جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری - استقبال از حسن روحانی در تهران

Posted: 28 Sep 2013 10:26 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشاورز: طرح ازدواج با فرزندخوانده به نهاد فرزندخواندگی لطمه می‌زند

Posted: 28 Sep 2013 10:01 AM PDT

جرس: رییس سابق اسکودا با اشاره به مسکوت بودن بحث ازدواج با فرزندخوانده در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست مصوب 1353، گفت: با اصلاح این قانون مساله‌ای که شاید مطرح نبود و کسی به آن توجه نداشت آشکار شد و بدون تردید باعث ایجاد آثار و عواقبی خواهد شد.  

 

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اصلاح قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: قوانینی را که به نوعی مربوط به مورد واحدی هستند باید در جوار هم و با توجه به تاثیر هر یک در دیگری مورد بررسی قرار داد.

 

وی ادامه داد: با توجه به این امر، قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست مصوب 1353 در جوار قانون مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1381 و بالاخره با توجه به روابط مربوط به این دو در قانون مدنی باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

این حقوقدان تصریح کرد: در قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست مصوب 53، قواعدی که به موجب آن زوجین می‌توانند سرپرستی اطفال را تقاضا کنند بیان شده و در این قانون این مساله که رابطه این کودکان با پدر خوانده و مادر خوانده از نظر حقوقی و محرمیت چه خواهد بود، بحثی به میان نیامده است و صرفا در ماده 11 اشاره کرده که وظایف و تکالیف سرپرستی طفل تحت سرپرستی از نظر نگاهداری، تربیت، نفقه و احترام، نظیر حقوق و تکالیف اولاد و پدر و مادر است.

 

وی اظهار کرد: مساله دیگری که مورد اشاره قرار گرفته آن است که اگر پدرخوانده و مادرخوانده قصد داشته باشند مالی به فرزند خود تملیک کنند باید این اقدام را در زمان حیات خود انجام دهند؛ به عبارت دیگر رابطه فرزندخواندگی باعث وراثت نخواهد شد.

 

رییس سابق اسکودا گفت: البته در ماده 1 قانون مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان آمده است «کلیه اشخاصی که به سن 18 سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.» بنابراین همه کسانی که زیر 18 سال دارند از حمایت این قانون برخوردارند.

 

وی ادامه داد: ماده 2 قانون اخیر مقرر داشته «هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم و روان آنها را به مخاطره اندازد، ممنوع است».

 

کشاورز افزود: همچنین به موجب ماده 4 این قانون «هرگونه صدمه و آزار و اذیت، شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع است.»

 

وی گفت: برای کسانی که این ضوابط قانونی را نقض کنند مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

 

این حقوقدان با بیان این‌که «به موجب قانون مدنی سن ازدواج در مورد دختران 13 در مورد پسران 15 سال تمام شمسی است» گفت: در جوار این‌ها به این ضابطه شرعی نیز باید توجه کرد که در شرع اسلام فرزندخواندگی چیزی شبیه رابطه ابوت و بنوت نیست. یعنی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده رابطه حقوقی خاصی که این فرزندان با پدران و مادران واقعی آنها وجود دارد، برقرار نمی‌شود.

 

وی با بیان این‌که «نتیجه این موضوع این است که حرمت‌های ناشی از خویشاوندی نیز در این میان وجود ندارد» تصریح کرد: ناچار از یکسو پدر خوانده و مادر خوانده با فرزندانی که برگزیده‌اند محرم نمی‌شوند و از دیگر سو نتیجه این عدم محرمیت این است که ازدواج آنها با هم در صورتی که مانع دیگری وجود نداشته باشد خالی از اشکال است.

 

این وکیل دادگستری افزود: به عبارت دیگر هم پدرخوانده شرعا مجاز است با دخترخوانده بیش از 13 سال خود ازدواج کند و هم پسرخوانده می‌تواند اگر مادرخوانده‌اش به دلیلی فاقد موانع نکاح شده باشد با او ازدواج کند.

 

وی تصریح کرد: در قانون 1353 هیچ تعرضی به این موضوع نشده بود و لاجرم کسی هم به آن توجه نمی‌کرد، اما در اصلاح قانون این امر ابتدا ممنوع و پس از ایراد شورای نگهبان به صراحت مجاز اعلام شد و به این ترتیب مساله‌ای که شاید مطرح نبود و کسی به آن توجه نداشت آشکار شد و مورد بحث قرار گرفت و بدون تردید باعث ایجاد آثار و عواقبی هم خواهد شد.

 

کشاورز گفت: البته اصلاح دیگر این بود که در شناسنامه ذکر شود که طفل، فرزند خوانده است حال آنکه در ماده 14 قانون 1353 خلاف این مطلب تصریح شده بود.

 

رییس سابق اسکودا اظهار کرد: گمان می‌رود از جمع این موارد، به ویژه با توجه به موادی که از قانون حمایت کودکان و نوجوانان ذکر شد و با عنایت به اوضاع و احوال اجتماعی و اخلاقی حاکم بر موضوع فرزندخواندگی در سطح جهان این تصریح قطعا باعث اشکال خواهد شد و حال که مطرح شده حذف آن هم بی‌فایده است و در صورت بقای این ضابطه بدون شک به نهاد فرزندخواندگی لطمه شدید خواهد خورد.

 

وی گفت: به نظر می‌رسد تنها راه چاره این باشد که مجمع تشخیص مصلحت نظام یا در مقام رفع معضل و یا برای حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان - که البته به نظر می‌رسد مجلس از نظر خود عدول کرده و تسلیم شده است - قواعد فرزندخواندگی را به طور کلی متحول کند و بر آنچه در جامعه امروز مورد قبول است منطبق کند. 

ایسنا از رفع فیلتر سی ان ان خبر داد

Posted: 28 Sep 2013 09:44 AM PDT

جرس: خبرگزاری ایسنا خبر داده که فیلتر سایت خبرگزاری CNN در ایران برداشته شده است.  

 

سایت خبرگزاری CNN که پس از اتفاق های سال ۱۳۸۸ در ایران، توسط کمیته ی تعیین مصادیق مجرمانه رایانه یی فیلتر شده بود، در حال حاضر بدون فیلتر در دسترس مخاطبان است.

 

این اتفاق در حالی رخ داده که هیچ اطلاعی مبنی بر رفع فیلتر سایت این خبرگزاری توسط کمیته ی تعیین مصادیق مجرمانه رایانه یی در دست نیست اما بی شک، این سایت از روز گذشته تاکنون در دسترس است.

 

پس از سال ۱۳۸۸، وب سایت خبرگزاری های بی بی سی، سی ان ان و رویترز در ایران فیلتر شدند. از این میان، در حال حاضر فقط وب سایت خبرگزاری بی بی سی هنوز فیلتر است. 

روحانی: برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا، مقدمات زیادی لازم است

Posted: 28 Sep 2013 09:09 AM PDT

 جرس: حسن روحانی، رییس جمهوری اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی شب گذشته خود به حقوق هسته‌ای ملت ایران اذعان کرد.  


به گزارش ایرنا، روحانی روز شنبه در فرودگاه مهرآباد، اظهارداشت: بحث ما در گفت‌و‌گوی تلفنی با رییس جمهوری آمریکا عمدتا هسته‌ای بود و من در این گفت‌و‌گوی تلفنی تاکید کردم که موضوع هسته‌ای نه تنها موضوع حقوق ملت و مربوط به توسعه ایران است بلکه مربوط به غرور ملی ملت ایران است.


وی تصریح کرد: در جریان این سفر و برنامه‌ها و دیدارهایی که با مقامات مختلف کشور‌ها و گروه‌های مختلف داشتم به این مهم دست یافتم که زمینه حل مشکلات و مسایل کشور وجود دارد و باید در این زمینه‌ها انعطاف حکمت آمیز و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نرمش قهرمانانه داشته باشیم و حتما باید عزت ملت بزرگ ایران مدنظر قرارگیرد.


**دلیل فراهم نشدن ملاقات صرفا کمبود وقت برای هماهنگی‌های لازم بود


رییس جمهوری در توضیح اینکه چگونه امکان تماس تلفنی باراک اوباما با وی فراهم شد؟ گفت: در‌‌ همان روزهایی که عازم نیویورک بودیم، نخستین خبر مبنی بر تمایل و درخواست مقامات آمریکایی برای دیدار با اوباما را دریافت کردم و زمانی هم که در نیویورک حضور داشتیم این درخواست بار دیگر مطرح شد.


روحانی افزود: اما موضوع این بود که ما زمان کافی برای انجام هماهنگی‌های لازم و فراهم کردن مقدمات را برای این ملاقات نداشتیم.


وی یادآور شد: نپذیرفتن این درخواست به این دلیل بود که ما وقت کافی برای این ملاقات نداشتیم.


رییس جمهوری با بیان اینکه در طول ۶۰ سال گذشته بین ایران و آمریکا مسایل فراوانی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: برای انجام ملاقاتی در سطح رییسان جمهوری دو کشور، مقدمات زیادی لازم است.


روحانی تاکید کرد که شاید اگر این ملاقات در طول این سفر با برنامه‌های فشرده انجام می‌شد، «یک ملاقات نارس» بود و به همین دلیل به آن‌ها اعلام کردیم که در این سفر مقدمات لازم برای انجام این دیدار مهیا نشد.


وی همچنین اظهارداشت: برخی رسانه‌های آمریکایی پذیرفته نشدن درخواست رییس جمهوری این کشور برای ملاقات با بنده را باعث تحقیر طرف آمریکایی دانسته بودند که باید اعلام کنم اصلا این گونه نبوده است و دلیل فراهم نشدن ملاقات صرفا کمبود وقت برای انجام هماهنگی‌های لازم بود.

 

رییس جمهوری ادامه داد: در این سفر و در جریان دیدارهایی که با مقامات عالی کشورهای مختلف داشتم همه مقامات جهان به نقش ایران، عظمت ملت ایران و عظمت انتخابات اخیر اذعان کردند و همه این عظمت و شکوه در سایه حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات اخیر و نشاط ملت ایران است.
روحانی همچنین گفت که به پشتوانه عظمت این ملت بزرگ و هوشمندی رهبر معظم انقلاب می‌توانیم مسایل کشور را رفع کنیم و در این سفر به این مهم دست یافتیم که راه‌ها برای حل و فصل مسایل کشور وجود دارد.


رییس جمهوری اسلامی ایران پس از سفر پنج روزه به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی در اجلاس خلع سلاح و دیدارهای مهم با سران و مقام‌های عالی کشورهای مختلف جهان، پیش ازظهر امروز وارد تهران شد.


**باید گام به گام به پیش برویم، مشکلات یک روزه حل نمی‌شود


روحانی در ادامه توضیحاتش درباره گفت‌و‌گوی تلفنی با اوباما اظهارداشت: در این گفت‌و‌گوی تلفنی به رییس جمهوری آمریکا گفتم که باید روند حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران تسریع شود و وی نیز این گونه بیان داشت که نظرش در این زمینه با ما مشترک است و اعلام کرد به وزیر امور خارجه این کشور دستور می‌دهم در کارهای مربوط به روند حل موضوع هسته‌ای ایران تسریع شود.


وی تاکید کرد که باید گام به گام به پیش برویم و البته باید بدانیم مشکلات یک روزه حل نمی‌شود، ولی آنچه امروز روشن است این است که زمینه‌ها و راه‌هایی به سمت حل مشکلات وجود دارد.

 

** موضوع هسته‌ای، امنیت جهانی و مساله‌ سوریه و فلسطین از جمله موضوعات مهم در جریان سفر به نیویورک بود

 

رییس جمهوری کشورمان همچنین در تشریح نتایج سفر پنج روزه خود به نیویورک، ملاقات‌های خود در حاشیه این سفر را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع ۱۳ملاقات در جریان این سفر انجام شد.


روحانی به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس خلع سلاح و همچنین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: در جریان این سفر با تعدادی از اعضای اندیشکده‌های آمریکایی و اتاق‌های فکر در آن کشور دیدار و گفت‌و‌گو کردم و در جلسه مجامع آسیایی و شورای روابط خارجی نیز سخنرانی داشتم.


وی ادامه داد: در پایان سفر نیز با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادم.
رییس جمهوری همچنین با یادآوری گفت‌و‌گوهای خود با تعدادی از رسانه‌های صاحب نام آمریکایی و دیدار با اعضای جامعه اسلامی آمریکا خاطرنشان کرد که از جمله برنامه‌های مهم این سفر حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا بود.

 

روحانی گفت: جلسه با ایرانیان عزیزی که از راه‌های دور به نیویورک آمده بودند، جلسه پرشوری بود و‌‌ همان نشاطی که ما در ایران و جامعه ایرانی احساس می‌کنیم، وجود داشت و ما در واقع از این جلسه پرشور روحیه گرفتیم.

 

وی از جمله موضوعات مهم که در جریان این سفر مدنظر هیات ایرانی بود را موضوع هسته‌ای، امنیت جهانی و مساله‌ سوریه، فلسطین عنوان کرد.

 

رییس جمهوری ادامه داد: مبارزه با تروریسم و خشونت نیز در جریان مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم با عنوان «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» ارائه دادم و بسیاری از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.
روحانی با بیان اینکه ملاقات‌های خوبی نیز در مورد موضوع سوریه داشتیم، یادآور شد: با کشورهای عربی و اروپایی نیز در این زمینه صحبت کردیم، درباره مساله هسته‌‌ای نیز به طور طبیعی با کشورهای اروپایی بیشتر گفت‌و‌گو شد.

 

** نشست ایران و گروه ۱+۵ گامی به سمت حل موضوع هسته‌ای ایران


وی همچنین به برگزاری اولین جلسه ایران با گروه ۱+۵ در دوران دولت جدید اشاره کرد و اظهارداشت: این نشست در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد که تقریبا از سال ۲۰۰۵ میلادی این مذاکرات در چنین سطحی برگزار نشده بود.


رییس جمهوری، این نشست را گامی به سمت حل و فصل مساله‌ هسته‌ای عنوان کرد و گفت: این جلسه در واقع گام درست و خوبی بود که برداشته شد.

 

** آمریکایی‌ها جام شیردال را با تشریفات به نمایندگی ایران آوردند

 

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازگرداندن «جام شیر دال» به ایران، گفت: این اثر تاریخی و ارزشمند متعلق به ۲۷۰۰ سال قبل است، این اثر ذی قیمت از سال ۲۰۰۳ میلادی در آمریکا بوده است پیش از این تلاش‌هایی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.
وی افزود: آمریکایی‌ها روز پنج شنبه تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است.

 

رییس جمهوری با اظهارخوشحالی از اینکه توانسته است یک اثر ذی قیمت را از این سفر به همراه خود بیاورد، تصریح کرد: این آثار تاریخی برای ملت ایران بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم، چرا که این نشان دهنده‌ تمدن کهن ملت این سرزمین است. 

مطهری: قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد

Posted: 28 Sep 2013 08:00 AM PDT

 جرس: علی مطهری گفت: اگر یک تغییر در رفتار آمریکا ببینیم باید ما هم به همان نسبت برای برقراری رابطه با آمریکا انعطاف نشان دهیم.  

 

به گزارش ایسنا این نماینده اصولگرای مجلس، اظهار کرد: این یک قاعده کلی در سیاست خارجی ماست که اصل بر داشتن رابطه با سایر کشورها به جز اسرائیل است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم قرار نبود رابطه ما با آمریکا قطع شود بلکه حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران که ناشی از رفتار آمریکایی‌ها در آن چند ماه بود باعث شد آنها رابطه‌شان را با ایران قطع کنند و در واقع ما قطع‌کننده رابطه نبودیم که در نهایت این حادثه به بیانیه الجزایر منجر شد و ما خسارات مالی زیادی متحمل شدیم.


طولانی شدن گروگان‌گیری، به نفع آمریکا تمام شد


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر اصل تسخیر سفارت آمریکا را ناشی از طبیعت انقلاب و قابل توجیه بدانیم و توجهی به مقررات بین‌المللی نداشته باشیم، لااقل طولانی شدن گروگان‌گیری به مدت 444 روز قطعا به نفع آمریکا تمام شد زیرا باعث شد یک چهره خشن و نامعقول از انقلاب اسلامی در دنیا منعکس شود و صدام هم از همین فرصت برای حمله به ایران استفاده کرد.


قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد


مطهری با بیان اینکه قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد، تصریح کرد: برخی کشورها مثل شوروی سابق و امروز روسیه و چین بهره اقتصادی زیادی از این قطع رابطه برده‌اند و امروز هم کشورهایی مثل ترکیه و امارات این بهره را می‌برند و کشورهای دیگری مثل عربستان و اسرائیل هم از این قطع رابطه، استفاده سیاسی زیادی می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم هدف ما از انقلاب اسلامی چه بوده است و قطع رابطه با آمریکا چه تاثیری در رسیدن به این هدف دارد، هدف از انقلاب اسلامی این بود که پیام اسلام را به دنیا ابلاغ کنیم بنابراین ما برای دنیا حرف داریم و در واقع می‌خواهیم یک راه و سبک زندگی جدید را به دنیا معرفی کنیم پس هر چه ما رابطه بهتر و صمیمانه‌تری با دنیا داشته باشیم در این هدف موفق‌تر خواهیم بود.


با تغییر رفتار آمریکا، انعطاف نشان دهیم

 

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: اگر یک تغییر رفتار در آمریکا ببینیم نظیر آنچه امروز دیده می‌شود باید ما هم به همان نسبت درباره برقراری رابطه با آمریکا انعطاف نشان دهیم.

 

 

نرمش قهرمانانه مورد نظررهبری تحقق پیدا کرد

 

 

مطهری با اشاره به برنامه‌های سفر رییس‌جمهور به نیویورک، یادآور شد:‌ به نظر من رفتار هیات ایرانی خصوصا آقای رییس‌جمهور در نیویورک رفتار متین و پسندیده‌ای بود. ایران متناسب با انعطافی که آمریکایی‌ها نشان دادند و لحن آشتی‌جویانه آقای اوباما با حفظ عزت خود انعطاف نشان داد و نرمش قهرمانانه مورد نظر رهبری تحقق پیدا کرد.


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید بهبود اقتصاد کشور را صرفا به برقراری رابطه با آمریکا پیوند زد، افزود: ما نباید از توانایی‌های داخلی خود غافل شویم و روحیه مقاومت موجود در میان مردم را تضعیف کنیم. باید اساس را بر توانایی‌های داخلی و مقاومت بگذاریم و اگر در روابط ایران با غرب بهبود حاصل شد طبعا کار آسان‌تر می‌شود اما اینطور نیست که اگر رابطه برقرار نشد به آخر خط رسیده‌ایم و همه باید عزا بگیریم و دست از آرمان‌های انقلاب برداریم.


وی ادامه داد: من معتقدم نقش بیش از حد قائل شدن برای تاثیر بهبود روابط با غرب در بهبود وضع اقتصادی کشور و همه چیز را به برقراری رابطه با آمریکا مربوط کردن یک اشتباه و یک تهدید است و باید از آن پرهیز کنیم.


ذوق‌زدگی نسبت به برقراری رابطه با آمریکا وضع خوبی نیست


مطهری با اشاره به رویکرد برخی رسانه‌های داخلی به برقراری رابطه ایران و آمریکا، اظهار کرد: وضعی که در برخی رسانه‌ها دیده می‌شود به گونه‌ای است که نوعی ذوق‌زدگی نسبت به برقراری رابطه با آمریکا وجود دارد. به نظر من این وضع خوبی نیست. به هر حال ما در موضوع فلسطین با آمریکا اختلاف اساسی و مبنایی داریم. طبیعی است این اختلاف به این زودی‌ها حل نخواهد شد و نباید انتظار داشته باشیم روابط به سرعت رو به بهبود بگذارد و تبدیل به روابط خوبی مثل رابطه خوب کشورهای اروپایی با آمریکا شود.

 

 

همچنان بر آرمان فلسطین پافشاری می‌کنیم

 

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: ما همچنان بر آرمان فلسطین پافشاری می‌کنیم، همچنان به نشر و گسترش اسلام در دنیا معتقدیم و در ابلاغ پیام انقلاب به دنیا فعال خواهیم بود. طبیعی است این‌ها با منافع آمریکا سازگار نیست اما به هر حال امروز در هیات حاکمه آمریکا تغییر رفتاری پیدا شده و نگاه واقع‌بینانه‌تری به چشم می‌خورد.

 

 

وی اضافه کرد: ما باید از فرصت بودن آقای اوباما استفاده کنیم زیرا با همه اختلافاتی که با آمریکا داریم رابطه با این کشور می‌تواند برای کشور ما مفید باشد همان‌طور که امروز با اروپا و روسیه هم با وجود اختلافات زیاد رابطه داریم.

 

 

مطهری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا تصریح کرد: سوالی که برای برخی مطرح است و به شوخی و جدی آن را می‌پرسند این است که اگر با نرمش قهرمانانه می‌شد روابط را بهبود بخشید و برخی مشکلات را از پیش پا برداشت، چرا این کار زودتر انجام نشده است؟ من می‌خواهم بگویم اتفاقا زمان این کار امروز است. ما 10 سال پیش این قدرت را در زمینه انرژی هسته‌یی و این نفوذ را در دنیا نداشتیم، نفوذی که امروز در سوریه داریم و نیازی که آمریکا به ما برای حل مشکل سوریه دارد قبلا وجود نداشته و آمریکایی‌ها هم به این نقطه رسیده‌اند که نیازمند به ایران هستند بنابراین اینطور نیست که بگوییم اگر 10 سال پیش این نرمش قهرمانانه را نشان می‌دادیم همین نتیجه را می‌گرفتیم.


این انعطاف امروز می‌تواند نتیجه‌بخش باشد

 

 

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: امروز آنها قدرت ایران را دیده‌اند و احساس نیازمی‌کنند بنابراین این انعطاف امروز می‌تواند نتیجه‌بخش باشد پس اشتباه نکنیم که اگر به همین راحتی بود چرا دیر اقدام کردیم زیرا ما امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و آثار خوبی را شاهد باشیم.


نقش احمدی‌نژاد در پیشبرد پروژه انرژی هسته‌یی قابل تقدیر است

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پیگیری پرونده هسته‌یی ایران در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، خاطرنشان کرد:‌ در این میان باید از نقش آقای احمدی‌نژاد در پیشبرد پروژه انرژی هسته‌یی تقدیر کنیم. به هر حال با همه انتقاداتی که ما به ایشان داشتیم، ایشان در این مساله نقش مهمی داشتند.

 

 

برقراری رابطه با آمریکا به معنی تمام شدن انقلاب اسلامی نیست

 

 

مطهری یادآور شد: همان‌طور که نباید نسبت به موضوع برقراری رابطه ایران و آمریکا ذوق‌زدگی داشته باشیم و رفع همه مشکلات را با این مساله مرتبط کنیم از آن طرف هم نباید نگاه منفی داشته باشیم و فکر کنیم برقراری رابطه با آمریکا به معنی تمام شدن انقلاب اسلامی است و اگر رابطه برقرار شد انقلاب به پایان خط خود رسیده است، اساسا اینطور نیست.


حرکت توهین‌آمیز نسبت به رییس‌جمهور کار درستی نبود

 

 

وی افزود: برقراری ارتباط باعث می‌شود ما بهتر بتوانیم حرف خود را در دنیا مطرح کنیم، در جوامع بین‌المللی موثرتر باشیم و بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را به دنیا برسانیم، ضمن اینکه ما بر مواضع خود در مساله فلسطین و صدور انقلاب همچنان اصرار داریم و پابرجا هستیم و اینها ارتباطی با هم ندارد اگرچه متاسفانه تندروی‌هایی می‌شود و امروز آنطور که شنیدیم حرکت توهین‌آمیزی نسبت به رییس‌جمهور انجام شد که درست نیست.


منافع عده‌ای در نداشتن رابطه با غرب و آمریکا است


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: البته ممکن است عده‌ای باشند که منافع اجتماعی و سیاسی‌شان در نداشتن رابطه با غرب و آمریکا باشد و شاید این فضا را بیشتر دوست دارند تا اینکه یک ارتباط معقول بین ایران و آمریکا برقرار شود ولی این دوستان هم باید به فکر منافع و پیشبرد انقلاب اسلامی باشند و اینکه انقلاب از چه راهی بهتر می‌تواند توسعه پیدا کند و نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری به این مساله داشته باشند.


 

تماس تلفنی آیت‌الله صانعی با برخی از زندانیان سیاسی آزاد شده اخیر

Posted: 28 Sep 2013 07:22 AM PDT

ابراز امیدواری نسبت به رفع حصر و آزادی همه زندانیان
  جرس: آیت الله صانعی در تماس تلفنی جداگانه‌ای با آقایان امین‌زاده، میرطاهر موسوی، عرب سرخی، علیرضا بهشتی و خانم نسرین ستوده صبحت و از آزادی و مرخصی آن‌ها ابراز خشنودی ویکرد.  

به گزارش وبسایت آیت‌الله صانعی، وی در تماس‌های خود تاکید کرده است: ما همیشه به یاد شماها بوده ایم و صدماتی که شما در راه اسلام و مردم خورده اید نزد خداوند مأجور است و در تاریخ ماندگار، ملت ایران و همه انسان های وارسته نیز قدردان زحمات امثال شما بوده و هستند.

 

آیت‌الله صانعی همچنین گفته است: امروز فضای بوجود آمده حاصل رنج ها و صدماتی است که امثال شماها متحمل شده و می شوند و امیدوارم هرچه سریعتر زمینه رفع حصر جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای کروبی و سلالة السادات جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و همسر مکرمه شان و آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی با افتخار و عزت فراهم گردد.

 

 

 

هاشمی رفسنجانی: نیویورک آغاز دوباره عزّت ایران بود

Posted: 28 Sep 2013 02:58 AM PDT

جرس: مردم با حماسه ای که در انتخابات 24 خرداد آفریدند زمینه حضور قدرتمندانه ریاست جمهوری را در سازمان ملل فراهم آوردند تا دنیا در چند روز گذشته شاهد آغاز دوباره عزّت ملّت ایران و نظام اسلامی در نیویورک باشد.  

 

هاشمی رفسنجانی عصر پنجشنبه در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم از استان‌های تهران، مرکزی، گلستان، لرستان، خوزستان و جمعی از یادگاران شهدای جنگ تحمیلی، ضمن تاکید بر تحقق نصرت الهی در پایان 8 سال جنگ تاکید کرد: مردم با حماسه ای که در انتخابات 24 خرداد آفریدند زمینه حضور قدرتمندانه ریاست جمهوری را در سازمان ملل فراهم آوردند تا دنیا در چند روز گذشته شاهد آغاز دوباره عزّت ملّت ایران و نظام اسلامی در نیویورک باشد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا  تاکید کرد: سرنوشت مشابه صدام و منافقین تحقق وعده نصرت الهی بود.

 

هاشمی رفسنجانی همچنین با ارائه تحلیل جامعی از آغاز جنگ تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با هیچ کشوری سر جنگ نداشته است و در پایان جنگ تحمیلی نیز تمام دنیا اذعان کرد که صدام آغازگر جنگ بود.

 

وی در ادامه به شبهه دلیل عدم پذیرش آتش بس در زمان باز پس گیری خرمشهر پاسخ داده و تاکید کرد: با کدام منطق و عقلانیتی می توانستیم در حالی که قریب 2 هزار کیلومتر از نقاط سوق الجیشی و تعیین کننده کشورمان در دست عراق بود به آتش بس تن در می دادیم؟

 

فرمانده وقت جنگ و جانشین فرماندهی کل قوا همچنین به موضوع تقسیم بندی دو تفکر سیاسی و نظامی در اداره جنگ اشاره و تاکید کرد: امام همانطور که بعد از آزادی خرمشهر مصلحت کشور را در تفکر نظامی ها برای ادامه جنگ و باز پس گیری اراضی اشغالی کشور دیدند در سال 67 نیز کشف مصلحت را در پذیرش نظر سیاسیون و قبول قطعنامه دیدند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تاریخ نشان داد که هر دو تصمیم امام در دو مقطع مذکور مبتنی بر تامین منافع ملّی و ترجیح نظرات کارشناسی بود، تاکید کرد: وقتی شجاعت و سیاست با عمل به مصلحت ملّتی در آمیزد قطعاً پیروزی و نصرت الهی در کار خواهد بود.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوء استفاده هایی که برخی مغرضان سیاسی از تعبیر جام زهر امام راحل می کنند، تاکید کرد: وقتی کسی خود را به خواب زده، قابل بیدار شدن نیست چرا که اگر اندکی انصاف داشتند چشم خود را به نتیجه پذیرش قطعنامه و دیدن سرنوشت مشابه صدام و منافقین و ظفرمندی ملّت ایران در پایان 8 سال دفاع مقدس نمی بستند.

 

وی ضمن توصیه به فرزندان شهداء برای درک پیروزی عظیم 8 سال دفاع مقدس که حاصل دلاورمردی پدرانشان بوده، به خاطره ای کوتاه اشاره کرد و گفت: وقتی دو سه ماه بعد از پذیرش قطعنامه به محضر امام رسیدم ایشان به من گفتند امروز احساس می کنم که نوشیدن جام زهر چقدر برایم شیرین بود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از محضر امام خواستم مسئولیت پذیرش قطعنامه را به من بسپارند ولی ایشان با عظمت و بزرگواری تاریخی خود شخصاً این مسئولیت را بر عهده گرفتند، تاکید کرد: بزرگترین آموزه امام به ما نهراسیدن از دادن آبرو در پای مصلحت مردم بود.

 

هاشمی رفسنجانی از شگردهای ظریف و دیپلماتیک در اصلاح قطعنامه 598 به عنوان نمونه ای تاریخی از هنر دستگاه دیپلماسی کشور یاد کرد و گفت: در مجامع جهانی هنوز از رویکرد دیپلماتیک ایران در تغییر مفادی از قطعنامه سازمان ملل و در نهایت پذیرش عزّتمندانه آن به عنوان نقطه عطفی در دیپلماسی بین المللی یاد می شود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تجلیل از حضور فاخر و عزّتمندانه ریاست محترم جمهوری اسلامی در نیویورک از نقش مردم در تغییر چهره ایران در مجامع بین المللی به بزرگی یاد کرد و گفت: اتفاقات خوبی که در نیویورک افتاد نشان داد که حماسه سیاسی ملّت، آغاز دوباره ای از عزّت ایران اسلامی را در صحنه بین اللملی رقم زده است.

 

وی در خاتمه با بیان اینکه آنچه در نیویورک اتفاق افتاد آغاز مسیر جدیدی است، وعده داد نصرت و پیروزی های مردم ایران در مجامع جهانی در راه خواهد بود.

 

شایان ذکر است سخنرانان در این جلسه ضمن تمجید از اقدام تاریخی و سرنوشت ساز آیت الله هاشمی که با حضور و ثبت نام خود در انتخابات برای خلق حماسه سیاسی انجام دادند از ایشان خواستند که برای گسترش وحدت ملّی نسبت به تسریع آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصارهای امنیتی تلاش نمایند که با پاسخ مثبت ایشان نیز روبرو شد. 

پدرم مورد بي‌مهري قرار گرفت

Posted: 28 Sep 2013 02:48 AM PDT

گفت و گو با فرزند حاج داوود كريمي
خيلي از همرزمانش تا زنده بود او را تحول نمي‌گرفتند. 

 

وجيهه قنبری: جنگ تازه شروع شده بود، كه به منطقه جنوب و سپس غرب رفت. مدتي كمتر از يك سال فرمانده سپاه تهران، مدتي هم در بنياد شهيدبود. يكي از مهم‌ترين كارهاي او طرح شكستن حصر آبادان بود. او در عمليات جنگي فاو بر اثر بمب‌هاي شيميايي سلامت خود را از دست داد. همسر، 3پسر و تنها دختر داود كريمي سال 83 اورا از دست دادند. كريمي از فرماندهان به نام سپاه و از جانبازان دفاع مقدس بود كه به شهادت رسيد. سراغ پدر را از پسرش صادق مي‌گيريم. مي‌خواهيم اگر ناگفته‌يي كه از شهيد كريمي هست برايمان بگويد. قرار بود گفت‌وگومان حضوري باشد، خودش هم اينطور مي‌خواست، اما مشغله‌هاي كاري‌اش نگذاشت، همين شد كه قرار مصاحبه تلفني گذاشتيم، صريح و شفاف صحبت مي‌كرد، پيدا بود خصلت‌هاي شهيد داود كريمي در پسرش هم هست. صادق كريمي فوق ليسانس علوم سياسي است در شهرداري مشغول به كار است. ناگفته‌هايي از پدر جانبازش دارد و لحظه شهادتش و گله‌هايي كه خواندني است.

 

شخصيت پدرتان در خانه چطور بود و با اعضاي خانواده چطور رفتار مي‌كرد؟

پدرم مرد رئوف و مهرباني بود، متواضع بود. هرگز ما را به نام كوچك تنها صدا نمي‌كرد، هر كدام مارا يك‌جور مي‌ناميد، به من مي‌گفت حاج مم صادق، برادرانم آقا ميثم و داش محمود و خواهرم را مريم خانم صدا مي‌كرد. رفتار دوستانه‌يي با ما داشت. يادم مي‌آيد دوران نوجواني با دوستانم جلوي در منزل مي‌ايستادم به حرف زدن. خب دوره نوجواني است و هر كدام از دوستان آدم، يك شكل و ظاهري دارند پدرم رد مي‌شد با همه سلام و عليكي دوستانه مي‌كرد مي‌رفت. دوستانم وقتي مي‌فهميدند، از حسن رفتار پدرم متعجب مي‌شدند. مي‌گفتند واقعا پدرت بود. پدرم با اينكه فرد مذهبي بود هرگز مذهب و رعايت اصول مذهبي را به فرزندانش اجبار نمي‌كرد.

يكي از ويژگي‌هاي پدرم اين بود كه توجه خاصي به قشر مستضعف داشت داخل كارگاهش تعدادي از بچه‌هاي يتيم را استخدام كرده بود تا درآمدي داشته باشند، هر وقت به محل كار پدرم مي‌رفتم و اور ا «بابا»صدا مي‌كردم مي‌گفت، اينجا به من بابا نگو، حاجي صدايم كن، دل اين بچه‌ها كه پدر ندارند مي‌شكند. حالا كه خودم پدرم را از دست داده‌ام اين موضوع را درك مي‌كنم. پدرم دلش براي حيوانات هم مي‌تپيد. يك روز مثل هميشه براي رفتن به كارگاه، در مسير جاده بهشت زهرا بوديم راه را كج كرد و رفت سمت ديگر مقابل كلبه خرابه‌يي ايستاد تا پيرمردي بيرون آمد، گفت خريدار قفسي است كه در كلبه دارد. بعد ديدم پيرمرد قفسي آورد كه داخلش هدهدي بود، پدرم 3 هزار تومان آن پرنده را خريد بعد آن را آزاد كرد، گفت نام هدهد در قرآن آمده است پيام آور حضرت سليمان بوده است بايد آزاد باشد. البته بگويم اگر حاج داود مرد بزرگي بود به اين خاطر بود كه همسر بزرگي را در كنار خود داشت. هر دو مثل هم فكر مي‌كردند، مادرم هميشه با او همراه بود. سال 60 كه پدرم فرمانده سپاه تهران بود، به خاطر تهديد منافقين 14 بار منزل خود را تغيير داديم. مادرم بي هيچ اعتراضي با پدرم همراهي مي‌كرد. زمان جنگ يا دوره‌يي كه پدر جانباز شد و نيازمند رسيدگي، مادرم لحظه‌يي اور ا تنها نگذاشت. قبل از انقلاب همراه پدرم در مبارزات شركت مي‌كرد و كنار او بود.

 

چند سال داشتيد كه پدرتان شهيد شد؟ و آن روزها براي شما چگونه گذشت؟

پدرم درعمليات فاو شيميايي شده بود، سال 83 من 23سال داشتم كه پدرم به شهادت رسيد، پدرم جلوي چشمان من شهيد شد، سال 82 بيماري‌اش شدت گرفت. قطع نخاع شده بود و روي ويلچير مي‌نشست، خيلي سختي كشيد اما تلاش مي‌كرد به روي خود نياورد و حتي به اطرافيانش هم روحيه بدهد. خاطرم هست همان سال در بيمارستان امام خميني بستري بود، دكترش گفته بود رفتني است، همه خانواده ناراحت بوديم و گريه مي‌كرديم. وقتي وارد اتاقش شديم باوجود دردي كه مي‌كشيد با دكتر مشغول بگو بخند بود با اينكه دكتر به‌او هم گفته بود زمان زيادي ندارد.

از دست دادن پدر خيلي سخت است در هر سني سخت است، فكر مي‌كنم ميان كساني كه در سنين پايين‌تر پدر خود را از دست مي‌دهند تا كساني كه در رده سني من هستند تفاوت وجود دارد، براي من خيلي دشوار بود. پدر هميشه مثل تكيه گاه است بعد از شهادتش حس كردم تكيه گاهم را از دست داده‌ام. البته از 8 ماه قبل از شهادت پدرم به دليل بيماري‌اش ما تقريبا آمادگي داشتيم، گريه‌ها را كرده بوديم و روزي كه از ميان‌مان رفت اين‌طور نبود كه بشكنيم و با موضوع كنار نياييم.

 

نگاه پدر شما نسبت به دفاع از كشور و مقوله شهادت چه بود؟

پدرم هميشه مي‌گفت رفتن به جبهه و جنگ با دشمن وظيفه است و آماده شهادت بود. من به پدرم افتخارم مي‌كنم نه به واسطه شهادتش بلكه به واسطه رها كردن فرماندهي و پست و منصب و ادامه دادن حرفه تراشكاري همواره مايه افتخارم است. اينكه او با نفس خود مقابله كرد و چشم روي پست و موقعيت‌هاي مختلف بست.

دفاع از وطن در هر جا كه رخ دهد مقدس است. همين اسطوره پروري موجب مي‌شود برخي از خانواده‌هاي شهدا متوقع شوند كه حتما بايد از تسهيلات يا امكانات ويژه‌يي برخوردار شوند. پدرم هرگز روي اين موضوع حساسيت و تعصبي نداشت، من هم ندارم. وظيفه‌اش را مقابل كشورش بجا آورد. خيلي‌ها رفتند براي كشور و نظام جنگيدند و شهيد شدند، كساني مثل يوسف كلاهدوز و امثال ايشان كم نبودند. اما گله‌هايي بود و عدم بخشايشي نسبت به آنچه با پدرم انجام دادندكه حالا ديگر از تمام آنها گذشته‌ام. چون پدرم هم تمامي آن ناملايماتي كه از دوستان و همرزمانش ديده بود، بخشيد.

 

آقاي كريمي از گله هايتان بگوييد، چه بي مهري‌هايي بوده كه با وجود بخشش هنوز در ذهن شما هست؟

پدرم در يك دوره‌يي خيلي مورد بي مهري قرار گرفت. سال 72 به دليل اينكه مقلد آقاي منتظري بود دستگير شد و 3 ماه در انفرادي بود. قبل از شهادتش، برايمان گفت كه در آن ايام با او چه كرده‌اند و بر او چه گذشته است. با اين حال روزهاي آخر گفت كه بازجويانش را بخشيده. روز تشييع جنازه‌اش، همان كساني كه در زندان با او بد رفتاري كرده و آزارش داده بودند حضور داشتند و مي‌گريستند. خيلي از همرزمانش تا زنده بود او را تحول نمي‌گرفتند، همان‌طور كه گفتم پدرم سال 68 از سپاه بيرون آمد و حرفه خودش را كه تراشكاري بود دنبال كرد تمام حقوقي كه از سپاه و كميته امداد گرفته بود پس داد. همان سال‌ها پروژه احداث گارد و سرعت گير مقابل ستاد فرماندهي كل ناجا را داشت، همراه پدرم مشغول كار بوديم، يكي از فرماندهان ناجا كه همرزم دوران جنگ او بود، از مقابلش رد شد و او را ناديده گرفت. يا زماني كه همراه پدرم در مراسم تشييع جنازه شهيد قائمي و صنيع خاني شركت كرده بوديم بسياري از سردارهاي سپاه كه نام‌شان را نمي‌آورم، پدرم را كاملا ناديده گرفتند حتي نگاهش نكردند.

شايد خيلي از هم دوره‌يي‌هاي پدرم مثل آقاي محسن رضايي با پدرم اختلاف داشتند همه اين را مي‌دانند ولي قبل از شهادت پدرم آقاي محسن رضايي منزل‌مان آمد. همديگر را بوسيدند و حلاليت گرفتند. بعد از آن مرتب زماني كه پدرم بيمارستان بود به او سر مي‌زد، بعد از شهادتش هم منزل ما مي‌آمدند و جوياي حال‌مان بودند، پدرم تمام كساني كه به او بد كرده بودند بخشيد، گفت تمام اينها را امتحان الهي مي‌دانم و كينه‌يي از كسي به دل ندارم، من هم همه آنها را بخشيده‌ام، گرچه ابتدا به برخي به چشم دشمن نگاه مي‌كردم و مابقي را دوست مي‌دانستم اما بعدها كه بزرگ‌تر شدم تفكرم تغيير كرد، اما برخي رسانه‌ها و مسوولان كاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و مرتب به اختلافات گذشته دامن مي‌زنند. اما در كنار اين مسائل بودند كساني كه همواره به ما توجه داشتند و از خانواده شهيد كريمي بازديد مي‌كردند. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، آقايان خاتمي، شمخاني، قاليباف و محسن رضايي چه دوره‌يي كه پدرم جانباز بود و چه دوره‌يي كه به شهادت رسيد خيلي به ما توجه داشتند. آقاي شمخاني كسي بود كه خيلي كمك كرد تا پدرم براي مداوا به آلمان سفر كند.

 

بعد از شهادت پدر با چه مشكلاتي روبه‌رو شديد؟

نبود پدر به لحاظ روحي سخت بود، اما برخوردها و رفتارها بيشتر آزارمان مي‌داد. يكسري تصور مي‌كردند كه ما بچه شهيد هستيم از امكانات آنچناني بهره مي‌بريم در حالي كه اين‌طور نبود، مادرم و خواهر و بردارانم و من انديشه پدرم را داشتيم.

از طرف ديگر نگاه برخي مسوولان به خانواده‌هاي شهدا بود سر مناسبت‌ها ياد ما مي‌افتادند. از اعتبار شهيد و خانواده‌اش استفاده مي‌كردند. مثلا دوره انتخابات از هر گروه و طيفي سراغ ما مي‌آمدند و مي‌شديم دوست اصلاح‌طلبان و اصولگرايان و مي‌گفتند از آنها حمايت كنيم. خب پدر من با محسن رضايي و قاليباف دوست بوده يا مدتي معاون غرضي در كرمانشاه بود، حال ما بايد چه مي‌كرديم، اگر به هر كدام مي‌گفتيم از يكي حمايت مي‌كنيم ديگري دلخور مي‌شد البته در دوره انتخابات آقاي قاليباف تاكيد كردند «راضي نيستم شما خانواده شهدا به من راي دهيد.»

 

حرف يا خواسته‌يي هست كه مطرح كني؟

خواسته‌يي نيست. فكر مي‌كنم بايد نگاه منطقي به شهدا داشته باشيم، از آنها اسطوره نسازيم. تا هستند مورد توجه قرار گيرند. و نگاه خود را به خانواده شهدا تغيير دهيم كه همه آنها از امكانات و تسهيلات ويژه‌يي برخوردارند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

عضو شورای پول و اعتبار: در روزهای آینده قیمت ارز کاهش می‌یابد

Posted: 28 Sep 2013 02:35 AM PDT

جرس: یک عضو شورای پول و اعتبار اظهار داشت: به طور رسمی در شورا صحبتی از رفع تحریم سوئیفت بانکی نشده است اما برخی از خبرها امیدواری‌هایی از این بابت ایجاد کرد.  

 

به گزارش ایسنا، محمد حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: برآیند مذاکرات ایران در نیویورک و گفت‌وگو‌ی تلفنی رییس جمهور با رییس جمهور آمریکا امیدواری‌هایی را ایجاد کرده است و ما در بخش اقتصاد خوش‌بین هستیم که با کاهش تحریم‌ها مواجه شویم، اما باید بپذیریم که نمی‌شود انتظار داشت در مدت کوتاهی همه تحریم‌ها برداشته شود.

 

وی افزود: این موضوع که تحریم جدیدی به تحریم‌های سابق اضافه نشود و شیب تحریم‌ها رو به کاهش باشد خود یک امیدواری در بازار ایجاد می‌کند کمااینکه در روزهای اخیر شاهد اثرات آن در بازار و مراودات اقتصادی بوده‌ایم.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های چند روز اخیر رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز، گفت: من فکر می‌کنم رییس بانک مرکزی اگر هم نظری خاصی بر روی نرخ ارز دارد نباید آن را اعلام می‌کرد چرا که همین اعلام به بازار جهت و سمت و سو می‌دهد و اثرات منفی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: آنچه که در قانون آمده است مدیریت شناور نرخ ارز است، اما آنچه که مشخص است نرخ واقعی ارز بسیار پایین‌تر از آنیست که در بازار شاهد هستیم و اینکه بگوییم در صورت کاهش بیشتر قیمت ارز صادرکنندگان دچار مشکل می‌شوند منطقی و علمی نیست.

 

حسن‌نژاد تاکید کرد: ما در طول حدود یک سال شاهد کاهش محسوس ارزش پول ملی و در مقابل افزایش بی‌سابقه نرخ دلار بوده‌ایم که شاید در دنیا با این سرعت تغییرات بی‌سابقه بوده است و با افزایش قیمت ارز نیز هیچگاه ندیدیم که صادرکنندگان منفعت ببرند، پس اینکه بگوییم کاهش قیمت ارز صادرکننده را دچار مشکل می‌کند درست و منطقی نیست و تنها عده‌ای واردکننده و دلال‌های سودجو هستند که نگران کاهش قیمت ارز در شرایط فعلی بازار هستند.

 

نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: آنچه که باید به آن امیدوار بود کاهش بیشتر قیمت ارز است و با توجه به تاثیرات سیاسی و تحولات اخیر در مراودات سیاسی بین ایران و کشورهای بزرگ جهان این امیدواری وجود دارد که در صورت عدم دخالت و یا تصمیمات غیرکارشناسی کاهش قیمت ارز ادامه پیدا کند؛ ضمن آنکه در روزهای آینده شاهد تاثیر تصمیمات اقتصادی در بازار ارز نیز خواهیم بود و این تصمیمات در کنار موضوعات سیاسی می‌تواند سرعت بیشتری به کاهش نرخ ارز بدهد.  

حضور حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور در مهرآباد/ ایجاد تنش در مسیر خودروی روحانی

Posted: 28 Sep 2013 02:12 AM PDT

 جرس: خبرنگار ایسنا از تهران گزارش کرده است که جمعی از موافقان و مخالفان رئیس‌جمهور در هنگام ورود او به کشور در فرودگاه مهرآباد حضور داشته‌اند.

 


به گزارش ایسنا، صبح امروز ششم مهر، جمعی از دانشجویان و جوانان با حضور در فرودگاه مهرآباد تهران، از رییس‌جمهور استقبال کردند. این عده، نمادهایی به رنگ بنفش - رنگ ستاد تبلیغاتی رییس‌جمهور در دوران انتخابات - به همراه داشتند.

 

بر اساس این گزارش، جوانان و دانشجویان حاضر در فرودگاه مهرآباد، شعارهایی در حمایت از حسن روحانی و مواضع و دستاوردهای سفر وی به نیویورک، که برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده بود، سر دادند.

 

جمعیت حاضر که پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران را در دست دارند، شعارهایی از جمله "روحانی روحانی تشکر تشکر" و "سلام بر روحانی، درود بر خاتمی" سر دادند.

 

جمعیت استقبال کننده، خودروی حامل رئیس‌جمهور را تا بیرون از فرودگاه مهرآباد همراهی کردند.

 

در دست تعدادی از آنها عکس حسن روحانی یا عکس مشترک خاتمی، روحانی و هاشمی بود و عده‌ای جمعیت شعار "صلی علی محمد، بوی بهشتی آمد" و "اعتدال، اعتدال، صدای ملت ایران" سر می‌دادند.

 

به گزارش ایسنا، در حاشیه استقبال از رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد، تعدادی نیز برای اعتراض به گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی - روسای جمهور آمریکا و ایران - حضور یافتند و با همراه داشتن عکس‌هایی از  رهبری، شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند.

 

در دست برخی از این افراد مقواهایی بود که روی آن نوشته بودند: "نرمش قهرمانانه یا کرنش ذلیلانه؟"

 

بر اساس این گزارش، نیروی انتظامی نیز در بین جمعیت حضور دارد تا نظم این مراسم را کنترل کند. 

 

خبرگزاری مهر نیز در خبری نوشته است که روحانی پس از گذشتن از حلقه هوارادان در حالی که مخالفان وی در حال اقامه نماز بودند قصد عبور از مسیر کنار آنان را داشت که ناگهان مخالفان با ایستادن جلوی ماشین رئیس جمهور مانع از حرکت شدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

 

در این هنگام یکی از مخالفان کفش خود را به سمت خودرو روحانی پرتاب کرد که به کسی اصابت نکرد.

 

بر اساس این گزارش در حالی که مخالفان مانع عبور ماشین رئیس جمهور شدند نیروی انتظامی تلاش کرد راه را برای عبور رئیس جمهور باز کند و در این میان چندین نفر جلوی ماشین به زمین خوردند که با هدایت نیروی انتظامی و توقف ماشین رئیس جمهور حادثه ای پیش نیامد.

 

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، نیز در گزارشی از استقبال خودجوش صد‌ها نفر از مردم مقابل پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران، برای استقبال از روحانی و همراهانش خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، در حالی که صبح امروز و پیش از ورود دکتر روحانی و هیات همراه به تهران، دفتر رییس جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در روز آغازین هفته و به منظور پرهیز از ایحاد زحمت برای شهروندان واخلال در برنامه‌های کاری آن‌ها، استقبال مردمی پیش بینی نشده است اما رییس جمهوری با استقبال خودجوش صد‌ها نفر از مردم مواجه شد.

 


مردم در مسیر حرکت رییس جمهوری، تعدادی گوسفند قربانی کردند و فریاد «روحانی متشکریم» سر دادند.

 

استقبال کنندگان پلاکاردهایی به رنگ بنفش مبنی بر موفقیت آمیز بودن سفر رییس جمهوری در دست داشتند و فریاد می‌زدند: «درود بر روحانی، درود بر روحانی». بر روی برخی پلاکار‌ها نیز نوشته شده بود: «آری برای تو، نه برای جنگ».