جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سرگردانی پنج هزار کارگر ساختمانی پس از جدایی شهریار از البرز

Posted: 09 Sep 2013 08:32 AM PDT

جرس: اداره تامین اجتماعی شهرستان شهریار از پذیرش حدود ۵ هزار کارگر ساختمانی در این شهرستان به دلیل صدور کارت مهارت آنان در اداره و فنی حرفه‌ای کرج، خوداری می‌کند.  

 

«کاظم احمدیان»، نماینده انجمن صنفی بنایان سفت کار شهرستان شهریار در این باره به ایلنا گفت: به دنبال مصوبه هیأت دولت مبنی بر جدا شدن شهرستان شهریار از استان البرز و الحاق آن به استان تهران، حدود ۵ هزار کارگر ساختمانی که در گذشته از اداره فنی حرفه‌ای شهر کرج کارت مهارت دریافت کرده‌ بودند هم اکنون مورد پذیرش اداره تأمین اجتماعی شهریار قرار نمی‌گیرند.

 

احمدیان افزود: تامین اجتماعی شهرستان شهریار به بهانه آنکه کارت مهارت این کارگران مربوط به فنی حرفه‌ای استان تهران نیست، از بیمه کردن این کارگران خودداری می‌کند و این کارگران برای رفع مشکلات بیمه‌ای خود در بین ادارات تامین اجتماعی این دو استان پاس کاری می‌شوند.

 

به گفته این فعال صنفی، به کارگران توصیه شده است دوباره مراحل بیمه خود را از طریق آزمون دادن در اداره فنی و حرفه‌ای شهریار طی کنند و این در حالی است که طی کردن این مراحل علاوه بر وقت و هزینه‌بر بودن، باعث ایجاد فاصله در سوابق بیمه‌ای افرادی می‌شود که هم‌اکنون بیمه‌اند.

 

نماینده انجمن صنفی بنایان سفت کار شهرستان شهریار در پایان با اشاره به اعتراض کارگران ساختمانی، اظهار داشت: این تعداد کارگر ساختمانی در شهرستان شهریار هم اکنون بلاتکلیف بوده و هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات آنان نیست. 

جان کری: اسد سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل دهد، به سوریه حمله نمی‌کنیم

Posted: 09 Sep 2013 08:18 AM PDT

جرس: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل جامعه بین‌الملل بدهد، می‌تواند از اقدام نظامی علیه کشورش جلوگیری کند.  


به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، کری در کنفرانس خبری مشترک با «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد که اگر دمشق طی یک هفته همه سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل جامعه بین‌المللی دهد، علیه این کشور اقدام نظامی صورت نمی‌گیرد.

 


وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری بار دیگر مدعی شد که آمریکا شواهد و مدارک قوی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و مخالفان مسلح توانایی انجام حمله شیمیایی را ندارند.

 


کری در ادامه ادعاهای خود اسد را متهم کرد که وی دستور استفاده از سلاح‌های شیمیایی را صادر کرده است.

 


وی در ادامه گفت که آمریكا اسد را از طریق حملات دقیق و هدایت‌شده به اهداف معین، مجازات می‌کند و به سوریه نیروی زمینی ارسال نمی‌کند.

 


با وجود این کری اعتراف کرد که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل شود و راه حل نظامی ندارد.

 


وزیر خارجه انگلیس نیز بار تكرار برخی ادعاها گفت که جامعه بین‌المللی باید از استفاده دوباره دمشق از سلاح‌های شیمیایی جلوگیری کند و مسئولان حملات شیمیایی باید محاکمه شوند.


هیگ افزود که انگلیس و آمریکا تلاش می‌کنند اقدام‌های خود را در زمینه پیدا كردن راه حل سیاسی برای بحران سوریه به منظور روی كار آمدن دولت انتقالی و حمایت از مخالفان میانه‌رو هماهنگ کنند. 

سخنگوی کاترین اشتون: هیچ پیشنهاد جدیدی برای ایران نداریم

Posted: 09 Sep 2013 07:37 AM PDT

جرس: سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ۱+۵ با ايران، گزارش‌ها درباره ارائه «پيشنهادهای جديد» به ايران برای ترغيب تهران به کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانيوم را تکذيب کرد.  


مایکل مان، روز دوشنبه ۱۸ شهريور به راديو فردا گفت: «اين گزارش‌ها کاملا جعلی است. ما پيشنهادی برای ايران بر روی ميز داريم و آن همان پيشنهاد آلماتی است. اين جايی است که ما در آن قرار داريم.»



روزنامه شرق، چاپ تهران، در شماره روز دوشنبه خود به نقل از مصاحبه روزنامه عربستانی عکاظ با کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد ۱+۵ در پرونده هسته‌ای ايران نوشته بود که اين گروه «پيشنهادات جديدی برای تهران دارد.»



ايالات متحده آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان، شش قدرت جهانی هستند که سال‌هاست درباره برنامه اتمی جنجال‌برانگيز جمهوری اسلامی مشغول مذاکره با ايران هستند.



بر اساس گزارش‌ها، گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی با تيم سابق مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، به آنها پيشنهاد داده بود تا در قبال تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم و کاهش فعاليت‌های مرکز فردو، در عرض شش ماه، بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند.



اين پيشنهاد توسط ايران رد شده است.



سخنگوی کاترين اشتون در گفت و گو با رادیو فردا همچنین تاييد کرد که خانم اشتون روز جمعه گذشته در تماس تلفنی با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، برای ديدار و گفت‌وگو در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق کرده‌ است.



آقای مان در عين حال که از «تمايل فراوان» ۱+۵ برای «از سر گيری هرچه زودتر» گفت‌وگوها با ايران خبر داده، افزوده که «هنوز زود است بگوييم اين اتفاق در نيويورک خواهد افتاد.»



محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در گفت‌وگويی که سايت «تبيان» آن را منتشر کرده، گفته است که با خانم اشتون توافق کرده اولين گفت‌وگوی دوجانبه را در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ماه جاری (سپتامبر) برگزار می‌شود، انجام دهد.



آقای ظريف افزوده است: «در صورتی که مناسب بود همان جا با استفاده از حضور وزرای خارجه در حاشيه مجمع عمومی مذاکرات با ۱+۵ آغاز شود» اما در عين حال گفته است «اينکه مذاکرات را چگونه و در چه سطحی ادامه دهيم، بسيار بستگی به اين دارد که طرف مقابل چه ميزان اراده سياسی و تمايل به حل موضوع داشته باشد.»



سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به راديو فردا گفته است: «آشکار است که ما می خواهيم گفت‌وگوها هر چه زودتر آغاز شوند، اما تا اين لحظه مشخص نيست که مذاکره‌کننده اصلی از سوی ايران چه کسی خواهد بود. در نتيجه با اينکه ما بسيار تمايل داريم که گفت‌وگو هر چه زودتر آغاز شود، اما نمی‌توانيم بگوييم که قدم بعدی چه خواهد بود.»



آقای مان ابراز اميدواری کرده است، در ديدار کاترين اشتون با محمدجواد ظريف، درباره دور بعدی گفت‌وگوها ميان ايران و ۱+۵ تصميم‌گيری شود و تاکيد کرده که «ما می‌خواهيم گفت‌وگو فورا آغاز شود و اگر طرف ايرانی تمايل نشان دهد که بسيار خوب است. اما بهتر است که منتظر باشيم و ببينيم در گفت‌وگوی دو جانبه چه اتفاقی می‌افتد.»



درباره سطح مقام‌های گفت‌وگو کننده، سخنگوی کاترين اشتون گفته است: «گفت‌وگوها تاکنون در سطح مديران سياسی وزارت خارجه انجام شده است. ما نمی‌دانيم هنوز که طرف ايرانی در چه سطحی می‌خواهد مذاکره کند، آيا آقای ظريف طرف گفت‌وگوست يا شخصی ديگر.»


محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران درباره اينکه با توجه به انتقال مسئوليت مذاکرات هسته‌ای به اين وزارت‌خانه، چه کسی گفت‌وگو کننده ارشد ايران خواهد بود؟، گفته است: «ما يک رشته مذاکرات تخصصی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی داريم که معمولا نمايندگی ايران در وين با همراهی وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی کار اصلی آن را پيگيری می‌کند و در موارد ضروری در سطوح بالاتری نيز دنبال می‌شود. مذاکرات سياسی نيز حسب اينکه در چه سطحی برگزار شود، بنده و يا مجموعه‌ای از داخل وزارت خارجه مسئوليتی را بر عهده خواهيم داشت.»



حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، هفته گذشته مسئوليت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی را پس از ده سال که در اختيار شورای عالی امنيت ملی بود، به وزارت امور خارجه منتقل کرد.



آقای ظريف گفته که اين اقدام رياست جمهوری ايران برای «رسيدن به يک راه حل بر مبنای حقوق مردم ايران در برخورداری از فناوری صلح‌آميز هسته‌ای شامل غنی‌سازی است» و در عين حال افزوده که «رفع نگرانی‌های منطقی جامعه بين‌المللی و يا برخی از کشورهای جامعه بين‌المللی، که برنامه هسته‌ای ايران صلح‌آميز است به نفع خود ما نيز هست.»



وزير امور خارجه در اين باره توضيح داد که «سلاح [هسته‌ای] و تصور اينکه ايران دنبال سلاح است را مشکلی برای امنيت ملی خودمان می‌دانيم و تاکيد داريم که ابهامی برای دنيا باقی نماند که فعاليت‌های ايران صرفا صلح آميز است.»

 

جمهوری اسلامی ایران به دلیل تاکید بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود که غرب آن را مشکوک به اهداف نظامی می‌داند هدف تحریم‌های شدید بین‌المللی و یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. 

محکومیت دو نماینده مجلس در پرونده فساد سه هزار میلیاردی

Posted: 09 Sep 2013 07:37 AM PDT

جرس: سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت دو نماینده مجلس در پرونده فساد سه هزار میلیاردی خبر داد.  

 

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای بعداز ظهر دوشنبه در پنجاه و یکمین نشست خبری خود در مورد پرونده عبدالرضا خاوری متهم فراری پرونده فساد گفت: پرونده این متهم در دادگاه است و قرار بود ناصر سراج آن را رسیدگی کند چرا که از آمدن این متهم به ایران مایوس شدیم ولی با توجه به جابجایی قاضی سراج باید دید چه کسی مسئول پرونده می شود. حکم ویژه به سراج داده می شود یا کس دیگری به پرونده رسیدگی خواهد کرد.

 

دادستان کل کشور درمورد فروش خودروهای مگان 80 میلیون تومانی که برای اجلاس غیرمتعهدها خریداری شده بود توسط مسئولان دولت قبلی به قیمت 15 میلیون تومان به نورچشمی ها گفت: این پرونده در کمیسیون اصل 90 است و هنوز به قوه قضائیه ارجاع نشده است. توصیه من این است قبل از اثبات جرم یا تخلف نباید خودمان به آن دامن بزنیم. معمولا با جابجایی دولتها پشت دولت قدیم حرف و حدیث زیاد است ولی باید اثبات شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد مسئولانی که از گرین کارت استفاده می کنند گفت: گرفتن اقامت موقت جرم نیست اما برخی مسئولان اگر هم جرم نباشد زیبنده نیست از آن استفاده کنند.

 

محسنی اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده سه نماینده مجلس در پرونده فساد گفت: دو نفر از این افراد به جزای نقدی و رد مال محکوم شدند و یک نفر هم تبرئه شد.

 

یکی از خبرنگاران با انتقاد از سازمان اسناد کشور به دلیل تاخیر در صدور اسناد تک برگی و تاخیر در اعلام استعلامات از سخنگوی دستگاه قضا درخواست رسیدگی کرد که محسنی اژه ای پاسخ داد علت آن نبودن بودجه، نیرو و آموزش لازم است. البته تخلفاتی هم صورت می گیرد در همین چند ماهه اخیر 30 نفر از کارمندان ثبت اسناد و قضات و وکلا تحت تعقیب قرار گرفتند.

 

وی افزود: شخص آقای تویسرکانی تلاش زیادی برای خدمت رسانی می‌کند تا مردم با کمترین هزینه و سرعت زیاد از خدمات ثبتی استفاده کنند.

 

محسنی اژه ای در مورد پرونده پالیزدار هم گفت: این پرونده در دادسراست و هنوز دادگاه نرفته است. پرونده سعید مرتضوی هم روی میز دیوان عالی کشور است.

 

خبرنگاری در مورد دعوای میان ترکان و بقایی سوال کرد که بقایی به ترکان گفته است شما مگر کمیسر هستید که بازجویی می کنید. محسنی اژه ای گفت: دولت جدید می تواند موارد را بررسی کند و اگر به مورد تخلفی برخورد از طریق دستگاه قضایی اقدام کند مانند موضوع واریز 16 میلیارد تومان برای دانشگاه ایرانیان.

 

دادستان کل کشور در مورد سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت نامناسب آرش صادقی در زندان اوین گفت: این سوال در حالی مطرح می شود که نام این شخص در سال 91 و 92 در لیست زندانیان وجود ندارد و وی سال 89 در زندان بوده است.

 

سخنگوی قوه قضائیه در مورد انتصاب پورمحمدی به عنوان رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه هم گفت: قرار نیست وی سخنگوی قوه قضائیه شوند البته بدم نمی آید که از پست سخنگویی رها شوم ولی وظیفه آقای پورمحمدی ساماندهی بخش رسانه قوه قضائیه است که می تواند موضوع برنامه های تلویزیونی، روزنامه و سخنگویی باشد. 

ربیعی: آمار دقیق بیکاری را نمی‌دانم/ پایه‌های آماری کشور را جابه‌جا کردند

Posted: 09 Sep 2013 06:57 AM PDT

جرس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمارهای دست‌کاری شده و نادرست در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از لحاظ بهره‌وری شرایط خوبی را نداریم و من الان نمی‌دانم دقیقا چقدر بیکار در کشور وجود دارد زیرا پایه‌های آماری جابه‌جا شده است.  

 

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، علی ربیعی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح متمرکز 123 طرح تعاونی هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان اصفهان اظهار داشت: از وظایفی که در قبال مردم داریم گاهی می‌ترسم اما ما برای رسیدن به موفقیت راهی جز با هم بودن نداریم.

 

وی در ادامه افزود: ما برای دستیابی به این موفقیت باید به روزهای انقلاب و آرمانهایی که کارگران در آن زمان داشتند رجعت کنیم.

 

وزیر تعاون، کار ور رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناچاریم ریاکاری و چند نوع حرف زدن را کنار بگذاریم چرا که فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، گفت: اگر به همان روح حاکم بر اوایل انقلاب اسلامی بازنگردیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه اکنون درآمد قابل توجهی و نیز بودجه‌ای برای محقق شدن نداریم ، می‌توان نتیجه گرفت در سایه فهم دولت تدبیر و امید به مشکلات وارد شویم و اگر به موفقیت‌های لازم دست پیدا نکنیم شاید دیگر فرصت بسیاری برای خدمت پیدا نکنیم.

 

افزایش طبقه متوسط نتیجه رفاه اجتماعی است

 

ربیعی تصریح داشت: یکی از شاخصه‌های انقلاب ما در کنار محرومان بودن است و مسئله ای که امروز ما به آن نیاز داریم کم کردن آسیبها و دینی و اخلاقی کردن جامعه است.

 

وی ادامه داد: رفاه اجتماعی زمانی حاصل می‌شود که بنابر نظر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، طبقه متوسط جامعه افزایش یابد و نه دست‌هایی که برای گرفتن کمک دراز شده باشد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رفاه و عدالت اجتماعی اقتضاء نمی‌کند که طبقه پایین جامعه را گسترش دهیم چرا که در این صورت مسیر دشواری را در حل مسئله فقر خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی از 72 میلیارد دلار درآمد دیگر خبری نیست، گفت: اقتصاد در حال حاضر هم رکود و هم تورم را تجربه می‌کند و دیگر نه سیاست انقباضی و نه سیاست انبساطی در اقتصاد نیز جوابگوی این وضعیت نیست.

 

ربیعی افزود: در شرایط کنونی اگر درصدد کاهش وابستگی هستیم باید کلیدی‌ترین راه‌حل که همانا طبق فرمایش رهبری، توکل بر خداوند است را در پیش گیریم.

 

آمار دقیق بیکاری کشور را نمی‌دانم

 

وی اظهار داشت: تحریم هزینه عزت یک جامعه است که باید با تدبیر آن را تبدیل به یک نوع گرایش پرعزت کنیم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه همه همت این است که رنج زندگی مردم را کم کنیم، گفت: بنده با خدای خود عهد کرده‌ام که یک لحظه از عمرم را برای آن چیزی که خیر عمومی در آن نیست، صرف نکنم.

 

وی با اشاره به لزوم پرهیز از سیاست‌زدگی در انتصابات ، گفت: با انتخاب نوربخش به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی، عرصه سیاسی‌ کردن را از تلاش برای محرومان جدا کردیم.

 

ربیعی همچنین به آمارهای دست‌کاری شده و نادرست در سال‌های اخیر اشاره داشت و افزود: از لحاظ بهره‌وری شرایط خوبی را نداریم و من الان نمی‌دانم دقیقا چقدر بیکار در کشور وجود دارد چرا که پایه‌های آماری جابه‌جا شده است.

 

تعاون از زمانی آسیب دید که دولت در آن دست‌کاری کرد

 

وی به لزوم اصلاح ساختار و فرهنگ کار در جامعه تاکید داشت و گفت: تلاش ما این است که اعتقاد به این باور که اگر فردی آجر روی آجر گذاشت خدا او را دوست دارد، در جامعه مجددا نهادینه شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته کار روزانه هشت ساعت است، اظهار داشت: ما نیز برای اصلاح در امور کار کشور باید به سمت هشت ساعته شدن ، کار در روز پیش رویم.

 

وی با بیان اینکه دیگر فرصت راه رفتن غلط را نداریم، یادآور شد: هم‌اکنون دنیا با نخبگان اداره می‌شود و ما نیز باید روابط و مناسباتی را در کشور اسجاد کنیم که در بخش تعاونی نخبگی جایگزین شود.

 

ربیعی با اشاره به اینکه باور به تعاون اولِ راه تعاون است، اظهار داشت: تعاون از زمانی آسیب دید که دولت در آن دست‌کاری کرد.

 

وی افزود: در شرایط تحریم فروش نفت ایران و نیز 10 برابر شدن سرمایه در گردش مردم باید برنامه‌ریزی‌ها به سوی اطمینان به مردم برای سرمایه‌گذاری در فضای کسب و کار باشد.

 

مسیرهای طی شده برای پر اهمیت کردن دفترچه‌های تامین اجتماعی

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: خصوصی سازی را باید با تعاون گره بزنیم البته تعاونی‌ها مشکلاتی نیز دارند که باید در ابتدا آنها را برطرف کنیم.

 

وی ادامه داد: یکی از مصداق‌های عدالت اجتماعی، پر اهمیت کردن دفترچه‌های درمانی بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی است که در این راستا نیز اقداماتی را در این چند روزه اجرایی کرده‌ایم.

 

ربیعی در همین راستا اظهار داشت: یکی از اقدامات ما در این حوزه، صفر کردن بدهی‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بود.

 

وی از دیگر اقدامات در این حوزه را اصلاح مدیریت در سازمان تامین اجتماعی دانست و با اشاره به این تغییرات ، گفت: این اصلاحات ادامه خواهد داشت.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با اقداماتی که در روزهای اخیر انجام شده است از این پس دفترچه‌های تامین اجتماعی بیماران هموفیلی و سرطانی را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

 

مسیر توفیق زمانی محقق می‌شود که هر فرد یک شغل داشته باشد

 

وی به اقدامات وزارتخانه در حوزه اشتغال اشاره داشت و گفت: نگاه به این حوزه با سه‌جانبه گرایی و شرکای اجتماعی که یک نگاه آرمانی است دنبال می‌شود به گونه‌ای که کارگر و کارفما در کنار یکدیگر قرار گیرند.


ربیعی از دیگر اقدامات در این حوزه را مطالعه برای اصلاح قانون کار دانست و اظهار داشت: مسیر توفیق و جامعه اسلامی زمانی محقق می‌شود که هر فرد یک شغل داشته باشد. 

خزان عربی

Posted: 09 Sep 2013 04:31 AM PDT

علی مزروعی
 اگر ایران، و همچنین رژیم سوریه بخواهند راه گذشته را ادامه دهند جز خسران نصیبی نخواهند برد


حدود سه سال پیش بود که جنبش اعتراضی مردم از کشور تونس آغاز شد و به سوی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه زبانه کشید. طوفانی که " بهار عربی " نام گرفت و دیکتاتورهایی چون زین العابدین بن علی درتونس، حسنی مبارک در مصر، قذافی در لیبی، و علی عبدالله صالح در یمن را به زیر کشید، و پس لرزه های آن کم و بیش دامنگیر همه کشورهای منطقه شد اما بنظر می رسد در گذر زمان پیامدهای این طوفان نه تنها پیام آور " بهار عربی " برای این کشورها نبوده است بلکه با مشاهده آنچه ماهها و روزهای اخیر در مصر و سوریه می گذرد حال باید از « خزان عربی » سخن گفت و نگران روزهای تلخی برای مردم این کشورها بود.

در مصر تجربه کوتاه مردمسالاری با کودتای نظامی فرو خورده شد و رژیم دیکتاتوری سابق در قالبی جدید بازگشته و جان صدها انسان در اینراه فدیه شده، و حال مصر دچار سرگردانی و آشفتگی و درگیری بین دونهاد قدیمی و قدرتمند، که یکی در دل جامعه مدنی و بخش قابل توجهی از مردم پایگاه دارد ( اخوان المسلمین )، و دیگری که در دل حکومت و اقتصاد این کشور پایگاه دارد (ارتش )، شده است بگونه ای که اگر راه حل سیاسی و مصالحه ای در این میان پیدا نشود، راه به جنگ داخلی و ناکجاآباد می برد که تحلیل آن مقالی دیگر می طلبد.

در سوریه اما داستان به وجهی دیگر پیش رفته است. رژیم بعثی بشار اسد که پس از براه افتادن جنبش اعتراضی مسالمت آمیز مردم برای اصلاحات حاضر به شنیدن صدای آنان نشد و فریاد اعتراض را با گلوله پاسخ داد، این کشور را در دام جنگ داخلی فرو برد و با گذشت زمان دامنه این جنگ گسترده و به زمینه ای برای مداخله و زورآزمایی کشورهای منطقه و قدرتهای جهانی تبدیل شد. از یکسو کشورهایی چون ترکیه، عربستان، قطر و...به حمایت و پشتیبانی از مخالفان اسد و جنگجویان داخلی برخاستند، و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران تمام قد پشت سر اسد ایستاد، و در دو سوی این جبهه بندی کشورهای قدرتمند غربی بنفع مخالفان و روسیه و تا حدودی چین به دفاع از رژیم اسد صف کشیدند، و هرچه بر دامنه کشتار مردم مظلوم و بیگناه سوریه و آوارگی آنها افزوده شد جنگ داخلی سوریه به سوی یک مسئله و مناقشه جهانی فرا رفت تا اینکه استفاده از سلاح شیمیایی در دوهفته پیش ، که منجر به کشته شدن نزدیک به ١۵٠٠ نفرشد، عملا بحث وضعیت سوریه را به یک مسئله جهانی و واکنش همه طرفهای قضیه نسبت به این موضوع واداشت، و حمله نظامی محدود و تنبیهی علیه رژیم بشاراسد را در دستورکار برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا قرار داده است. در اینکه هرگونه حمله نظامی بتواند جنگ جاری در سوریه را مهار و راه را برای نجات مردم این کشور از رنج و آلام و آوارگی بیشتر باز کند اما و اگر و تردید فراوان وجود دارد، و این نگرانی عمیقاً وجود دارد که مداخله نظامی کشورها در سوریه می تواند دامنه جنگ را به دیگر کشورها گسترش داده و آتشش کل منطقه را در برگیرد و گره و مشکل فعلی را بیشتر کند.

واقعیت این است که هیات حاکمه سوریه در برخورد با جنبش اعتراضی برآمده در این کشور راه خطا پیمود، و روز بروز هم براین خطا افزود، و روند حوادث باعث شده است که مسئله ای سیاسی داخلی تبدیل به یک جنگ ویرانگر شود و بتدریج رنگی مذهبی و فرقه ای بخود گیرد. هیات حاکمه سوریه که تعلق به اقلیت علوی ها دارد با حمایت این فرقه و در همپیمانی با دَرُوزِی ها و مسیحیان در رویارویی با اکثریت جمعیت سنی این کشور قرار گرفته، و این درحالی است که این جمعیت سنی هم به لحاظ گرایش فکری و سیاسی متنوع و پراکنده اند و در قالب گروه های مختلفی از ارتش آزاد گرفته تا گروه های تکفیری و سلفی از گونه جبههٌ النصره تا القاعده مشغول فعالیت و مبارزه شده اند. مجموعه این شرایط بحران جاری در سوریه را به گرهی سر در گم و لاینحل تبدیل کرده و قطعا مداخله نطامی خارجی نه تنها حلّال این وضعیت نخواهد بود بلکه بر دامنه بحران و درگیری و کشتار و آوارگی بیشتر مردم سوریه خواهد افزود.

دراین میان آنچه برای من به عنوان یک شهروند ایرانی ( یا ما به عنوان شهروندان ایرانی ) اهمیت بسیار دارد نقشی است که جمهوری اسلامی ایران در این عرصه بازی می کند و بعهده دارد، و عوارض و پیامدهایی که می تواند در ارتباط با سوریه متوجه کشورمان و مردم شود. دراین شکی نیست که درهمه سالهای پس از انقلاب ایران و سوریه در همه ابعاد روابط بسیار نزدیکی داشته اند و می شود گفت که سوریه تنها کشوری در منطقه و حتی همسایگان کشورمان بوده است که متحد استراتژیک ایران بشمار می رود، و طبیعی می نماید که ایران از رژیم بشار اسد حمایت نماید اما بنظر می رسد حاکمیت باید این حمایت را در ارتباط با واقعیت جاری در منطقه و جهان و این کشور سامان و جهت می داد. اگر هدف حفظ رژیم اسد در سوریه بود ایران باید از همان ابتدا نقش میانجی میان معترضان و هیات حاکمه سوریه را در پیش می گرفت و اسد را تشویق و ترغیب به انجام اصلاحات در پاسخگویی به خواست معترضان می کرد اما ایران با حمایت آشکار و پنهان از رژیم اسد عملا خود را در تقابل با مخالفان قرار داد و بعدها هم که خواست نقش میانجی را بازی کند با استقبال مواجه نشد و کاری از پیش نبرد.

با عبور از گذشته، حال که شرایط جدیدی در رابطه با سوریه در حال رقم خوردن است، و این با روی کارآمدن دولت روحانی در کشورمان مصادف شده، و امکان تجدید نظر در سیاست خارجی ایران نسبت به مسائل جهانی و منطقه ای از جمله سوریه وجود دارد، ایران باید سیاستی را در رابطه با سوریه در پیش بگیرد که کمترین آسیب را متوجه کشورمان کند، و آن نقش میانجیگری است و اینکه ایران خواستار راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ جاری در این کشور شود. محکومیت کاربرد سلاح های شیمیایی دراین کشور، فارغ از اینکه کدامیک از طرفین منازعه آنرا بکار برده اند، اقدام درستی بود که رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان انجام دادند و خواستار رسیدگی به موضوع از طریق مراجع بین المللی شدند اما بدنبال این موضع گیری نباید توسط برخی قوا و نهادهای بیرون از دولت مواضع و اقداماتی انجام گیرد که نشانه دوگانگی مواضع ایران درباره سوریه بوده و ایران را در کنار رژیم بشار اسد بنشاند و ترکش های برخورد نظامی احتمالی دیگر کشورها با رژیم اسد را متوجه ایران کند. بنظرم بهترین موضع برای ایران در شرایط کنونی این است که خواستار برگزاری کنفرانس صلح در ژنو یا هرکجای دیگر شود و از موضعی صلح خواهانه بشار اسد را هم به شرکت فعال در این کنفرانس تشویق و ترغیب نماید تا منطقه خاورمیانه از افتادن در دام جنگی که عواقب و پیامدهایش برای هیچکس روشن نیست، رهایی یابد. راه حل نهایی هم که می تواند مبنای مذاکره و مصالحه برای صلح باشد پذیرش آتش بس در سوریه از سوی همه طرفهای درگیر و انجام یک همه پرسی برای بقا یا تغییر رژیم سیاسی در سوریه با رای همه شهروندان سوری صاحب رای است، و اینکه انتخابات آزاد راه را بروی حاکمیت مردم سوریه بر سرنوشت خود بگشاید. اگر ایران، و همچنین رژیم سوریه بخواهند راه گذشته را ادامه دهند جز خسران نصیبی نخواهند برد، و البته تا اینجا هم با تبدیل این جنگ به نوعی جنگ فرقه ای بین شیعه – سنی خسارت معنوی بسیاری متوجه ایران شده و بردامنه سوءتفاهم و تفرقه میان مسلمانان جهان افزوده شده است، و در صورت ادامه این وضعیت و مداخله نظامی خارجی هزینه سنگین و غیر قابل پیش بینی آنرا باید در این « خزان عربی » شهروندانی بپردازند که هیچگونه دخلی و مسئولیتی در وقوع این رخداد نداشته و ندارند.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


مطالعه سوریه از ایران

Posted: 09 Sep 2013 04:10 AM PDT

جرس:حمله شیمیایی به حومه پایتخت سوریه، دمشق، که در روز ۲۱ اوت بیش از یک هزار و چهارصد کشته بر جای گذاشت، رییس جمهوری جدید ایران را در موقعیت پیچیده‌ای قرار داده؛ رییس جمهوری که هنوز یک ماه نیست که کار خود را شروع کرده است.

یکی از دلایل انتخاب شدن حسن روحانی، امید به متقاعد کردن امریکا برای حذف تحریم‌های فلج کننده‌ای بود که بر اقتصاد ایران تحمیل شده‌اند. ولی اکنون چشم اندازی که پیش‌روی اوست از کشیده شدن به جنگی با طرف مذاکره حکایت دارد.

آقای روحانی از پس شرایط خوب بر آمده است. ایران، مهم‌ترین هم پیمان سوریه می‌گوید که این حمله کار شورشیان ضد دولت بشار اسد بوده است، نه خود دولت اسد. روسیه نیز چنین نظری داده است. ولی آقای روحانی، به جای محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از اظهار نظر صریح خودداری می‌کند و به این شیوه از سوریه دفاع می‌کند. هرچه باشد در خلال جنگ هشت ساله ایران و عراق در دهه ۸۰ ده‌ها هزار سرباز ایرانی در نتیجه استفاده صدام حسین از سلاح شیمیایی کشته شدند. آقای روحانی در پیشبرد این دیدگاه موثر بوده که حمله احتمالی امریکا به سوریه بخشی از توطئه طولانی مدتی است که پیش از کنفرانس صلح دوم ژنو قرار است شورشیان را تقویت کند. آقای روحانی اعلام کرده است که «کشورهای غربی به دنبال بهانه‌اند که زمینه موضع سوریه را در گفتگوهای آتی تضعیف کنند.» با این همه، به نظر می‌رسد که ایران مترصد ارائه خط سیاسی نرم‌تری باشد.

ایران از درگیری در آتش جنگ سوریه چیز زیادی عایدش نمی‌شود، به ویژه در شرایط کنونی که رژیم سوریه در درگیری‌های داخلی دست بالا را دارد و حملات فرضی امریکا بعید است از قطعیت لازم برای تغییر قدرت سوریه برخوردار باشد. ولی ایران با درگیری در جنگ چیزهای زیادی از دست می‌دهد: کشیده شدن به جنگ با امریکا، امید سبک شدن تحریم‌ها و تنش زدایی با غرب را نقش بر آب می‌کند.

حمایت ایران از سوریه و حزب الله، شبه نظامیان شیعیان لبنان‌، بخشی از یک استراتژی گسترده‌تری است که از قدرت گیری آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه جلوگیری می‌کند. با این همه پس از ۲ سال تامین مالی جنگ داخلی که می‌تواند منافع گسترده‌اش را به ویژه در لبنان و عراق تهدید کند، برخی بر این باورند که ایران تمایلی ندارد که به هر قیمتی به خاطر اسد بجنگد. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری عمل‌گرای پیشین ایران، دولت سوریه را به حمله شیمیایی متهم کرده است. و احمد سوهانی، یکی از نمایندگان مجلس گفته است که در صورت حمله امریکا دولت سوریه نباید از ایران انتظار داشته باشد که مستقیما وارد جنگ شود. از دید لجستیکی، سوریه در حمایت ایران از حماس، یعنی جنبش اسلامی فلسطینی حاکم بر غزه، مفید بوده است. ولی اکنون که مرزهای سوریه با اسراییل به دست شورشیان افتاده است سوریه دیگر برای ایران سود چندانی ندارد.

منبع: ایران در جهان

منبع اصلی:اکونومیست

مترجم: فائقه اشکوری

 

دغدغه مجلس درباره وزارت علوم؛ نگرانی از اصلاحات

Posted: 09 Sep 2013 04:10 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: تعدادی از اعضای محافظه کار مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته طرحی را با دو فوریت به رای گذاشتند تا در صورت تصویب، اختیارات سرپرستان وزارتخانه ها کاهش یافته و دست آنها از عزل و نصب ها کوتاه شود. این طرح که دو فوریت آن تصویب نشد پس از آن ارائه شد که تیر محافظه کاران برای ندادن اختیار وزارت علوم به اصلاح طلبان به سنگ خورد و رئیس جمهور جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد که در دولت محمد خاتمی هم عهده دار این سمت بود.

 

توفیقی در نخستین گام ،عناصر تند رویی را که در راس برخی دانشگاهها قرار گرفته بودند از کار برکنار کرد .سرپرست وزارت علوم، روسای دانشگاههای صنعتی اصفهان و دانشگاه علامه طباطبایی و دو معاونت وزارتخانه تحت امرش را تغییر داد که این امر خشم اصولگرایان محافظه کار را بهمراه داشت. با این حال به نظر می رسد با توجه به اینکه مدت زمان سرپرستی وزارتخانهها حداکثر سه ماه است و بررسی طرحی با یک فوریت، اغلب زمانی بیش از یک ماه میطلبد، شاید طراحان به سرانجام مد نظر خود نرسند اما تحرکات مخالفان دولت با شدت ادامه دارد.

موافقان و مخالفان طرح


دوازدهم اردیبهشت تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرح تعيين حدود و اختيارات سرپرست وزارتخانه ها را تهيه كرده بودند كه نتوانست رای اکثریت مجلس را از آن خود کند. این طرح با ۱۱۲ راي موافق، ۷۳ راي مخالف و ۱۲ راي ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماينده حاضر راي نياورد و قرار شد در اسرع وقت در نوبت رسیدگی قرار بگیرد.
احمد آريايي نژاد» عضو مجلس به عنوان يكي از طراحان اين طرح قبل از رای گیری فوریت آن گفت: مطابق اصل ۱۳۳ و ۱۳۵ قانون اساسي تعيين حدود و اختيارات وزير ذكر شده است ولي قوانين در اجرا گاهي اوقات نواقصي دارد كه نيازمند تدوين قوانين مستدل تر است.


وي افزود: سرپرستان وزارتخانه ها انتخاب مي شوند كه در اجراي امور جاري كشور اختلال ايجاد نشود ولي كار آنان سياستگذاري نيست چرا كه تغيير سياست ها و مهره چيني ها باعث مي شود براي وزير بعدي ريل گذاري شود.
اظهارات این نماینده با مخالفت یکی دیگر از نمایندگان روبرو شد . سيد حسين نقوي حسيني» نماينده مردم ورامين به عنوان اولين مخالف در اين خصوص گفت: در اصل ۱۳۵ در خصوص اختيارات وزير سرپرست صحبت نشده است و چنين دريافت مي شود كه اين وظايف سرپرستان را نيز دربرمي گيرد بنابراين نبايد متناسب با افراد قانون بنويسيم.


وي افزود: اگر سرپرستي اشتباهي هم كرد نبايد به موازات آن قانون تهيه كنيم بنابراين بايد مطابق سياست هاي كلي كشور حركت كنيم.
نماينده مردم ورامين اظهارداشت: آيا اين طرحي كه تهيه شده حدود اختيارات سرپرست را تعيين مي كند؟ يا براي مقابله با اشتباه يك سرپرست تهيه شده است؟ اين گونه طرح ها موجب وهن مجلس است.
اظهارات این نماینده مخالف نشان داد که قانون اساسی تقریبا همان اختیارات وزیر را برای سرپرست قائل شده و در نتیجه چنین اختیارات وسیعی بوده که اصولگراها نگران کنترل کامل وزارت خانه های بی وزیر توسط گزینه های اصلاح طلب رئیس جمهور شدند.


موافقان این طرح به قدری ضعیف صحبت کردند که بیشتر نمایندگان متوجه موضوع شده و دریافتند که برخی افراد حسب تمایلات جناحی خود قصد تغییر قانون را دارند.
هنگامیکه ابوالقاسم خسروي» نماينده تربت حيدريه به عنوان موافق این طرح در باره انتظار خود از رئیس جمهور سخن گفت ، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان پاسخ داد: نبايد نظارت را به جاي تقنين قرار دهيم. بنابراين اگر قرار باشد هر روز به جاي موضوعات نظارتي قوانين وضع كنيم از نظر افكار عمومي و تعامل دو قوه اثرگذار خواهد بود اين روش درست نيست.
وی تصریح کرد که اگر اختيارات از سرپرستان وزارتخانه ها گرفته شود در اصل مجلس را خلع يد مي كنيم ودست مجلس را مي بنديم.
با مطرح شدن این طرح برخی ناظران ابراز اطمینان کردند که افراطیون قصد درگیر کردن دولت با مجلس را دارند.
در همین خصوص نماينده بناب در مجلس گفت: طرح محدود كردن اختيارات سرپرستان وزارتخانه ها، طرح كارشناسي شده اي نيست و اهداف سياسي را دنبال مي كند چرا که کارشناسی شده و توجیه پذیر نیست.
رضا باقری باقري تصريح كرد: برخي نمايندگان افراطي در مجلس مي خواهند با جوسازي و فضاسازي دولت را مشغول كنند تا دولت از كارهاي اساسي خود بازبماند.
وی افزود: اعمال برخي تغييرات از اختيارات سرپرستان به شمار مي رود.

برکناری شریعتی، جرقه تخاصمات
از میان 3 وزارت خانه بی وزیر که با سرپرست اداره می شوند تمرکز افراطی ها بر وزارت علوم بیشتر بوده است. این امر به آن دلیل است که جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات به محض ورود به وزارت علوم، اصلاحات در این وزارتخانه را آغاز کرد.
وی ابتدا در یک مصاحبه از همه اساتید و دانشجویانی که در حقشان اجحاف شده خواست که شکایت خود را به وزارت علوم بدهند. سپس با تعلل چند روزه صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه را برکنار کرد و فردی آکادمیک و اصلاح طلب به نام حسین سلیمی که از اساتید علوم سیاسی دانشگاه علامه بود را جایگزین وی کرد.
این تغییرات موجی از شادی را در جامعه علمی کشور ایجاد کرد و موجب شد که تندروهای مخالف دولت روحانی موضوع عزل و نصب های گسترده را در کانون توجه قرار داده و با آن مخالفت کنند.
آغاز تغییرات در دانشگاهها به قدری برای اصولگرایان تندرو سهمگین بود که حتی برخی از آنها از آغاز اسلام زدایی از دانشگاهها سخن گفتند.


رئیس کمیته اسلامی کردن دانشگاه‌ها در مجلس ضمن انتقاد از عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت علوم، گفت: عزل شریعتی از سوی توفیقی در راستای اسلام‌زدایی از دانشگاه‌هاست.
حجت الاسلام سید‌محمود نبویان گفت: نمی‌دانم چرا توفیقی با نیروهای بسیجی و مذهبی دشمنی دارد. توفیقی باید توضیح دهد که چرا روسای دانشگاه‌هایی که مذهبی هستند را یکی پس از دیگری عزل می‌کند.
وی افزود: به نظر می رسد عزل آقای شریعتی از سوی توفیقی در راستای اسلام‌زدایی از دانشگاه‌ها باشد.
مشابه این هجمه ها به توفیقی و دولت روحانی بی کم و کاست ادامه دارد و به نظر می رسد دولت در راستای گفتمان اعتدال قصد درگیر شدن با آنها را ندارد . حتی توفیقی برای آرام شدن فضا گفته تغییرات حد اقلی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
سرپرست وزارت علوم در این باره گفت: بالاخره دوستان جدید‌تری هم هستند که باید بیایند و انشاالله فعالیت قبلی را ادامه دهند و بهبود ببخشند و این تغییرات در دانشگاه‌ها طبیعی است.

ایجاد تنش با دولت در دستور کار تندروها


با این حال تندروها می گویند قصد درگیر شدن با توفیقی را دارند که اگر چنین شود بی شک پای دولت به منازعات کشیده خواهد شد. این اقدامات در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی اخیرا در اظهارات خود خواستار کمک به دولت جدید شده است .
روح الله حسینیان عضو جبهه پایداری گفته عملکرد توفیقی نشان می‌دهد وی فردی است که از حزب‌الله انتقام می‌گیرد و قطعاً مجلس عکس‌العمل سختی نشان خواهد داد.
بهروز نعمتی نماینده اسد آباد هم تهدید به برخورد شدید با توفیقی کرده و گفته باید فیلم منتشر شده در خصوص حضور توفیقی در تحصن دانشجویان و اساتید در ایام اعتراضات در دانشگاه تهران را ببینم و اگر به این نتیجه برسم که وی برای نظام مشکل ایجاد کرده، حتما با وی برخورد می‌شود.
لاله افتخاری عضو فراکسیون فرهنگی مجلس نیز در اظهاراتی مشابه خواستار مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی در این موضوع شده است.
به نظر می رسد تندروها برنامه جدی برای ایجاد تنش بین مجلس و دولت را در دستور کار دارند. این در حالی است که دولت بارها تاکید کرده در راستای تحقق شعار اعتدال قصد تعامل مثبت دو سویه با مجلس را دارد.
 

دولت روحانی در فیس بوک چه می‌کند؟ همزبانی با طبقه متوسط

Posted: 09 Sep 2013 03:44 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: قدرت شبکه‌های اجتماعی سرانجام سیاستمداران جمهوری اسلامی را نیز به این درک رساند که برای ارتباط با جامعه از ابزارهای تکنولوژیک بهره گیرند و پیامهای خود را به صورتی غیر رسمی و بی‌واسطه با مخاطبانشان در میان بگذارند.

 

در هفته‌های اخیر ۴ نفر از اعضای ارشد دولت یازدهم برای خود در شبکه اجتماعی فیس بوک صفحه‌ای باز کردند وعلاوه بر این صادق خرازی دیپلمات سابق جمهوری اسلامی با گرفتن دستخطی از سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران برای پیوستن به فیس بوک، ورودی جنجالی به این شبکه اجتماعی داشته است.


تریبون فیلتر شده


نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در سالهای اخیر به طور مرتب نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی هشدار می‌دادند. هشدار به ویژه از این جهت بود که این شبکه‌ها در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یکی از ابزارهای اصلی برای آگاهی بخشی قرار گرفت و سازماندهی اعتراض‌ها عمدتا از طریق آن‌ها انجام شد. در کیفرخواست برخی از مته‌مان حوادث پس از آن انتخابات به صراحت از فعالیت در فیس بوک به عنوان فعالیتی مجرمانه یاد شده بود. این شبکه اجتماعی به دلیل همین نگرانی‌های امنیتی در ایران فیل‌تر شده است و کاربران برای ورود به آن باید از سد فیلترینگ عبور کنند. حالا ۴ نفر از اعضای ارشد دولت یازدهم یعنی اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه به شبکه اجتماعی فیس بوک پیوسته‌اند و نوشته‌ها و عکس‌های خود را در این شبکه به اشتراک می‌گذارند. وزیر امور خارجه ایران همچنین در شبکه اجتماعی تویی‌تر نیز فعال است و توییت هفته گذشته او برای تبریک سال نو یهودی در سطح بین المللی خبر ساز شد. دختر رییس سابق مجلس سنای آمریکا در پاسخ به توییت او نوشته بود که «متشکرم، سال جدید اگر با پایان انکار هلوکاست از سوی ایران همراه بود شیرین‌تر می‌شد.» ظریف نیز در پاسخ نوشته بود: «ایران هیچ‌گاه هلوکاست را انکار نکرده است، فردی که هلوکاست را انکار کرد، رفت. سال جدید مبارک».


نخستین موانع فعالیت دولتی‌ها


هنوز زمان زیادی از پیوستن برخی سیاسیون طراز اول جمهوری اسلامی به فیس بوک نگذاشته است اما زمینه اعمال فشار بر آن‌ها در همین مدت کوتاه فراهم شده است. عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه روز یکشنبه (۱۷ شهریور) به خبرگزاری فارس گفت که: «در روزهای اخیر مطالبی در رابطه با استفاده وزرا از صفحات شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌ها مطرح شده است. برخی مدعی هستند که در این صفحات محتوای مجرمانه منتشر شده است که بررسی این موضوع باید در کارگروه مطرح شده و کارگروه درباره آن اظهار نظر کند.» او گفته است که بررسی این موضوع در جلسه چهارشنبه این هفه یعنی (۲۰ شهریور) انجام خواهد شد. با این حال الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور پیش از این در پاسخ به پرسشی درباره اینکه عضویت وزرا و نمایندگان دولت در شبکه‌های اجتماعی از جمله «فیس‌بوک» منع قانونی دارد یا خیر، گفته بود: منع قانونی یا عدم آن را بررسی می‌کنیم.


یک بام و دوهوای فعالیت فیس بوکی


کاربران ایرانی شبکه اجتماعی فیس بوک نسبت به ورود سیاسیون به این شبکه اجتماعی روی هم رفته واکنش مثبتی نشان داده‌اند. بسیاری از کاربران با ابزار خوشوقتی از تصمیم چهره‌های ارشد سیاسی برای حضور در فیس بوک گفته‌اند که این اقدام باعث ریختن ترس حکومت از این شبکه‌ها می‌شود و می‌تواند پلی برای تعامل بی‌واسطه دولت و جامعه باشد. در عین حال بسیاری از کاربران هم این موضوع را پیش کشیده‌اند که اگر فعالیت در فیس بوک برای چهره‌های سیاسی مجاز و بدون مشکل است، پس چرا این شبکه و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی کماکان در لیست فیلترینگ قرار دارند و کاربران عادی باید برای فعالیت در آن دست به دامن فیل‌تر شکن‌های مختلف شوند. سوال‌هایی با این مضمون را به وفور می‌توان پای پست‌های چهره‌های دولتی در شبکه فیس بوک مشاهده کرد.


اعتنا به طبقه حامی


حسن روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات به عنوان رییس جمهوری ایران از نقش شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد شور انتخاباتی سخن گفت و اهمیت این شبکه‌ها را مورد اشاره قرار داد. پیوستن اعضای دولت او به شبکه اجتماعی فیس بوک که پرطرفدار‌ترین شبکه اجتماعی مجازی است و در سراسر جهان بیش از یک میلیارد کاربر دارد را می‌توان نشانه‌ای از پذیرش نقش ابزارهای نوین تکنولوژی در سیاست ورزی مدرن توسط سیاسیون ایران دانست. در واقع دولت حسن روحانی با اعتنا به فعالیت در فیس بوک در حال مشخص کردن بدنه اجتماعی خود است. از آنجا که کاربران این شبکه‌ها در ایران را طبقه متوسط شهری و عمدتا تحصیل کرده تشکیل می‌دهند می‌توان به این نتیجه رسید که فعالیت دولتی‌ها در فیس بوک به این معنی است که مخاطب دولت یازدهم طبقه متوسط شهری است. حال آنکه دولت محمود احمدی‌نژاد مخاطب خود را در میان روستاییان و حاشیه نشین‌ها جستجو می‌کرد و سفرهای استانی‌اش نشانه‌ای از رویکرد او به حاشیه نشین‌ها بود. سیاست‌های او در دراز مدت البته نتوانست حاشیه نشین‌ها را هم راضی کند و به همین جهت هم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری رای روستا‌ها و شهرهای کوچک هم عمدتا از آن حسن روحانی شد که بیشترین انتقاد‌ها را به سیاست‌های احمدی‌نژاد داشت. با این حال بهره گیری اعضای دولت روحانی از ابزارهای تکنولوژیک برای ارتباط با بدنه اجتماعی که پایه‌اش طبقه متوسط جامعه ایران است به این معنی است که او طبقه حامی خود را شناخته است و سعی دارد با زبان و ابزاری مشترک با آن‌ها سخن بگوید.
 

مریم شفیع‌پور در ملاقات با پدرش از عدم تفهیم اتهام و بی‌حسی بدنش خبر داد

Posted: 09 Sep 2013 03:39 AM PDT

جرس: مریم شفیع پور، فعال دانشجویی، امروز در ملاقات با پدرش ضمن اعتراض به عدم تفهیم اتهام از وضعیت نامناسب درمانی خود در زندان سخن گفته است. این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین از ۵ مرداد ماه سال جاری در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد.  

 

 

بر اساس اخبار رسیده به ادوارنیوز٬‌ این فعال دانشجویی در ملاقات امروز از بی‌حسی و لمس شدن دست راستش خبر داده و از درد شدید دندان نیز رنج می برده است.

 

خانم شفیع پور در ملاقات کابینی امروز اظهار داشته که تاکنون تفهیم اتهام نشده است.

 

این فعال دانشجویی در مرداد ماه امسال پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین به زندان اوین انتقال داده شد.

 

مریم شفیع پور پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت‌های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.