جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشمی شعار انتخابات بر اساس استانداردهای مدرن جهانی  را جایگزین شعار انتخابات آزاد کرد

Posted: 27 Jan 2013 09:26 AM PST

در پی انتقاد رهبری و جریان حاکم
جرس: اکبر هاشمی رفسنجانی که تأکیدهای چند روز قبل او مبنی بر لزوم برگزاری " انتخابات آزاد" با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی ایران مواجه شد، این بار در نقد روند کنونی با شعار "انتخابات بر اساس استانداردهای مدرن جهانی" سخن گفت.  

آقای هاشمی رفسنجانی عصر روز یکشنبه هشتم بهمن ماه در دیدار با جمعی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 گفت: "انتخابات باشکوه که دشمنان ما اعتراف کنند بر اساس استانداردهای مدرن جهانی برگزار می‌شود، نیاز امروز ماست."
آقای هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز در سخنانی گفته بود: "در برهه حساس کنونی که کشور در معرض تهدیدات و تحریم‌های دشمنان انقلاب است، درگیری و مناقشه به هیچ وجه راهگشا نیست و امیدواریم همه تاثیر گذاران نظام از مردم عادی گرفته تا سطوح بالا با تن دادن به گفت‌وگو، تعامل و تفاهم، راه برگزاری انتخاباتی رقابتی، آزاد و مطابق قانون را هموار و نیز از نیروهای زبده و کارآمد و دلسوز انقلاب از همه سلایق برای برون‌رفت از مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور بهره گرفته شود."
سخنانی که واکنش سریع و صریح رهبر جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت. آقای خامنه ای در سخنان خود، خطاب به کسانی که به گفته او از سردلسوزی درباره انتخابات توصیه های عمومی می کنند، گفت که حواسشان باشد تا به مقصود "دشمن" که همان "مأیوس کردن مردم از انتخابات" است، کمک نکنند.
با انتشار سخنان رهبری، شخصیت های وابسته به جریان حاکم بر ایران به مخالفت با موضوع انتخابات آزاد و مقابله با اکبر هاشمی رفسنجانی پرداختند.
بر این اساس احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از چهره های وابسته به طیف "امنیتی- نظامی" جریان حاکم در هشداری به مطرح کنندگان بحث انتخابات آزاد، گفت که چنانچه این افراد پس از هشدار رهبری همچنان بر این امر اصرار بورزند، عنصر دشمن محسوب می‌شوند.
با این حال آقای هاشمی رفسنجانی امروز بار دیگر دغدغه های انتخاباتی اش را با تغییر لفظی شعار خود بیان کرد: "انتخابات پرشور به معنای آن نیست که یک حزب یا جریان باشد بلکه باید همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور یابند و مردم به گزینه مورد نظر خود رای دهند." او خطاب به مخالفشانش گفت: "باید تلاش کنیم که متهم به دیکتاتوری و غیردموکراتیک بودن نشویم."
اگر چه آقای هاشمی رفسنجانی همواره سعی کرده است تا از نبودن اختلاف میان خود و رهبری سخن بگوید اما سخنان روز یکشنبه او حکایت از آن دارد که این چهره شاخص نظام جمهوری اسلامی ایران، در این روزها از اینکه میان خود و رهبری مرزی بگذارد، نگرانی ندارد. آنجا که می گوید: "هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم و کار من صحبت با مقام معظم رهبری است و با ایشان برادرانه و دوستانه همچون دوران گذشته گفت‌وگو دارم و فکر می‌کنم این بهترین راه است."
از همین رو آقای هاشمی رفسنجانی در سخنان خود با اشاره به گفت و گویی که پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم با رهبری در خصوص پیدا کردن تدبیرهای لازم برای برون رفت از بحران ها داشته است، گفت: "مقام معظم رهبری یک جمله تاریخی فرمودند که البته به دلایلی عملی نشد و فرمودند بروید برای انتخابات کار کنید و اگر 60 درصد هم مخالفین من در مجلس رفتند، خطری را متوجه کشور نمی‌کند."
 

برسد به دست «میهمان ویژه آقا»

Posted: 27 Jan 2013 08:32 AM PST

مهدی سحرخیز
بهمن ماه، همواره یادآور آن است که عاقبت دیکتاتوری، سقوط است. حکایت تو و همرزمانت، یکی از تراژدی های تاریخ است


سلام پدر جان،
بهمنی دیگر از راه رسید. و تو باز در سالروز تولدت در پشت میله های زندان، بهار آزادی را به انتظار نشسته ای. بهمن ماه، همواره یادآور آن است که عاقبت دیکتاتوری، سقوط است. حکایت تو و همرزمانت، یکی از تراژدی های تاریخ است.نسلی که برای استقلال و آزادی کشورشان، با دلی پرامید، انقلابی شکوهمند را رقم زدند، اما دیری نپایید که از بطن انقلاب شان، دوباره دیکتاتوری قد علم کرد و اینبار باز انقلاب، فرزندان خویش را بلعید و به دل زندان ها فرستاد، چرا که فریاد عدالتخواهی انقلابیون قدیم، معیاری بود و هست بر انحراف از آن آرمان ها که بخاطرش انقلاب شد.

نمیدانم به چه میزان از حال و روز مملکت خبری داری؟! اما اوضاع اصلا خوب نیست. نه اوضاع اقتصادی، نه آزادی سیاسی و اجتماعی، نه حتی اوضاع امنیت اجتماعی. امید که خیلی وقت است از این سرزمین پرکشیده و رفته. آنچنان فضای ناامیدی بر کشور سایه انداخته، که آدمیان در این سرزمین، تنها به فکر آنند که شبشان را چگونه به سلامت روز کنند. کسی را نه یارای حرکت هست و موقعیت و توان برنامه ریزی حتی برای چند روز دیگر. تنها غم نان امشب است که موتور حرکت آدمیان شده. حتی نمیدانند که فردا که از خواب برخواستند، قیمت دلار چقدر گران تر شده، و چقدر فقیرتر از امروزشان شده اند. وازه ها را توان توصیف حال و روز مردم در این روزها نیست. تو گویی، همگان حیرت زده، یک اتفاق مجهول را به انتظار نشسته اند. چیزی شبیه پایان. پایان چه؟ کسی نمیداند. حتی نمیدانند که این اتفاق مجهول خوب است یا بد؟! ولی میدانند که این روند تباهی، اگر ادامه یابد، جز فروپاشی اجتماعی و سیاسی چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد. گاهی اوقات فکر میکنم که این حس انتظار، شاید همان انتظار فروپاشی است. و شاید هم حس انتظار به ظهور یک منجی. یک منجی که بتواند توان حرکت و امید را به آدمیان برگرداند.

میدانیم که این روزهای سیاه و تباهی را دیده بودی که با زبانی دلسوزانه لب به شکایت و انتقاد گشوده بودی. تو خود بهتر از همه میدانستی که قدرت در دست چه کسی است و به جز تصمیم او، این قطار شتابان به سمت سقوط را وسیله دیگری برای بازایستادن نیست. و برای همین بود که انتقاداتت مستقیما متوجه پرقدرت ترین فرد این مرز و بوم بود. به همین دلیل شجاعت برای انتقاد از قدرت مطلق ،زندان بدون مرخصی تو، در ازای یک جرم مطبوعاتی نبود و نشد. جرم تو امنیتی بود و هست و این مجازات، هم تایید گر آن است. انتقاد از رهبر انقلابی که از ریل آرمان هایش انحراف یافته، هیچ گاه مطبوعاتی تلقی نشده است و گرنه تو هم باید از حداقل حقوق یک زندانی، همچون جوانفکر، برخوردار میشدی. پربیراه نیست که تو را میهمان ویژه رهبر انقلاب صدا کنم. تو به همراه ابوالفضل قدیانی، میهمان ویژه آقا هستید، چرا که شجاعانه، لب به انتقاد از رهبر گشودید. و برخورد امینی با یک جرم مطبوعاتی، و نداشتن حتی یک روز مرخصی، جزو پذیرایی های ویژه میزبان است.

خواستم بنویسم که میدانم روزی بهار خواهد آمد! اما دیدم حتی خودم هم در آمدن بهار شک دارم. با آن که ایمان دارم دیکتاتوری رفتنی است، همانگونه که پیشینیان رفتند، اما مطمئن نیستم ره آورد این رفتن چه باشد. چرا که آنقدر بی کفایتی های پی در پی خطر آفرین باشد که هزینه یک رفتن محتوم، جز فرپاشی بودن آنچه چند هزاره قدمت داشته نباشد.

پس اینگونه مینویسم، که نمیدانم بهار خواهد آمد، اما امید دارم که به جای منجی، ساکنان قایق در حال غرق، همت و همیتی به خود خرج دهند و جلوی فرمان به سقوط یک ناخدا، باایستند. چرا که آن ها نیز دیگر غرق شدن را نه تنها احتمال میدهند، بلکه حس میکنند.

پسرت مهدی، بهمن ۹۱ 

منبع: سحام نیوز 


 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


احمدی نژاد: کمک جبرانی به 7 دهک تا نیمه اول اسفند داده می شود

Posted: 27 Jan 2013 08:10 AM PST

جرس: احمدی نژاد، نشست مشترک دولت و مجلس را موجب برداشته شدن گام هایی رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد و مدعی شد: از رهبری معظم انقلاب که جلسات مشترک دولت و مجلس را برگزار کردند و تاکید فرمودند که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و به مردم نیز کمک جبرانی ارائه گردد، صمیمانه تشکر می‌کنم. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس دولت، عصر امروز یکشنبه در جلسه هیات وزیران با اشاره به اینکه جلسات اخیر دولت و مجلس برای تفاهم در بخش‌های اقتصادی بوده است، اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که روی کارهای بزرگ و اساسی کشور تفاهم شود از این روی این جلسات تشکیل گردید و از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم که جلسات مشترک دولت و مجلس را برگزار کردند و تاکید فرمودند که هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شده و به مردم نیز کمک جبرانی ارائه شود.


وی با بیان اینکه در این جلسات دو موضوع در 8 جلسه بسیار فشرده مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از وقت این جلسات به موضوع هدفمندی یارانه ها اختصاص داشت و در این خصوص گزینه های مختلفی که باید در بودجه سال آینده و بخش اجرا پیش‌بینی می‌شد، مورد بررسی نظر قرار گرفت.

احمدی‌نژاد با ادعای اینکه هدفمندی از طرح‌های بسیار موفق بوده است، گفت: متاسفانه در طول برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس، رسانه‌های مختلف علیه طرح هدفمندی، مطالبی را با استناد به حرفهای غیرواقع مطرح کردند در حالی که نوسانات ارزی، هیچ ارتباطی به هدفمندی یارانه ها ندارد.


وی موضوع دیگری که در جلسات مشترک دولت و مجلس مورد بررسی قرار گرفت را نوسانات ارزی و نوسان قیمت‌ها برشمرد و گفت: با نوسانات ارزی و قیمت‌ها بخش بزرگی از مردم تحت فشار قرار گرفتند و این خارج از اراده دولت بوده است و تا حدالامکان باید جبران شود.

وی افزود: در این جلسات مقرر شد متناسب با شرایط و تورم و فشارهایی که به مردم آمده به مردم کمک شود و بر روی اصل این موضوع، تفاهم صورت گرفته و اقدامات اجرایی آن در حال تنظیم است.

رئیس دولت با بیان اینکه کمکی که قرار است به مردم ارائه شود، نسبتا خوب است و می‌تواند نواقص حداقل 7 دهک جامعه را در سال جاری جبران کند، اظهار امیدواری کرد: اواخر بهمن و حداکثر نیمه اول اسفند کمک جبرانی به مردم ارائه شود تا بخشی از فشارهای وارد شده به آنان جبران شود.

وی به همه کسانی که قصد دارند در این موضوع اظهارنظر کنند، توصیه کرد؛ بی جهت اعداد و ارقام غیرواقع در جامعه منتشر نکنند.

احمدی‌نژاد همچنین به تعزیرات و سازمانهای نظارتی توصیه کرد: به طور جدی در موضوع کنترل قیمت‌ها و بازار وارد شده و اجازه ندهند عده‌ای به بهانه‌های مختلف، قیمت‌ها را افزایش دهند.

 

محکومیت سعید عابدینی، شهروند آمریکایی - ایرانی‌، به 8 سال حبس

Posted: 27 Jan 2013 07:50 AM PST

جرس: وکیل مدافع سعید عابدینی، شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل، از صدور حکم 8 سال حبس برای موکلش خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناصر سربازی گفت: روز یک‌شنبه به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه کردم و رای دادگاه به اینجانب ابلاغ شد. البته موکل نیز از زندان به دادگاه منتقل شده بود و در جریان رای صادره قرار گرفت.

وی تصریح کرد: موکلم به اتهام تشکیل و راه‌اندازی کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی به 8 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وکیل مدافع عابدینی گفت که در مهلت قانونی نسبت به رای صادره اعتراض خواهد کرد.

وی در مورد آزادی موکلش نیز گفت: وثیقه ارائه شده برای آزادی موکلم فعلا مورد پذیرش قرار نگرفته و هم‌چنان پیگیر آزادی‌اش هستم.

 سعید عابدینی که اخیرا رسانه‌های خارجی و وزارت خارجه آمریکا درباره سرنوشت وی اظهارنظر کرده بودند، در اوایل مهر سال جاری در منزل پدری‌اش بازداشت شده است. او قبل از سال 1385 کلیسای خانگی داشته و در این راستا فعالیت می‌کرده است و پس از آن به خارج رفته که پس از بازگشت بازداشت شده است.  

واکنش دبیر کل موتلفه به اظهارات محمد خاتمی درباره نقد رهبر

Posted: 27 Jan 2013 07:32 AM PST

جرس: اظهارات سید محمد خاتمی درباره لزوم نقد رهبر جمهوری اسلامی، خشم دبیرکل حزب موتلفه را برانگیخت و باعث شد تا محمدنبی حبیبی رئیس جمهور یشین ایران را به سیاه نمایی متهم کند. 

حبیبی که در پایان نشست دبیران حزب موتلفه سخن می گفت، ضمن ابراز خشم از طرح لزوم نقد رهبر گفت: متاسفانه کسانی که روزگاری در اثر مهر و محبت های این سرزمین یه پست و مقامی رسیدند و انقلاب به آنها ابرو داد و در مقام انکار پیشرفت های عظیم ملت و موقعیت جهانی انقلاب اسلامی برآمده اند و بی پروا درمورد انقلاب سیاه نمایی می کنند.

آقای خاتمی، هفته گذشته در دیدار با اعضای سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی باید نقد شود و نباید او را در هاله ای از تقدس نشاند
دبیر کل موتلفه، مدعی شد ایران یکی از 10 کشور برتر است و گفت: با این وجود آقای خاتمی با بی انصافی می گوید ایران مثل کوه یخ در حال آب شدن است.
حبیبی افزود: آقای خاتمی می گوید امام و مقام معظم رهبری قابل نقد هستند اما نمی گوید این نقد چیست؟ آقای خاتمی که به فکر نقد امام و رهبری افتاده است، چرا چشم و گوش خود را به نقد ملت علیه اهالی فتنه بسته و حاضر نیست صدها اشکال و ایرادی که مردم به آنها وارد می کنند را پاسخ دهد. او و دوستانش پشت به مردم و نظام کرده اند و حاضر نیستند کلامی بشنوند و اگر کوه یخی بودند در حال آب شدن هستند.
 

افزایش ۲۶ درصدی مرگ‌ با قرص برنج

Posted: 27 Jan 2013 07:32 AM PST

جرس: براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، طی ۹ ماهه ابتدایی امسال مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشته است. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور طی ۹ ماه امسال، مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته است.

آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد، ۴۴۹ نفر که ۲۴۵ نفر آنها مرد و ۲۰۴ نفر زن بوده‌اند به ‌علت استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که در ۹ ماه سال ۱۳۹۰ (مدت مشابه سال گذشته) ۳۵۴ نفر جان باخته بودند (۱۹۸ نفر مرد و ۱۵۶ نفر زن) و مقایسه آمار ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ با سال جاری نشان می‌دهد، آمار مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۲۶.۸ درصد افزایش داشته است.

در ۹ ماهه امسال بیشترین تعداد مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج با ۱۸۵ مورد در استان تهران اتفاق افتاد و پس از آن، در گیلان با ۶۹، مازندران با ۵۳ مورد و لرستان با ۴۱ مورد، بیشترین آمار این قبیل مرگ‌ها ثبت شده است.

مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج با روندی صعودی هر سال افزایش می‌یابد، به طوری که این مرگ‌ها طی سال ۱۳۸۸ به میزان ۲۲۸ نفر (۱۲۴ نفر مرد و ۱۰۴ نفر زن) بود، اما در سال ۱۳۸۹ با رشد ۷۸ درصدی به ۴۰۶ نفر (۲۰۴ نفر مرد و ۲۰۲ نفر زن) رسید و پس از آن هم در سال ۱۳۹۰ با رشد ۱۴ درصدی به ۴۶۳ نفر (۲۵۹ نفر مرد و ۲۰۴ نفر زن) رسید.
 

یک راهیافته مجلس: استیضاح وزیر کار جدی است

Posted: 27 Jan 2013 07:32 AM PST

جرس: راهیافته مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استیضاح شیخ‌الاسلامی جدی است. 

به گزارش فارس، محسن علیمردانی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در رابطه با برکناری مرتضوی اظهار داشت: وزیر قول برکناری مرتضوی را داده بود که به آن عمل نکرده است.

وی به صدور حکم سرپرستی تامین اجتماعی برای مرتضوی اشاره کرد و افزود: این مطلب برخی از نمایندگان را نگران کرده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اعلام  اینکه 18 نفر استیضاح وزیر کار را امضاء کرده اند، گفت: استیضاح این وزیر اعلام وصول شده و جدی است.

بر اساس اعلام استیضاح کنندگان طبق ماده 124 قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده به مناصب دولتی ممنوع است، در حالی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آقای مرتضوی را به سمت مدیر عاملی صندوق تأمین اجتماعی منصوب کرده است. 

رفراندوم هسته ای در بلغارستان برگزار می شود

Posted: 27 Jan 2013 06:35 AM PST

جرس: همه پرسی آینده توسعه نیروی هسته ای در بلغارستان از بامداد یکشنبه در بیش از 11 هزار محل رای گیری در این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری قطر، رای دهندگان در این همه پرسی به این مطلب پاسخ می دهند که آیا این کشور برای توسعه نیروی هسته ای به احداث یک نیروگاه دیگر نیازمند است؟

براساس اداره خدمات اداری و ثبتی مدنی بلغارستان حدود هفت میلیون نفر حق رای دادن در همه پرسی امروز را داراند.

اولین رآکتور هسته ای انرژی بلغارستان که اکنون عضو اتحادیه اروپا است در سال 1974 آغاز به کار کرد و کار ساخت نیروگاه ˈبلنˈ در سال 2012 متوقف شده است.

سایت خبری کلمه در خلال گزارش این خبر نوشته است: "برخلاف ایران که مردم از تصمیم گیری درباره برنامه هسته ای حاکمیت کنار گذاشته شده اند و حال آنکه باید پیامدهای فعالیت های هسته ای را متحمل شوند، در بسیاری از کشورهای جهان که در زمینه انرژی و سوخت هسته ای فعالیت دارند، تصمیم گیری درباره این موضوع سرنوشت ساز به مردم واگذار شده و از طریق رفراندوم نظر مستقیم مردم خواسته می شود. بلغارستان از جمله این کشورهاست."

تاخیر در مذاکرات اتمی؛ اختلاف در جزئی‌ترین مسائل

Posted: 27 Jan 2013 06:30 AM PST

مهدی تاجیک
 جرس: حالا حتی دستیابی به توافقی درباره محل برگزاری مذاکرات آتی میان ایران و طرفین برنامه هسته ای هم تبدیل به معضلی جدی شده است. این عدم توافق در جزیی ترین مسائل مربوط به مذاکرات را می توان نشان دهنده دور بودن چشم اندازهای توافقی اصولی بر سر برنامه هسته ای ایران دانست.

 

انداختن تقصیرِ تاخیر به گردن یکدیگر
مذاکرات میان ایران و گروه 1+5( اعضای دایم شورای امنیت+ آلمان) قرار بود در روزهای نهم و دهم بهمن برگزار شود اما سخنگوی دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که ایران پیشنهاد گروه ۱+۵ را برای مذاکره در ماه جاری میلادی در استانبول ترکیه نپذیرفته است. در همین حال "علی باقری"، معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران از آمادگی این کشور برای انجام مذاکرات خبر داده و اعضای گروه 1+5 را بابت ایجاد تاخیر در مذاکرات مقصر دانسته است. حالا مقام های اتحادیه اروپا می گویند که تاریخ جدیدی را در فوریه ماه میلادی آینده به ایران پیشنهاد کرده اند اما به گفته آنها این تاریخ قطعی نشده است.

در انتظار میزبان
موانع موجود بر سر راه تعیین مکان مذاکرات بعدی بیش از هر چیز به اختلاف های فزاینده جمهوری اسلامی با همسایگانش برمی گردد. در سال گذشته شهر استانبول در دو نوبت میزبان مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران بود اما به نظر می رسد که تشدید اختلاف ها میان ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه باعث شده که تهران علاقه خود را برای میزبانی استانبول در مذاکرات اتمی از دست بدهد. شهرهای بغداد و مسکو نیز در سال گذشته میلادی هر کدام یکبار میزبان برگزاری نشست های اتمی ایران بودند اما به نظر می رسد که جمهوری اسلامی علاقه ای به میزبانی دوباره این شهرها هم ندارد چرا که از طرفی نمی خواهد با درخواست برای برگزاری نشست بعدی در بغداد به عراقی ها اعتباری مضاعف بخشد و این کشور را به عنوان میانجگی صلح در منطقه معرفی کند و از طرفی میزبانی مسکو برای بار دوم نیز از نگاه تهران می تواند تامین کننده دغدغه طرفین مذاکره باشد. در همین حال علی اکبر صالحی که به تازگی به قاهره سفر کرده است روز چهارشنبه (چهارم بهمن) به خبرنگاران گفت که "در سفر مصر به توصيه دوستان در شورای عالی امنيت ملی، بحث ميزبانی مذاکرات در کشور مصر مطرح شد که دوستان مصری از آن استقبال کردند و هم اکنون رايزنی ها در اين باره در جريان است." مقام های مصری هنوز پاسخی رسمی به ابراز علاقه ایران برای میزبانی قاهره در مذاکرات بعدی هسته ای نداده اند اما روابط تهران- قاهره نیز چندان تعریفی ندارد و "محمد مرسی" رییس جمهوری مصر نیز همچون " رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه از طرفداران سرسخت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه است. با این وضعیت هنوز مشخص نیست که میزبانی کدام کشور در نهایت می تواند نظر طرفین را جلب کند.

گفتگوهای ناامید کننده
فضا برای انجام مذاکراتی تازه درباره برنامه هسته ای ایران به ویژه پس از بی نتیجه ماندن آخرین دور گفتگوهای آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقام های جمهوری اسلامی تیره شده است. مذاکره کنندگان آژانس در واپسین روزهای دی ماه با مقام های ایران مذاکره کردند اما "هرمان ناکارتس"، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده آژانس با ایران، روز (جمعه، ۲۹ دی) در بازگشت از تهران گفت که اختلافات بین دو طرف همچنان "به قوت خود باقیست" و هیچ توافقی حاصل نشده است. "علی اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بدون این که اشاره ای به جزییات گفتگوهای انجام شده با مقام های آژانس داشته باشد، اظهار داشت که این مذاکرات درباره "ادعاها و اتهامات بی‌اساسی" علیه ایران بود و در این مذاکرات به "نتیجه نهایی نرسیده‌ایم."

تمایلات وزیر بعدی

مقدمات برگزاری نشست بعدی درباره پرونده هسته ای ایران در حالی با مانع روبرو شده است که "باراک اوباما" رییس جمهوری ایالات متحده در حال ترمیم کابینه برای دومین دور حضورش در کاخ سفید است و در تغییرات جدید قرار است که "جان کری" جایگزین "هیلاری کلینتون" در پست وزارت امورخارجه شود. جان کری از کسانی است که به حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلماسی بسیار علاقه مند است. او پنجشنبه هفته گذشته( 5 بهمن) اولویت های خود را برای سکان داری وزارت امورخارجه آمریکا ابراز داشت و درباره ایران گفت که واشنگتن فعلاً به رویکرد دوجانبه، یعنی وضع تحریم های اقتصادی و انجام مذاکرات دیپلماتیک، ارجحیت می دهد تا معضل اتمی ایران را حل کند. او با اشاره به تمایل اوباما برای حل بحران اتمی ایران از طریق مذاکره گفت که تلاش می کند تا هرگونه فرصتی را برای موفقیت رویکرد دیپلماتیک ایجاد کند. برخی ناظران اعتقاد دارند که شاید دلیل تاخیر در دور آینده مذاکرات اتمی ایران این باشد که دو طرف بدشان نمی آید تکلیف وزارت امورخارجه آمریکا پیش از انجام این مذاکرات مشخص شود. از آنجا که گزینه ی کنونی وزارت امورخارجه آمریکا به عنوان یک حامی سرسخت دیپلماسی شناخته می شود این گمان ممکن است در میان مقام های تهران باشد که با حضور جان کری شاهد نرمشی از سوی غرب علیه برنامه هسته ای باشند.


 

کشته شدگان “پورت سعیدِ مصر” به دست کم سی نفر رسید / سفارت انگلیس در قاهره تعطیل شد

Posted: 27 Jan 2013 06:13 AM PST

جرس: درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در شهر پورت‌سعید مصر در طول دیشب ادامه داشته است.
به گزارش بی بی سی فارسی، براساس اعلام مقامات رسمی، از زمان آغاز درگیری‌‎ها از روز گذشته (شنبه، هفتم بهمن) تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
صدور حکم اعدام ۲۱ نفر در ارتباط با خشونت‌های مرگبار سال گذشته در جریان یک مسابقه فوتبال، زمینه‌ساز درگیری‌ها در پورت سعید بوده است.
یک سال قبل، در جریان یک مسابقه فوتبال بین تیم المصری پورت‌سعید و تیم الاهلی قاهره درگیری‌هایی رخ داد که موجب مرگ دست‌کم ۷۳ نفر شد.
همه ۲۱ نفری که دیروز به اعدام محکوم شدند، از طرفداران تیم المصری پورت‌سعید بوده‌اند.
گزارش شده است که حامیان این متهمان در پورت‌سعید سعی کرده‌اند به زندان محل نگهداری آنها حمله کنند و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند. دو نفر از نیروهای پلیس در محوطه مقابل زندان پورت‌سعید کشته شده‌اند و یک ساختمان متعلق به نیروهای امنیتی به آتش کشیده شده است.
خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش نوشته است که دو فوتبالیست، از جمله کشته‌شدگان دیروز در پورت‌سعید هستند.
با وجود اعزام نیروهای ارتش به پورت‌سعید و استقرار آنها در خیابان‌های شهر، گزارش شده که خشونت‌ها همچنان ادامه داشته است.
سنگ و مواد آتش‌زا
خشونت‌های سال قبل در پورت‌سعید دقایقی بعد از شروع بازی بین تیم‌های المصری و الاهلی و زمانی آغاز شد که هواداران المصری به سمت طرفداران الاهلی که از قاهره به پورت‌سعید رفته بودند، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند.
گروهی از طرفداران تیم الاهلی نقشی کلیدی در اعتراضاتی داشتند که به سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر منجر شد.
برخی تحلیلگران، حامیان آقای مبارک را متهم می‌کنند که در خشونت‌های پورت‌‎سعید نقش داشته‌اند. آنها همچنین پلیس را متهم می‌کنند که برای آرام کردن اوضاع پس از آغاز خشونت‌ها به طور مناسبی وارد عمل نشده است.
منع آمد و شد
درگیری‌های پورت‌سعید یک روز بعد از تظاهرات مخالفان دولت در دومین سالگرد انقلاب مصر رخ داد.
شورای دفاع ملی مصر که تحت ریاست محمد مرسی، رئیس‌جمهور، است، این خشونت‌ها را محکوم کرده و خواهان گفت‌وگو شده است.

این شورا اعلام کرده است که در صورت لزوم در مناطقی که خشونت‌ها در آنها رخ داده است، مقررات منع آمدوشد وضع خواهد کرد.
اعتراضات مسالمت آمیز را تایید ولی با قانون شکنان برخورد میکنیم
نخست وزیر مصر امروز اظهار داشت که مسئولان این کشور در عین حال که اعتراضات مسالمت آمیز را تایید می کنند با قانون شکنان و عوامل هرج و مرج در کشور برخورد قاطعی خواهند داشت.
هشام قندیل در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفته است: آنچه اکنون در مصر رخ می دهد موضوع عجیبی نیست. هر کشوری که انقلاب در آن به وجود آید سال ها دوره تغییر و ثبات را طی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نخست وزیر مصر در ادامه گفت: ما اعتراضات مسالمت را تایید می کنیم و اینکه اقلیت از چیزی راضی نباشد حق آن است و این دموکراسی محسوب می شود. اما در عین حال ما خشونت، ایجاد هرج و مرج و تخریب را محکوم می کنیم و خواهان مقابله قاطعانه با این مسئله هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ما از معترضی که به طور مسالمت آمیز اعتراضات خود را مطرح می کند حمایت می کنیم اما کسی که به تاسیسات حمله می کند و آن را به آتش می کشد باید با قانون با وی برخورد کرد زیرا امور با مسدود کردن راه ها و به آتش کشیدن آن پیش نمی رود.
سفارت انگلیس در قاهره تعطیل شد
در خبری دیگر، منابع مصری اعلام کردند: سفارت انگلیس در قاهره بدون اعلام هر گونه علتی در برابر مراجعان تعطیل شده است.
به گزارش مهر، شبکه اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از منابع مصری اعلام کرد: سفارت انگلیس در قاهره فعالیتهای خود را به حالت تعلیق درآرود.
بنابراین گزارش، سفارت انگلیس هیچ دلیلی برای تعطیلی این سفارتخانه در قاهره ذکر نکرده است.