جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حمایت «دانشگاهیان همراه جنبش سبز» از بیانیه فرزندان موسوی و کروبی

Posted: 18 Jan 2013 07:59 AM PST

جرس: جمعی از دانشگاهیان همراه جنبش سبز با صدور اطلاعیه ای به حمایت از بیانیه اخیر فرزندان موسوی و کروبی پرداختند و با تاکید بر اینکه آنها “مهر سکوت دوساله را شکستند و بار دیگر، همچون رهبران در بند جنبش سبز، دروغ پردازی های اقتدارگرایان را برملا کردند”، این بیانیه را صدای تظلم خواهی همه دانستند که بر زبان خانواده موسوی و کروبی جاری شده است.

به گزارش کلمه، امضاکنندگان این اطلاعیه تصریح کردند: بر این باوریم که آزادی هر چه سریع تر آنان و همه ی خدمتگزاران واقعی این کشور، و تسلیم در برابر خواست بر حق مردم برای انجام انتخاباتی آزاد و نه نمایشی مهندسی شده، می تواند زمینه ی بازگشت نظام از کج راهه ای که در پیش گرفته را هموار ساخته و کشور را از بن بستی که در آن گرفتار شده نجات دهد.

فرزندان کروبی، موسوی و رهنورد هفته پیش در بیانیه ای خطاب به ملت ایران با بیان مظالمی که بر والدینشان می رود، از حاکمیت خواسته بودند به والدین آنها فرصتی داده شود تا بتوانند از ظلم رفته بر آنها و حجم انبوه اتهام ها، دستگیری بی مورد و خشونت رفته برخود، خانواده و تمام دوستدارانشان به پیشگاه مردم شریف و دلیر ایران شکایت کنند.

آنها با اشاره به حصر غیرقانونی و غیرشرعی والدین خود تصریح کرده بودند: اصرار بر نقض آشکار حقوق اولیه انسانی و قوانین و مقرارت جاری کشوری در مورد نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس، رییس دو دوره مجلس شورای اسلامی و هنرمندی قرآن پژوه و فعال حقوق زنان، که تنها گناه آنها دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم و مطالبه اجرای عادلانه قانون اساسی و حقوق اولیه انسانی ایرانیان می باشد، نمی تواند بدون تایید یا اطلاع مقامات عالی کشور باشد. اما بعد از گذشت نزدیک به دو سال از زندان خانگی، هنوز هیچ مقام رسمی شجاعت پذیرش مسولیت رسمی برای تعیین وضعیت قضایی عزیزان ما که مورد مهر بخش عظیمی از مردم ایران هستند، نیافته است. پر واضح است که فقدان شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی رافع مسئولیت مقامات ارشد نظام نیست.

اکنون دانشگاهیان همراه جنبش سبز در اطلاعیه خود یادآور شده اند: همه ی گناه رهبران دربند ما که در حبس خانگی یا در زندان ها هستند، مگر به غیر از این است که چهار سال پیش نسبت به بلای خانمان براندازی که امروزه به جان تمامی سرمایه های ملی ما افتاده هشدار دادند و خواهان بازگشت عقلانیت و درایت به اداره ی کشور بودند؟ مگر جز این می خواستند که منافع و حقوق مردم نادیده گرفته نشود تا صاحبان اصلی این آب و خاک اینگونه بر داشتن لقمه نانی بر سر سفره ی فرزندانشان و امنیتی که در سایه ی آن زندگی کنند حسرت نخورند؟

متن کامل بیانیه این دانشگاهیان سبز که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
لا یحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم

سرانجام خانواده های سرافراز کروبی و موسوی و رهنورد، این همراهان سربلند و افتخارآفرین مردم شریف این مرز و بوم، مهر سکوت دوساله را شکستند و بار دیگر، همچون رهبران در بند جنبش سبز، دروغ پردازی های اقتدارگرایان را برملا کردند.

شاهدیم آنها که عمری در راه مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی سپری کرده و با جان و دل برای نظامی که برای تحقق آزادی، استقلال، عدالت و پیشرفت برپاشد تلاش کرده اند، این روزها در معرض زشت ترین تهاجم های غیراخلاقی قرار گرفته اند و ناعادلانه و غیرمنصفانه، در حالی که امکان دفاع از خود ندارند، آماج اتهامات و افترائات بی پایه و اساس هستند.

همه ی گناه رهبران دربند ما که در حبس خانگی یا در زندان ها هستند، مگر به غیر از این است که چهار سال پیش نسبت به بلای خانمان براندازی که امروزه به جان تمامی سرمایه های ملی ما افتاده هشدار دادند و خواهان بازگشت عقلانیت و درایت به اداره ی کشور بودند؟ مگر جز این می خواستند که منافع و حقوق مردم نادیده گرفته نشود تا صاحبان اصلی این آب و خاک اینگونه بر داشتن لقمه نانی بر سر سفره ی فرزندانشان و امنیتی که در سایه ی آن زندگی کنند حسرت نخورند؟ مگر مطالبات همراهان بی شمار جنبش سبز جز عزت ایران و ایرانی در عرصه های بین المللی بود تا این روزها شاهد اجماعی جهانی علیه کشورشان نباشند و توافق های پشت پرده ای که معلوم نیست تا چه اندازه منافع ملی شان را تأمین می کند به دور از چشم مردم به جریان نیفتد؟

امواج تهاجم تبلیغاتی که این روزها علیه سرافرازان دربندمان شکل گرفته، خود نشان از حقانیت آنان، و سرافکندگی کسانی دارد که دیروز با مهندسی انتخابات، آرای میلیون ها ایرانی را نادیده گرفتند و رئیس دولتی را بر کشیدند که امروز در شرمندگی انتصاب او و پیامدهای سوء مدیریت وی دچار عذاب وجدان هستند.

دانشگاه ها در چنبره ی مدیریت پادگانی گرفتار شده اند، خلاقیت به محاق رفته، شور و نشاط دانشجویان به خمودی و دلسردی مبدل گشته و احساس مسئولیت در قبال سرنوشت جامعه، جای خود را به بی تفاوتی یا محدود شدن دل نگرانی ها نسبت به دغدغه های فردی داده است.

با این همه، نهضت آگاهی بخشی جنبش سبز عرصه را بر کامیابی سیاست های مبتنی بر زر و زور و تزویر تنگ کرده و ظهور چنین هجمه هایی پس از گذشت بیش از چهل ماه از انتخابات ۸۸، خود نشانگر زنده و زاینده بودن جنبشی است که راه امید به آینده ای بهتر را در برابر چشمان نگران مردم ایران قرار داده است.

درخواست خانواده های کروبی و موسوی جز دعوت حاکمان به پایبندی به عدالت نیست و صدای تظلم خواهی همه ی ماست که بر زبان آنها جاری شده است و بر این باوریم که آزادی هر چه سریع تر آنان و همه ی خدمتگزاران واقعی این کشور، و تسلیم در برابر خواست بر حق مردم برای انجام انتخاباتی آزاد و نه نمایشی مهندسی شده، می تواند زمینه ی بازگشت نظام از کج راهه ای که در پیش گرفته را هموار ساخته و کشور را از بن بستی که در آن گرفتار شده نجات دهد.

دانشگاهیان همراه جنبش سبز 

مقدمه‌چینی برای تخریب منزل یکی از دراویش شهرکرد

Posted: 18 Jan 2013 07:59 AM PST

جرس: یکی از مسئولین شهرداری شهرکرد در مصاحبه ای با شبکه استانی چهار محال و بختیاری اعلام کرد: منزل آقای صفاریان به علت تغییر کاربری بر طبق ماده ۱۰۰ باید تخریب شود .


به گزارش مجذوبان نور، یکی از مسئولین شهرداری شهرکرد شب گذشته در گفت گویی با شبکه استانی چهار محال و بختیاری رسما اعلام کرد: “اگر دراویش خود تخلیه نکنند، با قاطعیت با آنها برخورد می‌کنیم.” و همچنین اضافه کرد: منزل آقای صفاریان به علت تغییر کاربری محل بر طبق ماده ۱۰۰ تخریب می‌شود.


آقای صفاریان صاحب ملک مزبور، نیز در واکنش به این خبر به خبرنگار سایت مجذوبان نور گفت: “مگر برگزاری دو ساعت مراسم نماز و مناجات خداوند در هفته مصداق تغییر کاربری است؟ آیا تمام مردمی که در خانه خود مراسم روضه اهل بیت برگزار می کنند مجوز دارند؟” همچنین اضافه کرد: مشکل آنها با مراسم درویشی است، فشار اطلاعات بر شهرداری مسبب این وضع شده است.


طبق گزارشات رسیده به مجذوبان نور، تعداد ۵ عدد ابزار و دستگاه شنود و استراق سمع تا کنون در این خانه توسط دراویش کشف شده است ! که این عمل، بیش از پیش، نقش اصلی اداره اطلاعات و نیروهای امنیتی را در این موضوع آشکار می‌سازد. همچنین پیاده سازی شبانه نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های اطراف خانه آغاز شده است و به گفته دراویش منطقه احتمال هجوم نیروهای یگان ویژه و امنیتی به خانه آقای صفاریان بعد از خطبه‌های نماز جمعه بسیار بالاست. 

حمله یگان حفاظت زندان اوین به بند ۳۵۰

Posted: 18 Jan 2013 07:10 AM PST

جرس:‌صبح روز پنج شنبه ۲۸ دی ماه تعداد زیادی از ماموران یگان حفاظت زندان اوین با همراهی نیروهای گارد ضد شورش به بند ۳۵۰ زندان اوین رفته و ضمن بازرسی کلیه بند، به تفتیش بدنی و رفتار توهین آمیز با زندانیان پرداختند.

به گزارش کلمه ، این یورش که “بی سابقه” توصیف شده است، درگیری زندانیان سیاسی با ماموران اعزامی را در پی داشته است. در این بازدید کلیه دفاتر و یادداشت های زندانیان جمع آوری شده و رفتار ماموران با زندانیان، “بسیار تند و خشن” گزارش شده است.

بنا به گزارشات ، زندانیان بند ۳۵۰ با مقاومت در برابر خشونت یگان حفاظت و گارد، سرود ای ایران و یار دبستانی را همخوانی کرده و شعار “مرگ بر دیکتاتور” ، “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر” و … سر داده اند.

به نوشته سایت کلمه، این اقدام خشونت آمیز یگان حفاظت و گارد که با هماهنگی مقام های قضایی و همراهی مسئولان زندان اوین صورت گرفته، در چارچوب افزایش فشارهای اخیر بر زندانیان سیاسی قابل بررسی است.

در روزهای گذشته به واسطه مانع تراشی برای برخی ملاقات ها و تبعید ابوالفضل قدیانی و نوع رفتار زندانبان، جو عمومی بند ۳۵۰ ملتهب شده بود و این اقدام نیز با توجه به اطلاع مسئولان سازمان زندان ها از جو موجود در بند، رفتاری تحریک آمیز محسوب می شود تا ادامه فشار و آزار زندانیان سیاسی را در پی داشته باشد. 

نماینده  قصرشیرین: تنها خروجی هدفمندی یارانه‌ها صدمه به مردم بوده است

Posted: 18 Jan 2013 06:47 AM PST


جرس: نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانـغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی و تورم موجود در جامعه اجازه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نمی‌دهد و عملیاتی کردن چنین برنامه‌ای در این زمان به صلاح کشور و جامعه نیست.

به گزارش ایلنا، فتح الله حسینی تاکید کرد: مجلس و نمایندگان آن مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستند و باید دکتر احمدی‌نژاد به نظر مجلس توجه داشته باشد و در این مسیر با منتخبان مردم تعامل کند.

این نماینده مجلس گفت: امروز مشکلات اقتصادی در بین مردم به حدی است که اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها به هیچ وجه برای ملت قابل تحمل نیست.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، باید زیرساخت‌ها آماده و نیز مشکلات اقتصادی حال حاضر مرتفع شود، افزود: زمانی دولت می‌تواند وارد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور شود که تمام زیرساخت‌ها و سازو کار‌ها برای این کار مهیا و ایده‌آل باشد.

حسینی با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر احمدی‌نژاد در بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: همان‌طوری که از شواهد پیداست، تنها خروجی و نتیجه هدف‌مندی یارانه‌ها، صدمه به مردم بوده است. 

دنده عقب احمدی نژاد؛ تاکتیکی برای حفظ موقعیت درون نظام

Posted: 18 Jan 2013 06:46 AM PST

رضا حق جو
جرس: دنده عقب محمود احمدی نژاد این روزها محسوس تر از قبل فضای سیاسی را تحت تاثیر خویش قرار داده است. کمتر نق می زند، بی خیال افشاگری شده است، کنایه و متلک در ادبیاتش کمرنگ شده است. به مجلس می رود و نمایندگان را دعوت می کند. اسفندیار کابینه هم که رفته و غلامحسین الهام، دوباره دارد همه کاره می شود، مشابه اوایل دولت نهم، بقایی و رحیمی هم کمتر در رسانه ها آفتابی می شوند، اولی حکم انفصال از خدمت دارد و درباره دومی گفته شده که قوه قضائیه حکم زندان 15 ساله برایش صادر کرده است. این تغییرات را همچنین به خوبی می توان از سکوت نسبی و تلاش برای همدلی درباره طرح مهمی چون اصلاح قانون انتخابات - که بخشی از اختیارات او را سلب می کند- و یا عدم اجرای فاز دوم هدفمندشدن یارانه ها - که می تواند تا حدود زیادی شانس پیروزی کاندیدای مطلوب او را در انتخابات آینده افزایش دهد-، دریافت. دنده عقب سیاسی البته منحصر به رئیس دولت نیست. مصباح یزدی نیز به همان تندی گذشته انتقاد نمی کند و شاگردان و مریدانش با جرات بیشتری از رئیس دولت دهم دفاع می کنند. بخشی از فضا را می توان تحت تاثیر دستور آقای خامنه ای برای بی خیالی مجلس در سوال از رئیس جمهور دانست ولی آیا این همه ماجراست؟ 

 

خطر بزرگ در کمین محمود
همین چند هفته پیش بود که غلامحسین الهام خبر داد پروژه سقوط دولت احمدی نژاد با دخالت رهبر منتفی شد. علی مطهری، نماینده تهران پیش از آن گفته بود احمدی نژاد آدم باهوشی است، علیرغم لجاجت سیاسی خاصی که دارد، وقتی می بیند هوا پس است، کنار می کشد. تجربه اش را در ماجرای خانه نشینی 11 روزه اش می توان دید. چون متوجه شد مجلس در صدد صدور رای عدم کفایت است و بعید است آقای خامنه ای هم مانع شود، بدون توضیح خاصی درباره رفتارش به کابینه بازگشت. آیا این بار نیز چنین خطری متوجه احمدی نژاد شده و او را وادار به نرمش کرده است؟ در کوتاه مدت بعید است خطری چنین بزرگ متوجه اش باشد. آقای خامنه ای نشان داده است که اهل چنین تصمیماتی نیست و به حفظ احمدی نژاد یا تعمیر او راضی تر است. سرسختی و تندی رئیس دولت در ماجرای جوانفکر هم سبب شده که خطراتی چون بازداشت مهره های دست اول، حداقل تا پایان دولت تهدیدش نمی کند. در واقع احمدی نژاد احساس می کند دو فاز مهم تهدید را پشت سر گذاشته و اکنون دوباره در اندیشه مدیریت فضای سیاسی برآمده است.

تجربه یک مدیریت
برای درک منطق رفتاری محمود احمدی نژاد می توانیم به پاییز 89 رجوع کنیم. زمانی که اندکی از تلاطم فضای سیاسی داخلی کاسته شده بود، او در صدد بازگشت به صدر برآمد. پیش از حرکت سیاسی اش، مرداد 89 مشابه همین جلسه ای که چند روز پیش سامان داد، برگزار شد، با این تفاوت که نخست نمایندگان سخن گفتند و سپس احمدی نژاد. آن جلسه با سلام و صلوات و دعوت به همدلی و همکاری خاتمه یافت. دو ماه بعد او 30 نفر از اصولگرایان را به پاستور دعوت کرد، حدادعادل، ولایتی و عسگراولادی را انتخاب و مامور کرد که وحدت اصولگرایان را سامان دهند. در آن جلسه خبری از مشایی یا رحیمی هم نبود. در این مدت، لحن احمدی نژاد نرم تر از قبل بود و دست دعوت و همکاری اش دراز. این ماه عسل اما چند ماهی بیشتر ادامه نیافت. اوضاع به کام احمدی نژاد پیش نرفت، در مجلس با او راه نیامدند، سخن از پرونده رحیمی به میان آمد، از حجم انتقادات علیه مشایی کاسته نشد و گفته شد که در انتخابات مجلس آینده همه وابستگانش رد صلاحیت می شوند. دوباره اختلافات و سرکشی های او شروع شد و سرانجام داستان به آنجا رسید که او به مصلحی، وزیر اطلاعاتش به سبب همکاری و نزدیکی با اطلاعات سپاه بدگمان شد و برکنارش کرد. ماجرایی که در انتها به خانه نشینی 11 روزه منجر شد، هرگونه همکاری انتخاباتی بین طیف احمدی نژاد و سایر اصولگرایان را منتفی کرد و چیزی نمانده بود که کار به صدور رای عدم کفایت او بکشد.

خواسته های مشخص احمدی نژاد
در فضای کنونی به نظر می رسد او سه خواسته مشخص دارد. نخست اینکه پرونده های قضایی نزدیکانش مختومه شود. احمدی نژاد به خوبی می داند که بایگانی کردن موقت یا سکوت درباره یک پرونده اهمیتی ندارد. راه همان است که هاشمی شاهرودی برای محمد شریف ملک زاده طی کرد. رفت پیش آقای خامنه ای و حکم تبرئه گرفت. برای بقیه هم چنین روندی باید طی شود. خواسته دومش این است که عرصه اجرایی کشور، ملک طلقش باشد. بودجه جابجا کند، نهاد ویران کند، فله ای استخدام کند، یارانه ها را ببرد بالا، معدن، جنگل و زمین واگذار کند، خانه های ویلایی بسازد، نظام مالیاتی، بانک، بیمه و گمرگ را دگرگون کند، تا به تعبیر خودش، اقتصاد را از یکجا و به صورت متمرکز مدیریت کند. خواسته سومش هم انتخاباتی است و می خواهد هر کس که احتمال می دهد رای بیشتری می آورد، ولو مشایی باشد، تایید صلاحیت باشد. زمزمه های صدور حکم زندان برای رحیمی، پیشنهاد افزایش یارانه ها پس از انتخابات، واکنش نمایندگان به طرح های پیشنهادی او و تاکید همه سویه بر قطعی بودن رد صلاحیت چهره هایی چون مشایی به خوبی آینده درخواست های احمدی نژاد را نشان می دهد. بدین اعتبار این دنده عقب تاکتیکی حاصل چندانی نه برای نظام سیاسی و نه برای محمود احمدی نژاد نخواهد داشت و مدتی دیگر او آتش بار تهدید و تطمیع را روشن می کند، تهدید بالادستی با افشاگری قطره چکانی و تطمیع پایان دستی های با وعده های بی سرانجام. تاکتیک اکنون او که از جنس "سکوت الهام بخش" به "شام همدلی با بهارستان نشینان"، تغییر یافته تنها بهانه ای برای خرید زمان از نظامی است که چون اسب از نفس افتاده ای، گیج رئیس دولت پیش بینی ناپذیرش شده، البته تنها گیجی تنها دستاورد طی طریق نظام تحت مدیریت رهبری با احمدی نژاد نیست، انزوای بین المللی، تحریم فزاینده، رکود و فساد اقتصادی، خزان سیاسی، نارضایتی اجتماعی و ... را نیز می توان به دستاوردهای دولتی که به تعبیر آقای خامنه ای "قطار انقلاب را به ریل اصلی خود بازگرداند"، افزود.
7 دی ماه، سایت رجانیوز پس از ماجرای برکناری دستجردی از وزارت بهداشت، به احمدی نژاد کنایه زد که خود کرده را تدبیر نیست و با اشاره به نحوه انتخاب این وزیر نوشت که احمدی نژاد ترجیح داد تا با ژست روشنفکرمآبی و فانتزی‌گرایی، به عنوان خطشکن، اولین وزیر زن را راهی کابینه دولت دهم کند،" در‌‌ همان زمان تعدادی از دلسوزان انقلاب اسلامی و حامیان گفتمان سوم تیر به احمدی‌نژاد تذکر دادند که خانم دستجردی از لحاظ تفکرات سیاسی، قرابتی با گفتمان حاکم بر دولت ندارد و بیشتر از جهت تمایلات فکری به ریاست مجلس نزدیک است. اگر احمدی‌نژاد به جای تلاش برای کسب پرستیژ فانتزی در میان رسانه‌ها، توانایی وزیر دولت نهم را به انتخاب بک وزیر زن با تفکرات متفاوت با دولت ترجیح می‌داد، اکنون شاهد این نابسامانی در اوضاع حوزه بهداشت کشور نبودیم." می توان مشابه چنین جملاتی را برای آقای خامنه ای هم نوشت، ولی قطعا بی فایده است، رهبر جمهوری اسلامی نیز قرار نیست از انتخاب هفت سال پیش خویش کوتاه بیاید و اشتباهش را بپذیرد. منطق او با منطق احمدی نژاد در سیاست مداری شباهت های بسیار دارد، این وجوه مشترک را می توان از بررسی نطق 31 شهریور آقای خامنه ای در سازمان ملل که چیزی از نطق های محمود احمدی نژاد کم نداشت تا سخنان چهارشنبه اش گذشته اش که با پیروی از منطق خس و خاشاک، گفت مزدوران داخلی در مقابل عظمت ملت ایران به حساب نمی آیند، درک کرد. بدین سبب خزان و ویرانی ناشی از چنین منطقی، چه برای نظام جمهوری اسلامی و چه برای مردمان ایران زمین، در ابعادی وسیع تر ادامه خواهد یافت.

سخنگوی شورای نگهبان: هنوز نمی‌دانیم زنان می‌توانند رئیس‌جمهور شوند یا نه

Posted: 18 Jan 2013 06:28 AM PST

جرس: سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان حضور زنان در انتخابات گفت: بارها این سوال شده و بنده عرض کردم ثبت نام و ورود به این عرصه برای کسی ممنوع نیست.قانون اساسی مشخصا بررسی صلاحیت‌ها را یکی از وظایف شورای نگهبان قرار داده است. آنچه در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود نظر شورای نگهبان است و در ادوار گذشته هم دیدیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عباسعلي کدخدایی در پاسخ به اين پرسش كه آیا خانم‌ها جزء رجل سیاسی و مذهبی محسوب می‌شوند یا خیرافزود:ما بحث رسمی در این زمینه نداشتیم که بخواهیم نتایج آنرا اعلام کنیم. اما اگر به نتیجه‌ای رسیدیم که بخواهیم در این جهت تصمیمی بگیریم باید تفسیری توسط شورای نگهبان نسبت به اصل 115 انجام شود که آن را اعلام می‌کنیم. تا الان ما تفسیر رسمی نسبت به این امر نداشتیم.

وی مدعی شد: آنچه از ابتدا تا کنون ملاک شورای نگهبان بوده و همچنان نیز ما براساس آن عمل می‌کنیم تطبیق رفتار نامزدها با قوانین و مقررات موجود در قانون است. از این نظر هیچ تغییری در رفتار و رویه شورای نگهبان به عمل نیامده است ولی ممکن است مصادیق فرق کنند.احراز شرايطي که نامزدها بايد داشته باشند و در اصل 115 آمده است و بايد شرايط ذکر شده در این اصل در آن نامزد وجود داشته باشد.
 

نمایندگان، دعوت احمدی نژاد به پاستور را نپذیرفتند

Posted: 18 Jan 2013 04:18 AM PST

جرس: معاون پارلمانی احمدی‌نژاد از تعویق جلسه مشترک دولت و مجلس که قرار بود سه ‌شنبه آینده برگزار شود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، لطف الله فروزنده با اعلام این خبر افزود: ما درخواست جلسه مشترک بین دولت و مجلس کرده‌ بودیم و با توجه به این‌که برگزاری نشست مشترک ساز و کار‌های خاص خود را دارد، هیات رییسه مجلس اعلام کرد که در سه‌شنبه هفته آینده امکان برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به این موضوع ما از عموم نمایندگان دعوت کردیم که در جلسه‌ای در روز سه‌شنبه در نهاد ریاست جمهوری که با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود، شرکت کنند تا در مورد مسائل مختلف کشور بحث وگفت‌وگو صورت گیرد.

فروزنده گفت: دیدار‌های اینچنینی نمایندگان با رییس جمهور به طور معمول برگزار می‌شود و دیدار سه‌شنبه نمایندگان نیز که ما از همه برای حضور دعوت کرده‌ایم، اینگونه خواهد بود.

 

احمدی‌نژاد: تردد خودروها تاثیری در افزایش آلودگی ندارد

Posted: 18 Jan 2013 03:02 AM PST

جرس: در حالی که در روزهای اخیر کارشناسان باز هم تاکید کرده‌اند که بیشترین درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهاست، دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به مخالفت احمدی نژاد با افزایش محدویتهای ترددی در هنگام آلودگی هوا از او نقل کرد که "به اعتقاد رئیس دولت برخی از ترددهای محلی بر روی ازدحام خودروها در معابر تاثیری ندارد و نباید با افزایش محدودیتها مردم را به زحمت انداخت."

به گزارش مهر، مجتبی شفیعی با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد سراسری خودروها در تمام طول سال از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ایجاد محدودیت در تردد به عنوان آخرین راه حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هواست و زمانی که راهکارهای بلند مدت و پیشگیرانه جواب نمی دهد مدیریت عرضه آغاز می شود.

وی با بیان این که درشرایطی که ما آلودگی هوا داریم چاره ای جز استفاده از راهکارهای کوتاه مدت و ایجاد محدودیتهای ترافیکی نداریم گفت: اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید توسط شورای عالی ترافیک بررسی و به تصویب برسد و در این صورت است که قابلیت اجرایی دارد.

دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به اینکه کمیته اضطرار تنها در زمان های ناسالم بودن هوا می تواند این محدودیت ها را اعمال کند گفت: در شرایط عادی که هوا در وضعیت سالم قرار دارد این گونه طرح ها باید به تایید شورای عالی ترافیک برسد که پیش از این هم این موضوع مطرح شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

شفیعی با بیان اینکه باید بررسی شود چنین تصمیمی چند درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد و در مقابل چه میزان هزینه و زحمت برای شهروندان ایجاد می کند گفت: مطمئنا این گونه طرح ها برای کل سال راههای کارشناسی نیست اما می توان تصویب کرد که هر زمان آلودگی هوا به مرز هشدار رسید چنین محدودیتهایی خود به خود اعمال شود.

دبیرشورای عالی ترافیک با تاکید بر اینکه طرحهای محدودیت زا طرح های موقتی و مسکنی هستند گفت: استفاده از خودروهای شخصی به نوعی فرهنگ در جامعه ما تبدیل شده است که باید کاری کنیم که این فرهنگ به سمت استفاده از حمل ونقل عمومی سوق پیدا کند .آن زمان مسوولان مربوطه به دنبال افزایش تقاضا مجبور به توجه به حمل ونقل عمومی و افزایش خدمات کیفی می شوند. 

55 درصد ظرفیت خودروسازها خالی است

Posted: 18 Jan 2013 03:02 AM PST

جرس: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال تولید باید رونق بگیرد، ‌گفت: اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های جاری دولت مغفول مانده است.

علی علیلو در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت اشتغال در کشور و تلاش دولت در این راستا اظهار داشت: عملکردها در راستای هدف گذاری و اجرای‌ ایجاد اشتغال مناسب نبوده و با توجه به توقع و انتظاری که ایجاد می‌شود عدم تحقق آن دولت را با چالش روبرو می‌سازد.

وی ادامه داد: برنامه‌های اشتغال و سیاست‌های تولید همخوانی با افزایش ظرفیت تولید و خدمات وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز با 45 درصد ظرفیت‌ تولید کار می‌کنند، گفت: این در حالی است که رقابت چندانی در این صنعت وجود ندارد و محصولات آنها به راحتی در بازار به فروش می‌رسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در دیگر بخش‌های صنعتی نیز مشکل کاهش تولید وجود دارد و در بخش کشاورزی به دلیل تورم قیمتی که وجود دارد بسیاری از کشاورزان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته علیلو، در بسیاری از شهرستان‌ها، مواد اولیه و هزینه‌ها بخش کشاورزی با نوسانات قیمتی روبرو است که عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش، تولید در این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یکی از دلایل مشکلات در بخش تولید و اشتغال را نبود برنامه راهبردی جامع دانست و تصریح کرد: در برخی قسمت‌ها راهبردهایی وجود دارد اما به صورت جامع نیست و بخش‌های دیگر و سیاست‌های متناظر آن را پوشش نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: عدم حرکت براساس برنامه‌ها و استراتژی که مبتنی بر نیازها و مزیت‌های منطقه‌ای باشد وجود ندارد.

این نماینده مجلس در خصوص اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم‌ها بیان داشت: این موضوع اوایل سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد اما بعد از گذشت 10 ماه از سال در این خصوص کمیته یا کارگروهی برای رسیدگی و تبیین سیاست‌ها و انطباق آن با برنامه‌های موجود دولت انجام نشده است.

علیلو تاکید کرد: شاکله اصلی اقتصاد مقاومتی روی تولید و سرمایه داخلی بوده و ابعاد دیگر آن کنترل مصرف و استفاده بهینه از منابع است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه کاهش مصرف بخش‌های مختلف از جمله تولید، صنایع، ‌خانوارها، کشاورزی و خدمات به منظور رسیدن به اقتصاد مقاومتی کجای سیاست دولت است، تصریح کرد: بسیاری از منابع در بخش کشاورزی بدون اینکه در چرخه مصرف قرار گیرد، هدر می‌رود که راهکاری‌های این موضوعات توجه به چشم انداز کشور و نیز تدوین و اجرای سیاست‌های جامع است. 

تصمیم جدید بانک مرکزی برای محاسبه تورم

Posted: 18 Jan 2013 02:23 AM PST

جرس: رئیس کل بانک مرکزی، از تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم از 83 به 90 و اعلام نرخ های جدید از ماه‌های آینده خبر داد و گفت: موجودی ارزی در کشورهایی که نفت می فروشیم، قابل توجه است.


محمود بهمنی در گفتگو با مهر با بیان اینکه علت مغایرت آمارهای مربوط به نرخ تورم بانک مرکزی با مرکز آمار ایران به دلیل سال پایه بوده است، گفت: تاکنون مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه 81 و بانک مرکزی نیز بر پایه سال 83، نسبت به محاسبه و اعلام نرخ تورم اقدام کرده اند.


رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: در سال جاری با تلاش های صورت گرفته توانستیم سال پایه محاسبه نرخ تورم را از 83 به 90 تغییر دهیم، بنابراین از یکی دو ماه آینده می توانیم آمارهای دقیقی را بر اساس سال پایه جدید اعلام کنیم.
بهمنی درباره انتقاداتی که از نرخ تورم و گزارشات ماهیانه بانک مرکزی صورت می گیرد، بیان داشت: باید در انتقادی که صورت می گیرد توجه شود چون ما میانگین نرخ 359 قلم کالا را بررسی و گزارش می کنیم.


وی درباره آخرین برنامه ها و سیاست های بانک مرکزی درباره کنترل بازار ارز، خاطر نشان کرد: ما هم اکنون به میزان کافی پول در کشورهای مختلفی که نفت می فروشیم داریم.


رئیس کل بانک مرکزی، تاکید کرد: ما بارها از تجار کشور خواستیم که بیایند خریدهای خود را از کشورهایی انجام دهند که ما در آنجا موجودی های قابل توجهی داریم که بتوانیم نقل و انتقالات پولی را به راحتی انجام دهیم.


به گفته بهمنی، تحقق این موضوع باعث می شود تا مجبور نباشیم از کشورهای مختلف انتقال وجوه را با توجه به مشکلاتی که ایجاد کرده اند، انجام دهیم. بنابراین من می گویم هم اکنون که صندوق توسعه ملی رقم بسیار قابل توجهی را در اختیار دارد و چیزی حدود 45 میلیارد دلار است، رقم بسیار خوبی برای کشور تلقی می شود.


وی با بیان اینکه از طریق فروش نفت، نیازهای داخلی کشور را به خوبی تامین می کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این، در چند ماه گذشته رشد صادرات بهبود یافته و با توجه به افزایش قیمت ارز و بیش از 2 برابر شدن نرخ آن، صادرات به صرفه شده است و از سویی نیز واردات با افزایش نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.