جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سی کشته در حمله انتحاری به دفتر حزب دموکرات کردستان در عراق

Posted: 16 Jan 2013 08:56 AM PST

جــرس: مقام‌های عراقی می‌گویند حمله انتحاری به دفتر حزب دموکرات کردستان در کرکوک، در شمال عراق، دست کم ٣٠ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

 

به گزارش بی بی سی، پلیس می‌گوید که این حمله با یک خودروی انتحاری انجام شده و خسارت قابل توجهی به بار آورده است.


کرکوک بیش از هر منطقه دیگری در عراق محل مناقشه است و هم دولت مرکزی و هم دولت اقلیم کردستان ادعای اداره کنترل آن را دارند.


هم‌اکنون اداره کرکوک، که از ذخایر نفتی برخوردار است، در اختیار بغداد است.


رامی روحایم، خبرنگار بی‌بی‌سی در بغداد، می‌گوید به نظر می‌رسد این حمله حاوی پیغامی سیاسی باشد. او می‌گوید که کرکوک علاوه بر برخورداری از ذخایر نفتی، اهمیت نمادینی نیز برای کردهای ملی‌گرا دارد و آنان به کرکوک به عنوان بخش مهمی از حاکمیت کردی می‌نگرند.


دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان برای مذاکره بر سر مناطق مورد مناقشه برنامه‌ریزی کرده‌اند.


هرچند درگیری‌های فرقه‌ای در عراق نسبت به خشن‌ترین دوره خود در سال‌های ٢٠٠٦ و ٢٠٠٧ فروکش کرده، اما حملات این چنینی هنوز مکررا در عراق به وقوع می‌پیوندند.


نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، دو هفته پیش هشدار داده بود که خطر شعله‌ور شدن دوباره درگیری‌های فرقه‌ای عراق را تهدید می‌کند.
 

مذاکرات میان جمهوری اسلامی و گروه ١+۵، نهم و دهم بهمن برگزار می‌شود

Posted: 16 Jan 2013 08:38 AM PST

جــرس: مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5، پس از شش ماه تاخیر 9 و 10 بهمن (28 و 29 ژانویه) برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، ایران و 1+5 توافق کرده‌اند پس از رسیدن به نتیجه قطعی بر سر مکان انجام مذاکرات، زمان و مکان گفت‌وگوها را به طور همزمان در بیانیه رسمی اعلام کنند.


آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 (29 و30 خرداد) بدون نتیجه ای مشخص، در مسکو برگزار شد.


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز گذشته در‌باره زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 با ابهام گفته بود: موقعی که مکان مذاکرات مشخص شد زمان و مکان را با هم اعلام می‌کنیم.


بر اساس آخرین توافق‌ها میان دو طرف مذاکرات 9 و 10 بهمن (29 و 30 ژانویه) انجام می‌شود.


با وجود توافق بر سر زمان مذاکرات، اما هم‌چنان مکان آن نامعلوم است. استانبول، ژنو و چند شهر دیگر برای میزبانی دور جدید مذاکرات پیشنهاد شده است. البته گفته می‌شود که احتمال دارد با قطعی شدن مکان مذاکرات، تغییری در زمان مذاکرات صورت گیرد.


سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه درباره زمان و مکان مذاکرات به ایسنا گفت که مشورت‌ها درباره‌ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران ادامه دارد.


سخنگوی اشتون با بیان این‌که «مشورت‌ها برای آماده کردن دور بعدی گفت‌وگوها در جریان است» افزود: هم‌چنان درباره‌ زمان و مکان در حال مشورت هستیم،‌ ما پیشنهادی را ارایه کرده و امیدوار به دریافت پاسخ‌ هستیم.


جدای از این‌که زمان ومکان مذاکرات کی و کجا خواهد بود، دو طرف هنوز درباره دستور کار مذاکرات بعدی سخنی نگفته‌اند.


در این‌ رابطه رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه گفته بود: ما در مذاکرات مسکو همه پیشنهادات‌مان را به 1+5 اعلام کردیم آن‌ها فرصت خواستند تا به این پیشنهادات پاسخ دهند و پیشنهادات را مثبت و سازنده عنوان کردند. حدود شش ماه از آن تاریخ می‌گذرد و تاکنون ظاهرا آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها و پاسخ به پیشنهادات ما را نداشتند امیدواریم هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسند.


با این وجود سخنگوی اشتون در این رابطه به ایسنا گفت: 3+3 به نکات مطرح شده توسط ایران به دفعات پاسخ داده و از ایران خواسته است به طور جدی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره‌ی ماهیت صلح آمیز برنامه‌ی هسته‌یی ایران پاسخ دهد.


جمهوری اسلامی بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است که انرژی هسته‌یی را صرفا جهت برآوردن نیازهای صلح آمیز خود به این انرژی دنبال می‌کند.


بر اساس آخرین گزارش ها، رایزنی‌ها درباره مذاکرات ایران و 1+5 در حالی ادامه دارد که هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از صبح روز چهارشنبه در محل سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو درباره رسیدن به چارچوبی برای پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس را از سرگرفته‌اند.
 

واکنش جمهوری اسلامی به اتهام ارتباط با قتل اعضای پ ک ک در فرانسه

Posted: 16 Jan 2013 08:38 AM PST

جــرس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار گزارش های اخیر رسانه های ترک و بین المللی پیرامون ارتباط ماجرای قتل 3 عضو پ ک ک به جمهوری اسلامی اظهار داشت: رسانه های نزدیک به صهیونیستها سالهاست تلاش می کنند ذهنیت افکار عمومی مردم ترکیه را نسبت به ایران بدبین نمایند، اما روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه همواره مبتنی بر احترام متقابل و حسن همجواری بوده است.

 

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی محافل و رسانه های ترکیه ماجرای قتل 3 عضو حزب کارگران کردستان ترکیه را با هدف به هم زدن مذاکرات صلح میان دولت و کردهای این کشور به جمهوری اسلامی ارتباط داده اند، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه همواره مبتنی بر احترام متقابل و حسن همجواری بوده است. این نگاه سبب شده است که ایران ثبات، تمامیت ارضی و امنیت ترکیه را، ثبات و امنیت خود بداند.


مهمانپرست افزود: جمهوری اسلامی همیشه از برقراری صلح میان دولتها و اقوام حمایت کرده و از روند آغاز شده در ترکیه نیز حمایت می نماید.


وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم کشورهای فرا منطقه ای مهمترین عامل و محرک بی ثباتی در منطقه می باشند. رسانه های نزدیک به صهیونیستها سالهاست تلاش می کنند ذهنیت افکار عمومی مردم ترکیه را نسبت به ایران بدبین نمایند، لیکن با توجه به پیوندهای عمیق میان مردم و دولت دو کشور، در این زمینه موفق نبوده اند.
 

اینترنت ملی وارد فاز اجرایی شد

Posted: 16 Jan 2013 08:20 AM PST

یک مقام ارشد دولتی خبر داد
جــرس: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از عملیاتی شدن فاز جدید پروژه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: در این فاز جدید اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاههای اجرایی مختلف و پیاده سازی پنجره واحد خدمات را برای ارائه سرویس منسجم به مردم خواهیم داشت.

 

علی حکیم جوادی در گفتگو با مهر، پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات را مهمترین پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد که حتی با وجود برکناری رضا تقی پور- وزیر ارتباطات – کماکان در حال پیگیری است و اظهار داشت: این پروژه تنها مورد نظر دکتر تقی پور نبوده و یک پشتوانه قانونی دارد؛ به این معنی که در قانون برنامه پنجم مهمترین پروژه ای که تکلیف اجرای آن به وزارت ارتباطات سپرده شده است همین پروژه شبکه ملی اطلاعات است که اجرای آن بدون وقفه در حال انجام است.


پیاده سازی فاز جدید شبکه ملی اطلاعات
معاون وزیر ارتباطات تمامی پروژه های ارتباطی در دست اقدام وزارت ارتباطات را متاثر از شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: اتصال دستگاههای دولتی به شبکه ملی اطلاعات مانند گذشته با جدیت در حال انجام است و هم اکنون نیز وارد فاز جدید اجرای این پروژه شده ایم.


حکیم جوادی با تاکید براینکه اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاههای مختلف و پیاده سازی پنجره واحد خدمات از جمله برنامه های فاز جدید اجرای شبکه ملی است، ادامه داد: در این راستا هفته گذشته نشستی با معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور داشتیم تا پنجره واحد خدمات دستگاههای مختلف را به مرحله بهره برداری برسانیم.


اشتراک گذاری اطلاعات و تعامل دستگاههای دولتی
حکیم جوادی با اشاره به مرحله اشتراک گذاری اطلاعات دستگاههای اجرایی و برقراری تعامل در ارائه خدمات تصریح کرد: برای مثال هفته گذشته نیز تفاهمنامه ای با سازمان امور کتابخانه های کشور به امضا رسید که با پیاده سازی شبکه ملی کتابخانه ها، بالغ بر ۲۸۰۰ کتابخانه به یکدیگر متصل شده و اشتراک گذاری تمام اطلاعاتشان با وزارتخانه ها و دستگاههای مرتبطی چون وزارت علوم صورت گیرد.


وی گفت: در این راستا مجموعه ای نیز در سازمان فناوری اطلاعات در حال ایجاد است که اطلاعات مورد نیاز دستگاههای اجرایی را شناسایی و نحوه مبادله آن را فراهم کند. به این ترتیب به جرات می توانیم بگوییم که شبکه ملی اطلاعات به اوج بلوغ خود رسیده و وارد مرحله تبادل اطلاعات شده است.


معاون وزیر ارتباطات، تبادل اطلاعات را باعث صرفه جویی در چرخش اطلاعات عنوان کرد که مردم به راحتی می توانند از طریق پنجره واحد خدمات، سرویسهای مدنظرشان را دریافت کنند که این موضوع پیاده سازی الکترونیکی خدمات دولت را به مرحله عملیاتی شدن می رساند.


تحقق ماده های ۶۲ و ۷۰ برنامه پنجم توسعه
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای اجرایی شدن پنجره واحد خدمات، آیین نامه ضوابط و استاندارد پرتالهای دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: براین اساس شناسایی سرویس ها و خدمات برای ارائه از طریق پنجره واحد صورت می گیرد و مواد ۶۲ و ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه در این بخش محقق خواهد شد.
 

طبس ۶ بار لرزید/ یزد ۷ بار در ١٢ ساعت

Posted: 16 Jan 2013 08:20 AM PST

جــرس: شهرستان طبس به عنوان پهناورترین شهرستان خاورمیانه از ساعت 22 دیشب تاکنون شش بار لرزید و آخرین زلزله این منطقه نیز به عقدا در شهرستان اردکان رسید.

 

به گزارش مهر، عقدا امروز در ساعت 12 و 38 دقیقه ظهر زلزله‌ای 2.1 ریشتری را تجربه کرد و طبس نیز زلزله‌های 2.8 و بیش از سه ریشتری را شش بار تجربه کرد.


نخستین زلزله طبس به قدرت 3.7 ریشتر در ساعت 22 و دو دقیقه شب گذشته رخ داد و زلزله بعدی نیز به قدرت 4.1 ریشتر ساعت 22 و 7 دقیقه و زلزله بعدی نیز به قدرت 3.1 ریشتر در ساعت 22 و 34 دقیقه این شهرستان پهناور را لرزاند.


اما این زلزله‌ها تمامی نداشت و ساعت 23 و 40 دقیقه یزد نیز طبس دوباره لرزید و این بار زلزله کمی آرامتر و با قدرت 2.8 ریشتر در این شهرستان خودنمایی کرد.


ساعت 25 دقیقه بامداد نیز بار دیگر زلزله‌ای به قدرت 2.8 ریشتر شهر طبس را لرزاند.


مردم طبس ساعت سه و 28 دقیقه بامداد نیز دوباره شاهد بروز زلزله‌ای به قدرت 3.4 ریشتر بود.


پس از پایان موج زلزله در طبس، این بار شهر عقدا در شهرستان اردکان که البته در مسیر طبس قرار دارد، لرزید.


قدرت این زلزله نیز 2.1 ریشتر گزارش شده است.


این زلزله‌ها خسارات جزئی به دنبال داشته و تاکنون هیچ گزارشی از خسارات جانی از آن گزارش نشده است.


استان یزد از استانهای زلزله خیز کشور است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در این استان روزانه به طول میانگین پنج زلزله کوچک و بزرگ رخ می دهد.

 


 

روایت سمیه عالمی پسند از نحوه صدور حکم برای خود و همسرش

Posted: 16 Jan 2013 08:16 AM PST

مژگان مدرس علوم
جرس: امین چالاکی، مسئول اجرایی ستاد میرحسین موسوی در ساوه از شهریور ماه سال جاری برای گذراندن حکم ۴ سال حبس تعزیری خود، در زندان اوین بسر می برد. جرس بر همین اساس با سمیه عالمی پسند همسر امین (پیمان) چالاکی گفت و گویی انجام داده است که متن آن در پی می آید:  

 

خانم عالمی پسند! لطفا از آخرین وضعیت آقای چالاکی و حکمشان برایمان بگویید.
سال گذشته حکم چهار سال حبس آقای چالاکی قطعی شد تا شهریور امسال که با او تماس گرفتند تا برای اجرای حکم به زندان برود و از ششم شهریور در زندان بسر می برند. در حقیقت اولین دادگاه او حدود یکسال و نیم پیش به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و به چهار سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی و احزاب محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدید نظرعینا تایید شد.


ظاهرا در دادگاه برای خود شما هم حکم داده شد؟
بله، بعد از اینکه با قید وثیقه آزاد شدیم وکالت ما را خانم فریده غیرت و آقای حجت کرمانی گرفتند. البته در دادگاههای سیاسی دفاعیات زیاد فایده ندارد، زیرا از قبل در بازجویی های خودم وعده و وعید دو تا پنج سال حکم را بازجو به من داده بود. در واقع من و پیمان هم پرونده بودیم و در دادگاه دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی به من دادند و به همسرم هم حکم سنگین چهار سال صادر کردند.


بر اساس چه اتهاماتی این احکام صادر شد؟
اتهامات ما هم همان اتهامات مشترک اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی است که به همه دوستان که بعد از انتخابات بازداشت شدند، داده شده است و فقط اسم بالای یک برگه ثابت را عوض می کنند. پرونده من و همسرم یکسان بود و این جای سوال دارد که چرا او را به چهار سال زندان محکوم کردند؟ من به آقای دادستان هم گفتم که ما در ده سال اخیر هر فعالیت دانشجویی و حزبی و انتخاباتی که انجام دادیم مجوز رسمی از همین نظام داشتیم. هر انتخاباتی که این نظام برگزار کرده است من و همسرم و امثال ما تلاش کردیم که رای مردم را جمع کنیم و در صندوق همین نظام بریزیم. بنابراین جای تعجب دارد که این فعالیت ها به بازداشت های گسترده و حکمهای اینچنینی می انجامد.


فعالیت های سیاسی آقای چالاکی تنها همکاری با حزب مشارکت بود؟
پیمان عضو شورای مرکزی و سخنگو انجمن اسلامی دانشگاه آزاد ساوه بود و بعد از فارغ التحصیلی در حزب مشارکت شهر ساوه با بچه ها فعالیت می کرد. در پانزده سال اخیر در تمام ستادهای انتخاباتی سمت داشت و در آخرین مورد هم در ستاد آقای میرحسین موسوی بعنوان معاون اجرایی ستاد انتخاباتی ایشان فعالیت داشت.


آغاز فعالیت های سیاسی شما به چه زمانی باز می گردد؟
من دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تهران بودم و در شاخه جوانان حزب مشارکت تهران فعالیت می کردم. بعد همراه همسرم در ستاد میرحسین موسوی فعالیت داشتیم و مسئول کمیته دانشجویی ستاد آقای موسوی در ساوه بودم.


بعد از انتخابات سال 88 بود که بطور خانوادگی بازداشت شدید؟
اولین بازداشت ما هفت دی ماه سال 88 در منزل بود که پیمان و من و دخترم بازداشت شدیم. دوره بازجویی و انفرادی در ساوه و اراک بود و بعد از آن به زندان اوین منتقل شدیم.


در گزارش ها آمده که دختر سه ساله شما هم بازجویی شده است، می توانید در این مورد برای ما بگویید.
مانا دختر سه ساله ما را همزمان با ما به اداره اطلاعات آوردند با وجود اینکه گفتم بگذارید خانواده من بیایند و بچه را تحویل بگیرند. اما ماموران اصرار داشتند که او را با خود ما به اداره اطلاعات بیاورند. ساعتها بچه را نگه داشتند تا اینکه به تشخیص خودشان به یکی از دوستان زنگ زدند تا بچه را تحویل بگیرد. مانا را از ما جدا کردند و بعد مانا برای من تعریف کرد که از او سوال می پرسیدند که پدر و مادرت کجا می رفتند؟ کجا را آتش می زدند؟ چکار می کردند و چی می گفتند؟ مانا هم جواب داده بود. خود من نگران مانا بودم و برگه های بازجویی را که داده بودند تا پر کنم جواب نمی دادم تا از وضعیت مانا مطمئن شوم تا اینکه پنج ساعت در بی خبری و نگرانی بودم و فهمیدم که مانا را به یکی از دوستانمان دادند.


الان که پدرش زندان است چه احساسی دارد؟
الان که سال اول دبستان است خیلی برایش سخت است و مدام از من می پرسد که شما همیشه می گفتید زندان جای دزدها است پس چرا بابا و دوستانش را در زندان نگه داشته اند؟ حقیقتا توجیه اش برای من سخت بود و نمی دانم پدرش را جای یک آدم بد جا بزنم یا زندان را یک محل خوب معرفی کنم. با خودش حساب می کند و می گوید زمانیکه پدرم بیاید من کلاس چهارم هستم و این خیلی زمان است و برای من تحمل این دوری سخت است. همیشه منتظر است که صدای کلید از پشت درب بیاید و پدرش از در بیاید که عملا امکانش نیست و یک تصور برای او باقی مانده است.


با توجه به اینکه از زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم آقای چالاکی خیلی وقت می گذرد، فکر می کنید چرا الان نزدیک انتخابات او را به زندان فراخواندند؟
برداشت خود من این است که می خواهند فضا را سخت تر کنند و بخاطر همین کسانی هم که حکمشان به اجرا در نیامده را دارند به زندان منتقل می کنند.


با توجه به فشارهایی که بر روی خانواده های زندانیان سیاسی هست از جمله حبس های تعلیقی، به نظر شما مهمترین مشکل خانواده ها چیست؟
ببینید مردم الان از نظر اقتصادی در شرایط بدی قرار دارند و هر روز شرایط تنگ تر می شود. حالا فکر کنید خانواده های زندانیان سیاسی که نه تنها باید از پس این مشکلات اقتصادی بر بیایند بلکه فشارهای مضاعف دیگری از جمله این برخوردها را هم باید تحمل کنند. به خانواده ها می گویند فعالیت سیاسی نکنید منظورشان هم از فعالیت سیاسی این است که خانواده ها از وضعیت عزیزان دربند خود چیزی نگویند. متاسفانه در حق خانواده ها کم لطفی زیاد می شود. خانواده هایی که بچه کوچک دارند یا هنوز در اول زندگی مشترک هستند یا سن بالا دارند و هزار مشکل جسمانی تحت فشار قرار می گیرند و ظلم بزرگی در حق آنها صورت می گیرد. وضعیت زوجهای زندانی هم به مراتب بدتر از وضعیت ماست زیرا به هر حال ما هفته ای یکبار می توانیم ملاقات داشته باشیم اما متاسفانه زوجهای زندانی از این هم محروم هستند و از هم بی خبر هستند.


بعنوان یکی از فعالان ستاد میرحسین موسوی نظرتان در مورد حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد چیست؟
این حصر غیرقانونی و ناعادلانه است زیرا برای زندانیان سیاسی حداقل ادعا می شود که دادگاهی برگزار و حکم صادر شده است اما برای این بزرگان نه دادگاهی هست نه دفاعی و این ظلم آشکار است.
 

بررسی وضعیت مسکن در ایران و آینده قیمت آن توسط کارشناس مسکن کشور

Posted: 16 Jan 2013 08:00 AM PST

جــرس: کمال اطهاری، کارشناس ارشد بخش مسکن در بررسی وضعیت مسکن ایران خاطرنشان کرد: رشد درآمدی مردم کفایت هزینه ها را نمی کند. به خصوص بعد از هدفمند شدن یارانه ها. و اگر اینطوری ادامه پیدا کند امکان دارد بر حجم طبقات پایین افزوده شود و طبقه متوسط نیز زیر فشار این هزینه ها و سیاست های نادرست اقتصادی هر روز قدرت خرید شان را بیشتر از دست می دهند.

 

به گزارش خبرآنلاین، این کارشناس ارشد بخش مسکن با اشاره به وضعیت مسکن خاطرنشان کرد:در چنین شرایطی وقتی طرحی مانند مسکن مهر هم ساخته شود پاسخگو نیست برای اینکه باید حمل و نقل سریع ما بین این مرکز و آنجا باشد. تمام این خدمات باید فراهم شود. فراهم شدن همه اینها با درآمد مردم تهران قابل پرداخت نیست. دولت هم نمی تواند آن را پرداخت کند. هزینه فزاینده تر از آن است که پول نفت بتواند آن را جواب بدهد. بنابراین با این سیستم اقتصادی صاحب خانه شدن در تهران با درآمد های کنونی امکان پذیر نیست مگر اینکه به میثاق طرح جامع تهران عمل شود. وقتی این عمل نشود مسلم است که مسکن در شهر تهران این وضعیت را داشته باشد. طرح جامع تهران می آید و می گوید برای اینکه تهران شهری پیشرفته باشد و در آن تولیداتی صورت بگیرد ظرفیت جمعیتی آن می تواند 9 میلیون نفر باشد. خود این دولت که شعار داد می خواهد جمعیت را از پایتخت بیرون ببرد می آید می گوید برای اینکه رونق در بخش مسکن تامین شود جمعیت تهران به ده و نیم میلیون نفر برسد. این کار، کارشناسی نیست. این مانند ایده بورژو بازی مستغلات است. برای اینکه شهری پوی و مستقل وجود داشته باشد عده زیادی کارشناس آمدند و بررسی کردند که ظرفیت تهران این میزان است وگرنه حهانی نخواهد شد.
وی تصریح کرد:زمانیکه آقا محمد خان تهران را پایتخت کرد تهران شهری بین المللی شد چرا که پایتخت یک کشور بین المللی می شود. تا مدت ها هم تهران شهر بین المللی خیلی خوبی بود به طوریکه بازی های آسیایی را برگزار کرد. در حال حاضر دیگر تهران شهر بین المللی خوبی نیست چرا که دیگر حتی نمی توان یک نمایشگاه بین المللی راحت در آن برگزار کرد. بازی های جهانی و المپیک که اصلا نمی توان راجع به آن صحبت کرد. برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی تهران تعطیل شد. وقتی شهری این گونه باشد قطعا اهالی آن نمی توانند به راحتی صاحب مسکن شوند. در شهر کوچکی که اصلا احتیاجی به پل هوایی و مترو نیست و وابسته به یک پالایشگاه است به دست آوردن مسکن راحت است و درآمد برای مسکن کفایت می کند. اما این موضوع در تهران و خیلی از کلانشهر ها ما صادق نیست.
این کارشناس مسکن گفت: رشد درآمدی مردم کفایت هزینه ها را نمی کند. به خصوص بعد از اصلاحاتی که به عنوان هدفمند شدن یارانه ها انجام شد. اگر اینطوری ادامه پیدا کند امکان دارد بر حجم طبقات پایین افزوده شود درست است. طبقه متوسط زیر فشار این هزینه ها و سیاست های نادرست اقتصادی هر روز قدرت خرید شان را بیشتر از دست می دهند.
اطهاری گفت:ما به خاطر تحریم ها و خصلت بسته اقتصاد از ظرفیت های مان نه تنها استفاده نکردیم بلکه دچار خروج سرمایه پولی و مالی شدیم. بد تر از آن هم خروج مغز ها اتفاق افتاده است. قابلیت های بزرگ مان وجود دارد و قابل استفاده است بر این اساس می توان امیدوار بود که به سمت دهه بر باد رفته نرویم. آن چیزی که اتفاق افتاده این است که هزینه تولید به شدت بالا رفته است. وقتی که شما اقدامی می کنید تا بر اساس آن قیمت ها را هم سطح قیمت های جهانی کنید برای این اتفاق می افتد که سرمایه و فناوری خارجی وارد شود. بانک جهانی به طور مثال به یونان می گوید این اقدام را بکند و در مقابل به آن پول می دهد. تازه یونان یک اقتصاد باز است و آمدن سرمایه و کار در آن ممنوع نیست. در این شرایط هزینه ها بالا می رود بدون اینکه بهره وری بالا رفته باشد. در این حالت درآمد واقعی مردم کاهش پیدا می کند. این اتفاق افتاده است. آزاد سازی قیمت ها بالا رفته بدون اینکه برنامه ای برای بالا رفتن بهره وری وجود داشته باشد. این بهره وری در تولید همه چیز از جمله تولید مسکن هست. یعنی باید یک ساز و کاری اندیشیده می شد تا بر اساس آن بهره وری تولید مسکن بالا برود و به این ترتیب ارزان تر شود. این کاری است که در خارج صورت می گیرد. در خارج هم بورژوازی مستغلات وجود دارد.
وی گفت:در کشور های پیشرفته هم بورژوازی مستغلات وجود دارد اما در آن کشور ها این موضوع با هدایت دولت طوری می شود که هر چه بیشتر مسکن مجهز تر و ارزان تر بسازند. بورژوازی مستغلات شان فرقی با کمپانی تولید لپ تاپ ندارد که می خواهد محصول با کیفیت تر و ارزان تر روانه بازار کند. این موضوع در مورد بورژوازی مستغلات هم صدق می کند. یعنی آنهایی که سازنده مسکن هستند به دنبال ساخت مسکن ارزان هستند. در زمانی هم مانند بحران مالی اخیری که در دنیا به وجود آمد مقداری غفلت شود بحران به وجود می آید. در ایران بورژوازی مستغلات سالیان سال است که مسکن مجهز و ارزان تولید نمی کند. همین مسکن مهر را نگاه کنید. خدمات شهری و حمل و نقل سریه وجود ندارد. مسکن کالایی است که با خدمات شهری ضروری و ارتباطات ضروری مسکن می شود و گرنه محل سکونت نیست و یک ساختمان است. مسکن یعنی جایی که محل سکونت انسان باشد. همانطوری که در داخل شهر هم برج هایی که ساخته می شود به عنوان محل سکونت انسان نیست بلکه ساختمانی است که آنجا پول می گذارند بعدا گران تر بفروشند. آن هم رانت زمین است. در واقع بورژوازی مستغلات به یک تولید مسکن رانت جویانه هدایت شده است. این با رانت زمین معنا پیدا می کند. رانت زمین هم به شکل نادرست به آن ارزش افزوده زمین گفته می شود. زمین ارزش افزوده ندارد. در واقع بارآوری شهر را دارید به نام ارزش افزوده می فروشید. هزینه های عظیمی برای ساخت مسکن مهر صورت گرفته که بیشتر از تمام هزینه هایی است که پیش از این دولت، دولت ها در بخش مسکن گذاشتند. همانطور که درآمد نفتی این دولت بیش از همه دولت ها بوده است. به همین میزان یارانه هایی که دولت در مسکن داده است به جامعه چیزی نرسیده است. این مشکلی است که الان وجود دارد.
اطهاری خاطرنشان کرد: توسعه پیوسته شهر ها اصلا قابل تصور نیست. شهر محل خوابگاه نیست. شهر باید که محل کارآمدی از نظر اقتصادی و اجتماعی باشد. شهری مانند تهران باید جهانی باشد. این نوع انتقاد هر چند که ناشی از نیاز باشد اما استراتژی خوبی برای مسکن محسوب نمی شود. در رابطه با قسمت اول سوال باید بگویم که خیلی درست است. زمانیکه مسکن مهر با عجله آغاز شد افرادی مانند من هشدار دادند که میزان تقسیم زمین در گذشته در شهرهای جدید به اندازه همین برنامه هایی است که شما در دستور کار دارید. در عین حال مسکن ساخته نشده یا اینکه اگر ساخته شده قابلیت استفاده نداشته است. اول آنها را قابل استفاده کنید. سیاست های دولت هم این نیست که بیاید مسکن ساز شود و حتی در قانون اساسی منع شده که دولت به یک کارفرمای بزرگ تبدیل شود. این اقدام صورت نگرفت اگر این اقدام انجام می شد و زیربنای این شهر های جدید پیرامون تهران از جمله پرند برای ساخت و ساز مسکن آماده شده بود خود مردم آنجا می رفتند و ساخت و ساز می کردند. این اتفاق نمی افتد در نتیجه مسکن ای که ساخته می شود قابلیت سکونت ندارد پی در بازار مسکن تاثیری ندارد. در صورتیکه در تجربه جهانی این کار انجام می شود. در حال حاضر در دبی شرکت های ایرانی و شرکت های خارجی که با ایران کار دارند هزینه ای به اندازه هزینه عمرانی سالانه شهر تهران انجام می دهند. در تهران اگر تخصیص زمین به نیاز های گوناگون به صورت مناسب صورت نگرفته باشد بارآوری مناسب وجود ندارد. ایرانی ها و کره جنوبی برای تحصیل بچه های شان هزینه های زیادی در سطح جهان می کنند. در نهایت فرزندان ما می روند در مسابقات علمی و المپیاد های جهانی برنده می شوند. وقتی برنده می شوند چون فضای لازم برای فعالیت آنها فراهم نشده و به بورژوازی مستغلات سپرده شده، فضای لازم برای ارتباطات جهانی وجود ندارد به خارج می روند. برای اینکه شما برای این افراد یک سیستم پیشرفته می خواهید. در سوله اطراف تهران که نمی توان کاری کرد. باید از دانشگاه به جایی پیشرفته برود تا بتواند ثمره آن را تولید کند. پهنه های صنعتی تهران، زمین های خالی تهران را می خواهند به مسکن بدهند. زمینی که در آن قرار است هایپر و مسکن ویژه ساخته شود، زمینی است که باید برای کار این بچه ها ساخته شود. معکوس شده است. ما بورژوازی کمپرادور را از درب خارج کردیم هایپر مارکت ها از پنجره ها آن را وارد کردند. طبقه کمپرادور بار دیگر زنده شده است. بعد این بورژوازی کمپرادور یواش یواش ماشین های چند میلیاردی وارد می کنند. اینها باید در شهر تهران مورد توجه شهروندان قرار بگیرد. اینکه زیر بنای لازم برای مسکن ساخته شود تا یک مجموعه های انبوه سازی مانند اکباتان و آپادانا در جای مناسب ایجاد شود و فضا های شهر تهران به کارکرد های مناسبی که اقتصاد شهر را پویا کند و بتواند هزینه هایش را تایید کند اختصاص داده شود.

وی گفت:قیمت مسکن در تهران و در کلانشهر ها دیگر توسط قیمت زمین تعیین می شود. یعنی سهم قیمت زمین در واحد مسکونی به بالای 50 درصد رسیده است. در صورتیکه متعارف آن بیست درصد است. بعد از اینکه هدفمند یارانه ها اجرایی شد از آنجاییکه مصالح ساختمانی انرژی بر هستند به شدت در بخش مسکن اثر گذار بود. هم خودش انرژی بر است و هم حمل و نقل انرژی بر است. این است که قیمت مصالح ساختمانی به شدت اوج پیدا کرد. بر این اساس بهای تمام شده مسکن در شهر هایی مانند تهران به شدت بالا می رود. این رشد به مراتب بیشتر از درآمد است. شهری مانند تهران وقتی در پیرامون آن زمینی آماده سازی شده با ارتباطات سریع و خدمات شهری شایسته آماده نباشد قیمت زمین در شهر تهران مداوم بالا می رود. باز دلیلی دیگر این است که هزینه حمل و نقل بالا رفته است. هزینه حمل و نقل بیست سال پیش حدود 4 درصد بوده اما در حال حاضر 12 درصد می شود. این تحلیل قیمت بخش مسکن است. وارد رونق هم نخواهد شد چرا که بخشی از رونق مسکن ناشی از دارایی بودن آن محسوب می شده است. یعنی مسکن ارزش استفاده دارد.
 

رهبر جمهوری اسلامی: مزدوران داخلی در مقابل ملت به حساب نمی‌آیند

Posted: 16 Jan 2013 08:00 AM PST

جــرس: رهبر جمهوری اسلامی ضمن "ناباورانه" خواندن وقوع انقلاب سال ۵۷ اظهار عقیده کرد: "همانگونه که پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط ناباورانه سال ۵۷ مصداق تحقق وعده الهی بود، در قضایای سال ۸۸ نیز که دشمن تصور می‌کرد، طراحی ده ساله او بر ضد جمهوری اسلامی به نتیجه رسیده، ملت ایران با قدرت در صحنه حاضر شد و بر دهان مخالفان و معارضان بین‌المللی زد، چه برسد به مزدوران داخلی آنها که در مقابل عظمت ملت ایران به حساب نمی‌آیند."

 

به گزارش سایت رهبری، آقای خامنه‌ای ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار مسئولان و کارکنان حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح گفت: جبهه استکبار تمام تلاش و توان خود را بکار گرفته است تا از طریق تحریم‌ها و فشارها، ملت ایران را وادار به تسلیم کند اما این ملت سختی‌ها را تحمل می‌کنند زیرا نقشه و تاکتیک دشمن و هدف راهبردی او را متوجه شده و بر اساس فهم و تشخیص صحیح، عمل می‌کند.


آقای خامنه‌ای اظهار عقیده کرد: همانگونه که پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط ناباورانه سال ۵۷ مصداق تحقق وعده الهی بود، ادامه انقلاب اسلامی و توانمندی و قدرتمندی و پیشرفت افزایش یابنده آن نیز، با وجود همه تندبادها و فشارهای سنگین و دشمنی عمیق دنیای استکبار، مصداق عملی شدن وعده الهی است.


وی فهم، دشمن‌شناسی و لحظه‌شناسی ملت ایران را یکی از مسائل اعجاب‌انگیز خواند و با قلب واقعیت پیرامون "ملت" و مفهوم و مصداق آن افزود: در قضایای سال ۸۸ که دشمن تصور می‌کرد، طراحی ده ساله او بر ضد جمهوری اسلامی به نتیجه رسیده است، ملت ایران با قدرت در صحنه حاضر شد و بر دهان مخالفان و معارضان بین‌المللی زد، چه برسد به مزدوران داخلی آنها که در مقابل عظمت ملت ایران به حساب نمی‌آیند.


رهبر انقلاب اسلامی همچنین اظهار کرد: ملت ایران بار دیگر در روز ۲۲ بهمن، قدرت، شادابی و فهم خود را در مقابل جهانیان به رخ خواهد کشید.


آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، حفاظت اطلاعات را ایمنی بخش نیروهای مسلح و مسئولیت آن را سنگین، افتخارآمیز و همراه با شرف و منزلت دانستند و تأکید کردند: از دیدگاه اسلام، نیروهای مسلح، مجموعه‌ای مکانیکی و همچون یک ماشین بی‌اراده نیستند بلکه سازمانی انسانی و دارای مجموعه‌ای از عقل، خرد، عزم، اراده، تصمیم، ایمان و عواطف است.
 

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی بندر امام‎

Posted: 16 Jan 2013 07:38 AM PST

جــرس: در ادامه دوسال کشمکش و اعتراضات و اعتصاب کارگران پیمانکاری بندر امام، روز دوشنبه ۲۵ دی ماه حدود ۴۰۰ نفر از این کارگران دست به تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری ماهشهر زدند.

 

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال اعتراضات و اعتصابات دو سال گذشته کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام و از آنجا که مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ مبنی بر بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری بطور کامل به اجرا در نیامده است روز ۲۵ دی ماه حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام شامل شرکتهای فراورش و بسباران که بنا بر سلایق اعمال شده در پتروشیمی‌ها موفق به انعقاد قرارداد مسقیم با کارفرمای اصلی نشده‌اند در مقابل فرمانداری ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. بدنبال این تجمع تعدادی از کارگران پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز به این تجمع پیوستند.


بنا بر این گزارش، این کارگران از ساعات اولیه صبح دست از کار کشیدند و از ساعت ۸ صبح دست به یک تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری ماهشهر زدند.


این کارگران بطور مرتب با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به خواستهای خود بودند و در مقابل درخواست فرمانداری مبنی بر انتخاب نماینده جهت مذاکره دست به مقاومت زدند و خواهان حضور فرماندار در میان خود شدند.


بدنبال این کشمکش فرماندار ماهشهر به ناچار در میان کارگران تجمع کننده حاضر شد و اعلام کرد: فردا سه شنبه با مدیران جلسهٔ هماهنگی داریم و در این جلسه مسائل و مشکلات شما را بطور جدی پیگیری خواهیم کرد و روز چهاشنبه پاسخ قطعی را به شما خواهیم داد.


در ادامه حضور فرماندار در میان کارگران و پس از صحبتهای ایشان کارگران تجمع کننده بطور متحدانه‌ای اعلام کردند تا چهارشنبه منتظر پاسخ شما خواهیم ماند و چنانچه در این روز پاسخ قانع کننده‌ای به ما داده نشود از صبح روز یکشنبه هفته آینده بار دیگر تجمعات اعتراضی خود را در مقابل فرمانداری از سر خواهیم گرفت
 

گزارش تصویری - دیدار نخست وزیر سوریه با مقامات ایران

Posted: 16 Jan 2013 07:01 AM PST