جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هفت پرده: از بازگشائی خانه سینما تا دورزدن تحریم با ون

Posted: 12 Sep 2013 09:39 AM PDT

سعید زندگانی
جرس – در پرده اول به آئین بازگشائی خانه سینما می رویم که رئیس سازمان سینمائی پس از بازکردن قفل آن گفته است که یک خانه سینما بیشتر نداریم که آنهم منحل نشده است؛ پرده دوم نامه ای است از موسیقی دان پیشکسوت کیوان ساکت که از وزیر فرهنگ و ارشاد خواسته است نگذارد آبروی هنرمندان به بازی گرفته شود؛ پرده سوم گزارشی است از حضور نصرت کریمی در محل ساخت فیلم «شهر موشها»؛ در پرده چهارم سخنان علی باباچاهی در مورد ممیزی کتاب پیش یا پس از انتشار را می خوانید؛ نجات سه خانه تاریخی از ویرانی، گزارش پرده پنجم است؛ در پرده ششم به کنسرتهای همایون شجریان و علی قربانی در تهران و زنجان سر می زنیم؛ و در پرده آخر با ترفند کارگران «پل چوبی» برای دور زدن تحریم فیلمش از سوی حوزه هنری آشنا می شویم!

 

با کلید دولت یازدهم، قفل خانه سینما باز شد


همزمان با روزملی سینما، پنجشنبه ۲۱ شهریور ماه، قفل خانه سینما بوسیله رئیس سازمانی سینمائی بازشد و این نهاد صنفی پس از دوسال هنرمندان و اهالی رسانه را به خود پذیرفت. «حجت الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی که هنگام ورود به خانه سینما عزت اله انتظامی «آقای بازیگر» و فرهاد توحیدی سخنگوی هیئت مدیره او را همراهی می‌کردند، درآئین بازگشائی خانه سینما رسماً اعلام کرد که یک خانه سینما بیشتر وجود ندارد و بزودی مجمع عمومی آن با هدف بررسی اساسنامه توسط هیئت مدیره خانه سینما و با نظارت سه نفر از نمایندگان وزارت ارشاد برگزار می‌شود. او گفت: «خانه سینما فقط مدتی به حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد و به هیچ وجه این خانه منحل نشده است و فقط این مکان تعطیل شده بود. وقتی انجمن یا موسسه فرهنگی در ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد دارای یک شخصیت حقوقی می‌شود که وزارت ارشاد نمی‌تواند آن را منحل کند و فقط قوه قضائیه این حکم را دارد. به همین دلیل تاکید می‌کنم که خانه سینما فقط تعطیل شده بود. حکم مکتوب وزیر هم برای بازگشایی مجدد خانه سینما صادر شده که البته پیش از این نیز وی درباره بازگشایی خانه سینما صحبت کرده بود و از امروز فعالیت این خانه از سر گرفته شد و رسمیت پیدا کرد.»


سخنان رئیس سازمانی سینمائی برای هیئت مدیره تشکلی که در دوران جواد شمقدری پاگرفت و به «خانه سینما ۲» مشهورشد، خوش نیامد و حبیب اله کاسه ساز و جمال شورجه اعضای هیئت رئیسه این تشکل در میانه و پایان سخنان ایوبی، خانه سینما را ترک گفتند. رئیس سازمانی سینمائی در سخنان خود با اشاره به تفاهمنامه مطرح شده در ارتباط با خانه سینما گفت: «پیش از این تفاهماتی برای بازگشایی خانه سینما مطرح شده بود که بسیار خوب بود. طی این تفاهمنامه صنوفی که روند قانونی خود را طی نکرده‌اند باید در ارشاد این مراحل را پشت سر بگذارند، اساسنامه را امضا کنند، مدارک را تحویل دهند و با رسیدی که دریافت می‌کنند، در مجمع عمومی شرکت کند. در بند دیگر این تفاهمنامه آمده بود در مجمع عمومی اساسنامه‌ای که بازنویسی شده، مورد تایید اعضا قرار می‌گیرد. در این مجمع عمومی نماینده همه اصناف حضور پیدا خواهند کرد که تاریخ برگزاری مجمع را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.»


وی در پاسخ به این سوال که اصنافی که به تازگی در وزارت ارشاد جدا از خانه سینما تشکیل شده‌اند چه وضعیتی دارند؟ عنوان کرد: «بزودی جلساتی را برگزار می‌کنیم تا با طرفین به یک توافق برسیم و تکلیف این اصناف را بعدا مشخص خواهیم کرد. فعلا ملاک ما برای برگزاری مجمع عمومی همین اساسنامه فعلی است تا اساسنامه بازنویسی شده در مجمع عمومی مورد تایید اعضا قرار بگیرد. مجمع عمومی با حضور اصناف خانه سینما برگزار خواهد شد و از وزارت ارشاد نیز سه نفر با عنوان ناظر حضور پیدا خواهند کرد که به زودی اسامی این ناظران اعلام خواهد شد. از روز شنبه این افراد در خانه سینما مستقر می‌شوند تا با کمک اعضای هیات مدیره فعلی و اصناف بتوانیم مجمع عمومی را برگزار کنیم. این وضعیت تا برگزاری مجمع ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم با تدبیر و خرد جمعی این دو هفته نیز تا برگزاری مجمع عمومی به خوبی طی شود. همانطور که عنوان کردم نمایندگان ما که از افراد مقبول سینما هستند، تا برگزاری مجمع در این مکان حضور پیدا خواهند کرد و در خانه سینما به روی کسانی که می‌خواهند به ما کمک کنند، باز است.»


ایوبی در ارتباط با بودجه خانه سینما و همچنین جایگاه این نهاد صنفی تأکید کرد: «بنا نیست اصناف دولتی شوند و این موضوع با طی شدن مراحل قانونی فرق می‌کند. من پیش از این مسئول سازمان‌های مردم نهاد بودم، این سازمان‌های مردم نهاد نیز مراحلی را برای قانونی شدن طی می‌کردند. ما نیزباید این مراحل را بگذرانیم. مطمئن باشید ما می‌خواهیم اصناف سینمای ایران صنف باقی بمانند. اگر دولتی تصمیم بگیرد خانه سینما را باز کند، قطعا هزینه آن را متقبل می‌شود. البته هیات مدیره خانه سینما می‌تواند از جاهای دیگری نیز کمک بگیرد. ما یک نظام جمهوری اسلامی داریم و یک خانه سینما. خانه سینمای دو یا سه‌ای وجود ندارد. دوستانی که می‌خواستند خانه سینمای دو را هم برپا کنند، این موضوع را پذیرفتند. وعده دیدار ما در جشن سینمای ایران است، از اینکه می‌ه‌مان ناخوانده به سینمای ایران را پذیرا شدید، سپاسگزارم. ما باید با این پشتوانه عظیم خانه سینما، با همه سلیقه‌ها همراه باشیم و این مهم‌ترین حرکت در مدیریت است. اگر سینما در گذشته دچار مشکلاتی شد و شاید مدیریت نیز می‌توانست بهتر باشد ولی شرایط آن فراهم نشد، به این دلیل بود که اصناف در کنار سینمای ایران نبودند. اما امروز همه این همدلی را پذیرفتند. امیدوارم سیمرغ سینمای ایران به پرواز درآید؛ چراکه جهان و مردم ایران منتظر شما هستند، امیدوارم مشکلات این سینما نیز زود‌تر حل شود. وعده ما برای صحبت کردن در ارتباط با چالش‌های سینما روزهای دیگر است؛ امروز این حضور پرنشاط شما بهترین هدیه به شمار می‌رود ومن بازگشایی خانه سینما را به اهالی آن تبریک می‌گویم.»


ساکت: آبروی هنرمند را به بازی می‌گیرند!


کیوان ساکت، نوازنده و آهنگساز پیشکسوت در سمنان همراه با سالار عقیلی به روی صحنه رفت؛ در حالیکه مدیرکل ارشاد این استان موافقت نکرد که نام این موسیقی‌دان شناخته شده روی بیلبورد‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی ذکر شود و شد آنچه که در تصویر می‌بینید. پس از برگزاری کنسرت، ساکت در اعتراض به حاشیه‌های پیش آمده در کنسرتش در سمنان به وزیر ارشاد نامه‌ای نوشت و گله کرد که چرا می‌گذارند چنین اتفاقاتی بیافتد و آبروی هنرمندان به بازی گرفته شود؟ در این نامه که ساکت آنرا در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آمده است:


جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حقیقت خانه هنرمندان است و مسؤولان این وزارتخانه و هنرمندان به مثابه اعضای یک خانواده هستند. این در حالی است که استقبال بسیار گرم و پرشور مردم نازنین و هنردوست سمنان موجب شده تا در این شهر کنسرت‌هایی اجرا شود که البته هنرمندان بسیاری از این خطه در عرصه موسیقی و هنر ایران فعالیت می‌کنند و این موجب سرافرازی و خرسندی است ولی با کمال تأسف هیچ‌کدام از مسؤولین اداره ارشاد این استان هنرپرور در طی چند روز اقامت گروهی که به تازگی اجرای گرم و پر شوری داشت نه حتی برای خوشامدگویی و نه برای دیدن برنامه‌ای که با حضور آقای سالار عقیلی خواننده مردمی و هنرمندان سر‌شناس دیگری تنظیم شده بود، ‌ حضور پیدا نکردند و موجب شگفتی و رنجیدگی اعضای گروه شدند.


این رنجیدگی آنجا بیشتر شد که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان علاوه بر کارشکنی‌هایی که در طول برنامه‌ریزی این اجرا از خود نشان داد (البته پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی در تهران توسط مدیر گروه)، اعلام کردند که نام و یا تصویر سرپرست گروه، کسی که اخبار و مصاحبه‌ها و برنامه‌هایش بار‌ها و بار‌ها از رسانه‌های اجتماعی از جمله صداوسیما و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها پخش و منتشر شده است، روی بیلبورد تبلیغاتی درج نشود. (نماینده دفتر موسیقی از این بیلبُرد‌ها تصویربرداری کردند) و اینگونه آبروی هنرمند را به بازی می‌گیرند. نماینده محترم دفتر موسیقی در هر دوشب اجرا حضور داشتند و خود شاهد استقبال گرم مردمی بودند و شاهدی براین هستند که برنامه بدون هیچ حاشیه‌ای و در ‌‌نهایت متانت، نظم کامل و بسیار پر شور انجام شد. این در حالی است که با شروع فصل جدیدی از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور شخص مدیر و مدبر و فرهنگ دوستی نظیر جنابعالی و آقای مرادخانی که همه اهل هنر متفقا خوشحالی خود را از این انتخاب بیان کرده‌اند و با جان گرفتن این احساس که ارشاد خانه هنرمندان است، انتظار داشتیم که مدیران استانی برخورد و تعاملی فرهنگی‌تر و مردمی‌تر با این گونه برنامه‌ها و هنرمندان طراز اولی داشته باشند که در راه اشاعه فرهنگ ایران سال‌هاست خدمت می‌کنند و آثار آن‌ها از تمام شبکه‌های رادیویی و تلوزیونی به گوش جان مردم می‌رسد.


هرچند استقبال و شور و هیجان مردم بسیار با فرهنگ و موسیقی دوست سمنان از هنرمندان خود تا حدود زیادی باعث دلجویی از هنرمندان شد، اما حداقل انتظار گروه موسیقی این بود که یکی از متولیان ارشاد استان سمنان، همچون دیگر متولیان هنری در شهرهای دیگر ایران عزیز در طی چند روز اقامت گروه در شهر تاریخی و فرهنگی سمنان، لااقل یکی از شب‌ها در اجرا حضور داشته باشند اما در عوض مردم هنردوست سمنان با شور فراوان و اهدای دسته‌های فراوان گل از هنرمندان خود قدردانی کردند.


نصرت کریمی به «شهر موش‌ها» رفت


همزمان با پایان ساخت عروسک‌های فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» ٬ نصرت کریمی نویسنده٬ بازیگر و کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون ایران درسالهای پیش از انقلاب که پس از انقلاب اجازه کار در این عرصه‌ها را پیدا نکرد و بیشتر به عروسک‌پردازی و صورتک سازی روی آورد، به دعوت مرضیه برومند و در حالی‌که همسر و فرزندش بابک کریمی او را همراهی می‌کردند، از کارگاه عروسک سازی فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» بازدید کرد و با کارگردان٬ تهیه کننده و گروه سازنده عروسک‌های «شهر موش‌ها» به گفت‌وگو نشست. مرضیه برومند کارگردان فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» به رسم دیرین با دعوت از استاد خود او را درجریان روند تولید فیلم قرار داد. برومند در حالیکه اشک شوق از چشمانش جاری بود با یادآوری اینکه در همه فیلم‌هایی که برای کودکان ساخته، از نظرات آقای کریمی به عنوان استاد و پیشکسوت خود استفاده نموده و او را در جریان کار‌ها قرار داده است، ازحضور وی در دفتر فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» ابراز خرسندی کرد و آن را باعث افتخار دانست.


کریمی با وجود سن بالا، عصازنان ضمن بازدید از عروسک‌های «شهر موش‌ها»؛ و تحسین سازندگان٬ با روحیه‌ای شاداب با عوامل فیلم به گفت‌وگو نشست و با ابراز خوشحالی از ساخت این فیلم برای سازندگان آن آرزوی موفقیت کرد. منیژه حکمت یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» نیز حضور نصرت کریمی در محل دفتر این فیلم را باعث افتخار خود دانست و گفت: «حضور آقای کریمی باعث دلگرمی عوامل سازنده فیلم می‌شود و بسیار روحیه بخش است.» وی در ادامه با تشکر از کریمی برای قبول دعوت سازندگان فیلم و حضور در دفتر فیلم شهر موش‌ها خطاب به نصرت کریمی افزود: «حضور گرانبهای شما به عنوان خاطره‌ای شیرین در یاد همه عوامل و سازندگان فیلم خواهد ماند.»


در ادامه نصرت کریمی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره سریال مدرسه موش‌ها و فیلم سینمایی شهر موش‌ها چیست؟ گفت: «سریال مدرسه موش‌ها و فیلم سینمایی شهر موش‌ها در زمره کارهای خوب و به یاد ماندنی بودند و همین که مردم آن‌ها را دوست داشتند و از طرف مردم با اقبال گسترده مواجه شدند نشان دهنده موفقیت آن‌ها است.» این سازنده پیش کسوت فیلمهای عروسکی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمی مانند «شهر موش‌ها» تا چندین سال پس از ساخت و اکران٬ همچنان در خاطر مردم ماندگار است و تبدیل به نوستالژی برای دو نسل می‌شود؟ اظهار داشت: «اصولا پرسناژ عروسکی موش برای مردم و خصوصا بچه‌ها حالت سمپاتیک دارد. همه شخصیت عروسکی موش را دوست دارند مانند می‌کی ماوس موش معروف والت دیزنی که بسیار مورد توجه است. از این جهت که بچه‌ها نسبت به موش احساس برتری می‌کنند. آن‌ها حتی از نظر فیزیکی هم بزرگ‌تر از موش‌ها هستند و می‌توانند هرگونه که دوست دارند با آن‌ها رابطه برقرار کنند و از اینکه در موضع برتری هستند احساس پیروزی و غرور می‌کنند.» وی با ذکر خاطره هائی از گذشته، اظهار امیدواری کرد که «شهرموش‌ها» ی جدید، فیلمی موفق و مورد پسند مردم باشد وهمانند فیلم قبلی مورد استقبال مردم قرار بگیرد.


باباچاهی: حرفهای جنتی تاریخی است!


با اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که حرف خود در مورد حذف ممیزی پیش از انتشار کتاب را پس از مشورت با کار‌شناسان پس گرفته است، علی باباچاهی شاعر و نویسنده معتقد است که آن حرف‌ها به هرحال حرفهای تاریخی از سوی وزیری است که ممیزی کتاب زیر نظر سازمان او قرار دارد. جنتی که پیش‌تر صحبت‌هایی را درباره برداشتن ممیزی پیش از انتشار کتاب مطرح کرده بود و این حرفش بازتاب‌های زیادی داشت، در پایان آخرین جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «بار‌ها گفته‌ام ممیزی یک اصل حاکمیتی است که به عهده دولت است. البته ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم که پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم؛ پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نویسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند.»


وزیر این حرف‌ها را پس از آن مطرح کرد که علی باباچاهی با تاریخی خواندن اظهارنظرهای اخیر او درباره‌ برداشتن ممیزی پیش از انتشار، به وجود آمدن این رویکرد را برآیند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم دانسته و به «ایسنا» گفته بود: «مطمئنا تغییر مسؤولیت ممیزی از وزارت ارشاد و سپردن آن به ناشران، برآیند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم بوده است. بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت، چون به موضوع ممیزی یک پاسخ تاریخی داده شده است. مطمئنا جبر زمان باعث این تغییر رویکرد شده است؛ اما من فکر نمی‌کنم این مسأله به همین سادگی ختم شود، چون ممیزی دراین صورت از بین نمی‌رود، بلکه به دیگری سپرده می‌شود و این یعنی انتقال نظارت. بنابراین خواسته یا ناخواسته ناشران مجبورند بر آثار نظارت کنند و باید این را درنظر داشت که در هر نظارتی قدرتی به چشم می‌خورد.»


باباچاهی افزود: «باید درنظر گرفت که یک ناشر حتا ناشر حرفه‌یی، درهمه زمینه‌ها صاحب‌نظر نیست؛ به همین خاطر اگر ممیزی به دست ناشران سپرده شود، لازم است عده‌ای از نویسندگان و شاعران به عنوان مشاوران ناشر در حوزه ممیزی فعالیت کنند.» او با بیان این‌که در سپردن مسؤولیت نظارت بر ممیزی به ناشران خواه ناخواه به صاحبان آثار نسبت به ناشران هرچند به غلط، حسی شبیه به حس ممیزان ارشاد دست می‌دهد، اضافه کرد: ‌ «خود ناشران باید از این پل صراط حساس به نوع خیلی ظریفی عبور کنند که نه حق مؤلف‌ها زیر سؤال برود و نه خودشان طور دیگری جلوه کنند. من اسم این مرحله را مرحله بحران می‌گذارم، اما تصورم از بحران منفی نیست، چون بحران می‌تواند عامل یک زایش باشد. امیدوارم این بحران به خوبی و میمنت تولد زیبایی را برای اهالی فرهنگ و قلم داشته باشد.»


نجات سه بنای تاریخی در تهران از ویرانی


مهدی حجت معاون سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که سه بنای تاریخی در حال ویران شدن، به نوعی از انهدام نجات پیدا کرده‌اند. او در گفتگو با «مهر» درباره تخریب خانه تاریخی ظهیر الاسلام توسط سازمان تامین اجتماعی و اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار بود پیرامون این موضوع با وزیر کار صحبت کند، گفت: «قرار بر این شده است که با مسئولان سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای مشترک برگزار کنیم و پیشنهاد شود که این ساختمان با نظارت سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شود تا با توجه به خصوصیات و جانمایی مناسبی که دارد، پس از مرمت به مرکز روابط عمومی یا آی تی سازمان تامین اجتماعی که محل مراجعه مردمی است تبدیل شود. بدین ترتیب نه تنها از تخریب این ساختمان جلوگیری می‌شود بلکه کاربری جدیدی به آن داده خواهد شد. برای یک سازمان افتخار نیست که خانه تاریخی را خراب کند و به جای آن پارکینگ طبقاتی بسازد. من مطمئن هستم مسئولان سازمان تامین اجتماعی همکاری لازم را با سازمان میراث فرهنگی می‌کنند و باعث می‌شوند تا اهالی محلی از این اتفاق خوشنود شوند.»


معاون سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره به مزایده گذاشتن مهمانپذیر تاریخی «گیلان نو» توسط ستاد فرمان اجرایی امام که همزمان با به مزایده رفتن خانه تاریخی پیرنیا انجام شده بود، گفت: «این مه‌مان پذیر در جلسه‌ای که با مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان این ستاد عنوان کردند مالکیت این مهمانپذیر به فردی داده می‌شود که قصد حفاظت از آن را داشته باشد. بنابراین مشارکت سازمان میراث فرهنگی و ستاد، از آنچه که در گذشته اتفاق افتاده با آنچه که در آینده رخ می‌دهد متفاوت خواهد بود.» وی همچنین درباره مزایده خانه تاریخی کوچه پیرنیا در لاله زار نیز اظهار داشت: «این خانه به نام خانه تاریخی مهدوی در سازمان میراث فرهنگی شناخته شده است. کار‌شناسان، این خانه را با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام بررسی می‌کنند تا اگر امکان احیا وجود دارد مرمت شده و تغییر کاربری دهند بنابراین به طور حتم از تخریب آن جلوگیری خواهد شد.»


حجت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دیوان عدالت اداری کشور با هر شکایتی از سوی مالکان بناهای تاریخی آن ملک را از فهرست میراث ملی خارج می‌کند گفت: «قصد داریم در گام بعدی با مسئولان دیوان عدالت اداری موضوع خروج خانه‌های تاریخی را مطرح کنیم و به صورت منطقی، علمی، دینی و اجتماعی وارد مذاکره شویم چرا که مجموعه قوانینی وجود دارد و حضرت امام نیز نظراتی را به یادگار گذاشته‌اند که در حفاظت از میراث فرهنگی و آثارتاریخی تاکید شده است. بنابراین بدون شک می‌توانیم این مسئله را در دیوان عدالت اداری حل کنیم چرا که فکر می‌کنیم منطقی که به ایجاد سازمان میراث فرهنگی و تصویب قوانین آن کمک کرد بسیار مفصل و دقیق بوده است و ما نیز در این سازمان موظف شده‌ایم تا از آثار تاریخی دفاع کنیم و نگذاریم تخریب شود. مردم ایران برای نگهداری از آثار تاریخی خود بسیار علاقه‌مند هستند، منتها باید آن‌ها را در حفظ، نگهداری و بهره بری مناسب از آن راهنمایی و هدایت کنیم. عموم مردم نمایندگانی دارند که رسانه‌ها هستند وقتی مطالبی در حوزه میراث فرهنگی منتشر می‌شود در حقیقت از حقوق مردم دفاع کرده است ما حضور همه خبرنگاران را برای دفاع از میراث غنیمت می‌شمریم.»


همایون در تهران، قربانی در زنجان روی صحنه


این عکس، حالا به تصویری ماندگار در ذهن دوستداران موسیقی اصیل ایرانی تبدیل شده است. چند سال پیش دراولین کنسرت مستقل همایون شجریان، استاد شجریان به دیدار این برنامه رفت وچنین از سوی پسر مورد استقبال قرار گرفت. حالا همایون که در این سال‌ها خود چهره‌ای محبوب در موسیقی ایران شده است، از روز پنجشنبه کنسرتهای خود را همراه با ارکس‌تر مجلسی تهران به رهبری بردیاکیارس در سالن همایشهای برج میلاد آغاز می‌کند که آغاز آن باردیگر با حضور استاد شجریان خواهد بود که اینروز‌ها زمزمه هائی شنیده می‌شود که پس از دومین نمایشگاه سازهای ابداعی، خود نیز درتدارک برگزاری کنسرت پس از سال‌ها دوری از صحنه در ایران است.
«هوای گریه» عنوان کنسرت همایون شجریان با ارکس‌تر مجلسی است که در پنج روز و هرروز در دونوبت روی صحنه می‌رود و ساخته‌های آهنگساز مقیم کانادا «محمدجوادضرابیان» را با تنظیمی جدید ارائه می‌دهد. همایون در این مورد می‌گوید: «این اولین تجربه من با بردیا کیارس به عنوان رهبر ارکس‌تر است که در ارکس‌تر مجلسی تهران نوازنده‌های بسیار خوبی هم دارد و من او را به عنوان یک رهبر توانمند ارکس‌تر می‌شناسم؛ به همین دلیل خیلی خوشحالم که دراین کنسرت می‌توانم بار دیگر در خدمت دوستداران موسیقی باشم.» کیارس هم می‌گوید: «کنسرت «هوای گریه» شامل ده قطعه موسیقایی است که ترکیب نوازندگان آن نسبت به کنسرت «پردیس» (با آهنگسازی حمید متبسم و صدای سالار عقیلی) تغییراتی داشته است. البته بکارگیری بیشتر از سازهای ایرانی نسبت به برنامه قبلی وجه تمایزی است که می‌توان به آن اشاره کرد. آلبوم‌های نسیم وصل و هوای گریه دو اثر ماندگار همایون شجریان است که محمدجواد ضرابیان ملودی‌های زیبایی برای آن نوشته وهمایون هم به صورت کاملا حرفه‌ای آن را اجرا کرد.»


همین روز‌ها و در فاصله‌ای چندصد کیلومتری، علیرضا قربانی دیگر خواننده مطرح موسیقی ایران، در زنجان و با گروه موسیقی «اشراق» در کنسرتی با عنوان «صدای مهر» روی صحنه می‌رود. آهنگساز و سرپرست گروه «اشراق» اصغر محمدی است که آثاری بر روی چند شاعر معاصر از جمله غزلسرای نامدار زنجانی حسین منزوی در دوبخش «چهارگاه» و «شور» ساخته و پرداخته کرده است که قربانی آن‌ها را می‌خواند. این کنسرت پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ شهریور در سالن هلال احمر زنجان برگزار می‌شود. قسمت اول در دستگاه چهارگاه شامل تصنیف «دل افروزترازصبح» با شعر فریدون مشیری؛ وسپس قطعه‌ای بی‌کلام با نام «به سان رود»، تصنیف «کهربا» با شعر هوشنگ ابتهاج و در پایان تصنیف «همسفر جان» سروده مهدی سهیلی. قسمت دوم در دستگاه «شور» شامل تصنیف «لولیان بیستون» با شعر حسین منزوی، چهارمضراب «آوای سرو»، تصنیف «قصۀ دل» باکلام هوشنگ ابتهاج و تصنیف «جانم، وطنم» سروده امیرحسن سعیدی خواهد بود.


یک کارگردان تحریم را با «ون» دور می‌زند!


بالاخره فیلم سینمائی «پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور با بازیگرانی شناخته شده چون بهرام رادان، مهناز افشار، هدیه تهرانی و مهران مدیری، پس از چند سال توقیف روی پرده رفت؛ اما همچنان سینما «آزادی» متعلق به حوزه هنری که مهم‌ترین سینمای حال حاضر تهران است و فیلمهای نمایش داده شده در آن معمولا فروش خوبی دارند، از نمایش «پل چوبی» خودداری کرده است. کرم‌پور هم روش خاصی برای دورزدن این تحریم پیش گرفته، یک «ون» سبزرنگ را جلوی سینما آزادی مستقر کرده است تا مردم را مجانی سوار کرده و به سینمای دیگری که فیلم را نشان می‌دهد برسانند و اینگونه هم اعتراض خود را به شیوه‌ای ابداعی بیان می‌کند و هم قدری از زیانی که فیلمش براثر این تحریم متحمل می‌شود، می‌کاهد.


این کارگردان در گفت‌و‌گوئی با «خبرآنلاین» در مورد «پل چوبی» با اشاره به اینکه ایده اصلی فیلم در سال ۸۴ شکل گرفته است، گفت: «بعد از فیلم «چه کسی امیر را کشت؟» من به همراه خسرو نقیبی به دنبال سوژه جدیدی می‌گشتیم. خسرو چند باری طرح‌هایی درباره این فیلم به من داد که نپسندیدم. بعد هم که درگیر ساخت فیلم «تهران، تهران» شدم. اما بعد از اتفاقات سال ۸۸ یک روز که خسرو نقیبی به خانه من آمده بود، ناگهان به او گفتم مضمون اصلی فیلم را پیدا کردم. منظورم‌‌ همان سیاست‌زدگی و تبعاتی است که در یک بستر اجتماعی ـ سیاسی رخ می‌دهد.» او با اشاره به مشکلاتی که بر سر اکران این فیلم داشت، افزود: «از زمانی که آن قصه تمام شد تا امروز که این فیلم نمایش داده می‌شود، می‌توانم بگویم بدون اغراق بیش از هشتاد شورای مختلف فیلمنامه را خواندند و همه گفتند مشکلی نیست؛ با این حال باز هم جلوی فیلم را می‌گرفتند و می‌گفتند فیلم یک حرفی دارد که ما متوجه‌اش نمی‌شویم، ولی مشکل‌ساز است. اما حالا که فیلم اکران شده با اینکه در آغاز ما تیزر تلویزیونی نداشتیم و سینماهای حوزه نیز از نمایش آن سر باز زدند، با استقبال خوبی مواجه شده است.» وی درباره ماشین ونی که روبروی سینما آزادی می‌ایستد و مردم را به تماشای فیلم «پل چوبی» می‌برد گفت: «ما با خود فکر کردیم که حوزه هنری دارد امکان انتخاب را از مردم می‌گیرد. به خاطر همین یک ون را با هماهنگی با تهیه کننده فیلم جلوی سینما آزادی مستقر کردیم و به مردم گفتیم اگر دوست دارید، می‌توانید سوار این ماشین شوید تا شما را به تماشای فیلم «پل چوبی» ببرد. اتفاقا مردم هم استقبال خوبی کردند و تجربه جالبی از کار در آمد»!
 

بشار اسد: با نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه موافقیم

Posted: 12 Sep 2013 08:24 AM PDT

جرس: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه موافقت کرد که تسلیحات شیمیایی کشورش را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

 

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهور سوریه به تلویزیون روسیه ۲۴ گفت: "سوریه تسلیحات شیمیایی خود را به خاطر طرح ابتکاری روسیه تحت کنترل جامعه بین المللی قرار می دهد و تهدیدات نظامی آمریکا در این تصمیم تاثیری نداشته است."

 

آقای اسد در این مصاحبه تلویزیونی تایید کرد که سوریه به عنوان بخشی از روند امضای کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی مدارکی را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

 

رئیس جمهور سوریه این اظهارات را در حالی بیان کرده که وزرای خارجه روسیه و آمریکا در حال تدارک برگزاری مذاکراتی در ژنو هستند. هدف از این اجلاس، یافتن راه حلی برای جنگ داخلی سوریه است.

 

آمریکا حکومت بشار اسد را عامل حمله شیمیایی به حومه دمشق در ۲۱ اوت می‌داند که به کشته شدن صدها نفر منجر شد.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به قزاقستان سفر کرده گفته است: "من مطمئن هستم فرصتی برای دستیابی به راه حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه وجود دارد. ما نمی توانیم اجازه دهیم این فرصت از دست برود."

 

آقای لاوروف پیشتر در مورد سه مرحله اصلی از طرح پیشنهادی این کشورگفت: "سوریه با پیوستن به کنوانسیون منع تسلیحات هسته ای امکان نظارت بر تولید واستفاده از این تسلیحات را فراهم می کند. سوریه اطلاعات مربوط به محل ذخیره این تسلیحات و جزئیات برنامه هایش را در این مورد ارائه می کند و کارشناسان در باره اقدامات ویژه ای که باید اتخاذ شود، تصمیم گیری می کنند."


تردید اردوغان و ارتش آزاد سوریه

درخبری دیگر در مورد سوریه، ارتش آزاد سوریه، که نیروی اصلی غیرجهادی در برابر حکومت آن کشور است، با انتشار یک نوار ویدیویی، گفته است که به شدت با طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی سوریه مخالف است.

 

این گروه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را غیرقابل اعتماد دانسته و گفته است که خودداری از برخورد نظامی با او زمینه ساز ادامه کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه خواهد بود.

 

همچنین، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که بعید می‌داند دولت سوریه به تعهدات خود در باره نظارت بین‌المللی و خودداری از کاربرد اسلحه شیمیایی عمل کند و افزوده است که هدف حکومت سوریه از تظاهر به قبول طرح روسیه، "وفت‌کشی و ادامه کشتار در سطح وسیع‌تر است."

گزارشی از محل حصر موسوی و رهنورد: خیابان پاستور، بعد از خیابان خورشید، انتهای بن بست اختر‬

Posted: 12 Sep 2013 07:17 AM PDT

جرس: در نهصد و چهلمین روز از حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، سایت کلمه در گزارشی از محل حصر این دو راهبر جنبش سبز، تحت عنوان "خیابان پاستور، بعد از خیابان خورشید، انتهای بن بست اختر‬" نوشته است:

 

اینجا اتاقی در بن بست اختر است.

خیابان پاستور پس از خیابان خورشید انتهای بن بست اختر.

شاید برای بسیاری از مردم و مسوولان اینگونه تداعی شده است که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد فقط حصری در خانه هستند و تنها به آنها اجازه داده نمی شود که از خانه بیرون بیایند. اما آنچه که در این بیش از ۹۰۰ روز گذشته است هنوز گفتنی نیست. هنوز ناگفته های بسیاری وجود دارد [...]

این عکس اتاق نشیمن خانه میرحسین موسوی است که یک طرف آن پنجره هایی مشرف به حیاط دارد. روزگاری این اتاق پر از نور خورشید و نور زندگی بود…

* عکسها چند روز پیش از شروع حصر خانگی صاحبخانه گرفته شده بود. در روزهایی که اهالی خانه بیش از همیشه احتمال حصر و دوری را می‌دادند.

* پنجره های این اتاق تا شهریور سال ۹۱ و پس از ترخیص از بیمارستان بسته بود. طبقه مسکونی خانه در واقع همین طبقه است اما میرحسین و رهنورد به مدت ماهها تنها در طبقه بالای این خانه که آنزمان برای سکونت استفاده نمیشد  اجازه زندگی داشتند.

* بعد از حصر صاحب این خانه را به طبقه بالا بردند و تمام درهای بالا جوش داده شد. اما درهای داخلی مربوط به عکس: زبانه های در ها را دراورده بودند تا هیچ دری را نتوان به اراده عادی از داخل باز و بسته کرد. درهای داخلی حریم شخصی خانه به روی نامحرمترین ها گشوده بود و درهای بیرونی به محرمترین ها بسته.

* پس از حصر پنجره های این اتاق و کل ساختمان پوشانده شد و ورقهای فلزی و میله هایی تعبیه شد تا کلا نوری از ساختمان به بیرون نیاید. دختران میرحسین بارها در ان روزها از این صحبت کرده بودند که نوری از خانه بیرون نمی آید .

* زندانبانان در زمان ورود و هجوم به خانه و غصب آن در روز حصر در این اتاق جمع شده و با خوشحالی شام پیروزی خورده بودند و نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و همسرش ناظر این صحنه ها بوده اند.

* پس از شهریور ۹۱ و بیماری قلبی مهندس موسوی خانواده اجازه پیدا کردند در منزل و برای ملاقات حضور پیدا کنند و توانستند وارد این اتاق شده و خانه پدری را مرتب کنند اتاقی خاک گرفته و به هم ریخته …

* بر دیوار این اتاق دو عکس توسط میرحسین موسوی نصب شده بود که هنوز هم هست: عکس امام و عکس شهید بهشتی که در این عکس هم دیده میشود.

اولین تماس تلفنی را بعد از حصر در نوروز بعد از حدود ۴۰ روز بیخبری مطلق که با انبوهی از شایعات، خشونت ماموران و هجوم انواع اخبار نگران کننده بود از این اتاق به خانواده انجام شد که خانم رهنورد به آنها گفت: «آقایون ما رو آوردن طبقه وسط و الان روی همان مبل ها با روکش آبی نشستیم و ایشون کنار ماست ما تازه اینجا رو دیدیم از روزی که گرفتنمون…»

* زهرا رهنورد بیشتر کارهای مطالعاتی خود را در این اتاق در این خانه قدیمی و تعمیر شده انجام میداد.
اما این اتاق نشیمن حرفهای گفتنی بسیار برای تاریخ دارد. این اتاق، تاریخ سیاسی امروز ما و حاکمان را قضاوت خواهد کرد.

 

تداوم آزار و فشار نیروهای امنیتی بر خانواده های خبرنگاران رادیو فردا

Posted: 12 Sep 2013 07:17 AM PDT

جرس: راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، در بيانيه ای از ادامه فشارها بر خانواده خبرنگاران شاغل در راديو فردا خبر داد.

 

بر اساس اين بيانيه در ماه گذشته ميلادی خانواده ۵ نفر از کارمندان راديو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته اند.

 

به گفته آرمان مستوفی مدير راديو فردا خواسته های مطرح شده در اين بازجويي ها از خانواده کارکنان راديو فردا، همان موارد مطرح شده در احضارهای قبلی از جمله درخواست قطع همکاری بستگان آنها با راديو فردا است.

 

اين احضارها نخستين مورد از ادامه فشارها بر خانواده کارکنان راديو فردا از زمان آغاز به کار حسن روحانی رئيس جمهوری تازه ايران محسوب ميشود.

 

موضوعی که در بيانيه راديو اروپای آزاد/راديو آزادی که راديو فردا از رسانه های زيرمجموعه آن به شمار ميرود هم مورد توجه قرار گرفته و در آن آمده که اين فشارها در شرايطی بر خانواده خبرنگاران راديو فردا اعمال ميشود که در ايران انتظارات گسترده ای مبنی بر درپيش گرفتن سياسته ای ميانه روانه از سوی آقای روحانی وجود دارد.

 

کوين کلوز رئيس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی نيز در واکنش به اين فشارها آن را سانسور به شيوه ديگر توصيف کرده و گفته اين روشها به همان زشتی تهديد مستقيم روزنامه نگاران است. به گفته کوين کلوز اگر دولت حسن روحانی قصد نشان دادن نشانه هايی از تغيير سياست هايش نسبت به دولت قبلی دارد «ميتواند اين روشها را متوقف کند.»

 

او گفته حسن روحانی ميتواند از موقعيت خودش به عنوان رئيس جمهوری ايران در جهت محکوم کردن چنين روشهايی استفاده کند و دستور تحقيق درباره اين روشها را بدهد. به گفته آقای کلوز هنوز در روزهای ابتدايی رياست جمهوری حسن روحانی هستيم اما واکنش او ميتواند نشانه تعيين کننده ای در مواجهه با اين موارد باشد.

 

آرمان مستوفی مدير راديو فردا نيز با بيان اينکه «واضح است هنوز عواملی از دولت گذشته بر سر کار هستند و ايجاد تغيير در دولت کار سختی است» اما گفته اگر اراده سياسی کافی در توقف اين روشها وجود داشته باشد، اقدام در اين زمينه غيرممکن نيست.

 

احضار و بازجويی از خانواده خبرنگاران رسانه های فارسی زبان خارج از ايران تازگی ندارد. پيش از اين غير از راديو فردا، مديران تلويزيون فارسی بی بی سی نيز بارها از فشارهای وارد شده بر خانواده کارکننانش انتقاد کرده و از مسولان جمهوری اسلامی خواسته بودند که اين فشارها را متوقف کنند.

 

بخش فارسی صدای آمريکا نيز پيشتر از وجود چنين فشارهايی خبر داده بودند. علاوه بر مديران رسانه های فارسی زبان، نهادهای بين المللی از جمله کميته بين المللی حمايت از روزنامه نگاران خواستار توقف اين فشارها شده بودند. آرمان مستوفی مدير راديو فردا در واکنش به اين فشارهای تازه گفته همان طور که اقدامات قبلی تغييری در روند و برنامه های اين رسانه نگذاشته فشارهای تازه نيز تاثيری بر محتوای برنامه های راديو فردا نخواهد گذاشت.

گریه استادان دانشگاه در واکنش به تهمت های ناروای رییس سابق دانشگاه علامه

Posted: 12 Sep 2013 07:17 AM PDT

جرس: در حالی که رییس دانشگاه علامه طباطبایی بعلت اخراج جمع زیادی از دانشجویان و تهمت و افترا زدن به استادان جای خود را به سلیمی داده است، استادان این دانشگاه در برابر این تهمت ناروا بشدت ناراحت شده و حتی در برابر سرپرست وزارت علوم گریه کرده اند.

 

به گزارش مهر، پیش از افتتاح این نمایشگاه در سالن کنفرانس نمایشگاه بین المللی تهران برخی استادان دانشگاه و سرپرست وزارت علوم سخنرانی کردند و در میان حضار نیز بعضی از اساتید دانشگاههای تهران از جمله تربیت مدرس، علامه طباطبایی و تهران به چشم می خوردند.

 

یکی از سخنرانان امروز، یک استاد دانشگاه تهران بود. وی در میان سخنانش که درباره آموزش و رسالت آن به دانشجویان، صحبت می کرد به نقل از یکی از استادان دانشگاه علامه گفت: « این استاد با ناراحتی مطرح می کرد که ما خجالت می کشیدیم وقتی شب به خانه مان می رفتیم، خانواده مان فکر می کرد ما روز را در دانشگاه علامه به اذیت و آزار ناموس مردم می پردازیم.»

 

این استاد دانشگاه تهران بلافاصله بعد از بیان این سخنان به گریه افتاد و با بغض تاکید کرد: ما استادان دانشگاه با وضو به کلاس وارد می شویم و چگونه است یک عده ای به ما تهمت هایی می زنند که خودشان می دانند کاملا واهی است. یک عده با مصاحبه هایی که می کنند به ما تهمت هایی می زنند که واهی است. در این میان برخی از استادانی که در این سالن حضور داشتند و هیات علمی دانشگاه علامه بودند، به گریه افتادند.

توفیقی: تا کنون درباره حوادث ۸۸ با هیچ کس صحبتی نکرده‌ام، اما بزودی حرف خواهم زد

Posted: 12 Sep 2013 03:00 AM PDT

جرس: سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه تابحال درباره حوادث 88 با هیچ کس صحبتی نکرده‌ام، تصریح کرد: بعد از معرفی به مجلس، درباره این قضیه صحبت خواهم کرد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر توفیقی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آموزش و خدمات آموزشی با بیان اینکه در ورودی‌های جدید ارشد و دکتری، هیچ‌کس به دلایل سیاسی محروم نشده است، اظهار کرد: برای دانشجویان سال‌های قبل در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شده که مشغول بررسی اعتراضات هستیم و نهایت سعی‌مان را می‌کنیم که مشکلاتشان حل شود.

 

وی افزود: هنوز در مرحله مقدماتی و در حال جمع‌آوری درخواست‌ها و دسته‌بندی آنها هستیم و با دانشگاه‌ها و کمیسیون‌های مختلف صحبت می‌کنیم تا پس از آن، نتایج آن مشخص شود.

 

سرپرست وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تابحال درباره حوادث 88 با هیچ کس صحبتی نکرده‌ام، تصریح کرد: بعد از معرفی به مجلس، درباره این قضیه صحبت خواهم کرد.

 

توفیقی همچنین درباره وضعیت علیرضا رهایی، رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: موضوع وی درباره شکایت یک دانشجو به دیوان عدالت اداری بوده که در نهایت دیوان رایی را صادر کرده است، اما او به فعالیتش ادامه خواهد داد و مشکلش برطرف شده است.

 

وی همچنین درباره عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت علوم و دانشگاه‌ها، اظهارکرد: کلیه عزل و نصب‌ها تنها چهار مورد بوده است که دو مورد آن در وزارت علوم و دو مورد در دانشگاه‌ها بوده که در موارد صورت گرفته بسیار مورد استقبال دانشگاهیان بوده است.

 

سرپرست وزارت علوم همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اسامی روسای دانشگاه‌هایی که خودشان استعفا داده‌اند و اینکه استعفای آنها در حال بررسی است؟ گفت: اجازه دهید ابتدا درباره این مساله تصمیمی گرفته شود و بعد آن را اعلام خواهیم کرد.

 

توفیقی در ادامه درباره تغییر در معاونت‌های آموزشی و فرهنگی وزارت علوم، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول رایزنی هستیم و پس از نتیجه قطعی، این موارد را اعلام خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه 30 درصد ظرفیت آموزش عالی خالی است، با آن چه خواهید کرد؟ تصریح کرد: ظرفیت خالی در آموزش عالی به دلیل تراکم تقاضا در برخی از رشته‌هاست که در این زمینه باید برنامه‌ریزی توسعه یافته آموزش عالی بازنگری شود تا پراکندگی متناسب با رشته‌ها باشد.

 

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد از داوطلبان، متقاضی 20 درصد از رشته‌ها هستند، گفت: اگر در این زمینه تعامل خوبی با دانشجویان شود، شاهد توزیع بهتر داوطلبان در بین رشته‌ها خواهیم بود 

یک فعال صنفی: جنگ هشت ساله نیز به اندازه رکود اقتصادی به اصناف ضربه وارد نکرد

Posted: 12 Sep 2013 03:00 AM PDT

جرس: یک فعال صنفی تهران گفت: با وجود آنکه نوسانات اقتصادی سال گذشته روند واردات و قاچاق منسوجات خارجی به داخل کشور را محدود کرد اما اکثر تولیدکنندگان به دلیل گران بودن مواد اولیه نیمه فعال‌اند.

 

به گزارش ایلنا، «جواد درودیان» رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران گفت: تا پیش از نوسانات اقتصادی اخیر، با وجود همه سختی‌ها کارگران هر روز پشت چرخ خیاطی مشغول دوخت و دوز پیراهن بودند.

 

وی بابیان اینکه در این اتحادیه حدود ۴ هزار کارگاه عضویت دارند، گفت: از زمانی که قیمت دلار تصاعدی گران شد، قیمت قواره‌های پارچه گران‌تر از قبل شد بطوری که بیشتر واحد‌ها در بهترین حالت بخشی از فعالیت خود را متوقف کردند و بازدهی خود را تا حدود یک سوم هم کاهش دادند.

 

این فعال صنفی بابیان اینکه در نتیجه این تورم و رکود اقتصادی، بسیاری از کارگران شاغل در کارگاه‌های پیراهن دوزی اخراج و راهی یافتن شغل جدید شدند، گفت: اکثر کسانی که امروز در سر چهار راه‌ها با موتور به کار جابجایی مسافر و کالا مشغول‌اند تا پیش از گرانی‌های اخیر در یکی از واحدهای صنفی به کارگری و تولید مشغول بوده‌اند.

 

درودیان گفت: هرچند در سالهای اخیر صنف منسوجات به ویژه پیراهن دوزان از قاچاق آزادانه و واردات بی‌رویه منسوجات خارجی بسیار لطمه خورده‌اند اما تحمل شرایط رکودی کنونی بسیار سخت تر است.

 

وی افزود: هرچند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در فضای کسب و کار انگیزه‌هایی برای فعالیت تولید کنندگان قوت گرفته است اما همچنان با شرایط پیش از نوسانات اقتصادی فاصله داریم.

 

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران با یادآوری اینکه رکود و محدودیت‌های یک سال گذشته حتی در سالهای جنگ هم تجربه نشده بود، گفت: در حال حاضر شاید تنها رقیب تولید کنندگان داخلی کالاهای خارجی که توسط مسافران وارد می‌شوند باشند اما از دولت توقع داریم که فضا را برای تولید کنندگان داخلی بهبود ببخشد. 

پوتین مستقیما از مردم آمریکا خواست از حمله به سوریه جلوگیری کنند

Posted: 12 Sep 2013 02:40 AM PDT

جرس: رئیس جمهوری روسیه مستقیما از مردم آمریکا خواسته است مانع از حمله نظامی کشورشان به سوریه شوند و همزمان، ائتلاف مخالفان حکومت سوریه طرح روسیه برای جلوگیری از عملیات نظامی غرب را مردود دانسته است. 

 

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، ٢١ شهریور (١٢ سپتامبر)، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز مقاله‌ای را به قلم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منتشر کرد که در آن، مردم و کنگره آمریکا را مخاطب قرار داده و آنچه را که خطرات دخالت نظامی در سوریه خوانده گوشزد کرده است. 

 

این مقاله در حالی منتشر می‌شود که اعضای دایم شورای امنیت می‌کوشند بر سر واکنش به حمله شیمیایی ماه گذشته در نزدیکی دمشق به توافق دست یابند و رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است به منظور دادن فرصت به یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای این مساله، خواستار تعویق رای‌گیری کنگره در مورد مجوز عملیات نظامی علیه سوریه شده است.

 

آقای پوتین در آغاز مقاله خود که با عنوان "درخواست روسیه برای احتیاط" چاپ شده نوشته است که "حوادث اخیر پیرامون سوریه مرا وادار کرده است تا مستقیما با مردم آمریکا و رهبران سیاسی آنان سخن بگویم و این اقدام در زمان ارتباط ناکافی بین جوامع ما، اهمیت ویژه یافته است."

 

رئیس جمهوری روسیه با یادآوری اینکه سازمان ملل متحد به منظور جلوگیری از بروز جنگ ایجاد شد و به پیشنهاد آمریکا، برای پنج کشور مهم جهان، از جمله روسیه، حق وتو را در نظر گرفت، گفته است که "ذکاوت عمیق در طرح این پیشنهاد برای چندین دهه، زمینه ساز ثبات در روابط بین‌الملل بوده است."

در مورد حمله نظامی آمریکا به سوریه، ولادیمیر پوتین گفته است که بسیاری از کشورها و رهبران بزرگ سیاسی و مذهبی جهان، از جمله پاپ، با چنین اقدامی مخالفت کرده‌اند و هشدار داده است که عملیات نظامی باعث تلفات بیشتر و گسترش بالقوه بی‌ثباتی به فراسوی مرزهای سوریه خواهد شد.

 

به گفته رئیس جمهوری روسیه، سوریه شاهد نبرد در راه دموکراسی نیست، بلکه آنچه که در آن کشور روی می‌دهد درگیری بین دولت و مخالفان در جامعه‌ای با تنوع مذهبی است. وی افزوده است: "در این معرکه، قهرمانان مبارزه برای دموکراسی چندان یافت نمی‌شوند، آنچه که وجود دارد شمار کافی از جنگجویان القاعده و افراطیون رنگارنگی است که با دولت در نبرد هستند."

آقای پوتین گفته است که "مزدورانی" از کشورهای عربی، کشورهای غربی و حتی روسیه با دولت سوریه در جنگ هستند و ممکن است پس از کسب تجربه در این جنگ، به کشورهای خود بازگردند و "همه ما را مورد تهدید قرار دهند." وی افزوده است که دولت روسیه از ابتدای بحران سیاسی سوریه، خواستار راه حل مسالمت آمیز بوده زیرا "ما از دولت سوریه محافظت نمی‌کنیم، بلکه حافظ قوانین بین‌المللی هستیم."

 

تاثیر منفی بر توافق بر سر برنامه اتمی ایران

به گفته رئیس جمهوری روسیه، یکی دیگر از تبعات دخالت نظامی در سوریه، تضعیف جایگاه قوانین بین‌الملل است که، به گفته او، باعث خواهد شد تا کشورهای جهان، نومید از برخورداری از حمایت قانونی، در صدد تجهیز خود به تسلیحات پیشرفته برآیند. ولادیمیر پوتین هشدار داده است اقدام نظامی علیه سوریه تلاش‌های چند جانبه جهانی برای حل مشکلاتی مانند پرونده هسته‌ای ایران و اختلاف اعراب و اسرائیل را به مخاطره خواهد انداخت.

 

ولادیمیر پوتین همچنین به استفاده از اسلحه شیمیایی در سوریه نیز اشاره کرده و گفته است که "کسی در مورد کاربرد گاز سمی در سوریه تردیدی ندارد، اما تمامی شواهد موجود نشان می‌دهد که عامل این اقدام، ارتش سوریه نبوده بلکه نیروهای مخالف مرتکب این عمل شده‌اند تا شرکای نیرومند غربی خود را برانگیزند و آنان را به همسویی با بنیادگرایان بکشانند."

 

مذاکرات هسته ای ایران

رئیس جمهوری روسیه با توسل به حساسیت آمریکاییان نسبت به امنیت اسرائیل، هشدار داده است که "نمی‌توان گزارش‌هایی را نادیده گرفت حاکی از اینکه تندروها خود را آماده می‌کنند به حملات دیگری - و این بار علیه اسرائیل - دست بزنند."

 

آقای پوتین سپس سیاست خارجی ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که "نگران‌کننده این است که مداخله نظامی در درگیری‌های داخلی کشورهای خارجی به پدیده‌ای متعارف برای ایالات متحده تبدیل شده" و پرسیده است که آیا چنین رویکردی به نفع آمریکاییان است؟ وی در پاسخ گفته است که از نظر او چنین نیست زیرا "میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دیگر آمریکا را به عنوان الگوی دموکراسی نمی‌شناسند بلکه کشوری می‌دانند که صرفا به زور متوسل می‌شود و با شعار 'یا با مایید یا بر ما' ائتلاف‌هایی را به زور سرهم بندی می‌کند."

 

وی سپس نتیجه مداخله نظامی در افغانستان را هشدار دهنده توصیف می‌کند، با یادآوری نقش غرب در سقوط معمر قذافی در لیبی، می‌گوید که آن ملت به قبایل و طوایف مختلف تجزیه شده و جنگ داخلی عراق هم پس از حمله خارجی و سرنگونی حکومت سابق آن کشور ادامه دارد.

 

ولادیمیر پوتین در ادامه این مقاله، از "علاقه" رئیس جمهوری آمریکا به ادامه گفتگو با روسیه در مورد سوریه استقبال کرده و گفته است که خودداری از کاربرد زور علیه سوریه، باعث بهبود در جو روابط بین‌الملل می‌شود در حالیکه "روابط کاری و شخصی من با پرزیدنت اوباما هم شاهد افزایش اعتماد متقابل بوده است." 

 

وی در عین حال با اشاره به سخنان باراک اوباما که گفته بود سیاست‌های ایالات متحده است که آمریکاییان را از سایرین "متمایز و استثنایی" جلوه می‌دهد، گفته است که "تشویق مردم به اینکه خود را افرادی استثنایی بدانند، با هر انگیزه‌ای که صورت گرفته باشد، بسیار خطرناک است." به گفته رئیس جمهوری روسیه، در جهان کشورهای بزرگ و کوچک، غنی و فقیر، دارای سنت‌های طولانی دموکراتیک یا در جستجوی دموکراسی وجود دارند و سیاست‌هایشان هم متفاوت است زیرا "ما همه متفاوت هستیم، اما وقتی خواستار عنایت پروردگار می‌شویم، نباید فراموش کنیم که خدا ما را برابر آفریده است."

 

مخالفت ارتش آزاد با طرح روسیه

درخبری دیگر در مورد سوریه، ارتش آزاد سوریه، که نیروی اصلی غیرجهادی در برابر حکومت آن کشور است، با انتشار یک نوار ویدیویی، گفته است که به شدت با طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی سوریه مخالف است.

 

این گروه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را غیرقابل اعتماد دانسته و گفته است که خودداری از برخورد نظامی با او زمینه ساز ادامه کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه خواهد بود. 

حکم رهبر جمهوری اسلامی برای علی شمخانی

Posted: 12 Sep 2013 02:40 AM PDT

جرس: رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکمی، پاسدار علی شمخانی را برای مدت 3 سال به نمایندگی خود در شورای عالی امنیت ملّی منصوب کرد.

 

پاسدار علی شمخانی که در دولت‌ اصلاحات وزیر دفاع بود، با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، از سوی آقای خامنه‌ای به عضویت موسسه جدیدالتاسیس "شورای راهبردی روابط خارجی ایران" درآمد.

 شمخانی جانشین سعید جلیلی می‌شود، که وی نیز طی حکمی از سوی رهبری، به عضویت شورای تشخیص مصلحت نظام درآمده است.

 

به گزارش ایرنا، متن حکم رهبر جمهوری اسلامی برای شمخانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای علی شمخانی

در اجرای اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی را به نمایندگی خود در شورای عالی امنیت ملّی برای مدت سه سال منصوب می کنم. انتظار می رود که با توجه به نقش برجسته و ممتاز تصمیمات آن شورا در تحقق استقلال و امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران، بتوانید با شرکت فعالانه در آن و تبادل نظر مستمرّ با اینجانب، به اقتدار و استقلال نظام متعالی اسلامی کمک نمائید. بر خود لازم می دانم از زحمات جناب آقای دکتر روحانی در طول سالیان متمادی نمایندگی رهبری در شورای مذکور قدردانی نمایم.

سیّدعلی خامنه ای
21/شهریور/1392 

ده میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند

Posted: 12 Sep 2013 12:38 AM PDT

جرس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خسارت ناشی از اعتیاد در کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور است.

 

به گزارش مهر، رسول خضری در افتتاحیه هفتمین کنگره دانش اعتیاد اظهار داشت:‌ انجمن‌های صنفی برای حوزه اعتیاد جوابگو نیست و باید انجمن‌های علمی تشکیل شود.

 

وی افزود: در هیچ کجای دنیا نوشته نشده که در درمان روانگردان‌ها باید مثل اعتیاد سنتی عمل کرد و ما باید تمام تلاش خود را برای پژوهش در درمان روان‌گردان‌ها به کار گیریم.

 

خضری گفت: در دنیا 20 نوع الگوی درمان اعتیاد داریم که 80 درصد این الگوها مبتنی بر بر روان‌درمانی و حمایت اجتماعی است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ هشت سال دفاع مقدس را دولت نمی‌توانست به تنهایی مدیریت کند در حوزه اعتیاد نیز نباید دولت را تنها گذاشت.

 

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید فردی را به عنوان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب کند که کاملا بر موضوعات اشراف داشته باشد و دو شغله نباشد و خود رییس جمهور نیز هر ماه در جلسات ستاد حضور یابد.

 

خضری با بیان این که ماده‌ 15 قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر ماده‌ بسیار مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: این ماده علی‌رغم اهمیت مورد کم توجهی قرار گرفته است.

 

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این که در حالی که قیمت‌ همه کالاها در کشور بالا رفته، قیمت «شیشه» به شدت کاهش یافته است، از مسوولانی که وقت کافی برای حضور در این قبیل همایش‌ها و جلسات دستگاه‌های مرتبط با اعتیاد نمی‌گذارند، گلایه کرد.

 

وی با بیان این که آمار اعتیاد زنان در کشور دو برابر شده و سن اعتیاد نیز کاهش یافته است، گفت: 25 کشور در دنیا درگیر مواد مخدرند و بالاترین مقام اجرایی ستادهای مبارزه با مواد مخدر در دنیا در حد معاون رییس جمهور هستند.

 

خضری تصریح کرد: در کتب آموزشی ما هیچ بازنگری نشده و ما مراکز کمی در زمینه افراد دوره دیده درمان اعتیاد داریم بنابراین به این شیوه نمی‌توان به جنگ اعتیاد رفت.

 

وی با بیان این که اولین موضوعی را که با وزیر بهداشت در مورد آن صحبت کرده کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بوده است، تصریح کرد: کجای دنیا پزشک باید در صف داروی درمان اعتیاد بایستد در حالی که باید سهولت دسترسی وی به داروهای اعتیاد فراهم شود.

 

خضری گفت:‌ بازاریابی اجتماعی در کشور مغفول مانده و منزلت واقعی پزشکان در درمان اعتیاد باید حفظ شود.

 

وی با بیان این که بوروکراسی‌ سختگیرانه‌ای در کمک به سازمان‌های غیر دولتی (مردم نهاد) مرتبط با اعتیاد حاکم است، تاکید کرد:‌ وزارت بهداشت نیازمند اتاق فکر ویژه اعتیاد است.

 

خضری خاطرنشان کرد: اعتیاد حداقل 10 میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرده که پیشگیری از اعتیاد کار تخصصی وزارت بهداشت است و باید به این نهاد واگذار شود.