جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


قطع ۴۰۰۰ تلفن تبلیغات کالاهای ماهواری/تشریح ابعاد کلاس‌های خوانندگی و آرایشگری در دوبی

Posted: 25 Jan 2013 08:10 AM PST

مقام ارشد ناجا خبر داد
جرس: رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی از قطع بیش از 4000 خط تلفنی که در تبلیغات کالاهای ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند خبرداد و به تشریح ابعاد پنهان برگزاری کلاس‌های خوانندگی، رقص و آرایشگری توسط شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت.

 

سرهنگ زاهدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای با طرح مسابقاتی همچون کلاس‌های خوانندگی و ارائه رقم‌های میلیون دلاری سعی در جذب جوانان دارند، گفت: ابعاد جنگ نرم علیه مردم بسیار گسترده است و یکی از این بخش‌ها، ایجاد رفتارهای ناهنجار میان مردم است.


وی با بیان اینکه بروز این گونه رفتارهای ناهنجار داخل کشور کنترل شده و برخوردهایی نیز در این زمینه انجام شده است، گفت: از آنجایی که بروز رفتارهای ناهنجار داخل کشور به راحتی صورت نمی‌گیرد، دشمنان نظام با حمایت از جریان‌های منحرف و ماهواره‌ای و رسانه‌های خارجی، در راستای اهداف نرم خود فعالیت کرده و سعی می‌کنند تا با طرح موضوعات اغواکننده و جذاب، افراد را به حضور در مجامع و محافل تحریک کنند.


وی تصریح کرد: با عناصر داخلی سازمان‌دهنده این جریانات برخورد شده و تحت کنترل هستند.


زاهدیان با بیان اینکه با وجود برخی کنترل‌ها، گاهی افرادی به صورت انفرادی به خارج از کشور سفر و در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند، گفت: دشمنان دام‌های متعددی را سر راه جوانان پهن کرده‌اند و جوانان نیز به بهانه شرکت در کلاس‌های خوانندگی، قدم در راه غیر قابل بازگشتی می‌گذارند.


وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آرایشگری در دوبی گفت: این کلاس‌ها ابتدا با نام «آرایشگری» تبلیغ می‌شود، اما در انتها به «خانه‌های فساد و فحشا» که راه غیر قابل بازگشتی است، ختم می‌شود.


وی با بیان اینکه در اکثر این تبلیغات، کالاهای نامرغوب و غیراستاندارد توزیع می‌شد، گفت: چندی پیش شبکه‌ای در استان البرز مورد شناسایی قرار گرفت که داروهای موادمخدر را در قالب داروهای ترک اعتیاد با نام یک شرکت آمریکایی توزیع می‌کرد.


رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با بیان اینکه در تبلیغات ماهواره‌ای این کالای مخدر، شماره موبایل‌های زیادی از شهرهای مختلف به مردم داده می‌شد، گفت: این در حالیست که تمامی خط‌های اعلام شده در یک دفتر کار در استان البرز بود و داروها در ایران بسته‌بندی می‌شد.


زاهدیان با بیان اینکه کارشناسان با بررسی محتوای داروهای مکشوفه دریافتند که در این داروهایی که به بهانه ترک‌اعتیاد به افراد داده می‌شد، دارای موادمخدر هستند که تنها اعتیاد افراد معتاد را بیشتر می‌کرد، گفت: کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، غیراستاندارد و دارای آثار تخریبی زیادی بر سلامت افراد است، چرا که این افراد از طریق قانون و وزارت ارشاد نتوانستند مجوز دریافت کنند و به تبع آن به تبلیغات مواد ناسالم خود روی آوردند و تنها قربانیان مردم ناآگاه هستند.


زاهدیان از فریب دشمنان از طریق تبلیغات رسانه‌ای خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری بیش از 4000 خط تلفنی که در تبلیغات کالاهای ماهواره‌ای از طریق این شبکه‌ها تبلیغ می‌شد، قطع شد و به صاحبان مشاغل و حرفه که خواهان تبلیغات کالا و خدمات، توصیه می‌شود که برای انجام این کار از شبکه‌های داخل استفاده کنند.
 

آزمون عسگراولادی؛ حرکت نظام روی مدار جنتی

Posted: 25 Jan 2013 06:02 AM PST

رضا حق جو
جرس: با فروکش کردن نسبی انبوه موضع گیری های تند و تیز وابستگان نظامی و روحانی رهبر جمهوری اسلامی علیه درخواست حبیب الله عسگراولادی برای تلطیف و متعادل کردن فضای سیاسی ایران، شاید بتوان درک دقیق تری از آنچه گذشت، به دست آورد. یک ماه واندی که اگرچه برخی از اصولگرایان آن را فرصتی برای اصلاح طلبان و رهبران جنبش سبز می دانستند تا راهشان را برای بازگشت به فضای سیاسی هموار کنند ولی در مرتبه ای وسیع تر و مهم تر، آزمونی مهم برای نظام سیاسی و اصولگرایان بود. 

 

نظر رهبری چه بود؟
دور تازه اظهارات عسگراولادی درباره موسوی و کروبی، از 19 آذر کلید خورد که رهبران جنبش سبز را برادران یوسف خواند که "هر وقت برگردند با آغوش باز جمهوری اسلامی و نظام روبرو خواهند شد، به شرطی که فعل شیطانی تفرقه بین ملت را تخطئه کنند و از شیاطین و در راس آن آمریکا فاصله بگیرند." در طول یک و نیم ماه گذشته، آقای خامنه ای سه دیدار و سخنرانی داشته است. نخست ديدار با شركت‌كنندگان اجلاس جهانی اساتيد دانشگاه‌هاى جهان اسلام و بيدارى اسلامى ( 21 آذر) که محورش تاکید بر بیداری اسلامی، وحدت مسلمانان و ضرورت محوریت اسلام در تشکیل حکومت های تازه و برگزاری انتخابات آزاد در این کشورها بود، دوم دیدار با اعضای مجمع خیرین سلامت کشور ( 11 دی ماه) که بر مردمی بودن نظام تاکید کرد و سومی دیدار با مردم قم (19 دی ماه) که بر درستی مسیر کنونی جمهوری اسلامی اصرار ورزید، خطوط اولیه مدنظر خود برای انتخابات آینده را مشخص کرد، علیه اظهارات محمود احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان درباره انتخابات آزاد موضع گرفت و به موسوی و کروبی هم اشاره کرد: "كسانى بخواهند از طرق غير قانونى عمل كنند، خب به ضرر كشور ميكنند؛ كمااينكه در سال 88 از راه‌هاى غير قانونى وارد شدند، كشور را دچار هزينه كردند، براى مردم اسباب زحمت درست كردند، براى خودشان هم اسباب بدبختى و سرشكستگى در زمين و در ملأ اعلى شدند." همین لحن تند و تیز را آقای خامنه ای در دیدار مسئولان و كاركنان حفاظت اطلاعات نيروهای مسلح (27 دی ماه) تکرار کرد: "در قضاياي سال 88 كه دشمن تصور مي كرد، طراحي ده ساله او بر ضد جمهوري اسلامي به نتيجه رسيده است، ملت ايران با قدرت در صحنه حاضر شد و بر دهان مخالفان و معارضان بين المللي زد، چه برسد به مزدوران داخلي آنها كه در مقابل عظمت ملت ايران به حساب نمي آيند." به عبارت ساده تر، وی در هر دو دیدار مرتبط با مسائل سیاست داخلی، منطق و نظر قبلی خویش درباره موسوی، کروبی و اصلاح طلبان را با شدت و تاکید بیشتری تکرار کرد تا نظر حامیان و وابستگان سیاسی اش را تامین و تایید کرده باشد. حبیب الله عسگراولادی هم در این میانه دیدن خواب برای کروبی و دیدارش با رهبری و کسب نظر آقای خامنه ای را تکذیب کرد و مجموعه این شواهد می گوید که اظهارات تازه عسگراولادی نشانگر تغییری در نظر رهبر جمهوری اسلامی یا ماموریتی از جانب وی نبوده است.

هراس نهادینه شده
احمد خاتمی، یکی از مطیع ترینِ خطبه گویان نماز جمعه تهران، در خطبه های 29 دی ماه نکته مهمی را مطرح و علت واکنش خود به این مسئله را چنین توضیح داد: "اگر بیم این را نداشتم که تطهیر فتنه‌گران و تخفیف جرم آنها به یک جریان تبدیل شود، این مساله را مطرح نمی‌کردم." در واقع نه در این ماجرا که در همه ماجراهای مرتبط با اصلاح طلبان و جنبش سبز، مهم ترین هراس نظام جمهوری اسلامی تبدیل شدن یک موضع، یک مسئله و نظر به یک جریان اجتماعی و سیاسی است. هراس آنان از پدیداری جریان های اجتماعی و عدم قدرت پیش بینی و فقدان سازوکار برای پاسخگویی و حل مشکل در انتخابات 88 به خوبی خودش را نشان داد. اعتراف محسنی اژه ای در اسفند 89 " وزارت اطلاعات بروز چنین اتفاقاتی را بعد از انتخابات پیش‌بینی می‌کرد، اما نه به این عمق و سطح." و فرمانده سپاه در اردیبهشت 90، "طبیعی بود كه این فتنه بوجود بیاید ولی به این صورت و این شكلی كه اتفاق افتاد و با این شدت، كسی پیش‌بینی نمی‌كرد"، دو نمونه روشن از هراس نهفته در هسته های قدرت نظام است که هر نوع تغییر سیاسی را برای آنها هراس انگیز کرده است، ولو این تغییر معطوف به این باشد که در درون اصولگرایان، لایه های معتدل و عقلانی، رشد و نمو بیشتری داشته باشند. بر اساس همین منطق می توان عدم انعطاف ساختار سیاسی در برابر تامین حداقل های مورد نیاز برای فعالیت سیاسی منتقدان خویش را بهتر درک کرد.

این صندلی مال ماست
حرکت هماهنگ رسانه ای – تبلیغی منسجم و سراسری وابستگان سیاسی، روحانی نظام و رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه و رسانه ها و محوریت مشترک هجمه آنها علیه منطق و درخواست حبیب الله عسگراولادی به روشنی نشان داد که اصولگرایان رادیکال به خوبی با جایگاه قدرتی که محصول حذف چهره های معتدل و منتقد است، خو گرفته و برای به خطر نیافتادن چنین صندلی ای، در مقابل پیشکسوت ترین چهره های انقلابی نیز هراسی از تندروی و عتاب ندارند. تعابیری چون عقب ماندگی سیاسی، سخنگوی خودخوانده نظام، مهره هاشمی و همراه ساکتین فتنه که در روزهای اخیر نصیب عسگراولادی شد، نمادی از ادبیات مکتب سیاسی برآمده از منطق احمد جنتی دبیرشورای نگهبان است که جزو تهدید، تکفیر، حصر، تبعید، بازداشت و اعدام، راهی دیگر برای بقای نظام متبوع و مطلوب خویش نمی شناسند. کما اینکه سایت رجانیوز هم در مسیر نصیحت عسگراولادی به او چنین آدرس داد: "اگر حامیان فتنه به دنبال تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نظر ایشان درباره سران فتنه هستند، به غیر از تصریحات ایشان در برنامه های عمومی، مراجعه به سخنان بزرگانی چون آیت الله جنتی و آیت الله مصباح یزدی، به خوبی نظرات معظم له را پیرامون اهالی و سران فتنه تبیین خواهد کرد."

حرکت نظام روی مدار تندروها
این سه گانه یعنی تداوم نظر رهبر جمهوری اسلامی، هراس از فراگیری علنی جنبش سبز و میل شدید به حفظ صندلی قدرت به خوبی ثابت کرد که منطق مملو از احساس کینه، خشم و انتقام و چهره هایی که به تعبیر عسگراولادی، « بر مرکب احساسات سوارند" و "در آن دنیا نمی‌توانند جواب مرا بدهند"، کماکان با گردن کلفتی تمام، راه خویش می رود، از زبان جنتی به اصلاح طلبان و سبزها، شبانه روز لعنت می فرستد، به بیان مصباح یزدی این طیف ها، "چه عددی هستند که به آنها اعتنایی کنیم، نه نظام احتیاج به اینها دارد و نه رأی دادن به اینها ارزشی به انتخابات می بخشد، بلکه مایه وهن کسانی می شود که اینها را تأیید می کنند" و توسط سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام می کند: " "تجربه یازده ساله نشان داده است که تنها اصولگرایان هستند که می‌توانند یک مدل موفق مدیریتی به جامعه ارائه دهند."
 

ششمین جلد از کتاب «بیم و امیدهای دینداری» اثر مرحوم احمد قابل منتشر شد

Posted: 25 Jan 2013 05:44 AM PST

+ لینک دسترسی
جرس: در آستانه میلاد پیامبر اسلام، ششمین جلد از مجموعه آثار مرحوم احمد قابل، پژوهشگر نواندیش دینی، با عنوان «بیم و امیدهای دینداری» در سایت شخصی آن استاد و نویسنده فقید منتشر شد.

 

به گزارش تارنمای «شریعت عقلانی»، ششمین جلد از مجموعه آثار مرحوم احمد قابل حاوی خطابه های آن عالم نواندیش است که در بین سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ ایراد شده و توسط خود وی تحریر شده است.


بر اساس این گزارش، نام کتاب برگرفته از عنوان مهمترین خطابه‌ی کتاب است.


پانزده خطابه‌ی کتاب در سه بخش تنظیم شده است: بازخوانی اسوه ها، بازخوانی اندیشه و تاریخ شریعت و بازخوانی حقوق انسان در متن شریعت. در بخش نخست دو خطابه‌ی رفتار حسینی: تهاجم یا دفاع و اهداف نهضت حسینی خواندنی است. شرح دعای مکارم الاخلاق درس گفتار قابل نیز در همین بخش آمده است. دو خطابه‌ی لزوم بازخوانی اندیشه و تاریخ شریعت و بیم امیدهای دینداری همراه با تحلیل اندیشه‌ی مرحوم آیت الله صالحی نجف آبادی اهم مطالب بخش دوم است. خطابه‌ی مبانی نظری حقوق فطری دربردارنده‌ی نگاه قابل به مقوله‌ی حقوق بشر است.


کتاب بیم و امیدهای دینداری در ۲۸۶ صفحه توسط شریعت عقلانی در ۱۲ ربیع الاول مصادف با هفته‌ی وحدت و میلاد مسعود پیامبر رحمت (ص) در فضای مجازی منتشر شده است.


یادنامه‌ی احمد قابل و جلد هفتم مجموعه آثار وی «شریعت عقلانی» توسط همین ناشر در همین ماه منتشر خواهد شد.

 

مرحوم احمد قابل، زندانی سیاسی حوادث بعد از انتخابات، پژوهشگر نواندیش دینی و از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله منتظری، روز دوشنبه اول آبان ماه امسال در سن ۵۵ سالگی به ملکوت اعلی پیوست.
 

عضو کمیسیون امیت ملی: محدودیت صدور گذرنامه برای زنان،‌ مغایر با قانون اساسی و مدنی است

Posted: 25 Jan 2013 05:44 AM PST

جرس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز مخالفت با طرح لایحه محدودیت صدور گذرنامه برای زنان زیر ۴۰ سال،‌ گفت: این لایحه با قانون اساسی و مدنی مغایرت دارد.

 

هادی شوشتری در گفت‌وگو با فارس ضمن ابراز مخالفت شدید خود درباره محدودیت صدور گذرنامه برای زنان زیر ۴۰ سال، اظهار داشت: لایحه مزبور مبنی بر اینکه صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر ۴۰ سال مشروط به موافقت رسمی ولی قهری آنان است،‌ شایسته زنان ایرانی نیست.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت: بانوان ایرانی به جهت فرهیختگی و شایستگی در وجودشان مبرا از بسیاری از مسائل هستند و نباید عدم رعایت فرهنگ ایرانی را از سوی برخی از بانوان به تمامی این قشر از اعضای جامعه تعمیم داد.


وی با بیان این مطلب که هدف طراحان این لایحه جلوگیری از بروز برخی از سوء استفاده‌ها بوده است،‌ ابراز داشت: عمده بانوان ایرانی به دلیل اصالت‌های فرهنگی،‌ ساحتشان مبرا از اینگونه مسائل است.


به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی، این اقدام خلاف نظر فقهی و نیز مغایر با قانون مدنی است.


وی با بیان اینکه هم اکنون بررسی‌ها در خصوص این لایحه در کمیسیون مربوطه ادامه دارد، ابراز داشت: این موضوع هنوز وارد صحن علنی خانه ملت نشده است.


شوشتری با بیان اینکه لایحه محدودیت صدور گذرنامه برای زنان زیر ۴۰سال خلاف قانون اساسی است، گفت: بر اساس اصل بیستم قانون اساسی مبنی بر اینکه تمامی افراد یک کشور اعم از زن و مرد در برابر قانون در جایگاهی یکسان قرار دارند و تمامی افراد باید از حقوق انسانی،‌ اجتماعی،‌ سیاسی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردار شوند.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: بر اساس اصل ۲۱ قانون اساسی، ‌دولت موظف شده است که زن را از تمامی جهات با رعایت تمامی موازین اسلامی مورد حمایت قرار دهد.


وی تاکید کرد: هم اکنون آرای افراد مخالف با این لایحه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اقلیت قرار دارد.،‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ماده‌ای از لایحه گذرنامه رای داده است که بر اساس آن، صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر ۴۰ سال مشروط به موافقت رسمی ولی قهری آنان بوده است.
 

چشم‌انداز صلح در سوریه هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود

Posted: 25 Jan 2013 05:27 AM PST

جرس: خشونت و درگیری در سوریه همچنان ادامه دارد. هر روز بر تعداد قربانیان افزوده می‌شود. موج گسترده گریز پناه‌جویان و آوارگان سوری به کشورهای همسایه به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، بحران سیاسی در سوریه هر روز دامنه و عمق بیشتری می‌یابد و امیدها برای تحقق آتش‌بس و صلح در این کشور هر روز بیشتر رنگ می‌بازد. حالا نزدیک به دو سال از آغاز خیزش مردمی در این کشور می‌گذرد و نبرد خونین میان رژیم بشار اسد و معترضان و شورشیان مسلح تا کنون بیش از ۶۰هزار قربانی گرفته است.


تنها در روز پنج‌شنبه (۵بهمن/ ۲۴ژانویه) دست‌کم ۹۰نفر دیگر در درگیری‌های سوریه کشته شدند. فعالان سوری می‌گویند بیشتر قربانیان از شهرهای حمص و حلب بوده‌اند.


با گسترش بحران و درگیری٬هر روز بر تعداد آوارگان و پناه‌جویان سوری نیز افزوده می‌شود. اردن٬یکی از کشورهای همسایه سوریه که مقصد پناه‌جویان و آوارگان سوری شده است٬روز پنج‌شنبه با اعلام وضعیت بحرانی پناه‌جویان٬از سازمان‌های جهانی خواست که فوراَ برای ساماندهی پناه‌جویان سوری وارد عمل شوند.


به گفته مقامات اردنی٬تنها در روز سه‌شنبه هفته جاری بیش از شش هزار نفر از شهروندان سوریه وارد خاک این کشور شده‌اند. گفته می‌شود در مجموع نزدیک به ۳۰۰هزار آواره و پناه‌جوی سوری به این کشور گریخته‌اند.


بیش از ۲۰۰هزار نفر از شهروندان سوری نیز به لبنان پناه برده‌اند. لبنان اعلام کرده که برای ساماندهی وضعیت این پناه‌جویان نیاز به کمکی ۲۷۰میلیون دلاری دارد.


دعوت سوریه از مخالفان و آوارگان برای بازگشت به وطن
مقامات دمشق روز پنج‌شنبه اعلام کردند که رهبران اپوزیسیون که در تبعید به سر می‌برند٬اگر قصد مشارکت در یک گفت‌وگوی ملی را دارند٬می‌توانند به سوریه بازگردند. وزیر کشور سوریه با اعلام این خبر در خبرگزاری دولتی این کشور گفت به همه مبادی ورودی سوریه در همه فرودگاه‌ها دستور داده شده که ورود این افراد به کشور را تسهیل کنند.


او همچنین از آن دسته از شهروندان سوریه که در نتیجه بحران به صورت قانونی یا غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند خواست که به درون مرزهای سوریه بازگردند.


بشار اسد در آخرین سخنرانی خود در ۶ژانویه فراخوانی برای آغاز گفت‌وگوهای ملی برای پایان دادن به بحران ارائه کرد٬اما تاکید کرد که با کسانی که علیه رژیم سوریه سلاح به دست گرفته‌اند مذاکره نخواهد کرد. مخالفان اما پیشنهادات اخیر بشار اسد را "مانوری احمقانه" خوانده‌‌اند و کناره‌گیری او از قدرت را پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوها می‌دانند.


همچنان در جست‌وجوی راه‌حل برای پایان دادن به بحران
موضوع سوریه در کانون توجه رهبران جهان در اجلاس جهانی داووس هم بود. بان کی ‌مون٬دبیرکل سازمان ملل متحد٬روز پنج‌شنبه در این اجلاس بار دیگر از اعضای شورای امنیت خواست که اختلافات را کنار بگذارند و راه‌حلی برای پایان دادن به بحران و جنگ داخلی در سوریه بیابند. به گفته او تداوم بحران می‌تواند پی‌آمدهای کنترل‌ناپذیری بر منطقه داشته باشد و این امر قابل پذیرش نیست.


سرزنش اسد و هشدار نسبت به پی‌آمدهای جنگ داخلی در سوریه
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس٬سناتور جان کری٬نامزد باراک اوباما برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا٬روز پنج‌شنبه در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون وضعیت سوریه گفت: «بشار اسد فرصتی تاریخی برای تقویت روابط خود با غرب را از دست داد و حالا برای این کار خیلی دیر شده است.»


جان کری که از سوی منتقدان به تلاش برای برقراری رابطه با بشار اسد متهم شده است٬معتقد است زمان کوتاهی به پایان رهبری بشار اسد باقی مانده و این نتیجه قضاوت‌های نادرست او است.


حسن دانایی‌فر٬سفیر ایران در عراق نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: «بحران در سوریه به سوی یک جنگ تمام‌عیار داخلی پیش می‌رود.» به اعتقاد او نبرد در سوریه ادامه خواهد یافت. او همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که "نمی‌توان همه نیروهای مخالف با بشار اسد را تروریست خواند" و در هر دو سو٬"مخالفان و مدافعانی وجود دارند که مشغول جنگ با یکدیگرند."


دانایی‌فر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه افزود: «شورشیان شرایطی پدید آورده‌اند که باعث شد مزدوران و نیز تسلیحات خارجی وارد سوریه شوند.»


به گفته دانایی‌فر بیش از ۷۰درصد مناطق تحت کنترل شورشیان٬در اختیار جهادگرایان "جبهه النصرت" است که تا کنون چندین عملیات انتحاری در سوریه انجام داده و تبدیل به نیرویی بدنام در این کشور شده است. جبهه النصرت از سوی ایالات متحده در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است.
 

تجمع مخالفان رییس جمهور مصر در میدان تحریر قاهره

Posted: 25 Jan 2013 05:27 AM PST

جرس: در دومین سالگرد انقلاب مصر و سرنگون شدن حسنی مبارک، معترضان در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌ و همزمان رئیس جمهور اسلامگرای حاکم را مورد اعتراض قرار داده اند.

 

به گزارش بی بی سی، تجمع کنندگان خواهان عملی شدن وعده هایی هستند که در زمان انقلاب به آنها داده شد.
میان گروهی از معترضان و نیروهای امنیتی، درگیری‌هایی بروز کرده است.


تظاهرکنندگان محمد مرسی، رییس جمهور مصر و هواداران او از گروه اخوان المسلمین را متهم می کنند که به اهداف انقلاب خیانت کرده اند.


آنها آقای مرسی را متهم به خودرایی می کنند و می گویند قانون اساسی تازه او به نفع اسلام گرایان است و به اندازه کافی از حقوق زنان و مسیحیان حمایت نمی کند.


رییس جمهور مصر ضمن رد این اتهامات، خواهان برگزاری جشن های "صلح آمیز" در سالگرد انقلاب شده است.
هشام قندیل، نخست وزیر مصر، به بی‌بی‌سی گفت که دولت برای اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی به زمان بیشتری نیاز دارد.


حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق مصر که حدود سه دهه بر این کشور حکومت کرد، به اتهام کشتن معترضان به حبس ابد محکوم شد اما اخیرا یک دادگاه تجدید نظر ضمن رد این حکم، دستور محاکمه مجدد او را صادر کرد.
رهبر ۸۴ ساله سابق مصر اکنون در یک بیمارستان نظامی تحت بازداشت است. از زمان زندانی شدن آقای مبارک، مرتب گزارش‌هایی در باره وضعیت بد سلامتی او منتشر شده است.

وی در مدت حکومت ۳۰ ساله خود، از شش سوء قصد جان سالم به در برد.
 

جلسه مشترک شورای هماهنگی اصلاحات با اعضای مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه قم

Posted: 25 Jan 2013 04:28 AM PST

جرس:جلسه مشترک اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عصر روز پنج شنبه 5/11/91 در قم با اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تشکیل شد.

 

به گزارش جرس، در این دیدار در مورد مسائل جاری کشور و نگرانی ها و خطراتی که کشور را تهدید می کند همچنین مشکلات معیشتی و اقتصادی صحبت شد. در این دیدار برخی نمایندگان احزاب سخنان خود را مطرح و در نهایت دیدگاه های مختلف بین اعضا تبادل نظر شد. همچنین لزوم حضور احزاب اصلا ح طلب در صحنه سیاسی کشور و استفاده از این حق شرعی و قانونی نیز مورد تاکید قرار گرفت.


اعضای شورای هماهنگی و اعضای مجمع مدرسین و محققین بر حفظ وحدت بین اصلاح طلبان و عزم راسخ بر شرکت در انتخابات و معرفی کاندیدای واحد اتفاق نظر داشتند و مشکلات پیش رو را مورد بحث قرار دادند.


اعضا در پایان اظهار امیدواری کردند که مشکلات و موانع پیش روی احزاب اصلاح طلب برای مشارکت و حضور در صحنه برداشته شود؛ همه گروه های وفادار به جمهوری اسلامی بتوانند آزادانه و با شرایط مساوی در انتخابات شرکت کنند. با پدید آمدن وحدت ملی و انتخابات پرشور اعتماد ملت بیش از پیش تقویت و مشکلات بین المللی و اقتصادی ایران به تدریج حل شود.
 

حمله لباس شخصی های ناشناس به یک بانوی روزنامه نگار و فرزند خردسالش

Posted: 25 Jan 2013 03:59 AM PST

جرس: خانم فاطمه خردمند و فرزندش متین ، خبرنگار، فعال جنبش سبز، دانش آموخته رشته روزنامه نگاری و از فعالان ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ؛ مورد حمله نیروهای ناشناس قرار گرفت


همسر وی مسعود لواسانی در تشریح این ماجرا در صفحه فیس بوک خود نوشت :

غروب امروز (پنجشنبه) در یکی از کوچه های نزدیک میدان شهدای تهران فاطمه و متین از سوی دو موتور سوار ناشناس مورد حمله و ضرب و شمت شدید قرار می گیرند و سریع متواری می شوند.

موتور سواری که در حال حرکت در کوچه بود وارد پیاده رو شده و فاطمه را مورد ضرب و شتم قرار داد.

همانطور که می بینید شدت حمله به فاطمه به قدری شدید بوده که تمام صورت و زیر گردن وی به شدت زخم شده است.

در این ماجرا متین به قدری ترسیده بود که به کوچه ای فرار کرده است و مردم رهگذر وی را پیدا می کنند.

در همان زمان مردم و رهگذرانی که در صحنه حضور داشتند با فوریت های پلیسی 110 تماس می گیرند ولی تا یک ساعت نیروی انتظامی در صحنه حاضر نمی شود.

فاطمه و متین به قدری از این حمله شوکه شده شده اند که تعریف کردن آن برای شان دشوار است.


 

محمدرضا مدحی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد

Posted: 25 Jan 2013 02:59 AM PST

جرس: خبرهایی از انتقال محمد رضا مدحی، شخصی که پیشتر با عنوان مامور نفوذی وزارت اطلاعات ایران در میان اپوزیسیون خارج از این کشور از او یاد می شد، به بند ۳۵۰ زندان اوین تهران منتشر شده است.

 

یک منبع اگاه به تلویزیون «العربیه» گفته: مدحی بیش از این در بند ۲۰۹ نگهداری می شد و اکنون پس از اتمام باجویی از او، به بند ۳۵۰ زندان اوین تهران منتقل شده است.


بند ۲۰۹ بند امنیتی زندان اوین است که تحت نظارت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اداره می شود. بند ۳۵۰ اما بندی عمومی است که در آن عمده زندانیان سیاسی نگهداری می شوند.


پیشتر سایت اصولگرای ''بازتاب'' از بازداشت محمد رضا مدحی خبر داده بود. این سایت در این باره نوشته بود: ''آقای مدحی که پیش از این رییس دفتر آقای ارومیان، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری بود، به اتهاماتی نظیر جعل، آدم ربایی و سوء استفاده، محکوم به بیش از بیست سال حبس گردیده بود و با خروج غیرقانونی از کشور، در تایلند به خرید و فروش سنگهای قیمتی می پرداخت."


ابن گزارش ادامه داده بود: " ادعاهای عجیب و غریب مدحی در مورد سفر به آمریکا و ملاقاتهایش، موجب گردید تا ابهامات نسبت به وی افزایش یابد و اکنون که مدتهاست از وی خبری در رسانه ها نیست، خبرنگار بازتاب پس از پیگیری، به نتایج جالبی رسیده است و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دستگیری وی خبر می دهند."


این سایت اصولگرا خاطرنشان کرده بود: "در این میان گفته می شود برخی از نهادهای مسئول نظام، از ابتدا با پخش این فیلم مخالف بوده اند و باشگاه خبرنگاران جوان در اقدامی غیرحرفه ای، فیلم مذکور را که هزینه های سنگینی برای نظام داشته، پخش کرده است."


چند ماه پیش تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مستندی با عنوان "الماس فریب" پخش کرد که فردی با نام محمد رضا مدحی در آن با عنوان نفوذی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در میان اپوزیسیون خارج از این کشور معرفی شد. در این مستند، مدحی به افشاگری علیه شماری از شخصیت های اپوزیسیون ایران پرداخت.

مدحی در این مستند مدعی شده بود که با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم دیدار کرده است. این ادعا به شدت توسط مقام های آمریکایی تکذیب شد.

 

قطع دسترسی مراکز علمی ایران به پایگاههای بین المللی

Posted: 25 Jan 2013 02:34 AM PST

جرس: رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات با تایید قطع دسترسی تعداد زیادی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور به سایت اینترنتی اسکوپوس و ساینس دایرکت، علت آن را پرداخت نکردن حق عضویت از سوی این پژوهشگاه‌ها و موسسات اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر سید امید فاطمی در این باره توضیح داد: شرکت الزویر که دو منبع اسکوپوس و ساینس دایرکت را در اختیار دارد از 11 ژانویه سال 2013 میلادی دسترسی 69 عضو خود در ایران را به این سایت‌ها به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت آن‌ها قطع کرده است.


به گفته وی، سال گذشته میلادی با وجود رایزنی‌های متعدد برای در اختیار قرار دادن ارز به نرخ مرجع برای دانشگاه‌ها تنها اختصاص ارز مبادله‌ای تصویب شد که نرخ ارز مبادله‌ای برای دانشگاه‌ها از دو برابر هزینه سال پیش از 2012 میلادی نیز برای آن‌ها بیشتر بود.


رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات ادامه داد: موضوع قیمت ارز و کم شدن بودجه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت توامان باعث ایجاد این مشکل شده است که امیدواریم بتوانیم آن را حل کنیم.


وی درباره اشتراک منابع توضیح داد: در لاینسس دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای استفاده از منابع بندی وجود دارد که براساس آن اعضای دیگر موسسات و مراکز می‌توانند منابع مراکز عضو را در اختیار بگیرند اما این دسترسی به صورت آفلاین و با یک یا دو روز فاصله امکان پذیر خواهد بود.


وی با تاکید بر این‌که شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری علمی در تلاش برای مذاکره با ناشر برای باز کردن دسترسی پنج دانشگاه و پژوهشگاه پرداخت کننده 60 درصد حق عضویت است، گفت: کارهای فنی و زیرساختی اشتراک گذاری منابع انجام شده و تنها موافقت ناشر برای باز کردن دسترسی پنج دانشگاه پرداخت کننده باقی مانده است.


فاطمی تصریح کرد: به هر حال موسسات ایرانی باید بدهی سال 2012 خود را به الزویر بپردازند اما احتمال این که ناشر از موسسات ایرانی به دلیل عدم پرداخت حق عضویت شکایت کند بسیار کم است.


به گفته رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات، دسترسی و سهولت کار برای پژوهشگران مانند سابق نخواهد بود چنانچه پیش از آن به صورت آنلاین مقالات را در اختیار داشتند اما هم اکنون باید برای به دست آوردن آن‌ها درخواست دهند و دسترسی آن‌ها یک یا دو روز زمان خواهد برد.