جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتخابات و مهندسی سپاه؛ نگرانی رهبری از شعار انتخابات آزاد

Posted: 14 Jan 2013 09:29 AM PST

محمدرضا سرداری
جرس: رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات اخیری که به مناسبت نوزدهم دی سالروز تظاهرات روحانیون قم در اعتراض به یادداشت روزنامه اطلاعات درباره آیت الله خمینی ایراد کرده است، کلیه انتخاباتهای برگزار شده در حکومت جمهوری اسلامی را آزاد توصیف کرده و از کسانی که خواستار برگزاری انتخابات آزاد شده اند انتقاد کرده است. وی درخواست برای برگزاری انتخابات آزاد را حرف دشمن خوانده و گفته است کسانی که سخن از انتخابات آزاد می کنند مراقب باشند به دشمن کمک نکنند. وی در عین حال به نقش شورای نگهبان در انتخابات اشاره کرده و از نامزدهای انتخابات خواسته است تا صلاحیتهای مورد نظر شورای نگهبان را در خصوص خود لحاظ کنند و با توجه آن اعلام حضور کنند. 

 

مخاطب رهبر جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟
اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی که هر دو از منتقدان انتخابات ریاست جمهوری گذشته است در اظهارات جداگانه ای خواستار برگزاری انتخابات آزاد شده اند. هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاههای تهران و تبریز گفته است رفع مشکلات موجود تنها با روی کار آمدن دولتی برآمده از یک انتخابات آزاد میسر است. این البته نخستین بار نیست که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از لزوم برگزاری انتخابات آزاد سخن می گوید. به گفته وی در صورت برگزاری انتخابات آزاد "همه نیروهای سیاسی فعال و مردم به نتیجه بیرون آمده از صندوق‌ها تمکین کرده و با همکاری و یاری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به یاری خداوند برطرف خواهد شد". وی همچنین شرط برگزاری انتخابات آزاد را پرهیز از حذف دلسوزان خوانده بود. ‏در همین راستا نیز سایت اکبر هاشمی رفسنجانی یک روز پس از اظهارات آقای خامنه‌ای٬ بار دیگر بر ضرورت برگزاری «انتخابات آزاد»٬ تحقق شعار «وحدت ملی»٬ تشکیل «شورای فقهی» و رد انتخابات سال ۱۳۸۸ تاکید کرد.‏ محمد خاتمی نیز در اظهارات مشابه ای که در طی دیدار از سایت بازتاب ایراد کرده است ضمن ناممکن خواندن شرکت در انتخابات، برگزاری انتخابات آزاد را تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی خوانده است. خاتمی در عین حال از فراهم شدن چنین شرایطی ابراز ناامیدی کرده و گفته است نشانه های امیدوار کننده ای در این زمینه وجود ندارد. فارغ از این اظهار نظرها، مواضع دیگری نیز از سوی برخی شخصیتهای اصلاح طلب ابراز شده است اما بنظر می رسد مخاطب مستقیم اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی هستند. زیرا متعاقب اظهارات آقای خامنه ای ، احمد جنتی دبیرشورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را به لحن دیگری تکرار کرد و غیر مستقیم به هاشمی رفسنجانی حمله کرد. جنتی «انتخابات آزاد»‌ را همانند واژه «تقلب» در انتخابات سال ۸۸ دانسته و آن را رمز شورش در انتخابات بعدی توصیف کرده و گفته است:" من نمی‌توانم افرادی را که واژه «انتخابات آزاد» را مطرح می‌کنند نام ببرم اما این افراد شکست‌خورده‌های سیاسی هستند. یکی از آنها که از همه گردن کلفت تر است مدتها قبل این موضوع را مطرح کرده و بقیه هم پشت سر او این خط را دنبال کردند. برخی دیگر از شخصیتهای محافظه کار نیز در اظهارات جداگانه دیگری از اظهارات جنتی پیروی کرده اند."


حضور آشکار نظامیان در عرصه انتخابات
آقای خامنه ای در حالی از آزادی انتخابات در ایران سخن گفته است که تعدادی از سران نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران بر لزوم توجه و نظارت بر مسئله انتخابات تاکید کرده اند. معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران،معاون اجرایی فرمانده کل سپاه، فرمانده دانشکده اجتماعی دانشگاه امام حسین،نماینده ولی فقیه در بسیج و جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در سخنرانیهای جداگانه ای که در جمع سپاهیان، بسیجیان و نیروهای انصار حزب الله بیان کرده اند با اشاره به احتمال بروز حوادث مشابه انتخابات گذشته، از برنامه ریزی سپاه برای پیشگیری و برخورد احتمالی خبر داده اند. تازه ترین اظهار نظر در این خصوص نیز مربوط به شخص علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران است که آشکارا مهندسی انتخابات را وظیفه ذاتی سپاه توصیف کرده و گفته است این مهندسی باید معقول و منطقی باشد. وی در توضیح اظهاراتش گفته است که این به معنای دخالت سپاه در انتخابات نیست بلکه سپاه چارچوبها و معیارها را در انتخابات تعیین می کند.
آنچه که امروز به روشنی از آن مهندسی انتخابات یاد می شود اتهامی است که اصلاح طلبان پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد به دولت و نظام جمهوری اسلامی وارد کرده اند. از این رو می توان گفت منظور علی سعیدی از گفته هایش آرایش نامزدها برابر سلایق و علایق این دستگاه و شخص رهبری است. هر چند در گذشته این نقش را شورای نگهبان با اعمال نظارت استصوابی ایفا می کرد اما سپاه پس از روی کار آمدن احمدی نژاد و در اختیار گرفتن بازوی اجرایی انتخابات نقش فعالتری را در این زمینه ایفا کرده است که از جمله تعیین کاندیداها و مهره چینی بر اساس راهبردهای تعیین شده در اتاق فکر نظامیان است.


حلقه احمدی نژاد، دغدغه سپاه و رهبری
آقای خامنه ای در حالی از سلامت برگزاری انتخابات در گذشته دفاع می کند و به اظهارات هاشمی و خاتمی نقد می زند که بنظر می رسد خود نگرانی بیشتری در مقایسه با سایرین نسبت به برگزاری دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری دارد. اظهار نظرهای پراکنده منتصبان نظامی وی در خصوص انتخابات در شرایطی که خیال حاکمیت از ورود اصلاح طلبان که پیشتر جدی ترین رقیب بشمار می رفتند آسوده است این گمانه زنی را بدنبال دارد که رهبر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تکرار سناریوی گذشته، همه نظامیان را بسیج کرده است. در انتخابات سال هشتاد و هشت سپاه برای حفظ آبروی رهبری و تامین خواسته وی در انتخاب مجدد احمدی نژاد، دست دولت در اجرای انتخابات مهندسی شده باز گذاشت و خود نیز به عنوان پشتیبان در مقابل تبعات آن ایستاد و اکنون این واهمه وجود دارد که دولت با استفاده از روش و تجارب گذشته، کاندیدای مورد نظر خویش را از صندوقهای رای خارج نماید. تردیدهایی که بعضا از سوی محافظه کارانی چون محمدرضا باهنر و برخی از نمایندگان مجلس بیان شده است. چندی پیش نیز نمایندگان مجلس با در نظر داشتن این سوء ظن به دولت در جریان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، بندی به این قانون افزودند که به موجب آن اختیارات دولت در اداره ستاد انتخابات کشور محدود می شود. این نگرانی ها البته صرفا به اجرای انتخابات محدود نمی شود. بلکه تلاشهای تازه دولت برای توزیع پول و شیوه ها مرسوم خرید رای از طریق اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها و همچنین صندوق تامین اجتماعی که در اختیار سعید مرتضوی قرار دارد را نیز شامل می شود.
امروز رهبر جمهوری اسلامی و بازوی نظامی وی دچار یک پارادوکس جدی در انتخابات آینده شده اند. آنان از یک سو بشدت نگران عملکرد دولت در انتخابات هستند و بیم آن دارند تا با تکرار سناریوی دولت در انتخابات گذشته مقابل عملی انجام شده قرار گیرند. از سوی دیگر در خوف ایجاد جبهه گیری دو سویه هواداران دولت و اصلاح طلبان برابر رهبری در انتخابات ریاست جمهوری هستند.
 

همه چیز به نقطه‌ شروع بازگشت؛ صدور رای دادگاه تجدیدنظر در پرونده‌ سقوط هواپیمای سی-130

Posted: 14 Jan 2013 05:41 AM PST

جــرس: شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ادامه رسیدگی قضایی به پرونده‌ی سقوط هواپیمای C- ۱۳۰ که منجر به کشته شدن ۳۹ نفر از خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی، ۵۷ نفر از کارکنان آجا و ۸ نفر از مردم عادی و عابر شد، «اعاده‌ی دادرسی» در این پرونده را رد و دادنامه موضوع استدعای اعاده دادرسی را عینا تایید کرد.

 

به گزارش ایسنا، در متن این رای که در برابر درخواست اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب (اعاده دادرسی)، صادر شده، آمده است:


«ایراد اول کارشناسان محترم معاونت قضایی تحت شماره ۷۷۸۶ دایر بر اینکه متهمان معرفی شده در کیفرخواست تبرئه شده‌اند بدون آنکه متهم جدیدی معرفی شود، وارد نیست زیرا تبرئه متهم یک پرونده همواره مستلزم معرفی متهم دیگر نیست. در بحث قضا این امر آن‌قدر بدیهی است که نیازی به احتجاج ندارد در غیر این صورت لازم می‌آید متهم معرفی شده در صورت پیدا نشدن متهم جایگزین حتی اگر بی‌گناه باشد، محکوم گردد.
در ایراد دوم کارشناسان محترم معاونت قضایی اعلام گردیده است، دادگاه بدون اعاده پرونده به دادسرا جهت رسیدگی در خصوص پرداخت دیه از سوی نیروی هوایی آن نیرو را محکوم به پرداخت دیه نموده است در حالی که مقدمات حقوق جزا و بررسی و تفهیم اتهام صورت نگرفته است.
در رابطه با ادعای عدم بررسی مسوولیت حقوقی نیروی هوایی در سانحه موضوع پرونده، بررسی‌های کارشناسان ذیربط اعم از هیات منتخب نیروی هوایی و ستادکل، هیات اعزامی از پاکستان و انجمن مهندسان پرواز محدود به بخش خاص یا فرد حقیقی یا حقوقی مشخص نبوده و در نتیجه جمیع جهات دخیل در سانحه را مورد بررسی قرار داده‌اند و چون بعد از شکایت کیفری شکات خواسته‌ی مهم ایشان مطالبه‌ی دیه از مقصر یا مقصرین امر بوده است و با توجه به حضور نماینده‌ی نیروی هوایی در دادگاه و بیان نظریات نیروی متبوع خویش به شرح منعکس در صورت‌جلسات دادگاه و با عنایت به شق دوم ماده ۱۱ قانون مسوولیت مدنی مصوب ۱۳۳۹/۲/۷ تشخیص دادگاه در مورد جبران خسارت وارده اعم از دیه و غیر آن از سوی نیروی هوایی مستند به قانون بوده و خلاف شرع نمی‌باشد.
ایراد دیگر کارشناسان محترم قوه در رابطه با خروج دادگاه از محدوده کیفرخواست وارد نیست زیرا مطابق رویه قضایی که در خصوص تیراندازی منجر به قتل یا جرح و نیز صدمات موضوع ماده ۱۱ قانون مسوولیت مدنی نیز جاری است چنانچه دادگاه مامور تیرانداز یا کارمند دولت یا شهرداری را مقصر در بروز حادثه تشخیص نداده و دستگاه متبوع ایشان را ضامن پرداخت دیه یا خسارت تشخیص دهد می‌تواند با استماع دفاعیات نماینده دستگاه ذیربط نسبت به صدور حکم اقدام نماید ضمن اینکه یکی از موضوعات مطرح در کیفرخواست مطالبه دیه از سوی اولیای دم بوده است، بنابراین صدور حکم به پرداخت دیه خروج از محدوده کیفرخواست محسوب نمی‌شود، برخی ایرادات مطروحه نظیر تودیع وجه‌الوثاقه برای آزادی متهمان از وجوه نهاجا، عدم تحویل تصویر آن بخش از دادنامه که مربوط به سایر شکات یا متهمان پرونده بوده به مخاطب و نظایر آن صرف نظر از اینکه وارد می‌باشد یا خیر، چون تاثیری در ماهیت دعوای مطروحه و پذیرش یا رد درخواست اعاده دادرسی ندارد دادگاه خود را فارغ از طرح و بررسی آنها می‌بیند. زیرا این موارد مبنای تجویز اعاده دادرسی نیز نبوده‌اند.
با عنایت به اینکه دلایل ارائه شده در نظر مستشاران قضایی محترم معاونت قضایی قوه قضاییه و واجد ایراد خلاف شرع بودن دادنامه شماره ۱۶۱۰ مورخ ۱۳۸۹/۹/۳ صادر شده از شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران که مبنای تجویز اعاده دادرسی قرار گرفته و نیز دلایل ارائه شده در درخواست آقای عباس افشار (پدر شهید علیرضا افشار) به عنوان واحد از شکات پرونده، از مواردی نیست که در ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب ۱۳۷۸، احصاء شده و از طرفی مشخص نشده چه قسمت از دادنامه مذکور خلاف بین شرع مقدس اسلام می‌باشد و موارد اعلام شده در نظریه اعلامی نیز از موارد خلاف بین شرع نیست و علاوه بر آن نماینده حقوقی نیروی هوایی در جلسات دادرسی حضور یافته بوده و از این حیث اعتراضی از سوی دستگاه ذینفع وارد نشده است لذا دادگاه به استناد مواد موضوع باب چهارم از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در اعاده دادرسی و رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۵۳۸ مورخ ۱۳۶۹/۸/۱ درخواست اعاده دادرسی وارد شده را رد و دادنامه موضوع استدعای اعاده دادرسی را عینا ابرام می‌نماید. رای صادره به استناد صدر ماده ۲۳۲ قانون مذکور قطعی است.»

 

اسلامگرایان مالی، فرانسه را به انجام عملیات تلافی‌جویانه در قلب پاریس تهدید کردند

Posted: 14 Jan 2013 05:09 AM PST

جــرس: به گفته شاهدان عینی در مالی، بیش از ۶۰ جنگجوی اسلام‌گرا در حمله هوایی نیروهای فرانسوی به شهر گائو، در شرق این کشور کشته شدند. وزیر خارجه فرانسه گفته است که حملات هوایی ارتش آن کشور در مالی پیشروی شورشیان به سوی باماکو، پایتخت را متوقف کرده است.همزمان شورشیان اسلامگرای این کشور آفریقایی که هدف حملات هواپیماهای فرانسوی قرار دارند تهدید کرده اند که عملیات تلافی جویانه ای را در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد. آخرین گزارش ها حاکی از کشته شدن ۶۰ شورشی در شمال مالی است.


‌به گزارش آلمان، برلین حمایت خود از دخالت نظامی فرانسه در مالی را اعلام کرده است. وزیر دفاع آلمان در رادیوی این کشور گفت، فرانسه نخستین کشوری است که توانسته است جلوی پیشروی شورشیان مالی به جنوب این کشور را بگیرد.


وی همچنین افزود، آلمان تقاضای حمایت‌های تدارکاتی به این کشور را بررسی خواهد کرد. وی در عین حال دخالت ارتش آلمان در مالی را رد کرد.


فرانسه از جمعه گذشته (۱۱ ژانویه) به نیروهای دولتی مالی علیه شورشیان این کشور که مناطق شمالی را اشغال‌ کرده‌اند کمک می‌کند.


بمباران‌های ارتش فرانسه طی روزهای اخیر در گائو و دیگر شهرهای شمالی مالی از جمله کُنا، یازده کشته و بیش از ۶۰ زخمی در میان غیرنظامیان بر جای گذاشته است.


فرانسه که به درخواست دولت مالی وارد این درگیری نظامی شده می‌گوید نگران خطرات قدرت گرفتن تندروهای اسلامی مرتبط با القاعده در مالی است و برای جلوگیری از سقوط مالی به دست افراطیون اسلام‌گرا اقدام به عملیات نظامی کرده‌است.


شورشیان اسلام‌گرای مالی از چند روز پیش اعلام کرده‌اند که قصد دارند به تلافی بمباران‌های فرانسه عملیاتی را در خاک این کشور انجام دهند و روز یکشنبه نیز یکی از سخنگویان شورشی‌ها گفت که فرانسه «به اسلام اعلان جنگ داده است» و اسلامگرایان نیز عملیاتی تلافی‌جویانه در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد.


فرانسه خواستار برپایی نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع مالی شده است. این نشست امروز (دوشنبه) برگزار خواهد شد.


تهدید به تلافی در "قلب پاریس"
شورشیان اسلامگرایان مالی که هدف حملات هواپیماهای فرانسوی قرار دارند تهدید کرده اند که عملیات تلافی جویانه ای را در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد. آخرین گزارش ها حاکی از کشته شدن ۶۰ شورشی در شمال مالی است.


به گزراش رادیو اروپای آزاد، هواپیماهای جنگی فرانسه بامداد روز دوشنبه، ۲۵ دی، به حملات هوایی خود در شمال مالی ادامه دادند.


با وارد شدن عملیات نظامی فرانسه علیه شورشیان اسلام‌گرای مالی به روز چهارم، ایالات متحده و بریتانیا نیز ورود به جنگ علیه شورشیان را در دست بررسی دارند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار است روز دوشنبه در این زمینه تشکیل جلسه دهد.


نیمه شمالی کشور آفریقایی مالی از مدتی پیش شاهد ورود شمار زیادی از افراد مسلحی بوده است که پیش از این با معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، همکاری می‌کردند. این افراد به همراه مسلمانان افراطی محلی هم‌اینک مقررات اسلامی به سبک طالبان افغانستان را بر این منطقه از مالی حاکم کرده‌اند.


مالی از مستعمرات پیشین فرانسه است و دولت «دیونکوندا ترائوره»، رییس‌جمهوری مالی، که بر اثر تنش‌های سیاسی اخیر تضعیف شده برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی شمال از فرانسه کمک خواسته است و عملیات نیروی هوایی فرانسه در مالی نیز در همین ارتباط اجرا می‌شود.


به نوشته روزنامه‌های فرانسوی، لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت که عملیات نظامی فرانسه در مالی چند هفته بیشتر به درازا نخواهد انجامید.


وی در سخنان خود مقایسه عملیات فرانسه در مالی با عملیات نیروهای غربی در افغانستان را «نادرست» خوانده و گفته که «قصد نداریم برای همیشه در مالی بمانیم.»


فرانسه هم‌اینک چند صد نیروی نظامی زمینی در مالی دارد و قرار است صدها نظامی نیز از کشورهای آفریقایی همسایه مالی به این سربازان بپیوندند.


شورشیان مالی روز یکشنبه به تحمل تلفات سنگین از حملات فرانسه اذعان کردند اما «ساندا ولد بوماما»، سخنگوی گروه انصارالدین که گروه اصلی شورشیان شمال است روز یکشنبه گفت که «این یک جهاد است و مردن در جهاد امری عادی است.»
 

پناهجویان سوری با بحرانی “تکان‌دهنده” روبه‌رو هستند

Posted: 14 Jan 2013 05:09 AM PST

جــرس: به گزارش یک موسسه امدادرسان، درگیری‌ها در سوریه زمینه‌ساز "بحران انسانی تکان‌دهنده‌ای" در منطقه شده است.


به گزارش بی بی سی، براساس آخرین داده‌ها، تعداد پناهجویانی که از درگیری‌های سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، به بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.


کمیته بین‌المللی نجات، از سازمان‌های امدادرسان در منطقه، از کشورهای جهان خواست تا واکنش سریع‌تری به این وضعیت نشان دهند.


این موسسه میزان تجاوز و خشونت‌های جنسی در جریان درگیری‌های سوریه را "هولناک" توصیف کرد.


سازمان ملل متحد برآورد کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی (برای نزدیک به ۲۲ ماه) بیش از ۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند.


گفته شده است که به جز افرادی که سوریه را ترک کرده‌اند، به دلیل تغییر مداوم محل درگیری‌ها، دست‌کم دو میلیون نفر ناگزیر شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند و در داخل خاک سوریه آواره شوند.


'به شدت ناکافی'
کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که بیشتر پناهجویان سوری، تجاوز جنسی را مهم‌ترین دلیل خود برای ترک سوریه می‌خوانند و آن را اصلی‌ترین چهره جنگ در این کشور توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند که در بیشتر موارد، تجاوز جنسی در مقابل اعضای خانواده افراد انجام می‌شود.


این سازمان امدادرسان، وضعیت ارائه خدمات پزشکی و مشاوره روانی به پناهجویان سوری را نامناسب خوانده و از این وضعیت انتقاد کرده است.


این سازمان همچنین روند امدادرسانی بین‌المللی را "به شدت ناکافی" توصیف کرده و گفته است که بحران در سوریه "به طور پیوسته در حال بدتر شدن" است.


براساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر منطقه خاورمیانه بدترین سرمای زمستانی را در ۲۰ سال اخیر داشته است که شرایط را برای پناهجویان سوری به مراتب دشوارتر می‌کند.


لیز دوست، خبرنگار بی‌بی‌سی که به منطقه رفته است، می‌گوید که بین گروهی از پناهجویان سوری که در دره بقاع در لبنان به سر می‌بردند، حتی یک کودک هم لباس زمستانی به تن نداشت.


او می‌گوید: همه (از سرما) می‌لرزیدند و به سرفه افتاده بودند. تعدادی از آنها حتی کفش به پا نداشتند.


هفته گذشته یکی از نهادهای سازمان ملل متحد کلیک گزارش دادکه نزدیک به یک میلیون نفر از مردم سوریه در گرسنگی به سر می‌برند.


برنامه جهانی غذا که بزرگ‌ترین نهاد ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه دنیا به شمار می‌رود، اعلام کرد که در حال امدادرسانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سوری است، ولی ادامه درگیری‌ها و در دسترس نبودن بندر طرطوس برای انتقال مواد غذایی، سبب شده است بسیاری از مردم این کشور کمکی دریافت نکنند.

 

سلطان شکر ایران درگذشت

Posted: 14 Jan 2013 04:46 AM PST

جــرس: فردی که روزنامه‌ها چند سال پیش لقب سلطان شکر ایران را به او داده بودند، درگذشت.


به گزارش فردا، «م.ی» که آگهی ترحیم آن در روزنامه‌ها از طرف یکی از کارخانه‌های تحت اختیارش چاپ شده است، همان سلطان شکر است.

 

این فرد که گفته می‌شود، قبلا یک کارمند ساده شهرداری کرج بوده، با خرید زمین‌های یکی از شهرکهای اطراف کرج پولدار شد و بعد با خریدن سهام عمده کارخانه‌های قند و شکر از جمله بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه در دزفول خوزستان، کارخانه‌های قند کرج و چند کارخانه دیگر به سلطان شکر مشهور شد.

این فرد که چند سال پیش در دادگاه به اتهام زمین خواری و نه واردات بی‌رویه شکر محاکمه شده بود، درگذشت.

 

سلطان شکر در دادگاه به 26 سال حبس و 73 میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد، اما اسفند ماه سال 86 منابع غیررسمی از آزادی وی با قرار وثیقه 160 میلیارد تومانی خبر دادند؛ موضوعی که توسط الیاس نادران نمایندهوقت مجلس در تذکری علنی عنوان شد.

 

در نهایت حکمی که درباره این پرونده و در حدود 200 صفحه انشا شده بود، در چند سطر نقض شد و قرار شد این پرونده توسط یک قاضی ویژه رسیدگی شود، اما هنوز به صورت دقیق آخرین وضعیت این پرونده اطلاع رسانی نشده است.

 

به هر حال مرگ سرنوشت این پرونده قطور را هم در هاله‌ای از ابهام فروبرد و طومار متهم پرونده را برای همیشه پیچاند.
 

حکم مدیر عاملی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی ابطال شد

Posted: 14 Jan 2013 04:46 AM PST

جــرس: مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغ سعید مرتضوی مبنی برای تصدی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی ابطال شد.


به گزارش مهر، علی اکبر بختیاری اظهار داشت: بر اساس مصوبه هئیت وزیران در تاریخ 15 مرداد امسال صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی تغییر یافت. در ادامه نیز وزیر کار با پیشنهاد هئیت امنا، سعید مرتضوی را به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب کردند.


وی افزود: رئیس مجلس هم این مصوبه را مغایر قانون اعلام کرده بود که پس از مهلت قانونی در این خصوص ترتیب اثر داده نشد. در جلسه امروز هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه مغایر قانون تشخیص داده شد و حکم وزیر برای مدیرعاملی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی لغو شد.


اردیبهشت ماه سال جاری احمد توکلی نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در پست ریاست صندوق تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و پس از آن هم بحث استیضاح وزیر کار مطرح شد. اما مرتضوی در تامین اجتماعی ماند و فقط ماجرای استیضاح منتفی شد پس از آن نمایندگان ماجرای شکایت از وی را دنبال کردند و در نهایت پای دیوان عدالت اداری به میان آمد.


مدتی بعد حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که حکم انتصاب "سعید مرتضوی" با رای هیئت عمومی دیوان عدالت ابطال شد و این بدان معنا است که انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی خلاف قانون است. هنوز زمان زیادی از این ماجرا نگذشته بود که هیات دولت اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر داد بطوریکه صندوق به سازمان تغییر نام داد و با این ترفند راهکاری برای ماندن مرتضوی در تامین اجتماعی پیدا شد.


پس از این اقدام تامین اجتماعی همچنان بر ماندن مرتضوی در سازمان تاکید داشت و البته دیوان نیز عنوان می کرد که وی نباید در تامین اجتماعی باشد و ماجراها همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام امروز 26 شهریورماه حکم ابطال ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سعید مرتضوی به دیوان عدالت اداری ارسال شد تا اعلام شود حکم دیوان عدالت کشور اجرا شده است. اما این حکم در حالی ابلاغ شده که حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه هیات امنای صندوق تامین اجتماعی برای انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی بوده در حالیکه به دلیل تغییر اساسنامه تامین اجتماعی، مرتضوی همچنان بر سمت خود باقی می ماند. با این تغییر رای دیوان عدالت اجرا شد و سعید مرتضوی به فعالیت خود با عنوانی جدید ادامه داد.

رد صلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح طلبان در نظام پزشکی

Posted: 14 Jan 2013 04:46 AM PST

جــرس: شش هفته مانده به انتخابات صنفی پزشکان باقیمانده، رسانه ها از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلبِ جامعه پزشکی خبر می دهند.


به گزارش بازتاب به نقل از فارسی 24 ، بجز سید تقی نوربخش مابقی کاندیداهای جناح چپ در تهران ردصلاحیت شده اند.در حالی که نتایج بررسی صلاحیت ها روز چهارشنبه این هفته اعلام می شود خبرهای دریافتی از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب از جمله محمدرضا ظفرقندی و مصطفی معین حکایت دارد .


پیش از این هاشم زهی رئیس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی وعده داد که مورددارهای صنفی و سیاسی رد می‌شوند .


وی طی گفتگویی با روزنامه جوان گفت: "عده‌ای هم با نگاه و رویکرد افراطی سیاسی وارد فضای رقابت در انتخابات نظام پزشکی شده‌اند و درصددند تا از امکانات و تریبون سازمان نظام پزشکی برای رسیدن به اهداف شخصی و رادیکال سیاسی (فردی و گروهی) استفاده ابزاری کنند. این افراد، کسانی هستند که در برهه‌های مختلفی همچون فتنه ۸۸ و در ماجرای تومار‌نویسی برای محکوم کردن بشار اسد و حاکمیت سوریه، نشان داده‌اند برخلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و همه مسائل و عرصه‌ها را محلی برای عرض اندام سیاسی و حزبی می‌پندارند!"


طومار مورد اشاره هاشم زهی مهرماه سال گذشته منتشر شد و امضای 200 پزشک از جمله امضای مصطفی معین، ایرج فاضل، قربان بهزادیان‌نژاد، محمدرضا خاتمی، علی تاجرنیا، علی شکوری‌راد و فاطمه رمضان‌زاده درآن دیده می شد.


امروز همچنین نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور از رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخابات سازمان نظام پزشکی براساس شنیده‌ها خبر داد.


مسعود مسلمی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: به دلیل افزایش رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات جدید سازمان نظام پزشکی جلسه‌ای امروز در هیئت نظارت انتخابات نظام پزشکی تهران صورت پذیرفته است.

 

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد و تدریس نیروهای امنیتی

Posted: 14 Jan 2013 04:29 AM PST

جــرس: سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، روز گذشته در دو مراسم جداگانه، 4 نفر را تودیع و 4 نفر دیگر را با همکارانش آشنا کرد، اما مراسم دوم و تودیع و معارفه سردبیر خبرگزاری کتاب پرحاشیه و بحث‌برانگیز بود.


به گزارش مهر، عصر روز گذشته، آئین تودیع و معارفه سردبیر خبرگزاری کتاب ایران با حضور سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد که با حواشی قابل تاملی همراه بود.


صرف‌نظر از سخنان علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب، علی آقاغفار و محمدمهدی انصاری، سردبیران پیشین و جدید خبرگزاری کتاب ایران در این مراسم، اظهارات علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد با واکنش‌هایی از سوی خبرنگاران و دبیران «ایبنا» روبرو شد؛ به نحوی که حتی تا ساعت‌ها پس از پایان مراسم، گفته‌های اسماعیلی در تحریریه این خبرگزاری تحلیل می‌شد. مهر در گزارش مفصلی با این مقدمه، به شرح مراسم پرداخته که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:

در میان صحبت‌های مدیر خانه کتاب این جمله که گفت: «ان‌شاءالله به زودی از دست ما هم راحت خواهید شد»، مهم و کنایه‌آمیز تلقی شد، هرچند علی آقاغفار شعری خواند که حکایت پروراندن گل و زحمت باغبان از آن به تعریضی درباره کنار رفتنش از سردبیری ایبنا بعد از 6 سال برداشت شد و هرچند سردبیر جدید از ضرورت آموزش نیروهای تحریریه سخن گفت و تلویحاً به حرفه‌ای نبودن نیروهای تحریریه این خبرگزاری تخصصی اشاره کرد، اما علی اسماعیلی نکاتی را به زبان جاری ساخت که عصبانیت و انتقاد از غیر منصفانه بودن اظهارات اسماعیلی، چه در حین برگزاری مراسم و چه ساعت‌ها پس از آن را به دنبال داشت.

در میان سخنان اسماعیلی، چند نکته وجود داشت؛ اول آنکه گفت از مراسمی می‌آید که در آنجا سه تن از مدیران معاونت فرهنگی تودیع و معارفه شده‌اند. با این حساب، او در چهارمین جلسه تودیع در یک روز حضور داشت و تأکید بر این قضیه، در میان همکاران او التهاب‌آفرین بود. دومین چیزی که سرپرست معاونت فرهنگی بدان اشاره کرد، این بود که خودش مدرس نیروهای امنیتی در حوزه خبرنویسی و روزنامه‌نگاری است.

سومین نکته مورد نظر او، تأکید بر رسالت خبرنگاران در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نه خبررسانی بود. در همین راستا بود که گفت 85 درصد رسانه‌های ما به خبررسانی مشغولند و در اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مخاطبان کوتاهی می‌کنند.

اما آن بخشی که خبرنگاران خبرگزاری کتاب را ناخشنود کرد، تاختن بر 6 سال تلاش سردبیر ایبنا و همکارانش بود. اسماعیلی در این بخش از سخنانش به تهیه پرینت‌هایی از نمونه خبرها و گزارش‌های ایبنا اشاره کرد و گفت که 90 درصد خبرهای آن دریافتی و بدون محتواست. نقد او سپس شامل گزارشی از بازدید خودش از چند چاپخانه هم می‌شد که به گفته اسماعیلی، فقط چند خط درباره این بازدید نوشته شده است.

 

یکی از فرماندهان سپاه، از احتمال آغاز دور جديد ناآرامی از شهرستان ها خبر داد

Posted: 14 Jan 2013 04:29 AM PST

جــرس: یک مقام سپاه جانشين از احتمال "آغاز دورجديد «ناآرامی‌ها» اين بار «از شهرستان‌ها به جای تهران" خبر داد و تاکید کرد که سپاه "تجربه مقابله" با آن را دارد. جانشين دانشگاه امام حسين وابسته به سپاه پاسداران همچنين گفته محمود احمدی نژاد در حال «تبديل شدن از يک فرصت به يک تهديد عليه نظام» است.

 

سردار ناصر شعبانی در گفتگویی با روزنامه قانون، به تشریح مسائل روز و حواشی پیرامون دولت پرداخت.

 

سردار شعبانی در گفتگو با "روزنامه قانون"، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک منافق چه ویژگی‌هایی دارد، با اشاره به اینکه شاخص‌های قرآن اصیل‌ترین است گفت: "نفاق خصلت موش است. موشی که از یک سوراخ می‌رود و از سوراخ دیگر می‌آید و ما نمی‌بینیم. این صفت که حرکاتی انجام دهند که چند منظوره باشد و ماهیتش با ظاهرش فرق کند و حرف و زبانش یکی نباشد و یا اینکه در جلوی شما چیزی بگوید ولی درخلوت کار دیگر کند این خصلت منافقان است که در صدر اسلام نیز بوده‌اند."

 

جانشین مجتمع دانشگاهی امام حسین با اشاره به اینکه خیانت منافقین بعد‌ها مشخص شد و در آن زمان دل و زبانشان یکی نبود تاکید کرد: گروهک منافقین در اول انقلاب به این شکل نبود، زمان گذشت و معلوم شد که این افراد باطل هستند و در حال حاضر ما می‌توانیم ثابت کنیم که این افراد با صدام رابطه داشتند و علیه مردم اقدام می‌کردند. آن زمان مطالبی را می‌گفتند، اقداماتی را انجام می‌دادند که قابل تمییز نبود.

 

وی افزود: زمان منافقین گذشته و دست آن‌ها برای ما رو شده. الان ما باید نفاق جدید را بشناسیم که بدون شک بسیار پیچیده‌تر، مبنایی‌تر و تمییزش دشوار‌تر است. در حال حاضر در سیستم حکومتی ما و در جایگاه‌های مختلف افرادی هستند که دل وحرفشان یکی نیست، چهره‌هایی هستند که شاید چند سال دیگر شناخته شوند.

 

باید حواسمان به چهره‌‌های پیچیده باشد

سردار شعبانی در ادامه سخنانش و با تاکید براینکه باید در برابر منافقان امروزی هوشیار بود تشریح کرد: گروه موسوم به گروه انحرافی دارای یك سری لایه‌های پنهان‌ و یک سری لایه‌های آشکارند. شخصی مانند مشایی از چهره‌های شناخته شده این جریان است و کسی است که در برابر ارزش‌ها موضع گرفته و موضع‌اش معلوم‌ است و می‌گویم این شخص چون شناخته شده و دست وی برای همه رو شده است نسبت به آن کسی که دورو دارد و موضع خود را اعلام نمی‌کند زیاد برای نظام خطری ندارد. ولی ما باید ببینیم آیا افرادی مانند او در جامعه عمق یا طرفدار دارند؟ آیا یک عالم دینی یا گروه خاص از این‌ها طرفداری می‌کنند و همفکر آن‌ها هستند؟ ما می‌خواهیم بگوییم این جریان عقبه اجتماعی ندارد و در حال حاضر تهدیدی برای نظام نیست. در شرایط كنونی چهره‌های پیچیده‌تری وجود دارد و در برابر این مسائل باید منتظر باشیم که رهبری چه می‌فرمایند. برخی اوقات ما برای اینکه می‌خواهیم با این افراد برخورد شود کاری می‌کنیم که‌ آن‌ها مظلوم گرایی می‌کنند و یا بالعکس از چیزی دفاع می‌کنیم که اثر منفی دارد. لذا جریاناتی مثل این آقا، فرآیند پیچیده‌ای نیستند ولی ممکن است با فضا سازی روانی یک عده را با خود همراه کنند؛ اما اصالت ندارند و چهره‌های پیچیده‌تر مهم هستند.

 

مشایی رجال سیاسی نیست

سردار شعبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود مواضع شخصی مثل مشایی، آقای احمدی‌نژاد باز هم از وی حمایت می‌کند، گفت: شما شکل بحث رو عوض کنید و از زاویه دیگر به خدماتی که دولت انجام داده است، بپردازید. برای مثال به ۱۱۳ سفر استانی که در پرونده دارد اشاره می‌کنیم، ولی اشکالاتی را هم ما می‌بینیم که در کل او بنا ندارد با خرد جمعی کارش را پیش ببرد و می‌توان به اختلافاتی که بین مجلس و دولت ایجاد می‌شود اشاره کرد.

 

وی اظهار عقیده کرد: مجلس از منتخبان مردم است و‌‌‌ همان مردمی که در انتخابات احمدی‌نژاد را انتخاب کردند نمایندگان را نیز بر سرکارآوردند. این یکی از اشکالات دولت است که ممکن است خصوصیات فردی احمدی‌نژاد باشد. در رابطه با آقای مشایی باید بگویم که این فرد در عرصه سیاسی دیگر جایی ندارد و مهره سوخته حساب می‌شود و شورای نگهبان او را می‌شناسد و در وهله بعد این شخص رجل سیاسی محسوب نمی‌شود.

 

سردار شعبانی ادامه داد: قانون اساسی می‌گوید کسی که می‌خواهد کاندیدا شود باید چند ویژگی داشته باشد که یکی از آن‌ها رجل سیاسی بودن است. رجل سیاسی با توجه به سخنان رهبری باید سابقه کار اجرایی داشته باشدو مسئول دفتری یا رئیس سازمان میراث فرهنگی که کار اجرایی به حساب نمی‌آید. آیا وزیر بوده یا مسئولیتی داشته است؟ برای اینکه این خلع را بپوشانند دبیری «نم» را به او دادند تا در عرصه بین الملل هم چهره از وی بسازند و تصور شود که می‌تواند آن خلا رجل سیاسی بودن را پر کنند.

 

می‌خواستند متروی تهران را منفجر كنند

وی درجواب به اینکه مشکلات زمان جنگ چگونه مرتفع شد؟ چرا الان نمی‌توانیم بر مشکلات فایق آییم؟ جواب داد: در آن زمان باید به این جمله اشاره کنم که، «هر چه توانسته‌ایم کار خدا بوده است» نظام ما آنقدر با توطئه‌های مختلف روبه‌رو بوده است که می‌توان گفت اگر لطف خدا نبود ضربه‌های بزرگی می‌خوردیم ولی از این نکته نباید بگذریم که دشمن تا آنجایی که توانست هر کاری بر علیه ما کرد و اگر کاری نکرد، نتوانست بکند وگرنه انجام می‌داد. درآن موقع شرایط فرق می‌کرد یعنی فضای جامعه طوری بود که شور انقلابی به گونه‌ای بود که بسیاری از خلا‌ها رو می‌پوشاند البته در این زمان نیز خداراشکر همان‌گونه است ولی در این زمان ما با نسلی برخورد کردیم که جنگ را درک نکردند و ما باید با بیان وقایع سر‌افرازانه جنگ این فاصله را کم کنیم.

 

سردار شعبانی ادامه داد: برای مثال در آن زمان آقای محسن رضایی خدمت امام بیان کردند که در این عملیات‌ها شهدای زیادی می‌دهیم و من می‌خواهم استعفا بدهم امام فرمودند شما بهترین فکر‌ها را بکنید و بروید جلو، جواب کشته‌ها را فردا من می‌دهم. پس تکلیف ما این است. ولی دشمن هم اتاق فکر دارد و طراحی می‌کند که نقطه ضعف حکومت کجاست لذا ما باید فکر کنیم. ممکن است آن‌ها ابزارهایی را داشته باشند و عده‌ای از شیاطین را در خدمت بگیرند ولی خب خداوند نیز با ماست. برای مثال پترایوس رئیس سابق سیا می‌گوید ما همه کار را در برابر ایران انجام می‌دهیم و همه لوازم را آماده می‌کنیم ولی وقتی موقع اثرگذاری می‌رسد عده‌ای هستند که به کمک ایرانی‌ها می‌آیند و ما نمی‌دانیم آن‌ها چه کسانی هستند ولی صحنه را به نفع آن‌ها عوض می‌کنند. این وعده خداست ولی تا زمانی که لایق باشیم خدا کمک می‌کند و خدا داده‌ها را به لیاقت‌ها می‌دهد.

 

وی افزود: ما منزوی هستیم یا صهیونیست‌هایی که دور خود دیوار می‌کشند؟ ۱۲۲کشور وارد ایران شدند و ‌بان کی مون هم مجبور شد که بیاید که اگر نمی‌آمد منزوی شده بود. حال از دشمنان سوال دارم، آیا ما منزوی شده‌ایم؟ آیا جامعه بین‌الملل با ما مخالف است؟ به لطف خدا هیچ اتفاقی از قبل از اجلاس تا به حال نیفتاده است در حالی که نتانیاهو به‌بان کی مون گفت ایران نروید که ایران برای شما جای امنی نیست. مخالفان و در صدر ‌آن‌ها آمریکا آدم فرستادند که انفجار ایجاد کنند ولی دستگیر شدند. برای مثال یکی از دستگیر شدگان شخصی است که در پاکستان آموزش دیده و می‌گوید به من گفتند یک روز قبل از آمدن روسای جمهور یعنی هفتم شهریور بمبی را در تهران تحویل بگیرم و در متروی آزادی تهران منفجر کنم. این نشان می‌دهد که قرار نبود آن‌قدر امن باشد و قرار بود نا‌امن باشد و این لطف خدا بود.

 

شعبانی ادامه داد: این بیانگر این است که از نظر سیاسی ما در امنیت هستیم و از لحاظ توانمندی نظامی نیز تا به حال این‌قدر ایران اقتدار نداشته است. ما توانایی داریم عبدالمالک ریگی را بدون خون‌ریزی و سر و صدا روی آسمان دستگیر کنیم و بعد کاری کنیم که با ما همکاری کند. از لحاظ فرهنگی نیز ایران برای کشور‌های دیگر نقش آفرینی دارد چه کسی فکرمی کرد که یک گروه غیر دولتی مثل حماس بتواند برای اسرائیل شرط تعیین کند و خلاها را قدرت فرهنگی ایران است. ولی در مسائل اقتصادی مشکل داریم و آخرین تیر ترکش دشمن است که تحریم اقتصادی کرده تا بر معیشت مردم فشار آورند و می‌گویند ما افزایش تحریم‌ها بر ضد ایران را با مشورت برخی از رهبران مخالف داخلی افزایش می‌دهیم مثل جریان فتنه به خانم شیمز که مسئول دفتر روابط گفت‌و‌گوی تمدن‌های بوده است اعلام کرده است که از ایران گفتند که مبادا در حال حاضر با این دولت مذاکره کند این دولت پررو می‌شود. بنابراین اگر ما بتوانیم از این بحران عبور کنیم و تا آذر سال آینده وضع سوریه همین باشد و عراق با ثبات و ایران نیز این تحریم‌ها را پشت سر بگذارد من می‌گویم که ما در مهندسی ساختار قدرت در نظام بین الملل الهام بخشی داریم.

 

در میدان جنگ زین عوض نمی‌كنند

استاد دانشگاه امام حسین(ع)در ادامه افزود: ما باید بپرسیم احمدی‌نژاد از اول هم این‌طوری بود یا ما از اول نمی‌شناختیم و نمی‌توانستیم بهتر از این بشناسیم و روی بعضی از چهره هایمان روانشناسی اجتماعی داشته باشیم، لذا این نکته خیلی مهم است که متاسفانه احمدی‌نژاد با همه خوبی‌هایی که می‌توانست داشته باشد امروز از یکی از فرصت‌های نظام دارد به تهدید تبدیل می‌شود. ولی احمدی‌نژاد در دوره دوم مشخص شد که روی خودش کار نکرده است. در حال حاضر در میدان جنگ هستیم و در میدان جنگ زین عوض نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: در این زمان وقتش نیست که وزیر بهداشت یا استاندار را عوض کنند. گذشته از حسن‌های دولت باید انتقادهایی نیز کرد که طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام با رهبری است. باید به آقای احمدی‌نژاد گفت شما به چه دلیل در سازمان ملل می‌گویی باید مذاکره کنیم وآن‌ها نیز توجهی به شما نکردند. این حرف که گفتند ما این همه تلاش نکردیم که دولت را تا اینجا برسانیم و تحویل بدهیم یعنی ما برای انتخابات آینده نظر داریم. خیر این‌گونه نیست و کسی به شما تضمین نداده است که شما باشید و نفس منشا این اتفاقات است.

 

رمز پیروزی پیروی از ولی امر است

جانشین مجتمع دانشگاهی امام حسین باتاکید بر اینکه رمز پیروزی پیروی از ولی امر است، تشریح کرد: در افکار عمومی جا افتاده است که مشایی به احمدی‌نژاد الهام بخشی دارد و جایگاه مشورتی دارد و اگر کسی متکی به خودش نباشد آسیب پذیری دارد ولی در کل باید برای او دعا کرد که عاقبت بخیر شود، برگردد و سوار کشتی انقلاب شود.

 

وی در ادامه با اشاره به حوادث ۸۸ تصریح کرد: تحلیل امروز ما این است که مسائل معیشتی که عوامل مختلفی مثل سوء مدیریت و تحریم و غیره در آن دخیل هستند در فراوانی نارضایتی‌ها اثر بگذارد و بعید نیست بستر اقتصادی آماده باشد و در زمان انتخابت نیز سیاسی‌ها بخواهند از این استفاده کنند. ولی اگر تا دو ماه دیگر وضعیت در ایران و سوریه و عراق همین‌گونه که حال است باشد، غرب ما را دعوت به همکاری می‌کند. در کل تجربیاتی در بحث مناظره‌ها داریم و ما در حال حاضر داریم کاندیدا‌ها را با خطوط قرمز آشنا می‌کنیم که این تجربیاتی است که از فتنه پیش به دست آوردیم. هم حریف شکست خورده این تجربه را دارد که با نظام سرشاخ شود و هم ما تجربه داریم.

 

شعبانی افزود: در حوادث اخیر بازار انصافا مدیریت بحران ما از آنچنان بلوغ و شایستگی برخوردار بود که شما دیدید چقدر زیبا به استقبال مسائل بازار رفتیم و کنترل کردیم. ولی خب دشمن هم اتاق فکر دارد و ممکن است از همان راهی که قبل آمده دیگر وارد نشود و فرض ما این است که ناآرامی‌ها از شهرستان‌ها به جای تهران شروع شود. امکان دارد مسائل معیشتی خیلی تاثیر گذار باشد و قشر زحمت کش و آسیب‌پذیر در مسائل آینده شرکت داشته باشند ولی ما تجربه مقابله با آن را داریم.

 

سوریه حب علی ندارد اما بغض معاویه دارد

این عضو ارشد سپاه پاسداران در پاسخ به اظهاراتی که بعضی از خواص مانند عسگر اولادی درقبال فتنه داشتند، گفت: در هر تحولاتی ممکن است آرایشات به هم بخورد و دوست امروز دشمن فردا شود. ما در حال حاضر در حال درمان مجروحات جنگ نرم درحوادث اخیر هستیم از آیت ا... گرفته تا سردار و در کل این موضع گیری برای این آقا که هیچی برای بزرگ‌تر از ایشان نیز اتفاق می‌افتد.

 

وی در پایان به کمک‌های سوریه به ایران در برابر عراق اشاره و تصریح کرد: به دلیل اینکه بشار اسد و پدرش در دوران دفاع مقدس و زمانی که صدام می‌خواست جنگ را عربی و عجمی نشان دهد، در کنار ما این اقدام را خنثی کردند و به ما کمک کردند و از معدود اعرابی هستند که در مقابل اسرائیل ایستادند ما نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم. ولی با‌ید بر این نکته تاکید کرد که درکل سوریه نیز به دنبال منافع خودش که بلندی‌های جولان است می‌رود و حب علی ندارد ولی بغض معاویه در دل دارد.

 
 

هشدار همسر ابوالفضل قدیانی در مورد تبعید وی: اگر اتفاقی بیفتد، راس مملکت یعنی شخص رهبری مسوول است

Posted: 14 Jan 2013 04:11 AM PST

جــرس: زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با اعلام این خبر که همسرش ممنوع الملاقات شده است می گوید: ملاقات ندادند و گفتند می خواهند تبعید کنند به زندان قزل حصار، جایی که هر کسی می دانند چه جور جایی است... اگر اتفاقی برای ایشان بیفتد من راس مملکت یعنی آقای خامنه ای را مسوول می دانم."


به گزارش کلمه، همسر زندانی سیاسی ابوالفضل قدیانی که بیش از یک سال است پس از پایان حکم خود در حبس غیرقانونی به سر می برد اظهار داشتد: ایشان روز ۲۶ بهمن دادگاهی با قاضی صلواتی داشته که به طور ناگهانی آن را به دوشنبه قبل منتقل کرده و دادگاه تشکیل داده اند و خب طبعا آقای قدیانی هم دادگاه را غیر قانونی دانسته و نرفته اند. وقتی وکیل رفته برای پیگیری؛ قاضی صلواتی گفته که من می خواهم منتقلش کنم به زندان رجایی شهر.


وی در ادامه می افزاید: حالا امروز که آمدیم سالن ملاقات می گویند تبعید شده به قزل حصار. اما بچه هایی که رفتند ملاقات گفتند که هنوز در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند اما نامه ای که زدند به بند که باید بر اساس آن اول به ۲۰۹ و بعد قزل حصار منتقل شود و الان هم ملاقات ندادند به ما و گفتند که ممنوع الملاقات هستند.


زهرا رحیمی که خود نیز از مبارزان و زندانیان سیاسی دوران پهلوی است با بیان اینکه هیچ دلیلی برای تبعید ارائه نکرده اند می گوید: هیچ کس پاسخگو نیست نه زندان نه این دادسرای شهید مقدس که ما آمدیم. اینجا قیامت است، مردم بدبخت و بیچاره را گرفتار کردند. اینجا اینها می گویند اصلا در سیستم ما نیست. اتاق ملاقات هم که می گویند از سیستم ما خارج شده است. هیچ کس پاسخگو نیست و کارشان بی شک کار غیر قانونی است.


وی در ادامه تصریح می کند: در حقیقت قاضی صلواتی، البته ما که می دانیم خودش کاره ای نیست و امنیتی ها سوار بر قانون هستند، به وکیل آقای قدیانی گفته بودند که تبعید می کنند.


همسر این عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب با اشاره به اینکه احتمالا به خاطر نامه ی ۹ دی و نامه ای که برای خانم رجایی نوشتند این تصمیمات را گرفته اند می گوید: در حقیقت دارند اذیت می کنند و به زعم خودشان می خواهند تنبیه کنند.


ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانی های سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نهم دی ماه سال جاری در اطلاعیه ای پیشنهاد داده بود نهم دی ماه را که نمایش دهنده حقارت و واماندگی استبداد در برابر خواست آزادی خواهانه ملت ایران است، روز “نکبت استبداد دینی” نام نهیم.


این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب در نامه ی خود آورده بود که تلاش حاکمیت به کمک رسانه های ملی و وابسته برای تبدیل این روز به یوم الله، در پی کسب مشروعیت جهت ارایه وجهه ای مردمی است که مستبد بهتر از هر کس دیگری می داند که نقطه ی ضعف اش کجاست و پایه های حکومتش را چگونه همین عدم مشروعیت می لرزاند.


وی پیش از آن و پس از پیشنهاد بازجوی علیرضا رجایی به همسر این زندانی سیاسی برای طلاق از همسرش در نامه‌ای دیگر خطاب به آملی لاریجانی، رییس قوهٔ قضاییه با بیان اینکه “من بعنوان یک زندانی سیاسی در رژیم گذشته اعلام می کنم که برخوردهای مورد حمایت شما روی ساواک شاه مخلوع را با تمام مفاسد و شکنجه گری‌هایش سفید کرده” خاطرنشان کرده است: در آن رژیم علیرغم همه مفاسد و ظلم‌هایش حرمت خانواده‌های زندانیان رعایت می‌شد و هیچ مشکلی برای همسر و فرزندان زندانیان سیاسی ایجاد نمی‌شد.


زهرا رحیمی می گوید: ما در دادسرای شهید مقدس هستیم و من می خواهم از قاضی صلواتی شکایت کنم.


وی تشریح می کند: رفتیم سازمان زندان ها و هنوز نرفته بودیم داخل که به ما زنگ زدند گفتند که آقای قدیانی آنجا بوده و نماز ظهر را هم زندانیان سیاسی مثل همیشه به امامت ایشان برگزار کردند.


ما دوباره برگشتیم اتاق ملاقات و بعد گفتند که ایشان چون در حال انتقال است ملاقات نمی دهند. بعد هم قزل حصار. یکی نیست بگوید آخر این زندان جای معتاد و دزد و قاچاقی است. ایشان بیماری قلبی دارد الان مشکلات دندان و پرستاتش نگرانمان کرده. اگر اتفاقی برای ایشان بیفتد من راس مملکت یعنی آقای خامنه ای را مسوول می دانم.


همسر این مبارز دوران رژیم سابق خاطرنشان می کند: به خاطر اینکه انتقادی کرده و نظری گفته که نمی توانند زندانی سیاسی را بفرستند پیش قاچاقچی ها و قاتل ها. در حقیقت اینها می خواهند بفرستندش آنجا که بکشندش. هیچ معنای دیگری این تبعید غیرقانونی ندارد.


همسر ابوالفضل قدیانی در پایان تصریح می کند: وقتی قاضی دادگاه ۲۶ بهمن را می آورد زودتر برگزار می کند یعنی در حقیقت می خواسته که صوری دادگاهی باشد تا کسی نگوید اعمال غیرقانونی در حال انجام است. نمی دانم قاضی صلواتی با این کارهایش می خواهد به کجا برسد. نه دین دارند نه اخلاق دارند نه انسانیت دارند هیچ ندارند.