جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش «۳۰ هزار جاسوس ایران» از دسترس خارج شد

Posted: 24 Jan 2013 04:23 AM PST

جرس: یکی از مقام‌های رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده می‌گویدگزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است.


به گزارش رادیو فردا، پایگاه «پروپابلیکا» می‌نویسد که ‌این ادعای بی‌پایه در تحقیق یاد شده که وزارت اطلاعات ایران ۳۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد، مورد استناد بسیاری از رسانه‌ها از جمله شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها قرار گرفت.


گزارش فوق که از جانب یکی از دوایر زیرمجموعه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تهیه شده است نخست روی یک سایت دولتی غیرعمومی منتشر شد و چندی بعد در اوایل ماه جاری میلادی به بیرون درز کرد و در دسترس عموم قرار گرفت.


حال با پیدا شدن ایرادهای جدی در مورد سندیت این پژوهش، گزارش منتشر شده از دسترس خارج شده است.


دیوید آزبورن، مدیر بخش پژوهش فدرال، در ای‌میلی تأکید می‌کند: «این گزارش بعد از آن از دسترس خارج شد که کارکنان این بخش به قسمتی از متن برخوردند که نیازمند اصلاح بوده، اما گویا در بررسی‌های اولیه فراموش شده بود.»


وی در ادامه از عزم گروه برای بازنشر این سند خبر می‌دهد: «به محض این که گزارش مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، مجددا منتشر خواهد شد.»


آزبورن به طور دقیق مشخص نکرد که قسمت مورد نظر برای اصلاح کجای گزارش بوده است.


در بخشی دیگر از گزارش یاد شده یک زوج به عنوان جاسوس وزارت اطلاعات ایران معرفی شده‌اند. در این گزارش، ادعا شده است که «آن خدابنده»، زنی بریتانیایی، و شوهر ایرانی وی به نام «مسعود خدابنده» برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کار می‌کنند.


مسعود خدابنده از اعضای بُریده از سازمان مجاهدین خلق است که در سال‌های اخیر به صف مخالفان سرسخت این سازمان پیوست. در گزارش فوق عکس این زوج نیز منتشر شده بود.


اما، به ظاهر، منبع ادعای جاسوسی این زوج برای دولت ایران مقاله‌ای بوده که در سال ۲۰۰۷ روی وب‌سایت یک خاخام طرفدار مجاهدین خلق به نام «دنیل زاکر» منتشر شده بود. وب‌سایت آقای زاکر در حال حاضر غیرفعال است.


مقاله این خاخام آمریکایی نیز با استناد به مطلبی به تاریخ سال ۲۰۰۵ در یک سایت هوادار مجاهدین خلق به نشانی زیر نوشته شده است که آن سایت نیز هم اکنون غیرفعال است.

iranterror‪. ‬com


در سایت فوق ادعا شده بود که خدابنده و همسرش مأموران وزارت اطلاعات ایران هستند، اما هیچ منبعی برای این ادعا ذکر نشده بود.


در واکنش به انتقادات مطرح شده پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز واکنش نشان داد. آن اجکومب، سخنگوی این وزارتخانه، به سایت پروپابلیکا گفته است: «ما معتقدیم که یافته‌های این گزارش موجب غنی شدن گفت‌و‌گو‌ها و نظرات سیاستگذاران خواهد شد.»


این مقام رسمی وزارت دفاع ایالات متحده از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرده است.


در واکنش به انتشار گزارش درباره وزارت اطلاعات ایران، مسعود خدابنده در مطلبی که بر روی سایت هافینگتون پست منتشر شد از این گزارش و استناد آن به منابع هوادار مجاهدین به شدت انتقاد کرد.


آن خدابنده نیز در این باره به سایت پروپابلیکا گفته است که او و همسرش در حال حاضر تصمیمی برای اقدام قانونی «به دلیل هزینه‌های آن» ندارند. این زوج همچنین عدم ذکر نام نویسنده گزارش را به عنوان دلیلی دیگر برای متوقف کردن شکایت خود ذکر کرده‌اند.
 

مقام ارشد شهرداری تهران: «زندان اوین» بوستان می‌شود

Posted: 24 Jan 2013 04:07 AM PST

جرس: یک مقام ارشد شهرداری تهران از انجام مذاکرات برای انتقال زندان اوین و تبدیل آن به بوستان بزرگ خبر داد.


به گزارش ایسنا، حجت الاسلام امرودی، قائم‌مقام معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران همچنین به جاذبه‌های گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: در تهران نقاطی با چندین سال سابقه تاریخی داریم که مراکزی برای گردشگری است. 4000 بوستان هم دارد و بسیاری از مردم در حالی که مجبورند امروزه به سفرهای گران تن دهند، می‌توانند تهران‌گردی کنند.


او در ادامه سخنانش به استناد به مطلبی که در سایت ایرانیان مقیم کویت منتشر شده است، گفت: تعلق مردم ما به کشورشان فوق‌العاده است. باید گفت اگر روزی خواستند، به ایران حمله کنند، یک سر به بهشت زهرا بزنند تا تعلق ایرانی‌ها را ببینند.


این مقام روحانی همچنین ادامه داد: از میان ترانه‌هایی که ایرانیان مقیم خارج از کشور خوانده‌اند، یک و نیم ترانه درباره ایران است. اگر کل ترانه‌های هر یک از آن‌ها را جمع‌بندی کنیم، سه ترانه هم برای کشوری که در آن زندگی می‌کنند، نخوانده‌اند.


او در ادامه سخنانش، به بحران هویت جوانانی که در کشور زندگی می‌کنند، اشاره کرد و افزود: تا ایرانی در ایران است، نمی‌داند چه دارد. وقتی رفت، تازه می‌فهمد چه چیزی را از دست داده است. اما معمولا پل‌های پشت سر خود را خراب می‌کند.


قائم‌مقام معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران از انجام مذاکرات برای انتقال زندان اوین و تبدیل آن به بوستان بزرگ خبر داد.
 

هفت پرده: ازنویسنده و سیاه باز تا نقشه ای برای تالار رودکی

Posted: 24 Jan 2013 04:03 AM PST

سعید زندگانی
 جرس:  در اولین پرده، همراه با نویسنده بزرگ محموددولت آبادی به عیادت سیاه باز کارکشته «سعدی» افشار می رویم و خاطرات این دورا با هم مرور می کنیم؛ پرده دوم گزارشی است از چگونگی قلع و قمع مسئولین ارشد موسسه مطبوعاتی «ایران» همزمان با ورود مدیر عامل جدید؛ پرده سوم چهره تازه ای از سردار نقدی رئیس بسیج را نشان می دهد که حالا کارشناس شعر شده و درمورد شاعری نظر می دهد؛ در پرده چهارم از تشکیل نشدن جلسه بررسی اساسنامه خانه سینما و نگاه علی معلم به فیلمهای جشنواره فجر گزارشی داریم؛ پرده پنجم صحبت های مدیر عامل بنیاد سینمائی فارابی است در مورد اینکه چرا مسیر «یه حبه قند» تا اسکار بسته شد؛ پرده ششم خبری است از حضور سه سینماگر ایرانی با فیلمهای غیرایرانی در میان نامزدهای دریافت جوایز بهترینهای فیلم آسیا؛ و پرده آخر مطلبی است در مورد نقشه ناجوری که برای تالار رودکی یا وحدت کشیده اند؟

 

دیدار محموددولت آبادی با سیاه بازبیمار


محمود دولت‌آبادی نویسنده بزرگ ایرانی، پیش از آنکه شغلی با عنوان «نویسندگی» برای نان خوردن برای خود دست و پا کند، تقریبا همه کاری کرده است: از کارگری ساختمان تا فیلمنامه نویسی و بازیگری و کار در پشت صحنه تئاترهای لاله زار. از همین رو « سعدی افشار» سیاه باز پیش کسوت کشورمان را خوب می شناسد و این روزها که سعدی افشار در بستر بیماری است و حتی شایعه مرگ او چند روز پیش در شهر پیچیده بود؛ به دیدار این یار و همکار قدیمی رفت و یک عیادت حسابی از این تنها بازمانده نمایش «تخت حوضی» در ایران به عمل آورد. خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی از این دیدار نوشته اتست: "سعدی افشار به زحمت راه می‌رود، ولی تکیه داده به عصایش ایستاده بود دمِ درِ ورودی آپارتمان کوچکش به استقبال محمود دولت‌آبادی. بدن نحیف و رنجورش تکیه داده به عصا، ولی با لبخند گرمش میزبان کسی شد که دلش می‌خواست او را ببیند و منتظر دیدارش بود؛ کسی که سال‌ها پیش به عشق تئاتر به تهران آمده و حالا در کسوت نویسنده‌ی شاخص این سال‌هاست. سعدی افشار و محمود دولت‌آبادی روی کاناپه‌ای می‌نشینند کنار تخت خواب سعدی افشار؛ تخت خوابی که دو سالی است پیشکسوت نمایش «تخت حوضی» ایران را گرفتار خود کرده است. با هم از امروز و سال‌های دور می‌گویند؛ خاطراتی که لبخند به لب‌های‌شان می‌آورد و شوخی‌هایی که خنده به همراه دارد."
محمود دولت‌آبادی در سال‌های اول انقلاب به عنوان دبیر سندیکای تئاتری‌ها انتخاب می‌شود و ترتیب جشنواره ای را می دهد که می‌خواسته آن را با قدیمی‌ترین و شاد‌ترین تئاتر ایران شروع کند و به این ترتیب اجرای نخست به سعدی افشار می‌رسد درتئاتر نصر. دولت‌آبادی همچنین از خاطره‌ای دورتر گفت که بلیت «پونزده زاری» نمایش سعدی افشار درتئاتر مولوی را خریده، ولی بعد یادش افتاده که دیگر پولی برای شب ندارد و رفته بلیت را پس داده است. هنوز با حسرت و افسوس از آن روز یاد می‌کرد که آن اجرا را از دست داده است. سعدی افشار از دیدن هنرمند سال‌های دور تئاتر بسیار خوشحال بود. دولت‌آبادی گفت: "باز هم می‌یام" و سعدی افشار در پاسخ گفت: "چیه؟ قشنگی خونه گرفته‌تت؟!" و با هم خندیدند. در مرور خاطرات گذشته، سعدی افشار مسائل را با جزییاتش به خاطر داشت، که دولت‌آبادی گفت: "عجب حافظه‌ای!" دوستان سعدی افشار گفتند: "حافظه‌ی درازمدتش خوب است، ولی کوتاه‌مدت‌ها را گاهی فراموش می‌کند." دولت‌آبادی هم به شوخی به سعدی افشار گفت: "پس یعنی فردا یادت می‌رود که ما امروز این‌جا بودیم؟" اوهم حاضرجواب گفت: "همین الآن یادم رفت!" بعد زد زیر خنده و گفت: "نه بابا شما را یادم نمی‌رود."
سعدی افشار در صحبت‌هایش با حسرت و دلتنگی از تئاتر «تخت حوضی» می‌گفت: "خانه‌های قدیمی خراب شده و دیگر حوضی وجود ندارد. دیگر چه تئاتر تخت حوضی؟ بریم روی پشت بام تئاتر تخت حوضی اجرا کنیم؟" او همچنین به آخرین اجرایش در دو سال پیش اشاره کرد که با ویلچر روی صحنه رفته. در عین حال با اشاره به جشنواره‌ای که دولت‌آبادی در سال‌های دور برگزار کرده بود، گفت، "من خیلی فستیوال دیده‌ام، ولی آن فستیوال در قلب من مانده." و دوباره از خاطرات آن شب گفتند. سعدی افشار و دولت‌آبادی در مرور خاطرات به زنده‌یاد مهدی فتحی هم رسیدند، همچنین به نام محمود استادمحمد، و برایش سلامتی آرزو کردند. رضا رضامندی، دوست سعدی افشار که از 23 سال پیش با او در تئاتر همکار شده و مدت‌هاست پرستار و همدم اوست، در این دیدار از شرایط جسمی سعدی افشار و هزینه‌های سنگین آمپول‌هایی که باید برای پوکی استخوان تزریق کند، گفت. او همچنین از رسانه‌ها گله‌مند بود و از نوع خبرها و تیترهایی که درباره‌ی سعدی افشار منتشر می‌کنند. در ادامه‌ی حرف‌هایش به گذشته رسید و خاطره‌ی همکاری و همسفری با سعدی افشار در فرانسه‌، اسپانیا واز خاطره‌ی دیدار پیتر بروک (کارگردانان مطرح تئاتر جهان) با سعدی افشار هم یاد کرد.
رضامندی در صحبت‌هایش گفت: "به حرمت 60 سال خنداندن مردم، در این خانه اتفاق‌هایی می‌افتد که خیلی عجیب است. آدمی که تراکم استخوان دارد، در تاریکی راه می‌رود و دلش نمی‌آید مرا بیدار کند. می‌گویم، من زن و سه دخترم را ول کرده‌ام، آمده‌ام مراقب تو باشم. مثلا پیش آمده، خواسته بنشیند و افتاده. اولین چیزی که می‌گوید، این است که "نترس،‌ هول نکن، چیزی نشد." کسی که در سه‌سالگی پدرش را از دست داده و در 12سالگی مادرش از دنیا رفته، چطور این محبت می‌تواند در او ریشه داشته باشد که اول بگوید تو ناراحت نشو؟" سعدالله زحمت‌خواه معروف به «سعدی افشار» در 13سالگی با دوده‌ی لوله‌ی بخاری خودش را سیاه کرده و اولین تجربه‌ی سیاه‌بازی‌اش را داشته و بعدها در یک عروسی در خیابان سیروس با چوب‌پنبه‌ی سوخته خودش را سیاه کرده و به صحنه رفته است. او حالا بازمانده‌ی سیاه‌بازی ایران و پیشکسوت تئاتر «تخت حوضی» است که این روزها با بیماری پوکی استخوان دست به گریبان است و از دو سال پیش که کمرش شکسته، مشکلاتش بیش‌تر شده است. مدتی بعد از اولین شکستگی که حالش بهتر شده، برای قدم زدن و هواخوری به پارک سرکوچه‌شان در خیابان‌های فرعی جمهوری می‌رفته که آن‌جا دچار شکستگی استخوان می‌شود و باز مجبور به ماندن در تخت خواب. با وجود این بیماری و رنج‌هایی که تحمل می‌کند، همچنان از شوخی دست برنمی‌دارد، گویی طنز و کمدی با وجود او یکی شده است، که در این روزهای ناخوشی هم باز به دیگران شادی و خنده هدیه می‌دهد!


مدیرعامل جدید و قلع و قمع مدیران باسابقه «ایران»
به نظر می‌رسد عزل و نصب‌هایی که طی چند ماه اخیر دردولت و برخی دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته و سروصدای زیادی نیز به پا کرده، به رسانه‌های دولتی نیز سرایت کرده است. در این زمینه، دوازده مدیر موسسه فرهنگی «ایران» وابسته به دولت ازجمله سردبیر کل نشریات موسسه ایران را برکنار و خانه نشین کرده اند، اما حسن موسوی - رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد - در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وضعیت نهایی مدیریت روزنامه‌ی ایران چیست و آیا از پلمپ حراست این روزنامه توسط وزارت ارشاد اطلاعی دارد یا خیر؟ می گوید: "از این شرایط بی‌اطلاع هستم و اگر آقای حنیف ستاریان مدیرعامل این موسسه باشد که قطعا هست، به مسائل رسیدگی خواهد کرد." تعجب آورتر اینکه محمد حسینی وزیر ارشاد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تغییرات رخ ‌داده در روزنامه‌ ایران، اظهار به خبرنگاران می گوید: "من از این تغییرات بی‌اطلاع هستم و باید از دیگران درباره‌ این موضوع سوال کنم"! اما موضوع برکناری دوازده نفر از مسئولان موسسه ایران از جمله غلامحسین اسلامی‌فرد سردبیر کل نشریات موسسه ایران و مدیر مسئول ایران ورزشی، قاسم اسلامی‌فرد مدیر امور چاپ، میکائیل محسنی مدیر امور اداری، ابوالقاسم وطن‌دوست معاون اداری مالی، میعاد صادقی مدیر عامل موسسه شهرستان‌ها، هاشم سروش‌پور دبیر کمیته انضباطی و سردبیر «ایران زمین» است که همراه شش نفر دیگر از سمت های خود عزل و خانه نشین شده اند!
گزارشهای منتشر شده نشان می دهد که هیات مدیره جدید موسسه مطبوعاتی ایران، روز دوشنبه در جلسه‌ای که با حضور حنیف حسین ستاریان مدیر عامل جدید خبرگزاری «ایرنا» تشكیل می‌شود، پس از بحث و بررسی تا ساعت دو بامداد به این نتیجه می‌رسند که ۱۲ نفر از مسئولان موسسه ایران باید عزل و افراد دیگری جایگزین آن‌ها شوند. بر همین اساس نتیجه جلسه بر روی تابلوی اعلانات قرار می‌گیرد تا عزل شدگان از این طریق از جزئیات نه چندان خوشایند این جلسه مطلع شوند. در نامه‌ای که بدون ابلاغ رسمی این افراد را از سمت خود عزل کرده، آمده است: "بدینوسیله افراد نامبرده از تمامی سمت‌هایی که در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی دارند، برکنار می‌شوند." این نامه در تابلوی اعلانات موسسه مطبوعاتی ایران نصب شده بود. ستاریان مدیر سایت تعطیل شده «همت آنلاین» و از چهره های نزدیک به مشائی شناخته می شود.
پس از انتشار این نامه، خبرگزاری «ایلنا» در خبری نوشت که تعدادی از افراد عزل شده درباره علت این برکناری‌های گسترده گفتند: «در زمان مدیریت جوانفکر عده‌ای كه به دنبال انجام کارهای خاص بودند، به دلیل مخالفت‌های نعیمی مدیر مسئول و شخص جوانفکر برای راه اندازی یک روزنامه دیگر این رسانه را ترک کردند. اما این افراد اكنون دوباره وارد مجموعه شده‌اند. طی سه هفته گذشته تنها از طریق سایت این مجموعه خبر تشکیل هیات مدیره جدید اعلام شده و این درحالی است که تاکنون در این زمینه صورت جلسه و ابلاغ رسمی نشده است. گفته می‌شود که اعضای هیات مدیره جدید را اکثرا افرادی تشکیل می‌دهند که در آن زمان به جهت تفاوت دیدگاه‌ها روزنامه ایران را ترک کرده بودند. یكی از مسوولان سابق موسسه گفت: "طی این مدت خط قرمز ما این بود که چارچوب نظام مورد تعرض قرار نگرفته و در عین حال به دفاع منطقی از دولت بپردازیم و از اینکه یک طرف دعوا باشیم خودداری می‌کردیم، اما آقایان گویا چیز دیگری از ما توقع داشتند"!
در همین حال برخی از عزل شدگان تاکید داشتند که صرف مشاهده خبر در سایت برای تحویل همه کار‌ها به هیات مدیره جدید کفایت نمی‌کند و باید کار‌ها روال قانونی خود را سپری کند. بر همین اساس اعلام کردند که بنای ما همکاری در این خصوص است و با كسی برای ادامه حضور دعوا نداریم وچنین برخورد‌هایی نه تنها بر خلاف رویه منطقی است بلکه نشان از این دارد که این عده ماموریت خاصی را دنبال می‌کنند؛ چرا که حتی از آن‌ها خواسته نشده تا مدارک و اسناد مربوط به حوزه مسئولیت خود را تحویل داده و سپس سمت خود را ترک کنند. همچنین گفته می‌شود به برخی از این افراد طی تذکری گفته شده است در صورت حضور در مجموعه از ورود آن‌ها به داخل جلوگیری به عمل خواهد آمد. در همین راستا میکائیل محسنی مدیر امور اداری موسسه ایران که نام وی نیز میان عزل شدگان به چشم می‌خورد، گفت: "پس از سال‌ها سابقه کاری بهتر این بود که آقایان خودشان به ما اعلام می‌کردند. نیازی هم به تشکر نبود ما خودمان از آن‌ها خداحافظی می‌کردیم. صبح امروز هنگام ورود به موسسه مسئولان حراست با احترام به من گفتند که اجازه رفتن به دفتر کارم را ندارم. به نظر من این حرکت اساسا انسانی نبود که به خاطر تلافی گذشته این برخورد با ما صورت گیرد"!


سردار نقدی و «نقد» شعر و شاعری!


در جمهوری اسلامی، رویدادهای فرهنگی/ هنری هم مانند حوادث سیاسی/اجتماعی عجیب و غریب است. قرار است فیلمهای سینمائی جشنواره فیلم فجر را ببرند درمراکز هسته ای نمایش بدهند و شاعران حاضر در جشنواره شعر، سروده هایشان را ببرند در نماز جمعه بخوانند. در این اوضاع تعجب آور نیست که «سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین» هم به کار شعر و شاعری بپردازد و به عنوان آخرین سخنران مراسم پایانی «جشنواره شعر شهدای جهادعلمی کشور» در روز چهارم بهمن ماه، شاعران ایرانی را خوشبخت ترین شاعران جهان در طول تاریخ بداند و بگوید: "این خوشبختی نه به خاطر اسلام معجزه الهی است که به آن باور دارید؛ نه به خاطر ولایت و کلام حضرت امیر است و نه به خاطر زبان پارسی شما که زیباترین زبان برای شاعران جهان است؛ و نه حتی به خاطر داشتن بهترین پیشینه شعر و شاعری در جهان؛ و نه حتی به خاطر اینکه رهبر ما خود امروز شاعر است. بلکه شما خوشبختید که سوژه‌ای در دنیا دارید که هیچ شاعری دیگر در دنیا ندارد."
نقدی سپس توضیح می دهد: "اگر شعرا افتخار دارند که چیزهایی در خیال خود هنرمندانه می‌بافند، امروز سوژه شما افسانه‌هایی است باورنکردنی که واقعیت دارد و در قاب کلام می‌نشیند. کجای عالم می‌شود دختربچه‌هایی را یافت که برای شهید شدن از دست مادران خود می‌گریزند و به جبهه‌ها می‌روند؟ کجای دنیا عالمانی را می‌توان یافت که مقام علم را با جهاد آمیخته می‌کنند؟ این همه عشق و صفا و شور و ایثار را که بهترین جلوه‌ها برای سرایش شعر است، در کجای دنیا می‌توان یافت؟" وی خطاب به شاعران حاضر در این مراسم افزود: "شما باید ملتی را بسرایید که سر سوزنی عقب نمی‌نشیند و از مادرانی بگویید که در دامان خود سرسخت‌ترین مجاهدان را پرورانده‌. شعر سراییدن برای ملتی که همه مشکلات را به خود خریده تا بشریت را از چنگ ظالمان در آورد، حرکت در مسیر قرب الی الله است"!
در همین مراسم، محمد حسینی وزیرارشاد هم گفت: "در جبهه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای، امروز همه ابزار قدرت به دست نظام سلطه است، ولی ما امروز از آن برای خدمت به جهانیان بهره می‌بریم. نوع بهره‌مندی از دانش است که برای دیگران قابل درک نیست و سعی دارند ما را نسبت به آن منع کنند. ما سعی داریم کشورما را به الگویی برای جهان مبدل کنیم که ماهیت پلید آنها را به رخشان بکشد و این تنها با جهاد علمی میسر می‌شود. شعر امری است که با عواطف انسان‌ها ارتباط دارد و شاعران هم به تبع این موضوع بر اساس مسائل عادی می‌توانند شعر بگویند، آنها باید سوژه و ایده‌ای برای خلق اثر داشته باشند و امروز چه چیزی بالاتر از موضوع شهادت برای این مسئله؟ خداوند در قرآن کریم برای شاعران استثنا آورده است و آن استثنا، عمل صالح است و شکی نیست که شاعرانی را که در راستای شهادت می‌گویند مصداق عینی افرادی هستند که عمل صالح انجام می‌دهند"!


جشنواره فیلم فجر و اساسنامه خانه سینما
در آستانه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، قرار بود نخستین جلسه بررسی اساسنامه خانه سینمای ایران تشکیل شود؛ گوئی این جلسه دوم بهمن تشکیل شده اما نمایندگان «خانه سینما» را به آن دعوت نکرده اند و به همین دلیل و به دلیل حضور برخی افراد غیر مرتبط، مسعود جعفری جوزانی فیلمسازی که از سوی شورایعالی سینما مسئولیت تشکیل جلسات بررسی اساسنامه خانه سینما را بر عهده دارد، در اعتراض به این حضور، جلسه را ترک کرده است. در همین حال، جشنواره فیلم فجر هم حال و روز خوبی ندارد و فیلمسازان با تردید نسبت به بیطرفی در انتخاب فیلمهای حاضر در آن نگاه می کنند. از جمله علی معلم تهیه کننده نامدار و با سابقه که جز پانزده فیلم، باقی فیلمهای حاضر در جشنواره و مرحله انتخاب، بخصوص فیلمهای دولتی را دور از استاندارد لازم برای حضور در جشنواره می داند.
معلم در گفت‌و‌گو با روزنامه «باني فيلم» گفته است: "فكر مي‌كنم تقريباً نيمي از فيلم‌هاي جشنواره فيلم‌هاي خوب و تأثيرگذاري هستند و در اين سال‌هايي كه اوضاع توليد در سينماي ايران چندان تعريفي ندارد همين كه 15 فيلم قابل تأمل در جشنواره حضور دارد براي سينماي ايران دستاورد خوبي است. فيلم‌هاي جشنواره امسال تركيبي از فيلم‌هاي دولتي و بخش خصوصي است. اساساً فكر مي‌كنم برآيند فيلم‌هاي سفارشي و تماماً دولتي امسال بسيار ضعيف بوده. اميدوارم كه نگاه به توليد در سينماي ايران تغيير كند و نقش بخش خصوصي در آن تقويت شود و كمك‌هاي دولتي تنها به همان عنوان كمك در اختيار فيلم‌ها قرار بگيرد؛ چون تجربه نشان داده فيلم‌هايي كه صرفاً متعلق به بنيادها و نهادها هستند، خيلي آثار چشمگيري نمي‌شوند و امسال هم به همان ترتيب اين موضوع ثابت خواهد شد."
معلم در جواب به اينكه سياست‌هاي دبير جشنواره را چطور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: "دراين خصوص بايد بعد از جشنواره صحبت كرد. تا وقتيكه جشنواره به طور كامل برگزار نشده، نمي‌توان به قضاوت سياست‌گذاري‌ها و نحوه مديريت آقاي عباسيان نشست. در كل اميدوارم جشنواره خوبي در پيش رو داشته باشيم ولي اينكه چقدر اصول درست رعايت شود به طور قطع بستگي به مديريت دارد. به هر حال تلاش من شخصاً در هيأت انتخاب اين بود كه به استانداردها نزديك شويم، هرچند كه بعضاً اين استانداردها توسط برخي مديران دولتي و سينماگران مخدوش مي‌شود." وي در مورد آثار راه نيافته به بخش مسابقه فجر اظهار داشت: "در اين دوره چند فيلم متوسط رو به بالا داشتيم كه جايشان در جشنواره خالي است و اميدوارم به اكران عمومي برسند و مورد استقبال هم قرار گيرند. كلا به اعتقاد من بخش بزرگي از فيلم‌هايي كه به دست ما رسيد، زير استاندارد بود و حداقل روي نيمي از فيلم‌ها اصلاً نمي‌شد نام «فيلم سينمايي» گذاشت. بخش اعظمي از اين 96 فيلم نه براي مخاطب ساخته شده بود، نه قابليت اكران داشت و نه به درد جشنواره‌اي مي‌خورد! كه اين واقعاً جاي تأسف دارد."


مسیری که نگذاشت «یه حبه قند» به اسکار برسد؟


در این گیرودار، مدیر عامل بنیاد سینمائی فارابی اعلام کرده است که هم او، هم وزیر ارشاد و هم رئیس سازمان سینمائی موافق این بودند که مراسم سینمائی «اسکار» در آمریکا تحریم نشود وفیلم «یه حبه قند»ساخته رضامیرکریمی به عنوان نماینده ایران در آن حضور داشته باشد، "اما طی مسیری این اتفاق افتاد"! البته با توجه به اینکه در روزنامه های دولتی هم اعلام شده بود رهبر جمهوری اسلامی فیلم «یه حبه قند» را پسندیده است، این مسیر در کجا متوقف شده؟ معلوم نیست! احمد میرعلایی که سوم بهمن ماه در بنیاد سینمایی فارابی و در یک نشست رسانه ای سخن می‌گفت، این موضوع را روشن نکرد و ضمن تشریح عملکرد این بنیاد، درباره‌ی بودجه‌ی فیلم‌های فاخر گفت: "برای فیلم‌های فاخر بودجه‌هایی عنوان شده که خنده‌دار است و ما بودجه‌ی این فیلم‌ها را بعد از دیده شدن، اعلام می‌کنیم."
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره‌ی دلیل انتخاب «یه حبه قند» و ارسال نشدن آن به آکادمی اسکار، گفت: "آقای شمقدری رئیس سازمان سینمائی ووزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با نرفتن این فیلم به اسکار خیلی موافق نبودند اما طی مسیری این اتفاق افتاد،البته من اصرار داشتم و حتی این موضوع را در برنامه «هفت» هم گفتم که ای کاش اجازه داده می‌شد که این موضوع از سوی آقای میرکریمی اعلام شود؛ اما در هر صورت باید در اینجا از ایشان تشکر کنم که مساله را با آرامش پشت سر گذاشتند. در دو سال گذشته نماینده ایران در اسکار توسط بنیاد سینمایی فارابی انتخاب می‌شد و ما سعی می‌کردیم در یک روند کارشناسی بهترین و مناسب‌ترین فیلم‌مان را به آن مراسم ارسال کنیم. جالب است که شاید کسی فکر نمی‌کرد که سال قبل «جدایی نادر از سیمین» و امسال «یه حبه قند» از آرای فارابی برای ارسال به اسکار بیرون بیاید."
میرعلائی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کار با فیلمسازان پیشکسوت و بزرگی که اکنون کمتر فیلم‌هایی می‌سازند(مانند بیضایی و تقوایی) گفت: "به عنوان مثال ما علاقه داشتیم که با آقای بیضایی فیلم «روز اشغال» ایشان را کار کنیم که در این زمینه مذاکراتی هم انجام شد و حتی بحث‌ها تا قرارداد اولیه هم پیش رفت اما متاسفانه قبل از آن برخی افراد نظر ایشان را عوض کردند تا به ایران نیایند و کار نکنند. با آقای تقوایی هم مذاکراتی برای ساخت یک فیلم انجام شد، اما ایشان یک فیلم ناتمام دارند که به لحاظ حقوقی ابتدا باید مسائل آن فیلم را حل کنند. اما در هر صورت ما اعلام آمادگی می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که با ایشان همکاری کنیم. درباره سایر افراد هم همینگونه است؛ باید بگویم ما حتی قبل از آنکه حکمی برای آقای پناهی صادر شود مذاکراتی داشتیم و قرار بود فیلمنامه‌ای که ایشان درباره دفاع مقدس داشتند را کار کنیم که در هر صورت این اتفاق نیفتاد."


سه ایرانی با فیلمهای غیرایرانی نامزد دریافت جوایز فیلم آسیا
سه سینماگر ایرانی که هر سه به اجبار در خارج از وطن به کار مشغولند، نامزد دریافت امسال جوایز فیلم آسیا شده اند و این امر مسئولین سینمائی و رسانه های حکومتی را خشمگین ساخته که این جشنواره از سرعناد با جمهوری اسلامی و در یک حرکت سیاسی این سه را نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بازیگری ساخته است. چهارشنبه گذشته در نشست خبری در هنک کنگ، اسامی نامزدها و داوران امسال جوایز «فیلم آسیا» اعلام شد که در این فهرست نام عباس کیارستمی، بهمن قبادی و گلشیفته فراهانی دیده می‌شود. به گزارش خبرگزاری چین، کیارستمی از ایران برای کارگردانی فیلم ژاپنی/فرانسوی «همچون یک عاشق» در میان نامزدهای بهترین کارگردانی جای دارد. کیارستمی با آنوراگ کاشیاپ برای «تبهکاران واسیپور»از هند، کیم کی-دوک برای «پیتا» از کره جنوبی و برنده شیر طلای ونیز، تاکشی کیتانو برای «ورای بیعدالتی» از ژاپن و لی یو برای «معما» از چین رقابت می کند. این فیلم در بخش‌های دیگری نیز نامزد دریافت جایزه شده که نامزدی در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد برای بازی «کاس ریو»، و بهترین فیلمبرداری برای «یاناگیجیو کاتسوی» است. کیارستمی با این فیلم نامزد دریافت نخل طلای کن نیز بود.
بهمن قبادی دیگر ایرانی است که در این فهرست جای دارد. او همراه با علی دریایی، برای «فصل کرگدن» از کردستان عراق و ترکیه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شده است. آنها در این بخش با چو اوا-سانگ برای «تبهکار بی نام» از کره جنوبی، وسیق خان برای «تبهکاران ویسیپور» از هند، مان لیم-چونگ برای «جنگ خاموش» از چین/هنگ کنگ و یی چونگ-مان و اریک لیام چس-کیو برای «آخرین فرد بانفوذ» از چین و هنگ کنگ رقابت می کنند. گلشیفته فراهانی نیز برای بازی در فیلم «سنگ صبور» عتیق رحیمی فیلمساز افغان، دیگر ایرانی حاضر در این رقابت‌ها که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن آسیاست. در مجموع 30 فیلم از 9 کشور در 14 بخش با یکدیگر رقابت می کنند. مراسم اهدای جوایز در تاریخ 18 مارس (28 اسفند) در هنگ کنگ برگزار می شود.


چه نقشه ای برای تالار رودکی درسر دارند؟


تالار رودکی که در سالهای پس از انقلاب به «تالار وحدت» تغییر نام داد 45 ساله شده است؛ اما در 45 سالگی خبرهای خوشی در مورد آن به گوش نمی رسد. این مجموعه که شامل ساختمان اداری و دو تالار بزرگ و کوچک است، سوم آبان 1346 بوسیله آخرین پادشاه ایران افتتاح شد و قرار بود یک مجموعه بزرگ نمایشهای مجلل و اپراهای بین المللی باشد. تالار رودکی تا انقلاب شاهد حضور چهره های بزرگ هنر جهان مانند «موریس بژار» و «رابرت فون کارایان» روی صحنه خود بود. اما انقلاب این معادلات را به هم ریخت و مجموعه بالاخره به «بنیاد فرهنگی/هنری رودکی» تغییر یافت تا تالار کوچک را همچنان به نام «رودکی» شاعر و موسیقی دان بخوانند و تالار بزرگ و اصلی «وحدت» نام بگیرد. در این سالها، بویژه در دوره اصلاحات، تالار وحدت شاهد هنرنمائی بزرگان تئاتر و موسیقی ایران بوده و ارکستر ملی ایران در سالهای پرشکوهش به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و با خوانندگانی مانند استاد محمدرضا شجریان و علیرضا قربانی در این تالار بارها روی صحنه رفته است. اما این روزها انگار نقشه دیگری برای این مجموعه یگانه تاریخی و هنری کشیده اند و می خواهند آنرا به «مجموعه همایشها» تبدیل کنند تا بجای هنرمندان، مسئولین حکومتی در همایشهای رنگ ووارنگ در آن جولان بدهند. به مطلبی که خبرگزاری «مهر» در این زمینه نوشته است، توجه کنید:
بارها دیده شده که مدیران و تصمیم گیرندگان بنیاد فرهنگی هنری رودکی بخصوص در دو سال اخیر کمتر با تقاضای هنرمندان و چهره‌های تئاتری برای اجرا در تالار وحدت موافقت کرده‌اند و تنها گاهی شاهد اجرای آثاری مناسبتی در این تالار بوده‌ایم. ادعای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی این است که تالار وحدت تنها برای اجرای نمایش نیست و گروه‌های بسیاری در عرصه موسیقی نیز متقاضی اجرا در این مکان هنری هستند و باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که شاهد فعالیت‌های موسیقایی در تالار وحدت باشیم. اما بر خلاف صحبت‌های مدیران بنیاد رودکی، تالار وحدت نه به درستی در اختیار هنرمندان و چهره‌های تئاتری قرار می‌گیرد و نه به درستی در اختیار هنرمندان و چهره‌های عرصه موسیقی. و گویا به دلیل نبود برنامه‌ریزی برای تالار وحدت قرارست کاربری تالار وحدت تغییر پیدا کند! اواخر هفته گذشته بود که نصب تابلویی در محل تبلیغات تالار وحدت در نبش خیابان استاد شهریار توجه همگان را به خود جلب کرد و البته تعجب و شاید تأسف علاقه‌مندان به هنر را به همراه داشت. روی این تابلوی تبلیغاتی که در روز جمعه 29 دی‌ماه برداشته شد و عمر حضورش در خیابان به یک هفته هم نرسید، چنین نوشته شده بود «مجموعه سالن‌های همایش، تالار وحدت اولین انتخاب». مشخص نیست مدیران و مسئولان بنیاد فرهنگی هنری رودکی بر چه اساسی تصمیم گرفته بودند از تالار وحدت به عنوان سالن همایش آن هم به صورت عام استفاده کنند. این تبلیغات اصولا برای تالارهای پذیرایی و مجموعه‌های تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وقتی تالار وحدت اساسنامه‌ای دارد و هویت آن کاملا مشخص است چگونه مدیران و مسئولان مربوطه اقدام به تبلیغ این تالار هنری برای برگزاری همایش‌ها می‌کنند. پیش از این تالار وحدت میزبان مراسم افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره‌های هنری بوده و یا برخی مراسم با حضور مقامات سیاسی در این تالار برگزار شده که باز هم به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مربوط شده است. شاید دلیل مدیران و مسئولان بنیاد فرهنگی هنری رودکی این باشد که از طریق برپایی همایش‌ها برای تالار وحدت درآمدزایی داشته باشند که این دلیل هم قانع‌کننده نیست. وقتی چهره‌های شناخته‌شده تئاتر و موسیقی متقاضی اجرا در تالار وحدت هستند و تالار وحدت می‌تواند میزبان مخاطبان بسیاری باشد، چرا باید برای برپایی همایش‌ها در تالار وحدت تبلیغ کرد؟ شاید هم مفهوم همایش با آنچه در افکار عمومی وجود دارد در این تبلیغ مدنظر نبوده است و همان برنامه‌های هنری را به همایش تعبیر کرده‌اند. البته برداشته شدن این تابلو می‌تواند حاکی از آن باشد که مسئولان فرهنگی متوجه اشتباه خود شده‌اند.همچنین در عکسی که در این تابلوی تبلیغاتی آورده شده است، تصویر سالن اصلی تالار وحدت به نمایش درآمده است؛ تخصصی‌ترین تالار هنری تهران و به نظر نمی‌رسد که سالن‌های دیگری مدنظر این تبلیغ بوده باشد.
سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مدیران و مسئولان بنیاد فرهنگی هنری رودکی با نگاهی کارشناسانه اقدام به تبلیغ تالار وحدت برای برپایی همایش‌های مختلف کرده‌اند؟ چگونه در بدنه معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی فرهنگ و هنر است و بارها مدیران و مسئولان وزارت ارشاد از کمبود امکانات سخت‌افزاری و سالن در عرصه هنری صحبت کرده‌اند و به دنبال راهکاری برای برطرف کردن این ضعف بوده‌اند، چرا چنین اقدامی را تاب می‌آورند؟ نکته جالب این است که تبلیغات صورت گرفته برای تالار وحدت در جهت تخصیص این تالار هنری به برگزاری همایش‌ها حتی برای سالن‌های فرهنگسراهای سطح شهر تهران که کاربری چندمنظوره دارند و از جایگاه تالار وحدت نیز برخوردار نیستند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. امید است چنین تصمیم و اقدامی به سرانجام نرسد تا افسوس بزرگی برای جامعه هنری ایران باقی نماند. افسوسی که نمی‌تواند هویت تالار وحدت را بازگرداند. ای کاش مدیران و مسئولان هنری جایگاه و اهمیت مکان‌هایی نظیر تالار وحدت را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
 

تدارک عراق برای صادرات سه میلیون بشکه نفت در روز

Posted: 24 Jan 2013 03:50 AM PST

جرس: عراق قصد دارد برای افزایش صادرات نفت، خط لوله جدیدی در جنوب این کشور بسازد.


به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دولت عراق اعلام کرد قصد دارد خط لوله جدیدی برای تقویت صادرات نفت از میدان های جنوبی عراق از طریق بندر بصره راه اندازی کند.


این خط لوله، میدان های نفتی استان میسان در جنوب عراق را به انبارهای نفتی در بندر بصره متصل خواهد کرد. این انبارها، نفت صادراتی به بازارهای جهانی را عرضه می کند.


صادرات نفت عراق هم اکنون به بالاترین میزان در 30 سال گذشته رسیده است. این موضوع باعث شده این کشور بیشترین نقش را در جایگزینی صادرات نفت ایران داشته باشد.


صادرات نفت ایران نیز به دنبال تحریم ها هم اکنون به کمترین رقم در 30 سال گذشته رسیده است.


شرکت خطوط لوله نفت چین نیز به احتمال زیاد قرارداد ساخت این خط لوله را به ارزش 650 میلیون دلار را کسب خواهد کرد.


راه اندازی این خط لوله به طول 300 کیلومتر و قطر 42 اینچ باعث بهبود صادرات نفت عراق از مسیر بصره خواهد شد. عراق هم اکنون بخش اعظم نفت صادراتی اش را از طریق بندر بصره در جنوب و بخش کمتر را از طریق خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه می فرستد تا از آنجا برای مشتریان بارگیری شود.


هم اکنون در میدان های استان میسان عراق نزدیک به 230 هزار بشکه در روز نفت تولید می شود.


این خط لوله در اوایل 2014 راه اندازی می شود. در این زمان، تولید میدان های نفتی میسان عراق به 400 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.


رویترز در گزارش دیگری اعلام کرد: عراق با ارائه شرایط مناسب برای فروش نفت تلاش می کند خریداران بیشتری برای نفت خود در سال 2013 بیاید.


رویترز همچنین عراق را دارنده بالاترین میانگین رشد صادرات نفت در جهان توصیف کرد. عراق همچنین تلاش کرد نگرانی های مشتریان را در زمینه قیمت نفت و کیفیت آن رفع کند.


عراق برنامه ریزی کرده است صادرات نفت خود را از 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2012 به 2.9 میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی (2013) برساند.


عبدالکریم اللعیبی قبل از این هم در وین با مشتریان نفت این کشور دیدار و تلاش کرد تا شکایت های آنها را درباره نفت عراق را گوش دهد.


تاخیر در بارگیری نفت عراق در بندر بصره که هزینه های زیادی برای خریداران نفت به دنبال دارد یکی از موارد اعتراض بود که وزیر نفت عراق قول پیگیری و رفع آن را مطرح کرد.


عراق همچنین به زودی 2 بندر شناور را در ساحل خلیج فارس افتتاح خواهد کرد تا ظرفیت صادرات نفت خام عراق از بصره از 2.3 میلیون بشکه در روز فعلی به 2.6 میلیون افزایش یابد.


عراق در میان کشورهای ساحلی خلیج فارس کمتر از 50 کیلومتر ساحل دارد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی: وزیر دادگستری درمورد نقش ۵ نماینده در اختلاس سه هزار میلیاردی اطلاع رسانی کند

Posted: 24 Jan 2013 03:50 AM PST

جرس: یک عضو کمیسیون امنیت ملس در تذکری کتبی خواستار اطلاع رسانی مرتضی بختیاری٬ وزیر دادگستری در مورد نقش پنج نماینده در اختلاس سه هزار میلیاردی شد.


به گزارش ایرنا، جواد کریمی قدوسی در تذکر کتبی دیگری به وزیر دادگستری در جلسه علنی مجلس، خواستار برگزاری جلسات علنی دادگاه مهدی هاشمی شد.


وی در تذکر کتبی دیگری بر برخورد دیپلماتیک با دولت قطر به دلیل نقش این دولت در گروگان‌گیری زائران ایرانی در سوریه تاکید کرد.

 

 

دیوان محاسبات:حکم انفصال از خدمت بهمنی ۲۷ آذر ابلاغ شده بود

Posted: 24 Jan 2013 03:20 AM PST

جرس: روابط عمومی دیوان محاسبات کشور در جوابیه ای اعلام کرد: روند رسیدگی و صدور حکم بهمنی رئیس بانک مرکزی حداقل ۶ ماه سابقه داشته است و به رغم آماده بودن پرونده برای صدور رای در هیئت دوم مستشاری در مهرماه سالجاری، تقاضای مهلت یک ماهه رئیس کل محترم بانک مرکزی مورد موافقت هیات مزبور واقع شده و نهایتا رای مورد بحث ۶ آذرماه صادر و ۲۷ آذرماه به جناب آقای بهمنی ابلاغ گردیده و به روئیت ایشان رسیده است.


به گزارش مهر، روابط عمومی دیوان محاسبات طی جوابیه ای به روزنامه دولتی ایران نسبت به برخی مطالب منتشر شده در این روزنامه درباره صدور حکم انفصال از خدمت بهنی رئیس کل بانک مرکزی انتقاد کرد.


در این جوابیه که روز پنج شنبه منتشر شده، آمده است: حسابرسان دیوان محاسبات در جریان حسابرسی عملکرد بانک مرکزی به مواردی برخورد کرده اند که درخصوص قانونی بودن آنها سوالاتی ایجاد شده است. مسئولین محترم بانک مرکزی از مرحله حسابرسی تا مرحله تشکیل پرونده در دادسرای دیوان و دادرسی در هیأت مستشاری در جریان این سوالات بوده‌اند ومسلما یا جواب‌های لازم را به دیوان ارائه نکرده اند یا اینکه جواب‌های ارائه شده آنها قانع کننده نبوده و منجر به صدور حکم اولیه انفصال یکساله از خدمات دولتی برای آقای بهمنی شده است. به این ترتیب، روند رسیدگی و صدور حکم مذکور حداقل ۶ ماه سابقه داشته است؛ بطوریکه، به رغم آماده بودن پرونده برای صدور رای در هیئت دوم مستشاری در مهرماه سالجاری، تقاضای مهلت یک ماهه رئیس کل محترم بانک مرکزی مورد موافقت هیات مزبور واقع شده و نهایتا رای مورد بحث ۶ آذرماه صادر و ۲۷ آذرماه به جناب آقای بهمنی ابلاغ گردیده و به روئیت ایشان رسیده است. توجه به تاریخ صدور و ابلاغ رای به آقای بهمنی برداشت و تحلیل غیر واقع بینانه آن روزنامه را روشن می کند.


پس از انتشار خبر حکم انفصال از خدمت رئیس کل بانک مرکزی، روابط عمومی این بانک خبر مذکور را تکذیب کرد و به دنبال آن روابط عمومی دیوان محاسبات این خبر را تایید کرد.


بهمنی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت پس از مدتها در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره تلاش جمعی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: این تحقیق و تفحص باعث ایجاد نوساناتی در ارز شد و ما دیدیم که حدود ۵۰۰ تومان قیمت ارز را بالا برد.وی با بیان اینکه ما به تحقیق و تفحص احترام می‌گذاریم ولی باید به پیامد مطرح شدن این گونه مسائل نیز توجه داشت گفت: می‌توانستند کمیسیون‌های تخصصی مجلس بیایند و مسائل را ببینند به نحوی که سر و صدایی نیز صورت نگیرد چرا که ما در حال حاضر در حد کافی در خارج از کشور مساله داریم.


وی گفت: پشت تحقیق و تفحص پنجره‌ای است که ان شاءالله اگر باز شود یک جنگلی را خواهیم دید.


وی در مورد درخواست خبرنگاران در ارتباط با توضیح بیشتر در این باره گفت: خیلی از مسائل است که نمی‌شود گفت البته ابهاماتی نیز وجود دارد که امیدواریم وقتی نهادهای نظارتی وارد قضیه می‌شوند به این مسائل توجه کنند.


وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه او تقاضای بازنشستگی از ریاست بانک مرکزی کرده با تکذیب این موضوع گفت: من حدود ۴۶ سال سابقه دارم و چهار سال آینده میزان سابقه کاری من به نیم قرن می‌رسد و در واقع من ۱۵ سال قبل بازنشسته شده‌ام و حکمی که اکنون از رئیس‌جمهوری دارم ورای حکم بازنشستگی است.


وی گفت: در شرایط کنونی کسی استعفا نمی‌دهد و ما سرباز امام زمان(عج) هستیم و اگر کسی در مورد عملکردش مشکلی وجود دارد آن را باید بردارند و مسائل مطرح شده در این ارتباط در مورد من درست نیست.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باز هم قرار است که حدود ۲ هزار میلیارد برداشت‌ داشته باشیم گفت: دیوان محاسبات محترم است و مصوبات آن روی چشم ما قرار دارد و من فکر می‌کردم در طول ۴۵ الی ۴۶ سالی که مشغول به انجام کار هستم تنها موردی که اگر در مورد آن تشویق ‌شوم برگشت ۳۲ هزار میلیارد پول به بیت‌المال بود و من به دنبال بقیه پول‌ها برای بازگرداندن به خزانه بیت‌المال هستم.

 

بانک ملی ۱۰۰ مسجد در ایران می‌سازد

Posted: 24 Jan 2013 03:07 AM PST

جرس: مدیرعامل بانک ملی اعلام کرد این بانک ۱۰۰ مسجد به صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال در مناطق فاقد مسجد و دارای جمعیت مناسب احداث می‌کند.


به گزارش دیگربان به نقل از سایت بانک ملی٬ فرشاد حیدری این مطلب را طی سخنانی در همایش «نماز و احیای فریضتین» بانک ملی ایران بیان کرده است.


وی هدف از این اقدام را «ترویج هرچه بیشتر نماز جماعت در جامعه» عنوان کرده است.


حیدری افزوده که «هیات مدیره و مدیریت بانک، اقامه نماز جماعت به بهترین شکل ممکن را یکی از اصلی‌ترین وظایف خود می‌داند.»


روز گذشته نیز حمیدرضا سلیمانی٬ رئیس کانون‌های فرهنگی هنری و مساجد کشور اعلام کرده بود شهر‌ها و روستاهای ایران با کمبود ۷۲ هزار مسجد مواجه بوده و احداث این مساجد «ضروری» است.


شهرداری تهران نیز در حال حاضر مشغول ساخت ۵۰ مسجد در این شهر است و تا پایان سال‌ جاری ۲۰۰ زمین به ساخت مسجد اختصاص خواهد داد.


شهرداری تهران اول آذر ماه امسال اعلام کرده بود قصد دارد ۷۲ مسجد جدید با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در این شهر بسازد.


قرار است شهرداری همچنین برای ۴۰۰ مسجد در تهران نیز ۸۰۰ گلدسته بسازد.


۱۹ آبان امسال سایت محافظه‌کار «مشرق‌نیوز» گزارش کرده بود برنامه ساخت مساجد در تهران پس از انتقاد یک هیات ترک از کمبود مسجد در پایتخت ایران٬ در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

 

تجمع اعتراضی کارگران نی بر شوشتر به سومین روز رسید

Posted: 24 Jan 2013 02:55 AM PST

جرس: کارگران نی‌بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر برای سومین روز متوالی در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.


به گزارش ایلنا، تعداد ۵۰۰ نفر از مجموع ۲۰۰۰ کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر اشتغال دارند از بامداد سه شنبه (سوم بهمن ماه) با سفر به پایتخت به اجرای نشدن طبقه‌ بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.


این کارگران چهارشنبه و پنجشنبه (چهارم و پنجم بهمن) نیز در اعتراض به عدم پایپندی به وعده‌هایی که در سفر استانی هیئت دولت در خصوص اجرای طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد به آنان داده شده بود، تجمع خود را ادامه دادند.


به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، در سه روز گذشته هیچ مقام مسئولی برای شنیدن و رسیدگی به مطالبات آنان در جمعشان حضور پیدا نکرده است.


کارگران نی‌بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر پیش از این تاکید کرده بودند تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکنند به تجمع اعتراضی‌شان ادامه می‌دهند.

 

دبیر کل خانه کارگر: سرمایه ملی پول توجیبی آقایان شده است

Posted: 24 Jan 2013 01:56 AM PST

جرس: دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه "مسئولین سرمایه ملی را تبدیل به پول توجیبی کرده‌اند و پولی که باید برای سرمایه گذاری خرج می‌شد باعث به هم ریختن نظم اقتصاد و بازار شده"، می گوید: "همانطور که با هدفمندی یارانه‌ها ما را به آنارشیسم اقتصادی کشاندند می‌ترسیم آنارشیسم سیاسی هم در جامعه ایجاد کنند.در دنیا افراد رادیکال مورد انتقاد و تمسخر قرار می‌گیرند ولی، این مساله در ایران برعکس شده."


به گزارش ایلنا،علیرضا محجوب در یازدهمین کنگره حزب مردمسالاری با تاکید بر ضرورت وجود احزاب در کشور گفت:حزب مدرسه سیاست است ما وقتی سیاست ورزی می‌کنیم باید حزب داشته باشیم.وقتی مجلس و دولت را بدون حزب تشکیل می‌دهیم، وقتی احزاب کم رمق و کم افق باشند وضعیت این گونه می‌شود که همه می‌بینید.


وی با انتقاد از هجمه های صورت گرفته به مواضع عسگراولادی گفت: وقتی عسگراولادی نظر خودش را مطرح می‌کند به جای تشویق، مورد انتقاد قرار می‌گیرد که این به صلاح جامعه نیست.نباید فضای گفتگو بسته باشد و راه را بر ارائه نظرات مختلف ببندیم.


محجوب اظهارداشت: اینکه در هر کجا هر کس می‌خواهد فقط منافع و مصالح خودش را مطرح کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اگر ما فضایی را ایجاد کنیم که همه یک شکل فکر کنند طریقه احزاب را نقض کرده‌ایم. این نه طریقه احزاب است و نه طریقه کار سیاسی است.


دبیر کل خانه کارگر تصریح کرد:ما نمی‌توانیم بگوییم همه برای مشارکت در زیر یک پرچم قرار بگیرند. مشارکت که نباید فقط در انتخابات باشد.مشارکت همیشه و در پروسه انتخاب، نظر دادن و تصمیم گیری باید اعمال شود.


وی گفت: احزاب باید محترم شمرده شوند و مطابق نص صریح قانون اساسی باید تفکر احزاب مورد احترام واقع شود و هر کس حق دارد نظر مخالفش را اعلام کند.


محجوب با بیان اینکه اصل در پسندیدن و تایید نظر من یا دیگری نیست، گفت: پاسداشت جریان‌های سیاسی این است که همه به هم احترام بگذارند و به شخصیت‌های ریشه دار اهانت نکنند. برای مثال کسی مثل آیت الله هاشمی فردی نیست که هر کسی طرف خطاب قرارش دهد و چیزی که شایسته خودش است به او بگوید.


وی تاکید کرد: امروز اندیشه‌ورزی در عرصه سیاست دارد زیر سوال می‌رود. به ناطق نوری، عسگراولادی، هاشمی رفسنجانی و همه اندیشه ورزان دارد حمله می‌شود در حالی که در جامعه اسلامی هر کسی باید سلیقه‌اش را با احترام اعلام کند.


عضو مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:همانطور که با هدفمندی یارانه‌ها ما را به آنارشیسم اقتصادی کشاندند می‌ترسیم آنارشیسم سیاسی هم در جامعه ایجاد کنند.در دنیا افراد رادیکال مورد انتقاد و تمسخر قرار می‌گیرند ولی، این مساله در ایران برعکس شده و حمله به بزرگان برای برخی‌ها به یک افتخار تبدیل شده است. به هم تاختن، حمله کردن و انتقاد کردن هنر نیست. درهمه جای دنیا آنارشیست‌ها را از دولت بیرون می‌کنند چون معضل دولت و سیاست هستند.


محجوب گفت: امروز سرمایه ملی را تبدیل به پول توجیبی کرده‌اند و این پولی است که باید برای سرمایه گذاری خرج می‌شد این باعث به هم ریختن نظم اقتصاد و بازار شده است.


وی تصریح کرد: رادیکال‌ها باید محکوم و منکوب شوند تا جامعه به شرایط مناسبی برسد. ما نباید فکر کنیم منهای سیاست بودن، رادیکال بودن، آنارشیسم بودن و بی‌احترامی به دیگران راه و مسیر جامعه است. ما باید به نظر دیگران احترام بگذاریم و در شرایط فعلی که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم به تفکرات امام و اندیشه‌های همه احترام بگذاریم.


محجوب در پایان تاکید کرد: حزب پایگاه اندیشه سیاسی و پرورش و بازآموزی است جامعه بدون حزب بدون پایگاه و اندیشه است.

 

مشاور مهدی کروبی: اگر زندانیان سیاسی آزاد نشوند، دیگر چه ادعایی از انتخابات آزاد قابل طرح است

Posted: 24 Jan 2013 01:23 AM PST

جرس: مشاور مهدی کروبی در پاسخ به طرح سوالات و اظهاراتی در خصوص تایید و یا عدم تایید صلاحیت آقایان کروبی و موسوی برای شرکت در انتخابات ۹۲ می گوید: "دلیل طرح پیشاپیش این مسئله از سوی برخی از مسئولان حاکمیت درحقیقت تطهیر وقایع انتخابات سال ۸۸ است."


به گزارش سحام نیوز، اسماعیل گرامی مقدم، نماینده مجلسین ششم و هفتم در پاسخ به پرسشی در رابطه با برگزاری انتخابات آزاد در کشور گفت: “اگر آقایان کروبی و موسوی و زندانیان سیاسی آزاد نشوند ، دیگر چه ادعایی از انتخابات آزاد قابل طرح است!”

 

این عضو ادوار مجلس با گذشت بیش از هفتصد روز از حصر خانگی میرحسین موسوی و کروبی تصریح کرده است: “این دو نامزد معترض به انتخابات ۸۸ پس از گذشت دوسال از حصر خانگی در تمامی ملاقات ها درپایبندی خود برای مطالبات مردم و مواضع گذشته خود اصرار ورزیده اند؛ و تا مادامی که لوازم یک انتخابات سالم و آزاد از سوی حکومت فراهم نگردد این دو رهبر جنبش سبز نه تنها نامزد نخواهند شد بلکه هیچ رغبتی هم برای ترقیب و تشویق دیگران برای نامزد شدن در انتخابات نخواهند داشت.”

 

متن کامل مصاحبه اسماعیل گرامی مقدم، عضو حزب اعتماد ملی با سحام نیوز بدین شرح است:

 

 

در روزهای گذشته شاهد بودیم که برخی مسئولان از جمله دادستان کل و نیز تریبون های جریان حاکمیت سخن از ردصلاحیت آقایان کروبی و موسوی به میان آورده اند. به نظر شما چرا علی رغم اینکه این دو رهبر جنبش سبز هیچ تمایل و حتی تقاضایی برای نامزدی در انتخابات نداشته اند، برخی مسئولین حکومتی بر رد صلاحیت آنها تاکید می کنند؟

 

اینکه سخنگوی قوه قضائیه اظهار می کند در صورت نامزدی آقایان موسوی و کروبی آنها رد صلاحیت می شوند باید چند نکته را عرض کنم:
نکته اول: تاکنون آقایان موسوی و کروبی هرگز تقاضای نامزد شدن در انتخابات خرداد ماه آینده را نداشته اند و دلیل طرح پیشاپیش این مسئله از سوی برخی از مسئولین حاکمیت درحقیقت تطهیر وقایع انتخابات سال ۸۸ است.

نکته دوم: اینکه با این فرار روبه جلو در صدد آنند که مطالبات مردم و آقایان کروبی و موسوی را که همان برگزاری انتخابات آزاد است کمرنگ جلوه دهند. درحالی که این دو نامزد معترض به انتخابات ۸۸ پس از گذشت دو سال از حصر خانگی در تمامی ملاقات ها درپایبندی خود برای مطالبات مردم و مواضع گذشته خود اصرار ورزیده اند؛ و تا مادامی که لوازم یک انتخابات سالم و آزاد از سوی حکومت فراهم نگردد این دو رهبر جنبش سبز نه تنها نامزد نخواهند شد بلکه هیچ رغبتی هم برای ترقیب و تشویق دیگران برای نامزد شدن در انتخابات نخواهند داشت.

نکته سوم: آقای محسنی اژه ای هیچ جایگاه حقوقی برای اعلام رد صلاحیت را ندارد.

نکته چهارم: قبلا از ایشان سوال شده بود که چرا و بر چه مبنایی این دو نامزد معترض انتخابات حبس خانگی شده اند؟ درجواب گفته بودند این ها حصر نشده اند و ما برای امنیت خود آنها این محدودیت را ایجاد کرده ایم، حالا اگر نظر ایشان عوض شده است یعنی به اتهام مجرم بودن در انتخابات رد صلاحیت می شوند این نشان دوگانگی و تناقض در دستگاه قضایی است که از یک طرف مسئولیت حصر و زندانی کردن را نمی پذیرد و از یک سو آنها را مجرم می داند!

 

بخوبی می دانید دوسال است که از این حصر غیر قانونی می گذرد و تا کنون حتی یک برگ سند دستگاه قضایی مبنی بر تفهیم اتهام یا ارتکاب جرم علیه این دو رهبر جنبش سبز نتوانسته است ارائه کنند. بنابراین همانگونه که حصر آقایان کروبی و موسوی به هیچ وجه مبنی حقوقی و قضایی ندارد، اعلام رد صلاحیت آنها نیز فاقد هرگونه ارزش حقوقی و قانونی است و به نظر می رسد این اعلام نظرآقای محسنی اژه ای برآیند فشارهایی است که نظامیان در راستای مهندسی انتخابات بر ارکان حاکمیت برای هم راستا شدن برای یک انتخابات غیر آزاد و کاملا مهندسی شده وارد می شود.

 

همانگونه که شاهد هستید این روزها حجم تبلیغاتی عظیمی علیه مطالبه کنندگان انتخابات آزاد راه افتاده است و اساسا” حتی برخی از امامان جمعه هم با بکاربردن واژه انتخابات آزاد مخالفت کرده اند تحلیل شما بعنوان یک فعال سیاسی در این خصوص چیست؟
درپاسخ معترضین به نتایج انتخابات گذشته و همچنین منتقدینی که خواستار انتخابات آزاد هستند مقام رهبری گفتند: خوب بله باید انتخابات آزاد باشد! درحالی که حتی شاهد شعارانتخابات آزاد هم نیستیم، یعنی در نماز جمعه آقای احمد خاتمی به صراحت می گوید سخن انتخابات آزاد نادرست است بعضی های دیگر هم گفتند این سخن دشمن است پس می بینیم ارکان حکومت حتی درحد سخن و شعار از انتخابات آزاد نگران است و گریزان! ولی ما برای شرایط انتخابات آزاد معیارمان قانون اساسی است و درقانون اساسی هیچ منعی برای غیر مجرمین درانتخابات وجود ندارد یعنی در قانون اساسی شروطی برای نامزدهای ریاست جمهوری ذکر شده است که آقایان کروبی و موسوی درانتخابات گذشته همه آن شروط را داشته اند و بعد از وقایع سال ۸۸ هم دستگاه قضایی و یا هیچ ارگان حکومتی یک برگ سند درخصوص ساقط شدن شروط نامزدی ریاست جمهوری تاکنون ارائه نشده است اگر حکومت و شورای نگهبان این دو نامزد معترض را اجازه ندهد از حصر آزاد شوند و در انتخابات شرکت کنند و یا به بیان صریح تر بگویم: اگر آقایان کروبی و موسوی و زندانیان سیاسی آزاد نشوند، دیگر چه ادعایی از انتخابات آزاد قابل طرح است!

 

خیلی عجیب است! همایش اصلاح طلبان را که مقدمه حضور آنها در انتخابات بود با فشار و تهدید برهم زدند، تمامی اعضای هیئت های نظارت شورای نگهبان مثل انتخابات گذشته در اختیار یک جریان خواص است یعنی داوری در این انتخابات یکطرفه خواهد بود، نامزدهای معترض در انتخابات گذشته هم در زندان انفرادی خانگی قرار داده شده اند، تازه سپاه پاسدارن هم می خواهد علاوه بر مهندسی انتخابات، قبل از انتخابات نامزد ها را توجیه کند! آنوقت یقه اصلاح طلبان را گرفته اند که بگویید انتخابات آزاد است!

 

آن یکی پرسید اشتر را که: هی از کجا می آیی ای فرخنده پی؟
گفت: از حمام گرم کوی تو گفت: خود پیداست در زانوی تو

این روزها حکایت سخن گفتن از انتخابات آزاد هم حکایت حمام رفتن شتر است.

 

 

با نزدیک شدن به سالگرد حصر از میان برخی اصولگرایان برای شکستن حصر اظهار نظرهایی شده است، آیا فکر می کنید جریانی در حاکمیت برای شکستن حصر تلاش می کند؟

 

شکست حصر آقایان کروبی و موسوی و آزادی زندانیان سیاسی اولین گام برای انتخابات آزاد خواهد بود و اگر حکومت عقلانیت به خرج دهد و این اقدام را در جهت اثبات برگزاری انتخابات آزاد بردارد اصلاح طلبان و جنبش سبزی ها قدر مسلم گام های موثرتری را در جهت حمایت از انتخابات آزاد و تائید آن برخواهند داشت.

 

اما آنچه در واقعیت با آن مواجه هستیم چیز دیگری است یعنی هیچ نشانه ای از شکستن حصر نیست و بیشتر نشانه های فشار و محدود کردن آقایان کروبی و موسوی را شاهدیم الان سه ماه است که فرزند ارشد آقای کروبی یعنی حسین آقا ازملاقات محروم است، و پس از بیانیه خانواده ها دیگر فرزندان آقای کروبی و همچنین فرزندان آقای مهندس موسوی از ملاقات منع شده اند.