جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماد «همپذیری» سیاسی

Posted: 04 Sep 2013 07:37 AM PDT

هادي خانيکي
احمد مسجدجامعی نمادی است از توافق اهالی انديشه، دانش و فرهنگ و متقابلا حرمت‌نهادن به ديدگاه‌های آنان. 

 

1- مساله نخست، مساله قدرت تقدم فرهنگ در جامعه و جهان جديد است؛ يعني اينکه فرهنگ سو‌ددهنده و جهت‌دهنده اقتصاد، سياست و زندگي روزمره و البته نحوه اداره هر جامعه کوچک و بزرگ به شمار مي‌رود. اين مساله را بايد در جامعه ما نيز جدي گرفت که فرهنگ بستر و زمينه‌اي است که به هر امر سياسي و اجتماعي معنا مي‌دهد و به همين دليل، داشتن نگاه فرهنگي در هر نوع و مديريت و کنشگري بر اساس آن، ظرفيت‌هايي فراتر از آن کنش يا مديريت به وجود مي‌آورد. يعني سياستمدار، اقتصاددان يا مديري که ديد فرهنگي دارد، جوانبي از کار را مد نظر قرار مي‌دهد که اگر از اين ديد برخوردار نبود، آن جوانب مغفول مي‌ماند.


2- شوراهاي اسلامي شهر و روستا که هم به لحاظ اجتماعي و هم قانوني، يکي از مهم‌ترين مظاهر قدرت و حضور و مشارکت مردم هستند به ميزاني که از اين درک و رويکرد فرهنگي، برخوردار شوند دامنه تاثير‌گذاري آنان در شهر و روستا افزايش مي‌يابد و نوعي «ظرفيت‌افزايي» در مشارکت و اداره شهرها خواهند داشت. درست به اعتبار همين اصل است که وقتي شورايي «توانش فرهنگي» خود را نشان مي‌دهد، مي‌توان گفت که چشم‌انداز تازه‌اي را براي اداره شهر يا روستا نويد مي‌دهد. انتخابي که شوراي شهر تهران با برگزيدن احمد مسجدجامعي به رياست شورا داشت و به منصه ظهور رساند، نويد اين را مي‌دهد که اعضاي شوراي شهر تهران در خلال بحث و گفت‌وگوهاي مستمري که داشتند، در فرآيندي دموکراتيک دست به يک انتخاب فرهنگي زده‌اند.


3- احمد مسجدجامعي هم به دليل شخصيت حقيقي و هم شخصيت حقوقي که در طول ساليان اخير به دست آورده، نمادي است از توافق اهالي انديشه، دانش و فرهنگ کشور و متقابلا حرمت‌نهادن به ديدگاه‌هاي آنان. وي يکي از مظاهر اعتدال، آرامش و همگرايي در حوزه فرهنگ، انديشه و هنر ايران بوده و هست. او در هر جايي که بوده و به هر کاري که اشتغال داشته در جهت ترميم فاصله‌ها و شکاف‌هاي ميان ديدگاه‌ها و سلايق، حرکت کرده است. هرچند منش اصلاح‌طلبي وي همواره زبانزد بوده اما ساير گرايش‌هاي سياسي و فکري نيز، با رغبت و احترام در مجموعه تحت مديريت او به فعاليت پرداخته‌اند. اين باور، روز گذشته هم در تقدير تحسين‌برانگيز مسجدجامعي از همکاران اصولگرايش در شوراي شهر سوم، ظهور و بروز داشت و خط بطلاني بود بر تبليغ تقدم سياست بر فرهنگ در منش اصلاح‌طلبي. حتي آنچه به‌عنوان واقعيت‌هاي اجتماعي، تاريخي، فرهنگي و سياسي وجود دارد و تحت عنوان شکاف ميان سنت و تجدد، شکاف ميان ساحت‌هاي مختلف از آن ياد مي‌شود، در شيوه فعاليت مسجدجامعي، رنگ مي‌بازد. او در توجهي که به حيات فرهنگي شهر تهران داشت و پيشينگي حيات فرهنگي بر حيات کالبدي آن را ترويج کرد، اين باور را نشان داد. محوريت قرآن، معرفت، انديشه، کتاب، مجله، هنر و... در زندگي فردي و اجتماعي، طبيعتا براي کلانشهري مثل تهران که به‌طور مستمر در معرض گسست‌هاي مختلف فيزيکي، اجتماعي، اقتصادي و نظاير آن قرار دارد، نياز به چنين نگاهي را دوچندان مي‌کند. به همين اعتبار است که مي‌توان گفت رياست مسجدجامعي، يک انتخاب با تکيه بر جنبه‌هاي نمادين بوده و به رويکردها و پیغام‌های اين انتخاب، بايد حتي بيش از ساختار و سازمان آن توجه کرد.


4- جوانب اين انتخاب، براي جامعه ما نيز فرخنده است. اين نوع جهت‌گيري‌ها در جوامع در حال‌گذار - اصطلاحا دموکراسي‌هاي شکننده- بيشترين تاثير را در ترويج دموکراسي و بالابردن «همپذيري» دارد. يعني اکثريت‌ها و اقليت‌هاي نزديک به هم، مي‌آموزند که چگونه با هم کار کنند، نزديک شوند و چگونه نظري را به نظر اجماعي تبديل سازند و طبيعتا از اين پس هم مي‌توان اين انتظار را داشت که دو گرايش موجود در شوراي شهر تهران، باعث بالندگي و بلوغ بيشتر شوراي اسلامي شهر تهران به‌عنوان نماد شورا در کشور شوند.
اين همپذيري را مي‌توان در رفتار سياسي و جهت‌گيري برخي چهره‌هايي که سابقه قهرماني ملي و جهاني در ورزش دارند و رويکرد حمايتي آنان از اقدام نمادين رياست يک چهره فرهنگي، مشاهده کرد و همين نگاه انساني يک ورزشکار است که در کنار ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبانه، تجلي مضاعفي مي‌يابد.


5- به هر حال از اين پس بايد ذيل رويکرد فرهنگي شوراي شهر، انتظار داشت که رقابت و همکاري در درون شوراي شهر، به‌خصوص با محوريت فردي مثل احمد مسجدجامعي افزايش يابد. قطعا در اين رويکرد است که نه‌تنها اعضايي که به رياست ايشان راي ندادند بلکه نامزد آنان هم که خود شخصيتي علمي و دانشگاهي است، حتما در پيشبرد ديدگاه «پيشينگي فرهنگ» مددرسان تهران و مردم آن خواهند بود. 

 

منبع: روزنامه شرق

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مدیر عامل اتوبوسرانی گروگان گرفته شد/ حضور رئیس پلیس پایتخت

Posted: 04 Sep 2013 05:33 AM PDT

جرس: پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران گروگان گرفته شد.

 

به گزارش فارس، پلیس رهایی از گروگان یگان ویژه ناجا در محل گروگان گیری پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران حضور یافتند و خانچلری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ فرماندهی عملیات را در دست گرفت.

 

بر اساس این گزارش، بنا بر اظهارات شاهدان عینی این گروگان گیر که مجهز به سلاح گرم بود حدود 38 سال دارد.

 

نیروهای یگان ویژه جهت نرم کردن گروگان گیر اعضای خانواده وی را به محل حادثه آورده تا گروگان گیر صحبت کند و از او بخواهند به کار خود خاتمه دهد.

 

بر اساس شنیده ها وی کارمند اخراجی شرکت واحد بوده است.

 

در حال حاضر مردم در مقابل ساختمان شرکت واحد در رسالت تجمع کرده اند و نیروهای پلیس به همراه نیروهای آتش‌نشانی و اوژانس تهران در محل مستقر شده و کنترل امور را در دست گرفته اند.

 

اتاق محل گروگان گیری توسط نیروهای پلیس محاصره شده است.

 

گروگان‌گیر یکی از گروگان ها را آزاد کرد. 

حسن روحانی: نباید سئوالات و ابهامات جوانان را سیاسی کنیم

Posted: 04 Sep 2013 05:33 AM PDT

جرس: حسن روحانی، رییس جمهور و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری امروز (چهارشنبه) به عنوان سخنران ویژه در جلسه سوم چهاردهمین اجلاس این مجلس سخنرانی کرد.

 

به گزارش ایسنا، حسن روحانی انتخابات 24 خرداد را تجلی مردم سالاری دینی دانست و گفت: پس از این انتخابات باشکوه، موجی از شادی سراسر جامعه را فراگرفت که در این بین نباید تدبیر مقام رهبری در برگزاری این انتخابات و همچنین نقش و حضور آگاهانه مردم را نادیده گرفت.

 

رییس جمهور حضور 73 درصدی مردم در انتخابات را نشانه علاقه و پای بندی آنان به نظام اسلامی دانست و خاطر نشان ساخت: همه اقشار مردم، همه اقوام و گروه ها، مردمسالاری را قبول داشته و با نیت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی پای صندوق های رای آمده و بر این انتخابات مهر تایید زدند.

 

روحانی گفت: ما در این انتخابات، شاهد انتقال قدرت به بهترین وجه ممکن بودیم و مردم پیوستگی و تعلق خود به منافع ملی را به خوبی به نمایش گذاشتند.

 

رییس دولت یازدهم از همه دست اندرکاران برگزاری این انتخابات باشکوه همچنین رسانه ملی و مسئولین تامین امنیت انتخابات قدردانی کرد.

 

وی از وظیفه ویژه دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و مسایل مرتبط با حوزه سیاست خارجی سخن گفت.

 

روحانی گفت: علی رغم اینکه مسایل فرهنگی جامعه از اولویت ویژه ای برخوردار است و با اینکه واقفیم مسایل فرهنگی باید در اولویت باشند، کما اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده، اما در حال حاضر و برهه کنونی مسایل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردارند.

 

رییس جمهور رکود اقتصادی و افزایش تورم را یکی از موانع مهم رشد و پویایی اقتصاد جامعه و بروز مشکلات برای مردم ارزیابی کرد و افزود: رشد ناسالم نقدینگی، سیل مخربی است که باعث رشد بیکاری و افزایش قیمت ها می شود.

 

روحانی تصریح کرد: از سوی دیگر بودجه 210 هزار میلیارد تومانی که برای امسال در نظر گرفته شده، بودجه غیر واقعی است که تحقق آن امکان پذیر نیست . لذا باید اصلاح شود تا توقعات نابجا در سطح جامعه پدید نیاورد. به همین دلیل کار اصلاح بودجه یکی از اولویت های برنامه های دولت بوده تا این مساله حل شود.

وی گفت: مشکل اشتغال و افزوده شدن فارغ التحصیلان دانشگاه ها به موج بیکاران یکی دیگر از مشکلات دولت است . بنابراین ارائه بودجه سال 93 باید با توجه به این مشکلات باشد.

 

رییس جمهور در راستای حل موضوعات اقتصادی کشور، اظهار داشت: دولت برنامه های میان مدت فوری را در دستور کار دارد که در قالب برنامه های 100 روزه در حال پیگیری است و اصلاح بودجه سال 92 در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.

 

مشکل بعدی که دکتر روحانی از آن سخن گفت، موانع بخش کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی بود که وی در این خصوص تصریح کرد: دولت برنامه هایی را برای تامین مایحتاج کشاورزی مثل کود و سم دردست اقدام دارد.

 

رییس جمهور خاطر نشان کرد: مساله دیگر تامین منابع پرداخت یارانه ها است که دولت برای آن نیز برنامه ریزی کرده است تا بتواند یارانه ها را تا پایان سال بپردازد.

 

روحانی یکی دیگر از اقدامات فوری دولت را کنترل رشد نقدینگی اعلام کرد و افزود: جلوگیری از رشد افسار گسیخته نقدینگی که اثرات بدی بر تورم داشته و مشکلاتی جدی به وجود می آورد و از سویی اقتصاد را از رونق خواهد انداخت در دستور کار دولت قرار دارد.

 

رییس جمهور اظهار داشت: دولت تلاش خواهد کرددر مقاطع مختلف، گزارشات شفاف و روشنی به مردم ارائه دهد تا تمام اقشار در جریان امور، موانع و مشکلات کشور و کارهای صورت گرفته، قرار بگیرند.

 

روحانی تصریح کرد: دولت همانگونه که به مردم قول داده است در مسیر تدبیر و اعتدال حرکت خواهد کرد تا اعتماد مردم به نظام اسلامی بیش از پیش تقویت شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید سئوالات و ابهامات جوانان را سیاسی کنیم، بلکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم، اساساً نقد و انتقاد در چارچوب قانون را برای اعتلای فرهنگی – اجتماعی کشور مفید ارزیابی نمود و خاطر نشان ساخت: این دولت، قیم مردم نیست؛ خادم مردم است و برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشته است. ما در چارچوب قانون و موازین شرع مقدس، هر اقدامی که بتوانیم برای خدمت به مردم انجام خواهیم داد.

موضوع سیاست خارجی بخش دیگری از سخنان رییس جمهور بود.

روحانی در این باره گفت: تقویت تروریسم در منطقه خاورمیانه یکی از مشکلاتی است که غرب برای این منطقه در نظر گرفته است، مبارزه با تروریسم و مخالفت با دخالت خارجی جزو برنامه های دولت است.

رییس جمهور خاطرنشان ساخت: دولت در شرایط بسیار سخت زندگی مردم سوریه به ارائه کمک های نوع دوستانه ادامه خواهد داد و در عین حال هرگونه اقدام خصمانه علیه کشورهای منطقه به ویژه کشور سوریه را به شدت محکوم می نماید.

روحانی با تاکید به اینکه باید پیام رای مردم را بخوبی بشنویم، گفت : مردم در انتخابات 24 خردادماه به اموری " نه " و به مواردی " آری " گفتند.

رییس جمهور افزود: مردم به خدشه دار شدن اخلاق ، بی پروائی در هتک حرمت اشخاص ، بی اعتنائی به قانون ، شعارهایی که برای کشور هزینه خواهد داشت ، خرافه گرایی ، برخورد ابزاری با مقدسات و تصمیمات غیرکارشناسانه " نه" گفتند.

روحانی تصریح کرد: مردم به عقلانیت، اعتدال، اخلاق، صداقت، شفافیت، کرامت انسانی، تعامل سازنده با جهان، ایجاد انسجام و وحدت ملی و حقوق شهروندی " آری " گفتند.

در پایان سخنرانی رییس جمهور چند تن از اعضای مجلس خبرگان پیرامون سخنان ایشان اظهار نظر کرده و نقطه نظرات خود را بیان نمودند. 

نوبخت: ۴۴ درصد تورم از کرات دیگر نیامده/ دخلی نداریم خرج خود را باید آهسته‌تر کنیم

Posted: 04 Sep 2013 05:33 AM PDT

 جرس: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲ غیرواقع‌ بینانه بود گفت: دولت خواستار انعطاف بیشتری در بودجه است.

 

به گزارش خانه ملت، محمد باقر نوبخت درباره اصلاحیه بودجه ۹۲ که از سوی دولت جدید به مجلس ارائه شده گفت: ردیف‌های درآمدی بودجه ۹۲ امکان تحقق ۲۱۰ هزار میلیارد تومان را نمی‌دهد و بر اساس این اصلاحیه باید آنها را به رقم واقع‌بینانه رساند.

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: جمع بندی این ارقام و منابع نشان می‌دهد می‌توان تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ درآمد داشت و به همین دلیل باید هزینه‌ها را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تقلیل داد.

 

وی با اشاره به اینکه چنین امکانی برای دولت از طریق مکانیزم تخصیص فراهم است، بیان کرد: بر اساس بند ۷-۲ قانون بودجه ۱۳۹۲ امکان تخصیص به ۱۰ درصد محدود شده است؛ یعنی اگر طرح و پروژه‌هایی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار باشند، دولت عملا نمی‌تواند به آنها اعتبار متناسب بدهد تا زودتر آماده شوند.

 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ادامه داد: با توجه به اینکه در این بند اجازه حداکثر ۱۰ درصد داده شده و این مقدار نمی‌تواند رافع مشکل باشد، پیشنهادات دولت در اصلاحیه از این دست است که امکان انعطاف بیشتری به تخصیص داده شود.

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تامین منابع برای یارانه‌ها گفت: در حال بررسی هستیم و امیدواریم متناسب با آنچه قانون گفته و مردم نیز منتظر روال عادی هستند، عمل شود.

 

سخنگوی دولت درباره انتخاب مسجد جامعی به ریاست شورای شهر تهران و چگونگی رابطه دولت و شهرداری توضیح داد: شورای شهر تهران منتخب مردم است و با توجه به احترامی که دولت تدبیر و امید برای مردم قائل است، قطعا تصمیم نمایندگان مردم در هر مرجعی، برای دولت محترم و معتبر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه دولت نهایت تعامل و همکاری را با شورای شهر تهران خواهدداشت، ادامه داد: اعضای شورای شهر تهران هر تصمیمی را در انتخاب شهردار اتخاذ کنند، دولت از آن استقبال خواهد کرد و نهایت تعامل را با او دارد.

 

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب شهردار تاثیری در رابطه دولت و شهرداری می‌گذارد، گفت: قطعا تاثیری نخواهد داشت؛ دولت با تمام ارکان و مدیران کشور اعم از آنها که در قوه مجریه تعریف شوند یا خارج از آن، برای خدمت رسانی بهتر به مردم تعامل مناسب و قانونی خواهد داشت.

 

واحد مرکزی خبر نیز نوشت: سخنگوی دولت در حاشیه تقدیم اصلاحیه قانون بودجه ۱۳۹۲ کل کشور به مجلس گفت:کاهش هزینه های عمرانی و جاری دولت بهترین خدمت به اقتصاد است.

 

نوبخت در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۲ کل کشور برای شفاف سازی و واقع بینی و تعادل مالی و انضباط تهیه و تقدیم مجلس شد.

 

وی گفت: لایحه بودجه به صورت یک شور و پس از تعطیلات تابستانی مجلس رسیدگی می شود و امیدواریم با نگاهی مشترک به بهبود وضع بودجه و واقعی کردن ارقام مجلس و دولت همکاری داشته باشند.

 

نوبخت صد و پنجاه هزار میلیارد تومان را جزو ارقام مطمئنی دانست که دولت می‌تواند در سال ۹۲ تامین کند و در طرح‌های عمرانی و امور جاری هزینه کند.

 

وی درباره میزان یارانه‌ها براساس اصلاحیه بودجه امسال گفت: اصلاحات انجام شده تغییری در روند پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم ایجاد نمی‍کند.

 

سخنگوی دولت افزود: دولت همه تلاش خود را برای تحقق برنامه‌هایی که در صد روز نخست کاری آماده کرده است انجام می‌دهد تا در گام اول با برنامه ریزی مناسب، روش کار را برای بهبود معیشت و وضع اقتصادی مردم اصلاح کند.

 

نوبخت گفت: همانطور که قول داده بودیم قبل از بیستم شهریور اصلاح قانون بودجه را ارائه کردیم و برنامه‌های خود را برای سال ۱۳۹۳ نیز پیش از نیمه اسفند و در وقت قانونی تقدیم مجلس خواهیم کرد.

 

وی افزود: دولت هیچ فرصتی را از دست نخواهد داد جز اینکه در زمانی که دراختیار دارد برای بهبود روش‌ها و وضع اقتصاد کشور و امور جاری و عمومی تلاش کند.

سخنگوی دولت جلوگیری از تورم را نمونه‌ای از ماحصل ملموس اصلاح قانون بودجه امسال دانست و گفت: در قانون بودجه پیش بینی شده بود که امسال ۲۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود و به این میزان به دستگاه‌های مختلف اجازه داده شد تا هزینه کنند.

وی افزود: براساس عملکرد ۵ ماه گذشته آنچه می‌توان از منابع تعیین شده بدست آورد بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و البته در اصلاحیه قانون بودجه پیشنهاد کرده‌ایم از منبع دیگری نیز به این منابع افزوده شود که درآمدها در سقف ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان تحقق پیدا کند.

نوبخت گفت: اگر مصوبه کنونی اجرا شود و دستگاه‌ها ۲۱۰ هزار میلیارد تومان را هزینه کنند در پایان سال با کسری بودجه مواجه می‌شویم و برای پاسخگویی به تعهدات باید از بانک مرکزی استقراض کنیم که آوردن این پول پرفشار موجب افزایش نقدینگی و در نهایت تورم می‌شود.

وی افزود: ما که معتقدیم نباید اشتباه‌های گذشته تکرار شود و می‌دانیم دخلی نداریم خرج خود را باید آهسته‌تر کنیم زیرا در غیر این صورت منجر به تورم می‌شود.

سخنگوی دولت میزان تورم را ۴۴ درصد دانست و گفت: این میزان تورم از کرات دیگر نیامده و محصول همین تصمیم سازی‌ها و توجه نداشتن به واقعیات بوده است و باید با مردم صادق بود و وقتی علامتی داده می‌شود که خطری ممکن است برای اقتصاد کشور پیش بیاید باید برای مقاوم کردن اقتصاد و استفاده عملی در اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

نوبخت افزود: صرف گفتن برخی از آرمان‌ها، تکرار توصیه‌ها و رهنمودها و اهدافی که دراسناد فرادستی نظام است مشکل مردم را رفع نمی کند بلکه مهم اینست که آنها را اجرا کنیم.

وی گفت: در اسناد فرادستی نظام تصریح شده است که بودجه باید منضبط و متعادل باشد و کسری پنهان نداشته باشد و آنچه که امروز در مجلس ارائه کردیم بودجه‌ای شفاف و متعادل بود و باید قبول کنیم که برخی از دستگاه‌ها همچون گذشته دیگر نمی‌توانند هزینه کنند و ای کاش این امکان را داشتیم که هزینه‌های بیشتری صورت می‌گرفت اما اگر ما هم رها کنیم مبادا که کسی مخالف شود به کسری بودجه‌ای منجر خواهیم شد که بعدها باید خسارت آنرا بپردازیم.

سخنگوی دولت افزود: این بهترین خدمت به اقتصاد در مدت کوتاه از منظر بودجه‌ای خواهد بود.

 

شکست سیاست خارجی‌ ایران در سوریه

Posted: 04 Sep 2013 04:14 AM PDT

مهدی نوربخش
 سیاست خارجی‌ ایران می‌بایست بر پایه یک صلح پایدار با حضوردو طرف برای مذاکره بدون اسد قرار گیرد.


سیاست خارجی‌ ایران در سوریه با شکست کامل روبرو شده است. بحران سوریه با طول بیش از دوسال، ده میلیون آواره، که یک سوم جمعیت و بیش از یک میلیون کودک آن کشور را در برمی گیرد،  بیش از صد هزار کشته و هزاران زخمی بجای گذشته است. دامنه بحران از مرزهای سوریه عبور کرده و به لبنان، اردن و عراق نیز کشیده شده است. عربستان سعودی بیش از هرزمان دیگر در تغییرات سیاسی منطقه اثر گذار شده است. پشتیبانی‌ ایران از رژیم خشونت طلب سوریه و حمایت عربستان سعودی از گروه‌های بیرحم جهادی خارجی‌، جنگ درون سوریه و منطقه را به جنگی بین ‌شیعه و سنی تبدیل نموده‌ است. اگرچه مهم است که دنیا بداند که چه دولت و گروهی از گاز شیمیایی در این بحران استفاده کرده است، اما مهمتر انست که بدانیم که بحران سوریه بجایی رسیده است که در آن از گاز شیمیایی استفاده می گردد. مدارک متعدد نشان میدهد که هر دو طرف، جهادی‌ها و دولت بشار اسد قادر بوده و از گاز شیمیایی در این بحران استفاده کرده اند. بسیاری اعتقاد دارند که اینبار دولت اسد از این اسلحه کشتار جمعی استفاده کرده است. بجز آمریکا و اروپا، افراد و گروههای بی طرف و تا حدودی مخالف سیاست خارجی‌ آمریکا در خاور میانه مانند رابرت فیسک، روزنامه‌نگار انگلیسی روزنامه استقلال انگلیس، اعتقاد دارند که اسد اینبار از گاز سمی استفاده کرده است.

رژیم ولایتمدار که در این بحران رژیم دمشق و اسد را بخاطر مخالفت با اسرائیل حمایت کامل نموده‌ است و مردم سوریه را که با اسد به مخالفت برخاسته اند تروریست میخواند، امروز نه تنها در منطقه منزوی گردیده و دوستانی نظیر ترکیه را از دست داده است، بلکه پس از ده بیلیون دلار کمک به رژیم اسد در بیش از دوسال گذشته و ارسال راکت و اسلحه که به کشتار هزاران انسان انجامیده است، رژیم اسد را در ورطه شکست می‌بیند. رژیم ولایتمدار که می‌خواست رژیم اسد را پایدار بر حکومت سوریه ببیند، می‌داند که چنین آرزوی هرگز قابل تصور نمی‌باشد. بهترین سناریو تقسیم سوریه به سه‌ منطقه در صورت ماندن بشار بر قدرت خواهد بود.

دستگاه سیاست خارجی‌ دولت جدید ایران بجای درس گرفتن از این بی‌ بصیرتی مطلق در سیاست خارجی‌ ایران، با تعجب بسیار در چند روز گذشته تلاش نموده‌ است تا دولت بشار اسد را از این جنایت بزرگ مبرا بداند. اگرچه هنوز بطور قاطع نمی‌توان گفت که چه کسی‌ مرتکب این جنایت بزرگ شده است، اما جدا نمودن دولت بشار از این جنایت هولناک نه‌ کاریست اخلاقی‌ و نه‌ در جهت منافع ایران، زیرا اسد بزرگترین منابع گاز‌های سمی را در خاورمیانه دارا بوده و در طول این بحران و سی‌ و شش باری که بطور محدود از این گازها استفاده شده است، بدون شک از آنها استفاده کرده است. آقای ظریف استدلال می‌کند که ۹ ماه پیش دولت ایران در زمان احمدی‌نژاد سفارت سویس در تهران را از حمل مواد شیمیایی به سوریه مطلع نموده‌ است. اما سوال اول در این رابطه اینست که هیچکس نمی‌داند که دولت احمدی‌نژاد در این رابطه به چه اندازه راست گوست. آیا احتمال آن هست که دولت احمدی‌نژاد با سوابق گذشته در جلوه دادن حقیقت میدانسته و یا مطلع گردیده که دولت بشار از این گاز‌ها استفاده میکند و برای اغفال جامعه بین الملل از طریق این نامه و مدارک آقدام کرده باشد. هیچ کسی‌ نمی‌تواند شک کند که دولت در زمان احمدی‌نژاد برای برد در میدان سیاست از ساختن هر دروغی ابا نداشت. در مناظره تلویزیونی بین او و میر حسین موسوی، وقتی که موسوی به او گفت که دستگیری ملوان های انگلیسی‌ یک شرمساری برای سیاست خارجی‌ ایران بوده است، با گستاخی تمام به او جواب داد که بدنبال این حادثه دولت انگلیس از ایران معذرت خواهی‌ نموده‌ و این آبرویی برای ایران بشمار میرود. دولت انگلیس از ایران هرگز معذرت خواهی‌ نکرده بود، هم احمدی‌نژاد می‌دانست دروغ می‌گوید و هم آقای خامنه‌ای. اما مصلحت نظام ولایتمدار بر شکست موسوی و خرید آبرویی ولو به دروغ برای احمدی‌نژاد و نظام می‌بود.

ایران در حال حاضر با شرایطی در سوریه روبروست که فرجامی بجز شکست نداشته و ندارد. بزرگترین شرمساری برای این سیاست که با بی‌ بصیرتی مطلق رهبری و دستگاه سیاست خارجی‌ کشور شکل گرفته است، آغشته شدن دست ایران به خون هزاران بیگناهی ست که در این جنگ کشته شده و میلیون‌ها انسانی ست که از سر زمین خود آواره شده اند. ننگ و شرم این سیاست هرگز نمی‌تواند طراحان این سیاست را از این خطای بزرگ مبرا نماید. برای سال ها ایران و ایرانی‌ می‌بایست بار این شرمساری و بی‌ اخلاقی‌ انسانی‌ و دینی را بر دوش خود حمل نماید.

دولت جدید ایران و آقای روحانی بدون شک اثرات این بی‌ خردی را در سیاست خارجی‌ ایران خوب می دانند. راه بیرون رفت از این بحران سیاستی است که منافع ملی‌ سوریه و ایران و منافع انسانی‌ مردم سوریه را کاملا مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهد. حمایت از اسد و دولت او کوبیدن آب در آونگ می‌باشد. دولت او نه مشروعیت و نه‌ توان آنرا دارد که از تمامیت ارزی کشور و منافع انسانی‌ مردم خود دفاع نماید. سیاست خارجی‌ ایران می‌بایست بر پایه یک صلح پایدار با حضوردو طرف برای مذاکره بدون اسد قرار گیرد. اگر دولت اسد از طریق مسلحانه سقوط نماید، گروههای خشونت طلب و بیرحم جهادی خارجی‌ با حمایت دولت عربستان کوشش میکنند که نفوذ خود را در این کشور بهر قیمت حفظ نمایند. این نفوذ آغاز درگیریهای جدید در سوریه و از دست رفتن منافع ایران در این کشور می‌باشد. مذاکره با گروههای مخالف که مردم سوریه را نمایندگی می‌نمایند، این فرصت را به دولت آینده در این کشور خواهد داد تا به پایه گذاری دولتی به نمایندگی همه مردم سوریه همّت گمارد. چنانچه ایران در این چهارچوب کوشش نماید و به تلاش برای یک مذاکره جدی و صلحی‌ پایدار همّت گمارد، نه تنها با دولت آینده سوریه می تواند روابط خودرا حفظ کند که به تقلیل جنگ بین ‌شیعه و سنی، آن چیزی که عربستان به آن دامن میزند، کمک نماید. منافع ملی‌ ایران در سوریه با رفتن اسد، مذاکره با مخالفین و ایجاد دولتی مردمی گره خورده است نه با حمایت از دولتی مستبد که به جنایت علیه بشریت در کشور خود اقدام نموده‌ و محکوم شده است.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  

 

ظریف: روحانی به نیویورک می‌رود

Posted: 04 Sep 2013 03:30 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفر رییس جمهور به نیویورک قعطی شده است، گفت: قرار است رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

 

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با حمله به سوریه گفت: دفعه قبل هم گفتم این تصمیمی نیست که کنگره آمریکا بتواند قانونا برای جامعه بین‌المللی بگیرد و مرجع قانونی تصمیم برای اینگونه اقدامات مشخص است.

 

ظریف در ادامه افزود: جمهوری اسلامی مواضع خود را اعلام کرده است و گفته‌ایم هرگونه اقدام نظامی در منطقه ما، هم با اصول حقوق بین‌المللی مغایرت دارد و هم بیرون بردن کار از چارچوب سازمان ملل متحد است و همینطور عواقب ناخواسته‌ای در منطقه خواهد داشت چون کسی که حمله می‌کند نمی‌تواند تمام عواقب را خودش کنترل کند.

 

ظریف با تاکید براینکه ما استفاده از سلاح شیمیایی را به عنوان قربانی همواره محکوم کرده‌ایم، افزود: به هیچ وجه نمی‌پذیریم که سلاح شیمیایی در منطقه به کار رود و از طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌پذیریم در منطقه‌ای که به شدت ملتهب است با استفاده از زور شرایط منطقه ملتهب‌تر شود و کمک به افراط و تندروی در منطقه شود و اختلافات درونی منطقه تشدید شود.

 

وی با اشاره به اینکه آقای اوباما به خاطر اینکه براساس دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شد، گفت: باتوجه به اینکه اوباما همواره تلاش کرده است که جنگ‌های آمریکا را پایان دهد به نظر نمی‌رسد که تمایل داشته باشد وارد جنگ جدید شود و احساس می‌کنیم گروهی در منطقه ما و گروهی تندرو در آمریکا دامی را برای ایشان و متاسفانه همه منطقه ما گسترانده‌اند که درایت حکم می‌کند در این دام گرفتار نشوند و همه کسانی که به آینده بهتر منطقه و دنیا فکر می‌کنند باید تمام تلاششان را بکنند که از یک جنگ فاجعه‌آمیز جدید جلوگیری شود.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفر رییس جمهور به نیویورک قعطی شده است گفت: قرار است رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش در مورد فعالیت‌های ایران در جنبش عدم تعهد گفت: همکاران ما در دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که در سازمان ملل متحد در نیویورک مستقر است مشغول رایزنی هستند چون موضع اصولی جنبش عدم تعهد مخالفت با استفاده از زور خارج از چارچوب منشور ملل متحد است.

 

ظریف در رابطه با برنامه کاری رییس جمهور در نیویورک گفت: مشغول برنامه‌ریزی برای کارهای رییس جمهور هستیم و ایشان یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته‌یی به عنوان رییس جنبش عدم تعهد دارند و همچنین در جلسه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهند کرد و بقیه برنامه‌ها شامل دیدار با ایرانیان مقیم ایران است و سایر دیدارها وبرنامه‌های خبری در حال طراحی و برنامه‌ریزی است.

 

وی در مورد درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با آقای روحانی گفت: ایشان درخواست کردند که دیدار کنند و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه در مورد تیم مذاکره کننده هسته‌یی نیز گفت: فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره کننده توسط رییس جمهور نهایی شده است و دفتر ایشان ابلاغ خواهد کرد.

 

وی در رابطه با وضعیت دیپلمات‌های ایرانی گفت: هیات کنسولی اعزام کرده‌ایم و دولت یمن قول داده است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک خبرهای خوبی را داریم.

با دخالت ماموران سپاه حسین رونقی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

Posted: 04 Sep 2013 02:30 AM PDT

جرس: منابع حقوق بشری گزارش داده اند که با وجود دستور دادستانی جهت بستری شدن حسین رونقی‌ملکی در بیمارستان، اما با دخالت و توهین ماموران سپاه وی به زندان اوین بازگردانده شد.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از صدور دستور دادستانی تهران مبنی بر بستری شدن حسین رونقی‌ملکی در بیمارستان، وی امروز در بیمارستان خمینی تهران بستری شد.

 

یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی که نخواست نامش فاش شود گفت: "حسین رونقی را ساعت ۵ به بیمارستان آوردند اما بعد از مدتی ماموران سپاه به بیمارستان رفته و با بی احترامی و اهانت به پدرو مادر حسین و خود حسین او را به زندان برگرداندند. خانواده حسین اعلام کردند که دستور دادستان است اما ماموران حتی به دادستان هم اهانت کردند."

 

این وبلاگ نویس زندانی که به ۱۵ سال زندان محکوم شده در زندان دچار بیماری حاد کلیوی توام با خونریزی شد.

 

وی مدتی را برای درمان به مرخصی فرستاده شد، اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درمان وی نیمه تمام مانده و به زندان اوین فراخوانده شد.

 

حسین رونقی در اعتراض به بی‌توجه مسئولین به اوضاع جسمانی‌اش و احضارش به زندان وناتمام ماندن روند درمانی‌اش دست به اعتصاب غذای مجدد زد و در پی این اعتصاب ۲۶ روزه اوضاع جسمانیش رو به وخامت گذاشت.

 

گفتنی است در پی اعتصاب غذای این زندانی سیاسی "زلیخا موسوی" مادر وی نیز دست به اعتصاب غذا زد. مادر حسین رونقی که در اعتراض به شرایط وخیم فرزندش و عدم رسیدگی پزشکی به وی در پانزدهمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد نیز در شرایط جسمی مناسبی نمی‌باشد.

 

در روزهای اخیر تعداد زیادی از شخصیت‌ها و فعالین حقوق بشر طی بیانیه‌هایی از حسین رونقی ملکی و مادرش زلیخا موسوی درخواست کرده‌اند به منظور حفظ سلامتی اعتصاب غذای خود را بشکنند.

اعلام آمادگی ارتش ایران برای اعزام ناوجنگی به‌مدیترانه وسواحل دور

Posted: 04 Sep 2013 01:59 AM PDT

جرس: جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که نیروی دریایی این آمادگی را دارد تا ناوهای خود را به دریای مدیترانه اعزام کند. امیر دریادار بی‌غم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش امروز چهارشنبه درحاشیه دومین روز از اولین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی در جمع خبرنگاران در خصوص این همایش گفت:‌ قسمت‌های مختلف نیروی دریایی در این همایش حضور دارند و ما کارها و اقدامات آنها را می‌بینیم آن چه می‌توان گفت این است که متخصصین در این همایش شرکت کرده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در این همایش صنایع مختلف وزارت دفاع شرکت کردند و ان شاالله در سنوات آینده صنایع بیشتری را برای شرکت در همایش دعوت خواهیم کرد. در این همایش زیرمجموعه‌های وزارت دفاع حضور دارند.

دریادار بی‌غم در خصوص مقالاتی که در همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی مطرح شد،‌ افزود: در این همایش یکی از اندیشمندان موضوع تشکیل سازمان برخورد با جرائم دزدی دریایی را مطرح کرد که البته تشکیل این سازمان فقط در حد یک پیشنهاد مطرح شده است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نیروی دریایی ناوهای خود را به مدیترانه می‌فرستد یا خیر؟ تاکید کرد: ما دو مقوله مهم را مورد توجه قرار می‌دهیم مقوله اول فرمایشات مقام معظم رهبری است باید به گونه‌ای اقدام کنیم تا توان علمی و نظامی خود را نشان دهیم. باید نشان دهیم که در بعد سیاسی حضور داریم.

وی افزود: بعد آموزشی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم بنابراین تاکید داریم که سفرهایی را در تنگه‌ها و آبروهای دنیا داشته باشیم تا بتوانیم در آنجا آموزش‌هایی را انجام دهیم.

امیر‌بی‌غم اعلام کرد: نیروی دریایی ارتش این آمادگی را دارد تا ناوهای خود را به مدیترانه، اقیانوس آرام و سواحل دور در نیم کره‌جنوبی و افریقا بفرستد. البته ما پیشنهادات خود را به ستاد کل نیروهای مسلح می‌دهیم و در نهایت این ستاد کل است که باید تصویب کند.

امین‌ حسین رحیمی رییس دیوان محاسبات شد

Posted: 04 Sep 2013 01:59 AM PDT

جرس: امین حسین رحیمی جایگزین رحمانی فضلی در ریاست دیوان محاسبات شد.

 

به گزارش خبرآنلاین، انتخاب رییس دیوان محاسبات دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود. امین حسین رحیمی نماینده پیشین مجلس که در دوره ریاست رحمانی فضلی بر دیوان محاسبات، دادستان دیوان بود از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان گزینه ریاست این دیوان به صحن علنی معرفی شد.

 

امین حسین رحیمی در سخنانی ضمن تشریح برنامه‌های خود در ریاست این سازمان، اظهار داشت: در این مدت که در دیوان حضور داشتم تجربیات زیادی را کسب کردم، به پرونده‌های زیادی رسیدگی کردم. علی‌رغم تخلفات زیادی که تخلفات انجام شده اما تعداد تخلفات عمدی و مهم بسیار کم است . در بررسی آسیب‌شناسی که داشتیم نشان داد عدم آموزش مدیران مالی دستگاه‌های اجرایی عامل اصلی تخلف شده است. بنابراین رییس دیوان محاسبات با توجه به تعداد حسابرسان زیادی که دارد می‌تواند آموزش مدیران مالی دستگاه‌ها را عملیاتی کند.

 

وی تصریح کرد: از دیگر علت‌های بروز تخلفات، عدم کنترل داخلی خود دستگاه‌ها است، در هر سازمان باید مراجع کنترل کننده داخلی وجود داشه باشد. بسیاری از مسائل از یک تخلف کوچک به تخلفی بزرگ تبدیل می‌شود و عدم نظارت گاها آنها را تبدیل به پرونده سنگین مالی می‌کند.

 

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه بسیاری از قوانین و مقرراتی که تصویب می شود واقعا خودشان قابل اجرا نیستند، گفت: همین عامل موجب بروز تخلف می شود، هر ساله در قانون بودجه می‌آید چند درصد برای پژوهش و ورزش اختصاص یابد اما مدیران دستگاه‌های اجرایی قادر به انجام دادند این امر نیستند که تبدیل به تخلف می شود.

 

وی ادامه داد: حتما مدیران دستگاه‌های اجرایی استان‌تان راجع به اعتبارات آخر سالی که قابلیت اجرا شدن ندارند، به شما مراجعه کردند، متاسفانه اعتبارات زمانی توزیع می‌شود که فرصت خرج کردن نیست. مدیر استانی باید هم جوابگو مردم و نمایندگان باشد هم اگر این اعتبارات ار تخصیص دهد دچار تخلف می شود.

 

رحیمی خاطرنشان کرد: با راهنمایی خود شما و نمایندگان باید کاری کنیم که نظارت دیوان محاسبات به جای اینکه دنبال تخلف باشد، به دولت کمک کند و در مسیری حرکت کند که بودجه کشور در مسیر توسعه کشور قرار گیرد.

 

بعد از اظهارات امین حسین رحیمی کارت های رای گیری بین نمایندگان توزیع شد. براساس آنچه محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس اعلام کرد در نهایت رحیمی با از 190 رای اخذ شده با 179 رای به ریاست دیوان محاسبات رسید.

انگلیس: آماده مذاکره با ایران درباره سوریه هستیم گرچه بعید است توافق شود

Posted: 04 Sep 2013 01:30 AM PDT

جرس: وزیر خارجه بریتانیا گفت این کشور آماده انجام مذاکرات با ایران درباره سوریه است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از یونایتدپرس، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: لندن آماده انجام مذاکرات با ایران درباره سوریه است. لندن به دست یابی به راه حل سیاسی درباره سوریه پایبند است و برای برگزاری نشست صلح در ژنو تلاش می کند.

 

این سخنان در حالی مطرح می شود که پارلمان بریتانیا به تازگی با تصمیم دولت این کشور برای حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بود.

 

هیگ ضمن تاکید بر اینکه بریتانیا آماده مذاکره با ایران درباره سوریه است اما امکان موفقیت این مذاکرات را به دلیل پرونده سابق تهران در این ارتباط بعید دانست.

 

وی افزود: ایران را آزمایش می کنیم که آیا آماده ایفای نقش سازنده ای است یا خیر. زیرا براساس دلایل ارائه شده تهران از فعالیت های حکومت سوریه حمایت می کند.ایران تاکنون هیچ نقش سازنده ای در مسئله سوریه ایفا نکرده است اما ما آماده گفتگو با تهران هستیم.

 

وزیر خارجه بریتانیا اضافه کرد: هر اقدام نظامی از سوی آمریکا علیه سوریه، تنها برای جلوگیری از حملات شیمیایی جدید است و مقدمه ای برای حمله نظامی گسترده تری نیست.

 

وی افزود: بحران در سوریه در سلسله نشست های دوجانبه ای در حاشیه نشست گروه 20 در شهر سنپترزبورگ روسیه بررسی خواهد شد. موضع گفتگو ها تشکیل کابینه انتقالی در سوریه با حضور دولت و مخالفان است.