جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سعید تاجیک به زندان رفت

Posted: 12 Jan 2013 09:22 AM PST

جرس: سعید تاجیک غروب روز پنجشنبه بعد از ۵ روز مرخصی به زندان اوین بازگشت.

به گزارش مهر، عصر روز پنجشنبه سعید قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس در مراسم رونمایی سنگ یادبود شهید اسماعیلی ایراد سخنرانی کرد و پس از رونمایی از مزار یادبود آن شهید "سعید تاجیک" (متهم پرونده توهین به فائزه هاشمی که به ۶ ماه زندان محکوم شده است) را در آغوش کشید و از زحمات او تشکر کرد و دست اورا بوسید و گفت: ما مرهون زحمات شما و امثال شما هستیم.

در پایان مراسم خبرنگار خواست تا از دوران جنگ و دفاع مقدس با سردار قاسمی گفتگو کند که وی در پاسخ گفت: درباره جنگ از مصاحبه معذورم و چیزی برای گفتن ندارم اگر سیاسی می پرسید مصاحبه می کنم و سپس دست تاجیک را بالا گرفت و گفت "با این جوانمرد مصاحبه کنید می دانی کیست؟ سعید تاجیک در زندان است و اکنون ۵ روز به مرخصی آمده است."

وی سپس خطاب به حاضران خواست تا برای آزادی او دعاکنند و از حاضران خواست برای او صلوات بفرستند. 

ادامه درگیری‌ها در سوریه همزمان با شکست مذاکرات ژنو

Posted: 12 Jan 2013 09:22 AM PST

جرس: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای بررسی بحران سوریه، پس از پایان نشست ژنو اعلام کرد که مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

این کنفرانس شامگاه جمعه برگزار شد.

همزمان با اعلام شکست این مذاکرات، گزارش ها حاکی از ادامه درگیری میان ارتش آزاد سوریه و ارتش دولتی در نقاط مختلف این کشور است.

به گزارش تلویزیون العربیه اخضر ابراهیمی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:" هیچ گونه پیشرفت قابل توجهی در نشست سه جانبه ژنو حاصل نشد اما باز تاکید می کنم که راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران سوریه ضروری است".

قرار بود در کنفرانس ژنو کشورهای غربی و روسیه در مورد شیوه انتقال قدرت در سوریه مذاکره کنند.

شرط اساسی مخالفان

همزمان ائتلاف مخالفان رژیم اسد نیز اعلام کرد، کناره گیری اسد از قدرت شرط اساسی برای شرکت این ائتلاف در هر کنفرانسی خواهد بود.

این درحالی است که مطبوعات وابسته به رژیم اسد نیز پیش از پایان کنفرانس ژنو، آن را بی نتیجه دانسته و بر طرح اخیر بشار اسد به عنوان راه حل مناسب پافشاری کردند.

در طرح بشار اسد، گفت وگو با مخالفان رد شده و سخنی از کناره گیری اسد به میان نیامده است.

تصرف بزرگترین پایگاه هوایی شمال سوریه

گزارش ها از داخل سوریه حاکی است، ارتش آزاد سوریه پایگاه هوایی تفتناز را که بزرگترین پایگاه هوایی در شمال این کشور است به تصرف در آورد.

این پایگاه طی ماه گذشته صحنه درگیری شدید میان ارتش آزاد و نیروهای دولتی سوریه بود.

رامی عبدالرحمن رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه در تماس با خبرگزاری فرانسه گفته است که پایگاه تفتناز بزرگترین و نخستین پایگاه مهم نظامی سوریه است که از کنترل رژیم اسد خارج شده است.

به گزارش العربیه، دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود گفته است که سه گردان ارتش آزاد سوریه در یک عملیات مشترک توانستند پایگاه تفتناز و انبارهای سلاح واقع در آن را به تصرف خود درآورند.

بمباران حومه دمشق

در همین حال سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه روز شنبه از بمباران حومه دمشق، پايتخت اين کشور، توسط هواپيماهای نظامی ارتش سوريه ‌خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اين سازمان نزديک به مخالفان اعلام کرد که در نتيجه بمباران جنوب شرق دمشق، ‌دو کودک و يک مرد کشته شدند.

بر اساس اين گزارش،‌ رستان در مرکز استان حمص نيز توسط هواپيماهای نظامی ارتش سوريه بمباران شده است.

تقاضای چهار کشور اروپایی از سازمان ملل

در تحولی دیگر، چهار کشور از اعضای اتحادیه اروپا در یک نامه مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که پرونده کشتارهای بی رویه در سوریه را به دادگاه جنایی بین المللی ارجاع دهد.

این نامه روز گذشته توسط وزارت خارجه اتریش منتشر شد.

در نامه مشترک وزیران خارجه اتریش، دانمارک، ایرلند و اسلوونی آمده است طی سال گذشته رژیم اسد جنایت های وحشیانه ای مرتکب شد اما عاملان این جنایت هنوز مجازات یا محاکمه نشدند لذا این کشورها از سازمان ملل و شورای امنیت می خواهند که مسئله تعقیب و مجازات عاملان جنایت ها را به دادگاه جنایی بین المللی انتقال دهد تا به جزای اعمالشان برسند.

 

تشکیل روزانه ۶۵۲ پرونده در ارتباط با مواد مخدر

Posted: 12 Jan 2013 08:30 AM PST

دستگیری هر ساعت ۳۰ فروشنده و معتاد در کشور

جرس: بررسی آخرین آمار اعلام شده از سوی پلیس نشان می‌دهد در ۹ ماه نخست امسال هر ساعت ۵۳ کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف و روزانه ۶۵۲ پرونده در ارتباط با مواد مخدر تشکیل می شود.

به گزارش مهر، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر به تازگی از کشف ۳۵۵ تن ماده مخدر در کشور در ۹ ماه امسال خبر داده است. براساس گفته سردار مویدی بیشتر کشفیات مواد مخدر امسال را مخدرهای سنتی تشکیل می دهد. همچنین کشف مخدرهای صنعتی نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و آشپزخانه‌های تولید این ماده در کشور فعال هستند. البته پلیس با قدرت شناسایی و انهدام آشپزخانه های تولید شیشه را در دستور کار دارد.

کشف روزانه ۱۲۸۶ کیلوگرم ماده مخدر در کشور/ هر ساعت ۵۳ کیلوگرم

براساس اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در ۹ ماهه امسال روزانه به طور میانگین یکهزار و ۲۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده است. این آمارها حاکی از آن است که ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر و سایر رده های پلیس موفق به کشف هر ساعت ۵۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر می شوند. به گفته پلیس، مواد مخدر از طریق مرزهای شرقی و دریا وارد و علاوه بر توزیع درکشور از طریق مرزهای غربی کشور به اروپا ترانزیت می شود.

استانهای رکورددار کشف مواد مخدر

همچنین در ۹ ماهه نخست امسال ۲ استان رکورد دار کشف مواد مخدر بوده اند و ۸۰ درصد از کشفیات امسال را به خود اختصاص دادند.علاوه بر پلیس مرزبانی، استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان خط مقدم برخورد با ورود مواد مخدر رکورددار بیشترین میزان کشفیات هستند. البته کشف مواد مخدر در این استانها باعث شده است که میزان کشف در سایر استانها به شدت کاهش یافته و درگیری با قاچاقچیان به مرز منتقل شود.

تشکیل روزانه ۶۵۲ پرونده مواد مخدر

براساس اعلام پلیس در ۹ ماهه امسال ۱۸۰ هزار پرونده در خصوص مواد مخدر در نیروی انتظامی تشکیل شده است. پرونده هایی که روزانه ۶۵۲ بار و هر ساعت ۲۷ مورد از آن در کشور تشکیل می شود.

کاروان ترانزیت مسلحانه مواد مخدر نداریم

فرمانده نیروی انتظامی نیز رشد قابل توجه میزان کشفیات مواد مخدر نسبت به دهه گذشته را تائید می کند. به عقیده سردار احمدی مقدم امروز دیگر شاهد حضور کاروانهای مسلح اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر نیستیم و دیگر کسی جرات حمل مواد مخدر با دوشکا را ندارد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، در حال حاضر انتقال مواد مخدر در قالب جاسازی یا در کانتینرهای ترانزیتی انجام می شود. اما جرایم مرتبط با تجارت مواد مخدر همانند قتل، آدم ربایی و شرارت کاهش چشمگیری یافته است. در گذشته هر فردی به خود اجازه می داد به راحتی بر سر مواد مخدر اقدام به گروگانگیری یا آدم ربایی کرده و طعمه خود را به خارج از کشور انتقال دهد اما دیگر خبری از این اوضاع نیست.

انهدام روزانه ۶ باند مواد مخدر

با توجه به افزایش فعالیت مافیا تولید و توزیع مواد مخدر امسال فعالیت پلیس بر شناسایی و انهدام باندهای تولید و توزیع مواد مخدر متمرکز شد. در این رابطه با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در ۹ ماه نخست امسال هر روز به طور میانگین ۶ باند و در مجموع هزار و ۷۰۰ باند شناسایی و متلاشی شده است. این در حالی است که انهدام باندهای مواد مخدر نسبت به مدت مشابه افزایش ۵ درصدی را نشان می دهد.

دستگیری هر ساعت ۳۰ فروشنده و معتاد در کشور

در همین رابطه سردار مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش دستگیری معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر می گوید: پلیس در هر ساعت نزدیک به ۳۰ قاچاقچی و معتاد را شناسایی و دستگیر می کند به طوریکه در ۹ ماه نخست امسال نیز ۲۰۰ هزارنفر در ارتباط با مواد مخدر از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.  

پیام تسلیت آیت الله صانعی به مهدی کروبی در پی درگذشت شوهر خواهر وی

Posted: 12 Jan 2013 08:11 AM PST

جرس: آیت الله صانعی در پیامی به مهدی کروبی، درگذشت شوهر خواهر وی را تسلیت گفت و برای بازماندگان آرزوی صبر کرد.

متن این پیام به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید مقیم قم به شرح زیر است:

باسمه تعالی

« إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ »

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مهدی کروبی (دام توفیقه)

فوت مرحوم حجت الاسلام ملکی (غفرالله له) که از پیروان با اخلاص و طرفدار نهضت در نجف و قم بود و فرزندانی شایسته و صالح تربیت کرد را به شما و همسر مکرّمه شان و همه وابستگان نسبی و سببی تسلیت عرض نموده، امید آن که خداوند همگان را قدردان زحمات شما در راه پیشرفت اسلام و مسلمین و دفاع از حقوق همه انسان ها قرار دهد.

از خداوند بزرگ برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل را خواستارم.

قم المقدسه- یوسف صانعی

۲۸صفرالمظفر۱۴۳۴-۲۲/۱۰/۱۳۹۱ 

همایش انتخاباتی جبهه اصلاحات برگزار نمی‌شود

Posted: 12 Jan 2013 08:11 AM PST

شروط حاکمیت برای اصلاح‌طلبان به چهار رسید

جرس: در مذاکره هفته گذشته تعدادی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با یکی از مقامات وزارات اطلاعات به نام “مجیدی”، وی در سخنانی تحکم آمیز شرایطی را برای برگزاری کنگره اصلاح طلبان مطرح کرد که اصلاح طلبان شرکت کننده در این مذاکره از آن مخالفت عملی مقامات با برگزاری این کنگره را دریافت کرده اند.

به گزارش کلمه در این دیدار که سه شنبه هفته گذشته برگزار شده، این مقام امنیتی علاوه بر سه شرطی که معمولا به همه فعالان سیاسی اصلاح طلب در مدت اخیر از سوی مقامات امنیتی به عنوان شرط فعالیت مطرح شده، شرط جدیدی اعلام شده است.

بر اساس این گزارش به شروط پیشین شامل برائت از موسوی و کروبی، پذیرش ساز و کار انتخابات موجود در نظام و عدم همکاری با نمایندگان جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، شرط چهارمی به عنوان عدم دیدار و هماهنگی با سید محمد خاتمی اضافه شده است.

در همین حال بهار نیوز نیز اعلام کرد، در حالی که از مدتی قبل اعلام شده بود همایش اولیه انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات در ۲۷ و ۲۸ دی ماه جاری (چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته) برگزار خواهد شد، امروز یکی از اعضای این شورا اعلام کرد که این همایش به احتمال فراوان لغو خواهد شد.

رسول منتجب‌نیا در مصاحبه‌ای با این سایت اظهار داشت: هفته گذشته برخی از مسوولان شورای هماهنگی اصلاحات به جلسه‌ای با حضور برخی مقامات مسوول دعوت شدند.

این عضو حزب اعتماد ملی افزود: در این جلسه، آقایان سه‌ پیش‌شرط برای برگزاری همایش اصلاح‌طلبان را رسما به اعضا ابلاغ کردند. به گفته منتجب‌نیا اولین شرط اعلام شده، اعلام برائت کلیه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۸۸ و همچنین اتفاقات پس از آن انتخابات بود به گونه‌ای که حتی از این شرط، نوعی توبه‌خواهی برداشت می‌شد.

منتجب‌نیا درباره شرط دوم نیز گفت: شرط دوم اعلام شده، پذیرفتن رسمی کلیه قوانین جاری در روند انتخابات و روش اجرایی و نظارتی آن توسط اصلاح‌طلبان بوده است.

وی در ادامه به سومین شرط اعلام شده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به اعضای شورا رسما اعلام شد هیچ یک از احزاب منع فعالیت شده (مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت) حق شرکت در این همایش را ندارند و به همین دلیل نباید حتی نماینده‌ای به صورت غیرمستقیم از آنها در این کنگره شرکت داشته باشد. وی در ادامه بیان داشت: با اعلام این سه شرط به اعضا، مسئولان مربوطه اعلام داشتند در صورت موافقت با آنها می‌توانید به وزارت کشور مراجعه تا نسبت به صدور مجوز برگزاری همایش اقدام لازم صورت بگیرد.

این عضو حزب اعتماد ملی در همین رابطه گفت: آنگونه که مطلع شده‌ام نمایندگان حاضر از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه، این شرط‌گذاری و نوع نگاه و تعامل را عملا پیامی در جهت ممانعت از ورود این شورا به روند انتخاباتی تلقی و ارزیابی نموده و به همین علت از مراجعه بعدی به وزارت کشور نیز تاکنون خودداری نموده‌اند لذا به نظر می‌رسد عملا برگزاری کنگره در تاریخ اعلام شده برگزار نشود. 

ایران، در رده بدترین کشورها از لحاظ آزادی اقتصادی

Posted: 12 Jan 2013 07:53 AM PST

جرس: در رده‌بندی سال ۲۰۱۳ کشورها از نظر «آزادی اقتصادی» که به تازگی در آمریکا منتشر شده است، ایران در میان ۱۷۷ کشور، در جایگاه ۱۶۸ و در میان کشورهای «بسته» قرار گرفته است. سال ۲۰۱۲، ایران در میان ۱۷۹ کشور، رتبه ۱۷۱ را به خود اختصاص داده بود.

در این فهرست که هر ساله از سوی روزنامه وال‌استریت جورنال و مؤسسه غیر دولتی «هِریتج» تهیه می‌شود، ۱۰ کشور از لحاظ اقتصادی به عنوان کشورهای «بسته» و دارای کمترین آزادی مشخص شده‌اند که در رأس آن، ایران با رتبه ۱۶۸ و در انتهای این جدول، کره شمالی با رتبه ۱۷۷، به عنوان بسته‌ترین کشور از لحاظ آزادی اقتصادی قرار دارد.

به گزارش رادیو فردا، اگرچه در فهرست جدید، ایران همچنان در میان کشورهای «بسته» قرار دارد، وضعیتش از لحاظ «آزادی اقتصادی» نسبت به سال پیش از آن «۰.۹ درصد» بهتر شده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از سوی کشورهای غربی که به برنامه هسته‌ای ایران مظنون هستند، هدف تحریم‌های شدید اقتصادی قرار گرفته است.

در فهرست سال ۲۰۱۳ همچنین به ترتیب کشورهای هنگ‌کنگ، سنگاپور و استرالیا به عنوان آزادترین کشورها از لحاظ اقتصادی، صدرنشین هستند.


 فهرست بدترین و بهترین‌ها از لحاظ ‌آزادی اقتصادی (در میان ۱۷۷ کشور)

             بهترین‌ها                        بدترین‌ها
۱. هنگ کنگ                        ۱۶۸. جمهوری اسلامی ایران
۲. سنگاپور ۱۶۹. ترکمنستان
۳. استرالیا ۱۷۰. گینه استوایی
۴. نیوزیلند ۱۷۱. جمهوری دموکراتیک کنگو
۵. سوییس ۱۷۲. برمه
۶. کانادا ۱۷۳. اریتره
۷. شیلی ۱۷۴. ونزوئلا
۸. جمهوری موریس ۱۷۵. زیمبابوه
۹. دانمارک ۱۷۶. کوبا
۱۰. ایالات متحده آمریکا ۱۷۷. کره شمالی
 

 

طبق فهرست سال ۲۰۱۳، اگرچه در مجموع آزادی اقتصادی نسبت به سال ۲۰۱۲ پیشرفت داشته، این جهش بسیار مختصر بوده است.

مقایسه فهرست سال ۲۰۱۳ با سال پیش از آن حکایت از آن دارد که شرایط آزادی اقتصادی در ۹۱ کشور بهبود داشته و در ۷۸ کشور دیگر بدتر شده است.

گرجستان با رتبه ۲۱ در فهرست سال ۲۰۱۳ بیشترین پیشرفت را نسبت به سال گذشته داشته است. سال ۲۰۱۲، این کشور در میان ۱۷۹ کشور در رتبه ۳۴ قرار داشت.

کشور بلیز نیز در فهرست جدید با قرار گرفتن در رتبه ۱۰۲، بیشترین سقوط را نشان می‌دهد. سال ۲۰۱۲، بلیز در میان ۱۷۹ کشور، مقام ۷۷ را داشت.

فهرست «آزادی اقتصادی» علاوه بر مطالعه موردی کشورها، به مطالعه منطقه‌ای نیز می‌پردازد. طبق این مطالعات، در سال ۲۰۱۳، تنها وضعیت دو منطقه اروپا و آمریکای شمالی نسبت به سال پیش از آن پیشرفت کرده است. در سایر مناطق، شرایط یا بدون تغییر بوده یا بدتر شده است.

در خاورمیانه شرایط از لحاظ آزادی اقتصادی نسبت به سال گذشته بدتر شده است. در میان کشورهای خاورمیانه، بحرین با رتبه ۱۲، بهترین کشور خاورمیانه از لحاظ آزادی اقتصادی و ترکمنستان با رتبه ۱۶۹، بدترین کشور این منطقه است.

مؤسسه «هریتج» و روزنامه وال استریت جورنال از سال ۱۹۹۵، بر اساس شاخص‌هایی چون فساد اقتصادی، مخارج دولتی، میزان آزادی تجارت و آزادی سرمایه‌گذاری کشورها را رده‌بندی می‌کند. این مؤسسه تاکنون ۱۹ فهرست منتشر کرده است.

سایت رسمی مجلس: دریاچه ارومیه در آستانه نابودی کامل است

Posted: 12 Jan 2013 07:52 AM PST

جرس: سایت رسمی مجلس با هشدار نسبت به خشک شدن کامل دریاچه ارومیه٬ از تخلیه ساکنان ۵۰ روستای اطراف این دریاچه خبر داد و اعلام کرد هزینه انتقال مردم از این منطقه ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش دیگربان «خانه ملت» این مطلب را روز شنبه (۲۳ دی) در قالب گفتگویی با نادر قاضی‌پور٬ نماینده مردم ارومیه در مجلس مطرح کرده است.

این سایت نوشته که «بر اساس بررسی‌های انجام شده هم‌اکنون حدود ۵۰ روستا پیرامون دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده‌اند.»

«خانه ملت» همچنین بر اساس اظهارات کار‌شناسان نوشته در صورت جدی‌تر شدن خطر طوفان نمک در دریاچه ارومیه٬ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی مردم از این مناطق است.

آقای قاضی‌پور نیز در گفتگو با این سایت اعلام کرده است: «اگر همچنان به مشکلات دریاچه ارومیه بی‌توجهی شود این دریاچه کاملا از بین خواهد رفت و باید صد‌ها میلیارد دلار برای احیای آن هزینه کرد.»

وی افزوده که «متأسفانه به‌علت تعلل مسئولان٬ سطح آب این دریاچه به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و در آینده نزدیک به‌طور کامل خشک می‌شود.»

این نماینده مجلس هشدار داده چنانچه این دریاچه به طور کامل خشک شود باید در انتظار طوفان‌های نمک در کشور بود.

دریاچه ارومیه سال‌هاست با بحران کم‌آبی روبروست به طوری که براساس برخی گزارش‌های رسمی این دریاچه بیش از ۶۵ درصد آب خود را از دست داده است. 

نتانیاهو: در دولت بعدی نمی‌گذارم ایران به توانایی اتمی نظامی برسد

Posted: 12 Jan 2013 07:37 AM PST

جرس: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، تاکید کرد که در دولت بعدی رسیدگی به «معضل هسته‌ای ایران» در صدر دستور کار قرار خواهد داشت و او نخواهد گذاشت که ایران به توانایی اتمی نظامی دست یابد.

به گزارش رادیوفردا، آقای نتانیاهو این سخنان را روز جمعه در جریان دیدار با شماری از سناتورهای آمریکایی که به اسرائیل سفرکرده‌اند بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو به سناتور‌ها گفت که «در دولت بعدی‌اش نخواهد گذاشت که ایران به توانایی هسته‌ای نظامی برسد».

دیدار نتانیاهو با شماری از سناتورهای آمریکایی در آستانه انتخابات اسرائیل انجام شد.

رهبر هیئت سناتورهای مهمان، میچل مک‌کانل، با حمایت از اسرائیل گفت که «اسرائیل و آمریکا منافع منطقه‌ای دارند... و دستور کارشان در قبال منطقه یکسان است».

آقای نتانیاهو، رهبر حزب حاکم لیکود، امیدوار است که با ائتلافی که با حزب راست‌گرای «اسرائیل بیتینو» تشکیل داده است، پس از انتخابات سوم بهمن، بیست و دوم ژانویه، ماموریت تشکیل دولت بعدی را از شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، تحویل بگیرد.

نظرسنجی‌هایی که روزهای جمعه و شنبه در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد، نشان می‌دهد که جایگاه نتانیاهو در افکار عمومی اسرائیل در مقایسه با ماه گذشته تا حدی تنزل کرده، اما ائتلاف لیکود با «اسرائیل بیتینو» همچنان بیشتر از ۴۷ حزب رقیب دیگر، کرسی‌های کنست را از آن خود خواهد کرد.

نتانیاهو در چهار سال گذشته نیز که قدرت سیاسی را در دست داشت، همواره از «خطر هسته‌ای شدن ایران» سخن گفته و ابراز «اطمینان» کرده است که ایران با رسیدن به این توانایی در راستای عملی کردن شعارهای خود در مورد «نابودی اسرائیل» عمل خواهد کرد و «هولوکاست» دیگری برای یهودیان به وجود می‌آورد.

آقای نتانیاهو چهار ماه پیش نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با کشیدن خط قرمزی بر روی نموداری ساده، گفت که ایران نباید بتواند به توانایی غنی کردن اورانیوم در حد بالا دست یابد و اگر اورانیوم غنی‌شده با غلظت بیست درصد به حد کافی انبار کند، خواهد توانست که بمب هسته‌ای بسازد.

در همین حال، آقای نتانیاهو در سخنرانی خود اعلام کرد که آستانه تحمل کشورش تا اواخر بهار یا اوایل تابستان ۲۰۱۳ است تا مذاکرات جامعه جهانی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای ایران نتیجه بدهد و سران تهران را از مسیر هسته‌ای شدن نظامی دورکند و آنها هدف برنامه اتمی خود را تغییر دهند.

با این حال ضرب‌الاجلی که از سوی نتانیاهو برای ایران تعیین شد، از سوی آمریکا مورد حمایت قرار نگرفت. اما باراک اوباما پس از پیروزی دوباره در انتخابات کشورش تاکید کرد که آمریکا نخواهد گذاشت برنامه هسته‌ای ایران به مرحله تولید بمب هسته‌ای برسد.

دیدار روز جمعه نتانیاهو با سناتورهای آمریکایی در اورشلیم،‌ بیت‌المقدس، در حالی انجام شد که مجلس سنای آمریکا باید در روزهای آینده انتصاب سناتور چاک هیگل را برای احراز مقام وزارت دفاع آمریکا در چهار سال آینده بررسی و تایید کند.

آقای هیگل بار دیگر در روزهای اخیر تاکید کرد که او نیز با نظامی شدن توانایی هسته‌ای ایران مخالف است.

بنیامین نتانیاهو در حالی از «خطر بزرگ ایران» در آستانه انتخابات مجلس اسرائیل سخن گفت که اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین این کشور، روز جمعه با انتقادی شدید از «ولخرجی‌های بی‌نتیجه نتانیاهو در بلندپروازی‌های ماجراجویانه» به خاطر ایران گفت نتانیاهو و تیمش در سال ۲۰۱۲ که «دنیا را با تهدید حمله به ایران ترساندند، اما سر آخر کاری هم نکردند».

آقای اولمرت به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت که طرح‌های پرهزینه نتانیاهو در مورد ایران راه به جایی نمی‌برد و بودجه کشور به «هدر» رفت. 

موسوی لاری: اصلاح‌طلبان شرط ندارند، انتخابات است که شرایط دارد

Posted: 12 Jan 2013 07:37 AM PST

جرس: عبدالواجد موسوی لاری گفت: اولین شرطی که انتخابات آزاد دارد این است که انتخاب کننده میدان گزینشش باز باشد و بتواند بین سلیقه ها و افراد مختلف، کسی که می پسندد را انتخاب کند. از سوی دیگر کسانی که در خودشان توانایی انجام کار را می بینند این فرصت را پیدا بکنند که خودشان را در معرض گزینش دیگران قرار دهند. یعنی عرصه برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد که الفبای این مساله است. حالا اگر کسی بگوید عرصه و زمینه باز است ما هم می گوییم انشاء الله. انتخابات یعنی اینکه ما و شما و آنها و دیگران و هر کسی که طبق قوانین می خواهد فعالیتی بکند دستش برای فعالیت زیر چتر قانون اساسی باز باشد و اگر باز نبود طبیعتا انتخابات مفهوم خودش را از دست می دهد.

به گزارش پویش، وزیر کشور دولت اصلاحات در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم اندیشی «اصلاح طلبی و آینده توسعه سیاسی و اجتماعی در ایران» که از سوی کمیته سیاسی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار می شود، با بیان اینکه “نباید دچار یاس شویم و دست از تلاش بکشیم”، افزود: این یک واقعیت است که متأسفانه امروز ما نمی توانیم حتی رسانه ای با پوشش محدود برای نشر افکار خود داشته باشیم و تشکلهایی مثل مجمع روحانیون مبارز از داشتن یک سایت خبری محروم است؛ اما این مساله نباید باعث شود که دچار یاس شویم و دست از تلاش بکشیم. این بر خلاف آموزه های دین ماست چرا که ما باور داریم خداوند قادر مطلق است و برهمه چیز و همه کس غالب است. بنابراین روایت اگر به خدا خیر ظن داشته باشید خداوند به شما کمک می کند و حسن ظن شما را جواب می دهد.


وی در توضیح اینکه شرایط سخت تر از این را نیز با امید به خدا گذرانده ایم، گفت: طی بیست یا سی سال گذشته شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده ایم و در جریان فعالیت های سیاسی اجتماعی خود چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، ما شرایط سختری هم داشته ایم. در سال ۵۴ رژیم شاه فکر می کرد کاملا مسلط است و دیگر زندانی های سیاسی که دوره زندانشان تمام شده بود را آزاد نمی کرد. فضا به گونه ای شده بود که بعضی ها فکر می کردند در آن زندان ها خواهند ماند و مرد. اما نیمه دوم سال ۵۵ قصه عوض شد و همه زندانی ها تا ابتدای سال ۵۷ از زندان بیرون آمدند. در ایام جنگ هم آن وضعیت سخت را داشتیم و با وجود بمباران های شیمیایی و البته با پرداختن هزینه های بسیار دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و هیچ قسمتی از خاک کشور را از دست ندادیم. در جریانات داخلی اگر یادتان باشد سال ۷۵ فضایی که در جامعه حاکم بود این بود که همه چیز از قبل تعیین و تمام شده است و لزومی ندارد تلاش کنیم و فضای یأس آلودی بود. خیلی ها می گفتند که آمدن و نیامدن ما از لحاظ نتیجه یکی است اما شاید بد نباشد که بالاخره یک حضوری هم داشته باشیم که در نهایت دوم خرداد برخلاف پیش فرض ها رخ داد و شرایط به سمت دیگری رفت. مثال های از این دست بسیار است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر ضرورت نگاه به آینده توسط اصلاح طلبان گفت: من همیشه مطرح کرده ام و گفته ام درست است که ما اصلاح طلب ها هم مثل هر جریان اجتماعی ممکن است جاهایی اشتباه کرده باشیم، اما ماندن در گذشته و عدم استفاده از گذشته به عنوان معبر درست نیست. ما باید دنبال چراها باشیم تا بهتر بتوانیم برای آینده تصمیم بگیریم؛ اما نباید دل مشغولی های مرتبط با گذشته ما را نسبت به آینده بدبین نماید.

عدم نهادسازی و تکروی از مشکلات بودند
موسوی لاری در این جلسه در پاسخ به پرسشی درباره تکرار مکرر وقایع هزینه زا در کشور گفت: اهتمام به خرد جمعی و نهاد سازی برای صیانت از نتایج مثبت از تحولات اجتماعی دو راهکار عملی برای عدم تکرار شرایط نامطلوب است، ما باید از گذشته درس بگیریم و از آن به عنوان یک معبر استفاده کنیم، نه اینکه در گذشته بمانیم یا آن را فراموش کنیم. شما نگاه کنید به مساله انتخابات سال ۸۴ که اگر کاندیدای واحد داشتیم به پیروزی می رسیدیم، همانظور که در سال ۷۶ از اتفاق نظرمان نتیجه گرفتیم چون هماهنگ عمل کردیم. هر چه بکاریم همان را درو می کنیم. شما به انقلاب مشروطه که بعد از ۱۳ سال به دیکتاتوری رضاخانی ختم می شود اشاره کردید و اینکه این چرخه در سالهای بین شهریور بیست و کودتای سی و دو هم تکرار می شود. به اعتقاد من یک بخش از مشکل نهادسازی بود که ما انجام ندادیم و مشکل دیگر تکروی، هر جا همدل و هم صدا بودیم پیروز شدیم و هرجا تفرقه برقرا شد شکست خوردیم.

امروز تملق و چاپلوسی به صورت اصل درآمده اند
طی جلسه یکی از دانشجویان در خصوص بی اخلاقی های رایج سیاسی صحبت کرد و مشکلات فعلی عرصه سیاست کشور را به نوعی ناشی از مشکلات فرهنگی و عدم توجه به آموزه های مذهبی دانست.


عضو مجمع روحانیون مبارز در این رابطه تصریح کرد: در یک نظام اسلامی باید قبل از اینکه سیاست به معنای متعارفش حاکم شود، اخلاق و معنویات حاکم شود اما متاسفانه فرهنگ بدی در چند سال گذشته در کشورمان رایج شده است. در روایتی که ابتدای جلسه تلاوت کردم به حسن خلق و غیبت نکردن درباره‌ی دیگران توصیه شد بود ولی امروزه با اموال بیت المال سایت هایی تأسیس و روزنامه هایی چاپ می شود که مالامال از دروغ هستند. دروغ که از بزرگترین گناه کبیره به شمار می رود، بسیار رواج پیدا کرده است. تا جایی که برای محققان هم امکان یک تحقیق مطمئن نیست و این به دلیل شکسته شدن قبح دروغ است. واقعا کار برای کسانی که میخواهند کار کارشناسی و علمی بکنند نیز بسیار دشوار است. در امور شخصی هم انگ زدن ها و تهمت و غیبت بیداد می کند، شما ببینید در رسانه های مختلف چه بلایی سر هم می آورند. تهمت های ناروا و انگ زدن، برچسب زدن و … به یک فرهنگ تبدیل شده است. این وضعیت، مطلوب هیچ جامعه ای نیست، چه برسد به ایرانی که مدعی دین و دین مداریست و باید نظامش دینی و بر اساس اخلاق بنا و اداره شود. این مسائل قطعا مطلوب نظام نیست و نمی تواند به عنوان شاخص نظام تلقی شود. بایدبا این فرهنگ تحمیل شده مبارزه کرد و نگذاشت که نهادینه شود. امروز تملق و چاپلوسی هم به صورت اصل در آمده اند. در بعضی از تریبونها، نشریات و سایت ها چاپلوسی فروان وتملق های عجیب رایج شده است. این مسائل اعتماد جامعه را از بین می برد و دیگر ثباتی وجود نخواهد داشت. آسیب پذیری جامعه بالا می رود و این تکلیف ماست که تلاش کنیم از این گونه روش ها و سنت ها دور بمانیم و به همه بگوییم این امور رواج یافته در تریبونها و رسانه ها ربطی به نظام اسلامی ندارد و کسانی که اینگونه رفتار می کنند منش و رفتارشان با نظام ناسازگار است ولو اینکه مدعی باشند برای دفاع از نظام است.

اصلاحات یک حزب نیست / اصلاحات یک طیف است
یکی از حاضرین با اشاره به اهمیت حمایت احمدی نژاد از اطرافیان و کابینه اش گفت: در دوران اصلاحات گاهی پیش می آمد که یکی از نزدیکان و مسوولان دولتی حرفی بزند و بعد آقای خاتمی بگوید که فلانی نظر شخصی اش را گفته است و من موافق نیستم. در حالیکه رئیس دولت فعلی با تمام قدرت از افراد دولت دفاع می کند. علت وجود این مشکل در دولت اصلاحات چه بود؟

موسوی لاری در این رابطه گفت: مشکلی که شما مطرح کردید را نه می شود نفی مطلق کرد و نه تایید مطلق؛ آقای خاتمی هم در جاهایی از مدیران حمایت کرد البته در جاهایی که دفاع را حق می دانست. شما می دانید جریان اصلاحات یک طیف است. یعنی از یک نطقه شروع می شود و به یک نقطه ختم می شود. کسانی که در این طیف هستند دقیقا یک حرف را نمی زنند. ما در اصلاحات دارای احزاب مختلف هستیم، اصلاحات یک حزب نیست که همه از مرامنامه اش پیروی کنند. مجمع روحانیون مبارز، حزب اسلامی کار و خیلی احزاب دیگر هستند که مشی آنها کاملا برهم منطبق نیست. وقتی تشکل های متعدد صنفی و سیاسی وجود دارند طبیعی است که در اصولی مشترکند و در بعضی مسائل اختلاف نظر دارند که ما آن را به رسمیت شناخته ایم. اینکه مدیری، مسئولی حرفی بزند و آقای خاتمی بگوید نظر شخصی ایشان بوده این نقطه قوست ماست که هر کسی نظرش را ولو مخالف ایشان ابراز می کند و آقای خاتمی ایشان را نکوهش نمی کند. حضرت امام (ره) در درس اخلاق خود حدود سالهای ۴۷ و ۴۸ جمله ای مطرح کردند و گفتند این ضرب المثل که می گوید «حرف مرد یکیست» غلط است. حرف مرد وقتی به حق رسید ممکن است دو تا شود. انسان امروز ممکن است حرفی بزند و بعد که برایش ثابت شود اشتباه کرده بگوید اشتباه کردم. اگر آدم از عمل خود یا مدیرانش لجوجانه دفاع کند این حسن نیست. اگر مدیری خود اشتباه کرد یا همکاران و همفکران او اشتباه کردند باید شجاعت پذیرش آن را داشته باشد. البته این به معنای فرصت طلبی و نداشتن اندیشه ثابت نیست. اگر قرار باشد مقامات از همه چیز دفاع کنند که خوب نیست. یکی از دلایلی که جامعه آقای خاتمی را بسیار قبول دارد، همین رفتارهای درست ایشان است. در هر انتخاباتی هر چهره سیاسی که مطرح باشد، وقتی آقای خاتمی هم وارد شوند بیشترین رای را خواهند داشت و دلیل این امر هم اخلاقی برخورد کردن ایشان با قضایاست و اینکه ایشان اگر اشتباهی بکند با جرات به آن اعتراف می کند و اگر همکارانش اشتباهی کردند دفاع لجوجانه نمی کند و در مقابل نظری که قبول ندارد ضمن اینکه جلوی اظهار نظر را نمی گیرد دفاع بیجا نمی کند.

فرهنگ سازی بصورت کپسولی انجام نمی‌شود
عبدالواحد موسوی لاری در پاسخ به صحبت های یکی دیگر از حاضرین در خصوص عوامل انسداد سیاسی و موانعی که بر سر راه دولت اصلاحات بود و در آینده نیز خواهد بود، توضیح داد: از همان روزهای آغازین تشکیل دولت هر جلسه ای تشکیل می شد برخی می ریختند و جلسه را بهم می زدند. این مال روزهای آخر دولت نبود. از همان روزهای اول بود؛ اما همان هایی که شما هم فکر می کردید عامل انسداد سیاسی و عدم شکل گیری نهادهای مدنی شدند. روزهای اول خیلی پرتلاش تر و طنین صدایشان بیشتر بود. به تدریج فضایی که به وجود آمد و گفتمانی که رایج شد جامعه را با ادبیاتی جدید روبرو کرد. این ادبیات جدید، زنده باد مخالف من بود که حق و اجازه می داد دیگران هم حرفشان را بزنند و به مرور آنهایی که آن حادثه آفرینی ها را می کردند رفتارشان از نظر جامعه منفی تلقی شد و خود آنها نیز کم کم از این رفتار فاصله گرفتند.

وی ادامه داد: آن بگیر و ببندها، آن جلسه بهم زدن ها، آن در نماز جمعه به وزرای کابینه حمله کردن ها و … در جامعه به شکل یک امر منفی درآمد و جای آن را فرهنگ مدارا گرفت و این فرهنگ سازی به مرور صورت گرفت. فرهنگ سازی امری نیست که بصورت کپسولی بشود انجام داد. اینطور نیست که جامعه یک کپسول بخورد و شب بخواد و صبح فرهنگ تحمل و تسامح و پذیرش را در خود ببیند.
موسوی لاری افزود: چند صباحی که از ورود من به وزارت کشور گذشت احزاب مختلف را از راست راست تا چپ چپ به وزارت کشور دعوت کردم. تا آنجا که به یاد دارم ۲۶ نفر از همه احزاب مدعی حضور داشتند؛ از جعیت موتلفه گرفته تا خانه کارگر، دفتر تحکیم و حزب مشارکت. همه جمع شدند از مرحوم حاج سعید امانی و آقای بادامچیان تا آقای رضا خاتمی و محجوب و شکوری راد و دیگران. در آن جلسه گفتم آقایان من این جلسه را برپا کردم تا فقط یک حرف بگویم و آن هم اینکه می‌شود اختلاف نظر داشت ولی زیر یک سقف هم جمع شد. اگر این مبنا را قبول دارید، روی همین مبنا بپردازیم به موارد اختلاف. مثلا برداشت من از جامعه مدنی یک چیز است و برداشت شما چیز دیگر، برداشت من از آزادی یک چیز است و آن آقا یک چیز دیگر، نهاد مدنی از نظر من یک توانایی هایی دارد و شما یک چیز دیگر فکر می کنید. خوشبختانه آنها هم پذیرفتند و جلسات ما ادامه پیدا کرد و نتیجه اش شکل گیری خانه احزاب شد و منشور وفاق احزاب.

نهاد شوراها، توزیع قدرت در لایه های زیرین جامعه بود
وزیر اسبق کشور در خصوص راه اندازی شوراهای شهر گفت: وقتی که بحث شوراها را مطرح کردیم خیلی از بزرگان به من می گفتند که فلانی اصلا وارد این قضیه نشو. زمانی که برنامه ی خودم را برای اخذ رای اعتماد به مجلس داده بودم، مرحوم آقای موحدی ساوه چی یکی از موارد مخالفتش با من این بود که آقای موسوی هم یک چیزی می گوید و مثل آنهایی که قبلا آمدند و گفتند انجام نمی دهد. نمی گفت که شکل گیری شوراها منفی است. می گفت اینها کار را شروع می کنند و بعد می بینند که کار سختی است و این کار را انجام نمی دهند. اما بالاخره نهاد شوراها که در حقیقت توزیع قدرت در لایه های زیرین جامعه بود شکل گرفت. بالاخره این شورای شهر یعنی قریب ۱۱۴ هزار عضو اصلی و قریب به ۵۰ و چند هزار عضو علی البدل در شهرها و روستاها در سرنوشت جامعه صاحب سهم و تصمیم گیر شدند. ممکن است بگویید که در شرایط فعلی ما اصلاح طلبان نمی توانیم عضویت شورای شهر یا مثلا مجلس را داشته باشیم، نهاد مردمی شورا هم انحصاری شده است، بنده می گویم اینگونه نیست و اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب در شورا حضور دارند و ثانیا در هر حال این نهادسازی های ما اثرات خودش را دارد و بالاخره امروز نهادی به نام شورای شهر در هر جایی از طرف مردم تصمیم گیرنده است.

معاون سابق رئیس دولت اصلاحات در خصوص میزان موفقیت و عدم موفقیت دولت اصلاحات تصریح کرد: ممکن است گفته شود خواسته های ما صددرصد عملی نشد. من هم موافق هستم. همینطور که ما با شعار زنده باد مخالف من خیلی چیزها را تحمل کردیم. ما می خواستیم یک منش قابل قبول برای آحاد جامعه جا بیاندازیم که سلیقه های مختلف وجود دارند و تنوع سلیقه ها یک اصل است. این که مثلا امکان دارد من نگاهم به فرهنگ، هنر، نوع تعامل حکومت با مردم یا سیاست خارجی با دوست دیگری متفاوت باشد. می خواستیم این را جا بیاندازیم که جامعه ما همینطور که سلیقه بنده را می شنود و می بیند ، سلیقه آن آقا را هم بشنود و ببیند. این حرف ما بوده و من فکر می کنم همین که امروز می بینیم نوع برخوردهای انسدادی و خشونت آمیز بعنوان یک عمل منفی تلقی می شود به خاطر همین فرهنگ سازی هاست و اگر این فرهنگ حاکم نشده بود، این روزها ما نمی توانستیم در این حد هم حرفها را بزنیم. مثلا بعد از مدتی که روزنامه شرق را محدود می کنند، بالاخره مجبور می شوند مساله را ببرند در دادگاه و دادگاه هم روزنامه را تبرئه کند. این ها به خاطر همین فرهنگ سازی است. نمی خواهم بگویم اینها همه حاصل کار ما بوده و به خودمان نمره بدهم اما میخواهم بگویم یادمان باشد که ما کجا بودیم و امروز کجاییم. امروز یک سری مسائل دیگر جزئی از فرهنگ جامعه شده است که هرکس بخواهد با آن مقابله کند با کل جامعه در می افتد. بنابراین نمی توانیم بگوییم آن چیزی که از خرداد ۷۶ تا الان اتفاق افتاده دست آوردی نداشته است؛ بله همه‌ی آنچه می خواستیم محقق نشد ولی آنچه محقق شد جامعه ما را خیلی جلو برد و امروز جامعه سال ۹۱ با جامعه سال ۷۵ کاملا متفاوت است در این سالهای اخیر که به اعتقاد من نتیجه کارکرد جریان اصلاحات است.

باز بودن عرصه برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان از الفبای انتخابات است
در ادامه جلسه یکی دیگر از اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در خصوص انتخابات طرح مساله کرد و گفت: در محافل مختلف خیلی در مورد انتخابات آزاد بحث می شود. همچنین بحث هایی در مورد این‌که در انتخابات کاندیدا معرفی کنیم یا کاندیدا معرفی نکنیم یا این که در چه شرایطی این کار را بکنیم. شما زمانی وزیر کشور بوده اید و با انتخابات سروکار داشته اید. به نظر شما با مساله انتخابات چطور باید برخورد کرد؟
وزیر سابق کشور در پاسخ به این سوال توضیح داد: خیلی ساده است و واقعا انتخابات آزاد چیز پیچیده ای نیست. انتخابات یعنی عرصه ای برای گزینش. پس اولین شرطی که انتخابات آزاد دارد این است که انتخاب کننده میدان گزینشش باز باشد و بتواند بین سلیقه ها و افراد مختلف، کسی که می پسندد را انتخاب کند. از سوی دیگر کسانی که در خودشان توانایی انجام کار را می بینند این فرصت را پیدا بکنند که خودشان را در معرض گزینش دیگران قرار دهند. یعنی عرصه برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد که الفبای این مساله است. حالا اگر کسی بگوید عرصه و زمینه باز است ما هم می گوییم انشاء الله. برای هر چیزی یک علامتی است. اولین علامتی که در این مساله می شود روی آن تکیه کرد این است که شما که می گویید انتخاب کنندگان می توانند از کاندیداهای مختلف با سلیقه های مختلف کسی را که می پسندند انتخاب کنند پس یعنی احزاب و تشکل هایی که گرایشات مختلف دارند امکان حضور و فعالیت داشته باشند تا بتوانند کاندیدای مورد نظرشان را مطرح بکنند. رسانه به شکل مساوی برای همه وجود داشته باشد؛ نه به این معنی که مثلا اگر آقای کمالی یک روزنامه داشت حتما عبدالواحد موسوی هم یک روزنامه داشته باشد. منظور این است که زمینه برای بهره گیری از رسانه ها اعم از رسانه ملی و غیره برای همه سلیقه ها باز باشد. ایده آلی هم نمی خواهیم فکر کنیم و نمیخواهیم شعار بدهیم یا شعری بگوییم که در قافیه اش بمانیم. می گوییم بالاخره یک مجموعه های سیاسی هستند که قانون اساسی را بعنوان میثاق ملی قبول دارند. لااقل همه آنهایی که پایبند به قانون اساسی هستند و این چتر را بالای سرشان گرفته اند بتوانند در عرصه گزینش یا انتخابات حضور پیدا بکنند. حالا اگر رسانه ی ملی ما شد رسانه یک جریان خاص، این یک علامت منفی است. اگر رسانه های دیگر از جمله رسانه های دیجیتالی متعلق به یک جریان سیاسی نتوانستند فعال شوند و همزمان از بیت المال ده ها سایت راه اندازی شد برای فحش دادن و دروغ پراکنی و هتاکی به یک جریان و آن جریان هم هیچ رسانه ای برای پاسخگویی نداشت. اگر احزاب و تشکل های رقیب و مدعی که می خواهند زیر چتر قانون اساسی فعالیت کنند اجازه کار پیدا نکردند و نتوانستند نشست ها، کنگره و میتینگ هایشان را برگزار کنند و فعالیت سیاسی داشته باشند این هم یک علامت منفی خواهد بود. حالا اگر این علامت های منفی را دریافت کنیم به این معنی است که برای انتخاب کننده و انتخاب شونده عرصه آماده ای نیست. این درست نیست که دست و پای کسی را ببندیم و بعد بگوییم بیا در دوی ماراتن شرکت کن چون نمی تواند شرکت کند.

ما شرط نداریم، انتخابات شرایط دارد
موسوی لاری با تاکید بر اهمیت مساله و مفهوم انتخابات برای اصلاح طلبان ادامه داد: فلسفه وجودی اصلاح طلبان با انتخابات گره خورده است. نمی شود مدعی اصلاح طلبی باشیم و بگوییم در انتخابات شرکت نمی کنیم. اصلاح طلب باید در انتخابات حضور داشته باشد تا بتواند اصلاح کند. ولی وقتی که دست و پایش را بستند و آن علائمی که گفتیم وجود نداشت، شرایط است که به او دیکته می کند که نمی تواند به این عرصه بیاید. اما وقتی که احزاب و رسانه ها فعال بشوند و امکان حضور و عرضه ی دیدگاه ها و سلیقه ها فراهم بشود، ما حتما باید در انتخابات شرکت کنیم و نمی توانیم شرکت نکنیم. آن زمان می رسیم به مرحله بعد که آیا در آن شرایط مثلا کاندیدای ما رای می آورد یا خیر. تخریبش می کنند یا خیر. تاییدش می کنند یا نمی کنند. این مرحله ی بعدی است که من نمی خواهم الان واردش بشوم. انتخابات یعنی اینکه ما و شما و آنها و دیگران و هر کسی که طبق قوانین می خواهد فعالیتی بکند دستش برای فعالیت زیر چتر قانون اساسی باز باشد و اگر باز نبود طبیعتا انتخابات مفهوم خودش را از دست می دهد.

وی گفت: نگویید نمی خواهند به عرصه انتخابات بیایند. ما حتما می خواهیم بیابیم. باید بیاییم، اصلا نمی توانیم بگوییم که نمی آییم اما شرط دارد. شرطش هم شرط ما نیست. خود انتخابات شرایطی دارد. نه اینکه من فعال سیاسی شرایطی داشته باشم. این انتخابات است که تعریف و ویژگی هایی دارد و اگر آن ویژگی ها رعایت نشود زمینه ای برای انتخاب و گزینش باقی نمی ماند که اصلاح طلب بیاید، یا اصولگرا بیاید یا دیگری.

جامعه دانشجویی باید طلبکار باشد
وزیر کشور دولت اصلاحات در نقد و آسیب شناسی برنامه های اصلاح طلبان در ادوار گذشته انتخابات گفت: قطعا هرکسی که وارد صحنه سیاسی می شود موفقیت هایی دارد و اشتباهاتی؛ و اگر مجددا خواست پا به عرصه گذارد یا وارد انتخابات می شود باید خودش را هم برای مناظره و دفاع از گذشته و پذیرش اشتباهات آماده کند و هم برای ارائه برنامه به مردم. احزاب و تشکل های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اگر بخواهند فعال شوند باید برنامه شان برای اداره کشور را به مردم ارائه کنند. رای دهنده انتظار دارد که هر کس وارد میدان شد حرف های جدی بزند و برنامه داشته باشد. به نظر من این را شما باید بعنوان یک مجموعه طلبکار دانشجویی بخواهید. جامعه دانشجویی باید طلبکار باشد.

وی ادامه داد: ما یک کارنامه داریم که روشن است. دولت و جریان اصلاحات بوده که سند چشم انداز بیست ساله را تهیه کرده است. اصلاحات جریانی بوده که برنامه سوم و چهارم توسعه را با اعداد و ارقام مشخص و با اهداف تعریف شده ارائه و عملیاتی کرده است. قاعدتا اگر بخواهد وارد عرصه بشود از تجربیاتش هم استفاده می کند و برنامه ارائه می کند. البته قرار بود که سال اول برنامه ی چهارم توسعه سال ورود به سند چشم انداز توسعه باشد ولی متاسفانه آن پایه ها به نوعی تخریب شده است. در این شرایط اگر دوستان ما مجالی برای حضور پیدا کنند و بخواهند برنامه ارائه دهند باید یک بار دیگر متناسب با شرایط امروز برنامه تهیه کنند. 

شرکت هواپيمايی هلند پروازهايش به تهران را متوقف می‌کند

Posted: 12 Jan 2013 07:37 AM PST

جرس: شرکت هواپيمايی هلند - ک ال ام -‌ روز شنبه در توييتر رسمی خود تاييد کرد که پروازهای خود را به تهران، از ابتدای تابستان سال جاری ميلادی متوقف خواهد کرد.

به گزارش رادیو فردا، در ماه های گذشته تعدادی از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به ایران را متوقف کرده اند. دلیل لغو این پروازها کاهش ارزش ریال و نداشتن صرفه اقتصادی فعالیت در ایران عنوان شده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز با اشاره به قطع اين خط پروازی از حدود سه ماه ديگر، گزارش داد از اين پس، شرکت هواپيمايی لوفت هانزای آلمان تنها شرکت هواپيمايی اروپايی است که خط پروازی‌اش را به تهران حفظ کرده است.

سخنگوی شرکت «ک ال ام» به اين خبرگزاری گفت که پروازهای اين شرکت به تهران،‌ به دلايل اقتصادی لغو شده‌اند و دلايل سياسی در اين تصميم نقشی نداشته‌اند.