتی جبران‌ناپذیر یاد می‌کنند. 

سعید لیلاز: فسادهای مالی اخیر یک غارت سازمان یافته است

Posted: 21 Sep 2013 02:07 AM PDT

جرس: سعید لیلاز گفت: افشاگری‌های اقتصادی این روز‌ها را نمی‌توان تخلف نامید بلکه یک فساد فراگیر است که تا اعماق اجزا و ریشه‌های دولت پیشین نفوذ پیدا کرده است.  

 

 

 

به گزارش ایلنا، سردبیر روزنامه توقیف شده سرمایه بیان کرد: فساد اقتصادی در زمان محمود احمدی‌نژاد به سطح بالای خود از بعد از انقلاب تاکنون رسیده است.

 

وی دو عامل استبداد در سیاست و دولتی شدن اقتصاد را عامل اصلی فساد اقتصادی دانست و گفت: در صورتی که با فساد‌ها جناحی برخورد شود امکان ریشه کن شدن فساد در کشور وچود ندارد.

 

این فعال سیاسی، فسادهای مالی اخیر را غارت سازمان یافته نامید و ادامه داد: تا زمانی که دموکراسی و فعالیت آزاد احزاب و مطبوعات در کشور به معنای واقعی حاکم نشود و سهم دولت از اقتصاد کاهش پیدا نکند شاهد فسادهای مالی خواهیم بود.

 

لیلاز در پایان تاکید کرد: نمی‌توان افشاگری‌های اقتصادی را تخلف نامید بلکه هرکدام از این‌ها یک فساد فراگیر هستند که باید به آن پرداخته شود تا جلوی تکرار چنین فسادهایی در آینده گرفته شود.

 

اعتراض دیپلمات‌ها به برخورد سربازان اسرائیلی با آنها در کرانه باختری

Posted: 21 Sep 2013 01:40 AM PDT

 جرس: دیپلمات‌های چند کشور اروپایی و سازمان ملل متحد نسبت به اقدام سربازان اسرائیلی که مانع ارائه چادر و دیگر کمک های بشردوستانه آنها به بادیه‌نشینان کرانه باختری شدند، ابراز خشم کرده‌اند.  

 

به نوشته‌ بی‌بی‌سی فارسی، یک دیپلمات فرانسوی گفت که سربازان اسرائیلی او را به زور از کامیون حامل کمک‌ها بیرون کشیدند و بر روی زمین انداختند. 

 

این دیپلمات ها در حال کمک به اهالی روستای خربه المكحول بودند که خانه‌هایشان به دست ارتش اسرائیل تخریب شده بود.

 

این دیپلمات‌ها گفتند به محض ورود به محل، بیش از ده جیپ ارتش اسرائیل به سراغ آنها آمدند و دستور دادند که بار کامیون را تخلیه نکنند.

 

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل گفت در حال بررسی این موضوع است که آیا این دیپلمات‌ها از امتیازات و موقعیت دیپلماتیک خود سوء استفاده کرده‌اند یا نه.

 

یک خبرنگار که در محل حضور داشت گفت که سربازان اسرائیلی بعد از بیرون کشیدن دیپلمات فرانسوی از خورو، سوار آن شدند و محل را ترک کردند.

 

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که سربازان اسرائیلی برای اجرای یک حکم قضایی مداخله کرده‌اند.

 

او افزود بر اساس حکم دادگاه، هر گونه چادر زدن در این منطقه ممنوع است.

 

ارتش اسرائیل روز دوشنبه چندین خانه را در روستای خربه المكحول تخریب کرد. بر اساس حکم دادگاه، این خانه ها بدون مجوز ساخته شده بودند.

 

به گفته کوین کانلی، خبرنگار بی‌بی‌سی در خاورمیانه که به بیت المقدس رفته، بادیه‌نشینان این روستا حاضر به ترک محلی که می‌گویند چندین نسل چراگاه گوسفندانشان بوده، نیستند.  

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با مهر: لیست دیگری برای آزادی زندانیان وجود ندارد

Posted: 21 Sep 2013 01:40 AM PDT

جرس: سه روز پس از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در حالی که هنوز هیچ مقام مسئولی در این رابطه اظهار نظر نکرده است، یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود گفته است: آزادی مشروط، مرخصی و پایان دوران محکومیت دلیل آزادی برخی زندانیان جرایم امنیتی در روز چهارشنبه بود.  

 

 

این مقام آگاه در گفت‌وگو با مهر در خصوص آزادی تعدادی دیگر از زندانیان در روزهای آینده نیز گفت: این موضوع در حد یک شایعه است و لیست دیگری برای آزادی زندانیان جدید در روزهای آینده وجود ندارد.

 

وی اظهار داشت: عصر روز چهارشنبه ۱۲ نفر از زندانیانی که در جریان فتنه سال ۸۸ و اتفاقات بعد از آن دستگیر شده بودند از زندان آزاد شدند.همه آزاد شدگان مشمول آزادی مشروط نشده اند و برخی از آنها به دلیل پایان دوره محکومیت خود آزاد شدند. تعدادی نیز به مرخصی آمدند.

 

هفته گذشته فیض الله عرب سرخی، محسن امین زاده، میرطاهر موسوی، علی خدابخش و نسرین ستوده، نادر بابایى، محمدعلی ولایتی و حسین زرینی، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک محمدی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین آزاد شدند.

 

زندانیان سیاسی  که بنا بر قانون با گذراندن یک سوم از دوران حبس مشمول قانون آزادی مشروط بوده اند، اما تا پیش از این آزادی ها تقریبا هیچ یک از زندانیان سیاسی بعد از سال ۸۸ نتوانسته بودند از این حق خود استفاده کرده و با گذراندن بخشی از حکم خود آزاد شوند.