جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد وزیر بهداشت دولت اصلاحات از لغو روند تنظیم‌خانواده

Posted: 06 Aug 2012 08:13 AM PDT

جـــرس: وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده کنونی مجلس، لغو طرحهای تنظیم‌خانواده را اشتباه دانست.


به گزارش مهر، مسعود پزشکیان، در واکنش به حذف بودجه دولت برای کنترل جمعیت و همچنین سخنان رهبری جهت افزایش جمعیت کشور گفت: برای کنترل جمعیت باید همه ابعاد بررسی و بسترهای لازم برای زاد ولد مهیا شود؛ با لغو قانون تنظیم خانواده مشکل جمعیتی حل نمی‌شود.


پزشکیان با بیان اینکه راه حل مشکل کنترل جمعیت کاهش یا افزایش جمعیت نیست، اظهار داشت" ما در مسیر کنترل جمعیت درست قدم برنداشتیم و نتوانستیم کنترل مطلوبی داشته باشیم.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کنترل جمعیت یعنی بین رده های سنی سالمندی، میان سالی و جوانی و کودکی تناسب حاکم باشد بنابراین مشکل ما این نیست که چون مردم کنترل می کنند، جمعیت ما زیاد نشده است. اگر نتوانیم بسترهای لازم را فراهم کنیم مادران تمایلی به بچه دار شدن نخواهند داشت.


وی گفت: مادران ما نیاز دارند تا مطمئن شوند بچه هایی که به دنیا می آورند در جامعه سرگردان نمی شوند و از امکانات حداقلی برای رشد برخوردارند. اگر خیال مادران را راحت کنیم که آینده بچه های آنها تامین است و خطری برای آنها وجود ندارد حتما خیلی از مادران تصمیم می گیرند که بچه دار شوند.


نماینده تبریز گفت: کسانی هستند که به ما مراجعه می کنند و بالای 35 سال سن دارند و هنوز دنبال کار می گردند و ازدواج نکرده اند یا عقد کرده اند و نمی توانند زیر یک سقف بروند. کسانی هستند که ازدواج هم کردند اما به دلیل بی پولی از هم جدا شدند. وقتی بسترها فراهم شد انتظار رشد جمعیت منطقی است.


وی ادامه داد: اگر همه مسائل با هم و به شکل جامع دیده نشود صرف اینکه گفته شود قانون تنظیم خانواده حذف شود مشکل حل نمی شود. قانون تنظیم خانواده باید اجرایی شود و از یک مادر در مراحل بارداری و قبل و بعد آن پشتیبانی کند. همچنین برای کسانی که بچه هایشان را با مصیبت و مشقت بزرگ می کنند باید امکانات اشتغال و ازدواج فراهم باشد. امروز خیلی ها در سن ازدواج هستند اما آیا امکان ازدواج دارند؟ اگر این امکان فراهم شود خود به خود زاد ولد روی می دهد.


پزشکیان گفت: دولت صرفا لایحه داده و گفته هر قانونی که مربوط به تنظیم خانواده بود از این پس لغو می شود اما نگفته خب باید از این به بعد چه کنیم؟ حداقل در طرحی که مجلس تهیه کرده راهکارهای حمایتی هم عنوان شده است. در هر حال موضوع نیاز به بررسی همه جانبه و کارشناسانه دارد و نمی شود سرسری به مسئله پرداخت. ما برای حمایت از مادران و خانواده ها به پول و امکانات نیاز داریم و تا بسترها فراهم نشود خانواده ها علاقه ای به داشتن فرزند ندارند.
 

تجمع اعتراضی كارکنان مخابرات لارستان در مقابل فرمانداری

Posted: 06 Aug 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: دهها تن از کارگران و کارگزاران شرکت مخابرات شهرستان لارستان در اعتراض به تبدیل قرارداد كاری‌شان به پاره وقت و ساعتی در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.


به گزارش ایلنا، دبیر خانه کارگر شهرستان لار با اعلام این خبر گفت: بیش از ۴۰ کارگر شرکت مخابرات شهرستان لارستان نسبت به تغییر قرارداد خود از سالانه به ۱۵ روز در ماه اعتراض کرده‌ و با ارائه طوماری که یک نسخه از آن دراختیار خبرگزاری ایلنا قرار گرفته است خواستار رفع مشکلاتشان از مسئولان شده‌اند.


محمد حسن قوامی در ادامه افزود: کارگران مخابرات شهرستان لارستان با سوابق پنج تا ۲۶ سال در اعتراض به اقدام کارفرمای خود نسبت به تغییر قرارداد خود به ۱۵ روز ابراز نارضایتی کرده و از تغییر شرایط كار و تهدید امنیت شغلی خود ابراز ناامیدی کرده‌اند.


به گفته قوامی از کارگران خواسته شده است با امضاء فرم و تقاضای همکاری (بدون قرارداد قانونی) روزانه فقط ۴ ساعت کار کنند و بطور ماهانه فقط ۲۰۰ هزار تومان به آنان دستمزد داده می‌شود.


او با بیان اینکه اجرای این طرح از سوی شرکت مخابران استان فارس برای همه شهرستان‌ها ابلاغ شده است افزود: در حال حاضر شرکت مخابرات شهرستان لارستان نسبت به اجرای این طرح پیش قدم بوده است و اقدام تجمع کارگران در مقابل فرمانداری شهرستان تا هم اکنون بی‌نتیجه بوده است.
 

سرلشکر فیروزآبادی: به ترکیه، عربستان و قطر هشدار می‌دهیم

Posted: 06 Aug 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: مبادا ترکیه، عربستان و قطر قربانی ترویج تروریسم شوند و از این بابت ما به دوستانمان هشدار می‌دهیم.


به گزارش مهر، پاسدار حسن فیروز آبادی با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشت: آل سعود، قطر و ترکیه مسئول خون هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می شود.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با بیان این مطلب افزود: این مبنای درستی نیست که کشورهای همسایه سوریه به کمک اهداف جنگ طلبانه شیطان بزرگ آمریکا بروند.


وی اظهار داشت: اگر این کشورها این مبنا را قبول کرده اند باید بدانند که بعد از سوریه نوبت ترکیه و بقیه کشورها خواهد بود.


فیروزآبادی با اشاره به اینکه آمریکا هر روز در خاک خود کفاره جنگ طلبی و خشونت طلبی خود را می پردازد تأکید کرد: مبادا ترکیه، عربستان و قطر قربانی ترویج تروریسم القاعده شوند و از این بابت ما به دوستانمان هشدار می دهیم.


فیروز آبادی گفت: القاعده و وهابیت امروزه گریبانگیر مسلمانان بی گناه شده اند و از این رو بایستی سران مسلمانان با تأمل بیشتر، در تقویت روحیه و حمایت از مسلمانان بکوشند و توجه کنند که نهی از منکر در بین مسلمانان یک تکلیف است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمنان اسلام در هیچ شرایطی دست از ترور بر نمی دارند و می بینید که همزمان با برگزاری مسابقات المپیک جهانی که مشعل صلح و دوستی و همزیستی مردم جهان است یک افسر انگلیسی در حال حمل 50 جلیقه انفجاری در فرودگاه کابل دستگیر می شود آیا این جنایت کار قصد کشتن صدها مسلمان بی گناه از شیعه و سنی در منطقه را نداشته است؟


فیروز آبادی در پایان اظهار داشت: اینگونه توطئه های اختلاف برانگیز بایستی مایه عبرت مسلمین گردد و اتحاد و اتفاق مسلمانان را تقویت کند.
 

تابش: ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات در شرایط فعلی انتحار است

Posted: 06 Aug 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: یك نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، درباره طرح اسامی برخی اصلاح‌طلبان به عنوان كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت كه هنوز تصمیم جبهه‌ای و جناحی در این باره گرفته نشده است.


به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش اظهار كرد: هنوز هیچ فردی به عنوان كاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده قطعی نشده و ممكن است این موضوع به عنوان علایق خود افراد یا دوستانشان در محافل و جلسات داخلی مطرح شده باشد.


وی افزود: ما فعلا در این مرحله هستیم كه بعضا خود آقایان اعلام آمادگی كرده‌اند، برخی هنوز مردد هستند و برخی حضور خود را به عنوان كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را رد كرده‌اند اما هنوز صحبت رسمی با هیچ كس انجام نشده است.


رییس فراكسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم، با تاكید به اینكه اصلاح‌طلبان حتما قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند و در این عرصه فعالیت می‌كنند در عین حال گفت كه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب منتظر باز شدن روزنه‌ها برای فراهم شدن امكان حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی هستند.


تابش یادآور شد: البته فعالیت‌هایی در درون اصلاح‌طلبان انجام می‌شود و با افراد موثر صحبت‌هایی شده است.


وی با بیان اینكه اگر زمینه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم شود اقبال مردم به اصلاح‌طلبان نیز بالا خواهد بود، گفت: با توجه به گرفتاری‌ها و نارضایتی‌هایی كه برای مردم فراهم شده بدنه اصلاح‌طلبان قاطبه مردم هستند و اقبال به اصلاح‌طلب‌ها خیلی زیاد است لذا خیلی نیازمند فعالیت اصلاح‌طلبان نیستیم.


تابش ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات را در شرایط فعلی انتحار دانست و یادآور شد: اگر شرایط آن طور كه می‌خواهیم مهیا نشود برای نظام جمهوری اسلامی مردم و اصولگرایان دعا خواهیم كرد.
 

تحصن اعتراضی روزنامه نگاران آذربایجان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی

Posted: 06 Aug 2012 06:26 AM PDT

جـــرس: جمعی از نويسندگان و مدافعين حقوق بشر جمهوری آذربايجان در اعتراض به بازداشت دو شاعر شهروند اين کشور در تبريز، روز دوشنبه، ۱۶ مردادماه، مقابل سفارت ايران در باکو تجمع اعتراض آميز برگزار کردند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، پليس بلافاصله مانع از تجمع معترضين شده و پلاکاردهايی که روی آنها با زبان انگليسی «ايران بايد شاعران آذربايجانی را آزاد کند» را جمع آوری کرد.


امين حسين اف، رييس موسسه امنيت و آزادی روزنامه نگاران جمهوری آذربايجان که يکی از هماهنگ کنندگان اين تجمع اعتراض آميز بود، گفته است که هدف از اين تجمع جلب توجه رسانه های داخلی و خارجی به اولين جلسه دادگاه فريد حسين اف و شهريار حاجی يف، دو شاعر جوان جمهوری آذربايجان است که قرار است روز سه شنبه- ۱۷ مردادماه- در دادگاه تبريز برگزار شود.


اوايل ماه می، ارديبهشت ماه، ايران دو شاعر جمهوری آذربايجان را که برای شرکت در يک جشنواره شعر در مراغه دعوت شده بودند، بازداشت کرد.


مايل حاجی‌يف، پدر يکی از بازداشت شدگان، تيرماه سال جاری اظهار داشت که "پسرم ۲۷ ماه مه، طی تماس تلفنی از بازداشتگاه تبريز گفت که علت بازداشت‌شان عدم مراجعه به کنسولگری آذربايجان در تبريز و ثبت نام‌شان بوده است. پسرم می گويد که بازجوها به وی گفته اند که دولت آذربايجان حتی زحمت نکرده تا با مراجعه به سفارت ايران در باکو درباره آنها استعلام کرده و اسناد لازم برای آزادی آنها را فراهم آورد».
حاجی يف در ادامه گفت که «به شهريار گفتم که اينگونه نيست و نگران نباشد، چرا که رييس جمهوری آذربايجان شخصا دستور رسيدگی و تحقيق درباره علت بازداشت شما را صادر کرده و خواستار آزادی شما است."


به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان، وزارت خارجه ايران بعد از دو ماه سکوت و به رغم دريافت پنج نامه ديپلماتيک اعتراض آميز از جمهوری آذربايجان، نهايتا تيرماه سال جاری طی نامه ای بدون دادن هيچ توضيح اضافی به وزارت خارجه آذربايجان اعلام کرد که اين افراد «قصد انجام اقدامات خرابکارانه داشته اند."


رييس موسسه امنيت و آزادی روزنامه نگاران جمهوری آذربايجان می گويد که اين دو شاعر «قربانی روابط متشنج ايران و آذربايجان» شده اند.


ايران اخيرا قول داده است تا شرايط ملاقات دو شاعر بازداشت شده آذربايجانی را با خانواده هايشان فراهم سازد، موضوعی که باعث شد خانواده اين دو شهروند آذربايجان هفته گذشته به ايران سفر کنند. هنوز اطلاعاتی درباره ديدار اين افراد با خانواده های خود منتشر نشده است. ايران همچنين اخيرا قول داده بود که اجازه دسترسی کنسولی را به اين دو شهروند جمهوری آذربايجان بدهد. اما هنوز اين امر محقق نشده است.
اخيرا روابط جمهوری آذربايجان و ايران به شدت متشنج شده است، به طوری که در ماه می به خاطر شدت گرفتن موج اعتراضات دوجانبه به برگزاری مسابقه آوازخوانی جهانی يوروويژن در باکو، هر دو کشور سفرای خود را برای چندين هفته از کشور مقابل فراخواندند.


جمهوری آذربايجان ايران را به صدور اسلام افراطی، تروريسم، تبليغات منفی عليه دولت آذربايجان و مداخله در امور داخلی اين کشور متهم می‌کند، ايران نيز به نوبه خود جمهوری آذربايجان را به همکاری با سرويس جاسوسی اسرائيل، موساد، برای قتل دانشمندان هسته‌ای ايران، نزديکی به غرب و اسلام ستيزی متهم کرده است.


دولت آذربايجان طی يکسال گذشته چهل نفر را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ايران برای انجام عمليات تروريستی در آذربايجان بازداشت کرده است.


ائلمان عبدالله اف، سخنگوی وزارت خارجه آذربايجان، ۲۲ خرداد طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری «سلام نيوز» جمهوری آذربايجان، شهروندان اين کشور را از سفر به ايران منع کرد و گفت که "هيچ تضمينی برای بازداشت شدن يا نشدن شهروندان آذربايجان در ايران وجود ندارد."


در همين زمينه اواسط تيرماه، پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان سيمای جمهوری اسلامی ايران، با استناد به گفته های يک مقام مسئول در استان آذربايجان شرقی که نامی از وی برده نشد گزارش داد دو شهروند جمهوری آذربايجان که اوايل ماه مه در تبريز بازداشت شده بودند، متهم به «جاسوسی» برای اسرائيل و وزارت امنيت ملی آذربايجان، ام تی ان، هستند.


اين مقام مسئول در ادامه گفته است که مدارک و اسناد به دست آمده نشان می دهد که اين دو شهروند جمهوری آذربايجان "با هدايت سرويس اطلاعاتی آذربايجان (ام تی ان)، وارد ايران شده بودند و ماموريت داشته اند تا برخی از معترضان ايرانی را برای ترويج جدايی طلبی در ايران به کارگيرند."
به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان، «حسين اف» و «حاجی يف»، در آستانه برگزاری مسابقه آوازخوانی يوروويژن در باکو که باعث ايجاد تنش ميان آذربايجان و ايران شد، با دريافت دعوتنامه ای برای شرکت در جشنواره شعری که در شهر مراغه برگزار شده است به ايران سفر کرده بودند که هنگام بازگشت به باکو در دوم ماه مه در شهر تبريز بازداشت شدند.


پرس تی وی گزارش کرده است که دعوتنامه برای حضور اين دو نفر در جشنواره شعر «تقلبی» بوده است.
 

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی وارد لبنان شد

Posted: 06 Aug 2012 04:53 AM PDT

جـــرس: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی صبح دوشنبه برای انجام سفری رسمی، وارد فرودگاه رفیق حریری بیروت شد و مورد استقبال عدنان منصور وزیر خارجه لبنان و غضنفر ركن آبادی سفیر ایران در این كشور قرار گرفت .


به گزارش ایرنا از بیروت، باقری معاون و جمع دیگری از مسوولان شورای امنیت ملی، جلیلی را در این سفر همراهی می كنند.


وی امروز با شخصیت های برجسته لبنانی از جمله میشل سلیمان رییس جمهوری، نجیب میقاتی نخست وزیر، نبیه بری رییس مجلس و عدنان منصور وزیر خارجه لبنان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت و گو خواهد كرد .


دبیر شورای امنیت ملی ایران همچنین به دیدار رییس جمهوری لبنان در قصر تابستانی 'بیت الدین' خواهد رفت. این قصر حدود یك ساعت تا بیروت فاصله دارد و سلیمان در فصل تابستان از مهمانان خود در این مكان كه آب و هوای بهتری دارد، استقبال می كند.


حضور در قبور افرادی از جمله عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله ، برنامه بعدی دبیر شورای امنیت ملی ایران در لبنان است.


وی در سفرش كه در آستانه روز قدس و مصادف با روز خبرنگار است، دوشنبه شب در مراسم افطار در 'باغ زیتون' سفارت ایران در بیروت، شركت خواهد داشت.


در این مراسم 300 شخصیت برجسته رسانه ای لبنانی، فلسطینی و ایرانی از جمله نمایندگان تمام رسانه های لبنانی و دفاتر رسانه های ایرانی مستقر در لبنان حضور خواهند داشت.


این مراسم در راستای مصوبه وزرای اطلاع رسانی كشورهای عضو 'سازمان همكاری اسلامی' كه در بیستم آوریل سال جاری(اول جمعه ) در كشور گابون برگزار شد، برپا می شود.


 

نقش حجاب در امنیت جنسی جامعه

Posted: 06 Aug 2012 04:43 AM PDT

سرو سبز


مسئله حجاب مساله ای است که این روزها بیشتر از همیشه در ذهن جامعه ایران به عنوان سوالی بزرگ خودنمایی میکند . سوالی که زمانی خود به عنوان جواب به شور و هیجان گروهی بزرگ از مردم انقلابی داده شده بود
در مورد اینکه حجاب باید اختیاری باشد یا اجباری بحثهای زیادی شده چه از سوی قدرت حاکم در ایران که با توجه به دیدی که نسبت مردم دارد و آنها را از لحاظ عقلی نابالغ میداند نه تنها حجاب بلکه در همه امور مربوط به آنها به اختیار اعتقادی نداشته و معتقد است که باید با اجبار صلاح جامعه را به آن تحمیل کرد و چه از سوی جوامع روشنفکری و بالاخص طرفداران حقوق زنان که با حجاب اجباری به روشهای مختلف و در حد توان به مبارزه مشغولند .
در اینجا اما قصد بر نقد اجبار و اختیار در مورد حجاب نیست .بلکه سعی بر بررسی این نکته است که اصولا حجاب به معنی پوششی که امروزه صاحبان امر سعی در اجبار بانوان به رعایت آن دارند تاثیری بر سلامت روانی جلمعه ایران خواهد گذارد ؟
در صورت مثبت بودن جواب سوال فوق آیا این تاثیر در جهت مثبت خواهد بود یا منفی .
موافقان حجاب اسلامی در قرائت رسمی به این دلیل حجاب را لازم میدانند که معتقدند پوشش تحریک آمیز زنان باعث تحریک ذهن مردان از لحاظ جنسی شده و بدین طریق سلامت روانی جامعه را تحت تاثیر منفی قرار داده و باعث تشدید بسیاری از ناامنی های اجتماعی می شود .
اینکه مشغله های ذهنی و جسمی ناشی از بیماریهای جنسی باعث تاثیر بسیار نامطلوب بر سلامت فرد و جامعه میشود و در صورت فراگیر شدن جامعه را به سمت انحطاط ، فساد و ناآرامی سوق میدهد سخنی است که تقریبا همه ی روانشناسان و جامعه شناسان با آن موافقند .
اینکه  مشکلات جنیس و محدودیت های اجباری، چه  تاثیری در جامعه ایران داشته اشت، به دلیل موانع موجود بر سر راه تحقیق در این مورد و تابوهای فرهنگی و دینی نمیتوان آمار دقیقی در مورد تعداد افراد درگیر و میزان بیماری این افراد ارائه داد ولی اکثر کسانی که در ایران بعد از انقلاب بوده اند (شامل نگارنده این مقاله و افرادی که از دور و نزدیک با آنها در ارتباط بوده و هست ) جامعه ایران را جامعه ای از این لحاظ بیمار میدانند هر چند از فاکتورهای این بیماری و یا اینکه این گونه رفتار و نگاه ناشی از یک بیماریست کاملا آگاه نباشند .
در اینجا جا دارد چند سوال و چند نکته مطرح شود ، سوالات و نکاتی که بدیهی به نظر میرسند اما در این کشمکش به میزان کافی به انها پرداخته نمیشود.
آیا به راستی اگر پوشش مد نظر مسئولین حکومتی در همه کشور و بدون استثنا اجرایی شد مشکل حل می شود و دیگر بی حجاب یا بد حجاب نخواهیم داشت . مطالعات اجتماعی و حتی تجربه ی سالهای دهه 60 و 70 در کشور خودمان به خوبی نشان میدهد که در صورت اجرایی شدن حجاب تبلیغی مورد نظر مسئولین حکومتی هیچ تغییری در اصل مشکل ایجاد نخواهد شد . فقط مصداق های بدحجابی و بی حجابی تفاوت خواهد کرد . به این معنی که در آن صورت پوشیدن رنگهایی کمی روشن، داشتن اندکی آرایش ،ظرافت طبیعی و زیبایی زنانه ، پوشیدن چادری با پارچه ی خاص و ... باعث تحریک آقایان بیمار شده و مسئولین را وادار میکند این موارد را هم محدود بکنند . بگذارید به فرض محال تصور کنیم که کار کاملا یکدست کردن پوشش بانوان جامعه با موفقیت انجام شد . به نظر شما در جامعه ای اینچنینی آقایانی که به هر دلیل از لحاظ جنسی در وضعیت مناسبی نیستند آیا فقط با صدای ظریف یک خانم تحریک نمی شوند ؟ و اینجاست که باید خانم ها را به پستوی خانه ها فرستاد و وادارشان کرد با هیچ مردی گفتگو نکنند و در صورت امکان تا آخر عمر در پستوی خانه بمانند .آنهم درقرن  ارتباطات و در دل دنیای مدرن و در کشوری که مردمش ادعای تمدنی چند هزار ساله و مسئولینش ادعای تمدنی 1400 ساله را دارند.
به موضوع بالا اضافه کنید کشور های پیشرفته ای را که در آنها پوشش زنان و ارتبطات بین زن و مرد موردی شخصی محسوب شده  است . آیا به راستی در اینگونه کشورها این سبک پوشش باعث شده که جامعه از امنیت جنسی برخوردار نباشد ؟ آیا تمام مردان در اینگونه جوامع بیمار جنسی هستند ؟ آیا زنان این جوامع با پوشش های متفاوت  برای حضور آزادانه در اجتماع امنیت ندارد؟ آیا مردانی که به دیدن مسابقات ورزشی بانوان میروند فقط به قصد کامجویی ازتماشای آنها آنان میروند؟آیا نگاه و تفکر مردان اینگونه کشورها جنسی تر است و یا مردم جامعه ی نسبت به آنان کاملا پوشیده ی ایران ؟
حتی اگر( به اشتباه ) بپذیریم که با فراگیری حجاب اجباری وسوسه مردان در زمینه جنسی کمتر شده و این اتفاق پرهزینه تاثیر مثبت در درمان ذهنی آقایان مبتلا به بیماری جنسی خواهد داشت،آیا ما به جای حل کردن اصولی مساله ای که بیشتر دامنگیر آقایان است باید به تلاش در اصلاح نوع زندگی ایشان و تلاش برای تغییر نوع دید و نگرش ایشان بپردازیم و یا باید به محدود کردن و مجبور کردن بانوان به پوشش هایی مبادرت کنیم که به نظرمان وسوسه را در آقایان کمتر میکند ؟  
 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

دولت اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر داد؛ ابقای مرتضوی به هر قیمت!

Posted: 06 Aug 2012 04:43 AM PDT

مرجان سیادت
 مرجان سیادت: سعید مرتضوی را تقریبا همه می شناسند؛ او همزمان با بهار مطبوعات ایران در سال های 76 تا 79 در کسوت رییس شعبه 1410 دادگاه مطبوعات ظهور کرد و بارها روزنامه ها و مجله های مختلف را از دم تیغ گذراند و به محاق توقیف و تعطیلی فرستاد. نام این قاضی که از سوی رییس وقت قوه قضاییه عنوان مدیر نمونه کشور دریافت کرد علاوه بر مطبوعات در پرونده قتل زهرا کاظمی عکاس و روزنامه نگار ایرانی- کانادایی هم وجود دارد؛ در آن پرونده زهرا کاظمی در اثر اصابت جسم سخت به سر دچار ضربه مغزی شد و پس از چندی درگذشت. براساس شواهد موجود "جسم سخت" همان "کفش" سعید مرتضوی بوده که در جلسه بازجویی به سر کاظمی کوبیده است. وی آن زمان عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران با خود یدک می کشید. همان زمان کمیته تحقیق و تفحص قتل زهرا کاظمی در مجلس ششم تشکیل شد و مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول معرفی شد و تعدادی از نمایندگان هم استعفای او را خواستار شدند.  

مرتضوی اما همچنان دادستان تهران بود که نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم عضو تحقیق و تفحص در قوه قضاییه را کردند و در آن میان مشخص شد که این قاضی نمونه جمهوری اسلامی، در پرونده معروف به فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد دست داشته و بازهم متهم ردیف اول این قضیه محسوب می شود. به گفته علیرضا زاکانی از نماینده های اصولگرای تهران "مرتضوی با از بین بردن آثار جرم و مفقود کردن پرونده های فروش سئوالات کنکور از سراسر کشور موجب کور کردن سرنخ های مربوط به پرونده فروش سئوالات کنکور شده است."

 

جنایت کهریزک

نقل است در سال 78 هنگامی که هاشمی شاهرودی تازه نفس درصدد برکناری مرتضوی برآمده، رهبر جمهوری اسلامی پیغام می دهد: "یک قاضی قاطع و خوب داریم او را هم می خواهید برکنار کنید؟"

چنین شد که هیچ کس را توان مهار قدرت مرتضوی را نداشت و این روند به جای رسید و تخلف های او چنان ادامه یافت که جنایتی به نام کهریزک روی داد. ماجرا از این قرار بود که تعداد زیادی از بازداشت شدگان اعتراض های مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم از جمله معترضان 18 تیرماه، با دستور سه قاضی بلند پایه دادستانی تهران یعنی سعید مرتضوی، حسن حداد دهنوی معاونت امنیت وقت دادستان تهران و علی اکبر حیدری فرد دادیار دادسرای امنیت دادستانی تهران به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند. این بازداشتگاه محلی بود که پیش از این و در طرح ضربتی مبارزه با اراذل و اوباش تهران، محل نگهداری آنها بود.

حمیدرضا کاتوزیان از نمایندگان مجلس هشتم در گزارش کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان کهریزک، خبر داد که انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک با "دستور و اصرار" سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، انجام شده بود. پرونده کهریزک باز بود اما مرتضوی با رفتن شاهرودی و آمدن صادق آملی لاریجانی ارتقا مقام یافت و معاون دادستان کل کشور شد. پس از یکسال در مردادماه 89 سه قاضی اصلی پرونده کهریزک به دستور دادگاه انتظامی قضات از سمت های خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز لغو شد.

فراز و فرودهای قاضی دردانه جمهوری اسلامی پس از خروج از دستگاه قضایی و خزیدن به دامان محمود احمدی نژاد وضعیت متفاوتی پیدا کرد؛ رییس دولت در دی ماه سال 88 هنگامی که اعتراض ها در خیابان های ایران ادامه شد سعید مرتضوی را به سمت رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. مرتضوی همان موقع علی اکبر حیدری فر دیگر قاضی برکنار شده جنایت کهریزک را به سمت مشاور خود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. نمایندگان مجلس هشتم دست به کار شدند و خطاب به صادق لاریجانی و محمود احمدی نژاد نامه نگاری کردند و از آنها خواستند تا اجازه ندهند متهم به آمریت در پرونده کهریزک و پرونده های دیگر، به مناصب دولتی برسد. تلاش ها افاقه نکرد و احمدی نژاد تصمیم گرفته بود قاضی محبوب نظام را هرطور شده حفظ کند.

 

تامین اجتماعی

اینگونه بود که پس از خروج رحمت الله حافظی از سازمان تامین اجتماعی در عین ناباوری این سعید مرتضوی بود که مدیرعامل سازمان پرحاشیه تامین اجتماعی شد. سازمان تامین اجتماعی در دوران احمدی نژاد مدیران بسیار به خود دیده است اما هیچ کدام به اندازه مرتضوی خبرساز نشدند. مرتضوی در حالی پا به این سازمان گذاشت که پس از افشای  اختلاس معروف سه هزار میلیاردی، نام تامین اجتماعی و موسسه های وابسته به آن از جمله "شستا" همراه با اختلاسی بزرگتر مطرح شده بود. رقم اختلاس در تامین اجتماعی و سازمان های اقماری آن از یک هزار تا دوازده هزار میلیاردتومان در نوسان بود. سلیمان جعفر زاده نماینده مجلس هشتم و رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس، پیش از آمدن مرتضوی از تخلفات یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داده است. به گفته این نماینده مجلس "اگر هیات رییسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد، می‌توانستیم بیش از سه‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم."

با این حال مجلس هشتم نفس های آخر خود را می کشید که نمایندگان در واکنش به انتصاب مرتضوی، آن هم در اسفندماه 90 تصمیم گرفتند عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را استیضاح کنند اما لابی های مجلس فعال شدند و نشست های مختلف با مرتضوی برگزار کردند. مرتضوی در واکنش به اعتراض نمایندگان از ترفند حکمیت "احمد توکلی" استفاده کرد: "حکمیت توکلی هر چه باشد، می پذیرم."

حداد عادل هم جلسه ای که با مرتضوی برگزار کرد و از قول شرف او برای استعفا خبر داد اما ظاهرا از شرافت خبری نبود و مرتضوی استعفا نکرد. حداد عادل در این خصوص به نقل از مرتضوی توضیح داد: "چون رئیس‌جمهور استعفای مرا نپذیرفته و فرد دیگری به جای من انتخاب نشده است، روزانه هفتاد نفر از کارمندان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته می‌شوند و اگر من احکام آنها را امضا نکنم از حیث دریافت مستمری ماهانه از سازمان دچار مشکل می‌شوند."

با این حال قول شرف مرتضوی از سوی وزیر کار تکذیب شد و وی در دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم اعلام کرد "مرتضوی هیچ قولی به حداد عادل، نماینده تهران که واسطه منتفی شدن این استیضاح بود، نداده است."

حداد عادل هم پاسخ داد: "بدیهی است که هر قولی "قول شرف" است، چه کلمه "شرف" به دنبال قول بیاید و چه نیاید. آنچه مسلم است این است که آقای مرتضوی با قبول استدلال‌های اینجانب، قبول کردند که استعفا کنند و قول دادند که به هر صورت استعفا کنند و در همان جلسه که آقای زاکانی هم در آن حضور داشتند، متن استعفای خود را نوشتند و به رؤیت بنده و آقای زاکانی رساندند. آقای مرتضوی در صحبت با اینجانب، استعفای خود را منوط و مشروط به موافقت وزیر کار و رئیس‌جمهور محترم نکردند."

دعوای قول شرف میان اصولگرایان بالا گرفته بود که مرتضوی در نامه ای نوشت: "اینجانب خداوند سبحان را شاهد می‌گیرم که چنین لفظی (قول شرف) را نه در جلسه با جناب آقای حداد عادل و نه در جلسه با آقای توکلی به کار نبرده‌ام. لفظ «قول شرف» ساخته و پرداخته آقای توکلی است که از ایشان در این خصوص شکایت کرده‌ام و درخواست دارم نوار مورد ادعای خودشان را برای اطلاع عموم ارائه کنند."

سرانجام مجلس هشتم راه به جایی نبرد و به دیوان عدالت اداری در خصوص این انتصاب شکایت کرد. در نهایت سه ماه پس از آغاز به کار مجلس نهم زمزمه های ابطال حکم مدیرعاملی سعید مرتضی از سازمان تامین اجتماعی منتشر شد و رییس دیوان عدالت اداری نیز این حکم را تایید کرد.

به گفته علی‌اکبر بختیاری مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری "پرونده سعید مرتضوی درباره شکایت تعدادی از نمایندگان از انتصاب وی در مدیریت سازمان تأمین اجتماعی صبح امروز در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی شد و در نهایت رأی به ابطال این انتصاب دادند. انتصاب مرتضوی در مدیرعاملی تأمین اجتماعی مغایر قانون تشخیص داده و شکایت نمایندگان وارد دانسته شد."

اینجا بود که بار دیگر نزاع میان دولت با دستگاه قضایی بالا گرفت؛ دولتیان معتقد بودند سازمانی که مرتضوی در راس آن قرار گرفته، دولتی نیست و دیوان عدالت اداری بر اساس قانون صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به آن را ندارد اما در بند اول ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری نوشته "دیوان صلاحیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و تشکیلات و نهادهای انقلابی و «مؤسسات وابسته به آنها» را دارد."

محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد در نخستین موضع علنی دولت اعلام کرد: "حکم اجرا نمی شود و آقای مرتضوی سر جایش است."

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور در واکنش به اظهارات رحیم العلام کرد: "در مورد شکایت چند نماینده مجلس در رابطه با انتصاب سعید مرتضوی بر اساس رای دیوان عدالت اداری شکایت وارد دانسته شده و حکم انتصاب باطل اعلام شد." احمد توکلی هم وزیر رفاه اجتماعی را تهدید که اگر مرتضوی را عزل نکند براساس قانون خودش عزل می شود.

در نهایت دیوان عدالت ایرانی برابر وعده قبلی در تاریخ 14 مرداد جاری، ضربه آخر را به مرتضوی وارد کرد و قضای محبوب نظام با حکم خود در روزنامه رسمی مواجه شد؛ در این حکم آمده است: "به موجب تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 21/2/1383 شرط عضویت در کلیه سطوح ارکان صندوق‌ها و نهادهای دولتی و عمومی فعال در قلمروهای بیمه‌ای و حمایتی و امدادی و سایر دستگاه‌های مصرح در ماده ۱۷ قانون مذکور، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی ـ تعیین شده است که پس از تأیید احراز شرایط سمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نافذ خواهد بود و طبق بند (ج) همان ماده قانونی، مدیرعامل یکی از ارکان صندوق‌های بیمه‌ای شناخته شده است و این در حالی است که مدیرعامل منتخب (آقای سعید مرتضوی) به لحاظ دارا بودن مدرک تحصیلی در رشته حقوق، فاقد شرط مندرج در تبصره ۱ بوده و از این حیث صلاحیت تصدی چنین سمتی را نداشته است. علاوه بر آن با عنایت به حالت تعلیق وی از خدمت قضایی به استناد بند (د) ماده ۱۲۴ قانون استخدام کشوری شبهه و شایبه ممنوعیت از ادامه خدمت در زمان تعلیق نیز در مورد مشارالیه جدّی و قابل تأمل است."

این رای در حالی است که در حکم انتصاب مرتضوی از سوی وزیر تامین اجتماعی آمده: "نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب عالی و با استناد به قانون اصلاح ماده (113) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و بیمه‌های درمانی مصوب 5 /12/1388 مجلس شورای اسلامی، بنا به پیشنهاد و مصوبه جلسه مورخ 20/12/1390 هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی به موجب این حکم به عنوان «مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی» منصوب می‌شوید."

قاضی مرتضوی اما به واسطه همان حمایت ها که او را تبدیل به نورچشمی جمهوری اسلامی کرد براساس اخبار دریافتی جرس همچنان بر سر کار خود حاضر می شود و محکم پشت میز این سازمان پولدار نشسته است. او قرار است مسوول تامین اجتماعی یک کشور باشد لیکن خود به اتهام ایجاد ناامنی از قضاوت خلع و از قوه قضاییه به دامن دولت پناهنده شده است. حالا بار دیگر نبرد میان لابی پرقدرت سعید مرتضوی -که از بالا تا پایین حاکمیت نفوذ دارد، با لابی مخالفان وی که همان افشاگران واقعه کهریزک هستند با شدت بیشتری از سرگرفته می شود. مخالفان یکی پس از دیگری سنگرهای نورچشمی نظام را فتح کرده و او را وادار به عقب نشینی کرده اند؛ مرتضوی اگر این نبرد را هم بازنده شود به نظر صندلی دیگری برایش در نظر گرفته خواهد شد. به نظر می رسد این جمله نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی در دفاع از وی که گفته بود "به امثال مرتضوی جهت دفاع از نظام در ایام فتنه نیازمندیم"، همان قدردانی جمهوری اسلامی از او باشد که باعث می شود در بدنه قدرت باقی بماند. بدون شک همان کسی که اجازه محاکمه عاملان جنایت کهریزک را نداد می تواند با گوشه چشمی مخالفان نورچشمی خود را با یک نهیب "مولوی" وادار به سکوت کند. حالا باید منتظر ماند و مشاهده کرد که احمدی نژاد و یاران او تا کجا پای مرتضوی در برابر منتقدان می ایستند. آیا احمدی نژاد وزیر خود را برای مرتضوی فدا خواهد کرد و او را سرپرست وزارت رفاه اجتماعی می کند یا چاره ای دیگر می اندیشد و مرتضوی را هوا می کند.  

نخستین اخبار رسمی حکایت از این دارد که احمدی نژاد در پاتکی قانونی در آخرین جلسه هیات دولت، اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را تغییر داده و براساس آن رای دیوان عدالت اداری با مصوبه هیات وزیران کان لم یکن تلقی می شود.

به گزارش خبرگزاریها "با موافقت دولت، اصلاحیه اساسنامه صندوق تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن شرایط انتصاب مدیرعامل سازمان شامل داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، داشتن پنج سال سابقه کار تخصصی در امور مدیریتی یا اقتصادی یا مالی یا حسابداری یا انفورماتیک و گروه پزشکی است."

همچنین بر اساس این اصلاحیه، منظور از مدیریتی شامل مواردی همچون مدیریت دولتی شامل وزرا، معاونان و مشاوران و مدیران کل و هم تراز آنها در دستگاه‌های اجرایی، مدیریت بازرگانی و صنعتی شامل اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت های دولتی و شرکت های فعال در حوزه بازرگانی و صنعتی و تجارت پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس، مدیریت حقوقی و قضایی شامل معاونان و مدیران ستادی قوه قضائیه و روسای کل دادگستری و دادستانهای مراکز استان و معاونان حقوقی دستگاه های اجرایی در سطح معاونان وزیر و سایر مدیریتها از جمله روسای دانشگاه‌ها، ‌دانشکده‌ها ‌و مراکز آموزش عالی حسب مورد پس از تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور است."

فرار نخست وزیر سوریه به اردن

Posted: 06 Aug 2012 04:25 AM PDT

انفجار بمب در ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی سوریه
جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، نخست وزیر سوریه، با ترک دمشق به اردن گریخته و مخالفین رژیم بشار اسد اعلام کرده اند که این مقام ارشد و انتصابی نزدیک به بشار اسد، از همکاری با حکومت دست کشیده است. این درحالیست که رسانه های رسمی سوریه و جمهوری اسلامی، وی را برکنار شده از مقام خود اعلام کرده اند. همزمان تلویزیون سوریه از انفجار بمبی در طبقه سوم ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی در دمشق پایتخت آن کشور خبر داده است، که براساس گزارش های دریافتی تاکنون سه نفر در پی این انفجار مجروح شده اند.

 

به گزارش بی بی سی، ریاض حجاب، نخست وزیر سوریه، با ترک دمشق به اردن گریخته است.


گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، با اعلام این خبر افزوده که آقای ریاض از همکاری با حکومت بشار اسد دست کشیده است.


همزمان، ساعاتی پیش تلویزیون دولتی سوریه خبر از برکنار شدن ریاض حجاب از پست نخست وزیری سوریه داده است.


این تلویزیون اعلام کرده که عمر غلاونجی، یکی از معاونان حجاب ریاض، به عنوان سرپرست موقت نخست وزیری معرفی شده است.


در واکنشی جداگانه، دولت اردن ورود آقای حجاب به این کشور را تایید کرده است.


تلویزیون سوریه از انفجار بمبی در طبقه سوم ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی در دمشق پایتخت آن کشور خبر داده است.براساس گزارش های دریافتی تاکنون سه نفر در پی این انفجار مجروح شده اند.


هنوز از آمار کشته های احتمالی این انفجار گزارشی مخابره نشده است.


به گزارش بی بی سی فارسی تلویزیون دولتی سوریه به پخش برنامه هایش ادامه داده است و شبکه تلویزیونی الاخباریه تصاویری از کارکنان رادیو و تلویزیون را نشان داده، که در حال کمک به همکاران مجروح خود هستند.ساختمان تلویزیون دولتی سوریه در میدان امویه در مرکز دمشق واقع است.


یکی از گزارشگران بخش عربی بی بی سی در دمشق گفته است که انفجار به ساختمان رادیو و تلویزیون " خسارات جدی" وارد کرده، اما پخش برنامه های سه شبکه تلویزیونی مختل نشده است.


در ماه ژوئن گذشته مردان مسلح دفاتر تلویزیونی الاخباریه را در جنوب دمشق مورد حمله قرار دادند که در جریان این حمله ۷ نفر کشته شدند.


در هفته های اخیر نیروهای شورشی توانستند بخش هایی از شهر دمشق را به کنترل خود درآورند، اما ارتش موفق شد بار دیگر این مناطق را در اختیار بگیرد.


گفته شده که بیش از ۲۰ هزار از نیروهای دولتی در تلاشند تا با بازپس گیری مناطقی از شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه بار دیگر این شهر را به کنترل خود در آورند.

 

تعالی اخلاقی و روزگار بی‌اخلاقی ما

Posted: 06 Aug 2012 04:15 AM PDT

احمد رضا یوسفی
 متاسفانه جامعه ما دچار افول اخلاقی شده است. و در این افول، قطعا مدیریت جامعه موثر است.  

 

 

هدف دین، تعالی اخلاقی جامعه است. پیوند و ارتباطی اساسی بین دین و اخلاق وجود دارد. رهاورد دین حاکمیت اخلاق در جامعه است. پیامبر اکرم (ص) که خود نماد اخلاق است مهمترین دلیل بعثت را تکمیل ارزش‌های اخلاقی بیان کرده، می فرماید: «همانا برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده ام»[۱]

بر این اساس فلسفه احکام الهی نیز پاکی روح انسان و تطهیر نفس آدمی بیان شده است. خداوند دلیل وجوب نماز را جلوگیری از رسوخ زشتی‌ها در وجود انسان بیان کرده، می فرماید: « نماز را بپادارید. زیرا نماز از فحشاء و منکر جلوگیری می کند»[۲] و هدف از وجوب روزه را تقوی ذکر کرده، می فرماید «‌ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد همان گونه که برگذشتگان واجب گردید، تا با تقوی شوید»[۳] و همچنین فلسفة خیره نشدن به زنان را سلامت روح انسان ذکر می کند. خداوند می فرماید«‌ای کسانی که ایمان آورده اید، چشمان خود را کنترل کنید و خود را نگاه دارید این برای شما پاکیزه تر است»[۴] در آیه از کلمه غض بصر استفاده شده است غض بصر به معنای کاهش دادن نگاه، خیره نشدن و تماشا نکردن است. گاهی انسان به کسی خیره شده، وی را ورانداز می کند و گاهی انسان به فردی که با او حرف می زند نگاه می کند. در اینجا نگاه کردن لازمه گفتگو است. پس آیه می فرماید به مردان بگو به زنان خیره نشوند و چشم چرانی نکنند و به زنان مومن نیز بگو که آنها نیز به مردان خیره نشده، چشم چرانی نکنند. این برای آنان بهتر است.

بنابراین دین می خواهد جامعه ایی اخلاقی شکل بگیرد. صداقت و راستگویی، وفای به عهد، حفظ حرمت دیگران، نبودن غیبت، تهمت، دروغ، حق خوری و تجاوز به حریم مردم و زورگویی و..

اگر افراد در جامعه به راحتی توانستند این امور را انجام دهند آن جامعه اخلاقی است.

باید توجه داشت که تاکید دین در آیات و روایات به اخلاق صرفا به جهت جنبه اخروی نیست، بلکه اگر دنیا نیز می خواهیم باید اصول اخلاقی را رعایت کنیم. زیرا اخلاق با اقتصاد، سیاست و... رابطه دارد بر آنها اثر می گذارد و از آنها اثر می پذیرد.


وضعیت اخلاقی جامعه:

حال ببینیم با توجه به تعالیم دینی یادشده، آیا جامعه ما چنین است؟ ما که ادعای پیروی از اسلام عزیز را داریم، به واقع ارزش‌های اخلاقی را محترم می شمریم؟ در این بخش ابتدا به وضعیت عمومی اخلاق در جامعه و سپس به وضعیت اخلاقی در میان مقامات و خواص اشاره می کنم.


وضعیت اخلاقی در میان عموم مردم:

پزشکی قانونی اعلام کرد: روزانه سه ایرانی با سلاح سرد کشته می شود. [۵]
بر اساس یک پژوهش، ماهانه ۱۳ زن به دلیل اعتیاد جان می دهند.[۶]
فرمانده ناجا اعلام کرد: در سال ۱۳۹۰، ۹۰۰ پرونده تجاوز وجود دارد.[۷]
در سال ۸۶ تعداد پرونده قضایی ۸ میلیون و در سال ۸۹ این رقم به ۱۶ میلیون رسید.[۸] معمولا هر پرونده حداقل دو طرف دارد.
مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۰۰۰/۱۶۰/۱ نفر معتاد حرفه ایی و ۸۰۰ هزار نفر معتاد غیر حرفه ایی وجود دارد.[۹] مجموعا حدود دو میلیون نفر بر اساس آمار رسمی افراد، معتاد محسوب می شوند.
در سال ۸۷ بهزیستی اعلام کرد، ۲۵۰۰ نفر دختران فراری پذیرش شده اند.[۱۰] البته آمار واقعی در دست نیست.
مواردی نیز مانند اخراج دو بیمار در بیمارستان و رها کردن آنها در بیابان، قتل‌های سریالی، فروش دختران در مناطق شرقی ایران، رشد درصد زندانیان زن به کل زندانیان، کاهش سن فحشاء و اعتیاد، نرخ واردات لوازم آرایشی و... را می گذرم.[۱۱]

اما افول اخلاق تنها در میان مردم رخ نداده است. متاسفانه شاید بتوان گفت رفتار برخی از مسئولین الگویی برای این ناهنجاری‌ها شده باشد.
 

فساد: منظور از فساد، شاخصی است که کشورها را بر حسب درجه فساد موجود در میان مقامات اداری و معاملات خارجی رتبه بندی می کنند. این شاخص بر مبنای امتیازی بین یک تا ده برای همه کشورهای جهان توسط سازمان شفافیت بین المللی مورد محاسبه قرار می گیرد. نمره ۱۰ برای سالمترین و نمره یک برای فاسدترین نظام اداری است. این شاخص از سال ۲۰۰۲ به بعد در بین ۱۸۱ کشور جهان محاسبه شده، وضعیت هر کشور را در مقایسه با سایر کشورها از نظر فساد یادشده بیان می کند. متاسفانه رتبه ایران از ۸۷ در سال ۱۳۸۳ به ۱۴۱ در سال ۸۷ رسید. این شاخص از این جهت اهمیت زیادی پیدا می کند که امکان دستیابی به توسعه برای کشورهایی که دارای درجه بالایی از فساد هستند، تقریبا منتفی است. همان طور که در بیانیه نهایی که کارشناسان و متخصصانی که در سمینار سال ۱۹۹۷ در سازمان ملل از ۱۶۰ کشور دنیا گرد آمده بودند، فساد بزرگترین مانع توسعه کشور بیان شد.

وعده‌های توخالی، دروغ گویی ها، هاله نور و... را فقط اشاره می کنم.

آبروی دیگران را بردن بدون اینکه وی بتواند از خود دفاع کند. و بدون اینکه این اتهام در محکمه ایی به اثبات رسد، متاسفانه رواج دارد.

اما یکی از مسائل مهم که از لحاظ بررسی اخلاقی فوق العاده آموزنده و هشداردهنده است، پدیده جعل مدرک دکتری وزیر کشور معرفی شده به مجلس است. ایشان سالیانی با این مدرک حقوق گرفته، هیات علمی دانشگاه بوده و.... وی به هنگام معرفی به مجلس خود را به عنوان دکتر معرفی کرد. بنابراین چند اتفاق مهم رخ داده است اول جعل مدرک، اخذ حقوق با این مدرک جعلی، دروغ گفتن به مجلس و.. همه این امور کافی است که صرف نظر از هرگونه توانمندی وی در امور اجرایی، به دلیل نقض‌های اخلاقی یادشده در جامعه ایی که مدعی اسلام و پیروی از اسوه‌های اخلاقی هستند، به ویژه مسئولینی که مرتبا در ابتدای سخنانشان دم از انتظار فرج می زنند، واکنشی متناسب با موازین اخلاقی صورت گیرد. اما رئیس دولت در واکنش به برخورد مجلس، مدرک را ورق پاره اعلام می کند. و بدین ترتیب تخصص را بی‌اهمیت می شمرد، و پس از به نتیجه نرسیدن لابی ها، ایشان از سوی رئیس دولت با احترام تودیع می شود. به نظر می رسد مهمترین مسئله، جنبة اخلاقی این ماجرا است. این مسئله به اندازه ایی مهم است که جا دارد جزئیات آن ماجرا از منظر اخلاقی نگریسته شده، و به نقد و بررسی اخلاقی کشیده شود. واکنش‌ها به این پدیده غیر اخلاقی را می توان به مثابه یک شاخص حساسیت مسئولین جامعه در برابر عمل غیر اخلاقی مسلم در نظر گرفت. یکی از نمایندگان مهم مجلس نیز در برابر دروغ این شخص گفته بود « تنها معصومان دروغ نمی گویند» نتیجه این که پس همه دروغ می گویند. پیام تلخ این سخن این است که مردم از مسئولین توقع پاکدامنی و سلامت نداشته باشند، لذا مردم از دیدن افرادی با چنین وضعیتی در مسندهایی مهم مانند وزارت، نباید تعجب کنند. این اتفاق در نظامی رخ می دهد که هدفش را تحقق آرمان‌ها و اهداف دینی بیان کرده است، اما حساسیتی نسبت به موازین اخلاقی نشان نمی دهد. برخی از نمایندگان نیز در این استیضاح با انگیزه سیاسی با این پدیده برخورد کردند. بنابراین، این پدیده نیازمند بازنگری مجدد از منظر اخلاقی است تا ببینیم که افول اخلاقی تا به کجا رسیده است. و این افول که در دعواهای سیاسی با بیانات مختلف قابل مشاهده است برای عموم مردم پیام‌های روشنی دارد که اولا توقع اخلاقی عمل کردن از مسئولین نباید داشت و ثانیا با ریختن قبح دروغ، جعل مدرک و.. حساسیت مردم را به انجام چنین کارهایی کاهش می دهیم و این یعنی فاجعه ایی اخلاقی.

پس از برملاشدن قضیه تجاوز به زنان در خمینی شهر، برخی از مسئولین شهری گفتند که خود آن زنان نیز مقصر بودند و از این طریق قبح ورود به حریم خصوصی، تجاوز به ناموس کاهش می یابد. این نیز از جمله پدیده هایی است که نیازمند تحلیلی اخلاقی اجتماعی است.

اختلاس بی‌سابقه در نظام بانکی از جهات مختلف قابل بررسی است و یکی از مهمترین آنها بررسی از منظر اخلاق است. چقدر اتهام ها، دروغ ها، نقض قانون‌ها در اینجا صورت گرفت؟
چندی پیش در ایران یکی از اتفاقات عجیب در جهان، رخ داد. مجسمه هایی در میادین شهر ربوده شدند و کسی نیز دستگیر نشد. اهمیت این قضیه در اینجاست که این دزدی‌ها از طریق رسانه های عمومی به خوبی اطلاع رسانی شد. مجسمه هایی بزرگ، سنگین شب‌ها توسط گروهی که از دستگاه‌های سنگین نیز استفاده می کنند از مکان خود کنده شده، و بعد به درون کامیون و یا وانت بزرگی منتقل شده و به مکانی امن دور از چشم دیگران، برده شد. با کمال تعجب ظاهرا نه هیچکس متوجه شده، و نه هیچکس دستگیر می شود. همه موارد اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های عمومی صورت می گیرند. پیام وحشتناک این اتفاق به جامعه القای هرج و مرج، و وجود گروه هایی در حکومت است که با وجود تخلف نمی توان با آنها برخورد کرد. و از سوی دیگر به افرادی از جامعه می فهماند که پس تو هم می توانی دست به چنین کارهایی بزنی. آیا این امر ترویج بی‌اخلاقی در جامعه نیست؟
وارد چاپلوسی، ریاکاری، نرخ به روز خوردن‌ها و.. نمی شوم.

نکته مهمتر از همه این است که جامعه در برابر این بی‌اخلاقی‌ها حساسیتی نشان نمی دهد. این امر نشانة خوبی نیست. چندی پیش در فرانسه سه دانش آموز کشته شدند تا چند روز مردم در اعتراض به این حادثه با نصب پلاکاردهایی به تظاهرات پرداختند و نسبت به این واقعه، واکنش نشان دادند مفهوم این اعتراض یعنی جامعه هنوز زنده است و نسبت به وقایعی بر خلاف هنجارها، واکنش نشان می دهد.[۱۲]

می بینیم که متاسفانه جامعه ما دچار افول اخلاقی شده است. و در این افول، قطعا مدیریت جامعه موثر است. آنان نقش مهمی در تضعیف وجدان اخلاقی جامعه و فقدان حساسیت آن نسبت به زیر پا گذاردن ارزشهای اخلاقی دارند.


دلایل:

این سوال مطرح است که چرا با وجود تعالیم والای اخلاقی دین اسلام و طرح مباحث اخلاقی در منابر، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، سایت‌ها و.. اما تا این حد از اخلاق به دور هستیم؟ چرا تا این حد دروغ، تهمت، هتک حرمت دیگران و... در میان ما رواج دارد؟

حتی آنان که اهل نماز و روزه و... هستند و به ظاهر متدینند اما به راحتی تهمت، غیبت، دروغ و... می گویند.

به نظر می رسد دلیل آن این است که نهادها مهمتر از مواعظ صرف هستند. مواعظ قطعا مفید هستند اما تاثیرگذاری سایر متغیرها مهمترند. موعظه‌های اخلاقی مانند دعوت کردن افراد به شنا بر خلاف مسیر رودخانه است. وقتی آشکارا اصول اخلاقی زیر پا گذارده می شود، دروغ زرنگی محسوب می شود. با تهمت زدن می توان رقیب را از سر راه برداشت و.... کسی بخواهد درستی پیشه کند، به اراده و ایمانی قوی نیازمند است که متاسفانه کار هر کس نیست لذا به ناچار خیلی‌ها در این مسیر حرکت کرده، جزیی از جریان آلوده می شوند.

باید توجه داشت که اخلاق تحت تاثیر متغیرهای اقتصادی،اجتماعی، سیاسی مانند تورم، بیکاری و مدیریت جامعه است. اخلاق جامعه از نهادهای اقتصادی و سیاسی اثر می پذیرد. در نظام اداری نادرست، کار با دروغ درست می شود. بدون رشوه کار پیش نمی رود. و ..

به عنوان نمونه یکی از موارد را ذکر می کنم. فقر از عواملی است که انسانیت و اخلاق را از بین می برد. در روایت است که امیرالمومنین خطاب به امام مجتبی فرمود« انسانی را که به دنبال نان شب است ملامت مکن زیرا کسی که دستش خالی است خطاهای زیادی انجام می دهد»[۱۳] و باز حضرت در نهج البلاغه می فرماید« فقیر در شهر خویش غریب است»[۱۴] پیامیر در آخرین خطبه ایی که بر فراز منبر برای مردم خواند به والی پس از خویش توصیه هایی می کند از جمله اینکه می فرماید « مبادا سیاستی پیش گیرد که به فقر مردم بینجامد زیرا آنان را به کفر می کشاند»[۱۵] یعنی فقر موجب می شود تا موازین اخلاقی، حرمت‌های دینی زیر پا گذارده شده و حتی اعتقادات دینی افراد تضعیف گردد.

علی(ع) در روایتی به تبیین علت فقر می پرداخته، می فرماید« سوء تدبیر کلید فقر است»[۱۶] این روایت همانطور که می تواند در جنبه فردی تبیین شود، می تواند در جنبه اجتماعی نیز توضیح داده شود. سوء تدبیر در جنبه‌های مدیریتی ناشی از سپردن کار به غیرمتخصص، استفاده نکردن از توان کارشناسان است. لذا چنانچه پیامبر فرمود« هر کس که بدون علم کاری انجام دهد، خراب کردنش بیش از آباد کردنش می باشد»[۱۷] آنان هم خود را به زحمت می اندازند و هم برای مردم مشکل ایجاد می کنند. در روایت است که «ده گروهند که هم خود را به مشکل می اندازند و هم دیگران را... از جمله کسی که می خواهد اصلاح کند اما دانای به کار نیست»[۱۸]

سیاست‌های نادرست، غیرکارشناسی شده موجب بیکاری، تورم و.. در جامعه می شود. یکی از شاخص‌های اندازه گیری وضعیت مشکل معیشتی مردم، شاخصی به نام فلاکت است. این شاخص ترکیبی از بیکاری و تورم است. بیکاری موجب نداشتن درآمد و در نتیجه فقر می شود و از سویی دیگر نیز تورم موجب افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و فقر آنان می شود. لذا ترکیب این دو می تواند گویای فلاکت و سختی گذران زندگی در جامعه باشد. بر اساس گزارش مجله اکونومیست در سال ۲۰۱۱ از شاخص فلاکت کشورها، ایران در رتبه سوم دنیا پس از کشورهای مقدونیه و ونزوئلا قرار گرفت.[۱۹]


نتیجه:

جامعه از نظر اخلاقی افول کرده است. برخی به این وضعیت انحطاط اطلاق کرده و برخی دیگر از کلمه بحران استفاده می کنند. این تعبیرات بیانگر این است که جامعه ما به وضعیت هشداردهنده ایی رسیده است. و شدیدا نیاز به بازسازی اخلاقی آن احساس می شود.

گرچه موعظه مهم است. اما موعظه نمی تواند به تنهایی این مشکل را حل کند. با توجه به این که رواج برخی آسیب‌های اجتماعی معلول زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و.. است. لذا مدیریت عقلانی و اخلاقی جامعه می تواند در کاهش این امور نقش مهمی داشته باشد.

یکی از مظاهر مدیریت علمی، و وجود اراداه ایی برای حل معضل افول اخلاقی در جامعه و مقامات، بهره گیری از مطالعات و تحقیقات جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی و تربیتی، اقتصاددانان و.. می باشد. انتظار این است که به صورت علمی به تحلیل ریشه‌های این بی‌اخلاقی‌ها توسط دانشمندان علوم انسانی پرداخته شود. و آنان بدون هراس از هر گونه برچسبی بتوانند نتیجه تحقیقات خویش را در معرض استفاده جامعه قرار دهند.

بدون مدیریت علمی و اخلاقی باید منتظر ناهنجاری‌های بیشتر و عمیق تر بود.

 

------------------------------------------------------
[۱] «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق»

[۲] « و اقم الصلاه ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» (سوره عنکبوت/ ۴۵)،

[۳] « یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم االصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» (سوره بقره/ ۱۸۳)

[۴] « قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم» (سوره نور/۳۰)

[۵] http://www.asriran.com/fa/news/۱۷۳۹۹۲

 

[۶] http://www.majidabhari.ir/newspaper/?p=۱۹۹

 

[۷] روزنامه شرق ، شماره ۱۵۴۲ چهارشنبه,۱۰ خرداد ۱۳۹۱

[۸] http://www.khabaronline.ir/detail/۱۹۲۵۸۱/

 

[۹] http://aftabnews.ir/vdcjymeh.uqet۸zsffu.html

 

[۱۰] http://aftabnews.ir/vdcgyn۹y.ak۹wq۴prra.html

 

[۱۱] در اینجا جا دارد از مقاله دلسوزانه « جامعه در لبه پرتگاه فروپاشی اخلاقی، کسی فریاد بر نمی آورد؟» آقای هادی شریفی تشکر شود.

 

[۱۲] هادی شریفی، جامعه در لبه پرتگاه فروپاشی اخلاقی، کسی فریاد بر نمی آورد؟

 

[۱۳] « لا تلم انسانا یطلب قوته فمن عدم کثر خطایاه» (الحیاه/ج۴/ ص ۲۸۰)

[۱۴] « الفقیر غریب فی بلدته»

[۱۵] «و لم یفقرهم فیکفرهم» (کافی/ج۲/ ص ۲۶۳)

[۱۶] « سوء التدبیر مفتاح الفقر» ( تصنیف الغرر/ص ۳۵۴)

[۱۷] « من عمل علی غیر علم کان مایفسده اکثر مما یصلح»(تحف العقول/ ۴۷)

[۱۸] « عشره یفتنون انفسهم و غیرهم.... مرید للاصلاح و لیس بعالم» ( الحیاه/ ج ۴/ص ۳۵۱)

[۱۹]  http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/01/daily- chart-0

 

 

 

*تفصیل سخنرانی ارایه شده در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، شب یکشنبه مورخ ۱۴/۵/۹۱

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.