جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


زهرا ربانی املشی: اعتراض به بی عدالتی وظیفه همگانی است

Posted: 08 Jan 2013 07:10 AM PST

مژگان مدرس علوم
جرس: محمد صادق ربانی املشی، استاد دانشگاه و عضو هیات اجرایی شورای ملی صلح روز بیستم آذرماه برای اجرای سه سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد. این استاد دانشگاه در روز عاشورای سال 88 بازداشت و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و بیش از دو ماه در انفرادی و تحت بازجویی قرار داشت. وی برادر مرحوم آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی، دادستان اسبق کل کشور و عموی زهرا ربانی، عروس مرحوم آیت الله منتظری است. جرس در خصوص حکم دکتر ربانی املشی و برخوردهای صورت گرفته با وی با خانم زهرا ربانی املشی گفت و گو کرده است که متن آن در پی می آید:  

 

ماه گذشته دکتر ربانی املشی برای اجرای حکم، به زندان منتقل شدند. لطفا در خصوص حکم صادره برایمان بگویید؟
دکتر محمد صادق ربانی املشی روز دوشنبه بیستم آذر ماه سال جاری به وسیله ماموران دادستانی تهران در منزلش بازداشت و برای اجرای حکم به بند 350 زندان اوین منتقل شد. ایشان در سال 89 درشعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند که همین حکم عیناً در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفت.


اولین بازداشت دکتر به حوادث پس از انتخابات سال 88 بر می گردد. نحوه بازداشتشان چگونه بود؟
روز یکشنبه پنجم دی 88 مصادف با عاشورای 1388 که معمولاًهمه شیعیان به قصد شرکت در عزای امام حسین(ع) از خانه خارج می‌شوند، به همراه یکی از اقوام به قصد رفتن به مسجد از خانه خارج شدند وموقع برگشت به خانه در تقاطع خیابان‌های استاد نجات اللهی و طالقانی بازداشت می شوند. بنا به گفته خودشان، ماجرای بازداشت شان که ابتدا توسط افراد بسیجی بوده و گویا ایشان را از قبل شناسایی کرده بودند، به این شکل بوده است: "یکی به بقیه گفت: این منافق را بگیرید. سپس آن قدر پر زور مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند که از چندین جای سرم خون جاری شد. یک چشمم با اسپری نامشخصی آسیب دید. حد اقل در دو جای بازویم شوک الکتریکی دادند. ساق های پایم در چندین نقطه آسیب های منجر به خون ریزی پیدا کرد. یکی از دنده هایم با ضربات عمودی باتوم توسط مردی قوی هیکل شکست و دنده دیگرم به شدت آسیب دید. پس از اتمام دستگیری، مرا در کنار فرد دیگری بر روی زمین در محل درب ورودی یک ساختمان اداری خواباندند." والبته پس از آن و با چنين حالي ايشان را به بازداشتگاه انفرادی منتقل كردند.


اتهامی که به ایشان وارد کردند، چه بود؟
اتهامات ایشان عبارت است از: اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی، عضویت درشورای ملی صلح، ملاقات باآقای کروبی، حضور در راهپیمایی 25/3/88 - روز قدس- 13 آبان و عاشورای 88 و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر.


آیا برگزاری دادگاه روند قانونی داشت؟
اینگونه دادگاه‌ها از آن نظر که برای رسیدگی به اتهامات سیاسی است باید مطابق اصل 168 قانون اساسی در حضور هیأت منصفه تشکیل شود و در غیر این صورت ظلم به متهم و در نتیجه خلاف شرع است.
آیت‌الله منتظری در این مورد گفته اند: "اولاً در اتهامات سياسي در حقيقت، حاكميت و محكمه منسوب به آن يك طرف دعوا قرار دارد و طرف ديگر آن شخص متهم است و يكي از شرايط قطعي قاضي، بی‌طرف بودن او نسبت به موضوع مورد رسيدگي و قضاوت اوست؛ و در صورت ذی‌نفع بودن حاكميت و قاضي آن در دعوا و گرايش به يك طرف، قاضي در معرض اتهام واقع است . بنابراين برفرض اينكه اتهام سياسي قابل تعقيب و محاكمه باشد محاكم منسوب به حاكميت شرعاً نمي‌توانند در اتهامات سياسي كه خود حاكميت يك طرف دعوا مي‎باشد به قضاوت بپردازند؛ بلكه باید در حضورهيأت منصفه ای که از طرف اقشار مردم و از بين افراد بی‌طرف و خبره نسبت به مسائل سياسي و حتي المقدور مرضي الطرفين دعوا انتخاب شده‌اند تشکیل شود. ثانیاً دادگاه انقلاب در قانون پیش بینی نشده است". (کتاب دیدگاه‌های آیت الله منتظری ص426)


از فعالیت های سیاسی- اجتماعي دکتر ربانی املشی بگویید؟
تا قبل از برنامه بازنشسته كردن اساتيد، آقای دکتر ربانی به عنوان استاد دانشکده علوم دانشگاه تهران و نیز دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه کاشان و دانشگاه آزاد مشغول به کار بودند. در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی نیز مدت زیادی در سازمان انرژی اتمی ایران با عنوان قائم مقام ریاست سازمان فعالیت می‌کردند. از فعالیتهای اجتماعی دیگر ایشان عضویت درهیات اجرایی شورای ملی صلح و نیز دبیر همایش صلح پایدار- راهی پر فراز و نشیب است.


خانم ربانی املشی، پس از حوادث سال 88 شما بارها در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته با زندانیان سیاسی و خانواده هایشان خطاب به مراجع قضایی و مراجع دینی نامه نوشته اید و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده اید. انگیزه شما از این نامه ها چه بوده است و فکر می کنید اعتراض مراجع و علما در قبال این ظلم‌ها تا چه حد موثر خواهد بود؟
از مسائلی که در اسلام بر هر فردی واجب است و واجبات دیگر در مقایسه با آن همچون قطره‌ای در برابر دریا است، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است. چه معروفی بالاتر از عدل و انصاف و چه منکری بدتر از ظلم و ستمی که بر بندگان خدا روا می‌شود. لذا وظیفه همگان است که احساس وظیفه کنند و در مقابل بی عدالتی اعتراض کنند، خواه نتیجه داشته باشد یا نه. چرا که هرکس مأمور به وظیفه است نه مأمور به نتیجه.


پیشنهاد شما برای برخورد با اینگونه اقدامات غیرقانونی و غیرشرعی با زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان چیست؟
همه ملت طبق فرموده نبی گرامی اسلام که فرمود "کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته"، در مقابل ظلم باید سکوت را بشکنند وبه آن اعترض کنند. مطمئناً اصلاح امور به نفع همگان است و خدای ناكرده اگر روزی آتش ظلم برافروخته شود همه را با هم خواهد سوزاند. اكرام و ديدار و همدلی از خانواده زندانيان سياسي حداقل كاري است كه از عهده همه برمي‌آيد.


لطفا اشاره ای هم به دغدغه های مرحوم پدرتان آیت‌الله محمد مهدی ربانی بعنوان دادستان کل کشور داشته باشید.
از دغدغه های اساسی مرحوم پدرم در همان سال های اولیه دهه 60، انحراف انقلاب از اهداف اصلی آن یعنی اسلامیت و استقلال و دموکراسی بود. ایشان انقلاب را مانند فرزند خود می‌دانستند که برایش زحمت بسیار کشیده شده بود و حتی می‌دیدم که از فشاری که این انحراف در او ایجاد می‌کرد حتی در قنوت نماز شب خود با دعای "اللهم عجل وفاتی سریعاً" آرزوی مرگ می‌کرد. ایشان از اینکه بعضی کارهای خلاف را در تصمیم گیری‌ها و اداره مملکت به نام اسلام و حکومت اسلامی اعمال می‌کردند و نیز از دروغ و ظلم و تبعیض حتی نسبت به غیر همفکران بسیار نگران بودند و احساس خطر می‌کردند.البته امروز شاهدیم که دغدغه‌های ایشان کاملاً به جا بوده و اگر آنروز به این دلسوزی‌ها و دغدغه‌ها ترتیب اثر داده می شد، حتماً مشکلاتمان کمتر از این بود.
یکی از کارهایی که از نظر ایشان باعث بهبود اوضاع می شد، ارتباط مستقیم و بدون حاجب مسئولان با مردم عادی و گرفتار بود. برای این کار روزهای چهارشنبه ملاقات مردمی داشت و همه می‌توانستند با ایشان گفتگو کنند و حقوق ضایع شده خود را مطالبه کنند. ایشان از این جلسات بسیار راضی بود و حتی در مواردی که مشخص می‌شد بر اثر اشتباه قاضی شخص بی‌گناهی اعدام شده است دستور می‌داد دیه او را از بیت‌المال پرداخت کنند. امیدوارم این‌گونه یادآوری‌ها در اصلاح مسیری که مسئولان نظام در پیش گرفته‌اند اثر مثبت داشته باشد.
 

بازی تکراری دولت و مجلس؛ خط و نشان های بی خطر

Posted: 08 Jan 2013 07:10 AM PST

حمید مافی
جرس: "احمدی‌نژاد را به مجلس می‌کشانیم." اگر لازم باشد او را استیضاح و عدم کفایت سیاسی را بررسی می‌کنیم.»‌‌ همان «خط و نشان»‌های تکراری و بی‌نتیجه‌ای که هفت سال و نیم است تکرار می‌شوند. رئیس دولت خوب یاد گرفته است که چگونه کار خود را پیش ببرد و دست نمایندگان را در «پوست گردو» بگذارد. در این هفت سال و نیمی که از عمر دولت گذشته، هر چه که خواسته بر نمایندگان تحمیل کرده است.  

 

مجلس قانون تصویب کرده و احمدی‌نژاد از اجرای آن سر باز زده است. خود نمایندگان مجلس هم نمی‌دانند که چند بار این دولت قانون گریزی کرده است. چند بار در حالی که همه گمان کرده‌اند این بار این مجلس است که یقه دولت را می‌گیرد، این رئیس دولت بوده که نمایندگان را دور زده و کار خود را انجام داده است.
یک بار «حکم حکومتی» از «بالاخانه نظام» رسیده که به مصلحت نیست و یک بار هم نمایندگان پا پس کشیده‌اند. همین چند ماه قبل بود که علی مطهری و همکارانش با هزار و یک ترفند و امضاهای پنهانی رئیس دولت را تا مجلس هم کشاندند. هر چه که حداد عادل تلاش کرد تا به نمایندگان بفهماند که این بار هم پیش از آنکه «مات» شوند امضا‌هایشان را پس بگیرند، مطهری و دوستانش اصرار که رئیس دولت را «آچمز» کرده‌اند و راه فراری ندارد. حتی رئیس مجلس هم پیش دستی کرد و پیش از آنکه حکم حکومتی به مجلس برسد، خبر داد که «عالیترین مقام نظام هم در این باره نظری ندارد.»
حرف رئیس مجلس برای پیگیران سوال از رئیس دولت، معنای چراغ سبز رهبری را داشت. اما درست در دقیقه نود و در حالی که همه منتظر بودند تا رئیس دولت بیاید و پاسخ سوال‌هایشان را بدهد، حکم حکومتی رسید. نه اینکه رهبری مستقیم به مجلس نامه بنویسد و دستور بدهد این کار را نکنند، بلکه در دیدار با بسیجیان گفت که «در این شرایط مصلحت نیست و نمایندگان مجلس کوتاه بیایند و طرح سوال را متوقف کنند.» همین کافی بود تا‌‌ همان نمایندگانی که پیش‌تر امضاء‌هایشان را پس گرفته بودند، سینه سپر کنند که در راستای «اجرای فرامین رهبری» و «ولایت پذیری»، از تصمیم خود منصرف شده‌اند.


روز از نو و روزی از نو
مجلس نشینان خاطره خوشی از حضور رئیس دولت در مجلس ندارند. هر بار که در صحن علنی حاضر شده، حرف‌هایش را زده و راهش را گرفته و رفته است. سال گذشته بود که پس از ماه‌ها تلاش برای اینکه نمایندگان مجلس هشتم امضاء‌هایشان را پس بگیرند، به نتیجه نرسید و در ‌‌نهایت این رئیس دولت بود که راهی مجلس شد و حرف‌هایش را زد. وقتی که حرف‌های احمدی‌نژاد تمام شد، همه با هم معتقد بودند که او مجلس را به تمسخر گرفته است. راست هم می‌گفتند، احمدی‌نژاد آن روز هر چه که خواست به نمایندگان گفت، بدون اینکه پاسخی به سوال‌هایشان بدهد. احمد توکلی رفتار احمدی‌نژاد در مجلس را توهین به نمایندگان و مجلس دانسته بود.
این بارهم علی مطهری پا پیش گذاشته و تهدید کرده است که چنانچه رئیس دولت بخواهد بر خلاف مصوبه مجلس، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند، مجلس کوتاه نمی‌آید. اگر لازم باشد رئیس دولت را استیضاح و عدم کفایت او را بررسی می‌کند.
در حالی که نمایندگان مجلس، دولت را از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها منع کرده‌اند، رسانه‌های نزدیک به دولت از جلسات ویژه هیات دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده‌اند. محمد رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران، گفته است: تنها راه برون رفت از این وضعیت، اجرای هدفمندی یارانه هاست. شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد نیز مدعی شده است که دولت عزم جدی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارد.
همچنین محمود احمدی‌نژاد از افزایش یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته است: عده‌ای نمی‌خواهند اجازه بدهند ما یک پولی در جیب مردم بگذاریم. هر وقت که ما می‌خواهیم مبلغی را به شهروندان بدهیم، صداهایی بلند می‌شود که این‌ها اهداف سیاسی دارد. نخیر ما معتقدیم که تنها راه مقابله با تحریم‌ها اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست و دولت آماده اجرای مرحله دوم این قانون است.
همین اظهار نظر‌ها، سبب شده تا یک بار دیگر نمایندگان به فکر مهار احمدی‌نژاد بیافتند، پیش از آنکه او وضعیت اقتصادی را از آنچه که هست بد‌تر کند. به اعتراف دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها دولت در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها با کسری بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومانی روبرو شده است. همچنین دو ماه قبل، رسانه‌های داخلی ایران از کسری بودجه ۱۷۳ هزار میلیارد تومانی دولت در پنج ماه نخست امسال خبر دادند.
تابستان امسال، هم شمس الدین حسینی، اعلام کرد که به دلیل شرایط خاصی که اقتصاد ایران در آن قرار دارد و احتمال افزایش نرخ تورم، دولت ترجیح می‌دهد که اجرای قانون را به تاخیر بیاندازد. همچنین مجلس، برداشت دولت از منابع نفتی به منظور پرداخت یارانه‌های نقدی را ممنوع کرده‌اند.
با همه این اما و اگر‌ها، دولت مصمم است که مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را به اجرا بگذارد و علی مطهری هم تهدید کرده است که اگر دولت این راه را برود، نمایندگان استیضاح رئیس دولت را پیش می‌برند. تهدیدی که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه اجرایی نخواهد شد. حتی اگر همه نمایندگان هم «اراده» کنند تا حکم به عدم کفایت رئیس دولت بدهند، «اراده‌ای فرا‌تر» از همه آن‌ها به کمک دولت می‌آید و راه را می‌بنند.
اگر نمایندگان مجلس تا به حال این نکته را نفهمیده‌اند، احمدی‌نژاد و حامیانش اطمینان دارند که در نبردهای دو طرفه با مجلس، سرانجام پیروزی با آن هاست. برای همین است که رئیس دولت این بار تصمیم گرفته بدون دعوت نمایندگان به مجلس برود.


پیش دستی احمدی‌نژاد
همچون هفت سال گذشته، دولت هنوز لایحه بودجه را به مجلس نرسانده است. اما رئیس دولت تصمیم گرفته که بدون دعوت در جمع نمایندگان حاضر شود و با آن‌ها در باره شرایط ویژه اقتصادی حرف بزند. قرار بود که چهارشنبه همین هفته محمود احمدی‌نژاد در مجلس حاضر شود، اما لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد گفته است که رئیس دولت ۲۷ دی ماه در مجلس حاضر می‌شود و با نمایندگان در باره وضعیت اقتصادی کشور گفت‌و‌گو خواهد کرد.
احمدی‌نژاد در شرایطی می‌خواهد به مجلس برود که نمایندگان همچنان نسبت به تاخیر ارائه لایحه بودجه انتقاد دارند. از برکناری ناگهانی وزیر بهداشت و درمان ناراضی هستند و در چند ماه گذشته بار‌ها از رئیس دولت و وزاری اقتصادی کابینه انتقاد کرده‌اند که چرا تدبیری برای کنترل بازار انجام نمی‌دهد.
در این راه، هر چه سوال هم پرسیده و تذکر داده‌اند، به نتیجه نرسیده‌اند که خود رئیس دولت تصمیم گرفته در جمع آن‌ها حاضر شود و از دلایل بحران‌های اقتصادی بگوید و بخواهد که کمک کنند تا کشور از این گردنه سخت عبور کند.
باید منتظر ماند و دید که آیا او این بار هم که خود خواسته به مجلس می‌آید، خنده بر لب و در قامت یک فاتح که توانسته اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را بر مجلس تحمیل کند، بیرون می‌آید یا برای یک بار هم که شده، تهدیدهای نمایندگان را جدی می‌گیرد و اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا دولت بعدی متوقف می‌ماند و رئیس دولت هم در چند ماه باقی مانده نه «پیمان شکنی» می‌کند و نه «خیانتی» که صدای عالیترین مقام نظام جمهوری اسلامی را هم بلند کند.
 

هشدار وزارت خارجه جمهوری اسلامی به ترکیه در مورد وضعیت و آینده کردستان عراق

Posted: 08 Jan 2013 05:52 AM PST

جـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن هشدار به ترکیه در مورد آنچه "فتنه‌ طراحی شده درباره کردستان عراق" ذکر کرد، همزمان حمایت مجدد و قاطع تهران را از حکومت مستقر در سوریه اعلام کرد.
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، همچنین طرح یکسویۀ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را "در چارچوب"همان طرح تدوین شده توسط جمهوری اسلامی دانست و آنرا مورد حمایت قرار داد.

 
طرح بشار اسد را در چارچوب طرح پیشنهادی ایران می‌دانیم

به گزارش ایسنا، رامین‌ مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ سخنرانی اخیر بشاراسد و طرح وی برای حل بحران سوریه گفت: مردم سوریه باید بتوانند در چارچوب یک روند دموکراتیک و مردم‌سالار راه آینده‌ خود را انتخاب کنند و در تعیین سرنوشت کشور مشارکت داشته باشند.

 

او ادامه داد: ما طرح جناب آقای بشاراسد را در همان چارچوبی که قبلا جمهوری اسلامی طرح خود را پیشنهاد و ارائه کرده بود می‌دانیم و معتقدیم که همه‌ کشورها در منطقه و کشورهای موثر خارج از منطقه باید از این طرح حمایت و کمک کنند تا هرچه سریعتر درگیری‌ها متوقف و رویکرد سیاسی جایگزین وضعیت فعلی در سوریه شود.

 

وی افزود:‌کسانی که معتقد به حمایت از حقوق مردم سوریه هستند و کسانی که مدعی حاکم شدن دموکراسی در کشورهای مختلف از جمله سوریه هستند باید بدانند که بهترین راه تحقق مطالبات مردم اخذ نقطه نظرات آن‌ها در یک فضای مناسب و آرام با ثبات و بدون تنش و خشونت خواهد بود و این رویه دموکراتیک باید در سایر کشورهای منطقه از جمله بحرین نیز حاکم شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه بدون اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از حکومت سوریه تاکید کرد: ما بارها توصیه کردیم که باید به خواست مردم در کشورهای مختلف احترام گذاشته شود. وقتی مطالبات‌شان را به شکل مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند باید دولت‌ها زمینه‌ گفت‌وگو‌ها را به شکل مثبت و سازنده فراهم کنند و مردم خودشان بتوانند در تعیین سرنوشت خودشان مشارکت داشته باشند. ما این رویه را یک رویه مناسب می‌دانیم که باید در همه کشورها پیاده شود.

 
در مذاکره با 1+5 تنها اظهارنظر نمایندگان دو طرف قابل توجه است

او همچنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: چارچوب این بحث‌ها مشخص است. ایران پیشنهاداتی را قبلا به صورت جامع و سازنده ارائه کرده است و هر نوع توافقی فقط در هنگام نشست و مذاکرات بین نمایندگان دو طرف مشخص می‌شود. هرگونه اظهارنظری خارج از این محدوده اصلا قابل توجه نیست و برخی ممکن است نظرات خود را مطرح کنند. این‌ها دیدگاه‌های شخصی افرادی است که مسوولیت مستقیم در این‌باره ندارند.

وی افزود: مذاکرات بین نمایندگان ایران و 1+5 می‌تواند به چارچوبی برسد که احساس کنند اهداف اصلی‌شان برای تامین حقوق ملت ما و رفع نگرانی‌های طرف مقابل پیش می‌رود.

 
ایران همان پیشنهادهای مطرح برای سوریه را برای بحرین نیز در نظر دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره پیشنهادات ایران درباره بحرین و سوریه نیز گفت:‌ ما این موضوع را همچنان در دستور کار داریم. معتقدیم باید از حقوق مردم در کشورهای مختلف حمایت کرد. نباید نسبت به حقوق مردم تبعیض‌آمیز برخورد کرد. به همان شکلی که ما مدافع حقوق مردم در سوریه هستیم به همان شکل نیز معتقدیم مردم بحرین، سوریه و سایر کشورها باید از حقوق‌شان حمایت شود و مطالبات‌شان محترم شمرده شود. همان‌طور که برای سوریه پیشنهاد توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای ملی را دادیم برای بحرین نیز این پیشنهاد را داریم. معتقدیم سرکوب و استفاده‌ای که از گازهای شیمیایی کشنده بر علیه مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند باید متوقف شود و گفت‌وگوهای ملی و سازنده بین حاکمان بحرین و مردم این کشور برقرار شود. ما آمادگی داریم از ظرفیت‌های خود برای این‌که این گفت‌وگوها شکل بگیرد استفاده کنیم و این را نیز در مذاکرات و رایزنی‌هایی که با مقامات بحرینی داشته‌ایم بارها اشاره کرده‌ایم.

 

او تاکید کرد: نباید استاندارد دوگانه داشت و باید از حقوق مردم در همه کشورها حمایت کرد و قدرت‌های غربی باید بدون مداخله در امور داخلی کشورها، فضایی را ایجاد کنند که می‌تواند منجر به ثبات و آرامش و مشارکت مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی‌شان باشد.

 
طرح کشوری به عنوان میانجی هسته‌یی بین ایران و غرب اصلا مطرح نیست

وی همچنین در مورد این‌که کشوری بخواهد میانجی هسته‌یی بین ایران و غرب باشد نیز گفت: طرح کشوری به عنوان میانجی هسته‌یی اصلا مطرح نیست. فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم بر اساس حقوق کاملی است که باید از آن بهره‌مند باشیم. بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته‌ایم و خود را متعهد به معاهده ان‌.پی‌.تی می‌دانیم. معتقدیم باید جهان عاری از سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی باشد و به شدت از خاورمیانه‌ عاری از سلاح‌های هسته‌یی حمایت می‌کنیم و متاسفیم از این‌که مقامات آمریکایی که بزرگ‌ترین مجرم استفاده از سلاح‌های هسته‌یی در دنیا هستند از برگزاری اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی ممانعت کرده‌اند و فقط این کار را به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند.

 

مهمان‌پرست تاکید کرد: ما معتقدیم همه کشورها باید از این طرح حمایت کنند و هیچ سلاح کشتار جمعی نباید در دنیا وجود داشته باشد و هیچ کشوری حق نداشته باشد که ملت‌ها را به استفاده از سلاح هسته‌یی تهدید کند؛ بنابراین حقوق ما کاملا روشن است و می‌خواهیم در جهت اهداف صلح‌آمیز از حقوق هسته‌یی‌مان دفاع کنیم. ما چیزی بیشتر از این نمی‌خواهیم و اجازه نمی‌دهیم کمتر از حقوق‌مان را بخواهند به ما تحمیل کنند و آمادگی داریم در مذاکرات‌مان با کشورهای 1+5 برای حل بحران‌های مختلفی که در منطقه خاورمیانه و سایر مناطق دنیا وجود دارد رایزنی کنیم و مشارکت داشته باشیم.

 
آن‌چه بین ایران و 1+5 مطرح است باید شامل همه موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی باشد

وی هم‌چنین ادامه داد: معتقدیم سیستم فعلی حاکم بر نظام و روابط بین‌الملل توانایی حل مشکلات بزرگ منطقه‌ای را ندارد و این عدم توانایی این است که چند کشور محدود و خاص می‌خواهند نسخه‌هایی را برای اداره دنیا بپیچند که فکر جدیدی ندارند که اشتباهات گذشته‌شان را جبران کنند به همین دلیل ما پیشنهاد کرده‌ایم بحثی که بین ما و 1+5 مطرح است باید شامل همه موضوعات و بحران‌های مختلف منطقه‌یی و بین‌المللی باشد.

 
کشورهای 1+5 نیز مانند ایران با رویکرد منطقی وارد مذاکرات شوند

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ن همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که آیا قرار است نشست نمایندگان ایران و 1+5 پس از نشست ایران و آژانس باشد نیز اظهار کرد: گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و ‌1+5 تاکنون نشست‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است و در این نشست‌ها دیدگاه‌های نمایندگان کشور ما به صورت کاملا شفاف مطرح شده است. ما همواره آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام و توصیه کرده‌ایم کشورهای 1+5 نیز با رویکرد منطقی وارد مذاکرات شوند و به دنبال روش‌های اشتباهی نباشند که دسترسی به نتایج قابل قبول را بتواند دور کند. رویکرد منطقی می‌تواند چارچوبی باشد که حقوق کامل ما را در فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز تامین کند و احتمالا اگر نگرانی‌هایی نیز از جانب آن‌ها مطرح باشد راه‌حل رفع این نگرانی‌ها را کاملا مشخص می‌کند.

 

او خاطرنشان کرد: محور بحث ما و 1+5 درباره مذاکرات مختلف منطقه‌یی و بین‌المللی مانند بحران سوریه و بحرین نیز هست.

 

وی در عین حال افزود: گفت‌وگوهای ما با آژانس جنبه فنی و روال طبیعی خود را دارد، ما عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و همواره همکاری‌های مستمری داشته‌ایم.

 
ایران و مصر می‌توانند در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نقش موثری داشته باشند

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره سفر صالحی به قاهره و انجام مذاکرات با مقامات این کشور نیز گفت: این سفر بر اساس دعوت همتای صالحی صورت می‌گیرد و سفری رسمی و دوجانبه درباره تحولات منطقه و روابط بین دو کشور است. ملاقات‌های مختلفی با مقامات رسمی و همچنین با نخبگان مصری نیز تنظیم شده است. امیدواریم این سفر بتواند در به کارگیری ظرفیت‌های بزرگ دو کشور و فعال‌تر کردن همکاری‌ها در موضوعات مختلف موثر باشد. معتقدیم کشورهای بزرگ و موثر منطقه مانند ایران و مصر می‌توانند در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نقش موثری داشته باشند که به نفع دو ملت خواهد بود.

 

وی درباره آخرین وضعیت چند ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های عربستان بازداشت شدند نیز گفت:‌ این موضوعات مسائل عادی بین کشورهایی است که آب‌های مرزی مشترک دارند. این مسائل از طریق قانونی مسیر خود را دنبال می‌کند و نباید مانع روابط خوب کشورها باشد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر صالحی به آفریقا و حجم روابط ایران با این قاره نیز گفت: آفریقا ظرفیت‌های بسیار مناسب و بزرگی به لحاظ کار اقتصادی دارد. تاکنون امکانات مناسب برای این کشورها در حد مطلوب آن فراهم نبوده است و این ظرفیت‌ها نشان دهنده این است که همکاری ایران با آفریقا می‌تواند دستاوردهای خوبی برای هر دو طرف داشته باشد. متاسفانه در حدی که قابل قبول باشد روابط اقتصادی ایران و کشورهای آفریقایی رشد مناسبی نداشته است اما مذاکراتی که در حال انجام است برای افزایش مبادلات تجاری، رفع نیازهای دو طرف از راه همکاری‌های مستقیم و پروژه‌های مختلف فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در حال شکل‌گیری است. ضمن این که برخی از کمک‌های توسعه‌یی از جانب ایران برای کشورهای آفریقایی در حال پیگیری است.

 

مهمان‌پرست تاکید کرد: ما برای آفریقا حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم، ضمن این که مشترکات زیادی در مواضع سیاسی و فرهنگی برای مقابله با ظلم و ستمی که بر مردم این منطقه شده است، وجود دارد.

 

خبرنگار دیگری پرسید آیا ایران پیش‌شرط خاصی برای امکان بازدید آژانس از سایت پارچین دارد؟‌ که دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: در مذاکراتی که تاکنون بین نمایندگان ایران و آژانس انجام شده است دستیابی به چارچوب همکاری برای این که فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان به رسمیت شناخته شود و از نظر حقوقی که از آن برخورداریم و کمک‌های فنی که باید آژانس ارائه دهد هیچ مانعی وجود نداشته باشد بحث‌های مختلفی شده است.

 

وی ادامه داد: برخی از موضوعات از جانب نمایندگان آژانس به عنوان ادعاهایی که برخی کشورها انجام داده‌اند و ابهاماتی که ممکن است در فعالیت‌های صلح‌آمیز ما عنوان کنند و یا نگرانی از برخی مطالبی که تاکنون عنوان شده است اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به طور مستند در جلسات آن را مطرح کنند اما در عین حال اعلام کرده‌ایم اگر چارچوب توافق به شکل کامل بین ما ایجاد شود و همه فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ما کاملا به رسمیت شناخته شود و از دانش هسته‌یی و چرخه سوخت به شکل کامل در جهت اهداف صلح‌آمیز بهره‌مند باشیم آمادگی داریم اقدامات لازم را برای رفع نگرانی آن‌ها دنبال کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این که چه نگرانی‌هایی وجود دارد را آن‌ها عنوان می‌کنند و این که چگونه می‌شود این نگرانی‌ها را برطرف کرد توافق بین نمایندگان دو طرف است.

 

خبرنگاری دیگری در مورد رایزنی‌های صالحی در مصر و اظهارات مرسی پس از سخنرانی اسد پرسید که در آن مرسی خواستار محاکمه اسد به عنوان جنایتکار جنگی شده بود که مهمان‌پرست گفت: سخنرانی بشار اسد مثبت است و ما حمایت کامل خود را از طرح وی اعلام کردیم. اظهارات وی هم‌جهت با طرح پیشنهادی شش ماده‌یی ایران است. این که برخی از کشورهای منطقه ممکن است دیدگاه‌های دیگری داشته باشند احتیاج به رایزنی و تبادل نظر دارد تا دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند.

 

او توضیح داد: کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که مساله سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید با رویکرد سیاسی آن را حل کرد و این نتیجه می‌تواند دستاورد مثبت و رو به جلو باشد. برخی از کشورها ممکن است در دیدگاه‌های خود عنوان کنند که در آغاز این روند بشار اسد باید صحنه را ترک کند و گروهی دیگر معتقدند این اقدام و تصمیم باید توسط مردم سوریه و در چارچوب یک انتخابات انجام شود. کشورهای دیگر نباید نقطه نظرات خود را به مردم سوریه تحمیل کنند. معنای دموکراسی این نیست که قبل از این که مردم خودشان تصمیم بگیرند برخی کشورها و جریان‌ها بخواهند خارج از سوریه تصمیمی را تحمیل کنند و آن را پیش‌شرط قرار دهند.

 

وی ادامه داد: مردم سوریه به بلوغ کامل سیاسی رسیده‌اند و تصمیم می‌گیرند که چه کسی اداره کشور را بر عهده داشته باشد.

 

مهمان‌پرست تاکید کرد: این که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از گروه‌های مخالف مسلح سوریه حمایت می‌کنند این تردید را ایجاد می‌کند که کسانی که مخالف آرامش سوریه هستند اساسا به دنبال حمایت از حقوق مردم سوریه نبودند و بیش‌تر به فکر ایجاد تنش در منطقه و فضای رشد بیش‌تر برای رژیم صهیونیستی هستند.

 

او ادامه داد: توصیه ما به همه کشورها این است که کمک کنند و رایزنی‌ها را ادامه دهند تا بهترین شرایط برای حل بحران سوریه ایجاد شود و در سفر صالحی به قاهره این مساله یکی از موضوعات مهم مورد بحث خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره سفر جلیلی به افغانستان و هند و رایزنی نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت: ما با کشورهای منطقه نگرانی‌های مشترک داریم و باید با تبادل نظر در جهت توسعه منافع مشترک اقدام کنیم. این سفر در چارچوب تامین منافع ملی برای کشور ما و رفع نگرانی‌های جدی در منطقه بسیار موثر بوده است.

 

مهمان‌پرست درباره آخرین وضعیت 48 ایرانی ربوده شده در سوریه نیز گفت: تلاش‌های همه‌جانبه‌ای در حال انجام است. هم از داخل سوریه و ارتباط با مقامات این کشور، این مساله دنبال می‌شود و هم از طریق کشورهای موثر منطقه و گروه‌های مخالف و مرتبط با ربایندگان این اتباع مساله را پیگیری می‌کنیم. فعالیت‌ها نتایج خوبی داشته است، آخرین اطلاعاتی که داریم این است که همه اتباع‌مان در سلامت هستند و امیدواریم به زودی شاهد آزادی آن‌ها باشیم.

 
میدواریم رویکرد مقامات جدید آمریکا به سمت ایجاد صلح و امنیت باشد

مهمان‌پرست در مورد وزیران جدید دفاع و خارجه کابینه اوباما و نشانه تغییر در سیاست‌های آمریکا نیز اظهار کرد: امیدواریم تغییرات عملی در سیاست‌ خارجی آمریکا به وجود آید و رویکرد مقامات آمریکایی در جهت احترام به حقوق ملت‌ها باشد. ملت ما خاطرات خوبی از دخالت‌ها و دشمنی‌های مقامات آمریکایی ندارند. ادعاهای زیادی تاکنون مطرح شده که با عملکرد مقامات آمریکایی تطبیق نداشته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد که رویکرد مقامات آمریکا به سمتی باشد که به جای جنگ‌افروزی، به دنبال ایجاد صلح و امنیت در نقاط مختلف جهان باشند و به جای دخالت در امور داخلی کشورها، حقوق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند. در این صورت از میزان تنفر نسبت به سیاست‌های آمریکا در بین ملت ها کاسته خواهد شد.

 
طرح اسد با روسیه و چین هم مطرح شده بود

او در مورد این که اعلام شده بود طرح اسد قبلا در تهران بررسی شده بود چرا چین و روسیه درباره این طرح موضع صریحی نداشتند؟ گفت: طرحی که بشار اسد ارائه کرد قبل از سخنرانی‌اش توسط فرستاده ویژه وی با کشورهای مختلف مطرح شده بود و به نظر می‌رسد این طرح با چین و روسیه هم مطرح شده باشد. طبیعی است که رایزنی‌های بین کشورهای مختلف می‌تواند کمک کند که شرایط مناسب برای ملت سوریه محقق شود. ما نظرات صریح خود را اعلام کردیم و رایزنی‌ها ادامه دارد. ممکن است کشورهایی در مورد برخی از بندهای مطرح شده اختلاف‌نظر داشته باشند که باید با رایزنی، دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کرد.

 

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره توافق‌نامه همکاری بین ایران و افغانستان نیز گفت: روابط دو کشور در بهترین حالت و رو به رشد و توسعه است. امنیت افغانستان امنیت کشور ما است. طبیعی است که در مذاکراتی که جلیلی به افغانستان داشت این همکاری‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 
همکاری‌های ایران و مصر بسیار گسترده و وسیع است

او هم‌چنین درباره در دستور کار قرار گرفتن روابط دوجانبه ایران و مصر در سفر صالحی به قاهره نیز اظهار کرد: دراین سفر موضوعات مهمی مانند سوریه و مسائل دوجانبه در دستور کار است. به لحاظ عملی باید گفت با وجود این که سطح روابط‌مان در حد حافظ منافع تعریف شده است اما در عمل همکاری‌های دو کشور بسیار گسترده و وسیع و در سطح معمول روابط دو کشور دنبال می‌شود. اینکه به صورت رسمی اقدامی صورت بگیرد یا خیر، بستگی به گفت‌وگوها و مذاکرات و شرایط مصر دارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما از ظرفیت‌های بزرگی که داریم باید استفاده کنیم و در ابعاد مختلف هماهنگی و اشتراک نظر بین دو کشور وجود دارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره احداث دیواری در مرز سوریه از جانب رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از ورود درگیری‌ها به فلسطین اشغالی و هم‌چنین اظهارات اسد درباره حمایت از منطقه جولان و احتمال ساخت این دیوار در این منطقه نیز گفت: اصولا هیچ‌گاه درگیری بین رژیم صهیونیستی و کشورهای اصلی منطقه از جمله سوریه متوقف نشده است. ریشه درگیری‌های فعلی در سوریه هم دخالت‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی است. این رژیم نامشروع سرزمین‌های مختلفی را غصب کرده است و برای این که به توسعه‌طلبی‌های خود ادامه دهد جنایات زیادی انجام داده است که باعث ایجاد مقاومت در کشورهای مختلف شده است.

 

مهمان‌پرست ادامه داد: جبهه مقاومت برای دفاع از مردم منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی شکل گرفته است و نقش سوریه در حمایت از این جبهه بسیار بارز است. بحث ادامه حمایت از مقاومت و پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی از جمله جولان مورد تاکید اسد قرار گرفته است و این حق مردم سوریه است که سرزمین اشغال شده‌شان را پس بگیرند.

 
ترکیه مراقب فتنه‌ طراحی شده درباره کردستان عراق باشد

مهمان‌پرست درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت ترکیه در امور عراق و تجزیه این کشور نیز گفت:‌ توطئه‌های مختلفی برای ایجاد تنش و اختلاف درون کشورهای مختلف منطقه در حال طراحی و اجرا است. این فتنه‌ها می‌تواند به بهانه اختلافات طایفه‌یی، مذهبی و قومی باشد و در جهت از بین بردن تمامی ارضی کشورها و ایجاد مشکلاتی در سیستم حاکمیت کشورها طراحی شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه جدی ما به کشورهای منطقه این است که باید مراقب این فتنه‌ها باشیم. ورود به این فتنه‌ها حتما به ضرر کشورهای منطقه و کشورهایی خواهد بود که وارد این صحنه‌ها می‌شوند. شرایط منطقه شرایط حساسی است که برای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حامی آن اتفاقات بسیار تعیین‌کننده است. آن‌ها به شدت نگران آینده خاورمیانه هستند و فکر می‌کنند خاورمیانه اسلامی شکل جدید این منطقه خواهد بود که دیگر اجازه دست‌اندازی به منافع کشورهای منطقه را به رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن نخواهد داد. برای جلوگیری از آن فتنه‌های بزرگ طراحی کرده‌اند که در جهت ایجاد اختلاف بین کشورهای بزرگ منطقه پیگیری می‌شود.

 

وی تاکید کرد: توصیه جدی ما این است که مراقبت از فتنه‌ها و وارد نشدن به این مباحث شرط ضروری ایجاد ثبات در منطقه است. به هیچ وجه دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و طایفه‌یی را تایید نمی‌کنیم. باید جلوی این فتنه گرفته شود و به‌کارگیری گروه‌های تروریستی و تقویت آن‌ها در جهت دستیابی به اهداف سیاسی را روش بسیار خطرناک می‌دانیم که متاسفانه مقامات آمریکایی و کشورهای غربی این مساله را در منطقه ما ایجاد کرده‌اند و دامنه این آفت می‌تواند کشورهای مختلف منطقه را در بر بگیرد.

 

تساوی دیه زن و مرد

Posted: 08 Jan 2013 05:41 AM PST

بهمن کشاورز
 اینکه «مابقی دیه زن» از چه محلی تامین  و به چه طریقی پرداخت می‌شود، اصلا مهم نیست مشروط به اینکه به طور قطعی و دایمی اجرا شود.


پیش از این هم مکرر گفته و نوشته بودیم قانون جدید مجازات اسلامی بدون اینکه بی‌نقص باشد نسبت به قانون فعلی، خیلی بهتر است. البته بازگشت قانون به شورای نگهبان، آن هم برای اصلاحات عبارتی، غیرمعمول و شگفت‌انگیز بود. به ویژه وقتی گفته شد اصلاحات از حد «عبارتی» فراتر رفته است.

این گفته آقای مدیرکل تدوین لوایح قوه قضاییه که: «… یکی از نوآوری‌ها در لایحه قانون مجازات اسلامی برابری دیه زن با مرد است. به این صورت که در قانون جدید مابقی نرخ دیه زن از طریق صندوق خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی پرداخت می‌شود.» بیانگر آن است که «اصلاحات» ولو غیرعبارتی، حداقل در این مورد در جهت مثبت بوده است.

موضوع عدم برابری دیه زن و مرد یکی از مسائل مورد اعتراض خانم‌ها بوده و هست. تغییر مقتضیات و شرایط زمان و دگرگونی موقعیت خانم‌ها در حیات اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری، قرار گرفتن زنان در مراتبی در حد مردان و گاه بالاتر از ایشان، اصلاح دیدگاه‌های فرهنگی در بسیاری از جوامع نسبت به زنان، همه و همه این نیاز را به صورت امری لازم- بلکه واجب- مطرح کرده است که همه نابرابری‌ها و تبعیضات نسبت به خانم‌ها از میان برداشته شود.آنجا که این اقدام، به نوعی، شبهه و شائبه اشکال شرعی را دربرداشته باشد، توسل به احکام ثانویه از باب ضرورت یا تمسک به اجتهاد علمای اعلام در مواردی که این باب مسدود نباشد راهگشا خواهد بود و اگر هیچ یک از این دو به جهاتی قابل اعمال نباشد حکومت می‌تواند و باید از اختیارات و امکانات خود برای رفع تبعیض بهره گیرد.

گمان می‌کنم موضوع مطروح از مصادیق همین راه حل سوم باید باشد.اینکه «مابقی دیه زن» از چه محلی تامین و از چه طریقی پرداخت می‌شود، اصلا مهم نیست مشروط به اینکه این مطلب به صورت یک ضابطه کلی و لایتغیر، به طور قطعی و دایمی اجرا شود. در عین حال باید روش و راهکاری پیش‌بینی شود که پس از تحقق موجبات پرداخت دیه، تادیه آن وارد مسیر پیچ در پیچی که در بیمه‌ها مرسوم است، نشود.مورد نامطبوعی که ضمن آن بحث دیه‌زن مطرح می‌شود، موضوع لزوم پرداخت تفاضل دیه به مردی است که به جرم ارتکاب جنایت نسبت به خانمی محکوم به قصاص شده است. درست است که خداوند ضمن برقراری قصاص، عفو را اولی دانسته و درست است که تاخیر در تهیه و تدارک تفاضل دیه ممکن است احتمال وقوع صلح را بیشتر کند اما احساس تبعیض و احساس استیصال به ویژه وقتی محکوم‌علیه ثروتمند است و آنکه باید فقیر و ناتوان تفاضل دیه را بپردازد از یک سو وجود فاصله طبقاتی را به صورت چشمگیری پررنگ می‌کند و از سوی دیگر چه بسا همین حالت امکان صلح و عفو را که فرموده خداوند است از بین ببرد شاید شمول قانون جدید دیه به این مورد محتاج تصریح در قانون باشد تا بعدها اینکه پرداخت تفاضل دیه برای قصاص هم مشمول قانون می‌شود یا نه محل مناقشه قرار نگیرد.

این نوآوری در خصوص دیه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به همین سیاق و قیاس ماده ۴۵۶ قانون جدید در مورد پرداخت خسارت مازاد بر دیه که شورای نگهبان آن را حذف کرده بود به شکلی اعاده شود زیرا در بسیاری موارد هزینه‌های متعارف فرد مصدوم و مجروح از مقدار دیه قانونی بسیار بیشتر می‌شود اما دادگاه‌ها بر مبنای رای وحدت رویه دیوان عالی کشور مطالبه مازاد را جایز نمی‌دانند و مورد حکم قرار نمی‌دهند والله اعلم.


منبع:  اعتماد 


 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


نماینده رهبری: مهندسی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه است

Posted: 08 Jan 2013 05:36 AM PST

جـــرس: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران معتقد است: مهندسی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه است.

 

سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا، «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» را وظیفه ذاتی سپاه دانست و درباره وضعیت دو جریان اصلی کشور برای انتخابات نیز ادعا کرد که اصلاح‌طلبان با یک «پارادوکس» مواجهند و اصولگرایان هم باید برای رسیدن به اجماع تلاش کنند.


وی همچنین، به اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی مبنی بر اینکه «موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند» واکنش نشان داد و با بیان اینکه این افراد در مقابل نظام ایستادند، تاکید کرد که تنها راه اصلاح‌طلبان این است که بگویند از آرمان‌ها فاصله گرفته‌اند و اشتباه کرده‌اند.


نماینده ولی فقیه در سپاه در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به شرایط بین‌المللی و داخلی کشورمان اظهار کرد: در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد تغییرات زیادی هستیم که متغیرها به طور طبیعی در شرایط کشورمان نیز تاثیرگذارند.


وی با اشاره به فروپاشی شوروی در ابتدای دهه 1990 اظهار کرد‌: پس از سقوط شوروی و ادعای آمریکا در زمینه رهبری واحد جهانی، معادلات متفاوتی در عرصه بین‌الملی بوجود آمد که باید این معادلات را به چند دسته تقسیم کرد.


سعیدی افزود: آمریکا احساس می‌کرد دو خطر متوجه این کشور و منافع آن است. تحلیل مراکز اطلاعاتی آمریکا مبتنی بر این بود که تهدید سرخ به معنای احیای دوباره مارکسیسم در روسیه و تهدید سبز به معنای تحریک گسل جغرافیای جهان اسلام با محوریت ایران است و آمریکا این دو را، نگرانی‌های اصلی خود می‌دانست، چراکه این دو می‌توانست هژمونی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. ذخایر فسیلی عظیم و نیروی جوان با انگیزه و فرهنگ غنی اسلام در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی وجود داشت که می‌توانست برای آمریکا مشکلات بسیاری بوجود بیاورد


وی ادامه داد: پیش‌بینی آنها دور از انتظار نبود و پس از مدتی این جریان فعال شد و انقلاب اسلامی ایران توانست در بیداری جهان اسلام و احیای اسلام در جهان نقش ایفا کند. آمریکا هرچند ابتدا غافلگیر شد، اما بعد به این نتیجه رسید که باید انقلاب جهانی اسلام را مهار کند و این کار باید از ایران آغاز شود.


آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ نیابتی است
نماینده ولی فقیه در سپاه از تلاش‌های آمریکا برای کنترل انقلاب‌های منطقه خبر داد و گفت: آنها شیوه‌های مختلفی به کار گرفتند. اولین اقدام آنها حضور میلیتاریستی و فیزیکی بود که بعد‌ها متوجه شدند دچار اشتباه استراتژیکی شده‌اند و هزینه‌های سنگینی برای آن پرداختند، در حالی که نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. آمریکا مجبور به ترک عراق شد و در افغانستان نیز با چالش‌های جدی مواجه شده و درصدد خروج است اما می‌خواهد طوری وانمود کند که از خروج از افغانستان، شکست رسمی تلقی نشود


سعیدی با بیان اینکه "جنگ فرهنگی و حمله به مقدسات از اقدامات دیگر آمریکا برای مقابله با بیداری کشورهای منطقه بوده است"، گفت: آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ و حفظ اسرائیل و بدست آوردن منابع خاورمیانه بود اما نتیجه و دستاورد روشنی کسب نکرد. پس از خروج از عراق به فکر راه دیگری رسید و آن، به راه انداختن جنگ نیابتی به عنوان استراتژی جدید بود. این اقدام را از لبنان، غزه و سوریه آغاز کرد و به دنبال آن بود که در عراق و ایران نیز این استراتژی را پیش بگیرد. آنها در لبنان شکست خوردند اما در سوریه همچنان استراتژی خود را ادامه می‌دهند.


نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به شکل‌گیری بیداری اسلامی اظهار کرد: توطئه آمریکا برای مهار این انقلاب‌ها در منطقه، به راه انداختن جنگ نیابتی بود. بازیگران این جنگ‌ها آنها هستند در حالی که جریان دیگری مانند کشورهای عربستان، قطر و ترکیه پول و پشتیبانی لجستیکی این جنگ‌ها را بر عهده دارند. نقطه فشار امروز بر روی سوریه قرار دارد و تلاش بر این است که ارتباط میان سوریه، ایران، حزب‌الله و غزه قطع شود و سوریه را از خط مقاومت جدا کنند.


نماینده ولی فقیه در سپاه ادعا کرد:‌ "حوادثی که در فتنه 88 دیدیم، یکی از راهبرد‌های دشمن برای تغییر و استحاله نظام بود. پس از فتنه 88 میدان مانور و قدرت تاثیرگذاری نظام کم شد اما نظام توانست بر این فتنه فائق آید. حضور مردم در 9 دی‌ماه 88 معادلات را تغییر داد و جهشی دوباره در جایگاه ایران در سطح بین‌الملل رقم زد."

 

آمریکا فرمول «تحریم»، «تهدید»، «دیپلماسی» را علیه ایران دنبال می‌کند
وی درباره راهبرد آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: آمریکا بر یک فرمول سه عنصری که "تحریم" به عنوان محوری اصلی آن است و دو عنصر دیگر یعنی "تهدید" و "دیپلماسی"، فرعی‌ هستند، تلاش می‌کند با ایران مقابله کند. آمریکا با اعمال تحریم به دنبال آن است که بر مردم فشار آورد و این فشار، نظام را با بحران مواجه و مجبور به عقب‌نشینی کند اما با وجود این تلاش‌ها، ظرفیت کشور ما ارتقا پیدا کرده است.


کاندیداهای احتمالی اصولگرایان از احساس تکلیف دست بردارند و عقلانی فکر کنند
وی اضافه کرد: توصیه من به اصولگرایان این است که این جریان ظرفیت 15 کاندیدا را ندارد. من می‌خواهم که این افراد از احساس تکلیف دست بردارند و عقلانی فکر کنند. قطعا اگر کسانی که می‌توانند با نیامدنشان به عرصه انتخابات به پیروزی اصولگرایان کمک کنند، اگر بیایند و اصولگرایان ضربه ببینند، در این آسیب شریک هستند.


نماینده ولی فقیه در سپاه درباره وضعیت اصلاح‌طلبان نیز ابراز عقیده کرد: اشتباه مردم در زمان پیامبر و خواص آن دوران این بود که پس از رحلت پیامبر (ص) از محور رهبری یعنی امام علی(ع) فاصله گرفتند اما مردم ما پشت سر امام حرکت ‌کردند و پس از ایشان پشت سر رهبری قرار گرفتند. رهبری آقا، با قوت در طول 23 سال با پشتیبانی مردم به پیش رفت. همه کسانی که دل در گرو امام داشتند طبیعی بود که پس از ایشان همانند مردم زیر چتر رهبری قرار گرفتند، اما باید ببینیم که انحراف در مجموعه‌ای از کسانی که با امام همراهی می‌کردند از کجا شروع شد که کارشان به اینجا رسید.


وی ادامه داد: سوال این است که چرا آقایان جدا شدند و رهبری جدید را بر نتابیدند؟ آنها باید اعلام وفاداری می‌کردند و در داخل نظام به حرکت خود ادامه می‌دادند. آقایان تفکری مغایر با امام ارائه کردند. نوع نگاه برخی اصلاح‌طلبان و اعضای حلقه کیان به امام و ولی فقیه به گونه‌ای دیگر بود. مطالبی که در روزنامه‌هایشان مطرح می‌کردند حاکی از آن بود که ولایت فقیه را قبول ندارند.


سعیدی با بیان اینکه "در دوره اصلاح‌طلبان ساختارشکنی و تابوشکنی دنبال شد"، گفت: برخی خشونت را در انقلاب امام حسین (ع) تئوریزه کردند و آن را به سطح انتقام از آنچه در جنگ بدر رخ داده بود تقلیل دادند. ارتباط با بیگانه و کسانی که دشمن خونی انقلاب بودند، ارتباط گسترده با محافل خارجی و براندازی نظام توسط این مجموعه دنبال شد.


چطور می‌گویند موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند؟
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، در واکنش به اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی درباره وقایع 88 گفت: در فتنه 88 نقش افراد روشن بود. موسوی و کروبی نتیجه انتخابات را برنتابیدند و فرصتی را که برای نظام بوجود آمده بود به تهدید تبدیل کردند. آنها در مقابل نظام ایستادند. چطور این افراد فتنه‌گر نیستند؟ برخی آقایان چه می‌فرمایند؟


تنها راه اصلاح‌طلبان این است که بگویند اشتباه کرده‌اند
وی با نقل خاطره‌ای از سخنگوی قوه قضائیه گفت: آقای محسنی اژه‌ای تعریف می‌کرد که "چند روز پس از انتخابات ساعت 11 شب به منزل آقای موسوی رفتم از ایشان پرسیدم که اگر انتخابات باطل شود اما شما دوباره رای نیاورید چه؟ آقای موسوی گفت: باز هم باید انتخابات باطل شود." بنابراین، تنها راه برای اصلاح‌طلبان این است که برگردند و واقعیت‌ها را بپذیرند و بگویند که از آرمان‌ها فاصله گرفته‌اند و اشتباه کرده‌اند.


نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه "اصلاح‌طلبان برای ورود به عرصه سیاسی کشور باید تمام چارچوب‌های نظام را بپذیرند"، ادعا کرد: چهره‌های اصلاح‌طلب در یک «پارادوکس» شدید قرار دارند. از یک سو راه ورود آنها این است که بخشی از اشتباهاتشان را بپذیرند اما از سوی دیگر اگر بازگردند، از طرف کسانی که شعار براندازی داده‌اند طرد خواهند شد.


کسانی که شعار وحدت ملی می‌دهند، می‌خواهند خودشان محور باشند
وی ادامه داد: برخی که شعار وحدت ملی می‌دهند، همین را دنبال می‌کنند که می‌خواهند خودشان محور باشند. نمی‌دانیم طرح دولت وحدت ملی با حفظ مواضع و عملکرد گذشته آنهاست یا می‌خواهند با تغییر مواضع در قدرت شریک شوند. اینها می‌توانند کمک کنند نه اینکه شریک باشند. ولایت شورایی امکان ندارد. این افراد باید اعلام وفاداری می‌کردند اما نقض کردند و از مسیر خارج شدند.


سعیدی با بیان اینکه "برخی تلاش می‌کنند نظام دچار دوقطبی شود"، افزود: می‌خواهند نظام را به دو قطب انتصابی و انتخابی تقسیم کنند، در حالی که می‌بینیم اتفاقا کسانی که انتصابی بوده‌اند، سالمتر از کسانی که انتخابی بودند حرکت کردند. برخی هم می‌خواهند نظام را به دو قطب طرفدار مذاکره با آمریکا و قطب مخالف مذاکره تقسیم‌بندی کنند اما مردم ما هوشیار هستند و در دام اینگونه شعارها نمی‌افتند.


نمی‌شود بدون پرداخت هزینه و اصلاح گذشته، بگویند «انا شریک»
وی تاکید کرد: اختلافاتی که وجود دارد، اختلافاتی ریشه‌ای و در اصل ولایت فقیه و اختیارات آن و جامعیت دین و حکومت دینی است. آنها دین را حداقلی می‌دانند و ولی فقیه را تنها در حد یک مقام تشریفاتی می‌پذیرند. ما اختیارات ولی را معادل اختیارات رسول‌الله و امام معصوم می‌دانیم و این همان سخن امام است. آقایان می‌خواهند بدون پرداخت هزینه و اصلاح گذشته بگویند "انا شریک"، ولی این نمی‌شود.


بیشترین اتهامات نظام سلطه و تحریم‌های آنها علیه سپاه است
سعیدی در ادامه این گفت‌وگو، درباره برخی ادعاها مبنی بر دخالت سپاه در انتخابات گفت: برخی می‌گویند چرا مردم به سپاه و روحانیت اعتماد دارند؟ تاثیرگذاری معنوی بر مردم که بد نیست و در همه دنیا اینگونه است. برخی مهندسی انتخابات را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند. همین ادعا یعنی ادعای تقلب در انتخابات، ریشه اصلی فتنه 88 بود.


نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: هر نهادی که در محوریت نظام قرار داشته و نقش تعیین‌کننده‌تری در تحقق آرمان‌های نظام دارد، از سوی کسانی که این قدرت و نفوذ را مانع خود می‌بیند مورد تخریب قرار می‌گیرد. امروز شاهدیم که بیشترین اتهامات نظام سلطه و تحریم‌های آنها علیه سپاه است و بر همین اساس جنگ روانی شدیدی علیه سپاه و نیروی قدس و شخص سردار سلیمانی آغاز کرده‌اند.


برخی خطای یک فرد یا بخشی از سپاه را به کل سپاه تسری می‌دهند
وی با بیان اینکه "در داخل نیز می‌بینیم برخی پروژه «سپاه هراسی» را دنبال می‌کنند"، افزود: این افراد و جریان‌ها همواره سپاه را یکی از موانع پیش روی خود می‌دانند. در زمان بنی‌صدر و در زمان اصلاح‌طلبان نیز این مساله وجود داشت. برخی خطای موردی یک فرد یا بخشی از سپاه را به کل مجموعه سپاه تسری می‌دهند. ما از کسانی که در جرگه اصولگرایی هستند توقع نداریم که اشتباهات دیگران را دنبال کنند و مثلا اشتباه موردی یک خبرگزاری را به حساب کل مجموعه بگذارند.


سعیدی همچنین تاکید کرد: بیشترین ترس دشمن از سپاه است و بر همین اساس، تخریب سپاه تاثیر فوق‌العاده‌ای در ضعف بنیه امنیتی کشور خواهد داشت.


ادعای دخالت سپاه در انتخابات، حرف بی‌سند است
نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه "ادعای دخالت سپاه در انتخابات از آن حرف‌هایی است که سند ندارد"، تصریح کرد: من نمی‌خواهم برخی را که اشتباهاتی مرتکب شده‌اند تبرئه کنم، اما این به معنای دخالت سپاه در انتخابات نیست. سپاه فراتر از احزاب و سازمان‌هاست و خود را برای حزب یا فرد خاصی هزینه نمی‌کند. سپاه معیارها را مطرح می‌کند و از اصولگرایی به عنوان یک تفکر و اندیشه و بازگشت به اسلام ناب و نه به عنوان حزب دفاع می‌کند.


سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود
وی افزود: من به عنوان کسی که مسئولیت نمایندگی ولایت فقیه در سپاه را بر عهده دارم اعلام می‌کنم که پاسداران ما اهل منطق و استدلال هستند و ما تنها معیار‌ها و آرمان‌ها را مطرح می‌کنیم.

سعیدی با بیان اینکه "سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود"، تاکید کرد: سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.


اختلافات سران قوا رسانه‌ای نشود
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه، بر ضرورت وحدت و انسجام میان سران قوا تاکید کرد و گفت: نباید اختلافات رسانه‌ای شود. من اگر به جای دولت بودم، تغییراتی را که اکنون می‌بینیم و هزینه آن متوجه خود دولت است، انجام نمی‌دادم. مطمئنا تحمل یک وزیر نسبت به تغییر آن هزینه کمتری دارد. حفظ وحدت تکلیفی بر عهده سه قوه است.

وی با بیان اینکه "باید به شعار استکبارستیزی برگردیم"، اظهار کرد: امروز در داخل کشور تلاش می‌شود شعار استکبارستیزی در کشور ما به جریان دیگری تبدیل شود. عده‌ای شعار مذاکره با آمریکا را سر می‌دهند، در حالی که طرح این موضوع تنها یک بازی است و هیچ چیز از آن بیرون نمی‌آید؛ چراکه آمریکا به خطر انقلاب نسبت خود آگاه است و آنها هرگز با ما کنار نخواهند آمد.


سعیدی با تاکید مجدد بر اینکه "جریان‌هایی در داخل کشور به دنبال ایجاد دوقطبی هستند"، در تشریح این دو قطب گفت: از نظر این افراد قطبی طرفدار مذاکره با آمریکا و طرفدار افزایش یارانه‌هاست و قطبی دیگر مخالف مذاکره و افزایش یارانه‌هاست؛ یک قطب طرفدار ارزش‌ها و قطب دیگر طرفدار اباحیگری است و متاسفانه در گفتار برخی مسئولان نیز می‌بینیم که ولنگاری و اباحیگری مطرح می‌شود. در طول این چند سال از این طریق تلاش شده است تا جامعه به دو دسته تقسیم شود.


عناصر پشت صحنه فتنه دوباره در حال فعال شدن هستند
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه هشدار داد: با توجه به در پیش بودن انتخابات، مردم باید مراقب باشند؛ هرچند عناصر روی صحنه فتنه و مباشران آنها شناسایی شدند ولی عناصر پشت صحنه فتنه دوباره در حال فعال شدن هستند.


کاندیدای ریاست جمهوری باید سخنان رهبری را فصل‌الخطاب بداند
وی درباره ویژگی‌های یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: کسی که ‌می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید دارای سه ویژگی‌ باشد؛ یعنی سخنان رهبری را فصل‌الخطاب بداند و در برابر اظهارات صریح ایشان نایستد، قدرت مدیریت کلان داشته باشد و ارزشی هم باشد. نظام امروز به یک چهره قوی و ارزشی نیاز دارد؛ البته منظور از ارزشی بودن این نیست که مستحبات را انجام دهد بلکه باید به اصول دینی ملتزم باشد.
 

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی و ارتش مقابل مجلس‎

Posted: 08 Jan 2013 04:12 AM PST

جـــرس: جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی و ارتش، روز سه شنبه به منظور عدم دریافت مطالبات خود مقابل مجلس تجمع کردند.


به گزارش سایت خانه ملت، یکی از تجمع کنندگان گفت: مطالبات ما از سال ۸۶ است و مبلغ آن بین یک میلیون تا ۴ میلیون تومان متغیر است.


یکی دیگر از تجمع کنندگان در این رابطه می‌گوید چرا مطالبات ما باید به بخش خصوصی داده شود تا آن‌ها این اعتبارات را به کار گیرند.


هنوز از واکنش مجلسی ها به این اعتراض خبری منتشر نشده است.


 

ممانعت از بیمه کشاورزان به دلیل عدم پرداخت یارانه

Posted: 08 Jan 2013 04:12 AM PST

جـــرس: یک فعال کارگری در همدان گفت: تامین اجتماعی از بیمه کردن کارگران بخش کشاورزی همدان خودداری می‌کند.


چنگیز اصلانی در این باره به ایلنا گفت: اداره تامین اجتماعی استان همدان به دلیل اختصاص نیافتن یارانه بیمه‌ای کارگران این بخش، از بیمه کردن این قشر ازکارگران معذور است.


او افزود: دولت قرار بود برای بیمه کردن کارگران بخش کشاورزی یارانه‌ای اختصاص دهد که این امکان هنوز محقق نشده است.


دبیر اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه بیش از پنج هزار کارگر در حوزه کشاورزی در همدان وجود دارد گفت: به گفته مسئول کانون کشاورزان خبره استان همدان تعداد زیادی از این کارگران هنوز بیمه نشده و منتظر اختصاص یارانه‌ای هستند که دولت قول آن را وعده داده است.

 

بدهی ۳۵هزار میلیاردی ۵۰۰ دانه‌درشت به بانک‌ها

Posted: 08 Jan 2013 04:12 AM PST

جـــرس: یک مقام مسؤول سیستم بانکی با اشاره به اینکه تعداد بدهکاران دانه‌درشت سیستم بانکی حدود ۵۰۰ نفر است، گفت: ۵۰درصد مطالبات معوق بانک‌ها مربوط به این افراد است که رقمی در حدود ۳۵هزار میلیارد تومان می‌شود.


یک مقام مسئول شبکه بانکی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارشات و برآوردهای کارگروه رسیدگی به مطالبات معوق بانک‌ها در وزارت اقتصاد، تعداد بدهکاران دانه درشت سیستم بانکی حدود ۵۰۰ نفر است.


وی افزود: بر اساس این بررسی‌ها ۵۰ درصد مطالبات معوق بانک‌ها مربوط به این افراد بوده که رقمی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.


به گفته این مقام مسئول، این بدهکاران ترکیبی از افراد حقیقی و حقوقی بوده که البته نسبت افراد حقوقی در این فهرست بیش از افراد حقیقی است.


وی یادآور شد: بخش عمده ای از این افراد در واقع تولیدکنندگانی هستند که ناخواسته به دلیل شرایط اقتصادی، بدهی آنها معوق شده و تعمدی در عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی نداشته‌اند.
 

منع آزمایشگاه‌های صنعتی ایران از اعلام میزان آلودگی بنزین در کشور

Posted: 08 Jan 2013 04:11 AM PST

جـــرس: یکی از سامانه های خبری، از منع آزمایشگاه‌های صنعتی ایران از اعلام میزان آلودگی بنزین در کشور خبر داد.

سایت خبری تحلیلی «الف» می نویسد: هر بار که میزان آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها از حد هشدار می گذرد و عرصه بر مردم تنگ می شود، موضوع کیفیت بنزین مصرفی خودروها و نقش آن در آلودگی هوا نیز به بحث روز تبدیل می شود.

در حالی که این بحث مدتهاست از حد شایعات محفلی و گفت و شنودهای مردمی گذشته و بسیاری از کارشناسان نیز با تردید جدی نسبت به کیفیت بنزین مصرفی در کشور می نگرند، به نظر می رسد اراده ای ناشناخته، تمامی آزمایشگاه های صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.

در پی اوج گرفتن مجدد آلودگی هوا در روزهای اخیر که موجب تعطیلی تهران و چند شهر بزرگ شد و مشکلات بسیاری را برای هموطنان مان ایجاد کرد، الف بر آن شد تا با هماهنگی یکی از آزمایشگاه های صنعتی، بنزین عرضه شده در جایگاه های تهران را مورد آزمایش و آنالیز قرار داده و نتایج مربوط به عدد اکتان و ترکیبات اضافی آن را به اطلاع عموم برساند. این تلاش الف ریشه در حق عمومی مردم برای دانستنآن هم به طور ویژه درباره موضوعی که مستقیماً با سلامتی آنان ارتباط دارد- داشت.

در چند روز گذشته مراجعه الف به تعدادی از آزمایشگاه های صنعتی کشور که توان آزمایش و تجزیه بنزین را دارند با نتیجه همراه نبود و تمامی آنان با اظهار اینکه از این کار و ارایه اطلاعات مربوط به شاخص های کیفی بنزین، منع شده اند، حاضر به همکاری با الف نشدند. همانگونه که پیش از این نیز تلاش های ما برای کسب آمار واقعی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به نتیجه ای نرسیده بود.

به همین دلیل مجبور شدیم تا بر اساس اطلاعات غیر رسمی و اظهارنظر کارشناسانی که ترجیح می دهند نامشان فاش نشود، برخی واقعیت های مربوط به این موضوع را به اطلاع هموطنانمان برسانیم:

بنزین مصرفی کشورمان از چه استانداردی تبعیت می کند؟
در پاسخ به این سوال نمی توان به استاندارد واحدی در کل کشور اشاره کرد، چرا که به دلیل تنوعی که در فناوری تولید پالایشگاه های مختلف کشور وجود دارد، بنزین نیز با کیفیت های گوناگونی تولید و در نقاط مختلف توزیع می شود.
از سوی دیگر بر اساس مصوبه ۲۷ تیرماه ۱۳۸۴ هیأت وزیران و سایر تکالیف قانونی ناشی از برنامه پنجم توسعه کشور، مقرر شده است، از سال 91 تا 93 میزان آلایندگی خودروهای وارداتی و ساخت داخل مطابق استاندارد یورو۴ باشد و براین اساس وزارت نفت مکلف شده است بنزین مورد نیاز برای رعایت این استاندارد را دست کم ۶ ماه زودتر تأمین کند. به عبارت دیگر مقرر شده بود طی سال های ۹۱ تا ۹۳ کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور ابتدا به استاندارد یورو ۴ و سپس به یورو ۵ ارتقا یابد.

استانداردهای مذکور شاخص های روشنی برای عدد اکتان بنزین، میزان بنزن و گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل و سایر موارد کیفی مربوطه تعیین می کنند. شاخص هایی که هر چند ممکن است برای عموم مردم چندان مفهوم روشنی نداشته باشند اما کارشناسان مربوطه به خوبی از اثرات قابل توجه آن ها بر سلامت افراد و تأثیر آن بر میزان مرگ و میر سالانه هموطنان مان به خصوص در شهرهای بزرگ، آگاهی دارند.

مقایسه وضعیت مخاطره آمیز بنزین تولیدی در ایران با استانداردهای روز دنیا
استانداردهای سوخت رایج در اروپا عبارتند از:
۱- یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
۲- یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
۳- یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
۴- یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه موتوری
۵- یورو ۵ (۹- ۲۰۰۸) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری
۶- یورو ۶ (از ۲۰۱۴ اجباری خواهد شد) برای سواری های سبک و وسایل نقلیه تجاری

همانگونه که پیش از این ذکر شد مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزین تولیدی کشور به یورو۴ ارتقا یابد. بر اساس این استاندارد بایستی میزان ناخالصی گوگرد در بنزین به کمتر از ۲۰ ppm و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزین در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ ppm گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است. علاوه براین موارد، وجود ماده شیمیایی و سرطان زای MTBE که در حال حاضر به استثنای یک یا دو پالایشگاه کشور، در تمامی پالایشگاه ها به جای کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد نیز بر میزان آلایندگی خودروها که عامل تولید ۷۰ درصد آلاینده ها در شهرها هستند، افزوده است.

قابل ذکر آنکه وضعیت تولید گازوئیل در کشور به مراتب از این نیز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال میزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ppm و ۳۵۰ برابر استاندارد یورو ۴ است.

کاتالیست ها و نقش آن ها در سلامت انسان ها
کاتالیست ها موادی هستند با شکل ها و خواص متفاوت که اساساً در فرآیند تولید محصولات و مشتقات نفتی نقش اساسی داشته و تقریباً بدون برخی از آن ها پالایش نفت غیرممکن است.

با توجه تحریم های غرب علیه کشورمان، از سال ۱۳۸۸ واردات این کالای استراتژیک و حیاتی متوقف شده و در سال های قبل و بعد از این تاریخ نیز دولت هیچ حمایتی از تلاش صنعتگران داخلی برای تولید آن به عمل نیاورده است. این بی توجهی به حمایت از تولید داخلی، ریشه در یک عادت و علاقه شدید در میان بسیاری از دولتمردان به واردات کالا از خارج از کشور دارد که در جای خود قابل بررسی است.

در نبود کاتالیست ها، پالایشگاه های داخلی مجبور به استفاده از سرب یا ماده سمی MTBE هستند. سرب باعث افزایش بهسوزی و آرام سوزی بنزین می شود و در واقع عدد اکتان بنزین را بالا می برد اما چون ترکیبی بسیار مضر است، سال هاست که استفاده از آن در تمام دنیا ممنوع شده است. در این شرایط در سال های دور پالایشگاه های دنیا MTBE را جایگزین سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطان زای آن نیز محرز و استفاده از آن ممنوع شد ولی در ایران همچنان مورد استفاده اغلب پالایشگاه های کشور قرار دارد.

در شرایط کنونی پالایشگاه های پیشرفته دنیا از نوعی فناوری استفاده می کنند که نیاز به این ماده خطرناک ندارد، چنانچه در ایران نیز معدودی از پالایشگاه های جدید همچون پالایشگاه بندرعباس دارای همین فناوری هستند و ضروری است بر اساس تکالیف قانونی دولت، هرچه سریعتر تمامی پالایشگاه های کشور به این فناوری مجهز شوند.

در پایان یک بار دیگر باید یادآوری کنیم که آنچه عرضه شد براساس اطلاعات غیر رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت کشورمان که به دلیل محدودیت های احتمالی که ممکن است برایشان ایجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نیستند، تنظیم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضیحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در این باره دارند، منتشر نماید.

یک بار دیگر این پرسش را نیز تکرار می کنیم که چرا تمامی آزمایشگاه های کشور از ارایه اطلاعات مربوط به آنالیز بنزین و شاخص های کیفی آن در هراسند، همانگونه که باید پرسید چرا مردم حق ندارند آمار دقیق مرگ و میر و مصدومان و بیماران ناشی از آلودگی هوا را بدانند؟

حذف تدریجی شیر و گوشت از سفره ایرانیان

Posted: 08 Jan 2013 03:00 AM PST

جـــرس: در ماه‌های اخیر و پس از رشد هزینه‌های خانوار کم‌کم سبد غذایی افراد نیز شکل دیگری به خود گرفته است.


به گزارش بازتاب، شاید نخستین تغییر محسوس در این سبد مصرف گوشت‌قرمز باشد که از قافله اقلام سبد غذایی خانوار جامانده است. کاهش مصرف شیر به میزان 30 درصد رقمی است که از سوی صنایع شیر ایران اعلام می‌شود و جایگزینی حبوبات و غلات به جای پروتئین‌های گوشتی خبر دیگری است که کارشناسان تغذیه نسبت به آن هشدار داده‌اند. در بین مواد پروتئینی نیز نقش گوشت‌قرمز و ماهی کمرنگ‌تر و گوشت‌مرغ بیشتر شده است.


مقایسه مصرف محصولات‌دامی در کشور طی دو برنامه سوم و چهارم تا حد زیادی می‌تواند ترسیم‌کننده مسیرهای حرکت در پنج سال آینده باشد. ضمن آنکه به این مسیر باید پیچ و خم‌های جاده‌ای که در یک سال اخیر به واسطه افزایش قیمت‌ها ایجاد شده است را اضافه کرد. هرچند جایگزینی مرغ با گوشت‌قرمز در یک سال اخیر کاملا مشهود است اما این روندی است که از شش سال گذشته به گواهی آمار آغاز شده است. ابتدا بهتر است نگاهی به آمار تولید محصولات پروتئینی بیندازیم چراکه میزان تولید نشان از آمار مصرف دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد سرانه تولید طی دو برنامه سوم و چهارم در بخش‌های گوشت‌قرمز و تخم‌مرغ در مقایسه با گوشت‌مرغ و شیر خام چندان رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند. بر اساس این آمار سرانه تولید گوشت‌قرمز در برنامه چهارم نسبت به برنامه سوم تنها 6/0کیلوگرم معادل پنج درصد رشد کرده و از تولید 2/11 به 8/11 کیلوگرم رسیده است. در مقابل سرانه تولید گوشت‌مرغ از 15 کیلوگرم به 22 کیلوگرم رسیده و رشدی 47 درصدی را تجربه کرده است.


در بخش شیرخام نیز رشد قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود به‌طوری که سرانه تولید این محصول دامی از 90 به 115 کیلوگرم رسیده و رشدی 28 درصدی را ثبت کرده است. همچنین در بخش تخم‌مرغ تغییر کمی در میزان افزایش سرانه تولید ملاحظه می‌کنیم. به‌طوری که رشد این محصول دامی در برنامه سوم 9 کیلوگرم بوده که در برنامه چهارم با یک کیلو افزایش به 10 کیلوگرم رسیده است.


تحلیل ارقام
در تحلیل این ارقام و نکته قابل ذکر آن است که تقاضای بازار به سمت گوشت‌مرغ و شیرخام بیشتر سوق پیدا کرده که ریشه‌های اصلی این گرایش در سه عامل فرهنگ‌سازی، قیمت و سیاست‌های دولت است. در بخش افزایش مصرف مرغ نسبت به گوشت‌قرمز طی سال‌های اخیر همواره توصیه پزشکان کاهش مصرف گوشت‌قرمز و جایگزینی گوشت‌سفید بوده است. این توصیه باعث شده تا تقاضای گوشت از سمت گوشت‌قرمز به سمت گوشت‌سفید و به‌خصوص گوشت‌مرغ سوق پیدا کند. در عین حال ریشه این جابه‌جایی تقاضا، تنها در بحث فرهنگ‌سازی نیست بلکه عامل قیمت نیز در این میان یک عامل تعیین‌کننده محسوب می‌شود. در حالی‌که میانگین قیمت گوشت‌قرمز در برنامه چهارم حدود 12 تا 20 هزار تومان بوده، اما قیمت گوشت‌مرغ اغلب در حول عدد دو تا سه هزار تومان قرار داشته است. این تفاوت قیمت از یک سو و افزایش فاصله درآمد و هزینه خانوارها طی سال‌های اخیر باعث شده تا مردم سبد مصرف خود را بازنگری کنند و بخشی از گوشت‌قرمز بکاهند و گوشت‌سفید به جای آن بگذارند. همچنین سیاست‌های دولت نیز باعث شد تا سرانه تولید گوشت‌قرمز چندان رشد نکند. سیاست‌های دولت بیشتر البته در بخش تولید اثرگذار بوده به این‌شکل که با واردات گوشت‌قرمز و حتی دام زنده همواره باعث شده تا بازار تولید گوشت‌قرمز از رونق جدی برخوردار نباشد و تولیدکنندگان تقاضای چندانی را برای افزایش تولید پیش رو نداشته باشند.


البته دولت واردات گوشت‌مرغ را نیز همواره در دستور کار داشته، اما اولا واردات این محصول دامی قابل مقایسه با گوشت‌قرمز نبوده و از سوی دیگر مصرف نهایی خانواده‌ها در مصرف گوشت نهایتا مرغ بوده و طبعا در آخر، گوشت‌قرمز با کاهش تقاضای معنادار مواجه شده است. در این میان باید به این نکته توجه کرد که عدم هماهنگی سیاست‌ها در دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت طی سال‌های اخیر یکی از عواملی است که باعث شده همواره بخش تولید متضرر نهایی باشد. این در حالی است که توجه به بخش تولید و در اولویت قرار دادن آن از وظایف ذاتی دولت‌هاست اما عدم وجود هماهنگی سیاست‌ها و همچنین در اولویت قرار گرفتن بخش مصرف به جای تولید از سوی دولت عملا باعث شده تا تصمیمات و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که یک نهاد در بخش مصرف است همواره سرلوحه امور بازار محصولات‌دامی و کشاورزی باشد در حالی‌که قاعدتا باید تصمیمات و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد حامی تولید‌کننده در اولویت قرار می‌گرفت.


شیر و تخم‌مرغ
از آنجا که شیر و تخم‌مرغ در مقایسه با گوشت به‌عنوان کالای اساسی محسوب نمی‌شوند، طبعا سیاست‌های کنترلی دولت کمتر بر این محصولات اثر منفی گذاشته است. اما این به آن معنا نیست که سیاست‌ها بی‌اثر بوده است. میزان تولید شیر در سایه افزایش تقاضای بازار باعث شده تا حدود 25 کیلوگرم رشد کند. اما در ماه‌های پس از هدفمندی یارانه‌ها بلافاصله تنوع محصولات و میزان تولید افت کرد، سپس با افزایش قیمت محصولات در چند نوبت کم‌کم مصرف رو به افول گذاشت لذا این روند سرانجام باعث شد «چمنی» مشاور صنایع شیر ایران از کاهش 30درصدی مصرف این ماده غذایی خبر دهد. در عین حال مصرف تخم‌مرغ نیز به این علت که یکی از کم‌هزینه‌ترین غذاهاست، در جامعه همواره بالا بوده در نتیجه در بخش تولید نیز تحرک جدیدی رخ نداده است. اگرچه قیمت تخم‌مرغ نیز همانند سایر محصولات افزایش یافته اما کماکان به دلیل کم هزینه‌تر بودن این ماده غذایی، مصرف آن چندان دچار تغییر نشده است. از سوی دیگر در بخش صادرات نیز این محصول چندان مورد توجه صادرکنندگان قرار ندارد، در نتیجه میزان تولید آن چندان رشد نکرده است.