جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد کدخدایی از ممنوعیت فعالیت دوشغله‌ها

Posted: 20 Jan 2013 09:38 AM PST


جرس: سخنگوی شورای نگهبان، مصوبه مجلس برای ممنوعیت فعالیت دوشغله‌ها را مغایر با قانون اساسی و قواعد حاکم بر حقوق اداری دانست و از اعتراض برخی نمایندگان به آن خبر داد.


به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که مصوبه مجلس برای «ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل» در نوبت بررسی در این شورا قرار دارد و هنوز درباره آن اظهار نظر نشده است.

وی با اشاره به تعیین مهلت در طرح مذکور برای کناره‌گیری اعضای دو شغله شورای نگهبان از یکی از مسئولیت‌هایشان متذکر شد: هر گاه قانون ضمانت اجرایی یافت، ما هم تابع هستیم و به قانون احترام می گذاریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ظاهراً نمایندگان محترم بعضاً فراموش کرده‌اند که باید بر اساس عقل و اصول و قواعد شاخته‌شده حقوقی قانون وضع کنند نه احساسات و نگرش های شخصی.

کدخدایی افزود: مصوبه مجلس درباره ممنوعیت دو شغله بودن بسیار مغشوش است و ابهامات متعددی دارد و به نظر می رسد در تصویب آن کم‌تر به اصول و قواعد حقوقی توجه شده است.

وی با بیان اینکه طرح مذکور در موارد زیادی متعرض حقوق خصوصی افراد است، از اعتراض برخی نمایندگان به مصوبه مجلس خبر داد و گفت: حتی خود نمایندگان بعضاً به شورا آمدند یا نامه نوشتند و به این مصوبه اعتراض کردند.

کدخدایی اضافه کرد: تعجب می کنم مجلس مصوبه‌ای سراسر ابهام و مغایر با قانون اساسی و اصول و قواعد حاکم بر حقوق اداری تصویب کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسید مصوبه مجلس برای ممنوعیت فعالیت دو شغله‌ها دقیقاً مغایر با کدام اصول از قانون اساسی است، گفت که شورای نگهبان، پس از بررسی مصوبه، نظر تفصیلی خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: روح کلی حاکم بر این مصوبه با اصل ۱۴۱ قانون اساسی مغایرت دارد و به حقوق خصوصی افراد هم که در فصل سوم مورد تأکید قرار گرفته، تعرض شده است.

کدخدایی ادامه داد: عجیب است که مجلس در فضای موجود طرحی را تصویب کرده که خیلی امر ضروری نبوده در حالی که مسائل مهمی در کشور وجود دارد.

«معلوم نیست منظور از این مصوبه منع استفاده از تجارب اشخاص یا جلوگیری از سوءاستفاده‌هاست که خود نمایندگان بهتر می دانند که راهکارهای دیگری دارد و همه چیز در تصویب قانون خلاصه نمی شود».

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان رویکرد تولید انبوه قانون را مفید ندانست و گفت: به اندازه کافی راه برای دور زدن برخی از این قوانین وجود دارد و لذا بیش از تولید انبوه قانون، داشتن اراده برای تأمین منافع ملی مهم است.  

گزارش تصویری - تشییع پیکر استاد همایون خرم

Posted: 20 Jan 2013 08:37 AM PST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی جز شانه مامور اعدام پناهگاهی نیست

Posted: 20 Jan 2013 08:35 AM PST

امیرهادی انواری
جوونی که آینده نداره، امید نداره، از امریکا و اسرائیل برای دولت شما خطرناک تره، شک نکنید.


وقتی که من خواب بودم، یک اتفاق افتاد

کی؟

صبح امروز

کجا؟
خانه هنرمندان

چگونه؟
دو نفر اعدام شدند

عکس رو نگاه کنید، انگار متهم سرشو روی شونه مامور اجرای حکم گذاشته، ترس توی چشماش رو میبینید؟ فکر کنم خیلی نادر باشه این صحنه. نادر چون مامور اجرای حکم سر متهمی رو روی شونه خودش بگیره. نادر چون متهمی که چند لحظه بعد قراره بمیره، هیچ پناهگاهی غیر از شونه مامور اعدامش نداره...
 

بیایید بیوگرافی ها رو تماشا کنیم:

متهم ردیف اول 

متولد: ۱۳۶۸ / تحصیلات: - /  شغل: موتور فروش /  پولی که از ماجرای زورگیری به دست آورده: ۷۰ هزار تومان

اتهام: محاربه و فساد فی‌الارض از طریق سرقت مسلحانه و ایجاد رعب و وحشت با سلاح سرد «چاقو»


متهم ردیف دوم

متولد: ۱۳۷۱ /  تحصیلات: سیکل / شغل: بیکار / پولی که از ماجرای زورگیری به دست آورده: ۷۰ هزار تومان

اتهام: محاربه و افساد فی‌الارض از طریق سرقت مسلحانه و ایجاد رعب و وحشت


متهم ردیف سوم

متولد: ۱۳۷۰ / تحصیلات: سیکل / شغل: آزاد / پولی که از ماجرای زورگیری به دست آورده: ۳۰ هزار تومان

متهم ردیف چهارم 

متولد: ۱۳۶۷ / تحصیلات: / شغل: پیک نمایشگاه / پولی که از ماجرای زورگیری به دست آورده: حدود ۱۷ هزار تومان


بخش هایی از گزارش دادگاه رو ببینید:

تنها دلیلش را برای زورگیری بیماری عنوان می‌کند. خود متهم هم یک بار گرفتار زورگیر‌ها شده. ظاهرا زورگیر‌ها با آجر بر سرش کوبیده‌اند و پول‌های کم توی جیب و گوشی موبایلش را برده‌اند. حرف‌های متهم تمام می‌شود جایش را وکیلش می‌گیرد.

همان ابتدای دادگاه متهم ردیف دوم می‌زند زیر گریه. یک مامور پلیس دستبند‌ها را از دستانش باز می‌کند و صندلی مخصوص را به او نشان می‌دهد با دست اشک‌هایش را پاک می‌کند. متولد سال ۷۱ است. بعد از اظهارات متهم ردیف اول، وقتی در جایگاه قرار می‌گیرد، باز هم گریه می‌کند. انگار قرار نیست اشک چشمانش خشک شود. می‌گوید: «مادرم همه چیز برایم تهیه می‌کرد… گول رفیق را خوردم… ترو خدا منو اعدام نکنین!»

 

هر بزهکاری باید مجازات بشه، شکی در این نیست. هر جامعه ای متناسب با فرهنگ خودش قوانینی داره برای مجازات بزهکاران، شکی هم در این نیست.

تا زمانی که برای دیدن صحنه اعدام، عده ای از درخت بالا میرن تا موبایلشون تو محل مناسب برای فیلم برداری قرار بگیره، انتظار توقف حکم اعدام و درخواست اون فقط یه پز روشنفکرانه ست، که نشون میده چقدر کسایی که این تقاضا رو دارن از واقعیت جامعه خودشون جدا افتاده هستند.

 
اما واقعا چه کسی باید اعدام بشه؟

این بچه ها، بله دقیقا «بچه ها» بزرگترینشون ۲۴ و کوچکترینشون فقط ۲۰ ساله شون بوده. دزد و زورگیر حرفه ای نبودن، اگر بودن برای ۷۰ و ۳۰ هزار تومن زورگیری نمیکردن.

کارهم می کردن، بیوگرافی ها نشون میده توشون پیک موتوری و… هم بوده. اما وقتی تو جامعه ای هستند که روز به روز ارزش پولش پایین میاد.

تو مملکتی که خوردن نون خالی و ماست و برای سه نفر با حقوق کارمندی کفاف نمیده. تو جامعه ای که هیچ امیدی برای فرداشون ندارن. چیکار باید بکنن؟


اختلاف طبقاتی به حداکثر رسیده، یک عده به نون شب(این نون شب کنایه از خورش قیمه نیست، دقیقا منظور نان خالی برای شب است) محتاج هستند و عده ای دیگه، بدون هیچ تلاش و زحمتی سوار ماشین های نیم میلیارد تومنی میشن.

یک سری پول اجاره یه زیر زمین تو بدترین نقاط تهرانو ندارن، یک عده تو آپارتمان های ۵۰۰ میلیاردی میشینن.

طرف برای ۴ میلیون خرج عمل مادرش دزدی کرده…

اعدام توی قوانین ما هست، استقبال عمومی هم نشون میده که کار درستی، قبول.


اما چه کسی باید اعدام بشه؟

کسایی که با تصمیمات نادرستشون وضعیت کشورو به اینجا کشیدند، یا کسایی که خودشون معلول این شرایط هستند.

انگار دور از جون شما سرطان بگیرید، پوستتون تاول بزنه، به جای درمان سرطان توال ها رو با ناخن خراش بدید… این تاول تموم شد، فردا جای دیگه تاول میزنه… تا وقتی سرطان درمان نشه این تاول ها هستند…

تازه بدتر هم میشه، چون به جای درمان علت اصلی این تاول ها، شما همه ش میخواهید مظاهرش رو پاک کنید. پاک هم نمیشه مطمئن باشید…

تا وقتی این سرطان درمان نشه، هر روز همین بساط خواهد بود. گیرم چند ماهی از ترس اعدام پسر بچه های بی پول و فقیر و گرسنه همچین کارهایی نکنن، واقعا تا کی دووم داره؟


فاز بعدی هدفمندی رو هم اجرا خواهید کرد، برای اینکه پول انتخابات فلان سیاستمدار تامین بشه، فشارش هم روی دوش مردم می افته. هر روز طبقه متوسط ضعیف تر میشه، تورم بالا تر میره.

یه وقتایی نگاه پر از حسرت ادم ها رو به این ماشین های لوکس و گرون قیمت دزدکی دید میزنم، فکر میکنم اینها هر کدوم میتونن یه زورگیر بالقوه باشن، به محض فراهم شدن شرایطش بالفعل میشه.

جوونی که آینده نداره، امید نداره، از امریکا و اسرائیل برای دولت شما خطرناک تره، شک نکنید.

با دیدن این ماجرا، اون داستان وحشتناک تو ذهنم هی داره چرخ میزنه، روزی که لشکری از مردم، شبیه فیلم های زامبی، بلند شن بیان دم در خونه های اونهایی که دستشون به دهنشون میرسه و بخوان به خیال خودشون حقشونو پس بگیرن. 


منبع : وبلاگ نویسنده



نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 

مهسا امرآبادی به مرخصی آمد

Posted: 20 Jan 2013 08:25 AM PST

جرس: مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار زندانی به مرخصی آمد.


به گزارش جرس، این زندانی سیاسی که دوران محکومیت‌ خود را در زندان اوین می‌گذراند، بعدازظهر امروز به مرخصی آمد.


مهسا امرآبادی، در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و بیش از ۶۰ روز را در زندان به‌سر برد. برای بار دوم در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت شد که پیش از عید نوروز ۱۳۹۰ آزاد شد.

امرآبادی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده و ۲۲ اردیبهشت سال جاری برای اجرای حکم خود به زندان اوین رفت. 

سید حسن خمینی: نامزدی من در انتخابات آتی کاملا منتفی است

Posted: 20 Jan 2013 08:25 AM PST

جرس: سیدحسن خمینی در مورد نامزدی اش در انتخابات،گفت: این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوماً تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من درانتخابات آتی ریاست جمهوری کاملا منتفی است.

به گزارش مهر، سید حسن خمینی صبح امروز در دیداری در جماران تهران با اشاره به ضرورت حفظ وجهه کار‌آمدی نظام برای صیانت از انقلاب ، گفت: بهترین دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است.

سید حسن خمینی ادامه داد: بهترین و موثرترین دفاع از امام خمینی‌(س) کارآمد کردن نظام جمهوری اسلامی است، چرا که این نظام هم از نظر تئوریک و هم از نظر اجرایی حاصل فعالیت‌های امام خمینی بوده است

وی افزود: اکنون نیز اگرچه مطالب و نقدهای زیادی درباره ابعاد شخصیتی علمی و اجرایی امام مطرح است، اما فضایی که در بخش هایی از جامعه، به خصوص خارج از کشور علیه امام ایجاد می‌شود، مبتنی بر نقدهای تاریخی یا فلسفی آرا و عملکرد امام نیست، بلکه بیشتر برمبنای لجاجت و از سر مخالفت با وضعیت موجود به مخالفت با امام می پردازند.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: البته جریانی در داخل و همچنین جریانی در خارج اصرار دارد وضعیت موجود را با ایده و آرمان‌ها و عملکرد امام یکی معرفی کند و هیچ‌گونه تفکیکی را نپذیرد، و برخی هم معتقدند در مقابل این جریان باید تصویر مستقلی از آرا و عملکرد امام ارائه کرد تا افکارعمومی بتواند قضاوت صحیح‌تری در مورد امام خمینی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد باز هم بخش عمده جامعه، نه براساس آنچه که امام بود، بلکه براساس کارآمدی امروز نظام در تامین نیازها و دادن احساس آرامش به مردم در مورد ایشان قضاوت می‌کنند و بهترین راه برای دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است. 

اعلام آمادگی قاهره برای میزبانی ایران و 1+5

Posted: 20 Jan 2013 08:25 AM PST

جرس: رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت که قاهره آماده میزبانی مذاکرات هسته‌یی بین ایران و جامعه جهانی و میانجیگری برای حل موضوع هسته‌یی ایران است.

شبکه پرس تی وی به نقل از خالد السعید عماره اعلام کرد که مصر خواهان تقویت روابط با تهران است و ما آماده میزبانی مذاکرات هسته‌یی بین ایران و 1+5 در قاهره برای رسیدن به یک راه حل درخصوص بحران فعلی بین دو طرف هستیم، البته اگر که اراده و خواستی برای ادامه مذاکرات باشد.

وی تاکید کرد که مصر از حق ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌یی صلح آمیز حمایت می‌کند. هم‌چنین گفت‌وگوها باید تنها راه برای حل مشکلات موجود بین ایران و جامعه جهانی باشد.

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران درباره سفر رییس جمهور ایران به مصر در ششم و هفتم فوریه نیز گفت که این سفر به دعوت رسمی محمد مرسی، رییس جمهور مصر برای حضور در کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی است و انتظار می‌رود که دیدار ویژه‌ای بین مرسی و احمدی‌نژاد برای تقویت روابط دو کشور انجام شود.
 

عبدالعلی بازرگان؛ حکومت از نگاه پدرم امری زمینی بود

Posted: 20 Jan 2013 07:54 AM PST

جرس: در هجدهمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان با فرزند او "عبدالعلی بازرگان" گفتگو کردیم. او در این گفتگو به بیان جنبه هایی از تحولات فکری پدر خود پرداخته و همچنین ملاحظات عمل سیاسی از نگاه وی را تشریح کرده است. متن کامل گفتگو را در زیر بخوانید. 

 

جناب آقای بازرگان! پدر شما یکی از نخستین کسانی بود که ایده سازگاری علم و دین را در ایران مطرح کرد. حال ان که علم گرایی در آن زمان عمدتا به معنای غرب گرایی تعبیر و تفسیر می شد. به عقیده شما او مبتنی بر چه رهیافت‌ها و تجربه هایی به این باور رسیده بود که باید از قرابت و آشتی علم و دین دفاع کند؟
ایشان که درخانواده‌ای مذهبی و روشنفکر، به تناسب زمان خود، بزرگ شده بود، در زمان رضا شاه با قبول شدن در کنکوراعزام دانشجو به خارج، با اولین کاروان صد نفره محصلین اعزامی، به خرج دولت به فرانسه رفت و در عالی‌ترین مدارس مهندسی فرانسه تحصیل و با بهترین رتبه فارغ التحصیل شد و دو سال نیزدر کارخانجات اروپائی کارآموزی و کسب تجربه کرد، به این ترتیب به دو بال دین و دانش مجهز گردید و در جو و جامعه‌ای که تمدن و علم را مغایردینداری تصور می کردند، نشان داد این دو می توانند مکمل یکدیگر باشند.
اتفاقا هنگام کسب اجازه از پدر برای سفر به فرنگستان، که دیار کفرتصور و تبلیغ شده بود، در پاسخ به شرط پدر در تعهد عدم ترک دین و آئین، قریب به این مضمون گفته بود که من می خواهم به سرچشمه این تمدن بروم، نگران نباشید، اگر حقیقتی در آن یافتم دینداری‌ام تقویت خواهد شد. اتفاقا از اولین کتابهائی هم که پس از بازگشت از فرنگ نوشتند، مذهب در اروپا و مطهرات در اسلام بود که می خواستند نشان دهند نه غربی‌ها برخلاف تصور توده‌های مردم بی‌دین هستند و نه احکام دینی ما به دور از مبانی علمی است.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اخلاقی مهندس بازرگان، روحیه و مشی اعتدالی بود. روحیه‌ای که با منش انقلابیون در سال ۵۷ سازگار نبود و دولت او را گرفتار بحران‌های بسیار ساخت. به نظر شما چرا ایشان در آن زمان و علیرغم آگاهی از رادیکالیسم فزاینده‌ای که انقلاب با خود به همراه آورده بود، تصدی پست نخست وزیری را پذیرفت؟ آیا از پیش معلوم نبود که این رادیکالیسم سرانجام مردی میانه رو چون او را به حاشیه خواهد راند؟
انقلاب ما بسیار زودتر از آنچه تصور می شد، به نیروی اتحاد ملت و اشتباهات شاه و شرایط مساعد بین المللی، و البته به نصرت الهی، به سرعت و سهولت به پیروزی رسید و ازرادیکالیسم بیشتر انقلابات مصون ماند. رادیکالیسم مورد نظر شما عمدتا پس از انقلاب به دلیل رقابت بر سر قدرت و دنیا طلبی حادث گردید که به تعبیر قرآن ناشی از "بغی" می باشد، همین که امروز به وضوح شاهد آثار دین و دنیاسوز آن هستیم.
مهندس بازرگان هیچ تمایلی به پذیرش پست نخست وزیری نداشت و در واقع این مسئولیت به اصرار آقای خمینی و مشاورانشان به ایشان تحمیل شد. در نه ماه دوران دولت موقت نیز سه بار استعفا دادند واگر از خاطر نبرده باشید، پذیرش استعفا را عروسی دوم خود نامیدند! می دانید مرحوم طالقانی هم توصیه می کرد نپذیرند و می گفت اینها وفا ندارند. خودشان هم در سفر به "نوفل لوشاتو" با شناختی که از نزدیک با آقای خمینی پیدا کرده و در بازگشت از سفر به شورای مرکزی نهضت آزادی گزارش دادند، به این نتیجه رسیده بودند که به اصطلاح آبشان با ایشان به یک جوی نمی رود، ولی بالاخره انقلاب در شرف پیروزی بود و برای کسی که یک عمر در میدان سیاست تلاش کرده، در چنین هنگامه‌ای شانه خالی کردن مصلحت نبود، مشورت‌های گسترده‌ای هم که با مراجع عظام و رهبران سیاسی داخل کرده بودند پذیرش این مسئولیت را برایشان ناچار می ساخت.

به نظر شما چرا اساسا مهندس بازرگان تحت تاثیر روحیه انقلابی زمان خود قرار نگرفت و علیرغم آن که تن دادن به مناسبات رادیکال آن زمان می توانست حیات دولت‌اش را تضمین کند از ایده‌های میانه روانه خود عقب ننشست؟ آیا او لااقل نمی توانست برای حفظ دولت هم که شده دست به اقدام هایی تند لااقل علیه مخالفان سیاسی‌اش بزند؟
همین ایراد را بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به دکتر مصدق هم می گرفتند که چرا قبلا زاهدی و سایر درباریان را می دانست در حال توطئه هستند دستگیر و زندانی نکرد؟ غافل از آنکه مصدق دکترای حقوق از سوئیس گرفته و نمی توانست قبل از آنکه جرمی عملا اتفاق بیفتد، آزادی مخالفین را با زور و زندان سلب کند. اگر چنین کرده بود بعد از ۶۰ سال شما اسم او را با افتخار نمی بردید و نامش امروز برای خیلی‌ها اعتبار نمی آورد!
مهندس بازرگان به چند دلیل چنین کاری نکرد؛ اولا اگر هم می خواست، زورش را نداشت! مگر یادتان نیست که در تلویزیون گفته بود: "دولت موقت چاقوئی است که تیغه‌اش دست دیگران است"!؟ ثانیا، اصلا تمایلی به حفظ قدرت نداشت! دولت موقت شیفته قدرت نبود که بخواهد از آن محافظت کند، مشتاق خدمت به ملت بود که نمی گذاشتند، داستان اختلاف آن دو زن مدعی یک کودک را شنیده اید که وقتی قاضی حکم داد بچه را دو نیم کرده و هر نیمه را به یک زن بدهند، مادر واقعی از حق خود گذشت و آنرا به مدعی واگذاشت! وقتی آقایان روحانی شورای انقلاب یکسره چوب لای چرخ دولت موقت می گذاشتند و رهبری هم ذاتا متمایل به همان جریان و طرفدار رادیکالیسم انقلابی بود، مصلحت در همین احتراز از تفرقه و اختلاف و جنگ قدرت به قیمت قربانی شدن ملت بود.

مهندس بازرگان ترکیب متنوعی از علایق فردی و اجتماعی داشت. او به عنوان یک دانش آموخته مهندسی به این حرفه علاقه داشت و در ان کار کرد. ولی محدود به این زمینه نماند. خود را درگیر سیاست کرد و به موازات آن دغدغه‌های دینی‌اش را در قالب کتابهای متعددی به رشته تحریر درآورد. ایا می توان این طور نتیجه گرفت که او یک سیاستمدار حرفه‌ای نبود و به سیاست به عنوان حرفه نگاه نمی کرد؟
همینطور است، دورانی که ایشان رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند، فعالیت سیاسی دانشجوئی، عمدتا وابسته به حزب توده هم در اوج خود بود و عملا تلاش‌های تحصیلی را مختل و کلاس‌ها را تق و لق و تعطیل کرده بود، در آن ایام مهندس بازرگان کتابی به نام "بازی جوانان با سیاست" نوشت و توصیه کرد باید کار سیاست را به اهلش سپرد، تا آن زمان ایشان راه نجات مملکت را در کسب علم و توسعه صنعت می دید، اما، همانطور که خودشان هم در در بیدادگاه نظامی زمان شاه گفتند، در دوران نهضت ملی و مبارزات برای ملی شدن نفت، به خصوص در جریان کودتای سال ۱۳۳۲ وقتی دید اهل سیاست خائن و وابسته به اجنبی از کار درآمدند، به طور جدی وارد سیاست شد و با الهام از مقاومت فرانسویان در برابراشغالگران آلمانی، "نهضت مقاومت ملی" را یک هفته پس از کودتا به اتفاق عده‌ای از مبارزان مصدقی تاسیس کردند.

همان طور که می دانید، مهندس بازرگان در سالهای واپسین حیات خود ایده هایی را مطرح کرد که می توان به طور کلی آن را در حمایت از جدایی دین و سیاست تلق کرد و نشان دهنده دفاع او از سکولاریسم دانست. این تحول فکری تا چه حد ناشی از تجربه انقلاب اسلامی بود؟
ایشان هرگز ایده‌ای در جهت جدائی دین و سیاست و دفاع از سکولاریسم مطرح نکردند، سخن ایشان جدائی دین از "نهاد" دولت و قدرت و سکولاریسم سیاسی بود، مهندس بازرگان حکومت را امری زمینی، نه آسمانی، بشری، نه الهی، عرفی، نه شرعی می دانست و معتقد بود که دینداران نه تنها حق، بلکه وظیفه دارند که درسیاست، یعنی تعیین سرنوشت جامعه مشارکت کنند، اما هیچ حق ویژه‌ای در نظام اکثریت آراء و حاکمیت ملت ندارند و طبق عرف نظامات دموکراتیک باید عمل کنند. نظرایشان در نامگذاری نظام به "جمهوری دموکراتیک اسلامی" بر همین پایه بود،
متاسفانه، به دلایلی که جای بحث آن در اینجا نیست، کسانی پس از فوت ایشان چنین تصور و تبلیغ کردند که گویا مهندس بازرگان در اواخر عمر خویش به چنان نظریه‌ای رسیده و خط قرمزی بر سوابق مبارزات سیاسی دینی خود کشیده است! و حتی این اتفاق را از بُعد مثبت دلیل قدرت فکری و استقلال رای ایشان شمردند و متاسفانه این پندار در میان روشنفکران ترکش خورده از حاکمان واز دین دولتی رمیده شده نیز به خوبی جا افتاد، اما کسانی که از نزدیک با ایشان آشنائی داشتند و حداقل کتاب "آخرت و خدا، هدف بعثت انبیاء" را با دقت خوانده بودند، می دانستند بازرگان این سخن را در سالیان گذشته نیز بارها تکرار کرده و در شرایطی که اصالت را به "حفظ نظام" و اصل "ولایت فقیه" می دادند ومی دهند، نظری جز تاکید براولویت هدف دین در دو موضوع: "خدا و آخرت" نداشته است. نگاهی به آخرین سخنرانی ایشان در باره " آزادی و دین" و وصیت نامه سیاسی ایشان به همفکران در باره ادامه مبارزه سیاسی به عنوان وظیفه‌ای دینی، ابطال کننده تصوراتی است که صد البته با حسن نیت، اما از ظن خود یار شده است.

مهندس بازرگان در مقاله‌ای با عنوان «مرز میان دین و سیاست» که برخی آراء مطرح شده در آن در کتاب «آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا»نیز آمده است، استخراج هر نوع الگوی مدیریت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را از متون و مبانی دینی نفی و با محدود کردن کارکرد دین به تنظیم رابطه بندگان با یکدیگر و با خالق خویش شمرده بود، آیا این برداشت درست است؟
بلی مهندس بازرگان معتقد بود همانطور که دین برای آموزش خانه سازی، خیاطی، آشپزی و... نیامده است، برای حکومت و اقتصاد و امور مشابه آن نیز جز یک سلسله دستورات کلی و زیربنائی مثل: رعایت عدالت و قسط و انصاف، ارائه شکل و شیوه نکرده و همه اینها را به عقل و دانش و کسب تجربه بشر سپرده است. به باور ایشان همه این امور به استثنای شناخت خالصانه بدون شرک و شبیه خدا و درک آخرت، که هر دو ماوراء طبیعت و فیزیک قابل شناخت ما هستند، بقیه امور را آدمی می تواند درک و عمل کند، اما بر این باور بودند که : "چونکه صد آمد نود هم پیش ماست" یعنی اگر کسی به درستی آخرت خود را آباد کند دنیایش نیز آباد می شود و این دو به هم سخت پیوسته هستند.

با گذشت هجده سال از درگذشت مهندس بازرگان، بسیاری از کسانی که در زمان دولت موقت از جمله منتقدان سرسخت آن دولت بودند و اعضای آن از جمله مهندس بازرگان را به وادادگی و لیبرال بودن متهم می کردند، طی سالهای اخیر در نظرات خود تجدید کرده و بر درستی روش و منش بازرگان تاکید می کنند؟ شما این اقبال را نتیجه چه می دانید؟
بگذارید پاسخ شما را از مثالی قرآنی که مهندس بازرگان از آن‌ها الهام می گرفت بدهم. می دانید در قرآن سوره‌ای به نام "رعد" وجود دارد که از پدیده‌های رعد و برق و انقلابات جوی، برای فهم تحولات اجتماعی مثال‌ها آورده است؛ ازجمله (در آیه ۱۷) می گوید: خدا از آسمان بارانی نازل می کند و دره‌ها به قدر گنجایش خود سیل جاری می سازند، سیل نیز با جوش و خروشش کف هائی بالا می آورد.... با آرام گرفتن سیل، کف‌ها محو شده و آنچه (از رسوبات ) که مفید برای مردم باشد، بر جای می ماند. خدا مثلها را اینگونه می زند".
شور و هیجان انقلاب ۵۷ و مشاهده پیروزی‌های برق آسا در آستانه آن، انقلابیون را شتاب زده کرده بود و می خواستند مدل خود را هرچه زودتر به دنیا صادر کنند، پول نفت را سر سفره‌ها بیاورند، مسکن ارزان و برای مستمندان رایگان شود، اقتصاد را دو روزه اصلاح کنند و همه دگراندیشان را پاکسازی ( وعملا پاک رانی) کنند. مهندس بازرگان معتقد بود اگر تخریب بولدوزر وار یا با دینامیت به سرعت انجام پذیر است، سازندگی جز تدریجی و با تامل و مدارا ممکن نمی گردد. مسلما در چنان جو و جامعه‌ای چنین فکری انگ لیبرالیسم، محافظه کاری و سیاست گام به گام به خود می گرفت و انقلابیون را راضی و قانع نمی کرد. با آرام گرفتن سیل انقلاب، وقتی سرهائی به سنگ خورد، صادق ترهای آنها با حسن نیت تسلیم حقیقت شدند و اگر مخالفتی کرده و شعاری بدون شعور داده بودند حلالیت طلبیدند. 

استفاده دختران و پسران از یک مکان آموزشی حتی در روزهای متفاوت ممنوع اعلام شد

Posted: 20 Jan 2013 07:53 AM PST

جرس:‌معاون وزیر آموزش و پرورش استفاده از یک مکان برای راه‌اندازی مراکز غیردولتی با دو جنسیت مختلف حتی در روزهای متفاوت را ممنوع اعلام کرد.

فرشته حشمتیان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در گفت‌وگو با فارس به مصوبه شصت و هفتمین جلسه شورای نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از یک مکان برای راه‌اندازی مراکز غیردولتی با دو جنسیت مختلف حتی در روزهای متفاوت ممنوع است.

 

وی با بیان اینکه این مصوبه طی بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است، ادامه داد: یک فضای آموزشی نباید برای دو جنسیت حتی در روزهای جداگانه استفاده شود. 

رئیس بنیاد شهید: برخی به دلیل آلودگی هوا، شیمیایی شده‌اند

Posted: 20 Jan 2013 07:30 AM PST



جرس: معاون رئیس جمهور با تأیید مشکلات جانبازان شیمیایی به دلیل تأثیرات بمب‌های شیمیایی گفت: در تهران افرادی داریم که به دلیل آلودگی هوا از ناحیه ریه شیمیایی شده اند که به جبهه‌ و جنگ مربوط نمی‌شود.


مسعود زریبافان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در توضیح مشکلات جانبازان شیمیایی که هر از گاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود چه زمانی مشکلات آنان برطرف خواهد شد، اظهار داشت: به هر حال کسی که شیمیایی است بیماری خود را متعاقبا دارد و این مشکلات وجود دارد ولی به لحاظ درمانی آنهایی که جانباز شناخته شوند تحت پوشش درمانی به صورت کامل خواهند بود و حال مشکلات دیگری نیز دارند که در حال برطرف شدن است و یک بخشی نیز مربوط به بیماری‌های آنان است که شاید مربوط به جبهه و جنگ نباشد.

وی افزود: آن جانبازی که شاغل است دستگاه ذیربط اجرایی وی باید بیمه کامل برای این جانباز را تامین کند و جانبازانی نیز که شاغل نیستند در بخش خصوصی تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند و ما به لحاظ درمانی مشکلی نداریم، ولی اینکه تصور شود این جانبازان را خیلی سریع و در زمان خاصی درمان کنیم متاسفانه این سلاح‌هایی که دشمن استفاده کرده است شرایطی را ایجاد نکرده که با یک تجویز پزشک و یا با مدت محدود درمان صورت پذیرد و این خیانتی بوده که ابرقدرت‌ها و دشمنان انجام داده‌اند.

زریبافان در پاسخ به این پرسش که بنیاد شهید چه اقداماتی برای برون‌رفت مشکلات جانبازان شیمیایی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه خدمات جانبازان شیمیایی اینطور که عنوان می‌شود هم نیست زیرا طبق قانون جانبازان به لحاظ درمانی تحت پوشش کامل هستند، ولی مثلا در همین تهران به دلیل آلودگی هوا افرادی را داریم که از نظر ریه شیمیایی به حساب می‌آیند ولی به جنگ مربوط نمی‌شود و کسانی که پرونده آنان به جنگ و جبهه مربوط باشد مسئول آن ما هستیم و آنهایی که پرونده‌شان مربوط به جبهه و جنگ نباشد سازمان‌های دیگر مسئولیت دارند.  

مدیر مسؤول سابق روزنامه ایران مجرم شد

Posted: 20 Jan 2013 07:30 AM PST


جرس: دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به برگزاری دادگاه مدیران مسؤول سابق روزنامه ایران گفت: مصیب نعیمی مدیرمسؤول سابق این روزنامه مجرم شناخته شد.


به گزارش فارس، علی‌اکبر کساییان اظهار داشت: دادگاه مدیران مسؤول سابق روزنامه ایران، صبح امروز با حضور اکثریت اعضای هیأت منصفه دادگاه مطبوعات و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

وی گفت: مصیب نعیمی مدیرمسؤول سابق روزنامه ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات افزود: وی در مورد اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در راستای موضوع شکایت شهرداری تهران با اکثریت آرا مجرم دانسته شد.

کساییان تصریح کرد: ضمناً هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف ندانست.

وی درباره اتهامات مدیرمسؤول دیگر این روزنامه گفت: همچنین در رابطه با کاوه اشتهاردی بابت اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مجرم ندانست.

به گزارش فارس،دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات اضافه کرد: ضمناً هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم دیگر یعنی مهرداد بذرپاش را مجرم ندانست.