جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


در دفاع از عقلانیت

Posted: 09 Jan 2013 10:05 AM PST

روح‌الله سپندارند
بازگشت به عقلانیت در سیاست‌ورزی با نگاهی به فاصله زمانی میان هشدارهای نخبگان کشور با زمان اعتراف مسئولان، ضرورت دو چندان پیدا می‌کند.  


ماه‌های پایانی دو دوره ریاست احمدی‌نژاد بر دولت، در حال سپری شدن است. کسی که از‌‌ همان ابتدای ورودش به دفتر ریاست جمهوری، بنای برخی اقدامات نامتعارف را در دستور کار قرار داد.

چه در دولت نهم و چه در دولت دهم عده‌ای از نخبگان کشور در عرصه‌های مختلف پیامدهای ناگوار برخی از سیاست‌ها و اقدامات وی را هشدار دادند. هشدارهایی که به غرض‌ورزی‌های جناحی تعبیر شد و حمایت از وی را به دستور کار ارگان‌های کلیدی کشور بدل کرد. اما حالا و در روزهای پایانی دولت وی، کافی است نگاهی به اظهارات اصولگرایانی بیندازیم که تا دیروز از حامیان جدی احمدی‌نژاد به شمار می‌رفتند. نقد دولت امروز نقل هر مجلسی است، با این تفاوت که برخی از نیروهای سیاسی در بدنه نظام با تاخیری چند ساله به ناکارآمدی‌ها و کاستی‌های او پی برده اند.

هدفمندی یارانه‌ها از جمله مواردی بود که از‌‌ همان آغاز اجرایی شدن مورد انتقاد برخی از نخبگان کشور قرار گرفت و البته بیشتر این انتقادات به نحوه اجرای آن معطوف بود. این نقادی‌ها در آن دوره نادیده گرفته شد و بعد نمايندگان مجلس، توقف آن را تصویب کردند.

خطر تحریم‌های اقتصادی غرب نیز بار‌ها از سوی نیروهای سياسي کشور مورد بحث قرار گرفت و جریان اصولگرایی تنها بر انکار آن اصرار ورزید تا اینکه وزیر نفت این هفته در مجلس از کاهش فروش نفت در سال جاری خبر داد. تحریم‌هایی که پیش از اجرایی شدن از سوی غرب زمان‌بندی آن ماه‌ها قبل اعلام می‌شود و شاید اگر عقلانیت لازم در بدنه تصمیم‌گیری وجود داشت، امکان مواجهه صحیح با آن به دست می‌آمد.

زمانی که برخی از نخبگان، پوپولیسم آشکار سیاست‌های احمدی‌نژاد را گوشزد می‌کردند، با اتهاماتی مواجه شدند. اتهاماتی که در پاره‌ای از موارد به حذف آن‌ها از عرصه سیاست منجر شد. این نوع سیاست‌ورزی به جای اتکا بر عقلانیت و منطق، همواره بر راه‌ حل‌های ساده و کوتاه مدت اصرار دارد. به طور مشخص، اجرایی شدن وعده‌های مطرح شده در این رویکرد ممکن نیست و برای محقق نشدن وعده‌ها، دلایلی ارائه می‌شود که امکان اثبات آن وجود ندارد.

بازگشت به عقلانیت در سیاست‌ورزی با نگاهی به فاصله زمانی میان هشدارهای نخبگان کشور با زمان اعتراف مسئولان به ناکارآمدی‌ها، ضرورت دو چندان پیدا می‌کند. این مهم اگر تنها به شعارهای کلی و تبلیغاتی برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی بدل شود راه به جایی نمی‌برد اما اگر امکان‌های دگرگونی در هر عمل سیاسی معین شود دیگر نیازی نیست بر مفهومی انتزاعی تحت عنوان تغییر و یا انتظار معجزه‌آسای نبوغ تاکید کرد، و این‌‌ همان سیاستی است که فوکو از آن به عنوان سیاست مترقی یاد می‌کند.
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


خود بزرگ بین نادان پندار

Posted: 09 Jan 2013 10:01 AM PST

امیر پورمهدی
اظهارامیدواری آقای خامنه‌ای به حضور پرشور مردم در انتخابات به لطیفه‌ای می ماند و گویای رفتار ناپدری مستبد با نوجوانی باهوش است  


سخنرانی ۱۹دی ماه ۹۱ آقای خامنه‌ای از نکات قبل تاملی برخوردار است. جملاتی که با عصبانیت و در جمع طرفدارانی تندرو بیان شد. این سخنرانی نشان از برخی خصلت‌های روحی روانی گوینده آن دارد. جملاتی که ریشه در سرشت کینه ورزی دوانیده و با چاشنی دروغ و روح گرفتار در چنبره فرعونیت برپا شده است.

۱- ایشان بر وجود انتخاباتی همیشه آزاد در ایران تاکید می کند در حالی که تنها در دوران زمامداری خامنه ای، دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم وی و طیف طرفداران بیتی، نظامی و امنیتی ایشان اظهر من الشمس جهانیان شده است و دیگر همگان می دانند که در هر انتخاباتی نظر آقا به کدامین نامزد متمایل است و جماعت گرفتار در بند مقام و شغل وحقوق و.... نیز به هر حیلتی شده و با مهندسی از بالا باید نظر آقای دیروز و امام امروز را تامین کنند. اما در نهایت تعجب ایشانباز هم بر انتخابات آزاد اشاره می کند.

۲- آقای خامنه‌ای در جملات خود بارها از کلمه دائم الوردش یعنی کلمه دشمن استفاده کرد به نظر می رسد از نگاه ایشان جهانیان، تمام دغدغه‌های خود را رها کرده و فقط در پی آنند که ببینند حکومت ایران در کجای اندیشه بشری جای گرفته است، توهمی که همراه همه دیکتاتورها شده و بنا به سنت و تجربه تاریخی تا نابودی آنان همراهشان است. غافل از آن که دشمن واقعی کسانی هستند که مانع رشد و آزادی مردم ایران شده و امروزه کشور ایران با وجود همه ظرفیت‌های مادی و معنوی وهمه ثروت‌های انسانی و طبیعی خود گرفتار حاکمیتی مستبد، متوهم و استثمارگر شده است.

دست کم همه ایرانیان و حتی خود رهبری نیز با داستان چوپان دروغگو آشنا هستند، درواقع تکرار کلمات دشمن آئینه‌ای تمام نما از داستان چوپان دروغگوی کتاب فارسی دوران ابتدایی دانش آموزان ایران است، داستانی که سرانجام آن گرفتاری گوسفندان به دست گرگان تیز دندان و عاقبتی شوم برای آنان است که ریشه در نادانی و دروغگویی چوپان دارد.

۳- اظهار امیدواری آقای خامنه‌ای به حضور یکپارچه و پرشور مردم در انتخابات آینده تنها به لطیفه‌ای می ماند و گویای رفتار ناپدری مستبد با نوجوانی باهوش است که از سر تکبر و خود بزرگ بینی نمی خواهد درک و فهم نوجوانش را بپذیرد و بجای شرکت دادن فرزند درمشاورت، همواره در پی تحکم به وی برای اجابت دستوری نارواست. در صورتی که فرزند به حدی از فهم و بلوغ فکری دست یازیده که دیگر نمی تواند دستورهای نابجای ناپدری مغرور و خودخواه را تمکین نماید.

۴- پس از کودتای انتخاباتی سال ۱۳۸۸ گویا ایشان فراموش کرده اند؛ آن همه سرکوب، تجاوز، کشتار بی‌گناهان، زندان و حصر مردم بی‌دفاع و رهبران جنیش سبز و ظلمی که بر دین اسلام و بر مردم ایران روا شده، تنها با دستور ایشان شکل گرفت اما گویا هنوز این همه ستم نتوانسته آتش کینه ورزی وی را خاموش سازد. اشاره ایشان به آگاهی از ملا اعلی و اسباب بدبختی که مخالفان در آنجا دارند خود تجسمی از خصلت‌های فرعونیتی و خود بزرگی بینی خامنه‌ای است. به طوری که تمجیدها و چاپلوسی‌های غالیان چنان وی را در گرداب منیت و توهم ارتباط با ماورا فرو برده که باور می کند هر آنچه بر زبان می راند و یا عمل می کند چشمه‌ای از معنویت و فرستاده شده از سوی خداوند متعال است.

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 

محمد حسین کروبی به ۶ ماه حبس محکوم شد

Posted: 09 Jan 2013 05:18 AM PST

جرس: محمد حسین کروبی از سوی دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

به گزارش سحام، فرزند ارشد مهدی کروبی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در فیس بوک، گفته که این پرونده مربوط به مصاحبه های وی بار رسانه های خارجی، در مورد جنایات کهریزک بوده است.


در ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۸ آقای کروبی در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی ازاو خواسته بود که در مورد تجاوز جنسی به بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها و زندان ها تحقیق شود.


مهدی کروبی در بخشی از آن نامه آورده بود: “عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده‌است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.”


محمد حسین کروبی در این یادداشت خود همچنین گفته که از اتهام پرداخت پول به یکی از زندانیان سیاسی در اوین برای انجام شهادت دروغ در مورد تجاوز؛ تبرئه شده است.


افراد بسیاری پس از آغازین روزهای کودتای انتخاباتی ۸۸ و در پی دستگیری گسترده مردم؛ با حضور در دفتر آقای کروبی، از تجاوز ماموران به خود، خبر داده بودند. لذا در همین راستا، شهادت این افراد به همراه برخی اسناد دیگر جمع آوری و در اختیار افراد و نهادهای مربوطه برای رسیدگی قرار گرفت. اما نه تنها به این مدارک و اسناد از سوی نهادهای مربوطه و مسئولان رسیدگی نشد، بلکه در ۱۸ شهریور ماه ۸۸، ماموران امنیتی با هجوم به دفتر مهدی کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی اقدام به پلمپ این دو ساختمان نموده و محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز را به اتهام واهی، در این رابطه دستگیر کردند. همچنین ماموران با ارعاب شهادت دهندگان؛ تهمت هایی همچون گرفتن پول برای دادن شهادت در مورد تجاوزات را به افراد نسبت دادند.
اکنون نزدیک به سه ماه است که محمد حسین کروبی از ملاقات با پدرش محروم است. این پرونده توسط قاضی مجرم جنایات کهریزک، سعید مرتضوی؛ برای حسین کروبی مفتوح شده بود.
روز گذشته نیز فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در نامه ای خطاب به مردم از ظلم وارد شده به خود و والدین شان گفتند. همچنین در بخشی از این نامه، فرزندان این دو زندانی سیاسی تاکید کرده بودند که “مقامات عالی حکومت باید در اسرع وقت نقض حقوق قانونی و انسانی آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و نیز خانم رهنورد را متوقف کنند.”


به گزارش سحام متن کامل این یادداشت بدین شرح است:
“بعد از انتشار نامه پدرم به آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ در روزنامه اعتماد ملی، در مورد جنایات کهریزک؛ مصاحبه هایی که با رسانه های خارجی انجام داده بودم، سعید مرتضوی، دادستان وقت و متهم اصلی کهریزک پرونده ای برای من در دادگاه انقلاب تشکیل داد و تمام توان خود را هم برای به زندان انداختن من به کار گرفت. که با درایت مسئولین عالی رتبه نظام، این کار صورت نگرفت. اما بعد از عزل سعید مرتضوی، پرونده من در دادگاه انقلاب راکد شد. ولی مجددا چند ماه پیش همان پرونده به جریان افتاد که بعد از جلسه دادرسی و محاکمه، توسط قاضی آقای پیرعباسی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب؛ از اتهام پرداخت پول به یک زندانی سیاسی در اوین که به تجاوز اعتراف کند، تبرئه شدم. ولی به خاطر انتشار نامه در روزنامه اعتماد ملی و مصاحبه با رسانه های خارجی، که به تشویش اذهان عمومی بر علیه جمهوری اسلامی تعبیر شده بود، به ۶ ماه حبس تعزیری، ولی با توجه به نداشتن سابقه کیفری به مدت ۵ سال حکم تعلیق شد.”
 

درخواست ٣۶ زندانی رجایی شهر برای توقف اجرای حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی

Posted: 09 Jan 2013 05:02 AM PST

با ارسال نامه ای به رییس قوه قضاییه عنوان شد
جرس: ٣۶ تن از زندانیان سالن دوازده زندان رجایی شهر در نامه ای به رییس قوه قضاییه، توقف اجرای حکم اعدام لقمان مرادی و زانیار مردای و فراهم کردن زمینه اعاده دادرسی عادلانه برای این دو محکوم به اعدام را خواستار شدند.

 

به گزارش جرس، لقمان مرادی و زانیار مردای بیش از سه سال است که در زیر حکم اعدام بسر می برند.


متن نامه ٣۶ زندانی سالن دوازده زندان رجایی شهر به رییس قوه قضاییه که در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


ریاست محترم قوه قضاییه جناب آیت الله آقای لاریجانی
با سلام و احترام
چنانچه استحضار دارید لقمان مرادی و زانیار مرادی، دو تن از هموطنان جوان کرد ما بیش از سه سال است که زیر حکم اعدام بسر می برند. ما جمعی از زندانیان سالن 12 زندان رجایی شهر، سال گذشته با تشریح تظلم خواهی این دو هموطن مبنی بر بی گناهی، اقرار تحت شرایط طاقت فرسا و عدم رعایت موازین شناخته شده قانونی در جریان تحقیقات و محاکمه طی نامه ای از جنابعالی درخواست کردیم که با ورود خود به پرونده، دستور توقف اجرای حکم و اعاده دادرسی در شرایط عادلانه و قانونی را صادر فرمایند.
با گذشت نزدیک به یک سال از نوشتن آن نامه، متاسفانه تاکنون علی الظاهر تغییری در وضعیت این دو جوان صورت نگرفته است و ایشان همچنان در برزخ شرایط زیر حکم اعدام، روزگار تلخ و ناگواری را سپری می کنند.
ما بار دیگر مصرانه از جنابعالی تقاضا داریم که برای پایان دادن به این وضعیت تراژیک، دستور رسمی توقف اجرای حکم را صادر کنید و زمینه اعاده دادرسی عادلانه و با حضور وکیل تعیینی و در شرایط قانونی را فراهم آورید.
با تجدید احترام
بهمن احمدی امویی، جعفر اقدامی، محمد امیرخیزی، محمود بادوام، عباس بادفر، مسعود باستانی، رسول بداقی، احمد تمویی، وحید تیزفهم، مجید توکلی، جمال الدین خانجانی، کامران رحیمیان، کیوان رحیمیان، سعید رضایی، شاهرخ زمانی، احمد زیدآبادی، رامین زیبایی، شاهین زینعلی، ریاض الله سبحانی، رمضان سعیدی، عزیز الله سمندری، محمد سیف زاده، ایقان شهیدی، کیوان صمیمی، بهروز عزیزی توکلی، پیمان کشفی، صالح کهندل، عمرفقیه پور، سعید ماسوری، مهدی محمودیان، فرزاد مددزاده، کامران مرتضایی، پیروز منصوری، عفیف نعیمی، مصطفی نیلی، ناصح یوسفی


 

آزادی گروگان های ایرانی در سوریه تایید شد

Posted: 09 Jan 2013 05:01 AM PST

در پی مبادله با گروهی از زندانیان مخال حکومت اسد
جــرس: بعد از تایید و تکذیب های فراوان، امروز چهارشنبه گروگان‌های ربوده شده ایرانی در سوریه، پیرو مبادله با تعدادی از زندانیان سیاسی مخالفت حکومت اسد، از زندان آزاد شدند.

 

به گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه، ۲۰ دی (۹ ژانویه)، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از بلند یلدیریم، رئیس بنیاد خیریه آی‌اچ‌اچ ترکیه گزارش کرد که چهل هشت شهروند ایرانی ربوده شده توسط مخالفان مسلح حکومت سوریه با دو هزار و یکصد و سی نفر زندانی در این کشور مبادله می‌شوند.


بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، سفارت ایران در دمشق نیز آزادی زائران ربوده شده ایرانی را تایید کرده است.


خبرگزاری رویترز هم به نقل از آقای یلدیریم گفته است که اکثر کسانی که از زندان های سوریه آزاد می شوند اهل سوریه هستند اما تعدادی از شهروندان کشورهای دیگر نیز در میان آنها هستند. گفته می شود که حدود هفتاد تن از زندانیان آزاد شده، زن هستند.


در ماه اوت سال گذشته (مرداد ماه سال جاری) سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق تایید کرد که چهل و هشت زائر ایرانی که با اتوبوس از محله زینبیه عازم فرودگاه دمشق بودند، توسط افراد مسلح ربوده شده اند.


در هفته های بعد، گروهی از مخالفان مسلح حکومت سوریه با انتشار تصاویر ویدیوئی ربوده شدگان، این افراد را اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی معرفی کردند که برای کمک به نیروهای دولتی سوریه در سرکوب معترضان به این کشور اعزام شده بودند.


مقامات جمهوری اسلامی این اظهارات را تکذیب کرده و همواره تاکید داشته اند که این چهل و هشت نفر شهروندان عادی ایرانی بوده اند که در جریان زیارت اماکن مذهبی در سوریه، به گروگان گرفته شدند.


ربایندگان در مواردی خواسته هایی مانند توقف حمایت ایران از حکومت سوریه را مطرح و تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواست هایشان، گروگان ها را به قتل خواهند رساند.


دولت ایران از معدود حامیان منطقه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است و مخالفان آقای اسد جمهوری اسلامی را به کمک مالی، نظامی و امنیتی به حکومت سوریه و دست داشتن در کشتار مخالفان متهم کرده اند.


حمله به شهروندان ایرانی
در طول بحران سیاسی دو ساله در سوریه، شهروندان ایرانی در سفر به سوریه هدف حملاتی قرار گرفته اند و برخی مقامات جمهوری اسلامی سفر ایرانیان به سوریه را خطرناک دانسته اند.


روز گذشته، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت که تمامی چهل و هشت ایرانی ربوده شده در سوریه سالم هستند و ابراز امیدواری کرد که با تلاش دولت جمهوری اسلامی، این افراد آزاد شوند.


رئیس بنیاد آی‌اچ‌اچ که در دمشق به سر می‌برد، گفته است که توافق در این زمینه با میانجیگری دولت های قطر و ترکیه به دست آمد و این مبادله را "پیروزی دیپلماسی بشردوستانه" توصیف کرده است.


وی گفته است که "تلاش برای مبادله زندانیان دولت سوریه با گروگان های ایرانی مدت‌ها پیش از این آغاز شد و تا روز چهارشنبه به طول انجامید."


به گزارش آناتولی، آقای یلدیریم افزوده است که به تلاش خود برای آزادی سایر زندانیان غیرنظامی در سوریه ادامه می دهد و در نظر دارد کار خود را با اقدام برای آزادی بشار القدومی، روزنامه نگار فلسطینی، آغاز کند.
مدیر این بنیاد خیریه گفته است که در صدد یافتن محل نگهداری بشار القدومی است و از تمام کسانی که از محل او آگاهی دارند کمک خواسته است.


"بنیاد حقوق بشر و آزادی و کمک های بشردوستانه" یا آی‌اچ‌اچ یک سازمان غیردولتی ترکیه و دارای گرایش‌های اسلامی است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و کار خود را با کمک به مسلمانان بوسنی آغاز کرد.


این سازمان در عملیات بشردوستانه و کمک رسانی در نقاط مختلف جهان فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۱ از اعزام کاروان کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به نوار غزه حمایت کرد.


بنیاد آی‌اچ‌اچ در تعدادی از کشورهای جهان فعالیت دارد اما دولت اسرائیل آن را به حمایت از عملیات خشونت آمیز و ارتباط با جنبش حماس متهم کرده و به این سازمان اجازه فعالیت در خاک اسرائیل را نداده است.
 

فائزه هاشمی به زودی آزاد می‌شود‎

Posted: 09 Jan 2013 03:16 AM PST

جـــرس: وكیل خانواده هاشمی درباره آخرین وضعیت فائزه هاشمی گفت: وی در حال حاضر از ‏انفرادی به بند عمومی زندان منتقل شده است و بزودی آزاد می شود.‏‎


به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمود علیزاده طباطبایی همچنین افزود: با وجود اینكه دو ماه دیگر از محكومیت فائزه هاشمی باقی مانده ولی موكلم در ‏طول مدت حبس از مرخصی استفاده نكرده و به احتساب زمان مرخصی‌ها، مدت زندان وی به یك ماه و نیم كاهش پیدا كرده ‏كه پس از آن آزاد خواهد شد.


وی درباره آخرین اخبار پرونده «مهدی هاشمی» گفت: هنوز كیفرخواست مهدی صادر نشده و ‏روند رسیدگی به پرونده وی ادامه دارد‎
 

آبی با طعم فاضلاب؛ آقای احمدی نژاد! یک جرعه از آب اهواز را می توانی بنوشی؟

Posted: 09 Jan 2013 02:54 AM PST

جـــرس: در حالی که سالهاست مردم اهواز با مشکل آب آشامیدنی روبه رو هستند، نماینده اهواز از بی‌توجهی دولت به وضعیت آب شرب و بیکاری استان خوزستان انتقاد کرد.


مردم اهواز که سالهای است برای نوشیدن یک لیوان آب مجبور هستند آن را فروشندگان دوره گرد بخرند این روزها با معضلی جدید مواجه شده اند به گونه ای که آب لوله کشی بخشی از این شهر به خصوص در مناطق محروم، بوی تعفن و فاضلاب می دهد.


طرح بزرگ آبرسانی غدیر به طول ۸۵۰ کیلومتر و با هدف آبرسانی به ۲۵ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان در حال اجرا است، هم اکنون ۱۰۰ درصد آب خرمشهر و ۶۰ درصد آب مصرفی شهرستان آبادان را تامین می کند.


اما در فصل تابستان مردم شهر اهواز علاوه بر اینکه آب لوله کشی آنها قابل شرب نیست با مشکلات دیگری نیز مواجه شده اند.


به گزارش خبرآنلاین، سیدشریف حسینی نماینده اهواز در نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود خطاب به رییس دولت گفت: من صدای مردمی هستم که وعده های سیاسیون رخسار زیبای آنها را پریشان کرده است. پروژه انتقال آب کارون متوقف نمی شود و دلیل افزایش قیمت آب بی کیفیت اهواز چیست؟ آیا شما حاضرید تنها یک جرعه از آب آشامیدنی اهواز را بنوشید؟ آیا وزیران شما حاضرند در مناطقی از خوزستان که هیچ امکاناتی ندارند، برای لحظه ای زندگی کنند؟


شریف حسینی با بیان اینکه باید عرق شرم از رخسار همه ما بابت محرومیت مردم این مناطق بچکد، افزود: آقای احمدی نژا نرخ واقعی بیکاری در استان خوزستان چیزی جز آمارهایی است که به شما اعلام می شود، چرا با داشتن آمار بالای بیکاران، نیروهای غیر بومی ترجیح داده می شوند.


عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: آیا فرزندان مسئولان درد بی پولی و بیکاری را درک کرده‌اند؟ آیا کسی بدون داشتن پارتی استخدام می شود؟ آیا می دانید مشکل کارگران لوله سازی، تصفیه قند و شکر، نیشکر هفت تپه همچنان حل نشده است؟


وی با اشاره به تبعیض و بی عدالتی در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاران یادآور شد: امنیت شغلی در سفره های معیشتی کارگران خوزستان وجود ندارد . آقای احمدی نژاد تا چه زمان باید سیاهپوش از دست دادن عزیزان خود در جاده های مرگ استان باشیم.


شریف حسینی با بیان اینکه نفت بلای سیاه خوزستان است، گفت: مسئولان به تعهدات خود در قبال استان محروم خوزستان عمل نمی کنند و طرح ۸۰۰ هزار هکتاری رهبری با جدیت پیگیری نمی شود و پس از ۱۷ سال همچنان بلاتکلیف است.


یعقوب جدگال نماینده چابهار دیگر ناطق امروز مجلس بود. وی با انتقاد از برخی رفتارهای وزرای در برخورد با نمایندگان، گفت: گاهی نمایندگان برای حل مشکلات مردم به دیدار وزیر می‌روند و به دنبال وقت گرفتن از وزرا هستند، اما در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد؛ مگر امام نفرمودند مردم ولی‌نعمتان ما هستند، پس بیایید همه با هم به ولی‌نعمتا‌ن‌مان خدمت کنیم.


وی با اشاره به تورم و گرانی و همچنین مشکلات موجود در بخش کشاورزی و دامداری به دلیل بروز خشکسالی در کشور، گفت: امروز فعالیت گمرکات کشور کاهش یافته و پدیده شوم مواد مخدر افزایش یافته است؛ حتی امروز بیکاری باعث شده برخی از تحصیل‌کردگان ما نیز مأیوس شوند.


جدگال با بیان اینکه استخدام‌ها باید به صورت شهرستانی انجام شود، ادامه داد: با استخدام به صورت ملی و استانی سخت مخالفم ، چون حقوق جوانان ما ضایع می شود و در پذیرش نیروی دانشگاه های تربیت معلم هم به همین شکل عمل می شود.


همچنین نماینده کرمان از سوء مدیریت نرخ ارز از سوی دولت انتقاد و آن را زمینه‌ساز رانت اقتصادی دانست.


به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده کرمان گفت: آقای رئیس احمدی نزاد شما که حاضر نیستید کوچک ترین مشکل اقتصادی کشور را بر عهده بگیرید، چگونه تاخیر در ارائه لایحه بودجه که مبنای تصمیم گیری خرد و کلان اقتصاد کشور است را برخلاف ضوابط قانونی هنوز ارائه نکرده اید؟ چگونه برنامه ریزی کلان کشور با این تاخیر توجیه می شود؟


وی با اشاره به این که سوءمدیریت نرخ ارز در کشور کاملا مشهود است، تصریح کرد: وجود نرخ های ۱۲۲۶ تومانی، ۲۵۰۰ تومانی مبادله ای و آزاد بالای ۳۰۰۰ تومان به جز ایجاد فضای رانت اقتصادی و ناکارآمد ثمره دیگری ندارد.


این عضو مجلس نهم خطاب به محمود احمدی نژاد، گفت: آقای احمدی نژاد شما بیان کرده اید که هر وقت می‌خواهید مبلغی را در جیب مردم بگذارید، بعضی ها نمی گذارند! لطفا بیان کنید، میزان کاهش قدرت خرید مردم به دلیل سوء مدیریت اقتصادی که نوعی برداشت از جیب مردم محسوب می شود، چند برابر یارانه است؟


نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که یارانه نقدی توازن منفی در دخل و خرج مردم ایجاد کرده است، افزود: آقای احمدی نژاد مردم حاضرند، یارانه دریافت کرده را به شما برگردانند، ولی قدرت خرید قبلی را داشته باشند که سرجمع به نفع آنان باشد و این پرداخت یارانه چه ریالی و چه ارزی، نباید ترفند انتخاباتی در کشور باشد.

 

محسن رضایی: یک میلیون تومان، پانصد هزار تومان شده است

Posted: 09 Jan 2013 02:54 AM PST

جـــرس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قدرت خرید یک میلیون تومان پول در سال گذشته به ۵۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و موضوعاتی اینچنین در بخش اقتصاد خانواده باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.


به گزارش فارس، محسن رضایی در بازدید از خبرگزاری فارس اظهار داشت: جای بحث هایی چون اقتصاد فرهنگ، اقتصاد ورزش و اقتصاد خانواده در بحث‌های امروز گروه‌های اقتصادی رسانه‌های کشور خالی است.


وی با اشاره به اینکه زمانی تمرکز بر اقتصادی ملی به تنهایی پاسخگو بود، گفت: امروز شاهدیم که بخش فرهنگ با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبرو است، مثلا موضوع گرانی کاغذ به معضلی در این بخش تبدیل شده است.


رضایی بحث اقتصاد خانواده را نیز مورد اشاره قرار داد و مثال زد: در حال حاضر قدرت خرید یک میلیون تومان سال قبل برای خانوار ایرانی به پانصد هزار تومان کاهش یافته است و جای پرداختن به چنین مشکلاتی وجود دارد و لازم است.

 

وزیر ارشاد از تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن در جهت تاکید رهبری خبر داد

Posted: 09 Jan 2013 02:53 AM PST

جـــرس: وزیر ارشاد از اجرای طرح موسوم به "آموزش چهره به چهره" و "تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور" در جهت تاکیدات رهبری خبر داد و گفت: با مجموعه تدابیر و برنامه های در نظر گرفته شده، تا سال ۱۴۰۴ این تعداد حافظ قرآن در سراسر کشور تربیت می شوند.


به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی، در دیدار با اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی فعالیت های گسترده انجام گرفته افزود: "در دولت دهم، طرح آموزش چهره به چهره که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود، به مرحله اجرا درآمد."


وی با بیان اینکه تعداد فراوانی مدرسه قرآنی در دولت دهم تاسیس، ثبت و راه اندازی شده است، ادامه داد: در دولت نهم، ۱۸۹ موسسه و در دولت دهم بالغ بر دو هزار موسسه قرآنی از سوی وزارت ارشاد مجوز فعالیت گرفته اند که این رقم با گذشته قابل مقایسه نیست.


وزیر ارشاد اضافه کرد: تعداد یک میلیون قرآن چاپ جمهوری اسلامی بزودی به سراسر جهان ارسال خواهد شد و بالغ بر یک میلیون نفر در سراسر جهان تحت آموزش های قرآنی قرار می گیرند.

 

تورم نقطه‌ای در آذرماه به ۳۷ درصد افزایش یافت

Posted: 09 Jan 2013 02:38 AM PST

جـــرس: بررسی آمارهای بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه امسال به حدود ۳۷ درصد حکایت دارد.


به گزارش مهر، بانک مرکزی چند ماهی است در اعلام نرخ تورم - حتی آذرماه- به طور رسمی اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه را متوقف کرده است، اما محاسبات بسیار ساده نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه به حدود ۳۷ درصد رسیده است.


براساس اعلام بانک مرکزی، خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر‌اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ در آذرماه ۱۳۹۱ نشان می‌دهد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذرماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۹۰.۹ رسید.


این در حالی است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذرماه سال ۱۳۹۰ عدد ۲۸۵.۶ بوده است. حال اگر نسبت افزایش عدد شاخص ۳۹۰.۹ در آذرماه ۹۱ را با عدد شاخص ۲۸۵.۶ در آذرماه ۹۰ درصد محاسبه کنیم، نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۳۷ درصد می‌شود.


در همین حال، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۰ را معادل ۲۷.۴ درصد اعلام کرده است.


نرخ تورم در آذرماه به ۲۷.۴ درصد رسید
بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به آذرماه امسال را ۲۷.۴ درصد اعلام کرد.


گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر‌اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ در آذرماه ۱۳۹۱ نشان می‌دهد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذرماه ۱۳۹۱ به عدد ۹/۳۹۰ رسید.


نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۰ معادل ۲۷.۴ درصد است.


در حالی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به آذرماه ماه امسال به ۲۷.۴ درصد رسیده که این نرخ در مدت مشابه در مهرماه ۲۴.۹ درصد و آبان ماه ۲۶.۱ درصد بوده است.


پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه را ۲۴ درصد، مردادماه ۱۳۹۱ را ۲۳.۵ درصد، تیرماه را ۲۲.۹ درصد، خردادماه را ۲۲.۴ درصد، اردیبهشت ماه را ۲۲.۲ درصد و فروردین ماه را ۲۱.۸ درصد اعلام شده بود.


در همین حال، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران امروز در گفتگو با مهر از توقف اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از فروردین ۹۲ و واگذاری این مسئولیت به مرکز آمار و همچنین تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم از ۸۱ به ۹۰ خبر داده و گفته است: با تغییر سال پایه، نه تنها سبد کالاهای مورد بررسی تغییر می‌کند بلکه روش‌های محاسباتی و جمع آوری اطلاعات نیز مانند مضنه‌های قیمتی به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد.