جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پرونده‌های مطبوعاتی در دادگاه به صفر رسید/ آغاز کار هیات منصفه جدید مطبوعات در مهر

Posted: 20 Sep 2013 08:21 AM PDT

جرس: با رسیدگی به تمامی پرونده‌های مطروحه در دادگاه و اتمام دوره دو ساله فعالیت هیات منصفه مطبوعات، رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی از مهر ماه به‌روز می‌شود.  

 

شهاب مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی به پرونده‌های مطبوعاتی در دادگاه کیفری استان تهران به پایان رسید و 24 شهریور ماه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی برگزار شد.

 

این عضو هیات منصفه مطبوعات ادامه داد: در مهر ماه دوره 2 ساله هیات منصفه مطبوعات به اتمام می‌رسد و برای تعیین اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات دعوت به عمل آمده است و به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، طبق ماده 36 قانون مطبوعات، «هر دو سال یکبار در مهر ماه جلسه ای جهت تعیین اعضای هیئت منصفه در تهران به دعوت نماینده رئیس قوه قضاییه و با حضور وی، رئیس کل دادگستری استان، رئیس شورای شهر، رئیس سازمان تبلیغات و نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و در مراکز استان به دعوت رییس کل دادگستری استان و با حضور وی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رییس شورای شهر مرکز استان، رییس سازمان تبلیغات و امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی تشکیل می‌شود».

 

هئیت مذکور در تهران (21) نفر و در سایر استان‌ها (14) نفر از افراد مورد اعتماد عمومی را از بین گروه های مختلف اجتماعی (روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان) به عنوان اعضاء هیئت منصفه انتخاب می‌کند.

 

همچنین اعضای هیئت منصفه مطبوعات باید دارای شرایطی از جمله، داشتن حداقل سی سال سن و تاهل، نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری، اشتهار به امانت صداقت و حسن شهرت و صلاحیت علمی و آشنایی با مسایل فرهنگی و مطبوعاتی باشند. 

مجید محمدی معین، ۲۰ ماه حبس بدون مرخصی

Posted: 20 Sep 2013 07:59 AM PDT

جرس: اختلاف میان کارشناس بازجویی پرونده مجید محمدی معین با دادستانی تهران موجب شده تا تمامی درخواست های مرخصی اضطراری این زندانی برای همراهی با مادر بیمارش برای عمل جراحی فوری، بی نتیجه بماند.  

 

به گزارش کلمه، مجید محمدی معین، خبرنگار روزنامه بیان و سلام و مدیر کمیته اقتصادی انجمن ورزشی نویسان جوان به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

این زندانی سیاسی در ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ و پس از فراخوان میرحسین و کروبی در تجمع شرکت کرده بود که بازداشت و ۱۱ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد.

 

وی اکنون ۲۰ ماه است که بدون مرخصی و ملاقات با فرزند خردسالش محکومیت خود را طی می کند. این روزنامه نگار زندانی دارای یک فرزند خردسال است که تاکنون موفق به دیدار پدر نشده است.

 

این روزنامه نگار بهار سال گذشته توسط عده ای لباس شخصی بازداشت و پس از بازجویی در مکانی نامعلوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی شش ماه در بند امنیتی ۲۰۹ محبوس بود که با قطعی شدن حکم ۴ ساله او به بند ۳۵۰ منتقل شد.

 

مجید محمدی معین و همسرش دارای ۲ مورد ثبت اختراع است که در کارنامه مخترعین در سال ۹۰ ثبت شده است. این زندانی سیاسی مجری انحصاری جذب حامیان کمیته ملی المپیک و مبتکر جشن اسطوره های ورزش ایران و مدیر اولین شرکت تخصصی جذب حامیان مالی در ایران است.

 

در جریان بازجویی های وی در بند ۲۰۹ زندان اوین، مجید محمدی معین تحت شدیدترین هتاکی ها و ضرب و شتم قرار گرفت به گونه ای که منجر به خونریزی داخلی وی و بستری و عمل جراحی در بیمارستان قمر بنی هاشم شد. 

 

اظهار امیدواری مشاور میرحسین موسوی به رفع حصر از رهبران جنبش سبز

Posted: 20 Sep 2013 07:59 AM PDT

اردشیر امیرارجمند، معتقد است "بصیرتی" در کل نظام حاکم شده که یکی از نشانه‌های آن آزادی این زندانیان بوده است.  

 

وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله، تصریح می‌کند که این اقدام قطعا سیگنال مثبتی به جامعه بین‌المللی هم هست که می‌تواند نشانگر توجه حکومت ایران به مسائل حقوق بشری و در راستای تنش‌زدایی باشد.

 

اردشیر امیرارجمند مهم‌ترین دلیل این چرخش را شرایط حاد ایران می‌داند. به نظر او هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح منطقه‌ای و نیز در داخل به خصوص شرایط بد اقتصادی، حکومت را وادار به این چرخش کرد.

 

اردشیر امیرارجمند البته عوامل دیگری را نیز در این چرخش موثر می‌داند: «چهار سال مقاومت شرافتمندانه و اخلاق‌مدار از جانب نیروهایی که وضعیت را پیش‌بینی می‌کردند و تا حدی نیز آگاهی نیروهای اصول‌گرای معتدل به این که وضعیت کشور در خطر است و این که رهبری متوجه شده بود که دیگر توانایی حل مسئله حتی بین نیروهای اصول‌گرا را از دست داده‌، وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بحرانی است، دیگر امکان بازگشت به شرایط قبل از ۸۸ وجود ندارد و نمی‌شود آن کارها را تکرار کرد. همه‌ این‌ها موجب شد که تغییری حاصل شود و آن‌طوری هم که مردم در انتخابات شرکت کردند و نشان دادند که هم‌چنان خواستار تغییر هستند، چشم‌ها را شاید تا اندازه‌ای باز کرده باشد.»

.

اردشیر امیرارجمند همچنین می‌گوید: «امیدواریم که این حرکت با آزادی زندانیان مهم دیگر و کلیه‌ زندانیان سیاسی دنبال شود و هم‌چنین با رفع حصر و حبس از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد. این آزادی اگر صورت بگیرد، نشان‌دهنده‌ آن است که واقعاً حکومت به دنبال تغییر رویه است. یعنی می‌خواهد به صورت معنادار وضعیت امنیتی را تغییر داده و امنیت سیاسی برقرار کند».

 

او البته تصریح می‌کند که حکومت ایران علاوه بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد باید اقدامات دیگری نیز انجام دهد. امیرارجمند می‌گوید: «آن‌چه مهم است بازسازی دولت حول محور حکومت قانون، منافع ملی و موازین حقوق شهروندی است. اگر این تحقق پیدا کند، در واقع بخش مهمی از قول‌های انتخاباتی آقای روحانی محقق می‌شود.»

 

مسئله مهم دیگر از دید اردشیر امیرارجمند نهادینه شدن آزادی‌ها در ایران است. به نظر او این وظیفه جامعه مدنی، احزاب و تشکل‌هاست که از این پس "با دوری از افراط و تفریط و مرکز ثقل قرار دادن منافع ملی و هم‌چنین موازین حقوق بشر" به دنبال نهادینه کردن این مفاهیم در ایران باشند.

 

مشاور مهندس موسوی همچنین معتقد است باید کاری کرد که کشور دوباره به شرایط چهار سال گذشته بر نگردد. او می‌گوید: «یک سری اتفاقات باید بیافتد تا این مسائل نهادینه بشود؛ مثل لایحه حقوق شهروندی و بحث اطمینان از عدم تقلب در انتخابات. ما انتخابات بعدی را در پیش داریم و نباید اجازه دهیم انتخابات تبدیل به یک قمار و یک مشارکت اتفاقی شود. افراد باید بتوانند در رابطه با نحوه‌ مشارکت‌شان، نحوه‌ ابراز نظرشان و به ثمر رسیدن این مشارکت پیش‌بینی کنند. این‌ها همه مسائل مهمی هستند که باید از الان به آن‌ها فکر شود تا این که ما در چهار سال آینده شاهد بازگشت به شرایط قبل نباشیم. آن‌چه که مهم است این است که بتوانیم کشور را در یک شرایط پایدار قرار بدهیم.» 

بیانیه شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت در آستانه بازگشایی مدارس

Posted: 20 Sep 2013 04:40 AM PDT

جرس: شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت بازگشایی مدارس و روز جهانی معلم با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده‌اند که "همکاران شریف به ناحق در بندمان با تدبیرو درایت مسوولان ذیربط هر چه سریعتر به دامن پر دانش و مهر فرهنگیان کشور باز گردند."  

 

به گزارش نوروز همچنین در این بیانیه تاکید شده است: ما بر آنیم که بنیادی ترین ظرفیت در آموزش و پرورش " معلم " است و معلمان را کلید حل چالش های اساسی آموزش و پرورش دانسته و " نظام معلم محور "را پیشنهاد می دهیم. بنابراین حضور تشکل های فکری، معرفتی، علمی و صنفی و برقراری ارتباط های غیر هرمی و همکاری های آنان را لازم شمرده‌ و مشارکت واقعی معلمان و تشکل‌های فرهنگیان را شایسته‌ترین، دلسوزترین، متخصص‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ ترین مشاوران وزیر و مدیران سطوح مختلف می‌دانیم به نحویی که ارائه دیدگاه ها و طرح مطالبات و پافشاری بر آنان نه تنها به حبس، تبعید، تعلیق و اخراج منجر نگردد، بلکه مورد مداقه کارشناسی و کارشناسان قرار گیرد و نقادان و تشکل های صنفی و سیاسی معلمان قدر بینند و بر صدر نشینند .

 
متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:

 

باسمه تعالی
وزیدن نسیم مهر وطنین دوباره زنگ بیداری، شمیم خوش تعلیم‌ و تربیت، و شروع بهار شکوفایی وشکفتن، رَستن و رُستن و استقبال از میلیون ها دانش آموز و دانش پژوه در گلستان مدارس این مرز و بوم مبارک باد.


کودکان و نوجوانان ایرانی با هزاران امید، درشرایطی پای به عرصه دانش و دانایی می گذارند که از یک سو معلمان، مربیان و اولیای آنان با ترسیم آینده ای روشن و تابناک در ذهن و ضمیر خود برای این فرزندان عزیز در تلاش و تکاپو می باشند و در سویی دیگر آموزش و پرورشی که طی هشت سال گذشته چنان دستخوش روزمره گی، تغییرات پی درپی، بی حاصل و شتاب زده بوده است که با تبدیل شدن به نهادی فرودست و ناکارآمد، توان رویارویی با چالش های اساسی، حل مشکلات این حوزه و پاسخگویی به خواسته ها و نیازهای مخاطبینش را ندارد.


مشکلاتی چون همگام نبودن دستگاه آموزش وپرورش با تحولات روزافزون علوم و فناوری، متكی بودن هزینه های تعلیم و تربیت به دولت ، كمبود منابع مالی برای ساخت، تجهیز و اداره مدارس، شفاف نبودن روش های جلب مشاركت مادی ومعنوی مردم در امر تعلیم و تربیت، بی توجهی به مقام ومنزلت رفیع معلمی در سیاستهای کلان نظام، پایین بودن سطح حقوق و دستمزد معلمان به طوری که اغلب مجبور به روی آوردن به کار دوم هستند، عدم انگیزه و علاقه آنها برای تدریس فعال و در نتیجه كمبود نشاط در كلاسهای درس و مدارس، سیطره نگاه حراستی وروش های غیر حرفه ایی، جناحی و صرفا امنیتی بر گزینش، جذب، تربیت و نگهداشت نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش، فشار روزافزون بر نهادهای مدنی معلمان، محاکمه و محکومیت فعالان مدنی معلمان، حذف مدیران لایق وانتخاب مدیران ناکارآمد درسطوح مختلف آموزش و پرورش اعم از ستادی، استانی و منطقه ای، عدم پویایی در مدیریت آموزشگاه ها، ناكارآمدی نظام كنترل، نظارت و ارزشیابی علمی از برنامه ها، طرح ها، روش ها و عملكردها و عدم تطابق محتوای کتابهای درسی با واقعیت ها ونیازهای امروز جامعه وتغییرات پی در پی و بی حاصل نظام آموزشی که آخرین آنها اجرای عجولانه وغیرکارشناسانه نظام ۶-۳-۳ بود،تنها بخشی از این چالش هاست.


پیروزی دکتر روحانی با طرح شعارها، برنامه‌ها، وعده‌ها و چشم‌انداز‌هایی که در روند تبلیغات انتخابات به گونه‌یی آشکار و شفاف بیان گردید، دریچه های روشنی از امیدواری را برای اصلاح حرکت وضعی و انتقالی سپهر قدرت و مدیریت کشور به سوی افق‌های شایسته این مرزبوم و ملت گشود. به نحوی که ترجمان آن سخنان در نظام تعلیم و تربیت، روایت گر بازگشت امید، اعتدال و عقلانیت به این وزارتخانه کلیدی و زیربنایی، موجی از امیدواری را بر انگیخت،اما با کمال تاسف هزاران فرهنگی، با ناباوری و تلخ کامی،شاهد بودندکه راهیافتگان به مجلس با رای عدم اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت، برخلاف خواست واراده ی مردم خویش عمل کردند. و در آغاز فعالیت دولت یازدهم، و آستانه سال تحصیلی جدید، زمینه های آغاز بازگشت امید، اعتدال و عقلانیت را به این وزارتخانه مسدود کردند و این در حالی است که امروز؛ متاسفانه جریانی که پایگاهی نزد نسل جوان و تحصیل کرده کشور ندارد، و در طی این سال ها با اهرم های امنیتی، فضای پادگانی را بر کشور ونظام تعلیم و تربیت حاکم کرده است،آموزش و پرورش را به مسلخ می برد و آن را قربانی مطامع نامبارکی می کند که تنها منافع سیاسی و جناحی قبیله اقتدار گرایان را در اولویّتِ تصمیم گیری های خود قرار می دهد. محصول چنین اندیشه ها و عملکردهایی در طی هشت سال گذشته روزمره گی، تغییرات پی درپی، بی حاصل و شتاب زده، تبدیل شدن به نهادی فرودست و ناکارامد و برآمدن وزیرانی است که انتخاب آنان برای این وزارتخانه و رأی اعتماد به آنان، اهانت به شعور فرهنگیان و آسیب اساسی به نظام تعلیم و تربیت و آینده ی کشور بوده است.


جامعه فرهنگیان کشور هرگز این کنش ها ی غیر مسولانه را فراموش نکرده و قطعا در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی مد نظر قرار خواهد داد تا جبرانی باشد بر غفلت تاریخی خود، که نتوانسته است نمایندگان واقعی و صنفی خود را در مجلس شورای اسلامی گرد هم آورد تا صدای رسای مطالبات و خواسته های آنان باشند.


شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت ایران اسلامی با نگاهی پر امید به آینده، بر این باور است که دولت یازدهم دولتی خردورز، شایسته‌سالار، با تدبیر و مردمی است ، که در آن دولت" مردم هراسی" جایی ندارد و فضای" امنیتی – حراستی" حاکم بر کشور و به ویژه آموزش و پرورش جای خود را به فضایی باز، با نشاط و بر پایه همدلی و اعتماد خواهد داد ،بنابر این ضروری است در آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید، نظام مدیریت بسته،آمرانه، قبیله ایی و امنیتی جای خود را به مدیریت شایستگان، صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت، آگاهان به مسائل توسعه و کنشگری با اندیشه های جدید، دردآشنایان جامعه فرهنگیان و معلم باوران معتقد به مشارکت آحاد فرهنگیان دهد. این مشارکت در چارچوب حمایت از تشکل های مدنی، صنفی و تخصصی تحقق می یابد. هم چنین تشکیل " شورای عالی معلمان " به عنوان یک نهاد مشورتی وزیر در تصمیم‌سازی‌های خرد و کلان و تاسیس " سازمان نظام معلمان " برای ایجاد و بهبود نظام رتبه بندی و ارتقای جایگاه منزلتی و معیشتی معلمان جلوه های دیگری از رویکرد معلم محوری و مشارکت جویانه خواهد بود.


ما بر آنیم که بنیادی ترین ظرفیت در آموزش و پرورش " معلم " است و معلمان را کلید حل چالش های اساسی آموزش و پرورش دانسته و " نظام معلم محور "را پیشنهاد می دهیم. بنابراین حضور تشکل های فکری، معرفتی، علمی و صنفی و برقراری ارتباط های غیر هرمی و همکاری های آنان را لازم شمرده‌ و مشارکت واقعی معلمان و تشکل‌های فرهنگیان را شایسته‌ترین، دلسوزترین، متخصص‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ ترین مشاوران وزیر و مدیران سطوح مختلف می‌دانیم به نحویی که ارائه دیدگاه ها و طرح مطالبات و پافشاری بر آنان نه تنها به حبس، تبعید، تعلیق و اخراج منجر نگردد، بلکه مورد مداقه کارشناسی و کارشناسان قرار گیرد و نقادان و تشکل های صنفی و سیاسی معلمان قدر بینند و بر صدر نشینند .


شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت ایران اسلامی با گرامی داشت سیزدهم مهر ماه(پنجم اکتبر ) مصادف با روز جهانی مقام شامخ معلم، معتقد است که تحولات و دگرگوني‌های جهان در دهه‌ها و سالهای اخير به لحاظ كمی و كيفی همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثير قرار داده و به شدت متحول ساخته است. به نظر می‌رسد جهان ما روز به روز كوچكتر و فشردگي و به هم پيوستگی آن بيشتر می‌شود. آنچه مسلم است، مواجهه با چالشهاي جهانی مستلزم آن است كه به مصداق شعار «جهانی بينديشيم، منطقه‌ای عمل كنيم» با نظر به تحولات جهانی، فعاليتها منطقه‌ای و محلی صورت گيرد. از جمله اين فعاليتها برای رويارويی با تحولات پرشتاب جهانی، توجه بيش از پيش به آموزش و پرورش و ايجاد تغييرات و اصلاحات اساسی در نظام آموزش و پرورش است که متاسفانه در طی این سال ها دستخوش فراموشی شده است. تنها از طريق بازنگری و بازسازی بنيادي آموزش و پرورش می ‌توان حضوری فعال و سازنده‌ در جريان تحولات جهانی داشت. در بستر و زمينه‌ای كه به سبب تأثير تغييرات جهانی پديد آمده است، نقش آموزش و پرورش ديگر نمی ‌تواند به انتقال مجموعه‌ای ثابت از دانش‌ها محدود باشد، بلكه اين نهاد بايد نقشی پيش تاز و فعال ايفا نمايد.

برای ايفای اين نقش، آموزش و پرورش بايد به گونه‌ای باشد كه بتواند برای پاسخ‌گويی به نيازهاي متغير جامعه و جهان ، مهارت ها و ظرفيت های لازم را در دانش آموزان پرورش دهد. عطف توجه به آينده و نيازهای متحول آن برخورد فعال، سازنده و فراکنشانه با نيازها و چالشهای پيش‌رو را ايجاب می ‌كند ،نه برخورد های سلبی و واکنشانه و محدودیت ها و ممنوعیت های امنیتی و حراستی نا بخردانه! بنابراین حضور فعال در جامعه جهانی، همگامی با تحولات جاری در سطح جهان ايجاب مي‌كند كه همراه با تغيير نوع نگرش به آموزش و پرورش، در مولفه‌های اصلی آن يعنی معلم، دانش‌آموز، برنامه‌ درسی، مديريت و ساختار و تشكيلات، تجدید نظر و اصلاحات اساسي صورت گيرد. تحقق اين امر ضرورت تدوين سياست‌های عملی و روشن و تهيه برنامه‌های متناسب و تعیین تکلیف نحوه حضور خردمندانه معلمان و دانش آموزان در فضای شبکه های اجتماعی ومدیریت گسست دیجیتالی و توسعه سواد فناورانه آنان در جهت شکل گیری" دیپلماسی معلمان "و بسط گفتگو های مجازی و تبادل تجارب، را بيش از پيش توجيه مي‌نمايد.


شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت ایران اسلامی، امیدوار است جناب رئیس جمهور علیرغم تنگناهای اقتصادی و مدیریتی حاکم بر کشور، توجه ویژه خود را به آموزش و پرورش معطوف فرمایند. گرچه به ناچار گذر از بحران در کوتاه مدت را در نظر دارند، اما به آینده های دورتر نیز چشم بدوزند.چرا که دولت ایشان دولت فرصت تغییر است؛ تغییر در آموزش و پرورش و تغییر از آموزش و پرورش، که از سویی مبنای توسعه پایدار جامعه، تربیت شهروندانی شایسته، با تراز اسلامی – ایرانی و حتی تراز جهانی در آموزش و پرورش خواهد بود.و از سوی دیگر مهم‌ترین منابع کشور، منابع انسانی است و آموزش و پرورش تنها جایگاه تربیت نیروی انسانی شایسته است .


در پایان اعلام می داریم ، پاسخگویی به مطالبات جامعه فرهنگیان، مترادف با مدیریت مطالبات با هدف ممانعت از تجمیع غیرمنطقی، رادیکالیزه شدن و یا ایجاد انجماد، انفعال و سرخوردگی پیرامون آنان است. به بیان دیگر، قرار دادنِ مطالبات در مسیر شایسته و بایسته خود با برنامه‌ریزی دقیق، چینش تیم کارآمد در صف و ستاد این وزارتخانه و صداقت در انجام وعده‌ها، همان هدایت مطالبات است، و شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت، کماکان در پی برقراری ارتباط نزدیک، هدفمند، همه جانبه وپیوسته با اقشار مختلف فرهنگیان سراسر کشور خواهد بود و خواسته‌های به حق آنان را رصد،احصاو تحلیل نموده و با نگرش علمی، حرفه ای ،نظام مند و بیانی کارشناسانه به مدیران ارشد آموزش و پرورش انتقال داده و بر پیگیری آنها پای خواهد فشرد و هم چون مشاورانی امین، دلسوز، کارشناس و پیگیر برای نظام تعلیم وتربیت خواهد بود.همچنین در استانه اغازسال جدید تحصیلی آرزو می کند همکاران شریف به ناحق در بندمان با تدبیرو درایت مسوولان ذیربط هر چه سریعتر به دامن پر دانش و مهر فرهنگیان کشور باز گردند.
شاخه فرهنگیان حزب مشارکت ایران اسلامی
مهر ١۳۹٢
 

معاون نخست وزیر سوریه: اسد آماده پذیرش آتش‌بس است

Posted: 20 Sep 2013 04:00 AM PDT

جرس: یک مقام ارشد دولت سوریه از آمادگی حکومت این کشور برای برقراری آتش‌بس در جنگ با مخالفان مسلح سخن گفته است.  

 

روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، در شماره روز ٢٠ سپتامبر (٢٩ شهریور)، متن مصاحبه با قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه را منتشر کرده که گفته است جنگ بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح به بن‌بست رسیده و حکومت آماده است آتش‌بس در این جنگ را بپذیرد.

 

به گفته وی، بشار اسد، رئیس جمهوری، در اجلاس بین‌المللی سوریه - موسوم به ژنو -٢ - پیشنهاد خواهد کرد که بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح آتش‌بس برقرار شود. این اجلاس طرح مشترک آمریکا و روسیه است و قرار است با شرکت قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه‌ای تاثیرگذار بر بحران سوریه در ژنو برگزار شود اما هنوز تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.

 

به گزارش بی.بی.سی فارسی معاون نخست وزیر سوریه گفته است که هیچیک از دو طرف جنگ در آن کشور توانایی برنده شدن در این درگیری را ندارد در حالیکه این جنگ دو سال ادامه داشته و بیش از یکصد هزار کشته برجای گذاشته است.

 

آقای جمیل، که به عنوان معاون اقتصادی نخست وزیر مسئول اداره امور مالی سوریه است، همچنین گفته است که جنگ "حسارات فاجعه باری" را بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. وی خسارت این جنگ را تاکنون حدود یکصد میلیارد دلار، معادل دو سال تولید داخلی در شرایط عادی، تخمین زده است.

 

قدری جمیل در توضیح نظر خود درباره آتش‌‎بس افزوده است: "نه مخالفان مسلح و نه حکومت سوریه توانایی شکست طرف دیگر را ندارد و توازن صفر قوا برای مدت‌ها قابل تغییر نخواهد بود."

 

به گفته معاون نخست وزیر سوریه، در صورت برقراری آتش‌بس، لازم است نیروهای بین‌المللی پاسدار صلح از کشورهای بی‌طرف بر حفظ این آتش‌بس نظارت کنند. برقراری آتش‌بس زمینه مذاکره برای حل نهایی بحران را فراهم خواهد کرد.

 

این مقام سوری گفته است که پس از برقراری آتش‌بس، باید دخالت خارجی در جنگ داخلی سوریه متوقف شود و یک روند سیاسی برای حل این بحران به جریان افتد زیرا "تنها به این ترتیب است که مردم سوریه می‌توانند بدون مداخله خارجی و به روشی دموکراتیک، در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند."

 

اظهارات قدری جمیل با موضع اعلام شده حکومت سوریه در مورد عزم به شکست مخالفان مسلح و ادامه حکومت بشار اسد همسو نیست اما با توجه به موقعیت خاص آقای جمیل، به ویژه ارتباط نزدیک با دولت روسیه، نظرات او معمولا با اهمیت تلقی شده است.


توقف خشونت و حل بحران

 

با گذشت بیش از دو سال از آغاز بحران سیاسی سوریه و کشانده شدن این کشور به جنگ داخلی تمام عیار، این نخستین باری است که یک مقام ارشد دولتی از امکان توافق حکومت و مخالفان با آتش‌بس به منظور ایجاد شرایط مناسب برای حل مسالمت‌آمیز این بحران سخن گفته است.

 

در عین حال، قدری جمیل تنها یکی از دو عضو کابینه غیر وابسته به تشکیلات حزب بعث سوریه است که سال گذشته و در پی تصویب قانون اساسی جدید این کشور به دولت راه یافتند. اصلاح قانون اساسی به موقعیت انحصاری حزب بعث خاتمه داد و در انتخابات پارلمانی سال گذشته، احزاب دیگری هم اجازه یافتند به طور مستقل در این انتخابات شرکت کنند هر چند مخالفان حکومت و جامعه جهانی، برای این انتخابات اهمیتی قایل نشدند.

 

آقای جمیل از اعضای حزب کمونیست سوریه بود اما همراه تعدادی دیگر از اعضا، سیزده سال پیش از این حزب اخراج شد و حزب دیگری با نام حزب اراده خلق را تاسیس کرد. این حزب یکی از تشکیل‌دهندگان ائتلاف موسوم به جبهه خلق برای تحول و آزادی است که در سال ٢٠١١ ایجاد شد و در انتخابات سال ٢٠١٢، توانست ٥ کرسی از ٢٥٠ کرسی مجلس سوریه را به دست آورد.

 

برخی منابع، قدری جمیل را از معتمدان روسیه در سوریه قلمداد کرده و گفته‌اند که دیدگاه‌های او می‌تواند بازتاب نظرات دولت روسیه باشد یا بر سیاست سوریه در قبال سوریه تاثیر بگذارد.

 

پس از آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه در سال ٢٠١١، آقای جمیل و اعضای حزب و طرفداران او در تظاهرات اولیه علیه حکومت شرکت کردند و ظاهرا حتی چند تن از آنان کشته و برخی دیگر بازداشت شدند اما ظاهرا با تشدید خشونت و بروز درگیری مسلحانه، وی به عنوان یکی از شخصیت‌های "مخالف" که به اصلاحات در چارچوب نظام حکومتی فعلی اعتقاد دارند، به فعالیت در داخل آن کشور ادامه داد.


 

پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، رئیس جمهوری این کشور طرحی را به منظور آنچه که "اصلاحات مسالمت‌آمیز" می‌خواند مطرح کرد که براساس آن، مخالفان داخل کشور امکان فعالیت سیاسی می‌یافتند. حکومت‌های روسیه و ایران، که از حامیان اصلی بشار اسد هستند، این طرح را که شامل ادامه حکومت بشار اسد است، راه حل اصلی بحران سوریه دانسته‌اند.

 

قدری جمیل در گذشته، از امکان کناره‌گیری بشار اسد هم به عنوان تحولی برای هموار کردن راه دستیابی به صلح در سوریه سخن گفته بود. مخالفان بشار اسد همواره تاکید داشته‌اند که به آقای اسد اعتماد ندارند و هیچ راه حل شامل ابقای او در رهبری کشور را قابل قبول نمی‌دانند.

 

اخبرا برخی ناظران گفته‌اند که با توجه به تحولات اخیر، به خصوص توافق آمریکا با خواست روسیه در خودداری از اقدام نظامی علیه سوریه، فشار روسیه بر بشار اسد برای کناره‌گیری داوطلبانه می‌تواند زمینه مساعدی را برای خاتمه دادن به جنگ داخلی فراهم سازد بی‌آنکه زیرساخت تشکیلاتی و امنیتی حکومت سوریه منهدم شود زیرا نابودی این زیرساخت‌ها، می‌تواند شرایط مساعد را برای پیشرفت و حتی تسلط اسلامگرایان و نیروهای جهادی ایجاد کند.

 

اظهارات قدری جمیل هنوز از سوی دیگر مقامات سوری تایید نشده و خبرگزاری دولتی سوریه هم که معمولا اظهارات و مصاحبه‌های آقای جمیل را منعکس می‌کرده، دست‌کم در ساعات اولیه پس از انتشار این مصاحبه، گزارش یا تفسیری در مورد آن مخابره نکرده است.
 

جهش ٢٠ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی ایران

Posted: 20 Sep 2013 03:47 AM PDT

جرس: وزیر نفت، احداث واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را زمینه ای برای توسعه و تقویت فرهنگ صنعتی شدن کشور دانست و گفت: در طول سال های ٧٥ تا ٨٥ جهش نخست در صنعت پتروشیمی رخ داد و ارزش تولیدات پتروشیمی کشور از یک میلیارد دلار در سال به نزدیک ٢٠ میلیارد دلار و در جهش دوم به ٤٠ میلیارد دلار خواهد رسید.  

 

بیژن نامدار زنگنه، با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت ایران در زنجیره تولید است، افزود: صنعت پتروشیمی می تواند سبب دور شدن ایران از سیاست خام فروشی شود؛ این صنعت علاوه بر تولید ثروت می تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین دستی تکمیل و همراه با ایجاد اشتغال محصولات متنوعی تولید کند.



زنگنه تصریح کرد: هم اکنون محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای مختلفی همچون تایوان و چین صادر و در آن جا تبدیل به محصولات نهایی و مصرفی شده و دوباره به ایران بازمی گردد، از این رو ایران ظرفیت فراوانی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در این صنعت دارد.



وی با اشاره به این که هم اکنون بخشی از خوراک واحدهای پتروشیمی در خطوط گاز کشور به عنوان سوخت استفاده می شود، تصریح کرد: بایستی این خوراک به محصولات پتروشیمی تبدیل و ارزش افزوده بیشتری تولید شود.



وزیر نفت احداث واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را زمینه ای برای توسعه و تقویت فرهنگ صنعتی شدن ایران دانست و گفت: در طول سال های ٧٥ تا ٨٥ جهش نخست در صنعت پتروشیمی رخ داد و ارزش تولیدات پتروشیمی کشور از یک میلیارد دلار در سال به نزدیک ٢٠ میلیارد دلار و در جهش دوم به ٤٠ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

به گزارش شانا، روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران ادامه دارد و با بهره برداری از طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی تا سال ١٣٩٩ شمسی یعنی پایان برنامه ششم توسعه، سهم کشورمان از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به ٤١ درصد خواهد رسید.



در برنامه ششم توسعه، ٥٥ میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد و ٣٣ مجتمع در طرح توسعه صنعت پتروشیمی نیز طراحی شده است که با افزوده شدن به ظرفیت کنونی، ایران به یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.



یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤دستیابی به مقام اول منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد و دراین مسیر هشت زنجیره ارزش برای تولید ٦٠ محصول برای برنامه ششم برنامه ریزی شده است.



یکی از اهداف برنامه ریزی شده افزایش تولید است و با وارد مدار تولید شدن مجتمع های جدید، ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به یکصد میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی به عنوان یک هدف استراتژیک زمینه را برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.



شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته توانست حدود ٣٨ درصد از مجموع صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد و تولید مجتمع های پتروشیمی نیز در منطقه خاورمیانه حدود ٢٥ درصد کل ظرفیت منطقه بود.



ایران اکنون صادر کننده محصولات پتروشیمی به بیش از ٤٠ کشور جهان است و بازارهای جدید نیز در حال فعال شدن بوده به طوری که حدود ٤٠٠ میلیون نفر بازار هدف در کشورهای همسایه وجود دارند و با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک ایران، این بازارها اهمیت بسیاری دارد و با توجه به نقش ایران در زمینه تامین نیازهای پایه برای سایر کشورها، بدون تردید مسیر تحریم ها عوض خواهد شد.



امروز مجتمع های پتروشیمی ایرانی با تولید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی متنوع می توانند بسیاری از نیازهای داخل را تامین کنند و خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک کالاهایی که از خارج کشور وارد می شوند قابلیت تولید در داخل کشور را خواهند داشت.



به گزارش باشگاه خبرنگاران، عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب مهم تولید محصولات پتروشیمی در حال فعالیت هستند و طرح های توسعه ای پتروشیمی در بسیاری از استان های کشور در حال تکمیل و راه اندازی است که با تولیدی شدن این مجتمع ها زنجیره تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی در داخل کشور تکمیل خواهد شد که افزون بر تامین نیاز داخل زمینه ساز افزایش صادرات نیز خواهد بود. 

محمدرضا عارف: آزادی زندانیان سیاسی تداوم داشته باشد/ دوران انگ زدن گذشته است

Posted: 20 Sep 2013 03:30 AM PDT

جرس: محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اصلاح طلبان استان سمنان با اشاره به لزوم همراهی مجلس با دولت، اظهار داشت: اگر مجلس با دولت همراه نباشد؛ بهترین دولت در عمل ناموفق می‌شود. ما مجلس را در راس امور می دانیم. مجلس باید پرسشگر و در عین حال همراه دولت باشد تا دولت احساس کند مجلس پشتیبانش است.  

 

به گزارش آفتاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح طلبان باید از گذشته درس بگیرند و یک روند منطقی را در کنار مردم دنبال کنند و با این حرکت قطعا به نتیجه می‌رسند و می توانند اکثریت مجلس آینده را در اختیار داشته باشند.

 

عارف همچنین با انتقاد از نحوه برخورد تعدادی از نمایندگان مجلس با دکتر توفیقی،گفت: متاسفانه عده‌ای که شناخت کافی از دکتر توفیقی ندارند هجمه‌هایی علیه ایشان در فضای کشور به راه انداخته‌اند در حالی که من در برابر تاریخ و مردم شهادت می دهم دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای آموزش عالی کشوردر مقطع فعلی است.

 

وی با بیان اینکه مخالفت نمایندگان با وزیر پیشنهادی رئیس جمهور باید کارشناسی و بدور از حب و بغض باشد،تاکید کرد:دوران انگ زدن به افراد گذشته است نباید بواسطه آنکه خط و مشی سیاسی ما با دیگری متفاوت است او را آماج اتهامات بی اساس کنیم.اینگونه رفتارها با موازین اخلاقی و دینی ما سازگار نیست.

 

عارف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلاح طلبان باید با نگاه مثبت به آینده و بصورت سازمان یافته حرکت کنند،خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در جریان‌های سیاسی کشور وجود دارد این است که حرکات سازمان یافته و تشکیلاتی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به جای آن عموما به دنبال حرکت‌های هیاتی و گعده‌ای هستند.

 

عارف با نقد چنین نگاهی یادآور شد: اصلاح طلبان برای اینکه دوباره تاریخ را تکرار نکنند باید به دنبال حرکت‌های سازمان یافته باشند چراکه معتقدیم نتیجه جنبش اصلاحات نباید انتخابات ریاست جمهوری سال 84 می‌شد.

 

وی با تاکید بر اینکه هدف نباید پیروزی افراد خاص باشد بلکه باید پیروزی جریان مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: گاهی برای پیروزی لازم است که یک نفر کنار بکشد. جلو رفتن و عقب نکشیدن به معنای پیروزی نیست. اگربا غرور پیشروی کنیم ممکن است شکست جانانه بخوریم .انصراف من از تداوم حضور در عرصه انتخابات اخیر بر همین اساس بود.

 

عارف همچنین با اشاره به فضای فعلی کشور، خاطرنشان کرد: دولت برای عملیاتی کردن برنامه‌های خود فرصت مناسبی می خواهد و نمی‌تواند طی مدت کوتاهی همه معضلات کشور را حل کند .

 

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای فعالیت کرد که مردم احساس کنند، مسیر کشور اصلاح شده است ،خاطرنشان کرد:قطعا قضاوت مردم بر اساس روند حرکت است.باید تلاش شود که روند حرکت دولت به سمت حل مشکلات و پیشرفت و تعالی کشور باشد.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پایان با استقبال از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی اظهار امیدواری کرد روند آزادی این افراد تداوم داشته باشد. 

 

بازگشت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به قیمت سال ۹۱

Posted: 20 Sep 2013 03:12 AM PDT

جرس: معاون وزیر و ورئیس سازمان غذا و دارو از کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از اول مهر ماه خبر داد.  

 

به گزارش مهر، دکتر رسول دیناروند افزود: این تصمیم بر اساس تفاهمنامه ای که روز گذشته به امضای وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید، اتخاذ شده است.

 

وی در تشریح گفت: بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد با توجه به اعتباری که وزارت بهداشت از محل مابه التفاوت نرخ ارز به بیمه ها می پردازد، هزینه پرداختی بیماران را کاهش دهد و در همین خصوص فهرستی از داروهای مورد استفاده بیماران خاص و صعب العلاج از جمله بیماران مبتلا به ام اس و سرطان را به بیمه ها اعلام کرده ایم.

 

دیناروند افزود: از اول مهرماه داروهای بیماران خاص در داروخانه ها براساس دستور العمل جدید توزیع خواهد شد.

 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه یادآور شد: در دولت جدید در حوزه دارو از همان ابتدا پی گیری دو موضوع اساسی در دستور کار قرار داشت که یکی تامین، تدارک و در دسترس بودن داروی بیماران صعب العلاج بود و دیگری کاهش قیمت دارو به تبع نرخ ارز بود که در سال جاری شاهد افزایش زیاد قیمت دارو بودیم.

 

وی گفت: با این تصمیم قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به قیمت سال 91 برمی گردد. 

 

توصیه آیت‌الله خمینی به هاشمی‌رفسنجانی: امریکا را در تجدید رابطه مایوس نکنید

Posted: 20 Sep 2013 02:57 AM PDT

جرس: امروز در خاطره هاشمی رفسنجانی آمده است: درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی متن کامل روزنوشت خاطرات ایشان بدین شرح است:

 

در اخبار صبح رسانه های جهانی، فشار بر عراق سنگین است و از ما به خوبی یاد می شود. عراق شرط‌ هایی برای رفتن به نیویورک گذاشته که مهم نیست. در منزل بودم. کار زیادی نداشتم. فاطی و سعید و سارا برای سفر به کره جنوبی به فرودگاه رفتند. مهدی با صورت باندپیچی برای ثبت نام در ترم جدید به دانشگاه رفت. عفت ظهر مهمان خانم آقای موسوی اردبیلی بود.

 

عصر خدمت امام رفتم. تنها در بالکن حیاط نشسته بودند و روزنامه می خواندند و فواره حوض کوچک حیاط زمزمه‌ای داشت. منظره جالبی بود. درباره ادغام نیروهای مسلح مذاکره شد. با ادغام امکانات پشتیبانی موافقند، اما در حال حاضر ادغام ارتش و سپاه را صلاح نمی‌دانند و به طور جزم می‌گویند جنگ تمام شده و دیگر تجدید نمی شود و ادغام را مایه دعوا و نزاع و نارضایتی می دانند.

 

درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست. 

 

واکنش اصلاح‌طلبان به آزادی زندانی‌های وقایع ۸۸

Posted: 20 Sep 2013 02:18 AM PDT

جرس: چهارشنبه، روز خوبي بود. قهرماني تيم کشتي آزاد ايران در جهان، صعود تيم استقلال و بالاخره خبري که مدت ها منتظرش بوديم اتفاق افتاد، همه نيامدند اما آزادي همين ها هم کم نيست. آزادي اي که نويد خبرهاي خوش تري در پي دارد. در بينشان، هم اسامي زنان به چشم مي خورد و هم مردان. از فعالان سياسي و زندانيان عقيدتي گرفته تا روزنامه نگاران.  

 طبق آنچه «ايسنا» گزارش داده فيض الله عرب سرخي از اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، محسن امين زاده، ميرطاهر موسوي،  محمدعلي ولايتي و حسن زرين پور که بعد از وقايع سال 88 زنداني شده بودند، آزاد شدند. از بند زنان هم خبر مي رسد که نسرين ستوده، مهسا امرآبادي، محبوبه کرمي، مريم جليلي، ميترا رحيمي، فرح واضحان، ژيلامک وندي و کفايت ملک محمدي هم آزادي مشروط گرفته اند. زندانيان سياسي در حالي آزاد شده اند که بخشي از دوران محکوميت خود را گذرانده و بخشي ديگر باقيمانده بود اما به واسطه حکم آزادي مشروط از زندان خارج شدند. اخبار همچنين حاکي از اين است که از زندانيان زن خواسته شده بود که در صورت تمايل مي توانند دوشنبه شب زندان را ترک کنند که به علت زمان نامناسب و ديروقت بودن، صبح ديروز آزاد شدند.

 

سعيد ليلاز در اين باره به «شرق» گفت: «خبر آزادي تعدادي از زندانيان سياسي بسيار مهم و نتيجه حضور مردم درانتخاباتي است که توسط رهبري «حماسه» توصيف شد. اين رخداد، محصول همگرايي ملي جناح هاست و پيامد گرايش ملت به محور «اعتدال» است.»

 

وي افزود: «مساله آزادي زندانيان سياسي آخرين چالش باقيمانده بعد از انتخابات به شمار مي رود و به نظر مي رسد سرانجام زمان حل و فصل اين مساله رسيده است. اميدوارم به زودي امکان رفع ديگر محدوديت هاي برجامانده هم فراهم شود.»

 

ليلاز گفت: «شايد بتوان اين اتفاق را با سفر روحاني و هيات همراه به سازمان ملل مرتبط دانست. اکنون در حال رسيدن به يک تفاهم بزرگ در سطوح عالي هستيم و اين آزادي ها هم نشانه اصلي آن است که مي شود فهميد ادامه پيدا خواهد کرد.»

 

اين فعال سياسي افزود: «اميدوارم هم دوستاني که آزاد مي شوند هم بقيه که بيرون هستند از مسير اعتدال خارج نشوند. در شرايط حساس کنوني نبايد اجازه داد که راديکاليسم دوباره سربرآورد اگر ما اجازه ندهيم در اصلاح طلبان راديکالي سربرآورد، تندروهاي رقيب هم موفق نمي شوند، فضا را تند کنند.»

 

ليلاز گفت: «ما بايد اطمينان بدهيم که جز اعتلاي کشور، زير چتر نظام جمهوري اسلامي برنامه ديگري نداريم و مصداق اين قانون اساسي، مقام معظم رهبري است. بايد ثابت کنيم که بهترين راه براي اداره کشور، همدلي و هم رايي بين طيف هاي سياسي است. شخصا گواهي مي دهم اصلاح طلبان در خفا و علني علاقه اي به به هم ريختن ثبات سياسي کشور ندارد. همه بايد به هم کمک کنيم. اگر اين فرآيند با آزادي همه زندانيان و رفع حصرها انجام شود من شخصا هيچ انتظار ديگري از مسوولان ندارم.»

 


تابش نماينده مجلس نهم هم اين رخداد را «نوعي آشتي ملي» خواند و گفت: «مجموعه حوادث و مسايل و اتفاق‏هايي که طي ساليان گذشته در کشور به وقوع پيوست، عقلانيتي را به سياستمداران، زعماي قوم، گروه ها، جناح ها و احزاب، حاکم کرد، اينکه در هر صورت کشور بايد با خردجمعي اداره شود و حذف و زندان کارساز نيست.»

 

تابش در گفت وگو با «شرق» تاکيد کرد: «همه اينها زمينه ‏ساز ايجاد يک آشتي ملي شده و رهاورد آن آزادي و فضاي بازي است که امروز شاهد آن هستيم. البته در اين مسير نه مي توان تلاش و رهنمودهاي رهبر را ناديده گرفت و نه حمايت عقلاو شخصيت هاي مستقل گروه هاي اصولگرا و به ويژه قوه قضاييه را. از سوي ديگر دکتر روحاني با پيشينه سياسي مشخص پا به عرصه انتخابات رياست جمهوري گذاشته و مردم نيز با راي به او، گفتمان اعتدال و تدبير را برگزيدند.»

 

تابش ابراز اميدواري کرد که روندي که از سوي مسوولان براي ايجاد فضاي باز سياسي در کشور لحاظ شده، تداوم يابد و شاهد آزادي ديگر زندانيان سياسي و رفع حصر مهندس ميرحسين موسوي و مهدي کروبي باشيم. همه اينها نشانه اي از بلوغ سياسي در ميان شهروندان، مسوولان و مديران کشور است و بسيار خوشحاليم که در اوضاع کنوني کشورهاي خاورميانه، ايران با ثبات و کاميابي به سمت مردمسالاري و دموکراسي گام برمي دارد.»

 

محمدرضا خباز، نماينده مجلس هشتم با اشاره به اينکه 24 خرداد آغازي براي تغيير و تحول بود و به معناي واقعي کلمه حماسه سياسي اتفاق افتاد به «شرق» گفت: «بايد باور کنيم که از فرداي 24 خرداد، ايران ميزبان شرايط سياسي متفاوتي بوده که راي تک تک شهروندان ايراني آن را به وجود آورده. آنچه امروز اتفاق افتاده و شاهد انتشار اخبار آزادي زندانيان سياسي هستيم.»


صادق زيباکلام هم با بيان اينکه شوخي شوخي دارم به آقاي روحاني اميدوار مي شوم، گفت: «البته اميدمان در درجه اول خداوند است و بعد مسوولان محترم. اما واقعا به آقاي روحاني اميد دارم تا بتواند با سرپنجه تدبير، يکي يکي مشکلات را حل کند.»

 

زيباکلام افزود: «ما خواهان عدم ايجاد فشار بر روي آقاي روحاني بوديم تا حساسيت اصولگرايان برانگيخته نشود. شخصا از 24خرداد تا به امروز، پس از خبر پيروزي آقاي روحاني، اين دومين خبري بود که بغض را به گلويم آورد و به همين دليل هم هست که به خوبي قادر به سخن گفتن نيستم. اميدوارم اين روند ادامه پيدا کند.»